With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Verwijderd
Waarschijnlijk geleiden die plaatjes met minder weerstand dan luidsprekerkabel. Tenzij je ze vervangt door 6mm2 of dikker (en dan is het nog twijfelachtig of het dikker is dan het plaatje. De meeste van die plaatjes zijn namelijk vrij dik.Fairy schreef op maandag 13 maart 2017 @ 13:31:
Hee even een vraagje van mij, en nee geen onzinvraag (of misschien wél). Mijn speakers hebben HF en LF connectors met een brug ertussen. Nou wordt die brug, wat eigenlijk een dik metalen plaatje is nog wel eens afgekraakt en wordt geadviseerd om ze te bruggen met hetzelfde draad als de speakerkabel.
Ik heb zelf trouwens wel een vraag: hoe belangrijk zijn 75 ohm rca connectors bij spdif? Canare heeft als een van de weinigen dit soort connectors, maar ik vraag mij af wat het verhaal daarachter is. Maakt het uit bij hele lange afstanden?
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2017 18:27 ]
let op, spdif is een laag signaal, maar 1 volt. het is een consumentenversie van AES wat in de professionele audiowereld word gebruikt en die werkt op 10v. je moet dus wel even een deftige kabel hebben als de lengte voorbij de 5m gaat. beetje speakerdraad kom je niet mee weg.
[ Voor 53% gewijzigd door flippy op 14-03-2017 11:37 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dank je voor de link!Davidshadow13 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:00:
Psst ook al op de website van Ghentaudio gekeken. Als je 4S8 wilt is dit een mooie maar hij heeft ook 4S12.
4s8 en 4s12 is bij Ghentaudio +/- dezelfde prijs. Overigens lijkt het als 2 druppels water als de kabels op aliexpress, maar wel goedkoper.
Ik ken overigens de 4s12 niet, is dat iets zoals de 4s11?
Verwijderd
Ik snap dat je gewoon 75ohm coax kan gebruiken, mijn vraag is echter wat het effect is van 75ohm connectors? Gewoon de helft van een standaard stereo interlink gebruiken werkt ook, maar wanneer ga je het nut zien van 75ohm connectors?flippy.nl schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:19:
je kan gewoon standaard coax kabels gebruiken en de juiste stekker eraan solderen. coax is niet duur bij de lokale bouwboer.
let op, spdif is een laag signaal, maar 1 volt. het is een consumentenversie van AES wat in de professionele audiowereld word gebruikt en die werkt op 10v. je moet dus wel even een deftige kabel hebben als de lengte voorbij de 5m gaat. beetje speakerdraad kom je niet mee weg.
de ohms zijn ivm de impedantie van de kabel om reflecties en overige zwarte magie rondom RF te voorkomen. als je kabels langer dan een meter of zo zijn gaat het zeker meetellen als je onbeschermde kabels gebruikt.Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:40:
[...]
Ik snap dat je gewoon 75ohm coax kan gebruiken, mijn vraag is echter wat het effect is van 75ohm connectors? Gewoon de helft van een standaard stereo interlink gebruiken werkt ook, maar wanneer ga je het nut zien van 75ohm connectors?
hier kan je erover lezen in een enigsinds begrijpbare blog:
http://cablesondemandblog...and-75-ohm-coaxial-cable/
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 14-03-2017 13:12 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik dacht gisteren nog, wat wervelt die stroom er vandaag weer wild op los ....
https://www.hifi.nl/artik...-Firewall-module-2.0.html
Net als bij zijn voorganger wordt ook bij deze nieuwste incarnatie niet van condensatoren of spoelen gebruik gemaakt, maar wordt heel bewust de beproefde skin-filtering technologie waarop ook de LessLoss stroomkabels zijn gebaseerd toegepast. Nieuw is dat er in deze laatste generatie vooral op veel efficiëntere wijze van deze techniek gebruik wordt gemaakt. Zelfs zo efficiënt dat slechts één module van het nieuwe ontwerp al vele malen effectiever qua werking is, dan een hele reeks van het voorgaande model bij elkaar.
Bij skin-filtering wordt optimaal gebruik gemaakt van de wijze waarop een elektrische wisselstroom zich van nature door een draad verplaatst. Hoe hoger de frequentie, des te meer zal deze zich concentreren op de buitenste schil van de geleider waardoor circulerende wervelstromen zullen ontstaan. Bij de LessLoss oplossing is de buitenschil bewust niet geleidend en is de kern dit wel. Hierdoor blijft de hoogfrequente vervuiling keurig op de niet transporterende buitenschil en blijft de laagfrequentie stroom in de transporterende kern ongemoeid. Kortom een mooi doordachte wijze om de natuurwetten optimaal voor het einddoel van schonere stroom in te zetten.
"Bij de LessLoss oplossing is de buitenschil bewust niet geleidend en is de kern dit wel. Hierdoor blijft de hoogfrequente vervuiling keurig op de niet transporterende buitenschil en blijft de laagfrequentie stroom in de transporterende kern ongemoeid".
Tjonge jonge hoe verzinnen ze het. Slikt iemand zoiets voor zoete koek? Ik vrees van wel. Gewoon geïsoleerde draad dus, ik ben nieuwsgierig naar hun uitleg over het verschil met hun wonderproduct.
Ik was eigenlijk ook al helemaal klaar met hun betoog in de eerste alinea, let wel:
"Daarbij zorgend voor een weergave die beter de muzikale boodschap doorlaat en tegelijkertijd de luisteraar minder de technische aspecten van muziekreproductie laat ervaren".
Wel wel, de muzikale boodschap. En hoezo firewall, het ontgaat me wat dat er nou mee heeft te maken.
[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 26-03-2017 18:09 ]
Ik kan me niet herinneren dat ik continu piepjes, kraakjes, wervelingen, stromingen, terugkaatsingen, links en/of rechtsdraaiende dingen heb gehoord... IK heb op een gegeven moment wel zwaar de twijfels gehad als ik op sommige plaatsen binnenkwam en ik hoorde een enorm gekrijs/gejank/nagelsschoolbord achtig geluid en dat bleek Jantje Smit en aanverwante bouwvakker FM zooi te zijn en daarbij dacht ik dan weer wel aan de niet goed werkende hardware maar in dit geval hoort het echt te klinken als een met 100 personen gevulde martelkamer.
Nu moet je in een zwoele bui de kabels door de koelkast laten lopen, of als je rock wil afspelen eerst een kruiwagen keien in de kamer storten zodat de muziek zich kan zetten, of bij klassieke muziek moeten de kabels natuurlijk door een klassieke auto lopen etc....
Ik snap dan ook niet dat die figuren niet voor iedere muziek soort (want geef toe vrijwel iedereen heeft wel meerdere muziek soorten die ze kunnen waarderen) aparte luidsprekers in de kamer staan omdat ze voor iedere soort apart ingespeeld moeten zijn voordat je er echt van kan genieten.
Of zouden ze voor iedere soort een apart ingerichte kamer hebben?
Je moet er toch niet aan denken dat je op het ene moment Frank Sinatra afspeelt en daarna op de daarvoor ingespeelde kabels/luidsprekers eens even lekker los wil gaan met AC/DC? Dat klinkt dan toch voor geen meter meer?
Of draaf ik nu door en kan ik maar beter gaan solliciteren bij 1 van die dubieuze webshops?
MuziekLiefhebbert
Dus ze maken de geleider effectief dunner en daardoor gaan ze het skin-effect tegen?Techneut schreef op zondag 26 maart 2017 @ 17:26:
Ik ben elke keer weer verbaasd over de rijke fantasie. Deze keer met betrekking tot het in de hoogfrequent-techniek welbekende skin effect. Ik kan me niet onttrekken aan de voorstelling die ik heb van iemand die wat passende woorden in een potje doet en even goed gaat schudden:
"Bij de LessLoss oplossing is de buitenschil bewust niet geleidend en is de kern dit wel. Hierdoor blijft de hoogfrequente vervuiling keurig op de niet transporterende buitenschil en blijft de laagfrequentie stroom in de transporterende kern ongemoeid".
Tjonge jonge hoe verzinnen ze het. Slikt iemand zoiets voor zoete koek? Ik vrees van wel. Gewoon geïsoleerde draad dus, ik ben nieuwsgierig naar hun uitleg over het verschil met hun wonderproduct.
https://www.1dayfly.com/nl/nl/sale/
720p wordt ineens 2160p
[ Voor 7% gewijzigd door Romius op 28-03-2017 12:40 ]
Aan de grote plug te zien zit er misschien wel een upscaler in. De of de resultaten zo goed zijn is natuurlijk twijfelachtigRomius schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:38:
Nog een mooie in de dagaanbieding, wellicht niet zo duur, maar een upscaling 4K HDMI kabel:
720p wordt ineens 2160p
Share and Enjoy!
Verrek, nou lees ik het, dat ding moet via usb voeding krijgen. Maargoed, verbetering gaat het vast niet opleveren aangezien je tv dit trucje ook kan..GreNade schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:28:
[...]
Aan de grote plug te zien zit er misschien wel een upscaler in. De of de resultaten zo goed zijn is natuurlijk twijfelachtig
Bij de reacties vind ik deze ook wel geweldig :Romius schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:38:
Nog een mooie in de dagaanbieding, wellicht niet zo duur, maar een upscaling 4K HDMI kabel:
720p wordt ineens 2160p
Dus die kabel zorgt er eigenlijk voor dat je televisie niet meer fatsoenlijk de bron kan uitlezen, en dat die 4K gaat weergeven??Nogmaals uitleg gevraag bij Sagemcom: Het zit er daadwerkelijk in. Als je een 4K tv hebt en u geeft een full HD signaal door dan zegt de tv dat het een 1080p signaal is. Als u deze kabel er tussen zet dan geeft de tv aan dat het een 4k signaal is.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Maar voor de kwaltijd zal je waarschijnlijk niet hoven te doen.
Ik heb recent een Samsung UHD TV gekocht, helemaal niets te merken van schakeltijden, vrijwel instant. Maarja ik kom van een Philips LED TV af, daar duurde het soms letterlijk 40 seconden voordat hij opgestart waskippy schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:42:
Het heeft wel een voordeel. Als het een goede scaler is worden de schakeltijden veel beter, er hoeft namelijk geen nieuwe handshake met de TV worden gedaan. En die handshake kan bij 4K TV al snel oplopen tot 6 seconden en meer. Heb al TV's gezien die er 12 seconden over doen. Een scaler kan dat oplossen.
Maar voor de kwaltijd zal je waarschijnlijk niet hoven te doen.
Over de zin en onzin van dikke of dunne speakerkabels heb ik een hele interessante site gevonden met daarin ook een tabel erin met speakerdiktes en afstanden. Deze tabel kom ik vaker tegen, wat ik echter niet begrijp is waarom er nergens rekening gehouden wordt met hoeveel vermogen je door de draden laat gaan?
http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm#reviewdares
Heel veel lurken, heel weinig posten..
Een zin eruit trof me, die sloeg de spijker op de kop. De strekking was dat je gemakkelijker mensen kan besodemieteren dan ze duidelijk te maken dat ze besodemieterd zijn.
Met die uitspraak is eigenlijk alles wel gezegd. Elementaire elektrotechniek beantwoordt gewoon al je vragen, meer schuilt er niet achter. De antwoorden die je dan krijgt kunnen je kapitalen besparen door je doof te houden voor fabeltjes die soms alleen maar amusant zijn.
Ik hoor verschil bij het bare ware aansluiten van speakerkabel zowel aan speaker als aan versterker zijde t.o.v. het gebruik van pluggen ...
Is dit wetenschappelijk bewezen?
Ja, hoezo? Minder overgangsweerstanden, wellicht minder corrosie op de contactvlakken, Mogelijk meer/minder inductie/capaciteit, het is allemaal bewezen van invloed te zijn.Finesse schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 22:04:
Ik hoor verschil bij het bare ware aansluiten van speakerkabel zowel aan speaker als aan versterker zijde t.o.v. het gebruik van pluggen ...
Is het allemaal duidelijk hoorbaar, die ontiegelijk kleine verschillen? Daar kom je in het gebied van meningen, gevoel, missende dubbel blind uitgevoerde testen en elitair geneuzel ("Hoor jij echt het verschil niet?")
Ik kan niet bewijzen wat ik niet hoor en net als bij religie: andersom ook niets te bewijzen.
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Subjectieve metingen kunnen ook wetenschappelijk verantwoord zijn - wetenschap gaat meer om de methodologie dan enkel om objective waarnemingen. Voorbeeldje: in bepaalde onderzoeken kan het bijvoorbeeld veel interessanter zijn om de 'ervaren' warmte te meten, dan bijvoorbeeld omgevingstemperatuur/lichaamstemperatuur.Finesse schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 22:04:
Omdat alles tegenwoordig wetenschappelijk moet kunnen bewezen worden vooraleer het als "waarheid" word beschouwd ....
Nouja, waarschijnlijk niet interessant voor dit topic maar toch even als intermezzo
Wat een specs.klungeltweaker schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 21:45:
Weer een mooie gevonden. Slechts 422 Euro.
http://hifipig.com/jcat-audiophile-network-interface/
• Industrial grade components with operating temperature range from -400 to +850
Andere sites hebben het overigens over - 40 tot +85 graden Celsius.
Ook niet toereikend voor sommige delen van Siberië. https://www.nemokennislink.nl/publicaties/de-koudste-plaatsPageFault schreef op zondag 2 juli 2017 @ 08:41:
Zal wel Siberie zijn, de specs zijn niet toereikend voor Antarctica.
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Die kabels zouden dan perfect ingespeeld zijn hiervoor.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=_UdXbMyo1rU]
Niet alleen onzin-specs...
Met de protocollen waar ze het over hebben (ethernet en USB) boeit dat ook helemaal niet. Audio over ethernet, zelfs in de hoogst mogelijke kwaliteit, gebruikt zelfs bij 100 mbit nog maar een fractie van de beschikbare bandbreedte (multicast HD-video met surround geluid haalt zelfs maar 15mbit belasting).JCAT told us: “Setting up a media server on a PC or using a computer as a network audio renderer (endpoint) is easy nowadays. But the problem with computers is that they were never designed with audio in mind.] While there are improvements for USB-based playback available, the network controller part of a PC remains noisy”.
Dus natuurlijk hebben ze nooit rekening gehouden met audio, want audio is geen dealbreaker.
En ik blijf het toch verbazingwekkend vinden dat ze over ruis in het geluid geïntroduceerd over een ethernetverbinding spreken. In theorie kan er ruis vanuit de hoogfrequent schakelingen doorlekken naar een DAC, maar dat is gewoon slecht ontwerp en heeft niks met de kabel of type aansluiting te maken.
Het enige negatieve effect dat ik bij digitale signaal-overdracht ken (voorop gesteld dat de verbinding goed is en 100% signaal overdracht plaatsvind) is jitter. Maar dat speelt alleen bij een niet-gebufferde overdracht, zoals i2s of als signaal en klok over één ader gaan (zoals SPDIF).
Duik voor de gein eens in bio- en medische onderzoeken, dan kom je dat helemaal tegen. Subjectieve waarnemingen zijn ook gewoon relevant in bepaalde situaties, en zeker als je over audio/video praat. Wat ik als mooi en prettig ervaar, hoeft voor een ander helemaal niet zo te zijn.Worsteneter schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 01:25:
[...]
Subjectieve metingen kunnen ook wetenschappelijk verantwoord zijn - wetenschap gaat meer om de methodologie dan enkel om objective waarnemingen. Voorbeeldje: in bepaalde onderzoeken kan het bijvoorbeeld veel interessanter zijn om de 'ervaren' warmte te meten, dan bijvoorbeeld omgevingstemperatuur/lichaamstemperatuur.
Nouja, waarschijnlijk niet interessant voor dit topic maar toch even als intermezzo
Mijn vrouw vind de ingebouwde speakers van een tv prima klinken en ziet de meerwaarde van een DTS-setup totaal niet (ok, tegenwoordig snapt ze wel het nut van betere speakers, omdat spraak beter verstaanbaar is). Ik wil juist binnen een beperkt budget een goede setup realiseren. Heb ik dan meer gelijk dan zij? Absoluut niet. Waren wij niet samen geweest, was ze waarschijnlijk nog steeds happy geweest met de ingebouwde speakertjes van haar LG tv en het matige geluid van haar goedkope hifi-setje.
In het linkje wat @klungeltweaker plaatste is het op een gegeven moment ook goed verwoord. Als je onderhand een tweede hypotheek moet afsluiten om een bepaalde kabel te kunnen kopen, reken er dan ook maar op dat je verschil gaat horen. Niet omdat het er daadwerkelijk is, maar wel vanwege de perceptie (het was zo duur, dus er moet wel verschil zijn).
Nu hoor ik zelf daar geen verschil tussen, maar het is wel verklaarbaar. Iedere overgang creëert potentieel weerstand en impedantieverandering. Je wilt het signaalpad daarom zo zuiver mogelijk houden met zo min mogelijk overgangen. Pluggen introduceren een extra overgang (namelijk van plug naar speakerterminal) en kunnen dus van invloed zijn. Hoeveel? Dat ligt maar net aan de plug, hoe goed deze contact maakt, of er oxidatie aanwezig is, etc.Finesse schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 22:04:
Omdat alles tegenwoordig wetenschappelijk moet kunnen bewezen worden vooraleer het als "waarheid" word beschouwd ....
Bij bepaalde applicaties wordt dit ook aangegeven in de specs. Voor gigabit netwerk met Cat.6A-kabel mag je over een afstand van 100m bijvoorbeeld maar maximaal 2 connectoren hebben (namelijk aan de uiteinden). Met meer connectoren is het niet meer gegarandeerd dat je de 1Gbit nog haalt over 100 meter. Nu is dat een hoogfrequent signaal (250 of 500 MHz) en dus nog veel gevoeliger voor impedantie-veranderingen door de aanwezigheid van connectoren, maar in theorie geldt het ook voor signalen in het audio-bereik.
Maar mijn eerlijke mening, als je verschil hoort, controleer je kabels en connectoren eens goed, want bij een signaal dat naar speakers gaat (relatief hoge voltages en amperages en lage frequenties) zou de lage overgangsweerstand geen invloed mogen hebben. Een hoorbare invloed betekent eigenlijk altijd dat één van de componenten gewoon slecht van kwaliteit is.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Maar ethernet op 500MHz heeft een golflengte van 60cm. Audio op 20kHz zit op de 15km. Voor reflecties in een analoge audio kabel moet je een verrekt lange kabel hebben gekocht
De reden dat dit eigenlijk (voor huis-tuin en keukengebruik) nooit in de overweging meegenomen wordt is heel eenvoudig: Elke ook maar enigszins redelijke kabel kan het benodigde vermogen ruimschoots aan.Speeddragon schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:58:
Misschien dat dit beter in het elektronica forum thuis hoort maar toch ben ik er benieuwd naar.
Over de zin en onzin van dikke of dunne speakerkabels heb ik een hele interessante site gevonden met daarin ook een tabel erin met speakerdiktes en afstanden. Deze tabel kom ik vaker tegen, wat ik echter niet begrijp is waarom er nergens rekening gehouden wordt met hoeveel vermogen je door de draden laat gaan?
http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm#reviewdares
Men gaat er van uit dat je een geluidsinstallatie gebruikt voor muziek of spraak, niet continu voor testsignalen als langdurige sinus of blokgolven.
Muziek / spraak en gerelateerde geluidsbronnen hebben een crestfactor van al snel minimaal 10dB en vaak nog veel meer.
Dat betekent dat als je een 100W versterker tot clippen uitstuurt je effectief gemiddeld nog altijd hooguit 10W aan energie transporteert. Zelfs voor een heel dunne kabel niet snel iets om je druk over te maken dus.
Wat betreft dat waarnemingen ook onderzocht kunnen worden: zeker. Als je echt geïnteresseerd bent in of een bepaalde verandering, bijv andere speaker pluggen, hoorbaar is, dan zijn daar uitstekende objectieve test methoden voor. Het doel van zon methode is alle andere factoren anders dan hetgeen je test uit te schakelen. De bias door de verwachtingen bij de luisteraar, schakel je uit door geblindeerd te testen.
Dit soort luistertests zijn bijvoorbeeld wel eens gedaan met groepen musici, techneuten en audio hobbyisten met wel of geen extra 44.1khz adc en dac loop (met high res bron). Uitkomst was gelijk aan gok verdeling. Dus geen bewijs gevonden voor dat extra conversies hoorbaar zijn.
Denon AVR-2113
2x Blueroom Pods
Nu is het flexibele gedeelte van deze jongens afgebroken. Hoe heet zoiets en zijn deze te vervangen? Ik kan namelijk niets vergelijkbaars vinden.
[ Voor 66% gewijzigd door FeaR op 10-07-2017 22:26 ]
goede zoek term en daar zijn zeaschja schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:49:
Ik denk dat ik mijn audiokabel kapot is. Niet veel kaas van gegeten dus graag wat advies van jullie kant. De situatie:
Denon AVR-2113
2x Blueroom Pods
Nu is het flexibele gedeelte van deze jongens afgebroken. Hoe heet zoiets en zijn deze te vervangen? Ik kan namelijk niets vergelijkbaars vinden.
[afbeelding]
https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
@Raymond ze zijn ook geschikt voor het peuteren in wijsneuzen
[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 11-07-2017 15:15 ]
Het gehele product is een "flexpin banaanstekker". Meer merken dan alleen Monster hebben ze. Je ziet ze wel minder vaak dan de holle- dan wel paraplu banaanstekker. Maar waarom die flex gebruiken? Zowel de speakers als de receiver kunnen zo te zien gewoon overweg met normale banaanstekkers. Met de flex stekkers ben je nog steeds in de terminal aan het wrotten, mis je een beetje het doel van banaanstekkers: gemakkelijk aansluiten door de bananen gewoon in en uit te kunnen pluggen.aschja schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:49:
Ik denk dat ik mijn audiokabel kapot is. Niet veel kaas van gegeten dus graag wat advies van jullie kant. De situatie:
Denon AVR-2113
2x Blueroom Pods
[afbeelding]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Precies, gewoon deze kopen: www.bcc.nl/accessoires/ac...kerplug-qlgmthmkii(44250)
Zie: http://www.avsforum.com/f...ld-banana-connectors.htmlbase_ schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:52:
Het nut van die dingen ontgaat mij echt compleet?
Het voordeel is makkelijk een goede connectie te kunnen maken tussen kabel en speaker of kabel en versterker. Je hebt van dit soort connectors flex pins, pins, spades en banana plugs.
De (flex) pins zijn vooral handig voor dit soort ellende:

Anders zou ik gebruik maken van die mooie vork kabelschoenen of banaanstekers.
[ Voor 92% gewijzigd door SannrHerr op 11-07-2017 10:14 ]
Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen
Ik wil per definitie geen elfenkabels hebben. Als ik utp-kabel nodig heb, kies ik voor 100% koper (i.t.t. CCA of CCS) en bij mijn speakerkabel voor 99% OFC. Dat lijkt mij "bijzonder genoeg". En het functioneert altijd prima.
Moet ik bij een hdmi-kabel nog ergens opletten? Geen elfenkabel dus, maar wel waar het normaal aan moet voldoen?
Als het hdmi highspeed met ethernet is, is dat dan automatisch 2.0a of hoger?
Your Friendly Neighborhood Moderator
Zorg gewoon voor een goede "high speed" HDMI-kabel. De connector is vaak de zwakste schakel, maar dat zit altijd wel ok.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik heb in elk geval een kabel nodig die HDCP 2.2, Dolby True HD / DTS HDMA en 4k HDR ondersteunt.
Ik begrijp dat enerzijds het 2.0, 2.0a en 2.0b verhaal met het apparaat te maken heeft, maar dat de kabel het ook wel/niet kan ondersteunen. Edit: ik heb uiteindelijk een high speed kabel gevonden.
Vroeger was het wat makkelijker. Tulpkabel was gewoon rood en wit en het werkte
[ Voor 46% gewijzigd door Jorgen op 11-07-2017 20:51 ]
(ik vind dit wel een beetje passen in de bullshit hardware die hier vaker voorbij komt)
[ Voor 26% gewijzigd door MonkeyJohn op 17-07-2017 08:21 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ben vooral benieuwd of ze ook echt noise cancelling in die helm gebruiken. Al heb ik het idee dat het meer een concept is wat uitgewerkt gaat worden als je iets gaat kopen.
Vandaag heb ik mijn nieuwe speaker kabel aangesloten. Het klinkt al een stuk beter dan de vorige variant die er tussen zat. Echter, toen ik zei dat ik het nu al goed vond klinken zei een vriend van me "Wacht maar tot ze over een week ingespeeld zijn" Ik keek hem nog al sceptisch aan, maar hij was echt serieus.
Dus, is het waar dat je naast je speakers (daar heb ik het 100% zelf bij ervaren) ook speaker kabels moet inspelen?
Het gaat om de Rocket 44 van Audioquest, mocht dat nog verschil maken in het gebruikte materiaal.
Thanks alvast voor jullie reacties
(ps: gezocht op inspelen in dit forum, maar daarbij kwamen geen antwoorden terug over kabels)
[ Voor 17% gewijzigd door Techneut op 21-07-2017 21:54 ]
Verschil geluisterd tussen oude en nieuwe kabel na elkaar in de winkel voor ik deze kabel kocht. En ik hoor het verschil tussen de twee kabels duidelijk, ook nu in mijn eigen woning. Maar ik begrijp dat jij daar anders over denkt, wat natuurlijk prima is!
Je hoort geen verschil.TheDude84 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 01:11:
@Jorgen
Verschil geluisterd tussen oude en nieuwe kabel na elkaar in de winkel voor ik deze kabel kocht. En ik hoor het verschil tussen de twee kabels duidelijk, ook nu in mijn eigen woning. Maar ik begrijp dat jij daar anders over denkt, wat natuurlijk prima is!
Heel bijzonder (en onverstandig) dat je juist dit topic kiest om als zoveelste dit soort uitspraken te doen. Dit topic is in het leven geroepen om mensen die dit soort dingen beweren.... Vul zelf maar aan
[ Voor 15% gewijzigd door Blommie01 op 22-07-2017 07:43 ]
En nee, ook inspelen van een kabel slaat nergens op. Of het daadwerkelijk echt een verschil maakt bij speakers durf ik zelf niet te zeggen, maar daar heb je in ieder geval nog dat ik me voor kan stellen dat alles wat losser/soepeler wordt wanneer de speaker een tijdje bezig is geweest. Een kabel is een stuk koper.
Het mechanische inspelen is gebaseerd op het soepeler worden van de onderdelen, maar dat is met een paar minuten tot een paar uur echt wel bereikt.
Over kabels doe ik geen uitspraak.
Getest met zo'n ding?TheDude84 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 01:11:
@Jorgen
http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm (Misleading Wire Demonstration).
Je gehoor is namelijk héél erg makkelijk te bedriegen. Zelfs de kleur van de kabel daar gaan mensen van overstag! Er zijn genoeg échte testen gedaan tussen dure en goedkope kabels en het enige wat werkelijk verschil maakt is de diameter van de kabel. Als die aan de eisen voldoet zit je goed.
Nadeel van dit geloof is echter wel dat het heel erg hardnekkig is. Als je eenmaal geloofd dat het verschil maakt, ben je niet snel meer te overtuigen. Als je straks een kabel van 1000 euro de meter hebt gehoord, dan voldoet je huidige kabel niet meer aan de normen en ga je je klote voelen want je wil graag dié kabel hebben.
[ Voor 19% gewijzigd door Fairy op 22-07-2017 10:14 ]
Of als je slaapt helemaal niks meer hoort.LA-384 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 08:45:
Het "inspelen" van audioapparatuur is vooral gebaseerd op het "wennen" aan het geluid. Je gehoor past zich heel makkelijk aan. Denk maar aan die analoge klok die je op een gegeven moment niet meer hoort, of een gesprek in een rumoerige omgeving wat naar verloop van tijd beter te volgen is. Zo werkt het ook met nieuwe speakers. In het begin klinkt het anders, naar verlopen van tijd went je gehoor er aan en hoor je de eventuele kleine foutjes niet meer.
ipv "wennen" kan eigenlijk beter acoustisch deconstrueren gebruikt worden, het is meer een heel mastering paneel wat je hersenpan ter beschikking heeft dan maar 1 of 2 trucjes.
Je kan nl een stadion-liveconcert op CD of DVD thuis afspelen, en de grap is dat dat bijna altijd leuk/plezant klinkt alsof je er bent.
Terwijl je eigenlijk 2 acoustieke ruimtes met elkaar aan het mengen bent, 1 van het stadion en 2 van je eigen woonkamer.
Toch is ervan te genieten omdat je hersenpan de acoustiek van jouw eigen woonkamer erg goed uit de mengeling kan elimineren.
Dit is ook de reden dat muziek opgenomen in een gedempte/absorptie opname studio toch eigenlijk nooit klinkt alsof de band in je eigen woonkamer speelt.
Je speelt muziek zonder acoustiek af in je eigen woonkamer dus zou je theoretisch de acoustiek van je woonkamer overhouden.
MAAR omdat je hersenen (vanwege bv je ogen) doorhebben dat de band er niet werkelijk is, proberen je hersenen door de speakers heen te lezen/luisteren (je woonkamer weg te strepen van de vergelijking) om er achter te komen waar het dan gespeeld wordt.
Aangezien waar dat dan is geen acoustiek heeft (vanwege de gedempte ruimte), klinkt de muziek enigszins leeg/levensloos/lineair/onnatuurlijk.
De enige sterke/goede manier om muziek overtuigend te laten klinken alsof het bij je thuis is, is de acoustische waarden/offsets/definitie/verbuiging van je eigen kamer op te nemen als profiel en over je muziek heen te spelen. (werkt natuurlijk alleen met studio muziek.)
Helemaal humor is dat je hersenpan met "gevoel" zeker als het om vibraties gaat (vooral lagere frequenties dan het gehoor dus lager dan ongeveer 50hz) eigenlijk hetzelfde master/mengpaneel gebruiken als bij gehoor. (je gevoelssensoren zijn eigenlijk je 3de oor)
maw je kan bij gevoel ook accuraat pretenderen/virtualiseren in een andere ruimte te zijn.
How do you save a random generator ?
Zoals mensen na mij ook schreven, is geluidsbeleving behoorlijk subjectief en onderhevig aan gewenning. Je hebt de kabels na elkaar gehoord. Dat maakt het al wat lastiger, want je kunt ze niet als 2 foto's naast elkaar leggen. Zou je met ons willen delen wat voor een geluidsinstallatie je hebt, dat het waard is om zulke dure kabels te verantwoorden?TheDude84 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 01:11:
@Jorgen
@enchion en daarbij klinkt harder vaak ook beter.
Setup:
Cambridge audio CXR200,
CM9 van B&W.
Geluid komt binnen via een bluesound/Tidal combi of via vinyl op een Project carbon esprit met ortofon m2 bronze element, met de CP1 voorversterker van Cambridge audio.
Ik begrijp dat het deel kabels altijd een discussie punt is, en dat zal ook wel zo blijven. Maar als dit het 'placebo' effect is zoals sommige beweren van mijn eigen hersens, dan is het voor mij in ieder geval een prima resultaat. Misschien te duur, maar daar kan ik mee leven.
Leuk experiment voor bedachtenchion schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 10:53:
[...]
Of als je slaapt helemaal niks meer hoort.
ipv "wennen" kan eigenlijk beter acoustisch deconstrueren gebruikt worden, het is meer een heel mastering paneel wat je hersenpan ter beschikking heeft dan maar 1 of 2 trucjes.
Je kan nl een stadion-liveconcert op CD of DVD thuis afspelen, en de grap is dat dat bijna altijd leuk/plezant klinkt alsof je er bent.
Terwijl je eigenlijk 2 acoustieke ruimtes met elkaar aan het mengen bent, 1 van het stadion en 2 van je eigen woonkamer.
Toch is ervan te genieten omdat je hersenpan de acoustiek van jouw eigen woonkamer erg goed uit de mengeling kan elimineren.
Dit is ook de reden dat muziek opgenomen in een gedempte/absorptie opname studio toch eigenlijk nooit klinkt alsof de band in je eigen woonkamer speelt.
Je speelt muziek zonder acoustiek af in je eigen woonkamer dus zou je theoretisch de acoustiek van je woonkamer overhouden.
MAAR omdat je hersenen (vanwege bv je ogen) doorhebben dat de band er niet werkelijk is, proberen je hersenen door de speakers heen te lezen/luisteren (je woonkamer weg te strepen van de vergelijking) om er achter te komen waar het dan gespeeld wordt.
Aangezien waar dat dan is geen acoustiek heeft (vanwege de gedempte ruimte), klinkt de muziek enigszins leeg/levensloos/lineair/onnatuurlijk.
De enige sterke/goede manier om muziek overtuigend te laten klinken alsof het bij je thuis is, is de acoustische waarden/offsets/definitie/verbuiging van je eigen kamer op te nemen als profiel en over je muziek heen te spelen. (werkt natuurlijk alleen met studio muziek.)
Helemaal humor is dat je hersenpan met "gevoel" zeker als het om vibraties gaat (vooral lagere frequenties dan het gehoor dus lager dan ongeveer 50hz) eigenlijk hetzelfde master/mengpaneel gebruiken als bij gehoor. (je gevoelssensoren zijn eigenlijk je 3de oor)
maw je kan bij gevoel ook accuraat pretenderen/virtualiseren in een andere ruimte te zijn.
In VR/AR de band zien spelen. Dan zien je hersenen dat de band wel in de ruimte is (als je er tussen kan lopen/staan). Ben benieuwd of dat dan voor je gevoel een betere geluidservaring oplevert.
Zelf 2 verschillende speakers naast elkaar beluisterd. Maar ik kon geen aanwijsbaar verschil vinden. Juist omdat je het, zoals terecht opgemerkt, niet makkelijk naast elkaar kan leggen. 2 foto's zie je tegelijk en kan je dus vergelijken. 2 geluiden kan je niet "naast elkaar" leggen. Alleen "na elkaar". En dan gaan verwachtingen en je brein een grote rol spelen.
Weet echter dat als je dit met een blinde test had gedaan met jouw kabel; Inakustikkabel van een paar Euro per meter; kabel van de Action en gewoon koperdraad van de bouwmarkt, niemand de dure kabels van de goedkope kan onderscheiden. Ik vraag me zelfs af, of als je partner tijdens de werkdag stiekem de kabels wisselt, jij het waarschijnlijk niet zult merken
Er is een hoop geld uit je zak geklopt, voor iets dat echt niet wetenschappelijk te bewijzen valt. Maar nogmaals, als jij er blij mee bent, is dat het belangrijkste.
[ Voor 15% gewijzigd door Jorgen op 22-07-2017 11:53 ]
Nee, ik had geen grote lengte nodig, dus de apparatuur is duurder dan de kabel die er tussen zit.Jorgen schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 11:51:
@TheDude84 Als jij het verschil hoort, ook al is het er niet - en je blij bent met je kabels, dan is het voor jou een goede aankoop. En dat is het belangrijkste.
Weet echter dat als je dit met een blinde test had gedaan met jouw kabel; Inakustikkabel van een paar Euro per meter; kabel van de Action en gewoon koperdraad van de bouwmarkt, niemand de dure kabels van de goedkope kan onderscheiden. Ik vraag me zelfs af, of als je partner tijdens de werkdag stiekem de kabels wisselt, jij het waarschijnlijk niet zult merkenIn principe zijn er maar een paar dingen belangrijk bij een kabel: de juiste dikte; het juiste materiaal en goede montage (geen maandagochtendproduct) de rest is hocus pocus. Je hebt mooie spullen staan, maar je kabels kosten dus eigenlijk meer dan je apparatuur?
Er is een hoop geld uit je zak geklopt, voor iets dat echt niet wetenschappelijk te bewijzen valt. Maar nogmaals, als jij er blij mee bent, is dat het belangrijkste.
Dat zou wel heel extreem zijn.
Er is zelfs een keer een test gedaan met kleerhangers. Niemand was in staat om het te onderscheiden van hele dure kabels. Uiteraard totdat ze het zagen.Jorgen schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 11:51:
@TheDude84 Als jij het verschil hoort, ook al is het er niet - en je blij bent met je kabels, dan is het voor jou een goede aankoop. En dat is het belangrijkste.
Weet echter dat als je dit met een blinde test had gedaan met jouw kabel; Inakustikkabel van een paar Euro per meter; kabel van de Action en gewoon koperdraad van de bouwmarkt, niemand de dure kabels van de goedkope kan onderscheiden. Ik vraag me zelfs af, of als je partner tijdens de werkdag stiekem de kabels wisselt, jij het waarschijnlijk niet zult merkenIn principe zijn er maar een paar dingen belangrijk bij een kabel: de juiste dikte; het juiste materiaal en goede montage (geen maandagochtendproduct) de rest is hocus pocus. Je hebt mooie spullen staan, maar je kabels kosten dus eigenlijk meer dan je apparatuur?
Kabels wordt alleen verschil tussen gehoord als men weet waar men naar luistert. Zodra je alleen de invloed van de kabel test (dus verwachtingen / beinvloeding van buitenaf wegneemt door te blinderen), dan wordt geen verschil meer gehoord. Dit is ook precies wat je op basis van de techniek zou verwachten: geen verschil. Audio is namelijk maar een heel erg laag frequent signaal vergeleken met echt uitdagende signalen zoals veel video en data signalen. De hele audio wereld is er één die gebouwd is op verwachtingen die wij elkaar aanpraten. Elkaar gek maken dat je een andere DAC (zeer populair topic), andere kabels, duurdere versterkers (want deze kunnen die speakers niet goed "aansturen"). Ow wacht, je hebt je kabels nog niet ingespeeldTheDude84 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 11:35:
@Jorgen De oude kabel was een 'onbekende' die ik van mijn vader had gekregen. Stond geen aanduiding op helaas naast het feit dat hij 2mm in diameter was.
Setup:
Cambridge audio CXR200,
CM9 van B&W.
Geluid komt binnen via een bluesound/Tidal combi of via vinyl op een Project carbon esprit met ortofon m2 bronze element, met de CP1 voorversterker van Cambridge audio.
Ik begrijp dat het deel kabels altijd een discussie punt is, en dat zal ook wel zo blijven. Maar als dit het 'placebo' effect is zoals sommige beweren van mijn eigen hersens, dan is het voor mij in ieder geval een prima resultaat. Misschien te duur, maar daar kan ik mee leven.
Je kan daaraan meedoen, kritiekloos meewaaien met de mode en andermans gecreeerde verwachtingen. Of je zegt, ho wacht, ik ben een kritische tweaker, ik ga op onderzoek uit, degelijk onderzoek. Waarheid van fictie onderscheiden. En proberen tot de kern te komen van het probleem van audio/hifi. Nou hebben anderen dat al voor je gedaan, dus in feite hoef je alleen maar een boek te lezen
Immers, veertig jaren lang dag en nacht snoeihard ingespeeld op 50Hz. Ah, wacht, verlengsnoeren waar een strijkijzer of wasmachine aan heeft gehangen worden "MK II" genoemd, daar is jarenlang 2 kW doorheen gejakkerd, dus nog beter ingespeeld.
Ben ik nu een illusionist, een bedrieger of maak ik gebruik van wat er altijd al is geweest: goedgelovigheid en napraterij.
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Een vernieuwer en ondernemerDeBolle schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 12:31:
Hardnekkige mythe, dat "inspelen" van kabels. Ik denk erover een container met uit oude woningen gesloopte bekabeling op de kop te tikken en die met een geile naam als 'Hot Ready Play-in" in een nieuw krimpkousje te gaan verkopen voor het twintigvoudige.
Immers, veertig jaren lang dag en nacht snoeihard ingespeeld op 50Hz. Ah, wacht, verlengsnoeren waar een strijkijzer of wasmachine aan heeft gehangen worden "MK II" genoemd, daar is jarenlang 2 kW doorheen gejakkerd, dus nog beter ingespeeld.
Ben ik nu een illusionist, een bedrieger of maak ik gebruik van wat er altijd al is geweest: goedgelovigheid en napraterij.
Ze hebben begrepen dat de elektrische stromen alleen maar bewegingen zijn van elektronen. Heen en weer bij wisselstroom en in één richting bij gelijkstroom. Tot zover helemaal correct. Maar dan begint blijkbaar de fantasie te werken en komen ze met een uitleg waar je even over zit te glimlachen, maar tegelijkertijd ook wel snapt dat niet iedereen ook maar enig begrip heeft over hoe materie in elkaar steekt en waardoor je een beetje begrip kan opbrengen, hoe komisch ook, hoe deze fantasieën kunnen ontstaan.
Zo las ik de zienswijze van iemand die er op neer kwam dat de banen over de moleculen die de elektronen moeten afleggen bij een nieuwe kabel nog wat ruw zijn en bij gebruik gepolijst zouden worden. Tja, wat moet je daar dan als nuchtere technicus op antwoorden? Je komt er wel uit, dat wel, maar je moet wel even zoeken naar de juiste woorden.
En bij opera`s van Verdi doe je ze zachtjes aan de kook brengen in een pannetje met een half flesje olijfolie, waarna de plakkende staande tonen met bruut geweld uit te schudden, om de warme droge geluiden helder van smaak te kunnen nuttigen.stin00 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 13:25:
Als ik ruige muziek ga luisteren dan scheld ik meestal eerst m'n kabels even uit, dan produceren ze een wat groffer en rauwer geluid. Ben ik meer in de stemming voor een klassiek meesterwerk dan helpt het om de kabels even te strelen en aaien alvorens je begint te luisteren, dit versoepelt de hoge tonen voor de oren en introduceert meer souplesse.
How do you save a random generator ?
Met goedkoop spul wordt het alsnog een teleurstelling. Hoe zuiverder olie, hoe zuiverder je muziek zal klinken en hoe aangenamer je daarna droomt. Een kwestie van uitproberen, want het verschilt per genre muziek welke olie het best bevalt. Doe vooral voorzichtig, want anders wordt het gauw een smeerboel.
Verwijderd
Dat is net zo erg als mensen die beweren dat de motor van een auto gewend raakt aan de rijstijl van iemand...Techneut schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 14:25:
Zo las ik de zienswijze van iemand die er op neer kwam dat de banen over de moleculen die de elektronen moeten afleggen bij een nieuwe kabel nog wat ruw zijn en bij gebruik gepolijst zouden worden. Tja, wat moet je daar dan als nuchtere technicus op antwoorden? Je komt er wel uit, dat wel, maar je moet wel even zoeken naar de juiste woorden.
Nou het grappige hieraan was dat je vraag naar iets dat totaal geen enkele basis heeft (inspelen van kabels) terwijl je tegelijk wel iets verdedigd dat ook geen basis heeft (dat je het verschil hoort).TheDude84 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 07:49:
@job Ik geloofde zelf niet dat je kabels moet 'inspelen' vandaar dat ik daar hier een vraag over stelde. Maar het onderwerp is al snel overgegaan of je het verschil kan horen of niet. ;-)
Maar als je wilt dat je verschil hoort, dan veel plezier: Ja, je kabels gaan beter klinken als je ze inspeelt.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
En met vaak ook nog allerlei technische verklaringen, waarbij ik soms ook toch even moet nadenken op hoeveel manieren het onzinnig is. Skin effect is altijd een populaire, en ook elektronmigratie wordt er regelmatig bijgehaald.Techneut schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 14:25:
Soms vraag je je wel eens af waar dat absurde bijgeloof vandaan komt. En dan kom je wel eens fantasieën tegen waarover je alleen maar verbaast. Zoals deze:
Ze hebben begrepen dat de elektrische stromen alleen maar bewegingen zijn van elektronen. Heen en weer bij wisselstroom en in één richting bij gelijkstroom. Tot zover helemaal correct. Maar dan begint blijkbaar de fantasie te werken en komen ze met een uitleg waar je even over zit te glimlachen, maar tegelijkertijd ook wel snapt dat niet iedereen ook maar enig begrip heeft over hoe materie in elkaar steekt en waardoor je een beetje begrip kan opbrengen, hoe komisch ook, hoe deze fantasieën kunnen ontstaan.
Natuurlijk bij alles wat digitaal is zijn ze ondertussen wel achter dat bits perfect overkomen (de meeste iig), dus dan moet jitter er maar bijgehaald worden.
haha, zeker. Maar dat waardeer ik ook hoor, maar je kan allerlei wetenschappelijke argumenten aandragen,(al waren die niet heel sterk vertegenwoordigd) als ik verschil hoor, dan ben ik tevreden. ' Tweakers' mindset of niet, te weinig onderzoek gedaan bla bla bla. Nee, alleen zelf heb ik geluisterd met kabel 1 en daarna met kabel 2. Voor mij genoeg 'onderzoek'. Ik hoor verschil. En zoals ik al eerder zei, als dit het placebo effect is, prima. Dit bedrag maakt mij echt niet uit op de aanschaf waarde van de gehele setup. En ik geniet er elke dag van. Mooiste is nog dat anderen, die er geen cent aan hebben uitgegeven, er zo op los gaan.Jorgen schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 20:06:
@TheDude84 Je merkt wel dat men hier nogal fel gekant is tegen zulke dingen. Niet vanwege een mening, maar omdat het dus technisch gezien niet mogelijk is. Maar zoals ik al eerder zei: als jij je goed voelt bij je aankoop, dan moet je het vooral zo houden
Over oplichting gesproken.....klungeltweaker schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 21:45:
Weer een mooie gevonden. Slechts 422 Euro.
http://hifipig.com/jcat-audiophile-network-interface/
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Troost je, ik heb als techneut een kabel samengesteld en gemaakt en kon onderbouwen waarom de kabel beter was en na wat testen met een aantal nummers kon ik ook toegeven dat het geluid iets verbeterd was.TheDude84 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 00:27:
[...]
haha, zeker. Maar dat waardeer ik ook hoor, maar je kan allerlei wetenschappelijke argumenten aandragen,(al waren die niet heel sterk vertegenwoordigd) als ik verschil hoor, dan ben ik tevreden. ' Tweakers' mindset of niet, te weinig onderzoek gedaan bla bla bla. Nee, alleen zelf heb ik geluisterd met kabel 1 en daarna met kabel 2. Voor mij genoeg 'onderzoek'. Ik hoor verschil. En zoals ik al eerder zei, als dit het placebo effect is, prima. Dit bedrag maakt mij echt niet uit op de aanschaf waarde van de gehele setup. En ik geniet er elke dag van. Mooiste is nog dat anderen, die er geen cent aan hebben uitgegeven, er zo op los gaan.
Dat is een combo van weerstand, zuiverheid van het koper (in mijn geval verzilverd in veroudering tegen te gaan), fijnaderige kabel vanwege hoogfrequentegedrag van geluid en dan iets met impedantie en filtrerende werking van kabels (RC = weerstand en capaciteit van een kabel), en als laatste heb je nog iets van impedantie. Dat laatste is een bijzonder ding en daar moet je toch aardig voor gestudeerd hebben.
Kortom, meetbaar is het vaak wel. Het stukje hoorbaar, ik ging van te dunne verouderde koperkabel wat niet echt fijn aderig was naar een voor mijn budget zo optimaal mogelijke oplossing en ik hoorde idd verschil. Maar dan zijn de verschillen zo groot. Plus het ziet er afgewerkt een stuk beter uit.

Wat je ook wel eens ziet is bij echt dure kabels dat er echt een capacitieve werking in een kabel zit en je idd verschil hoort maar of dat nu echt bevorderend voor je geluid maar ook apparatuur is?
Al met al interessante techniek met geluid en alles eromheen. Zeker impedantie wil ik mij nog wel eens inlezen.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Je kraamt een heleboel onzin uit. Je gebruikt allemaal termen die bij mij behoorlijk op de lachspieren werken en echt helemaal nergens op slaan. Kan me ook niet voorstellen dat je als techneut kunt onderbouwen waarom je verschil hoort. Vraag me af of je überhaupt uit kunt leggen wat al die uitspraken betekenen.Joopieboy schreef op zondag 23 juli 2017 @ 08:22:
[...]
Troost je, ik heb als techneut een kabel samengesteld en gemaakt en kon onderbouwen waarom de kabel beter was en na wat testen met een aantal nummers kon ik ook toegeven dat het geluid iets verbeterd was.
Dat is een combo van weerstand, zuiverheid van het koper (in mijn geval verzilverd in veroudering tegen te gaan), fijnaderige kabel vanwege hoogfrequentegedrag van geluid en dan iets met impedantie en filtrerende werking van kabels (RC = weerstand en capaciteit van een kabel), en als laatste heb je nog iets van impedantie. Dat laatste is een bijzonder ding en daar moet je toch aardig voor gestudeerd hebben.
Kortom, meetbaar is het vaak wel. Het stukje hoorbaar, ik ging van te dunne verouderde koperkabel wat niet echt fijn aderig was naar een voor mijn budget zo optimaal mogelijke oplossing en ik hoorde idd verschil. Maar dan zijn de verschillen zo groot. Plus het ziet er afgewerkt een stuk beter uit.
[afbeelding]
Wat je ook wel eens ziet is bij echt dure kabels dat er echt een capacitieve werking in een kabel zit en je idd verschil hoort maar of dat nu echt bevorderend voor je geluid maar ook apparatuur is?
Al met al interessante techniek met geluid en alles eromheen. Zeker impedantie wil ik mij nog wel eens inlezen.
Je hoort namelijk geen verschil, je denkt dat je verschil hoort. En voor mensen die aardig gestudeerd hebben is dit nogal vanzelfsprekend.
Weerstand, capaciteit en impedantie is namelijk gewoon standaard elektriciteitsleer. Koper is ook gewoon koper. Niets moeilijks aan. Daarom komt het ook zo raar over als mensen dit soort uitspraken doen...
P.s. Er zijn trouwens genoeg mensen die het verschil wel goed kunnen verklaren. Hier is veel literatuur over te vinden. Leuke is wel dat deze mensen allemaal psychologie i.p.v. elektrotechniek hebben gestudeerd.
[ Voor 14% gewijzigd door Blommie01 op 23-07-2017 09:15 ]
Dat effect bestaat dan weer wel gewoon.Verwijderd schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 19:50:
Dat is net zo erg als mensen die beweren dat de motor van een auto gewend raakt aan de rijstijl van iemand...
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Kanspareltje ditBlommie01 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 08:55:
[...]
Je kraamt een heleboel onzin uit. Je gebruikt allemaal termen die bij mij behoorlijk op de lachspieren werken en echt helemaal nergens op slaan. Kan me ook niet voorstellen dat je als techneut kunt onderbouwen waarom je verschil hoort. Vraag me af of je überhaupt uit kunt leggen wat al die uitspraken betekenen.
Je hoort namelijk geen verschil, je denkt dat je verschil hoort. En voor mensen die aardig gestudeerd hebben is dit nogal vanzelfsprekend.![]()
Weerstand, capaciteit en impedantie is namelijk gewoon standaard elektriciteitsleer. Koper is ook gewoon koper. Niets moeilijks aan. Daarom komt het ook zo raar over als mensen dit soort uitspraken doen...
P.s. Er zijn trouwens genoeg mensen die het verschil wel goed kunnen verklaren. Hier is namelijk veel literatuur over te vinden. Leuke is wel dat deze mensen allemaal psychologie i.p.v. elektrotechniek hebben gestudeerd.
Heb je de nieuwe (z)elf samengestelde bekabeling ook doorgetrokken IN de luidspreker. Dus vanaf het aansluitpunt naar de driver filters en van de driver filters naar de drivers zelf?
Disclaimer: Ik ben zelf ook gek op HiFi, zie inventaris audio/video.
[ Voor 23% gewijzigd door dr_dreey op 23-07-2017 09:39 ]
De kabel ziet er wel tof uit , past mooi bij het Parket/laminaat ... dat dan weer wel.Joopieboy schreef op zondag 23 juli 2017 @ 09:13:
[...]
Kanspareltje ditStiekem weet je dat dit soort reacties gaan komen. Ben benieuwd wat er nog meer komt
Het blijkt dat ze wel gewoon bij TL licht kunnen opereren.
YouTube: Time-lapse: AudioQuest Speaker Cable | Stereophile
Na het zien van dit filmpje is het magische er ook wel een beetje af bij ze.
Nee dat helaas nog niet, qua filtering edg in de speaker moet ik mij nog verder in verdiepen. Dat is een stap verder voor mij. Aan de andere kant, het gaat om echt hele korte afstanden, zelfde als in de versterker. Dus mijn idee is dat dat echt heel weinig bied maar vooral leuk en ter lering ende vermaak is.dr_dreey schreef op zondag 23 juli 2017 @ 09:33:
@Joopieboy
Heb je de nieuwe (z)elf samengestelde bekabeling ook doorgetrokken IN de luidspreker. Dus vanaf het aansluitpunt naar de driver filters en van de driver filters naar de drivers zelf?
Disclaimer: Ik ben zelf ook gek op HiFi, zie inventaris audio/video.
Jup en dankjewel, beetje de bedoeling ook. En voor amper 5 tientjes heb je een theoretisch ideale kabel met een halvering van de weerstand tov de oude kabel. Win win dus.ronaldme schreef op zondag 23 juli 2017 @ 09:35:
[...]
De kabel ziet er wel tof uit , past mooi bij het Parket/laminaat ... dat dan weer wel.
http://www.hpdetijd.nl/20...un-eigen-domheid-te-zien/
Toch wel mooi dit, dus in jouw persoonlijke leven ga jij ook mensen beledigen als jij iets onzin vind of iets niet kan geloven?Blommie01 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:02:
Voor alle believers hier boven die elkaar nou precies net in dit topic gevonden denken te hebben.....![]()
http://www.hpdetijd.nl/20...un-eigen-domheid-te-zien/
Om dan even over mijn bericht terug te komen, standaard elektroleer en weinig wetenschappelijks aan. Vind ook mooi dat je helemaal niet komt met een theoretisch onderbouwd antwoord maar gelijk zo op gevoel en het op domheid gaat gooien.
Puur ook even uit interesse trouwens, mensen interesseren mij ook heel erg. Net zo hard als dat er mensen zijn die 1000en euro's aan apparatuur en kabels besteden met allerlei mooie verkooppraatjes, daar zijn wij het wel over eens denk ik.
Mensen die een beetje interessant gaan doen met uitspraken over zaken die ze zelf eens niet snappen en het dan ook nog als waarheid verkondigen stop ik zo snel mogelijk in een hokje..Joopieboy schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:09:
[...]
Toch wel mooi dit, dus in jouw persoonlijke leven ga jij ook mensen beledigen als jij iets onzin vind of iets niet kan geloven?
Om dan even over mijn bericht terug te komen, standaard elektroleer en weinig wetenschappelijks aan. Vind ook mooi dat je helemaal niet komt met een theoretisch onderbouwd antwoord maar gelijk zo op gevoel en het op domheid gaat gooien.
Puur ook even uit interesse trouwens, mensen interesseren mij ook heel erg. Net zo hard als dat er mensen zijn die 1000en euro's aan apparatuur en kabels besteden met allerlei mooie verkooppraatjes, daar zijn wij het wel over eens denk ik.Maar hobbymatig met een logisch nuchteren verstand? Alleen maar leuk.
Dit soort discussies in uitgerekend dit topic moet je heel snel een halt toe roepen. Daar is dit hele topic namelijk voor in het leven geroepen.
En daar laat ik het bij.... Discussiëren heeft met dit soort types namelijk geen enkele zin.......
[ Voor 7% gewijzigd door Blommie01 op 23-07-2017 16:00 ]
Dan snap ik wat en wie je bedoeld idd, dan hebben we het over dezelfde mensen.Blommie01 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:14:
[...]
Als mensen een beetje interessant gaan doen met uitspraken over zaken die ze zelf niet snappen en het dan ook nog als waarheid verkondigen stop ik zo snel mogelijk in een hokje..![]()
Dit soort discussies in uitgerekend dit topic moet je heel snel een halt toe roepen. Daar is dit hele topic namelijk voor in het leven geroepen.![]()
En daar laat ik het bij.... Discussiëren heeft met dit soort types namelijk geen enkele zin.......
Iets met 'de zwakste schakel in de keten'.... . Kan er nog wat wetenschappelijke kreten ingooien maar dat heeft niet veel nut denk ik.Joopieboy schreef op zondag 23 juli 2017 @ 09:50:
[...]
Nee dat helaas nog niet, qua filtering edg in de speaker moet ik mij nog verder in verdiepen. Dat is een stap verder voor mij. Aan de andere kant, het gaat om echt hele korte afstanden, zelfde als in de versterker. Dus mijn idee is dat dat echt heel weinig bied maar vooral leuk en ter lering ende vermaak is.
[ Voor 0% gewijzigd door hansvk op 23-07-2017 10:58 . Reden: typo ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
*er mist een popcorn-eet smiley
Ik heb zelf ook de interne bekabeling van mijn luidsprekers niet aangepakt hoor. Ik heb alleen lang geleden de drivers eens uit de luidsprekers gehaald uit nieuwsgierigheid en om te kijken of interne bekabeling aanpassen te doen was maar kwam al snel tot de conclusie dat het veel werk was en heb de boel snel weer in elkaar geschroefd. Mijn luidspreker bestaat uit 5 drivers waarvan 1 een Watkins driver is en dat komt neer op heel veel kabels vervangen en ook nog eens verschillende kabels daar mijn luidsprekers bi-amp en dus ook bi-wire zijn aangesloten.
Zilverkabel voor de hoog en midden tonen want zilverkabel geleid HF beter. De zilverkabels zijn ook 8 aderig getwist om RC veld verstoring op te heffen. Tevens gaan HF signalen langs de schil van een ader.
Koperkabel voor de lage tonen met een dikke diameter van zeer fijnaderig koperdraad met een zo hoog mogelijk Cu gehalte zonder verontreiniging in het materiaal. LF gaat door de kern van de kabel en fijnaderig koper met zo min mogelijk verontreiniging heeft de beste natuur wetenschappelijke eigenschappen LF signalen te transporteren zonder vervorming en verlies.
Dit alles is mij wijs gemaakt door de lokale HiFi boer rond ca 2000 en heeft mij 900 Florijnen aan 2 keer 2.5meter Kimber Kabel gekost en 1200 Florijnen aan 2 keer 2.5 meter MiT kabel gekost.
Maar het klinkt 17 jaar naar dato, je raadt het al, fantastisch!
@Blommie01
Mag ik ook in een hokje?
@MonkeyJohn
Helemaal waar.
https://www.stuff.tv/feat...ential-albums-audiophiles
Ik heb net 5 CD's besteld uit deze collectie, niet omdat ik de muziek mooi vindt maar omdat de opnames goed klinken.
[ Voor 8% gewijzigd door dr_dreey op 23-07-2017 11:19 ]
Check, ik snap het zeker. Maar met mijn huidige bescheiden setup kan ik beter gaan upgraden als dat ik heel veel moeite in deze speakers ga steken.hansvk schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:57:
[...]
Iets met 'de zwakste schakel in de keten'.... . Kan er nog wat wetenschappelijke kreten ingooien maar dat heeft niet veel nut denk ik.
En vergeet niet alle sampling en dingen die gebeurt om het 'lekker te laten klinken'. Best grappig als je daarin duikt, verschillende albums van dezelfde bands of juist een band die wat onbekender is en puur voor kwalitatief goeie opnames gaan. Das leuk om je in te verdiepen. Zeker met een wat betere audioset kun je dat horen, dan hoor je ineens bepaalde instrumenten of tingelingen (belletjes). Ook al zat over verbaasd. Luisteren naar muziek, maar ook teksten is best bijzonder.MonkeyJohn schreef op zondag 23 juli 2017 @ 11:00:
Mensen vergeten altijd zo ongeveer de eerste schakel in het hele 'beter geluid' gebeuren en dat zijn de opnames, daar wordt vrijwel altijd gebruik gemaakt van plain old koper in de kabels (bijv. gitaar - > amp/cabinet - > DI/mic - > mixer) dus als dat al zo 'beperkend' is voor de kwaliteit dan gaat in die laatste schakel in de keten, hifi versterker naar hifi speakers, opeens super-duper mega quality kabels gebruiken dus ook niet helpen.
*er mist een popcorn-eet smiley
Maar even terugkomend op jouw verhaal, vergeet zeker niet de gewone 24bit of tegenwoordig 32bit rips op Flac of op MP3, zeker als je lager dan 320kb/s gaat zitten.
Dat idee had ik ook met mijn luidsprekers, het zelf maken en ook qua versterking is bijna niet te doen voor een gewone man.dr_dreey schreef op zondag 23 juli 2017 @ 11:11:
@Joopieboy
Ik heb zelf ook de interne bekabeling van mijn luidsprekers niet aangepakt hoor. Ik heb alleen lang geleden de drivers eens uit de luidsprekers gehaald uit nieuwsgierigheid en om te kijken of interne bekabeling aanpassen te doen was maar kwam al snel tot de conclusie dat het veel werk was en heb de boel snel weer in elkaar geschroefd. Mijn luidspreker bestaat uit 5 drivers waarvan 1 een Watkins driver is en dat komt neer op heel veel kabels vervangen en ook nog eens verschillende kabels daar mijn luidsprekers bi-amp en dus ook bi-wire zijn aangesloten.
Zilverkabel voor de hoog en midden tonen want zilverkabel geleid HF beter en. De zilverkabels zijn ook 8 aderig getwist om RC veld verstoring op te heffen. Tevens gaan HF signalen langs de schil van een ader.
Koperkabel voor de lage tonen met een dikke diameter van zeer fijnaderig koperdraad met een zo hoog mogelijk Cu gehalte zonder verontreiniging in het materiaal. LF gaat door de kern van de kabel en fijnaderig koper et zo min mogelijk verontreiniging heeft de beste natuur wetenschappelijke eigenschappen LF signalen te transporteren zonder vervorming en verlies.
Dit alles is mij wijs gemaakt door de lokale HiFi boer rond ca 2000 en heeft mij 900 Florijnen aan 2 keer 2.5meter Kimber Kabel gekost en 1200 Florijnen aan 2 keer 2.5 meter MiT kabel gekost.
Zelfde keuze qua kabel trouwens, zogeheten skin effect wat je daar benoemd en zo nog van die dingen. Klopt helemaal en kun je je eigen leuk in verdiepen. Ik hoop over zoveel jaar ook nog veel plezier van mijn kabels te hebben. Maar het hier in dit topic erop ingaan (al dan in detail) is gezien de vele reacties hier niet echt zinvol.
Denk dat er voor iemand die dit soort onzin uitkraamt geen hokjes meer zijn... Dan moet je eerder aan een bepaald type gesticht gaan denken....dr_dreey schreef op zondag 23 juli 2017 @ 11:11:
@Joopieboy
Zilverkabel voor de hoog en midden tonen want zilverkabel geleid HF beter. De zilverkabels zijn ook 8 aderig getwist om RC veld verstoring op te heffen. Tevens gaan HF signalen langs de schil van een ader.
Koperkabel voor de lage tonen met een dikke diameter van zeer fijnaderig koperdraad met een zo hoog mogelijk Cu gehalte zonder verontreiniging in het materiaal. LF gaat door de kern van de kabel en fijnaderig koper met zo min mogelijk verontreiniging heeft de beste natuur wetenschappelijke eigenschappen LF signalen te transporteren zonder vervorming en verlies.
@Blommie01
Mag ik ook in een hokje?
@MonkeyJohn
Helemaal waar.
https://www.stuff.tv/feat...ential-albums-audiophiles
Ik heb net 5 CD's besteld uit deze collectie, niet omdat ik de muziek mooi vindt maar omdat de opnames goed klinken.
En die lokale HiFi boer heeft zich werkelijk waar kapot gelachen toen jij daar de deur uit liep... Die vertelt deze anekdote nog steeds op verjaardagen en partijen...
[ Voor 4% gewijzigd door Blommie01 op 23-07-2017 11:59 ]
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.
Enjoy!
Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic