Je hebt meer dan 2 samples nodig ja, maar 1/1000e sample erbij is al voldoendebase_ schreef op zondag 19 februari 2017 @ 11:19:
[...]
Daar zijn de meningen nogal verdeeld over, ons gehoorspectrum is beperkt, maar inteferentie tussen harmonischen bovenin dit bereik zouden electronisch hetzelfde resultaat moeten geven als fysiek. Analoog gaat dit ook vrij goed op, digitaal heb je voor een nog fatsoenlijke sinus iig meer als 2 samples (44.1kHz) nodig. Huidige analoge electronica heeft echter geen probleem met 100+ kHz, dus meeste versterkers ook niet. Ik denk wel dat een discussie hierover inhoudelijker is als zie zilveren kabels...
Of bedoel je meer dan 2 samples op 44.1kHz om geluiden boven de 22kHz te kunnen weergeven? Dat is inderdaad correct, maar dan komen we weer op de vraag hoe luid die signalen wel niet moeten zijn om door distortie weer in het hoorbare te komen. Ervoor zorgende dat de distortie van je oor dominant is. Voor mij klinkt het meer als alweer een excuus wat gezocht wordt nu dat ze niet meer kunnen volhouden dat ze echt een sinus op 25kHz kunnen horen (of op 20kHz, of zelfs 15kHz in de praktijk voor velen).
Voor de grap net eens even twee random nummertjes met hoge sample rate gedownload en door Matlab gegooid, ik ging er eigenlijk half vanuit dat er niks in het hoog zou zijn. Bij de één lijkt het echter, puur gebaseerd op een snelle blik in het spectrum, dat er wel daadwerkelijk geluid daar is opgenomen.
Ook bij de ander zat er duidelijk een signaal in het hoogfrequente. Mijn eerste gok: De niet gefilterde kwantisatieruis van een multibit sigma delta. Lekker zinvol om naar te luisteren