Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 121 Laatste
Acties:
base_ schreef op zondag 19 februari 2017 @ 11:19:
[...]

Daar zijn de meningen nogal verdeeld over, ons gehoorspectrum is beperkt, maar inteferentie tussen harmonischen bovenin dit bereik zouden electronisch hetzelfde resultaat moeten geven als fysiek. Analoog gaat dit ook vrij goed op, digitaal heb je voor een nog fatsoenlijke sinus iig meer als 2 samples (44.1kHz) nodig. Huidige analoge electronica heeft echter geen probleem met 100+ kHz, dus meeste versterkers ook niet. Ik denk wel dat een discussie hierover inhoudelijker is als zie zilveren kabels... ;)
Je hebt meer dan 2 samples nodig ja, maar 1/1000e sample erbij is al voldoende ;). Dat is simpelweg Nyquist, zolang je maar meer dan 2 samples hebt per periode van de hoogste frequentie aanwezig in je signaal, dan heb je genoeg.

Of bedoel je meer dan 2 samples op 44.1kHz om geluiden boven de 22kHz te kunnen weergeven? Dat is inderdaad correct, maar dan komen we weer op de vraag hoe luid die signalen wel niet moeten zijn om door distortie weer in het hoorbare te komen. Ervoor zorgende dat de distortie van je oor dominant is. Voor mij klinkt het meer als alweer een excuus wat gezocht wordt nu dat ze niet meer kunnen volhouden dat ze echt een sinus op 25kHz kunnen horen (of op 20kHz, of zelfs 15kHz in de praktijk voor velen).

Voor de grap net eens even twee random nummertjes met hoge sample rate gedownload en door Matlab gegooid, ik ging er eigenlijk half vanuit dat er niks in het hoog zou zijn. Bij de één lijkt het echter, puur gebaseerd op een snelle blik in het spectrum, dat er wel daadwerkelijk geluid daar is opgenomen.
Ook bij de ander zat er duidelijk een signaal in het hoogfrequente. Mijn eerste gok: De niet gefilterde kwantisatieruis van een multibit sigma delta. Lekker zinvol om naar te luisteren :P.

• UHD
  • Registratie: April 2015
  • Niet online

UHD

De beste Interlinks zijn van https://www.ruconnected.nl

Verwijderd

25 euro voor een tulp-kabel van een meter 8)7 Totale onzin. Dit is net zo goed: https://www.conrad.nl/nl/...okabel-cinch-1070904.html

En nog beter is gewoon zelf de kabel (https://www.conrad.nl/nl/...art-per-meter-730827.html) en connectoren kopen en in elkaar solderen.
Die kabel is trouwens 'perfect', ik gebruik het voor vrijwel alles (behalve speaker kabel). Alles wat duurder is is gewoon totale onzin.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2017 13:56 ]

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Voor dat geld zou ik zeggen koop iets wat net even wat mooier is afgewerkt voor hetzelfde geld, Kenable LTD is een bedrijfje in Engeland die via eBay veel spul verkoopt. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-12 08:29
Techneut schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:42:
[...]
Tja, op een bepaald moment raak je uitgepraat. Vaagheden en nog eens vaagheden, zonder enige onderbouwing. Zoals "zoveel factoren die meespelen".
Welke factoren zijn dat dan? Factoren, dus materiaaleigenschappen, waar bij dure speakerkabel wel zorg aan zou zijn besteed en bij goedkope schemerlampsnoertjes met gewone koperen aders en met dezelfde doorsnede niet. Kun je hier een technische uiteenzetting over geven? Ik geef je gegarandeerd de verzekering dat ik me gewonnen geef als dit een steekhoudend verhaal blijkt te zijn. Ik geef je ook de verzekering dat dit een buitengewoon revolutionair verhaal zal zijn in de elektrotechniek en met name de elektronica cq. geluidstechniek.
Op capaciteitswerking steekt schemerlampkabel doorgaans niet zo goed af tegen kabels waarbij een beter dielect is gebruikt. Ga me nou niet vertellen dat het niets uitmaakt.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

FrankHe schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:57:
[...]

Op capaciteitswerking steekt schemerlampkabel doorgaans niet zo goed af tegen kabels waarbij een beter dielect is gebruikt. Ga me nou niet vertellen dat het niets uitmaakt.
Is dat meetbaar?

• FrankHe
Wat betreft interlinks, signaalkabels, gebruiken ze in opnamestudio's gewoon mooie multikabels. Daarin is Grimm Audio onbetwist de beste. Maar die komen we niet zo vaak tegen in de huiskamer.

• FrankHe
Meetbaar en nog belangrijker het is hoorbaar in een dubbelblind test. Blind test betekend, "dit is A", "dit is B" zonder verder verhaal er omheen. Gewoon mond dicht en luisteren. :) Uiteindelijk telt het luisterplezier.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
FrankHe schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:57:
[...]

Nee, op de frequenties die aan de orde zijn bij audiotechniek maakt dat piepkleine verschil in diëlectrische constante inderdaad niets uit. De schijnbare capacitieve weerstand is bij die frequenties en de korte afstanden dermate hoog, vele mega-ohms, dat er geen aantoonbaar verschil is. Als het zou gaan om afstanden van honderden meters of meer, dan zou dit argument steekhoudend kunnen zijn. Althans als er genoeg verschil is. Beschik je over meetresultaten daaromtrent?

Overigens, waar ik de term "schemerlampsnoer' liet vallen, het mag duidelijk zijn dat daar luidsprekerkabel mee werd bedoeld. Voor lijnverbindingen is dat uiteraard ongeschikt, evenals trouwens speakerkabel van de dure concurrent die ook met erg veel bla bla wordt aanbevolen. Overigens geldt voor die lijnverbindingen hetzelfde, laat je niet misleiden tot het kopen van onnodig dure spullen. Laat je niets wijsmaken.

[ Voor 22% gewijzigd door Techneut op 20-02-2017 18:26 ]

Verwijderd

Jazeker. Onderstaand voorbeeld is even een extreem voorbeeld hoe het bij een elektrische gitaar werkt, maar voor speakers in een HiFi opstelling geldt eigenlijk hetzelfde.

Een instumentkabel heeft ongeveer een capaciteit van 50 tot 100pF per meter (dat kan dus wel degelijk behoorlijk verschillen per kabel). Bij een gitaarpickup met een inductie van ~2.2H, een uitgangsimpedantie van 5.5kohm en een versterker met een ingangsimpedantie van 1MOhm is het effect als volgt: (even snel in Spice gemaakt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/htRqqRsz7GdX988Z6KjJ3ypd/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VPmo5D4FQiI9vuXa5yiY7dq2/full.png
(Blauw = 200pF kabel, groen = 500pF kabel). De capaciteit van de kabel werkt 'gewoon' mee in het 2e order filter van de gitaar pickup natuurlijk. Maar, gelukkig is een 2e order filter volledig LTI, dus je kunt dit 'perfect' compenseren met je EQ. Je speakers en vooral de ruimte hebben ook geen volledig vlakke frequentieresponse (zullen ook resonantiepieken hebben), dus een goede multiband EQ en de boel goed afstellen is toch al een must.

Kortom, je zult verschillende kabels met verscillende capaciteit of van totaal verschillende lengtes exact hetzelfde kunnen laten klinken door aan je EQ te draaien, en daarom maakt de capaciteit van een kabel eigenlijk helemaal niets uit.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2017 16:38 ]

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:29

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Heren, heren.

Ik zie een deel van jullie nu beginnen over kabel op lijnniveau (<0 dB) en een ander deel gaat verder over kabel voor luidsprekers. Maakt uw keuze vóór de argumenten zinloos lijken vanuit een toeschouwer gezien.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• FrankHe
EddoH schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:17:
[...]

Ik ben zelf gitarist, en weet je wat je bedoelt. Echter als technicus kan ik je melden dat het omschrijven van een sound doormiddel van termen als 'overdrive' en 'soft-clip' geen enkele betekenis in de elektrotechniek hebben...
De door jouw omschreven geluiden worden bereikt door een breed scala aan signaalbewerking, van oversturing tot filteren.
Deze (sub)discussie begon met de claim van iemand dat bi-amping wordt gebruik om vervorming te voorkomen doordat de voeding van een versterker ontoereikend kan zijn. Dan mag de lage tonen vervormen en de hore tonen vervormt op dat moment niet was de stelling. Daar was ik het in beginsel niet mee eens. Daaruit kwamen we op bi-wire versus bi-amp, passief filteren versus actief filteren, limiting etc. Mijn claim is dat je er goed aan doet om in je systeem voldoende headroom te houden zodat transients goed weergegeven kunnen worden. Dat betekent dus ten minste 6 dB reserve, maar liever meer richting de 12 dB. Een versterker die gaat clippen zorgt voor vervorming. Een limiter genereert ook vervorming maar dat is doorgaans meer gecontroleerd dan wanneer je eindtrap gaat vervormen. Het zijn volledig andere toepassingen of je over zware PA systemen praat of over een huiskamerinstallatie. Bij PA heb je soms niet de luxe van veel headroom waardoor er een limiter is die je zodanig hebt ingesteld zodat de werking ervan zo min mogelijk hoorbaar is. Wat mensen vaak een 'vette sound' vinden is heftige limiting en harmonische vervorming in het sub laag. De weergave heeft dan helemaal niets meer te maken met het oorspronkelijke bronmateriaal. Dat is vervorming met opzet, met als resultaat faseverschuivingen en meer van die ongein. Het gaat hier wederom niet om het exact weergeven maar om het luisterplezier van de toehoorder. Je moet niet over muziek of geluid praten maar er naar luisteren :) Ondergetekende is overigens geen fan van het geluid van zwaar geprocessde PA systemen.

• FrankHe
Techneut schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:27:
[...]
Nee, op de frequenties die aan de orde zijn bij audiotechniek maakt dat piepkleine verschil in diëlectrische constante inderdaad niets uit. De schijnbare capacitieve weerstand is bij die frequenties en de korte afstanden dermate hoog, vele mega-ohms, dat er geen aantoonbaar verschil is. Als het zou gaan om afstanden van honderden meters of meer, dan zou dit argument steekhoudend kunnen zijn. Althans als er genoeg verschil is. Beschik je over meetresultaten daaromtrent?

Overigens, waar ik de term "schemerlampsnoer' liet vallen, het mag duidelijk zijn dat daar luidsprekerkabel mee werd bedoeld. Voor lijnverbindingen is dat uiteraard ongeschikt, evenals trouwens speakerkabel van de dure concurrent die ook met erg veel bla bla wordt aanbevolen. Overigens geldt voor die lijnverbindingen hetzelfde, laat je niet misleiden tot het kopen van onnodig dure spullen. Laat je niets wijsmaken.
Ik vind het verschil tussen de ene microfoonkabel en de andere vaak schrikbarend groot. Dan praat je meestal ook over lengtes van tussen de 20 en 100 meter. Maar daar geldt dat de kwaliteit van de versterker, in dit geval op millivolt niveau bij een impedantie van rond de 600 ohm, ook enorm veel verschil maakt. Naast goede common-mode rejection trouwens.

Voor kabels tussen eindtrap en transducer maakt capaciteitswerking doorgaans ook wel het nodige verschil. Maar dit is alleen merkbaar wanneer de versterker en transducer zelf van een degelijke kwaliteit zijn. In de gemiddelde HIFI installatie zul je het verschil inderdaad niet snel waarnemen omdat er doorgaans andere schakels in de keten zijn die het geluid al vernachelen voordat het bij je oren arriveert.

• FrankHe
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:29:
[...]

Jazeker. Onderstaand voorbeeld is even een extreem voorbeeld hoe het bij een elektrische gitaar werkt, maar voor speakers in een HiFi opstelling geldt eigenlijk hetzelfde.

Een instumentkabel heeft ongeveer een capaciteit van 50 tot 100pF per meter (dat kan dus wel degelijk behoorlijk verschillen per kabel). Bij een gitaarpickup met een inductie van ~2.2H, een uitgangsimpedantie van 5.5kohm en een versterker met een ingangsimpedantie van 1MOhm is het effect als volgt: (even snel in Spice gemaakt)
[afbeelding]
[afbeelding]
(Blauw = 200pF kabel, groen = 500pF kabel). De capaciteit van de kabel werkt 'gewoon' mee in het 2e order filter van de gitaar pickup natuurlijk. Maar, gelukkig is een 2e order filter volledig LTI, dus je kunt dit 'perfect' compenseren met je EQ. Je speakers en vooral de ruimte hebben ook geen volledig vlakke frequentieresponse (zullen ook resonantiepieken hebben), dus een goede multiband EQ en de boel goed afstellen is toch al een must.

Kortom, je zult verschillende kabels met verscillende capaciteit of van totaal verschillende lengtes exact hetzelfde kunnen laten klinken door aan je EQ te draaien, en daarom maakt de capaciteit van een kabel eigenlijk helemaal niets uit.
Merkbaar is het zeker wel. Filterwerking door de kabel als component in een samenwerkend geheel. De oplossing is om het allemaal zo simpel mogelijk te houden met zo min mogelijk componenten onderweg. Impedantie matching voor zover dat mogelijk is. Een EQ gebruiken mits faseaccuraat, de meeste EQ's zijn dat niet waardoor er eigenlijk meer problemen worden geïntroduceerd dan opgelost. Een EQ is er doorgaans niet voor bedoeld om problemen met een kabel op te lossen want oplossen doe je het niet. Even terug naar de oorsprong, telefonie honderd haar geleden. Bij een kabellengte van tientallen kilometers moet we wel een EQ inzetten maar dan hebben we het over hele andere soorten signalen.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Kijk, de betere discussies hier. Hoop interessante info. :)

FrankHe schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:42:
[...]

Ik vind het verschil tussen de ene microfoonkabel en de andere vaak schrikbarend groot. Dan praat je meestal ook over lengtes van tussen de 20 en 100 meter. Maar daar geldt dat de kwaliteit van de versterker, in dit geval op millivolt niveau bij een impedantie van rond de 600 ohm, ook enorm veel verschil maakt. Naast goede common-mode rejection trouwens.

Voor kabels tussen eindtrap en transducer maakt capaciteitswerking doorgaans ook wel het nodige verschil. Maar dit is alleen merkbaar wanneer de versterker en transducer zelf van een degelijke kwaliteit zijn. In de gemiddelde HIFI installatie zul je het verschil inderdaad niet snel waarnemen omdat er doorgaans andere schakels in de keten zijn die het geluid al vernachelen voordat het bij je oren arriveert.
Dit lijkt toch wel weer erg veel op de: "Je zou het wel horen als je maar betere apparatuur had" redenatie.

Dat microfoonkabel verschil kan uitmaken zal je van mij geen enkele discussie over krijgen. Want we hebben het over zwakke signalen, met relatief hoge impedanties.
Maar je volgende stap, de capaciteit tussen versterker en speaker? Hoe had je dat gezien? De -3dB frequentie van simpelweg de uitgangs impedantie van je versterker en dat beetje capaciteit van de kabel ligt heel erg ver weg. Bij een beetje langere kabel zal de combinatie van capaciteit en zelf-inductie waarschijnlijk dominant zijn voor de bandbreedte beperking. Maar dat ligt ver buiten de audio frequenties. En de overdracht van je luidsprekers naar je oren is gigantisch veel frequentie afhankelijker.

Overigens zijn er ook kabels van een meter of 10 waarbij we een flinke hoop equalizatie inzetten: Bijvoorbeeld ethernet kabels. Maar dat is toch een heel stuk hogere frequentie dan wat audio.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 20-02-2017 21:55 ]

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:02

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Iemand ervaring met deze kabels:
Startech HD3MM1MW
HDMI 1.4 dus zal Ethernet en 4K ongetwijfeld werken en goed geprijsd.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 11:11

Stropdas

Insert subtitle here

martinvdm schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 19:36:
Iemand ervaring met deze kabels:
Startech HD3MM1MW
HDMI 1.4 dus zal Ethernet en 4K ongetwijfeld werken en goed geprijsd.
Als je de kabel in de muur gaat verwerken dan zou die CL3-specificatie wel handig kunnen zijn. Voor het beeld doet het niet veel meer dan die eerder genoemde HDMI 2.0-kabel van 3 euro voor 3 meter bij de Action. Die ziet er ook nog mooier uit met gevlochten mantel. Ik weet net wat normaal een CL3-kabel in prijs doet maar het klinkt mij als erg duur met ruim 14euro voor 1 meter. Met die van de Action ben je tevens wat toekomstbestendiger.

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-12 13:15
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:55:
[...]

25 euro voor een tulp-kabel van een meter 8)7 Totale onzin. Dit is net zo goed: https://www.conrad.nl/nl/...okabel-cinch-1070904.html

En nog beter is gewoon zelf de kabel (https://www.conrad.nl/nl/...art-per-meter-730827.html) en connectoren kopen en in elkaar solderen.
Die kabel is trouwens 'perfect', ik gebruik het voor vrijwel alles (behalve speaker kabel). Alles wat duurder is is gewoon totale onzin.
ach, 25 valt nog best mee vergeleken met sommige bizarre dingen hier. Heb hier thuis ook een setje en de kabel is wel gewoon netjes afgewerkt met een setje mooie stekkertjes en een mesh eromheen. Stukje beleving zeg maar.

Al is die Cordial/REAN kabel ook erg netjes en prijs valt me reuze mee.

Zelf maken kan natuurlijk ook:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/884252/kabeltjes.jpg

Die zijn gewoon het beste, puur omdat ik ze zelf gemaakt heb :p

Meen dat er een RG59 in zit, maar totale kosten zitten wel iets boven de Cordials

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Stropdas schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:36:
[...]
Als je de kabel in de muur gaat verwerken dan zou die CL3-specificatie wel handig kunnen zijn. Voor het beeld doet het niet veel meer dan die eerder genoemde HDMI 2.0-kabel van 3 euro voor 3 meter bij de Action. Die ziet er ook nog mooier uit met gevlochten mantel. Ik weet net wat normaal een CL3-kabel in prijs doet maar het klinkt mij als erg duur met ruim 14euro voor 1 meter. Met die van de Action ben je tevens wat toekomstbestendiger.
Kabel blijft HDMI 1.4 volgens mij toch? HDMI 2.0 kabels bestaan dacht ik niet. De Action kabel ken ik idd maar heeft zo'n grote ferrietkraal erop zitten; niet handig voor in een de muur te verwerken.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Probleem met de action kabels zijn ook de connectoren, die zijn best brak en vaak binnen een jaar verrot. Zeker in de muur niet handig. Ik bestel die kabels altijd bij Kenable LTD in Engeland. En idd HDMI 1.4 is ook voor 3D, 2.0 bestaat (nog) niet.

Ziet er netjes uit trouwens die kabels hierboven! Stukje huisvlijt. :)

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:44

servies

Veni Vidi Servici

Joopieboy schreef op zondag 26 februari 2017 @ 21:49:
Probleem met de action kabels zijn ook de connectoren, die zijn best brak en vaak binnen een jaar verrot.
Ik weet niet wat jij met je kabels doet (en hoeveel linkerhanden jjij hebt), maar bij mij zitten ze in de televisie en de bron en komen ze er gemiddeld hooguit 1x per jaar eruit (omdat het weer eens nodig is om in die hoek wat verzameld stof te verwijderen)...
1 van die (spotgoedkope) kabels is inmiddels 3 jaar oud en er is niets op aan te merken...

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

servies schreef op maandag 27 februari 2017 @ 09:31:
[...]

Ik weet niet wat jij met je kabels doet (en hoeveel linkerhanden jjij hebt), maar bij mij zitten ze in de televisie en de bron en komen ze er gemiddeld hooguit 1x per jaar eruit (omdat het weer eens nodig is om in die hoek wat verzameld stof te verwijderen)...
1 van die (spotgoedkope) kabels is inmiddels 3 jaar oud en er is niets op aan te merken...
Lol, lekkere aanname weer :P Bij mij zitten ze gewoon in de tv, en na een jaar storing/strepen door het beeld. Nieuwe (action) kabel gepakt en probleem opgelost, half jaar verder weer zelfde. Andere kabels besteld en nu na 2 jaar nog niks van problemen. Nooit tussendoor los of wat dan ook.

En het is geen N=1, kennis van mij en paar oude buren, wat vrienden, etc, veel mensen die die kabeltjes hebben gehad (ook de usb kabeltjes van de Action) hadden hetzelfde. Soms sneller, soms pas na 2-3 jaar. :)

Edit: vorige week de banaanpluggen binnen gehad, vandaag eens begonnen met het spul af te werken. :)
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/02/IMG_20170222_103443-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/02/IMG_20170227_173538-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/02/IMG_20170227_181351-Custom.jpg
Eerst een nummer van Amy Macdonald opgezet met daarna Skunk Anansie met eerst de originele bekabeling en daarna de nieuwe.

Wat eigenlijk begonnen is uit een lolletje en met een geintje, begin ik nu toch te twijfelen.
Ik ben met name overgestapt naar een dikkere kabel en andere type bekabeling, met name omdat wat ik had te dun was en met flink vermogen in het laag zacht wilde vervormen.

Nu heb ik ook al de bekabeling weer terug gewisseld, maar dan komen er weer dingen terug. Laag is idd een stuk beter/strakker maar ook meer aanwezig, zelfs dat ik de versterker van bass +2 naar 0 terug heb gedraaid. Alleen hoog hoor ik ook wat, waar ik normaal dacht dat het aan de opnames/rip lag hoor ik nu het hoog een stuk scherper/helderder?

Ik snap hem niet meer... 8)7 Is dat nu alleen de dikkere diameter of is er meer aan de hand?

[ Voor 40% gewijzigd door Joopieboy op 27-02-2017 18:37 ]

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Joopieboy schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:44:

Ik snap hem niet meer... 8)7 Is dat nu alleen de dikkere diameter of is er meer aan de hand?
Misschien voor de zekerheid ook nog 1 keer allebei kabels (oud en nieuw) parrallel tegelijkertijd aansluiten, en horen of het dan Nog beter klinkt.

How do you save a random generator ?

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Hoe bedoel je? Sowieso wordt parallel wel lastig.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-12 16:07
[...]
Is dat nu alleen de dikkere diameter of is er meer aan de hand?
Wat er aan de hand is dat het allemaal tussen de oren zit. Zowel de klank als dat "flink vermogen". Dat laatste is nog steeds vele malen minder dan je door je vorige 1,5 mm² (?) kabel mag sturen. Doe eens een dubbel blinden test (wel lastig in je eentje...) en meld je dan weer ;) Dergelijke verschillen krijg je niet door andere kabels.

Maar goed, het staat leuk en je bent er content mee en dat is waar het om gaat :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Lol, spuit 11 :+

Echt blind zal lastig worden, maar de lichte vervorming was er. En dat hoor ik nu niet meer terug, ook al wil ik het horen. Ik heb a heel en weer lopen wisselen en alles. Erg apart. Zeker omdat het puur uit een geintje is ontstaan. Voor het geld kun je het niet laten en het ziet er idd zeker leuk uit.

[ Voor 90% gewijzigd door Joopieboy op 27-02-2017 19:22 ]

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:41
Heb het thuis ook in gebruik, je hoort het verschil wel hoor! :+

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik vraag mij dan echt serieus af of zoiets nog überhaupt verkoopt :X _O-

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
KevinT schreef op maandag 27 februari 2017 @ 20:06:
[...]

Heb het thuis ook in gebruik, je hoort het verschil wel hoor! :+
Dat is de echo op je bankrekening :p

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Meteen 2x 2meter besteld :)

€ 56.570,00 (incl. btw) maar dan wel gratis verzending!

Of toch 4 doen voor bi-wire?

[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 27-02-2017 20:28 ]

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-12 13:15
[...]

KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 26 februari 2017 @ 21:32:
[...]

Die zijn gewoon het beste, puur omdat ik ze zelf gemaakt heb :p
Eigenbouw klinkt altijd beter ;p

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is een ding wat zeker is :P
Fairy schreef op maandag 27 februari 2017 @ 20:26:
[...]

Dan moet je wel bi-ampen he ;)

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:29

Killjoy

Klingon lawn products

Yep
De WEL Signature kabels zijn het resultaat van 30 jaar werken met de beste materialen en technieken
Begonnen dus als ijzervlechter en gepromoveerd op koper :P

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Killjoy schreef op maandag 27 februari 2017 @ 23:55:
[...]

Yep
[...]

Als je ze koopt word je ook automatisch gepromoveerd tot koper O-)

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-12 15:12
Holy snitballs, krijg je er dan ook een auto bij? 8)7

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

De prijs om die kabels te maken ligt hoogstwaarschijnlijk onder de 40 euro. Dit is pure winst, maarja wie gaat er zo'n kabel doormidden snijden om te kijken wat er in zit >:)

• Paulus07
  • Niet online
Fairy schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 16:00:
De prijs om die kabels te maken ligt hoogstwaarschijnlijk onder de 40 euro. Dit is pure winst, maarja wie gaat er zo'n kabel doormidden snijden om te kijken wat er in zit >:)
in de winkel doen :P

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik verwacht dat de fabricagekosten wel wat hoger liggen, daar er massief zilveren geleiders gebruikt worden.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Nou als het echt 10meter puur zilver is, kost het wel iets meer als 40 euro. Nog steeds geen 100.000 euro (daar kun je paar honderd kilo zilver voor kopen)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

[...]
Wat eigenlijk begonnen is uit een lolletje en met een geintje, begin ik nu toch te twijfelen.
Ik ben met name overgestapt naar een dikkere kabel en andere type bekabeling, met name omdat wat ik had te dun was en met flink vermogen in het laag zacht wilde vervormen.
Zolang je niet van speaker veranderd, maakt vermogen niet uit voor je benodigde kabel dikte. Wat uit maakt is de afstand, het materiaal (koper of aluminium) en de impedantie van de speaker. Dus als je een speaker met lagere impedantie neemt voor meer vermogen, dan klopt het wel dat je mogelijk een andere kabel nodig hebt. Maar als je gewoon de volumeregeling omhoog draait veranderd er niks aan de eisen voor je bekabeling.

Tenzij je bij de compleet idiote vermogens komt waarbij je kabel heet wordt, maar dat lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk.

• Jag
  • Laatst online: 22:42
Zeker. Voor PA toepassingen wordt wel net serieus vermogen gedraaid en ook langdurig hoog. En daar wordt eigenlijk altijd 2,5mm^2 gebruikt. Een speaker kabel krijg je niet zomaar heet.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Jag schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 19:26:
Zeker. Voor PA toepassingen wordt wel net serieus vermogen gedraaid en ook langdurig hoog. En daar wordt eigenlijk altijd 2,5mm^2 gebruikt. Een speaker kabel krijg je niet zomaar heet.
PA is vaak 100volt. dan heb je ook minder dikte nodig.

Ik heb 4,2mm² van de conrad voor weinig en dat werkt prima.

Heb bij DX nog wel even een USB2 naar SPDIF gekocht via dealextreme:
http://www.dx.com/p/s-pdi...ilver-310926#.WLcWUX8wCnY

Gebouwd rond de CM6631A

Kan het ook in NL kopen dan ben ik ongeveer het 15 voudige kwijt. Deze heeft zelfs nog 2 kristallen voor de veervouden van 44.1 en van 48 kHz. Als ik een USB2 MDC voor de NAD koop dan ben ik 400 euro lichter :P

Ander voordeel, mijn stereo versterker snapt geen AC3 en DTS en gaat op de spdif van het mainboard dus lopen knisperen. Die USB2 to SPDIF snapt alleen PCM, dus is dat ook meteen opgelost. Die hang ik met coax of glas aan de C388 en dan lekker genieten :)

Als het slecht is kan ik altijd nog naar een MDC kijken, maar voorlopig effe niet na de CM10 ² en C388.

Voorlopig op rantsoen en heel veel strijken en stofzuigen voor het vrouwtje :D :+ *; :(:)

• Jag
Die roeptoeters langs het voetbalveld misschien, maar verder is PA geen 100volt hoor :+.

• SED
  • Laatst online: 17-12 13:59
Killjoy schreef op maandag 27 februari 2017 @ 23:55:

Maar gelukkig is het wel Full range uitgevoerd, dat toont aan dat ze echt aandacht hebben voor detail.. Lees maar:
=====================
Full-Range bezetting
Twee aansluitpluggen aan de versterkerzijde en twee aansluitpluggen aan de luidsprekerzijde.
=====================
Kijk dat is toch uniek, waarom heeft niemand daar eerder aan gadacht!

Copyright and left by SED...

• SED
  • Laatst online: 17-12 13:59
Jag schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 23:26:
Die roeptoeters langs het voetbalveld misschien, maar verder is PA geen 100volt hoor :+.
Dat lijkt me iets te kort door de bocht.
Voorbeeldje: http://public-address-info.co.uk/public_address_3.html
Ligt dus vooral aan het toepassinggebied van je PA.

Copyright and left by SED...

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:29

Killjoy

Klingon lawn products

SED schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 23:38:
[...]

Maar gelukkig is het wel Full range uitgevoerd, dat toont aan dat ze echt aandacht hebben voor detail.. Lees maar:
=====================
Full-Range bezetting
Twee aansluitpluggen aan de versterkerzijde en twee aansluitpluggen aan de luidsprekerzijde.
=====================
Kijk dat is toch uniek, waarom heeft niemand daar eerder aan gadacht!
It's amazing ;)

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• Jag
Wat zie je daar op de foto, roeptoeters :+. Het ging over dikte van kabels. De PA systemen met hoge vermogens zijn juist geen 100volt. Line arrays en subs waar tegenwoordig vaak 2kW+ versterker vermogen achter zit, gaat allemaal met 2.5mm^2 voor zover ik weet. Ik ben nog nooit dikker tegen gekomen. Het wordt dan ook wel snel te zwaar, zeker omdat vaak 4 of 8 kanalen door 1 kabel gaan. Ampco heeft geloof ik wel 2 ader paren voor het sublaag, maar dan kunnen daar wel 3subs aan.

Het punt is iig, dat voor PA heel veel vermogen door 2.5mm^2 gaat. Dus puur elektrische veiligheid zit wel snor als je die dikte thuis voor hifi gebruikt :).

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:04
SED schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 23:40:
[...]

Dat lijkt me iets te kort door de bocht.
Voorbeeldje: http://public-address-info.co.uk/public_address_3.html
Ligt dus vooral aan het toepassinggebied van je PA.
Er ligt hier een misverstand op de loer.
PA kan zijn power amplifier, daar heeft Jag het over, maar ook public addressing, daar heb jij het over.

Bij public addressing kom je idd regelmatig 100V tegen. (Public addressing is trouwens wel iets meer dan roeptoeters langs het voetbalveld ;))

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Jag
Pffff beetje een non discussie en nogal offtopic. Wat bij een pop concert hangt, is allemaal geen 100volt maar wel 2,5mm^2.
Mwah oneens dat het geheel offtopic is. Het gaat hier over kabels, en het punt is dat de dikte die je kabel moet zijn onafhankelijk is van of je je versterker naar standje 11 draait of niet. Wat bijvoorbeeld te zien dus ook is bij de echte serieuze systemen die ook aan 2.5mm2 voldoende hebben.

• Jag
Ja dat is het punt wat ik maakte idd. Wat offtopic is, is de semantische discussie wat PA betekent.

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-12 08:17

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Ja, die 100V roeptoeters zijn ook Public Adress, net als de line-array's die Jag bedoeld. Waar het om gaat is dat er bij serieuze vermogens, bij grote venue's zoals bijv. de Ziggodome (voor de PA aldaar aanwezig) ook gewoon met 2,5mm kabels wordt gewerkt. Waarmee je er dus vanuit kan gaan dat voor je max. 100W als je een keer echt een feestje geeft in de huiskamer zéker uit komt met 2,5mm en alles dikker dan dat (in ieder geval voor de geluidskwaliteit en volume) geen toegevoegde waarde biedt.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Daarom zei ik ook "vaak".

Ligt puur aan de afstanden en kabellengtes en of het parallel of separaat is aangesloten. Bij 100volt PA gaat er vaak 1 tweelingsnoer naar vele speakers die het signaal weer aftappen (met volumeregeling per speaker meestal).
De 100volt systemen zijn meestal ook niet echt HiFi te noemen. Je ziet het vaak in grote winkels, magazijnen en kantoren (omroepinstallatie).

Bij een DJ die een paar boxen neerzet zal het ook PA zijn, maar die kan prima uit met normale versterking.

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 02-03-2017 12:45 ]

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12 07:36

Ryan1981

Je ne sais pas

Fairy schreef op maandag 27 februari 2017 @ 20:26:
[...]

Deze is wat mij betreft topic start waardig _/-\o_
Romius schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:29:
[...]

Holy snitballs, krijg je er dan ook een auto bij? 8)7
Ik vraag me meestal wel af of je de auto er mee kunt opstarten! :o

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-12 15:12
Ryan1981 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:24:
[...]

Ik vraag me meestal wel af of je de auto er mee kunt opstarten! :o
Ik denk het wel, ik denk zelfs dat je auto er 50 pk bij krijgt - zo goed is die kabel. :+

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Romius schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:54:
[...]

Ik denk het wel, ik denk zelfs dat je auto er 50 pk bij krijgt - zo goed is die kabel. :+
Kijk wel goed naar de pijltjes. Die moeten wijzen naar de auto die je wilt starten, anders gaan er fantoomstromen lopen en kan de andere auto ook besmet worden met "niet starten".

Daarna moet je hem wel opnieuw inspelen want accu's geven hele zure stroom.

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Fairy schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 17:20:
[...]

Kijk wel goed naar de pijltjes. Die moeten wijzen naar de auto die je wilt starten, anders gaan er fantoomstromen lopen en kan de andere auto ook besmet worden met "niet starten".

Daarna moet je hem wel opnieuw inspelen want accu's geven hele zure stroom.
Leg hem ook van de grond af, anders krijg je electron misfiring :+

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Gravit0n schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:55:
[...]

Leg hem ook van de grond af, anders krijg je electron misfiring :+
Met 2x 2meter denk ik niet dat je tot de grond komt.

Dan moet je dit hebben:
Afbeeldingslocatie: https://www.mediafire.com/conv/e10ca73972cbaba301e2ab542a7c27077f37302b34756ed621bfba84f83b40546g.jpg
Maar dan op statief.

En en vergeet nooit na gebruik je CD's terug te spoelen als je ze gebruikt hebt. Hier is vast ergens een apparaat voor te vinden...

Edit;

JA!!

Afbeeldingslocatie: https://cdn.instructables.com/FAQ/0Z2M/FU5527X1/FAQ0Z2MFU5527X1.MEDIUM.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Fairy op 03-03-2017 14:02 ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:54

timovd

Voorsprong door techniek

Maar dat doodshoofd is wel killing voor het geluid. Of wordt er alleen death metal geluisterd daar?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dat was de vorige eigenaar. Wat is trouwens al die schimmel op die speakerbox ?

• Paulus07
  • Niet online
stresstak schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 13:55:
Dat was de vorige eigenaar. Wat is trouwens al die schimmel op die speakerbox ?
Is een wrap van Honig

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Lopen de kabels daar niet van in de soep?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-12 08:45
Yuco schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 14:57:
Ik twijfel omdat de specs niet overeenkomen met de specs volgens Hdmi2.0. Moet moet er nog in verdiepen hoe en wat ik dan kan doen om dit te testen. Anderzijds als ik eenmaal de verpakking heb open gemaakt kan ik uiteraard de kabel niet meer terug brengen. Dat kost me dan toch maar liefst € 3 🤑
Beetje laat misschien, maar "HDMI 2.0" kabels bestaan niet. Na versie 1.4 kabels heeft de volgende versie alleen nog maar de naam "high speed" gekregen.

Zie ook deze links:

https://turbofuture.com/c...mi-cable-4k-hdmi-20-guide
http://www.hdmi.org/manuf...2_0/hdmi_2_0_faq.aspx#144
Can existing HDMI cables support the higher bandwidths of HDMI 2.0 Specification?
Yes, existing High Speed HDMI Cables (wire only) will support the new higher bandwidths (up to 18Gbps).

HDMI 2.0 specification defined a new, more efficient signaling method, for speeds above 1.4b limits (10.2Gbps), to allow higher bandwidths (up to 18Gbps) over existing High Speed HDMI Wire Cables.

• Chromanin
  • Laatst online: 27-11 18:06
Als ik hdmi kabels in de winkel koop staat daar in't groot wel altijd 2.0 op hoor. En dat verwacht ik ook wel dat dat er op staat, anders neem ik ze niet mee.

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Chromanin schreef op zondag 5 maart 2017 @ 19:02:
Als ik hdmi kabels in de winkel koop staat daar in't groot wel altijd 2.0 op hoor. En dat verwacht ik ook wel dat dat er op staat, anders neem ik ze niet mee.
Wat dus onzin is. Dat de apparaten dit ondersteunen is belangrijk. De kabel functioneert als het High Speed geclassificeerd is.

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12 07:36

Ryan1981

Je ne sais pas

Ik heb een nieuwe, met reviews!

Link!

8800 euro voor een 12 meter ethernet kabel die bedoeld is om 10Gbit over 100 meter te versturen :D

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-12 15:09
Ryan1981 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:17:

Link!

8800 euro voor een 12 meter ethernet kabel die bedoeld is om 10Gbit over 100 meter te versturen :D
De laatste 88 meter draadloos en daarom ook die prijs? 88 meter overbruggen op 100 meter = 8800 euro :+

Verwijderd

Het lijkt mij echt prachtig om daar de marketing bullshit voor te schrijven. Ik mag wel aannemen dat de gebruikers hun bron op dezelfde hoogte hebben staan als het doel. Anders moeten de elektronen tegen de zwaartekracht vechten, of komen ze te snel aan door de zwaartekracht.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ryan1981 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:17:

Link!

O, wifimedia.

Daar heb ik ooit een DAC gekocht, maar aan het eind van het gesprek werd ik doorgezaagd over jitter en speciale USB kabel en hoe hoorbaar het is in de fijne details e.d..

Met mijn stomme kop ook nog een 75cm USB kabeltje en 75CM tulp kabeltje gekocht voor veel te veel geld... |:( :X

• Jag
Ik vind zelfs een andere DAC kopen als discutabel :+, zelfs als purist / kritische luisteraar (wat ik zelf namelijk ook ben :) ).

[ Voor 14% gewijzigd door Jag op 07-03-2017 22:29 ]

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-12 07:48
Heeft er iemand een tip voor mooie afgemonteerde luidsprekerkabels in korte lengte (0,5m)?
Iets op aliexpress die een beetje subtiel is (dus geen goudfolie of snakeskin).

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@road rebel, Zoek eens op Ghentaudio op EBay.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:55
(jarig!)
road rebel schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:05:
Heeft er iemand een tip voor mooie afgemonteerde luidsprekerkabels in korte lengte (0,5m)?
Anders ook hier even kijken: JKEHifi.

Niet te duur, wel mooi afgewerkt en met de hand gemaakt op elke gewenste lengte en in Nederland dus lekker snel in huis.

HD4Life @ Full-HD

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-12 23:42

SannrHerr

Furor Teutonicus!

road rebel schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:05:
Vanwaar zo kort?

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

• FeaR
  • Laatst online: 17-12 16:07
Receiver/versterker naar de Center Speaker die er vlak boven staat? Ik heb ook een kabel van 75 centimeter tussen eindversterker en Center Speaker.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-12 23:42

SannrHerr

Furor Teutonicus!

FeaR schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:21:
[...]
Receiver/versterker naar de Center Speaker die er vlak boven staat? Ik heb ook een kabel van 75 centimeter tussen eindversterker en Center Speaker.
Zou kunnen.

Ben benieuwd omdat korte afstand tussen componenten gewenster is dan korte afstand naar speakers.

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-12 07:48
Ik heb 4x korte afstanden nodig om mijn luidsprekers te verbinden met mijn luidsprekeraansluitingen in de muur. 50cm is dan meer dan voldoende.

In de muur gebruik ik canare 4s8 en als stekkers heb ik op Niko Blindplaten zelf uitgefreesd en afgemonteerd met WBT-schroefterminals:

Afbeeldingslocatie: https://www.jwtechniek.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/i/gira-009100.jpg

Deze WBT 0763-lookalikes kun je goedkoop via Gira-groothandelaars aanschaffen (zie ook mijn post hierover op htforum)

Ik heb zelf nog een 30meter canare 4s8 kabel over, maar het netjes afmonteren is niet helemaal mijn ding, ik heb geen krimptang, geen aderklemmetjes, geen soldeerzilver en ook geen kabelkousen meer, dan zou ik al 75€ moeten uitgeven aan hardware enkel om mijn stukjes canare kabel af te werken. Als ik voor +/-hetzelfde bedrag (of minder) hetzelfde kan bekomen zonder er zelf iets voor te moeten doen dan heeft dat dus mijn voorkeur.

Uiteraard zijn deze maatregelen enkel voor het oog, elektrisch gezien hebben ze enkel een negatief impact. Klankmatig zou je theoretisch kunnen kleuren met kabelstukjes door een hogere demping maar zo hobbymatig ben ik er niet -meer- mee bezig.

Dank jullie wel voor de voorstellen. JKEhifi is mij echter te erg aan de prijs (200€ per luidsprekerpaar heb ik er niet voor over) en bij Ghentaudio op eBay vond ik enkel naakte Belden kabel, maar niets geconfectioneerd.

Heeft er niemand ervaring met zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1XtMBMVXXXXXSaFXXq6xXFXXX0/1-stks-hifi-2-banaan-tot-2-banaan-luidsprekerkabel-canare-4s8-audio-kabel-voor-versterker-1.jpg
link

Of zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1LecyPpXXXXcoXFXXq6xXFXXXr/Iwistao-hifi-luidsprekerkabel-met-japan-oorsprong-canare-4s12f-amerikaanse-budweiser-koperen-vergulde-banaan-y-plug-1.jpg

link

Of iets gelijkaardigs? Max 25€/ kabel (100€ voor 4stuks).
De center hangt aan de muur en de kabel komt er vlak achter, daar heb ik ongeconfectioneerde gevlochten 4s8 voor gebruikt maar die zie je niet.

[ Voor 77% gewijzigd door road rebel op 09-03-2017 09:03 ]

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:55
(jarig!)
Psst ook al op de website van Ghentaudio gekeken. Als je 4S8 wilt is dit een mooie maar hij heeft ook 4S12.

HD4Life @ Full-HD

• ronaldme
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05-2024
Davidshadow13 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:00:
Psst ook al op de website van Ghentaudio gekeken. Als je 4S8 wilt is dit een mooie maar hij heeft ook 4S12.
Leveren prima kabels voor een mooie prijs, best snelle levering ook dat nog.. :)

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Iemand een suggestie voor relatief goedkope luidsprekerkabel? Vind Oehlbach enzo toch nog vrij prijzig.
En voor een homecinema set met 80w speakers lijkt me 1mm toch voldoende? Maximale lengte is ongeveer 10m.

[ Voor 34% gewijzigd door martinvdm op 10-03-2017 07:34 ]

• Techneut
  • Niet online
Gewoon huishoudsnoer bij de bouwmarkt.
Mits met gewoon koperen aders en met de juiste doorsnede. Tenzij ingeval van extreem lange afstanden is 2,5mm2 voldoende, soms al 1,5mm2. Alle verhalen over duurdere producten zijn klinkklare nonsens en alleen maar geldverspilling.
Hecht geen enkel geloof in al die fraaie uiteenzettingen, kijk daarvoor alleen maar even naar de "elfen bij maanlicht" titel van deze forumrubriek, die vertelt voldoende.

Verwijderd

Jag schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 22:28:
Ik vind zelfs een andere DAC kopen als discutabel :+, zelfs als purist / kritische luisteraar (wat ik zelf namelijk ook ben :) ).
Daar kan echter wel een hoop verschil inzitten hoor. De verschillende chips, implementatie, filters, output stage etc.

Durf eigenlijk wel te zeggen dat daar veel meer verschil in zit dan tussen versterkers (mits geschikt voor de load die je eraan hangt).

• Jag
Zeker veel verschillen, ook meetbaar wbt ruisniveau bij min heel veel dB. Maar probeer maar eens een goed opgezette luistertest te vinden waarin DACs onderscheden werden. Ergens wel logisch gezien ze eigenlijk alleen verschillen in hoe weinig ruis ze produceren :).

Verwijderd

De belangrijkste reden dat het heel lastig op te zetten is dat je de outputs moet matchen. Degene met de luidste output klinkt anders al snel het beste. En dat matchen kan je niet zonder echt te meten.

• Jag
Allemaal waar idd. Maar het is wel gedaan, kwam niet zoveel uit. Ook luistertest met extra ad-da werd niet gehoord. Ik denk dat de invloed van de dag conversie overschat wordt. Zelfde signaal, alleen beetje ruis erbij. Met moderne technieken zeer weinig ruis.

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Techneut schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 10:52:
Gewoon huishoudsnoer bij de bouwmarkt.
Mits met gewoon koperen aders en met de juiste doorsnede. Tenzij ingeval van extreem lange afstanden is 2,5mm2 voldoende, soms al 1,5mm2. Alle verhalen over duurdere producten zijn klinkklare nonsens en alleen maar geldverspilling.
Hecht geen enkel geloof in al die fraaie uiteenzettingen, kijk daarvoor alleen maar even naar de "elfen bij maanlicht" titel van deze forumrubriek, die vertelt voldoende.
Ken dat topic. Echter is de vraag of dat dus ook op gaat voor speaker kabels. Digitale kabels zoals Hdmi kan ik in komen, maar is de marketing idd ook overdreven voor speaker kabels? Ik dacht dat dit anders zat voor deze categorie. Inmiddels al aardig snoer gevonden. Thanks

• Techneut
  • Niet online
Ja, juist voor speakerkabels gaat dit ten opzichte van alle andere audiokabels nog het meest op. Er is geen enkel technisch bewijs te bedenken dat pleit voor een duurder product. Alle koperkabel van dezelfde doorsnede heeft wat dit betreft exact dezelfde eigenschappen, geen enkele is beter dan welke andere dan ook, zelfs niet een klein beetje. Dat de ene misschien net wat andere isolatie heeft (zou best kunnen) is voor deze toepassing totaal niet relevant. Er zijn talloze bla bla verhalen die het tegendeel beweren, allemaal zoals alle bla bla verhalen lariekoek. Allemaal inhoudloze verkooppraat. Kan best mooi ogen dat spul, dat is dan ook alles, maar heb je die vele keren hogere prijs daar voor over?
Ja, hallo! Daar zitten we hier toch op!

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 10-03-2017 19:50 ]

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Techneut schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 19:32:
Ja, juist voor speakerkabels gaat dit ten opzichte van alle andere audiokabels nog het meest op. Er is geen enkel technisch bewijs te bedenken dat pleit voor een duurder product. Alle koperkabel van dezelfde doorsnede heeft wat dit betreft exact dezelfde eigenschappen, geen enkele is beter dan welke andere dan ook, zelfs niet een klein beetje. Dat de ene misschien net wat andere isolatie heeft (zou best kunnen) is voor deze toepassing totaal niet relevant. Er zijn talloze bla bla verhalen die het tegendeel beweren, allemaal zoals alle bla bla verhalen lariekoek. Allemaal inhoudloze verkooppraat. Kan best mooi ogen dat spul, dat is dan ook alles, maar heb je die vele keren hogere prijs daar voor over?

[...]

Ja, hallo! Daar zitten we hier toch op!
Thanks. Ken dat topic..... miste nog de smiley >:)

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:51
Die elfjes zijn wel goed bezig bij Audioquest, hun diamond hdmi kabel is normaal €1199 per lopende meter. Doch als je een kabel van 16 meter afneemt kost het nog maar €928 de meter. Ben je nog altijd wel meer dan 14.000 eurootjes kwijt

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Even serieuze vraag.

Misschien dat ik gek ben, maar ik heb een CM6631A based USB2 naar SPDIF converter gekocht. Gewoon in China, want die chip is overal hetzelfde.

Nu is mijn onboard SPDIF aansluiting behoorlijk brak, zo wil hij wel eens weigeren en dan ruis geven.

Nu heb ik deze USB converter er tussen gedaan ( http://www.dx.com/p/s-pdi...ilver-310926#.WMQY638wCnZ ) en ik kan het me verbeelden, maar het lijkt echt beter te klinken!

Verbeelding?

Groot voordeel is wel dat ik van de klikjes en popjes bij het starten van een track af ben. Die zijn nu een stuk minder en ook niet meer in het hoogfrequente bereik.

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Komt mij bekend voor. Misschien heb je last van noise via de aarde. Je zou het eens via toslink (optisch) kunnen proberen, dat is galvanisch gescheiden. Weet alleen niet of je die input en output op je apparaat hebt :)

• Techneut
  • Niet online
Arator schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 04:09:
Die elfjes zijn wel goed bezig bij Audioquest, hun diamond hdmi kabel is normaal €1199 per lopende meter. Doch als je een kabel van 16 meter afneemt kost het nog maar €928 de meter. Ben je nog altijd wel meer dan 14.000 eurootjes kwijt
Ze schijnen te bestaan, steenrijke mensen met niet meer verstand dan een tafelpoot. Anders zouden deze krankzinnig dure producten helemaal niet eens bestaan. Niet de categorie mensen die dit forum bevolkt, ik denk dat we het daar wel over eens zijn. Dus erger je niet maar lach er om. Ik vind het af en toe echt een bron van vermaak.

Maar in het nog net betaalbare segment constateer ik bij sommigen, misschien door weinig kennis van techniek, toch een neiging om open te staan voor lariekoekverhalen. Regelmatig zie ik hier verwijzingen naar webwinkels zoals "Oliebeek" en dergelijke voorbij komen. Het zal ongetwijfeld best goed spul zijn, daar mankeert het dan ook niet aan, althans dat vermoed ik, maar het is veel te duur. Een gelijkwaardig product heb je bij Action en soortgelijke winkels voor maar een fractie van de prijs.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

cvheereveld schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 16:43:
Komt mij bekend voor. Misschien heb je last van noise via de aarde. Je zou het eens via toslink (optisch) kunnen proberen, dat is galvanisch gescheiden. Weet alleen niet of je die input en output op je apparaat hebt :)
Versterker is een NAD C388 die heeft alles x2 en de output heb ik ook beiden. Heb hem nu via coax en dat werkt heel goed. PC verbinding was eerst toslink.

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 11-03-2017 20:32 ]

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:52
Arator schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 04:09:
Die elfjes zijn wel goed bezig bij Audioquest, hun diamond hdmi kabel is normaal €1199 per lopende meter. Doch als je een kabel van 16 meter afneemt kost het nog maar €928 de meter. Ben je nog altijd wel meer dan 14.000
eurootjes kwijt
Zit je met een HDMI kabel van 14 ruggen die geen 4K kan doorgeven :')

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:55

franssie

Save the albatross

Techneut schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 19:32:
[...]
Ze schijnen te bestaan, steenrijke mensen met niet meer verstand dan een tafelpoot. Anders zouden deze krankzinnig dure producten helemaal niet eens bestaan. <>
Het verstand hebben ze wel en ze snappen ook wel dat het bluf is - maat het interesseert ze niet. En zij bluffen en pochen en showen ook graag. In een huis van 15 mio of een jacht van 120 mio wil je fijntjes aan je bezoek kunnen vertellen dat je van alles het beste hebt (audio, video, kranen, tegels etc). Die (niche) markt bestaat gewoon. Een zo'n klant per twee jaar - ik teken ervoor :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Jag schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 17:48:
Zeker veel verschillen, ook meetbaar wbt ruisniveau bij min heel veel dB. Maar probeer maar eens een goed opgezette luistertest te vinden waarin DACs onderscheden werden. Ergens wel logisch gezien ze eigenlijk alleen verschillen in hoe weinig ruis ze produceren :).
Dat er verschil tussen DACs zit is waar. Dat dit bij een fatsoenlijk gemaakt DAC PCB hoorbaar kan zijn, is ook waar. Maar eigenlijk enkel als je ver onder de maximale uitsturing van je DAC blijft. Als je slechts 1% van je DAC range gebruikt, en vervolgens in je versterker een extra 100x versterkt, dan kan je wel ruis gaan horen bij sommige DACs en andere niet ja. Als je gewoon zorgt dat je DAC maximaal wordt aangestuurd, en je versterker verder wordt gebruikt voor volume regeling, dan zou er geen hoorbaar verschil in moeten zijn. En je mag dan ook wel digitaal volume regelen als je het iets harder of zachter wil hebben, zolang je dus maar in principe in de buurt van de full scale van de DAC zit.

• Juicie
  • Laatst online: 17-12 11:45
martinvdm schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 07:29:
Iemand een suggestie voor relatief goedkope luidsprekerkabel? Vind Oehlbach enzo toch nog vrij prijzig.
En voor een homecinema set met 80w speakers lijkt me 1mm toch voldoende? Maximale lengte is ongeveer 10m.
Zelf heb ik 2x2,5mm2 gebruikt in mijn bioscoop, 100 meter voor 85 Euro. Goedkoop maar degelijk spul.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hee even een vraagje van mij, en nee geen onzinvraag (of misschien wél). Mijn speakers hebben HF en LF connectors met een brug ertussen. Nou wordt die brug, wat eigenlijk een dik metalen plaatje is nog wel eens afgekraakt en wordt geadviseerd om ze te bruggen met hetzelfde draad als de speakerkabel.

Nu zat ik eens te denken, mijn speakerkabel kan ik met mantel door de ogen van de connector heen krijgen, als ik nu eens het draad op de normale manier strip, en dan een paar centimeter lager een centimeter de draad ook blootleg, kan ik de HF en LF met 1 kabel aansluiten en zo beide terminals bereiken zonder zo'n metalen plaatje te gebruiken. en zonder losse aftakking (bananenstekker) te hoeven gebruiken.

Gaat dit ten eerste nog en verschil maken (discussiepunt) en daarnaast kun je het op verschillende manieren aansluiten, LF eerst, dan naar HF, dus van beneden naar boven, maar het kan ook andersom (HF eerst en LF er onder) en ook heb ik ergens gelezen dat je aan 1 pool met HF kunt beginnen en de andere pool bij de LF.

De verklaring (kan de bron niet meer vinden):

LF naar HF: Laag wordt iets zwaarder, treble iets minder
HF naar LF: Meer hoog, minder laag
Diagonaal: Ideale balans.

Is dit nu gewoon klinkklare onzin, of is het 't proberen waard?

PS. Ik doe geen BI-AMP of BI-WIRE. Het is single wire vanuit de NAD C388.

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 13-03-2017 14:51 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 121 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic