Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 106 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
-tom-562 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:58:
Kan je wel het genre wat je luistert aangeven? Een zekering die met klassieke muziek is ingespeeld werkt natuurlijk niet meer zo optimaal als je alleen maar classic rock luistert :P
Het beste kun je dan de zekering voor twee weken in een kistje van keramiek bewaren. Dan kunnen de keramische magneetatomen de zekering naar Rock bijtunen. Leg er een Apofylliet-kristal naast voor wat extra pit in de middenfrequenties.

Wil je weer terug naar Classic dan kun je de zekering simpelweg in een sigarenkistje laten reviven zodat de houvezels hun natuurlijke quantum kunnen intunen en de magneto-capacitaire resonantie weer even tot rust kan komen. Voor het kristal kun je het beste Rhodoniet gebruiken dat te prefereren is boven de gebruikelijke Seleniet varianten. Let wel op want de grotere soundstage kan als een verassing komen.Niet schrikken dus!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 11:37
koelpasta schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:17:
[...]
Voor het kristal kun je het beste Rhodoniet gebruiken dat te prefereren is boven de gebruikelijke Seleniet varianten. Let wel op want de grotere soundstage kan als een verassing komen.Niet schrikken dus!
Volgens mij ben je nu silicium in de optische fotondetectiesensors aan het distribueren, wat vaker juist bijdraagt tot een troebelere stereobeeldvorming van de soundstage.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:06:
[...]

Volgens mij ben je nu silicium in de optische fotondetectiesensors aan het distribueren, wat vaker juist bijdraagt tot een troebelere stereobeeldvorming van de soundstage.
Dat gebeurt eigenlijk alleen als de meridiaanstromen loodrecht op het veld staan. Je kunt dan het beste wat zoutkristallen aan de buitenkant van je speakers neerzetten want dat zuivert de cohesie van het geluidsveld maximaal. En het trekt als het ware het stereobeeld wat strakker op de vorm van je kamer. Snap je? :9

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 15:49

Cheezus

Luiaard

Heeft HiFi.nl jullie al benaderd voor een baan als recensent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
Wat een heerlijk topic is dit toch :)

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Wat zien wij hier gebeuren?

Giga kabeltest?

https://www.alpha-audio.n...-met-onze-giga-kabeltest/

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 22:30
Da’s een site die leeft van het toegestuurd krijgen van review materiaal.

Zijn positief over een AC kabel van vier mille.

https://www.alpha-audio.n...dragon-source-power-cord/

Ik kan wel raden wat er uit die test komt. Goedkope kabels bieden een merkbare verbetering, duurdere een enorme verbetering. Met die conclusie stoot je de producenten niet voor het hoofd en laat je elkaar in leven.

Test is pas informatief als ze de kabels met hun eigen centen gekocht hebben en geen commerciële afhankelijkheden met de producenten hebben.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 15:14
Ik dacht al: 'Ik ben iets vergeten!' nadat ik mijn speakerkabels had aangesloten. Stom! Ik heb ze niet ingebrand...ze klinken niet gaar namelijk O-)

Oplossing: De Blue Horizon Proburn (kabel inbrander):
Afbeeldingslocatie: https://www.lexicommultimedia.nl/wp-content/uploads/2023/04/blue-horizon-pro-burn-2-lexicom-multimedia-1024x1024.jpg
https://www.lexicommultim...fTicXTkNEB3xoC62IQAvD_BwE

Boeiende uitleg ook trouwens 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door pporrio op 03-03-2024 14:08 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:44
Ik zou dat doosje graag eens openmaken.
Ik vraag mij af waar de energie voor het inbranden vandaan wordt getoverd.
Wat een onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:16

Wildfire

Joy to the world!

devriesjande schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:04:
Ik zou dat doosje graag eens openmaken.
Ik vraag mij af waar de energie voor het inbranden vandaan wordt getoverd.
Wat een onzin.
Er wordt een stroomadapter meegeleverd die 16V AC levert blijkbaar.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:39

Toshirou

Vinyl Surfer

pporrio schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:01:
Ik dacht al: 'Ik ben iets vergeten!' nadat ik mijn speakerkabels had aangesloten. Stom! Ik heb ze niet ingebrand...ze klinken niet gaar namelijk O-)

[Afbeelding]

Het klinkt mij in de oren als flappen verbranden in plaats van kabels inbranden.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oberon
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 02:38

Oberon

Maan, koning, taal & ik!

Ik wist het! De kabel kwaliteit maakt een gigantisch groot verschil! ;-)

• Geen spectrum testing
  • Geen A/B testing
  • Minimale kabel lengtes waarbij interferentie niet eens een probleem kan zijn - toch niet in een thuissituatie
Complete onzin dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Oberon op 04-03-2024 07:58 ]

TOGAF, ArchiMate, DEMO, ITILF, VCE, MCSE, CCA, CCAA, CCEE, CCIA

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:18
Oberon schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:57:
Ik wist het! De kabel kwaliteit maakt een gigantisch groot verschil! ;-)

[YouTube: best of high end I Do we need premium HDMI cables]
  • Geen spectrum testing
  • Geen A/B testing
  • Minimale kabel lengtes waarbij interferentie niet eens een probleem kan zijn - toch niet in een thuissituatie
Complete onzin dus.
"Warm and creamy dialogue" ik weet niet eens wat daar bedoeld wordt, maar het zal wel goed zijn. Hier neem mijn geld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:39

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik zou het alleen al kopen voor de "improved performance", wat dat ook mag betekenen in kader van verschil met deze kabels. Pfff.. en dan deze onzin nog zo verklaren met een pokerface naar de camera🤣.

Al begint het al te kriebelen om deze verbetering niet in mijn keten te hebben. Waarom?! Nu dacht ik helemaal klaar te zijn. 😅

Heerlijk hoe deze verkapte ads er zijn voor mensen met een grotere portemonnee dan verstand.

[ Voor 23% gewijzigd door Toshirou op 04-03-2024 08:28 ]

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:58

[Afbeelding]

------------------
De Proburn versnelt het inbranden voor elk soort kabel met pulsen van ultra lage frequenties voor de kern van de geleiders en ultra hoge frequenties voor de isolatie en de buitenkant van de geleider. Het inbranden wordt teruggebracht tot 24 of 48 uur voor het beste resultaat. Aanbevolen wordt elke zes weken de kabels aan te sluiten op de Proburn om ook statische energie af te voeren.
------------------

Ach, nu weet ik waarom mijn muziek na een paar weken niet meer zo goed klinkt en ik elke keer weer nieuwe kabels moest kopen, ze zitten vol met statische energie! Gelukkig kost het kastje maar 995 euro, dan heb ik na 1x inbranden het kastje al terugverdiend, want mijn kabels zijn natuurlijk nog veel duurder dan dit kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

Daaruit:
Ook kunnen wij op verzoek bij ons bestelde kabels 48 uur inbranden voor € 15,- per kabel.
Scheelt toch weer een hoop geld.
Houdt de kabels in optimale conditie indien het proces elke 6 weken gedurende 24 uur wordt herhaald.
Nvm, moet dan elke 6 weken nieuwe kabels kopen.
Produceert een 10.000x hogere frequentie dan een CD speler
Uhuh, dat is een 200MHz :D . Lekker de ether vervuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 12:58

bennierex

Pilot_Z

Hoe denken we over het gebruik van kabels voor zonnepanelen als aansluitsnoer voor speakers?

Ik ga binnenkort verbouwen en wil de kabels wegwerken via mantelbuis onder de vloer, maar ik schrok een beetje van de prijs/m van de meeste audio kabels...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

bennierex schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:32:
Hoe denken we over het gebruik van kabels voor zonnepanelen als aansluitsnoer voor speakers?

Ik ga binnenkort verbouwen en wil de kabels wegwerken via mantelbuis onder de vloer, maar ik schrok een beetje van de prijs/m van de meeste audio kabels...
Ja, best duur maar vond die rode markering wel handig ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9L_qvLIrzmeevbpWk4OHsVVVEws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2j7CKkr6oSDT61gSVQKsZNV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AudioHome
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:32

Ze zijn vooral erg stug wat niet altijd handig is zeker met 2 losse draden per speaker.
Verder zijn ze dik koper (6qmm) en dubbel geisoleerd wat beide prima werkt voor speakers (maar wel overdone is).

Koper 2 aderig netsnoer van 1qmm tot 2,5qmm voldoet natuurlijk ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:58

Ik weet niet hoeveel meter je nodig hebt maar dit valt toch nog wel mee?

https://www.kabeldirect.n...ransparant-per-meter.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 14:42
Op zich is solar kabel wel goedkoop als je per se 4mm2 wil. Maar 2 x 2.5mm2 is al meer dan genoeg. Dat koop je met mantelbuis en al voor 1.35 per meter.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 12:58

bennierex

Pilot_Z

Ongeveer 20 a 25m. Ik heb nog +-22m rode 4mm2 solar kabel liggen, vandaar de vraag :Y)
ErikG2 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:32:
[...]

Ik weet niet hoeveel meter je nodig hebt maar dit valt toch nog wel mee?

https://www.kabeldirect.n...ransparant-per-meter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:40

[Afbeelding]

Dit is gewoon oplichting, inbranden van kabels bestaat gewoon niet. Is er niet ergens een punt waar dergelijke zaken gemeld kunnen worden en ze daar gewoon een cease and desist plus boete krijgen?
Dit is gewoon crimineel en nog erger dan die Whatsapp oplicht praktijken.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:37

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Koldur schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:35:
[...]

Dit is gewoon oplichting, inbranden van kabels bestaat gewoon niet. Is er niet ergens een punt waar dergelijke zaken gemeld kunnen worden en ze daar gewoon een cease and desist plus boete krijgen?
Dit is gewoon crimineel en nog erger dan die Whatsapp oplicht praktijken.
Tja, waar trek je dan de grens. Ik heb persoonlijk ook nog wel een adresje in vaticaanstad en alle aanverwante "vestigingen" waar wat mij betreft een cease en desist heen mag in verband met oplichting...

Je hoeft het niet te kopen en daarmee is het aan een ieder zelf om te bepalen of ze er geld aan willen besteden.

[ Voor 6% gewijzigd door DominoNL op 05-03-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
DominoNL schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:02:
[...]

Tja, waar trek je dan de grens. Ik heb persoonlijk ook nog wel een adresje in vaticaanstad en alle aanverwante "vestigingen" waar wat mij betreft een cease en desist heen mag in verband met oplichting...

Je hoeft het niet te kopen en daarmee is het aan een ieder zelf om te bepalen of ze er geld aan willen besteden.
Ik snap wat je bedoelt te zeggen, maar als dat zo is, dan mag dus alles maar verkocht worden zonder bewijs. Dat is niet het geval, je mag geen claims maken die technisch niet te onderbouwen zijn.

En het inbranden van kabels is niet meetbaar, waarschijnlijk zullen de placebo effecten bij bepaalde personen er wel zijn, maar ik kan nu al vertellen dat er bij het zogenaamde "inbranden" geen meetbare resultaten zullen zijn.
Dan kunnen er ook geen claims op gemaakt zijn en gaan de de reclame commissie code over, dat is strafbaar.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Nee, ja, maar dat is ook al zo bij bijvoorbeeld alle verschillende flesjes water in de supermarkt waar gewoon water in zit. Het is gewoon lastig om een grens te trekken. Die kabel inbrander zal ongetwijfeld best een uurtje 16V op zo'n kabel zetten, dus het doet wat het zegt te doen.. Dat dit geef effect heeft.. tja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Probleem is denk ik dat claims als
Een kabel ingebrand met de Proburn is gelijk op het hoogste niveau, klinkt opener, heeft een betere frequentiebalans en zorgt voor een groot stereobeeld. Kortom een meer natuurlijke en minder steriele weergave.
niet objectief verifieerbaar zijn. Net zoals een homeopathisch medicijn nooit zal claimen een statistisch significant effect te hebben op een specifiek meetbaar physiologisch aspect. Daarmee is het niet in strijd met wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:24:
Probleem is denk ik dat claims als

[...]

niet objectief verifieerbaar zijn. Net zoals een homeopathisch medicijn nooit zal claimen een statistisch significant effect te hebben op een specifiek meetbaar physiologisch aspect. Daarmee is het niet in strijd met wetgeving.
Het verschil met homeopatische middelen, is dat je met kabels de meetwaarden juist wel objectief kan weergeven. Bij een mens is dat niet te doen, er zal altijd een verschil gemeten worden nadat je iets eet/drinkt.

Bij die kabel zal de gemeten waarde altijd hetzelfde zijn, dat is dus wel objectief te weerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Koldur schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:44:
[...]

Het verschil met homeopatische middelen, is dat je met kabels de meetwaarden juist wel objectief kan weergeven. Bij een mens is dat niet te doen, er zal altijd een verschil gemeten worden nadat je iets eet/drinkt.

Bij die kabel zal de gemeten waarde altijd hetzelfde zijn, dat is dus wel objectief te weerleggen.
Ik denk dat er ook best een verschil te meten is aan een mens (en dus niet aan de kabels) dat naar kabels luistert voordat en nadat ze door de kabelburner gehaald zijn. Dat dat volledig placebo is (net als bij veel homeopatische middelen) doet daar opzich niets aan af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

[...]

Moet je wel eerst die tamelijk vage begrippen omzetten in goed gedefinieerde metingen. Het probleem is niet dat je niet kan meten aan audio, het probleem is denk ik vooral dat dingen als "opener", "betere frequentiebalans", "groot stereobeeld" en "meer natuurlijke en minder steriele weergave" zich niet zo lekker laten vertalen naar iets meetbaars.
Dus als jij aantoont dat bepaalde eigenschappen van de audio niet veranderd zijn voor en na, dan kan de verkoper van zo'n kabel altijd stellen dat dat niet de manier is om dat te meten (slaat natuurlijk verder nergens op, maar maakt het wel lastig om zo'n discussie ooit op feiten te winnen denk ik).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:54:
[...]

Moet je wel eerst die tamelijk vage begrippen omzetten in goed gedefinieerde metingen. Het probleem is niet dat je niet kan meten aan audio, het probleem is denk ik vooral dat dingen als "opener", "betere frequentiebalans", "groot stereobeeld" en "meer natuurlijke en minder steriele weergave" zich niet zo lekker laten vertalen naar iets meetbaars.
Dus als jij aantoont dat bepaalde eigenschappen van de audio niet veranderd zijn voor en na, dan kan de verkoper van zo'n kabel altijd stellen dat dat niet de manier is om dat te meten (slaat natuurlijk verder nergens op, maar maakt het wel lastig om zo'n discussie ooit op feiten te winnen denk ik).
Nou ja, je kunt wel redeelijk makkelijk een bepaalde meting doen, namelijk of mensen uberhaupt statistisch relevante verschillen horen in een dubbelblindtest. Dan meet je niet direct een meetbare eigenschap van de kabel maar wel het effect die de veronderstelde eigenschap zou moeten hebben.
Maar goed, mensen die in elfjes geloven hebben hier natuurlijk geen boodschap aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
DominoNL schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:48:
[...]

Ik denk dat er ook best een verschil te meten is aan een mens (en dus niet aan de kabels) dat naar kabels luistert voordat en nadat ze door de kabelburner gehaald zijn. Dat dat volledig placebo is (net als bij veel homeopatische middelen) doet daar opzich niets aan af.
Het probleem bij een mens is, dat je het heel lastig is aan te tonen dat het door de homeopatische middelen komt. Metingen bij een mens zijn heel lastig te kwantificeren door wisselende hormoonhuishouding en weet ik het niet allemaal. Water inname en voedsel e.d.

Kabels meten m.b.t. elektrische eigenschappen is geheel objectief en kan gewoon volledig verantwoord en dus ontkracht worden.
De ellende met die zilveren/gouden kabels, is dat daar vaak wel iets van een minimaal constant meetbaar verschil te meten is met andere kabels. Niet dat dergelijke verschillen in de praktijk te horen vallen, maar dat kun je objectief niet geheel wegstrepen.
Met het meter na het "inbranden" van dezelfde kabels, gaat dat wel lukken.

Daarom vallen de statements van dit product wel onder strafbare feiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Koldur schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:01:
[...]

Het probleem bij een mens is, dat je het heel lastig is aan te tonen dat het door de homeopatische middelen komt. Metingen bij een mens zijn heel lastig te kwantificeren door wisselende hormoonhuishouding en weet ik het niet allemaal. Water inname en voedsel e.d.
Onzin. Het kan prima getest worden. Medicijnen worden aan de lopende band getest en daar is werking (inclusief bijwerkingen) prima mee te meten.
De gehele homeopatiesector faalt al vele decennia om onder gecontrolleerde omstandigheden een positief gecorreleerd resultaat te tonen. Het scoort niet beter dan placebo.
Je mag ondertussen dus best aannemen dat homeopatie gewoon bulshit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Koldur schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:01:
[...]
Kabels meten m.b.t. elektrische eigenschappen is geheel objectief en kan gewoon volledig verantwoord en dus ontkracht worden.
De ellende met die zilveren/gouden kabels, is dat daar vaak wel iets van een minimaal constant meetbaar verschil te meten is met andere kabels
Ja, en daarom moet je dit, net als medicijnen, statistisch meten. Dus dubbelblind en kijken of mensen uberhaupt een verschil horen. Dit zorgt ervoor dat het argument van 'maar je meet niet het juiste' of 'er is een misterieuze werking die je niet kunt meten' etc. worden weggenomen. Je onderzoekt dan direct de claim dat mensen het verschil kunnen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
@koelpasta
Ik vind homeopathie ook oplichting, maar daar is het niet onomstotelijk te bewijzen dat het niets doet omdat er altijd lichte verschillen zijn, waarbij het niet met de volle honderd procent zekerheid is af te wijzen.

Met deze inbrand oplichting kan dat wel en is dubbelblind testen überhaupt geen factor. Het is volledig met natuurkunde te weerleggen, dat maakt het verschil.
Ik vind sowieso dat de al die ellende, wat marginaal meetbaar is en in de praktijk echt geen hoorbaar verschil oplevert (alleen placebo), als oplichting gezien mag worden, maar daar kun je het niet zo goed weerleggen als met zo'n inbrand kastje. Daarbij zullen de waarden zoals weerstand en dergelijke na een zogenaamde inbrand sessie volledig onveranderd blijven.
Dus is er meetbaar aan te tonen voor de volle honderd procent dat er niets veranderd na een dergelijke "behandeling" en kan dit onder oplichting geschaard worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
[...]

Je kan van alles meten maar welke eenheid koppel jij aan grootheden als ‘steriel’, ‘stereobeeld’ en ‘opener’? Dit zijn puur kwalitatieve beschrijvingen die zo subjectief als wat ervaren worden. En dus geen enkele aantoonbare relatie hebben met welke meting dan ook.

Je hebt gelijk dat wat jij meet mogelijk niet wijzigt door dit kastje. Probleem is dat de verkoper altijd kan claimen, zoals bij homeopathie, dat wat jij meet niet het resultaat dat hij claimt verklaart. Dat ze zelf geen onderbouwde theorie hebben waarom het wel werkt doet daar niks aan af helaas.

[ Voor 17% gewijzigd door Dr. Strangelove op 06-03-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Koldur schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:48:
@koelpasta
Met deze inbrand oplichting kan dat wel en is dubbelblind testen überhaupt geen factor.
Zeker wel omdat er een claim ligt dat het geluid beter gaat klinken, ongeacht wat daar de fisieke wering van is. Dat kun je dan tesen met een dubbelblindtest.
Het is volledig met natuurkunde te weerleggen, dat maakt het verschil.
Ja, maar homeopatie is ook met natuurkunde te weerleggen. Als er gemiddeld 1 molecuul werkzame stof per 1000 ton water zit, dan zit er in elk flesje gemiddeld geen werkzame stof. Tevens claimen de homeopaten dat water de vorm van dat molecuul aanneemt en dat dat de werking veroorzaakt, maar natuurkunde heeft dat niet kunnen vinden. Desondanks geloven veel mensen in die onzin.
Ik vind sowieso dat de al die ellende, wat marginaal meetbaar is en in de praktijk echt geen hoorbaar verschil oplevert (alleen placebo), als oplichting gezien mag worden, maar daar kun je het niet zo goed weerleggen als met zo'n inbrand kastje.
Hoezo? Bij beide is er overtuigend natuurkundig bewijs dat ze niet kunnen werken en bij beide geloven mensen er nog in.
Daarbij zullen de waarden zoals weerstand en dergelijke na een zogenaamde inbrand sessie volledig onveranderd blijven.
Dus is er meetbaar aan te tonen voor de volle honderd procent dat er niets veranderd na een dergelijke "behandeling" en kan dit onder oplichting geschaard worden.
Sure, maar bij een homeopatische verdunning is ook gewoon te meten dat er geen werkzame stof (meer) inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
@koelpasta
Met kabels van bijvoorbeeld koper, zijn er een stuk minder variabelen die uitkomsten kunnen beïnvloeden. Dat is met een mens wel anders, daar doel ik vooral op. Er is geen moment dat meet resultaten exact overeen zullen komen.
Bij kabels en een dergelijk "inbrand" effect kun je dat wel doen.

Zaken als iets kunnen horen, kun je dus wetenschappelijk weerleggen in het geval met het "inbranden", dan is dat met honderd procent zekerheid als placebo effect te kunnen beoordelen. Want die natuurkundige wetten hebben zich bewezen.
Bij het verschil m.b.t. metingen tussen een koper kabel of en zilveren kabel o.i.d. zal er altijd een meetbaar verschil zijn. Daar kan een marketing persoon helaas helemaal op los gaan (waarbij ik vind dat er een soort nihil waarde moet worden bepaald, maar dat is niet objectief), maar met dit inbrand geneuzel is dat dus niet het geval.

Ik vind sowieso dat de markt van deze minimale marges veel beter aangepakt moet worden, het is in essentie oplichting. Blijkbaar zijn de belangen ervan te groot of het probleem wordt niet als groot genoeg gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 12:41
Het is sowieso misleidend, maar tegen de tijd dat de beurs groot genoeg is voor deze onzin hoor je echt niet veel meer boven de 16kHz als je dat al haalt.
Die muziekbeleving die men eerder had bij bepaalde stukken is er voor een deel niet meer ivm kapotte oren, maar de queeste om dat terug te vinden is er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Koldur schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:09:
Ik vind sowieso dat de markt van deze minimale marges veel beter aangepakt moet worden, het is in essentie oplichting. Blijkbaar zijn de belangen ervan te groot of het probleem wordt niet als groot genoeg gezien.
Er zijn heel veel producten waar (merk)beleving een grote invloed heeft op de prijs. Een t-shirt van 70 euro verschilt niet wezenlijk van een t-shirt van 4 euro. De markt voor dit soort elfenproducten bestaat echt niet uit normale zielen die hierdoor in de financiele problemen raken. Het zullen voornamelijk vermogende mensen (mannen) zijn met een hobby waar ze graag geld in steken. Ik denk dus dat het inderdaad geen probleem is. Pak dan liever de homeopathie aan, of, om in het audiogebied te blijven: de waanzin van hi-res audio voor consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
T-MOB schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:14:
[...]

Er zijn heel veel producten waar (merk)beleving een grote invloed heeft op de prijs. Een t-shirt van 70 euro verschilt niet wezenlijk van een t-shirt van 4 euro. De markt voor dit soort elfenproducten bestaat echt niet uit normale zielen die hierdoor in de financiele problemen raken. Het zullen voornamelijk vermogende mensen (mannen) zijn met een hobby waar ze graag geld in steken. Ik denk dus dat het inderdaad geen probleem is. Pak dan liever de homeopathie aan, of, om in het audiogebied te blijven: de waanzin van hi-res audio voor consumenten.
Oplichting discrimineert niet op basis van inkomen of vermogen, oplichting is en blijft oplichting.
Met de T-shirts is het een mode ding, vind ik persoonlijk ook nergens op slaan, maar dat is een sentiment ding, zonder dat er over kwaliteit gerept wordt. Die vergelijking gaat echt totaal niet op met dit onderwerp.

Op het gebied van homeopathie, ben ik het helemaal met jou eens, dat moet echt aangepakt worden. Vooral de middelen waarin alcohol zit en dit ook aan jonge kinderen gegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 14:14
Zullen er nog veel mensen zo iets aanschaffen: https://hifi.nl/artikel/3...assieve-luidsprekers.html

De vermelde tekst is wel heel overtuigend 🤔:
Inwendig zijn de units voorzien van Akiko's beste mineralenmix, verrijkt met goud. Ook het bedradingschema is nieuw ontworpen en het geheel is gestabiliseerd met zwarte hars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:56
Fresno schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:44:
Zullen er nog veel mensen zo iets aanschaffen: https://hifi.nl/artikel/3...assieve-luidsprekers.html

Inwendig zijn de units voorzien van Akiko's beste mineralenmix, verrijkt met goud. Ook het bedradingschema is nieuw ontworpen en het geheel is gestabiliseerd met zwarte hars.
Verbeterd stereobeeld, verrijkt met goud??!!
Lachwekkend allemaal, maar er zal wel een markt voor zijn.
Het doet me denken aan de aardstralenkastjes van vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:16

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Misschien dat ik als Fries veel te nuchter ben, maar ik geloof hier eerlijk gezegd helemaal niets van. Klinkt meer als een "Ik denk dat het beter klinkt, omdat het duur klinkt" dan dat het werkelijk iets uithaalt.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 14:14
Hele site staat vol met "verbeteraars" : https://www.akikoaudio.com/en/

Blijkbaar is er toch een markt voor, al hoewel ik mij niet kan voorstellen dat je hier in gelooft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 19-09 15:49

Cheezus

Luiaard

Alsof er überhaupt een bedradingschema is van een doosje troep waar één ader in loopt 7(8)7
Ze werken als een parallel filter en hebben dus geen invloed op de technische eigenschappen van uw luidsprekers en versterker.
Ah, gelukkig heeft een parallel filter geen invloed op de technische eigenschappen.
Hier praten ze tenminste objectief onzin, normaal roepen ze altijd onzinnige subjectieve kreten die lastig te weerleggen zijn (omdat je niet weet wat je eigenlijk moet weerleggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Koldur schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:09:

Er is helemaal geen probleem. De enige slachtoffers van deze praktijk zijn mensen met geld over die dat geld anders aan andere, even nutteloze, hobbies uit zouden geven. Mensen geven nu eenmaal graag (veel) geld uit aan dingen die ze niet nodig hebben maar die een lekker gevoel geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
downtime schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:19:
[...]

Er is helemaal geen probleem. De enige slachtoffers van deze praktijk zijn mensen met geld over die dat geld anders aan andere, even nutteloze, hobbies uit zouden geven. Mensen geven nu eenmaal graag (veel) geld uit aan dingen die ze niet nodig hebben maar die een lekker gevoel geven.
Nogmaals, oplichting discrimineert niet. Jouw stelling zou het ook verantwoorden als dergelijke mensen d.m.v. andere vormen van oplichting normaal zou zijn en dat is het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Koldur schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:21:
[...]

Nogmaals, oplichting discrimineert niet. Jouw stelling zou het ook verantwoorden als dergelijke mensen d.m.v. andere vormen van oplichting normaal zou zijn en dat is het niet.
Je kunt het niet aanpakken omdat er helemaal geen concrete claims worden gedaan. Als een restaurant zegt dat ze het “gezelligste” van de hele stad zijn dan vraag je niet om bewijs. Want hoe toon je dat aan? Hoe toon je het tegendeel aan? Als een kledingfabrikant zijn t-shirts “mooi” of “comfortabel” noemt dan ga je ook niet om de cijfers vragen. Maar als een audiofabrikant claimt dat zijn filter het geluid “warmer” en “minder steriel” maakt dan moet ie dat opeens wel aantonen? Waarom zou je die anders behandelen? Uiteindelijk mag je gerust van mensen vragen om even kritisch te denken.

Het is ook niet met homeopatie te vergelijken. Homeopaten trekken zorgontwijkers aan die graag geloven dat een flesje water van een homeopaat een alternatief is voor de “traditionele” zorg. Denk aan een kankerpatient die amputatie of chemo te wachten staat en liever in “natuurlijke alternatieven” gelooft. Als het om leven en dood gaat moet je wat harder proberen om mensen tegen zichzelf te beschermen. Niet als het om een hobby gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Fresno schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:20:
Hele site staat vol met "verbeteraars" : https://www.akikoaudio.com/en/

Blijkbaar is er toch een markt voor, al hoewel ik mij niet kan voorstellen dat je hier in gelooft.
Er zijn bakken geld binnen te halen van mensen die iets "geloven". A fool and his money are easily parted.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
downtime schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:59:
[...]

Je kunt het niet aanpakken omdat er helemaal geen concrete claims worden gedaan. Als een restaurant zegt dat ze het “gezelligste” van de hele stad zijn dan vraag je niet om bewijs. Want hoe toon je dat aan? Hoe toon je het tegendeel aan? Als een kledingfabrikant zijn t-shirts “mooi” of “comfortabel” noemt dan ga je ook niet om de cijfers vragen. Maar als een audiofabrikant claimt dat zijn filter het geluid “warmer” en “minder steriel” maakt dan moet ie dat opeens wel aantonen? Waarom zou je die anders behandelen? Uiteindelijk mag je gerust van mensen vragen om even kritisch te denken.

Het is ook niet met homeopatie te vergelijken. Homeopaten trekken zorgontwijkers aan die graag geloven dat een flesje water van een homeopaat een alternatief is voor de “traditionele” zorg. Denk aan een kankerpatient die amputatie of chemo te wachten staat en liever in “natuurlijke alternatieven” gelooft. Als het om leven en dood gaat moet je wat harder proberen om mensen tegen zichzelf te beschermen. Niet als het om een hobby gaat.
Er is hier een heel ander verhaal van toepassing, want je hoeft een claim niet te ontkrachten volgens de RCC, er worden bij deze wel degelijk claims gedaan zoals opener geluid, betere stereo weergave en nog veel meer. Die claims moeten ze zelf bewijzen als deze gedaan worden in de beschrijving van een product.
Die claims kunnen in deze gevallen niet op basis van horen, want het is meetbaar met kabels, voordat het een speaker bereikt. Daarom kan het heel makkelijk als oplichting gekenmerkt worden.
Ik zal eens een programma als Kassa hiervoor vragen. Volgens mij is dit gewoonweg nooit gedaan en komen ze er daardoor mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online

LOL. Dan heb je hun Audio Tuning Disc nog niet gezien!
"De schijf verspreidt volgens de makers een energetisch veld en daar zou de geluidskwaliteit van moeten verbeteren."
"De Tuning Disc wordt gedurende zeven maanden geladen met trillingsdeeltjes van natuurlijke oorsprong. De schijf dient op of onder apparatuur of luidsprekers gelegd te worden, zodat de energie de kans krijgt de directe omgeving te beïnvloeden."
8)7

Maargoed, om je vraag te beantwoorden, als er geen mensen waren die dit kochten dan zouden deze oplichters niet bestaan... helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-09 12:54
Ik zag hem ook, het is toch nog geen 1 april dacht ik.
Het ding zou een ruisfilter zijn, aangesloten met 1 draad !!??!!
Hifi.nl kan gewoon in de bookmark map "vermakelijke flauwekul", bij nieuwspaal.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 16:44
Dat stukje op hifi.nl is een letterlijke vertaling van de Engelse tekst op de website van de fabrikant :
https://www.akikoaudio.co...-accessories/654-03-blank

Er is dus nóg minder denkwerk in deze Nederlandstalige tekst gegaan dan ik al vermoedde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
Koldur schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:38:
[...]
Er is hier een heel ander verhaal van toepassing, want je hoeft een claim niet te ontkrachten volgens de RCC, er worden bij deze wel degelijk claims gedaan zoals opener geluid, betere stereo weergave en nog veel meer.
Ik denk dat er niet eens een definitie bestaat van "opener geluid". Net als een "betere stereo weergave" is het een compleet subjectieve beschrijving. Voor wat betreft de meetbare zaken zal het apparaatje wel doen wat het belooft: bepaalde frequenties door de kabel heenjagen. En als je gelooft dat dat *iets* doet met het geluid wordt je daar vast heel gelukkig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
T-MOB schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:46:
[...]

Ik denk dat er niet eens een definitie bestaat van "opener geluid". Net als een "betere stereo weergave" is het een compleet subjectieve beschrijving. Voor wat betreft de meetbare zaken zal het apparaatje wel doen wat het belooft: bepaalde frequenties door de kabel heenjagen. En als je gelooft dat dat *iets* doet met het geluid wordt je daar vast heel gelukkig van.
Dat is het hem juist, een verandering van het geluid kan niet als er geen meetbaar verschil is, kan dus volledig weerlegd worden. Het is honderd procent zeker dat er geen meetbare verschillen waar te nemen zullen zijn na deze onzin.

Dan kan er vanalles geroepen worden. Maar dat zal dus als niet waar bestempelt worden en valt het dus onder valse claims. Dat mag dus niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mercurious
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-05 17:26
Zelf ben ik wel benieuwd of de mensen die de dure oversized kabels kopen ooit een blik onder de 'motorkap' (versterker) hebben geworpen. Daar word tenslotte het geluid gemaakt, en een blik op de speakeraansluitingen zegt meestal wel genoeg. In de versterker zitten daar gewone huistuinenkeuken kabels. Die dure speakerkabels zijn natuurlijk wel te verklaren als je naar de uitvoering van de apparatuur kijkt. Meestal is het qua design wel mooier, en zeker met buizen wat spectaculairder. Ik kijk soms bij de audiospecialist in Hoorn naar die dure apparatuur, en het ziet er erg fraai uit soms. Het lelijkste is natuurlijk een miniem prijskaartje waar het bedrag nauwelijks op past.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKHeOlBiFhMrUJlwmNy_lu5SejU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4D8dB51VDuDjCWP0P8FRjkbw.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Mercurious schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:02:
Zelf ben ik wel benieuwd of de mensen die de dure oversized kabels kopen ooit een blik onder de 'motorkap' (versterker) hebben geworpen. Daar word tenslotte het geluid gemaakt, en een blik op de speakeraansluitingen zegt meestal wel genoeg. In de versterker zitten daar gewone huistuinenkeuken kabels.
Natuurlijk hebben ze dat gedaan. Als je maar genoeg geld uitgeeft kun je ook goud en zilver aan de binnenkant krijgen. Als je het geld hebt kun je ook een stereo van een ton kopen. Of een miljoen. En die mensen hebben dan vaak al een veelvoud van dat bedrag uitgegeven aan upgrades naar steeds “betere” apparatuur voordat ze uiteindelijk op god-level uitkwamen. En dan weten ze nog dingen te noemen waar ze nog niet helemaal tevreden over zijn. De gekte kan echt heel ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:56
Mensen zijn gevoelig voor spiegeltjes en kraaltjes. Ik ben ook zo'n type en kan me goed herinneren dat ik midden jaren zeventig stond te kwijlen voor de etalage van "Hifi Theo Pruiss" in de Utrechtsestraat in de hoofdstad. Daar stonden buizenversterkers in de etalage van wel 15.000 gulden, een idioot kapitaal in die tijd. Een arbeider verdiende toen netto 600 gulden per maand als hij zijn best deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:16

n00bs

Het is weer Zomer!

Rocketman schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:23:
Mensen zijn gevoelig voor spiegeltjes en kraaltjes. Ik ben ook zo'n type en kan me goed herinneren dat ik midden jaren zeventig stond te kwijlen voor de etalage van "Hifi Theo Pruiss" in de Utrechtsestraat in de hoofdstad. Daar stonden buizenversterkers in de etalage van wel 15.000 gulden, een idioot kapitaal in die tijd. Een arbeider verdiende toen netto 600 gulden per maand als hij zijn best deed.
Toch blijft het allemaal mooi spul om te zien! buiten het feit dat dat soort amps een eigen sound hebben en wat iemand mooi vindt, moet iemand zelf weten. De ene koopt een spijkerbroek bij de zeeman voor 10 euro en de ander van GCDS voor 800. Ik ben in ieder geval nu blij met mn nieuwe Marantz amp (nog niet helemaal wat ik wil maar komt aardig in de buurt) als upgrade tov mn Yamaha die ik gewoon met mn nieuwe full size towers niet lekker kon laten klinken. Speakerkabel vervangen voor een aliexpress clone kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 09:37
Dr. Strangelove schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:11:

Ik kan wel raden wat er uit die test komt. Goedkope kabels bieden een merkbare verbetering, duurdere een enorme verbetering. Met die conclusie stoot je de producenten niet voor het hoofd en laat je elkaar in leven.

Test is pas informatief als ze de kabels met hun eigen centen gekocht hebben en geen commerciële afhankelijkheden met de producenten hebben.
als je ze zelf koopt kickt de cognitieve dissonantie in. Beter is onafhankelijk testen, je leent ze en ze moeten terug. (en dan double bind etc).

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 15:15
Waarom de kwaliteit van digitale kabels wel uit maakt en het soms wel verantwoord is er veel te veel geld voor neer te leggen:

YouTube: A Look Inside Apple's $130 USB-C Cable

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de comments gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 20:02
RobbieB schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:32:
Waarom de kwaliteit van digitale kabels wel uit maakt en het soms wel verantwoord is er veel te veel geld voor neer te leggen:

YouTube: A Look Inside Apple's $130 USB-C Cable
Ik leer hier inderdaad uit dat als ik een Thunderbolt 4 kabel nodig heb, ik geen standaard USB2 kabel moet kopen. Maar dat had ik ook aan de specs kunnen zien. Zo kan ik je ook vertellen dat een HDMI kabel er anders uit ziet dan een VGA-kabel :+

Het enige wat dit verder laat zien is dat er meer in zo'n Apple kabel zit en dat je dus ook betaald voor extra electronica. Maar of het dat waard is zie je pas uit een daadwerkelijke test op specificaties en niet met zulke scans (hoe leuk ze er ook uitzien). Hoe dan ook zegt dit natuurlijk genoeg : This video is part of a sponsored series with Lumafield; de test gaat er dus juist om om te laten zien hoe mooi de scans zijn en niet om de kabels zelf te testen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 21:28
Boefmans schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:02:
[...]

als je ze zelf koopt kickt de cognitieve dissonantie in. Beter is onafhankelijk testen, je leent ze en ze moeten terug. (en dan double bind etc).
Behalve dat dit soort sites niet onafhankelijk zijn, maar gewoon ordinaire advertorials tonen aan bezoekers. :) Cognitieve dissonantie is voornamelijk van toepassing bij mensen die hun aankoop willen kunnen verantwoorden; bij zakelijk gebruik in de vorm van onafhankelijke reviews komt die verantwoording op een andere manier. Je hoeft niet iets goed te vinden omdat het veel geld heeft gekocht; in tegendeel zelfs. Je kunt er dan eerlijk over zijn en aangeven dat iets tegenvalt voor het geld dat je uitgegeven hebt, iets wat een particulier die z'n zuur verdiende spaargeld aan veel te dure kabels uitgegeven heeft niet zomaar zal doen.

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Benedykt schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:59:
[...]
Behalve dat dit soort sites niet onafhankelijk zijn, maar gewoon ordinaire advertorials tonen aan bezoekers. :) Cognitieve dissonantie is voornamelijk van toepassing bij mensen die hun aankoop willen kunnen verantwoorden; bij zakelijk gebruik in de vorm van onafhankelijke reviews komt die verantwoording op een andere manier. Je hoeft niet iets goed te vinden omdat het veel geld heeft gekocht; in tegendeel zelfs. Je kunt er dan eerlijk over zijn en aangeven dat iets tegenvalt voor het geld dat je uitgegeven hebt, iets wat een particulier die z'n zuur verdiende spaargeld aan veel te dure kabels uitgegeven heeft niet zomaar zal doen.
Misschien ben ik de uitzondering, maar als ik iets koop wat erg duur is, dan ben ik er juist kritischer over dan iets wat goedkoop is. Ik deel dit dan juist met anderen, zodat zij hun aankopen kunnen bijstellen.

Bijvoorbeeld een Optoma UHD65 projector gekocht, echt super veel onderzoek gedaan, reviews, fora en weet ik het, behalve het bekijken omdat dit niet mogelijk was, maar wat was dat een tegenvaller zeg. Dat kwam er pas later echt uit, heel vervelend en was geen garantie, maar gewoon onderdeel van wat het apparaat wel en vooral niet kon.
Overal laten blijken, zeker als consument, zal ik eerder ontevreden zijn, dan een zakelijke gebruiker die het toch kan afschrijven. Ik zou het juist andersom logischer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 21:28
Koldur schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:49:
[...]

Misschien ben ik de uitzondering, maar als ik iets koop wat erg duur is, dan ben ik er juist kritischer over dan iets wat goedkoop is. Ik deel dit dan juist met anderen, zodat zij hun aankopen kunnen bijstellen.

Bijvoorbeeld een Optoma UHD65 projector gekocht, echt super veel onderzoek gedaan, reviews, fora en weet ik het, behalve het bekijken omdat dit niet mogelijk was, maar wat was dat een tegenvaller zeg. Dat kwam er pas later echt uit, heel vervelend en was geen garantie, maar gewoon onderdeel van wat het apparaat wel en vooral niet kon.
Overal laten blijken, zeker als consument, zal ik eerder ontevreden zijn, dan een zakelijke gebruiker die het toch kan afschrijven. Ik zou het juist andersom logischer vinden.
Behalve dat audiofiele goederen per definitie slangenolie zijn en dus een bepaald type mensen trekt ;) Mensen die vooral redenen zoeken om hun aankoop te verantwoorden voor zichzelf (of hun vrouw :+ ) en daarbij niet schromen om de meest fabelachtige sprookjes uit de lucht te grijpen. Mensen die over de top dure dingen kopen willen absoluut dat het slaagt; zo'n investering mag niet voor niets zijn geweest. :)

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Benedykt schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:54:
[...]
Behalve dat audiofiele goederen per definitie slangenolie zijn en dus een bepaald type mensen trekt ;) Mensen die vooral redenen zoeken om hun aankoop te verantwoorden voor zichzelf (of hun vrouw :+ ) en daarbij niet schromen om de meest fabelachtige sprookjes uit de lucht te grijpen. Mensen die over de top dure dingen kopen willen absoluut dat het slaagt; zo'n investering mag niet voor niets zijn geweest. :)
Ja, daar heb je gelijk in, ik zou die producten nooit kopen, want ik weet beter. Ooit een keer erin getrapt dat ik 17 was met een schijfje wat storing zou moeten voorkomen op analoge video output. Vooral omdat een reputabele site er een uitvoerige positieve review aan had gewijd. Had er mijn twijfels bij, maar die site had echt altijd goed advies gehad, tot die tijd dus. Maar trap er nooit meer in. Nul verschil waar te nemen, maar zal het schijfje wel verkeerd gebruikt hebben :+ Waarschijnlijk ten overvloede, was gewoon echt onzin dus en had niets daarmee te maken.
Die site nooit meer serieus genomen. Dit was de site overigens: https://hometheaterhifi.com/

De mensen die het al kopen hebben al de bias dat het beter is en zijn daar ook vatbaar voor. Mijn voorbeeld is dan ook een stuk concreter te maken dan al die zweverige niet toonbare termen waar dit topic over gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
Wat is mooier?

Een wat duurdere versterker die in tests verguisd werd vanwege de electrische eigenschappen en vervorming, vond mijn vriendin en ik veel beter klinken dan de neutrale concurrent. Waarom: omdat de vervormende versterker zaken toevoegt die de muziek voor ons beeld mooier laat klinken. Warmer, voller. Met de electrisch volmaakte en neutraal klinkende concurrerende versterker konk het voor ons te kil. Te scherpe hogen, te weinig wollen sokken in de bass.

Ooit in Afrika in een fabriekje geweest waar iedereen een eigen radioootje had geknutseld. Een ding wat iemand voor een paar euro in elkaar gezet had was de bom. Met de groep waarmee we toen waren hebben we het nog wel eens over de (passende in dit topic) "Whompy sound" van dat ding. Echt het origineel in de muziek was haast niet te herkennen en toch was het geluid heel indrukwekkend. Zo dat iedereen het zich herinnert.

Het is dus maar net wat je pakt. In een klassiek concert klinken niet alle instrumenten loepzuiver. En een tegen vals aan klinkende zang kan menig nummer in andere muziek genres in de topnoteringen brengen.

En nog zo een: ik heb een audio speler die een te scherp geluid geeft op high end headsets. Een Kruidvat headsetje van een paar euro lost dit euvel in al zijn involmaaktheid perfect op.

Okee, als ik rust heb kan ik ook genieten van een goede headset die alle geluid helder weergeeft en instrumenten etc. goed plaatst. De verschillen ken ik wel. Maar voor "gewoon luisteren" zijn mijn wensen blijkbaar totaal anders.

Het is zoooo relatief dus.

[ Voor 15% gewijzigd door ucsdcom op 27-03-2024 16:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je mooier vindt is allemaal volledig persoonlijk natuurlijk.
Wat Hi-Fi is staat nogal vast, gezien dat gaat om reproductie die zo getrouw mogelijk is aan de bron. Dat is letterlijk waar high fidelity voor staat.
Er zijn allerlei producten die beweren die weergave te verbeteren, terwijl er geen enkel bewijs vindbaar is dat ze dat daadwerkelijk doen. Daar gaat dit topic over.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een versterker met distortie veranderd natuurlijk duidelijk wat aan het signaal. Dat kan je mooier vinden, net als dat iemand meer bas mooier kan vinden. Beide is overigens wel makkelijker te doen in digitaal dan in analoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 15-09 21:53
Verwijderd schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:23:
Wat je mooier vindt is allemaal volledig persoonlijk natuurlijk.
Wat Hi-Fi is staat nogal vast, gezien dat gaat om reproductie die zo getrouw mogelijk is aan de bron. Dat is letterlijk waar high fidelity voor staat.
Er zijn allerlei producten die beweren die weergave te verbeteren, terwijl er geen enkel bewijs vindbaar is dat ze dat daadwerkelijk doen. Daar gaat dit topic over.
En zo persoonlijk is het niet wat je mooier vindt, aansluitend bij jouw punt over reproductie. Dat is zo'n dooddoener en niet noodzakelijk ergens op gebaseerd. Sterker nog, wat betreft luidsprekers is het vrij goed te voorspellen in hoeverre ze in de smaak vallen.

Wat betreft versterkers, dure kabels, switches en weeg ik am niet wat: dit gaat denk ik vaak over luisteren met de ogen ipv met de oren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hoezo is het punt over reproductie een dooddoener, als high fidelity hoge betrouwbaarheid betekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:30
redwing schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 23:36:
[...]

Het enige wat dit verder laat zien is dat er meer in zo'n Apple kabel zit en dat je dus ook betaald voor extra electronica. Maar of het dat waard is zie je pas uit een daadwerkelijke test op specificaties en niet met zulke scans (hoe leuk ze er ook uitzien). Hoe dan ook zegt dit natuurlijk genoeg : This video is part of a sponsored series with Lumafield; de test gaat er dus juist om om te laten zien hoe mooi de scans zijn en niet om de kabels zelf te testen.
Waarom Apple zoveel elektronica in de kabel/stekker heeft zitten, ontgaat me compleet.
Het gebruik van differential signalling is alles behalve nieuw.
Ethernet doet dit ook voor RJ45 op 1Gbit, 100Mbit en 10Mbit.
Doorgaans wil je de kabels juist "dom en goedkoop" hebben en al deze electronica in de controller kaart waar je de kabel insteekt.
Ik zie geen enkele reden om elektronica IN de kabel of stekker te doen. Dit hoort daar gewoon niet thuis.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 20:02
GarBaGe schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:32:
[...]

Waarom Apple zoveel elektronica in de kabel/stekker heeft zitten, ontgaat me compleet.
Het gebruik van differential signalling is alles behalve nieuw.
Ethernet doet dit ook voor RJ45 op 1Gbit, 100Mbit en 10Mbit.
Doorgaans wil je de kabels juist "dom en goedkoop" hebben en al deze electronica in de controller kaart waar je de kabel insteekt.
Ik zie geen enkele reden om elektronica IN de kabel of stekker te doen. Dit hoort daar gewoon niet thuis.
Nou ja, door het in de kabel of stekker te doen wordt je minder afhankelijk van de controller kaart. Dat je dat meestal niet doet omdat het kostentechnisch veel logischer is om de controller goed te maken (en je daarmee minder afhankelijk bent van de kabel) lijkt me logisch. Dat wil alleen niet zeggen dat het niet beter zal werken. Alleen, zoals zovaak in dit topic gemeld, gaat het hier om digitale signalen en dan is goed al snel goed genoeg. Want beter dan goed voegt (meetbaar) totaal niets toe.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 11:13
Het is gewoon onderdeel van de USB Power Delivery en Thunderbolt specificaties dat er met de kabel gecommuniceerd moet worden. Da's dus niet enkel een Apple idee.

Je mag bvb nooit 48 Volt op een kabel zetten als die daar niet geschikt voor is (gevaar voor vonken). Dus moet de stroombron aan de kabel kunnen vragen of die daarop ontworpen is.

Thunderbolt-4 kabels langer dan 1 meter zijn ook altijd 'actieve' kabels.

[ Voor 0% gewijzigd door florizla op 28-03-2024 14:25 . Reden: TB versie 4 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Jag schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:00:
[...]

En zo persoonlijk is het niet wat je mooier vindt, aansluitend bij jouw punt over reproductie. Dat is zo'n dooddoener en niet noodzakelijk ergens op gebaseerd. Sterker nog, wat betreft luidsprekers is het vrij goed te voorspellen in hoeverre ze in de smaak vallen.

Wat betreft versterkers, dure kabels, switches en weeg ik am niet wat: dit gaat denk ik vaak over luisteren met de ogen ipv met de oren.
Het punt is, je moet vanuit een referentie gaan tweaken, of het nu geluid, beeld of iets anders is. Als dat referentie punt altijd hetzelfde is, dan kun je veel makkelijker het geluid naar je hand zetten.
Alle hoogwaardige receivers hebben tegenwoordig EQ en/of tone control, kun je lekker alles naar je hand zetten, maar wel vanuit het juiste startpunt.
Als je iets koopt wat al bewerkt is, kun je nagenoeg niet meer hetzelfde reproduceren wat je fijn vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:31:
Een versterker met distortie veranderd natuurlijk duidelijk wat aan het signaal. Dat kan je mooier vinden, net als dat iemand meer bas mooier kan vinden. Beide is overigens wel makkelijker te doen in digitaal dan in analoog.
Ik zou niet zeggen dat meer vervorming in digitaal makkelijker te doen is. Voor vervorming zul je in het digitale domein veel moeten rekenen om een normale eenvoudige analoge vervorming na te doen. Doe je dit niet dan genereer je allerlei nieuwe signalen (aliasing) die niet meer harmonisch gerelateerd zijn aan het oorspronkelijke signaal. Je kunt dit alsnog een vorm van vervorming noemen maar het is niet dat 'prettige' geluid die analoge vervorming geeft. Het is het soort vervorming dat digitaal een slechte naam geeft.
Het kan natuurlijk goed gedaan worden, maar dan praat je niet meer over 'makkelijker'.

In analoog is het bijna triviaal om vervorming te krijgen en analoog heeft er decennia over gedaan voordat de meeste vervorming eruit was. In analoog moet men dus vechten om geen vervorming te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stelsol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 16:03
Ik zag deze test over het effect van luidsprekerkabels en dacht direct aan dit topic... Toch wel een interessante conclusie.
https://www.alpha-audio.n...ls-beluisterd-en-gemeten/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Interessant hoe?
Dr. Strangelove schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:11:

Audioquest Firebird Zero van 22 mille :')
eerste balkon’ ervaring. Je bent erbij. Ambiance mist beetje, maar wel heel gelaagd en in proportie.
Bummer. Voor 22 big ones had ik toch wel top ambiance verwacht.

[ Voor 11% gewijzigd door Dr. Strangelove op 28-04-2024 20:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Stelsol schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:22:
Ik zag deze test over het effect van luidsprekerkabels en dacht direct aan dit topic... Toch wel een interessante conclusie.
https://www.alpha-audio.n...ls-beluisterd-en-gemeten/
Die hebben altijd dezelfde conclusie, dus dat scheelt.

Ze hebben ruis gemeten met een scope. Kan prima. Niet de ruis van een kabel...
Gebaseerd op hun oude ding, gebruiken ze een Tektronics 10GS/s scope voor hun audio metingen (ja...). Een TDS7000 serie, uiteindelijk alleen van DPO7000 serie ruisvloer gevonden: https://www.tek.com/en/da...al-oscilloscope-datasheet, 90uVrms noise met een bandbreedte limiet van 200MHz op 1mV/div, al staat hij bij hun op 10mV/div, dan is het 280uVrms. Ik ben te lui om exact alles uit te zoeken, dus 280uVrms, op 10GS/s neem ik aan, dus in 5GHz bandbreedte. Een 5m kabel van 2.5mm2 heeft heen en weer een weerstand van 0.07Ohm. In 5GHz bandbreedte levert dat 2.4uVrms ruis op.

De thermische ruis van de weerstand van een kabel is zo laag dat je die never nooit niet met een scope kan meten. Maar toch kunnen zij het wel meten en correleren met wat ze horen. Knap he?

Edit: En voor de volledigheid, ruis moet je kwadratisch bij elkaar optellen. Dus: sqrt(280^2+2.4^2) = 280.01uVrms. Dat is het verschil wat ze claimen te kunnen zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 29-04-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:14

SuBBaSS

-has Ryzen

Dr. Strangelove schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:55:
Interessant hoe?

[...]

Audioquest Firebird Zero van 22 mille :')

[...]

Bummer. Voor 22 big ones had ik toch wel top ambiance verwacht.
:'(

En dan bij de nadelen met droge ogen "niet van ons" toevoegen aan de opsomming.

Nou ja, dat zou in ieder geval wel 'wetenschappelijk' onderbouwd kunnen worden. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:20
Mercurious schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:02:
Zelf ben ik wel benieuwd of de mensen die de dure oversized kabels kopen ooit een blik onder de 'motorkap' (versterker) hebben geworpen. Daar word tenslotte het geluid gemaakt, en een blik op de speakeraansluitingen zegt meestal wel genoeg. In de versterker zitten daar gewone huistuinenkeuken kabels. Die dure speakerkabels zijn natuurlijk wel te verklaren als je naar de uitvoering van de apparatuur kijkt. Meestal is het qua design wel mooier, en zeker met buizen wat spectaculairder. Ik kijk soms bij de audiospecialist in Hoorn naar die dure apparatuur, en het ziet er erg fraai uit soms. Het lelijkste is natuurlijk een miniem prijskaartje waar het bedrag nauwelijks op past.
[Afbeelding]
Of andersom: het stukje van de electriciteitscentrale tot het stopcontact waar ze zo'n door elven gesmeed stukje vernuft insteken. Dat maak je niet meer 'goed' met 1,5m kabel tenzij die wel heel magisch is.

Die winkel in Hoorn, bedoel je dan Botman? Staan zeker leuke dingen en ook absoluut dure dingen. Wat in ieder geval prettig is, is dat je er kunt luisteren naar wat je mooi vindt en kunt besluiten of je het er voor over hebt.

Heb in de loop der decennia nogal wat subculturen qua hobby en liefhebberij meegemaakt: auto's, horloges, aquaria, sport, fotografie, gaming, noem maar op. Audiofiel zijn is er net zo eentje en er valt mij een ding op: er is een gulden regel waarbij je voor 20% van de maximale investering 80% van de functionaliteit of kwaliteit krijgt en die laatste 20% je 80% van de (maximale) investering kost.

Een horloge van een paar tientjes gaat je jaren de goede tijd aangeven, maar eentje van een paar honderd euro is echt kwalitatief mooier, beter, etc. Daarna komt er gewoon een gebied waarbij meer geld uitgeven je niet langer een functioneel of technisch voordeel geeft maar alleen maar status, emotie, beleving, etc. Bij audio zie je hetzelfde: die laatste paar procent waarneembare kwaliteitsverbetering kost je al bakken met geld maar die beleving.. tjah.. die is onbetaalbaar.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 23:13
Nog mensen op zoek naar kabels van 600K? Ze waren te zien op de high-end beurs in Munchen...

Ik ben altijd wel benieuwd hoe mensen verwachten dat de interne bekabeling van een speaker van aansluitingen naar crossover eruit ziet. :+ :+

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/hlypfqcz560d1.jpeg

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Nou, ik geloof in dit geval zeker dat die kabels wat doen met het geluid, maar dat is omdat ze simpelweg de akoestiek van de gehele ruimte beïnvloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:04
Inverted_World schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:10:
Nog mensen op zoek naar kabels van 600K? Ze waren te zien op de high-end beurs in Munchen...

Ik ben altijd wel benieuwd hoe mensen verwachten dat de interne bekabeling van een speaker van aansluitingen naar crossover eruit ziet. :+ :+

[Afbeelding]
Gezien de lage WAF sla ik even over.

Zijn het niet trouwens gewoon YMvK kabels?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Leuk die restjes 10kV kabel die ze ergens van een bouwplaats hebben meegejat. Paar krimkousen en wat aliexpress connectors eraan en je kan ze voor meer euro's verkopen dan het aantal volt waar ze voor gespecced zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

[Afbeelding]
Die kwam ik ook al tegen op Reddit :D

Dit filmpje werd later nog gepost: YouTube: Munich Hi-End 2023 / ZenSati

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:09:
[...]

[....] Audiofiel zijn is er net zo eentje en er valt mij een ding op: er is een gulden regel waarbij je voor 20% van de maximale investering 80% van de functionaliteit of kwaliteit krijgt en die laatste 20% je 80% van de (maximale) investering kost.

[....]
Dan moet ik nog €12.000,- gaan uitgeven voordat ik echt meedoe in de top? Ik vind het zo wel prima. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:01:
[...]

Dan moet ik nog €12.000,- gaan uitgeven voordat ik echt meedoe in de top? Ik vind het zo wel prima. 8)7
Als je de top 5% oid netjes niet mee neemt maakt de metafoor een betere kans - maar dat is met al die andere hobbies net zo goed. Het duurste horloge kost vele miljoenen, bijvoorbeeld.

Maar, interessante vraag: waar denken wij waar de sweetspot ligt qua waar kwaliteit over gaat in noviteit?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 23:13
NiGeLaToR schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:22:
[...]

Als je de top 5% oid netjes niet mee neemt maakt de metafoor een betere kans - maar dat is met al die andere hobbies net zo goed. Het duurste horloge kost vele miljoenen, bijvoorbeeld.

Maar, interessante vraag: waar denken wij waar de sweetspot ligt qua waar kwaliteit over gaat in noviteit?
Zelf wel een interessante vergelijking kunnen doen.
Recentelijk Sonus Faber Olympica Nova's kunnen aanschaffen. Een flinke upgrade komende van Venere's.

Maar betreft dus een set van 10k zonder randapparatuur. Ik heb echter ook in diezelfde winkel Serafino G2's kunnen beluisteren a 25k. Puur ter vergelijking.

Om eerlijk te zijn, ja, je hoort verschil, maar het gaat echt om procenten. In mijn boekje nooit 15k extra waard. Fijn om gehoord te hebben, is dat meteen uit mijn hoofd :P Als geld geen rol speelt, misschien een ander verhaal. De verkoper deelde die mening overigens compleet; laatste procentjes kosten bakken geld.

Daarbij zal vaak een verbetering van akoestiek in dat segment je vermoedelijk meer opleveren.

Je krijgt er natuurlijk wel ook vaak iets leuks voor het oog voor terug, het zijn bijna kunstwerkjes, maar dat terzijde. Hetzelfde geld voor horloge's, auto's, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Het is sterk afhankelijk van je omstandigheden. Toen ik begon met hifi begon ik te luisteren met in gedachten een budget van 300 euro voor een paar speakers. Ik hoorde al snel dat een dubbel budget een grote verbetering liet horen. Dat eindigde uiteindelijk met een aankoop van een stel speakers van 2000 euro, en daar was ik toen al bewust van diminishing returns. De verbetering van 300-600 euro was veel groter dan van 600-2000 euro.

Een paar jaar later heb ik geupgrade naar een stel speakers van 4k. Zeker, beter. Toch? Echter na tien jaar had ik schade aan deze speakers en moesten ze tijdelijk weg voor reparatie. Ik was ze een paar maanden kwijt en haalde de speakers van 2k weer naar beneden. Die staan nu alweer twee jaar te spelen en de set van 4k staat op zolder. Mijn vrouw vind ze aestetisch minder, en ik vind de vollere bas eigenlijk wel prettig. Wie weet dat ik de boel over een tijdje weer omdraai. Of niet.Needless to say, ik kan niet zomaar meer claimen dat twee keer zoveel geld tot een grote verbetering heeft geleid, in elk geval niet voor mijn huidige situatie.

En laten we niet vergeten, budget maakt uit. Als je maar 1000 euro te besteden hebt schik je je ook sneller in de situatie dat speakers van 5000 euro niet substantieel beter zijn. En je hebt dan nog gelijk ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Dr. Strangelove op 13-05-2024 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geïnvesteerd in goede speakers, prima subs, ruimte correctie en akoestiek. Dat laatste is nog niet helemaal af, maar ik vind deze set-up voor een zithoek meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:47

[Afbeelding]
Hadden ze nog een "kabeltje" over van de constructie van de Erasmus brug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Dr. Strangelove schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:51:
Het is sterk afhankelijk van je omstandigheden. Toen ik begon met hifi begon ik te luisteren met in gedachten een budget van 300 euro voor een paar speakers. Ik hoorde al snel dat een dubbel budget een grote verbetering liet horen. Dat eindigde uiteindelijk met een aankoop van een stel speakers van 2000 euro, en daar was ik toen al bewust van diminishing returns. De verbetering van 300-600 euro was veel groter dan van 600-2000 euro.

Een paar jaar later heb ik geupgrade naar een stel speakers van 4k. Zeker, beter. Toch? Echter na tien jaar had ik schade aan deze speakers en moesten ze tijdelijk weg voor reparatie. Ik was ze een paar maanden kwijt en haalde de speakers van 2k weer naar beneden. Die staan nu alweer twee jaar te spelen en de set van 4k staat op zolder. Mijn vrouw vind ze aestetisch minder, en ik vind de vollere bas eigenlijk wel prettig. Wie weet dat ik de boel over een tijdje weer omdraai. Of niet.Needless to say, ik kan niet zomaar meer claimen dat twee keer zoveel geld tot een grote verbetering heeft geleid, in elk geval niet voor mijn huidige situatie.

En laten we niet vergeten, budget maakt uit. Als je maar 1000 euro te besteden hebt schik je je ook sneller in de situatie dat speakers van 5000 euro niet substantieel beter zijn. En je hebt dan nog gelijk ook.
Snap zeker wat je zegt, maar denk wel dat het iets anders ligt. Naar mijn idee is er een "budget" waarvoor je alles as good as it gets kan doen. Daaronder moet je beknibbelen op bepaalde zaken die naarmate de besparing hoger wordt meer effect zal hebben op de kwaliteit, al hoeft dit niet perse heel negatief te zijn, maar boven dit budget kun je eigenlijk alleen maar dingen anders doen die niet kwantificeerbaar beter zijn. Dat is overigens imho niet alleen met luidsprekers zo hoor.

Natuurlijk zijn er meer zaken die de eindprijs van een product bepalen zoals waar en door wie het gemaakt is en in welke oplage, of er handwerk aan te pas komt en wat de beoogde marge op het product is, dus ik zeg ook zeker niet dat deze prijs een hard getal is, maar puur technisch en op inkoopwaarde wel.

[ Voor 7% gewijzigd door DominoNL op 14-05-2024 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 15-09 21:53
Toch kan je denk ik wel redelijk ver gaan om de laatste details van de directivity goed te krijgen in een luidsprekerontwerp. En dan wordt het ook best duur, zeker aangezien je dan ook lang en breed de massa produktie hebt verlaten. Ik denk ook dat dat kwanticeerbaar is. Blinde luistertest is discutabel lijkt me of het 20k+ nog onderscheidbaar is. Misschien met het juiste bronmateriaal / luisterruimte waarmee de inperfectheden van het goedkopere design nog net hoorbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:03

[Afbeelding]
koekoek 7(8)7

Ik dacht eerst dat die kabels zo dik waren maar het zijn kabelhulzen.

[ Voor 94% gewijzigd door Roderiktweaker op 14-05-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Jag schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:57:
Toch kan je denk ik wel redelijk ver gaan om de laatste details van de directivity goed te krijgen in een luidsprekerontwerp. En dan wordt het ook best duur, zeker aangezien je dan ook lang en breed de massa produktie hebt verlaten. Ik denk ook dat dat kwanticeerbaar is. Blinde luistertest is discutabel lijkt me of het 20k+ nog onderscheidbaar is. Misschien met het juiste bronmateriaal / luisterruimte waarmee de inperfectheden van het goedkopere design nog net hoorbaar zijn.
Denk dat dit een generieke reden is dat de hobbies bij de laatste paar % zo extreem duur worden: je komt in een enorme niche markt terecht.

Thanks voor de discussie - leuk om te lezen!

Zelf begonnen met bagger speakers, dat werden toen tweedehands merk speakers, Pioneer, Onkyo, naar nu Arcam en sinds kort een Dynaudio setup. Maar ook in de auto eea gedaan aan akoestische verbetering en in m’n thuis kantoor aardige boekenplank speakers. Probleem is dat je op een gegeven moment nergens meer matige audio tolereert.

Ik zag alleen die kabels ook voorbij komen en kan zien dat die goed klinken :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 11:55
Dr. Strangelove schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:51:

Ik heb altijd een grens gesteld aan het te besteden bedrag, dat was toen nog in guldens. Want het moet wel leuk blijven, en geen obsessie worden.
Ik gebruik al 20 jaar dezelfde audioapparatuur en ben er reuze tevreden mee.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-09 11:04
NiGeLaToR schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:33:
[...]Probleem is dat je op een gegeven moment nergens meer matige audio tolereert.
Zeer herkenbaar. En het zal voor iedereen persoonlijk zijn wat wel of niet te tolereren is, maar gelukkig merk ik ook dat het prima lukt om voor nog uitlegbare bedragen een goed geluid te hebben. En voor wie hogere eisen stelt en een kleinere portemonnee heeft is er natuurlijk een enorme tweedehandsmarkt.

Zelf heb ik ook een aantal jaar geleden mijn "computer speakers" vervangen door een goede set boekenplankspeakers. Na een tijdje op een oude versterker gedraaid te hebben ook maar eens de portemonnee getrokken voor een beter exemplaar. Inmiddels ben ik 3000 euro verder (valt eigenlijk nog wel mee, toch?) en luister ik vrijwel enkel vanaf mijn bureau serieus naar muziek. De kleiner speakers klinken van dichtbij geweldig!
Pagina: 1 ... 106 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic