Of topic, niet te lezen voor wie alleen topic gerelateerde discussies wil, dat volgt in de laatste vetgedrukte paragraaf.
HyperBart schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:27:
[...]
Je zit uiteindelijk wel met een heel specifieke early adopting en atypische levensstijl + bereidheid tot een aanpassing levensstijl die volgens mij voor heel wat "normale" mensen/gezinnen/samenlevingsvormen niet haalbaar is en dit op niveau van comfort, financieel of technisch of een combinatie van die voorgenoemde elementen.
Ik weet niet wat jouw comfortwensen zijn en waar jij denkt dat ik een niet haalbaar laag niveau van comfort
zou nastreven?
Ik heb een eigen afbetaalde redelijk goed geïsoleerde vrijstaande woning, een relatief grote tuin en aangrenzend bos, zowel een A2A als A2W WP en een speksteenkachel, de derde EV staat in de wachtrij (telkens één per keer), eigen laadpaal, we hebben twee e-bikes, inductievuur, oven, microgolf, twee koel/vriescombi's, wasmachine, vaatwas, smart TV, internetradio's,.... en doorlopend periodiek geïnvesteerd in de woning om deze up to date te houden (kwestie van prioriteiten stellen) zodat er heel lage vaste kosten zijn.
Het enige dat ik, wegens niet gebruik, heb weggedaan is de droogkast.
Welk comfortniveau zou ik moeten missen?
Ik had een modaal inkomen (minstens 50% kan dus ook wat ik kan), heb alleen een diploma middelbaar onderwijs (omdat het moest) en laat technische vraagstukken in en rond de woning met plezier over aan vakmannen/installateurs.
Ik bereid me wel voor en informeer me grondig maar dat kan iedereen met de basisbegrippen van lezen, rekenen en een basic internetverbinding.
Wanneer ik investeer maak ik wel steeds zoveel mogelijk gebruik van het matheuseffect maar ook dat is weggelegd voor iedereen die belastingen betaalt en de moeite doet om zich te informeren.
Ik denk dat je je beeld van mij dus beter bijstelt naar de realiteit ipv er een hypothese rond op te bouwen.

Ik weet (of meen mij te herinneren) dat je batterijen hebt, een deel-auto en een relatief laag verbruik had met een woning die daar op ingericht is icm PV. Er zijn heel wat posts maar het volledige verhaal van hoe je leeft is mij nog niet duidelijk en volgens mij ook helemaal niet 1 op 1 over te nemen voor het merendeel van de Belgen
Ik heb idd PV en een thuisbatterij. Beiden geïnstalleerd in een tijd dat men je er nog om wou uitlachen (gelukkig lig ik daar niet wakker van). Voordeel was dat je de investering dan maximaal fiscaal kon/kan recupereren (finaal heeft PV me al meer opgebracht dan ik er zelf heb ingestoken en de batterij werd voor 40% in cash terubetaald enkele maanden na de investering. En neen dat is niet voorbehouden aan de meer begoeden: in PV heb ik zelf 500 € geïnvesteerd en de rest met een goende lening met nauwelijks intrest en fiscaal recupereerbaar en de batterij werd betaald met overheidspremies en een deel van de opbrengsten uit PV. Door tijdig een DM te plaatsing kreeg ik bovendien ook nog eens een extra retroactieve cashpremie van meer dan 1000 € voor een WP van op dat ogenblik al 8 jaar oud ).
De transitie is hier dus meer een cashkoe dan een kost.
Toegankelijk voor het merendeel van de Vlamingen. (dat er doorgaans meer liever klagen en zagen over anderen en/of andere prioriteiten stellen ipv zelf te handelen door opportuniteiten tijdig te benutten kan ik ook niet verhelpen).
Ik heb geen deelauto. Dat is het plan wanneer mijn huidige partner geen recht meer heeft op een salarisauto. Zelf heb ik al sinds 2018 geen auto meer (en geen nood aan). De verwarring zal ontstaan zijn omdat ik al een paar keer aangehaald heb dat we de salarisauto (wegens zelf maar een 3000 km/jaar gebruik) delen met drie andere gezinnen.
Kort gezegd blijf ik erbij dat voor het merendeel van de mensen een digitale meter en dito gemeten verbruikspatronen er een zware kost bij komt zonder mentaliteitswijziging en/of reductie in comfort die beide ook niet altijd makkelijk aanpasbaar zijn.
Daar zeg je het, er is geen nood aan inleveren op comfort maar eerder een flexibele houding en de nodige mentaliteitswijziging volgende op wijzigende omstandigheden ipv te blijven steken in klagen en zagen en krampachtig vasthouden aan "vroeger".
Veel mensen zouden dus beter wat meer tijd steken in het evalueren van de eigen situatie en berekenen hoe ze die kunnen optimaliseren ipv te blijven steken in kritiek te geven over wie wel handelt ipv zich neer te leggen bij wijzigende omstandigheden en vervolgens alleen in zelfbeklag te verzanden.
Korter door de bocht/negatiever gezien zijn netbeheerders een stelletje *** die het lang vertikt hebben om noodzakelijk onderhoud en vooruitzicht in de situatie te hebben. De digitale meter en transitie wordt nu gebruikt om versneld (en in mijn ogen dubbel) die kosten te recuppen bij de modale burger.
Dan pas je je toch gewoon aan dat gegeven aan.
Zoals ik schreef, afgeven op wie dan ook helpt je geen stap vooruit.
Je kan beter evalueren hoe je van een negatief gegeven een voor jou positief scenario kan maken.
Ik heb ook lang gesaldeerd met de terugdraaiende teller maar zag ook wel in dat dit geen eeuwigdurend vol te houden scenario was. Dus waarom wachten tot je MOET overschakelen. Dan maar beter tijdig van alle incentives volop gebruik maken en vrijwillig overschakelen naar een digitale meter en daarna nog minder betalen dan bij de analoge meter.
En vervolgens je voorbereiden op, indien de cijfers gunstig zijn maar daar is het nu nog te vroeg voor, op een off grid szituatie.wie tijdig voorbereid is heeft geen net noch netbeheerders nodig. Tot die tijd is, voor mij toch, het gebruik van het net voordeliger dan geen net. Zonder net zou ik immers mijn overproductie niet kunnen verkopen aan een voor mij lucratieve prijs noch de salarisauto tegen een nog hogere prijs kunnen laden op kosten van de werkgever van mijn partner.
Via het net en de digitale meter recupereer ik dus nog meer van mijn investeringen dan voorheen.
Volgende tussenstap naar off grid zijn waarschijnlijk de dynamische tarieven. De sturing daarvoor wordt deze maand nog gratis via het net binnengehaald zodat we ook dit een tijd kunnen evalueren.
On topic, een V2H/bidirectionele laadpaal heb ik ook enkele jaren overwogen maar hoe meer info ik erover inwin hoe minder ik er van overtuigd ben dat het (voor mij) economisch nut heeft.
En dat op basis van cijferwerk (tenminste de beschikbare cijfers) en niet op basis van hypotheses noch buikgevoel. Dat het kan en er zal komen daar moet je mij niet van overtuigen. Dat het voor privé consumenten/prosumenten echt nut heeft, laat staan economisch voordelig, is een al wat ingewikkelder verhaal.
Wie mij (in Vlaanderen) van het tegendeel kan overtuigen, graag. Maar dan met reële cijfers.
Dan draai ik met alle plezier bij.
[
Voor 9% gewijzigd door
IvoB2 op 02-10-2023 18:35
]