Het is goed on ter zien dat er een levendige discussie ontstaat rond de gekozen weg die ik uiteindelijk ben ingestaan. Ik herb het pad verlaten om mijn MG4 rechtstreeks te koppelen op fase 1 van mijn woning, met daarbij een hard gekoppelde ATS die schakelt tussen het lichtnet en het eiland net dan MG4 heet.
Al die discussies m.b.t. tot juiste aarding, een onjuiste aarding die een eiland op wielen teweegbrengt ten spijt.
Ik was zoekende (en kennelijk ben ik daar niet de enige op deze planeet, naar een oplossing die werkt binnen die beschikbare middelen.
Boeien, dat er CHaDeMo versie is die direct aan te sluiten valt op het lichtnet.
Niet omdat ik stekelig wil reageren, maar dat is wel wat het bij mij loslaat.
Mijn uitgangspunten zijn simpel:
Ik wil geen andere auto kopen, die pas bij de CHaDeMo architectuur.
Ik heb nu eenmaal een MG4 Luxury met een CCS infrastructuur en deal met wat ik heb.
Ook wil ik niet mijn geld uitgeven aan een dure hybride omvormer, of een extra thuisaccu systeem, hoe mooi dat dan ook zou kunnen passen in de "standaard" voor ons uitgedachte, gebaande paadjes.
Ook wil ik niet vet geld uitgeven voor een nieuwe Bidirectionele EV lader, die in de praktijk nu niet bepaald goedkoop is en ook zeker nog niet als gemeengoed in de markt is gezet.
Mijn Zappi doet namelijk precies wat ik wil en regelt de zonnestroom naadloos naar die plaats waar "ik" het wil. Namelijk ....naar de accu van mijn MG4. (daarvoor mijn Kona electric en daarvoor mijn Ioniq).
De Zappi is dus nog lang niet afgeschreven en past prima in mijn plaatje.
Hetzelfde geldt ook voor mijn Twee Omnik omvormers en mijn zonnepanelen.
Deze zijn in 2015 aangeschaft en renderen prima. Natuurlijk zijn er nu betere systemen, maar wie gaat elk jaar zijn dak leeghalen en nieuwe omvormers plaatsen.
Lijkt mij niet bepaald realistisch.
En ja....die regeltjes. Worden die niet steeds ingehaald door de tijd. ???
Moeten wij stil gaan zitten en wachten totdat de ontwikkelaars met een pasklare en "betaalbare" oplossing komen.
Voorlopig buitelt iedereen (ook op dit forum) over elkaar heen.
De één met een ondernemende geest en de andere maakt de boel mond dood met het wetboek in de hand.
Ook, met alle respect, worden de regels over de grens aangescherpt. Sorry en nogmaals niet verkeerd bedoeld, ik leef in Nederland en niet in België en heb te maken met de nationale regelgeving.
Lopen wij juist daarom niet vast in een doorontwikkeling ?
Mogen wij niet experimenteren en zoeken naar oplossingen binnen de huidige mogelijkheden ?
Hoe fijn zou het zijn als wij onze krachten bundelen op dit forum en op zoek gaan naar oplossingen die passen bij de realiteit.
Namelijk:
-Sinds kort worden er V2L auto's geleverd.
-Op internet doemen er overal ideeën op om hier toch mee aan de slag te gaan, al is het maar voor een backup voorziening.(lijkt mij niet zo onnatuurlijk toch ???)
-Daarbij komt ook nog dat de handel stiekem achter de schermen de meegeleverde software dusdanig manipuleert dat het "standaard" bidirectioneel gebruik nog wordt beperkt. (gedachte om software sleutels te implementeren om opties mogelijk te maken zijn nu al praktijk).
- M.a.w. moeten wij afwachtend toezien dat de mogelijkheden IN DE TOEKOMST worden bepaald door de industrie ?
- Not my way of life.
Mijn motto is. Niets is onmogelijk tenzij ....
Ik zou het enorm op prijs stellen als al die krachten gebundeld worden om te kijken wat er HIER en NU mogelijk is, zonder direct het "grijze gebied" aan te grijpen. Zo maak je de vrije geest dood en staan wij stil.
De energie leveranciers beginnen al te koeren. Van den Bron vraagt al extra geld voor terugleveren naar het net. Laten wij dit allemaal gebeuren ?? Ik pas hiervoor en zoek toch naar mogelijkheden binnen de scope die ik heb. "standaardisatie" was al altijd mijn motto. Koppelingen waren mijn vak. Ik zou graag mijn V2L graag "getrapt" koppelen aan mijn woning om zodoende het LICHTNET te ontlasten en mijn zelf opgewekte stroom te gebruiken. Ik zoek niet die discussie hoe "dom" het is om mijn "batterij op wielen" in te zetten voor de opslag en hergebruik van mijn zelf opgewekte energie. Zonder blablablabla....
Hoe mooi en circulair zou het zijn als wij al die afgedankte "gecertificeerde" solar omvormers een nieuw leven in te blazen, voor die mensen die wel zoekende zijn naar een betaalbare (tussen) oplossing.
In de tussentijd "delen" wij onze ervaringen met de gewone mens, die ook recht heeft op de kennis/ervaringen die anderen al hebben opgedaan.
Voor mij staat op dit moment alleen nog de vraag open om een oplossing te vinden m.b.t. een stabiele output van de solar inverter. Mijn ervaring tot dusver is dat het prima werkt met de twee gesteente omvormers, ware het niet dat beiden (Goodwe en Omnik) actief met de MPPT aan de gang blijven.
Ja... Ik begrijp dat deze omvormers voor een ander doel zijn ontwikkeld.
Wordt tandpasta ook niet gebruikt om niet alleen je tanden te poetsen, maar ook om vergeelde koplampen van een auto nieuw leven in te blazen. Dit geeft een kleine rimpel in de output die ik graag zou willen wegpoetsen.
enz. enz.enz.
Out of the box denken....Daar worden wij allemaal beter van.
@
grotegok gaf mij al de tip om op een omvormer (zoal de SMA) te gebruiken waarbij de MPPT uitgeschakeld kan worden, zodat het DC voltage en Amperage vast kon worden ingesteld.
Helaas bleef het hierna stil. Het zou prachtig zijn als hij zijn ervaringen na langere tijd ook zou willen delen.
Hij heeft vast "tips and trics" en do's en dont's
Ik ben geneigd om mijn Omnik of Goodwe te verruilen voor een afgedankte SMA, omdat @
grotegok aangaf dat deze omvormers geschikt zijn voor mijn doel. Bij deze omvormer is volgens zijn ervaring, de MPPT uit te schakelen en het Voltage en het Amperage vast in te stellen. Maar Is er mogelijk nog een andere oplossing om de MPPT van een omvormer te temmen ?
Mogelijk dat iemand hier een oplossing voor heeft. (Ik kreeg al een tip om een gloeilamp paralel(weerstand) te schakelen aan de DC input, maar heb dit nog niet toegepast).
Het zou fijn zijn als de knappe koppen op dit forum mee zouden willen denken om te Komen tot een werkende oplossing.
Kennelijk is hier meer behoefte aan dan alleen hier in Nederland. In Duitsland, België, UK, Noorwegen enz. is de zoektocht ook zeker actueel.
Enkele foreign quotes:
"
V2L is vrij eenvoudig - het is een AC-uitgang die niet is gesynchroniseerd met het elektriciteitsnet (hetzelfde als bij elke PSW-omvormer).
V2G is een nachtmerrie - het is een spel dat alleen grote bedrijven als Tesla kunnen spelen. Alles wat wij consumenten uit V2G halen, is puur toeval (en zal erg lang duren).
V2H zou niet ingewikkelder moeten zijn dan de mogelijkheden van een van de nieuwe hybride omvormers, zoals de Schneider Conext XW+, maar de industrie vergroot de verwarring door deze termen heel losjes op te sommen."
YouTube: V2L, V2H & V2G - which EV's have it + what are the benefits?
[
Voor 24% gewijzigd door
MGforLuxury op 19-08-2023 00:11
. Reden: Update ivm enkele typefouten en extra quotes ]