Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

IvoB2 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:26:
Ieder uiteraard zijn eigen uitgangspunten maar een (relatief dure) EV aanschaffen om je huis van een paar kWh stroom te voorzien is dat niet overkill en vooral economisch inefficiënt?
Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Een EV als batterij gebruiken zie ik als een win-win situatie. Onze huidige EV heeft een bereik van ±200km. Dat is voor normaal gebruik prima, maar een paar keer per jaar zou ik wil meer bereik willen hebben, zo'n 300-400km. Dat is nu ook ongeveer de standaard voor nieuwe EV's. Echter gebruik ik die capaciteit in de praktijk niet. Wanneer ik die capaciteit kan gebruiken voor mijn huis, spaar ik in ieder geval de kosten van een batterij uit. Alle andere onderdelen (DC-lader, aanpassen elektrische installatie, etc) zijn in basis gelijk, omdat de techniek niet wezenlijk anders is. Daar komt bij dat een EV batterij in beginsel groter is, waardoor je meer flexibiliteit hebt en daarmee meer kunt besparen.

Dat ze qua kosten nu nog niet gelijk zijn is omdat de vraag naar DC-laders voor thuis nog nihil is. Dit zal echter snel veranderen is mijn verwachting.

Ik zie zelf ook een DC-netwerk in huis wel zitten, waar de laadpaal, batterij, omvormer en eventueel andere grootverbruikers (warmtepomp) aan vast zitten. Ja, het aanleggen is even werk, maar daarmee spaar je wel veel conversiemomenten uit met dito onderdelen en energieverlies.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:54

Tubby

or not to be

Krisp schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:11:
[...]

Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Een EV als batterij gebruiken zie ik als een win-win situatie. Onze huidige EV heeft een bereik van ±200km. Dat is voor normaal gebruik prima, maar een paar keer per jaar zou ik wil meer bereik willen hebben, zo'n 300-400km. Dat is nu ook ongeveer de standaard voor nieuwe EV's. Echter gebruik ik die capaciteit in de praktijk niet. Wanneer ik die capaciteit kan gebruiken voor mijn huis, spaar ik in ieder geval de kosten van een batterij uit. Alle andere onderdelen (DC-lader, aanpassen elektrische installatie, etc) zijn in basis gelijk, omdat de techniek niet wezenlijk anders is. Daar komt bij dat een EV batterij in beginsel groter is, waardoor je meer flexibiliteit hebt en daarmee meer kunt besparen.

Dat ze qua kosten nu nog niet gelijk zijn is omdat de vraag naar DC-laders voor thuis nog nihil is. Dit zal echter snel veranderen is mijn verwachting.

Ik zie zelf ook een DC-netwerk in huis wel zitten, waar de laadpaal, batterij, omvormer en eventueel andere grootverbruikers (warmtepomp) aan vast zitten. Ja, het aanleggen is even werk, maar daarmee spaar je wel veel conversiemomenten uit met dito onderdelen en energieverlies.
In de basis ben ik het met je eens maar DC heeft wel wat quirks, over langere afstanden (denk: meters) wordt de dikte van de kabels al heel snel onhandig.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
MGforLuxury schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:17:
[...]
Daarnaast moet je ook nog extra ruimte vinden voor een powerwall.
Correct maar ook deze (geen powerwall maar een vloermodel) neemt veel minder ruimte in beslag dan een doorsnee BEV. :+
Alle gekheid op een stokje, die ruimteinname valt wel mee, neemt in totaliteit minder ruimte in dan een halve tafelmodel koelkast.
Met V2L alleen ben je uiteraard ook niet veel. Daar kan je één kring mee van stroom voorzien en dan nog met een beperkt vermogen.
Het praktisch voordeel van een thuisaccu is dat je er zoveel mogelijk vermogen op kan aansluiten als zelf gewenst, het 24/7 aangesloten is op de woning (dus ook geen net nodig wanneer de EV op pad is en ik hoop toch niet dat iemand het in zijn hoofd haalt om zelf een EV te financieren om deze dan 24/7 aan de woning te koppelen?) en dat je met PV ook zonder net verder kan (door de zuivere sinus die de retrofit naar de PV omvormer kan zenden zodat deze "denkt" alsnog aan het net gekoppeld te zijn en de beveiliging deze niet automatisch lam legt).
Maar zoals gezegd, ieder zijn eigen uitgangspunt wat telkens tot andere resultaten leidt.
Op dit moment is het dus zeker een hobby projectje en aangezien er al veel voorbereid is rest voor mij alleen nog de veilige aansluiting op het lichtnet.
Voor de duidelijkheid even meegeven dat ik in Vlaanderen woon en dat dit daar niet zomaar toegelaten is.
Wie een installatie plaatst die kan terugleveren aan het net of een binnenhuisinstallatie heeft waarop een productie en/of opslagmedium geplaatst wordt parallel met het net mag alleen daartoe gehomologeerde apparatuur gebruiken, de installatie technisch laten keuren door een erkende instantie en dan aanmelden bij de netbeheerder. Dat geldt dus ook voor EV's die kunnen terugleveren aan het net.
Na het lezen van de oplossing van @grotegok leek mij dit nog het missende deel wat voor een nette en gecontroleerde aansluiting kon zorgen. Je wilt immers de V2L van de EV niet te zwaar belasten en toch wat rendement halen. Als een EV, gekoppeld aan je woning, geen zoden aan de dijk zou zetten, zou dit volgens mij veel minder leven bij veel V2L bezitters. Er wordt overal geëxperimenteerd en de Biderectionele laders zijn inderdaad nog erg duur en nog maar weinig CCS geschikt.
De wens is vaak de vader van de gedachte. :)
Het is niet omdat er iets "veel leeft" onder een bepaalde community dat dit daarom ook economisch rendabel is. Nog altijd het eerste uitgangspunt van de massa (Ik ben daar ook een uitzondering op, ik ben al blij dat het me zelf niets extra kost, extra winst ga ik door EV te rijden niet veel maken en al zeker niet door een thuisaccu te plaatsen. Ben al blij dat een een soort hobby is gefinancierd door o.a. de overheid.
Moest ik een BEV en thuisaccu volledig zelf moeten financieren was ik er ook nooit aan begonnen.
M.a.w. Mijn investering is al gedaan in een nieuwe EV en ik hoop dat de uitgedachte oplossing een "kleine" bijdrage kan leveren, ook gezien de mogelijke afschaffing van de salderings regeling in de toekomst. Ook de elektriciteitsprijzen zijn al lang geen 21 cent per kWh meer, dus ik denk dat mijn extra investering van ongeveer € 500,- wel terug te verdienen is. Anders is het gewoon een ervaring rijker ;)
Zoals eerder geschreven, andere uitgangspunten, andere conclusies.
Ik heb bv. enkele jaren geleden de saldering (volgens de Vlaamse normen) al opgezegd en dat levert me meer voordeel op dan nog enkele jaren in de saldering blijven hangen.
De elektriciteitsprijzen van mijn energiecontract schommelen daarentegen dit jaar rond de 14-15 cent voor afname (25-28 cent all in), netto 20 - 11 cent voor netteruglevering en netto 39-58 cent voor teruglevering aan de BEV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Krisp schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:11:
[...]

Dat ligt eraan hoe je het bekijkt.
Iedereen zijn eigen gedachte maar persoonlijk ga ik nooit uit van hoe je iets kan bekijken maar hoe het specifiek werkt in de eigen situatie. Ik maak liever eerst de eigen rekening en niet de rekening van moest ik in de situatie van een ander verkeren. :)
Vandaar dat iedere situatie andere uitgangspunten heeft en andere conclusies.
Ik heb er - vanuit mijn situatie - weinig aan hoe jij iets bekijkt en andersom ook niet.
Lezers kunnen dus beter idd alle standpunten en invalshoeken bekijken en dan bekijken welke situatie het dichtst bij hun eigen situatie aansluit en van daaruit handelen.
Een EV als batterij gebruiken zie ik als een win-win situatie. Onze huidige EV heeft een bereik van ±200km. Dat is voor normaal gebruik prima, maar een paar keer per jaar zou ik wil meer bereik willen hebben, zo'n 300-400km. Dat is nu ook ongeveer de standaard voor nieuwe EV's. Echter gebruik ik die capaciteit in de praktijk niet. Wanneer ik die capaciteit kan gebruiken voor mijn huis, spaar ik in ieder geval de kosten van een batterij uit. Alle andere onderdelen (DC-lader, aanpassen elektrische installatie, etc) zijn in basis gelijk, omdat de techniek niet wezenlijk anders is. Daar komt bij dat een EV batterij in beginsel groter is, waardoor je meer flexibiliteit hebt en daarmee meer kunt besparen.
Dat klopt maar heb je het al eens tot in detail nagerekend?
Er is nog geen enkele BEV die je zomaar rechtstreesk op je huis kan aansluiten zodat de accu van deze EV je huis van energie kan voorzien. Dat gaat ook gepaard met extra kosten.
En al eens berekend hoeveel het kost om die energie eerst in de accu van je EV te krijgen en vervolgens, uiteraard met telkens de nodige verliezen, naar je woning. Is het sop dan nog de kool waard?
Klinkt in theorie uiteraard heel mooi maar onder de huidige regelgeving en energiekostprijs meestal niet rendabel te krijgen.
Ik heb zowel een PV installatie als een BEV met een accu van 67 kWh (netto bruikbaar 60 kWh excl. de verliezen). Maar wanneer de zon zoveel schijnt dat er overproductie is kan de woning ook rechtstreeks veel van PV afnemen. En wanneer de zon niet schijnt en dat laatste niet mogelijk is dan is er ook geen PV energie om in de accu van de EV op te slaan om later in de woning op te slaan.
De BEV opladen van het net om dan later terug te leveren aan de woning is evenmin rendabel. Je kan dan evengoed rechtstreeks van het net afnemen want je moet dan ook rekening houden met de dubbele verliezen (en dat is dan 100% verlies want die verliezen kan je zelf verbruiken noch terugleveren) en gemiste TLV aan het net.
Je hebt gelijk dat de opslagcapaciteit van een EV groter is dan deze van een thuisaccu. Maar om dat te kunnen benutten heb je ook een productiecapaciteit nodig om - zeker wanneer je die opslag nodig hebt - die evenredig groter is.
Zoals eerder gezegd is mijn opslagcapaciteit in de zomer, wanneer er meer dan genoeg productie is, zelfs te klein om alle productie in op te slaan (en meer is ook niet nodig want er is dan ook geen groter verbruik) en in de winter, wanneer er wel meer vraag is naar opgeslagen energie, krijg ik de opslag van 15 kWh zelfs dagelijks niet aangevuld met de beschikbare productiecapaciteit. Laat staan dat een BEV met een opslagcapaciteit van twee tot viermaal zoveel dat wel zou kunnen.
De accu van de EV mag in theorie dan wel meer flexibiliteit bieden om energie te leveren aan een woning maar in de praktijk heb je daar niets aan wanneer de productiecapaciteit, in de periode dat het nodig is, er niet is.
Ik wou ook dat het anders was (want ik moet de EV en zijn opslagcapaciteit nog altijd niet zelf betalen) maar helaas dat blijkt niet uit de praktijk.
En ik heb, en daar zal ik heus niet alleen in zijn, niet het beschikbare dakvolume om een productiecapaciteit te installeren om in december en januari dagelijks de opslagcapaciteit van een EV te produceren. En wanneer dat wel het geval zou zijn dan zou die extra kost niet opwegen tegen het extra voordeel van slechts twee maanden per jaar.
Zoals eerder geschreven, hoop doet leven.
Maar ik zal het wel zien tegen dat het effectief zo ver is (wanneer er zowel bidirectionele AC en DC laders voor CCS zijn en EV's met V2H functie en wat dan de kostprijs is van zo'n lader en BEV en vooral hoe de regelgeving van de energieleveranciers en netbeheerders mee zal evolueren.
Al de rest is whisful thinking. Niets mis mee maar je koopt er (nu) niets voor.
Tja, mijn doel is ook in 2031 off grid te zijn (zonder BEV) maar ik besef wel dat dit niet in een handomdraai zal gebeuren en dat ik dan ook de uitzondering op de regel zal zijn en dat het nog steeds geen gangbare praktijk zal zijn.
Een volledige woning op DC klinkt leuk maar er zijn ook meerdere redenen waarom dit nog steeds op AC is.

Ik ben zelfs benieuwd of na de transitie iedereen nog in staat zal zijn zijn eigen e-auto privé te financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

IvoB2 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:48:
[...]

Dat klopt maar heb je het al eens tot in detail nagerekend?
Er is nog geen enkele BEV die je zomaar rechtstreesk op je huis kan aansluiten zodat de accu van deze EV je huis van energie kan voorzien. Dat gaat ook gepaard met extra kosten.
En al eens berekend hoeveel het kost om die energie eerst in de accu van je EV te krijgen en vervolgens, uiteraard met telkens de nodige verliezen, naar je woning. Is het sop dan nog de kool waard?
Klinkt in theorie uiteraard heel mooi maar onder de huidige regelgeving en energiekostprijs meestal niet rendabel te krijgen.
Dan zullen we met elkaar eerst moeten bepalen wat we vergelijken met elkaar. Ik heb in mijn vorige post uitgelegd waarom een losse batterij in beginsel altijd duurder is dan een BEV-batterij. Je levert in dat laatste geval wat potentieel in omdat een EV niet altijd thuis is (dat is voor iedereen anders), maar het kost altijd minder omdat je simpelweg minder onderdelen nodig hebt. Aangenomen dat je thuis 10kWh wilt hebben staan en daar €100/kWh voor betaalt, zit daar een gat van €1000 die ik op basis van mijn verbruikspatroon niet dicht kan rekenen, ook omdat ik redelijk flexibel ben in welk vervoersmiddel ik kies. :)
Ik heb zowel een PV installatie als een BEV met een accu van 67 kWh (netto bruikbaar 60 kWh excl. de verliezen). Maar wanneer de zon zoveel schijnt dat er overproductie is kan de woning ook rechtstreeks veel van PV afnemen. En wanneer de zon niet schijnt en dat laatste niet mogelijk is dan is er ook geen PV energie om in de accu van de EV op te slaan om later in de woning op te slaan.
De BEV opladen van het net om dan later terug te leveren aan de woning is evenmin rendabel. Je kan dan evengoed rechtstreeks van het net afnemen want je moet dan ook rekening houden met de dubbele verliezen (en dat is dan 100% verlies want die verliezen kan je zelf verbruiken noch terugleveren) en gemiste TLV aan het net.
Een EV laadt met ongeveer 80-92% efficiency op. Dit is sterk afhankelijk van je laadsnelheid. Bovendien zal dit positiever worden wanneer je met een DC-lader laadt.

Het is wel goed om de verschillende verdienmodellen te onderscheiden. Voor consumenten zijn dat er in beginsel twee:
- eigen verbruik afdekken. Dit is vrijwel altijd lucratief, omdat je daarmee 16ct belasting vermijd.
- terugleveren. Dit is vaak lucratief, omdat je op dat soort momenten al snel met een hogere snelheid levert (5-11kW) Met de huidige prijzen is een prijsverschil van 10-15ct/kWh goed haalbaar.
- slim afnemen. Dat geldt vooral in de winter, en ik hanteer daarbij hetzelfde prijsverschil (10-15ct/kWh)

Laten we pessimistisch, en dus met een Round trip efficiency van 64% rekenen (0,8*0,8) voor het afdekken van eigen verbruik en positief, dus 92% rekenen voor getimed terugleveren. Maar nu komt de grap: afhankelijk van het moment van de dag, verschillen de energieprijzen gemakkelijk 70% van elkaar. En waar vandaag de stroom in de middag 'gratis' is, betaal ik vannacht opeens 15ct/kWh - kaal.

Het optellen van deze twee is niet handig, maar als ik naar mijn eigen verbruik kijk, kan ik gemiddeld genomen 5kWh extra zelf verbruiken, zo'n 3000kWh 'slim' terugleveren en nog eens zo'n 3000kWh 'slim' afnemen. Daarvoor heb ik respectievelijk 7,5kWh en 3260kWh nodig.

Aangenomen dat op goedkope momenten terugleveren mij 8,5ct oplevert en op dure momenten grofweg 14ct, kom ik op:
- eigen verbruik afdekken (7,5*0,085) 0,63ct kosten per dag, en (5*0,16) 80ct 'verdiend' = 7 ct per dag, 25 euro per jaar
- terugleveren (3260*0,085) €277 kosten per jaar, en (3000*0,14) 420 euro 'verdiend' = 150 euro per jaar
- slim afnemen (3260*0,085) €277 kosten per jaar, en (3000*0,14) 420 euro 'verdiend' = 150 euro per jaar

Dat brengt het totaal op 325 euro per jaar. Daar koop ik geen nieuwe batterij voor, maar wel een nieuwe EV-lader. :P

In de praktijk zal het nog wat positiever liggen afhankelijk van de omstandheden:
- DC-laden is efficienter vanwege het gebrek aan conversieverliezen. Dat scheelt 2-5% per ronde, waarbij je van 3 (DC->AC->DC->AC) naar 1 conversie gaat (DC->DC->DC->AC)
- Deze twee verdienmodellen overlappen deels, waardoor de efficiency hoger ligt.
- Netbeheerders zijn bezig om een capaciteitstarief in te voeren, waar je ook nog iets mee kunt winnen. Wanneer je niet thuis bent, zul je de zonnepanelen dan wel moeten limiteren.

Daarmee vermoed ik dat het nog wel naar 500 euro per jaar kan.
Je hebt gelijk dat de opslagcapaciteit van een EV groter is dan deze van een thuisaccu. Maar om dat te kunnen benutten heb je ook een productiecapaciteit nodig om - zeker wanneer je die opslag nodig hebt - die evenredig groter is.
Zoals eerder gezegd is mijn opslagcapaciteit in de zomer, wanneer er meer dan genoeg productie is, zelfs te klein om alle productie in op te slaan (en meer is ook niet nodig want er is dan ook geen groter verbruik) en in de winter, wanneer er wel meer vraag is naar opgeslagen energie, krijg ik de opslag van 15 kWh zelfs dagelijks niet aangevuld met de beschikbare productiecapaciteit. Laat staan dat een BEV met een opslagcapaciteit van twee tot viermaal zoveel dat wel zou kunnen.
De accu van de EV mag in theorie dan wel meer flexibiliteit bieden om energie te leveren aan een woning maar in de praktijk heb je daar niets aan wanneer de productiecapaciteit, in de periode dat het nodig is, er niet is.
Ik wou ook dat het anders was (want ik moet de EV en zijn opslagcapaciteit nog altijd niet zelf betalen) maar helaas dat blijkt niet uit de praktijk.
En ik heb, en daar zal ik heus niet alleen in zijn, niet het beschikbare dakvolume om een productiecapaciteit te installeren om in december en januari dagelijks de opslagcapaciteit van een EV te produceren. En wanneer dat wel het geval zou zijn dan zou die extra kost niet opwegen tegen het extra voordeel van slechts twee maanden per jaar.
Ik kan alleen voor mijzelf spreken en ik heb een capaciteit waarmee ik in de zomer een EV voor grofweg 80% kan vullen (en 's nachts weer kan laten leeglopen). In de winter pas ik domweg een ander businessmodel toe, en daarmee heb ik op een andere manier ook voordeel. Ik hoef niet mijn hele verbruik in de winter af te dekken.
[...]

Zoals eerder geschreven, hoop doet leven.
Maar ik zal het wel zien tegen dat het effectief zo ver is (wanneer er zowel bidirectionele AC en DC laders voor CCS zijn en EV's met V2H functie en wat dan de kostprijs is van zo'n lader en BEV en vooral hoe de regelgeving van de energieleveranciers en netbeheerders mee zal evolueren.
Al de rest is whisful thinking. Niets mis mee maar je koopt er (nu) niets voor.
Eens, daarom blijf ik bewust weg uit prijzen. Blijft wel staan dat het systeem an zich goedkoper is omdat er minder onderdelen in zitten.
[...]

Tja, mijn doel is ook in 2031 off grid te zijn (zonder BEV) maar ik besef wel dat dit niet in een handomdraai zal gebeuren en dat ik dan ook de uitzondering op de regel zal zijn en dat het nog steeds geen gangbare praktijk zal zijn.
Ik ben zelfs benieuwd of na de transitie iedereen nog in staat zal zijn zijn eigen e-auto privé te financieren.
Ik zie niet in waarom e-auto's (gecorrigeerd voor inflatie) duurder moeten zijn dan nu. Onderdelen (en zeker de accu) worden goedkoper en auto's als geheel ook. Tesla biedt D-segmenters aan voor €40-45k, zelfs met dure batterijen.

Als tegenargument zou je kunnen inbrengen dat een batterij van 10kWh ook een heel eind van de genoemde voordelen haalt, met een (theoretische) extra kost van 1000 euro. En dat heb ik in twee jaar (extra) terug verdiend, en dan hoef ik de huidige laadpaal niet te vervangen. Het is daarom nog zeker geen gelopen race.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Krisp schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:41:
[...]

Dan zullen we met elkaar eerst moeten bepalen wat we vergelijken met elkaar. Ik heb in mijn vorige post uitgelegd waarom een losse batterij in beginsel altijd duurder is dan een BEV-batterij. Je levert in dat laatste geval wat potentieel in omdat een EV niet altijd thuis is (dat is voor iedereen anders), maar het kost altijd minder omdat je simpelweg minder onderdelen nodig hebt. Aangenomen dat je thuis 10kWh wilt hebben staan en daar €100/kWh voor betaalt, zit daar een gat van €1000 die ik op basis van mijn verbruikspatroon niet dicht kan rekenen, ook omdat ik redelijk flexibel ben in welk vervoersmiddel ik kies. :)
Hetzelfde argument speelt hier ook: ik ben zeer flexibel in welk vervoermiddel ik kies.
Ik rij nu bv. al jaren met een BEV omdat dit nagenoeg gratis is (bedrijfswagen) en een EV thuis opladen meer oplevert dan een tankaart voor een ICE.
Wanneer ik dus moet kiezen om eigen zonnestroom op te slaan en het punt van zelf te moeten betalen voor een auto (wat zowat opgaat voor iedere pensionado en een groot deel van de werkende bevolking) mee in rekening gebracht moet worden kies ik dus resoluut voor de kostprijs van een thuisaccu. Ik vind nl. nergens een fatsoenlijke EV voor de prijs van 6.000 € met bovendien tien jaar garantie.
Dat kost me ergens tussen de 35.000 en 50.000 €. Ik zit dan met een gat tussen de 29.000 en 41.000 € euro en kan de woning dan zelfs niet eens 24/7 op die mobiele accu aansluiten.
Er zitten in de EV trouwens ook veel meer onderdelen dan in de thuisaccu. Dat is gewoon een blokje ter grootte van een halve tafelmodel ijskast en een omvormer aan de muur die nergens in de weg hangt.
Een EV aan de eigen woning gekoppeld neemt heus wat meer ruimte in.
Een EV laadt met ongeveer 80-92% efficiency op. Dit is sterk afhankelijk van je laadsnelheid. Bovendien zal dit positiever worden wanneer je met een DC-lader laadt.
Stroom aan huis laden bij mijn EV gebeurt (in één enkele richting!) en gemeten over vier jaar met een verlies van gemiddeld 15%. En dan moet ie nog niet eens gaan terugleveren.
De totale beweging van PV naar thuisaccu naar AC verbruikers gebeurt aan de DC zijde met 2% verlies in binnen de volledige keten (DC => AC => DC => AC) met 11% verlies (gemeten over telkens 365 dagen). En dat zal nog verminderen wanneer het AC deel er tussenuit gaat.
Dus altijd minder verliezen dan PV naar DC/AC omvormer en van AC laadpaal naar DC omvormer accu EV. En dan heb je voor terug te leveren aan de woning nog eens de omgekeerde weg nodig ook.
Het is wel goed om de verschillende verdienmodellen te onderscheiden. Voor consumenten zijn dat er in beginsel twee:
- eigen verbruik afdekken. Dit is vrijwel altijd lucratief, omdat je daarmee 16ct belasting vermijd.
- terugleveren. Dit is vaak lucratief, omdat je op dat soort momenten al snel met een hogere snelheid levert (5-11kW) Met de huidige prijzen is een prijsverschil van 10-15ct/kWh goed haalbaar.
- slim afnemen. Dat geldt vooral in de winter, en ik hanteer daarbij hetzelfde prijsverschil (10-15ct/kWh)
En daar ben ik ook niet tegen want al jaren in mee.
Ik heb al sinds 2011 een nulenergiewoning (en geen gas meer).
Ik ben zelfs al voorbij het punt van eigen verbruik afdekken en enkele centen belasting te vermijden.
Mijn energierekening is al jaren aan een stuk een verdienmodel. Ik krijg jaarlijks van de netbeheerder en de energieleverancier geld terug ipv te moeten getalen. Dat is voor mij dus al lang geen punt meer.
Ik maak mijn energierekening wel telkens over een volledig jaar en niet gebaseerd op korte periodes van extreem goedkoop kunnen afnemen en extreem duur kunnen terugleveren.
Die extremen zijn in de praktijk zo kort dat ze grotere vermogens vergen en (in Vlaanderen) die grotere vermogens moeten betaald worden en doen het kleine voordeel van betere afname- en injectieprijzen teniet.
Bovendien betaal je hier op afname kosten en belastingen bovenop de netafnameprijs en voor injecteren kan je die kosten niet recupereren.
Kan dus best zijn dat door een andere rekenwijze in NL dat momenteel nog voordeliger is maar ik geloof nooit dat na het salderen men dat lucratieve handeltje gaat laten bestaan. Zeker niet als iedereen dat begint door te krijgen. Netbeheerders en energieleveranciers zijn geen filantropen.
Laten we pessimistisch, ......
Excuseer maar het gaat me helemaal niet om een pessimistisch noch optimistisch scenario maar om de realiteit. Aan jezelf proberen rijk te rekenen door allerlei verwachtingsvolle scenario's op poten te zetten koop je in de praktijk niets.

De situatie zal ook wel verschillend zijn want ik heb op dit ogenblik voor 2023 125 kWh van het net afgenomen en 1272 kWh aan het net teruggeleverd.
Door een EV als thuisbatterij in te zetten zou ik in een ideaal scenario van die teruglevering dus maar een 125 kWh meer direct hebben kunnen verbruiken. En een ideaal scenario betekent dus dat wanneer ik die netafname nodig zou hebben "toevallig" de BEV ook nog eens aan de woning gekoppeld zou zijn.
Rekening houdende met een afnameprijs van 27 cent en een TLV van 11 cent (wat ik direct verbruik kan ik ook niet meer terugleveren) zou me dat 16 cent per kWh voordeel opgeleverd hebben. Of het totaal van 20,2 €. En daar staat dan de investeringskost in een BEV tegenover en het gemis aan comfort door een mobiele accu steeds voor te moeten behouden aan je woning.

Omdat ik op jaarbasis tussen 10:00 en 15:00 uur ook nog eens veel meer op het net teruglever dan ik 24/7 van het net afhaal is zelfs (onder de huidige omstandigheden) overschakelen naar een dynamisch contract niet voordeliger. Bij een variabel contract krijg ik dan immers een TLV van 11 tot 20 cent kWh terwijl dit dynamisch op deze uren bijna niets oplevert. Dat ik minder zou moeten betalen voor afname compenseert dit niet gezien ik sowieso van februari tot november bijna tot niets afneem van het net. De goedkopere afnameprijzen kunnen de verloren TLV op jaarbasis dus niet compenseren.
En dit is niet op basis van veronderstellingen noch verwachtingen naar de toekomst toe maar door uur na uur, dag na dag, maand na maand de eigen teruglevering en afname te meten en om te rekenen naar de maandprijs van een variabel contract tov de uurprijs van een dynamisch contract.
Meten = weten en cijfers liegen nooit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzoT5cVktPSqQWqrd8E-XBcF17Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2WZH9GjtqkT8ZXJtMtdZNpc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sO2b_xnZMk61TnhralqcmFU_Rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgzmon1PwnViXeL9kDFCEjmL.jpg?f=fotoalbum_large
Ik kan alleen voor mijzelf spreken en ik heb een capaciteit waarmee ik in de zomer een EV voor grofweg 80% kan vullen (en 's nachts weer kan laten leeglopen). In de winter pas ik domweg een ander businessmodel toe, en daarmee heb ik op een andere manier ook voordeel. Ik hoef niet mijn hele verbruik in de winter af te dekken.
Doe ik uiteraard ook niet.
Mijn winter netafname wordt gewoon betaald door de netterugleveringen van de productie in de zomer.
Wij laden onze EV in de zomer voor 100% van zonnestroom maar dan om er mobiel mee te zijn. Om deze 's nachts te laten leeglopen in de woning zou niet rendabel zijn want 's nachts verbruikt de woning maar een 70 tot 100 W. Daar valt via een omweg van een BEV niets aan te verdienen. Toch niet als je rekening houdt met de dubbele verliezen. De BEV systemen continu actief houden aan een laadpaal zou per uur al snel meer energie verbruiken dan de woning per uur nodig heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 17-07-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGforLuxury
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-01-2024
Even alle discussies over terugverdien model en kosten besparingen en belasting uitsparen ter zijde.

ALLES IS WAAR.

In mijn geval blijft het feit dat ik al een EV heb aangeschaft met een accu op wielen van 61 Kwh bruikbare energie. Deze accu op wielen staat in mijn geval grotendeels op mijn oprit en ik verkeer in de omstandigheid dat ik als pensionado zelf kan regelen of en wanneer ik wil stekkers.
Mijn woning gebruikt gewoon 350 watt permanent, door standaard energiegebruikers zoals computer, netwerk, koel/vrieskast, NAS, camerasysteem, vijverpompen enz. Ik kom dus niet aan die schamele 100 watt in rust !!!

Toch is het mij ook gelukt om al voor het 4e jaar op rij bijna nul op de teller te realiseren met een PV installatie van 6000wp op het dak.

Uiteraard is mijn situatie weer anders dan welke dan ook. Ik heb in ieder geval geen warmtepomp, en gebruik een zonneboiler i.c.m. een doorstromer als warmwater voorziening. Het huis verwar,/koel ik met twee airco's wat wij als zeer prettig ervaren. Ook hier kunnen weer vele meningen verschillen.

FEIT BLIJFT STAAN, dat ik op zoek ben naar een antwoord op mijn vraag:

Kan de V2L oplossing van @grotegok = (V2L= 230VAC > geschakelde voeding 300VDC > SMA 3000 watt)
in de praktijk gaan werken, zodat ik de basislast kan compenseren met deze V2L oplossing

Uiteraard klopt het dat bij totale uitval van de netstroom ook de V2L oplossing zal afschakelen.
Dat neem ik dan voor lief en kan eventueel de optie inbouwen om via de ATS - 230VAC om te schakelen.

In mijn geval kan ik 1 fase geheel "eiland" maken, zodat deze is losgekoppeld van het net, indien dit nodig zou moeten zijn.

Gelukkig valt het lichtnet nauwelijks uit in Nederland, dus ben ik nog steeds op zoek naar het antwoord op mijn vraag.

Dus ik ben nog steeds op zoek naar een antwoord op mijn vraag ??
Kan de V2L oplossing zoals @grotegok deze heeft beschreven, (veilig) werken in de praktijk ?[quote]

Ik denk er serieus over na om deze oplossing te implementeren, omdat ik bijna alle componenten al heb geïnstalleerd vanaf de V2L -Type2 vaste stekker tot in de meterkast. Rest de aanschaf van een schakelende voeding van ongeveer 3000watt en een 2e hand SMA.

Ik hoop dat iemand hierop serieuze antwoorden kan/wil geven zonder direct allerlei tegen argumenten op te sommen. Het gaat mij er gewoon om dat ik dit projectje in de praktijk kan laten slagen _/-\o_ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-7WiWbSSHutyUBsDBI25zA0rRg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VjJ9CqWeMHnqG01GfWoVvOxg.png?f=user_large

[ Voor 44% gewijzigd door MGforLuxury op 17-07-2023 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:53
MGforLuxury schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:01:
Even alle discussies over terugverdien model en kosten besparingen en belasting uitsparen ter zijde.

ALLES IS WAAR.

In mijn geval blijft het feit dat ik al een EV heb aangeschaft met een accu op wielen van 61 Kwh bruikbare energie. Deze accu op wielen staat in mijn geval grotendeels op mijn oprit en ik verkeer in de omstandigheid dat ik als pensionado zelf kan regelen of en wanneer ik wil stekkers.
Mijn woning gebruikt gewoon 350 watt permanent, door standaard energiegebruikers zoals computer, netwerk, koel/vrieskast, NAS, camerasysteem, vijverpompen enz. Ik kom dus niet aan die schamele 100 watt in rust !!!

Toch is het mij ook gelukt om al voor het 4e jaar op rij bijna nul op de teller te realiseren met een PV installatie van 6000wp op het dak.

Uiteraard is mijn situatie weer anders dan welke dan ook. Ik heb in ieder geval geen warmtepomp, en gebruik een zonneboiler i.c.m. een doorstromer als warmwater voorziening. Het huis verwar,/koel ik met twee airco's wat wij als zeer prettig ervaren. Ook hier kunnen weer vele meningen verschillen.

FEIT BLIJFT STAAN, dat ik op zoek ben naar een antwoord op mijn vraag:

Kan de V2L oplossing van @grotegok = (V2L= 230VAC > geschakelde voeding 300VDC > SMA 3000 watt)
in de praktijk gaan werken, zodat ik de basislast kan compenseren met deze V2L oplossing

Uiteraard klopt het dat bij totale uitval van de netstroom ook de V2L oplossing zal afschakelen.
Dat neem ik dan voor lief en kan eventueel de optie inbouwen om via de ATS - 230VAC om te schakelen.

In mijn geval kan ik 1 fase geheel "eiland" maken, zodat deze is losgekoppeld van het net, indien dit nodig zou moeten zijn.

Gelukkig valt het lichtnet nauwelijks uit in Nederland, dus ben ik nog steeds op zoek naar het antwoord op mijn vraag.

Dus ik ben nog steeds op zoek naar een antwoord op mijn vraag ??

[...]
Kan de V2L oplossing zoals @grotegok deze heeft beschreven, (veilig) werken in de praktijk ?[quote]

Ik denk er serieus over na om deze oplossing te implementeren, omdat ik bijna alle componenten al heb geïnstalleerd vanaf de V2L -Type2 vaste stekker tot in de meterkast. Rest de aanschaf van een schakelende voeding van ongeveer 3000watt en een 2e hand SMA.

Ik hoop dat iemand hierop serieuze antwoorden kan/wil geven zonder direct allerlei tegen argumenten op te sommen. Het gaat mij er gewoon om dat ik dit projectje in de praktijk kan laten slagen _/-\o_ [Afbeelding]
Ja dat kan werken. Wel MOET de keuze van de zonnepaneelomvormer zo gekozen worden dat je de MPPT kan uitzetten EN de DC instelling op een vast niveau kan configureren. SMA kan dit.

Ervaring met een geschakelde voeding heb ik niet, ik ben low-profile gegaan dmv gelijkrichter en elco's. De eventuele rimpel slikt de omvormer. Voorkeur is wel een geschakelde voeding ivm de veiligheid.

Ik gebruik ook 2 stekkers. V2L stekker gemaakt zodat die witte klomp niet buiten zit. Is eenvoudig met 1 weerstand en een schakelaar (die heb ik binnen zitten, net zo makkelijk)

Omschakelen, met relais o.i.d. dergelijks, is mogelijk. Je faked de poort, die ziet een andere kabel en geeft laden/ontladen vrij.

Kun je hier verder mee?

[ Voor 3% gewijzigd door grotegok op 17-07-2023 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
ZuinigeRijder schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:05:
[...]

In de IONIQ 5 is de hardware aanwezig, echter de software moet aangepast worden, dit staat in het artikel voor de IONIQ 5:

Het automerk Hyundai klopte aan de deur. Die waren bezig met die Ioniq 5. "Als je die nu koopt, is de hardware voor terugleveren al aan boord maar de software nog niet. Wij hebben met Hyundai al wel toegang tot die nieuwe software", zegt Berg trots. "We zijn het enige bedrijf ter wereld die deze Ioniq 5 kan laten ontladen."
Ben ik de eerste simpele Nederlander die dit met een EV6 doet? Zonder aanpassing aan de SW ;-)
Ik denk niet dat de Ioniq5 op de poort DC vrijgeeft, dus blijft het AC net zoals de V2L oplossing. De Ioniq5 heeft wel met de aangepaste software een iets hogere vermogens output en mogelijk verder ontladen lager dan 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGforLuxury
Super @grotegok , Fijn dat je even reageert !!!

Ik had zelf een SolarEdge SE2200H in gedachte. Deze wordt veel gebruikt aangeboden (ongeveer € 175-€200,-) en is er ook met display uitlezing. (Wel zo makkelijk als je de uitgifte van het vermogen van de geschakelde voeding wil uitlezen). Ik weet nog niet of deze SE aan de eisen voldoet om de MPPT uit te zetten EN een vaste DC instelling te waarborgen. (Ik zal me in moeten lezen od deze omvormer aan die eisen voldoet en heb eventueel een uitwijk naar mijn huidige Omnik 2K5 TL. Kan altijd stappen).

Volgens de specificaties denk ik dat hij hieraan voldoet:
Omdat maximum power point tracking (MPPT) en spanning voor elk zonnepaneel afzonderlijk worden geregeld door de SolarEdge power optimizer, is de SolarEdge SE2200H HD-Wave 1-fase omvormer alleen verantwoordelijk voor de omzetting van DC naar AC. Daarom is deze zonnepanelen-omvormer eenvoudiger, goedkoper en betrouwbaarder. De vaste stringspanning zorgt voor het hoogste rendement onafhankelijk van de stringlengte of omgevingscondities
Voor de geschakelde voeding dacht ik aan een Hongpoe 2500 watt / 0-300VDC.
(Deze wordt aangeboden op Amazon voor € 389,-)

Met een potmeter kun je het voltage regelen, waardoor je volgens mij zelf zou kunnen bepalen hoeveel Wattage er uit je EV wordt getrokken.

De Type2 laadstekker is voorzien van de 470 Ohm weerstand en doet netjes z'n werk. Mijn EV, een MG4, herkent de stekker en schakelt netjes naar ontladen.

De V2L van de MG staat te boek als 2.2 Kwh (is al veel getest op internet tot waarden van boven de 6 Kwh.)
Dit is voor mij niet het uitgangspunt. Zoals ik al schreef is mijn doel om de basislast te compenseren en eventueel extra aan het "lichtnet" terug te leveren op de momenten als dit handig is ivm het flexibele contract.

D.m.v. twee ATS'en hoop ik nog wat extra mogelijkheden in te passen, om bijv. geheel af te schakelen van het NET (isolatie veiligheid) en het omschakelen van de 230VAC van de omvormer (V2L 230VAC) op het moment dat er toch een volledige power down is van het lichtnet, zodat ik ook een kleine noodstroom voorziening heb vanuit de EV.

[ Voor 13% gewijzigd door MGforLuxury op 17-07-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:53
MGforLuxury schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:55:
@Stefannn bedankt voor je reactie.
Voor wat betreft 1: het omstekkeren, is dit natuurlijk helemaal waar, ware het niet dat ik een Zappi lader buiten heb hangen, waar ik liever niet aan ga sleutelen.

Het rijden en het aantal kilometers is een ander verhaal. Ik heb inmiddels mijn 3e EV en rij daar als particulier ongeveer 10.000 km per jaar mee. Ik heb dus nu ook mijn 3e rijdende accu voor de deur staan en zal hier waarschijnlijk geen 10 jaar mee rijden.

Het omstekkeren is voor mij geen probleem, omdat ik overdag meestal thuis ben als pensionado. Ik heb een variabel contract en ben inmiddels gasloos en al bijna energie neutraal.

M.a.w. Voor mij is het een uitdaging om de rekening nog verder naar beneden te krijgen door nog meer zelf voordienend te zijn.

Onze meterkast is, qua groepsindeling, al aangepast sinds 2015, omdat ik toen al mijn eerste "off grid" solar inverter, gekoppeld aan loodaccu's in gebruik nam.
Dit bleek echter onvoldoende rendement op te leveren, zeker met de mogelijkheid om te salderen.

In 2016 heb ik toen besloten om naar 3 x 25A te gaan en mijn installatie om te wisselen voor een Grid tied inverter. In 2017 kwam daar een tweede bij ivm de aanschaf van mijn eerste EV en een extra string 3000wp zonnepanelen.

Er ligt nu dus 6000wp op mijn dak en heb een behoorlijke overproductie, die ik in de winter kan gebruiken om te verwarmen met twee airco's.

Mijn gedachte is om de V2L te gaan gebruiken om mijn grondlast(400 watt) te stabiliseren, zodat deze buiten de meter blijft. Dit kan vrij eenvoudig, omdat de gebruikers van deze grondlast dmv 4 zekering automaten op één fase zijn samengebracht, zodat zij eenvoudig los te koppelen zijn van het net. In dat geval functioneren zij als "eiland" en zijn alle noodzakelijke kleingebruikers (verlichting, koel/vrieskast internet, tv, computers) beschikbaar voor een alternatieve (lees V2L of generator) stroombron.

Het liefst zou ik de oplossing van @grotegok implementeren, door gebruik te maken van een "geregelde" schakelende voeding, die de V2L omzet naar 310V DC icm een afgedankte GRID TIED solar inverter.
Op die manier heb ik een "net synchrone" koppeling en kan ik zonder enige onderbreking schakelen.

In mijn situatie zou ik dat door de toevoeging van twee Automatic Transfer Switches(ATS) nog een "veilige" van het GRID losgekoppelde oplossing kunnen realiseren, om in geval van een stroomstoring "beperkt" in eigen behoefte te voorzien.
[Afbeelding]
Tja...
op zich kan het.
En het is zeer zeker leuk om te proberen.
Zoals gezegd: ik heb mijn meterkast erop voorbereid. de smart-evse zelfbouw laadpaal zit daar al in. Met genoeg vrije posities om de V2L elektra te plaatsen. Ik heb een ioniq5. moet kunnen.
Dat heb ik allemaal gedaan omdat het me net zoals jij nu een leuk idee vond.

Echter... Ik ga het niet doen, waarschijnlijk wel het V2L stopcontact, maar enkel "omdat het kan", niet om te gebruiken.

reden is simpel, ik ben het eigenlijk grotendeels met @IvoB2 eens:
- yep ik heb die auto
- maar het is een privé-bezit. Ik wil er zo lang mogelijk mee doen, ik ga richting pensioen.
- zoals aangegeven zou ik in 6 jaar net zoveel "thuis-accu-laadcycli" hebben als 10 jaar rijden. de accu slijt dus 2.3x zo snel dan zonder thuisgebruik.
- dan is de auto na 5 a 7 jaar afgeschreven in plaats van na 10 jaar. Op een auto van 60.000euro is dat 10.000 afschrijving per jaar in plaats van 6000. dat kost dus 4000euro/jaar. Zeer zeker niet gratis.

(daar kwam ik trouwens later pas achter, maar het is nog steeds leuk om alle bedrading al in de meterkast tee hebben)

Overingens... dat allemaal gezegd hebbende...
het blijft leuk om te proberen. gewoon omdat het kan. Je HOEFT het daarna niet te gebruiken.

Waar ik zelf nog op zit te broeden is om via de V2L gebruikers om te schakelen naar de auto. Dus geen V2G van maken, maar een V2H. Dan hoef je namelijk geen omvormer te maken.
En eerlijk gezegd ben ik wel een klein beetje huiverig dat je een fout maakt. Dan kan je zomaar je auto opblazen. dat is zeer zeker behoorlijk kostbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 17-07-2023 22:27 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Stefannn schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:23:
[...]
- yep ik heb die auto
- maar het is een privé-bezit. Ik wil er zo lang mogelijk mee doen, ik ga richting pensioen.
- zoals aangegeven zou ik in 6 jaar net zoveel "thuis-accu-laadcycli" hebben als 10 jaar rijden. de accu slijt dus 2.3x zo snel dan zonder thuisgebruik.
- dan is de auto na 5 a 7 jaar afgeschreven in plaats van na 10 jaar. Op een auto van 60.000euro is dat 10.000 afschrijving per jaar in plaats van 6000. dat kost dus 4000euro/jaar. Zeer zeker niet gratis

Overingens... dat allemaal gezegd hebbende...
het blijft leuk om te proberen. gewoon omdat het kan. Je HOEFT het daarna niet te gebruiken.
Mee eens.
Bewust de eventuele kostprijs van de laadcycli voorheen niet meegerekend want ook dat verschilt voor iedereen.
Bovendien is het leuk omdat het kan,........ in Nederland.
Hier (Vlaanderen) kan zelfs dat niet want je mag niet zomaar zelf een laadpaal ineen knutselen noch in een netgekoppelde woning ongeregistreerd elektriciteit gaan laden en ontladen.
Ergens ook te begrijpen want als er meer op dat idee komen heeft de netbeheerder totaal geen inzicht meer op de voorspelbaarheid van de balans van zijn netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGforLuxury
Bedankt @Stefannn voor je reactie.

Ik begrijp je reactie, maar ik ga er niet van uit dat ik, zelfs nu ik met pensioen ben, 10 jaar met mijn auto blijf rijden.

Ik hoef alleen maar terug te kijken naar de afgelopen ruim 45 jaar auto bezit. Ik heb slecht 1 keer 9 jaar met een auto gedaan. Dat was een nieuwe Honda Accord die in die tijd zelfs op LPG heb over gezet. Daarna is het nooit meer voorgekomen dat ik langer een auto in mijn particuliere bezit had dan hooguit 4 jaar.

Zoals ik al aangaf in een eerder bericht, is dit mijn 3e EV sinds 2017. Dus gezien de ontwikkelingen en mijn vervangingspatroon, zal ik zeker geen 10 jaar in deze auto rijden.

Voor wat betreft het rechtstreeks aansluiten .....Dat heb ik al gerealiseerd en werkt ook in de praktijk. De reden dat ik hier minder van gecharmeerd ben is de harde schakeling. De ATS schakelt de auto behoorlijk stevig in en uit. Er ontstaat dus een korte rimpeling. Dit voelt niet goed.

Daarbij komt ook dat ik deze oplossing iets minder "veilig" vind. Bij het naar buiten brengen van mijn oplossing kwamen er een aantal stevige reactie m.b.t. de "aarding" van het eiland dat V2L heet.

Ik kan mij hier dan ook wel in vinden. Je schakelt immers een fase af, terwijl de aarde van sommige gebruikers toch aangesloten blijft op de "standaard" aarding van de huisinstallatie.

En dan zie je de kostbare oplossingen, zoals power walls, losse thuisaccu's, bidirectionele laadtechnologie (welke voorlopig nog in ontwikkeling en onbetaalbaar is) en alle kritieken m.b.t. de V2L naar V2G die als "gadget" weggezet wordt.

Gelukkig zijn er toch nog mensen, zoals @grotegok en @Krisp "Tom's manshed" die, ondanks alle pessimistische argumenten toch stappen ondernemen om de V2L mogelijkheid van "leuke gadget" op te waarderen naar een "werkbare praktijk oplossing".

Het avontuur van @grotegok sprak mij dan ook direct aan, om mijn bestaande situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHdOP5imtbq21-KGt_FnGZScXWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SUDPiuqGhtb5HcaWVV6f3QcH.png?f=fotoalbum_large

welke de nodige kritieken en onhebbelijkheden heeft, om te zetten naar de oplossing van @grotegok .

Alleen is, zoals @grotegok al aangaf, deze oplossing zelf in elkaar gezet en is hier meer dan wat kennis voor nodig dan een professionele hobbyist(zoals ik).

De korte berichtjes die na zijn creatie verschenen waren zeer verhelderend en opende voor mij de weg om naar bestaande componenten te zoeken om de configuratie V2L naar V2G zo veilig mogelijk na te bouwen.

Zoals het er nu naar uitziet is de extra investering in bewezen technologie slechts 1/10 van een 10 Kwh thuisaccu oplossing. Met een extra investering (boven op de huidige oplossing) rond de € 600,- hoop ik ver te komen.

Mogelijk is het zelfs nog overkill, omdat ik nu als uitgangssituatie ga voor een 3000watt solar omvormer i.c.m. een 3000watt /300VDC geschakelde voeding.

Misschien is dit zelfs te hoog gegrepen, gezien het gegeven het standaard gezamenlijk verbruik meestal rond de 2000 watt maximaal ligt. Dat zijn de momenten dat je even koffie zet of de vaatwasser draait.

Eigenlijk denk ik dat je zelfs genoeg hebt aan een 1,5 Kwh oplossing en dat je alleen gemak hebt van die dubbele capaciteit (3000 watt) bij stroom uitval.

Dit gezegd hebbende, twijfel ik op dit moment zelfs nog om voor een 3000watt solar inverter i.c.m. een 3000 watt / 300VDC schakelende voeding te gaan, maar hier ben ik gewoon zoekende naar argumenten op dit toch maar te doen.

Ik hoop dat er meer V2L believers zijn, die niet direct deze oplossing afwimpelen als "gadget", maar serieus mee willen denken aan een werkende "veilige" V2L -> V2G oplossing waarbij het liefst gebruik wordt gemaakt van "standaard" beschikbare componenten. _/-\o_

Daarbij wordt ik ook nog eens extra getriggerd door de eindafrekening van mijn variabele contract bij de ANWB van de afgelopen 2 maanden.

Ik ontving gewoon € 41,- extra voor de teruggeleverde kilowatjes over de maanden april en mei, die nu niet bepaald maatgevend waren v.w.b. teruglever cijfers. Mijn inleg wat € 15,- wat werd weggestreept tegen de vaste kosten van gas. De gasaansluiting is wederom (2e keer) uit mijn contract verdwenen en de kraan staat dicht.

[ Voor 6% gewijzigd door MGforLuxury op 17-07-2023 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:12
MGforLuxury schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:45:
Super @grotegok , Fijn dat je even reageert !!!

Ik had zelf een SolarEdge SE2200H in gedachte. Deze wordt veel gebruikt aangeboden (ongeveer € 175-€200,-) en is er ook met display uitlezing. (Wel zo makkelijk als je de uitgifte van het vermogen van de geschakelde voeding wil uitlezen). Ik weet nog niet of deze SE aan de eisen voldoet om de MPPT uit te zetten EN een vaste DC instelling te waarborgen. (Ik zal me in moeten lezen od deze omvormer aan die eisen voldoet en heb eventueel een uitwijk naar mijn huidige Omnik 2K5 TL. Kan altijd stappen).

Volgens de specificaties denk ik dat hij hieraan voldoet:

[...]

Voor de geschakelde voeding dacht ik aan een Hongpoe 2500 watt / 0-300VDC.
(Deze wordt aangeboden op Amazon voor € 389,-)

Met een potmeter kun je het voltage regelen, waardoor je volgens mij zelf zou kunnen bepalen hoeveel Wattage er uit je EV wordt getrokken.

De Type2 laadstekker is voorzien van de 470 Ohm weerstand en doet netjes z'n werk. Mijn EV, een MG4, herkent de stekker en schakelt netjes naar ontladen.

De V2L van de MG staat te boek als 2.2 Kwh (is al veel getest op internet tot waarden van boven de 6 Kwh.)
Dit is voor mij niet het uitgangspunt. Zoals ik al schreef is mijn doel om de basislast te compenseren en eventueel extra aan het "lichtnet" terug te leveren op de momenten als dit handig is ivm het flexibele contract.

D.m.v. twee ATS'en hoop ik nog wat extra mogelijkheden in te passen, om bijv. geheel af te schakelen van het NET (isolatie veiligheid) en het omschakelen van de 230VAC van de omvormer (V2L 230VAC) op het moment dat er toch een volledige power down is van het lichtnet, zodat ik ook een kleine noodstroom voorziening heb vanuit de EV.
Een SolarEdge omvormer start niet op als hij niet met optimizers kan communiceren. Ze hebben een proprietair protocol waarmee ze met die dingen communiceren over de DC bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
MGforLuxury schreef op maandag 17 juli 2023 @ 23:34:
Bedankt @Stefannn voor je reactie.

Ik begrijp je reactie, maar ik ga er niet van uit dat ik, zelfs nu ik met pensioen ben, 10 jaar met mijn auto blijf rijden.

Ik hoef alleen maar terug te kijken naar de afgelopen ruim 45 jaar auto bezit. Ik heb slecht 1 keer 9 jaar met een auto gedaan. Dat was een nieuwe Honda Accord die in die tijd zelfs op LPG heb over gezet. Daarna is het nooit meer voorgekomen dat ik langer een auto in mijn particuliere bezit had dan hooguit 4 jaar.

Zoals ik al aangaf in een eerder bericht, is dit mijn 3e EV sinds 2017. Dus gezien de ontwikkelingen en mijn vervangingspatroon, zal ik zeker geen 10 jaar in deze auto rijden.

Voor wat betreft het rechtstreeks aansluiten .....Dat heb ik al gerealiseerd en werkt ook in de praktijk. De reden dat ik hier minder van gecharmeerd ben is de harde schakeling. De ATS schakelt de auto behoorlijk stevig in en uit. Er ontstaat dus een korte rimpeling. Dit voelt niet goed.

Daarbij komt ook dat ik deze oplossing iets minder "veilig" vind. Bij het naar buiten brengen van mijn oplossing kwamen er een aantal stevige reactie m.b.t. de "aarding" van het eiland dat V2L heet.

Ik kan mij hier dan ook wel in vinden. Je schakelt immers een fase af, terwijl de aarde van sommige gebruikers toch aangesloten blijft op de "standaard" aarding van de huisinstallatie.

En dan zie je de kostbare oplossingen, zoals power walls, losse thuisaccu's, bidirectionele laadtechnologie (welke voorlopig nog in ontwikkeling en onbetaalbaar is) en alle kritieken m.b.t. de V2L naar V2G die als "gadget" weggezet wordt.

Gelukkig zijn er toch nog mensen, zoals @grotegok en @Krisp "Tom's manshed" die, ondanks alle pessimistische argumenten toch stappen ondernemen om de V2L mogelijkheid van "leuke gadget" op te waarderen naar een "werkbare praktijk oplossing".

Het avontuur van @grotegok sprak mij dan ook direct aan, om mijn bestaande situatie:
[Afbeelding]

welke de nodige kritieken en onhebbelijkheden heeft, om te zetten naar de oplossing van @grotegok .

Alleen is, zoals @grotegok al aangaf, deze oplossing zelf in elkaar gezet en is hier meer dan wat kennis voor nodig dan een professionele hobbyist.

De korte berichtjes die na zijn creatie verschenen waren zeer verhelderend en opende voor mij de weg om naar bestaande componenten te zoeken om de configuratie V2L naar V2G zo veilig mogelijk na te bouwen.

Zoals het er nu naar uitziet is de extra investering in bewezen technologie slechts 1/10 van een 10 Kwh thuisaccu oplossing. Met een investering rond de € 600,- hoop ik ver te komen.

Mogelijk is het zelfs nog overkill, omdat ik nu als uitgangssituatie ga voor een 3000watt solar omvormer i.c.m. een 3000watt /300VDC geschakelde voeding.

Misschien is dit zelfs te hoog gegrepen, gezien het gegeven het standaard gezamenlijk verbruik meestal rond de 2000 watt maximaal ligt. Dat zijn de momenten dat je even koffie zet of de vaatwasser draait.

Eigenlijk denk ik dat je zelfs genoeg hebt aan een 1,5 Kwh oplossing en dat je alleen gemak hebt van die dubbele capaciteit (3000 watt) bij stroom uitval.

Dit gezegd hebbende, twijfel ik op dit moment zelfs nog om voor een 3000watt solar inverter i.c.m. een 3000 watt / 300VDC schakelende voeding te gaan, maar hier ben ik gewoon zoekende naar argumenten op dit toch maar te doen.

Ik hoop dat er meer V2L believers zijn, die niet direct deze oplossing afwimpelen als "gadget", maar serieus mee willen denken aan een werkende "veilige" V2L -> V2G oplossing waarbij het liefst gebruik wordt gemaakt van "standaard" beschikbare componenten. _/-\o_
Nou… in all fairness,
titel van deze stream is V2L en V2G.
Dus yep… volledig terecht om dat met hulp van deze stream te proberen.
:)

Ik kan je trouwens niet echt verder helpen. Ik ben niet verder dan een eigen gemaakte laadpaal.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
IvoB2 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:57:
[...]

Mee eens.
Bewust de eventuele kostprijs van de laadcycli voorheen niet meegerekend want ook dat verschilt voor iedereen.
Bovendien is het leuk omdat het kan,........ in Nederland.
Hier (Vlaanderen) kan zelfs dat niet want je mag niet zomaar zelf een laadpaal ineen knutselen noch in een netgekoppelde woning ongeregistreerd elektriciteit gaan laden en ontladen.
Ergens ook te begrijpen want als er meer op dat idee komen heeft de netbeheerder totaal geen inzicht meer op de voorspelbaarheid van de balans van zijn netwerk.
Ah… sneu… niet mogen sleutelen…

Anyway, ik heb je andere post gelezen, Beetje off topic,
Maar vraag: hoe overbrug jij de wintermaanden?

Ik ben inmiddels vrijwel energie neutraal, maar dat is met salderen. Ik wek zomers op wat ik swinters gebruik. Ik begrijp dat jij vrijwel off-grid bent. Maar hoe gaat dat dan in de wintermaanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik ben helemaal niet off grid.
Dat zou in mijn situatie ook onzin zijn want ik gebruik het grid voornamelijk om terug te leveren zodoende een TLV op te strijken.
Zoals ik eerder schreef ben ik de laatste 365 dagen voor 89% zelfvoorzienend. En die 11% spelen zich hoofdzakelijk af in de maanden december en januari. Dan neem ik uiteraard wel van het net af.
Ik heb geen energieneutrale woning omdat ik van het grid af ben maar omdat ik op jaarbasis meer produceer dan ik verbruik.
En de som van mijn TLV van februari tot november compenseert ruimschoots de kostprijs van de netafname in december en januari. Meer is het niet.
Dat kon je ook al zien aan de grafiek die ik eerder gepost heb.
Blauw boven de nullijn is wat ik aan de leverancier moet betalen voor netafname, blauw onder de nullijn is wat de leverancier mij moet betalen voor teruglevering aan het net. (Groen is wat ik zou moeten betalen/terugkrijgen indien ik een dynamisch contract zou afsluiten.)
Over 2022 heb ik in totaal zo'n 2200 € teruggetrokken.
In 2023 ziet het ernaar uit dat dit in dezelfde grootorde zal zijn. En dat was zo voor de afgelopen 10 jaar en dat zal, als er niets wijzigt aan de reglementering, nog zo tot mid 2031 zijn.
Met die opbrengsten kan ik dus makkelijk (naast de gratis stroom) een thuisbatterij van 6000 € financieren maar duidelijk geen BEV van 40-50 K. En al helemaal niet om de vier jaar. :)

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 17-07-2023 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
IvoB2 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 23:53:
Ik ben helemaal niet off grid.
Dat zou in mijn situatie ook onzin zijn want ik gebruik het grid voornamelijk om terug te leveren zodoende een TLV op te strijken.
Zoals ik eerder schreef ben ik de laatste 365 dagen voor 89% zelfvoorzienend. En die 11% spelen zich hoofdzakelijk af in de maanden december en januari. Dan neem ik uiteraard wel van het net af.
Ik heb geen energieneutrale woning omdat ik van het grid af ben maar omdat ik op jaarbasis meer produceer dan ik verbruik.
En de som van mijn TLV van februari tot november compenseert ruimschoots de kostprijs van de netafname in december en januari. Meer is het niet.
Dat kon je ook al zien aan de grafiek die ik eerder gepost heb.
Blauw boven de nullijn is wat ik aan de leverancier moet betalen voor netafname, blauw onder de nullijn is wat de leverancier mij moet betalen voor teruglevering aan het net. (Groen is wat ik zou moeten betalen/terugkrijgen indien ik een dynamisch contract zou afsluiten.)
Over 2022 heb ik in totaal zo'n 2200 € teruggetrokken.
In 2023 ziet het ernaar uit dat dit in dezelfde grootorde zal zijn. En dat was zo voor de afgelopen 10 jaar en dat zal, als er niets wijzigt aan de reglementering, nog zo tot mid 2031 zijn.
Met die opbrengsten kan ik dus makkelijk (naast de gratis stroom) een thuisbatterij van 6000 € financieren maar duidelijk geen BEV van 40-50 K. En al helemaal niet om de vier jaar. :)
Ah! Dank.
Ik had dat niet helemaal goed gelezen (er staan opeens nogal grote lappen text in deze thread).
Komt er dus op neer een flinke overcapaciteit aan zonnepanelen te hebben zodat je “op dag-basis tegen elkaar weggestreept” alleen in december en januari een netto verbruiker bent.
Mhh… dat gaat me toch niet lukken. Ik wek weliswaar 7000kWh per jaar Electra op met pv maar gebruik dat ook allemaal, ik gebruik nog 300m3 gas en betaal 10euro per maand. Tussen half oktober en half maart ben ik wel netto gebruiker. Het dak ligt inmiddels wel aan alle kanten vol.
Ik had even het idee dat je toch iets van een “truc” had gevonden om in november en februari neutraal te zijn, is ook wel zo eigenlijk, die truc is stomweg “flink overcapaciteit zetten”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Stefannn schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 06:43:
[...]

Komt er dus op neer een flinke overcapaciteit aan zonnepanelen te hebben zodat je “op dag-basis tegen elkaar weggestreept” alleen in december en januari een netto verbruiker bent.
Daar komt het idd halvelings op neer. Ik produceer op jaarbasis twee keer zoveel dan ik verbruik.
Op dagbasis moet ik wel niets tegenover elkaar afstrepen want ik saldeer niet meer. Ik heb het me makkelijk gemaakt en een thuisaccu van 15,4 kWh geïnstalleerd waadoor de overproductie telkens opgeslagen wordt zodat deze op een later tijdstip (nacht, minder zon door de dag, een sporadische wolk voor de zon wanneer er toch veel verbruikt wordt op dat ogenblik,....) kan verbruikt worden. Zo heb ik tien maanden per jaar geen netafname.
Wat niet direct verbruikt wordt tijdens de dag en niet lokaal kan opgeslagen worden wordt verkocht aan het net en die opbrengst dekt de afnamekost van het net, de heffingen, de BTW en het capaciteitstarief (dat door de lage netafname ook niet boven het forfaitaire minimum van 110 €/jaar komt.
Mhh… dat gaat me toch niet lukken. Ik wek weliswaar 7000kWh per jaar Electra op met pv maar gebruik dat ook allemaal, ik gebruik nog 300m3 gas en betaal 10euro per maand. Tussen half oktober en half maart ben ik wel netto gebruiker. Het dak ligt inmiddels wel aan alle kanten vol.
Ik had even het idee dat je toch iets van een “truc” had gevonden om in november en februari neutraal te zijn, is ook wel zo eigenlijk, die truc is stomweg “flink overcapaciteit zetten”.
De echte "truc" is hier eigenlijk weinig energie (van het net te) verbruiken. Dat is de goedkoopste truc. :)
Ik produceer op dit ogenblik gemiddeld een 5.000 kWh per jaar (5,6 kWp/5.0 kVA).
Tegen 2031 moet dat wel minstens verdubbelen (en dat kan door de gestegen efficiëntie van panelen op bijna dezelfde oppervlakte) want ik voorzie dat de kosten geheven op elektriciteit afgenomen van het net steeds meer naar een hogere forfaitaire kost zullen verschuiven zodat zuinig omspringen met energie (die je van derden moet kopen over openbare infra) steeds minder loont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGforLuxury
Roekeloos schreef op maandag 17 juli 2023 @ 23:39:
[...]

Een SolarEdge omvormer start niet op als hij niet met optimizers kan communiceren. Ze hebben een proprietair protocol waarmee ze met die dingen communiceren over de DC bekabeling.
Bedankt voor deze input.

Juist om die reden ben ik aan het overwegen om een nieuwe off grid/on grid hybride inverter aan te schaffen met een 48V batterij aansluiting en input voor 2 PV strings.

Het doel is dan om één van mijn bestaande Omnik omvormers te vervangen voor deze hybride met 2 x PV string inputs, volgens de uitwerking van @grotegok

Mijn gedachte daarbij is om 1 PV input te gaan gebruiken voor een bestaande PV string en de andere input voor de V2L > 300VDC > 2e PV string input.

Zou dit kunnen werken. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GJBOi8HK6B07smgnmi4ivdA5vQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B9aPXp4q8rdBSz0GDCSspldE.png?f=fotoalbum_large

specificaties:

160A 8.2KW aan/uit-rasteromvormer
1. Zuivere sinusgolf zonne-omvormer (aan/uit Raster)
2. Omvormer draait zonder batterij
3. Uitgangsvermogensfactor 1.0
4. Hoog PV-ingangsspanningsbereik (90 ~ 500VDC)
5.WIFI & GPRS beschikbaar voor IOS en Android
6. ingebouwde anti-schemering kit voor barre omgeving
7. ingebouwde 160A (voor 7.2KW/8.2KW)MPPT zonne-energie lading
8. Slim ontwerp voor batterijlading om de levensduur van de batterij te optimaliseren
9. Herstel met één klik naar fabrieksinstellingen
10. Dubbele output
11. ingebouwde Lithium batterij automatische activering
12. Aanraakknop
11. Kan verbinding maken met lithiumbatterijen

[ Voor 24% gewijzigd door MGforLuxury op 18-07-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnookY WookemS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-01 16:41
Ik geloof dat het niet toegestaan is reclame te maken of spullen aan te bieden, fijn ;)

[ Voor 66% gewijzigd door teacher op 18-07-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGforLuxury
grotegok schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:55:
[...]
Wel MOET de keuze van de zonnepaneelomvormer zo gekozen worden dat je de MPPT kan uitzetten EN de DC instelling op een vast niveau kan configureren.
Ik ben even benieuw waarop je de MPPT uit moet kunnen zetten en waarom je de DC instelling vast moet kunnen zetten.

Bij een standaard string fluctueert toch ook het DC en A bereik bij volle zon richting schemer. Dan past de MPPT dit toch zelf aan ?

Als ik, in mijn geval, gebruik wil maken van een schakelende voeding die met een potmeter van 0-350VDC ingeregeld kan worden. Er is ook een potmeter om het gewenste uitgangsspanning in te stellen.

Gedraagt deze schakelende voeding zich dan niet hetzelfde als een string zonnepanelen ?

Waarom vraag ik dat ?

Het lijkt mij handig als je zelf kunt bepalen d.m.v. de potmeters op de schakelende voeding, hoeveel uitgangsvermogen je toe wilt leveren naar de solar inverter ingang. (en uiteraard wilt onttrekken vanuit de EV accu)

Het zou wat mij betreft niet wenselijk zijn om continue de maximale stroom te onttrekken vanuit de EV.

Ik wil graag zelf de, door de EV geleverde, uitgangsspanning/stroom kunnen beïnvloeden, zonder dat ik steeds opnieuw de zonnestroom omvormer moet herconfigureren.

Het lijkt mij super handig als ik bijv. een vaste output van 500watt kan configureren aan de uitgang van de inverter. En als je mee gewoon kunt regelen via de de potmeters van de voeding.

Of is dit een verkeerde gedachte ?? 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door MGforLuxury op 18-07-2023 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
MGforLuxury schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:52:
[...]

Ik ben even benieuw waarop je de MPPT uit moet kunnen zetten en waarom je de DC instelling vast moet kunnen zetten.

Bij een standaard string fluctueert toch ook het DC en A bereik bij volle zon richting schemer. Dan past de MPPT dit toch zelf aan ?

Als ik, in mijn geval, gebruik wil maken van een schakelende voeding die met een potmeter van 0-350VDC ingeregeld kan worden. Er is ook een potmeter om het gewenste uitgangsspanning in te stellen.

Gedraagt deze schakelende voeding zich dan niet hetzelfde als een string zonnepanelen ?

Waarom vraag ik dat ?

Het lijkt mij handig als je zelf kunt bepalen d.m.v. de potmeters op de schakelende voeding, hoeveel uitgangsvermogen je toe wilt leveren naar de solar inverter ingang. (en uiteraard wilt onttrekken vanuit de EV accu)

Het zou wat mij betreft niet wenselijk zijn om continue de maximale stroom te onttrekken vanuit de EV.

Ik wil graag zelf de, door de EV geleverde, uitgangsspanning/stroom kunnen beïnvloeden, zonder dat ik steeds opnieuw de zonnestroom omvormer moet herconfigureren.

Het lijkt mij super handig als ik bijv. een vaste output van 500watt kan configureren aan de uitgang van de inverter. En als je mee gewoon kunt regelen via de de potmeters van de voeding.

Of is dit een verkeerde gedachte ?? 8)7
Als je MPTT uitzet moet je een DC spanning instellen wat normaal gesproken MPPT voor je doet.
Nu kan je dmv het aanpassen van je DClevel in de omvormer bepalen hoeveel vermogen je wilt omzetten.
Ik gebruik een SMA en modbus om de regeling te automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGforLuxury
Voor mij is het even belangrijk of ik de juiste beslissing neem m.b.t. de aankoop van nieuwe apparatuur.
Ik heb inmiddels een Hongpoe geschakelde voeding van 2500 watt - 0-350VDC besteld.

Deze wordt standaard geleverd wordt met twee potmeters om de gevraagde stroom en spanning te regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcedoX9T2-9dCUp4YyObsrMnbfw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fAgVBDjLp7dAeilij96XrVfY.png?f=fotoalbum_large

Het is misschien een gok, maar ik heb inmiddels alvast de HongPoe 2500w 300VDC besteld.
Mijn doel is exact hetzelfde als die van @grotegok . Ik wil graag de mogelijkheid hebben om tot maximaal 2500 watt uit mijn EV accu te kunnen trekken, zodat ik zelf meer kilowatjes kan afvangen en "buiten de meter om" kan gebruiken.

Daarnaast zie ik ook nog een mogelijkheid om de overcapaciteit van mijn camper installatie
te gebruiken. Deze staat in de zomermaanden op de oprit met een bomvolle Lifepo4 accu met daarachter een 1500w omvormer. Kost niets extra en is inmiddels bewezen technologie.

Ook deze heeft voldoende capaciteit om in de basisstroom (max 500watt rust stroom) te voorzien.
Dit is een kwestie van om stekkeren naar de geschakelde voeding.

Ter vervanging van mijn huidige Omnik 2k5 TL single string omvormer zou ik graag een nieuwe, 8,2K on GRID/Off grid hybrid, omvormer aanschaffen, die twee PV string inputs heeft 120-500V, een mogelijkheid om een accu aan te sluiten, en inputs voor generator of 230VAC Grid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GJBOi8HK6B07smgnmi4ivdA5vQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B9aPXp4q8rdBSz0GDCSspldE.png?f=fotoalbum_large.

Het idee daarbij is om dan op de 1e string mijn bestaande set zonnepanelen (totaal 2700wp) aan te sluiten en op de tweede PV input de Hongpoe geschakelde voeding (met daarvoor de V2L aansluiting)

Ik weet echter nog niet of dit zou kunnen werken, anders moet ik toch een separate SMA 2,5 aanschaffen.
Dit is inmiddels een door @grotegok bewezen oplossing.

Mogelijk kan iemand met verstand van zaken hierover adviseren, voordat ik deze nieuwe omvormer bestel ?

Hieronder de specificaties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vV_zlBrqgsHiZQGMvnB9zG9ZCTE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hHS6eO8tcqNheFgxetRROzQY.png?f=user_large

[ Voor 91% gewijzigd door MGforLuxury op 19-07-2023 09:24 . Reden: toevoegen specificaties omvormer en Hongpoe geschakelde voeding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:39
MGforLuxury schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:54:
[...]

Bedankt voor deze input.

Juist om die reden ben ik aan het overwegen om een nieuwe off grid/on grid hybride inverter aan te schaffen met een 48V batterij aansluiting en input voor 2 PV strings.

Het doel is dan om één van mijn bestaande Omnik omvormers te vervangen voor deze hybride met 2 x PV string inputs, volgens de uitwerking van @grotegok

Mijn gedachte daarbij is om 1 PV input te gaan gebruiken voor een bestaande PV string en de andere input voor de V2L > 300VDC > 2e PV string input.

Zou dit kunnen werken. _/-\o_

[Afbeelding]

specificaties:

160A 8.2KW aan/uit-rasteromvormer
1. Zuivere sinusgolf zonne-omvormer (aan/uit Raster)
2. Omvormer draait zonder batterij
3. Uitgangsvermogensfactor 1.0
4. Hoog PV-ingangsspanningsbereik (90 ~ 500VDC)
5.WIFI & GPRS beschikbaar voor IOS en Android
6. ingebouwde anti-schemering kit voor barre omgeving
7. ingebouwde 160A (voor 7.2KW/8.2KW)MPPT zonne-energie lading
8. Slim ontwerp voor batterijlading om de levensduur van de batterij te optimaliseren
9. Herstel met één klik naar fabrieksinstellingen
10. Dubbele output
11. ingebouwde Lithium batterij automatische activering
12. Aanraakknop
11. Kan verbinding maken met lithiumbatterijen
Als je toch al van plan bent om een hybride omvormer te halen, kun je dan niet meteen een Deye aanschaffen? Bijvoorbeeld deze: https://solar.gistron.com...p3-eu-12kw-3-fase-2-mppt/ Ze zijn ook beschikbaar in lagere vermogens.

Volgens mij kun je dan gewoon je V2L aansluiten op de GEN (generator) input van deze omvormer en dan je huis/accu van power voorzien dmv je V2L aansluiting. Scheelt je weer een extra omvormer en AC-DC voeding. Dit ben ik ook van plan zodra mijn nieuwe woning opgeleverd wordt. Waarschijnlijk kan dit ook met een Victron Multiplus.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGforLuxury
Dat klopt helemaal, maar dan lukt dit niet voor de investering die ik in mijn gedachte had.
De omvormer die ik nu op het oog heb kost 1/4 van de prijs.

Het was mij al bekend dat ik de V2L op een Deze aan kon sluiten, maar bewust niet voor gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
sMoKeFiSh schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:58:
[...]

Als je toch al van plan bent om een hybride omvormer te halen, kun je dan niet meteen een Deye aanschaffen? Bijvoorbeeld deze: https://solar.gistron.com...p3-eu-12kw-3-fase-2-mppt/ Ze zijn ook beschikbaar in lagere vermogens.

Volgens mij kun je dan gewoon je V2L aansluiten op de GEN (generator) input van deze omvormer en dan je huis/accu van power voorzien dmv je V2L aansluiting. Scheelt je weer een extra omvormer en AC-DC voeding. Dit ben ik ook van plan zodra mijn nieuwe woning opgeleverd wordt. Waarschijnlijk kan dit ook met een Victron Multiplus.
Niet helemaal dezelfde functionaliteit. V2G zet je 'parallel' aan je bestaande grid. De multiplus schakelt tussen grid en GEN in, dus of/of. Daarnaast moet je wel je hele huis via de multiplussen (3 bij 3 fase gebruik) laten lopen.
Anyway, leuke optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
grotegok schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 06:36:
[...]

Niet helemaal dezelfde functionaliteit. V2G zet je 'parallel' aan je bestaande grid. De multiplus schakelt tussen grid en GEN in, dus of/of. Daarnaast moet je wel je hele huis via de multiplussen (3 bij 3 fase gebruik) laten lopen.
Anyway, leuke optie.
Ik heb een Multiplus II met een aggregaat aansluiting.
Ik heb eveneens een monofase woningaansluiting waarbij het hele huis via de MP II loopt (bij uitvallen net schakelt de woning over op de accu en de PV installatie start terug op om te produceren richting AC verbruikers in de woning en/of richting accu.

Wanneer ik bovenstaande goed kan volgen zou op deze installatie dus redelijk eenvoudig een EV met V2L functie ipv een gen kunnen aangesloten worden als V2H zonder extra bidirectionele omvormer?
(Niet dat ik dit van plan ben maar is dan een leuk weetje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGforLuxury
De Victron Multiplus II met een aggregaat aansluiting is natuurlijk een leuke optie, maar vergt weer een investering van een andere orde.

Wat mijn uitgangspunt betreft denk ik dus dat ik mij vasthoud aarde praktijkcase van @grotegok

Ik heb inmiddels de Hongpoe 220-240VAC -> 0-350VDC 7A in bestelling staan en wil deze aan een omvormer koppelen, zoals @grotegok dit in de praktijk heeft gedaan met zijn EV6 aan een SMA 2.5 Sunnyboy.

Vooralsnog lijkt mij dit dan de beste (betaalbare) optie met een rechtstreekse aansluiting op het GRID.

Ik dacht zelf dan aan een SMA3000-20. Deze heeft een display en twee mept's. Je miste dan wel de generator en accu aansluiting, maar het zou dan (volgens de grotegok ervaringen) wel moeten werken.
In dat geval zou ik dan het liefst mijn Omnik 2k5 willen omwisselen met de 2e hands SMA3000-20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6ugCv5T9yCvWyGDTurvBQzUcyI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TezsIsiL2aOsbcuca6wFOQbI.png?f=fotoalbum_large

zodat ik dan zowel de geschakelde voeding als een bestaande PV string aan kan sluiten (uiteraard binnen de gestelde marges).

[ Voor 0% gewijzigd door MGforLuxury op 20-07-2023 11:35 . Reden: foutje beschrijving ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MGforLuxury schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:00:
De Victron Multiplus II met een aggregaat aansluiting is natuurlijk een leuke optie, maar vergt weer een investering van een andere orde.
Inderdaad maar hier hangt toch al een MP II.
Wanneer het zo eenvoudig is dan is het wel een optie om voor de volgende EV (2024-2025) eentje met V2L te voorzien ipv V2H + bidirectionele laadpaal. :)
Baat het niet dan schaadt het niet.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 20-07-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGforLuxury
IvoB2 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:40:
[...]

Wanneer het zo eenvoudig is dan is het wel een optie om voor de volgende EV (2024-2025) eentje met V2L te voorzien ipv V2H + bidirectionele laadpaal. :)
Helemaal mee eens, maar het feit is dat mijn huidige EV al voorzien is van V2L en nog maar net 2 maanden jong is. Dus een andere EV met misschien nieuwere mogelijkheden is op dit moment geen optie.

Ik hoop dat ik op de goede weg ben als ik het nu "for the time being" oplos met een 2e hands omvormer van SMA met 2 MPPT ingangen.

Zoals ik al eerder aangaf zou ik graag de oplossing van @grotegok willen nabouwen met standaard componenten, zodat ik deze op de plaats kan hangen van mijn huidige Omnik 2.5.

Zo zou ik dan de huidige PV string (2400wp) op de 1e string ingang en de V2L oplossing(lees V2L -> geschakelde voeding 300VDC ) op de 2e string ingang aan kunnen sluiten.

Op die manier hoop ik dat het "veilig" zou kunnen werken en kan ik toch wat verbruik compenseren.

Ik zoek nu naar een redelijk betaalbare oplossing dat zou kunnen werken op dit moment. _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door MGforLuxury op 20-07-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
IvoB2 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:40:
[...]

Hoho… jij was tegen! :*) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGforLuxury
grotegok schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:55:
[...]

Ja dat kan werken. Wel MOET de keuze van de zonnepaneelomvormer zo gekozen worden dat je de MPPT kan uitzetten EN de DC instelling op een vast niveau kan configureren. SMA kan dit.
Ik heb geprobeerd om te achterhalen welke omvormers de keuze hebben om de MPPT uit te zetten en de DC instelling op een vast niveau kunnen zetten.

Ik vond in de specificaties van de SMA, (maar ook bij Goodwe) omvormers dat zij een z.g. Shadow MPPT hebben. Is dit de functie waar je op doelde ?

Of is dit verder onnodig, als je gebruik maakt van een geschakelde voeding, waarbij je de uitvoer (DC 0-350V en Amp 0-7A) zelf kunt regelen d.m.v. potmeters. Het lijkt mij een stuk eenvoudiger dan dit steeds op de omvormer te moeten instellen in het menu.
Zou je hier een reactie op kunnen/willen geven.

Dit helpt mij bij de keuze van een 1 fase omvormer voor mijn V2L projectje.
Lijkt mij dat een 2500 a 3000 watt solar inverter groot genoeg is om de V2L uitvoer te kunnen verwerken.

Ik begrijp dat jij een SMA 2.5 in gebruik heb genomen. Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nope, ik zag het nut niet in om een relatief dure bidirectionele laadpaal te plaatsen zodat je af en toe je EV kan gebruiken om energie aan de woning te leveren.
Wanneer het echter (en daar heb ik nog altijd geen duidelijkheid over) zeer eenvoudig en zonder extra kosten kan op een bestaande omvormer (zoals de MPII) en met een BEV met V2L functie (uiteraard ook zonder kosten) dan is het - voor mij - inderdaad een leuk gadget/speeltje.
Dat is iets anders dan tegen iets zijn. :+
Iedere extra cent die het zou moeten kosten is er uiteraard eentje teveel want economisch voordeel levert het hier niet op (heb al meer dan voldoende opslag die 24/7 aan de woning gekoppeld is en een EV die in januari 2024 vier jaar oud wordt (en waar dus beslist moet worden deze te vervangen door een andere op nog een jaartje te verlengen).
Toegegeven, luxe uitgangspositie. :)

Maar uit louter econmisch standpunt blijf ik erbij dat wie een EV en laadpaal/extra omvormer zelf moet financieren er maar weinig economische winst te boeken valt door de EV (geen 24/7) te koppelen aan de woning.
Met weer de nuance: wat met een (dynamisch) energiecontract in Vlaanderen mogelijk is. Alle details hoe het in NL werkt (salderen + prijsplafond + bij een dynamisch contract de mogelijkheid de belastingen van afname bij teruglevering te verrekenen) gaan nog steeds mijn petje te boven.
Wat betreft heffingen en belastingen op afname en teruglevering worden standaard contracten en dynamische contracten hier immers over dezelfde kam geschoren zodat je maar uiterst zelden winst kan maken op netto terugleveren (naakte energieprijs minus fee leverancier minus vaste kosten minus omvormerverliezen) na bruto te hebben moeten afnemen (naakte energieprijs + fee leverancier + vaste kosten + heffingen + BTW).

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 21-07-2023 10:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
IvoB2 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:02:
[...]

Nope, ik zag het nut niet in om een relatief dure bidirectionele laadpaal te plaatsen zodat je af en toe je EV kan gebruiken om energie aan de woning te leveren.
Wanneer het echter (en daar heb ik nog altijd geen duidelijkheid over) zeer eenvoudig en zonder extra kosten kan op een bestaande omvormer (zoals de MPII) en met een BEV met V2L functie (uiteraard ook zonder kosten) dan is het - voor mij - inderdaad een leuk gadget/speeltje.
Dat is iets anders dan tegen iets zijn. :+
Iedere extra cent die het zou moeten kosten is er uiteraard eentje teveel want economisch voordeel levert het hier niet op (heb al meer dan voldoende opslag die 24/7 aan de woning gekoppeld is en een EV die in januari 2024 vier jaar oud wordt (en waar dus beslist moet worden deze te vervangen door een andere op nog een jaartje te verlengen).
Toegegeven, luxe uitgangspositie. :)

Maar uit louter econmisch standpunt blijf ik erbij dat wie een EV en laadpaal/extra omvormer zelf moet financieren er maar weinig economische winst te boeken valt door de EV (geen 24/7) te koppelen aan de woning.
Met weer de nuance: wat met een (dynamisch) energiecontract in Vlaanderen mogelijk is. Alle details hoe het in NL werkt (salderen + prijsplafond + bij een dynamisch contract de mogelijkheid de belastingen van afname bij teruglevering te verrekenen) gaan nog steeds mijn petje te boven.
Wat betreft heffingen en belastingen op afname en teruglevering worden standaard contracten en dynamische contracten hier immers over dezelfde kam geschoren zodat je maar uiterst zelden winst kan maken op netto terugleveren (naakte energieprijs minus fee leverancier minus vaste kosten minus omvormerverliezen) na bruto te hebben moeten afnemen (naakte energieprijs + fee leverancier + vaste kosten + heffingen + BTW).
Het was sowieso met een knipoog.

Vooropgesteld,… we zitten hier op tweakers, en de enige reden dat ik überhaupt in deze thread zit is omdat ik ooit voornemens was om V2G met mijn nieuwe Ioniq5 te gaan maken. En dan wil ik leren van alles wat voorbij komt.
Niks dan lof voor @MGforLuxury een eerder @grotegok .

En volledig in lijn met wat jij zegt…. “Als je het voor een paar 100 euro voor elkaar kan krijgen”, dan ga ik het zelf wellicht ook maken. Ik heb de infrastructuur er al op voorbereid. Alles door bedraad tot in de meterkast en extra groepen kast geplaatst met vrije ruimte.

Kwa “economisch” zie ik het echter vooral niet zitten vanwege de accu slijtage.
Wellicht ga ik het als ook @MGforLuxury het voor elkaar heeft ook wel maken, puur “voor de lol”, maar dag in dag uit gebruiken zie ik voorlopig niet zitten omdat ik niet van plan ben een paar jaar in te leveren op de accu duur van mijn Ioniq5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGforLuxury
Bedankt @Stefannn en @IvoB2 voor jullie reactie.

@Stefannn ik hoop dat @grotegok mij nog even antwoordt kan/wil geven op mijn laatste vraag m.b.t. de specificaties van de "nog" aan te schaffen 2e hands solar omvormer.
Ik heb op dit moment alleen nog even dat duwtje nodig om alle ingrediënten in huis te halen.

Zoals gezegd, heb ik de geschakelde voeding (230VAC Hongpoe 2500 watt - output 0-350VDC al besteld.

Ik ben alleen nog op zoek naar een antwoordt op mijn vraag of ik een Goodwe 3000 inverter kan gebruiken in deze opzet. Dit is een kleine omvormer met een lage opstartspanning en een goed rendement. Deze zou uitsteken op de plaats gemonteerd kunnen worden in mijn meterkast en zit dan direct goed voor de aansluiting op het net en de invoer van de V2L oplossing.

Doel is om de ontlading van de V2L output te regelen met de Hongpoe 2500 watt - 0-350VDC/7A dmv twee potmeters (stroom/voltage). De output wordt dan uitgestuurd naar de Goodwe en kan zo worden geregeld. Via het display van de Goodwe zou ik dan de ontlading moeten kunnen aflezen.

Alles met standaard componenten en volgens mij een veilige (aangesloten op fase 1 met automaat+ATS i.v.m. afschakelen net bij uitval) oplossing voor ongeveer € 650,- (los van de kabel en type2 stekker).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuP1R8pOmNXjCFZI7u3H9zoTWg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SSR9PXxGLOkVt4wEaFA6cVx7.png?f=fotoalbum_large

wordt vervolgd. :*) 8)

[ Voor 11% gewijzigd door MGforLuxury op 21-07-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Stefannn schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:23:
[...]

Het was sowieso met een knipoog.

...

Kwa “economisch” zie ik het echter vooral niet zitten vanwege de accu slijtage.
Wellicht ga ik het als ook @MGforLuxury het voor elkaar heeft ook wel maken, puur “voor de lol”, maar dag in dag uit gebruiken zie ik voorlopig niet zitten omdat ik niet van plan ben een paar jaar in te leveren op de accu duur van mijn Ioniq5.
Mee eens.
Maar met voortijdige slijtage van de accu hou ik dan weer geen rekening (als het voor de lol is).
Een EV accu wordt bij mobiel gebruik in cycli veel meer belast dan een thuisaccu. Die paar extra cycli voor thuisgebruik zal op de totale levensduur dan ook niet veel uitmaken.
En persoonlijk maakt het ook niet echt uit gezien om de vier jaar de EV sowieso wordt ingeruild (en indien geen salarisauto meer = totaal geen auto meer).

@MGforLuxury Benieuwd naar de praktische uitwerking en de cijfers die daarna volgen.

Terzijde: zelfs 650 € zou ik economisch niet haalbaar vinden. Dat is (hier) de kostprijs van 2500 kWh elektriciteit via het net (incl. laadverliezen). Of de kost van een netafname van een tien jaar (zonder rekening te houden met verloren terugleververgoeding). Hou je daar rekening mee zit je al aan een TVT ver over de 20 jaar). Praktisch niet haalbaar dus.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 21-07-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGforLuxury
Terzijde: zelfs 650 € zou ik economisch niet haalbaar vinden. Dat is (hier) de kostprijs van 2500 kWh elektriciteit via het net (incl. laadverliezen). Of de kost van een netafname van een tien jaar (zonder rekening te houden met verloren terugleververgoeding). Hou je daar rekening mee zit je al aan een TVT ver over de 20 jaar). Praktisch niet haalbaar dus.
@IvoB2 Gezien ook mijn dagelijks bijgehouden cijfers met een variabel contract moet het zonder meer mogelijk zijn om deze investering in Nederland terug te verdienen. Dit is niet direct mijn doel. Dat was het ook niet toen ik in 2015 mijn eerste zonnepanelen op het dak legde. De buurt keek met een schuin ook naar mijn actie en er werd zeker volop met diezelfde gedachte gespeeld "Wat een investering en kapitaalvernietiging"

De realiteit Nu , anno 2023, is dat er zeker 80% in onze straat heeft geïnvesteerd in zonnepanelen en werd zelfs toegegeven dat ze het veel eerder hadden moeten doen.

Nu in mijn geval. Simpel voorbeeld is dat ik net een doorrekening heb gehad van de maanden april en mei. April was niet zo'n beste maand.
Toch kreeg ik € 51,- teruggestort op mijn rekening ivm de verkoop van mijn stroom en de variabele toeslag van de ANWB energie.

Uiteraard zal de tijd leren, maar ik heb de grootste investeringen (aanschaf EV en V2L inspanningen naar de meterkast) al gedaan. Dus die € 650,- wil ik graag inzetten voor dit projectje en heb er ook geen moeite mee om dit als hobby projectje af te schrijven (ook betrekkelijk, want de aangeschafte spullen houden altijd een restwaarde via marktplaats :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Conclusie: de situatie in Nederland en België verschilt dus grondig.

Ter info:
- ik betaal voor netafname all in 25 tot 28 cent kWh en krijg voor netteruglevering netto 11 tot 20 cent (2023, kan altijd wijzigen)
via een variabel contract. Geen vaste kosten op dit contract.
- voor een dynamisch contract dien ik 5 €/maand vaste kosten te betalen, voor afname betaal je 1,02 * EPEX DA + 4 €/MWh + 12 cent/kWh kosten + 6% BTW en voor teruglevering krijg je maar 0,85 * EPEX DA minus 4 €/MWh. Je moet een dynamisch contract ook een jaar lang aanhouden dus wisselen per seizoen zit er niet in.
Er zijn wel dynamische contracten met iets betere voorwaarden (2 €/MWh kosten voor afname en geen kosten voor TLV en 100% EPEX DA) maar daar betaal je dan weer een vaste abo kost van een 100 € voor.
- Mijn omvormerverliezen (MPII) bedragen berekend per 365 dagen 11% (gerekend in 1 richting). PV laden in de accu van de EV geeft omgerekend (gemiddelde berekend op 4 jaar) 15% verlies.

Gerekend voor 2023 krijg ik bij het variabel contract nu al 195 € terug van de leverancier.

Bij het dynamisch contract krijg ik op dit ogenblik maar 82 € terug. En daar moet dan nog 60 abo kost vanaf getrokken worden en dat is dan nog maar ingerekend aan 2,5 cent fee/MWh ipv de 4 cent/MWh die in september a.s. van kracht wordt en met 100% EPEX DA tarief voor afname en TLV ipv de 1,02 en 0,85 ratio.
Vanaf september, wanneer de nieuwe dyna voorwaarden ingaan wordt het dus alleen nog maar meer nadeliger op.

Moest dat ooit keren zal ik uiteraard ook niet aarzelen om alsnog te switchen. Maar daar ziet het er voorlopgi niet naar uit. Integendeel. Hoe meer consumenten overschakelen naar dynamisch hoe meer leveranciers hun inkomsten naar daar trachten te verschuiven.

[ Voor 45% gewijzigd door IvoB2 op 21-07-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
MGforLuxury schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:30:
[...]

Ik heb geprobeerd om te achterhalen welke omvormers de keuze hebben om de MPPT uit te zetten en de DC instelling op een vast niveau kunnen zetten.

Ik vond in de specificaties van de SMA, (maar ook bij Goodwe) omvormers dat zij een z.g. Shadow MPPT hebben. Is dit de functie waar je op doelde ?

Of is dit verder onnodig, als je gebruik maakt van een geschakelde voeding, waarbij je de uitvoer (DC 0-350V en Amp 0-7A) zelf kunt regelen d.m.v. potmeters. Het lijkt mij een stuk eenvoudiger dan dit steeds op de omvormer te moeten instellen in het menu.
Zou je hier een reactie op kunnen/willen geven.

Dit helpt mij bij de keuze van een 1 fase omvormer voor mijn V2L projectje.
Lijkt mij dat een 2500 a 3000 watt solar inverter groot genoeg is om de V2L uitvoer te kunnen verwerken.

Ik begrijp dat jij een SMA 2.5 in gebruik heb genomen. Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen. _/-\o_
Shadow MPPT is nog steeds MPPT waarbij de omvormer er iets naast (max power point) gaat zitten om schaduw effecten iets te minimaliseren.

Als je MPPT aan laat staan zal de omvormer altijd en herhalend naar de maximale vermogens overdracht zoeken, dus verband tussen Spanning en Stroom. Je voeding zal dit natuurlijk aangeven wat zijn grens is, maar hoe dit fluctueert heb ik geen idee van.
Mijn voorkeur is het stabiel 'begrenzen' aan belasting zijde, de omvormer, zodat je dit ook remote kan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGforLuxury
grotegok schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 07:34:
[...]

Shadow MPPT is nog steeds MPPT waarbij de omvormer er iets naast (max power point) gaat zitten om schaduw effecten iets te minimaliseren.

Als je MPPT aan laat staan zal de omvormer altijd en herhalend naar de maximale vermogens overdracht zoeken, dus verband tussen Spanning en Stroom. Je voeding zal dit natuurlijk aangeven wat zijn grens is, maar hoe dit fluctueert heb ik geen idee van.
Mijn voorkeur is het stabiel 'begrenzen' aan belasting zijde, de omvormer, zodat je dit ook remote kan bedienen.
Bedankt @grotegok voor je reactie. Voor mij is er echter ook nog een praktisch hobbeltje mbt het "fysieke" formaat van de nog te kiezen omvormer. Een goodwe gw3000 past keurig op de plaats waar ik de V2L combinatie op zoop willen hangen en dicht in de buurt van de, al reeds aanwezige" aansluiting.

De 2e hands aangeboden SMA omvormers met display, van 2500w >, zijn vaak groter van formaat.
Het liefst ga ik dus voor een Goodwe, maar als het echt onoverkomelijk is met die MPPT zal ik toch de boel moeten aan gaan passen.

Volgens de specificaties van SMA maken deze gebruik van: "MPPT scanning - OptiTrac Global Peak" technologie. Deze kun je inderdaad uitzetten zodat de scan niet elk uur (1 MPPT systeem) wordt uitgevoerd.

In de Goodwe SE3000 1 MPPT omvormer heb ik dezelfde optie gevonden. Hier kun je de MPPT spanoptie ook uitzetten, dus ik hoop dat ik hiermee hetzelfde kan bereiken.

Via de geschakelde voeding zalig dan uiteindelijk proberen om een zo goed mogelijk passende invoer instelling te creëren om zodoende een optimaal balans te vinden tussen de "altijd aan verbruik" en de door de V2L oplossing toegevoegde stroom.

Zoals ik al eerder aangaf, gaat het mij vooral om het "altijd aan gebruik" buiten de meters te houden. Extra (hogere) GRID upload is daarbij een leuke bijkomstigheid, maar niet direct een doel op zich.

En ik ben benieuwd hoe jouw ervaringen tot nu toe zijn met de SMA SB 2.5 i.c.m. de V2L van de EV6 ?
Als ikhet goed begrijp gebruik je deze oplossing nu al sinds een klein jaar ?

[ Voor 23% gewijzigd door MGforLuxury op 22-07-2023 11:29 . Reden: Aanpassing MPPT aan/uit optie Goodwe ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
Klinkt allemaal goed…maar ook wel vaak te technisch…maar dat is een kwestie van je erin verdiepen hoop ik…

De vraag die bij mij naar boven komt..is het veilig…geen brand risico enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
wwwmarcel schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:11:
Klinkt allemaal goed…maar ook wel vaak te technisch…maar dat is een kwestie van je erin verdiepen hoop ik…

De vraag die bij mij naar boven komt..is het veilig…geen brand risico enzo
@grotegok heeft dat in een eerdere post heel erg terecht opgemerkt:
- je moet extreem goed weten wat je doet.
Kortom.. als de indruk bestaat dat het allemaal "technisch klinkt" dan is het vrij zeker niks voor jou.
Op zich is dit "te doen" door je erin te verdiepen, maar als je eerste indruk "erg technisch" is dan vrees ik dat je ook na het "erin verdiepen" niet de doelgroep bent.
(just my 2 cents, het staat je volledig vrij om er toch aan te beginnen).

Zomaar wat risico's die volledig voor eigen risico zijn:
- brandgevaar inderdaad
- electrocute gevaar
- hoofdzekering eruit laten knallen zodat er een elektricien moet komen om die te vervangen
- auto kapot maken in geval je ergens een fikse kortsluiting maakt terwijl hij aan het leveren is
En waarschijnlijk nog meer risico's.

Ik weet vrij zeker dat @grotegok en @MGforLuxury zich hier volkomen van bewust zijn. Ik sluit niet uit dat ikzelf en/of @IvoB2 dit ook nog eens gaan realiseren in volle bewustzijn van bovenstaande risico's.
Maar dit is dus wel echt iets voor de "gevorderde tweaker"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
Thanks…ik denk dat je gelijk hebt.

Maar zal het blijven volgen..situatie lijkt me ideaal met het oog op het verdwijnen van de saldering en onze huidige zonnepanelen.

Je wordt niet vrolijk als iedere dag de kw’s nutteloos verdwijnen..sterker nog, ik kan me best voorstellen dat mensen eerder in de winter op vakantie gaan dan in de zomer ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
wwwmarcel schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:04:
Je wordt niet vrolijk als iedere dag de kw’s nutteloos verdwijnen
Kan je dat nader toelichten want ik kan dit niet echt volgen.
Wanneer je nog kan salderen verdwijnen er toch geen kWh want je kan ze later gewoon terug zelf verbruiken.
Wanneer je niet meer saldeert kan je maatregelen nemen om zoveel mogelijk productie zelf te verbruiken en wat je niet zelf kan verbruiken verkoop je gewoon via het net en koopt iemand anders terug in.

In het kader van dit onderwerp ben ik persoonlijk ook niet van plan om meer kWh te gaan verbruiken gewoon omdat ik ze heb kunnen opslaan in de accu van een EV. Zeker niet als je juist dan nog eens extra kWh door omvorming nutteloos gaat doen verdwijnen.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 23-07-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGforLuxury
grotegok schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 07:34:
[...]

Bedankt @grotegok voor deze reactie.
Ik kan echter nergens terugvinden bij de SMA 2.5 omvormer, waar je de MPPT kunt uitschakelen en waar je de waarden van de DC spanning en de stroom kunt vastzetten.

Ik heb op dit moment een Goodwe gw2500XS omvormer, waarbij je ook in het menu de MPPT kunt schakelen naar shadow, maar ik kan nergens vinden dat je deze uit kunt schakelen.
Als ik het goed begrijp gaat dit niet werken, als de "MPPT" uitschakel functie niet aanwezig is, ondanks de strak regelbare geschakelde voeding van Hongpoe.

Ik kreeg nog een tip mbt het, in serie opnemen van een gloeilamp(of weerstand), tussen de geschakelde voeding en de + omvormer. Dit om een verbruiker te simuleren, zodat de omvormer denkt dat er een paneel aanhangt. Anders zou deze niet opstarten met een geschakelde voeding aan de ingang.

Mogelijk kun jij een tipje van de sluier oplichten had dat werkt met de V2L van de EV6 i.c.m. jouw oplossing en de SMA SB2.5 _/-\o_

Ik kan het helaas nog niet testen, omdat het wachten is op de Hongpoe geschakelde voeding 220VAC 2500w / 0-350VDC /7A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
IvoB2 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:22:
[...]

Kan je dat nader toelichten want ik kan dit niet echt volgen.
Wanneer je nog kan salderen verdwijnen er toch geen kWh want je kan ze later gewoon terug zelf verbruiken.
Wanneer je niet meer saldeert kan je maatregelen nemen om zoveel mogelijk productie zelf te verbruiken en wat je niet zelf kan verbruiken verkoop je gewoon via het net en koopt iemand anders terug in.
Mijn contract loopt okt 2024 af..en dan heb ik waarschijnlijk iets zonder salderen..

Dus in de zomervakantie, geen verbruik, wel zon..dus ben ik die kw’s kwijt of kan het wellicht verkopen voor een paar ct

(Als ik dus in de zomer op vakantie ga, geen hoge gasprijs ivm kachel, en kan ik de zomer mijn kw’s verbruiken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Ik weet niet hoe het in 2024 in Nederland zal geregeld worden maar als ik goed gevolgd heb wordt de saldering er toch niet in één keer in 2024 afgeschaft?
Persoonlijk begrijp ik de "paniek" in Nederland over het eventueel verdwijnen van de salderingsregeling ook niet.
Hier in Vlaanderen al enkele tijd geleden vrijwillig van salderen afgestapt en dat brengt me nog altijd meer op dan in de tijd van het salderen. Stroom verkopen aan het net brengt hier dan ook wat meer op dan een paar cent (in de winter 20 cent en momenteel nog altijd 11 cent).

Dus gewoon rustig afwachten waar het op uitdraait ipv op voorhand allerlei veronderstellingen te gaan doen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 24-07-2023 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwwmarcel
In dit stuk van gisteren staan toch wel dingen, dat je denkt, in de toekomst zal het wel anders gaan,..

review: 'We kozen AC, maar nu is DC logischer'

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MGforLuxury
Even een update van V2L to V2G.

Ik heb inmiddels alles een week lang draaien in een proefopstelling en alles lijkt prima te functioneren.

Bij mijn tests kon ik beschikken over een gebruikte Goodwe 2500W grid tie solar inverter en mijn bestaande Omnik 2500 TL.

Daarnaast heb ik de Hongpoe type CS-2500- 350VDC /7A power supply aangeschaft.
Deze werd geleverd met twee potmeters waarmee ik de uitvoer stroom en amperage kan regelen van 0-350VDC en 0-7Amp.
Helaas is de MPPT van beide omvormers niet uit te schakelen, zoals @grotegok adviseerde. Hij maak(t)(e) gebruik van een Sunny boy (SB2500), waarbij het mogelijk is om het voltage en amperage vast in te stellen.

Ik besloot toch voor de Goodwe 2500 te gaan. Dit is een lekker compact apparaat met display, waardoor je direct kunt zien welke spanningen je doorvoert.

De maak gebruik van een stevige kabel met daaraan een type2 stekker "zonder weerstanden"
Om het omstekkeren makkelijk te maken, maak ik gebruik van een Type2 stopcontact. Hierdoor kan ik probleemloos wisselen tussen mijn Zappi oplader of de V2L stekker met daaraan de kabel naar de Hongpoe geschakelde voeding.

Vanuit de Hongpoe krijg ik een mooie geregelde DC spanning, die ik aangesloten heb op de Goodwe 2500 solar inverter.

Een extra ATS (automatic Transfer Switch) zorgt ervoor dat bij het uitvallen van het stroomnet keurig afgeschakeld wordt, zodat en geen stroom meer teruggeleverd wordt naar het stroomnet.

Tot nu toe is het enige wat mij opvalt dat de output van de Goodwe omvormer (ook de Omnik) wandelt.
Mogelijk is de ingeschakelde MPPT hier de oorzaak van. Ik weet echter niet of dit kwaad kan.
Vooralsnog lijkt alles prima te werken.
Het is leuk om te zien dat de MG4 onze woning na zonsopgang van elektriciteit voorziet en dat alles buiten de meter omloopt.

Het leuke hieraan is dat overdag de Zappi keurig zijn werk doet en de overtollige zonnestroom in onze MG4 stopt. Zeker nu Van den Bron de extra stap tot belasten van terug leverende gebruikers heeft gezet is dit een welkome toevoeging. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNXBZRsv5dZGXA7-7lAWzOnf_Eg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dudEi27uZ9YRKvLOra7lWkDA.png?f=fotoalbum_large

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:31

Fioravanti

Fioravantastisch!

MGforLuxury schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:38:
Even een update van V2L to V2G.

Ik heb inmiddels alles een week lang draaien in een proefopstelling en alles lijkt prima te functioneren.

Bij mijn tests kon ik beschikken over een gebruikte Goodwe 2500W grid tie solar inverter en mijn bestaande Omnik 2500 TL.

Daarnaast heb ik de Hongpoe type CS-2500- 350VDC /7A power supply aangeschaft.
Deze werd geleverd met twee potmeters waarmee ik de uitvoer stroom en amperage kan regelen van 0-350VDC en 0-7Amp.
Helaas is de MPPT van beide omvormers niet uit te schakelen, zoals @grotegok adviseerde. Hij maak(t)(e) gebruik van een Sunny boy (SB2500), waarbij het mogelijk is om het voltage en amperage vast in te stellen.

Ik besloot toch voor de Goodwe 2500 te gaan. Dit is een lekker compact apparaat met display, waardoor je direct kunt zien welke spanningen je doorvoert.

De maak gebruik van een stevige kabel met daaraan een type2 stekker "zonder weerstanden"
Om het omstekkeren makkelijk te maken, maak ik gebruik van een Type2 stopcontact. Hierdoor kan ik probleemloos wisselen tussen mijn Zappi oplader of de V2L stekker met daaraan de kabel naar de Hongpoe geschakelde voeding.

Vanuit de Hongpoe krijg ik een mooie geregelde DC spanning, die ik aangesloten heb op de Goodwe 2500 solar inverter.

Een extra ATS (automatic Transfer Switch) zorgt ervoor dat bij het uitvallen van het stroomnet keurig afgeschakeld wordt, zodat en geen stroom meer teruggeleverd wordt naar het stroomnet.

Tot nu toe is het enige wat mij opvalt dat de output van de Goodwe omvormer (ook de Omnik) wandelt.
Mogelijk is de ingeschakelde MPPT hier de oorzaak van. Ik weet echter niet of dit kwaad kan.
Vooralsnog lijkt alles prima te werken.
Het is leuk om te zien dat de MG4 onze woning na zonsopgang van elektriciteit voorziet en dat alles buiten de meter omloopt.

Het leuke hieraan is dat overdag de Zappi keurig zijn werk doet en de overtollige zonnestroom in onze MG4 stopt. Zeker nu Van den Bron de extra stap tot belasten van terug leverende gebruikers heeft gezet is dit een welkome toevoeging. [Afbeelding]
Dank weer voor de update, en de uitwerking erbij! Zo'n plaatje helpt ook. Gaaf onderwerp om wat (verantwoord) mee te hobbyen.

Zit aan hetzelfde te denken, maar dan met een Leaf. Die zou dan tweede auto zijn, dus veelal naast het huis staan. Ben wel benieuwd wat dan anders zou zijn qua schema. Mede omdat die niet direct v2l is (?).

Ik zie dat je twee kabels hebt. Dus je moet nog wel zelf omstekkeren als je van laden naar ontladen wilt? Dus overdag de zappi laadstekker en snachts naar de ontlaadstekker?
Idealiter zou dat niet hoeven,maar dan wordt je schema vermoedelijk ook anders.

En afsluitend uiteraard nog de Hollandse vraag hoeveel je nu hebt geïnvesteerd in deze opstelling? (Ex auto en zappi) Als ik een beetje Google kom ik opgeteld op zo'n 2000 euro uit?

[In de tussentijd een appje gestuurd naar Coolblue om te vragen of ze een indicatie hebben vanaf wanneer hun bluebuilt laadpaal bidirectioneel ondersteunt]

[ Voor 4% gewijzigd door Fioravanti op 17-08-2023 22:19 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MGforLuxury
Fioravanti schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:04:
[...]

Dank weer voor de update, en de uitwerking erbij! Zo'n plaatje helpt ook. Gaaf onderwerp om wat (verantwoord) mee te hobbyen.

Zit aan hetzelfde te denken, maar dan met een Leaf. Die zou dan tweede auto zijn, dus veelal naast het huis staan. Ben wel benieuwd wat dan anders zou zijn qua schema. Mede omdat die niet direct v2l is (?).

Ik zie dat je twee kabels hebt. Dus je moet nog wel zelf omstekkeren als je van laden naar ontladen wilt? Dus overdag de zappi laadstekker en snachts naar de ontlaadstekker?
Idealiter zou dat niet hoeven,maar dan wordt je schema vermoedelijk ook anders.

En afsluitend uiteraard nog de Hollandse vraag hoeveel je nu hebt geïnvesteerd in deze opstelling? (Ex auto en zappi) Als ik een beetje Google kom ik opgeteld op zo'n 2000 euro uit?

[In de tussentijd een appje gestuurd naar Coolblue om te vragen of ze een indicatie hebben vanaf wanneer hun bluebuilt laadpaal bidirectioneel ondersteunt]
Bedankt voor je positieve reactie,
En ja... Ik moet omstekkeren, maar dit is een fluitje van een cent. Mijn MG4 blijft gewoon gesteigerd op de oprit staan en staat verbonden met een 1 op 1 verleng kabel(dus zonder weerstanden CP etc.) met Type 2 stekkerdoos.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MrqV0N95x2Fs7EAZOJpJ5rBVKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j36goMFZq9IVxKnwrHNrPmfN.jpg?f=fotoalbum_large

Daar komt bij dat ik zelf wil bepalen wanneer ik wil laden of ontladen. De MG4 vraagt ook om een handmatige selectie voor ontladen. De laad sessie gaat vanzelf.

Laatste update sinds vanavond.
Ik testte het gebruik van de Goodwe CS2500 een de Omnik 2500TL. Vanavond constateerde ik dat de Omnik uitermate goed omgaat met de output van de HongPoe CS2500-350VDC /&a 2500 watt.
Ik kon de gewenste output (Voltage en Amperage) perfect regelen d.m.v. de twee meegeleverde potmeters.

De Omnik reageerde strak en gaf een mooie stabiele stroom door naar het GRID.

Op die manier was ik in staat om mijn stroomafname naar "O" in te regelen, of zelfs stroom toe te leveren aan het net. (vanuit de MG4)
Een leuke bijkomstigheid is dat ik ook mijn camper gedurende een aantal maanden op de oprit heb staan. Deze heeft ook een groot zonnepaneel met daaraan een LifePo4 accu met 220v /1500w omvormer.

Deze stekkerde ik vandaag ook door naar mijn nieuwe opstelling. En jahoor. De hele avond "gratis" stroom.
Uiteraard is dit deels een leuke bijkomstigheid, maar toch..
Mijn accu op wielen sluit overdag "gratis" overtollige stroom via de ecofunctie van mijn Zappi en geeft dit gratis 's-avonds en 'nachts terug.
Dit levert "geen registratie op de meter" op en geeft een goed gevoel dat mijn investering toch een beetje terug komt. Daar komt ook nog eens bij dat de 1e provide "VanDenBron" het al nodig vindt om geld te vragen voor het terugleveren van je opgewekte stroom. Mooi niet dus. Die stroom gaan in mijn thuisaccu op wielen.

Kosten.
Geen € 2000,- @Fioravanti
De Omnik omvormer is volop te vinden op marktplaats en vraagt om een 2e kans in deze opstelling voor nog geen € 125,-

De HongPoe SE2500 - 350VDC power supply (kostprijs € 385 op Amazon) zorgt voor max. 2500 watt aan output naar de Omnik TL2500.
Dit is uiteraard zelf in te regelen van 0-2500 watt.

Beide apparaten vallen keurig binnen de veilige marge van de maximale belastbaarheid van de V2L van de MG4 =220vAC - 2200 watt. (Er zijn Engelsen die er 7 Kwh uit persen, maar ik kleur graag binnen de lijntjes).
Tel daar nog de kosten van een ATS (veilige afschakeling lichtnet bij storing) - schakelautomaat, bekabeling (afhankelijk van lengte naar de auto etc.) bij op en de oplossing is daar.

In mijn geval was ik ongeveer € 750,- kwijt aan materialen. Uiteraard zouden daar nog eventuele installatie kosten op komen als je dit zelf niet kunt voorbereiden.

Ook bij geval van uitval Lichtnet biedt deze oplossing uitkomst. Door het afschakelen van het lichtnet d.m.v. de ATS ontstaat er een eigen eiland. Deze wordt dan gevoed vanuit de V2L -> V2H oplossing.
Alleen de 240V van de omvormer moet ook naar de V2L input worden geschakeld. Anders werkt de omvormer niet en geeft dus geen noodstroomvoorziening.

Uiteraard heb je dan alleen beschikking over maximaal 220 Vac - 2500 watt output.

Die grootverbruikers (warmtepomp, doorstromer, inductie) kunnen daar niet op draaien.

Maar de verlichting, koel/vrieskast, internet, TV, computers, aifryer, koffiezetter en andere kleinverbruikers blijven het gewoon doen.

Al met al nog steeds dank voor de eerste aanzet van @grotegok _/-\o_ , die het idee met de V2L icm zijn opzet op dit forum plaatste. Bij deze een kant en klare oplossing, die ook voor niet doorgewinterde techneuten werkbaar blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MGforLuxury schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:05:
[...]

Bedankt voor je positieve reactie,
En ja... Ik moet omstekkeren, maar dit is een fluitje van een cent. Mijn MG4 blijft gewoon gesteigerd op de oprit staan en staat verbonden met een 1 op 1 verleng kabel(dus zonder weerstanden CP etc.) met Type 2 stekkerdoos.[Afbeelding]

Daar komt bij dat ik zelf wil bepalen wanneer ik wil laden of ontladen. De MG4 vraagt ook om een handmatige selectie voor ontladen. De laad sessie gaat vanzelf.

Laatste update sinds vanavond.
Ik testte het gebruik van de Goodwe CS2500 een de Omnik 2500TL. Vanavond constateerde ik dat de Omnik uitermate goed omgaat met de output van de HongPoe CS2500-350VDC /&a 2500 watt.
Ik kon de gewenste output (Voltage en Amperage) perfect regelen d.m.v. de twee meegeleverde potmeters.

De Omnik reageerde strak en gaf een mooie stabiele stroom door naar het GRID.

Op die manier was ik in staat om mijn stroomafname naar "O" in te regelen, of zelfs stroom toe te leveren aan het net. (vanuit de MG4)
Een leuke bijkomstigheid is dat ik ook mijn camper gedurende een aantal maanden op de oprit heb staan. Deze heeft ook een groot zonnepaneel met daaraan een LifePo4 accu met 220v /1500w omvormer.

Deze stekkerde ik vandaag ook door naar mijn nieuwe opstelling. En jahoor. De hele avond "gratis" stroom.
Uiteraard is dit deels een leuke bijkomstigheid, maar toch..
Mijn accu op wielen sluit overdag "gratis" overtollige stroom via de ecofunctie van mijn Zappi en geeft dit gratis 's-avonds en 'nachts terug.
Dit levert "geen registratie op de meter" op en geeft een goed gevoel dat mijn investering toch een beetje terug komt. Daar komt ook nog eens bij dat de 1e provide "VanDenBron" het al nodig vindt om geld te vragen voor het terugleveren van je opgewekte stroom. Mooi niet dus. Die stroom gaan in mijn thuisaccu op wielen.

Kosten.
Geen € 2000,- @Fioravanti
De Omnik omvormer is volop te vinden op marktplaats en vraagt om een 2e kans in deze opstelling voor nog geen € 125,-

De HongPoe SE2500 - 350VDC power supply (kostprijs € 385 op Amazon) zorgt voor max. 2500 watt aan output naar de Omnik TL2500.
Dit is uiteraard zelf in te regelen van 0-2500 watt.

Beide apparaten vallen keurig binnen de veilige marge van de maximale belastbaarheid van de V2L van de MG4 =220vAC - 2200 watt. (Er zijn Engelsen die er 7 Kwh uit persen, maar ik kleur graag binnen de lijntjes).
Tel daar nog de kosten van een ATS (veilige afschakeling lichtnet bij storing) - schakelautomaat, bekabeling (afhankelijk van lengte naar de auto etc.) bij op en de oplossing is daar.

In mijn geval was ik ongeveer € 750,- kwijt aan materialen. Uiteraard zouden daar nog eventuele installatie kosten op komen als je dit zelf niet kunt voorbereiden.

Ook bij geval van uitval Lichtnet biedt deze oplossing uitkomst. Door het afschakelen van het lichtnet d.m.v. de ATS ontstaat er een eigen eiland. Deze wordt dan gevoed vanuit de V2L -> V2H oplossing.
Alleen de 240V van de omvormer moet ook naar de V2L input worden geschakeld. Anders werkt de omvormer niet en geeft dus geen noodstroomvoorziening.

Uiteraard heb je dan alleen beschikking over maximaal 220 Vac - 2500 watt output.

Die grootverbruikers (warmtepomp, doorstromer, inductie) kunnen daar niet op draaien.

Maar de verlichting, koel/vrieskast, internet, TV, computers, aifryer, koffiezetter en andere kleinverbruikers blijven het gewoon doen.

Al met al nog steeds dank voor de eerste aanzet van @grotegok _/-\o_ , die het idee met de V2L icm zijn opzet op dit forum plaatste. Bij deze een kant en klare oplossing, die ook voor niet doorgewinterde techneuten werkbaar blijkt te zijn.
Netjes!

Maar ik zou de airfryer op de meeste dagen van het jaar toch hoger inschalen dan een WP qua verbruik.
Gelukkig kloppen je prioriteiten wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:10
Mooi werk en een gave oplossing zo @MGforLuxury!
sMoKeFiSh schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:58:
[...]

Wat betreft een dergelijke oplossing met een hybride omvormer, zou het ook mogelijk zijn om een EV via de DC kant (ChaDeMo/CCS) en de DC kant van een hybride omvormer (ipv van een batterij) te laden/ontladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Reactie van Coolblue:
De Bluebuilt gaat dit inderdaad ondersteunen. Helaas kan ik nog niet zeggen vanaf wanneer wij de firmware hiervoor op het laadpunt mogen zetten. De 'go' hiervoor moet komen vanuit de overheid. Afhankelijk vanaf wanneer hun de regels rondom deze functie duidelijk hebben, zullen wij het er meteen opzetten.
Mijn reactie aan hen: Dan ben ik uiteraard nieuwsgierig waar die regels dan over zouden moeten gaan? Kan je daar meer over vertellen? Dit lijkt mij iets dat je binnen je eigen huis regelt, en niet per se langs bijvoorbeeld de meter laat lopen?
Helaas weet ik daar niet veel van, en kan ik je daar weinig over vertellen. Alles dat ik voor nu weet is dat wij het nog niet mogen inregelen op het laadstation, jammer genoeg.

Maar zodra we het groene licht krijgen, staat het er natuurlijk vrij snel op!
Dus er moet blijkbaar ook nog wetgeving over komen? Dat lijkt mij met het model/werkwijze van bijv. @MGforLuxury niet echt relevant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 00:33
Fioravanti schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:59:
Dus er moet blijkbaar ook nog wetgeving over komen? Dat lijkt mij met het model/werkwijze van bijv. @MGforLuxury niet echt relevant?
Het verschil bij @MGforLuxury zit in het feit dat hij een goedgekeurde PV inverter gebruikt om het vermogen op het net te zetten. Inverters en het gebruik er van op het net is al goed afgesproken en daar zijn regels rond. Het feit dat hij er aan DC zijde iets anders op hangt is misschien"grijs gebied" te noemen want de wetgever zal nooit de intentie gehad hebben dat mensen "andere zooi dan PV" op hun inverters hangen, maar het is de inverter die goedgekeurd moet zijn want die hang je op het publieke net. Aangezien @MGforLuxury er zo eentje gebruikt is het redelijk eenvoudig om te zeggen dat hij in regel is.

Laadpalen die V2G mode gaan ondersteunen moeten ervoor zorgen dat alles gestandaardiseerd en "goed" het net op gaat. Of je er nu een Tesla of een MG of een VW of een Porsche op hangt.

@MGforLuxury en @grotegok hebben dat opgelost door individuele/aparte componenten te gebruiken die goedgekeurd zijn op het net. In een toekomst met V2G moet de laadpaal dit allemaal zelf doen.

@grotegok heeft zelf een AC naar DC gebouwd, @MGforLuxury volgt het ballonnetje wat ik eerder opliet

[ Voor 33% gewijzigd door HyperBart op 18-08-2023 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
HyperBart schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:02:
[...]
@MGforLuxury en @grotegok hebben dat opgelost door individuele/aparte componenten te gebruiken die goedgekeurd zijn op het net. In een toekomst met V2G moet de laadpaal dit allemaal zelf doen.
Als aanvulling en voor alle duidelijkheid: gezien de regelgeving omtrent laadpunten in een huiselijke omgeving in Vlaanderen blijkbaar volledig anders is dan in Nederland is deze oplossing in Vlaanderen dus niet wettelijk.
Momenteel is er in Vlaanderen nog maar één V2H/G laadpunt gehomologeerd door de toezichthouder en dat is een monofase CHAdeMO laadunit.
Het is ook een brug te ver om eenvoudig te stellen dat wat je in en om je huis doet uitsluitend je eigen verantwoodelijkheid is. Elektrische toestellen (zoals PV omvormers, laadpunten, thuisaccu's) welke parallel aangesloten kunnen worden met een openbaar net dienen hier gehomologeerd te worden door Synergrid, vervolgens na plaatsing technisch gekeurd en na een geslaagde keuring aangemeld bij de netbeheerder. De achterliggende gedachte van dat laatste is dat de netbeheerder een zicht moet hebben op welke locaties en tegen wel max.vermogen er stroom teruggeleverd kan worden aan het net of in relatief grote vermogens kan afgenomen worden.

[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 18-08-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
HyperBart schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:02:
[...]

Het verschil bij @MGforLuxury zit in het feit dat hij een goedgekeurde PV inverter gebruikt om het vermogen op het net te zetten. Inverters en het gebruik er van op het net is al goed afgesproken en daar zijn regels rond. Het feit dat hij er aan DC zijde iets anders op hangt is misschien"grijs gebied" te noemen want de wetgever zal nooit de intentie gehad hebben dat mensen "andere zooi dan PV" op hun inverters hangen, maar het is de inverter die goedgekeurd moet zijn want die hang je op het publieke net. Aangezien @MGforLuxury er zo eentje gebruikt is het redelijk eenvoudig om te zeggen dat hij in regel is.

Laadpalen die V2G mode gaan ondersteunen moeten ervoor zorgen dat alles gestandaardiseerd en "goed" het net op gaat. Of je er nu een Tesla of een MG of een VW of een Porsche op hangt.

@grotegok heeft zelf een AC naar DC gebouwd, @MGforLuxury volgt het ballonnetje wat ik eerder opliet
Mooi gezegd & uitgeplozen.

Wat ik denk dat daarbij (bewust of toevallig) mee helpt:
@MGforLuxury heeft ervoor gekozen om omschakelen van laden naar leveren te doen door handmatig een andere stekker te gebruiken. Eerder had ik gesuggereerd dat je dat in principe met relais moet kunnen regelen. Daar heb ik vast wel gelijk in, maar als je het met relais regelt dan is dat voldoet dat dus niet meer zomaar aan NEN1010. Je kan dan immers moeilijk volhouden dat de EV “gewoon een batterij” is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:40
IvoB2 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:12:
[...]

Als aanvulling en voor alle duidelijkheid: gezien de regelgeving omtrent laadpunten in een huiselijke omgeving in Vlaanderen blijkbaar volledig anders is dan in Nederland is deze oplossing in Vlaanderen dus niet wettelijk.
Mag ik vragen waarom het niet wettelijk zou zijn, gelet op het manueel ompluggen? (gewoon puur informatief, geen idee van)
Je heb toch een gekeurde laadpaal (de zappi) en een gekeurde omvormer (die z'n dc van ergens anders krijgt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Promy schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:08:
[...]

Mag ik vragen waarom het niet wettelijk zou zijn, gelet op het manueel ompluggen? (gewoon puur informatief, geen idee van)
Je heb toch een gekeurde laadpaal (de zappi) en een gekeurde omvormer (die z'n dc van ergens anders krijgt)?
Ik denk dat @HyperBart dat al aangaf: “het is vast grijs gebied”
En ik lees de post van @IvoB2 meer als een waarschuwing dit allemaal niet als “garantie dat het binnen de regels valt” te interpreteren.

Kortom…
Ik denk dat beiden het wel eens zijn dat het grijs gebied is.
En dat we nog wel wat Posts op dit forum nodig hebben van mensen die hierin duiken voordat we het zeker weten.

Met manueel inpluggen blijft @MGforLuxury (naar mijn puur persoonlijke mening) voorlopig in ieder geval aan de goede kant van het grijze gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
IvoB2 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:12:
[...]

Momenteel is er in Vlaanderen nog maar één V2H/G laadpunt gehomologeerd door de toezichthouder en dat is een monofase CHAdeMO laadunit.
Het is ook een brug te ver om eenvoudig te stellen dat wat je in en om je huis doet uitsluitend je eigen verantwoodelijkheid is. Elektrische toestellen (zoals PV omvormers, laadpunten, thuisaccu's) welke parallel aangesloten kunnen worden met een openbaar net dienen hier gehomologeerd te worden door Synergrid, vervolgens na plaatsing technisch gekeurd en na een geslaagde keuring aangemeld bij de netbeheerder. De achterliggende gedachte van dat laatste is dat de netbeheerder een zicht moet hebben op welke locaties en tegen wel max.vermogen er stroom teruggeleverd kan worden aan het net of in relatief grote vermogens kan afgenomen worden.
Je poneert (onder andere) die stelling hier nu nog al als waarheid terwijl dat m.i helemaal niet zo hoeft te zijn, ook in andere posts zet je het nogal vaak ponerend neer waarvan ik denk "Mwoah".

Als je je argumenten een voor een afgaat dan kan je daar binair gezien vaak op antwoorden "ja het is gehomologeerd".

PV omvormer is in orde voor het net, staat op lijst van Synergrid.
Keuring van PV installatie focust vooral op het AC gedeelte, AREI technisch ben je in orde maar hier is dan ook het enige waar je discussie kan voeren dat de PV panelen op de keuring moeten staan ja dan neen. Als het antwoord daar ja op is, dan is het een non-pass, is het neen dan kan je hier een pass op krijgen.
Ook de netbeheerder heeft prima een idee welk max vermogen er teruggeleverd kan worden want daar wordt nu het prosumententarief nog opgezet.

Dus all in all is het enige waar het "ja/neen" is het keuringsattest en de PV panelen.
Al de andere argumenten zijn niet geldig, het spijt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Promy schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:08:
[...]

Ik heb het duidelijk over de situatie in Vlaanderen die, zoals ik aangaf verschilt van de situatie in Nederland.
Bij mijn weten moet een laadpaal in Nederland ons site niet gekeurd worden noch aangemeld bij de netbeheerder?
Vlaanderen:
1. Een laadpaal mag alleen gebruikt worden indien gehomologeerd door synergrid voor het doel waarvoor hij gebouwd wordt. Een Zappi wordt al niet geïnstalleerd noch gekeurd met als doel V2G.
Een laadpaal voor dat doel moet bi-driectioneel gehomologeerd zijn binnen bepaalde technische specs.
2. Het eerste wat een keurder on site vraagt is het eendraadsschema en het homologatie attest van de apparatuur. Ik betwijfel ten sterkste of de keurder de eigen aanpassingen gaat goedkeuren.

Dat je eerst je PV omvormer en vooral je laadpaal technisch laat keuren voor een ander doel en het dan anders, buiten de regelgeving om, gaat gebruiken en dat de kans klein is dat de netbeheerder (indien al PV want dan kan je ook terugleveren op het net) dit merkt is uiteraard iets anders.

In Vlaanderen mag je trouwens, in tegenstelling tot Nederland, ook geen stekker Sessy of eender welke batterij zonder vaste aansluiting parallel koppelen met het net.
Wanneer ik het goed begrijp is deze configuratie ook al een aan de woning stekker gekoppelde accu.

Er zijn overigens ook al bidirectionele laadpalen op de markt te verkrijgen. Zelfs die mag je hier niet koppelen aan de woning zolang ze niet voor België gehomologeerd zijn.

Over de NL situatie spreek ik me niet uit.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 18-08-2023 14:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MGforLuxury
Het is goed on ter zien dat er een levendige discussie ontstaat rond de gekozen weg die ik uiteindelijk ben ingestaan. Ik herb het pad verlaten om mijn MG4 rechtstreeks te koppelen op fase 1 van mijn woning, met daarbij een hard gekoppelde ATS die schakelt tussen het lichtnet en het eiland net dan MG4 heet.

Al die discussies m.b.t. tot juiste aarding, een onjuiste aarding die een eiland op wielen teweegbrengt ten spijt.

Ik was zoekende (en kennelijk ben ik daar niet de enige op deze planeet, naar een oplossing die werkt binnen die beschikbare middelen.

Boeien, dat er CHaDeMo versie is die direct aan te sluiten valt op het lichtnet.
Niet omdat ik stekelig wil reageren, maar dat is wel wat het bij mij loslaat.

Mijn uitgangspunten zijn simpel:

Ik wil geen andere auto kopen, die pas bij de CHaDeMo architectuur.
Ik heb nu eenmaal een MG4 Luxury met een CCS infrastructuur en deal met wat ik heb.

Ook wil ik niet mijn geld uitgeven aan een dure hybride omvormer, of een extra thuisaccu systeem, hoe mooi dat dan ook zou kunnen passen in de "standaard" voor ons uitgedachte, gebaande paadjes.

Ook wil ik niet vet geld uitgeven voor een nieuwe Bidirectionele EV lader, die in de praktijk nu niet bepaald goedkoop is en ook zeker nog niet als gemeengoed in de markt is gezet.

Mijn Zappi doet namelijk precies wat ik wil en regelt de zonnestroom naadloos naar die plaats waar "ik" het wil. Namelijk ....naar de accu van mijn MG4. (daarvoor mijn Kona electric en daarvoor mijn Ioniq).
De Zappi is dus nog lang niet afgeschreven en past prima in mijn plaatje.

Hetzelfde geldt ook voor mijn Twee Omnik omvormers en mijn zonnepanelen.
Deze zijn in 2015 aangeschaft en renderen prima. Natuurlijk zijn er nu betere systemen, maar wie gaat elk jaar zijn dak leeghalen en nieuwe omvormers plaatsen.
Lijkt mij niet bepaald realistisch.

En ja....die regeltjes. Worden die niet steeds ingehaald door de tijd. ???
Moeten wij stil gaan zitten en wachten totdat de ontwikkelaars met een pasklare en "betaalbare" oplossing komen.

Voorlopig buitelt iedereen (ook op dit forum) over elkaar heen.
De één met een ondernemende geest en de andere maakt de boel mond dood met het wetboek in de hand.

Ook, met alle respect, worden de regels over de grens aangescherpt. Sorry en nogmaals niet verkeerd bedoeld, ik leef in Nederland en niet in België en heb te maken met de nationale regelgeving.

Lopen wij juist daarom niet vast in een doorontwikkeling ?
Mogen wij niet experimenteren en zoeken naar oplossingen binnen de huidige mogelijkheden ?

Hoe fijn zou het zijn als wij onze krachten bundelen op dit forum en op zoek gaan naar oplossingen die passen bij de realiteit.

Namelijk:
-Sinds kort worden er V2L auto's geleverd.
-Op internet doemen er overal ideeën op om hier toch mee aan de slag te gaan, al is het maar voor een backup voorziening.(lijkt mij niet zo onnatuurlijk toch ???)
-Daarbij komt ook nog dat de handel stiekem achter de schermen de meegeleverde software dusdanig manipuleert dat het "standaard" bidirectioneel gebruik nog wordt beperkt. (gedachte om software sleutels te implementeren om opties mogelijk te maken zijn nu al praktijk).
- M.a.w. moeten wij afwachtend toezien dat de mogelijkheden IN DE TOEKOMST worden bepaald door de industrie ?

- Not my way of life.

Mijn motto is. Niets is onmogelijk tenzij ....

Ik zou het enorm op prijs stellen als al die krachten gebundeld worden om te kijken wat er HIER en NU mogelijk is, zonder direct het "grijze gebied" aan te grijpen. Zo maak je de vrije geest dood en staan wij stil.
De energie leveranciers beginnen al te koeren. Van den Bron vraagt al extra geld voor terugleveren naar het net. Laten wij dit allemaal gebeuren ?? Ik pas hiervoor en zoek toch naar mogelijkheden binnen de scope die ik heb. "standaardisatie" was al altijd mijn motto. Koppelingen waren mijn vak. Ik zou graag mijn V2L graag "getrapt" koppelen aan mijn woning om zodoende het LICHTNET te ontlasten en mijn zelf opgewekte stroom te gebruiken. Ik zoek niet die discussie hoe "dom" het is om mijn "batterij op wielen" in te zetten voor de opslag en hergebruik van mijn zelf opgewekte energie. Zonder blablablabla....

Hoe mooi en circulair zou het zijn als wij al die afgedankte "gecertificeerde" solar omvormers een nieuw leven in te blazen, voor die mensen die wel zoekende zijn naar een betaalbare (tussen) oplossing.

In de tussentijd "delen" wij onze ervaringen met de gewone mens, die ook recht heeft op de kennis/ervaringen die anderen al hebben opgedaan.

Voor mij staat op dit moment alleen nog de vraag open om een oplossing te vinden m.b.t. een stabiele output van de solar inverter. Mijn ervaring tot dusver is dat het prima werkt met de twee gesteente omvormers, ware het niet dat beiden (Goodwe en Omnik) actief met de MPPT aan de gang blijven.
Ja... Ik begrijp dat deze omvormers voor een ander doel zijn ontwikkeld.

Wordt tandpasta ook niet gebruikt om niet alleen je tanden te poetsen, maar ook om vergeelde koplampen van een auto nieuw leven in te blazen. Dit geeft een kleine rimpel in de output die ik graag zou willen wegpoetsen.
enz. enz.enz.

Out of the box denken....Daar worden wij allemaal beter van.

@grotegok gaf mij al de tip om op een omvormer (zoal de SMA) te gebruiken waarbij de MPPT uitgeschakeld kan worden, zodat het DC voltage en Amperage vast kon worden ingesteld.
Helaas bleef het hierna stil. Het zou prachtig zijn als hij zijn ervaringen na langere tijd ook zou willen delen.
Hij heeft vast "tips and trics" en do's en dont's

Ik ben geneigd om mijn Omnik of Goodwe te verruilen voor een afgedankte SMA, omdat @grotegok aangaf dat deze omvormers geschikt zijn voor mijn doel. Bij deze omvormer is volgens zijn ervaring, de MPPT uit te schakelen en het Voltage en het Amperage vast in te stellen. Maar Is er mogelijk nog een andere oplossing om de MPPT van een omvormer te temmen ?

Mogelijk dat iemand hier een oplossing voor heeft. (Ik kreeg al een tip om een gloeilamp paralel(weerstand) te schakelen aan de DC input, maar heb dit nog niet toegepast).

Het zou fijn zijn als de knappe koppen op dit forum mee zouden willen denken om te Komen tot een werkende oplossing.

Kennelijk is hier meer behoefte aan dan alleen hier in Nederland. In Duitsland, België, UK, Noorwegen enz. is de zoektocht ook zeker actueel.

Enkele foreign quotes:
"
V2L is vrij eenvoudig - het is een AC-uitgang die niet is gesynchroniseerd met het elektriciteitsnet (hetzelfde als bij elke PSW-omvormer).

V2G is een nachtmerrie - het is een spel dat alleen grote bedrijven als Tesla kunnen spelen. Alles wat wij consumenten uit V2G halen, is puur toeval (en zal erg lang duren).

V2H zou niet ingewikkelder moeten zijn dan de mogelijkheden van een van de nieuwe hybride omvormers, zoals de Schneider Conext XW+, maar de industrie vergroot de verwarring door deze termen heel losjes op te sommen."
YouTube: V2L, V2H & V2G - which EV's have it + what are the benefits?
_/-\o_

[ Voor 24% gewijzigd door MGforLuxury op 19-08-2023 00:11 . Reden: Update ivm enkele typefouten en extra quotes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik ben helemaal voor. Ik was indertijd naar Meanwell voedingen aan het kijken en met de elektriciteitsprijzen die ZO de pan uit gingen ging er bij mij zelfs het idee rijpen om met een Honda aggregaatje hetzelfde toe te passen.

Hier zou het ook passen: een bedrijswagen is hier de primaire auto, brandstof betaald door werkgever. Een kleine prive elektrische auto en die zou hier dan nog steeds als tweede wagen staan maar staat zga 24/7 thuis. Voorlopig doet die het nog goed op diesel. Geen nood om die te vervangen.

AC Generator op MPP aansluiten, wat moet er tussen?

[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 19-08-2023 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MGforLuxury schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:19:
Boeien, dat er CHaDeMo versie is die direct aan te sluiten valt op het lichtnet.
Niet omdat ik stekelig wil reageren, maar dat is wel wat het bij mij loslaat.

Mijn uitgangspunten zijn simpel:

Ik wil geen andere auto kopen, die pas bij de CHaDeMo architectuur.
Ik heb nu eenmaal een MG4 Luxury met een CCS infrastructuur en deal met wat ik heb.
Ik zou ook niemand aanraden nu nog een EV binnen de CHAdeMO architectuur te kopen. Dat wordt immers niet de standaard binnen Europa.

En verder heb je het blijkbaar niet goed begrepen. Een bidirectionele CCS walbox bestaat uiteraard ook.
Deze is alleen nog niet gehomologeerd in België (verwachtingen Q4-23/Q1-24) maar waarschijnlijk gewoon in Nederland - met andere regelgeving - wel gewoon toegelaten.
Zoals ik eerder elders al schreef gaat o.a. de Hyundai groeg (Kia, Hyundai) al zijn voertuigen uitrusten met V2L en zouden deze na een softwareupgrade nadien ook gewoon bi-directioneel kunnen opladen (en dat zou voor de Nederlandse markt al geregeld zijn maar niet voor België gezien de netbeheerders er nog dwars liggen).

Met out of the box denken heeft het dus weinig te maken.
Gewoon of je persoonlijk een EV al noodzakelijk vindt als partiële thuisaccu en dat je dan, wonende in België, daar de regelgeving voor wil omzeilen.

Persoonlijk zou ik een BEV met V2L mogelijkheid ook wel willen kunnen koppelen aan de woning.
Gewoon omdat het een leuke gedachtengang is en omdat het technisch kan. Niet omdat er - voor mij - enige noodzaak voor zou zijn. :)
Want met energieleveranciers heb ik geen enkel probleem. Al meer dan tien jaar betalen ze mij voor een netaansluiting ipv omgekeerd, trouwens volledig volgens de regelgeving. :)

Out of the box denken en creatief handelen levert voor ieder een ander resultaat op. En daar moet je niet altijd naar een grijs gebied voor trekken.
En zoals ik zei was de opmerking alleen bedoelt voor de Vlaamse lezers. Want daar is het geen grijs gebied maar volstrekt onwettelijk. Leuk dat het in Nederland anders geregeld is.

En verder doet uiteindelijk ieder wat hij zelf wil doen. Maar het kan geen kwaad dat je daarvoor kennis hebt van de lokale regelgeving voor je die beslissing neemt.
Zo maakte Sessy in de beginfase bv. ook reclame voor hun stekkerproduct voor de Vlaamse markt. Gebrek aan kennis dus. En door de juiste info te verstrekken kon een aantal Vlaamse klanten hun koopintentie nog anueleren. Of niet en het eigen risico nemen.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 19-08-2023 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
HyperBart schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 00:17:

Een kleine prive elektrische auto en die zou hier dan nog steeds als tweede wagen staan maar staat zga 24/7 thuis.
Is het economisch gezien sowieso al een goed idee om privé een auto aan te kopen die 24/7 zga thuis stil staat?
Persoonlijk zou ik dat budget dan steken in een thuisaccu die 24/7 aan de woning gekoppeld is, waar je geen rijbelasting op betaalt (ook al staat ie stil) en geen onderhoud vraagt. :+

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 19-08-2023 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGforLuxury
Nog even een update. :)
Vandaag de MG4 de stroom laten verzorgen gedurende de avond en nacht, met als gevolg een negatieve Kwh opbrengst op de meter. M.a.w. Dat wat ik hoopte is zonder enig probleem bereikt. Ik heb mijn woning, buiten de zonuren, volledig energie neutraal kunnen laten draaien via die accu op wielen.

De Goodwe en de Hongpoe draaiden prima en deden wat ik ervan verwachtte.(m.u.v. die kleine huppel die de MPPT veroorzaakt.)
V.w.b. een zo gunstig mogelijke werking ben ik dus nog zoekende naar een zo goed mogelijke DCV - Amp waarde. Mogelijk ligt daar een oplossing om een wat rustiger beeld te krijgen.
Op zichzelf denk ik ook dat het te maken heeft met het feit dat mijn woning op drie fasen is aangesloten.

Op fase 1 zit de V2L oplossing en op fase 2 en 3 de twee Omnik zonne omvormers.
Uiteraard komen daar ook de verbruikers nog om de hoek kijken, die ook voor een wisselend beeld zorgen.

Al met al lijkt alles netjes te lopen en hoop ik dat @grotegok nog meeleest in dit draadje. _/-\o_

Hij heeft immers een ongeveer vergelijkbare zelfde werkend met de V2L van zijn rode EV6 i.c.m. een zelf gebouwde voeding en een Grid Tie SMA - SB2500.
Mogelijk heeft hij nog ervaringen c.q. toevoegingen in deze.

De enige opmerking die inkom heb is het overheersende geluid van de twee ventilatoren in de Hongpoe power supply. Deze zijn behoorlijk aanwezig, ook in licht belaste toestand (650 watt).

Ik heb inmiddels de nodige communicatie met de leverancier en engenier van de fabrikant gehad.
Zij vertelden mij dat het ontwerp van de voeding (klein) en de 350Vdc/7A - 2500 watt waarvoor deze is ontworpen nu eenmaal veel koeling nodig hebben om de twee trafo's en de grote heatsinks binnen de temperatuur toleranties te laten functioneren.

Volgens zeggen zouden de fans op 1000 Rpm draaien in rust stand en opvoeren naar 1900 Rpm bij 90% belasting.

Mijn ervaring is dat er nauwelijks verschil hoorbaar is en heb desgevraagd groen licht gekregen, om binnen de garantievoorwaarden zelf twee Sanyo ventilatoren te plaatsen van 12V - 0.17A. 33dBA.
Deze toeren tot max 2000 Rpm en zouden zonder enig probleem voor een stillere werking zorgen. (max 4600 Rpm) Ook de max airflow schijnt OK te zijn.
(Ik kreeg zelfs het exacte typenr. door, zodat ik voldeed aan de garantievoorwaarden van 1 jaar)

Dit is zeker het proberen waard, omdat er nu twee Delta ventilatoren zijn gemonteerd met een max. speed van 6800 toeren. en max 50,5 dBA aan geluid produceren.

In mijn geval zal ik vrijwel nooit meer dan 25% van de maximale output vragen, omdat dit in de regel genoeg is om mijn verbruik te compenseren. Daarbij wil ik ook de accu/omvormer van de MG4 en de V2L configuratie niet onnodig zwaar belasten.

Al met al ben ik best in mijn nopjes met deze oplossing. Uiteraard lees ikke en hoop ik nog op input die de configuratie nog naar een hoger niveau kan tillen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ben je ook van plan de verschillende efficiënties van het systeem in kaart te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
IvoB2 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:04:
[...]

Is het economisch gezien sowieso al een goed idee om privé een auto aan te kopen die 24/7 zga thuis stil staat?
Persoonlijk zou ik dat budget dan steken in een thuisaccu die 24/7 aan de woning gekoppeld is, waar je geen rijbelasting op betaalt (ook al staat ie stil) en geen onderhoud vraagt. :+
Ik heb me die bedenking ook al gemaakt, maar autodelen is hier op het platteland nog niet echt geweldig. Ik kan en mag veel van thuis uit werken dus mijn echtgenote gebruikt mijn wagen. Alleen de (heel jonge) kinderen worden ‘s morgens met de wagen naar school gebracht.

Aan 250 eur wegenbelasting en af en toe een klein onderhoudje ligt het dan ook niet meer en ik heb maximaal comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ander uitgangspunt dus.
Wij hebben slechts één auto en delen die met drie andere gezinnen binnen de familie.
Al de rest doen we met de fiets, inclusief (klein)kinderen naar school brengen.
Moest die enige auto geen salarisauto zijn met een maandelijkse kost van slechts 110 € hadden we die ook niet gehad.
Voor het geld dat een privéauto kost (wel alles meerekenen) kunnen wij ons bij wijze van spreke met de taxi laten vervoeren indien nodig. Wat ook niet nodig is want in het dorp waar wij wonen zijn al twee firma's voor autodelen actief (alleen elektrische auto's) en gezien we daar aandeelhouder zijn kunnen we deze gebruiken zonder abo-kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
IvoB2 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:03:
Ander uitgangspunt dus.
Wij hebben slechts één auto en delen die met drie andere gezinnen binnen de familie.
Al de rest doen we met de fiets, inclusief (klein)kinderen naar school brengen.
Ik juich het toe maar met de kleinste die hier 3 jaar is en nog niet fietst is dat vaak in het woonwerkschema te moeilijk (althans vind ik) in te passen. Ik heb een speedpedelec maar daar mag geen zitje op, regen etc. Allemaal excuses maar als ze bv. nu in de zomervakantie naar de kinderopvang moeten een dorp verder dan is het helemaal ook niet te doen (vind ik).
Moest die enige auto geen salarisauto zijn met een maandelijkse kost van slechts 110 € hadden we die ook niet gehad.
Uit curiositeit, dus die gedeelde wagen dat is een bedrijfswagen? Mag je die dan wel delen? Vaak is er toch een carpolicy die zegt dat alleen de vaste partner en inwonende gezinsleden er mee mogen rijden?
Voor het geld dat een privéauto kost (wel alles meerekenen) kunnen wij ons bij wijze van spreke met de taxi laten vervoeren indien nodig. Wat ook niet nodig is want in het dorp waar wij wonen zijn al twee firma's voor autodelen actief (alleen elektrische auto's) en gezien we daar aandeelhouder zijn kunnen we deze gebruiken zonder abo-kost.
Dat is idd een heel goede afweging. Hier is de 2de auto ooit gekocht toen we nog niet samen woonden dus ja... De running costs van dat kleine hatchbackje vallen me ook héél goed mee. Er moeten nu toevallig nieuwe bandjes op omdat ze 10 jaar oud zijn. Tja... Over de jaren genomen valt me dat dan heel goed mee en hij rijdt nog als een zonnetje, en dat voor een Fransoosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
HyperBart schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:24:
Ik juich het toe maar met de kleinste die hier 3 jaar is en nog niet fietst is dat vaak in het woonwerkschema te moeilijk (althans vind ik) in te passen. Ik heb een speedpedelec maar daar mag geen zitje op, regen etc. Allemaal excuses maar als ze bv. nu in de zomervakantie naar de kinderopvang moeten een dorp verder dan is het helemaal ook niet te doen (vind ik).
Er is toch niemand, hoop ik toch, die je tegenhoudt om een trapfiets met kinderzitje te kopen of een (elektrische) bakfiets waar met kap zelfs de kleinste uk in kan vervoerd worden? Hier worden de kinderen al sinds ze naar de kinderopvang moeten vervoerd in een bakfiets waar ze met twee in kunnen. En louter aangedreven op spierkracht. En van een druppel regen is nog niemand doodgegaan. Integendeel.
Moelijk gaat ook hoor.
Uitvluchten aanvoeren waarom iets niet zou kunnen is idd de makkelijkste weg.
Niets moet, maar het kan wel.
Uit curiositeit, dus die gedeelde wagen dat is een bedrijfswagen?
Ja. Van mijn huidige partner want zelf werk ik al jaren niet meer voor derden. :)
Mag je die dan wel delen?
Ja, binnen de familie en die moet niet noodzakelijk op hetzelfde adres wonen (wat ze hier ook niet doen).
Vaak is er toch een carpolicy die zegt dat alleen de vaste partner en inwonende gezinsleden er mee mogen rijden?
Dat is idd de standaard.
Verzekeringsgewijs is het nooit een probleem.
De bedrijfspolicy kan daar wel een probleem van maken.
Het is dan aan de werknemer om in overleg te gaan met de werkgever om een uitzondering te onderhandelen.
Hier werd die uitzondering voorgesteld in ruil voor loonsopslag en toegestaan. Win-win voor beide kanten.
Een "neen" heb je al en een "ja" kan je maar krijgen als je er zelf om vraagt.
Dat is idd een heel goede afweging. Hier is de 2de auto ooit gekocht toen we nog niet samen woonden dus ja... De running costs van dat kleine hatchbackje vallen me ook héél goed mee. Er moeten nu toevallig nieuwe bandjes op omdat ze 10 jaar oud zijn. Tja... Over de jaren genomen valt me dat dan heel goed mee en hij rijdt nog als een zonnetje, en dat voor een Fransoosje.
In 2018 heb ik mijn 7 jaar oude ICE (Insignia 4x4) van de hand gedaan.
En dat had twee redenen:
- Ik reed er nog nauwelijks een 3000 km per jaar mee. De vaste kosten werden dus hoger dan de gebruikskosten.
- Ik kon er op dat ogenblik nog een zeer goede prijs voor krijgen voor diesel in de ban ging. :)

Ik heb het me nog geen dag beklaagd.

Maar iedere situatie is anders en dat leidt tot andere conclusies.
Mij stoort het ook niet dat de buren bij wijze van spreken allemaal twee tot vier wagens voor de deur hebben staan. Ieder zijn ding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGforLuxury
bbbrumbrum schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:24:
Ben je ook van plan de verschillende efficiënties van het systeem in kaart te brengen?
Ga ik zeker proberen te achterhalen.
Eerst maar even een maandje met de camper op stap. :)
Ik wacht intussen ook nog even eventuele reacties af, die mogelijk kunnen leiden tot een verbetering van het concept. 8)
Ook ga ik de ventilatoren nog vervangen en de opstelling meer definitief maken.
Alles is nu houtje touwtje aan elkaar gekoppeld.
Mijn wens is nog om input te krijgen m.b.t. de keuze van een Solar Inverter, waarbij het mogelijk is om de MPPT uit te schakelen zodat je zelf het voltage/amperage fixed in kunt stellen.

Alle input is welkom. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@MGforLuxury je kunt iig controleren of Shadow/Global MPPT settings uit staan, de simpele normale zou minder schommelingen moeten veroorzaken.
Ook kun je met Sunspec Modbus de omvormer knijpen net onder wat je voeding wil leveren. Dan bypass je ook het MPPT algoritme.
(Misschien ook met de SolarGo app over wifi, Operating parameters->Active Power setting)

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 20-08-2023 11:56 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunnelplan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-09 17:23

Tunnelplan

Gas- en olieloos tunnelplan.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNgkeKZbB9qQF_DsUlZT2FVFxtY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4UN7A5NLw9zhpvNw9ok8h0Wv.jpg?f=user_large

Interessante oplossingen.
Om mijn nachtverbruik te dekken met zonnestroom gebruik ik dit schema. In de nacht wordt 80 W tot 120 W (10 uur) uit de mobile Bluetti (2 kWh) getrokken voor koelkast, opladers en WIFI. De energiemeter schakelt de nachtomvormer in en uit. Overdag gaat de zonnestroom eerst naar de Bluetti en wanneer deze vol is, automatisch naar het huisnet.
Met de 230 V uit de EV (V2L ) kun je altijd de Bluetti extra opladen met de oplader (Efficiëntie?)
De mobile Bluetti is ook te gebruiken bij stroomuitval of in de tuin.

[ Voor 0% gewijzigd door Tunnelplan op 21-08-2023 09:21 . Reden: Eenheden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:09
@MGforLuxury

SMA omvormers kan je koppelen aan een smart meter device van SMA. Daarmee kan je de omvormer terugregelen tot het niveau van "niet terugleveren" (or een ander niveau)

zie schema's in de handleiding:
https://files.sma.de/downloads/SBxx-1VL-40-BE-nl-19.pdf

verder kan je op de omvormers inloggen en (in installateursmenu) allerlei zaken instellen
b.v. max AC power: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBwbHYHumybg4KHqgfu1voOqeuo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SzqRL3SrfWeTigW2mw4So65z.png?f=fotoalbum_large

en ook MPPT vs constant voltage etc:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaYj7d8j3afrkHm3e6tyOdPSbpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lZ0Q9u06FY9LcVTPLj63ji3y.png?f=fotoalbum_large

Icm de smart energy meter kan je dus de SMA continu net voldoende laten terugleveren.

Voordeel: standaard componenten, geen domotica nodig.

nb mijn screenshots zijn uit het menu van een sma SB3.6-1AV-41

Geavanceerder is met domotica werken en dynamisch via modbus continu een nieuwe vermogenslimiet sturen.

Ik moet zeggen dat het me niet meeviel om te vinden dat de constant DC voltage ondersteunt wordt. Wellicht dat je daarover in het PV topic beter navraag kan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 20-08-2023 15:21 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGforLuxury
Bedankt voor jullie reacties @BarryH @Proton_ en @Tunnelplan .
De oplossing met de Bluetti had ik al eens eerder voorbij zien komen. Vergt in mijn case wel weer een e tra aanschaf. De SMA blijft ook een mooie oplossing, maar vraagt op veel fysieke ruimte, omdat hij behoorlijk van formaat is. Ik zal dan de kleine Goodwe sb2500 weer moeten afstoten.
Zelf ga ik eerst maar eens aan de slag met de tips van @Proton . Ik heb eigenlijk een stille wens om de Goodwe sb2500 zo stabiel mogelijk te krijgen. Lekker klein formaat metuitlezing en dus prima voor mijn wensen.
Mochten er nog tips zijn dan zijn deze uiteraard van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Tunnelplan Wat voor omvormers gebruik je daar voor?
En gebruik je dit voor net-invoeding of voor off grid?

[ Voor 34% gewijzigd door BarryH op 21-08-2023 15:45 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunnelplan

Tunnelplan

@BarryH Omvormer blauw: Solar Grit Inverter 500 W netinvoeding. Omvormer rood: Growat-750S netinvoeding. https://www.tunnelplan.nl/Juli2023.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tunnelplan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:21:
@BarryH Omvormer blauw: Solar Grit Inverter 500 W netinvoeding. Omvormer rood: Growat-750S netinvoeding. https://www.tunnelplan.nl/Juli2023.pdf
Hoe schakelt de growatt aan zodra de accu vol is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunnelplan

Tunnelplan

De zonnepanelen zijn verbonden via twee MC4 Y stekkers met de Bluetti en de Growatt.
De minste weerstand lijkt de Bluetti te zijn en als die vol is gaat het automatisch naar de Growatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:35
Met veel interesse volg ik deze tread maar kan er niet altijd veel soeps van maken omdat ik niet zo bekend ben met de technische details.
Waar ik in geïnteresseerd ben is een accu pakket om onze overtollige zonne-energie efficiënter op te gaan gebruiken. Een accu pakket in huis zo een oplossing zijn maar is natuurlijk vrij duur.
Nu rij ik een Outlander en die heeft een serieus accupakket aan boord, en een chademo aansluiting. Nou heb je aan die laatste voor snel laden in de praktijk weinig maar als ik het goed heb ondersteund die wel v2g. Het is me echter volstrekt onduidelijk wat ervoor nodig zou zijn om dit te gaan benutten en wat de bijbehorende kosten zijn. Kunnen jullie hier meer inzicht in verschaffen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Anman Je hebt dan b.v. een quasar 2 nodig. B.v. https://v2g-liberty.eu/ biedt een complete oplossing (met automatisch de hele tijd laden en ontladen obv dynamische prijzen. Je hebt daarbij wel iets nodig om de SoC van de auto te weten (denk ik)
ik heb een keer een presentatie van ze gezien en toen ging het over eur 4k voor de lader.

[ Voor 17% gewijzigd door BarryH op 21-08-2023 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Quasar 2 is voor een CCS2 aansluiting ( 12,8 kW DC snellaadvermogen).
Quasar 1 is voor een CHAdeMo aansluiting (1 fase, 6-32A).
Om je een idee te geven van de prijs voor de 1: 5775 € voor een DHZ en bevestiging op de muur.
Installatie vanaf 434 € (werkuren en materiaal) voor 5 meter kabel tot 615 € voor 20 meter kabel.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 22-08-2023 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

IvoB2 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 23:41:
Quasar 2 is voor een CCS2 aansluiting ( 12,8 kW DC snellaadvermogen).
Quasar 1 is voor een CHAdeMo aansluiting (1 fase, 6-32A).
Om je een idee te geven van de prijs voor de 1: 5775 € voor een DHZ en bevestiging op de muur.
Installatie vanaf 434 € (werkuren en materiaal) voor 5 meter kabel tot 615 € voor 20 meter kabel.
Dat kreeg ik ook van ze door idd. Heb ook navraag gedaan bij Laadpaal24, maar die zijn nog aan het 'inlezen en onderzoeken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Een Quasar1 zou ik, gezien de CHAdeMO standaard, niemand in BE/NL nog aanraden. Zit je voor de rest van je leven aan een CHAdeMO paal/BEV vast (of zeer hoge afschrijfkosten).
De NL situatie ken ik niet (alleen dat ze voor lopen op BE) maar in België zijn de netbeheerders nog de bottleneck voor homologatie bidirectionele laadpalen. Zou, inzake homologatie, pas vanaf september schot in de zaak komen. Dus maak er maar al Q1 2024 van. Je kan ze eventueel wel kopen maar mag ze niet gebruiken.
Ze zijn nog aan het nadenken of ze vooral DC gaan homologeren (technologie in de paal en dus duurder) of AC (technologie voornamelijk in de EV maar dan zouden ze een EV moeten homologeren als laadpunt) of beiden.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
IvoB2 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:52:
[...]

Ik zou ook niemand aanraden nu nog een EV binnen de CHAdeMO architectuur te kopen. Dat wordt immers niet de standaard binnen Europa.
In je post hierboven zeg je iets van soortgelijke strekking en in principe ben ik het er mee eens, maar CHAdeMO heeft naar mijn idee wel als groot voordeel dat V2x al vrijgegeven is (weet niet of vrijgegeven het juiste woord is want volgens mij is het een beetje inherent aan het protocol dat het werkt). Eerder opperde ik al in dit topic om via de DC kant een EV te laden/ontladen en nu heb ik ook op Youtube iets gevonden van soortgelijke strekking. Op deze manier zou je dus met bv je Nissan Leaf al V2x kunnen toepassen, en in het geval van een hybride omvormer met een groot DC voltage bereik op de accupoorten (deze bv) deze ook als accu naast een PV installatie kunnen gebruiken.

Zegt trouwens iemand die zojuist een tweedehands Seat Mii Electric met CCS heeft aangeschaft, wat waarschijnlijk nooit achteraf nog geschikt gaat zijn voor V2x... :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Het gaat me niet zozeer om het CHAdeMO protocol an sich maar om het feit dat je dan gebonden bent aan slechts enkele merken EV. In de praktijk dus gewoon een Nissan.
En een tweedehands Nissan Leaf van de eerste generatie zou ik me overigens ook niet aanschaffen. Gekend voor hun hoge batterijdegradatie.
En Nissan was bij de eersten voor een goed werkende EV (met V2X) maar mist nu blijkbaar een beetje de boot.

Of we het nu graag hebben of niet, de toekomst binnen de EU ligt gewoon bij het CCS protocol.
Je hebt weinig aan een goede CHAdeMO bidirectionele lader (tegen een behoorlijke kostprijs dan nog) wanneer je dan de rest van je leven een Nissan moet blijven kopen.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2023 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
IvoB2 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:35:
Het gaat me niet zozeer om het CHAdeMO protocol an sich maar om het feit dat je dan gebonden bent aan slechts enkele merken EV. In de praktijk dus gewoon een Nissan.
Eens, qua afschrijving gaat dat waarschijnlijk een ramp worden gezien CCS de standaard is/wordt hier dus dat wordt dan kopen en oprijden / op"laden/ontladen" :)
Of we het nu graag hebben of niet, de toekomst binnen de EU ligt gewoon bij het CCS protocol.
Zeker weten, maar wie weet hoe lang het gaat duren voordat CCS + V2G mogelijk wordt en waar je dan waarschijnlijk ook nog een nieuwe EV voor moet hebben.
Je hebt weinig aan een goede CHAdeMO bidirectionele lader (tegen een behoorlijke kostprijs dan nog) wanneer je dan de rest van je leven een Nissan moet blijven kopen.
Vandaar ook de optie met een hybride omvormer met grote DC voltage range, waar je in theorie "gewoon" een CHAdeMO of CCS stekker aan kan zetten en via CAN kunt communiceren in het geval van CHAdeMO. Ik heb daar zelf helaas niet de kennis en kunde voor om het uit te proberen, maar het lijkt me heel gaaf als iemand hier zich daar ooit aan gaat wagen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Allemaal correct maar ik woon in België.
Dat laatste is dus - ook al waagt iemand er zich aan - al geen optie want niet gehomologeerd.

En bidirectionele laadpalen volgens het CCS protocol zijn er ook nog niet gehomologeerd.
En als "hobby" ga ik geen 6000 € uitgeven aan een CHAdeMo laadpaal (terwijl ik al een CCS BEV heb en die net met een jaar verlengd heb in afwachting dat er wel een model met V2L op de markt komt en er meer zekerheid is dat deze na een softwareupdate bidirectioneel kan laden en/of er gehomologeerde bidirectionele laadpalen volgens CCS protocol op de markt komen).
Ook niet van plan in de nabije toekomst voor een Nissan te gaan trouwens.

En dan is het nog maar een kwestie dat het een leuk gegeven is "dat het kan". Persoonlijk zie ik voorlopig weinig echt voordeel in een EV die de woning , wanneer hij stilstaat en geladen is, van energie kan voorzien.
Maar iedere situatie is uiteraard anders. Een ander in een andere situatie kan tot een andere conclusie komen.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2023 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anman
Ik zie vast een technische uitdaging over het hoofd, maar ik blijf het bijzonder vinden dat er anno 2023 nog vrijwel geen auto’s op de markt zijn met fatsoenlijke v2g oplossing aan boord…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Anman Ik vermoed dat het ook niet zo zeer technische uitdagingen zijn. Met Chademo kan het al heel erg lang. Die auto's zijn in Europa ook nog steeds te koop. Maar omdat men hier heeft gekozen voor CCS zal het aanbod Chademo auto's hier alleen maar afnemen.

Maar als je het op een hoger nivo bekijkt maakt het voor het technische principe van V2G natuurlijk niet uit welke stekker er nu gebruikt wordt om de accu van de auto aan het elektriciteitsnet te hangen. Net zoals het voor het principe van printen niet uitmaakt of je een printer met serieel, parallel, USB, wifi of welke aansluiting dan ook hebt. Dat zijn meer de praktische details, die natuurlijk alsnog wel ingewikkeld kunnen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 09:53
Er is een video van een demo met een KIA EV9 en een Wallbox AC DC laadstation online gekomen waarbij de auto als backup kan fungeren indien het net is uitgevallen. Combinatie ziet er erg mooi uit.

https://electrek.co/2023/...first-time-kia-ev9-video/

[ Voor 1% gewijzigd door krizzziz op 13-09-2023 15:21 . Reden: Wijziging van AC naar DC ]

ehhhh..HOI

• Anman
Super!
EV9 (EV5) is natuurlijk nog niet te koop. Zou een Ioniq 5 dit ook kunnen (is tenminste beschikbaar ook tweedehands)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 09:53
Anman schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:17:
Super!
EV9 (EV5) is natuurlijk nog niet te koop. Zou een Ioniq 5 dit ook kunnen (is tenminste beschikbaar ook tweedehands)...
Nope, EV9 is aangekondigd met de boodschap dat dit vooruit bi-directioneel laden ondersteund. Dit is nooit het geval geweest bij de IONIQ 5.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
krizzziz schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:30:
Er is een video van een demo met een KIA EV9 en een Wallbox AC laadstation online gekomen waarbij de auto als backup kan fungeren indien het net is uitgevallen. Combinatie ziet er erg mooi uit.
Het is geen AC, maar werkt via DC. Volgens mij is er ook nog geen prijs van bekend. Hun versie met Chademo kost(te?) zo'n 4000$, maar dat is exclusief island-mode etc.

Zo te zien/horen is het schakelen wel met een stroomonderbreking. Bij het uitvallen van de stroom sowieso (dat laten ze expliciet zien). Bij het weer aanschakelen van de stroom laten ze het niet zien, maar de fan gaat eerst uit en schakelt daarna weer aan.

• HyperBart
JeroenE schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:58:
[...]
Het is geen AC, maar werkt via DC. Volgens mij is er ook nog geen prijs van bekend. Hun versie met Chademo kost(te?) zo'n 4000$, maar dat is exclusief island-mode etc.

Zo te zien/horen is het schakelen wel met een stroomonderbreking. Bij het uitvallen van de stroom sowieso (dat laten ze expliciet zien). Bij het weer aanschakelen van de stroom laten ze het niet zien, maar de fan gaat eerst uit en schakelt daarna weer aan.
Da's redelijk normaal he, je moet afkoppelen van het net want je wil niet dat als de spanning op de straat terugkeert dat je auto op dat moment ook aan het net hangt. Het net is leidend, alles moet daar op synchroniseren. Als het net er niet is wordt je een eiland, komt het net terug moet dat eiland "terug meedraaien" op het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@HyperBart De meeste UPSen doen dat anders prima zonder afschakelen. Dus dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

• HyperBart
JeroenE schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:17:
@HyperBart De meeste UPSen doen dat anders prima zonder afschakelen. Dus dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Met een UPS zit je load permanent achter de UPS, dat is bij de auto niet het geval

Grid draadjes --> UPS --> Load

Met een auto

Grid --> Meterkast --> lader

Meterkast --> Load

Andere volgorde ;)

• JeroenE
  • Niet online
HyperBart schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:20:
Met een UPS zit je load permanent achter de UPS, dat is bij de auto niet het geval
Nee, bij die lader wordt de load blijkbaar van het net naar de auto geschakeld als de stroom al is uitgevallen (en voor het terugkeren moet dat ook gebeuren).

In principe zou het natuurlijk best zo gemaakt kunnen worden dat de groepen die je wil beveiligen tegen stroomuitval wel altijd al achter de laadpaal hangen, net zoals bij een UPS. Als de auto dan wel aangekoppeld is dan kan je de load gelijk overnemen zonder onderbreking.

Maar ik neem aan dat ze daar niet aan willen omdat een EV wellicht niet altijd "wakker" is (of als dat wel zo is steeds stroom verbruikt) en ze niet de indruk willen wekken dat ze kunnen overschakelen zonder onderbreking.

Natuurlijk is het tussendoor uitgaan en dan weer aangaan van apparaten wel handiger dan apparaten die alleen uitgaan en pas bij het terug keren van de standaard stroomtoevoer weer gaan werken. Maar ik denk niet dat de meeste consumenten in Nederland daar een paar duizend euro voor over zouden hebben. Ons stroomnetwerk valt (in ieder geval tot nu) maar zelden uit.
Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste