Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:56

bert pit

asdasd

@JeroenE Stroom is stroom, maar de prijs per uur verschilt. Even zwart wit: De zonnepanelen leveren veel stroom als weinigen het nodig hebben. Opladen in de auto en leveren wanneer het nodig is brengt het weer in balans.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Maar je bent uiteraard niet verplicht voor de teruglevering van je eigen overproductie naar het net een contract af te sluiten waarbij de prijs uur per uur verschilt.
En ik denk ook niet dat we al op het punt zijn aangekomen dat er zoveel zonnestroom lokaal wordt geproduceerd dat men er geen afnemers meer voor vindt.
En wanneer je vanuit de woning teruglevert aan het net is het een teruglevering. Punt.
Het net weet (nog) niet of jouw injectie uit PV komt, uit een thuisaccu of uit een BEV. Waarom zou ddi terugleverprijs dan verschillen volgens de bron die hem levert? De bron is steeds het aansluitpunt.
Ik begrijp het punt dus nog steeds niet dat men wil maken ivm de prijszetting.
Integendeel. Wanneer je wel een dynamisch contract afsluit en een accu (BEV of vast) ter beschikking hebt kan je wachten met terugleveren tot de prijs het hoogst is.

Onder voorbehoud dat dit rendabel is (o.a. rekening houden met de laad- en ontlaadverliezen).

[ Voor 81% gewijzigd door IvoB2 op 31-01-2023 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
prein2 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:18:
[...]

Alle nieuwe openbare palen zijn 'V2G ready' wat zoveel betekent als, zodra het komt kan met een (nog niet bestaande) firmware upgrade de paal V2G geschikt gemaakt worden. De werkelijkheid zal wel wat minder rooskleurig zijn.
In hoeverre zijn ze zo slim? Ik mis namelijk nu eigenlijk al een paar jaar dat openbare laadpalen niet automatisch stoppen bij hoge vraag (a la Slim laden van VandeBron) met een soort “premium” opt-out tegen een hoger tarief. Dat lijkt mij redelijk simpel om te implementeren en direct de voorbereiding voor V2G straks (incl de opt-out).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:33

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Deveon schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:39:
[...]

In hoeverre zijn ze zo slim? Ik mis namelijk nu eigenlijk al een paar jaar dat openbare laadpalen niet automatisch stoppen bij hoge vraag (a la Slim laden van VandeBron) met een soort “premium” opt-out tegen een hoger tarief. Dat lijkt mij redelijk simpel om te implementeren en direct de voorbereiding voor V2G straks (incl de opt-out).
Dit is wat we weten..

YouTube: Slim laden met publieke laadpalen | Pilot Rotterdam I EQUANS

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bert pit schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:04:
@JeroenE Stroom is stroom, maar de prijs per uur verschilt. Even zwart wit: De zonnepanelen leveren veel stroom als weinigen het nodig hebben. Opladen in de auto en leveren wanneer het nodig is brengt het weer in balans.
Ja, maar dat is dan toch nog steeds precies hetzelfde als een kWh die je met PV opwekt? Als je een contract afsluit met uurtarieven dan verschilt de prijs ongeacht of je PV opwekt of niet.

Ik snap wel dat de kans groter is dat de prijs tijdens een zonnig uurtje lager kan zijn dan op een windstille winterse avond. Dus inderdaad een uitgelezen kans om dan overdag je EV te laden en 's avonds weer te ontladen. Maar dat doe je dan om geld te besparen en/of winst te maken op de verkoop van je overtollige energie die in de accu van je EV zit.
In Gelderland heb je dit een tijdje gehad, behalve dan zonder extra tarief. Je kon het langzaam laden uitzetten via een app of telefoontje (wat van horen zeggen niet echt goed werkte). Bovendien waren er toen diverse auto's die daar niet tegen konden en dan in zijn geheel stopten met laden. Toen die proef voorbij was hebben ze het daarom weer zo gemaakt dat je altijd dezelfde snelheid hebt met laden.
Volgens mij kwam het ook omdat het heel onduidelijk was dat dit zo was. Je moest het vooral weten dat het bij de ene soort paal wel ging en bij de andere niet. Volgens mij was het verschil van lichtgrijze of donkergrijze palen. Op de palen waarbij het zo was zat wel een sticker, maar die zag je heel snel over het hoofd. Vooral als je überhaupt niet verwacht dat een laadpaal tussen bepaalde tijden langzamer gaat laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dat gaat om enkele tientallen palen en volgens mij niet eens met terugleveren. Ik dacht uit je reactie te halen dat álle palen hierop voorbereid waren.

@JeroenE Tja, dat is aan de ontwerpers en deels natuurlijk gewenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:33

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Deveon schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:39:
[...]

Dat gaat om enkele tientallen palen en volgens mij niet eens met terugleveren. Ik dacht uit je reactie te halen dat álle palen hierop voorbereid waren.

@JeroenE Tja, dat is aan de ontwerpers en deels natuurlijk gewenning.
Ik zeg dat alle palen er op voorbereid zijn. En dat er nog geen enkele werkt... Erop voorbereid kan veel betekenen. Dat de fabrikant in de aanbesteding liegt tot dat de fabrikant het echt kan. Alle aanbestedingen van de afgelopen jaren hebben als eis dat ze v2g ready moeten zijn

Ze doen nu dus pilots met slim laden, zonder ontladen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:42
[...]

Er is nog geen end to end systeem, maar dat gaat niet lang meer duren dat je inderdaad functioneel het volgende bewerkstelligt:

"Ik wil dat ik mijn auto insteek en dat hij minimaal zoveel kWh erbij laadt en ik laat je hierbij weten dat ik de wagen hier zoveel uur ga laten staan".

Op techniek heb je dan een aantal dingen nodig:
Iets wat weet wat de prijzen zijn en dan de auto laat stoppen of starten met laden (appje of backendplatform)
Iets wat de stroom levert aan dynamische prijzen (laadpaal + backendplatform)

Je kan dit zelf al enigzins bereiken door gebruik te maken van PeakHours/Grid.IO.

E-Flux (backendplatform/MSP) heeft een feature in de wishlist staan waarbij je dynamische prijzen kan instellen als prijs per kWh.

Als je dan op een paal die door Eflux gemanaged wordt zou insteken en de GridIO app gebruikt zou je goed moeten zitten. Later zou je via je laadpas aanbieder of via een charging app dit kunnen aangeven maar dan moet er wat meer informatie langs Eclearing/OCPP gelegd worden om te laten weten dat iemand met laadpasje van Coolblue 6h gaat parkeren en zeker 20kWh bijgeladen wil hebben aan de MSP van Vandebron of Allego ofzo.

Dat zal er wel komen maar die driver is secundair: want uiteindelijk hangt er dan nog altijd een auto niks te doen aan een laadpaal die misschien wel stroom zou leveren aan iemand die er meer nood aan heeft.
Als er op iedere parkeerplek zo een dubbele laadpaal stond dan was dit al snel te bereiken.

De laadpleinen bij ons op het werk functioneren zo: je geeft als gebruiker aan een zuiltje aan hoeveel kWh (="range") je bij wil laden en hoe lang je blijft en het laadplein geeft prio vermogen aan die zuiltjes die slechts korte tijd aangesloten worden en relatief veel kWh willen. De toekomst is dan dat je daar inderdaad prijsjes aan gaat hangen die op de spot markt EN de piekvermogens zijn gebaseerd.
Dit dus ^ :)

Die piek reductie van slechts 20% vind ik dan wel mager... Om dat in perspectief te zetten per mijn laadpaal/scenario (jaja, 't is groter, ik weet het) dan zou dat willen zeggen dat ik van 11kW naar 8,8kW ga.

Voor alle maanden die ik dan hier thuis zou opladen zou dat willen zeggen dat ik met het capaciteitstarief in België van 440 EUR naar 352 EUR ga. Dat is een besparing van 88 EUR -O- .

[ Voor 28% gewijzigd door HyperBart op 01-02-2023 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
Het is in 1e instantie wachten op autos die het kunnen denk ik...

Wij hebben een Nissan Leaf, die het dacht ik kon...
maar geen idee hoe de Stroom terug het huis in kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De Nissan Leaf werkt met het CHAdeMO protocol.
Je hebt ook al een wallbox die werkt met het CHAdeMO protocol (en in bv. Vlaanderen gehomologeerd is voor thuisgebruik).
Het nadeel is dat CHAdeMO in de EU niet de standaard zal worden. Daar steek je privé dus beter geen geld meer in.

Je krijgt de stroom terug in huis via een bi-directionele laadpaal. Maar dan spreek je van een investeringskost van 5000-6000 € voor een vermogen van 3 - 4 kW. De wallbox voor CCS is aangekondigd voor Q1 2024 (Belgische markt, het is nog wachten op de homologatie).

Beiden (CHAdeMo en CCS) zijn van Quasar. Quasar 2 voor het CCS protocol. Quasar 1 voor CHAdeMO.

https://wallbox.com/en_catalog/quasar2-dc-charger
https://bidirectioneelladen.be/

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 01-02-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
HyperBart schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:13:
[...]

Er is nog geen end to end systeem, maar dat gaat niet lang meer duren dat je inderdaad functioneel het volgende bewerkstelligt:

"Ik wil dat ik mijn auto insteek en dat hij minimaal zoveel kWh erbij laadt en ik laat je hierbij weten dat ik de wagen hier zoveel uur ga laten staan".
Veelste technisch, daar zit de normale berijder niet op te wachten. Gewoon eenvoudig ieder die na 7:00 aansluit wil om 15:00 vol zitten en wat na 16:00 aansluit wil om 6:00 vol zitten. Dit werkt uiteraard niet perfect voor iedereen maar daar is die knop voor.

Wanneer V2G ondersteund wordt is slechts 5% van de accu waarschijnlijk al genoeg, maar dat zal geen merkbaar verschil opleveren. Verder wil je eigenlijk de bestuurder niet anders stimuleren om stroom terug te leveren maar enkel een vast tarief bieden per kWh. Het is aan de laadpaal exploitant om een marge te halen uit het balanceren, niet de berijder. Tenslotte willen we ook voorkomen dat ze niet onnodig bezet gehouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:59
edit: China only vrees ik. Maakt gebruik van een China specifieke aansluiting (GB/t): https://www.midaevse.com/...or-electric-car-charging/

Super verbaast hier:
Lijkt erop alsof je in China voor een paar honderd euro gewoon een apparaat kan kopen die V2L mogelijk maakt op bijvoorbeeld een Tesla:
En nog met een aardig vermogen van 5kW ook. Iemand hier meer informatie over?
https://nl.aliexpress.com/item/1005004996610279.html
https://www.alibaba.com/p...2H-for_1600530173684.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VjvL3PguSzhFvvB7Hi2LQHXW2g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U5YdxshMb30QXHuZ5Zai7ZZd.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzjalBC4XZXMU0o3NSYAcF7SAt0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/atXjBKEvGX7flTvYF4OYLEj0.webp?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door ice-T106 op 01-02-2023 15:59 ]

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwwmarcel
Beter….de vraag zorgt dat ervoor dat er work-arounds komen…maar het blijft wel stroom…dus een beetje veiligheid is wel gewenst….voor een buiten gasstelletje durf ik dat wel…maar terug in je huis 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Probleem hierbij is ook dat dit niet "in sync" met het grid is, dus je moet afschakelen van het net en hiernaar overschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:17
JeroenE schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:45:
[...]
Ik zeg niet dat je het moet doen, maar er zijn ongetwijfeld mensen die dit wel gaan doen. Als dit rendabel is dan kan je als particulier natuurlijk niet concurreren met bedrijven die dit gaan doen enkel om geld te verdienen. Die zetten dan een paar containers vol met accu's neer en daar kan een enkele EV niet tegen op.

Maar je hebt nog steeds niet uitgelegd waarom je verwachting dat stroom die uit je EV wordt teruggeleverd aan het net anders is dan stroom die vanaf je zonnepanelen wordt teruggeleverd aan het net en waarom dat qua betaling anders zou moeten zijn.
Je hebt gelijk, helpt dat?
Die stroom is niet anders, de investering die ik ervoor moet doen en de beschikbaarheid ervan wèl.
Maar laten we hier geen oeverloze discussie van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ice-T106 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:38:

Super verbaast hier:
Lijkt erop alsof je in China voor een paar honderd euro gewoon een apparaat kan kopen die V2L mogelijk maakt op bijvoorbeeld een Tesla:
Dat er Tesla in de beschrijving staat maakt nog niet dat ik geloof dat dit werkt op een Tesla.
Pas als ik een video zie met een Tesla waar het werkt geloof ik dat. In je laatste link staat een video, maar dat is natuurlijk geen Tesla.

Als dit zou werken op een Tesla dan hadden we dat al lang gehoord.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Maasluip schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:27:
[...]

Dat er Tesla in de beschrijving staat maakt nog niet dat ik geloof dat dit werkt op een Tesla.
Pas als ik een video zie met een Tesla waar het werkt geloof ik dat. In je laatste link staat een video, maar dat is natuurlijk geen Tesla.

Als dit zou werken op een Tesla dan hadden we dat al lang gehoord.
In die eerste link staat een video met een Tesla. Maar zoals vermeld werkt het alleen op Tesla's met die die Chinese stekker.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ice-T106 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:42:
[...]

In die eerste link staat een video met een Tesla. Maar zoals vermeld werkt het alleen op Tesla's met die die Chinese stekker.
Die link van midaevse.com? Ik zie daar geen videos, alleen beschrijvingen van stekkers.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
Maasluip schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:44:
[...]

Die link van midaevse.com? Ik zie daar geen videos, alleen beschrijvingen van stekkers.
excuus deze bedoelde ik:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004996610279.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Zowel Wallbox Quasar (1 en 2) en Emphase hebben voor eind dit jaar, begin volgend jaar een bi-directionele laadpaal voor CHAdeMo en/of CCS op de markt of in de pijplijn zitten.

Momenteel is het evenwel nog wachten op AC bidirectionele laadpunten die via de Type 2-poort aangesloten worden en die gebruikmaken van de reeds aanwezige omvormer in de elektrische wagens zelf. Iedere EV heeft immers standaard de DC/AC omvormer aan boord. De laadpaal is immers een meer of minder intelligent stopcontact. In 2023 Q3 zal er echter zo'n laadpunt op de Belgische markt gebracht worden.
Later daarover meer details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 23:42

Tubby

or not to be

IvoB2 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:50:
… Iedere EV heeft immers standaard de DC/AC omvormer aan boord. …
Maar deze omvormer is voor de meeste auto’s alleen geschikt voor opladen, het zou mij verbazen als ze die (al dan niet met een software update) kunnen aanpassen naar terugleveren.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ze passen de omvormer in de EV niet aan. Het is een bidirectionele laadpaal die dat mogelijk maakt voor EV's die geschikt zijn om terug te leveren. maar ipv via CCS of CHAdeMo via de type 2.
Of een softwareupdate in de EV volstaat om op te laden hangt van de hardware af die de fabrikant al dan niet tijdens de productie voorzien heeft.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 05-02-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
Zo’n ioniq kan al het een en ander..maar ik hoor er weinig over

Vehicle-to-Grid (V2G)
Maar de IONIQ 5 en IONIQ 6 kunnen nog veel meer. Zoals stroom teruggeven aan het elektriciteitsnet, of direct aan een woning of een kantoor*. Dat noemen we Vehicle-to-Grid (V2G) en dankzij deze technologie worden we minder afhankelijk van energiecentrales die voor vervuiling en hoge energieprijzen tijdens piekuren zorgen.

https://imotion.hyundai.n...n-met-de-hyundai-ioniq-5/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
En waar ga je de energie dan (in de winrter) vandaan halen die eerst in de accu van de EV moet om later terug naar de woning/net te gaan?

Ik was er wel niet van op de hoogte dat de Ioniq 5 en 6 al aan V2X kunnen doen zonder bi-directionele laadpaal.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 05-02-2023 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

wwwmarcel schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:33:
Zo’n ioniq kan al het een en ander..maar ik hoor er weinig over

Vehicle-to-Grid (V2G)
Maar de IONIQ 5 en IONIQ 6 kunnen nog veel meer. Zoals stroom teruggeven aan het elektriciteitsnet, of direct aan een woning of een kantoor*. Dat noemen we Vehicle-to-Grid (V2G) en dankzij deze technologie worden we minder afhankelijk van energiecentrales die voor vervuiling en hoge energieprijzen tijdens piekuren zorgen.

https://imotion.hyundai.n...n-met-de-hyundai-ioniq-5/
Ik zou ook even bij het sterretje lezen:
*Op dit moment is geen enkel model van Hyundai met de V2G-functie uitgevoerd. Dit betekent ook dat V2G niet beschikbaar komt op de IONIQ 5 en IONIQ 6 zoals wij deze nu kennen. De Hyundai’s IONIQ 5 die op dit moment worden ingezet rondom de verschillende V2G projecten zijn tevens anders uitgevoerd dan de reguliere IONIQ 5. Achteraf zal deze functie dan ook niet beschikbaar komen via welke update dan ook.
Voor V2L hoeft je alleen maar 230V te leveren met een enigszins acceptabele sinus. Voor V2G moet je technologie toevoegen om synchronisatie met het grid te bereiken.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
Aha, thanks jammer.
Ik neem dat zodra er een auto aankomt, die het wel kan, dat er een run opkomt..

Een vriend van mij heeft een 5kw accu gekocht voor 3k….dan wordt een auto met 50kw wel erg interessant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
wwwmarcel schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:45:
Een vriend van mij heeft een 5kwh accu gekocht voor 3k….dan wordt een auto met 50kwh wel erg interessant
;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Enphase komt vanaf 2024 met een bidirectionele EV laadoplossing.
We are working with EV manufacturers and power utilities to bring this revolutionary technology to market starting in 2024
EV communication
Supports CHAdeMO and CCS (ISO 15118-2, -20) communication with the EV

[ Voor 12% gewijzigd door ZuinigeRijder op 09-02-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

oooooo, dat wil ik, werkt hopelijk ook lief samen met mijn EnPhase zonnepaneel omvormers =]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:18
Nou…
De Ioniq5 moet in juni komen dus het is voorlopig nog wat luchtfietsen.
Maar voor zover ik nu kan zien zou het moeten lukken om zelf een laadpaal te maken en ook een V2L aansluiting in de meterkast. Die V2L moet dan met de nodige intelligentie wel op het huis te schakelen zijn.
Maar…

V2G gaat het dus voorlopig niet worden.. dus het enige “armeluis alternatief” is omschakelen van een last naar V2L.
Ik heb er nu een paar weken over nagedacht maar ik zie het eigenlijk niet gebeuren.
Ik heb een warmtepomp van 700W lopen, omschakelen geeft de compressor een duw dus dat doe ik liever niet.
Ik heb een vijverpomp van 100W lopen, omschakelen is daar ook niet goed voor.
Ik heb iets van 200W aan diverse elektronische apparaten, die zijn allemaal niet blij met een dip.
TV omschakelen zie ik ook niet echt zitten.

Eiegnlijk kom ik tot de conclusie dat er heel veel te winnen is met “op het juiste moment belasten”, maar ik zie het praktisch voordeel van “opschakelen naar V2L” nog niet zo in.

Meningen?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
grotegok schreef op zondag 27 maart 2022 @ 16:41:
Eerste testresultaten:

- V2L adapter aan mijn Kia EV6
- SB2.5 omvormer op vaste spanning 310VDC gezet (MPP uit)
Max 200W

Werkt perfect!
Let op! Testopstelling, zonder voldoende kennis kan het gevaarlijk zijn.

resultaat:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beetje laat, maar het is een gave oplossing.
Behalve als “leuk experiment”…
Als je dit echt in bedrijf zou willen stellen…
  • dan vermoed ik dat de afvlak elco bij hogere vermogens niet goed gaat werken. Immers, de voeding via V2L en AC afname hebben dezelfde frequentie en verschillen alleen in fase. Met een beetje pech belast je de elco dan super ongunstig precies op de nuldoorgangen van de V2L. Of zou het zich “juist daardoor” zichzelf synchroniseren? Ervaringen? Suggesties?
  • sma omvormer hiervoor aanschaffen is wel erg prijzig. Volgens mij heb ik in de zomer een nachtgebruik van ongeveer 300W. Juist dan is het het meest nuttig om het dag-overschot naar nacht-tekort te verplaatsen. Op zich zou een enphase omvormer daar prima voor zijn want die doet 350..400W. DC circuit heeft daar echter een Max spanning van 60V. Andere suggesties voor een goedkopere 300…500W omvormer om dit aan de praat te krijgen?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:53
Stefannn schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:13:
[...]

Beetje laat, maar het is een gave oplossing.
Behalve als “leuk experiment”…
Als je dit echt in bedrijf zou willen stellen…
  • dan vermoed ik dat de afvlak elco bij hogere vermogens niet goed gaat werken. Immers, de voeding via V2L en AC afname hebben dezelfde frequentie en verschillen alleen in fase. Met een beetje pech belast je de elco dan super ongunstig precies op de nuldoorgangen van de V2L. Of zou het zich “juist daardoor” zichzelf synchroniseren? Ervaringen? Suggesties?
  • sma omvormer hiervoor aanschaffen is wel erg prijzig. Volgens mij heb ik in de zomer een nachtgebruik van ongeveer 300W. Juist dan is het het meest nuttig om het dag-overschot naar nacht-tekort te verplaatsen. Op zich zou een enphase omvormer daar prima voor zijn want die doet 350..400W. DC circuit heeft daar echter een Max spanning van 60V. Andere suggesties voor een goedkopere 300…500W omvormer om dit aan de praat te krijgen?
1: de elco's moeten groot genoeg zijn om de rimpel niet te groot te maken. AC (V2L) en AC (grid) lopen niet synchroon, is ook geen issue. Als test ben ik al reeds tot 2kW gegaan en ging prima, stabiel zonder issues.
2: koop een 2de hands SMA. Voordeel is dat deze ook heel makkelijk modbus aan te sturen is, in jouw geval regelen rond de 300W

Werkt bij mij prima, nadeel is het ompluggen van de laadstekker als je weer wilt laden. Als ik er zin in heb gaan ik mij hier een keer in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
grotegok schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:25:
[...]

1: de elco's moeten groot genoeg zijn om de rimpel niet te groot te maken. AC (V2L) en AC (grid) lopen niet synchroon, is ook geen issue. Als test ben ik al reeds tot 2kW gegaan en ging prima, stabiel zonder issues.
2: koop een 2de hands SMA. Voordeel is dat deze ook heel makkelijk modbus aan te sturen is, in jouw geval regelen rond de 300W

Werkt bij mij prima, nadeel is het ompluggen van de laadstekker als je weer wilt laden. Als ik er zin in heb gaan ik mij hier een keer in verdiepen.
Gaaf!
Het is nog een beetje ver weg. En ik weet eigenlijk nog niet of het er van komt, zoals ik in vorige post aangaf denk ik dat eerst nog veel winst te halen is met "gebruik slim plannen".

Toch nog even wat vraagjes:
  • Jij hebt het daadwerkelijk live in gebruik? (dat is wel stoer)
  • Wat voor waarde heeft de elco die je erop hebt?
tweedehands sma omvormer is wel een idee. Ahum... mijn zoon is zonnepanelen installateur, die heeft wellicht nog wat liggen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:53
Stefannn schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:29:
[...]

Gaaf!
Het is nog een beetje ver weg. En ik weet eigenlijk nog niet of het er van komt, zoals ik in vorige post aangaf denk ik dat eerst nog veel winst te halen is met "gebruik slim plannen".

Toch nog even wat vraagjes:
  • Jij hebt het daadwerkelijk live in gebruik? (dat is wel stoer)
  • Wat voor waarde heeft de elco die je erop hebt?
tweedehands sma omvormer is wel een idee. Ahum... mijn zoon is zonnepanelen installateur, die heeft wellicht nog wat liggen :-)
Geen probleem:
1: Ja in gebruik alleen niet echt vaak op dit moment
2: 4x 2400uF 400V

Let op:
- dat je de SMA wel van de MPPT af haalt en fixed instelt met test max vermogen
- de elco's met een voorschakelweerstand oplaadt, overbrugt en dan pas de SMA vermogen laat leveren
- blus weerstanden over de elco's zet
- HEEL ERG OPLET wat je doet, het is levensgevaarlijk, alles op eigen risico! Weet wat je doet!

Je mag het komen aanschouwen, ik woon in de regio van Hilversum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
grotegok schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:30:
[...]

Geen probleem:

Let op:
- de elco's met een voorschakelweerstand oplaadt, overbrugt en dan pas de SMA vermogen laat leveren
- HEEL ERG OPLET wat je doet, het is levensgevaarlijk, alles op eigen risico! Weet wat je doet!

Dank.
No worries , ik snap heel goed het dilemma van je installatie hier posten. Enerzijds is het erg informatief en kan het anderen op weg helpen. Anderzijds is jouw opzet by no way een blauwdruk die je zomaar kan kopiëren.
Als ik eraan begin dan wordt dat een schema waar ik volledig eigen verantwoordelijkheid voor neem, en ik ben me heel goed bewust van de gevaren.
NB, in mijn studententijd ontwierp en bouwde ik buizenversterkers. Dan is het ook wel handig als je weet wat je doet.

Het gaat er dit jaar denk ik niet van komen. Eerst moet de auto nog komen, ik ga de laadpaal zelf maken, dan moet ik eerst de meterkast opnieuw inrichten want die zit compleet vol, en ik ga een tweede warmtepomp plaatsten. Dan eerst maar eens kijken hoever ik kom met “slim laadmomenten kiezen”.

Ik vind het wel handig om al lang van te voren de opties te overwegen. Mocht ik er echt aan beginnen dan neem ik het aanbod om te komen kijken misschien wel aan. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Ziet er naar uit dan dat ik eens een weekendje Amsterdam moet doen dan met een koffer vol componenten om bij jou op les te gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Net met CoolBlue aan de lijn gehangen. En die bieden een laadpaal aan die hardware technisch voorbereid is en met software update's kan worden bijgewerkt voor V2G. Het is wel op basis van Type2 en incl. 5 jaar garantie.

https://www.coolblue.nl/l...ver-de-bluebuilt-laadpaal

De precieze afhankelijkheden op de auto ben ik nog wel benieuwd naar, dat was nog niet heel concreet op welke dan wel/niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Lees over BlueBuilt als merk niet veel goeds:
https://www.ecommercenews...rk-coolblue-stelt-teleur/

Over de laadpaal: zou je moeten uitzoeken wie er achter zit. Ik ben per definitie tegen whitelabeling van producten tenzij er een aanzienelijke added value is vanuit dienstverlening.
Hier zou ik dus eerder opteren om een "universelere" laadpaal te nemen zoals een Alfen/Easee ipv een "obscuur" whitelabel product waar Coolblue dan ook nog eens over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
De easee laadpaal claimt iets vergelijkbaars:
https://support.easee.com...ader-vehicle-to-grid-V2G-

"De ISO 15118, beter bekend als de vehicle-to-grid standaard, is iets waar we aan werken. Als sinds 2018 willen we dat de adoptie van deze standaard werkelijkheid wordt en hebben we onze kans gegrepen om de hardware te implementeren."

Is natuurlijk altijd de vraag of dat uiteindelijk allemaal gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:49
HyperBart schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:38:
Lees over BlueBuilt als merk niet veel goeds:
https://www.ecommercenews...rk-coolblue-stelt-teleur/

Over de laadpaal: zou je moeten uitzoeken wie er achter zit. Ik ben per definitie tegen whitelabeling van producten tenzij er een aanzienelijke added value is vanuit dienstverlening.
Hier zou ik dus eerder opteren om een "universelere" laadpaal te nemen zoals een Alfen/Easee ipv een "obscuur" whitelabel product waar Coolblue dan ook nog eens over gaat.
Dat is een artikel van juli 2019, dus ongeveer 3,5 jaar geleden. En dat is ook nog eens een generiek artikel over de benadering van het merk (white label) en niet zozeer over de kwaliteit van de producten.

De 5 jaar garantie maakt het in ieder geval wel interessant. En verder is Coolblue in mijn ervaring ook wel een partij die de klantbeleving op een hoog niveau aanbiedt qua installatie etc.

Ik heb in ieder geval een offerte aangevraagd voor mijn ouders die somehow heel graag een bidirectionele laadpaal willen.

De alternatieven in dit segment zijn er niet echt veel....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Requiem19 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:05:
[...]

Dat is een artikel van juli 2019, dus ongeveer 3,5 jaar geleden. En dat is ook nog eens een generiek artikel over de benadering van het merk (white label) en niet zozeer over de kwaliteit van de producten.

De 5 jaar garantie maakt het in ieder geval wel interessant. En verder is Coolblue in mijn ervaring ook wel een partij die de klantbeleving op een hoog niveau aanbiedt qua installatie etc.

Ik heb in ieder geval een offerte aangevraagd voor mijn ouders die somehow heel graag een bidirectionele laadpaal willen.

De alternatieven in dit segment zijn er niet echt veel....
Ze geven er inderdaad wel 5 jaar garantie op. Dat zegt wel iets over hun vertrouwen in dit product. Daarnaast gaat dat artikel veel over andere producten en niet specifiek over laadpalen.

Het lijkt deze laadpaal te zijn: https://prodrive-technolo...-charging/home-connected/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Daarnaast heb ik bij Coolblue ook mijn zonnepanelen laten installeren en ik kan je vertellen dat de service echt heel goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelkox
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-08-2024
[...]

Geen probleem:

Let op:

Echt vet dat je dit aan het bouwen bent! _/-\o_

Stomme vraag misschien, maar ik ken de SMA omvormers niet echt, en bij mijn eigen omvormers (SolarEdge en APS) heb ik niet de optie om de MPPT uit te schakelen en een continue output te leveren. Weet je misschien of er kleinere/simpelere systemen of omvormers zijn waar dit makkelijk in te stellen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
michelkox schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:27:
[...]

Echt vet dat je dit aan het bouwen bent! _/-\o_

Stomme vraag misschien, maar ik ken de SMA omvormers niet echt, en bij mijn eigen omvormers (SolarEdge en APS) heb ik niet de optie om de MPPT uit te schakelen en een continue output te leveren. Weet je misschien of er kleinere/simpelere systemen of omvormers zijn waar dit makkelijk in te stellen is?
Opletten man, dat zijn andere soorten omvormers waar jij het over hebt. Je moet een eenvoudige stringomvormer hebben.

SMA SB 1.5 of 2 of 2.5 is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelkox
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-08-2024
HyperBart schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:50:
[...]

Opletten man, dat zijn andere soorten omvormers waar jij het over hebt. Je moet een eenvoudige stringomvormer hebben.

SMA SB 1.5 of 2 of 2.5 is prima.
Goede opbouwende feedback, thanks...
SolarEdge is een string omvormer. Aps een micro omvormer.

Zoals iemand al noemt is een nieuwe SB 1.5 nogal prijzig, maar de suggestie voor tweedehands is een goede tip.
Dacht dat er misschien een iets meer laagdrempelige optie was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
michelkox schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:02:
[...]

Goede opbouwende feedback, thanks...
SolarEdge is een string omvormer. Aps een micro omvormer.

Zoals iemand al noemt is een nieuwe SB 1.5 nogal prijzig, maar de suggestie voor tweedehands is een goede tip.
Dacht dat er misschien een iets meer laagdrempelige optie was.
Ja, maar een stringomvormer op constant voltage, daar zit 'm het verschil.

Je kan ook van die goedkopere Goodwe's of Kostal of Huawei nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Tubby schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:22:
[...]

Ze geven er inderdaad wel 5 jaar garantie op. Dat zegt wel iets over hun vertrouwen in dit product. Daarnaast gaat dat artikel veel over andere producten en niet specifiek over laadpalen.

Het lijkt deze laadpaal te zijn: https://prodrive-technolo...-charging/home-connected/
Ondertussen akkoord gegeven op de offerte, ze komen 23 Maart installeren, ze hebben foto's uitgevraagd van de meterkast, het kabel traject en de positie van de laadpaal. Dus ik ben benieuwd hoe soepel de installatie gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:33

zAo

GPLv2 Fanboy

Tubby schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:09:
[...]

Ondertussen akkoord gegeven op de offerte, ze komen 23 Maart installeren, ze hebben foto's uitgevraagd van de meterkast, het kabel traject en de positie van de laadpaal. Dus ik ben benieuwd hoe soepel de installatie gaat :)
Nice. Mag ik vragen hoeveel je totaal kwijt bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

had wel wat noten op mijn zang m.b.t. installatie, maar in totaal iets meer dan 2k incl. btw (ik schaf 'm zakelijk aan).

Had meerdere offertes uitgevraagd (met zelfde noten-op-zang) en Coolblue was ook de goedkoopste, bovendien ook redelijk concreet met planning vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 10:00
Tubby schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:00:
had wel wat noten op mijn zang m.b.t. installatie, maar in totaal iets meer dan 2k incl. btw (ik schaf 'm zakelijk aan).

Had meerdere offertes uitgevraagd (met zelfde noten-op-zang) en Coolblue was ook de goedkoopste, bovendien ook redelijk concreet met planning vooraf.
Dat is redelijk. Kan helaas niet zoveel vinden over hun lader en met name of deze te integreren is met bijvoorbeeld Home Assistant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Een project van energieleverancier Eon toont de potentie van bidirectioneel laden voor particulieren met een zonnesysteem: het pilotproject "Bi-ClEVER", dat Eon samen met partners uitvoert, heeft aangetoond dat de mate van zelfvoorziening van zonne-energie systeembezitters met elektrische auto's meer dan verdubbeld kan worden door bidirectioneel opladen. Zie hier.

Afbeeldingslocatie: https://www.merkur.de/bilder/2023/03/27/92174894/31326149-durch-bidirektionales-laden-kann-sich-der-autarkiegrad-von-haushalten-mit-photovoltaikanlage-im-jahresdurchschnitt-mehr-als-verdoppeln-1x70.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Tja met statistieken kan je uiteraard alles bewijzen. :)
Staat er dan ook bij vanwaar de stroom richting accu EV en vervolgens woning moet komen en hoeveel uren per dag je de auto dan niet mag gebruiken waarvoor hij eigenlijk zou moeten dienen? :+

Je mag dan wel een EV hebben met, in vergelijking met een thuisaccu, heel hoge capaciteit (stel 6 tot 10 keer hoger dan deze van een thuisaccu) maar dat wil daarom nog niet zeggen dat je EV altijd aan de bi-directionele lader hangt wanneer je PV overproductie heeft en al helemaal niet dat ze in de periode dat het er echt toe doet (half november tot half februari) zoveel kan overproduceren dat er voldoende reserve kan opgeslagen worden in de accu van een BEV voor mobiliteit + woning.

Ik heb bv. een thuisaccu van 15,4 kWh (en een BEV met een accu van 67 bruto capaciteit).
Tijdens de maanden december en januari (de andere maanden doet het er niet zo toe want dan produceert PV sowieso voldoende voor de woning met een surplus) produceert PV(+ opslag accu) in het gunstigste geval voldoende om de basisbehoeften van de woning draaiende te houden. Er is dus gewoon onvoldoende productie om meer reserves op te slaan in de accu van de EV.
ps. de prijs van een bi-directionele lader is momenteel (in België) bijna evenhoog dan deze van een thuisaccu die wel 24/7 beschikbaar is voor AC verbruik in de woning.

Wanneer je uiteraard een statistiek presenteer met uiterst lage % (59% voor BEV + PV+bi-directioneel laden + opslag) krijg je uiteraard vlugger gelijk. Ik haal bv. 86% zelfvoorziening alleen met PV + thuisaccu.
Zonder thuisaccu is dat 50%. Ga ik dan met een bi-directionele laadpaal 100% halen? Uiteraard niet want er is onvoldoende productie om tijdens de maanden dat het ertoe doet de capaciteit van een BEV accu voldoende hoog te houden.

[ Voor 82% gewijzigd door IvoB2 op 30-03-2023 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
grotegok schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 07:31:
[...]

Klopt spanning is constant en regelen doe ik dmv de omvormer, daar stel ik in het max vermogen dat hij mag leveren. Het draait hier al even naar volle tevredenheid.
Ik ben nu bezig om het systeem automatisch te laten schakelen naar 'laden' en visa versa anders blijf ik ompluggen.

De kabel is inderdaad heel simpel zelf te maken, dit ziet er bij mij nu zo uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@grotegok Iemand op het Engelstalige IONIQ forum vraagt of je interesse hebt om op dat forum te discussiëren.
Unfortunately I cannot make an account to ask as they ban all IP outside of NL...

Could one of the dutchies please ask 'grotegok' if he'd be willing to join the IONIQ forum and this thread to discuss his ideas in English?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:42
Interessant artikel van de Noorse energiespecialist DNV:
https://www.dnv.com/energ...m=email&utm_source=Eloqua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

IvoB2 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:33:
Tja met statistieken kan je uiteraard alles bewijzen. :)
Staat er dan ook bij vanwaar de stroom richting accu EV en vervolgens woning moet komen en hoeveel uren per dag je de auto dan niet mag gebruiken waarvoor hij eigenlijk zou moeten dienen? :+

Je mag dan wel een EV hebben met, in vergelijking met een thuisaccu, heel hoge capaciteit (stel 6 tot 10 keer hoger dan deze van een thuisaccu) maar dat wil daarom nog niet zeggen dat je EV altijd aan de bi-directionele lader hangt wanneer je PV overproductie heeft en al helemaal niet dat ze in de periode dat het er echt toe doet (half november tot half februari) zoveel kan overproduceren dat er voldoende reserve kan opgeslagen worden in de accu van een BEV voor mobiliteit + woning.
Verhogen van zelfconsumptie is ook maar een manier om een accu nuttig te maken.

Als je jaarrond wat aan een accu wil hebben ga je sowieso ook op dynamische prijzen sturen en in de toekomst wellicht ook de onbalansmarkt.

De EV niet altijd beschikbaar is begrijpt iedereen. Het is wel een hele goedkope en grote accu met ook relatief veel vermogen zodat je in korte tijd veel kunt laden op de momenten dat het ertoe doet. Het hangt er helemaal vanaf hoe vaak en wanneer de auto thuis staat wat je eruit kan halen.

Als ik kijk naar mijn eigen situatie (EV met 68 kWh accu en veel thuiswerken) zou het echt veel uitmaken als de energie die we in het voorjaar en de zomer overdag opwekken op een gunstiger moment in de avond en ochtend teruggeleverd kan worden en we in de winter het huis overdag kunnen verwarmen op goedkope energie die in de nacht worden geladen (even met een toekomst in gedachte waarin er geen salderingsregeling meer is).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Femme schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:41:
[...]
Als je jaarrond wat aan een accu wil hebben ga je sowieso ook op dynamische prijzen sturen en in de toekomst wellicht ook de onbalansmarkt.
Ook dat bereken je beter individueel dan op basis van gevoel er een algemene regel van te maken.
Wat betreft mijn situatie geeft het kiezen voor een dynamisch contract met PV +Accu (waar de verhouding verbruik/productie/opslag is gebeurt op basis van verzamelde data en niet op basis van gevoel noch horen zeggen) in elk geval nog altijd geen voordeel tov een variabel contract.
De cijfers zijn nu eenmaal wat ze zijn en spreken gevoelsberekeningen in de praktijk nog al eens tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ik5aotNUjdjOc6h5P4Lo78um7J8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5TVsf20b1gbmuiVhvJoFjWd.jpg?f=fotoalbum_large
De EV niet altijd beschikbaar is begrijpt iedereen. Het is wel een hele goedkope en grote accu met ook relatief veel vermogen zodat je in korte tijd veel kunt laden op de momenten dat het ertoe doet. Het hangt er helemaal vanaf hoe vaak en wanneer de auto thuis staat wat je eruit kan halen.
Ik gebruik ook al jaren een EV.
Daar is weinig goedkoop aan wanneer je deze zelf moet financieren (wat hier gelukkig niet het geval is).
Meer vermogen dan uit een thuisaccu komt er ook niet uit. En zonder bi-directionele laadpaal, waarvan de prijs nog altijd bijna even hoog is dan een uit de kluiten gewassen thuisaccu, komt er helemaal niets vanuit de BEV richting woning.
En zelf indien dat voorgaande allemaal geen punt moet zijn heb je in de praktijk weinig aan een grote accu wanneer er onvoldoende overproductie is vanuit PV richting de accu. Je hebt weinig aan een heel groot opslagvermogen wanneer de gratis productie dat opslagvermogen niet kan aanvullen in de periodes dat het er toe doet. Ik heb nu bv. een thuisaccu van 15 kWh. Dat is ruim voldoende om al het huishoudelijk verbruik van elektriciteit te voorzien. Enig probleem is dat in de maanden december en januari er onvoldoende productie is om die 15 kWh dagelijks aan te vullen. Met een grote accu los je dat probleem niet op. Je hebt dan gewoon een grotere accu die met dezelfde capaciteit is opgevuld dan een 15 kWh accu.
Bijkomend voordeel van de thuisaccu is dan nog eens dat ze 24/7 aan de woning verbonden is en je een voertuig dat in se bedoeld is om in je mobiliteit te voorzien niet aan je woning moet vastkluisteren om er iets aan te hebben want dat noem ik dan een heel duur vervoermiddel dat je maar deels kan gebruiken voor wat het doel eigenlijk is.
Wens je de accu van een BEV via het net aan te vullen wordt het er ook niet altijd goedkoper op. Zie voorgaande cijfers. Het is immers niet zo dat de dynamische prijzen continu lager zijn dan deze van een variabel contract. En wat betreft teruglevering liggen de dynamische prijzen doorgaans veel lager dan variabel. Wat je aan de ene kant wint verlies je dus aan de andere kant veel meer.
Komt daar nog bij dat wanneer je vanuit een AC net een accu wil laden om vervolgens de opgeslagen DC stroom terug te leveren aan de AC verbruikers je dubbele omzettingsverliezen hebt.
Wanneer je deze omzetverliezen telt bij de afnameprijs (waar bij afname bovenop de naakte stroompprijs ook nog eens heffingen + BTW dient betaald te worden) kan je doorgaans al beter gewoon rechtstreeks van het net stroom verbruiken.
Hier allemaal al grondig berekend en geruime tijd met elkaar vergeleken en dus niet op basis van horen zeggen noch buikgevoel.
Als ik kijk naar mijn eigen situatie (EV met 68 kWh accu en veel thuiswerken) zou het echt veel uitmaken als de energie die we in het voorjaar en de zomer overdag opwekken op een gunstiger moment in de avond en ochtend teruggeleverd kan worden en we in de winter het huis overdag kunnen verwarmen op goedkope energie die in de nacht worden geladen (even met een toekomst in gedachte waarin er geen salderingsregeling meer is).
Als ik het niet alleen bekijk maar over een langere periode (minstens een jaar en vier volledige seizoenen) voor onze situatie bereken (een BEV met 67 kWh bruto laadvermogen en 64 kWh netto bruikbaar laadvermogen met een gemiddeld omzettingsverlies van 15 % richting laadpaal en nog eens laadverliezen richting woning, volledig vrije keuze wanneer men al dan niet thuiswerkt, al geruime tijd geen salderingsregeling meer en al geruime tijd een uur per uur vergelijking tussen de kostprijs dynamisch en variabel) komt dat niet uit.

Gelijkaardige situatie dus wat betreft hardware maar een ander resultaat wat betreft prijs.
Waarschijnlijk dus een totaal ander verbruikersprofiel of wat nog meer voor de hand ligt, een totaal ander energiecontract. Wanneer je een heel duur en/of ongunstig energiecontract gaat vergelijken met dynamische prijs is de kans idd hoger dat je met dynamisch voordeel doet. Heb je een energiecontract waar de afnameprijs korter bij deze van dynamisch aanleunt en de terugleverprijs van het variabel contract gelijk of veel hoger is dan dynamisch is het omgekeerde het geval.

ps. Het verhogen van zelfconsumptie via een accu mag dan zijn nut hebben maar in een huishoudelijke omgeving zal het uiterst zelden economisch rendabel zijn. En al helemaal niet wanneer je de BEV en/of thuisaccu volledig zelf moet financieren.
:)B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:02
IvoB2 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:25:

Ook dat bereken je beter individueel dan op basis van gevoel er een algemene regel van te maken.

[...]
Zo te zien heb je hier serieus naar gekeken. Ik zit zelf ook nog in de "gevoel in de onderbuik fase" :+
Maar wil toch eens wat verder gaan rekenen. Ik kan alleen de cijfers die je toont niet zo snel vertalen naar (het ontbreken van) de businesscase. Zou je daarover iets meer kunnen uitweiden (of wellicht verwijzen naar een eerdere post).

Je hebt nog niet gekeken naar de mogelijkheden van een SAP (2e meetpunt met een eigen contract)?
Al zal de omzetting van AC naar DC (batterij) en vervolgens weer naar AC niet snel een businesscase opleveren lijkt me inderdaad. Het is wellicht meer de lol die je kunt beleven aan het technisch en financieel uitdokteren van zo'n oplossing die me aantrekt in dit verhaal :) (zie ook mijn favoriete vlog van de laatste tijd).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Batilan schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 00:29:
[...]

Zo te zien heb je hier serieus naar gekeken. Ik zit zelf ook nog in de "gevoel in de onderbuik fase" :+
Maar wil toch eens wat verder gaan rekenen. Ik kan alleen de cijfers die je toont niet zo snel vertalen naar (het ontbreken van) de businesscase. Zou je daarover iets meer kunnen uitweiden (of wellicht verwijzen naar een eerdere post).

Je hebt nog niet gekeken naar de mogelijkheden van een SAP (2e meetpunt met een eigen contract)?
Al zal de omzetting van AC naar DC (batterij) en vervolgens weer naar AC niet snel een businesscase opleveren lijkt me inderdaad. Het is wellicht meer de lol die je kunt beleven aan het technisch en financieel uitdokteren van zo'n oplossing die me aantrekt in dit verhaal :) (zie ook mijn favoriete vlog van de laatste tijd).
Ik volg inderdaad al bijna een jaar dagelijks het verschil op tussen het variabel tarief (van mijn energiecontract!) en het dynamisch contract. Dat kan je ook zien in de resultaten die ik hiervoor herhaaldelijk heb gepost. De groene grafiek is de uurprijs voor afname en injectie van het dynamisch contract. De vlakke blauwe lijn telkens de vaste prijs voor afname en injectie.

Wat bedoel je met businesscase? Ik ben particulier. Mijn enige doel is een zo laag mogelijke energierekening (wat in de praktijk nog altijd neerkomt op een jaarlijkse terugbetaling van de energieleverancier naar mijn rekening ipv omgekeerd). En tot op heden is het volgen van een variabel contract daarbij - voor mij - voordeliger dan het volgen van een dynamisch contract. Het betreft een situatie in Vlaanderen waarbij een dynamisch contract voor een jaar moet aangehouden worden en je niet maand per maand kan switchen tussen variabel en dynamisch. In mijn situatie is een dynamisch contract voordeliger tijdens de maanden december en januari en variabel de overige tien maanden. Maar al kon je maandelijks switchen zou ik het nog niet doen gezien die twee maanden dynamisch maar een voordeel opleveren van een paar euro. De moeite dus niet om telkens te veranderen.
De cijfers lijken me, voor mijn situatie, duidelijk. Indien ik dit jaar dynamisch zou gevolgd hebben zou ik bijna 3 € terugtrekken. Bij variabel loopt dat al op tot 12 €. En nu komen de maanden eraan met veel meer teruglevering dan afname. Het voordeel van variabel loopt dus alleen maar op. Onder de huidige prijszetting is bij afname dynamisch voordeliger dan variabel maar voor injectie is het net omgekeerd (bij dynamische prijzen betaal je immers op de lagere stroomcomponent als particulier steeds de heffingen, accijnzen, BTW en leveranciersfee maar ontvang je bij teruglevering alleen maar de injectievergoeding die doorgaans dynamisch veel lager is dan de vaste injectieprijs bij variabel).
Ik heb nu een variabel contract waarbij de afnameprijs voor de energiecomponent schommelt tussen 15 en 19 cent/kWh (25 - 28 cent/kWh all in) en de terugleververgoeding op 20 cent/kWh netto staat. De gemiddelde dynamische prijs schommelt rond de 14 cent/kWh (voor afname all in dus rond de 23 cent en voor teruglevering rond de 14 cent).
Heb je een energiecontract met een lage variabele injectieprijs en hogere afnameprijs zal een dynamisch contract vlugger in je voordeel zijn.

Ik heb ook al herhaaldelijk gekeken naar de mogelijkheid van twee digitale meters met daarbij één DM voor het huishouden met een variabel contract (en daarop de teruglevering van PV verbonden) en een tweede DM voor exclusief de laadpaal (met daaraan een dynamisch contract vverbonde (in Vlaanderen tot op heden de enige situatie waar je op één adres twee DM mag aansluiten op één verbinding met de straat).
Maar ook dat uitgangspunt zou in mijn situatie geen voordeel opleveren. Ik laad de EV thuis nl. zoveel mogelijk op op zonne-stroom van de eigen PV-installatie. Dat is dus tegen de kostprijs van de terugleververgoeding die je op dat ogenblik misloopt.
Probleem is dat PV dan zit aangesloten op de DM van het huishouden en ik deze stroom niet meer kan doorsturen naar de laadpaal (zoals bij één meter).
Zou ik omgekeerd werken (en PV doorsturen naar de DM van de laadpaal) zou ik zonnestroom niet meer kunnen gebruiken in de woning (en mijn volledige woning is op jaarbasis nu voor 86% zelfvoorzienend op zonnestroom en tussen 1 februari en 31 oktober zelfs 100%, dan snij ik dus ook in eigen vinger).
Ik zou mijn zonnestroom dan kunnen delen waarbij de DM van het huishouden leverpunt wordt en de DM van de laadpaal ontvanger van mijn eigen productie-eenheid. Maar dat betekent dan weer dat ik op het ontvangpunt van PV (laadpaal) accijnzen, heffingen en BTW op eigen PV productie zou moeten betalen (bij energiedelen is alleen de stroomcomponent "gratis" voor de ontvanger, alle andere kosten betaal je eveneens alsof het van het net zou komen).
Dat laatste maakt het voor mij, als particulier, dus ook niet voordeliger.
Komt daar nog bij dat ik voor thuis te laden per kWh een 59 cent/kWh netto vergoeding ontvang en voor laden via PV daar virtueel 20 cent voor betaal en via het net een 25-29 cent.

Vandaar dat ik zeg dat het in de praktijk verschilt van situatie tot situatie en iets minder eenvoudig is dan gewoon te stellen dat het ene systeem altijd voordeliger is dan het andere.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPXuFqhqreS8Iw5sf7mFmUyZ--c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CA9CoWSXU1X5dy15TgyrXTs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAmIqvrTfNHt101EHvHQjuEGiO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ps3tAu7YhHcFDCns6baqbiOa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzLLZ7vX-QkX0xRp9rn_d6RpFYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V02K4ZE3JBq1h0hxmXfK03fl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 09-04-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
IvoB2 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:17:
[...]

Ik volg inderdaad al bijna een jaar dagelijks het verschil op tussen het variabel tarief (van mijn energieconteract!) en het dynamisch contract. Dat kan je ook zien in de resultaten die ik hiervoor herhaaldelijk heb gepost. De groene grafiek is de uurprijs voor afname en injectie van het dynamisch contract. De vlakke blauwe lijn telkens de vaste prijs voor afname en injectie.

Wat bedoel je met businesscase? Ik ben particulier. Mijn enige doel is een zo laag mogelijke energierekening (wat in de praktijk nog altijd neerkomt op een jaarlijkse terugbetaling van de energieleverancier naar mijn rekening ipv omgekeerd). En tot op heden is het volgen van een variabel contract daarbij - voor mij - voordeliger dan het volgen van een dynamisch contract. Het betreft een situatie in Vlaanderen waarbij een dynamisch contract voor een jaar moet aangehouden worden en je niet maand per maand kan switchen tussen variabel en dynamisch. In mijn situatie is een dynamisch contract voordeliger tijdens de maanden december en januari en variabel de overige tien maanden. Maar al kon je maandelijks switchen zou ik het nog niet doen gezien die twee maanden dynamisch maar een voordeel opleveren van een paar euro. De moeite dus niet om telkens te veranderen.
De cijfers lijken me, voor mijn situatie, duidelijk. Indien ik dit jaar dynamisch zou gevolgd hebben zou ik bijna 3 € terugtrekken. Bij variabel loopt dat al op tot 12 €. En nu komen de maanden eraan met veel meer teruglevering dan afname. Het voordeel van variabel loopt dus alleen maar op. Onder de huidige prijszetting is bij afname dynamisch voordeliger dan variabel maar voor injectie is het net omgekeerd (bij dynamische prijzen betaal je immers op de lagere stroomcomponent als particulier steeds de heffingen, accijnzen, BTW en leveranciersfee maar ontvang je bij teruglevering alleen maar de injectievergoeding die doorgaans dynamisch veel lager is dan de vaste injectieprijs bij variabel).
Ik heb nu een variabel contract waarbij de afnameprijs voor de energiecomponent schommelt tussen 15 en 19 cent/kWh (25 - 28 cent/kWh all in) en de terugleververgoeding op 20 cent/kWh netto staat. De gemiddelde dynamische prijs schommelt rond de 14 cent/kWh (voor afname all in dus rond de 23 cent en voor teruglevering rond de 14 cent).
Heb je een energiecontract met een lage variabele injectieprijs en hogere afnameprijs zal een dynamisch contract vlugger in je voordeel zijn.

Ik heb ook al herhaaldelijk gekeken naar de mogelijkheid van twee digitale meters met daarbij één DM voor het huishouden met een variabel contract (en daarop de teruglevering van PV verbonden) en een tweede DM voor exclusief de laadpaal (met daaraan een dynamisch contract vverbonde (in Vlaanderen tot op heden de enige situatie waar je op één adres twee DM mag aansluiten op één verbinding met de straat).
Maar ook dat uitgangspunt zou in mijn situatie geen voordeel opleveren. Ik laad de EV thuis nl. zoveel mogelijk op op zonne-stroom van de eigen PV-installatie. Dat is dus tegen de kostprijs van de terugleververgoeding die je op dat ogenblik misloopt.
Probleem is dat PV dan zit aangesloten op de DM van het huishouden en ik deze stroom niet meer kan doorsturen naar de laadpaal (zoals bij één meter).
Zou ik omgekeerd werken (en PV doorsturen naar de DM van de laadpaal) zou ik zonnestroom niet meer kunnen gebruiken in de woning (en mijn volledige woning is op jaarbasis nu voor 86% zelfvoorzienend op zonnestroom en tussen 1 februari en 31 oktober zelfs 100%, dan snij ik dus ook in eigen vinger).
Ik zou mijn zonnestroom dan kunnen delen waarbij de DM van het huishouden leverpunt wordt en de DM van de laadpaal ontvanger van mijn eigen productie-eenheid. Maar dat betekent dan weer dat ik op het ontvangpunt van PV (laadpaal) accijnzen, heffingen en BTW op eigen PV productie zou moeten betalen (bij energiedelen is alleen de stroomcomponent "gratis" voor de ontvanger, alle andere kosten betaal je eveneens alsof het van het net zou komen).
Dat laatste maakt het voor mij, als particulier, dus ook niet voordeliger.
Komt daar nog bij dat ik voor thuis te laden per kWh een 59 cent/kWh netto vergoeding ontvang en voor laden via PV daar virtueel 20 cent voor betaal en via het net een 25-29 cent.

Vandaar dat ik zeg dat het in de praktijk verschilt van situatie tot situatie en iets minder eenvoudig is dan gewoon te stellen dat het ene systeem altijd voordeliger is dan het andere.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor deze mega goede analyse, netjes gebaseerd op uitgebreide logging.
Ik heb een fikse pv installatie, electrische auto moet in juni komen.
Voorlopig kunnen we hier nog salderen, dan is het allemaal niet zo spannend.
Ik ben al een beetje aan het “warmlopen” voor de toekomst als dat wegvalt.
Vraag aanpassen op aanbod lijkt me een eerste stap, dan heb je geen conversie verliezen. Vervolgens iets van een dag/nacht overbruggings batterij.
De analyse die je laat zien onderstreept dat eigenlijk.
Perfect zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kleine nuance: de analyse geeft alleen een conclusie weer voor mijn eigen verbruikersprofiel en mijn huidig energiecontract.
Daaruit bleek o.a. dat ik beter ook NIET meer saldeer maar in de eerste plaats beter werk op direct verbruik (eventueel te verhogen met een thuisaccu wat hier alleen het geval was gezien ik maar een gedeelte van de kostprijs zelf moest betalen) en het netverbruik afstreep door meer te injecteren naar dan af te nemen van het net.
Wijzigen de parameters kan ook de conclusie wijzigen.

Wat betreft het laden en ontladen via V2G: onder de huidige omstandigheden ben ik daar nog geen voorstander van. Voor mij moet een auto in de eerste plaats de mobiliteit verzorgen en dat is tegengesteld aan zoveel mogelijk gekoppeld zijn aan de woning om eventueel na laden ook nog eens te kunnen terugleveren.
En wij hebben dan ook nog eens het voordeel (eerder uitzondering dan regel) dat er altijd iemand thuis is en dat de uitwerkende partner vrij de dagen en uren van thuiswerk kan bepalen zodat de BEV bij voldoende zon praktisch altijd rechtstreeks van de zon kan laden en bij onvoldoende zon op het werk of openbaar.
De accu's (en dat geldt zowel voor de thuisaccu als de accu van de EV) dynamisch laden via het net en eventueel ontladen (voor een EV op CCS zelfs hier nog niet mogelijk) klinkt leuk maar is in de praktijk niet zo voor de hand liggend. De uren van lager tarief zijn nogal kort en vallen de grootste tijd van het jaar ook nog eens samen met de periode en uren dat PV max. oplevert. Dan kan je, indien PV, al beter rechtstreeks van de zon laden. Tel je voor afname van het net alle kosten daar nog eens bij en dan de verliezen tussen laden en ontladen en de veel lagere dynamische terugleverprijs richting net blijft er tussen dat verschil niet meer winst te halen. En dan zwijgen we nog over de investeringskosten wanneer je zelf moet instaan voor de aankoop van een BEV en/of thuisaccu.
De BEV en laadpaal hebben we zelf niet moeten financieren en de investering in de thuisaccu heb ik zelf maar voor 30% moeten dragen. De enige reden dat ik er wel aan uit kan (en dan zelfs nog geen extra winst maak). Maar dat is geen modale situatie.
Wat betreft het verschil tussen variabel contract en dynamisch contract ben ik dan ook nog eens referentieklant voor de energieleverancier. Dat betekent dat ik deze mijn gegevens ter beschikking stel en de leverancier in ruil die gegevens met mij deelt en ik daarvoor geen (vaste) kosten moet betalen.
Normaal gezien zijn de vaste kosten voor een dynamisch contract ook nog eens hoger dan voor een variabel (die laatste zijn hier nul en dynamisch schommelt dat hier tussen de 70 en 100 € op jaarbasis). Die vaste kosten moet je dus eerst al terugverdienen voor je met een dynamisch contract ook maar winst kan beginnen maken. In de praktijk dus zelden.

[ Voor 81% gewijzigd door IvoB2 op 09-04-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
IvoB2 schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:58:
Kleine nuance: de analyse geeft alleen een conclusie weer voor mijn eigen verbruikersprofiel en mijn huidig energiecontract.
Dat begrijp ik en dat maakt het juist zo tof. ECHTE praktijkdata inclusief alle nukken waar je op voorhand niet aan denkt.
Voor mijn situatie (in Nederland) zal het zeker anders zijn maar geeft dit verhaal toch heel veel richting.
Daaruit bleek o.a. dat ik beter ook NIET meer saldeer maar in de eerste plaats beter werk op direct verbruik (eventueel te verhogen met een thuisaccu wat hier alleen het geval was gezien ik maar een gedeelte van de kostprijs zelf moest betalen) en het netverbruik afstreep door meer te injecteren naar dan af te nemen van het net.
Dat snap ik niet of begrijp ik niet of is in België anders dan in Nederland.
Salderen is toch het best van alles? Dan krijg ik in de zomer in de nachtelijke uren de kWh die ik overdag heb opgewekt zonder meerprijs? Beter dan dat gaat het toch niet worden lijkt me.
Wat betreft het laden en ontladen via V2G: onder de huidige omstandigheden ben ik daar nog geen voorstander van.

De BEV en laadpaal hebben we zelf niet moeten financieren en de investering in de thuisaccu heb ik zelf maar voor 30% moeten dragen. De enige reden dat ik er wel aan uit kan (en dan zelfs nog geen extra winst maak). Maar dat is geen modale situatie.
Ik vraag me ook sterk af of V2G voordelig gaat zijn. Vooralsnog zie ik dat nog niet/nauwelijks. Maar ik ga eens een jaar monitoren voordat ik daar een beslissing over neem.

Thuis accu overweeg ik. Maar ik zie dat eigenlijk pas rendabel worden als 10kWh minder dan 4000euro gaat kosten. (grofweg: 10kWh x 300dagen x 25ct/cycle = 750euro/jaar = 3750euro = 5jaar terugverdientijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Stefannn schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:52:
Dat snap ik niet of begrijp ik niet of is in België anders dan in Nederland.
Salderen is toch het best van alles? Dan krijg ik in de zomer in de nachtelijke uren de kWh die ik overdag heb opgewekt zonder meerprijs? Beter dan dat gaat het toch niet worden lijkt me.
Dat heeft meerder redenen:
1. Op jaarbasis (of beter tussen het opmeten van 2 meterstanden) produceer ik meer energie dan ikzelf verbruik.
2. In België (eigenlijk Vlaanderen want de energiemarkt is er geregionaliseerd en verschilt dus van regio tot regio) mag je maar 1:1 salderen wat je zelf hebt geproduceerd. M.a.w. wat ik tussen twee meterstanden niet direct verbruik gaat richting net en mag ik er via dat net zonder kost terug afhalen. Maar wat je zelf later niet verbruikt ben je kwijt en daar staat geen vergoeding tegenover.
3. Om nog te kunnen salderen heb je een analoge meter nodig. Daar staat, voor eigenaars van PV, een jaarkost van enkele 100'den euro tegenover berekend op het aantal kVA van de PV-omvormer (ongeacht hoeveel je produceert - het zogenaamde prosumententarief). Produceer je niet genoeg voor eigen jaarverbruik is de netkost voor elektriciteit die je alsnog van het net afneemt en niet zelf hebt geproduceert hoger dan voor wie niet saldeert (en kiest voor een digitale meter).
4. Sinds 1/1/23 wordt er in Vlaanderen een capaciteitstarief op vermogen aangerekend. Dat is duurder voor een analoge meter dan voor een digitale en bij een digitale meter is dat tot een max. bedragt beperkt (en analoog niet).

Door dus vervroegd te kiezen voor een digitale meter heb ik volgende voordelen:
- Ik krijg een netto vergoeding voor iedere kWh die ik teruglever op het net. Deze vergoeding is op jaarbasis hoger dan de kost van afname (een kWh afnemen kost momenteel all in iets minder dan 26 cent/kWh en terugleveren levert 20 cent/kWh netto op.
- Ik betaal geen prosumententarief meer (de kost op de kVA van de omvormer).
- Buiten het minimum capaciteitstarief van 2,5 kW (110 € per jaar) betaal ik geen netkosten en capaciteitstarief meer.
[...]

Thuis accu overweeg ik. Maar ik zie dat eigenlijk pas rendabel worden als 10kWh minder dan 4000euro gaat kosten. (grofweg: 10kWh x 300dagen x 25ct/cycle = 750euro/jaar = 3750euro = 5jaar terugverdientijd).
[/quote]
Ik heb een thuisaccu (eigen inbreng 3000 € voor 15,4 kWh opslag) maar die is niet rendabel. M.a.w. die 3000 € krijg ik er niet of nauwelijks uit voor de accu niet meer bruikbaar is (tegen een degradatie van 2% per jaar).
Maar ik heb dan ook geen thuisaccu geplaatst om ze op 5 jaar terug te verdienen. Mijn leven staat niet in het teken van alles (zo snel mogelijk) terug te verdienen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
IvoB2 schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:19:
[...]

Dat heeft meerder redenen:
1. Op jaarbasis (of beter tussen het opmeten van 2 meterstanden) produceer ik meer energie dan ikzelf verbruik.
2. In België (eigenlijk Vlaanderen want de energiemarkt is er geregionaliseerd en verschilt dus van regio tot regio) mag je maar 1:1 salderen wat je zelf hebt geproduceerd. M.a.w. wat ik tussen twee meterstanden niet direct verbruik gaat richting net en mag ik er via dat net zonder kost terug afhalen. Maar wat je zelf later niet verbruikt ben je kwijt en daar staat geen vergoeding tegenover.
3. Om nog te kunnen salderen heb je een analoge meter nodig. Daar staat, voor eigenaars van PV, een jaarkost van enkele 100'den euro tegenover berekend op het aantal kVA van de PV-omvormer (ongeacht hoeveel je produceert - het zogenaamde prosumententarief). Produceer je niet genoeg voor eigen jaarverbruik is de netkost voor elektriciteit die je alsnog van het net afneemt en niet zelf hebt geproduceert hoger dan voor wie niet saldeert (en kiest voor een digitale meter).
4. Sinds 1/1/23 wordt er in Vlaanderen een capaciteitstarief op vermogen aangerekend. Dat is duurder voor een analoge meter dan voor een digitale en bij een digitale meter is dat tot een max. bedragt beperkt (en analoog niet).

Door dus vervroegd te kiezen voor een digitale meter heb ik volgende voordelen:
- Ik krijg een netto vergoeding voor iedere kWh die ik teruglever op het net. Deze vergoeding is op jaarbasis hoger dan de kost van afname (een kWh afnemen kost momenteel all in iets minder dan 26 cent/kWh en terugleveren levert 20 cent/kWh netto op.
- Ik betaal geen prosumententarief meer (de kost op de kVA van de omvormer).
- Buiten het minimum capaciteitstarief van 2,5 kW (110 € per jaar) betaal ik geen netkosten en capaciteitstarief meer.
[...]

[/quote]
Ik heb een thuisaccu (eigen inbreng 3000 € voor 15,4 kWh opslag) maar die is niet rendabel. M.a.w. die 3000 € krijg ik er niet of nauwelijks uit voor de accu niet meer bruikbaar is (tegen een degradatie van 2% per jaar).
Maar ik heb dan ook geen thuisaccu geplaatst om ze op 5 jaar terug te verdienen. Mijn leen staat niet in het teken van alles (zo snel mogelijk) terug te verdienen. :)
Duidelijk.
In Nederland gaat salderen (vooralsnog) per jaar. Zolang dat er nog is is dat dus in Nederland nog het handigste.

Yep.. dat de accu wel eens eerder versleten dan terugverdiend kan zijn zag ik al als risico. Dat maakt me ook eigenlijk heel huiverig om middels V2G met de auto te gaan experimenteren. Die is immers nog eens 10x duurder.

Bij mij hoef ik het er financieel ook niet perse uit te halen. Het is leuk hobbyen. Ik probeer het wel "minimaal kosten neutraal" te houden. Eigenlijk lijkt het me wel leuk als het salderen wordt afgeschaft en we een bandbreedte tarief krijgen. Dan is er weer een uitdaging :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Stefannn schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:23:
[...]

Duidelijk.
In Nederland gaat salderen (vooralsnog) per jaar. Zolang dat er nog is is dat dus in Nederland nog het handigste.
De opname van de meterstand gebeurt hier in normale omstandigheden één keer per jaar. Wanneer je dus tussentijds niet zelf van energieleverancier gaat veranderen gebeurt salderen hier dus ook over een periode van een jaar.
Salderen is idd het handigst maar niet altijd financieel het voordeligst.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 09-04-2023 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

IvoB2 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:25:
[...]

Wat betreft mijn situatie geeft het kiezen voor een dynamisch contract met PV +Accu (waar de verhouding verbruik/productie/opslag is gebeurt op basis van verzamelde data en niet op basis van gevoel noch horen zeggen) in elk geval nog altijd geen voordeel tov een variabel contract.
De cijfers zijn nu eenmaal wat ze zijn en spreken gevoelsberekeningen in de praktijk nog al eens tegen:
[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp doe je een vergelijking tussen een variabele en dynamische prijzen op basis van je huidige gebruiksprofiel.Dat is niet wat ik bediel met sturen op dynamische prijzen. Met sturen bedoel dat je de flexibiliteit in het energiegebruik van je thuisaccu, EV en eventueel warmtepomp gaat inzetten om energie voor de laagste kosten in te kopen en voor de hoogste vergoeding terug te leveren.

Er is wat dit betreft nooit een waarheid want het succes dat je ermee kunt bereiken is afhankelijk van veel factoren zoals de spread tussen de laagste en hoogste prijs op een dag (behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst) en de mate waarin je je energiegebruik kunt aanpassen. Om het voordeel door te rekenen moet je een best wel complexe simulatie doen die veel aannames moet doen.
Ik gebruik ook al jaren een EV.
Daar is weinig goedkoop aan wanneer je deze zelf moet financieren (wat hier gelukkig niet het geval is).
Meer vermogen dan uit een thuisaccu komt er ook niet uit. En zonder bi-directionele laadpaal, waarvan de prijs nog altijd bijna even hoog is dan een uit de kluiten gewassen thuisaccu, komt er helemaal niets vanuit de BEV richting woning.
Een EV is een goedkope accu in de situatie dat de EV er toch al is.

Kosten van bi-directionele laadinfra zijn inderdaad nog te bezien. Op dit moment is er alleen wat te krijgen voor Chademo wat sowieso geen toekomst heeft.

In het geval van bidirectioneel laden op AC zal de onboard charger duurder worden. DC geeft geen extra kosten voor de fabrikant maar vereist een duurdere offboard charger. In de ideale wereld krijgen we hybride omvormers die de energiestromen tussen PV, thuisaccu en auto aan elkaar knopen zonder dubbele AC-DC-conversie.

Een vermogen van 11 kW is voor een thuisaccu vrij groot.
En zelf indien dat voorgaande allemaal geen punt moet zijn heb je in de praktijk weinig aan een grote accu wanneer er onvoldoende overproductie is vanuit PV richting de accu. Je hebt weinig aan een heel groot opslagvermogen wanneer de gratis productie dat opslagvermogen niet kan aanvullen in de periodes dat het er toe doet. Ik heb nu bv. een thuisaccu van 15 kWh. Dat is ruim voldoende om al het huishoudelijk verbruik van elektriciteit te voorzien. Enig probleem is dat in de maanden december en januari er onvoldoende productie is om die 15 kWh dagelijks aan te vullen. Met een grote accu los je dat probleem niet op. Je hebt dan gewoon een grotere accu die met dezelfde capaciteit is opgevuld dan een 15 kWh accu.
Of V2G nuttig ingezet kan worden door een huishouden hangt gewoon af van de vraag hoe vaak en wanneer de auto bij huis staat en wat de kosten gaan zijn van een geschikt laadpunt. Dat maar een deel van de accucapaciteit gebruikt zou worden is niet erg, betekent ook dat de extra slijtage van de accu minimaal zal zijn.

Voor woningen met grotere opwekinstallaties en een auto die overdag vaak bij huis staat heeft V2G wel veel voordelen. In een moderen auto kun je makkelijk 40 kWh reserveren voor het opslaan van zelfopgewekte energie. Wat er niet nodig is voor de consumptie van de woning kan in de avond of ochtend verkocht worden.

We zullen steeds meer naar een situatie gaan waarin energie in de middag niets waard gaat zijn. Als je een grote opwekinstallatie hebt die 80 kWh produceert op een goede dag ga je niet veel bereiken met een kleine thuisaccu om je opwek beter te verwaarden. Een bidirectioneel ladende EV zet meer zoden aan de dijk. Je bent dan ook echt bezig om een probleem op te lossen.
Bijkomend voordeel van de thuisaccu is dan nog eens dat ze 24/7 aan de woning verbonden is en je een voertuig dat in se bedoeld is om in je mobiliteit te voorzien niet aan je woning moet vastkluisteren om er iets aan te hebben want dat noem ik dan een heel duur vervoermiddel dat je maar deels kan gebruiken voor wat het doel eigenlijk is.
Het gaat er niet om wat beter is maar hoe je meer waarde kunt halen uit een asset die er toch al is. De meeste auto's staan >95% van de tijd stil. Als dat vaak bij huis is kun je een auto een dubbel doel geven. Een bidirectionele EV zou ook een prima aanvulling kunnen zijn op en thuisaccu.
Wens je de accu van een BEV via het net aan te vullen wordt het er ook niet altijd goedkoper op. Zie voorgaande cijfers. Het is immers niet zo dat de dynamische prijzen continu lager zijn dan deze van een variabel contract. En wat betreft teruglevering liggen de dynamische prijzen doorgaans veel lager dan variabel. Wat je aan de ene kant wint verlies je dus aan de andere kant veel meer.
Komt daar nog bij dat wanneer je vanuit een AC net een accu wil laden om vervolgens de opgeslagen DC stroom terug te leveren aan de AC verbruikers je dubbele omzettingsverliezen hebt.
Wanneer je deze omzetverliezen telt bij de afnameprijs (waar bij afname bovenop de naakte stroompprijs ook nog eens heffingen + BTW dient betaald te worden) kan je doorgaans al beter gewoon rechtstreeks van het net stroom verbruiken.
Het verdienmodel moet zich in de praktijk nog bewijzen maar er zit veel potentie in als de voorwaarden gunstig zijn voor het betreffende huishouden, dwz de auto moet vaak aan huis staan op het moment dat de energiekosten laag zijn ('s nachts in de winter en in de middag in de lente/zomer). Om eigen opwek goed te kunnen verwaarden moet de auto in de avond of ochtend aan huis zijn.

Dit gaat alleen maar interessanter worden naarmate er nog meer wind- en zonne-energie bijkomt. En ja, dat gaat ook zijn weerslag hebben op de lever- en terugleververgoedingen van normale contracten. De terugleververgoeding wordt minder of je betaalt meer voor levering. Het voordeel van een dynamisch contract is dat de vergoeding van het energiebedrijf transparant zijn en dat er zelf voor kunt zorgen dat je op het beste moment afneemt en teruglevert.

Op het gebied van energiemanagement voor woningen moet er nog wel een stap gezet worden om dit op een gebruiksvriendelijke manier mogelijk te maken.

Een auto schrijft sowieso veel af puur door veroudering (ten opzichte van nieuwere modellen die op de markt komen). Dat heeft weinig met de technische staat te maken. Juist die afschrijving maakt het denk ik wel interessant om een dubbel doel te kunnen geven aan een auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Femme schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:15:
[...]
Als ik het goed begrijp doe je een vergelijking tussen een variabele en dynamische prijzen op basis van je huidige gebruiksprofiel.Dat is niet wat ik bediel met sturen op dynamische prijzen. Met sturen bedoel dat je de flexibiliteit in het energiegebruik van je thuisaccu, EV en eventueel warmtepomp gaat inzetten om energie voor de laagste kosten in te kopen en voor de hoogste vergoeding terug te leveren.
Inderdaad doe ik een vergelijking op basis van mijn eigen verbruikersprofiel.
En dat verbruikersprofiel is ook zodanig dat er door te sturen met een dynamisch tarief weinig winst te behalen valt. Om te beginnen neem ik zoveel mogelijk af van de zonnepanelen. Wat er dan nog overblijft (de maanden december en januari) is onvoldoende om de kosten van een dynamisch tarief eruit te halen, ook al zou je maximaal kunnen sturen.
De cap tussen de uren met de laagste kosten (= DA naakte stroompprijs + heffingen + BTW) en de uren met de hoogste teruglevering (= uitsluitend naakte stroomprijs eventueel te verminderen met de leveranciersfee) is, in vergelijking met de variabel prijs, veel te klein. Dat klein prijsverschil (en de korte tijdsduur) maakt, rekening houdende met de dubbele verliezen van werken via de thuisaccu, het nog altijd niet lonenend.
Met een WP en laadpaal kan je voorlopig ook alleen nog maar afnemen en niet terugleveren.
Wat de toekomst brengt weet ik nu ook niet, dus dat zien we dan wel.
Je kan nu ook alleen maar handelen op de epsot markt omdat er particulier nog maar weinig gebruik van gemaakt wordt. Wanneer iedereen daar opspringt, zeker met een thuisaccu en een EV accu, om afname en teruglevering te sturen zal in de toekomst de tarieven van de DA er ook anders gaan uitzien.
Er is wat dit betreft nooit een waarheid want het succes dat je ermee kunt bereiken is afhankelijk van veel factoren zoals de spread tussen de laagste en hoogste prijs op een dag (behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst) en de mate waarin je je energiegebruik kunt aanpassen. Om het voordeel door te rekenen moet je een best wel complexe simulatie doen die veel aannames moet doen.
Daarom dat ik ook bij herhaling zeg dat het afhankelijk is van het eigen verbruikersprofiel.
Uiteraard kan je dat maar vaststellen door zoveel mogelijk data uit het verleden te verzamelen en is dat nooit een garantie voor de toekomst.
Een EV is een goedkope accu in de situatie dat de EV er toch al is.
Ja en hoe ga je de EV dan aan je huis hangen om 24/7 van energie te voorzien?
Een EV is een auto. Of ga je die dure auto 24/7 aan je woning koppelen om te laden met zonnestroom en vervolgens terug te leveren wanneer er geen zonnestroom is met één stopcontact van een 3 kW via V2L?
Wil je de hele woning van stroom voorzien zal je ook nog een bi-directionele laadpaal nodig hebben. En die zijn voor CCS nog altijd een zeldzaamheid en aardig aan de prijs.
In het geval van bidirectioneel laden op AC zal de onboard charger duurder worden. DC geeft geen extra kosten voor de fabrikant maar vereist een duurdere offboard charger. In de ideale wereld krijgen we hybride omvormers die de energiestromen tussen PV, thuisaccu en auto aan elkaar knopen zonder dubbele AC-DC-conversie.
Dat is toekomstmuziek. Daar zijn we voorlopig dus niets mee.
Een vermogen van 11 kW is voor een thuisaccu vrij groot.
Inderdaad. Wanneer ik dat ergens schreef betreft dat een vergissing van mij. Mijn thuisaccu (monofase) kan max. maar 5 kW leveren. Langdurig eerder tussen de 3.5 en 4.5 kW.
Is in Vlaanderen zonder bijkomende netstudie niet eens toegelaten op het net en vrij uitzonderlijk.
Ofwel heb je 1F met een max. van 5 kVA ofwel 3F met een max. van 10 kVA.
Voor woningen met grotere opwekinstallaties en een auto die overdag vaak bij huis staat heeft V2G wel veel voordelen. In een moderen auto kun je makkelijk 40 kWh reserveren voor het opslaan van zelfopgewekte energie. Wat er niet nodig is voor de consumptie van de woning kan in de avond of ochtend verkocht worden.
Dat is een mooie theorie maar in de praktijk ziet dat er iets anders uit.
Wat je eerst opslaat in de accu (en dat geldt voor thuisaccu en EV) heeft zijn laadverliezen. Ga je dat daarna terugleveren aan het net heb je weer netverliezen. De cap tussen afname en teruglevering is doorgaans te klein om die kosten eruit te halen.
Wat er niet nodig is voor consumptie kan je ook rechtstreeks verkopen aan het net (eenmaal batterij vol gewoon injecteren van PV naar net). Die vergoeding is doorgaans ook veel hoger dan je zou krijgen met een dynamisch contract (zie vb. op het einde).
We zullen steeds meer naar een situatie gaan waarin energie in de middag niets waard gaat zijn. Als je een grote opwekinstallatie hebt die 80 kWh produceert op een goede dag ga je niet veel bereiken met een kleine thuisaccu om je opwek beter te verwaarden. Een bidirectioneel ladende EV zet meer zoden aan de dijk. Je bent dan ook echt bezig om een probleem op te lossen.
Wanneer je het zo bekijkt zou het wel kunnen.
Maar met 80 kWh op je dak bots je weer op een ander praktisch probleem. De tijdspanne van goedkope uren en dure uren is niet oneindig en meestal van korte duur. Wanneer je de resterende 70 kWh tijdens de dure uren, wanneer het loont, op het net moet krijgen zal dat tegen een heel hoog vermogen moeten gebeuren of je komt tijd te kort om dat over te zetten. Wanneer iedereen op dezelfde goedkope uren gaat afnemen en terugleveren gaan de dynamische prijzen, die werken volgens verwachte vraag en aanbod, uiteraard ook niet laag en hoog blijven want de vraag en aanbod wijzigen. En of de netbeheerder zo blij gaat zijn dat iedereen tijdens dezelfde vork gaat afnemen en terugleveren blijft ook nog maar de vraag. Dan veroorzaak je immers bijkomende pieken op het net. Hier hebben ze al iets gevonden om dat (financieel) te voorkomen => het capaciteitstarief: hoe hogere je afnamepiek hoe meer je betaalt, hoe minder voordeel je haalt door te handelen op het net.
Het gaat er niet om wat beter is maar hoe je meer waarde kunt halen uit een asset die er toch al is. De meeste auto's staan >95% van de tijd stil. Als dat vaak bij huis is kun je een auto een dubbel doel geven. Een bidirectionele EV zou ook een prima aanvulling kunnen zijn op en thuisaccu.
Kan, maar hier gebruiken wij een EV voor zijn primaire doel: mobiliteit (delen met vier gezinnen).

Kijk al voorbeeld naar de handelsprijzen op de spotmarkt voor vandaag.
De goedkoopste dynamische prijs voor netafname bedraagt 8,4 cent/kWh en houdt maar 3 uur aan.
De duurste dynamische prijs voor terugleveren bedraagt 16,3 cent/kWh en houdt nog geen 2 uur aan. *
De cap is dus een 8 cent/kWh en je kan met deze cap dan nog maar verkopen op 2 uur tijd.
Daar staat tegenover dat bij een gewoon variabel contract de teruglevering 20 24/7 cent bedraagt
en de afname 24/7 op 25,8 cent/kWh. De cap is daar slechts 5,8 cent/kWh maar wel het volledige etmaal toepasbaar.
Komt daar nog eens bij dat tussen 12:00 en 16:00 uur, wanneer PV normaal het meest produceert, je met het variabel contract zonder zorgen aan 20 cent/kWh aan het net kan terugleveren en met dynamisch moet zorgen dat je alles in een accu krijgt (en er later zonder kosten terug vanaf geraakt) want op die uren krijg je er nauwelijks 5 cent/kWh voor.
Terugleveren van PV naar net gaat dan ook nog eens 1:1.
Terugleveren aan net over een accu gaat dan ook nog eens met verliezen tussen 10 en 20% gepaard.
De praktijk wil dus nogal eens verschillen van de mooie theorie.

* prijzen voor Vlaanderen waar de netkosten en BTW vooralsnog lager zijn dan in NL.
Bij hogere netkosten en BTW wordt afnemen nog duurder tov terugleveren en het verdienmodel om energie te verhandelen via een accu nog moeilijker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_SvegMMeZnXAsutsXfZ7oiZ6Bk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBHj1uGdvlcXe0kbTYjdUUbi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n382mixWI5WPrNpiaBao8jnUpC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8i7JDuF5QsxdvtEhFqDSYTR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door IvoB2 op 11-04-2023 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-09 19:01
[...]

Inmiddels heb je als het goed is enige ervaring met de Bluebuilt laadpaal. Hoe bevalt deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoarma4Life
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 06:41
[...]

Ben hier ook benieuwd naar. Ik sta op het punt om hem te bestellen maar voornamelijk omdat werk deze betaald. Toekomst ben ik benieuwd of v2h gaat werken en of ik deze fatsoenlijk zonder cloudkoppelingen aan Home Assistant kan koppelen. Ik zag dat de fabrikant hem namelijk maakt met wifi/ethernet wat coolblue niet deelt bij de verkoop. Enkel de SIM module.

Hoop dat je een update kan geven over je ervaringen. Dank je wel alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Mja, de installatie was wisselend. De installatie zelf ging best goed.

Maar ze kregen ‘m die dag niet ge-activeerd en dat heeft echt wel een paar weken geduurt. Met als extra frustratie dat ze praktisch onbereikbaar zijn via de telefoon en op mail ook erg traag reageren (reactietijden minimaal een dag, meestal een paar dagen)

Een deel van de complicatie was dat ik ‘m ook via de wifi had gekoppeld (en dat mag dus niet).

Daar bovenop had ik deze paal-en-leverancier geselecteerd omdat ze zakelijk-prive kunnen verrekenen. Daar zijn ze dus per begin mei ook mee gestopt.

Met als alternatief dat je bij een drietal laadtag providers een pas of tag kan aanvragen en daar het nummer van door moet geven. (Wat natuurlijk ook weken (!) overheen ging voordat dat goed werkte)

Dus nee; op service vlak heb ik nog een nare bijsmaak, maar dit kan specifiek voor mij zijn omdat ik gekke dingen vraag.

Het stelt mij iig gerust dat ik wel weet hoe ik bij t admin panel kom en wifi kan instellen als ik er echt klaar mee ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

De paal zelf bevalt eigenlijk wel, dat de kabel eraan zit is (onverwacht) praktisch en het is fijn dat er een displaytje op zit die laat zien hoeveel hij geladen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-09 19:01
Toch een paar puntjes waar ik ook rekening mee moet houden. Thanks @Tubby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoarma4Life
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 06:41
Tubby schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:25:
Mja, de installatie was wisselend. De installatie zelf ging best goed.

Maar ze kregen ‘m die dag niet ge-activeerd en dat heeft echt wel een paar weken geduurt. Met als extra frustratie dat ze praktisch onbereikbaar zijn via de telefoon en op mail ook erg traag reageren (reactietijden minimaal een dag, meestal een paar dagen)

Een deel van de complicatie was dat ik ‘m ook via de wifi had gekoppeld (en dat mag dus niet).

Daar bovenop had ik deze paal-en-leverancier geselecteerd omdat ze zakelijk-prive kunnen verrekenen. Daar zijn ze dus per begin mei ook mee gestopt.

Met als alternatief dat je bij een drietal laadtag providers een pas of tag kan aanvragen en daar het nummer van door moet geven. (Wat natuurlijk ook weken (!) overheen ging voordat dat goed werkte)

Dus nee; op service vlak heb ik nog een nare bijsmaak, maar dit kan specifiek voor mij zijn omdat ik gekke dingen vraag.

Het stelt mij iig gerust dat ik wel weet hoe ik bij t admin panel kom en wifi kan instellen als ik er echt klaar mee ben.
Dank voor deze informatie. Blij om te horen dat je zelf bij de admin panel kan komen.

Ik zag op de site waar coolblue de paal afneemt, dat de paal ook ethernet heeft. Kan jij dit toevallig bevestigen?

Tevens was ik benieuwd, met toegang tot de admin panel welke zaken beschikbaar zijn. Ik zal alle laadkosten doorgeven aan mijn werkgever, en geniet eigenlijk de voorkeur zonder abbo. Zou je wellicht de inlog van de paal kunnen delen evt via PM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
Wij hebben een Xpeng G9 besteld. Een nieuwe Chinese auto met ook V2L. Ik had hier een paar vragen over waar ik maar moeilijk via Google antwoord op krijg die ik graag aan jullie zou willen stellen.

1: Wat zorgt er nu voor het onderscheid tussen V2L en V2G/H/X? Is het puur softwarematig aan de kant van de auto? Dus dat je met een compatibele laadpaal en een toekomstige software-update ook veilig je woning van stroom kan voorzien via je auto.

2: Waar hangt het vermogen dat je terug kan leveren van af?

3: Wat voor een aanpassing heb je in je huis nodig om bij een voordelig tarief of bij stroomuitval over te schakelen op stroom uit de EV?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Grotbewoner schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:26:
Wij hebben een Xpeng G9 besteld. Een nieuwe Chinese auto met ook V2L. Ik had hier een paar vragen over waar ik maar moeilijk via Google antwoord op krijg die ik graag aan jullie zou willen stellen.

1: Wat zorgt er nu voor het onderscheid tussen V2L en V2G/H/X? Is het puur softwarematig aan de kant van de auto? Dus dat je met een compatibele laadpaal en een toekomstige software-update ook veilig je woning van stroom kan voorzien via je auto.
V2L is niet veel meer dan een stopcontact in de auto waar 230V uit komt voor je krultang, koffiezetter of boormachine. Je hoeft hier niets aan te regelen, behalve dat de spanning 230V/50Hz is.
In geval van V2G/H/X/L/Q/O/P :+ moet de auto ook 230V/50Hz produceren, maar dit tevens gelijk leggen met de 230V/50Hz die uit het net komt.
Afbeeldingslocatie: https://vru.vibrationresearch.com/wp-content/uploads/2018/08/Capture-90degree-1.png

Blauw en groen moeten exact over elkaar heen liggen voordat de auto stroom kan leveren aan het net. Daarnaast moet er een mechanisme aanwezig zijn (in auto of huis) die voor een fysieke afkoppeling zorgt wanneer de netvoeding vanaf de straat weg valt, als dit er niet is ben je bij uitval van het stroomnet opeens de elektriciteitscentrale van de hele wijk. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Grotbewoner schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:26:
3: Wat voor een aanpassing heb je in je huis nodig om bij een voordelig tarief of bij stroomuitval over te schakelen op stroom uit de EV?
1. Een aanpassing in je automatenkast zodat al je kringen (of de gewenste kringen) off grid kunnen werken.
2. Een aangepaste omvormer zoals bv. een Victron Multiplus II.

Beiden hier trouwens al enkele jaren aanwezig. :)

Wil je de stroom uit een BEV ook nog eens aan je thuisnet kunnen laten terugleveren (V2H) dan heb je ofwel een bidirectionele (dure) DC laadpaal nodig of een bidirectionele AC laadpaal met aangepaste hardware in de EV.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 09-07-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
Kortom, het is er nog niet echt..of kostbaarder dan normale stroom.

Wij staan ook aan de vooravond van een nwe auto..maar ik zie nog niet echt een gamechanger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:57
Persoonlijk denk ik dat particuliere ervaringen met V2G in Nederland niet eerder dan in de loop van 2024 te verwachten zijn. Dat jaar worden immers diverse modellen die dat zouden moeten ondersteunen (zoals de Volvo EX90, Polstar 3 en Kia EV9) uitgeleverd. Plus dan komt ook de Wallbox Quasar 2 op de markt.

Ik heb de indruk dat best wat mensen hier op aan het wachten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@IvoB2 (en @Grotbewoner ) de Multiplus is hier nauwelijks geschikt voor, want die heeft maar één AC ingang (voor het grid). Dan heb je dus een handmatige transfer switch nodig.
De Quattro is denk ik beter, want die heeft ook een generatoringang, waar dus de ongesynchroniseerde V2L op zou kunnen. Die is uiteraard navenant duurder dan de Multiplus :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Laatst online: 20:37

Fioravanti

Fioravantastisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
wwwmarcel schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:10:
Kortom, het is er nog niet echt..of kostbaarder dan normale stroom.

Wij staan ook aan de vooravond van een nwe auto..maar ik zie nog niet echt een gamechanger
Voor CHAdeMO is het er al jaren.
Voor CCS wordt het eind dit jaar begin volgend jaar verwacht.

Maar prijstechnisch zie ik er momenteel ook niet veel voordeel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Franciesco schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:08:
Persoonlijk denk ik dat particuliere ervaringen met V2G in Nederland niet eerder dan in de loop van 2024 te verwachten zijn. Dat jaar worden immers diverse modellen die dat zouden moeten ondersteunen (zoals de Volvo EX90, Polstar 3 en Kia EV9) uitgeleverd. Plus dan komt ook de Wallbox Quasar 2 op de markt.

Ik heb de indruk dat best wat mensen hier op aan het wachten zijn.
Als ik goed ben ingelicht is de Wallbox Q2 eveneens een DC bidirectionele laadpaal.
Op de verkoopprijs van een DC bidirectionele laadpaal zit ik nu niet echt te wachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Proton_ schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:23:
Dan heb je dus een handmatige transfer switch nodig.
Werd eveneens al geïnstalleerd. Dat was de kost niet.
De installatie is hier immers al voorbereid om een generator op aan te sluiten.
Het einddoel is tenslotte 100% off grid.

[ Voor 220% gewijzigd door IvoB2 op 09-07-2023 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
hmm in dit artikel staat dat de ioniq 5 het kan...klopt toch niet, dacht ik..

best lastig, met aanschaf nieuwe auto, wil je niet dat je achteraf spijt hebt.
de Volvo EX90, Polstar 3 en Kia EV9 zijn wel kostbare auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Voor de EX90 en EV9 kan het voor mij nog wel eens best de doorslag maken. De accu’s zijn lekker groot maar heb die range toch niet dagelijks nodig. Als er maar 200 km in zit redden wij ons wel. Met een tarieven van -60ct/kWh kan het echter leuke dagen opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
wwwmarcel schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:20:
[...]
Mits specifieke aanpassingen.
Dus (nog) niet standaard vanuit de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
wwwmarcel schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:20:
[...]

best lastig, met aanschaf nieuwe auto, wil je niet dat je achteraf spijt hebt.
de Volvo EX90, Polstar 3 en Kia EV9 zijn wel kostbare auto's
In de IONIQ 5 is de hardware aanwezig, echter de software moet aangepast worden, dit staat in het artikel voor de IONIQ 5:

Het automerk Hyundai klopte aan de deur. Die waren bezig met die Ioniq 5. "Als je die nu koopt, is de hardware voor terugleveren al aan boord maar de software nog niet. Wij hebben met Hyundai al wel toegang tot die nieuwe software", zegt Berg trots. "We zijn het enige bedrijf ter wereld die deze Ioniq 5 kan laten ontladen."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hidrolix
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-07 07:58
Hoi allen,

Ik zie regelmatig voorbij komen dat alleen de synchronisatie nodig is voor V2G.

Misschien is dit al eerder gebeurd maar ik denk laat ik het eens wat concreet uitleggen want alleen synchronisatie is niet voldoende.

Om gewoon spanning uit het voertuig te gebruiken zal er alleen een spanning en stroom regeling nodig zijn in de omvormer. Deze verzorgt dat de spanning altijd regelt naar 230 VAC en 50 Hz.

Om de spanningen tussen het voertuig / converter en grid veilig in te kunnen schakelen, moeten de spanning en frequentie naar genoeg hetzelfde zijn. De regel leert ons dat potentiaal verschil een situatie bied om stroom te laten lopen. Zelfde geld dus ook bij het inschakelen van voertuig naar Grid.

Wat is nu die synchronisatie ?
(Zoals ik het ken vanuit de generatoren besturing systemen)
1. Frequentie wordt gematched. Dit houdt in dat de exacte frequentie tussen voertuig en grid gelijk wordt gebracht. Dit zal uiteindelijk in de meeste gevallen binnen 0.1 Hz moeten zijn en met de modernere generator systemen wordt dit volledig gematched op 0.01 hz.

2. Spanning amplitude wordt gematched. Dit houdt in dat als de spanning 240 VAC is van de Grid dat het voertuig dit exact zal matchen op 240 VAC.

3. Correct Phase angle De sinus van de omvormer en de generator moeten in tijd ook gelijk lopen. Als je dit op een osciloscoop zou bekijken zouden de sinussen over elkaar heen moeten lopen. In meeste gevallen is door de voorgaande stappen uit te voeren dit nog niet direct gebeurd. De aansturing zal dus heel langzaam de frequentie iets opschroeven om deze hoek terug te brengen tot onder de 10 graden.

4. Inschakelen omvormer. Zodra bovenstaande 3 stappen goed zijn doorlopen en de spanning, frequentie en hoek binnen de grenswaardes zijn, schakel je in. Hierbij zit een actieve controle op of de schakelaar ook daad werkelijk is ingeschakeld.

Wanneer het inschakelen succesvol is afgerond zullen er nieuwe variabelen ontstaan die aangestuurd moeten worden. Dit zijn de power factor en de vermogens regeling.

De power factor(arbeidsfactor) is nodig om de blindstromen die kunnen ontstaan in ordelijke verhouden te houden. Hiervoor geld de werkelijke vermogen (kW) krijg je terug van je energie maatschappij. De KVAr (blindstromen) krijg je niks voor van je energie maatschappij. Erger zelfs, als deze te veel zijn kunnen ze zelf komen klagen bij je dat je het net verkeerd belast. De resultante van beiden KVAr en KW zijn KVA. Link: Wikipedia: Arbeidsfactor

De power factor kan worden aangestuurd door de spanning van de omvormer te regelen in amplitude. Dit betekend indien de powerfactor capacitief(-0.9) wordt dat de spanning omhoog wordt gestuurd en indien de spanning inductief (+0.9) wordt dat de spanning omlaag wordt gestuurd. Ik denk dat de regeling als V2G waarnschijnlijk op een arbeids factor van 1 probeert te sturen. Dan wordt er geen stroom "verloren" bij het terug leveren.

Vermogens regeling. De vermogens regeling is nodig om vermogen terug te regelen. Dit kan worden aangestuurd met een Stroom amplitude regeling. Hoe meer stroom je door laat hoe meer vermogen je terug regeld.

Gecombineerd met de power factor en vermogens regeling is het nu mogelijk om stabiel aan het net terug te leveren met controle over de hoeveelheid vermogen.

Misschien volgens sommige niet genoeg in de diepte uitgelegd, maar wilde het begrijpbaar houden voor een breed publiek.

Als ik iets raars heb gezegd hoor ik het ook graag :)

6000 wp west, 3000 wp oost. 5.12 kWh Marstek, Kia EV6 74,4kwh, warmtepomp 7 kw + warmtepomp boiler(120 liter), inductie koken, home assistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Terugleveren is iets eenvoudiger dan je schetst (spanningsmatching krijg je zo'n beetje gratis als je de boel als PLL sinusvormige stroombron ziet) maar erg belangrijk bij V2G en geen issue bij V2L zijn de eilandbedrijf, frequentie, overspanning en onderspannings-beveiligingen. Zeker als een auto in verschillende landen mag terugleveren die elk hun eigen eisen hebben en daar heen en weer kan reizen.
PV omvormers kunnen na inbedrijfstelling niet zomaar op een ander land ingesteld worden, dus daar kan er weinig fout gaan, maar die staan dan ook niet op wielen...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Bij AC V2G moet de auto inderdaad compatible zijn met alle denkbare netcodes van landen waar die auto gebruikt kan worden. Dus als je van Amsterdam naar Noorwegen rijdt en daar inplugt op een bidirectionele laadpaal moet de auto als generator voldoen aan de netcodes van het lokale netwerk.

Met DC V2G heb je dat gedoe niet om de omvormer gewoon stationair is. De mooiste oplossing blijft mijn inziens een hybride omvormer in je woning die het middelpunt vormt tusen PV, V2G en een kleine thuisaccu van 5 of 10 kWh. De onboard chargers in de auto kunnen simpel blijven en hoeven alleen maar acceptabel te presteren in het bereik 6 tot 16A op 230 VAC. DC V2G is alleen maar duur omdat het geen schaalgrootte heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:36
Femme schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:10:
Bij AC V2G moet de auto inderdaad compatible zijn met alle denkbare netcodes van landen waar die auto gebruikt kan worden. Dus als je van Amsterdam naar Noorwegen rijdt en daar inplugt op een bidirectionele laadpaal moet de auto als generator voldoen aan de netcodes van het lokale netwerk.

Met DC V2G heb je dat gedoe niet om de omvormer gewoon stationair is. De mooiste oplossing blijft mijn inziens een hybride omvormer in je woning die het middelpunt vormt tusen PV, V2G en een kleine thuisaccu van 5 of 10 kWh. De onboard chargers in de auto kunnen simpel blijven en hoeven alleen maar acceptabel te presteren in het bereik 6 tot 16A op 230 VAC. DC V2G is alleen maar duur omdat het geen schaalgrootte heeft.
Conceptueel helemaal mee eens. En clubs als dcbel zitten ook op dat spoor. Maar dan de praktijk: in veel woningen zitten PV installatie, EV lader en een goede plek voor een thuisaccu (goed dragende ondergrond; niet te koud) mijlenver uit elkaar. Je moet dus tussen deze locaties DC bekabeling gaan aanleggen, waarbij je + en - gescheiden wilt houden i.v.m. vlambogen. Dat is vaak lastig en ook regelmatig onmogelijk, waarmee het geen schaalbaar concept is. Je ziet het nu ook bij die thuisaccu's: een hybride systeem is energetisch en qua investering (in greenfield situatie) veel verstandiger, maar toch wordt vooral ingezet op retrofit systemen. Want lekker universeel en dus schaalbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MGforLuxury
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-01-2024
Na verlezen in dit draadje zag ik de discussie van @grotegok (met dank voor de inspiratie). Hij realiseerde een werkende V2L > Solar > GRID oplossing met zijn EV6 i.c.m. een zelf ontworpen/gebouwde schakeling.
In een reactie daarop van een ander forum lid kwam de opmerking : "Mean well" schakelende voeding voorbij als "veilige" en werkende oplossing van V2L naar V2G.

Dit klinkt erg interessant, omdat in de tussentijd er meer V2L EV's rondrijden met mogelijk dezelfde wens.

Even los van alle discussies over "nut" en "noodzaak" en "onzin" m.b.t. het omstekkeren voor het besparen van een paar €.

Nu weten wij allemaal dat er sinds 2022 nog al wat is gebeurd met de energieprijzen en het einde lijkt nog niet in zicht. Ook de op dit forum voorspelde "variabele contracten" lijken als snel gemeengoed te worden.
Des te meer de reden lijkt mij om aan "omstekkeren" te denken en gebruik te maken van die grote "accu op wielen".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HW5UqdsDnc2OXKr3sItNCzWY5is=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BI7VWlxk03kuDOKuacwNcXaT.png?f=fotoalbum_large

In mijn geval heb ik een vast basis gebruik van ongeveer 400 watt per uur. Dat is dus tijdens de niet zonnige momenten gemiddeld ongeveer 6 Kwh per dag.

Wat zou het dus mooi zijn om dit via "omstekkeren" buiten de meter te houden.

Mijn vraag aan o.a. @grotegok is:

Is dit één van de werkbare oplossingen voor een veilige koppeling van V2L naar V2G, waarbij, in geval van het wegvallen van het GRID een ATS is opgenomen om het huis "automatisch" los te koppelen van "het stoomnet" en de V2L (binnen de ingestelde marges) kan dienen als veilige "backup" stroomvoorziening.

Bij normaal functioneren zou je dan via de schakelende voeding de gewenste capaciteit kunnen regelen naar V2G.
Gedachte is om gebruik te maken van een gebruikte solar inverter in combinatie met een schakelende voeding naar 300 V DC. Binnen de schakeling zou ik ook nog een spanningsbegrenzer op willen nemen, zoals ik ook binnen de schakeling van @grotegok roteGok heb gezien.

De schakelende voeding is voor ongeveer € 400,- op Ali te bestellen en de Solar inverter is 2e hands via marktplaats te vinden voor rond de €150,- Uiteraard nog kosten voor 2x ATS en V2L kabel.

Is deze gedachtegang en oplossing goed _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-7WiWbSSHutyUBsDBI25zA0rRg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VjJ9CqWeMHnqG01GfWoVvOxg.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door MGforLuxury op 16-07-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:49
MGforLuxury schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:10:
[...]

Na verlezen in dit draadje zag ik de discussie van @grotegok (met dank voor de inspiratie). Hij realiseerde een werkende V2L > Solar > GRID oplossing met zijn EV6 i.c.m. een zelf ontworpen/gebouwde schakeling.
In een reactie daarop van een ander forum lid kwam de opmerking : "Mean well" schakelende voeding voorbij als "veilige" en werkende oplossing van V2L naar V2G.

Dit klinkt erg interessant, omdat in de tussentijd er meer V2L EV's rondrijden met mogelijk dezelfde wens.

Even los van alle discussies over "nut" en "noodzaak" en "onzin" m.b.t. het omstekkeren voor het besparen van een paar €.

Nu weten wij allemaal dat er sinds 2022 nog al wat is gebeurd met de energieprijzen en het einde lijkt nog niet in zicht. Ook de op dit forum voorspelde "variabele contracten" lijken als snel gemeengoed te worden.
Des te meer de reden lijkt mij om aan "omstekkeren" te denken en gebruik te maken van die grote "accu op wielen".

[Afbeelding]

In mijn geval heb ik een vast basis gebruik van ongeveer 400 watt per uur. Dat is dus tijdens de niet zonnige momenten gemiddeld ongeveer 6 Kwh per dag.

Is dit één van de werkbare oplossingen voor een veilige koppeling van V2L naar V2G, waarbij, in geval van het wegvallen van het GRID een ATS is opgenomen om het huis "automatisch" los te koppelen van "het stoomnet" en de V2L (binnen de ingestelde marges) kan dienen als veilige "backup" stroomvoorziening.

Bij normaal functioneren zou je dan via de schakelende voeding de gewenste capaciteit kunnen regelen naar V2G.
Gedachte is om gebruik te maken van een gebruikte solar inverter in combinatie met een schakelende voeding naar 300 V DC. Binnen de schakeling zou ik ook nog een spanningsbegrenzer op willen nemen, zoals ik ook binnen de schakeling van @grotegok roteGok heb gezien.

De schakelende voeding is voor ongeveer € 400,- op Ali te bestellen en de Solar inverter is 2e hands via marktplaats te vinden voor rond de €150,- Uiteraard nog kosten voor 2x ATS en V2L kabel.

[Afbeelding]
Ik ben wel benieuwd naar het rendement van de keten. 400watt 2x omzetten (230v wissel naar 300V gelijk en dan van 300V gelijk weer naar 230V wissel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGforLuxury
ybos schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:11:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar het rendement van de keten. 400watt 2x omzetten (230v wissel naar 300V gelijk en dan van 300V gelijk weer naar 230V wissel).
Dat zal inderdaad nog moeten blijken, maar ik zou eerst graag wel willen weten of ik met deze configuratie een goede gooi doe naar een veilige en "in sync" oplossing van V2L naar V2G.

Het blijft natuurlijk een bewerkelijke oplossing, maar met een 64Kwh accu op wielen en een "standaard dagelijks verbruik" van 24 x 400 watt, hoop ik toch wat van de teller af te snoepen. Ik zit standaard aan behoorlijk wat overcapaciteit dat ik liever zelf zou willen gebruiken om naar een 'agile' oplossing te komen.
En 2025 komt ook steeds meer in zicht, waarbij het salderen toch een beetje op de tocht begint te staan.
M.a.w. Alles wat ik buiten de meter kan houden is meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:38
Weet je al hoeveel het "verlies" is van een V2L auto naar een verbruiker?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGforLuxury
Hansieo schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:28:
Weet je al hoeveel het "verlies" is van een V2L auto naar een verbruiker?
Geen idee. Dat zijn nu juist beantwoorden waar ik naar op zoek ben. En uiteraard of dit een veilige en goed functionerende oplossing is. Ik hoop dat @grotegok hier antwoorden op heeft. Hij heeft immers een eigen oplossing gebouwd, die al enige tijd draait. Ik hoop dat hij de antwoorden hierop heeft. _/-\o_

Als ik weet of dit projectje zou kunnen slagen dan ga ik het in de praktijk toepassen en hoop ik zelf antwoorden te kunnen geven.

[ Voor 11% gewijzigd door MGforLuxury op 16-07-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:38
indien het verlies niet te gek is, zou ik best een mech. ventilatie er op willen draaien (oid) ... als de opwek weg is.

Omschakelen is voor dat spul niet erg

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
MGforLuxury schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:10:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hi,
2 reacties:
1/ waarom om stekkeren? Je kan er toch een relais met wissel contact in zetten?
Relais in de laadpaal veranderen van “maak relais” naar “wissel relais”. Dan kan je de auto omschakelen van bron naar drain.
2/ ik heb het lange tijd een leuk idee gevonden. Ik heb mijn zelf gemaakte laadpaal met die reden ook uitgevoerd met alle schakel elektronica in de meterkast. In principe kan ik daar nu al een V2L stopcontact maken. Echter… ik ben me gaan realiseren dat ik waarschijnlijk in 10 jaar 200.000 km ga rijden. Bij 15kWh/100km komt dat overeen met 2000 keer 15kWh. En die 15kWh is waarschijnlijk ook ongeveer wat je op een dag heen en weer wilt pompen. Dat komt dan dus overeen met 2000 dagen = ongeveer 6 jaar.
Kortom….. de accu gaat sneller slijten van het V2G gedoe dan van het rijden.
Dan wordt die “gratis batterij op wielen” opeens wel heel erg duur.
Dus… alles is voorbereid, misschien ga ik het V2L stopcontact nog een keer plaatsen “puur voor de lol”, maar ik denk dat ik als thuisbatterij uiteindelijk een losse 15kWh batterij ga kopen tegen de tijd dat die prijs tot iets van 3000euro gezakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGforLuxury
@Stefannn bedankt voor je reactie.
Voor wat betreft 1: het omstekkeren, is dit natuurlijk helemaal waar, ware het niet dat ik een Zappi lader buiten heb hangen, waar ik liever niet aan ga sleutelen.

Het rijden en het aantal kilometers is een ander verhaal. Ik heb inmiddels mijn 3e EV en rij daar als particulier ongeveer 10.000 km per jaar mee. Ik heb dus nu ook mijn 3e rijdende accu voor de deur staan en zal hier waarschijnlijk geen 10 jaar mee rijden.

Het omstekkeren is voor mij geen probleem, omdat ik overdag meestal thuis ben als pensionado. Ik heb een variabel contract en ben inmiddels gasloos en al bijna energie neutraal.

M.a.w. Voor mij is het een uitdaging om de rekening nog verder naar beneden te krijgen door nog meer zelf voordienend te zijn.

Onze meterkast is, qua groepsindeling, al aangepast sinds 2015, omdat ik toen al mijn eerste "off grid" solar inverter, gekoppeld aan loodaccu's in gebruik nam.
Dit bleek echter onvoldoende rendement op te leveren, zeker met de mogelijkheid om te salderen.

In 2016 heb ik toen besloten om naar 3 x 25A te gaan en mijn installatie om te wisselen voor een Grid tied inverter. In 2017 kwam daar een tweede bij ivm de aanschaf van mijn eerste EV en een extra string 3000wp zonnepanelen.

Er ligt nu dus 6000wp op mijn dak en heb een behoorlijke overproductie, die ik in de winter kan gebruiken om te verwarmen met twee airco's.

Mijn gedachte is om de V2L te gaan gebruiken om mijn grondlast(400 watt) te stabiliseren, zodat deze buiten de meter blijft. Dit kan vrij eenvoudig, omdat de gebruikers van deze grondlast dmv 4 zekering automaten op één fase zijn samengebracht, zodat zij eenvoudig los te koppelen zijn van het net. In dat geval functioneren zij als "eiland" en zijn alle noodzakelijke kleingebruikers (verlichting, koel/vrieskast internet, tv, computers) beschikbaar voor een alternatieve (lees V2L of generator) stroombron.

Het liefst zou ik de oplossing van @grotegok implementeren, door gebruik te maken van een "geregelde" schakelende voeding, die de V2L omzet naar 310V DC icm een afgedankte GRID TIED solar inverter.
Op die manier heb ik een "net synchrone" koppeling en kan ik zonder enige onderbreking schakelen.

In mijn situatie zou ik dat door de toevoeging van twee Automatic Transfer Switches(ATS) nog een "veilige" van het GRID losgekoppelde oplossing kunnen realiseren, om in geval van een stroomstoring "beperkt" in eigen behoefte te voorzien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HW5UqdsDnc2OXKr3sItNCzWY5is=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BI7VWlxk03kuDOKuacwNcXaT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
Ieder uiteraard zijn eigen uitgangspunten maar een (relatief dure) EV aanschaffen om je huis van een paar kWh stroom te voorzien is dat niet overkill en vooral economisch inefficiënt?

Hier staat al enkele jaren een 15,4 kWh thuisaccu gekoppeld aan een dubbele omvormer (eentje voor de PV en eentje voor de accu die volledig off grid kan werken en ook zonder netkoppeling PV laat werken door een zuivere sinus te produceren).
We zijn al sinds 2011 volledig gasloos en verrekend over de laatste 365 dagen 89% zelfvoorzienend (in cijfers in 2023 124 kWh van het net afgehaald en het tienvoudige geëxporteerd naar het net).
Een EV accu V2H gekoppeld zou, ook al zouden we de EV 24/7 aan de woning kunnen koppelen) daar nauwelijk verbetering in kunnen brengen. De accu heeft in theorie wel meer opslagcapaciteit maar daar heb je weinig aan wanneer de productie van je PV dat niet aankan. Van mid februari tot mid november zijn we met de 15 kWh accu al volledig zelfvoorzienend. Tussen maart en oktober produceert PV al meer dan we zelf kunnen verbruiken, een EV accu zou dan geen meerwaarde geven.
De grootste netafname gebeurt in december en januari. Maar dan krijgt de PV productie meestal zelfs een 15 kWh accu niet voor 100% gevuld. Dus ook dan zou de EV - met zijn grotere opslag - geen meerwaarde betekenen.
Je zou er slechts een paar % meer zelfvoorziening door winnen maar tegen een ongeziene niet rendabele kostprijs.
Zou je in de winter je accu dynamisch gaan bijladen zou dit een paar euro winst betekenen (door de lagere dynamische prijzen) maar de vaste meerkost van een dynamisch contract zou dan geen econmische meerwaarde betekenen.

Wij hebben nu al besloten dat we als we beiden gepensioneerd zijn (we kunnen nu al veel thuiswerken zodat de EV meer thuis zou kunnen staan dan op de weg rijden) we juist kiezen voor geen eigen auto meer.
Het geld dat je daarmee bespaart is veel meer dan die paar euro die je extra zou kunnen besparen door V2H te kunnen gaan.

Je zou het wel kunnen doen als een soort hobbyprojectje (en een hobby mag meestal wat kosten) of gewoon omdat het kan.
Maar in de meeste gevallen zal het je meer geld kosten dan dat het opbrengt.

Om een idee te geven: mijn thuisaccu van 15,4 kWh incl. BMS, nieuwe retrofit omvormer (met een autoswitch om off grid te gaan), nulschakelaar (om hardwarematig tussen net en batterij te koppelen), herinrichting van de automatenkast zodat alle kringen in off grid modus kunnen werken en technische keuring van de volledige installatie hebben me een 6000 € gekost.
Dat is ongeveer de prijs die je heden betaalt voor een bidirectionele CHAdeMo laadpaal (CCS is niet niet gehomologeerd).
En dan heb je nog geen EV. Onze huidige EV kost momenteel een 50.000 €. Gelukkig nog betaald door de werkgever maar indien beiden gepensioneerd kan je dat bedrag (plus bedrag van de laadpaal) ook nog eens zelf ophoesten. En ik ga er niet vanuit dat een EV met V2L/X tot de goedkoopste modellen gaat behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGforLuxury
IvoB2 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:26:
Ieder uiteraard zijn eigen uitgangspunten maar een (relatief dure) EV aanschaffen om je huis van een paar kWh stroom te voorzien is dat niet overkill en vooral economisch inefficiënt?

Hier staat al enkele jaren een 15,4 kWh thuisaccu gekoppeld aan een dubbele omvormer (eentje voor de PV en eentje voor de accu die volledig off grid kan werken en ook zonder netkoppeling PV laat werken door een zuivere sinus te produceren).
We zijn al sinds 2011 volledig gasloos en verrekend over de laatste 365 dagen 89% zelfvoorzienend (in cijfers in 2023 124 kWh van het net afgehaald en het tienvoudige geëxporteerd naar het net).
Een EV accu V2H gekoppeld zou, ook al zouden we de EV 24/7 aan de woning kunnen koppelen) daar nauwelijk verbetering in kunnen brengen. De accu heeft in theorie wel meer opslagcapaciteit maar daar heb je weinig aan wanneer de productie van je PV dat niet aankan. Van mid februari tot mid november zijn we met de 15 kWh accu al volledig zelfvoorzienend. Tussen maart en oktober produceert PV al meer dan we zelf kunnen verbruiken, een EV accu zou dan geen meerwaarde geven.
De grootste netafname gebeurt in december en januari. Maar dan krijgt de PV productie meestal zelfs een 15 kWh accu niet voor 100% gevuld. Dus ook dan zou de EV - met zijn grotere opslag - geen meerwaarde betekenen.
Je zou er slechts een paar % meer zelfvoorziening door winnen maar tegen een ongeziene niet rendabele kostprijs.
Zou je in de winter je accu dynamisch gaan bijladen zou dit een paar euro winst betekenen (door de lagere dynamische prijzen) maar de vaste meerkost van een dynamisch contract zou dan geen econmische meerwaarde betekenen.

Wij hebben nu al besloten dat we als we beiden gepensioneerd zijn (we kunnen nu al veel thuiswerken zodat de EV meer thuis zou kunnen staan dan op de weg rijden) we juist kiezen voor geen eigen auto meer.
Het geld dat je daarmee bespaart is veel meer dan die paar euro die je extra zou kunnen besparen door V2H te kunnen gaan.

Je zou het wel kunnen doen als een soort hobbyprojectje (en een hobby mag meestal wat kosten) of gewoon omdat het kan.
Maar in de meeste gevallen zal het je meer geld kosten dan dat het opbrengt.

Om een idee te geven: mijn thuisaccu van 15,4 kWh incl. BMS, nieuwe retrofit omvormer (met een autoswitch om off grid te gaan), nulschakelaar (om hardwarematig tussen net en batterij te koppelen), herinrichting van de automatenkast zodat alle kringen in off grid modus kunnen werken en technische keuring van de volledige installatie hebben me een 6000 € gekost.
Dat is ongeveer de prijs die je heden betaalt voor een bidirectionele CHAdeMo laadpaal (CCS is niet niet gehomologeerd).
En dan heb je nog geen EV. Onze huidige EV kost momenteel een 50.000 €. Gelukkig nog betaald door de werkgever maar indien beiden gepensioneerd kan je dat bedrag (plus bedrag van de laadpaal) ook nog eens zelf ophoesten. En ik ga er niet vanuit dat een EV met V2L/X tot de goedkoopste modellen gaat behoren.
@IvoB2 Bedankt voor de reactie en de mooie uiteenzetting van het kosten c.q. terugverdien plaatje.
Wij zijn beiden met Pensioen en hebben de EV op eigen kosten voor de deur staan. 6000,- extra investeren op een separate thuisaccu met alle toebehoren is voor ons nog wat te gortig.
Daarentegen staat de EV voor de deur en ligt de V2L infra al in de meterkast.
Daarnaast moet je ook nog extra ruimte vinden voor een powerwall.

Op dit moment is het dus zeker een hobby projectje en aangezien er al veel voorbereid is rest voor mij alleen nog de veilige aansluiting op het lichtnet.

Na het lezen van de oplossing van @grotegok leek mij dit nog het missende deel wat voor een nette en gecontroleerde aansluiting kon zorgen. Je wilt immers de V2L van de EV niet te zwaar belasten en toch wat rendement halen. Als een EV, gekoppeld aan je woning, geen zoden aan de dijk zou zetten, zou dit volgens mij veel minder leven bij veel V2L bezitters. Er wordt overal geëxperimenteerd en de Biderectionele laders zijn inderdaad nog erg duur en nog maar weinig CCS geschikt.

M.a.w. Mijn investering is al gedaan in een nieuwe EV en ik hoop dat de uitgedachte oplossing een "kleine" bijdrage kan leveren, ook gezien de mogelijke afschaffing van de salderings regeling in de toekomst. Ook de elektriciteitsprijzen zijn al lang geen 21 cent per kWh meer, dus ik denk dat mijn extra investering van ongeveer € 500,- wel terug te verdienen is. Anders is het gewoon een ervaring rijker ;)
Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste