@
Mistraller Het lijkt mij juist niet handig om je klanten op te voeden dat ze voor iedere triviale actie in je app een SMS krijgen met een code die ze moeten invoeren. Dan kweek je gewoon de next-next-next-finish mentalitiet waardoor geen kip meer leest wat er gebeurt als ze een programma op hun PC installeren.
Dat is dan nog even afgezien van het feit dat wanneer het werkt (en bij mij is dat vaker niet dan wel) de Openbank app zelf die code uit de SMS vist en voor je invult. Dan is het idee dus blijkbaar niet dat de klant in die SMS leest waar die code voor is, als de app die al automatisch er uit haalt en de klant die SMS dus helemaal niet eens hoeft te lezen.
Natuurlijk kijk ik er tegen aan als klant, want dat ben ik ben immers ook.
Dat zo'n SMS helemaal niet verplicht is is blijkt wel uit het feit dat het bij andere banken niet nodig is, je hoeft daar ook geen pincode voor in te geven of wat dan ook.
Ze zijn ook echt de enige bank die ik ken waarbij je een SMS code moet invoeren om transacties > 30 dagen geelden te zien.
De link die je stuurt gaat over third party providers. Openbank is in dit geval natuurlijk helemaal geen derde partij. Zij zijn immers zelf de bank waar het over gaat.
Als dit echt bedoeld zou zijn om een adresboek te beschermen dan zijn ze daar dus niet in geslaagd omdat een kwaadwillende met mijn telefoon in zijn (of haar) handen (en een openstaande app) dat gewoon kan doen met precies diezelfde telefoon. Dat zoiets zou kunnen stammen uit de tijd van een website is tot daar aan toe, maar ze hebben toch echt die app zelf gemaakt en dan dus duidelijk niet meer voor ogen wat er dan precies beveiligd moet worden. Voor het toevoegen aan het adresboek via de app is het immers geen extra beveiliging en alleen maar theater.
Als dat echt zo is dan zijn ze dus duidelijk niet bezig met het veiliger maken van de gegevens, maar enkel met een "we doen dit al jaren zo"-mentaliteit aan het werk zonder te beseffen wat het doel van die SMSjes zou moeten zijn.
[
Voor 6% gewijzigd door
JeroenE op 06-04-2021 16:49
. Reden: foutje, dubbel ]