Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-10 21:40
Vraag. Hoe betrouwbaar is Openbank? Ik heb nog wat geld staan bij de Rabo, maar woon al jaren buiten de EU. Rabo brengt mij nog wel steeds elke maand geld in rekening terwijl ik het nauwelijks gebruik (alleen wanneer ik op familiebezoek ben in NL).

Ik wil dus eigenlijk af van de Rabo en zoek een bank die mij niet elke maand allerlei kosten in rekening brengt alleen voor het aanhouden van een rekening. Zijn er naast Openbank nog alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:43
Sakete schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:29:
Ik wil dus eigenlijk af van de Rabo en zoek een bank die mij niet elke maand allerlei kosten in rekening brengt alleen voor het aanhouden van een rekening.
Helaas!
Ben je een fiscaal inwoner van Nederland? Ja / Nee

Oeps! Het lijkt erop dat je niet woonachtig bent in Nederland en dat is een vereiste voor het openen van een rekening. Maar maak je geen zorgen, we zitten ook in Duitsland, Spanje en Portugal. Bovendien openen we binnenkort in andere landen!
https://www.openbank.nl/klant-worden

[ Voor 14% gewijzigd door U123456 op 23-03-2021 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:07
Get!em schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:10:
[...]

Je hebt daarna nog wel face-id of touch-id nodig voor authenticatie om de betaling te bevestigen.

Veilig dus.
Is dus net zo veel handelingen als bij Android Pay. Ik pak m'n telefoon uit m'n broekzak met m'n vinger op m'n scherm voor fingerprint en kan direct betalen. Alleen dus ipv achteraf, vooraf unlocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-10 21:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nuevocasa schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:46:
[...]

Is dus net zo veel handelingen als bij Android Pay. Ik pak m'n telefoon uit m'n broekzak met m'n vinger op m'n scherm voor fingerprint en kan direct betalen. Alleen dus ipv achteraf, vooraf unlocken.
Dat zal waarschijnlijk ook wel. Ik reageerde op onveilig.

Snelste bij Apple Pay is dubbeltik touchid en dan vasthouden. Dan is hij vooraf geauthenticeerd om te betalen, zonder je telefoon te unlocken. Daarna kun je hem tegen pin automaat aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
Anders Revolut , Vivid of N26 misschien. Er is hier ook een gratis banken topic op het forum. Anders daar even kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:17
Nuevocasa schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:46:
[...]

Je unlocked je telefoon niet met die handeling, je autoriseert slechts de betaling. Dus nee, het is niet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
Get!em schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:56:
[...]

Dat zal waarschijnlijk ook wel. Ik reageerde op onveilig.

Snelste bij Apple Pay is dubbeltik touchid en dan vasthouden. Dan is hij vooraf geauthenticeerd om te betalen, zonder je telefoon te unlocken. Daarna kun je hem tegen pin automaat aanhouden.
Ik hou mn vinger gewoon op de touch id scanner (zonder dubbeltik). Zodra de telefoon in de buurt van de betaalterminal komt, triggert dit het het betaalscherm en is de betaling verricht. één vloeiende beweging dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
balken07 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:25:
[...]

Je unlocked je telefoon niet met die handeling, je autoriseert slechts de betaling. Dus nee, het is niet hetzelfde.
Jawel, ik hoef mijn telefoon alleen maar vooraf te unlocken. Ik zeg nergens dat het hetzelfde is. Alleen dat het in principe evenveel handelingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glup
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
glatuin schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:57:
[...]

Bij mij werkt pay direct na unlocken van de telefoon. Zoals eerder aangeven google pay is in Nederland nog niet officieel. Ik heb met Brits google pay account een gelijkwaardige ervaring als Apple Pay.
Het lijkt erop dat Google Pay nu wel officieel in Nederland is, alleen niet met zoveel banken als de meesten denken: https://support.google.com/pay/answer/7454247

Voor degenen die willen checken of hun Google Pay volgens Google werkzaam is: https://support.google.com/pay/?p=promo_health_check

[ Voor 17% gewijzigd door Glup op 24-03-2021 08:32 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:10:
Je hebt daarna nog wel face-id of touch-id nodig voor authenticatie om de betaling te bevestigen.
Ik begrijp niet goed waarom Apple Pay dan handiger zou zijn. Blijkbaar is bij Google Pay de volgorde 1) identificeren 2) betaalterminal en bij Apple de volgorde 1) betaalterminal 2) identificeren. Ik snap dat de volgorde andersom is, maar dat maakt voor het aantal handelingen of gebruiksgemak toch niets uit?

De Apple volgorde is identiek aan een fysieke pas gebruiken, maar de Google volgorde lijkt mij handiger als je eerst de juiste pas/rekening wil selecteren voordat je gaat betalen.

Volgens de uitleg van Apple moet je trouwens ook eerst identificeren en dan pas je telefoon bij de betaalterminal houden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wat mij betreft zijn beide even handig, qua aantal handelingen. Is wat mij betreft ook geen strijd ofzo. Reageerde vooral op het onveilige.

Bij Apple doe je het alleen zonder te unlocken van je telefoon. En de volgorde kan beide overigens: dubbelklik, kies pas, identificeren, dan bij betaal terminal houden is ook een werkbare volgorde.
Omgekeerd kan idd ook: bij betaal terminal houden, pas kiezen identificeren. Alleen moet je bij die volgorde je telefoon er de hele tijd bij houden.

Maar ben allang blij dat een gratis bank dit allemaal ondersteund.
De duurste banken in NL ondersteunen nog helemaal niks. (Triodos)

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 24-03-2021 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:24:
Bij Apple doe je het alleen zonder te unlocken van je telefoon.
Dat is dan denk ik ook semantiek? Bij Google moet je wel je telefoon unlocken, maar dat is tegelijk de identificatie. Bij Apple blijft je telefoon 'op slot' maar moet je toch ook identificeren.

Ik weet niet of dat heel erg veel uitmaakt, eerlijk gezegd.
Omgekeerd kan idd ook: bij betaal terminal houden, pas kiezen identificeren. Alleen moet je bij die volgorde je telefoon er de hele tijd bij houden.
Aha, dat is dus niet handig als je niet met de pas wil betalen die op dat moment geselecteerd is.
De duurste banken in NL ondersteunen nog helemaal niks. (Triodos)
De duurste is volgens mij bunq, die heeft het wel beide. Maar goed, die zou ik om andere redenen niet aanraden.

Ik gebruik beide niet, dus het blijft een beetje onder mijn radar, maar ik dacht dat diverse grote Nederlandse banken zowel Google Pay als Apple Pay hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nieuwe actie: loterij voor €1000. Elke betaling >€5 is een lot.
https://www.openbank.nl/acties/1000-euro-aankopen-terug-2021

Let op, Google pay staat niet op de actie pagina. Maar Staat wel in de pdf voorwaarden.

[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 27-03-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Meer mensen die niet kunnen inloggen?
Controleer of het document en toegangscode correct zijn.
Bovenstaande melding krijg ik maar deze zijn toch echt goed.

edit: werkt ineens weer :)

[ Voor 7% gewijzigd door xabre16v op 29-03-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynguy
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-07-2021
xabre16v schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:28:
Meer mensen die niet kunnen inloggen?

[...]

Bovenstaande melding krijg ik maar deze zijn toch echt goed.

edit: werkt ineens weer :)
Ja lukt mij ook niet. Dat is de eerste keer dat ik dat mee maak.

Goed ik kon er weer in maar bijna alles in het Spaans. Is ook goed.Olé

[ Voor 10% gewijzigd door Ynguy op 29-03-2021 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier was mijn telefoon ineens niet meer vertrouwd. Kon weer via sms de boel zien en de telefoon weer op vertrouwd zetten. Blijkbaar een app update met impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
Get!em schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:33:
Hier was mijn telefoon ineens niet meer vertrouwd. Kon weer via sms de boel zien en de telefoon weer op vertrouwd zetten. Blijkbaar een app update met impact.
Android? iPhone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

iPhone.
App update was al even geleden gereleased, maar werd pas dit weekend met de iOS updates getriggerd op mijn telefoon. Ze releasen nieuwe versies trouwens strak elke maand op de 1.x. En bugfixes tussendoor op de 1.x.x . Op zich netjes.

De melding ging trouwens wel over de psd2 en de termijn. Kan dus ook zijn dat dat t is. Heb de app een jaar geleden geactiveerd.
Kan het mogelijk zijn dat ze hun eigen app op hun eigen psd2 api gezet hebben en dat ze dus hun eigen app dezelfde psd2 beveiligingsmeldingen geven als een willekeurige andere app die bij de data van je Openbank rekening wil? Zou wel apart zijn, maar aan de andere kant ook wel een sterke keuze.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 30-03-2021 21:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Even headsup, voor degene die nieuw zijn: betalingsverkeer naar buitenland (dus je Openbank rekening) is met Goede vrijdag en Pasen uitgesteld. Dus laatste mogelijkheid was donderdag ochtend, eerstvolgende bijschrijving op je Openbank dus pas weer dinsdag (middag in meeste gevallen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:29
Get!em schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:16:
Even headsup, voor degene die nieuw zijn: betalingsverkeer naar buitenland (dus je Openbank rekening) is met Goede vrijdag en Pasen uitgesteld. Dus laatste mogelijkheid was donderdag ochtend, eerstvolgende bijschrijving op je Openbank dus pas weer dinsdag (middag in meeste gevallen).
Tijd dat Openbank dit jaar asap Instant Payment aansluiting gaat intoduceren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:58
Datisraar schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:03:
[...]

Ze vragen daar de hoofdprijs voor in Spanje (2 euro per keer). Ik denk niet dat er mensen in NL voor willen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
glatuin schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:08:
[...]

Ze vragen daar de hoofdprijs voor in Spanje (2 euro per keer). Ik denk niet dat er mensen in NL voor willen betalen.
Ja bizar inderdaad. Mijn Franse bank rekent 1€ per Instant Payment overboeking. Dan kun je nog over dubben, maar 2€ lijkt mij echt veels te veel. Gelukkig dan dat het in NL gratis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Datisraar schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:03:
[...]

Kan, maar voor bijv Triodos is dat zelfs binnenlands gedurende weekend gelimiteerd tot €250. Weet even niet wat andere banken hanteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
Get!em schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:16:
Als ik hier aan zou mogen toevoegen dat Spaanse nationale feestdagen ook voor vertraging kunnen zorgen :) Ik had dit vorig jaar tijdens een of andere Spaanse feestdag. Geen betalingsverwerking bij Openbank die dag. Sta je dan als Nederlander, die bijvoorbeeld een scooter wil kopen en even wat saldo overboekt haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
Get!em schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:28:
[...]

Kan, maar voor bijv Triodos is dat zelfs binnenlands gedurende weekend gelimiteerd tot €250. Weet even niet wat andere banken hanteren.
De reden van het fossiele (woordgrapje I know) gehalte van Triodos ontgaat mij compleet. Ik snap niet dat Triodos klanten nog zin hebben in zulke beperkingen op de Nederlandse betaalmarkt. ASN is ook bepaald geen cutting edge bank, maar is ieder geval wel bij de les geweest wat betreft instant payments. Gewoon zonder beperkingen binnen Nederland, net als de rest. Ik hoop ook echt dat Openbank snel de Europese standaard gaat omarmen binnen nu en een paar jaar (liefst morgen al natuurlijk ;) )

En die kantoortijden voor wat betreft overboekingen mogen er ook wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
balken07 schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:48:
[...]

Als ik hier aan zou mogen toevoegen dat Spaanse nationale feestdagen ook voor vertraging kunnen zorgen :) Ik had dit vorig jaar tijdens een of andere Spaanse feestdag. Geen betalingsverwerking bij Openbank die dag. Sta je dan als Nederlander, die bijvoorbeeld een scooter wil kopen en even wat saldo overboekt haha.
Ja, houd daarom ook een spaarrekening aan bij Openbank. Ik heb het idee dat de beperkingen niet gelden voor boekingen naar eigen rekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saffi_lover
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18-11-2023
balken07 schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:48:
[...]

Je bedoelt als je wacht op een overschrijving naar een andere rekening dan je Openbank rekening? Want je kunt op feestdagen toch ook gewoon betalen met je passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
glatuin schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:16:
[...]

Ja, houd daarom ook een spaarrekening aan bij Openbank. Ik heb het idee dat de beperkingen niet gelden voor boekingen naar eigen rekeningen.
Dat is wel een goeie tip. OB gebruik ik als boodschappen rekening en wilde vanmiddag bij de Makro van mijn OB rekening betalen, maar er stond te weinig op de rekening. Ik zal morgen een spaarrekening openen en daar een paar honderd euro aanhouden. Dan kun je op feestdagen en in het weekend snel wat overboeken. En krijg je nog een ietsje pietsie rente.

[ Voor 13% gewijzigd door Datisraar op 05-04-2021 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:02
Datisraar schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:30:
[...]

Dat is wel een goeie tip. OB gebruik ik als boodschappen rekening en wilde vanmiddag bij de Makro van mijn OB rekening betalen, maar er stond te weinig op de rekening. Ik zal morgen een spaarrekening openen en daar een paar honderd euro aanhouden. Dan kun je op feestdagen en in het weekend snel wat overboeken. En krijg je nog een ietsje pietsie rente.
Ik was ook in de veronderstelling dat openbank 0,2% rente gaf, totdat ik de review van deze bank bij de Consumentenbond las waar dit stond:

“ Daarna krijg je 0,2%, maar alléén als je daarnaast met minimaal €35.000 belegt via Robo-Advisor.
Voldoe je níet aan dit criterium, dan ontvang je slechts 0,01% rente – nog steeds alleen over de eerste €5000. Voor bedragen daarboven bedraagt de rente vanaf de eerste dag 0%.”

Maar goed, elke andere bank bied hetzelfde percentage, dus ik laat m’n spaarcenten mooi staan.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glatuin
rimave schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:43:
[...]

Ik was ook in de veronderstelling dat openbank 0,2% rente gaf, totdat ik de review van deze bank bij de Consumentenbond las waar dit stond:

“ Daarna krijg je 0,2%, maar alléén als je daarnaast met minimaal €35.000 belegt via Robo-Advisor.
Voldoe je níet aan dit criterium, dan ontvang je slechts 0,01% rente – nog steeds alleen over de eerste €5000. Voor bedragen daarboven bedraagt de rente vanaf de eerste dag 0%.”

Maar goed, elke andere bank bied hetzelfde percentage, dus ik laat m’n spaarcenten mooi staan.
Zou het? Ik heb sinds 24/8 een spaarrekening en afgelopen maand wederom 0.2% rente ontvangen. Even afwachten wat komende maand doet...
Robo advisor heb ik wel maar dan slechts 1000 euro, vanwege de 100 euro die je kreeg, maar ben niet tevreden over beleggingsresultaat. Ikzelf en Binck Forward (ook robot beleggen) doen het beter.

[ Voor 11% gewijzigd door glatuin op 05-04-2021 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saffi_lover
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18-11-2023
rimave schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:43:
[...]

Die voorwaarde van de Robot Advisor gold inderdaad enige tijd geleden, een klein jaar. Rond die tijd is het artikel van de Consumentenbond ook geschreven. Openbank heeft daarna de voorwaarden voor de spaarrekening aangepast, waardoor het niet meer per sé nodig is om in de Robot Advisor te investeren om die 0,2% rente te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
glatuin schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:50:
[...]

Zou het? Ik heb sinds 24/8 een spaarrekening en afgelopen maand wederom 0.2% rente ontvangen. Even afwachten wat komende maand doet...
Robo advisor heb ik wel maar dan slechts 1000 euro, vanwege de 100 euro die je kreeg, maar ben niet tevreden over beleggingsresultaat. Ikzelf en Binck Forward (ook robot beleggen) doen het beter.
Ik heb geen robo-advisor en krijg ook gewoon sinds vorig zomer 0,2% ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techy_ron
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik weet niet zeker of ik dit hier zo kan plaatsen, maar ik heb een review gevonden over OpenBank. Het lijkt erop dat er veel SMSjes met codes voor verificatie gestuurd worden.

https://moneymeister.nl/b...ankieren-spaanse-neobank/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Klopt, slechts deels instelbaar, maar je krijgt veel sms.

En spaarrente is idd 0,2%, ook zonder robo advisor en ook zonder €35000.

[ Voor 40% gewijzigd door Get!em op 05-04-2021 17:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:22

mrc4nl

Procrastinatie expert

Get!em schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:31:
Klopt, slechts deels instelbaar, maar je krijgt veel sms.
Ja veel sms.Het stomste vind ik de sms als ik een adres in mijn contactenlijst wil toevoegen :')

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techy_ron
mrc4nl schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:33:
[...]

Ja veel sms.Het stomste vind ik de sms als ik een adres in mijn contactenlijst wil toevoegen :')
Heel irritant, en voor zo'n handeling totaal onnodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:02
techy_ron schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:34:
[...]

Ik krijg eindelijk weer nuttige smsjes binnen. Ja, die heeft Openbank ook. :+
De smsjes om een cc betaling te verifiëren. Die kreeg ik steeds niet.
Heb toen met Openbank gebeld en ze hebben mijn nummer opnieuw in het systeem gezet.
Ditmaal zonder +31 ervoor en dat heeft het opgelost.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 23:00
Ik heb 31 december 2020 een spaarrekening aangevraagd (telefonisch, want storing), met 0,2% rente. Aangezien ik toen bijna 1 jaar klant was, had ik geen recht op de welkom spaarrekening. Ik heb na 3 maanden al meer rente ontvangen dan ik eigenlijk in een jaar zou moeten krijgen, dus volgens mij is er ergens een verkeerd percentage aangevinkt ofzo :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:53
techy_ron schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:34:
[...]

Tja en dat is dus weer niet waar, omdat adressen in je adressenlijst als "veilige ontvangers" kunnen worden beschouwd.
Bij iedere handeling die je bij welke bank dan ook uitvoert, is een risicoprofiel vastgesteld. En al die instellingen bij die handelingen kunnen aangepast worden.

Dus stel dat openbank later besluit dat betalingen naar vertrouwde ontvangers (op je adressenlijst dus) zonder sms oid verzonden mogen worden. Dan wil je wel zeker zijn dat die adressenlijst op veilige manier is samengesteld.
Met alle fraudes op dit moment staan de settings bij alle banken op scherp.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glup
  • Niet online
Dat hele SMS gedoe is volkomen onnodig. Gewoon binnen de App een pushbericht met toestemming verlenen zoals ander Apps dat ook netjes hebben geïmplementeerd.
SMSjes zijn vooralsnog onbetrouwbaar omdat zij vertraagd kunnen zijn of zelfs niet aankomen. Onbegrijpelijke keuze die ik niet snap anders dan misschien legacy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Mistraller Stel dat je inderdaad kan overmaken zonder extra beveiliging naar adressen op je adressenlijst, hoe helpt een SMS om iets op die lijst te zetten daar dan tegen?

Wellicht dat dit helpt als je op een PC via een browser vergeet uit te loggen uit de bankomgeving. Maar dan kan je het dus ook simpel zo maken dat het bij overboekingen via de browser je wel SMSjes moet ontvangen.

SMSjes sturen naar het apparaat waar vandaan net een overboeking is gedaan heeft helemaal geen toegevoegde waarde en is alleen maar irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
JeroenE schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:52:
@Mistraller Stel dat je inderdaad kan overmaken zonder extra beveiliging naar adressen op je adressenlijst, hoe helpt een SMS om iets op die lijst te zetten daar dan tegen?

Wellicht dat dit helpt als je op een PC via een browser vergeet uit te loggen uit de bankomgeving. Maar dan kan je het dus ook simpel zo maken dat het bij overboekingen via de browser je wel SMSjes moet ontvangen.

SMSjes sturen naar het apparaat waar vandaan net een overboeking is gedaan heeft helemaal geen toegevoegde waarde en is alleen maar irritant.
Klopt allemaal en SMS is een keuze. Maar jouw toestel HOEFT niet aan jouw simkaart gelinkt te zijn.
Hoe de keuzes van Openbank verder tot stand zijn gekomen weet ik niet, ik spreek geen Spaans. Maar ik werk wel bij een bank. De handeling "Voeg vertrouwd contact toe" is ook bij ons een handeling die op de lijst staat waar je maatregelen aan kunt hangen.

SMS is nu eenmaal iets uit de categorie "iets wat je hebt"
Pincode bij inloggen "iets wat je weet"

Daarnaast zijn er nog tal van andere zaken die het voor aanvallers moeilijk maken om misbruik te maken, maar die ga ik niet uit de doeken doen.

Weet je wat irritant is? Slachtoffer worden van hacking en phishing. Openbank is nu eenmaal niet state of the art. Maar hey! Het is gratis! Wil je state of the art, ga dan naar een Nederlandse bank.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Mistraller Maar dan ben je dus aan het beveiligen tegen de situatie dat er iemand anders is die op zijn telefoon een openbank app heeft met mijn inlogcodes, maar niet de SMS kan onderschappen. Dat kan je al ondervangen door alleen die SMS te sturen als je de app op een nieuwe telefoon installeert. Daar hoef je echt het adresboek niet voor te beveiligen.

Waar het geen fluit tegen helpt is een situatie die mijns inziens veel vaker zal voorkomen: iemand heeft je telefoon met je app (en dus ook je simkaart).

Dat zijn ook de dingen waar ik als klant continu tegen aan loop. In mijn optiek dus alleen maar theater en geen enkel nuttig doel.

Dat je maar alles geweldig moet vinden omdat het gratis is slaat nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
Het is vooral primitiever bij Openbank. Je hebt bovenop pin en sms nog de elektronische handtekening. Echt handig werkt het niet maar is wel weer een extra laag. Daarnaast wordt je door openbank vanuit Spanje gebeld voor een extra telefonische verificatie bij overboeken van grote bedragen. Iets wat de ABN ook doet. L
JeroenE schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:40:
@Mistraller Maar dan ben je dus aan het beveiligen tegen de situatie dat er iemand anders is die op zijn telefoon een openbank app heeft met mijn inlogcodes, maar niet de SMS kan onderschappen. Dat kan je al ondervangen door alleen die SMS te sturen als je de app op een nieuwe telefoon installeert. Daar hoef je echt het adresboek niet voor te beveiligen.

Waar het geen fluit tegen helpt is een situatie die mijns inziens veel vaker zal voorkomen: iemand heeft je telefoon met je app (en dus ook je simkaart).

Dat zijn ook de dingen waar ik als klant continu tegen aan loop. In mijn optiek dus alleen maar theater en geen enkel nuttig doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
JeroenE schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:40:

Ik ga hier niet het beleid van openbank verdedigen, ik geef je de feiten. Je bent vrijwillig klant, en ik vind die sms ook niet zinvol, maar ik probeer je alleen de gedachte erachter te geven. Historisch gezien waren er geen apps en alleen websites. Dus door een SMS te sturen had je direct een ander klantkanaal te pakken.

In Nederland lopen we flink voor op de rest van de wereld qua fintech. Enige wat openbank te bieden heeft voor Nederlanders is Gratis. Voor de rest zijn veel Nederlandse banken echt veel verder, en dat voel je direct bij een partij als Openbank. SMS is een van de eenvoudigst te implementeren two factor authenticatie/authorisatie methode. Met inderdaad de nodige haken en ogen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mistraller op 06-04-2021 13:11 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Mistraller Wellicht dat het een historische achtergrond heeft vanuit een website, maar dat maakt het natuurlijk niet minder onpraktisch en nutteloos in de huidige praktijk waar een klant vanalles met de app organiseert.

Dat ik vrijwillig klant ben weet ik ook wel, maar dat vind ik geen argument waarom ik dan niet zou mogen opmerken dat het nutteloos is en geen zin heeft. Je kan toch ook gewoon commentaar op andere producten hebben ook al heb je die vrijwillig gekocht? Als dat niet zo zou zijn dan kan je alle gebruikerreviews op Tweakers ook wel afschaffen; die mensen hebben al die producten immers ook vrijwillig in huis gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
JeroenE schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:21:
@Mistraller Wellicht dat het een historische achtergrond heeft vanuit een website, maar dat maakt het natuurlijk niet minder onpraktisch en nutteloos in de huidige praktijk waar een klant vanalles met de app organiseert.

Dat ik vrijwillig klant ben weet ik ook wel, maar dat vind ik geen argument waarom ik dan niet zou mogen opmerken dat het nutteloos is en geen zin heeft. Je kan toch ook gewoon commentaar op andere producten hebben ook al heb je die vrijwillig gekocht? Als dat niet zo zou zijn dan kan je alle gebruikerreviews op Tweakers ook wel afschaffen; die mensen hebben al die producten immers ook vrijwillig in huis gehaald.
Maar het is niet nutteloos en heeft zin, alleen niet op de manier die jij graag ziet. Ik probeer je uit te leggen hoe het security model tot stand komt bij banken. Maar je pikt er blijkbaar alleen uit dat ik vind dat je niet mag klagen.
Je beredeneert het vanuit klantperspectief, niet vanuit een een aanvaller. (Diefstal is een andere case. Een dief is doorgaans geen hacker. Die laatsten zijn geraffineerd en geduldig.)
Verder, als je écht geinteresseerd bent, veel van dit soort zaken hangt samen met de PSD2 regelgeving.
Hierin staat beschreven dat je moet kunnen zien waarvoor je tekent. Een token calculator is niet voldoende. In een SMS kan je wel tekst kwijt. (What you see is what you sign)
Zie https://wso2.com/library/...dynamic-linking-for-psd2/
Of SMS veilig is, met sim-swap aanvallen bijv, daar kan je een heel topic mee vullen denk ik. Maar alle maatregelen zijn aanvullend aan elkaar. Tezamen vormen ze een geheel dat hopelijk veilig genoeg is. :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Mistraller Het lijkt mij juist niet handig om je klanten op te voeden dat ze voor iedere triviale actie in je app een SMS krijgen met een code die ze moeten invoeren. Dan kweek je gewoon de next-next-next-finish mentalitiet waardoor geen kip meer leest wat er gebeurt als ze een programma op hun PC installeren.

Dat is dan nog even afgezien van het feit dat wanneer het werkt (en bij mij is dat vaker niet dan wel) de Openbank app zelf die code uit de SMS vist en voor je invult. Dan is het idee dus blijkbaar niet dat de klant in die SMS leest waar die code voor is, als de app die al automatisch er uit haalt en de klant die SMS dus helemaal niet eens hoeft te lezen.

Natuurlijk kijk ik er tegen aan als klant, want dat ben ik ben immers ook.

Dat zo'n SMS helemaal niet verplicht is is blijkt wel uit het feit dat het bij andere banken niet nodig is, je hoeft daar ook geen pincode voor in te geven of wat dan ook.

Ze zijn ook echt de enige bank die ik ken waarbij je een SMS code moet invoeren om transacties > 30 dagen geelden te zien.

De link die je stuurt gaat over third party providers. Openbank is in dit geval natuurlijk helemaal geen derde partij. Zij zijn immers zelf de bank waar het over gaat.

Als dit echt bedoeld zou zijn om een adresboek te beschermen dan zijn ze daar dus niet in geslaagd omdat een kwaadwillende met mijn telefoon in zijn (of haar) handen (en een openstaande app) dat gewoon kan doen met precies diezelfde telefoon. Dat zoiets zou kunnen stammen uit de tijd van een website is tot daar aan toe, maar ze hebben toch echt die app zelf gemaakt en dan dus duidelijk niet meer voor ogen wat er dan precies beveiligd moet worden. Voor het toevoegen aan het adresboek via de app is het immers geen extra beveiliging en alleen maar theater.

Als dat echt zo is dan zijn ze dus duidelijk niet bezig met het veiliger maken van de gegevens, maar enkel met een "we doen dit al jaren zo"-mentaliteit aan het werk zonder te beseffen wat het doel van die SMSjes zou moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenE op 06-04-2021 16:49 . Reden: foutje, dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techy_ron
Mistraller schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:07:
[...]

Tja en dat is dus weer niet waar, omdat adressen in je adressenlijst als "veilige ontvangers" kunnen worden beschouwd.
Bij iedere handeling die je bij welke bank dan ook uitvoert, is een risicoprofiel vastgesteld. En al die instellingen bij die handelingen kunnen aangepast worden.

Dus stel dat openbank later besluit dat betalingen naar vertrouwde ontvangers (op je adressenlijst dus) zonder sms oid verzonden mogen worden. Dan wil je wel zeker zijn dat die adressenlijst op veilige manier is samengesteld.
Met alle fraudes op dit moment staan de settings bij alle banken op scherp.
Helder verhaal (ook in je verdere posts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
JeroenE schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:47:
@Mistraller Het lijkt mij juist niet handig om je klanten op te voeden dat ze voor iedere triviale actie in je app een SMS krijgen met een code die ze moeten invoeren. Dan kweek je gewoon de next-next-next-finish mentalitiet waardoor geen kip meer leest wat er gebeurt als ze een programma op hun PC installeren.

Dat is dan nog even afgezien van het feit dat wanneer het werkt (en bij mij is dat vaker niet dan wel) de Openbank app zelf die code uit de SMS vist en voor je invult. Dan is het idee dus blijkbaar niet dat de klant in die SMS leest waar die code voor is, als de app die al automatisch er uit haalt en de klant die SMS dus helemaal niet eens hoeft te lezen.

Natuurlijk kijk ik er tegen aan als klant, want dat ben ik ben immers ook.

Dat zo'n SMS helemaal niet verplicht is is blijkt wel uit het feit dat het bij andere banken niet nodig is, je hoeft daar ook geen pincode voor in te geven of wat dan ook.

Ze zijn ook echt de enige bank die ik ken waarbij je een SMS code moet invoeren om transacties > 30 dagen geelden te zien.

De link die je stuurt gaat over third party providers. Openbank is in dit geval natuurlijk helemaal geen derde partij. Zij zijn immers zelf de bank waar het over gaat.

Als dit echt bedoeld zou zijn om een adresboek te beschermen dan zijn ze daar dus niet in geslaagd omdat een kwaadwillende met mijn telefoon in zijn (of haar) handen (en een openstaande app) dat gewoon kan doen met precies diezelfde telefoon. Dat zoiets zou kunnen stammen uit de tijd van een website is tot daar aan toe, maar ze hebben toch echt die app zelf gemaakt en dan dus duidelijk niet meer voor ogen wat er dan precies beveiligd moet worden. Voor het toevoegen aan het adresboek via de app is het immers geen extra beveiliging en alleen maar theater.

Als dat echt zo is dan zijn ze dus duidelijk niet bezig met het veiliger maken van de gegevens, maar enkel met een "we doen dit al jaren zo"-mentaliteit aan het werk zonder te beseffen wat het doel van die SMSjes zou moeten zijn.
Ik denk dat Openbank een prima klachtenloket heeft. Ik ga hier niet hun keuzes verdedigen, en jij moet dus jouw standpunt hier ook niet gaan verdedigen tov mij.

Ik weet uitsluitend waar wij als nederlandse bank aan moeten voldoen. De PSD2 regels (die voor alle EU landen gelijk zijn, en niet alleen gaan over third party usage! Want daar denkt de gemiddelde mens aan bij het horen van PSD2) schrijven onder SCA (Strong Customer Authentication) voor wat je aan je klant moet aanbieden bij signeren. Allemaal vanwege What You See is What You Sign. Je mag als bank niet meer een willekeurige code berekenen. Daarom is de Rabo bijvoorbeeld met de peperdure scanner begonnen. En daarom worstelen alle nederlandse banken met de manier waarop ze dit kunnen implementeren liefst zonder het kostenplaatje zoals bij de Rabo.
Ander linkje, zelfde verhaaltje: https://www.gpayments.com...thentication-3d-secure-2/
En JA, dat stompt af. Maar dat is met zoveel zaken zo. Denk jij werkelijk nog na bij de zoveelste cookieconsent? Check je ECHT je lampen voor je wegrijdt? Check je ALTIJD het certificaat als je op een website inlogt?
Santander heeft het adresboek dus gewoon een hoger level gegeven. Als in Nederland een groter aantal fraudes gezien wordt gaat die ook gewoon een trapje hoger dus moet je hem signeren. (Al dan niet met die draak van een calculator/scanner etc)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
saffi_lover schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:44:
[...]

Je bedoelt als je wacht op een overschrijving naar een andere rekening dan je Openbank rekening? Want je kunt op feestdagen toch ook gewoon betalen met je passen?
Klopt! Ik bedoel een overboeking naar een niet-Openbank rekening. Betalen met je passen kan ofc gewoon alle dagen van het jaar ;)

[ Voor 8% gewijzigd door balken07 op 06-04-2021 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
glatuin schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:16:
[...]

Ik dacht dat overboekingen tussen rekeningen van dezelfde bank altijd al instant waren? :?

Ik heb ook een spaarrekening bij Openbank. Mijn voorbeeld m.b.t Spaanse feestdagen zag echter op een overboeking van een OB spaarrekening naar een NL betaalrekening. Die liep dus onverwacht vertraging op wegens het niet verwerken omdat het een Spaanse feestdag was. :')

[ Voor 28% gewijzigd door balken07 op 06-04-2021 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
balken07 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:15:
[...]

Ik dacht dat overboekingen tussen rekeningen van dezelfde bank altijd al instant waren? :?

Ik heb ook een spaarrekening bij Openbank. Mijn voorbeeld m.b.t Spaanse feestdagen zag echter op een overboeking van een OB spaarrekening naar een NL betaalrekening. Die liep dus onverwacht vertraging op wegens het niet verwerken omdat het een Spaanse feestdag was. :')
Feestdag niet getest, wel een keer op een zondag testbedrag van 10 ct overgemaakt van OB spaarrekening naar OB betaalrekening en dit was instant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidesnl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-08 06:48
Iemand de gelukkige winnaar van de iPhone 12 Pro Max?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Mistraller schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:16:
En JA, dat stompt af. Maar dat is met zoveel zaken zo. Denk jij werkelijk nog na bij de zoveelste cookieconsent? Check je ECHT je lampen voor je wegrijdt? Check je ALTIJD het certificaat als je op een website inlogt?
Ja, dat is dus precies mijn punt. Als je mensen traint om bij een "willekeurige" handeling zulk soort zaken te moeten doen dan gaat dat op een gegeven moment zo achteloos dat het beveiligingsniveau juist daalt.
Santander heeft het adresboek dus gewoon een hoger level gegeven. Als in Nederland een groter aantal fraudes gezien wordt gaat die ook gewoon een trapje hoger dus moet je hem signeren.
Maar het is dus juist geen trapje hoger. Als ik dit aanvraag met de app op mijn telefoon dan is een SMS naar diezelfde telefoon helemaal niet volgens SCA. Dat is immers dezelfde categorie, namelijk het hebben van een telefoon. Ze moeten dus een andere categorie kiezen, anders is het geen 2FA.

Wat ze nu doen is net alsof je bij het pinnen je bankpas moet gebruiken en de betaalterminal dan vraagt om het 3e, 7e en 1e getal van het bankrekeningnummer (wat op die bankpas staat) in te geven ipv een geheime pincode. Dat is helemaal geen extra beveiliging, het controleert alleen of iemand de bankpas heeft. Maar dat wist je al want die is immers net uitgelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
Sinds ik een keer met de Maestro pas heb betaald middels de pas in de betaalautomaat te steken en met pincode intoetsen werkt Google Pay weer.

Ik houd nu even een lijstje bij om erachter te komen hoe vaak Google Pay werkt voordat je weer de pas fysiek in de automaat moet steken om Google Pay weer te activeren. (Puur uit nieuwsgierigheid)

Lekker handig dat Openbank dus Google Pay niet helemaal lekker lijkt te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
xabre16v schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:13:
Sinds ik een keer met de Maestro pas heb betaald middels de pas in de betaalautomaat te steken en met pincode intoetsen werkt Google Pay weer.

Ik houd nu even een lijstje bij om erachter te komen hoe vaak Google Pay werkt voordat je weer de pas fysiek in de automaat moet steken om Google Pay weer te activeren. (Puur uit nieuwsgierigheid)

Lekker handig dat Openbank dus Google Pay niet helemaal lekker lijkt te ondersteunen.
Dit is echt zwaar irritant. Ik heb het idee dat het heel weinig is, iets van 3 x Google Pay en dan weer met de pas of zo.
Ik houd het niet goed bij, aangezien ik vooral met een Visa crypto kaart betaal wanneer het kan. In de praktijk gebruik ik de openbank maestro pas eigenlijk alleen bij de Appie en de toko.

[ Voor 0% gewijzigd door glatuin op 07-04-2021 13:18 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glup
  • Niet online
Is het niet zo dat je tenminste 1x met de pas die je voor Google Pay gebruikt moet betalen om die zo te activeren en het daarna niet meer hoeft?
Ik heb hier in ieder geval geen last van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
Glup schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:21:
Is het niet zo dat je tenminste 1x met de pas die je voor Google Pay gebruikt moet betalen om die zo te activeren en het daarna niet meer hoeft?
Geen idee. Ik ga het uitvinden denk ik de komende tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
JeroenE schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:58:
[...]
Ja, dat is dus precies mijn punt. Als je mensen traint om bij een "willekeurige" handeling zulk soort zaken te moeten doen dan gaat dat op een gegeven moment zo achteloos dat het beveiligingsniveau juist daalt.

[...]
Maar het is dus juist geen trapje hoger. Als ik dit aanvraag met de app op mijn telefoon dan is een SMS naar diezelfde telefoon helemaal niet volgens SCA. Dat is immers dezelfde categorie, namelijk het hebben van een telefoon. Ze moeten dus een andere categorie kiezen, anders is het geen 2FA.
Het trapje hoger zit hem in wel/niet aanvullend authoriseren.
Het kanaal waarmee het bij jou komt is wél anders. Alleen het endpoint is toevallig hetzelfde. SCA schrijft voor dat jij in het ontvangen bericht kunt lezen waarvoor je signeert. En dat doen ze. Er staat namelijk in het bericht "Bevestigingscode om een nieuwe regelmatige begunstigde van overschrijvingen te registreren." Zo weet jij dat je niet signeert voor het overschrijven van 1000 euro naar Oesbekistan. Hoe de 2FA verder is ingeregeld is weer niet afgedwongen.

Dat jij die berichten eventueel niet gaat lezen is niet aan Openbank. Ze voldoen aan de plicht die de EU heeft gesteld. Daarmee kunnen ze eventuele fraudeclaims van de hand wijzen en daar is het uiteindelijk óók om te doen, want bij een gratis rekening is de stroppenpot natuurlijk niet ruimhartig gevuld zoals bij Nederlandse banken.

Ik laat het hier verder bij. Het security model is zoals het is. Ik vind SMS ook niet fijn maar als jij het onveilig vindt, niets houdt je tegen om een prepaid mobieltje te gebruiken en de openbank app op een ander toestel. En als je de bevestiging niet wilt zien, moet je het adressenboek niet gebruiken. Het is zoals het is.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Mistraller schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:49:
Het trapje hoger zit hem in wel/niet aanvullend authoriseren.
Het kanaal waarmee het bij jou komt is wél anders. Alleen het endpoint is toevallig hetzelfde.
Ik weet niet waar het begrip kanaal nu ineens vandaan komt, in de twee links die je hebt gestuurd kan ik dat zo snel helemaal niet vinden.

Ik snap wel dat een apart kanaal veiliger kan zijn, maar dat telt natuurlijk niet als beide kanalen via hetzelfde apparaat lopen. Dan heb je nog steeds alleen maar getest dat iemand een apparaat vast heeft en voldoe je niet aan de 2 categorieën die verplicht zijn voor SCA.
Dat jij die berichten eventueel niet gaat lezen is niet aan Openbank.
Tuurlijk wel, ze maken hun app zelf zo dat die SMS automatisch door hun app worden gelezen en dat je die SMS als klant dus helemaal niet hoeft te openen.
Ze voldoen aan de plicht die de EU heeft gesteld. Daarmee kunnen ze eventuele fraudeclaims van de hand wijzen en daar is het uiteindelijk óók om te doen, want bij een gratis rekening is de stroppenpot natuurlijk niet ruimhartig gevuld zoals bij Nederlandse banken.
Dat geloof ik dan weer wel gelijk. Het is gewoon een theaterstukje wat opgevoerd wordt maar niet daadwerkelijk iets veiligers maakt.
Ik vind SMS ook niet fijn maar als jij het onveilig vindt,
Ik zeg niet dat een SMS op zich onveilig is (al kan je daar ook over discussiëren natuurlijk). Ik zeg alleen dat het in dit geval niets toevoegt omdat het op geen enkele manier bijdraagt aan meer veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
Glup schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:21:
Dat is nice. Hoelang gebruik je al non stop Google Pay dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glup
  • Niet online
xabre16v schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:58:
Dat is nice. Hoelang gebruik je al non stop Google Pay dan?
Al jaren, zelfs voordat het Google Pay was want toen heette het Google Wallet maar dat was niet te gebruiken in NL. Maar in ieder geval Google Pay actief ook al aantal jaartje in NL gebruikt.

Je kan trouwens ook overwegen je betalingen met Google Pay via curve.com te laten lopen (doe ik vaak ook). Met Curve kies je vervolgens op welke pas je het uiteindelijk automatisch debiteert (als je nog volgt wat ik bedoel). En Google Pay => Curve => MC/VISA zijn er zeker geen extra handelingen nodig anders dan het ontgrendelen :*)
(curve is ook gratis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
Ik bedoel Google Pay met Openbank zonder gebruik te maken van Curve oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glup
  • Niet online
xabre16v schreef op donderdag 8 april 2021 @ 07:09:
Ik bedoel Google Pay met Openbank zonder gebruik te maken van Curve oid.
Openbank middels Google Pay zonder Curve heeft bij mij altijd gewerkt. Wel moet ik om de zoveel keer via een SMS'je een code invoeren wat soms automatisch gaat maar vaak handmatig moet :( Ook komen die SMS'jes niet altijd even betrouwbaar (snel) aan. Vandaar dat ik via Curve ben gaan werken. Ook handig trouwens omdat je achteraf betalingen toch aan een andere kaart kan toewijzen (waarvoor Curve oorspronkelijk oa bedoeld was).

Aanvulling: Ik zal het weer eens een tijdje zonder GPay gebruiken om te zien of eea veranderd is.

[ Voor 8% gewijzigd door Glup op 08-04-2021 09:05 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:09
Ik gebruik momenteel Curve ivm een ICS creditcard voor betalingen in dollars. De eerste x bedrag is door Curve te gebruiken zonder koersopslag. De koersopslag bij ICS zelf is 2%.

Nu wil ik eigenlijk een alternatief voor Curve + ICS creditcard. Als ik goed lees dan gebruikt OpenBank de MasterCard koers van dat moment. Dus in feite ook geen opslag? Hoe moet ik dat zien?

Is de creditcard van OpenBank een alternatief voor mij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
Alleen geen opslag mits je het travelcardplan hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glup
  • Niet online
Een beetje zo uit mijn hoofd zijn Revolut, N26 en Wise de beste kaarten om geen of zo'n laag mogelijke koersopslag te krijgen. En misschien Vivid maar dat weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
Glup schreef op zondag 11 april 2021 @ 08:50:
Een beetje zo uit mijn hoofd zijn Revolut, N26 en Wise de beste kaarten om geen of zo'n laag mogelijke koersopslag te krijgen. En misschien Vivid maar dat weet ik niet.
Vergeet de Bunq Travel Card niet! ;) Er is weliswaar geen volledige betaalrekening aan gekoppeld (dus geen incasso's etc) maar qua kaartbetalingen is ie volwaardig. Een prima ding, ik ben er tevreden mee. Zeker ook voor de niet Tweaker-like Nederlander is het een laagdrempelig product voor erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glup
  • Niet online
balken07 schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:11:
[...]

Vergeet de Bunq Travel Card niet! ;) Er is weliswaar geen volledige betaalrekening aan gekoppeld (dus geen incasso's etc) maar qua kaartbetalingen is ie volwaardig. Een prima ding, ik ben er tevreden mee. Zeker ook voor de niet Tweaker-like Nederlander is het een laagdrempelig product voor erbij.
Ah ja, helemaal vergeten! 👍
Maar omdat de bunq TravelCard een MC CC is ben ik van mening dat je die moet hebben maar ook Mastercard/VISA debitcards omdat sommige winkels juist het ene maar niet het andere accepteren. Heeft ook met tarieven te maken waarbij transacties door de EU regels 0,2% kosten en MC/VISA CC 0,3%, en vast nog andere redenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
Glup schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:39:
[...]

Ah ja, helemaal vergeten! 👍
Maar omdat de bunq TravelCard een MC CC is ben ik van mening dat je die moet hebben maar ook Mastercard/VISA debitcards omdat sommige winkels juist het ene maar niet het andere accepteren. Heeft ook met tarieven te maken waarbij transacties door de EU regels 0,2% kosten en MC/VISA CC 0,3%, en vast nog andere redenen.
Zowel Mastercard en Visa proberen af te dwingen dat (fysieke) merchants een “honor all cards” beleid voeren. Zijn ze ook best succesvol in wereldwijd bezien. In de praktijk zie je dat prepaid versies (dat is anders dan debit!) nog wel eens geweigerd willen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
Mbt tot de Openbank reacties ivm Google Pay: Wie ook ABN klant is heeft geluk:

https://www.abnamro.nl/nl...len/google-pay/index.html

https://www.banken.nl/nie...aar-voor-abn-amro-klanten

Beetje off topic, maar gezien de context kan het door de beugel lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
Is het anderen ook opgevallen dat overboekingen nu opeens na 17:00 gedaan kunnen worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheSander562
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-10 11:42
Ik merk nu wel dat de transacties weer goed worden weergegeven in plaats van steeds een sms voor die regeling. Nu zie je echt de transacties van 90 dagen en daarna pas heb je een sms nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glup
  • Niet online
TheSander562 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:47:
Ik merk nu wel dat de transacties weer goed worden weergegeven in plaats van steeds een sms voor die regeling. Nu zie je echt de transacties van 90 dagen en daarna pas heb je een sms nodig.
Ja bij mij ook! :)

Openbank: de bank die je blij kan maken met het weer implementeren van basale functionaliteit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
*O* :)F *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:57
Lijkt inderdaad in de laatste update te zijn opgelost:
En esta actualización hemos solucionado una pequeña incidencia en la que se pedía un código que enviamos por SMS para poder ver los movimientos anteriores a 90 días (normativa PSD2). ¡Disculpa las molestias!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glatuin
bcome schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:31:
[...]

Lijkt inderdaad in de laatste update te zijn opgelost:

[...]
Ik heb ooit gevraagd waarom bij de app updates alles in het Spaans staat en niet ook in het Engels. Maar nooit een goed antwoord op gekregen. Jammer dat het een gedoe is om het door een vertaler te halen (In Play store niet gemakkelijk te vertalen), anders deed ik nog een poging het te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glup
  • Niet online
Ik vond juist die vertaling veelzeggend:
In this update we have solved a small incident in which a code that we send by SMS was requested to be able to see movements prior to 90 days (PSD2 regulation). Sorry for the disturbances!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
Inmiddels heb ik 11x betaald met Google Pay... daarvoor was het met 5x echt over.

Lijkt erop dat ze iets hebben gefixt mbt Google Pay. :) Ik blijf voorlopig nog even tellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
glatuin schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:59:
[...]

Ik heb ooit gevraagd waarom bij de app updates alles in het Spaans staat en niet ook in het Engels. Maar nooit een goed antwoord op gekregen. Jammer dat het een gedoe is om het door een vertaler te halen (In Play store niet gemakkelijk te vertalen), anders deed ik nog een poging het te begrijpen.
Ik ben er op iOS achtergekomen dat ik de app updates alleen in het Nederlands krijg als ik de systeemtaal op Nederlands heb staan. Alle andere talen krijg ik Spaans te zien. Aangezien ik altijd Engels ingesteld heb is dat dus een feest d:)b Gewoon in de Engelse taal app updates vermelden zou inderdaad een goede oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
balken07 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 18:55:
[...]

Ik ben er op iOS achtergekomen dat ik de app updates alleen in het Nederlands krijg als ik de systeemtaal op Nederlands heb staan. Alle andere talen krijg ik Spaans te zien. Aangezien ik altijd Engels ingesteld heb is dat dus een feest d:)b Gewoon in de Engelse taal app updates vermelden zou inderdaad een goede oplossing zijn.
Wat een openbaring ik heb mijn Android toestel ook op Engels staan. Maar wanneer ik naar nl switch zijn ook de release notes in het Nederlands. Wellicht komt het domweg doordat openbank niet beschikbaar in Engelstalige landen.
Overigens Ik denk dat wij vrij normaal gedrag vertonen mbt Engelse taal instellen. Zal iets voor tweakers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
glatuin schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 19:01:
[...]

Wat een openbaring ik heb mijn Android toestel ook op Engels staan. Maar wanneer ik naar nl switch zijn ook de release notes in het Nederlands. Wellicht komt het domweg doordat openbank niet beschikbaar in Engelstalige landen.
Overigens Ik denk dat wij vrij normaal gedrag vertonen mbt Engelse taal instellen. Zal iets voor tweakers zijn.
Tevens verdenk ik ze er als trotse Spanjaarden van ‘hun’ taal niet ondergeschikt aan Engels te willen laten zijn ;) Maar dat is onderbuikgevoel haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

balken07 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:01:
[...]
Tevens verdenk ik ze er als trotse Spanjaarden van ‘hun’ taal niet ondergeschikt aan Engels te willen laten zijn ;) Maar dat is onderbuikgevoel haha.
Ja, ongetwijfeld. Castellano is niets, de regionale taal is alles.

Volgens mij is Nederland een afwijking in de zin dat veel gebruikers alles op Engels hebben staan, ook doorsnee gebruikers. In vrijwel alle andere landen van de EU (inclusief veel kleinere landen als Zweden of Estland) staan telefoon en PCs altijd in de landstaal. Dat veel Nederlandse gebruikers net zo lief Engels hebben als Nederlands is gewoon een gedachte die niet bij ze op komt, zie ook die kromme automatische vertalingen bij Expedia, Glassdoor en Aliexpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:26
Mistraller schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:02:
[...]

Maar het is niet nutteloos en heeft zin, alleen niet op de manier die jij graag ziet. Ik probeer je uit te leggen hoe het security model tot stand komt bij banken. Maar je pikt er blijkbaar alleen uit dat ik vind dat je niet mag klagen.
Je beredeneert het vanuit klantperspectief, niet vanuit een een aanvaller. (Diefstal is een andere case. Een dief is doorgaans geen hacker. Die laatsten zijn geraffineerd en geduldig.)
Verder, als je écht geinteresseerd bent, veel van dit soort zaken hangt samen met de PSD2 regelgeving.
Hierin staat beschreven dat je moet kunnen zien waarvoor je tekent. Een token calculator is niet voldoende. In een SMS kan je wel tekst kwijt. (What you see is what you sign)
Zie https://wso2.com/library/...dynamic-linking-for-psd2/
Of SMS veilig is, met sim-swap aanvallen bijv, daar kan je een heel topic mee vullen denk ik. Maar alle maatregelen zijn aanvullend aan elkaar. Tezamen vormen ze een geheel dat hopelijk veilig genoeg is. :)
Heb er wel het een en ander over gelezen. Vele mensen gebruiken een smartphone met hierbij een simkaart en bijbehorende 06-nr. Dit nummer gebruiken ze ook voor whatsapp. Er is dan wel het een en ander te herleiden.
Echter hoe wil een hacker dat doen als je een smartphone zonder simkaart gebruikt (en die met wifi verbonden is) en dit 06 nummer niet gebruik wordt voor whatsapp en verder ook bij niemand bekend is?

Openbank vindt ik wel handig als extra security. Zo pin ik o.a. met de pinpas van openbank. Kans op skimmen op mijn normale rekening is dan 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynguy
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-07-2021
Ik kreeg van de ABNAMRO te horen dat de betaalrekening per 1 Juli weer verhoogd wordt naar €1,95. Tja ze moeten natuurlijk die €480 miljoen betalen.

Zo bespaar je met OpenBank al weer bijna €25,00 per jaar en natuurlijk ook nog eens MC valutakoersen buiten de EU en geen ATM opname kosten.

Als OB nu eens begon met Instant Payments dan zou ik overwegen om mijn staatsbank rekening op te zeggen.

Als OB echt avonuurlijk wil zijn dan zouden zij rood staan ook kunnen implementeren. Dat zou dan echt veel op de bestaande NL grootbanken gaan lijken.

Just a thought.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glup
  • Niet online
Ynguy schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:51:
Als OB nu eens begon met Instant Payments dan zou ik overwegen om mijn staatsbank rekening op te zeggen.
Openbank.se heeft dit al. Kost 'slechts' €2 PER KEER |:( 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glatuin
Glup schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:06:
[...]

Openbank.se heeft dit al. Kost 'slechts' €2 PER KEER |:( 8)7
Inderdaad dus over een geheel jaar gezien is bij gebruikmaken van instant payments ABN amro velen malen goedkoper. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:54

page404

Website says no

Oh crap, ik ben mijn pincode om in te loggen vergeten en ik heb nu mijn bankpas nodig om een nieuwe code aan te vragen. Maar die ben ik ook kwijt :') gaat lekker. Nog maar even wat lades doorspitten en anders maar even bellen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glup
  • Niet online
page404 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:17:
Oh crap, ik ben mijn pincode om in te loggen vergeten en ik heb nu mijn bankpas nodig om een nieuwe code aan te vragen. Maar die ben ik ook kwijt :') gaat lekker. Nog maar even wat lades doorspitten en anders maar even bellen.
Aangezien die inlogcode voor de website niet hetzelfde mag zijn als je pincode gebruiken degenen die ik ken het omgekeerde van de pin.
Wellicht heb jij ook zo'n soort trucje gebruikt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glup
  • Niet online
glatuin schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:17:
[...]

Inderdaad dus over een geheel jaar gezien is bij gebruikmaken van instant payments ABN amro velen malen goedkoper. >:)
Nou, bij de Payroll Account krijg je 1% terug op rekeningen van oa elektriciteit, gas, internet, mobiel en misschien meer (is niet eenduidig).

Dán wordt het opeens een stuk goedkoper die Spaanse versie van Openbank 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5jhY0hRCJWVa92ft6nkMBWnFdo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b586wS1VNqvUTfhJAFG4iX72.png?f=user_large

Aangezien zij stellen dat je die rekening kan openen 'wherever you are' heb ik ze toch maar eventjes een mailtje gestuurd met de vraag of dat daadwerkelijk ook zo is :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltjYjfe3M1oSqrJrsRnWLdWNXrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NRrsyC2kTqyBfQSkijDmdIWB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:22
Glup schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:29:
[...]

Nou, bij de Payroll Account krijg je 1% terug op rekeningen van oa elektriciteit, gas, internet, mobiel en misschien meer (is niet eenduidig).

Dán wordt het opeens een stuk goedkoper die Spaanse versie van Openbank 8)

[Afbeelding]

Aangezien zij stellen dat je die rekening kan openen 'wherever you are' heb ik ze toch maar eventjes een mailtje gestuurd met de vraag of dat daadwerkelijk ook zo is :+

[Afbeelding]
Ik kende heel dat payrol niet, moet je je daar opnieuw voor aanmelden oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glup
  • Niet online
Dacuuu schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:51:
[...]

Ik kende heel dat payrol niet, moet je je daar opnieuw voor aanmelden oid?
Niet 'opnieuw' want het is 1 vd 2 rekeningtypes die Openbank.es/en aanbied:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbfh24kOF2jXVOA2NBagA-t545g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2WsoLSTbbQko7fz4lD6HLuzv.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zal binnenkort ook wel bij NL komen. In de HTML kan ik hem nog niet in broncode vinden (eerder zag je dat ze bijv de extra passen, zoals creditcards al in html hadden staan, onzichtbaar).

Wel opgemerkt dat ze vrij agressief loggen op de website. BIj muisbeweging en menu openen zie ik in mijn DevTools F12 op de website elke seconde loggings voorbijkomen (geblockt door uBlock).....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
Glup schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:54:
[...]

Niet 'opnieuw' want het is 1 vd 2 rekeningtypes die Openbank.es/en aanbied:
[Afbeelding]
Voorwaarde is wel dat je periodiek je salaris of uitkering op de Spaanse bankrekening moet laten storten. Minimaal 900€ per keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
glatuin schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:17:
[...]

Daar word je inderdaad niet vrolijker van als Spaanse banken 2€ of meer rekenen bij een Instant Payment overboeking. Bij de Caixa bank las ik dat het 1,99€ per keer is plus 0,40% van het over te boeken bedrag. Ben ik even bij met de Nederlandse banken die gratis IP doen. Als OB zover is om dit aan ons aan te bieden zal dit ongetwijfeld ook niet gratis zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glup
  • Niet online
Datisraar schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:14:
[...]

Voorwaarde is wel dat je periodiek je salaris of uitkering op de Spaanse bankrekening moet laten storten. Minimaal 900€ per keer.
Óf maandelijks een storting van €900 erop krijgt. Voor degenen die niet aan bovenstaande kunnen of willen voldoen is een automatische overschrijving, eventueel heen en weer, afdoende :+

Er komt vast ook nog wel eens aan dat je zelfs het tijdstip van automatische overboekingen kan geven, zodat bovenstaande een kwestie van 60 sec. wordt 🥳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glup
  • Niet online
Datisraar schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:19:
[...]

Daar word je inderdaad niet vrolijker van als Spaanse banken 2€ of meer rekenen bij een Instant Payment overboeking. Bij de Caixa bank las ik dat het 1,99€ per keer is plus 0,40% van het over te boeken bedrag. Ben ik even bij met de Nederlandse banken die gratis IP doen. Als OB zover is om dit aan ons aan te bieden zal dit ongetwijfeld ook niet gratis zijn
Gezien de concurrentie denk ik niet dat zij dat zullen aandurven. Het enige wat zij dan bereiken is verontwaardiging met een overbelaste helpdesk en discussies waarbij iedereen reclame voor hun concurrenten zal gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
Glup schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:24:
[...]

Gezien de concurrentie denk ik niet dat zij dat zullen aandurven. Het enige wat zij dan bereiken is verontwaardiging met een overbelaste helpdesk en discussies waarbij iedereen reclame voor hun concurrenten zal gaan maken.
Dat zou mooi zijn als OB voor ons als ze zover zijn , een uitzondering voor NL maken. Laten we het hopen! Dan zou ik OB wel vaker gebruiken.
Pagina: 1 ... 30 ... 90 Laatste