Als Feyenoorder met al meer dan 20 jaar een seizoenskaart kan ik me vrijwel volledig vinden in het statement dat Feyenoord vanmiddag uit heeft laten gaan. Ik heb me al die tijd nooit onveilig gevoeld, maar er is wel een periode geweest dat ik het minder naar mijn zin had omdat er zelfs tijdens potjes tegen pak hem beet RKC allerlei ant-Ajax liederen gezongen werden en er vooral gescholden werd. De laatste jaren is dat echt heel positief aan het veranderen en is het weer gezellig om naar de Kuip te gaan. Ook het laatste incident tijdens een away day in Europa kan ik me echt niet heugen (ik denk zelfs dat dat de beruchte Rome-reis was) en de support voor Feyenoord wordt in heel Europa juist enorm gewaardeerd als je een rondje over het internet doet. Ze doen dus echt absoluut iets goeds om het gebied van supportersbeleid wat mij betreft.
Er zijn natuurlijk ook dingen die fout gaan. Een veroordeelde die een sleutel van het stadion heeft en tijdens een coronapotje het stadion binnen komt is natuurlijk heel raar. Toch denk ik dat het niet zo gek is om met allerlei geledingen van je supporters in contact te zijn, ook met hooligans. Je kunt ze negeren of keihard aanpakken, maar ik denk dat je beide opties juist een averechts resultaat behaald. Die gasten zullen dan denken "de club geeft niks om ons, we worden genegeerd!!" of "wat een kutclub, zo tegen echte supporters in gaan!" wat eerder zal leiden tot meer excessen dan minder. In gesprek gaan met zo'n groep en een medewerker aanstellen die daar contacten heeft is wat dat betreft de beste optie om een grip te behouden op dat soort mensen denk ik. Sterker nog, een SLO die onder andere voorkoming van supportersgeweld als taakomschrijving heeft is een verplichting volgens de licentie-eisen van de KNVB. Dat lijken ook heel veel mensen te vergeten in deze discussie.
We moeten ook niet vergeten dat een voetbalclub een voetbalclub is. Ze zijn geen handhavingsinstantie met bevoegdheden om mensen te veroordelen. Je bent "slechts" verantwoordelijk voor de veiligheid binnen het stadion en om dat voor elkaar te krijgen balanceer je nou eenmaal op een enorm dun lijntje. Er hoeft maar "dit" te gebeuren of de balans slaat verkeerd door. Ik ben heel blij dat mijn baan zich niet met dit soort balansen maar met financiële balansen bezig houdt
Al met al kan ik me heel goed voorstellen dat clubs zich machteloos voelen tegen supportersgeweld, met name als zich dat buiten een wedstrijd om plaats vindt. Toch vind ik dat Feyenoord echt wel goed bezig is de laatste jaren wat dat betreft en daar verandert deze documentaire niets aan.