Nopheros schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 16:04:
[...]
Lijkt me niet dat alle beleggers een glazenbol hebben
Ik ga eerlijk gezegd niet uit van 3 maanden, lijkt me beetje extreem om voor die periode het hele land in lockdown te hebben. Gebieden/steden waar het na een maand niet meer voorkomt zou je bijv. al open kunnen doen.
Ervaren, grote
beleggers zijn wel in staat een inschatting te doen voor het komende jaar. Uiteraard gebaseerd op wat nu bekend is.
Maar neem eens als uitgangspunt Wuhan. We zijn al bijna 3 maanden verder en bij lange na niet is alles opgestart. Schepen uit China doen er zo'n 4 tot 8 weken over voor ze Europa en Amerika bereiken, de meeste vracht gaat per schip. Veel wereldhandel is verweven met elkaar, inclusief hele logistieke ketens. Je ziet bijvoorbeeld nu al dat een VDL haar deuren sluit omdat bepaalde onderdelen niet meer geleverd worden en voorraad opraakt. En onderdelen en de grondstoffen daarvoor komen vanover de hele wereld. Op een gegeven moment kan China misschien wel weer op stoom zijn geraakt, andere delen van de wereld nog niet.
De economie en wereldhandel gaan hier sowieso nog 3 maanden lang serieus last van houden, en ik schat dat het nog zeker 6 maanden duurt voordat alles weer een beetje op gang komt.
Kijk, scholen, supermarkten, kappers, sport, etc kan relatief snel weer opgestart worden. Maar bij sommige industrieën gaat dit maanden duren, al is van vandaag op morgen iedereen beter.
Overigens is uiteraard nog niet alles 'priced in'. Ook bij beleggers is nog onzekerheid over de exacte uitwerking op bedrijven. Daarom zeg ik ook, de eerste serieuze indicaties komen zo rond juli als bedrijven met kwartaalcijfers komen. De kwartaalcijfers van april komen daarvoor nog te vroeg. En er kunnen nog onverwachte gebeurtenissen zijn die impact hebben. Het blijft glazen bol werk. Maar een aanzienlijk deel van wat nu bekend en voorzien is, is inmiddels wel priced in.
PS. En dan ben ik nog redelijk optimistisch...