Trading volumes relatief laag hè.
28mrd in afgelopen 30 dagen. Laten we even uitgaan van 1mrd per dag.
Bij 0,075% trading fee bij maker & taker is dat 0,15% in totaal per trade.
Dat betekent 1,5mln omzet per dag.
Bij een winstmarge van 65% is dat ~1mln$ winst per dag (ligt in lijn met de geschatte 400mln$? winst over FY2018).
Dat wil zeggen dat ze bij 20% allocatie van winst aan coin-burn daarmee jaarlijks ~70mln$ aan BNB tokens burnen.
Bij een prijs van 15,5$ per coin is dat ~4,5mln coins uit roulatie per jaar.
Dat is op een totaal resterende circulating supply van ~186mln zo'n 2,5% per jaar (aan coin-buyback/dividend).
Dit is een redelijk percentage, maar ook niet wereldschokkend. Prima fair value lijkt me dus.
Puur als aandeel beschouwd is de koers/winst verhouding bij een jaarwinst van 365mln en marketcap van (15,5 * 186mln) = 2,9mrd dus ~8 qua K/W. Dat is dan wel weer laag, maar het is overduidelijk geen aandeel in Binance.
Aan de andere kant, t.b.v. de burn benadering laat ik nu de omzetten uit binance DEX (verwaarloosbaar), Binance Futures (ondertussen serieuze omzet), en andere Binance diensten buiten beschouwing.
Volgens mij hebben we genoteerd op 39$ in 2019, dat was exorbitant hoog achteraf.
Vorig jaar noteerden we nog 5$ in december'18, dat was zeer pessimistisch. 15$ voor nu fair value imho.
Wachten is op verdere katalysatoren van de handelsvolumes (Telegram coin, Libra?, Kakoa of Klaytn coin uit Zuid-Korea, etc). Geen idee wat Binance verder nog op de roadmap heeft staan, de DEX was altijd een grote, maar die is er ondertussen. Verder kan de BNB coin op steeds meer plekken gebruikt worden, maar ik zie crypto in de komende 2-3 jaar niet als serieus betaalmiddel gebruikt worden. D.w.z. bij Binance moet de echte waarde komen uit de handelsvolumes.
Mooie aan BNB businessmodel is wel dat ze dus altijd teruggaan in het aantal coins door de burn. Ook als BTC, ETH, EOS, XRP etc hard zakken verdienen ze geld. Groot risico: claims / aanklachten vanuit SEC of Europa, hacks, concurrentie, etc.
Disclaimer: betreft allemaal inschattingen / biervilt berekeningen, en discl: long BNB.
[
Voor 16% gewijzigd door
Timberly2 op 08-12-2019 21:00
]