[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 10 ... 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0lden23
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-05 20:11
Edje040 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:34:
[...]

Freedom werkt samen met E-Fiber en Cambrium (Tweak). Zit je dus in het gigabit-gebied van Tweak dan heb je het sowieso. Checken kun je via de site van Tweak.
Hopen dat ons dorpje snel aangesloten wordt. In Enschede is het al (enige tijd) actief.... 20 min zit ik van Enschede af ... duimen dan maar :)

Thanks voor de info tho! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:36
g0lden23 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:30:
heeft iemand enig idee waar ik dat mogelijk kan vinden?
Kijk of Tweak 1 Gbit/s kan leveren op jouw adres? Dan kan Freedom dat ook leveren voor het regionaal en niet KPN-netwerk tarief. Regionaal is in ieder geval via E-fiber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je krijgt het natuurlijk ook te horen per email na aanmelden voor de beta. Een echte checker zal vast verschijnen op de website zodra de beta voorbij is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaserv
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09-2020
woutertje schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:16:
Mocht je interesse hebben, je kunt op https://bgp.he.net/AS206238#_graph4 al zien hoe het verkeer gaat lopen. Het upstream verkeer van Freedom wordt volgens dit schema afgehandeld door Fusix Networks, een Nederlandse partij. Die hebben weer verbinding met diverse transit partijen (bijv. Telia, NTT, PCCW), en peeren ook op vier exchange points (https://bgp.he.net/AS57866#_ix en https://www.peeringdb.com/net/4853).

Het goede nieuws is dat ze peeren met True, dus de verbinding met tweakers.net zal wel in orde zijn ;-).
Cheapconnect gebruikt Fusix ook als IPTransit provider. https://bgp.he.net/AS39587#_graph4
Zelfde routering, vast IP, eigen modem keuze, lagere prijs. Wat is de meerwaarde van Freedom in vergelijk met Cheapconnect?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• don spike
vaserv schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:04:
[...]
Wat is de meerwaarde van Freedom in vergelijk met Cheapconnect?
Dat Cheapconnect ook internet levert was voor mij nieuw, had vroeger wel VoIP via hun.
Maar als ik naar de prijzen kijk is Freedom net iets goedkoper dan Cheapconnect, behalve pairbonding dat is een eurootje duurder. Dus vanwaar deze vergelijking?
De meeste kiezen nu voor Freedom vanwege de idealen, vrijheid, en verwachte service.

Edit; Daarnaast zit Freedom nog in de opstart fase, dus hun routing zal vast nog veranderen in de (nabije) toemomst.

[ Voor 10% gewijzigd door don spike op 20-05-2020 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-05 09:49
[...]

Cheapconnect gebruikt Fusix ook als IPTransit provider. https://bgp.he.net/AS39587#_graph4
Zelfde routering, vast IP, eigen modem keuze, lagere prijs. Wat is de meerwaarde van Freedom in vergelijk met Cheapconnect?
Kende deze partij eerlijk gezegd niet, dus heb daar ook niet mee vergeleken. Zie zo niet of ze ook IPv6 doen. Denk inderdaad dat het verschil hem (wellicht?) meer in de idealen zit. De prijzen lijken redelijk vergelijkbaar, behalve dan in Tweak gebied.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• digiben
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-05 15:45
[...]

De één is Cheap en de ander is Freedom 😀
Met nog eens eigen email domein...
Zijn er zoveel als je op goedkoop gaat zoeken. Ik ben blij hoor met mijn Freedom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05 13:57
Ik ben lekker bezig geweest met het koppelen van een .nl domeinnaam die ik bij een externe hosting provider heb lopen aan mijn Freedom-account. Niet de domeinnaam die ik tijdens de registratie als founding member aanvroeg, maar een andere. Want die ene kon ik thuis de handen niet voor op elkaar krijgen dus moest er een andere komen maar dat kon begrijpelijkerwijs niet via Freedom geregeld worden want die hebben op dit moment wel wat anders te doen dan het inwilligen van exotische wensen. We betalen daar nu een paar tientjes per jaar extra voor. Hopelijk kan ik dat domein op termijn overhevelen naar Freedom.
Maar het was een leerzaam traject, ik weet nu iets meer van het wijzigen van DNS-gegevens. Zo was het achteraf gezien handig geweest om ruim van tevoren de TTL op 5 minuten te zetten want die stond op 4 uur. Ik heb me eerst 4 uur lang zitten afvragen waarom mijn ingevoerde wijzigingen geen effect hadden 8)7
Moet nog een paar dingen inregelen zoals dat DNSSEC nu op false staat terwijl deze bij mijn oude domeinnaam op true staat, althans volgens sidn.nl. Hoe krijg ik de nieuwe ook op true. Maar dat komt vast goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantis
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-05 09:22
JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:57:
Ik ben lekker bezig geweest met het koppelen van een .nl domeinnaam die ik bij een externe hosting provider heb lopen aan mijn Freedom-account. Niet de domeinnaam die ik tijdens de registratie als founding member aanvroeg, maar een andere. Want die ene kon ik thuis de handen niet voor op elkaar krijgen dus moest er een andere komen maar dat kon begrijpelijkerwijs niet via Freedom geregeld worden want die hebben op dit moment wel wat anders te doen dan het inwilligen van exotische wensen. We betalen daar nu een paar tientjes per jaar extra voor. Hopelijk kan ik dat domein op termijn overhevelen naar Freedom.
Maar het was een leerzaam traject, ik weet nu iets meer van het wijzigen van DNS-gegevens. Zo was het achteraf gezien handig geweest om ruim van tevoren de TTL op 5 minuten te zetten want die stond op 4 uur. Ik heb me eerst 4 uur lang zitten afvragen waarom mijn ingevoerde wijzigingen geen effect hadden 8)7
Moet nog een paar dingen inregelen zoals dat DNSSEC nu op false staat terwijl deze bij mijn oude domeinnaam op true staat, althans volgens sidn.nl. Hoe krijg ik de nieuwe ook op true. Maar dat komt vast goed.
Ik zit ook te overwegen een van m'n domeintjes onder te brengen bij Freedom, scheelt toch weer 9 euro op jaarbasis :P. Ik vroeg me wel af of je volledig DNS beheer kan doen via een admin panel wanneer je'm over hebt gezet of is het lauter een niet beheerbare registratie om vervolgens de mail aan Soverin te kunnen koppelen? Eventueel kunnen pointen naar een andere DNS server is ook nog wel acceptabel. Als 't een onbeheerbaare feature is voor enkel mail laat ik de boel lekker bij TransIP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 22:24
Heb zelf gewoon een random domein voor de ‘lulz’ genomen. Ga niet mijn tig domeinen overgooien van TransIP naar een ISP. Dat hou ik toch liever los van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 12:38

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb domein ook bij TransIP gelaten, maar de email loopt nu via Soverin. Tot nu toe gaat dat prima.
Jammer dat de CalDAV en CardDAV niks is, dus ik ga die maar weer zelf doen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumsel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:10
Zr40 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:19:
Ik ben gebeld, maar mijn telefoon ging helemaal niet over. Ook geen melding (op een gemiste oproep SMS van de provider 7 minuten later na), ik denk dat er even geen verbinding was met het mobiele netwerk. :(

Nu hopen dat ze snel weer bellen.
Ik had ook een gemiste oproep. Ik kreeg daarna een email met de vraag wanneer ze konden terug bellen. Net even een antwoord gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutertje
Mumsel schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:20:
[...]

Ik had ook een gemiste oproep. Ik kreeg daarna een email met de vraag wanneer ze konden terug bellen. Net even een antwoord gestuurd.
Ze bellen trouwens gewoon met het publieke telefoonnummer wat ook op hun website staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ja, en ze vragen in de email ook om niet zelf terug te bellen. Rond de middag een mail terug gestuurd en nu wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Xantis schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:05:
[...]
scheelt toch weer 9 euro op jaarbasis
Nog wel meer, als je het tenminste goed wilt vergelijken. Sec de domeinnaam inderdaad ca. 9 Euro, maar ik betaal bij die andere provider ook nog eens 2,20 Euro ex btw per maand extra voor de privacy protectie en een DNS-beheertabblad, die bij Freedom/Soverin ook inclusief zijn. Dus per jaar een dikke 35 Euro alles bij elkaar. Zou fijn zijn als Freedom dat tzt wil overnemen, temeer daar ik de domeinnaam die ik oorspronkelijk gekozen heb niet ga gebruiken welke dus kan komen te vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantis
slijkie schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:15:
Heb zelf gewoon een random domein voor de ‘lulz’ genomen. Ga niet mijn tig domeinen overgooien van TransIP naar een ISP. Dat hou ik toch liever los van elkaar.
Ik was zeker niet van plan om alle domeintjes over te gooien naar Freedom, eens met het scheiden van ISP en domeintjes. Maar je kunt er 1 gratis registreren, dus 1 wou ik er overzetten.

Maar....kun je DNS records aanmaken via een admin panel bij Freedom (a la TransIP) of niet? ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Xantis op 20-05-2020 16:58 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Xantis schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:57:
[...]

Ik was zeker niet van plan om alle domeintjes over te gooien naar Freedom, eens met het scheiden van ISP en domeintjes. Maar je kunt er 1 gratis registreren, dus 1 wou ik er overzetten.

Maar....kun je DNS records aanmaken via een admin panel bij Freedom (a la TransIP) of niet? ;)
Degene die je gratis registreert: ja, daar zie je een DNS-panel in Mijn Freedom waar je DNS-records kunt toevoegen. Maar bij degene die ik vanmiddag overgezet heb naar Freedom daarvan zit het DNS-panel bij die andere provider, dus niet in Mijn Freedom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 13:37
don spike schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:36:
[...]

Kijk of Tweak 1 Gbit/s kan leveren op jouw adres? Dan kan Freedom dat ook leveren voor het regionaal en niet KPN-netwerk tarief. Regionaal is in ieder geval via E-fiber.
Dat wou ik ook zeggen. Op deze kaart zie je waar het Cambrium Gbit gebied allemaal is. Woon je daar, dan kan je Freedom 1 Gbit voor 49 euro krijgen. Woon je daar niet, dan ben je veroordeeld tot KPN WBA.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
Xantis schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:57:
[...]

Jep... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxuXEEkH-4zHr6zch4bOk6i0Afw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3NLu9u7z5q4FaVANlMGhrYfk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LLuke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-05 16:20
Mag je je eigen sendmail draaien? Twijfel nwog of ik dns beheer via freedom ga doen of bij godaddy laat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xantis
LLuke schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:51:
Mag je je eigen sendmail draaien? Twijfel nwog of ik dns beheer via freedom ga doen of bij godaddy laat...
Jup, m'n mailservertje draait prima. Bij Xs4all moest ik gebruik maken van hun SMTP als relay om m'n mail door de corporate spam filter van m'n werkt te loodsen (Gmail, Outlook, Yahoo ging overigens toen prima zonder). Maar nu vanaf m'n Freedom IP komt ie zonder relay prima door. Zelfs zonder PTR record. PTR records ondersteunen ze nog niet maar staat nog op Freedoms feature wishlist toen ik hier navraag ma deed.

[ Voor 0% gewijzigd door Xantis op 20-05-2020 23:32 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LLuke
Hmm, vrees toch voor problemen voor sendmail zonder ptr record. Blijf toch nog ff bij godaddy... Thx for the info ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:43
Ja ik geloof ook dat de kans op je mail in spam belanden aanzienlijk hoger is als je geen goeie PTR record hebt voor de mail server, zie ook:
“Reverse resolution of IP address with PTR record can help with blocking spammers. Many MTAs accept email only if the server is really responsible for a certain domain. You should definitely set a PTR record for your email server so your emails have a better chance of landing in recipient’s inbox instead of spam folder.”
Uit:
https://www.linuxbabe.com...entos-postfix-smtp-server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hoe gaat de verdeling wanneer er weer klanten aangesloten worden?

Als ik nu 'lid' wordt kan je dan bij de volgende ronde meedoen?
offtopic:
Ja hier een spijtoptant die nu de propositie toch wel aantrekkelijk vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zo te zien kan je nog founding member worden. Ik ga er van uit dat je dan mee kan doen met de volgende ronde van 512 testers :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
ANdrode schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:58:
Hoe gaat de verdeling wanneer er weer klanten aangesloten worden?

Als ik nu 'lid' wordt kan je dan bij de volgende ronde meedoen?
offtopic:
Ja hier een spijtoptant die nu de propositie toch wel aantrekkelijk vindt.
Ja, ik was pas ‘lid’ geworden enkele dagen voor de 128-groep. En zat erin. Dus als je lid bent en zorgt dat je het formulier optijd invult op de tijd dat die live gaat, zal het vast en zeker lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantis
jorikc schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:49:
Ja ik geloof ook dat de kans op je mail in spam belanden aanzienlijk hoger is als je geen goeie PTR record hebt voor de mail server, zie ook:
“Reverse resolution of IP address with PTR record can help with blocking spammers. Many MTAs accept email only if the server is really responsible for a certain domain. You should definitely set a PTR record for your email server so your emails have a better chance of landing in recipient’s inbox instead of spam folder.”
Uit:
https://www.linuxbabe.com...entos-postfix-smtp-server
Klopt, optimaal is het niet. Maar ik heb m'n DMARC/DKIM (en ook nog SPF, ook al is 't obsolete(derp)) op orde en m'n mailservertje draait al een tijdje mee. Google en Outlook zijn nog steeds lief tot nu toe, ondanks 't gebrek van een PTR. Hopelijk duurt 't geen jaar voordat ze dit ook ondersteunen _/-\o_

[ Voor 1% gewijzigd door Xantis op 21-05-2020 23:58 . Reden: Derp ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:55
Xantis schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 21:59:
[...]

(en ook nog SPF, ook al is 't obsolete)
SPF is zeker niet obsolete. Hooguit is het record-type SPF deprecated. Die informatie hoort in een TXT record te staan, maar het is zeker nog aan te raden om up to date te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LLuke
Hoop maar dat het ptr record ook mag staan bij een dns provider die niet eigenaar is vh ip adres??? Iemand die hier meer vanaf weet??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is technisch onmogelijk, want het in-addr.arpa domein waar je een PTR record op plaatst is gebaseerd op het IP adres (de /24) en die wordt noodzakelijkerwijs geserveerd door de DNS servers van de provider.

Voor IPv6 is het een ander verhaal; dat is niet technisch onmogelijk.

Wat maakt het voor jou trouwens uit? Zo vaak wijzig je je PTR records toch niet?

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 21-05-2020 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Knoops
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04 10:45
Ik krijg idd informatie te zien, maar nog steeds niet op wat voor netwerk ik zit.
Zit momenteel wel aan de max van 524 MBit/s bij xs4all en tele2. :) Maar waar val ik onder bij Freedom.?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:53:
Dat is technisch onmogelijk, want het in-addr.arpa domein waar je een PTR record op plaatst is gebaseerd op het IP adres (de /24) en die wordt noodzakelijkerwijs geserveerd door de DNS servers van de provider.

Voor IPv6 is het een ander verhaal; dat is niet technisch onmogelijk.

Wat maakt het voor jou trouwens uit? Zo vaak wijzig je je PTR records toch niet?
Zelfs voor IPv6 moet je provider (de eigenaar van de IP ruimte) dan een delegation aanmaken van jou /48 om deze te verwijzen naar je eigen DNS servers. En als ze losse records niet ondersteunen denk ik dat ze dat ook niet ondersteunen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-05 03:24

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Haha, ben net gebeld door Freedom. Ik werd even in de wacht gezet want ik had een ingewikkelde vraag (is het mogelijk om TV tussentijds op te zeggen?). Krijg je Freedom van George Michael te horen :P

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Laatst online: 27-05 08:18
Jochem Knoops schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:20:
[...]

Ik krijg idd informatie te zien, maar nog steeds niet op wat voor netwerk ik zit.
Zit momenteel wel aan de max van 524 MBit/s bij xs4all en tele2. :) Maar waar val ik onder bij Freedom.?.
Ze leveren hun diensten over glasvezel via KPN WBA en Cambrium.
Is Tweak 1000Mbit leverbaar op jouw adres, dan verwacht ik ook dat je 1000Mbit via Freedom kan krijgen voor de lage prijs.

[ Voor 23% gewijzigd door Dennis-L op 22-05-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
Jochem Knoops schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:20:
[...]
Als je hier (fourstack) Ftth ziet, dan is dat het netwerk van KPN, en niet een regionaal glasvezel netwerk.

Denk ook dat je algemeen kan stellen, als je nu Glasvezel bij XS4ALL of KPN hebt, dat je dan niet voor het regionaal netwerk tarief bij Freedom in aanmerking komt.

Zelf moeten wij ook het KPN netwerk tarief betalen bij Freedom, voor glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
don spike schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:57:
[...]

Als je hier Ftth ziet, dan is dat het netwerk van KPN, en niet een regionaal glasvezel netwerk.

Denk ook dat je algemeen kan stellen, als je nu Glasvezel bij XS4ALL of KPN hebt, dat je dan niet voor het regionaal netwerk tarief bij Freedom in aanmerking komt.

Zelf moeten wij ook het KPN netwerk tarief betalen bij Freedom, voor glasvezel.
Deze stelling klopt niet helemaal.
Het gedeeltelijk om het netwerk, het gaat meer om welke operator actief is op dat netwerk.

Op het netwerk van KPN NetwerkNL is KPN WBA altijd de actieve oprator maar kan ook Cambrium een actieve operator zijn.
Zodra Cambrium een actieve operator is op het netwerk van KPN NetwerkNL dan kan Freedom daar goedkoop 1000Mbit over leveren.

Cambrium is echter niet overal op het netwerk van KPN NetwerkNL een operator, op het netwerk van E-Fiber zijn de dat wel overal (geloof ik).

[ Voor 8% gewijzigd door Dennis-L op 22-05-2020 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
Dennis-L schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:04:
[...]

Deze stelling klopt niet helemaal.
Het gaat niet om het netwerk, het gaat om welke operator actief is op dat netwerk.

[...]
Mogelijk klopt mijn stelling niet geheel inderdaad.

Mijn stelling was gebaseerd op het feit dat KPN weigert diensten te leveren op regionale netwerken

Edit. Maar beste is inderdaad om te kijken of Tweak gigabit kan leveren. Deze tip had ik zelf ook al eerder in het verleden aangeven in dit topic.

[ Voor 15% gewijzigd door don spike op 22-05-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vervelend is dat. Ik zou vandaag weer gebeld worden, maar geen specifiek tijdvak. Het verhindert mij nu om de deur uit te gaan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumsel
Zr40 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:10:
Vervelend is dat. Ik zou vandaag weer gebeld worden, maar geen specifiek tijdvak. Het verhindert mij nu om de deur uit te gaan. :+
Haha herkenbaar, zit ook te wachten op het telefoontje... vraag me af of het er nog van gaat komen vandaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat dacht ik dus eergisteren. "Het is al 17 uur geweest, die bellen vandaag niet meer. Tijd om te gaan hardlopen!" Toch telefoon meegenomen. Belden ze om 17:36 :+ en dat was geen succes, ik was buiten in de zachte bries met bluetooth headset niet goed verstaanbaar.

Vandaag dan een nieuwe poging. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 22-05-2020 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
don spike schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:10:
[...]

Mogelijk klopt mijn stelling niet geheel inderdaad.

Mijn stelling was gebaseerd op het feit dat KPN weigert diensten te leveren op regionale netwerken

Edit. Maar beste is inderdaad om te kijken of Tweak gigabit kan leveren. Deze tip had ik zelf ook al eerder in het verleden aangeven in dit topic.
Ik ook. Met kaart van Coanet (Cambrium Gbit) erbij.

Die stelling over KPN klopt overigens ook niet geheel meer. Dat worden steeds meer regionale netwerken:

https://www.kpn.com/inter...le-glasvezelaanbieder.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Misschien handig als @ocf81 dat in de start post opneemt?

"Wil je weten of Freedom 1000Mbit op jouw adres kan leveren tegen het lage tarief? Doe dan een postcodecheck bij Tweak en kijk of Tweak 1000Mbit kan leveren op jouw adres"

Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

"Of meld je aan. Je krijgt de maximale snelheid per email te zien."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
@Dennis-L Ik zal er morgen even naar kijken

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Zr40 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:24:
"Of meld je aan. Je krijgt de maximale snelheid per email te zien."
Dat staat voor mij haaks op de principes van Freedom. Ik moet eerst persoonlijke gegevens invoeren voordat ik kan zien wat ik kan bestellen? Dat ken ik van geen enkele provider..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
De postcodecheck van Tweak is alleen terug te vinden op de bestelpagina. Ik weet niet of ik die graag in dit topic wil toevoegen. Ik heb de kaart maar toegevoegd als eens soort middenweg.

[ Voor 33% gewijzigd door ocf81 op 22-05-2020 18:47 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Barre73 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:09:
[...]

Dat staat voor mij haaks op de principes van Freedom. Ik moet eerst persoonlijke gegevens invoeren voordat ik kan zien wat ik kan bestellen? Dat ken ik van geen enkele provider..
Voor mij komt het eerder over als “de checker is nog in aanbouw en in de tussentijd checken we het handmatig voor de betatesters”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Laatst online: 27-05 23:09
.oisyn schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:45:
Haha, ben net gebeld door Freedom. Ik werd even in de wacht gezet want ik had een ingewikkelde vraag (is het mogelijk om TV tussentijds op te zeggen?). Krijg je Freedom van George Michael te horen :P
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar het antwoord van Freedom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

EnigmA-X schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:02:
[...]

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar het antwoord van Freedom :)
Die had ie niet. Mijn vraag moest daarvoor geëscaleerd worden en daardoor moest ik wachten op antwoord voor mijn order werd ingeschoten. Daar had ik geen zin in dus ik heb het er maar bij gelaten.

Het leek ons allebei ook wel onwaarschijnlijk dat het kan. Ook als je per maand betaalt heb je nog steeds een jaarabonnement (daar had ik in niet bij stilgestaan in eerste instantie). En het geld voor TV gaat dan ook nog eens naar Canal Digital.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurius
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-05 21:38
.oisyn schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:10:
[...]

Die had ie niet. Mijn vraag moest daarvoor geëscaleerd worden en daardoor moest ik wachten op antwoord voor mijn order werd ingeschoten. Daar had ik geen zin in dus ik heb het er maar bij gelaten.

Het leek ons allebei ook wel onwaarschijnlijk dat het kan. Ook als je per maand betaalt heb je nog steeds een jaarabonnement (daar had ik in niet bij stilgestaan in eerste instantie). En het geld voor TV gaat dan ook nog eens naar Canal Digital.
Zo onwaarschijnlijk vind ik het anders niet voor een provider die vrijheid prijst, immers bij T-Mobile Thuis kun je ook binnen je jaarcontract vrij producten toevoegen en verwijderen of naarboven en beneden schalen zolang je maar in ieder geval een internet abonnement behoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Centurius schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 22:55:
[...]

Zo onwaarschijnlijk vind ik het anders niet voor een provider die vrijheid prijst, immers bij T-Mobile Thuis kun je ook binnen je jaarcontract vrij producten toevoegen en verwijderen of naarboven en beneden schalen zolang je maar in ieder geval een internet abonnement behoudt.
Is volgens mij ook wel de enige die dat zo doet. In het geval van Freedom nemen zij de TV dienst af bij een derde partij. Precies hetzelfde als Tweak. Daar kan het ook niet in je eerste contracttermijn. Dat lijkt me een goede indicatie voor wat bij Freedom wel of niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurius
Barre73 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:18:
[...]

Is volgens mij ook wel de enige die dat zo doet. In het geval van Freedom nemen zij de TV dienst af bij een derde partij. Precies hetzelfde als Tweak. Daar kan het ook niet in je eerste contracttermijn. Dat lijkt me een goede indicatie voor wat bij Freedom wel of niet kan.
Mja bij Tweak kon dat ook niet toen het nog Sparql was (was destijds zelfs best een gevecht om buiten me contracttermijn tv op te zeggen zonder aan een nieuw jaarcontract te komen), dus in hoeverre dat komt door Canaal Digitaal heb ik ook vraagtekens bij. Ik ga er eigenlijk ook wel vanuit, maar ik vind het voor een provider als Freedom geen onredelijke vraag en ook zeker iets waar ze als bedrijf wel opties in mogen proberen te maken voor hun klanten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• digiben
Het is toch nog in beta en een net opstartende provider, dat er dingen komen en of worden toegevoegd is toch logisch!
Zo zal het virus pakket aanbieding er nog bij mogen(al heb ik alles al) en of voip, maar ze zijn er mee bezig dus geduld.
Ook kan je freedom toch niet met 't mobile vergelijken🥳
God ik ben blij met me me verbinding hoor bij freedom, dus nu vol houden en verder bouwen Freedom👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Knoops
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04 10:45
Zr40 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:46:
[...]

Voor mij komt het eerder over als “de checker is nog in aanbouw en in de tussentijd checken we het handmatig voor de betatesters”.
Inderdaad !. Ik denk dat ik maar even moet wachten op de online-checker van Freedom om echt zekerheid te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centurius
digiben schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:00:
Het is toch nog in beta en een net opstartende provider, dat er dingen komen en of worden toegevoegd is toch logisch!
Zo zal het virus pakket aanbieding er nog bij mogen(al heb ik alles al) en of voip, maar ze zijn er mee bezig dus geduld.
Ook kan je freedom toch niet met 't mobile vergelijken🥳
God ik ben blij met me me verbinding hoor bij freedom, dus nu vol houden en verder bouwen Freedom👍
Ehm ik heb niet gevraagd om een kwantitatieve uitbreiding, maar een kwalitiatieve. Zooi als virus scanners en dergelijke hoeven ze wat mij betreft nooit mee te komen. Ik ben bij ze voor een internet (of alles-in-1) abonnement, die antivirus koop ik zelf wel. Die overeenkomsten en ook de kosten voor ondersteuning mogen wat mij betreft rustig naar belangrijkere dingen. Contractvoorwaarden en pakketwijzigingen is alleen iets dat je wel vanaf het begin uitgewerkt moet hebben, dat zijn fundamentele concepten waar je een rechtelijke verplichting mee opzet en iets waar hun principes uit kunnen blijken. Flexibiliteit en freedom of vasthouden aan vaste contracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digiben
Centurius schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:15:
[...]

Ehm ik heb niet gevraagd om een kwantitatieve uitbreiding, maar een kwalitiatieve. Zooi als virus scanners en dergelijke hoeven ze wat mij betreft nooit mee te komen. Ik ben bij ze voor een internet (of alles-in-1) abonnement, die antivirus koop ik zelf wel. Die overeenkomsten en ook de kosten voor ondersteuning mogen wat mij betreft rustig naar belangrijkere dingen. Contractvoorwaarden en pakketwijzigingen is alleen iets dat je wel vanaf het begin uitgewerkt moet hebben, dat zijn fundamentele concepten waar je een rechtelijke verplichting mee opzet en iets waar hun principes uit kunnen blijken. Flexibiliteit en freedom of vasthouden aan vaste contracten.
Het is maar hoe je het ziet.in beta fase....somige willen alle zooi er bij hebben voor een weg geef prijs ,en ook nog op de eerste rang zitten.
Voor mij hoeft dit ook niet , ik heb liever freedom .
De rest kan je zelf wel in vullen _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nou, ik zou anders best wel geïnteresseerd zijn in Freedom als MVNO (mobiele operator) met al haar technische en idealistische waarden. Maar dat mag van mij gewoon een losstaande dienst zijn, die niet gekoppeld is aan een abonnement voor een vaste lijn. En dan ook absoluut geen koppelverkoop combinatiebundels zoals KPN, Vodafone en T-Mobile allemaal doen. Gewoon een degelijk product voor een degelijke prijs voor iedereen die daar waarde aan hecht.

En dat hoeft ook zeker niet vandaag. Eerst maar eens zorgen dat het vaste internet uitstekend werkt, dan kijken we wel verder :)

[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 25-05-2020 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Centurius schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:23:
[...]

maar ik vind het voor een provider als Freedom geen onredelijke vraag
Dat vonden ze zelf ook niet, maar hun antwoord was dat ook niet: "dat is een héle goede vraag waar ik en mijn collega's op dit moment geen antwoord op hebben. We komen hier spoedig op terug, en we zouden het niet eerlijk vinden om nu al je order in te schieten mocht het uiteindelijke antwoord je niet bevallen"

Ik had alleen zelf niet zo'n zin om erop te wachten, want het was geen dealbreaker voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
Centurius schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:15:
[...]
Flexibiliteit en freedom of vasthouden aan vaste contracten.
Wat uit het verhaal van @.oisyn voor mij niet geheel duidelijk was, of zijn vraag over het tussentijds opzeggen van de TV was in combinatie met een jaar vooruit betalen (dus met 1 maand korting) of niet.

Ik ben het met je eens dat contractvoorwaarden en pakketwijzigingen iets fundamenteels is wat vooraf vastgelegd moet zijn.

Als dat was in combinatie met vooraf betalen kan ik me toch indenken dat Freedom die nog niet uitgewerkt heeft, of die mogelijkheid toch nog wil onderzoeken.

Ik ga er toch wel vanuit dat Freedom weet of ze de TV dienst welke ze extern afnemen van Canal Digitaal vanaf het begin maandelijks opzegbaar is, of pas ná het eerste jaar.

Edited, bedankt @EnigmA-X

[ Voor 6% gewijzigd door don spike op 26-05-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Laatst online: 27-05 23:09
don spike schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:02:
[...]

Wat uit het verhaal van @EnigmA-X voor mij niet geheel duidelijk was, of zijn vraag over het tussentijds opzeggen van de TV was in combinatie met een jaar vooruit betalen (dus met 1 maand korting) of niet.
Het was niet mijn vraag, maar de vraag van @.oisyn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

don spike schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:02:
[...]

Wat uit het verhaal van @.oisyn voor mij niet geheel duidelijk was, of zijn vraag over het tussentijds opzeggen van de TV was in combinatie met een jaar vooruit betalen (dus met 1 maand korting) of niet.
Nee. Niet per se, althans. Kijk, het was voor mij überhaupt niet duidelijk dat het sowieso een jaar-abonnement was. Ik dacht dat "per maand betalen" ook "per maand opzeggen" betekende.

Vandaar dat ik per maand wilde betalen (lees: een maand-abo), zodat ik kon kijken of de TV mij beviel, en dan kon ik die evt opzeggen en dan later over naar een jaar-abonnement. Maar omdat het sowieso een jaarabonnement was, maakte dat verder ook niet uit.

Wat betreft die korting, die is alleen van toepassing op je internetverbinding. Voor TV betaal je sowieso 12 maanden, of je nou per maand of per jaar betaalt.
Ik ga er toch wel vanuit dat Freedom weet of ze de TV dienst welke ze extern afnemen van Canal Digitaal vanaf het begin maandelijks opzegbaar is, of pas ná het eerste jaar.
Daar ga ik ook vanuit. Maar er is een verschil tussen "Freedom weet het" en "De medewerker en zijn directe collega's/leidinggevende weten het" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
.oisyn schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:24:
Nee. Niet per se, althans. Kijk, het was voor mij überhaupt niet duidelijk dat het sowieso een jaar-abonnement was. Ik dacht dat "per maand betalen" ook "per maand opzeggen" betekende, maar het was dus sowieso een jaar-abonnement.
[...]
Bedankt voor de duidelijke update :).

Algemeen denk ik dat starten met een jaar abonnement wel gebruikelijk is, gezien de startup kosten voor een aansluiting.
Wat betreft die korting, die is alleen van toepassing op je internetverbinding. Voor TV betaal je sowieso 12 maanden, of je nou per maand of per jaar betaalt.
Dat wist ik niet, maar ben zelf ook alleen geïnteresseerd in internet, geen TV. VoIP heel misschien later, maar we hebben nu ook geen vast nummer meer thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb het gevoel dat Freedom mijn aanmelding een beetje vergeten is. Ik ben woensdag gebeld, medewerker vroeg of hij mij vrijdag kon terugbellen, maar dat is niet gebeurd en nu is het stil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumsel
Zr40 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:48:
Ik heb het gevoel dat Freedom mijn aanmelding een beetje vergeten is. Ik ben woensdag gebeld, medewerker vroeg of hij mij vrijdag kon terugbellen, maar dat is niet gebeurd en nu is het stil...
Ik zit met hetzelfde, ben vrijdag ook niet terug gebeld en sindsdien ook niks meer gehoord. Ik ga ze zo maar eens een mailtje sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Gelukkig, ik ben niet de enige. Dan zal het vast wel druk zijn. Ik heb al een mailtje gestuurd maar ga er niet extra achteraan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mumsel
Zr40 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:57:
Gelukkig, ik ben niet de enige. Dan zal het vast wel druk zijn. Ik heb al een mailtje gestuurd maar ga er niet extra achteraan :)
Dat denk ik ook. Maar het blijft onhandig om te moeten wachten op een telefoontje. Ook moet ik voor het einde van de maand mijn huidige abonnement opzeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centurius
don spike schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:33:
[...]
Algemeen denk ik dat starten met een jaar abonnement wel gebruikelijk is, gezien de startup kosten voor een aansluiting.
Klopt, de lijnhuur is van zo'n aard dat je niet met maand-abonnementen wil werken en zelfs na het eerste jaar het liefste laat verlengen. Bij één van m'n vorige werkgevers is ooit een berekening gemaakt dat een glasvezel klant met een basis abonnement pas na 3 jaar winstgevend is, en dat is als er nooit naar de Klantenservice gebeld wordt of een monteur ingehuurd moet worden na de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Als je eenmaal een werkende internetverbinding bij Freedom hebt ontvangen, is het dan te verwachten dat daar kinderziektes in zitten waardoor er bijv. down-time ontstaat? Of is de 'bemoeienis' van Freedom zo ver van de fysieke infrastructuur en alles wat daarbij hoort verwijderd dat je daar niet bang voor hoeft te zijn? Althans niet banger dan bij een bestaande provider zoals XS4ALL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:18
JiMiHeNdRiX schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:28:
Als je eenmaal een werkende internetverbinding bij Freedom hebt ontvangen, is het dan te verwachten dat daar kinderziektes in zitten waardoor er bijv. down-time ontstaat? Of is de 'bemoeienis' van Freedom zo ver van de fysieke infrastructuur en alles wat daarbij hoort verwijderd dat je daar niet bang voor hoeft te zijn? Althans niet banger dan bij een bestaande provider zoals XS4ALL.
In de beta periode hou ik rekening met iets vaker downtime dan normaal, maar ik ga er vanuit dat freedom dat tot een minimum beperkt.

Maar wat versta jij onder ‘bemoeienis’ freedom bemoeit zich niet met jouw internet, maar Freedom is jouw internet :) als je overstapt that is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-05 21:33
JiMiHeNdRiX schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:28:
Als je eenmaal een werkende internetverbinding bij Freedom hebt ontvangen, is het dan te verwachten dat daar kinderziektes in zitten waardoor er bijv. down-time ontstaat?
Hier is de internetverbinding van Freedom over bonded VVDSL (Koper: BVplus 220/60 Mbit/s uit de mail voor het bevestigingsformulier) ruim een week geleden opgeleverd. Wanneer ik in de logs kijk, zie ik op dit moment vaker dat de FRITZ!Box opnieuw verbinding maakt. Bij mijn vorige provider XS4ALL was dit 1 à 2 keer per maand en nu de afgelopen 7 dagen 2 keer. De onbeschikbaarheid van de verbinding is op dit soort momenten is paar minuten tot maximaal 10 minuten wanneer ik ook de router opnieuw start.

Met collectd en Grafana meet ik ook de latency met een aantal hosts via ping waaronder tweakers.net en ping.xs4all.nl. De latency is heel stabiel rond de 7 ms.

Mijn vermoeden is dat dit meer aan de nieuwe FRITZ!Box 7583 ligt dan aan de Freedom internetverbinding want de FRITZ!Box 7581 die ik aangesloten had op de XS4ALL verbinding maakte sneller verbinding op een hogere snelheid: 193/49 terwijl dit 217/59 was. Naast dit nog een ander (voor mij) klein probleempje verder in het Cambrium netwerk waardoor een willekeurige download niet boven de 60 Mbit/s uitkomt. Hiervoor heb ik melding gemaakt bij de Freedom helpdesk.

Kortom, gegeven dit is een bèta test, een prima te gebruiken verbinding!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:30
Ik verwacht geen kinderziektes in mijn verbinding via freedom. En ook niet dat freedom iets zou doen waardoor er downtime ontstaat. Als klant zijnde gebruik je de verbinding ook normaal en verwacht je 100 % uptime (maar weet je ook dat er nooit 100 % garantie kan worden gegeven vanwege externe storingen).

Ik denk dat als freedom iets wilt testen op de beta verbindingen dat downtime kan veroorzaken dit vooraf zal worden doorgegeven. En voor het geval je twijfel. Mijn dsl verbinding is stabiel en heb ik enkel zelf even van de stroom gehaald vanwege kluswerkzaamheden in huis. Sinds 20-7 10:54 is er sync en data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Dat klinkt goed allemaal. In verband met ons thuiswerken is een stabiele verbinding vanaf dag 1 wel een must. Ik sta te popelen om over te stappen en ben er helemaal klaar voor. Ik ben contractloos bij XS4ALL. Onze nieuwe domeinnaam is na lang familieberaad eindelijk een feit en we zijn nu bezig om op ca. 400 plaatsen onze emailadressen, voor de allerlaatste keer in ons leven, aan te passen. Dus Freedom: we komen eraan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Let op: de e-mail hosting van Freedom (bij Soverin) is op dit moment nog beperkt tot 5 mailboxen op een eigen domein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiben
Hier ook alles stabiel en ben er happy mee. De lijn sinds 14 - 5 over gezet van xs4all naar Freedom op vdsl2
109,80 Mbit/s
33,03 Mbit/s
DSL-versie:
1.180.129.93
DSL actief sinds:
12 dagen, 19 uur, 11 minuten
VDSL2 17a G.Vector (ITU G.993.5)
kabellengte ongeveer: 329m

Nog geen gekke dingen gehad met synchronisatie of weg vallende lijn.
Ben er blij mee 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hoeveel tijd zit er ongeveer tussen akkoord gaan met de AV en verder bericht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jorikc
Ik heb op 8 mei de machtiging en de voorwaarden geaccepteerd en kreeg op 13 mei een welkomst-e-mail met IPv4 en IPv6 gegevens en bevestiging van de aansluitingsdatum. Morgen word ik aangesloten, hopelijk ;)

[ Voor 0% gewijzigd door jorikc op 14-09-2020 20:54 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyps
  • Laatst online: 24-04 22:56
jurry schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 06:56:
[...]

Hier is de internetverbinding van Freedom over bonded VVDSL (Koper: BVplus 220/60 Mbit/s uit de mail voor het bevestigingsformulier) ruim een week geleden opgeleverd. Wanneer ik in de logs kijk, zie ik op dit moment vaker dat de FRITZ!Box opnieuw verbinding maakt. Bij mijn vorige provider XS4ALL was dit 1 à 2 keer per maand en nu de afgelopen 7 dagen 2 keer. De onbeschikbaarheid van de verbinding is op dit soort momenten is paar minuten tot maximaal 10 minuten wanneer ik ook de router opnieuw start.

Met collectd en Grafana meet ik ook de latency met een aantal hosts via ping waaronder tweakers.net en ping.xs4all.nl. De latency is heel stabiel rond de 7 ms.

Mijn vermoeden is dat dit meer aan de nieuwe FRITZ!Box 7583 ligt dan aan de Freedom internetverbinding want de FRITZ!Box 7581 die ik aangesloten had op de XS4ALL verbinding maakte sneller verbinding op een hogere snelheid: 193/49 terwijl dit 217/59 was. Naast dit nog een ander (voor mij) klein probleempje verder in het Cambrium netwerk waardoor een willekeurige download niet boven de 60 Mbit/s uitkomt. Hiervoor heb ik melding gemaakt bij de Freedom helpdesk.

Kortom, gegeven dit is een bèta test, een prima te gebruiken verbinding!
Hier ook alles prima. Verbinding (glas 500/500) is sinds de oplevering niet onderbroken geweest en ik werk dagelijks thuis.

Laatste logregels van de fritzbox:
code:
1
2
3
20.05.20 07:50:12 IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: xxxx:xxxx:xxxx::/48
20.05.20 07:50:12 IPv6 internet connection established successfully. IP address: xxxx:xxxx:xxxx::xxxx
20.05.20 07:50:11 Internet connection established successfully. IP address: XXX.XXX.XXX.XXX...

Ping ook prima:
code:
1
2
3
4
5
6
7
PING ping.xs4all.nl(ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1)) 56 data bytes
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=1 ttl=55 time=3.12 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=2 ttl=55 time=2.80 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=3 ttl=55 time=2.83 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=4 ttl=55 time=2.85 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=5 ttl=55 time=2.81 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=6 ttl=55 time=2.81 ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vanaf mijn huidige XS4ALL verbinding (glas 50/50):

64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=1 ttl=61 time=3.95 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=2 ttl=61 time=3.96 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=3 ttl=61 time=3.99 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=4 ttl=61 time=4.00 ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyps
  • Laatst online: 24-04 22:56
Zr40 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:56:
Vanaf mijn huidige XS4ALL verbinding (glas 50/50):

64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=1 ttl=61 time=3.95 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=2 ttl=61 time=3.96 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=3 ttl=61 time=3.99 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=4 ttl=61 time=4.00 ms
Je zou verwachten dat het op het eigen netwerk van xs4all juist lager zou zijn. Ligt er ook aan wat je er verder nog tussen hebt hangen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dit heb ik er tussen hangen: switch 2, switch 1, een EdgeRouter lite, nogmaals switch 1 (voor de vlan, zodat de edgerouter dat niet hoeft te doen), en uiteindelijk de NT (een ZTE mediaconverter).

Pingen vanaf de router:
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=1 ttl=62 time=3.86 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=2 ttl=62 time=3.82 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=3 ttl=62 time=3.84 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=4 ttl=62 time=3.81 ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:33
Zr40 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:06:
Dit heb ik er tussen hangen: switch 2, switch 1, een EdgeRouter lite, nogmaals switch 1 (voor de vlan, zodat de edgerouter dat niet hoeft te doen), en uiteindelijk de NT (een ZTE mediaconverter).

Pingen vanaf de router:
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=1 ttl=62 time=3.86 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=2 ttl=62 time=3.82 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=3 ttl=62 time=3.84 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=4 ttl=62 time=3.81 ms
Waarom wil je de ERL de vlans niet laten uitsplitsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Omdat de combinatie vlan + PPPoE + IPv6 niet ondersteund wordt voor hardware offload. Alleen vlan + IPv6 of alleen PPPoE + IPv6 wel, dus ik laat mijn switch het vlan gedeelte doen. :)

[ Voor 47% gewijzigd door Zr40 op 27-05-2020 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Zr40 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:24:
Omdat de combinatie vlan + IPv6 + PPPoE niet ondersteund wordt voor hardware offload. Alleen vlan + IPv6 of alleen IPv6 + PPPoE wel, dus ik laat mijn switch het vlan gedeelte doen. :)
https://forum.kpn.com/thu...?postid=985869#post985872

Mijn test daar en de volgende poster geven aan dat ze met PPPoE hogere snelheden halen, bij mij zat de UTP direct in de ERL zonder voorliggende switch.

Heb net nog even wat extra info gevraagd over die andere poster zijn test. Er mist iets in de gedeelde feiten dat hij zonder PPPoE offload wel 200/200 haalt, kan het bijna niet geloven als 3 andere personen met PPPoE hogere snelheden halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@stormfly Dat is dus hoe het hier geconfigureerd is :) PPPoE offload aan, vlan offload uit. En die vlan laat ik dus door de switch afhandelen.

zr40@edgerouter:~$ show system image
The system currently has the following image(s) installed:

v2.0.6.5208553.190708.0607     (running image) (default boot) 

zr40@edgerouter:~$ show ubnt offload

IP offload module   : loaded
IPv4
  forwarding: enabled
  vlan      : enabled
  pppoe     : enabled
  gre       : disabled
  bonding   : disabled
IPv6
  vlan      : disabled

IPSec offload module: loaded

Traffic Analysis    :
  export    : disabled
  dpi       : disabled
    version       : 1.480

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Zr40 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:25:
@stormfly Dat is dus hoe het hier geconfigureerd is :) PPPoE offload aan, vlan offload uit. En die vlan laat ik dus door de switch afhandelen.

zr40@edgerouter:~$ show system image
The system currently has the following image(s) installed:

v2.0.6.5208553.190708.0607     (running image) (default boot) 

zr40@edgerouter:~$ show ubnt offload

IP offload module   : loaded
IPv4
  vlan      : enabled
  gre       : disabled
IPv6
  vlan      : disabled

IPSec offload module: loaded

Traffic Analysis    :
  export    : disabled
  dpi       : disabled
    version       : 1.480
Okey check! leuke conclusie: https://forum.kpn.com/thu.../index112.html#post994576

Deze testen zijn van een collega waarbij de UTP direct in de router zit, je hoeft dat truckje met dat vlan taggen niet meer door de switch te doen. De USG (zelfde hardware als ERL) kan het gewoon zelf afhandelen op 500mbit speed _/-\o_ Ik weet niet of je daarboven komt <500?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verhip, je hebt gelijk! Offloading van vlan voor IPv6 lijkt niet relevant te zijn. Op zich ook wel logisch, want de PPPoE laag loopt over IPv4.

Ik heb de vlan nu geconfigureerd op de EdgeRouter ipv de omweg via de switch, dit scheelt honderden microseconden! :o

Desktop:
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=1 ttl=60 time=3.21 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=2 ttl=60 time=3.27 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=3 ttl=60 time=3.27 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=4 ttl=60 time=3.29 ms

Router:
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=1 ttl=61 time=3.14 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=2 ttl=61 time=3.13 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=3 ttl=61 time=3.12 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (2001:888:0:5::1): icmp_seq=4 ttl=61 time=3.12 ms

En ook niet geheel onbelangrijk: MTU van 1500 functioneert voor zowel IPv4 als IPv6 :)

Maargoed, dat is bij XS4ALL. Eerst maar eens teruggebeld worden door Freedom voordat ik daar kan gaan testen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 27-05-2020 23:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jorikc
Vanochtend overgegaan op Freedom. Even het profiel in de Fritz!box overgezet van T-Mobile Thuis naar Freedom Founding Glasvezel en ik heb weer internet. Zal vanavond of morgen nog wat tests doen. Tot nu toe alles prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje
.oisyn schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 18:20:
Hoeveel tijd zit er ongeveer tussen akkoord gaan met de AV en verder bericht?
Ik heb op 20 mei akkoord gegeven (beta 256), en heb iig t/m nu nog niets weer gehoord. Aan de telefoon werd de indruk gewekt dat ik vandaag al aangesloten zou kunnen worden (werd misschien wat krap) maar dat gaan ze dus zeker niet halen.

Edit: Als je het over de duivel hebt... net een aansluitdatum gekregen (9 juni) en mijn IPv4-adres en IPv6-range.

[ Voor 14% gewijzigd door woutertje op 28-05-2020 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xebeche4you
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Bij mij zat tussen akkoord AV en de aansluiting 8 dagen. Twee dagen voor de overstap ontving ik een e-mail met de geleverde IP 4 & IP 6 adressen met de aansluit datum.

Ik zie overigens dat de snelheid van mijn verbinding langzaam oploopt (vergeleken met 2 weken geleden)
Van 95 mbps naar 101 mbps nu. Upload blijft rond 31 mbps. Ping van 5 ms naar 6/7 ms.

[ Voor 14% gewijzigd door xebeche4you op 29-05-2020 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• don spike
Zijn er nog meer uit de 256 bèta-test groep welke nog niet gebeld zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Helemaal niet gebeld, of niet teruggebeld na een eerder contact? Voor mij het laatste.
Zr40 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:57:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
Zr40 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:53:
Helemaal niet gebeld, of niet teruggebeld na een eerder contact? Voor mij het laatste.
Inderdaad, fijn om te weten dat we niet de enigste zijn. Zelf had ik nog geen mailtje gestuurd, zag ook ergens dat ze streven iedereen binnen twee weken te bellen, dus we wachten het rustig af.

Het zal best wel veel drukker zijn nu, nog steeds worden mensen uit de 128 bèta-test groep aangesloten, en de 256 bèta-test groep is uiteraard twee keer zo groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Zojuist een mailtje gehad
Je aansluiting staat gepland op 09 jun
*O*

(Vorige week vrijdag telefonisch contact gehad en de AV geaccepteerd)

[ Voor 32% gewijzigd door .oisyn op 28-05-2020 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
  • Laatst online: 00:46
don spike schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:46:
Zijn er nog meer uit de 256 bèta-test groep welke nog niet gebeld zijn?
Zit in de 256 groep en ze hebben gisteren geprobeerd te bellen. Maar kon niet opnemen
Ze hebben een mailtje gestuurd wat ik beantwoord heb. Vandaag nog niets gehoord.

Ik wacht geduldig af...

edit: Ik ben toch nog vandaag gebeld om 18:50u.... _/-\o_
Wij worden op 11 juni aangesloten.

[ Voor 11% gewijzigd door mgroen81 op 28-05-2020 20:55 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-05 09:21
Ik wordt 11 juni aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Ik vraag me af of het nuttig is e.e.a. in een tabelletje te zetten? Ik verwacht dat er bij de 3e wave ook wel veel interesse is in wat de tijd-lijn was voor andere tweakers.

Misschien zoiets in de start-post?

useraanmeldingverbindingaanmeld-bevestiginggebeldAV geaccepteerdIPv4/v6 adressen e-mailVerbinding live
jorikc01-Mei100Mbps glasvezel (KPN)05-Mei07-Mei08-Mei13-Mei28-Mei

[ Voor 0% gewijzigd door jorikc op 28-05-2020 15:23 . Reden: "e-mail bevestiging" naar "aanmeld-bevestiging" ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
Wat bedoel je met e-mail bevestiging? Omdat je de e-mail bevestiging twee dagen voordat je werd gebeld kreeg, volgens je tabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
Ah ja, die naam is denk ik niet zo duidelijk. Ik kreeg de 5e een emailtje met aansluitmogelijkheden, dus Vplus snelheid en dat er glasvezel KPN beschikbaar was tot 1000/500 Mbit/s. Ook stond daar een persoonlijke link naar een webformulier om meer gegevens in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiddenWolf
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-01 08:08
Ik zit in de 256-groep. Nog niets gehoord. Vol verwachting klopt mijn hartje

Nu lees ik op de site dat ze 4 juni founding members gaan aansluiten. Dat leest voor mij alsof de beta dan sluit, en ze dus de 512/1024 groep niet meer op deze manier gaan doen. Goed nieuws voor Freedom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

HiddenWolf schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:52:
Nu lees ik op de site dat ze 4 juni founding members gaan aansluiten.
Nee, ze sluiten de mogelijkheid om nog founding member te worden op 4 juni. En alleen founding members mogen in eerste instantie een verbinding aanvragen.

Het was eerst de bedoeling dat die mogelijkheid al veel eerder verdween, en dat er helemaal geen overlap was tussen founding member worden en je aansluiting aanvragen (omdat er anders helemaal geen incentive is om founding member te worden van tevoren :)). Ivm corona hebben ze dat aangepast.

.edit: oh wacht je hebt gelijk dat het er idd zo staat:
Vanaf dat moment gaat Freedom internetverbindingen aanbieden aan haar Founding Members
.edit2:

Duidelijk :)

[ Voor 15% gewijzigd door .oisyn op 28-05-2020 17:49 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 79 Laatste