Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ik kreeg de bevestiging van aanmelding (in batch 128) binnen een uurtje (2020-05-01 13:48) na aanmelding. Daarna nemen ze telefonisch contact op, dat gebeurde 5 mei. Dinsdag aansluitdag, spannondwoutertje schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:15:
Het is mij ook gelukt, de e-mail komt van horen zeggen veel later, dat lijkt geen automatisch proces te zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Xantis op 15-05-2020 13:23 ]
Check. Goed om te weten. Ik ga er vanuit dat als je het groene blokje met de verzending zag, dat alles dan goed is gegaan.Xantis schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:22:
[...]
Ik kreeg de bevestiging van aanmelding (in batch 128) binnen een uurtje (2020-05-01 13:48) na aanmelding. Daarna nemen ze telefonisch contact op, dat gebeurde 5 mei.
Lopen de ticketnummers op? #9210xxx hier.
[ Voor 47% gewijzigd door .oisyn op 15-05-2020 13:26 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ik zit nog te wachten op de mail... spannend.oisyn schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:25:
Aanmeldingsbevestiging inmiddels ontvangen
Hmm, op 1 mei had ik nummer #9283xx voor mijn aanmeldingsbevestiging..oisyn schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:25:
Aanmeldingsbevestiging inmiddels ontvangen
Ik ook nog niet, denk dat het een handmatige klus is.odo966 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:14:
[...]
Ik heb dit in beeld gekregen, maar nog geen bevestigingsmailtje. Het formulier staat ook nog in beeld en ik zou nogmaals op Versturen kunnen klikken, wat wel gek lijkt, maar ok.
Weet je dat ik nog niet eens helemaal weet, wat ik betaal op het ouderwetse vdsl netwerk via kpn 😀, dacht nu 51€(met modem) bij freedom.Tomba schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:28:
[...]
Dan zit je neem ik aan op een plek weer Freedom wél 1Gbit kan leveren? Ik zou met Freedom 59*11=649 euro kwijt zijn (mits ik 1 jaar vooruit betaal) voor 100Mbit Internet. Ik betaal nu bij xs4all 41*12=492euro. Met andere woorden per maand ben ik dan ruim 13 euro meer kwijt dan nu en ik verlies dan ook nog de toegang tot een aantal zaken (met name newszilla en de 4G SIM)
NB wij nemen geen televisie af dus alleen internet.
Ik had hiervoor het hele pakket van xs4all/kpn 83, 50€(geloof ik) waar ik de helft van gebruikte.
Heb zelf al qobuz, canal digitaal (schotel en ip)
Bitdefender etc.
Dan alleen telefoon gebruikte ik van xs4all.
Dus de prijs is hier goedkoper geworden.
Kun je je ervaringen met Canal Digitaal eens optekenen? Freedom biedt CD als televisie terwijl ik nu XS4All/KPN iTV heb; de reviews van CD laten mij geloven dat ik er erg op achteruit zou gaan, en de dames in mijn huishouden zouden niet pikken dat hun TV-ervaring moet lijden onder mijn idealen...Heb zelf al qobuz, canal digitaal (schotel en ip)
Ik gebruik het zelf via de app, zowel op m'n smart TV (eindelijk iets waar 't nuttig voor isSarum4n schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:30:
[...]
Kun je je ervaringen met Canal Digitaal eens optekenen? Freedom biedt CD als televisie terwijl ik nu XS4All/KPN iTV heb; de reviews van CD laten mij geloven dat ik er erg op achteruit zou gaan, en de dames in mijn huishouden zouden niet pikken dat hun TV-ervaring moet lijden onder mijn idealen...
Ik ben erg tevreden. Gemak is hoog: de android-TV app werkt goed samen met de afstandsbediening van m'n TV: dus nummer 1 in drukken is nummer 1,menu, Gids, opnemen werkt goed samen. Ik had in 't begin op de Ipad af en toe wat geluidssync problemen, maar daar merk ik nu niets meer van.
Kwaliteit is voor TV prima. Als ik echt iets goeds wil zien kijk ik wel een 4k film via wat dan ook, dan wil ik toch geen storing hebben van reclame en andere lineaire TV meuk.
Voor mij is't TV zoals 't zou moeten: Volledig via IP, geen rare kastjes, Zowel in de browser als direct werkend op m'n TV.
Ik denk niet dat je veel verschil zult zien met vergelijk iptv kpn/ canal digitaal.Sarum4n schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:30:
[...]
Kun je je ervaringen met Canal Digitaal eens optekenen? Freedom biedt CD als televisie terwijl ik nu XS4All/KPN iTV heb; de reviews van CD laten mij geloven dat ik er erg op achteruit zou gaan, en de dames in mijn huishouden zouden niet pikken dat hun TV-ervaring moet lijden onder mijn idealen...
Ligt meer aan de hardware (ontvanger).
Heb zelf al tiental jaren canal digitaal op schotel en nu ip tv app en telefoon... Dat werkt ook uitstekend.
Enige wat ik vind ,trager menu en beeld wat minder in vergelijk met mijn 📡 schotel(dreambox 4k)
Verder werkt het goed hoor 👍 nooit geen last gehad met canal digitaal.
Daarnaast vraag ik me af wat het onderscheid is wanneer je via Freedom tv afneemt ten op zichte van het zelf rechtstreeks bij Canal Digitaal te bestellen. Wordt je kijkgedrag dan bijgehouden en via Freedom niet?
Het lijkt me dat Freedom TV van Canal Digitaal aanbiedt omdat veel mensen graag alles-in-een willen - qua kastjes/hardware, qua abonnement, qua helpdesk.voorstad schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:27:
Daarnaast vraag ik me af wat het onderscheid is wanneer je via Freedom tv afneemt ten op zichte van het zelf rechtstreeks bij Canal Digitaal te bestellen. Wordt je kijkgedrag dan bijgehouden en via Freedom niet?
Ikzelf heb graag te maken met een skilled helpdesk, en ik ga ervan uit (lees: hoop van harte) dat ik met eventuele TV-problemen door een bekwaam Freedommer geholpen wordt, en niet naar CD doorverwezen ga worden.
Gelukt dus!
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Dat laatste heb je gelijk in 😅Sarum4n schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:37:
[...]
Het lijkt me dat Freedom TV van Canal Digitaal aanbiedt omdat veel mensen graag alles-in-een willen - qua kastjes/hardware, qua abonnement, qua helpdesk.
Ikzelf heb graag te maken met een skilled helpdesk, en ik ga ervan uit (lees: hoop van harte) dat ik met eventuele TV-problemen door een bekwaam Freedommer geholpen wordt, en niet naar CD doorverwezen ga worden.
Je kan dan beter niet bij cd terecht komen😇
Maar eigenlijk nog nooit problemen gehad met iptv etc. 👍
Ha ik heb inmiddels 4 van die mailtjes, met 4 verschillende ticketnummers, tussen 16:46 en 18:10 uur ontvangen

[ Voor 14% gewijzigd door slijkie op 15-05-2020 18:39 ]
Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.
Het is mogelijk dat je dit mailtje twee keer hebt ontvangen. We zijn hiervan op de hoogte. Onderdeel van de test
Ik heb er ondertussen ook 3...
[ Voor 13% gewijzigd door mgroen81 op 15-05-2020 20:28 ]
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Zover ik kan zien wordt IPTV, als in kijken direct via je TV of met STB alleen mét een internetverbinding geleverd? Wellicht dat ze, net als KPN, IPTV leveren via een ander VLAN op de glaslijn?voorstad schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:27:
Heeft iemand zich al afgevraagd waarom Freedom alleen paketten met digtale ontvanger van EUR 15,95 per maand en met Entertainment pakket voor EUR 21,95 per maand in het assortiment heeft? Canal Digitaal heeft ook een abonnement van EUR 11,95 waarbij je alleen de app krijgt.
Als je het "los" besteld, kan het niet anders dan dat je altijd via het "internet VLAN" kijkt, wat altijd gecapped wordt op je aansluitsnelheid (bijv 100mbit/s, 200mbit/s etc). Via een apart IPTV VLAN gaat het niet van die cap af
Op die manier zit het bij Tweak in elkaar, set top box betekent voor de NL streams een goede multicast stroom. Via de app is het OTT en dus minder.EnigmA-X schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:00:
[...]
Zover ik kan zien wordt IPTV, als in kijken direct via je TV of met STB alleen mét een internetverbinding geleverd? Wellicht dat ze, net als KPN, IPTV leveren via een ander VLAN op de glaslijn?
Als je het "los" besteld, kan het niet anders dan dat je altijd via het "internet VLAN" kijkt, wat altijd gecapped wordt op je aansluitsnelheid (bijv 100mbit/s, 200mbit/s etc). Via een apart IPTV VLAN gaat het niet van die cap af
Zo werkt het voor elke provider.joop99 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:19:
[...]
Op die manier zit het bij Tweak in elkaar, set top box betekent voor de NL streams een goede multicast stroom. Via de app is het OTT en dus minder.
Er is er maar eentje die het wel met de OTT streams doet en die in een Android box stopt om TV te kijken. Dat is Youfone en ik heb echt nog niemand in dat topic gezien die daar tevreden over was...
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Volgens mij wordt televisie via de app alleen door Canal Digitaal zelf aangeboden, en de pakketten met een decoder als onderdeel van een abonnement bij een provider.voorstad schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:27:
Heeft iemand zich al afgevraagd waarom Freedom alleen paketten met digtale ontvanger van EUR 15,95 per maand en met Entertainment pakket voor EUR 21,95 per maand in het assortiment heeft? Canal Digitaal heeft ook een abonnement van EUR 11,95 waarbij je alleen de app krijgt.
Hieronder een vergelijking tussen Canal Digitaal via app of decoder. Weet iemand meer over de beeldkwaliteit?
Decoder, pakket Basis:
- 15,95 per maand
- Contractduur 12 maanden
- Aantal tv-zenders: 82 (incl. Fox sports 1 t/m 3)
- Resolutie, bitrate?
- Begin gemist
- Opnemen: 100 uur, 365 dagen bewaren (Fox 180 dagen)
- Inclusief kijken via app
App, pakket Vol:
- 11,95 per maand (eerste maand gratis)
- Maandelijks opzegbaar
- Aantal tv-zenders: 64
- Resolutie, bitrate?
- Begin gemist
- Opnemen: 20 uur, 30 dagen bewaren
[ Voor 1% gewijzigd door antidote op 15-05-2020 23:41 . Reden: gegevens opnemen decoder toegevoegd ]
Maar geen AMS-IX of NL-IX, alleen kleine exchanges vooral die eerste is wel een flinke tegenvaller. Ik hoop dat ze wel van plan zijn om een echte ISP te worden ipv van een doorgeefluik. Kan wel begrijpen dat je hiervoor kiest als je nog niet de kennis in huis hebt, maar qua vrijheid wil je toch volledige controle over je netwerk hebben lijkt mij.woutertje schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:16:
Mocht je interesse hebben, je kunt op https://bgp.he.net/AS206238#_graph4 al zien hoe het verkeer gaat lopen. Het upstream verkeer van Freedom wordt volgens dit schema afgehandeld door Fusix Networks, een Nederlandse partij. Die hebben weer verbinding met diverse transit partijen (bijv. Telia, NTT, PCCW), en peeren ook op vier exchange points (https://bgp.he.net/AS57866#_ix en https://www.peeringdb.com/net/4853).
Het goede nieuws is dat ze peeren met True, dus de verbinding met tweakers.net zal wel in orde zijn ;-).
[ Voor 25% gewijzigd door Zenix op 16-05-2020 01:10 ]
Hmmm inderdaad, zal eens kijken zodra ze de lijn opleveren. Maar hoop toch echt dag ze de AMS-ix toevoegen. 10/100G kost echt niet heel veel.Zenix schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 01:06:
[...]
Maar geen AMS-IX of NL-IX, alleen kleine exchanges vooral die eerste is wel een flinke tegenvaller. Ik hoop dat ze wel van plan zijn om een echte ISP te worden ipv van een doorgeefluik. Kan wel begrijpen dat je hiervoor kiest als je nog niet de kennis in huis hebt, maar qua vrijheid wil je toch volledige controle over je netwerk hebben lijkt mij.
Zou leuk zijn als Freedom een BGP Looking Glass beschikbaar maakt. Dan kun je zelf zien hoe verkeer, in ieder geval richting het internet, gerouteerd wordt.
Hebben jullie specifieke zorgen over snelheid/bandbreedte richting bepaalde partijen waar de AMS-IX een oplossing voor zou zijn?
De aantal partijen die aangesloten zijn op de AMS-ix zijn er behoorlijk wat. Dus dat zal alleen maar ten goede zijn voor de gebruikers. Helemaal als veel mensen 500/1000 afnemen en fors gaan gebruiken. Dan hebben ze hun transit capaciteit zo vol. (Denk aan toen de 100GB Call of Duty Warzone uitkwam)woutertje schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:59:
Een verbinding met de AMS-IX is natuurlijk leuk, maar niet zaligmakend. Als het verkeer anders via een goede transit provider loopt is er voor ons als klant niets aan de hand. Dat is voor Freedom natuurlijk wel duurder (afhankelijk van hoeveel verkeer we het over hebben natuurlijk).
Zou leuk zijn als Freedom een BGP Looking Glass beschikbaar maakt. Dan kun je zelf zien hoe verkeer, in ieder geval richting het internet, gerouteerd wordt.
Hebben jullie specifieke zorgen over snelheid/bandbreedte richting bepaalde partijen waar de AMS-IX een oplossing voor zou zijn?
Plus de peering policies van de AMS-ix zijn over het algemeen ‘goed’ te noemen.
Dus voor mij zou het zeer welkom zijn en tevens een ‘logische’ stap.
De kosten zijn het inderdaad niet voor de aansluiting, kosten zitten meer in het beheren van de peers. Maar als je een open peering policy hebt kan het prima als kleine partij. Zie bijvoorbeeld Tweak:slijkie schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:23:
[...]
Hmmm inderdaad, zal eens kijken zodra ze de lijn opleveren. Maar hoop toch echt dag ze de AMS-ix toevoegen. 10/100G kost echt niet heel veel.
https://bgp.he.net/AS25596 Tweak heeft misschien twee of drie netwerk engineers?
Het is niet noodzakelijk, KPN gaat bijna niet over de AMS-IX, maar over hun eigen exchange de NL-IX. Liberty Global probeert ook de AMS-IX te vermijden. T-Mobile gaat wel over de AMS-IX. Het is voor de klanten wel het beste inderdaad.Mumsel schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:47:
Dat hoop ik ook. Een beetje serieuze internet provider kan niet zonder een aansluiting op AMS-ix.
Snelheid is niet het probleem bij transit (tenzij de pijp van de transit provider vol zit, zie DTAG) maar met goede transit provider zoals NTT zal dat niet zo snel gebeuren. Het probleem zit hem in het aantal hops, oftewel latency die hoger is dan via een exchange.woutertje schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:59:
Een verbinding met de AMS-IX is natuurlijk leuk, maar niet zaligmakend. Als het verkeer anders via een goede transit provider loopt is er voor ons als klant niets aan de hand. Dat is voor Freedom natuurlijk wel duurder (afhankelijk van hoeveel verkeer we het over hebben natuurlijk).
Daarnaast heeft Fusix networks een selectieve peering policy, ze willen dus alleen maar met bepaalde partijen peeren. Waarschijnlijk is het een goed netwerk, gezien de dure private peerings die ze hebben (bijvoorbeeld 6830 Liberty Global) en ze zitten op veel private peering locaties. Ik vind een selective peering policy niet passen bij het een provider zoals Freedom. Daarbij zou je een open peering policy verwachten, zodat je met zoveel mogelijk partijen kan peeren. Tweak is qua internetverbinding vrijer op dit moment, gezien de open peering policy.
Freedom heeft e-mail, voip en internet uitbesteed, zo komt het bij mij over. Als er problemen zijn moeten ze met al die partijen schakelen.
Ik heb ervaring met Ziggo, KPN, T-Mobile en Tweak de kwaliteit van de verbinding is ook in die volgorde. Ziggo het slechtste en Tweak het beste, voornamelijk qua latency. Vooral bij gamen krijg ik vaak opmerkingen ''mr low ping''
Ik ben geen klant van Freedom en ik ga het ook niet worden, want ik kijk puur naar prijs kwaliteit. Ter vergelijking kan ik wel wat traceroutes doen met mijn Tweak verbinding.
Looking Glass: https://fusix.nl/looking-glass/
Peering policy kan je zelf ook voor kiezen bij AMS-IX. Je kan open, zoals bijvoorbeeld kleine providers vaak doen zoals Tweak en Solcon bijvoorbeeld. Maar inderdaad, transit kan vollopen (en dan niet eens aan je eigen kant), terwijl je als ISP volledige controle hebt over de verbinding met de Exchange en die ook kan monitoren en opschalen.slijkie schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 11:08:
[...]
De aantal partijen die aangesloten zijn op de AMS-ix zijn er behoorlijk wat. Dus dat zal alleen maar ten goede zijn voor de gebruikers. Helemaal als veel mensen 500/1000 afnemen en fors gaan gebruiken. Dan hebben ze hun transit capaciteit zo vol. (Denk aan toen de 100GB Call of Duty Warzone uitkwam)
Plus de peering policies van de AMS-ix zijn over het algemeen ‘goed’ te noemen.
Dus voor mij zou het zeer welkom zijn en tevens een ‘logische’ stap.
Jup, gelukt. Ik moest alleen wel het hele binnenwerk van de Genexis er uit halen en apart leggen.Barre73 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:37:
[...]
Maar dan zal je ook wel weten dat deze alleen gemaakt is voor de nieuwe FTU TK01. Er is er ook eentje voor de TY01 maar voor de Genesis FTU's is er echt niks. Dan is het inderdaad een kwestie van openmaken, netjes koppelen en proberen je patchkabeltje netjes weg te leiden via de lege kap.
Ik neem aan dat als er een monteur komt dat alles weer even terug naar de originele staat moet.
Ik kon het koppelstukje van Freedom uit de TK01 patch cover halen en boven op de binnenkomende vezel klikken zodat ik de patch kabel tussen de vezel en de Fritbox kon hangen.
Daarna kun je al het plastic van de Genexis weer terug klikken en heb je in principe gewoon een hol plastic ding.
Zonder patch kabel had ook gekund maar dan moet je allerlei zegels los gaan halen en de vezel zit opgerold zonder mantel in de Genexis. Dat wil je zo houden want dat is erg fragiel en verzegeld.
![]() | ![]() |
Anders wordt het wachten op een reply van Freedom helpdesk...
Ik zit nu nog op de Telfort aansluiting, woensdag gaat de lijn over naar Freedom.
Je kunt gewoon XS4ALL of KPN kiezen, neem aan dat Freedom gewoon VLAN 4/6 gebruikt?Vyps schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:52:
Heeft iemand trouwens de instellingen voor in de router paraat (mag in PB)? Ik heb het voor elkaar gekregen om de standaard configuratie van Freedom in de fritzbox te wissen XD. Het lijkt er op dat dat automagisch bijgewerkt wordt op een of andere manier en nu staat Freedom er bij providers niet meer tussen.
Anders wordt het wachten op een reply van Freedom helpdesk...
Ik zit nu nog op de Telfort aansluiting, woensdag gaat de lijn over naar Freedom.
We zitten in de beta fase mensen... dus logisch dat nog niet alles up and running is. Hoe krijg je het snel up and running: door niet alles tegelijk te willen. Ik snap dus best dat je even begint met een ‘tussenpartij’ die veel tier 1 transits heeft. Met weinig werk ben je up and running en kan je de rest van de processen in gaan regelen.Zenix schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:09:
[...]
De kosten zijn het inderdaad niet voor de aansluiting, kosten zitten meer in het beheren van de peers. Maar als je een open peering policy hebt kan het prima als kleine partij. Zie bijvoorbeeld Tweak:
https://bgp.he.net/AS25596 Tweak heeft misschien twee of drie netwerk engineers?
[...]
Het is niet noodzakelijk, KPN gaat bijna niet over de AMS-IX, maar over hun eigen exchange de NL-IX. Liberty Global probeert ook de AMS-IX te vermijden. T-Mobile gaat wel over de AMS-IX. Het is voor de klanten wel het beste inderdaad.
[...]
Snelheid is niet het probleem bij transit (tenzij de pijp van de transit provider vol zit, zie DTAG) maar met goede transit provider zoals NTT zal dat niet zo snel gebeuren. Het probleem zit hem in het aantal hops, oftewel latency die hoger is dan via een exchange.
Daarnaast heeft Fusix networks een selectieve peering policy, ze willen dus alleen maar met bepaalde partijen peeren. Waarschijnlijk is het een goed netwerk, gezien de dure private peerings die ze hebben (bijvoorbeeld 6830 Liberty Global) en ze zitten op veel private peering locaties. Ik vind een selective peering policy niet passen bij het een provider zoals Freedom. Daarbij zou je een open peering policy verwachten, zodat je met zoveel mogelijk partijen kan peeren. Tweak is qua internetverbinding vrijer op dit moment, gezien de open peering policy.
Freedom heeft e-mail, voip en internet uitbesteed, zo komt het bij mij over. Als er problemen zijn moeten ze met al die partijen schakelen.
Ik heb ervaring met Ziggo, KPN, T-Mobile en Tweak de kwaliteit van de verbinding is ook in die volgorde. Ziggo het slechtste en Tweak het beste, voornamelijk qua latency. Vooral bij gamen krijg ik vaak opmerkingen ''mr low ping''
Ik ben geen klant van Freedom en ik ga het ook niet worden, want ik kijk puur naar prijs kwaliteit. Ter vergelijking kan ik wel wat traceroutes doen met mijn Tweak verbinding.
Looking Glass: https://fusix.nl/looking-glass/
[...]
Peering policy kan je zelf ook voor kiezen bij AMS-IX. Je kan open, zoals bijvoorbeeld kleine providers vaak doen zoals Tweak en Solcon bijvoorbeeld. Maar inderdaad, transit kan vollopen (en dan niet eens aan je eigen kant), terwijl je als ISP volledige controle hebt over de verbinding met de Exchange en die ook kan monitoren en opschalen.
Ik ga er vanuit dat wanneer Het qua planning, techniek en geld opportuun wordt dat Freedom direct met meerdere transits zaken gaat doen en ook op de relevante Exchanges zal gaan verbinden. Maar voor mij is het nu nog wat te vroeg om uitspraken over de kwaliteit te doen.
Over dit zinnetje:
“ Ik vind een selective peering policy niet passen bij het een provider zoals Freedom.“
De peering policy die jij aanhaalt is de peering policy van AS57866 (fusix), niet van Freedom. Vrij weinig transit partijen die een open policy hebben....
Top, ga ik die er in zetten straks. In de brief van Freedom staat al het adres www.freedom.nl/helpdesk maar die pagina zijn ze zo te zien nog aan het bouwen of dat moet https://www.freedom.nl/support wordenRollieBollie schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 13:26:
Instellingen zijn gelijk aan XS4ALL: https://freedom.nl/suppor...or-de-internetverbinding/
Waarom heb je hiervoor gekozen? Waarom niet gewoon een UTP kabel in die NT en in de WAN poort van de Fritzbox? Dus net als je met Telfort had?Vyps schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:18:
[...]
Jup, gelukt. Ik moest alleen wel het hele binnenwerk van de Genexis er uit halen en apart leggen.
Ik neem aan dat als er een monteur komt dat alles weer even terug naar de originele staat moet.
Ik kon het koppelstukje van Freedom uit de TK01 patch cover halen en boven op de binnenkomende vezel klikken zodat ik de patch kabel tussen de vezel en de Fritbox kon hangen.
Daarna kun je al het plastic van de Genexis weer terug klikken en heb je in principe gewoon een hol plastic ding.
Zonder patch kabel had ook gekund maar dan moet je allerlei zegels los gaan halen en de vezel zit opgerold zonder mantel in de Genexis. Dat wil je zo houden want dat is erg fragiel en verzegeld.
[Afbeelding] [Afbeelding]
NB, zonder patch kabel kan het sowieso niet. Dan kom je achter de verzegeling en zou je iets moeten gaan doen met de kale vezels. Daar mag je als klant niet aankomen, dat is van (voormalig) Reggefiber?
Alleen dat allemaal inregelen, de apparatuur kopen en uitrollen kost tijd en geld. Ik kan me dus best voorstellen dat ze simpel beginnen met alles via een transit en dan als het aantal klanten toeneemt verder bouwen naar eigen peerings (al dan niet via exchanges) en ook meerdere transit partijen.
Als klant mag je uiteraard kwaliteit verwachten, maar een eigen AMS-IX koppeling is geen voorwaarde om kwaliteit te kunnen leveren.
[ Voor 11% gewijzigd door ik222 op 16-05-2020 17:42 ]
Ze zijn wel ISP, zij het met tot nu toe wat beperkt ingekochte transit. Ze hebben een eigen AS, eigen IP space, eigen RIPE membership, etc. Niets lijkt er dus op dat dit een end-State is. En zo ja, tja dan lijkt het me dat ze slecht kun ambities waar kunnen maken en de markt zal spreken.Zenix schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:22:
@overhyped Ik hoop dat je gelijk hebt, voor de klanten van Freedom. Maar vind het wel raar dat hier geen duidelijke communicatie over is. Hoe kan je goed testen, in de beta fase als je zelf geen ISP bent?
Hoe meer apparaten er tussen zitten hoe meer latency. Verder heb ik geen behoefte aan extra adapters en apparaten in m'n meterkast als dat niet nodig isBarre73 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:35:
[...]
Waarom heb je hiervoor gekozen? Waarom niet gewoon een UTP kabel in die NT en in de WAN poort van de Fritzbox? Dus net als je met Telfort had?
NB, zonder patch kabel kan het sowieso niet. Dan kom je achter de verzegeling en zou je iets moeten gaan doen met de kale vezels. Daar mag je als klant niet aankomen, dat is van (voormalig) Reggefiber?
edit: ik weet niet precies of de vezel van reggefiber is (geweest), het valt nu iig onder KPN NetwerkNL.
[ Voor 7% gewijzigd door Vyps op 16-05-2020 18:40 ]
Voor mij is dat geen ISP. Mijn werkgever heeft dat ook allemaal, maar kan ik ook geen ISP noemen. Verder eens natuurlijk.overhyped schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:53:
[...]
Ze zijn wel ISP, zij het met tot nu toe wat beperkt ingekochte transit. Ze hebben een eigen AS, eigen IP space, eigen RIPE membership, etc. Niets lijkt er dus op dat dit een end-State is. En zo ja, tja dan lijkt het me dat ze slecht kun ambities waar kunnen maken en de markt zal spreken.
KPN Netwerk NL is maar een labelnaam. Ik gebruikte de naam Reggefiber omdat iedereen die nog kent. Uiteindelijk is alles eigendom van KPN BVVyps schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:02:
[...]
Hoe meer apparaten er tussen zitten hoe meer latency. Verder heb ik geen behoefte aan extra adapters en apparaten in m'n meterkast als dat niet nodig is
edit: ik weet niet precies of de vezel van reggefiber is (geweest), het valt nu iig onder KPN NetwerkNL.
En ja, de vezel is en blijft altijd van de netbeheerder, welke naam die ook heeft.
Maar goed, je hebt er niet aan gezeten dus het maakt niet uit.
Wat maakt het dan een ISP voor jou? Behalve toegang bieden voor gebruikers, vanuit hun huis, naar het internet, via een eigen AS, etc?Zenix schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:10:
[...]
Voor mij is dat geen ISP. Mijn werkgever heeft dat ook allemaal, maar kan ik ook geen ISP noemen. Verder eens natuurlijk.
Ik zie Freedom als klant van ISP Fusix een VoIP leverancier en een e-mail provider. Alles is uitbesteed om snel te starten. Daar valt wat voor te zeggen, maar ik vind het toch jammer, als je techniek en vrijheid hoog in het vaandel hebt staan. Bij problemen ben je dan ook een doorgeefluik, want zelf kunnen ze niks oplossen als er problemen zijn.overhyped schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 23:00:
[...]
Wat maakt het dan een ISP voor jou? Behalve toegang bieden voor gebruikers, vanuit hun huis, naar het internet, via een eigen AS, etc?
Een ISP is voor mij een partij die diensten zelf ontwikkelt en niet alleen afhankelijk is van derde partijen.
Mja uiteindelijk is iedere ISP dan niet een echte ISP want uiteindelijk komen ze allemaal uit bij een derde partij. Het zij KPN WBA voor de aansluiting naar de klant, één van de vele internet exchanges voor de backhaul en ja uiteindelijk ook altijd een transit. Het internet is erop gebouwd dat je van elkaar afhankelijk bent en nooit alles 100% zelf in eigen beheer hebt. Zelfs de tier 1 transits hebben dat.Zenix schreef op zondag 17 mei 2020 @ 01:39:
[...]
Ik zie Freedom als klant van ISP Fusix een VoIP leverancier en een e-mail provider. Alles is uitbesteed om snel te starten. Daar valt wat voor te zeggen, maar ik vind het toch jammer, als je techniek en vrijheid hoog in het vaandel hebt staan. Bij problemen ben je dan ook een doorgeefluik, want zelf kunnen ze niks oplossen als er problemen zijn.
Een ISP is voor mij een partij die diensten zelf ontwikkelt en niet alleen afhankelijk is van derde partijen.
Ik ben het natuurlijk met je eens dat een beetje fatsoenlijke Nederlandse provider op z'n minst bij één of twee degelijke IX'en moeten zijn en als je jezelf echt goed wil noemen eigenlijk minimaal op AMS-IX, NL-iX en DE-CIX met open peering. Dat gezegd hebbende, Freedom kan bij problemen met hun upstream zonder problemen extra transit partijen inschakelen en binnen een vrij korte tijd een aanwezigheid op een IX regelen als het echt moet. Oftewel als eindgebruikers problemen ervaren die komen door de upstream zijn er genoeg dingen die Freedom kan doen zonder afhankelijk te zijn van Fusix. Wat ze wel doen en wat ze in mijn optiek een echte ISP maakt is dat ze zelf hun routers hebben, ze sluiten hun klanten aan en ze geven hun klanten toegang tot zowel het IPv4 als het IPv6 internet (iets waar genoeg andere partijen, inclusief Tweak, nog wat van kunnen leren). Die basis infrastructuur gaat niet ineens enorm anders worden als ze op meerdere IX'en zitten met een stuk of 6 tier 1 transits dus dit is aboluut geschikt om 128-384 klanten van diensten te voorzien.
Wat betreft mail en voip, ik zie dit niet als kerntaken van een ISP. Uit ervaring bij meerdere providers kan ik je zeggen dat mail over het algemeen echt een nagedachte is. Iets wat ze wel doen maar iets dat ze echt geen zak kan schelen en eigenlijk alleen doen omdat iedereen het doet. Dat een ISP zoiets uitbesteed aan een partij die zich echt inzet op mail is juist eerder een positief iets. Dat brengt de kwaliteit van het product omhoog zodat een provider mail adres misschien eindelijk weer eens meer wordt dan het waardeloze ding waar je één keer op inlogt om een forwarder voor de rekeningen in te stellen. Wat betreft VOIP, we zitten in een maatschappij waar alles-in-1 pakketten de norm zijn en daardoor zit het erbij maar de hoeveelheid klanten die ik dagelijks spreek die het liever kwijt dan rijk is is enorm. Dat is de hele reden dat je bij T-Mobile Thuis jarenlang eigenlijk geld toekreeg als je VOIP bestelde. Dan had het product tenminste bestaansrecht. Ook kwaliteit is het vergelijkbaar met mail vaak een nagedachte, en zijn de tarieven en kwaliteit van partijen die zich puur op voip richten (zoals Cheapconnect) vaak veel beter.
Qua kwaliteit is de mail en VoIP uitbesteden waarschijnlijk verstandig idd. Alleen als je als klant problemen hebt moet Freedom met die partijen gaan schakelen. Het is mooier om direct service te kunnen verlenen. TV benoem ik niet, want ze zijn te klein om dit in te kopen, maar dat zou wel mooi zijn voor de toekomst.
Tweak wil overigens wel IPv6 doen, maar de core apparatuur is er niet geschikt voor. En die is nog niet afgeschreven. Vast IP en reverse DNS doen ze wel.
Ik zie trouwens niet in waarom Freedom niet op NL-IX zou kunnen zitten omdat KPN er aandeelhouder van is. Ik bedoel AMS-IX is ook gewoon een commercieel bedrijf net als andere exchanges, het gaat erom waar je voor jou relevant kan peeren zou ik zeggen.
Ik zie Freedom in elk geval echt als een ISP met eigen netwerk, dat ze in de beginfase enkel transit inkopen bij Fusix doet daar wat mij betreft niets aan af.
Freedom had me daar al voor gewaarschuwd, want als je de vezel stuk maakt kan dat je honderden tot duizenden euro's kosten als de netbeheerder een nieuwe vezel moeten schieten.Barre73 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 23:00:
[...]
KPN Netwerk NL is maar een labelnaam. Ik gebruikte de naam Reggefiber omdat iedereen die nog kent. Uiteindelijk is alles eigendom van KPN BV
En ja, de vezel is en blijft altijd van de netbeheerder, welke naam die ook heeft.
Maar goed, je hebt er niet aan gezeten dus het maakt niet uit.
Ik denk dat als Freedom verder groeit dat ze meer zelf gaan realiseren, maar daar moet je dan wel het kapitaal en een bepaalde hoeveelheid klanten voor hebben om dat op een gezonde manier te kunnen doen. Anders zijn de investeringen niet te betalen.Zenix schreef op zondag 17 mei 2020 @ 02:38:
@Centurius Op dit moment zijn het alleen derde partijen, zoals ik aangaf. Natuurlijk zit je altijd met derde partijen, maar daar moet het niet alleen over gaan. Gaat vast nog allemaal komen die AMS-IX. Ik betwijfel of NL-IX gaat komen, want die is van de KPN.
Qua kwaliteit is de mail en VoIP uitbesteden waarschijnlijk verstandig idd. Alleen als je als klant problemen hebt moet Freedom met die partijen gaan schakelen. Het is mooier om direct service te kunnen verlenen. TV benoem ik niet, want ze zijn te klein om dit in te kopen, maar dat zou wel mooi zijn voor de toekomst.
Tweak wil overigens wel IPv6 doen, maar de core apparatuur is er niet geschikt voor. En die is nog niet afgeschreven. Vast IP en reverse DNS doen ze wel.
Dus ik denk dat ze het heel slim doen, eerst marktaandeel winnen. Dat moeten ze nu doen want nu is het opheffen van xs4all is nu nog een hot item, over een paar jaar niet meer (ijzer smeden als het heet is). Als ze eenmaal meer kapitaal hebben en een gezonde hoeveelheid klanten hebben kunnen ze verder uitbouwen.
In de tussentijd moet alle apparatuur en de werknemers bij Freedom natuurlijk wel gewoon betaald worden
Mwa, peeren aan een internet exchange is niet zo'n duur geintje. De meeste gangbare datacenters (inclusief die waar Freedom zit) hebben wel mogelijkheden om op bijvoorbeeld AMS-iX te komen de prijs van een 10 Gbps poort is de wereld ook niet. Het kost alleen tijd om op te zetten en daarna ook de peering goed te krijgen. Wat ik me kan voorstellen dat ze daar nu eerst even de focus hebben op het uitbreiden van hun klantenbestand en het dus liever even uitbesteden. Qua prijs is transit alleen eerder duurder dan peeren.Vyps schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:34:
[...]
Ik denk dat als Freedom verder groeit dat ze meer zelf gaan realiseren, maar daar moet je dan wel het kapitaal en een bepaalde hoeveelheid klanten voor hebben om dat op een gezonde manier te kunnen doen. Anders zijn de investeringen niet te betalen.
Dus ik denk dat ze het heel slim doen, eerst marktaandeel winnen. Dat moeten ze nu doen want nu is het opheffen van xs4all is nu nog een hot item, over een paar jaar niet meer (ijzer smeden als het heet is). Als ze eenmaal meer kapitaal hebben en een gezonde hoeveelheid klanten hebben kunnen ze verder uitbouwen.
In de tussentijd moet alle apparatuur en de werknemers bij Freedom natuurlijk wel gewoon betaald worden
[ Voor 3% gewijzigd door woutertje op 17-05-2020 17:12 . Reden: Up? Down! ]
Heb gekozen voor 100/100. Snel zat voor mij
[ Voor 37% gewijzigd door Zr40 op 17-05-2020 17:13 ]
Freedom is geen eigen operator dus heeft geen invloed op het wel of niet uitrollen van bijvoorbeeld 10 Gbps. We weten inmiddels wel dat ze wholesale klant worden van Cambrium (Tweak) dus waar die het beschikbaar maken, zal Freedom dat wellicht ook kunnen/mogen.Centurius schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:33:
Ik wacht zelf nog even tot ze de testperiode uit zijn en of ze net als Tweak plannen hebben om 10 Gbps uit te rollen. Als beide het geval is stap ik waarschijnlijk ook wel over. Doe heel erg veel met IPv6 op me servers, dus dat native hebben is wel een enorme selling point.
Maar dan ook alleen op die "lokaal beschikbare netwerken" waar je nu 1 Gbps voor 49 euro kan krijgen.
Uhu, had misschien duidelijker moeten zijn maar daar doelde ik eigenlijk ook op.Barre73 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:07:
[...]
Freedom is geen eigen operator dus heeft geen invloed op het wel of niet uitrollen van bijvoorbeeld 10 Gbps. We weten inmiddels wel dat ze wholesale klant worden van Cambrium (Tweak) dus waar die het beschikbaar maken, zal Freedom dat wellicht ook kunnen/mogen.
Maar dan ook alleen op die "lokaal beschikbare netwerken" waar je nu 1 Gbps voor 49 euro kan krijgen.
Daar is nog geen enkele aanwijzing voor. Dus het antwoord lijkt voor nu "nee".turboproc schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:18:
Weet iemand of Freedom ook haar diensten kan aanbieden op het fiber netwerk van Caiway (CIF / DeltaFiber) ?
Edit: Lijkt met een iperfje met 5 threads een stuk betere resultaten te geven
[SUM] 0.00-10.00 sec 1.01 GBytes 865 Mbits/sec 299 sender
[SUM] 0.00-10.00 sec 1021 MBytes 857 Mbits/sec receiver
[ Voor 39% gewijzigd door Xantis op 19-05-2020 10:15 . Reden: Niet alleen meten met speedtest ;) ]
pfff...ik benijd toch wel de mensen die in het gigabit-gebied zitten. Niet alleen vanwege de snelheden maar zeker ook gezien de prijs van € 49,-. Das toch net wat beter dan 500/500 tegen een maandprijs die enkele tientjes hoger ligt. .Xantis schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:59:
Hoera! We zijn om en inmiddels online! Tis nog wel een klein stapje achteruit van 500/500 XS4ALL naar 1000/500 Freedom als ik de diverse speedtests zo bekijk. Maargoed we zijn nog in beta fase he
Edit: Lijkt met een iperfje met 5 threads een stuk betere resultaten te geven![]()
[SUM] 0.00-10.00 sec 1.01 GBytes 865 Mbits/sec 299 sender
[SUM] 0.00-10.00 sec 1021 MBytes 857 Mbits/sec receiver
Ik vrees dat dat het KPN gebied is. Daar is ook gigabit mogelijk tegen 84 euro per maand. Of 75,16 (in dien per jaar, en met eigen modem).Edje040 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:06:
[...]
pfff...ik benijd toch wel de mensen die in het gigabit-gebied zitten. Niet alleen vanwege de snelheden maar zeker ook gezien de prijs van € 49,-. Das toch net wat beter dan 500/500 tegen een maandprijs die enkele tientjes hoger ligt. .
Helaas idd KPN WBA, dus betaal de full monty. Wel gewoon 1 jaar afgetikt en eigen router, scheelt toch iets in de kosten.Edje040 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:06:
[...]
pfff...ik benijd toch wel de mensen die in het gigabit-gebied zitten. Niet alleen vanwege de snelheden maar zeker ook gezien de prijs van € 49,-. Das toch net wat beter dan 500/500 tegen een maandprijs die enkele tientjes hoger ligt. .
Zijn er al mensen van de 256 groep gebeld om alles door te spreken?
Betaal nu bij XS4ALL 500/500 voor het komende jaar €89,99 inclusief iTV (2 ontvangers), Fox Sports (1 t/m6), Ziggo Sports Totaal en Spotify Family. Jammer genoeg ga ik bij Freedom dan gewoon richting de €130 per maand. Da's toch een smak geld (voor mij dan).Xantis schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:24:
[...]
Helaas idd KPN WBA, dus betaal de full monty. Wel gewoon 1 jaar afgetikt en eigen router, scheelt toch iets in de kosten.
Wij zijn nog niet gebeld.Mumsel schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:37:
Zijn er al mensen van de 256 groep gebeld om alles door te spreken?
Het kan even duren voordat ze bellen. Ik had 5 mei mailtje ontvangen dat ik bij de 128 zit en 12 mei werd ik opgebeld. Als het goed is ben ik morgen aangesloten.
Dat had ik ook niet anders verwacht, ook gezien eerdere reacties hier op het forum.RollieBollie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:14:
[...]
Het kan even duren voordat ze bellen. Ik had 5 mei mailtje ontvangen dat ik bij de 128 zit en 12 mei werd ik opgebeld. Als het goed is ben ik morgen aangesloten.
Maar ik gaf antwoord op iemands vraag, welke ik kon beantwoorden, verder ging ik niet speculeren over de termijnen. Maar bedankt voor het delen van je ervaring
En wat boden ze aan?overhyped schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:36:
Vandaag gebeld door de xs4all rescuedesk... Was een leuk gesprek, maar uiteindelijk toch maar bij dit plan gebleven
Daar zijn we niet gekomen. Ze begon over de technische kwaliteit van xs4all en dat dat echt wel hetzelfde blijft, ik begon over Karin Spaink vs Scientology.
Toen was vrij snel duidelijk dat een paar tientjes korting of een extra tv abonnement mij niet over de lijn zou trekken..
Ze (XS4ALL) hebben mij niet gehouden aan de maand opzegtermijn in ieder geval. Na het telefoontje op 7 Mei met Freedom hebben ze m'n abbo bij XS4ALL opgezegd. Die zaterdag al kreeg ik van XS4ALL een retourdoos van m'n FritzBox door de bus gedrukt met een brief dat m'n abonnement (en facturing) stopt per 19e (vandaag). Geen XS4ALL rescuedesk telefoontjes gehad...Zr40 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:26:
Voor diegenen die al overgestapt zijn: hoe zit het precies met het opzeggen van de oude provider? XS4ALL heeft een opzegtermijn van een maand, maar volgens mij zijn enkelen hier al binnen een paar weken over
Bij mij is alles stop gezet, kreeg eerst mail en brief of ik echt voor andere provider had gekozen.Zr40 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:26:
Voor diegenen die al overgestapt zijn: hoe zit het precies met het opzeggen van de oude provider? XS4ALL heeft een opzegtermijn van een maand, maar volgens mij zijn enkelen hier al binnen een paar weken over
Doos voor retour spullen lag al snel in de brieven bus 😊
Kon dan online klikken om dit te bevestigen, en daarna kreeg ik dan nog aanbieding of ik email adres en virus scanner etc wou behouden voor ca 15€ per maand
Maar Ik ben niet op gebeld en heb niks op gezegd bij xs4all als alleen de bevestiging online.
Vandaag kreeg ik een brief dat alles was beëindigd per 14-5 de dag dat ik naar Freedom werd over gezet.
Hier een gelukkig Freedom gebruiker 👍
Alles werkt heerlijk en geen problemen.
[ Voor 3% gewijzigd door digiben op 19-05-2020 23:27 ]
Ook IPv6 was meteen in de lucht, omdat ze (ook) gebruik maken van Prefix Delegation was daar voor mij geen aanpassing nodig in mijn eigen router.
Murphy was an optimist
Zometeen dus even de boel omgooien en tests draaien op hun netwerk (500/500 KPN WBA).
Ik (beta 128) ben sinds vandaag van Telfort 100/100 over naar Freedom 500/500 glasvezel, niks te klagen. Vanmorgen om 6:38 werd de lijn overgeschakeld, Freedom internet profiel gekozen in de Fritzbox en gelijk werken.Zr40 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:26:
Zowel ipv4 als ipv6.

Het opzeggen van het oude abonnement ging bij mij automatisch en je hoeft alleen tot de dag dat je gebruik maakt van je oude provider te betalen. Bij xs4all werkt dat hetzelfde begreep ik.
Maargoed, ipv6 nog niet in orde, maar dat komt later vandaag wel. (vrouw moet thuis werken, die is al erg 'vrolijk' hierdoor :-))
Dussss, 500/500 lijn, KPN WBA;
Speedtest #1: (31173 Services AB)

Speedtest #2: (NForce Entertainment)

Speedtest #3: (KPN)

Muah, valt op dit moment tegen, zat bij T-Mobile in principe altijd rond de 490/490. Maargoed, zal het de komende tijd even aankijken.
NEVERMIND, mijn fout, USG staat aan in IDS mode. Oftewel dan zakt de boel flink. Even uit gezet.
Speedtest #1 - NForce Entertainment:

Speedtest #2 - KPN:

Speedtest # - XS4ALL

Dus, geen idee wat er met de Upload aan de hand is. Die knalt eerst naar 800 en zakt dan langzaam naar 610-620.
[ Voor 30% gewijzigd door slijkie op 20-05-2020 09:42 ]
Dat komt door de manier waarop deze speedtest upload meet. Hij meet wat de browser verstuurt, niet met welke snelheid de server jouw data ontvangt. Uiteindelijk komt dit wel overeen maar in het begin geeft dit een enorme afwijking naar boven.slijkie schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:35:
Dus, geen idee wat er met de Upload aan de hand is. Die knalt eerst naar 800 en zakt dan langzaam naar 610-620.
De speedtest van dslreports.com is wat accurater
Dat de upload iets hoger is dan de afgesproken snelheid is voor zover ik weet 'normaal' voor glasvezel (althans, van Reggefiber).
Bij deze:Zr40 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:02:
[...]
Dat komt door de manier waarop deze speedtest upload meet. Hij meet wat de browser verstuurt, niet met welke snelheid de server jouw data ontvangt. Uiteindelijk komt dit wel overeen maar in het begin geeft dit een enorme afwijking naar boven.
De speedtest van dslreports.com is wat accurater
Dat de upload iets hoger is dan de afgesproken snelheid is voor zover ik weet 'normaal' voor glasvezel (althans, van Reggefiber).

Wij hebben nu al jaren 200/200 via XS4ALL, en daarvoor alleen het eerste jaar 500/500 gehad omdat dit goedkoper was door aanbieding. Toen we het abbonoment hadden terug gezet naar 200/200 bleef de upload absurd hoog tot heden. Dit is met eigen router (Ubiquiti USG-PRO 4). ik heb altijd het idee gehad dat ze alleen de download echt knijpen, en de upload via hun eigen routers? Want via de Fritz!Box is de upload wel meer normaal vreemd genoeg, terwijl deze voor de 500/500 verbinding was geleverd.slijkie schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:35:
Apart, bij mij gaat het eerst een Edgerouter Lite in, daarna gaat het door naar de USG-PRO 4.don spike schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:36:
[...]
Wij hebben nu al jaren 200/200 via XS4ALL, en daarvoor alleen het eerste jaar 500/500 gehad omdat dit goedkoper was door aanbieding. Toen we het abbonoment hadden terug gezet naar 200/200 bleef de upload absurd hoog tot heden. Dit is met eigen router (Ubiquiti USG-PRO 4). ik heb altijd het idee gehad dat ze alleen de download echt knijpen, en de upload via hun eigen routers? Want via de Fritz!Box is de upload wel meer normaal vreemd genoeg, terwijl deze voor de 500/500 verbinding was geleverd.
Heb zojuist de USG-PRO 4 in de V&A gezet en een Unifi Dream Machine Pro besteld. De throughput met IDS aan komt niet hoger dan ~350 mbit/s. Dat is nogal vervelend.
Plus de Unifi-6-Lite wifi punten die binnenkort leverbaar zijn, ben ik er klaar voor.
[ Voor 4% gewijzigd door slijkie op 20-05-2020 13:42 ]
[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 20-05-2020 13:44 ]
Waarom deze constructie? Waarom eerst via de Edgerouter lite, en niet direct naar de USG-PRO 4slijkie schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:41:
[...]
Apart, bij mij gaat het eerst een Edgerouter Lite in, daarna gaat het door naar de USG-PRO 4.
Hoop dat het tof wordt bij freedom, dan sluit ik later aan
Op welke URL kan ik dat zien?Zr40 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:29:
Je kan bij de Fourstack site zien of je een KPN aansluiting hebt. En anders kan je het vaak herkennen aan het uiterlijk van het aansluitpunt.
same here..Jelte schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:45:
Toch nog een jaartje voor XS4ALL gegaan. Zeker omdat ik nog (lang) niet aan de beurt ben. En ook omdat ik helaas niet in het tweak gebied zit, dus vermoedelijk niet in aanmerking kom voor de goedkope 1gbit verbinding. Anders had ik zeker gewacht.
Hoop dat het tof wordt bij freedom, dan sluit ik later aan
Nu hopen dat ze snel weer bellen.
don spike schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:44:
[...]
Waarom deze constructie? Waarom eerst via de Edgerouter lite, en niet direct naar de USG-PRO 4
Goeie vraag, had het ook graag anders. Maar vanaf de meterkast loopt het door de muren eerst langs de woonkamer (TV locatie). Daar staan de consoles etc etc, die wil ik niet draadloos. Daar staat dus ook de edgerouter en een dumb-switch.Zr40 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:43:
Waarom een Edgerouter én een USG (of Dream Machine)? Dat is toch dubbelop?
Daarna gaat het door naar kantoor waar de rack staat.
Die past niet in de meterkast en ga geen rack bij de TV zetten. Enige optie zou UTP terug trekken zijn. Wie weet.
Enige devices die dus ‘niet secure’ zijn, zijn de devices bij de TV. Consoles en TV dus. Niet echt boeiend.
[ Voor 10% gewijzigd door slijkie op 20-05-2020 14:28 ]
Freedom werkt samen met E-Fiber en Cambrium (Tweak). Zit je dus in het gigabit-gebied van Tweak dan heb je het sowieso. Checken kun je via de site van Tweak.Het zou een stuk handiger zijn als Freedom gewoon een postcode-check op hun site zet. Maar dat kunnen we in deze bèta-fase nog niet verwachten denk ik.g0lden23 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:30:
Ik ben even benieuwd; ik heb machtig veel interesse in "Eur 49,- pmnd 1 Gbit/s glasvezel; regionaal beschikbaar" echter staat nergens de regio's beschreven die het ondersteunen.. heeft iemand enig idee waar ik dat mogelijk kan vinden?
[ Voor 13% gewijzigd door Edje040 op 20-05-2020 14:35 ]