[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 11 ... 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:44
De beta tests gaan nog door: https://twitter.com/FreedomNetNL/status/1266014927665410050

Als ik het dus goed begrijp sluit 4 juni de mogelijkheid om Founding Member te worden, maar komen er nog wel enkele beta rondes. Dus zoals het nu ook al is.

[ Voor 47% gewijzigd door RollieBollie op 28-05-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiddenWolf
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-01 08:08
.oisyn schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:55:
[...]

Nee, ze sluiten de mogelijkheid om nog founding member te worden op 4 juni. En alleen founding members mogen in eerste instantie een verbinding aanvragen.

Het was eerst de bedoeling dat die mogelijkheid al veel eerder verdween, en dat er helemaal geen overlap was tussen founding member worden en je aansluiting aanvragen (omdat er anders helemaal geen incentive is om founding member te worden van tevoren :)). Ivm corona hebben ze dat aangepast.

.edit: oh wacht je hebt gelijk dat het er idd zo staat:

[...]

.edit2:
[Twitter]

Duidelijk :)
Ook de communicatie is nog beta, natuurlijk. :-)
Ze doen het over het algemeen erg goed. Duidelijke taal, goede toon. Dat is lastig, zeker als je aan het pionieren bent. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mumsel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Rond 18.30 werd ik gebeld en met een beetje geluk wordt vanavond nog m'n vdsl verbinding actief 😁. Net akkoord gegaan met de automatische machtiging, dus ik ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Mumsel Dat is wel heel snel :o

Hier nog niet gebeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumsel
  • Nu online
Zr40 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:51:
@Mumsel Dat is wel heel snel :o

Hier nog niet gebeld...
Dat het zo snel kon verbaasde mij ook, bij DSL is het blijkbaar alleen maar een vinkje zetten en dan wordt de lijn actief. Hopelijk wordt je ook snel gebeld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:02
Ik ben om 18:50u nog gebeld...
Op 11 juni wordt de verbinding omgezet want dan ben ik pas thuis.
Zojuist ook de machtiging verleend.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-05 10:29
Zit ook in de 256 beta groep maar ben ook nog niet gebeld. Het enige wat ik heb was de mededeling per email dat ik onderdeel ben van de 256 en het verzoek om online het formulier in te vullen en de productkeuze te maken.

Ik wacht rustig af.

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:36
daansan schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 06:39:
Het enige wat ik heb was de mededeling per email dat ik onderdeel ben van de 256 en het verzoek om online het formulier in te vullen en de productkeuze te maken.
Hoelang geleden heb je die e-mail gehad over de product keuze? Wij hebben alleen nog de e-mail gehad betreft dat we ons hebben aangemeld voor de bèta-test van Freedom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
Op 17 mei heb ik die mail ontvangen, daar stond o.a. dit in:
Om het aanvraagproces soepel te doorlopen, vragen we je vast het volgende formulier in te vullen en een pakket te selecteren. Houd er rekening mee dat bovenstaande snelheid de maximumsnelheid is op jouw locatie.

Na het invullen van dit formulier gaat onze helpdesk jou deze week of komende week bellen. Als we je niet bereiken dan sturen wij je een e-mail.
Sindsdien niets meer gehoord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Yes, ik ben gebeld :)

Alles besproken, voorwaarden akkoord, machtiging afgegeven. Nu wachten op de IPv4/IPv6 mail en de daadwerkelijke lijnovername :P

edit: Mail binnen, 11 juni gaat het gebeuren :D

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 29-05-2020 15:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mumsel
  • Nu online
Het werkt! :*) De lijn werd vanmiddag actief, direct na het ontvangen van de ip adressen. Even zitten stoeien om ipv6 aan de praat te krijgen op de USG, maar dat werkt nu ook goed.

[ Voor 48% gewijzigd door Mumsel op 29-05-2020 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Mumsel Je laat in je screenshot wel precies zien welke /48 je hebt. ;)

Het IPv6 netblock van Freedom is 2a10:3780::/29 (oftewel 2a10:3780 t/m 2a10:378f), het stuk wat daar achter staat zou je nog kunnen maskeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumsel
  • Nu online
@Zr40 Oeps, dank je. Maar even weggehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Laatst online: 08:57
@Mumsel Heb je de USG op glasvezel, of DSL? Krijg je netjes een IPv6 prefix op je USG uitgedeeld?
Ik heb je screenshotje even gemist...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daansan
Vandaag ook gebeld en ga op 11 juni ook over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mumsel
  • Nu online
@valkenier Ik heb het op DSL, voor m'n USG zit een Draytek Vigor 165 die ik als transparante bridge heb draaien. De USG doet PPoE en het VLAN, hij krijgt netjes een IPv6 prefix aangeboden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ondertussen heeft XS4ALL ook door dat er iets gaat gebeuren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Nr7WB_8CfpF3hBwdgNy5Tb_8qg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k6me68vCyCbiPlJ9cvQ5SSGA.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:33

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Zr40 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 09:47:
Ondertussen heeft XS4ALL ook door dat er iets gaat gebeuren :)

[Afbeelding]
Ja ik had ook al een brief thuis gehad samen met een terugstuurdoos voor de router (meteen op de post gedaan, ik gebruik 'm toch niet).

Geen smeektelefoontje gehad of ik toch wilde blijven, die sommige anderen wel hebben gehad. Ik gok dat ze er al vrij snel achter kwamen dat klanten die vertrekken naar Freedom een lost cause zijn :P

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:09
Hoeveel kosten rekent XS4ALL als je het bruikleenmodem niet retourneert? Want het kan nog wel eens interessant zijn om mijn huidige FB7590 te houden, omdat me dat het opnieuw moeten instellen van mijn VPN en Voip e.d. scheelt en me bovendien 2 Euro abonnementskosten per maand bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-05 17:05
JiMiHeNdRiX schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:08:
Hoeveel kosten rekent XS4ALL als je het bruikleenmodem niet retourneert? Want het kan nog wel eens interessant zijn om mijn huidige FB7590 te houden, omdat me dat het opnieuw moeten instellen van mijn VPN en Voip e.d. scheelt en me bovendien 2 Euro abonnementskosten per maand bespaart.
Van de AV:
4.5 Ingeval van in bruikleen verstrekte apparatuur dient de Klant bij het einde van de Overeenkomst, of in alle andere gevallen zoals in deze Algemene Voorwaarden bepaald, de door XS4ALL in bruikleen verstrekte apparatuur inclusief bijbehorende materialen in ongeschonden staat binnen twee (2) weken retourneren op de door XS4ALL aangegeven wijze.

4.6 Als de Klant de in bruikleen verstrekte apparatuur niet tijdig en compleet retourneert op de wijze als bepaald in artikel 4.5, is de Klant de aankoopwaarde van de in bruikleen verstrekte apparatuur verschuldigd, welke is vastgesteld op een bedrag, zoals vermeld op de website van XS4ALL.
En hier staat dat een nieuw modem € 249 kost:
https://www.xs4all.nl/ser...l-verlengen-gratis-modem/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Misschien snap ik het niet helemaal, maar bij Freedom krijg je ook een Fritz!box in bruikleen.
Je kan de instellingen van de ene Fritz!Box naar de andere overzetten met een backup die je in de Fritz!Box maakt.
Over die instellingen hoef je je dus geen zorgen te maken.......

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xantis
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-05 09:22
Bij XS4ALL: 99 euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igyWSsPbasjIXmmd6AaLugQTUfk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ykCBsuGe4eMqX3rjW1idkMGM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Dat is op zich geen slechte prijs en beter dan wat ik in hun voorwaarden kon vinden. Maar je kunt ruim 4 jaar die extra €2 per maand betalen voor een nieuw modem van Freedom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-05 09:21
en dan heb je een nieuwer type Fritzbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.edit: nvm :)

[ Voor 95% gewijzigd door .oisyn op 02-06-2020 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
hp-got schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:23:
[...]

Misschien snap ik het niet helemaal, maar bij Freedom krijg je ook een Fritz!box in bruikleen.
Je kan de instellingen van de ene Fritz!Box naar de andere overzetten met een backup die je in de Fritz!Box maakt.
Over die instellingen hoef je je dus geen zorgen te maken.......
Dat zal ik onthouden, bedankt!

@Xantis Daar was ik naar op zoek, bedankt. Het is toch het gunstigste (voor mij) om het oude modem retour XS4ALL te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiddenWolf
Zijn er nog mensen uit de 256-groep die op een belletje wachten?

Ik ben niet ongeduldig ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumsel
  • Nu online
@HiddenWolf Dat belletje laat wel heel lang op zich wachten, misschien eens een mailtje er aan wagen? Ik zat ook bij de 256 en ben inmiddels aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Mumsel Maar jij hebt DSL, daarmee schijnt lijnovername dezelfde dag nog mogelijk te zijn. Met glasvezel duurt het langer. (Na het belletje, voor de duidelijkheid)

Klinkt bijna alsof iemand van KPN NetwerkNL naar de wijkkast moet rijden om de kabel fysiek in een andere poort te prikken...

[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 02-06-2020 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

JiMiHeNdRiX schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:40:
[...]

Dat zal ik onthouden, bedankt!
Wat ik me realiseerde nadat ik het vorige antwoord voor je schreef:

In de huidige FB gebruik je (vermoed ik) een voorgebakken XS4All preset / profiel
In de Freedom situatie wordt dat (hoop ik) een voorgebakken Freedom preset / profiel

Nou weet ik niet of die preset de instellingen van je VPN (en wat je nog meer hebt) overschrijft.
Ik weet dus ook niet of je eerst de backup van de XS4All FB op je Freedom FB moet zetten en dan het Freedom profiel of andersom.

In de gebruiksaanwijzing van AVM staat wel dat, als je de backup op een ander model FB terugzet dan het model waarop de backup gemaakt werd, je mag kiezen welke instellingen teruggezet worden.

Maar: ik heb daar geen ervaring mee, ik kan niet beloven dat het gaat werken.
Als ik jou was zou ik dus niet alleen een backup maken van de betreffende VPN en andere "eigen" instellingen maar ze ook opschrijven / screenshots maken voor het geval de backup toch wat anders doet dan je hoopt / verwacht.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 13:37
Zr40 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:31:
@Mumsel Maar jij hebt DSL, daarmee schijnt lijnovername dezelfde dag nog mogelijk te zijn. Met glasvezel duurt het langer. (Na het belletje, voor de duidelijkheid)

Klinkt bijna alsof iemand van KPN NetwerkNL naar de wijkkast moet rijden om de kabel fysiek in een andere poort te prikken...
Als je naar een Gbit abonnement overstapt (dus via Cambrium) is dat ook werkelijk zo.
Blijf je bij Freedom op KPN WBA dan hanteert die volgens mij ook altijd twee weken voor de poortloze migratie (weet ik niet helemaal zeker).

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RollieBollie
Hehehe, nog een +puntje van freedom ipv xs4all. TPB is bereikbaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyps
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-04 22:56
RollieBollie schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:06:
Ik voel me echt heel braaf dat ik dat nog niet geprobeerd had :*)
Maar werkt prima idd *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xebeche4you
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
RollieBollie schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:06:
Hey goed bezig maar niet heus. :(
Wat denk je dat BREIN nu gaat doen met Freedom ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:07

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

xebeche4you schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:32:
[...]
Het hele spel overnieuw beginnen natuurlijk.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RollieBollie
xebeche4you schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:32:
[...]

Wat Brein nu gaat doen met <provider>?

Nu kunnen ze bij alle providers aankloppen, omdat er een precedent is. En ach. Wie maakt er nog gebruik van TPB? Het blijft een kat en muis spel. Er valt er 1 om en er komen er 10 bij.

Daarbij zijn er ook steeds meer legale content leveranciers. Ik heb zelf geen behoefte meer gebruik te maken van torrents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyps
  • Laatst online: 24-04 22:56
RollieBollie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 07:17:
[...]

Wat Brein nu gaat doen met <provider>?

Nu kunnen ze bij alle providers aankloppen, omdat er een precedent is. En ach. Wie maakt er nog gebruik van TPB? Het blijft een kat en muis spel. Er valt er 1 om en er komen er 10 bij.

Daarbij zijn er ook steeds meer legale content leveranciers. Ik heb zelf geen behoefte meer gebruik te maken van torrents.
Eens, ik gebruik TPB eigenlijk niet meer maar als je wil zijn er nog legio proxies. Zoek machines met een vertaal-functie werken vaak ook als 'proxy' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimjoosten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:11
De nieuwe website is nu live, o.a. met postcodecheck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Net even bekeken, maar voor dezelfde snelheid betaal ik zonder TV en bellen al hetzelfde als nu bij Telfort met TV en bellen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimjoosten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:11
Freee!! schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:05:
[...]

Net even bekeken, maar voor dezelfde snelheid betaal ik zonder TV en bellen al hetzelfde als nu bij Telfort met TV en bellen.
Ja, maar je moet Freedom natuurlijk niet met Telfort vergelijken. Wat overigens niet wegneemt dat ik ze ook duur vind, m.n. op glas, ook in vergelijking met XS4ALL, mede omdat ze geen 50/50 abonnement bieden. Daar is in deze draad al eerder over geschreven. Ik heb aansluitingen op 2 plekken, een via DSL en een via glas. Ik denk dat ik alleen op die DSL aansluiting ga overstappen. Voor de glasaansluiting ga ik een alternatief zoeken, wat ik eigenlijk wel jammer vind, maar het is gewoon te duur via Freedom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:15

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Dafuq, hier (Eindhoven) niet leverbaar!

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:01
haha, de postcodecheck zegt bij mij: "Freedom kan (nog) geen internet leveren op jouw locatie."

En dat terwijl ik toch echt jaren ADSL heb gehad, nu op de kabel zit en ze "as we speak" de stoep aan het openbreken zijn voor glasvezel (KPN WBA :-( ).

Maar even afwachten denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HiddenWolf
Mumsel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:28:
@HiddenWolf Dat belletje laat wel heel lang op zich wachten, misschien eens een mailtje er aan wagen? Ik zat ook bij de 256 en ben inmiddels aangesloten.
D’r was iets misgegaan. Gisteravond formuliertje ingevuld, vanochtend belletje gepleegd, en inmiddels mijn overstapdatum en IP bekend. Ik gok dat ik de laatste was van Beta 256. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Glasvezelnetwerken die ondersteund worden door Freedom:
  • L2Fiber (binnenkort)
  • E-fiber
  • Glasvezel De Wolden (binnenkort)
  • KPN
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

voorstad schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:19:
haha, de postcodecheck zegt bij mij: "Freedom kan (nog) geen internet leveren op jouw locatie."

En dat terwijl ik toch echt jaren ADSL heb gehad, nu op de kabel zit en ze "as we speak" de stoep aan het openbreken zijn voor glasvezel (KPN WBA :-( ).

Maar even afwachten denk ik.
Kreeg ik ook, totdat ik een (niet meer bestaande) aanvulling invulde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
Freee!! schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:32:
[...]

Kreeg ik ook, totdat ik een (niet meer bestaande) aanvulling invulde.
Ha, met het adres van de buren wel resultaat >:) Hebben zij even geluk :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

voorstad schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:19:
Gelukkig betekent het iets heel anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
Als Freedom samenwerkt met

internet: BIT
mail/agenda: Soverin
bellen: Voys
TV: CanalDigitaal

Waarom bieden ze dan niet Nextcloud Hub met bijvoorbeeld TheGoodCloud aan? Door de combinatie van mail, agenda, contacten en opslag, alles met een eigen domeinnaam.

Ik droom hardop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Zr40 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:29:
Glasvezelnetwerken die ondersteund worden door Freedom:
  • L2Fiber (binnenkort)
  • E-fiber
  • Glasvezel De Wolden (binnenkort)
  • KPN
bron
Dat is vreemd... Er wordt alleen maar gesproken over de netwerkeigenaar, niet over Cambrium als operator. In hun eerste persbericht was dat nog wel zo. Daaruit kon je opmaken dat je ook op Reggefiber netwerk 1 Gbit voor 49 euro zou kunnen krijgen op plekken waar Cambrium eigen ODF netwerk heeft. Dat zie ik nu niet meer terug.

Edit: dus toch wel. Even een paar Reggefiber adressen in Almere gecheckt waar ook Tweak Gbit leverbaar is. En ja, bij Freedom 1000/1000 voor 49 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door Barre73 op 03-06-2020 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Knoops
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04 10:45
Barre73 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:31:
[...]

Dat is vreemd... Er wordt alleen maar gesproken over de netwerkeigenaar, niet over Cambrium als operator. In hun eerste persbericht was dat nog wel zo. Daaruit kon je opmaken dat je ook op Reggefiber netwerk 1 Gbit voor 49 euro zou kunnen krijgen op plekken waar Cambrium eigen ODF netwerk heeft. Dat zie ik nu niet meer terug.
Dit heb ik zo ook begrepen. In een contact met Freedomkwam dit ook naar voren. Dus twijfel nu wel of ik snel moet instappen of ga wachten tot Cambrium in mijn postcode een eigen ODF gaat aanleggen de komende maanden. (daarnaast zou ik graag ook telefonie erbij willen met mijn huidige nummer erbij en dat komt in het "najaar")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Barre73 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:31:
[...]

Dit is het bericht van 1 mei waar je naar refereert: https://freedom.nl/nieuws...freedom-internet-cambrium

Maar ik maak daar niet uit op dat 1 Gbit/s voor 49 euro per maand beschikbaar zou zijn op Reggefiber aansluitingen. Zie deze twee passages:
Hierdoor kan Freedom straks 1 Gb-verbindingen aanbieden voor slechts 49,- euro per maand in verschillende regio’s in Nederland.
[..]
Freedom zal haar abonnementen gaan aanbieden op verschillende netwerken, de 1 Gigabit-verbinding over het KPN-netwerk zal bij Freedom ongeveer 84 euro per maand gaan kosten.
Die 'verschillende regio's' zijn natuurlijk de regio's met een lokaal glasvezelnetwerk. Eventuele twijfel wordt door die laatste zin weggenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Hmm, de site heeft een nieuwe styling en ik zie nu ook een postcode check.

[ Voor 57% gewijzigd door ocf81 op 03-06-2020 17:49 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
Yep, maar de nieuwe website is nog niet 100 % functioneel. De postcode check levert soms foutmeldingen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Ik heb de OP aangepast met een verwijzing naar de eigen postcode check. Di foutjes gaan er denk ik vanzelf wel uit.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Zr40 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:44:
[...]

Dit is het bericht van 1 mei waar je naar refereert: https://freedom.nl/nieuws...freedom-internet-cambrium

Maar ik maak daar niet uit op dat 1 Gbit/s voor 49 euro per maand beschikbaar zou zijn op Reggefiber aansluitingen. Zie deze twee passages:

[...]

Die 'verschillende regio's' zijn natuurlijk de regio's met een lokaal glasvezelnetwerk. Eventuele twijfel wordt door die laatste zin weggenomen.
Kwestie van tellen. In dat persbericht staat dat er op circa 400.000 aansluitingen goedkoop 1 Gbit geleverd kan worden. Met die regionale netwerken kom je daar bij lange niet aan.
Maar ik heb mijn eigen bericht aangevuld. Het is dus wel zo.
@Jochem Knoops wees dus gerust. Maar tenzij jij iets weet wat ik niet weet, komt er echt geen ODF van Cambrium zelf. Dat wordt zo duur, daar hebben ze zeker geen geld voor. En via Cambrium gaat het ook prima lijkt me.

[ Voor 12% gewijzigd door Barre73 op 03-06-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
het kan nog wel eens interessant zijn om mijn huidige FB7590 te houden
Er is me toch nog iets niet duidelijk. Ik heb nu bij XS4ALL een 7590 met glasvezel. Echter Freedom levert voor glasvezel de 5490. Ze leveren de 7590 ook wel, maar alleen voor xDSL. Ik heb nu dus kennelijk een xDSL modem :? . Hij werkt in elk geval prima op glas. Moet er wel bij zeggen dat hij zit aangesloten dmv een netwerkkabel op de NTU, welke op zijn beurt is aangesloten op de oranje glasvezeldoos van reggefiber. Hij hangt dus niet rechtstreeks aan het glas.
Als ik de 5490 aanneem dan doe ik een stap terug. Want die is ouder en heeft mindere specs dan de 7590 (link). Maar aan de andere kant moet ik geen verrassingen tegenkomen doordat er iets niet werkt tijdens de overstap naar Freedom.
De 7590 gaat toch prima werken met Freedom over glasvezel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
Is die 7590 van XS4ALL? Dan zal je bij een opzegging een retourdoos ontvangen en een brief dat als je die niet terugstuurt € 99,00 kan aftikken. Ik weet in ieder geval dat die brief ook al jaren wordt verzonden, maar niet of er dan actie wordt ondernomen als je het modem niet terugstuurt. Ik heb zelf er nog nooit van gehoord, maar ben zelf al geruime tijd niet meer bij de helpdesk van xs4all werkzaam.

Momenteel heb ik het te druk om naar een postkantoor te gaan, maar heb de 7581 wel al in de retourdoos zitten. En als ik dan toch die € 99,00 moet betalen gaat de 7581 snel op de post.

[ Voor 18% gewijzigd door RollieBollie op 03-06-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 08:18
JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:40:
[...]

Er is me toch nog iets niet duidelijk. Ik heb nu bij XS4ALL een 7590 met glasvezel. Echter Freedom levert voor glasvezel de 5490. Ze leveren de 7590 ook wel, maar alleen voor xDSL. Ik heb nu dus kennelijk een xDSL modem :? . Hij werkt in elk geval prima op glas. Moet er wel bij zeggen dat hij zit aangesloten dmv een netwerkkabel op de NTU, welke op zijn beurt is aangesloten op de oranje glasvezeldoos van reggefiber. Hij hangt dus niet rechtstreeks aan het glas.
Als ik de 5490 aanneem dan doe ik een stap terug. Want die is ouder en heeft mindere specs dan de 7590 (link). Maar aan de andere kant moet ik geen verrassingen tegenkomen doordat er iets niet werkt tijdens de overstap naar Freedom.
De 7590 gaat toch prima werken met Freedom over glasvezel?
De 7590 is niet per se een xDSL modem, geen perniek ;)
De 7590 is te gebruiken op beide aansluiting, hij heeft een WAN poort voor xDSL en een ethernet WAN poort.
Die laatste gebruik je bij glasvezel, i.c.m. een mediaconverter/NT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Ik heb de 7590 bij Freedom 100 via KPN glasvezel in gebruik met een TP-Link media converter en dat werkt inderdaad (uiteraard) prima 😀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Ok top. Blijft alleen mijn dilemma of ik er 99 Euro (minus 2 Euro/mnd) voor over heb om mijn 7590 te blijven gebruiken versus de oudere 5490 van Freedom te nemen. Ik denk dat ik voor de 7590 kies. Heeft iets betere specs en oogt beter. En ik hoef niet alle VPN- en dect-instellingen en dergelijke opnieuw in te stellen. Lekker makkelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:47:
Ok top. Blijft alleen mijn dilemma of ik er 99 Euro (minus 2 Euro/mnd) voor over heb om mijn 7590 te blijven gebruiken versus de oudere 5490 van Freedom te nemen. Ik denk dat ik voor de 7590 kies. Heeft iets betere specs en oogt beter. En ik hoef niet alle VPN- en dect-instellingen en dergelijke opnieuw in te stellen. Lekker makkelijk ;)
Klinkt niet als een dilemma anders ;)

TVP van ruim 4 jaar is toch wel te doen? Ik denk dat de 7590 dan nog prima mee kan komen 8)

www.google.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jorikc
Je zou ook aan Freedom kunnen vragen of ze de 7590 ipv de 5490 kunnen leveren voor die €2/mnd. Was bij mij wel gelukt, maar is niet standaard bij glasvezel.

[ Voor 2% gewijzigd door jorikc op 04-06-2020 17:02 . Reden: hoewel het bij mij kon, lijkt het inmiddels niet meer mogelijk te zijn, dus even doorgestreept ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
MisteRMeesteR schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:11:
[...]

TVP van ruim 4 jaar is toch wel te doen? Ik denk dat de 7590 dan nog prima mee kan komen 8)
Dat dus.

@jorikc tnx, da's ook een goeie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hottestbrain
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-05 13:37
RollieBollie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:46:
Is die 7590 van XS4ALL? Dan zal je bij een opzegging een retourdoos ontvangen en een brief dat als je die niet terugstuurt € 99,00 kan aftikken. Ik weet in ieder geval dat die brief ook al jaren wordt verzonden, maar niet of er dan actie wordt ondernomen als je het modem niet terugstuurt. Ik heb zelf er nog nooit van gehoord, maar ben zelf al geruime tijd niet meer bij de helpdesk van xs4all werkzaam.

Momenteel heb ik het te druk om naar een postkantoor te gaan, maar heb de 7581 wel al in de retourdoos zitten. En als ik dan toch die € 99,00 moet betalen gaat de 7581 snel op de post.
Ik geloof inderdaad dat ze eerst een herinnering zullen sturen voordat ze overgaan tot 'boetes'. Zou niet netjes zijn mensen die het glad vergeten niet eerst even een herinnering te sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:37

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

RollieBollie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:46:

Los van Freedom, heb ik ook de 7581 op de post gedaan. Wel een weekje later vanwege tijdsgebrek.
Heb niks meer van gehoord. Ik denk ook niet dat ze echt staan te springen om oude routers van dit model. het was in mijn ogen ook geen stabiel beestje. Veel time-outs in het afgelopen half jaar ermee gehad, en Wifi-problemen bij de eerste softwareupdates.

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 03-06-2020 22:48 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

.oisyn schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:56:
[...]

Ja ik had ook al een brief thuis gehad samen met een terugstuurdoos voor de router (meteen op de post gedaan, ik gebruik 'm toch niet).

Geen smeektelefoontje gehad of ik toch wilde blijven, die sommige anderen wel hebben gehad. Ik gok dat ze er al vrij snel achter kwamen dat klanten die vertrekken naar Freedom een lost cause zijn :P
Hier geen smeektelefoontje, maar wel een smeekbrief :P
Uw internetverbinding wordt overgenomen door een andere internetprovider

We hebben van KPN het bericht ontvangen dat uw internetverbinding op postcode [..] en huisnummer [..] door een andere internetprovider wordt overgenomen. Met deze brief bevestigen wij dat de overstap op 11-06-2020 gaat plaatsvinden.

Even checken
We hebben geen contact met u gehad over de overstap. Daarom vragen we graag even bij u na of het klopt. Heeft u op bovenstaand adres geen andere internetprovider gekozen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op.
Wel netjes dat ze verderop in de brief bevestigen dat het abonnement ook daadwerkelijk eindigt op 11 juni. Dat is sneller dan zelf opzeggen, met een maand opzegtermijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-05 20:24
Nieuwe pagina duurt gewoon 2 minuten om in te vullen :) (Begon om 12:00:05 met typen). De machtiging mail duurde zo'n 2 uur, krijg nu wel dit voor 'https://freedom.nl/bedankt', moest er beetje om lachen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9V1M9nxBn2_OA8JDOFrMlYX9rsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3lHQZ2eB1tfd1vXfIkIeQFCq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door oliveroms op 04-06-2020 15:56 . Reden: url toegeovegd, ander zegt de pagina ook zo weinig ... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
jorikc schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:23:
Je zou ook aan Freedom kunnen vragen of ze de 7590 ipv de 5490 kunnen leveren voor die €2/mnd. Was bij mij wel gelukt, maar is niet standaard bij glasvezel.
Ik heb het gevraagd, maar ze willen/kunnen die uitzondering voor nu niet maken. Jammer maar wel begrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
JiMiHeNdRiX schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:38:
[...]

Ik heb het gevraagd, maar ze willen/kunnen die uitzondering voor nu niet maken. Jammer maar wel begrijpelijk.
Ah jammer, ja ik zat bij de eerste 128 en toen was het nog wat meer handwerk denk ik en makkelijker een uitzondering te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• digiben
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-05 15:45
Zr40 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:46:
[...]

Hier geen smeektelefoontje, maar wel een smeekbrief :P

[...]

Wel netjes dat ze verderop in de brief bevestigen dat het abonnement ook daadwerkelijk eindigt op 11 juni. Dat is sneller dan zelf opzeggen, met een maand opzegtermijn :)
Deze kreeg ik ook en daarna nog mail om te bevestigen.
Ook doos had ik sneller in huis als het licht, om alles terug te sturen
Ging allemaal netjes van xs4all, probleemloos naar Freedom.
Kreeg zelfs nog geld terug gestort voor naar Freedom.
Zeer tevreden met mijn verbinding vanaf 14 mei, Top 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BjornW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-05 11:42
Beste mensen,

Kan iemand misschien een foto maken van de aansluiting van de Fritzbox 5490 op glas? Ik wil ff checken of ik het goed begrijp. Anders wordt het toch 1 lan poort opofferen en ga ik het via Ethernet op de NTU aansluiten. Ik heb nu nog xs4all maar ga dus overstappen. Alvast bedankt!

ps: Modem van Freedom was supersnel binnen, net zoals de doos voor het terugsturen van 't xs4all modem. Echter nog geen nette brief gekregen met bevestiging vd xs4all opzegging...vreemd.

[ Voor 24% gewijzigd door _BjornW op 05-06-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
@_BjornW ik heb hem gewoon op LAN1 omdat de kap die erbij zit naar mijn mening niet op de Genesis NTU past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hottestbrain
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-05 13:37
_BjornW schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:09:
Echter nog geen nette brief gekregen met bevestiging vd xs4all opzegging...vreemd.
Duurde bij mij een paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BjornW
@jacques1971 Ja dat viel mij ook op. Ik dacht als ik de stofkapjes weghaal dan zit daar vast een optie om het alsnog direct op fiber aan te sluiten. Wellicht heeft iemand anders dat wel gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BjornW
@hottestbrain Oh ik had van xs4all beter verwacht. Ik zou trouwe klanten die na bijna 15jr(?) weggaan toch even zou nabellen, want dan doen we als bedrijf iets niet helemaal goed. Maar ja ze zijn al steeds meer geassimileerd door KPN en dat is een bedrijf waar ik liever niks mee te maken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

_BjornW schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:34:
@hottestbrain Oh ik had van xs4all beter verwacht. Ik zou trouwe klanten die na bijna 15jr(?) weggaan toch even zou nabellen, want dan doen we als bedrijf iets niet helemaal goed. Maar ja ze zijn al steeds meer geassimileerd door KPN en dat is een bedrijf waar ik liever niks mee te maken heb.
Daarnaast zien ze bij XS4All ook waar deze trouwe klanten heen gaan (Freedom) en beseffen ze, dat het in dit geval gewoon geen zin heeft. In het kader van door KPN opgelegde retention-policy kan ze waarschijnlijk zelfs plichtsverzaking/werkweigering worden verweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

jorikc schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:01:
[...]

Ah jammer, ja ik zat bij de eerste 128 en toen was het nog wat meer handwerk denk ik en makkelijker een uitzondering te maken.
Of iemand heeft op zijn kop gehad daarvoor :P
_BjornW schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:09:
Echter nog geen nette brief gekregen met bevestiging vd xs4all opzegging...vreemd.
Die heb ik ook pas gisteren gehad, terwijl ik de opstuurdoos voor het oude modem vorige week al kreeg (in de opzegbrief staat dat ik die binnenkort kan verwachten... het modem ligt inmiddels al bij hen op kantoor :P)

Mijn Canal Digital stb heb ik inmiddels ook ontvangen trouwens. Compleet zonder begeleidend schrijven 8)7. Heb het nog niet geprobeerd, maar zou ik 'm al aan kunnen sluiten? Of moet ie echt op een apart Vlan komen voor IPTV?

.edit: ah het staat op de site:
  • Router moet DHCP-requests doen op VLAN 4 voor TV.
  • Er moet NAT worden toegepast voor verkeer over VLAN 4.
  • Er moeten static routes worden gezet naar 185.24.175.0/24 en 185.41.48.0/24 over het op VLAN 4 verkregen gateway IP. Deze routes worden ook via DHCP optie 121 doorgegeven.
  • De settopboxen hangen in het normale LAN.
  • IGMP snooping of proxying moet worden toegepast op VLAN 4.

[ Voor 75% gewijzigd door .oisyn op 05-06-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
_BjornW schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:31:
@jacques1971 Ja dat viel mij ook op. Ik dacht als ik de stofkapjes weghaal dan zit daar vast een optie om het alsnog direct op fiber aan te sluiten. Wellicht heeft iemand anders dat wel gedaan?
Als je hier in mijn actuele overzicht kijkt, welke FTU heb je dan en welke patchcover heb je daarbij gekregen?

Vraag is trouwens voor @jacques1971 en @_BjornW allebei.

[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 05-06-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlohnen
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:00
Zit bij de 256 groep maar moet nog even geduld hebben, er was iets mis gegaan bij een aantal mensen met de geautomatiseerde machtiging van de bank... jammer.. maar nog even geduld.. ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelle82
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-08-2020
Sinds vandaag zit ik ook bij Freedom. Inderdaad met een ipv4 en ipv6 adres. Zat ook bij de groep van 256. Mooi initiatief en leuk om erbij aangesloten te zijn. Bij mij in de buurt is het glasvezel netwerk van Lijbrandt Telecom (ik geloof een van de eerste glasvezel netwerken) een paar jaar geleden door KPN opgekocht en uitgezet. Dus had ik de keus voor het DSL abonnement. Ik ben blij met Freedom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:43
Ik heb me vandaag ook aangemeld. Goed om te zien hoe soepel het ging. Iets na 12u webformulier ingevuld, direct daarna bevestigingsmail met daarin de mededeling dat de volgende stap een handmatige is die enkele dagen kan duren.
Om 17u kreeg ik echter al een mail om de incasso af te geven. Nadat te hebben gedaan kreeg ik binnen enkele minuten een mail met IPv4/IPv6 adressen en de bevestiging dat ik 19 juni over ga naar Freedom.
Tot zover top geregeld.

Weet iemand overigens of je bij Freedom DHCPv6-PD moet gebruiken (zoals bij XS4ALL) of dat je de adressen gewoon vast kunt instellen? In de FAQ met instellingen staat er niets over vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik meen dat DHCPv6-PD nooit verplicht is om IPv6 werkend te krijgen als je een vaste prefix hebt. Jouw prefix wordt altijd naar jouw verbinding gerouted. Ook bij XS4ALL.

DHCPv6-PD is wel enorm handig omdat het gewoon werkt zonder dat je providerspecifieke zaken hoeft te configureren, en volgens mij is er geen reden om DHCPv6-PD actief te vermijden. Verder is het noodzakelijk bij providers die je geen vast subnet geven, of als je een failover opstelling hebt met meerdere providers :P

[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 05-06-2020 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
Bij XS4ALL is het wel degelijk verplicht. Zonder DHCPv6-PD request wordt je prefix niet gerouteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

I stand corrected. Ik heb het doorgestreept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
Barre73 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:24:
[...]

Als je hier in mijn actuele overzicht kijkt, welke FTU heb je dan en welke patchcover heb je daarbij gekregen?

Vraag is trouwens voor @jacques1971 en @_BjornW allebei.
Ik heb de GN02 van Genexis, daar past de geleverde kap van Freedom niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jacques1971 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:19:
[...]

Ik heb de GN02 van Genexis, daar past de geleverde kap van Freedom niet op.
Sterker nog: daar is geen kap voor zoals ik al schrijf daar. Guidion monteurs voor T-Mobile haalden dan het bovenste deel eraf (blindkap) monteerden de patch kabel op de connector, en maakten dan een gaatje aan de zijkant van de blindkap om die kabel door naar buiten te leiden en klikten de kap dan weer terug. Als er geen blindkap op zit maar een mediaconverter, dan halen ze die mediaconverter leeg om alsnog een lege kap te creëren.
Maar als jij nu de mediaconverter gebruikt zou ik dat zo laten. De GN02 is hier niet echt voor bedoeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 06-06-2020 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 14:41

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Freee!! schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:48:
Daarnaast zien ze bij XS4All ook waar deze trouwe klanten heen gaan (Freedom) en beseffen ze, dat het in dit geval gewoon geen zin heeft. In het kader van door KPN opgelegde retention-policy kan ze waarschijnlijk zelfs plichtsverzaking/werkweigering worden verweten.
Eerlijk gezegd sta ik wel open voor zo'n telefoontje, ik zou mijn XS4All glasvezelaansluiting willen om laten zitten naar DSL zodat het glas vrij komt voor Freedom. Ik ben namelijk een enorme lafbek die afhankelijk is van internet en van de ene kant graag Freedom steunt maar van de andere kant zich geen storingen kan veroorloven ivm met werk. Een paar maanden een dubbele aansluiting hebben zou voor mijn een prima oplossing zijn. Wel duur, maar dat moet dan maar.
Ik zou het natuurlijk zelf kunnen laten omzetten van glas naar DSL maar ben bang dat dat ook gepaard gaat met een periode zonder internet.
Out.of.Control schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:51:
Bij XS4ALL is het wel degelijk verplicht. Zonder DHCPv6-PD request wordt je prefix niet gerouteerd.
note: niemand verplicht je om ook echt iets te doen met de info in het request. Ik heb mijn netwerk statisch geconfigureerd en draai een dummy dhcp die af en toen een DHCPv6-PD verzoek stuurt om de server tevreden te houden. Dat zou moeten werken bij iedere provider die statische adressen levert.

[ Voor 49% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 06-06-2020 12:39 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
@CAPSLOCK2000 Zeker, zo doe ik het ook. Ben alleen benieuwd of dat bij Freedom ook nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik ga wel tetheren op 4G als het er echt uit ligt. Ik heb al gemeten dat ik zo'n 2.5GB per dag verstook vanaf kantoor, en heb 200GB in mijn VF Red Together abo (de 4 anderen verbruiken praktisch niets), dus dat hou ik wel even vol :). Sterker nog, dat is maar ~75GB per maand, dus dat hou ik oneindig lang vol :P

[ Voor 14% gewijzigd door .oisyn op 06-06-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb dat destijds gedaan toen de overstap van Tweak naar XS4ALL mis ging. XS4ALL kon de lijn niet overnemen en moest wachten tot de opheffing van Tweak klaar was om de lijn nieuw aan te vragen. Dus iPhone met USB aan een MacBook gehangen, die vervolgens met internet sharing de uplink werd voor mijn echte router. Dat was uiteindelijk 6 dagen nodig :P

Het werkte stiekem toch nog best wel redelijk. Hogere pings en lagere snelheid natuurlijk, en weet ik hoeveel lagen NAT (router, internet sharing, iPhone personal hotspot, en de mobiele provider zelf), maar het werkte wel.

[ Voor 32% gewijzigd door Zr40 op 06-06-2020 13:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:22
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:30:
[...]

Eerlijk gezegd sta ik wel open voor zo'n telefoontje, ik zou mijn XS4All glasvezelaansluiting willen om laten zitten naar DSL zodat het glas vrij komt voor Freedom. Ik ben namelijk een enorme lafbek die afhankelijk is van internet en van de ene kant graag Freedom steunt maar van de andere kant zich geen storingen kan veroorloven ivm met werk. Een paar maanden een dubbele aansluiting hebben zou voor mijn een prima oplossing zijn. Wel duur, maar dat moet dan maar.
Ik zou het natuurlijk zelf kunnen laten omzetten van glas naar DSL maar ben bang dat dat ook gepaard gaat met een periode zonder internet.

[...]

note: niemand verplicht je om ook echt iets te doen met de info in het request. Ik heb mijn netwerk statisch geconfigureerd en draai een dummy dhcp die af en toen een DHCPv6-PD verzoek stuurt om de server tevreden te houden. Dat zou moeten werken bij iedere provider die statische adressen levert.
Een beetje off-topic, maar waar zou je? behalve als "science experiment"
Nu moet je kunst grepen doen (de dummy server) om iets werkend te houden dat van nature gewoon goed werkt.

Om toch nog even on-topic te gaan: Hier met een hikje van 5 minuten zoals op legacy als op current IP over naar freedom als 1 van de 128. Het is dat ik een continue trace open had staan, anders had ik 't niet eens gemerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 14:41

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

overhyped schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:27:
Een beetje off-topic, maar waar zou je? behalve als "science experiment"
Nu moet je kunst grepen doen (de dummy server) om iets werkend te houden dat van nature gewoon goed werkt.
Zodat ik statische adressen kan gebruiken voor mijn routers, switches, servers en firewalls. De kunstgreep is eenvoudiger dan de "correcte" oplossing. Zo'n dummy dhcp client is super eenvoudig. De dhcp-software moet je toch wel draaien, ik heb alleen het stuk van de config weggegooid dat iets doet met de lease, veel simpeler dan dat wordt een configuratie niet. :)
De "correcte" oplossing waarbij alles dynamisch is en adressen (in theorie) op ieder moment kunnen veranderen is een stuk ingewikkelder om te beheren en/of gaat stuk als je internetverbinding uitvalt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:22
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:49:
[...]

Zodat ik statische adressen kan gebruiken voor mijn routers, switches, servers en firewalls. De kunstgreep is eenvoudiger dan de "correcte" oplossing. Zo'n dummy dhcp client is super eenvoudig. De dhcp-software moet je toch wel draaien, ik heb alleen het stuk van de config weggegooid dat iets doet met de lease, veel simpeler dan dat wordt een configuratie niet. :)
De "correcte" oplossing waarbij alles dynamisch is en adressen (in theorie) op ieder moment kunnen veranderen is een stuk ingewikkelder om te beheren en/of gaat stuk als je internetverbinding uitvalt.
Alleen als de internet verbinding langer uit valt dan dat de lease geldig is dan klopt dat ja. Ik zal de discussie over de (on)zin van statische adressering in zowel legacy, als ipv6 voor een ander moment bewaren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
@jorikc Ik pin jouw post voor de testperiode. Kan jij lekker de lijst bijhouden voor zolang dat relevant is :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BjornW
@Barre73 Mooi overzichtje :)
Ik heb de TY01 / U-FTU met mediaconvertor en zo te zien gaat de meegeleverde kap van Freedom er niet op passen. Ik heb nog wel een extra kap van de TY01 / U-FTU omdat er op 1 deel de mediaconvertor zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
_BjornW schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:23:
@Barre73 Mooi overzichtje :)
Ik heb de TY01 / U-FTU met mediaconvertor en zo te zien gaat de meegeleverde kap van Freedom er niet op passen. Ik heb nog wel een extra kap van de TY01 / U-FTU omdat er op 1 deel de mediaconvertor zit.
Als je netjes wil doen en sneller klaar wil zijn zonder zelf te moeten knutselen:
https://www.kpnwebshop.co...patchcover-kit-ftu-ty01/2
(En nee, die afbeelding klopt niet want die heb je waarschijnlijk al. Je bestelt hier de cover voor de TY01 die ook in mijn overzicht staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:36
Barre73 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:31:
[...]

Als je netjes wil doen en sneller klaar wil zijn zonder zelf te moeten knutselen:
https://www.kpnwebshop.co...patchcover-kit-ftu-ty01/2
(En nee, die afbeelding klopt niet want die heb je waarschijnlijk al. Je bestelt hier de cover voor de TY01 die ook in mijn overzicht staat)
Wij hebben zelf ook de TY01 nodig. Ik hoop eigenlijk toch wel dat Freedom de juiste Patchcover stuurt.
We gebruiken een eigen router en geen TV, dus de Patchcover is eigenlijk de enigste ‘hardware’ welke ik van Freedom verwacht te ontvangen. Zal een beetje zonde zijn als Freedom gewoon een ‘willekeurige’ Patchcover toesturen.

Toen we hier kwamen wonen zat er nog een GN01, welke XS/KPN toen vervangen heeft door de TY01/U-FTU, nu vijf jaar geleden.

Nu we naar freedom overgaan wilde ik gelijk ook van de NTU af, en de glasvezel direct door patchen naar de router (USG-PRO-4). Dat wilde we al langer doen, maar nu een extra mooie gelegenheid om het aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@don spike Toen ik van Tweak overstapte naar XS4ALL zat er netjes een patch cover in de doos naast de Fritz!Box. Maar het kan inderdaad anders lopen.

Het Tweak abonnement heb ik genomen direct na oplevering van mijn nieuwbouwwoning in 2016. Zij stuurden mij een pakket met router en een begeleidende brief dat ik naast de router een Genexis zou aantreffen. Maar geen Genexis in de doos, en ook geen andere NT. De Guidion monteur vond het maar gek dat het ontbrak.

Na contact met de Tweak klantenservice stuurden zij alsnog een Genexis op. Maar dat is er een die op een GN02 zou passen. In nieuwbouw zit toch echt een TK01 en dat past echt niet. :P De Guidion monteur had een patch cover achtergelaten, en daar had ik tijdelijk de Genexis mee aan de praat gekregen (dat zag er zo uit).

Een tijd later kwam de Guidion monteur weer terug met de juiste NT, die past op de TK01. Alleen duurde het hem tientallen minuten om dat ding op de TK01 te krijgen. Er leek iets klem te zitten en hij dacht dat er meer kracht nodig was om het vast te krijgen. Ik had hem maar even verzocht te stoppen. :+ Uiteindelijk is het wel gelukt.

Waar het precies mis is gegaan? Ik weet het niet. Ik had er over geschreven in het Tweak topic destijds, @Barre73 schreef nog dit:
Barre73 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:40:
[...]
Ik snap wel een beetje waarom de verkeerde werd geleverd. Pas sinds 1 juli werd de nieuwe FTU massaal gemonteerd en niet alle providers waren daar al helemaal op voorbereid. Dan krijg je fouten.
Pagina: 1 ... 11 ... 79 Laatste