[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 12 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:23
Zr40 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:44:
@don spike Toen ik van Tweak overstapte naar XS4ALL zat er netjes een patch cover in de doos naast de Fritz!Box. Maar het kan inderdaad anders lopen.
Bedankt voor je reactie.

In de tijd dat wij XS4ALL kregen op het huidige adres met glasvezel medio mei 2015 kregen we geen Patchcover bijgeleverd.
Wel kregen we netjes een NT toegestuurd samen met een standaard Fritzbox. En Guidion kwam langs om onze glasvezel aansluitpunt te vervangen, en dat was op voorhand allemaal al bekend. Voor de GN01 was geen NT leverbaar.

Mijn punt was meer, het zou een beetje zonde zijn als Freedom iedereen met een glasvezel abonnement een zelfde type patchcover toe stuurt.
De patchcover is het enigste wat Freedom ons als headware toestuurt. Het zal zonde zijn om daarvoor een pakket te sturen als je het niet eens kan gebruiken, en dan de onnodige waste...

Off-topic. Wij hadden de Fritzbox nooit gebruikt, had ook niet helemaal verwacht dat deze terug moest na ruim vijf jaar. Ken mensen welke bijna elk jaar een nieuwe FB vragen van XS, en er meerdere hebben inmiddels.
Het was even goed zoeken geweest thuis, en heb de Fritzbox gevonden en deze is inmiddels al onderweg terug naar XS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mijn Fritzbox zit nog netjes in de originele verzenddoos van XS4ALL. Retourdoos is inmiddels ook binnen, maar ik wacht nog even met terugsturen omdat ze ook de adapter terug willen. Die heb ik even geleend voor mijn EdgeRouter lite, waarvan de eigen adapter spontaan is overleden. :+ NIeuwe is onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LLuke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-05 16:20
Wacht ook nog even met retour sturen naar xs4all. Ga 9 juni over, maar nog geen modem ontvangen v Freedom.

Ook nog in dubio, heb nu 500 mbit, wellicht in toekomst 1 gbit, of ik de al geinstalleerde mediaconverter (genexis) icm modem ga gebruiken of rechtstreeks op fiber met fb5490? Nog maar even afwachten wat freedom aan patch materiaal levert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Ik zit ook te overwegen om me al aan te melden voor een nieuwe verbinding (ik ben Founding Member). Wat me alleen niet helemaal duidelijk is, is wat in mijn geval de installatie precies omhelst. Ik wil alleen een internetverbinding, en heb nu al glas van XS4all, via de TK01 FTU (woning uit 2017). Als ik overstap naar Freedom, moet er dan een nieuwe patch cover geplaatst worden of is het simpelweg het kabeltje vanuit de huidige patch cover uit de oude FB halen en in het nieuwe modem router klikken?

Ik ben redelijk handig met deze dingen, maar heb met glas zelf nog geen ervaring (de huidige verbinding is destijds door een monteur in opdracht van XS4all gerealiseerd). Mijn inschatting vooralsnog is dat ik dit prima zelf moet kunnen, maar gezien alle waarschuwingen links en rechts wil ik toch even dubbelchecken. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het is simpelweg het kabeltje in de nieuwe router klikken. Of als je een eigen router hebt is de kans groot dat je niet eens iets hoeft te doen - de instellingen zijn gelijk aan die van XS4ALL.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 07-06-2020 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Ohhhhh dan is er dus niks aan het handje en kan ik me prima aanmelden. Mooi, ik zit klaar morgen om 12 uur! :*)

Dank voor de bevestiging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyps
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-04 22:56
jacques1971 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:19:
[...]

Ik heb de GN02 van Genexis, daar past de geleverde kap van Freedom niet op.
Klopt de geleverde kap past niet overal op. Zoals @Barre73 al aangeeft is de Genexis niet echt gemaakt voor het aansluiten van een glas patchkabel. Bij mij ziet het er nu zo uit maar als je je er niet comfortabel bij voelt om de Genexis uit elkaar te trekken en het koppelstukje uit de geleverde kap te wippen kun je beter de bestaande utp aansluiting gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ua21GW92XeJsOR459JGG7w8aV8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTUw1pzO9u3nr8bOXgzPtw6c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ik6o_98eDuMQWXRAkz3wqjfcrII=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbYjZ277m5d6InQtFNlmeHRD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdynN4SK19euiWRZWub0mM3g1uk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROJZaVX8tcVhD23Otp8jNnit.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4WsKDHcPOUEhe3BCrnJ-hYKsBM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2R0TUivyk1oAsNpfoTcXHov.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pI9e7VEQZmvNBz1eXzJPLLkAKmk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8F5gCI4ooQsSCMFehvdTVA3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLFfHs6eLlAi-wePWQJfRoqmYA8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rm2O197GIBFNmgzIQKAv0RZn.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 39% gewijzigd door Vyps op 07-06-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-05 21:12
Weet iemand hoe je glasvezel punt er uit komt te zien wanneer je nu een KPN WBA aansluiting krijgt? Hoe ziet dat er uit (foto)? KPNnetwerk is druk bezig in de straat, maar op technisch vlak krijg je nul informatie.

Kan ik mijn bestaande router hergebruiken, of heb je een 'glasvezel router' nodig?

Ik heb nu een eigen router op een bridged Ziggo modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyps
  • Laatst online: 24-04 22:56
voorstad schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:41:
Weet iemand hoe je glasvezel punt er uit komt te zien wanneer je nu een KPN WBA aansluiting krijgt? Hoe ziet dat er uit (foto)? KPNnetwerk is druk bezig in de straat, maar op technisch vlak krijg je nul informatie.

Kan ik mijn bestaande router hergebruiken, of heb je een 'glasvezel router' nodig?

Ik heb nu een eigen router op een bridged Ziggo modem.
Volgens mij kun je bij een nieuwe glas aansluiting prima het pakket van Freedom gebruiken. Als je je eigen router wil gebruiken die geen glasvezel ondersteund kun je die aan de fritzbox hangen met utp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Of je hangt er een media converter tussen, dan heb je ook de Fritz!Box niet nodig. Scheelt toch weer een beetje in energieverbruik en latency ;)

Wat betreft de aansluiting zelf: kijk in deze post van @Barre73 en zoek naar TK01. Dat krijg je in huis. Als je kiest voor een router van Freedom dan krijg je een patch cover (niet een NT) en een Fritz!Box 5490 waarop je de glasvezelkabel die uit de patch cover komt aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-05 21:12
Zr40 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:51:
Of je hangt er een media converter tussen, dan heb je ook de Fritz!Box niet nodig. Scheelt toch weer een beetje in energieverbruik en latency ;)

Wat betreft de aansluiting zelf: kijk in deze post van @Barre73 en zoek naar TK01. Dat krijg je in huis. Als je kiest voor een router van Freedom dan krijg je een patch cover (niet een NT) en een Fritz!Box 5490 waarop je de glasvezelkabel die uit de patch cover komt aansluit.
Dank. Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, wat voor soort kabel/aansluiting komt er uit zo'n TK01? En zijn er geen patch covers waar je een ethernet kabel in kan steken naar je eigen router (Wan)? Of denk ik dan te simpel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Er komt geen kabel uit de TK01 (de FTU). De FTU is alleen een koppelstuk voor de NT of de patch cover die je er aan bevestigt. De NT is een media converter (die precies past op je FTU) en daar kan je met een Ethernetkabel je router op aansluiten. De patch cover daarentegen geeft je een losse glasvezelkabel die je in de Fritz!Box 5490 of eigen router met glasvezelpoort prikt.

Zie de eerdergenoemde post, daar staan een aantal duidelijke foto's in van de FTU, NT en patch cover. En hierboven de eerste foto van @Vyps, daar zie je de 5490 waarop de glasvezelkabel uit een patch cover zit aangesloten :)

En voor de volledigheid, een foto van een NT op mijn TK01:
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/zte.jpg

[ Voor 66% gewijzigd door Zr40 op 07-06-2020 21:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05 10:10
Ho allemaal.....

Mijn bericht met alle FTU's en dergelijke mist nog een belangrijk ding dat sinds een paar maanden ook meetelt.: GPON. Laat maar. Was vergeten dat ik dat al had aangepast.
Maar die GPON aanvulling in mijn overzicht is wel heel belangrijk voor de vraag van @voorstad

Naar mijn persoonlijke inschatting worden de helft van de aansluitingendie KPN Netwekr NL momenteel uitrolt al aangesloten op een PoP die door KPN WBA is voorzien van GPON apparatuur.
Dan wordt er dus een ONT (een NT voor GPON) aangesloten als je een abonnement neemt bij een provider via KPN WBA. Die moet door een monteur (kan alleen maar door een monteur) op de TK01 worden aangesloten met een patchkap en een kabeltje en komt los naast of boven de FTU te hangen. Op die ONT kan dan een router worden aangesloten met UTP. Dat kan niet anders en er is geen mogelijkheid meer on zelf die ONT er tussen uit te halen of te vervangen.
Dus de vraag van @voorstad kan met 3 opties beantwoord worden als er een abonnement genomen wordt:
1) KPN WBA heeft GPON in de PoP geplaatst en daarom krijg je een klein zwart kastje naast je TK01 FTU (met een glaskabeltje ertussen).
2) Het is geen GPON en je krijgt een aansluiting zoals je ziet op de foto van ZR40.
3) Het is geen GPON en je kiest voor T-Mobile via KPN WBA en dan ziet de opstelling er ongeveer zo uit als bij optie 1 (want T-Mobile wil perse haar eigen losse mediaconverter gebruiken) Daar moet ik bij zeggen dat die mediaconverter wel verwisseld kan worden of zelfs er tussenuit als je wil werken met glas direct naar je eigen router.

Ik zal morgen mijn overzicht met FTU' en NT's bijwerken.

[ Voor 13% gewijzigd door Barre73 op 07-06-2020 22:37 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
voorstad schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:06:
[...]

Dank. Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, wat voor soort kabel/aansluiting komt er uit zo'n TK01? En zijn er geen patch covers waar je een ethernet kabel in kan steken naar je eigen router (Wan)? Of denk ik dan te simpel?
Misschien ter uitleg: Een FTU (de TK01 in dit geval) is een grondplaat waar de glasvezelkabel op binnenkomt en wordt afgewerkt. Dat gebeurt door een connector (een "pigtail") aan het einde van de vezel(s) te lassen. Dan de vezels een aantal malen netjes oprollen binnen die FTU en de "pigtail"vastklemmen. Kapje erop en klaar.
Nu heb je een afgeronde glasvezelaansluiting waar je nog niks mee kan. Die connector of pigtail is de verbinding die nodig is naar een actief apparaat (een NT of mediaconverter). Elke partij kan iets ontwikkelen wat direct op die FTU kan worden geschoven waarbij er van binnen een verbinding wordt gemaakt met die connector. Dat apparaat mag een mediaconverter zijn. Die zet het signaal alleen maar om van glas naar ethernet/UTP en klaar. Op die manier kan je er zelf als provider je eigen router achter zetten die je met die UTP aansluit. Zo'n mediaconverter heeft KPN WBA ontwikkeld en zie je op de foto van Zr40.
Maar dat apparaat mag ook een alles-in-1 zijn. Dus met aansluitingen voor computer, TV en telefonie er ook al in. Dat zag je een paar jaar geleden nog veel maar is nu eigenlijk helemaal weg. Op zich ook wel logisch want dan moet je verschillende alles-in-1 apparaten ontwikkelen (want er zijn alleen al op het Reggefiber netwerk 3 verschillende FTU's gemonteerd de laatste 13 jaar).

De andere optie van aansluiten die bewust mogelijk is gemaakt door Reggefiber bij het bedenken van deze nieuwste FTU is een "patchcover".
T-Mobile (voorheen Vodafone Thuis) begon namelijk als eerste met het direct aansluiten van een extra glasvezelkabeltje op die interne connector in de FTU en dat kabeltje dan weer op hun eigen router. Daarmee dus eigenlijk alsnog een alles-in-1 apparaat creërend maar dankzij dat kabeltje konden ze hetzelfde apparaat voor elke aansluiting gebruiken. Bij de vorige types FTU moest dan wel wat creatief worden geknutseld zoals te zien is op de foto's hierboven.
Bij die nieuwe TK01 hoefde dat niet meer vanwege die patchcover die ook door dezelfde fabrikant is gemaakt. Je schuift hem er vanonder op en door de lipjes die aan de binnenkant zitten schuift het dekseltje van de connector open en je kan er netjes een patchkabeltje erin klikken.
Zo'n soort cover is ook gemaakt voor de TY-01 (die met die twee kappen naast elkaar) maar niet meer voor de nog eerdere versies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-04 11:27
Sinds vanmorgen ook overgezet van XS4All naar Freedom. Op dit moment nog geen pakket en/of Track&Trace ontvangen voor het modem en de tv kastjes. Straks maar even aan de bel trekken gaat vast goed komen internet werkt gewoon.

Voor de internet verbinding heb ik werkelijk waar niets hoeven doen. Werd wakker gemaakt want "Internet moet wel werken" was het al gebeurt.

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-04 11:14
Barre73 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:08:
Ho allemaal.....

Mijn bericht met alle FTU's en dergelijke mist nog een belangrijk ding dat sinds een paar maanden ook meetelt.: GPON. Laat maar. Was vergeten dat ik dat al had aangepast.
Maar die GPON aanvulling in mijn overzicht is wel heel belangrijk voor de vraag van @voorstad

Naar mijn persoonlijke inschatting worden de helft van de aansluitingendie KPN Netwekr NL momenteel uitrolt al aangesloten op een PoP die door KPN WBA is voorzien van GPON apparatuur.
Dan wordt er dus een ONT (een NT voor GPON) aangesloten als je een abonnement neemt bij een provider via KPN WBA. Die moet door een monteur (kan alleen maar door een monteur) op de TK01 worden aangesloten met een patchkap en een kabeltje en komt los naast of boven de FTU te hangen. Op die ONT kan dan een router worden aangesloten met UTP. Dat kan niet anders en er is geen mogelijkheid meer on zelf die ONT er tussen uit te halen of te vervangen.
Dus de vraag van @voorstad kan met 3 opties beantwoord worden als er een abonnement genomen wordt:
1) KPN WBA heeft GPON in de PoP geplaatst en daarom krijg je een klein zwart kastje naast je TK01 FTU (met een glaskabeltje ertussen).
2) Het is geen GPON en je krijgt een aansluiting zoals je ziet op de foto van ZR40.
3) Het is geen GPON en je kiest voor T-Mobile via KPN WBA en dan ziet de opstelling er ongeveer zo uit als bij optie 1 (want T-Mobile wil perse haar eigen losse mediaconverter gebruiken) Daar moet ik bij zeggen dat die mediaconverter wel verwisseld kan worden of zelfs er tussenuit als je wil werken met glas direct naar je eigen router.

Ik zal morgen mijn overzicht met FTU' en NT's bijwerken.
Waar is dat overzicht te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-04 12:38
Hey allemaal.

Ik ben al een tijd lang klant van XS4all. en aangezien deze nu over genomen is door KPN (al was het natuurlijk al redelijk 1 pot nat) ben ik eens aan het kijken hoe en wat.

Destijds heb ik mij wel aangemeld voor freedom internet, maar er was toen nog niets bekend over de prijzen. Nu word ik vandaag gebeld door een medewerker van KPN voor een aanbod om bij hun te komen. En dat aanbod is meer dan 30 euro minder dan freedom internet voor dezelfde verbinding (500mbit). Nu ben ik een groot voorstander van privacy etc, maar dat immense verschil vind ik persoonlijk wel een beetje scheef. Vooral omdat je over het zelfde netwerk gaat.

Mis ik iets? Of ben ik gewoon gierig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:12

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

novastorm76 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:06:
KPN is vooral gierig, door hun absurde WBA prijzen.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:24
Tsja, KPN WBA dat dus jouw verbinding levert via een service provider bepaalt voor een groot deel de prijs. Blijkbaar vragen die aan de service provider KPN minder dan aan Freedom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RollieBollie schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:09:
Blijkbaar vragen die aan de service provider KPN minder dan aan Freedom.
Volgens mij mag dat niet, maar het is een mooit point. Broekzak vestzak. KPN kan ook kiezen om heel weinig te vragen voor hun ISP-kant, omdat ze dat geld toch wel binnenkrijgen via hun eigen WBA.

Als je uitgaat van de 1Gbit/s prijs van €49 die Freedom vraagt voor overige netwerken, en de €84 die ze vragen via KPN, dan kun je er dus wel vanuit gaan dat KPN €25 meer vraagt dan andere partijen.

[ Voor 21% gewijzigd door .oisyn op 08-06-2020 12:18 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Tsja, KPN WBA dat dus jouw verbinding levert via een service provider bepaalt voor een groot deel de prijs. Blijkbaar vragen die aan de service provider KPN minder dan aan Freedom.
Zeker niet. Prijs van KPN WBA is voor elke provider precies gelijk (behalve dat er wel staffelkortingen zijn die KPN met haar aantal aansluitingen wel kan krijgen en Freedom waarschijnlijk nog niet).
Het is aan de provider daarna om ermee te doen wat ze willen. Neem je genoegen met weinig marge of ga je zelfs onder die inkoopprijs zitten richting de consument?
Of tel je bij die inkoopprijs echt alle kosten op die je nog hebt + marge?
En zoals hier boven mij wordt aangegeven: als de raad van bestuur akkoord is met minder inkomsten aan de ISP kant maar meer aan de wholesale kant, dan krijg je een vestzak-broekzak verhaal ja.

Zeker in het geval van Freedom heeft die niet veel keus. Nog geen grote zakken met geld om klanten met kortingen binnen te halen. En hun kosten zullen in theorie wat hoger zijn doordat ze nog geen schaalvoordeel hebben.

@novastorm76 Ik zie het verschil van 30 euro niet. KPN rekent 55 euro voor 500/500 internet only. Freedom rekent 74 euro. Dat scheelt 19 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door Barre73 op 08-06-2020 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Barre73 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:15:
[...]
@novastorm76 Ik zie het verschil van 30 euro niet. KPN rekent 55 euro voor 500/500 internet only. Freedom rekent 74 euro. Dat scheelt 19 euro.
En als je kiest voor jaarbetaling krijg je een maand korting. Dat komt dan neer op 67,83 per maand en dat scheelt 12,83 euro. Maakt het verschil al weer wat kleiner :)

De korting voor eigen router tel ik voor de vergelijking niet mee, KPN levert altijd een router dus is het ook wel eerlijk om op die basis te vergelijken.
Zeker in het geval van Freedom heeft die niet veel keus. Nog geen grote zakken met geld om klanten met kortingen binnen te halen. En hun kosten zullen in theorie wat hoger zijn doordat ze nog geen schaalvoordeel hebben.
Ik hoop dat Freedom nooit klanten gaat werven met overstappremies of gaat behouden met retentiekortingen. Gewoon een eerlijke prijs voor iedereen, en laat klanten maar klant worden en blijven op basis van de merites van het product.

[ Voor 28% gewijzigd door Zr40 op 08-06-2020 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
novastorm76 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:06:
Bij Freedom krijg je een Fritzbox in bruikleen, en kan je een eigen modem gebruiken voor dacht 2 euro korting p/m.

Bij KPN krijg je een Experiabox in bruikleen, een Fritzbox kun je tegen 7,49 p/m ontvangen ipv de Experiabox.

Ik zie momenteel geen kortingen bij KPN.
Bij Freedom krijg je standaard een maand gratis (alleen internet) als je per jaar betaald.

Dat maakt;
Freedom KPN-Netwerk 500 € 67,83* vs KPN 500 € 62,49** euro per maand.
* Bij betalen per jaar bij Freedom.
** KPN met een Fritzbox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

.oisyn schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:14:
[...]

Volgens mij mag dat niet, maar het is een mooit point. Broekzak vestzak. KPN kan ook kiezen om heel weinig te vragen voor hun ISP-kant, omdat ze dat geld toch wel binnenkrijgen via hun eigen WBA.
KPN NetwerkNL maakt niet minder kosten omdat je kiest voor provider KPN. Eveneens maakt provider KPN ook niet minder kosten dan hypothetische provider "NPK", die hetzelfde doet als KPN maar dan volledig los staat van de organisatie en dus geen broekzak-vestzak situatie kan hebben.

Echter zijn dat de werkelijk gemaakte kosten. Bij het bepalen van de prijsstelling voor eindklanten kan de directie van KPN weldegelijk kijken naar het totaalplaatje van provider KPN en KPN NetwerkNL tezamen. Als op het WBA-deel X euro marge bestaat voor KPN NetwerkNL, dan kan provider KPN in de prijsstelling tot X euro lager gaan zitten dan provider "NPK" zou kunnen, zonder dat jij als klant verlies levert voor de gehele KPN organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
don spike schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:20:
[...]

Dat maakt;
Freedom KPN-Netwerk 500 € 67,83* vs KPN 500 € 62,49** euro per maand.
* Bij betalen per jaar bij Freedom.
** KPN met een Fritzbox
Als ik bij KPN alleen zoek op een 500mbit fiber verbinding dan kom ik op 47,50 uit per maand (even de korting aside). maar als ik bij freedom kijk, dan zie ik 72 euro voor een 500mbit fiber.

Dus misschien niet helemaal 30 euro, maar het verschil is wel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-04 11:27
Kom er net achter dat zelfs de tv van XS4ALL/KPN nog werkt. Het is dat de FB echt de Freedom ipadresen toont anders zou ik zeggen dat er helemaal niets veranderd is.

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Zr40 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:32:
[...]

KPN NetwerkNL maakt niet minder kosten omdat je kiest voor provider KPN. Eveneens maakt provider KPN ook niet minder kosten dan hypothetische provider "NPK", die hetzelfde doet als KPN maar dan volledig los staat van de organisatie en dus geen broekzak-vestzak situatie kan hebben.
Maar KPN als provider kan weldegelijk verlies draaien terwijl dat geld met een enorme marge via de netwerkkant alsnog binnenkomt.

In totaal heeft KPN als geheel kosten voor het onderhouden van het netwerk en voor het aanbieden van internet. Dat is een bepaald bedrag. Maar hun bedrijfsvoering is verspreid over twee verschillende delen, de provider en het netwerk. Maar het blijft effectief hetzelfde bedrijf. Nu hebben ze vervolgens een draaiknop waarmee ze de balans tussen het netwerk-deel en het provider-deel kunnen regelen. Ze kunnen daar vrij aan draaien zonder dat dat enige invloed heeft op hun inkomsten voor daadwerkelijke provider-klanten; het maakt niet uit of ze €5 via de provider-kant binnenkrijgen en €45 via de WBA-kant, of vice versa. Er komt gewoon €50 binnen, linksom en rechtsom.

Wat natuurlijk wel uitmaakt is dat ze nog extra kosten en inkomsten hebben voor netwerk-onderhoud voor de andere providers die via WBA worden aangesloten. En dus loont het om de knop vooral lekker richting WBA te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
novastorm76 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:43:
Als ik bij KPN alleen zoek op een 500mbit fiber verbinding dan kom ik op 47,50 uit per maand (even de korting aside). maar als ik bij freedom kijk, dan zie ik 72 euro voor een 500mbit fiber.

Dus misschien niet helemaal 30 euro, maar het verschil is wel groot.
Als ik nu kijk, wat @Barre73 net ook al zei, zie ik voor KPN 500/500 € 55 p/m staan.

Als je het eerlijk wilt vergelijken, komt daar € 7,49 p/m bij voor de Fritzbox.
De tech Desk kost nog eens € 5 p/m bij (maar maandelijks aan/uit te zetten?), niet meegenomen in mijn voorbeeld.

ik zie jouw € 47,50 nergens staan, ook lopen er momenteel geen korting acties bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
don spike schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:47:
[...]

Als ik nu kijk, wat @Barre73 net ook al zei, zie ik voor KPN 500/500 € 55 p/m staan.

De tech Desk kost nog eens € 5 p/m bij (maar maandelijks aan/uit te zetten?), niet meegenomen in mijn voorbeeld.

ik zie jouw € 47,50 nergens staan, ook lopen er momenteel geen korting acties bij KPN.
Hier een screenshot van de prijs die ik zie. beetje vreemd dan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1PkSOPHyYO7AxdUQLx73WfCQEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8p3zYB97fG6Bj4n8WkkzPwF6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:57
don spike schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:47:
[...]

De Tech desk zit in die 7,49 per maand. Hoeft dus niet los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
Alpha89 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:55:
De Tech desk zit in die 7,49 per maand. Hoeft dus niet los.
Dat wist ik niet, ben zelf ook niet geïnteresseerd in KPN ;), zag het net staan dat ze daar ook al geld voor vragen, maar dat verklaard wel meer de hoge kosten voor de upgrade naar een Fritzbox bij KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:57
don spike schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:58:
[...]

Dat wist ik niet, ben zelf ook niet geïnteresseerd in KPN ;), zag het net staan dat ze daar ook al geld voor vragen, maar dat verklaard wel meer de hoge kosten voor de upgrade naar een Fritzbox bij KPN.
Ik snap je verwarring. Ik zag die TechDesk ook liever als optioneel. Maar ze hadden het beter de "XS4All ervaring upgrade" kunnen noemen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• don spike
novastorm76 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:53:

Hier een screenshot van de prijs die ik zie. beetje vreemd dan
Lekker heldere info van KPN, rechts 1ᵉ 3 maanden € 35,00, daarna € 47,50 p/m, maar waar je 500/00 hebt geselecteerd staat € 55,00 p/m € 35,00 p/m. (dus € 55,00 p/m doorgehaald).

Edit. ik zie nu waar je de korting vandaan haalt, maar ook die 3 maanden € 20 korting is maar tijdelijk...

En wat ik al vaker zei, je kiest Freedom Internet niet voor de prijs, dus hier houd mijn prijs discussie op. Maar vergelijk goed appels met appels, dus ook fritzbox of modem vrijheid, en waar het bedrijf voor staat, de ideologie.

[ Voor 31% gewijzigd door don spike op 08-06-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
don spike schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:02:
[...]

Lekker heldere info van KPN, rechts 1ᵉ 3 maanden € 35,00, daarna € 47,50 p/m, maar waar je 500/00 hebt geselecteerd staat € 55,00 p/m € 35,00 p/m. (dus € 55,00 p/m doorgehaald).
Ja precies. Dus vandaar dat ik de vergelijking niet goed kon plaatsen hier. Misschien kan ik ook eens kijken of ik daadwerkelijk wel 500Mbit nodig heb ;) kreeg het destijds omdat ik verhuist was en het abonnement was even duur als mijn vorige van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:43
Zr40 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:18:
[...]

En als je kiest voor jaarbetaling krijg je een maand korting. Dat komt dan neer op 67,83 per maand en dat scheelt 12,83 euro. Maakt het verschil al weer wat kleiner :)
Ik heb ook gekozen voor jaarbetaling want het prijsverschil is dan inderdaad te overzien (en het geld op mijn spaarrekening laten staan levert minder op). Maar waar ik wel bang voor ben is wanneer Freedom over een tijdje zou besluiten om die jaarkorting te laten vervallen. Dan wordt het ineens een duur geintje. Maar dat gaat hopelijk nooit gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• novastorm76
don spike schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:02:
[...]

En wat ik al vaker zei, je kiest Freedom Internet niet voor de prijs, dus hier houd mijn prijs discussie op. Maar vergelijk goed appels met appels, dus ook fritzbox of modem vrijheid, en waar het bedrijf voor staat, de ideologie.
Klopt helemaal. Dus nog even goed nagerekend en afweging gemaakt over snelheid en modem keuze etc en kwam toen op een marginaal verschil uit. althans, behapbaar. Dus kortom...... freedom, here I come. zojuist besteld.

Nu straks mijn Unifi USG ervoor klaarmaken ;)

Enorm bedankt allemaal voor het meedenken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 16:01
Ik ben vanochtend overgezet van XS4ALL naar Freedom (500/500 via KPN WBA) met Canal Digitaal.

Geen big issues. Inmiddels ook de TV-ontvanger aangesloten en de Mikrotik config aangepast naar de nodige settings. Had het snel werkend.

Kwaliteit van de TV is op het eerste zicht heel goed. Nederlandse zenders krijg ik binnen met een bitrate van 25Mbps en zijn (naar mijn mening) van prima kwaliteit. De STB zelf voelt ook wat "rijker" dan de Arcadyan HMB2260V2, overzichtelijk menu ook. Enige wat me opviel is dat de audio soms een beetje hapert tijdens het navigeren door de verschillende menu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:22
EnigmA-X schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:10:
Ik ben vanochtend overgezet van XS4ALL naar Freedom (500/500 via KPN WBA) met Canal Digitaal.

Geen big issues. Inmiddels ook de TV-ontvanger aangesloten en de Mikrotik config aangepast naar de nodige settings. Had het snel werkend.

Kwaliteit van de TV is op het eerste zicht heel goed. Nederlandse zenders krijg ik binnen met een bitrate van 25Mbps en zijn (naar mijn mening) van prima kwaliteit. De STB zelf voelt ook wat "rijker" dan de Arcadyan HMB2260V2, overzichtelijk menu ook. Enige wat me opviel is dat de audio soms een beetje hapert tijdens het navigeren door de verschillende menu's.
25Mbit, is dat een 4K abonnement?

Ter vergelijking KPN platform:

HD is zo'n 8-9 Mbit/s.
SD is ongeveer 3,5 -4 Mbit/s
HD Glas is 12,75 Mbit/s
4K/UHD is 25Mbit/s

Ter vergelijking Ziggo NEXT platform:
HD is zo'n 7,5 Mbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
stormfly schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:32:
[...]

25Mbit, is dat een 4K abonnement?
Nee, ik heb geen 4k abbo, althans, niet bewust afgenomen. Kan je dat uberhaupt al afnemen via Freedom eigenlijk? Ik vond het zelf ook behoorlijk fors qua bitrate, maar zie het wel voorbij komen in mijn queue tree op de mikrotik.

De STB die ik ontvangen heb is de Kaonmedia MZ-102.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hottestbrain
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-04 11:47
KPN levert niet via WBA (wholesale broadband access), dus de vergelijking gaat uberhaupt niet op. Het is overigens ook los daarvan evident dat KPN minder werkelijke kosten heeft dan het via WBA vraagt: Als zelfs een kleinschalige wholesale partij 1gbit voor minder 48 euro per maand kan leveren, liegt de grootschalige KPN (met bijbehorend schaalvoordeel) dat ie barst dat het zo ontiegelijk veel kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hottestbrain
EnigmA-X schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:02:
[...]
Nee, ik heb geen 4k abbo, althans, niet bewust afgenomen. Kan je dat uberhaupt al afnemen via Freedom eigenlijk? Ik vond het zelf ook behoorlijk fors qua bitrate, maar zie het wel voorbij komen in mijn queue tree op de mikrotik.

De STB die ik ontvangen heb is de Kaonmedia MZ-102.
Nee 4K kan (nog?) niet via canal digitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
hottestbrain schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:10:
[...]

KPN levert niet via WBA (wholesale broadband access), dus de vergelijking gaat uberhaupt niet op. Het is overigens ook los daarvan evident dat KPN minder werkelijke kosten heeft dan het via WBA vraagt: Als zelfs een kleinschalige wholesale partij 1gbit voor minder 48 euro per maand kan leveren, liegt de grootschalige KPN (met bijbehorend schaalvoordeel) dat ie barst dat het zo ontiegelijk veel kost.
Uiteraard levert KPN wel via KPN WBA. Hoe moeten ze anders leveren?

Buiten kijf dat KPN veel duurder is maar grootte levert niet alleen schaalvoordeel op. Het levert ook een ontzettende hoeveelheid extra kosten op. Overhead, veel medewerkers.. etc. Daar heeft een klein slagvaardig bedrijf zoals Cambrium dan weer een voordeel. En dan zie je dat (met de nodige creativiteit) een 1 Gbit abonnement maar 41 euro hoeft te kosten (bijvoorbeeld bij Tweak).

Volgens mij weten de meeste mensen hier niet dat Freedom precies hetzelfde pakket levert als Tweak (is ook van dezelfde Wholesale partij, nl Cambrium) maar bij Tweak kost het 41 euro. Bij Freedom 49 euro. Dus Freedom heeft ook op dat goedkope gebied meer kosten dan bijv. Tweak.

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 08-06-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
Barre73 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:23:
Volgens mij weten de meeste mensen hier niet dat Freedom precies hetzelfde pakket levert als Tweak (is ook van dezelfde Wholesale partij, nl Cambrium) maar bij Tweak kost het 41 euro. Bij Freedom 49 euro. Dus Freedom heeft ook op dat goedkope gebied meer kosten dan bijv. Tweak.
Het is niet exact hetzelfde, Freedom levert bijvoorbeeld wel native IPv6-verbinding. Er zullen vast meer verschillen zijn. Edit, Freedom zal straks via een andere party VoIP diensten leveren dan Tweak.

En dat gaat bij tweak ook nog wel een jaar duren voordat Tweak native IPv6 kan leveren.

[ Voor 6% gewijzigd door don spike op 08-06-2020 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hottestbrain
Barre73 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:23:
[...]
Buiten kijf dat KPN veel duurder is maar grootte levert niet alleen schaalvoordeel op. Het levert ook een ontzettende hoeveelheid extra kosten op. Overhead, veel medewerkers.. etc. Daar heeft een klein slagvaardig bedrijf zoals Cambrium dan weer een voordeel. En dan zie je dat (met de nodige creativiteit) een 1 Gbit abonnement maar 41 euro hoeft te kosten (bijvoorbeeld bij Tweak).
Ik dacht dat KPN over ander stuk infra leverde, toen ik er (bij XSKPN4ALL) werkte was me dat door iemand verteld, maar dat heb ik ook nergens zwart op wit gezien hoor dus dat kan ik mis hebben. Dan nog: Overhead en aantal medewerkers worden per subscriber verhoudingsgewijs lager. Dat is niet eens een lineair verband, hoewel het vast ook niet negatief exponentieel zal zijn. Als dat niet het geval is ben je in mijn ogen incompetent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
hottestbrain schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:48:
[...]

Ik dacht dat KPN over ander stuk infra leverde, toen ik er (bij XSKPN4ALL) werkte was me dat door iemand verteld, maar dat heb ik ook nergens zwart op wit gezien hoor dus dat kan ik mis hebben. Dan nog: Overhead en aantal medewerkers worden per subscriber verhoudingsgewijs lager. Dat is niet eens een lineair verband, hoewel het vast ook niet negatief exponentieel zal zijn. Als dat niet het geval is ben je in mijn ogen incompetent.
WBA heeft een paar mogelijke pakketten waarvan KPN als provider er eentje afneemt.Datzelfde pakket nemen bijvoorbeeld ook Budget, Oxxio en Telfoprt af (volledig whitelabel KPN).

Wat de kosten betreft. Een groot bedrijf heeft gewoon heel veel overhead en misschien ook wel iets te veel medewerkers... (ik zal het niet te hard zeggen). Dat zit verwerkt in de operatorkosten per aansluiting. En ja, dat wordt lager met aantal gebruikers maar niet genoeg. En daarnaast hebben ze aanzienlijk meer onderhoud en kosten aan het netwerk. Het is ook een flink stuk groter netwerk dan dat van Cambrium bijvoorbeeld. Namelijk gewoon heel nederland...

Overigens werden deze inkooptarieven tot een tijdje geleden beoordeeld en goedgekeurd door de ACM. Dus het is nou ook weer niet zo dat ze kunnen vragen wat ze willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
hottestbrain schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:48:
[...]
Ik dacht dat KPN over ander stuk infra leverde, toen ik er (bij XSKPN4ALL) werkte was me dat door iemand verteld, maar dat heb ik ook nergens zwart op wit gezien hoor dus dat kan ik mis hebben.
Dat klopt deels wel. KPN is natuurlijk eigenaar van de telefooncentrales door het hele land en de kabels. In de centrales heb je de DSLAM's zitten, maar ik denk dat als een provider daar eigen DSLAM's wilt hebben daar gerust voor kan zorgen. Je hebt dan wel veel DSLAM's nodig en zal dus ergens anders in het netwerk eigen apparatuur plaatsen. XS4ALL heeft dat gedaan dmv accessrouters ergens in Amsterdam.

En enkele jaren geleden was er een tijd dat er meerdere keren problemen waren met 1 van deze accessrouters. Hierop zitten klanten vanuit heel Nederland aangesloten en dan moet je denken aan 10.000+ klanten. XS heeft daarom na enkele storingen daarvan een 2e set met accesrouters op een 2e lokatie gezet. Alle klanten zitten daardoor nu op 2 accessrouters. Als er geen storing is zal het verkeer dus 50/50 via beide lokaties gaan, maar valt op lokatie 1 een accessrouter uit merk je daar weing van via de 2e lokatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hottestbrain
Barre73 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:55:
[...]
Wat de kosten betreft. Een groot bedrijf heeft gewoon heel veel overhead en misschien ook wel iets te veel medewerkers... (ik zal het niet te hard zeggen). Dat zit verwerkt in de operatorkosten per aansluiting. En ja, dat wordt lager met aantal gebruikers maar niet genoeg. En daarnaast hebben ze aanzienlijk meer onderhoud en kosten aan het netwerk. Het is ook een flink stuk groter netwerk dan dat van Cambrium bijvoorbeeld. Namelijk gewoon heel nederland...

Overigens werden deze inkooptarieven tot een tijdje geleden beoordeeld en goedgekeurd door de ACM. Dus het is nou ook weer niet zo dat ze kunnen vragen wat ze willen.
Je bent echt ontzettend incompetent als je met meer subscribers hogere kosten per subscriber maakt. Maar goed, dat had KPN natuurlijk al lang bewezen dus eigenlijk zou ik niet verbaasd moeten zijn. Enfin, ik beloof bij deze dat mijn volgende reacties weer gewoon over freedom gaan, want dit is niet het 'bash-KPN forum' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfrschulte
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-06-2024
Zijn er al mensen met Freedom internet via glas, die ipv6 aan de praat hebben op een Ubiquity Edgerouter?? Dus zonder fritzbox o.i.d ertussen.

Zoja dan hoor ik graag welke config er word gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mijn XS4ALL configuratie, die ook gewoon bij Freedom zou moeten werken (en iedere andere provider met DHCPv6-PD over PPPoE over VLAN 6 met RFC 4638 support)

interfaces {
    ethernet eth0 {
        duplex auto
        mtu 1508
        speed auto
        vif 6 {
            mtu 1508
            pppoe 1 {
                default-route auto
                dhcpv6-pd {
                    pd 0 {
                        interface eth2 {
                            prefix-id :0
                            service slaac
                        }
                        prefix-length 48
                    }
                    prefix-only
                    rapid-commit enable
                }
                ipv6 {
                    dup-addr-detect-transmits 1
                    enable {
                    }
                }
                mtu 1500
                password x
            }
        }
    }
}

Verander eth0 en eth2 naar jouw configuratie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

^^ Dat is ook mijn config. Ik ga morgen over, ik zal je laten weten hoe het ging :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-04 13:13
Dat is ook mijn config. Ik ben net over, en zowel IPv4 als IPv6 werkt zonder dat ik iets hoefde te doen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
Ah goed te horen dat de ubiquity spullen zo goed werken. Ik heb mijn unify USG nooit lekker draaiend gekregen met de IPtv van xs4all. Elke keer werkte het voor een periode en dan kreeg het kastje weer geen verbinding. Dus tot nu toe altijd de fritzbox er tussen gehad.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mlohnen
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-04 12:29
Freedom here we come!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HyxpexQoiEJmA2dvz9pv5aHA6U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6VlJSbCPSdr11BZ7aqx1PmpG.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LLuke
Vanacht om 5.41 vrijwel naadloos (16 sec geen internet) overgegaan. Kom van xs4all af. Pack (email op subdomain) en telefonie nog even aangehouden bij XS...

Edit: kwam er later achter dat pack niet geld voor je subdomain. Helaas ook niet voor shell toegang 8)7

Edit2: Per ongeluk was alles stopgezet. Pack en bellen zijn weer geactiveerd. Onder pack valt ook shell en usenet toegang...

[ Voor 45% gewijzigd door LLuke op 10-06-2020 16:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

woutertje schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:47:
Dat is ook mijn config. Ik ben net over, en zowel IPv4 als IPv6 werkt zonder dat ik iets hoefde te doen :-).
Hier ook alles koek en ei *O*

.edit:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/d/59fc5846-38c6-4e40-a9a7-b3b14656ca54.png

Béétje jammer, volgens mij haalde ik bij xs4all altijd wel de max.
Zo, via de app gaat het iets beter.

[ Voor 31% gewijzigd door .oisyn op 09-06-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje
.oisyn schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:24:
[...]

Hier ook alles koek en ei *O*

.edit:
[Afbeelding]

Béétje jammer, volgens mij haalde ik bij xs4all altijd wel de max.
Zo, via de app gaat het iets beter.
Heb hier voor 1000/500 gekozen. Dat haal ik niet helemaal, meestal flink er onder, dit is ongeveer het beste resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KcE3BPpdZfvZpErkS9h9P8P0e4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7H8E0IWwIMobGTr4eA0ETITz.png?f=user_large

Een vriend van mij bij Tweak haalt met wget van een vps bij Vultr strak 110 MB/s, daar haal ik ~40 MB/s. Tweak loopt daar via AMSIX, en bij Freedom via Telia (Transit). Een download van zijn server bij Tweak (via zijn thuisverbinding dus, gigabit) gaat sneller, ~93 MB/s, dat gaat via NTT (ook transit dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfrschulte
  • Laatst online: 24-06-2024
Hey bedankt.
Ik ga vanavond gelijk even kijken of ik het ook aan gang krijg hiermee.
Zr40 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:07:
Mijn XS4ALL configuratie, die ook gewoon bij Freedom zou moeten werken (en iedere andere provider met DHCPv6-PD over PPPoE over VLAN 6 met RFC 4638 support)

interfaces {
    ethernet eth0 {
        duplex auto
        mtu 1512
        speed auto
        vif 6 {
            mtu 1508
            pppoe 1 {
                default-route auto
                dhcpv6-pd {
                    pd 0 {
                        interface eth2 {
                            service slaac
                        }
                        prefix-length 48
                    }
                    prefix-only
                    rapid-commit enable
                }
                ipv6 {
                    enable {
                    }
                }
                mtu 1500
                password x
            }
        }
    }
}

Edit:

Dit is mijn config waarmee ik nu ook een werkende IPv6 config heb:

Bedankt Zr40!! _/-\o_

ps. er moet nog het 1 en ander aan gebeuren, maar voor nu even werkt het i.i.g.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
show interfaces ethernet
 ethernet eth0 {
     duplex auto
     mtu 1512
     speed auto
     vif 6 {
         description "Internet (PPPoE)"
         mtu 1508
         pppoe 0 {
             default-route auto
             dhcpv6-pd {
                 pd 0 {
                     interface eth1 {
                         service slaac
                     }
                     prefix-length 48
                 }
                 prefix-only
                 rapid-commit enable
             }
             firewall {
                 in {
                     ipv6-name WANv6_IN
                     name WAN_IN
                 }
                 local {
                     ipv6-name WANv6_LOCAL
                     name WAN_LOCAL
                 }
             }
             ipv6 {
                 enable {
                 }
             }
             mtu 1492
             name-server auto
             password *********
             user-id *********@freedom.nl
         }
     }
 }
 ethernet eth1 {
     address 10.0.0.1/24
     description LAN
     duplex auto
     ipv6 {
         address {
             autoconf
         }
         router-advert {
             cur-hop-limit 64
             link-mtu 0
             managed-flag false
             max-interval 600
             other-config-flag false
             prefix ::/64 {
                 autonomous-flag true
                 on-link-flag true
                 valid-lifetime 2592000
             }
             reachable-time 0
             retrans-timer 0
             send-advert true
         }
     }
     speed auto
 }

[ Voor 131% gewijzigd door wfrschulte op 10-06-2020 01:25 . Reden: quote vergeten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mumsel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:00
@woutertje Check het eens met een snelheids test zoals die van Serverius: https://speedtest.serverius.net/

Die van speedtest.net is vaak afhankelijk van welke server je aan de andere kant van de verbinding treft. Het wisselt nog weleens in resultaat en op de manier die Serverius het doet haal ik altijd mooie snelheden.

Ook zit Serverius op Speed-IX waar Fusix/Freedom direct mee peert.

[ Voor 30% gewijzigd door Mumsel op 09-06-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DSLreports heeft ook wel een goede test: http://www.dslreports.com/speedtest

Daar kan je ook instellen dat met IPv6 getest wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
Zr40 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:07:

interfaces {
    ethernet eth0 {
        duplex auto
        mtu 1512
        speed auto
        vif 6 {
            mtu 1508
            pppoe 1 {
                default-route auto
                dhcpv6-pd {
                    pd 0 {
                        interface eth2 {
                            service slaac
                        }
                        prefix-length 48
                    }
                    prefix-only
                    rapid-commit enable
                }
                ipv6 {
                    enable {
                    }
                }
                mtu 1500
                password x
            }
        }
    }
}

Dit is natuurlijk voor alleen het internet gedeelte. kan jij ook delen wat je hebt moeten aanpassen voor de IPtv? Dus vlan4? want ik had continue problemen daarmee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, ik neem geen televisie af.

Onderaan deze pagina staat beschreven wat er voor TV benodigd is. Dat lijkt me gewoon mogelijk met een EdgeRouter. Het meeste is wel vanzelfsprekend, je moet alleen even uitzoeken hoe je static routes definiëert en IGMP snooping instelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• woutertje
Mumsel schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:27:
@woutertje Check het eens met een snelheids test zoals die van Serverius: https://speedtest.serverius.net/

Die van speedtest.net is vaak afhankelijk van welke server je aan de andere kant van de verbinding treft. Het wisselt nog weleens in resultaat en op de manier die Serverius het doet haal ik altijd mooie snelheden.

Ook zit Serverius op Speed-IX waar Fusix/Freedom direct mee peert.
De snelheid varieert sterk met welke route er is. Direct peering lijkt vrij snel, NTT ook, Telia langzamer. Het onderzoeken van het -waarom- is wat mij betreft interessanter dan een test vinden die toevallig snel is. In de praktijk heb je immers (meestal) geen keuze waar je je bestanden vandaan haalt, dus dan is het fijn als het -altijd- snel is, en niet alleen via een specifieke speedtest bij serverius (die bij mij overigens de gigabit ook bij lange na niet haalt).

Begrijp me trouwens niet verkeerd, ik snap dat dit een beta is, dat is denk ik juist waarom het interessant is om te kijken waar de pijnpunten qua bandbreedte momenteel zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door woutertje op 09-06-2020 11:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mumsel schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:27:
iperf3: error - the server is busy running a test. try again later
}:|
Afbeeldingslocatie: https://dfkrkqaqb1zsx.cloudfront.net/speedtest/cdn/64428295.png
Word ik ook niet echt vrolijk van :)

[ Voor 35% gewijzigd door .oisyn op 09-06-2020 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
500/500 via WBA hier.

Dslreports heeft wel een betere wijze van testen, maar ik haal daar ook steevast (flink) lagere resultaten:

Afbeeldingslocatie: https://www.dslreports.com/speedtest/64431774.png

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/9577454641.png

Bovenstaand 2 minuten na elkaar. RoutIT zit wel in Ede, net als BIT. Bij de speedtest van XS4ALL en Ziggo haal ik bijna identieke waarden zoals bij de speedtest hierboven.

[ Voor 5% gewijzigd door EnigmA-X op 09-06-2020 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LLuke
Kwam er vanmiddag achter dat Email v xs4all subdomeinen via batched smtp niet onder pack valt. Ergens wel logisch, maar voor mij toch een verrassing :-( Aanpassen van DNS entries lijkt per 24 uur te gaan. Ook logisch, maar ook onhandig... Overzetten instellingen Fritzbox is makkelijk, maar lukt alleen als ze opdezelfde firmware versie draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
EnigmA-X schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:11:
500/500 via WBA hier.

Dslreports heeft wel een betere wijze van testen, maar ik haal daar ook steevast (flink) lagere resultaten:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bovenstaand 2 minuten na elkaar. RoutIT zit wel in Ede, net als BIT. Bij de speedtest van XS4ALL en Ziggo haal ik bijna identieke waarden zoals bij de speedtest hierboven.
Wat haal je hier voor resultaat?

https://speed.cloudflare.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmA-X
Rond de 525Mbps download :)

Zojuist had ik wel een paar pppoe disconnects, meer mensen last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
novastorm76 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:39:
[...]

Dit is natuurlijk voor alleen het internet gedeelte. kan jij ook delen wat je hebt moeten aanpassen voor de IPtv? Dus vlan4? want ik had continue problemen daarmee.
https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609 de scripts kan je hier downloaden, zitten ook de configuraties in voor de statische routes ophalen bij reboot. Alleen het te routeren subnet is ander dan bij KPN meen ik, en je lijkt geen DHCP option 60 nodig te hebben aan de WAN zijde.

Ik heb er welgeteld 30seconden naar gekeken, het kan zijn dat er nog meer anders is _/-\o_

https://kriegsman.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
stormfly schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:33:
[...]

https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609 de scripts kan je hier downloaden, zitten ook de configuraties in voor de statische routes ophalen bij reboot. Alleen het te routeren subnet is ander dan bij KPN meen ik, en je lijkt geen DHCP option 60 nodig te hebben aan de WAN zijde.

Ik heb er welgeteld 30seconden naar gekeken, het kan zijn dat er nog meer anders is _/-\o_

https://kriegsman.io
Ja ik was vanmiddag even in een onbewaakt moment bezig gegaan met deze info en dat werkt enorm goed: https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth/tree/xs4all

thanks voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
woutertje schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:08:
[...]
Een vriend van mij bij Tweak haalt met wget van een vps bij Vultr strak 110 MB/s, daar haal ik ~40 MB/s. Tweak loopt daar via AMSIX, en bij Freedom via Telia (Transit). Een download van zijn server bij Tweak (via zijn thuisverbinding dus, gigabit) gaat sneller, ~93 MB/s, dat gaat via NTT (ook transit dus).
Gaat het om Vultr in Amsterdam/is het IP van https://ams-nl-ping.vultr.com/ representatief?

Daarheen heb ik even een atlas traceroute vanaf alle Nederlandse probes gedaan.

Ik vind het gek dat transit zo "traag" is. Ik zie dat veel verkeer over transit gaat en dat in peeringdb select staat. Je ziet ook bij XS4ALL twee paden (Telia en NTT).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@ANdrode Ik zie dat mijn probe hier aan heeft bijgedragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje
ANdrode schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:27:
[...]

Gaat het om Vultr in Amsterdam/is het IP van https://ams-nl-ping.vultr.com/ representatief?

Daarheen heb ik even een atlas traceroute vanaf alle Nederlandse probes gedaan.

Ik vind het gek dat transit zo "traag" is. Ik zie dat veel verkeer over transit gaat en dat in peeringdb select staat. Je ziet ook bij XS4ALL twee paden (Telia en NTT).
Gaat om de Amsterdam locatie inderdaad, ping ligt (vanuit het Oosten van Nederland) rond de 5 ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Zr40 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:37:
Die van mij ook. Zowel op IPv4 als IPv6. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantis
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-05 12:25
Zr40 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:37:
Hehe, ook 2 probes van mij zo te zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Laatst online: 16:04
Out.of.Control schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:50:
Weet iemand overigens of je bij Freedom DHCPv6-PD moet gebruiken (zoals bij XS4ALL) of dat je de adressen gewoon vast kunt instellen? In de FAQ met instellingen staat er niets over vermeld.
Om mijn eigen vraag te beantwoorden: ik heb het bij Freedom nagevraagd en DHCPv6-PD is inderdaad nodig om de routering in stand te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.edit: Probleem inmiddels opgelost!. Hier werkende config: .oisyn in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"

Heeft iemand toevallig al TV via een EdgeRouter geconfigureerd?

Ik heb nu dit (glas is eth3, mijn LAN is eth1)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
interfaces {
    ethernet eth3 {
        description Fibre
        duplex full
        mtu 1512
        speed 1000
        vif 4 {
            address dhcp
            description "Freedom TV"
            mtu 1508
        }
}
protocols {
    igmp-proxy {
        interface eth1 {
            alt-subnet 0.0.0.0/0
            role downstream
            threshold 1
        }
        interface eth3.4 {
            alt-subnet 0.0.0.0/0
            role upstream
            threshold 1
        }
    }
    static {
        interface-route 185.24.175.0/24 {
            next-hop-interface eth3.4 {
                description "TV #1"
            }
        }
        interface-route 185.41.48.0/24 {
            next-hop-interface eth3.4 {
                description "TV #2"
            }
        }
    }
}
service {
    nat {
        rule 5011 {
            description "masquerade for TV"
            outbound-interface eth3.4
            type masquerade
        }
    }
}

Hier de instructies van Freedom
  • Router moet DHCP-requests doen op VLAN 4 voor TV.
  • Er moet NAT worden toegepast voor verkeer over VLAN 4.
  • Er moeten static routes worden gezet naar 185.24.175.0/24 en 185.41.48.0/24 over het op VLAN 4 verkregen gateway IP. Deze routes worden ook via DHCP optie 121 doorgegeven.
  • De settopboxen hangen in het normale LAN.
  • IGMP snooping of proxying moet worden toegepast op VLAN 4.
Ik heb de STB nog niet aangesloten, maar als ik bijv. 185.24.175.1 ping, dan krijg ik destination unreachable, terwijl dat IP wel te pingen is als ik de static routes disable.

De DHCP op VLAN 4 werkt, hij krijgt een ip-adres: 10.10.16.240/22.

[ Voor 23% gewijzigd door .oisyn op 10-06-2020 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YWatchman
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-03 03:16
Hoi @.oisyn, vergeet je niet de multicast adressen in de 'whitelist' te duwen op je downstream interface?

239.0.0.0/16
225.0.71.0/24
224.0.0.0/16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

YWatchman schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:22:
Hoi @.oisyn, vergeet je niet de multicast adressen in de 'whitelist' te duwen op je downstream interface?

239.0.0.0/16
225.0.71.0/24
224.0.0.0/16
Ik heb 0.0.0.0/0 geallowed, oftewel alles. Maar dat verklaart nog niet waarom ik een specifieke host niet kan bereiken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Inmiddels heb ik mijn EdgeRouter lite vervangen door een EdgeRouter 4, NT eraf, patch cover erop, en SFP in de ER4. Morgen komt Freedom, ik ben er klaar voor! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YWatchman
Nee, dat klopt @.oisyn. Ik zie intussen dat je een interface-route hebt toegevoegd, dat mag gewoon een simpele route zijn want je routeert die over je internet interface.

code:
1
2
3
4
5
6
route 185.24.175.0/24 {
    next-hop 10.10.16.1 {
        description "IPTV Hop"
        distance 50
    }
}

Je moet wel even testen of de route de juiste is voor jouw locatie. (TV in prikken)

De next-hop is uitgaand van de 10.10.16.240/22, even op je ER netstat -rn typen zodat je de gateway van je DHCP adres ziet. Dat is de juiste next-hop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@YWatchman Thanks, ik was daar inmiddels ook achter. Maar dat vind ik krom, ik wil helemaal geen vast ip instellen in mijn static route want hij krijgt een IP via DHCP :). Je moet 'm toch gewoon kunnen verwijzen naar whatever de actuele gateway van een interface is?

[ Voor 21% gewijzigd door .oisyn op 10-06-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YWatchman
.oisyn schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:32:
@YWatchman Thanks, ik was daar inmiddels ook achter. Maar dat vind ik krom, ik wil helemaal geen vast ip instellen in mijn static route want hij krijgt een IP via DHCP :). Je moet 'm toch gewoon kunnen verwijzen naar whatever de actuele gateway van een interface is?
De adressen staan voor zover ik weet vast per regio, ik heb mijn route in de afgelopen 2 jaar niet hoeven te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

YWatchman schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:35:
[...]

De adressen staan voor zover ik weet vast per regio, ik heb mijn route in de afgelopen 2 jaar niet hoeven te vervangen.
Maar dat is een cop-out die ik niet accepteer ;). Stel nou dat dat IP wel regelmatig kon veranderen, hoe zou ik zo'n static route dan moeten configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSL
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-04 22:33

HSL

Gisteren ook Freedom besteld en XS4ALL opgezegd, maar communicatie van XS is wel echt dramatisch. Gewoon helemaal geen bevestiging van de opzegging gehad. Hoe lang duurde dat bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YWatchman
.oisyn schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:38:
[...]

Maar dat is een cop-out die ik niet accepteer ;). Stel nou dat dat IP wel regelmatig kon veranderen, hoe zou ik zo'n static route dan moeten configureren?
Dan moet je ze niet statically routen, dan zal er vast een ander protocol gebruikt worden. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

HSL schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:39:
Gisteren ook Freedom besteld en XS4ALL opgezegd, maar communicatie van XS is wel echt dramatisch. Gewoon helemaal geen bevestiging van de opzegging gehad. Hoe lang duurde dat bij jullie?
4 werkdagen na door Freedom gebeld te zijn. Op https://www.xs4all.nl/status was het al na 1 kalenderdag zichtbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 10-06-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

YWatchman schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:45:
[...]

Dan moet je ze niet statically routen, dan zal er vast een ander protocol gebruikt worden. :-)
Maar het zijn gewoon static routes :). Op andere apparaten kan dat ook prima, het lijkt een limitatie te zijn in de EdgeMAX software. Er is wel een workaround, je kunt een load balancing configuratie aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@.oisyn Met "interface-route" ipv "route" kan je naar de gateway van een interface routen ipv naar een specifiek IP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Zr40 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:48:
@.oisyn Met "interface-route" ipv "route" kan je naar de gateway van een interface routen ipv naar een specifiek IP.
Dat werkt dus niet, zie boven. Interface routes lijken voor dingen te zijn zonder gateway, zoals PPP.
Zie https://community.ui.com/...eb-4545-94df-d5115a315a84

[ Voor 14% gewijzigd door .oisyn op 10-06-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 14:53
HSL schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:39:
XS4ALL lijn moet je niet zelf opzeggen, dat gaat vanzelf op het moment dat Freedom je lijn overneemt.
Het enige wat je e.v.t. moet opzeggen is pack. Staat in de brief die je van XS4ALL krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wordt Pack niet beëindigd samen met het internetabonnement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
Zr40 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:58:
Wordt Pack niet beëindigd samen met het internetabonnement?
Niet automatisch. Het gaat als je niets doet, over in pack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In mijn "Uw internetverbinding wordt overgenomen" brief van XS4ALL staat:
Pack is onderdeel van uw internetabonnement. Met Pack behoudt u voor € 15,25 per maand onder andere het veiligheidspakket en uw e-mailadressen. Zie hiervoor ook xs4all.nl/pack. Wilt u Pack behouden? Doorloop dan de stappen op xs4all.nl/bevestig. Pack wordt automatisch afgesloten als u geen keuze maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
Je moet dus een keuze maken als je geen pack wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Er staat toch dat het wordt afgesloten? Als ik het wil behouden moet ik de stappen doorlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Zr40 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:03:
Er staat toch dat het wordt afgesloten? Als ik het wil behouden moet ik de stappen doorlopen.
Ja, zo las ik het ook 8)7. Kreeg alsnog een herinnering op de dag van overgang, of ik het nog wilde invullen.

Maar ja, "afsluiten" is op twee manieren te interpreteren. Een abonnement afsluiten, en de verbinding afsluiten.

[ Voor 15% gewijzigd door .oisyn op 10-06-2020 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RollieBollie
Ik zit bij de beta 128. Tijdens het telefonische gesprek met Freedom werd er aangegeven dat ik zelf moest opzeggen bij de oude provider. Ik heb dat niet gedaan, maar zag 1 a 2 dagen later op Mijn XS4ALL dat er een opzegging plaatsvond. Na een dag of 10 kwam er een e-mail dat ik nog niet op de brief had gereageerd. Klopt. Die had ik niet ontvangen. In deze brief en e-mail stond een vraag of ik echt wilde opzeggen en zoja dan dit via de website te bevestigen. Daar gaf ik ook aan niets te willen behouden.

En over de vraag of je moet aangeven of je wel of niet Pack wilt behouden. Jaren geleden was het standaard dat het actief bleef. Was dan leuk als de klant 2 maanden daarna ~30 euro van zijn rekening zag afgaan. Tegenwoordig zal het automatisch bij een opzegging/overname door andere provider worden beeindigd.

[ Voor 23% gewijzigd door RollieBollie op 10-06-2020 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xebeche4you
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik kreeg 3 dagen na het accepteren van de algemene voorwaarden van Freedom de retourdoos van XS4all in de bus met een brief in de trant van Jammer dat u afscheid van ons neemt.

1 dag voor de oversluit datum een e-mail van XS4all een herinnering of ik Pack wilde behouden (nee) en de tip om mail 2 maanden te laten forwarden (via de vakantie regel).

1 dag na de oversluiting kon ik niet meer inloggen op mijn XS4all account. En vandaag heb ik het resterende deel van mijn XS4all abonnement over mei retour ontvangen op mijn bankrekening.

Kortom ik vind het XS4all het allemaal netjes heeft afgehandeld (zonder dus een overstapservice aangezien ik tot de eerste groep van 128 beta testers behoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSL
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-04 22:33

HSL

jacques1971 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:56:
[...]

XS4ALL lijn moet je niet zelf opzeggen, dat gaat vanzelf op het moment dat Freedom je lijn overneemt.
Het enige wat je e.v.t. moet opzeggen is pack. Staat in de brief die je van XS4ALL krijgt.
Apart, in mijn welkom bij Freedom email stond dat ik het zelf moest opzeggen.
Pagina: 1 ... 12 ... 78 Laatste