Pas na dat Freedom de lijn heeft over genomen.HSL schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:03:
[...]
Apart, in mijn welkom bij Freedom email stond dat ik het zelf moest opzeggen.
In het geval van XS4ALL hoef je behalve aan pack niks te doen.
Pas na dat Freedom de lijn heeft over genomen.HSL schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:03:
[...]
Dat is dus niet wat er bij de Freedom bevestigings mail staat. Daar staat letterlijk dit:jacques1971 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:07:
[...]
Pas na dat Freedom de lijn heeft over genomen.
In het geval van XS4ALL hoef je behalve aan pack niks te doen.
Op Twitter had @FreedomNetNL twee dagen geleden gereageerd;HSL schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:03:
Op het bericht van @photovince op Twitter;Wij vinden het ook bijzonder, maar wel klantgericht. Zodra Freedom formeel een overstapservice biedt, melden we dat in onze nieuwsbrief
Tevens is Freedom Internet ook nog niet aangesloten bij Coin.De tekst op jullie site lijkt niet meer van toepassing, of misschien is het een test, maar ik werd verrast door een “opzegbevestiging” van XS...
[ Voor 16% gewijzigd door don spike op 10-06-2020 18:52 ]
[ Voor 6% gewijzigd door RollieBollie op 10-06-2020 18:30 ]
Grappig, in mijn brief staat dat ik het forwarden voor zes maanden kan instellen.xebeche4you schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:56:
1 dag voor de oversluit datum een e-mail van XS4all een herinnering of ik Pack wilde behouden (nee) en de tip om mail 2 maanden te laten forwarden (via de vakantie regel).
Die 6 maanden forwarden is vanaf 1 juni.Zr40 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:56:
[...]
Grappig, in mijn brief staat dat ik het forwarden voor zes maanden kan instellen.
Volgens Coin;Zr40 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:56:
[...]
Grappig, in mijn brief staat dat ik het forwarden voor zes maanden kan instellen.
Om een overstap voor consumenten te vereenvoudigen zijn aanbieders overeengekomen om tot 6 maanden na een overstap kosteloos toegang te bieden tot de oude e-mailadres(sen). Dit wordt u aangeboden in de vorm van e-mail toegang (POP en/of webmail) of het doorsturen van uw e-mail naar een ander e-mailadres.
[...]
Uiterlijk vanaf de zomer 2020 kunt u gebruik maken van deze mogelijkheid.
Wat ik vooral opvallend vind, is dat de klantenservice van freedom net als vele andere providers de vraag niet goed leest, en dus geen nuttig antwoord geeft.pimjoosten schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:56:
Een interessante tweet van Freedom, gezien de al een aantal keer gevoerde discussie over het ontbreken van een 50/50 abo op glas.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Niet alle providers accepteren de melding van migratie die ze krijgen via de nieuwe provider door de operator als een opzegging. De KPN groep doet dat wel maar er zijn er ook een paar die het niet doen. Zit je vast aan een maandje dubbele lasten.RollieBollie schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:29:
De overstapservice zorgt ervoor dat je oude provider wordt opgezegd, maar dit is grotendeels niet eens nodig. Als je van DSL -> DSL gaat of van Glas -> Glas zal dit al automatisch gebeuren. Ga je van DSL/Kabel Provider A -> Glas Provider B zal Provider B niets overnemen en bllijft je DSL/Kabel Provider A bestaan.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
De hiervoor benodigde wetswijziging zit in het wetsvoorstel tot (gedeeltelijke) implementatie van de telecomcode die op 28 mei als hamerstuk is aangenomen door de Tweede Kamer. De verwachting is dat dit ACM voldoende instrumenten biedt om na inwerkingtreding.opnieuw onderzoek te doen naar de marktwerking en daarop te reguleren.(...) Ik denk dat dit pas kan veranderen als de ACM kan dwingen om de netwerken open te stellen en daarmee (weer) zeggenschap heeft over de tarieven die KPN mag vragen voor wholesale. Dat zal nog een tijd duren ben ik bang, want eerst moet de nieuwe wet door het parlement die regelt dat andere aanbieders toegang mogen krijgen op grond van de beperkingen die ze hebben om zelf een netwerk aan te leggen (ik ben de term daarvoor even kwijt). En daarna zullen er (helaas) natuurlijk (weer) eerst de nodige processen worden gevoerd. Het was de meesten natuurlijk al opgevallen hoe groot het prijsverschil is tussen abonnementen over een KPN netwerk en andere netwerken. (...)
[ Voor 0% gewijzigd door HiddenWolf op 10-06-2020 19:33 . Reden: Quote gefixt ]
Ik denk niet dat er veel prijsverschil tussen alle snelheden zit. Tweak heeft niet voor niets i.c.m. hun eigen netwerk maar 1 snelheid.pimjoosten schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:56:
Een interessante tweet van Freedom, gezien de al een aantal keer gevoerde discussie over het ontbreken van een 50/50 abo op glas. Er blijkt gewoon te weinig verschil te zitten in de inkoopprijs van een 50/50 en een 100/100 aansluiting dat het niet loont om een apart 50/50 abo te hebben. Ik denk dat dit pas kan veranderen als de ACM kan dwingen om de netwerken open te stellen en daarmee (weer) zeggenschap heeft over de tarieven die KPN mag vragen voor wholesale. Dat zal nog een tijd duren ben ik bang, want eerst moet de nieuwe wet door het parlement die regelt dat andere aanbieders toegang mogen krijgen op grond van de beperkingen die ze hebben om zelf een netwerk aan te leggen (ik ben de term daarvoor even kwijt). En daarna zullen er (helaas) natuurlijk (weer) eerst de nodige processen worden gevoerd. Het was de meesten natuurlijk al opgevallen hoe groot het prijsverschil is tussen abonnementen over een KPN netwerk en andere netwerken. Dit is exact waarom KPN Reggefiber heeft overgenomen: macht.
Freedom is zelf debet aan de verwarring hierover door steeds te roepen dat ze via KPN netwerk zo veel moeten betalen. Want ze eigenlijk bedoelen is het actieve KPN WBA netwerk, niet het passieve netwerk.pimjoosten schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:56:
Een interessante tweet van Freedom, gezien de al een aantal keer gevoerde discussie over het ontbreken van een 50/50 abo op glas. Er blijkt gewoon te weinig verschil te zitten in de inkoopprijs van een 50/50 en een 100/100 aansluiting dat het niet loont om een apart 50/50 abo te hebben. Ik denk dat dit pas kan veranderen als de ACM kan dwingen om de netwerken open te stellen en daarmee (weer) zeggenschap heeft over de tarieven die KPN mag vragen voor wholesale. Dat zal nog een tijd duren ben ik bang, want eerst moet de nieuwe wet door het parlement die regelt dat andere aanbieders toegang mogen krijgen op grond van de beperkingen die ze hebben om zelf een netwerk aan te leggen (ik ben de term daarvoor even kwijt). En daarna zullen er (helaas) natuurlijk (weer) eerst de nodige processen worden gevoerd. Het was de meesten natuurlijk al opgevallen hoe groot het prijsverschil is tussen abonnementen over een KPN netwerk en andere netwerken. Dit is exact waarom KPN Reggefiber heeft overgenomen: macht.
De aangesloten internet providers werken gewoon mee met het wisselen van provider, met de overstap service.Barre73 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:31:
Niet alle providers accepteren de melding van migratie die ze krijgen via de nieuwe provider door de operator als een opzegging.
Ja, dat was me ook opgevallen. Ik kijk af en toe naar wat ze tweeten en mij valt op dat de stijl meestal nogal losjes is. Daarmee bedoel ik dat ze een snel antwoord geven, maar er soms beter wat meer tekst in kunnen zetten, zodat het antwoord duidelijker is en/of ze daardoor meer info geven. Aan de andere kant is twitter geen officieel helpdesk kanaal en staat hun twitter account ook niet op hun website vermeld. Ze verwijzen dan ook regelmatig naar hun mailadres. Dat stamt volgens mij uit de begintijd, maar eigenlijk zou het twitter kanaal nu wel serieus/zer moeten worden opgepakt nu ze zijn gestart.Illusion schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:23:
[...]
Wat ik vooral opvallend vind, is dat de klantenservice van freedom net als vele andere providers de vraag niet goed leest, en dus geen nuttig antwoord geeft.
Een van de voordelen was toch juist die hele goede klantenservice?
Dank voor de verduidelijking. En het is inderdaad meer dan een paar cent. Als ik dat lees ben ik eigenlijk wel teleurgesteld dat ze geen 50/50 leveren. Ik heb eerder al gezegd dat ik denk ik niet ga overstappen naar 100/100, dat wordt me qua prijs te gortig (ook als ik in een keer voor een jaar vooruitbetaal). Ik vond XS4ALL al duur.Barre73 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:43:
[...]Freedom is zelf debet aan de verwarring hierover door steeds te roepen dat ze via KPN netwerk zo veel moeten betalen. Want ze eigenlijk bedoelen is het actieve KPN WBA netwerk, niet het passieve netwerk. ... Met andere woorden: overnemen van Reggefiber in 2015 had hier niks mee te maken.
PS: ik keek even naar die inkoopprijzen van glas en er zit € 3,79 verschil tussen 50/50 en 100/100. Wel meer dan een paar cent lijkt me.
Nu heb ik geen verstand KPN WBA prijzen. Maar als ik zelf kijk, zie ik maar € 0,54 verschil bij WBA NWAP of zelfs maar € 0,51 verschil bij WBA LWAP, tussen 50 en 100 Mbit/s.Barre73 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:43:
PS: ik keek even naar die inkoopprijzen van glas en er zit € 3,79 verschil tussen 50/50 en 100/100. Wel meer dan een paar cent lijkt me.
[ Voor 21% gewijzigd door don spike op 10-06-2020 20:27 ]
KPN heeft Reggefiber niet overgenomen zoals de meesten denken.pimjoosten schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:56:
.... Dit is exact waarom KPN Reggefiber heeft overgenomen: macht.
Ik bedoelde juist niet de overstapservice. Bij een aantal providers hoeft dat zelfs niet eens. Als jij een nieuwe abonnement afsluit bij provider X ontvangt provider Y via de actieve operator de melding dat er een migratieverzoek is ingediend. De goeie providers accepteren dat al als opzegging en bevestigen dat aan jou. Zie hoe XS4all dat dus doet bij al die nieuwe Freedom klanten in de posts hier van de afgelopen dagen.don spike schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:44:
[...]
De aangesloten internet providers werken gewoon mee met het wisselen van provider, met de overstap service.
Dat was even mijn vrije vertaling, maar ze hebben op een gegeven moment wel de meerderheid verkregen. Dat heeft de ACM destijds ook goed moeten keuren. En vanaf dat moment hadden ze het voor het zeggen en dat was te merken: de uitrol van glas werd vrijwel stilgelegd. Ook vele aanbieders op glas zijn door KPN overgenomen (Concepts ICT bijv.). Onder Reggefiber zonder dat KPN de baas was, werden er ook standaard 2 aders aangesloten, waarvan een voor DVB-C. Ook dat is gestopt, officieel omdat er weinig vraag naar was, maar het gebeurde volgens mij wel nadat de alternatieve glasaanbieders waren overgenomen. Die alternatieve aanbieders waren juist de partijen die DVB-C aanboden, KPN niet.Dennis-L schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:30:
[...]KPN heeft Reggefiber niet overgenomen zoals de meesten denken.
Reggefiber is onstaan uit een samenwerking van Reggeborgh en KPN.
In het begin had KPN een minderheidsbelang van 41%.
Dit belang hebben ze van in stapjes; eerst met 10% tot 51%, toen met 9% tot 60% en uiteindelijk met 40% tot 100% uitgebreid, geheel volgens de opties die ze hadden.
Ze (KPN) hebben Reggeborgh dus min of meer uitgekocht waardoor ze nu als enige 100% eigenaar zijn.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
| interfaces { ethernet eth3 { description Fibre duplex full mtu 1512 speed 1000 vif 4 { address dhcp description "Freedom TV" mtu 1508 } } protocols { igmp-proxy { interface eth1 { alt-subnet 0.0.0.0/0 role downstream threshold 1 } interface eth3.4 { alt-subnet 0.0.0.0/0 role upstream threshold 1 } } static { route 185.24.175.0/24 { next-hop 10.10.16.1 { description "TV #1" } } route 185.41.48.0/24 { next-hop 10.10.16.1 { description "TV #2" } } } } service { nat { rule 5011 { description "NAT masquerade for TV" outbound-interface eth3.4 type masquerade } } } |
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Je hebt zelf al gezien dat ik het had over FttH dus. En dat komt omdat die reactie van Freedom het zelf had over glas, ook al vroeg de vraagsteller iets over vdsl.don spike schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:19:
[...]
Nu heb ik geen verstand KPN WBA prijzen. Maar als ik zelf kijk, zie ik maar € 0,54 verschil bij WBA NWAP of zelfs maar € 0,51 verschil bij WBA LWAP, tussen 50 en 100 Mbit/s.
Correct me if I'm wrong.
En dit verschil noem ik zelf ook centen, en met de daadwerkelijke kosten om hier een apart product voor aan te bieden snap ik dat Freedom vanaf 100 Mbit/s aanbied.
Direct een eerste edit; dit is voor asymmetrisch.
Ik zie dat voor symmetrisch wel een groter prijs verschil is.
Nu weet ik niet hoe dit algemeen zit met dsl. Want de reactie van Freedom was op een vraag van iemand welke geen glasvezel heeft.
Klopt als een bus. Aan die stapjes zaten aantallen gepasseerde woningen gekoppeld. Bij 05, miljoen woningen een stap, bij 1 miljoen een stap, 1,5 miljoen, etc...Dennis-L schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:30:
[...]
KPN heeft Reggefiber niet overgenomen zoals de meesten denken.
Reggefiber is onstaan uit een samenwerking van Reggeborgh en KPN.
In het begin had KPN een minderheidsbelang van 41%.
Dit belang hebben ze van in stapjes; eerst met 10% tot 51%, toen met 9% tot 60% en uiteindelijk met 40% tot 100% uitgebreid, geheel volgens de opties die ze hadden.
Ze (KPN) hebben Reggeborgh dus min of meer uitgekocht waardoor ze nu als enige 100% eigenaar zijn.
Mocht je TV het ooit niet doen, dan zit het waarschijnlijk in de "next-hop" bij KPN wijzigen die wel eens zover ik weet. Voor de USG (is een ER onder water) hebben ze hier een script voor gemaakt wat bij boot de routes op de juiste manier dynamisch ophaalt. Link naar het KPN forum had ik recent gedeeld hier..oisyn schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:50:
TV werkt hier ook, inclusief multicast. Dit is uiteindelijk de config van mijn ER-4 (eth1 is LAN, eth3 is glas)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 interfaces { ethernet eth3 { description Fibre duplex full mtu 1512 speed 1000 vif 4 { address dhcp description "Freedom TV" mtu 1508 } } protocols { igmp-proxy { interface eth1 { alt-subnet 0.0.0.0/0 role downstream threshold 1 } interface eth3.4 { alt-subnet 0.0.0.0/0 role upstream threshold 1 } } static { route 185.24.175.0/24 { next-hop 10.10.16.1 { description "TV #1" } } route 185.41.48.0/24 { next-hop 10.10.16.1 { description "TV #2" } } } } service { nat { rule 5011 { description "NAT masquerade for TV" outbound-interface eth3.4 type masquerade } } }
Ja, dat is dus wat ik hier al probeerde op te lossen: .oisyn in "[Freedom] Ervaringen & Discussie", maar blijkbaar zijn interface-routes daar niet voor bedoeldstormfly schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:04:
[...]
Mocht je TV het ooit niet doen, dan zit het waarschijnlijk in de "next-hop" bij KPN wijzigen die wel eens zover ik weet.
[ Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 10-06-2020 21:33 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Zou je eens kunnen kijken of je ook daadwerkelijk een MTU van 1500 bytes naar buiten hebt? Ik heb al verschillende configs voorbij zien komen die suggereren dat Freedom ook RFC4638 ondersteunt, maar van de helpdesk van Freedom kreeg ik het antwoord dat dat niet zo is..oisyn schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:50:
TV werkt hier ook, inclusief multicast. Dit is uiteindelijk de config van mijn ER-4 (eth1 is LAN, eth3 is glas)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 interfaces { ethernet eth3 { description Fibre duplex full mtu 1512 speed 1000 vif 4 { address dhcp description "Freedom TV" mtu 1508 } } protocols { igmp-proxy { interface eth1 { alt-subnet 0.0.0.0/0 role downstream threshold 1 } interface eth3.4 { alt-subnet 0.0.0.0/0 role upstream threshold 1 } } static { route 185.24.175.0/24 { next-hop 10.10.16.1 { description "TV #1" } } route 185.41.48.0/24 { next-hop 10.10.16.1 { description "TV #2" } } } } service { nat { rule 5011 { description "NAT masquerade for TV" outbound-interface eth3.4 type masquerade } } }
[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 10-06-2020 21:44 ]
Ik ben/wordt echt benieuwd naar de ervaringen met CD. Dat is een van de dingen die me nu nog tegenhoud..oisyn schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:54:
Ik las hier eerder iets over TV bitrate, ik kan iig melden dat Ned1 momenteel een strakke 12mbit trekt.
http://kpn.routemehome.co...ite-3-KPN-zonder-VoIP.zip volgens mij draagt het script hier de taken voor die routes: rfc3442-classless-routes.oisyn schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:33:
[...]
Ja, dat is dus wat ik hier al probeerde op te lossen: .oisyn in "[Freedom] Ervaringen & Discussie", maar blijkbaar zijn interface-routes daar niet voor bedoeld. Waardeloos dat hij niet gewoon een static route kan maken aan de hand van de gateway van een interface.
Ik las ook al iets over workarounds dmv DHCP hook scripts en load balancing routes
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| sudo vbash -c 'cat > /config/scripts/tvroute.sh' << EOF #!/bin/vbash # configured static route target CUR_IP=\$(cat /config/config.boot | grep 213.75.112.0/21 -A1 | grep next-hop | awk '{ print \$2}'); # static route target NEW_IP=\$(cat /var/run/dhclient_eth0.4_lease | grep new_routers | awk -F= '{print \$2}' | tr -d \'); if [ "\$CUR_IP" = "\$NEW_IP" ]; then echo Addresses the same exit 1; fi source /opt/vyatta/etc/functions/script-template configure delete protocols static route 213.75.112.0/21 next-hop \$CUR_IP set protocols static route 213.75.112.0/21 next-hop \$NEW_IP commit save exit restart igmp-proxy EOF |
1
| sudo chmod +x /config/scripts/tvroute.sh |
1
2
3
4
5
6
| configure set system task-scheduler task updateIPTVroute executable path /config/scripts/tvroute.sh set system task-scheduler task updateIPTVroute interval 5m commit save exit |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| #!/bin/vbash source /opt/vyatta/etc/functions/script-template configure r_ip=$(run show dhcp client leases | grep router | awk '{ print $3 }'); iptv_static=$(echo "set protocols static route 213.75.112.0/21 next-hop $r_ip") delete protocols static route 213.75.112.0/21 eval $iptv_static commit save exit |
[ Voor 50% gewijzigd door stormfly op 11-06-2020 09:19 ]
De overstapservice is een dienst die door de vereniging COIN wordt gefaciliteerd voor de deelnemende telecombedrijven. Ik begreep van Freedom dat ze hier nog geen gebruik van maken. Dat zal ongetwijfeld op een zeker moment komen. Freedom is al lid.Barre73 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:39:
[...]
Ik bedoelde juist niet de overstapservice. Bij een aantal providers hoeft dat zelfs niet eens. Als jij een nieuwe abonnement afsluit bij provider X ontvangt provider Y via de actieve operator de melding dat er een migratieverzoek is ingediend. De goeie providers accepteren dat al als opzegging en bevestigen dat aan jou. Zie hoe XS4all dat dus doet bij al die nieuwe Freedom klanten in de posts hier van de afgelopen dagen.
[ Voor 1% gewijzigd door HiddenWolf op 11-06-2020 06:43 . Reden: Link ]
I love it when a plan comes together!
Zr40 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:43:
http://www.letmecheck.it/mtu-test.php is het met je eens dat het gewoon werkt?
Morgen kan ik het zelf pas testen bij Freedom, maar vandaag nog bij XS4ALL met deze configuratie krijg ik netjes 1500 te zien
Bij Freedom ook netjes 1500Zr40 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:43:
http://www.letmecheck.it/mtu-test.php is het met je eens dat het gewoon werkt?
Morgen kan ik het zelf pas testen bij Freedom, maar vandaag nog bij XS4ALL met deze configuratie krijg ik netjes 1500 te zien
1580?! Hoe dan? Zo'n beetje alles op het internet gebruikt een MTU van 1500 of lager en de laagste MTU op het pad tussen jou en de server bepaalt het maximum. Welke router gebruik je zelf? En gebruik je jumbo frames op je LAN?daansan schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 06:48:
Als ik dit test met freedom dan krijg ik dit te zien:
From the tests we did, we can assume that 1532 bytes is the largest unfragmented packet
size. The MTU size would be 1580, made up from 1532 payload and 48 ICMP/IP Headers
and payload information.
The current maximum payload size is not divisible by 8.
The actual size of the payload (data) will be limited to: 1528
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 11-06-2020 07:28 ]
Host | XS4ALL | Freedom |
---|---|---|
Tweakers IPv6 | 4.402 ms | 5.325 ms |
Tweakers IPv4 | 4.092 ms | 4.844 ms |
nos.nl IPv6 | 4.105 ms | 4.831 ms |
ping.xs4all.nl IPv6 | 3.111 ms | 4.734 ms |
ping.xs4all.nl IPv4 | 3.206 ms | 5.049 ms |
Werk servers IPv6 | 14.031 ms | 13.189 ms |
Werk servers IPv4 | 12.731 ms | 11.942 ms |
Linode manager IPv6 | 128.780 ms | 121.412 ms |
Linode manager IPv4 | 123.296 ms | 129.910 ms |
dat was met een ipv6 test, als ik het op ipv4 doe dan krijg ik ook 1500:Zr40 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:22:
1580?! Hoe dan? Zo'n beetje alles op het internet gebruikt een MTU van 1500 of lager en de laagste MTU op het pad tussen jou en de server bepaalt het maximum. Welke router gebruik je zelf? En gebruik je jumbo frames op je LAN?
[ Voor 96% gewijzigd door EnigmA-X op 11-06-2020 11:43 ]
ping6 -M do -s 1452 tweakers.net
ping4 -M do -s 1472 tweakers.net
[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 11-06-2020 09:07 ]
Leuke info, kom je ook nog veel grote peeringplatformen tegen zoals de NL-IX of AMS-IX, of gaat alles via FUSIX direct naar de destination (Transit)?Zr40 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:51:
Ping vergelijking met XS4ALL (gemiddelde van 4):
Host XS4ALL Freedom
Tweakers IPv6 4.402 ms 5.325 ms
Tweakers IPv4 4.092 ms 4.844 ms
nos.nl IPv6 4.105 ms 4.831 ms
ping.xs4all.nl IPv6 3.111 ms 4.734 ms
ping.xs4all.nl IPv4 3.206 ms 5.049 ms
Werk servers IPv6 14.031 ms 13.189 ms
Werk servers IPv4 12.731 ms 11.942 ms
Linode manager IPv6 128.780 ms 121.412 ms
Linode manager IPv4 123.296 ms 129.910 ms
Bijzonder dat Nederlandse hosts hogere latency hebben via Freedom, maar de servers van werk (gehost bij Linode in Frankfurt) juist lager.
Routes lopen via Fusix.
Tweakers: AS206238 (Freedom) -> AS57866 (Fusix) -> AS15703 (True)stormfly schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:25:
[...]
Leuke info, kom je ook nog veel grote peeringplatformen tegen zoals de NL-IX of AMS-IX, of gaat alles via FUSIX direct naar de destination (Transit)?
Dat is wel apart, ik haal voor tweakers, xs4all en nos allemaal zo'n 2.7ms.Zr40 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:51:
Ping vergelijking met XS4ALL (gemiddelde van 4):
Host XS4ALL Freedom
Tweakers IPv6 4.402 ms 5.325 ms
Tweakers IPv4 4.092 ms 4.844 ms
nos.nl IPv6 4.105 ms 4.831 ms
ping.xs4all.nl IPv6 3.111 ms 4.734 ms
ping.xs4all.nl IPv4 3.206 ms 5.049 ms
Werk servers IPv6 14.031 ms 13.189 ms
Werk servers IPv4 12.731 ms 11.942 ms
Linode manager IPv6 128.780 ms 121.412 ms
Linode manager IPv4 123.296 ms 129.910 ms
Bijzonder dat Nederlandse hosts hogere latency hebben via Freedom, maar de servers van werk (gehost bij Linode in Frankfurt) juist lager.
Routes lopen via Fusix.
Bij dit soort RTT's maakt de fysieke route nog relatief veel uit. 0.8ms is maximaal 120km retour aan afstand (en in glas minder)..oisyn schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:35:
[...]
Dat is wel apart, ik haal voor tweakers, xs4all en nos allemaal zo'n 2.7ms.
Fair point, daar had ik even niet bij stil gestaan. Het gaat hier om een consistent verschil van 2ms, met 2/3e lichtsnelheid kom je dan op een afstand van 400km, dus 200km round-trip. Hemelsbreed dan, kabels lopen natuurlijk niet rechtANdrode schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:09:
[...]
Bij dit soort RTT's maakt de fysieke route nog relatief veel uit. 0.8ms is maximaal 120km retour aan afstand (en in glas minder).
[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 11-06-2020 11:16 ]
Heb een smokeping draaien naar 130.89.1.1 (een router op de Universiteit Twente, die is qua latency altijd wel een beetje funky, volgens mij heeft ICMP op die router een hele lage prio, niet echt handig gekozen door mij). Je ziet vanaf dat ik over ben naar Freedom daar wel een zeer duidelijk (negatief) verschil. Dus die verbinding naar Surfnet is echt niet top.ANdrode schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:09:
[...]
Bij dit soort RTT's maakt de fysieke route nog relatief veel uit. 0.8ms is maximaal 120km retour aan afstand (en in glas minder).
Ik heb weer even een traceroute gemaakt: https://atlas.ripe.net/measurements/25706024/ . Target van de probe is het eerste IP in de range van freedom dat op mijn pings reageerde.
Er staan natuurlijk weinig Atlas probes bij content netwerken dus de routes die je als klant gebruikt kan je niet via de "reverse traceroute naar een Freedom IP" testen.
- Ook binnen Nederland via transit
- NTT, Telia
- Ook vanaf Cambrium via NTT
- SurfNet (VU/probe 10020) -> Nordu -> PCCW -> Fusix
Tilburg hier..oisyn schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:15:
[...]
Fair point, daar had ik even niet bij stil gestaan. Het gaat hier om een consistent verschil van 2ms, met 2/3e lichtsnelheid kom je dan op een afstand van 400km, dus 200km round-trip. Hemelsbreed dan, kabels lopen natuurlijk niet recht. Ik woon in Utrecht.
Een soortgelijk verschil zie je bij mijn probe: https://atlas.ripe.net/probes/28740/#!tab-builtins - overgang vandaag rond 02:20 UTC.woutertje schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:24:
[...]
Heb een smokeping draaien naar 130.89.1.1 (een router op de Universiteit Twente, die is qua latency altijd wel een beetje funky, volgens mij heeft ICMP op die router een hele lage prio, niet echt handig gekozen door mij). Je ziet vanaf dat ik over ben naar Freedom daar wel een zeer duidelijk (negatief) verschil.
[ Voor 48% gewijzigd door Zr40 op 11-06-2020 11:53 ]
stormfly schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:25:
[...]
Leuke info, kom je ook nog veel grote peeringplatformen tegen zoals de NL-IX of AMS-IX, of gaat alles via FUSIX direct naar de destination (Transit)?
@ANdrode tag
Zo te zien is Fusix de enige upstream voor Freedom, wel vreemd dat Fusix niet bij AMS-IX of NL-IX zit, ook Freedom zelf niet eens. Fusix heeft zelf nog geen 100 peers, ook een beetje jammer. 10G linkje met AMS-IX kost je nog geen 1000 euro per maand.Zr40 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:51:
[...]
Tweakers: AS206238 (Freedom) -> AS57866 (Fusix) -> AS15703 (True)
NOS: AS206238 (Freedom) -> AS57866 (Fusix) -> AS25182 (NPO)
XS4ALL: AS206238 (Freedom) -> AS57866 (Fusix) -> AS2914 (NTT) -> AS3265 (XS4ALL)
Werk servers: AS206238 (Freedom) -> AS57866 (Fusix) -> AS1299 (Telia) -> AS63949 (Linode)
Waarom is het vreemd om geen AMS-IX of NL-IX te hebben? Het is nou niet direct een graadmeter voor kwaliteit (vooral de 2e niet). Het aantal peers is feitelijk ook maar een getal. Goed gekozen peers brengen je ver, je hoeft niet elke uithoek maar via peering proberen binnen te hengelen.Tamerciaga schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:58:
Zo te zien is Fusix de enige upstream voor Freedom, wel vreemd dat Fusix niet bij AMS-IX of NL-IX zit, ook Freedom zelf niet eens. Fusix heeft zelf nog geen 100 peers, ook een beetje jammer. 10G linkje met AMS-IX kost je nog geen 1000 euro per maand.
Niet gek dat je van XS4ALL naar Freedom minder goede connectivity hebt.
Ik nog niet. Ben jij al aangesloten?xebeche4you schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:21:
Ik heb de jaar factuur ontvangen dus die administratie loopt ook
Jup, heb 'm ook ontvangen gisteren. Ik ging over op 19 meixebeche4you schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:21:
Ik heb de jaar factuur ontvangen dus die administratie loopt ook
[ Voor 31% gewijzigd door Zr40 op 11-06-2020 21:43 ]
[ Voor 17% gewijzigd door .oisyn op 11-06-2020 22:01 ]
Niet iedereen is geïnteresseerd in erotiek..oisyn schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:52:
Zo ik ben even door het entertainment lijstje van de pdf heen gegaan, en we hebben alles behalve een stuk of 5 zenders oid. Ook alle ziggo sport en film 1. Maar weer niet de erotiek.
Misschien is het onderdeel van de eerste maand oid? Maar wel gek dat je dan weer niet alles hebt.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Freee!! schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:19:
[...]
Niet iedereen is geïnteresseerd in erotiek.
Ja en nee, sommige mensen hebben op religieuze of filosofische gronden bezwaren tegen danwel problemen met bepaalde zaken en er valt iets voor te zeggen om die niet op te dringen..oisyn schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:43:
[...]
Ik bedoel dat het raar is dat je een paar zenders van het entertainment pakket dan niet hebt.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 11-06-2020 22:57 ]
Dat is ook mijn insteek, maar ik kan me goed voorstellen, dat andere mensen daar anders over denken.Zr40 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:56:
Je kiest er toch zelf voor om te kijken naar een bepaalde zender?
En daarom hebben we wel Cartoon Network maar geen Boomerang. En wel Fashion TV, maar geen Travelxp.Freee!! schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:51:
[...]
Ja en nee, sommige mensen hebben op religieuze of filosofische gronden bezwaren tegen danwel problemen met bepaalde zaken en er valt iets voor te zeggen om die niet op te dringen.
[ Voor 10% gewijzigd door .oisyn op 11-06-2020 23:11 ]
Als je de DNS instellingen van die domeinen hebt aangepast kan het wel, maar dat maakt de Freedom SMTP server gebruiken voor email adressen van werk (geen toegang tot DNS) of sportvereniging (geen DNS toegang) onmogelijkdaansan schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:37:
ik heb meerdere domeinen lopen via freedom en die kunnen allemaal gebruik maken van hun smtp server. Dus het is wel iets breder toegestaan dan alleen freedom.nl
Zo hoort dat ook in 2020. De juiste mailserver bij een domein. Heb je pietjepuk.nl bij freedom lopen, dan zullen ze dat wel accepteren cq hebben geconfigureerd. Anders moet je mailen via “ smtp.pietjepuk.nl” of wat er dan ook bij hoort. Verbaast me eerder dat xs4all dat niet deed._BjornW schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:33:
Ik ben sinds vandaag ook over naar Freedom. Verbinding is tot nu toe prima. Ik kon de fiber niet aansluiten op de FritzBox 5490 (niet de juiste patch cover), dus nu via NT kastje en UTP aangesloten.
Wat ik minder vind - en dat is misschien heel specifiek - is dat ik met de SMTP server van Freedom alleen maar vanuit freedom.nl mag mailen. Dat is erg irritant omdat ik meerdere domains heb die daar niet lopen. Voorheen kon ik bij XS4ALL vanuit welk domain dan ook mailen via hun SMTP server. Dit is wel iets waar je dus rekening mee moet houden. Voorlopig heb ik nog een andere SMTP server waar ik gebruik van kan maken dus probleem is daarmee opgelost.
Waarom? Als je in moet loggen op de SMTP server kun je toch prima ook voor andere domains mail versturen. Het is geen open relay en je wordt alsnog gethrotteld (10 mailtjes per 5 min afaik). Dus voor spammers niet aantrekkelijk en zelfs als je gehacked wordt is de schade door de throtteling beperkt. Ik vind dit niet zo gebruiksvriendelijk. Ik krijg de neiging om maar weer een eigen SMTP server op te zetten en dat lijkt me eerlijk gezegd problematischervalkenier schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:19:
[...]
Zo hoort dat ook in 2020. De juiste mailserver bij een domein. Heb je pietjepuk.nl bij freedom lopen, dan zullen ze dat wel accepteren cq hebben geconfigureerd. Anders moet je mailen via “ smtp.pietjepuk.nl” of war er dan ook bij hoort. Verbaast me eerder dat xs4all dat niet deed.
Dat moet je ook niet willen. Als er geen SPF record voor is verstuur je geen mail via die SMTP server._BjornW schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:17:
[...]
Als je de DNS instellingen van die domeinen hebt aangepast kan het wel, maar dat maakt de Freedom SMTP server gebruiken voor email adressen van werk (geen toegang tot DNS) of sportvereniging (geen DNS toegang) onmogelijk
Ook gemerkt en inderdaad irritant. Ik heb de Kaonmedia MZ-102 STB's..oisyn schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:52:
Trouwens echt bloedirritant dat als je langs een zender zapt die je niet hebt je eerst moet bevestigen met Ok
[ Voor 7% gewijzigd door EnigmA-X op 12-06-2020 17:44 ]
[ Voor 34% gewijzigd door .oisyn op 12-06-2020 17:46 ]
Volgens mij is daar ook een atlas anchor. Hier is een snippet met wat Nederlandse Atlas anchors:woutertje schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:24:
[...]
Heb een smokeping draaien naar 130.89.1.1 (een router op de Universiteit Twente, die is qua latency altijd wel een beetje funky, volgens mij heeft ICMP op die router een hele lage prio, niet echt handig gekozen door mij). Je ziet vanaf dat ik over ben naar Freedom daar wel een zeer duidelijk (negatief) verschil. Dus die verbinding naar Surfnet is echt niet top.
[Afbeelding]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| ++ RipeAtlasAnchorAS1101Amsterdam menu = Amsterdam AS1101 title = AS1101, Amsterdam (nl-ams-as1101) host = nl-ams-as1101.anchors.atlas.ripe.net ++ RipeAtlasAnchorAS1200Amsterdam menu = Amsterdam AS1200 title = AS1200, Amsterdam (nl-ams-as1200) host = nl-ams-as1200.anchors.atlas.ripe.net ++ RipeAtlasAnchorAS286Amsterdam menu = Amsterdam AS286 title = AS286, Amsterdam (nl-ams-as286) host = nl-ams-as286.anchors.atlas.ripe.net ++ RipeAtlasAnchorAS3265Amsterdam menu = Amsterdam AS3265 title = AS3265, Amsterdam (nl-ams-as3265) host = nl-ams-as3265.anchors.atlas.ripe.net ++ RipeAtlasAnchorAS3333-2Amsterdam menu = Amsterdam AS3333-2 title = AS3333-2, Amsterdam (nl-ams-as3333-2) host = nl-ams-as3333-2.anchors.atlas.ripe.net ++ RipeAtlasAnchorAS1133Enschede menu = Enschede AS1133 title = AS1133, Enschede (nl-ens-as1133) host = nl-ens-as1133.anchors.atlas.ripe.net ++ RipeAtlasAnchorAS1103Utrecht menu = Utrecht AS1103 title = AS1103, Utrecht (nl-utc-as1103) host = nl-utc-as1103.anchors.atlas.ripe.net |
[ Voor 63% gewijzigd door .oisyn op 14-06-2020 00:59 ]
[ Voor 22% gewijzigd door Zr40 op 14-06-2020 11:24 ]
[ Voor 36% gewijzigd door Zr40 op 14-06-2020 11:16 ]
[ Voor 9% gewijzigd door OlivierF op 25-06-2020 19:43 ]
Nou, m'n vrouw zat net TV gemist te kijken. Nou ja, kijken, het programma was net een minuut begonnen en toen sprong ie al naar het eind. Opnieuw geprobeerd, weer al die reclame kijken (want je mag natuurlijk niet doorspoelen), en toen exact op hetzelfde punt weer hetzelfde..oisyn schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:11:
Iemand al succesvol gepauzeerd of begin gemist? Kom niet verder dan het laadicoontje. TV gemist werkt wel.
[ Voor 33% gewijzigd door .oisyn op 14-06-2020 19:25 ]
Dit viel mij ook op, en ik legde ook een link met IPv6. Maar nu merk ik het niet meer (of valt het niet meer op)..oisyn schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:05:
[...]
Iets anders trouwens, het valt me op dat ik af en toe flinke delays heb op mijn telefoon bij het laden van tweakers.net en nos.nl. Ik gebruik Chrome op een Galaxy S10. Het laadbalkje begint dan vooraan en blokkeert meteen. Na een paar seconde gaat ie dan weer verder. Heb het meestal als ik al.een tijde niet gebrowsed heb, maar meestal wel meerdere keren achter elkaar. Daarna is het probleem meestal weer weg.
Het is iets dat ik voorheen niet had, en ook op de PC kan ik het niet reproduceren. Het heeft dus *iets* met mijn setup te maken, maar wat? Mijn eerste gedachte gaat uit naar ipv6, ik weet dat tweakers en NOS beide ipv6 serveren.
[Sun Jun 14 21:32:11 2020] Flushing IPv6 cache [Sun Jun 14 21:32:12 2020] Flushing IPv6 cache [Sun Jun 14 21:35:03 2020] Flushing IPv6 cache [Sun Jun 14 21:35:04 2020] Flushing IPv6 cache [Sun Jun 14 21:38:18 2020] Flushing IPv6 cache [Sun Jun 14 21:38:19 2020] Flushing IPv6 cache [Sun Jun 14 21:41:10 2020] Flushing IPv6 cache [Sun Jun 14 21:41:11 2020] Flushing IPv6 cache
[ Voor 104% gewijzigd door Zr40 op 14-06-2020 22:22 ]
Hoeveel watt verbruikt de ER4?Zr40 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:41:
Is het echt bagger, of ontbreekt er misschien iets qua configuratie ten opzichte van de Fritz!Box? Je zou denken dat alle CD klanten inmiddels gillend zijn weggerend...
Ik zou het zelf niet weten, ik heb geen TV en geen Fritz!Box
[...]
Dit viel mij ook op, en ik legde ook een link met IPv6. Maar nu merk ik het niet meer (of valt het niet meer op).
In de eerste dagen kwam ik er achter dat ik nog wat fouten had met mijn netwerkconfiguratie. Zoals interfaces die nog een IPv6 adres hadden uit de XS4ALL range met een lifetime van een week. Dat is nu weg. Misschien lag het daar aan.
Op mijn ER4 zie ik dit nog verschijnen in dmesg:
[Sun Jun 14 21:32:11 2020] Flushing IPv6 cache [Sun Jun 14 21:32:12 2020] Flushing IPv6 cache [Sun Jun 14 21:35:03 2020] Flushing IPv6 cache [Sun Jun 14 21:35:04 2020] Flushing IPv6 cache [Sun Jun 14 21:38:18 2020] Flushing IPv6 cache [Sun Jun 14 21:38:19 2020] Flushing IPv6 cache [Sun Jun 14 21:41:10 2020] Flushing IPv6 cache [Sun Jun 14 21:41:11 2020] Flushing IPv6 cache
En dat herken ik niet van bij XS4ALL. Ben er ook nog niet achter wat het triggert. Ik zal eens kijken of een reboot helpt. (edit: nee, verschijnt nog steeds iedere 3 minuten)
edit: als ik de setting "system offload ipv6 disable-flow-flushing-on-fib-changes" inschakel verdwijnt de melding. Ik ben er vrij zeker van dat mijn routing table niet iedere 3 minuten hoort te veranderen. Misschien heb ik ergens een brakke kabel? * Zr40 gaat de leds even in de gaten houden...
Het feit dat CD bagger is lees ik inderdaad provider- en modemonafhankelijk. Het gewoon balen dat als je alle Foxsports en Ziggo Totaal zenders wilt zien, je vast zit aan een provider. Anders zou ik lineaire tv zo de deur uit doen.ik222 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:00:
Canal Digitaal IPTV is helaas gewoon echt bagger, zeker t.o.v. KPN / Ziggo. Dat is helaas niet alleen bij Freedom zo maar bij alle glasvezelproviders die Canal Digitaal als televisie product leveren.
Maar goed ik denk dat simpelweg geen betere optie beschikbaar is. KPN levert hun platform niet aan derden op de manier zoals Freedom dat wil (bijvoorbeeld al niet op andere netwerken dan het KPN netwerk) en er zijn ook geen betere alternatieven. Dus de keuze is denk ik dit of anders simpelweg geen ITV leveren...
Jammer is het wel, want Freedom valt daarom voor mij hoe dan ook af als opvolger voor XS4ALL.
[ Voor 43% gewijzigd door Zr40 op 14-06-2020 23:16 ]
De lineaire multicast streams zelf zijn nog wel prima. Maar alles daaromheen is heel matig, de interface, opnames, begin gemist etc.stormfly schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:38:
[...]
Waarom is CD TV zo matig? Is dat MC of UC verkeer?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq