Barre73 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:37:
[...]
Dat ligt eraan wat er tijdens je bestelling is gecommuniceerd lijkt me.
En je zegt dat je uiteindelijk geen NT nodig hebt met die patchcover. Maar heb je wel een router met SFP module dan?
Ik heb het niet met ze gehad over dat ik nog extra hardware (NTU of op z'n minst een patch cover) moest hebben, omdat ik er eigenlijk vanuit ging dat zij daar wel voor zouden zorgen. Ik heb inderdaad routers met SFP-poorten, en vandaag krijg ik een SFP-module van FS.com binnen. De patch cover is ook net binnen. Ik heb een kabel van
LC/APC naar SC/UPC LC/UPC naar SC/APC die ik op een keystone in mijn patch panel uit laat komen, en van daaruit een korte
SC/UPC LC/UPC kabel naar mijn router. Volgens mij kom ik er dan ook wel. Voor in de tussentijd ben ik in dat nieuwbouwhuis online via Starlink, omdat KPN ook al veel te laat de glasvezellijn klaar had voor gebruik.
Klein detail uit hun algemene voorwaarden:
Artikel 9. Monteur en Aansluiting
9.1 Als je kiest voor een glasvezelverbinding, dan is een monteur verplicht om de Aansluiting in orde te maken. Bij een DSL-verbinding is dit niet verplicht, maar je kunt kiezen voor hulp van een monteur. Hier rekenen wij een eigen bijdrage voor. De monteurskosten kun je vinden op
www.freedom.nl/diensten.
Dus zij moeten een gratis monteur sturen om jouw verbinding in orde te maken (lees: NT plaatsen). Vrij simpel lijkt me.
Dat is scherp van je! Bedankt voor deze info! Daar zal ik weer even contact over opnemen.
Ik zie bij de helpdesk-pagina's echter ook dit staan:
Freedom levert zelf geen NTU's (Network Termination Unit). Heb je een NTU? Dan is deze mogelijk geplaatst door je netwerkleverancier of ben je hier zelf verantwoordelijk voor.
NTU's die je van een vorige provider mee hebt genomen kan Freedom niet ondersteunen. Mocht jouw NTU defect gaan ben je ook zelf verantwoordelijk voor het vervangen hiervan wanneer je gebruik wilt maken van een NTU.
Uitzonderingen hierin zijn de NTU's die geplaatst worden op het aQuestora netwerk. Deze worden geplaatst door de netwerkleverancier en kunnen ook door hun vervangen worden.
Voor ONT's (Optical Network Terminal) op GPON en XGSPON is dit anders geregeld. Hier wordt de hardware geregeld door de netwerkleverancier of door Freedom zelf.
Dus, het beleid is dat Freedom dus alleen een NTU levert als je ook een Fritzbox koopt of huurt, denk ik? Maar dan is vrije routerkeuze dus uiteindelijk niet heel erg vrij ...