[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 82 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:40
Als ik de postcodecheck bij Freedom voor mijn adres doe, zie ik als techniek XGSPON staan (met KPN als belichter). Tot voor kort was dat AON (ik heb op dit moment ook een AON abonnement bij KPN).

Het zou natuurlijk prima kunnen dat KPN onlangs XGSPON apparatuur geplaatst heeft, maar een postcodecheck bij KPN zelf geeft nog steeds 1 Gb/s aan als maximale snelheid.

Weet iemand hoe dit zit? Loopt KPN achter met het aanbod op de eigen website (lijkt me bijzonder), of een hikje bij de PC-check van Freedom?

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:18
Out.of.Control schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:27:
Als ik de postcodecheck bij Freedom voor mijn adres doe, zie ik als techniek XGSPON staan (met KPN als belichter). Tot voor kort was dat AON (ik heb op dit moment ook een AON abonnement bij KPN).
Tot zover ik weet levert Freedom nog niet sneller dan 1 Gbps (over een KPN lijn met KPN belichter). M.b.t. KPN: moet voor +1Gbps niet apparatuur aangepast worden in centrales?

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 08-05-2026 23:22 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Out.of.Control
The Zep Man schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:39:
[...]

Tot zover ik weet levert Freedom nog niet sneller dan 1 Gbps (over een KPN lijn met KPN belichter). M.b.t. KPN: moet voor +1Gbps niet apparatuur aangepast worden in centrales?
Voor zover ik weet is bij Freedom inderdaad 1 Gbps de maximale snelheid. En ja, KPN moet zeker nieuwe apparatuur plaatsen voordat nog hogere snelheden mogelijk zijn.

Mijn vraag was vooral: hoe kan het dat ik bij KPN (als provider) nog steeds maximaal 1 Gbps kan kiezen terwijl Freedom aangeeft dat er XGSPON apparatuur staat?

Achtergrond van mijn vraag: ik ga over een kleine maand overstappen en wil graag weten of de NTU vervangen moet worden. Als ik op AON blijf hoeft de NTU niet vervangen te worden, kan alle apparatuur waarschijnlijk blijven zitten en kan ik de dag van de overstap andere afspraken maken.

Als ik inderdaad over wordt gezet naar XGSPON (zoals de PC-check van Freedom suggereert), dan moet de NTU wel worden vervangen en heb ik (verwacht ik) ook wat meer downtime.

Dat is op zich geen probleem, maar is ivm afspraken op het werk wel fijn om dat tijdig te weten. Vandaar mijn vraag hier of iemand hier wellicht meer inzicht in heeft. Maar misschien is dit niet de meest geschikte plaats voor die vraag, ik zal het eens proberen in het KPN glasvezel-aanleg topic, daar zitten een paar KPN-ers die precies kunnen zien welke apparatuur overal staat. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:39
Out.of.Control schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 07:02:
[...]

Voor zover ik weet is bij Freedom inderdaad 1 Gbps de maximale snelheid. En ja, KPN moet zeker nieuwe apparatuur plaatsen voordat nog hogere snelheden mogelijk zijn.

Mijn vraag was vooral: hoe kan het dat ik bij KPN (als provider) nog steeds maximaal 1 Gbps kan kiezen terwijl Freedom aangeeft dat er XGSPON apparatuur staat?

Achtergrond van mijn vraag: ik ga over een kleine maand overstappen en wil graag weten of de NTU vervangen moet worden. Als ik op AON blijf hoeft de NTU niet vervangen te worden, kan alle apparatuur waarschijnlijk blijven zitten en kan ik de dag van de overstap andere afspraken maken.

Als ik inderdaad over wordt gezet naar XGSPON (zoals de PC-check van Freedom suggereert), dan moet de NTU wel worden vervangen en heb ik (verwacht ik) ook wat meer downtime.

Dat is op zich geen probleem, maar is ivm afspraken op het werk wel fijn om dat tijdig te weten. Vandaar mijn vraag hier of iemand hier wellicht meer inzicht in heeft. Maar misschien is dit niet de meest geschikte plaats voor die vraag, ik zal het eens proberen in het KPN glasvezel-aanleg topic, daar zitten een paar KPN-ers die precies kunnen zien welke apparatuur overal staat. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Stuur je adres maar in een DM hoor. Dat zal ik kijken of de PC check van Freedom wel klopt en of er echt inmiddels opengestelde XGS-PON apparatuur hangt.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• NxCPU
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik ben (nog) geen klant bij Freedom.
Freedom beweert op hun "Modems" pagina dat de Fritz!box 7690 met glas overweg kan:
FRITZ!Box 7690
Dit modem is geschikt voor glasvezelverbindingen met een GPON of XGSPON ONT, een NTU (mediaconverter) en natuurlijk voor DSL (koper) verbindingen.
https://www.freedom.nl/diensten/freedom-modems
Maar volgens de productpagina — op de Fritz!box website —waar ze in dat zelfde verhaal naar linken, kan de 7690 alleen met DSL overweg. Gaat het om verkeerde informatie? Of is de Fritz!box 7690 van Freedom toch een custom model?

Freedom website:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnw94eupkXQ1EBpnEsDmE5BHbB8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/S0xCVOYgzCFWhJOb5wyrPdXw.jpg?f=user_large

Gelinkte Fritzbox website ( https://fritz.com/nl-nl/p...003079#section-comparison ):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TexnM4tK7kOJsBQbujqj32d1WY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jzo4Np4WTDI5GObY5GrxehFU.jpg?f=user_large

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

NxCPU schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:58:
Ik ben (nog) geen klant bij Freedom.
Freedom beweert op hun "Modems" pagina dat de Fritz!box 7690 met glas overweg kan:

[...]

Maar volgens de productpagina — op de Fritz!box website —waar ze in dat zelfde verhaal naar linken, kan de 7690 alleen met DSL overweg. Gaat het om verkeerde informatie? Of is de Fritz!box 7690 van Freedom toch een custom model?

Freedom website:

[Afbeelding]

Gelinkte Fritzbox website ( https://fritz.com/nl-nl/p...003079#section-comparison ):

[Afbeelding]
Op diezelfde pagina staat:
Even on the cable or fibre optic modem (ONT), the FRITZ!Box 7690 with the 2.5-gigabit WAN socket feels right at home.
Internet gaat dan via de WAN poort vanuit de ONT.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• NxCPU
  • Niet online
MetalfanBlackness schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:05:

Op diezelfde pagina staat:

[...]

Internet gaat dan via de WAN poort vanuit de ONT.
Erg verwarrend want bij de 5690 Pro staat —naast DSL — expliciet aangegeven: "Glasvezel (AON, GPON)". Betekent dit dat in de 5690 Pro al een ONT ingebouwd is?
EDIT: Zelfs de iconen bij de plaatjes geven DSL en Fiber aan. En bij de 7690 alleen DSL.

[ Voor 9% gewijzigd door NxCPU op 12-05-2026 13:24 ]

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

NxCPU schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:22:
[...]

Erg verwarrend want bij de 5690 Pro staat —naast DSL — expliciet aangegeven: "Glasvezel (AON, GPON)". Betekent dit dat in de 5690 Pro al een ONT ingebouwd is?
EDIT: Zelfs de iconen bij de plaatjes geven DSL en Fiber aan. En bij de 7690 alleen DSL.
De 5690 Pro heeft een SFP poort waar een SFP module in kan en daar kan een glasvezel kabel in.

Fritz heeft het vooral over modellen met zo'n SFP poort als hij het over fiber optic routers heeft.
NxCPU schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:22:
[...]

De plaatjes gaan meer over de fysieke aansluiting die hij aan kan, en niet wat hij kan ondersteunen.

[ Voor 21% gewijzigd door MetalfanBlackness op 12-05-2026 19:00 ]

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Staat toch op Freedom's pagina? https://www.freedom.nl/diensten/freedom-modems
Dit modem is geschikt voor glasvezelverbindingen met een GPON of XGSPON ONT, een NTU (mediaconverter) en natuurlijk voor DSL (koper) verbindingen.
Oftewel, deze sluit je op de ONT aan. Hij kan wel de snelheden aan.

Dat in tegenstelling tot sommige andere die je direct op de fiber aansluit. (Zoals die 5590)
Dit modem is voor glasvezelverbindingen van de typen AON en GPON waarbij de glasvezel direct op de 'fiber-poort' wordt aangesloten.
Kan me voorstellen dat als je niet zo heel veel ervaring hebt met glas dat het allemaal wat duizelt met afkortingen, maar komt erop neer: dit is gewoon "een modem" die PPPoE ondersteunt, want dat is eigelijk het enige dat je nodig hebt. Dat is het protocol waarmee je de verbinding opzet naar Freedom.

[ Voor 56% gewijzigd door Keypunchie op 12-05-2026 13:32 ]

• NxCPU
  • Niet online
Keypunchie schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:28:
Staat toch op Freedom's pagina? https://www.freedom.nl/diensten/freedom-modems

[...]

Oftewel, deze sluit je op de ONT aan. Hij kan wel de snelheden aan.

Dat in tegenstelling tot sommige andere die je direct op de fiber aansluit.
Dat is mijn vraag. Of de 5690 Pro direct op fiber/glas aangesloten kan worden, omdat er al een ONT in is.

• NxCPU
  • Niet online
MetalfanBlackness schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:28:
[...]

De 5690 Pro heeft een SFP poort waar een SFP module in kan en daar kan een glasvezel kabel in.

Fritz heeft het vooral over modellen met zo'n SFP poort als hij het over fober optic routers heeft.

[...]

De plaatjes gaan meer over de fysieke aansluiting die hij aan kan, en niet wat hij kan ondersteunen.
Jezus wat een woud. Er is bij ons in het flatgebouw nog geen glas aangelegd. Maar tot de gevel. Al sinds november 2023. Ik ga pas een nieuw modem kopen als ik weet wat er gaat gebeuren.

• Keypunchie
  • Niet online
Hangt ervanaf of hij kan: Is de techniek GPON of XGSPON? De ene ondersteunt de 5690 wel, den andere niet.

Zelf heb ik intussen geleerd om niet te moeilijk te doen: de ONT de ONT laten en daarachter gewoon een modemrouter die PPPoE ondersteunt.

[ Voor 18% gewijzigd door Keypunchie op 12-05-2026 13:36 ]

• NxCPU
  • Niet online
Keypunchie schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:35:
Hangt ervanaf of hij kan: Is de techniek GPON of XGSPON? De ene ondersteunt de 5690 wel, den andere niet.

Zelf heb ik intussen geleerd om niet te moeilijk te doen: de ONT de ONT laten en daarachter gewoon een modemrouter die PPPoE ondersteunt.
Welke techniek. Dat weet ik dus niet. Van Gelder Telecom (de aannemer van KPN) blijft de aanleg de-woningen-in maar voor zich uit schuiven. Ben de eerste datum zelfs voor niets thuis geweest. Niemand is gekomen. Vrije dag kwijt, nog steeds geen glas. Vandaar dat ik op zoek ben. Per 23 juni 2026 loopt mijn contract af. Zelf heb ik geen modems meer. En ik wil nu wel zelf weer een hebben. Maar de 7690 doet geen 6GHz Wi-Fi. Het is ook nooit makkelijk.

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:39
Ik heb al jaren probleemloos een SFP+ XGS-PON module in mijn Fritzbox 5690, met Freedom als provider en KPN als belichter. Routervrijheid begint bij het NTP, niet de ONT.

https://fsfe.org/activities/routers/routers.nl.html

• NxCPU
  • Niet online
voorstad schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:53:
Ik heb al jaren probleemloos een SFP+ XGS-PON module in mijn Fritzbox 5690, met Freedom als provider en KPN als belichter. Routervrijheid begint bij het NTP, niet de ONT.

https://fsfe.org/activities/routers/routers.nl.html
Die informatie ga ik lezen als ik thuis ben straks. Dankjewel.

• Barre73
NxCPU schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:45:
[...]

Welke techniek. Dat weet ik dus niet. Van Gelder Telecom (de aannemer van KPN) blijft de aanleg de-woningen-in maar voor zich uit schuiven. Ben de eerste datum zelfs voor niets thuis geweest. Niemand is gekomen. Vrije dag kwijt, nog steeds geen glas. Vandaar dat ik op zoek ben. Per 23 juni 2026 loopt mijn contract af. Zelf heb ik geen modems meer. En ik wil nu wel zelf weer een hebben. Maar de 7690 doet geen 6GHz Wi-Fi. Het is ook nooit makkelijk.
Techniek zal XGS-PON worden. Alleen bij incidentele nieuwbouw of na-aansluitingen in oude projecten (van voor 2020) zou je nog AON kunnen krijgen. Al het andere is XGS-PON.
En zoals anderen al aangeven: Er is niet zoveel voordeel te halen uit het direct glasvezel in de router steken met een SFP module. Je hebt bovendien de provider nodig om zaken aan te passen als je een eigen ONT wil gebruiken. En als je graag 6Ghz ondersteuning wil kan je net wat makkelijker een geschikte router vinden.

De ONT van de provider klikt direct op de FTU dus als je vanaf daar een UTP kabel in je Fritzbox steekt ben je net zo snel en het scheelt een boel hoofdpijn. Enige is dat het een stopcontact extra kost want die ONT heeft uiteraard wel stroom nodig.

• NxCPU
  • Niet online
Barre73 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:07:
[...]

Techniek zal XGS-PON worden. Alleen bij incidentele nieuwbouw of na-aansluitingen in oude projecten (van voor 2020) zou je nog AON kunnen krijgen. Al het andere is XGS-PON.
[Snip]
Dank voor de uitleg. Het flatgebouw waarin ik woon is opgeleverd in 1958. Betekent dat AON?

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:45
NxCPU schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:27:
[...]

Dank voor de uitleg. Het flatgebouw waarin ik woon is opgeleverd in 1958. Betekent dat AON?
Nee. Dat zou kunnen, maar dat hoeft zeker niet. Dit hangt af van de situatie welke apparatuur er in de POP hangt.

• NxCPU
  • Niet online
JohDB schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:38:
[...]

Nee. Dat zou kunnen, maar dat hoeft zeker niet. Dit hangt af van de situatie welke apparatuur er in de POP hangt.
Zucht. Die PoP heb ik geen toegang toe. Ik ga rustig wachten op wat het wordt. Dankjewel.

• Keypunchie
  • Niet online
Welke techniek. Dat weet ik dus niet. Van Gelder Telecom (de aannemer van KPN) blijft de aanleg de-woningen-in maar voor zich uit schuiven. Ben de eerste datum zelfs voor niets thuis geweest. Niemand is gekomen. Vrije dag kwijt, nog steeds geen glas. Vandaar dat ik op zoek ben.
Ik snap je situatie niet, helemaal, geloof ik.

Ook omdat ik niet goed weet hoe het bij flats werkt. Jij hebt ergens een glasvezel liggen bij de voordeur ofzo? In principe gaat ook Freedom namelijk niks doen als je niet al een aansluiting hebt.

• NxCPU
  • Niet online
Keypunchie schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:10:
[...]

Ik snap je situatie niet, helemaal, geloof ik.

Ook omdat ik niet goed weet hoe het bij flats werkt. Jij hebt ergens een glasvezel liggen bij de voordeur ofzo? In principe gaat ook Freedom namelijk niks doen als je niet al een aansluiting hebt.
spoiler: Lang(dradig) verhaal samengevat.
Januari 2023.
Mooie brochures van KPN over glasvezel aanleg in de brievenbus. Of je je interesse kon aangeven. Er was in 2023 ook een renovatie en verduurzaming van het flatgebouw waarin ik woon (door de verhuurder). Daarna zou — volgens KPN — de aan leg van FttH van start gaan.

November 2023.
Glasvezelkabel aanleg is door de hele wijk voltooid. Greppels in de stoep en straat, met in de stoepen vertakkingen richting de panden (flats, laagbouw, winkels, alles). Daarna blijft het stil. Postcode check geeft nog steeds alleen DSL 100/30 aan.

Eind januari 2024.
Postcode check geeft wel aan dat glasvezel is aangelegd. Maar, "word tegengehouden door de eigenaar van het pand". Dat veranderde een paar weken later in "binnenkort beschikbaar.".

Juni 2025.
De postcode check geeft nog steeds "binnenkort beschikbaar" aan. Ik bel met KPN Klantenservice die mij vertellen dat het al wel kan maar dat ik een DSL abonnement moet afsluiten en aangeven om dit zo snel mogelijk naar glas om te laten zetten. Heb ik gedaan via Breedbandwinkel. Dat was ook allemaal goed doorgekomen bij KPN. Mijn DSL aansluiting ging van 100/30 naar 200/30. En er was gelijk glas aangevraagd.

Eind oktober 2025.
De postcode check geeft nog steeds aan "binnenkort beschikbaar".
Na meerdere keren geen oplevering van glas (afspraken vooruitschuiven en Van Gelder Telecom en KPN elkaar de schuld geven) heb ik de aanvraag voor glasvezel omzetting geannuleerd. Ik blijf dus op DSL.

Vandaag.
Zoektocht op GoT begonnen voor een nieuwe ISP.

Nu.
Net gecontroleerd. De postcode check geeft nu alleen DSL 204/31 aan. Zowel bij KPN als Freedom. Ook met postcode+huisnummer van buren en de winkeliers op de begane grond van mijn flatgebouw. Maar met postcode+huisnummer checks voor de zijstraten staat nog wel glasvezel mogelijkheid als binnenkort.
Ik ga straks over naar Freedom. Nog steeds op het KPN netwerk helaas. Nog steeds alleen DSL. Maar dit gaat mij te ver. Wat een verlakkerij.

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 15:07

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

NxCPU schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:53:
[...]
Ik ga straks over naar Freedom. Nog steeds op het KPN netwerk helaas. Nog steeds alleen DSL. Maar dit gaat mij te ver. Wat een verlakkerij.
Zo te lezen heb jij zelf nog geen glasvezelaansluiting, ligt het enkel in de straat. Voor een flat vroeg iemand hier eerder hoe dat gaat. Het hele voortraject voor de infra aanleg verloopt dan via de VVE, minimaal het VVE bestuur, op basis van een aanleg plan dat VVE bestuur en glasvezel installatie aannemer overeenkomen.

Dat verschilt een beetje per VVE en gebouw hoe groot en complex zo'n project is, kan zijn dat het bestuur eerst nog een ALV instemming wil. Stel er zijn gasleidingen in jouw gebouw in de meterkasten waar ook voor het glasvezel aanleggen boringen nodig zijn. Kan goed dat het bestuur dan liever een ALV besluit op zak heeft. En anders verwacht je op de eerstvolgende ALV zeker een update, dat zij als bestuur akkoord hebben gegeven op welk aanlegplan. Het geeft tenslotte wat overlast, ook al is het onder de telecomwet allemaal ruimhartig toegestaan alsof het werk is aan een bestaande installatie.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:05
NxCPU schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:53:
[...]
spoiler: Lang(dradig) verhaal samengevat.
Januari 2023.
Mooie brochures van KPN over glasvezel aanleg in de brievenbus. Of je je interesse kon aangeven. Er was in 2023 ook een renovatie en verduurzaming van het flatgebouw waarin ik woon (door de verhuurder). Daarna zou — volgens KPN — de aan leg van FttH van start gaan.

November 2023.
Glasvezelkabel aanleg is door de hele wijk voltooid. Greppels in de stoep en straat, met in de stoepen vertakkingen richting de panden (flats, laagbouw, winkels, alles). Daarna blijft het stil. Postcode check geeft nog steeds alleen DSL 100/30 aan.

Eind januari 2024.
Postcode check geeft wel aan dat glasvezel is aangelegd. Maar, "word tegengehouden door de eigenaar van het pand". Dat veranderde een paar weken later in "binnenkort beschikbaar.".

Juni 2025.
De postcode check geeft nog steeds "binnenkort beschikbaar" aan. Ik bel met KPN Klantenservice die mij vertellen dat het al wel kan maar dat ik een DSL abonnement moet afsluiten en aangeven om dit zo snel mogelijk naar glas om te laten zetten. Heb ik gedaan via Breedbandwinkel. Dat was ook allemaal goed doorgekomen bij KPN. Mijn DSL aansluiting ging van 100/30 naar 200/30. En er was gelijk glas aangevraagd.

Eind oktober 2025.
De postcode check geeft nog steeds aan "binnenkort beschikbaar".
Na meerdere keren geen oplevering van glas (afspraken vooruitschuiven en Van Gelder Telecom en KPN elkaar de schuld geven) heb ik de aanvraag voor glasvezel omzetting geannuleerd. Ik blijf dus op DSL.

Vandaag.
Zoektocht op GoT begonnen voor een nieuwe ISP.

Nu.
Net gecontroleerd. De postcode check geeft nu alleen DSL 204/31 aan. Zowel bij KPN als Freedom. Ook met postcode+huisnummer van buren en de winkeliers op de begane grond van mijn flatgebouw. Maar met postcode+huisnummer checks voor de zijstraten staat nog wel glasvezel mogelijkheid als binnenkort.
Als bewoner van een appartementengebouw (4 appartementen) viel het mij ook op dat wij de laatsten in de straat waren waar glasvezel het pand ingebracht werd. Het leek, in ons geval, alsof KPN-netwerk éérst alle overige aansluitingen in de straat op orde willen maken en pas dán met de VvE wilde schakelen.

Heb je al aan het bestuur van de VvE gevraagd of zij überhaupt al wat van KPN gehoord hebben? En als je zo graag glasvezel wil, waarom bied je niet aan om dit, namens / in opdracht van de VvE te regelen?

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• Keypunchie
  • Niet online
@NxCPU Wat een treurnis, idd. Overstappen kan. Weet wel dat op zich de ISPs niet degene zijn die het netwerk aanleggen, danwel een aansluiting leggen. Dat is een "andere tak" van KPN. En daar mag Freedom dan ook weer op wachten.

Qua modem, gewoon hun DSL modem. Als dat glasvezel er ooit komt, dan is het misschien omwisselen, maar waarschijnljker, gewoon achter de ONT plaatsen.

• NxCPU
  • Niet online
Keypunchie schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:32:
@NxCPU Wat een treurnis, idd. Overstappen kan. Weet wel dat op zich de ISPs niet degene zijn die het netwerk aanleggen, danwel een aansluiting leggen. Dat is een "andere tak" van KPN. En daar mag Freedom dan ook weer op wachten.

Qua modem, gewoon hun DSL modem. Als dat glasvezel er ooit komt, dan is het misschien omwisselen, maar waarschijnljker, gewoon achter de ONT plaatsen.
Voor ik in dit topic mijn vraag stelde ging ik er vanuit dat glasvezel nog haalbaar was. Dus vandaar dat ik wilde weten of de 7690 inderdaad zowel DSL als glas/fiber aankan. Ik ga ook niets bij Freedom aankaarten nu ik weet dat glas ineens niet meer kan. Ik berust mij erin. Maar ik blijf niet bij een partij die mij beflikkert. Helaas is met DSL — volgens mij — KPN niet volledig uit te schakelen. Ik berust erin dat ik in de digitale rimboe van Nederland woon: https://www.rodi.nl/amste...at-glasvezel-links-liggen
En faal nummer 1: https://www.totaaltv.nl/n...ijgt-reggefiber-glasvezel
En faal nummer 2:https://netwerk.kpn.com/s...pn-en-gemeente-amsterdam/
Kijk maar eens naar de datums van alle drie.

Ik ga gewoon nu voor DSL inderdaad en inderdaad hopelijk in de toekomst als er glas is, omwisselen.

[ Voor 3% gewijzigd door NxCPU op 12-05-2026 18:46 ]

• NxCPU
  • Niet online
OruBLMsFrl schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:14:
[...]

Zo te lezen heb jij zelf nog geen glasvezelaansluiting, ligt het enkel in de straat. Voor een flat vroeg iemand hier eerder hoe dat gaat. Het hele voortraject voor de infra aanleg verloopt dan via de VVE, minimaal het VVE bestuur, op basis van een aanleg plan dat VVE bestuur en glasvezel installatie aannemer overeenkomen.

Dat verschilt een beetje per VVE en gebouw hoe groot en complex zo'n project is, kan zijn dat het bestuur eerst nog een ALV instemming wil. Stel er zijn gasleidingen in jouw gebouw in de meterkasten waar ook voor het glasvezel aanleggen boringen nodig zijn. Kan goed dat het bestuur dan liever een ALV besluit op zak heeft. En anders verwacht je op de eerstvolgende ALV zeker een update, dat zij als bestuur akkoord hebben gegeven op welk aanlegplan. Het geeft tenslotte wat overlast, ook al is het onder de telecomwet allemaal ruimhartig toegestaan alsof het werk is aan een bestaande installatie.

[ Voor 8% gewijzigd door NxCPU op 12-05-2026 18:51 ]

• NxCPU
  • Niet online
Bernard0343 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:32:
[...]

Als bewoner van een appartementengebouw (4 appartementen) viel het mij ook op dat wij de laatsten in de straat waren waar glasvezel het pand ingebracht werd. Het leek, in ons geval, alsof KPN-netwerk éérst alle overige aansluitingen in de straat op orde willen maken en pas dán met de VvE wilde schakelen.

Heb je al aan het bestuur van de VvE gevraagd of zij überhaupt al wat van KPN gehoord hebben? En als je zo graag glasvezel wil, waarom bied je niet aan om dit, namens / in opdracht van de VvE te regelen?
De verhuurder — Eigen Haard — is de enige eigenaar van zo'n beetje alle woningen en winkelpanden bij mij in de straat. Alleen de middelbare school bij mij in de straat is volgens mij niet van hun.

EDIT:
Eigen Haard ligt in bed met Ziggo. Ziggo mocht als enige (tijdens de renovatie en verduurzaming in 2023) nieuwe kabels en een aansluitpunt in de flats zelf aanleggen en door de achtergevel heen boren (van buiten naar binnen). De modelwoningen (een per flat) hebben ook Ziggo internet.

Het is inderdaad wel veel wat ik schreef, maar in de spoiler schreef ik ook al het volgende. De eigenaar is dus Eigen Haard. Ook van het flatgebouw recht aan de overkant.:
"Eind januari 2024.
Postcode check geeft wel aan dat glasvezel is aangelegd. Maar, "word tegengehouden door de eigenaar van het pand". Dat veranderde een paar weken later in "binnenkort beschikbaar."."

[ Voor 29% gewijzigd door NxCPU op 12-05-2026 19:04 ]

• Bernard0343
NxCPU schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:50:
[...]

De verhuurder — Eigen Haard — is de enige eigenaar van zo'n beetje alle woningen en winkelpanden bij mij in de straat. Alleen de middelbare school bij mij in de straat is volgens mij niet van hun.

EDIT:
Eigen Haard ligt in bed met Ziggo. Ziggo mocht als enige (tijdens de renovatie en verduurzaming in 2023) nieuwe kabels en een aansluitpunt in de flats zelf aanleggen en door de achtergevel heen boren (van buiten naar binnen). De modelwoningen (een per flat) hebben ook Ziggo internet.

Het is inderdaad wel veel wat ik schreef, maar in de spoiler schreef ik ook al het volgende. De eigenaar is dus Eigen Haard. Ook van het flatgebouw recht aan de overkant.:

[...]
Je woont in een complex dat eigendom is van een woningcorporatie. Tja.... Dan ligt het eraan wanneer de WoCo dit wil doen, ik kan me voorstellen dat ze dit combineren met andere onderhoudswerkzaamheden aan het pand.

Zonder de geschiedenis nog helemaal scherp te hebben, volgens mij is Eigen Haard 'ooit' betrokken geweest bij de oprichting van 'Kabeltelevisie Amsterdam', wat uiteindelijk, na een riedel fusies en overnames, onderdeel van Ziggo is geworden.

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 15:07

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Inderdaad @Bernard0343, zonder toestemming mogen glasvezel installatie teams niet naar binnen. Je kunt dan hooguit met meer huurders nog een petitie aanbieden @NxCPU dat jullie toch echt graag ook glasvezel willen in het gebouw, blaadje centraal ophangen en vragen of mensen willen bijtekenen met hun huisnummer of zo'n soort actie. Maar je blijft ook bij mijn beste weten hierin compleet van hun goede wil afhankelijk. En als die zoals jij en Bernard zeggen echt helemaal into the coax zijn, wat een bijzonder verhaal heb je dan eigenlijk ook. Sterkte daar!

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• NxCPU
  • Niet online
Bernard0343 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:51:
[...]

Je woont in een complex dat eigendom is van een woningcorporatie. Tja.... Dan ligt het eraan wanneer de WoCo dit wil doen, ik kan me voorstellen dat ze dit combineren met andere onderhoudswerkzaamheden aan het pand.

Zonder de geschiedenis nog helemaal scherp te hebben, volgens mij is Eigen Haard 'ooit' betrokken geweest bij de oprichting van 'Kabeltelevisie Amsterdam', wat uiteindelijk, na een riedel fusies en overnames, onderdeel van Ziggo is geworden.
Schreef ik toch, ze konden het al doen — toestemming geven aan KPN — in 2023 tijdens de renovatie en verduurzaming van de twee flatgebouwen. Maar toen kreeg alleen Ziggo toestemming. En daarna hielden ze de aanleg van glas tot in huis tegen, volgens de postcode check.

Klopt van Kabeltelevisie Amsterdam B.V. Daar waren — onder andere — alle Amsterdamse woningbouwcoöperaties en de Gemeente Amsterdam onderdeel van.

• Barre73
Out.of.Control schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 07:02:
[...]

XGS-PON is nog niet opengesteld maar staat gepland voor einde juni voor openstelling. Blijkbaar staat de Freedom PC Check een beetje te vroeg open.
KPN laat beschikbaarheid pas zien (middels het 4Gbit abonnement) na openstelling dus daar zit het verschil.

En inderdaad, overgang van AON (GoF) naar XGS-PON is net als elke andere migratie naar een andere belichter. Je wordt omgepatcht en je hebt een andere NTU nodig (een ONT dus). Dus je kan wat downtime verwachten, afhankelijk van wie wat doet op welk moment.

Voordeel voor jou is wel dat je een nieuw mode FTU hebt en de ONT daarvoor is in principe Doe Het Zelf.
Dus als Freedom dat ook als DHZ ziet, dan kan je wachten tot je oude verbinding wegvalt, dan de NT wisselen en weer aansluiten. Maar ik weet niet of Freedom dat ook zo ziet eigenlijk. Of ze een ONT pre-provisioned opsturen zodat je die zef opklikt en hij vanzelf actief wordt, of dat je moet bellen en ze op afstand activeren. Of dat een monteur altijd moet activeren...

• NxCPU
  • Niet online
OruBLMsFrl schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:56:
Inderdaad @Bernard0343, zonder toestemming mogen glasvezel installatie teams niet naar binnen. Je kunt dan hooguit met meer huurders nog een petitie aanbieden @NxCPU dat jullie toch echt graag ook glasvezel willen in het gebouw, blaadje centraal ophangen en vragen of mensen willen bijtekenen met hun huisnummer of zo'n soort actie. Maar je blijft ook bij mijn beste weten hierin compleet van hun goede wil afhankelijk. En als die zoals jij en Bernard zeggen echt helemaal into the coax zijn, wat een bijzonder verhaal heb je dan eigenlijk ook. Sterkte daar!
Het eerste wat KPN ons toestuurde — in januari 2023 — was een mooi pakket informatie over glasvezel en de geplande aanleg daarvan bij ons, met daarbij een intentieverklaring om op glasvezel over te willen stappen, samen met het verzoek om die in te vullen.

• Bernard0343
OruBLMsFrl schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:56:
Hoho! Ik zeg helegaar niets over de huidige voorkeuren van welke woningcorporatie dan ook... 😉

• NxCPU
  • Niet online
Bernard0343 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:26:
[...]

Hoho! Ik zeg helegaar niets over de huidige voorkeuren van welke woningcorporatie dan ook... 😉
Ha ha, maar ik wel hoor. Misschien vandaar een verwarring?

• Out.of.Control
Barre73 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:23:
[...]

XGS-PON is nog niet opengesteld maar staat gepland voor einde juni voor openstelling. Blijkbaar staat de Freedom PC Check een beetje te vroeg open.
KPN laat beschikbaarheid pas zien (middels het 4Gbit abonnement) na openstelling dus daar zit het verschil.

En inderdaad, overgang van AON (GoF) naar XGS-PON is net als elke andere migratie naar een andere belichter. Je wordt omgepatcht en je hebt een andere NTU nodig (een ONT dus). Dus je kan wat downtime verwachten, afhankelijk van wie wat doet op welk moment.

Voordeel voor jou is wel dat je een nieuw mode FYU hebt en de ONT daarvoor is in principe Doe Het Zelf.
Dus als Freedom dat ook als DHZ ziet, dan kan je wachten tot je oude verbinding wegvalt, dan de NT wisselen en weer aansluiten. Maar ik weet niet of Freedom dat ook zo ziet eigenlijk. Of ze een ONT pre-provisioned opsturen zodat je die zef opklikt en hij vanzelf actief wordt, of dat je moet bellen en ze op afstand activeren. Of dat een monteur altijd moet activeren...
Bedankt voor de info. Dat wordt wel interessant, want de geplande overstap datum is 5 juni. Benieuwd of het dan inderdaad XGSPON gaat worden. We gaan het meemaken :)

• Bernard0343
NxCPU schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:24:
[...]

Het eerste wat KPN ons toestuurde — in januari 2023 — was een mooi pakket informatie over glasvezel en de geplande aanleg daarvan bij ons, met daarbij een intentieverklaring om op glasvezel over te willen stappen, samen met het verzoek om die in te vullen.
Volgens mij, als minder dan x-procent van de bewoners deze verklaring niet retour stuurt, dan gaat KPN ook geen 'haast' maken met de aanleg.

Je hebt dus met drie verschillende 'clubs' te maken:
  • KPN.
  • Eigen Haard.
  • Je buren.
Mijn advies, staar je niet blind op één provider, kijk eens op welke wijze je wél een rappe internetverbinding in huis kan krijgen (kabel, Starlink, 5g, packetradio?). Want de kans bestaat dat dit nog een aardige tijd kan duren.

[ Voor 3% gewijzigd door Bernard0343 op 12-05-2026 21:11 ]

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33
Ik lijk vanaf rond 5:48 geen internet meer te hebben (Almere, oostvaarders, fiber operator).

Ben ik alleen (en moet ik verder zoeken lokaal) of is er een groter probleem?

(En het werkt weer, niets gedaan, was ineens terug)

[ Voor 14% gewijzigd door badnews.nl op 13-05-2026 07:51 ]

• NxCPU
  • Niet online
Bernard0343 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:09:
[...]

Volgens mij, als minder dan x-procent van de bewoners deze verklaring niet retour stuurt, dan gaat KPN ook geen 'haast' maken met de aanleg.

Je hebt dus met drie verschillende 'clubs' te maken:
  • KPN.
  • Eigen Haard.
  • Je buren.
Mijn advies, staar je niet blind op één provider, kijk eens op welke wijze je wél een rappe internetverbinding in huis kan krijgen (kabel, Starlink, 5g, packetradio?). Want de kans bestaat dat dit nog een aardige tijd kan duren.
Lees deze email van KPN nou eens, van 29 juni 2025. Ontvangen na slechts 6 dagen als DSL klant bij KPN, omdat ik bij de overstap gelijk omzetting naar glas had aangevraagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpZoi7ezPk6yCI11-qQrU2jBhnM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gAg3qxyvNO6IECwWLfqMK1iL.jpg?f=user_large

In de email staat dat ze voor 22 augustus met mij contact zullen opnemen voor het maken van een afspraak voor de aanleg. Er is zelfs al veel eerder dan die datum contact met mij opgenomen daarvoor. Er zijn ook meerdere afspraken gemaakt door KPN om de aansluiting in huis te realiseren. Maar Van Gelder Telecom schoof de datum steeds met een paar weken op. Een keer zelfs met 2 maanden.Eigen Haard heeft alleen december 2023 en januari 2024 de realisering tegengehouden (volgens de postcode check in ieder geval).

EDIT: Kabel gaat nooit gebeuren. Hier is alleen Ziggo kabel. Ziggo is de nieuwe UPC van Liberty Global. Ik heb geen behoefte aan opnieuw onterechte spookrekeningen en andere ellende. Die andere ga ik onderzoeken of dat hier mogelijk is. Ik heb nog 10 dagen daarvoor.

[ Voor 7% gewijzigd door NxCPU op 13-05-2026 10:35 ]

• Barre73
NxCPU schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:26:
[...]

Lees deze email van KPN nou eens, van 29 juni 2025. Ontvangen na slechts 6 dagen als DSL klant bij KPN, omdat ik bij de overstap gelijk omzetting naar glas had aangevraagd.

[Afbeelding]

In de email staat dat ze voor 22 augustus met mij contact zullen opnemen voor het maken van een afspraak voor de aanleg. Er is zelfs al veel eerder dan die datum contact met mij opgenomen daarvoor. Er zijn ook meerdere afspraken gemaakt door KPN om de aansluiting in huis te realiseren. Maar Van Gelder Telecom schoof de datum steeds met een paar weken op. Een keer zelfs met 2 maanden.Eigen Haard heeft alleen december 2023 en januari 2024 de realisering tegengehouden (volgens de postcode check in ieder geval).

EDIT: Kabel gaat nooit gebeuren. Hier is alleen Ziggo kabel. Ziggo is de nieuwe UPC van Liberty Global. Ik heb geen behoefte aan opnieuw onterechte spookrekeningen en andere ellende. Die andere ga ik onderzoeken of dat hier mogelijk is. Ik heb nog 10 dagen daarvoor.
@NxCPU Zou je je adres willen delen in een DM. Dan wil ik ook wel eens kijken hoe dat bij KPN er uit ziet. In het bijzonder wat Van Gelder allemaal meldt en hoe ze weg komen met het telkens opschuiven.

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als voormalig XS4ALL klant kan ik zeggen dat Freedom zich niet kan meten aan het voormalige XS4ALL.

Support is slecht en bijdehand! Planning is incapabel.

Ik heb een maand geleden een internetaansluiting aangevraagd. Die is netjes bevestigd. Oude abonnement is opgezegd. Ik schakel de apparatuur vanmorgen om naar de nieuwe ONT... geen glasvezel.

Ik bellen, 20 minuten wachten, er zit duidelijk maar 1 persoon op de klantenservice. Na 10 minuten komt de aap uit de mouw, de glasvezel is nog niet omgezet en dat gaat pas maandag gebeuren. Vandaag is natuurlijk een brugdag en wordt er geen glasvezel opgeleverd. Dat hebben ze bij het bevestigen van het abbo over het hoofd gezien, kan gebeuren. Ik zit dus 4 dagen zonder internet. De klantenservicemedewerker vond het niet de schuld van Freedom, gedroeg zich neerbuigend en bijdehand. Man man man...

Spijt dat ik niet gewoon naar Budget internet ben gegaan.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:29
-DarkShadow- schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:19:
Als voormalig XS4ALL klant kan ik zeggen dat Freedom zich niet kan meten aan het voormalige XS4ALL.

Support is slecht en bijdehand! Planning is incapabel.

Ik heb een maand geleden een internetaansluiting aangevraagd. Die is netjes bevestigd. Oude abonnement is opgezegd. Ik schakel de apparatuur vanmorgen om naar de nieuwe ONT... geen glasvezel.

Ik bellen, 20 minuten wachten, er zit duidelijk maar 1 persoon op de klantenservice. Na 10 minuten komt de aap uit de mouw, de glasvezel is nog niet omgezet en dat gaat pas maandag gebeuren. Vandaag is natuurlijk een brugdag en wordt er geen glasvezel opgeleverd. Dat hebben ze bij het bevestigen van het abbo over het hoofd gezien, kan gebeuren. Ik zit dus 4 dagen zonder internet. De klantenservicemedewerker vond het niet de schuld van Freedom, gedroeg zich neerbuigend en bijdehand. Man man man...

Spijt dat ik niet gewoon naar Budget internet ben gegaan.
Je had hier natuurlijk ook de overstapservice voor kunnen gebruiken, daarmee had je jezelf deze ellende bespaard. Zelf opzeggen is altijd een risico. Ook als het wel werd doorgetrokken had er op het hele traject ook zomaar een breuk kunnen zitten, waardoor je er een paar dagen/weken uitligt

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
mad-dog schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:25:
[...]

Je had hier natuurlijk ook de overstapservice voor kunnen gebruiken, daarmee had je jezelf deze ellende bespaard. Zelf opzeggen is altijd een risico. Ook als het wel werd doorgetrokken had er op het hele traject ook zomaar een breuk kunnen zitten, waardoor je er een paar dagen/weken uitligt
Ik heb de overstapservice gebruikt :-(

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:10
Dat getuigt van weinig tot geen service..

• Jelsie
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-05 18:00
-DarkShadow- schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:26:
[...]

Ik heb de overstapservice gebruikt :-(
Als het goed is wordt je oude abonnement dan pas opgezegd als je nieuwe in gaat, tenminste dat was bij mij pas. Mijn freedom abonnement werd ook pas 6 dagen later geactiveerd maar het mailtje van de kpn kreeg ik pas toen mijn abonnement geactiveerd was. Dus wellicht dat je gewoon weer je oude apparatuur aan kan sluiten en alsnog internet hebt.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:22
In de Filmwijk in Almere heeft vannacht de verbinding er van ~1:30 tot ~5:30 uit gelegen. Belichting via Fiber Operator, AON. Freedom zelf meldt niks.

In de wijk melden KPN en Odido klanten hetzelfde, al lijkt bij hun de storing wel tot ver in de ochtend te duren (apparatuur van Fiber Operator beter in staat om weer 'up' te komen na storingen? )

@Barre73 weet jij toevallig van werkzaamheden van KPNNetwerkNL hier in de wijk? 50 meter bij mijn adres vandaan, kruising Bunuellaan en busbaan, is er een gat gegraven van ongeveer 2 bij 2 meter en zijn ze met glasvezels in de weer, en mogelijk op meerdere plekken in de wijk. Ben benieuwd wat ze aan het doen zijn en of de storing hier iets mee te maken heeft. PoP zit volgens mij aan het begin van die straat (tussen veluwedreef en het terrein van de kinderopvang) maar is toch nog wel 100 meter verderop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brJ3T7_CDxImTROf7dh3BFmHHYY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6ZJUCq1g2uFx6PiugMvKa7rS.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door eymey op 19-05-2026 11:03 ]

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Barre73
eymey schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:01:
In de Filmwijk in Almere heeft vannacht de verbinding er van ~1:30 tot ~5:30 uit gelegen. Belichting via Fiber Operator, AON. Freedom zelf meldt niks.

In de wijk melden KPN en Odido klanten hetzelfde, al lijkt bij hun de storing wel tot ver in de ochtend te duren (apparatuur van Fiber Operator beter in staat om weer 'up' te komen na storingen? )

@Barre73 weet jij toevallig van werkzaamheden van KPNNetwerkNL hier in de wijk? 50 meter bij mijn adres vandaan, kruising Bunuellaan en busbaan, is er een gat gegraven van ongeveer 2 bij 2 meter en zijn ze met glasvezels in de weer, en mogelijk op meerdere plekken in de wijk. Ben benieuwd wat ze aan het doen zijn en of de storing hier iets mee te maken heeft. PoP zit volgens mij aan het begin van die straat (tussen veluwedreef en het terrein van de kinderopvang) maar is toch nog wel 100 meter verderop.

[Afbeelding]
Nee, ik zie zo niks maar dat zegt niks. Ik zie niet alles.

Ik zie wel inderdaad de verstoring (op meerdere Dslams) en die is om 10:42 als opgelost gemeld.

Was dit oranje glasvezel of blauwe waar ze ze bezig waren?

• Out.of.Control
Barre73 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:23:
[...]

Voordeel voor jou is wel dat je een nieuw mode FTU hebt en de ONT daarvoor is in principe Doe Het Zelf.
Mooie plottwist: kreeg gisteren een mail van Freedom dat XGSPON "niet meer bestelbaar is" :o . En of AON ook akkoord is. Wat mij betreft prima, dan kan de NTU lekker blijven zitten en loop ik ook niet het risico dat er bij het ompatchen een vergissing wordt gemaakt.

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:17

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik zit in een verhuizing van een woning met XGS-PON naar een nieuwbouwwoning met AON. Inmiddels is mijn glasvezellijn geactiveerd door Freedom, maar ik heb alleen een FTU in de meterkast. Ik heb Freedom gebeld want ik ben niet anders gewend in mijn vorige huizen dat ik altijd óf een NTU óf een ONT had.

Ik heb daarom ook niet gekozen voor de installatieservice, want ik gebruik altijd mijn eigen hardware en normaal gesproken kan een monteur dus voor mij niet meer doen dan een UTP-kabel van mijn router naar een NTU of ONT leiden.

Ik heb de Freedom-helpdesk gebeld maar de persoon die ik te spreken kreeg had eigenlijk geen idee waar ik het allemaal over had. Die kwam niet verder dan “Tja, probeer het maar aan te sluiten en als u niet verder komt, dan kunt u altijd nog de installatieservice afnemen.” Voor mijn reactie dat er voor mij niks aan te sluiten valt op een FTU, leek ie redelijk doof te zijn.

Goed, omdat ik geen zin heb om te wachten heb ik een patch cover besteld zodat ik uiteindelijk geen NTU nodig heb. Maar is het wel logisch dat ik helemaal geen ondersteuning krijg vanuit Freedom om mijn glasvezellijn te gebruiken?? Moeten zij niet óf een NTU óf een patch cover regelen?

ingen vill veta var du köpt din tröja

• Barre73
gday schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:24:
Ik zit in een verhuizing van een woning met XGS-PON naar een nieuwbouwwoning met AON. Inmiddels is mijn glasvezellijn geactiveerd door Freedom, maar ik heb alleen een FTU in de meterkast. Ik heb Freedom gebeld want ik ben niet anders gewend in mijn vorige huizen dat ik altijd óf een NTU óf een ONT had.

Ik heb daarom ook niet gekozen voor de installatieservice, want ik gebruik altijd mijn eigen hardware en normaal gesproken kan een monteur dus voor mij niet meer doen dan een UTP-kabel van mijn router naar een NTU of ONT leiden.

Ik heb de Freedom-helpdesk gebeld maar de persoon die ik te spreken kreeg had eigenlijk geen idee waar ik het allemaal over had. Die kwam niet verder dan “Tja, probeer het maar aan te sluiten en als u niet verder komt, dan kunt u altijd nog de installatieservice afnemen.” Voor mijn reactie dat er voor mij niks aan te sluiten valt op een FTU, leek ie redelijk doof te zijn.

Goed, omdat ik geen zin heb om te wachten heb ik een patch cover besteld zodat ik uiteindelijk geen NTU nodig heb. Maar is het wel logisch dat ik helemaal geen ondersteuning krijg vanuit Freedom om mijn glasvezellijn te gebruiken?? Moeten zij niet óf een NTU óf een patch cover regelen?
Dat ligt eraan wat er tijdens je bestelling is gecommuniceerd lijkt me.
En je zegt dat je uiteindelijk geen NT nodig hebt met die patchcover. Maar heb je wel een router met SFP module dan?

Klein detail uit hun algemene voorwaarden:
Artikel 9. Monteur en Aansluiting
9.1 Als je kiest voor een glasvezelverbinding, dan is een monteur verplicht om de Aansluiting in orde te maken. Bij een DSL-verbinding is dit niet verplicht, maar je kunt kiezen voor hulp van een monteur. Hier rekenen wij een eigen bijdrage voor. De monteurskosten kun je vinden op www.freedom.nl/diensten.

Dus zij moeten een gratis monteur sturen om jouw verbinding in orde te maken (lees: NT plaatsen). Vrij simpel lijkt me.

[ Voor 15% gewijzigd door Barre73 op 21-05-2026 09:39 ]

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Barre73 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:37:
[...]

Dat ligt eraan wat er tijdens je bestelling is gecommuniceerd lijkt me.
En je zegt dat je uiteindelijk geen NT nodig hebt met die patchcover. Maar heb je wel een router met SFP module dan?
Ik heb het niet met ze gehad over dat ik nog extra hardware (NTU of op z'n minst een patch cover) moest hebben, omdat ik er eigenlijk vanuit ging dat zij daar wel voor zouden zorgen. Ik heb inderdaad routers met SFP-poorten, en vandaag krijg ik een SFP-module van FS.com binnen. De patch cover is ook net binnen. Ik heb een kabel van LC/APC naar SC/UPC LC/UPC naar SC/APC die ik op een keystone in mijn patch panel uit laat komen, en van daaruit een korte SC/UPC LC/UPC kabel naar mijn router. Volgens mij kom ik er dan ook wel. Voor in de tussentijd ben ik in dat nieuwbouwhuis online via Starlink, omdat KPN ook al veel te laat de glasvezellijn klaar had voor gebruik.
Klein detail uit hun algemene voorwaarden:
Artikel 9. Monteur en Aansluiting
9.1 Als je kiest voor een glasvezelverbinding, dan is een monteur verplicht om de Aansluiting in orde te maken. Bij een DSL-verbinding is dit niet verplicht, maar je kunt kiezen voor hulp van een monteur. Hier rekenen wij een eigen bijdrage voor. De monteurskosten kun je vinden op www.freedom.nl/diensten.

Dus zij moeten een gratis monteur sturen om jouw verbinding in orde te maken (lees: NT plaatsen). Vrij simpel lijkt me.
Dat is scherp van je! Bedankt voor deze info! Daar zal ik weer even contact over opnemen.

Ik zie bij de helpdesk-pagina's echter ook dit staan:
Freedom levert zelf geen NTU's (Network Termination Unit). Heb je een NTU? Dan is deze mogelijk geplaatst door je netwerkleverancier of ben je hier zelf verantwoordelijk voor.

NTU's die je van een vorige provider mee hebt genomen kan Freedom niet ondersteunen. Mocht jouw NTU defect gaan ben je ook zelf verantwoordelijk voor het vervangen hiervan wanneer je gebruik wilt maken van een NTU.

Uitzonderingen hierin zijn de NTU's die geplaatst worden op het aQuestora netwerk. Deze worden geplaatst door de netwerkleverancier en kunnen ook door hun vervangen worden.

Voor ONT's (Optical Network Terminal) op GPON en XGSPON is dit anders geregeld. Hier wordt de hardware geregeld door de netwerkleverancier of door Freedom zelf.
Dus, het beleid is dat Freedom dus alleen een NTU levert als je ook een Fritzbox koopt of huurt, denk ik? Maar dan is vrije routerkeuze dus uiteindelijk niet heel erg vrij ...

• Jelsie
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-05 18:00
gday schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:08:
[...]

Ik heb het niet met ze gehad over dat ik nog extra hardware (NTU of op z'n minst een patch cover) moest hebben, omdat ik er eigenlijk vanuit ging dat zij daar wel voor zouden zorgen. Ik heb inderdaad routers met SFP-poorten, en vandaag krijg ik een SFP-module van FS.com binnen. De patch cover is ook net binnen. Ik heb een kabel van LC/APC naar SC/UPC die ik op een keystone in mijn patch panel uit laat komen, en van daaruit een korte SC/UPC kabel naar mijn router. Volgens mij kom ik er dan ook wel. Voor in de tussentijd ben ik in dat nieuwbouwhuis online via Starlink, omdat KPN ook al veel te laat de glasvezellijn klaar had voor gebruik.

[...]

Dat is scherp van je! Bedankt voor deze info! Daar zal ik weer even contact over opnemen.

Ik zie bij de helpdesk-pagina's echter ook dit staan:

[...]

Dus, het beleid is dat Freedom dus alleen een NTU levert als je ook een Fritzbox koopt of huurt, denk ik? Maar dan is vrije routerkeuze dus uiteindelijk niet heel erg vrij ...
Als jij een TK-01 FTU in je kast hebt hangen, dan gaat daar een SC/APC stekker in. Heb jij een patchkabel SC/APC naar wat jij nodig hebt?

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Jelsie schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:56:
[...]

Als jij een TK-01 FTU in je kast hebt hangen, dan gaat daar een SC/APC stekker in. Heb jij een patchkabel SC/APC naar wat jij nodig hebt?
Excuus, inderdaad, mijn kabel is van SC/APC naar LC/UPC. Ik raak ook helemaal tureluurs in dat oerwoud van al die afkortingen. :P

[ Voor 10% gewijzigd door gday op 21-05-2026 12:39 ]

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-05 16:06

pentode

illuster en luisterrijk

gday schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:34:
[...]

Excuus, inderdaad, mijn kabel is van SC/APC naar LC/UPC. Ik raak ook helemaal tureluurs in dat oerwoud van al die afkortingen. :P

Mompelt glazig, iets over een plaatje dat meer zegt dan 1k woorden ;-P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2j1c8yS4IE3rPHXUyt9hAdGy7Lk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eFA24c6gEjm7Ybm61EiRHoeM.png?f=user_large

De mens leert. Het mensdom niet.

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 23:01
gday schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:08:
[...]
Ik heb ook zonder gekozen maar de verbinding werd pas actief nadat iemand van KPN de zaak had aangesloten. (Lees een NTU geplaatst en met collega in de wijkcentrale gebeld)
offtopic:
Yay Freedom! Ook echt een bewuste keuze voor deze <3 provider.

[ Voor 6% gewijzigd door zeef op 22-05-2026 07:58 ]

• Siebsel
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:13
Nou, eerste ervaring niet al te best: als het goed is wordt donderdag a.s. de verbinding opgeleverd en ik heb ze dik twee weken geleden al gemaild met een paar vragen daarover, nooit meer wat op teruggehoord.

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Siebsel schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:02:
Nou, eerste ervaring niet al te best: als het goed is wordt donderdag a.s. de verbinding opgeleverd en ik heb ze dik twee weken geleden al gemaild met een paar vragen daarover, nooit meer wat op teruggehoord.
Ik zou ze even bellen

• mcmd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:49
Siebsel schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:02:
Zelf had ik ook wel een moeilijke start met Freedom, nu bijna zo’n 2 jaar terug. Het goede nieuws is (voor mij) dat daarna de verbinding zelf goed is. Dat is voor mij belangrijk, en uiteindelijk ook het type provider (niet alleen commercieel gericht).

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:20

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

mcmd schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:44:
[...]

Zelf had ik ook wel een moeilijke start met Freedom, nu bijna zo’n 2 jaar terug. Het goede nieuws is (voor mij) dat daarna de verbinding zelf goed is. Dat is voor mij belangrijk, en uiteindelijk ook het type provider (niet alleen commercieel gericht).
Ik kan dit beamen, vanochtend voor het eerst sinds ik bij Freedom zit iets van een klapperende verbinding gehad. Verder niets anders dan lof.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Pagina: 1 ... 82 83 Laatste