@
pentode nee niet helemaal. Het e.e.a. heeft te maken met de MTU die je wilt en hoe OPNsense en de driver daar mee om gaat. Onder de streep maak je dus 1 extra interface aan die je puur gebruikt om de MTU te zetten en een VLAN (dus geen interface) omdat Freedom een tagged vlan wilt zien. Ik ga er dan even vanuit dat je via een belichter verbind waarbij VLAN tagging nodig is.
Ik zal ook even proberen uit te leggen hoe en wat en je een werkende config te geven; Normaal gesproken heb je op ethernet een MTU grote van 1500 bytes. Zou je internet verbinding een kleinere MTU grote hebben dan krijg je last van fragmentatie waardoor je overhead krijgt en dat resulteert weer in een tragere verbinding.
PPPoE zorgt voor overhead omdat het een header van 8 bytes toevoegd. Wil je dus een een effectieve MTU van 1500 bytes kunnen behouden dan zou je die voor PPPoE op 1508 moeten zetten want 1500 + 8 = 1508.
VLAN tagging zorgt voor een additionele overhead van 4 bytes. Daarmee kom je dus op 1500 + 8 + 4 op 1512 bytes totaal.
Nu is het in OPNSense zo dat je de MTU van een driver dus alleen kunt zetten op het moment dat je daadwerkelijk een interface aanmaakt. Kijk ik dus naar mijn situatie dan zit de ONT aangesloten op de ethernet poort die in OPNSense als "igb0" wordt gezien. Omdat door die interface dus zowel de vlan tag als de PPPoE sessie moet maak ik dus een extra interface aan (bijvoorbeeld OPT1) en daarvan zet ik de MTU op 1512 (1500 + 8 + 4).
Vervolgens ga ik naar devices -> VLAN en maak ik op IGB0 een VLAN aan. In mijn geval ODF + Fiberoperator is dat vlan tag=6. Het resultaat is dat ik dus een "igb0_vlan6" krijg. Ik ga daar verder geen interface oid maken. Het vlan moet simpelweg bestaan.
Nu ga ik naar devices -> point to point: Hier maak ik dus de PPPoE device aan en onder "link interfaces" kies ik de "igb0_vlan6" die ik zojuist heb aangemaakt.
Nadat ik de PPPoE interface heb aangemaakt ga ik naar assignments en selecteer ik hem bij WAN onder het dropdown menu.
Als laatste ga ik naar de WAN interface. We weten nu dat PPPoE een overhead heeft van 8 bytes. Dus bij de MTU zet ik 1508 in zodat ik effectief een MTU van 1500 heb.
Bij IPv4 kies ik niet voor DHCP maar voor PPPoE om een IPv4 addres toegewezen te krijgen.
IPv6 configuratie
Bij IPv6 doe ik het net even wat anders. Daar kies ik voor DHCPv6 en stel ik bij DHCPv6 client configuration het volgende in;
VLAN Priority: disabled
Prefix delegation size: 48
Request prefix only [x]
Send prefix hint [x]
De rest leeg of unticked.
Dit resulteert er in dat je nu een IPv6 prefix toegewezen krijgt. Je krijgt van Freedom geen IPv6 adres op je WAN interface.
Bij je LAN interface kies je onder IPv6 config voor track interface en daar kies je de WAN interface. Je krijgt daar onder dan configuratie opties voor track interface. Daar laat je alles leeg behalve deze optie:
Assign prefix ID: 1
Als je meerdere interfaces hebt dan zorg je dat iedere interface een andere ID heeft.
Nu ga je onder services naar "Router Advertisements" en daar maak je een advertisement voor je LAN interface (en eventuele andere lokale interfaces aan). Deze zetten we even op advanced en die vullen we met de waarden hier onder in. De rest mag leeg of default/none/off blijven.
Interface: LAN (of welke interface je hier ook configureerd)
Mode: Assisted
Minimum interval: 200
Maximum interval: 600
Preference: medium
Default Lifetime: 3600
Preferred Lifetime: 3600
Valid Lifetime: 7200
Hop limit: 64
Enable DNS [x]
Recursive DNS Servers (RDNSS): 2001:4860:4860::8888 en 2001:4860:4860::8888 (dit is google DNS) Als je eigen DNS wilt draaien vul dan het local en global IP van de betreffende interface van je router in)
Recursive DNS Servers Lifetime: 1800
Routes: ::/0 Dit betekend dat je OPNSense router zichzelf als default gateway presenteert
Route Lifetime: 1800
Remove route: Automatic
Let op: De waarden hierboven bij Router Advertisement zijn zeer belangrijk. Als je hier zomaar vanaf wijkt dan ga je inconsistent gedrag krijgen. IPv6 werkt dan bijvoorbeeld wel onder windows maar niet onder IOS of android of juist andersom.
Optioneel: ONT web interface. Op de sticker op mijn ont staat dat het IP adres van de webinterface 192.168.18.1 is maar dat kan voor jou anders zijn. Nu hebben we zojuist OPT1 aangemaakt en we weten dat die untagged op de ONT is aangesloten. Daarom ga ik die interface nu het ip adres 192.168.18.2/24 geven. Vervolgens ga ik naar firewall -> NAT -> outbound en daar maak ik een outbound NAT rule aan op de interface OPT1 met als source "any". Nu kan ik vanaf iedere willekeurige computer op mijn netwerk naar 192.168.18.1 gaan en op de ONT inloggen.