[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:05

pentode

illuster en luisterrijk

synoniem schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:12:
Zover ik weet gebruikt Odido geen PPPOE en is dat de reden dat je het profiel van Freedom of KPN in je Fritzbox moet kiezen. Bij zowel mijn AON als GPON aansluiting was er geen verschil in het profiel van KPN of Freedom. Bij mijn broer die overging naar Odido wel namelijk DHCP, VLAN 300, bij KPN PPPOE, VLAN 4 en 6 en PPPOE.
Bij mij werkte het 'freedom profiel' niet. Mogelijk is dat al aangepast. Handmatig instellen ging wel goed:
zie een stukje terug in dit topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/84616574#84616574

De mens leert. Het mensdom niet.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:49

The Zep Man

πŸ΄β€β˜ οΈ

synoniem schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:12:
Bij zowel mijn AON als GPON aansluiting was er geen verschil in het profiel van KPN of Freedom.
Ik kan dit beamen. Als oud-XS4ALL-klant (=KPN op een KPN-lijn) die migreerde naar Freedom (op dezelfde KPN-lijn) hoefde ik geen instellingen te veranderen op mijn router. De algemene instellingen voor KPN/XS4ALL werken ook voor Freedom (over KPN).

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• NiPeng
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Dank voor uw reacties. Ik ga de boel in gang zetten.

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:46

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben vanochtend over gezet van Odido naar Freedom. Internet had ik zo weer werkend via mijn eigen OPNSense router.

Alleen de televisiedecoder werkend krijgen heeft meer voeten in de waarde. Ik had https://github.com/bartschermer/Freedom-IPTV-with-OPNsense deze al gevonden. Ik krijg het alleen niet werkend.

En geen idee of het te maken heeft met dat die tutorial 5 jaar oud is. Ik krijg alleen twee hele andere default routes op de WAN_IPTV interface ( 2 100.x adressen ).

Ik dacht in eerste instantie dat mijn Ubiquiti switch IGMP niet goed door gaf. MIjn OPNsense machine heeft 4 poorten waarvan maar 2 bezet, dus ook zonder switch getest en rechtstreeks op igb2 alles geconfigureerd, maar hier krijg ik de exact zelfde symptomen.

De decoder start op, krijgt netjes een IP van het interne VLAN ( 192.168.4.x ), heeft netjes alle updates gedownload en geinstalleerd, het menu werkt netjes, maar zodra ik een kanaal wil kijken blijft het scherm zwart en krijg ik een foutmelding.

In OPNSense zie ik bij een packet capture wel dat ik uitgaand wel als ik van kanaal wissel, maar inkomend volgt er ogenschijnlijk geen response.

Iemand die recent die dit ook bij de hand heeft gehad en kan helpen?

En als "poor mans" oplossing. Is het mogelijk om toch een Fritzbox te nemen, die het IPTV gedeelte laten afhandelen maar dat mijn OPNSense machine wel het publieke IP krijgt op de WAN interface?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Mumsel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:27
@mkleinman
De twee 100.x default routes die je ziet zijn normaal bij Freedom. Die komen via DHCP-option 121 (classless static routes) en zijn CGNAT-achtig. Je hoeft ze niet handmatig toe te voegen of te verwijderen, laat ze gewoon staan.

Wat er nu misgaat bij jou:

Decoder krijgt IP (192.168.4.x), updates en menu β†’ dat loopt via je normale internet-VLAN (waarschijnlijk VLAN 6 / hoofd-WAN).

Live TV (kanaal wisselen) β†’ zwart scherm + fout β†’ de multicaststreams (UDP, 224.x) komen niet terug.

Packet capture toont alleen outgoing IGMP-joins β†’ de IGMP-proxy doet zijn werk niet (of de firewall laat de multicast niet door).

Omdat je het ook direct op igb2 hebt getest zonder switch, is IGMP-snooping van de Ubiquiti niet de schuldige.

Probeer dit eens:
  1. WAN_IPTV interface (VLAN 4)
    Ga naar Interfaces β†’ [WAN_IPTV] β†’ DHCP Client β†’ Advanced
    • Send options: dhcp-class-identifier "IPTV_RG"
    • Request options: vink subnet-mask, routers, classless-routes aan (optie 121)
    • Require options: 121 (classless static routes)
    • Laat default gateway uitstaan (of zet op β€œnone”).
    Belangrijk: verwijder alle handmatige static routes/gateways die je eerder (volgens de oude GitHub) had toegevoegd. Die conflicteren nu.
  2. IGMP Proxy (dit is denk ik waar het nu op misgaat)
    Installeer de plugin os-igmp-proxy als je dat nog niet hebt.
    Ga naar Services β†’ IGMP Proxy
    • Upstream interface: WAN_IPTV
      • Networks / Altnet: voeg toe
        • 0.0.0.0/0 (simpelste, werkt vaak) of specifieker (uit recente Freedom-threads):
        • 185.24.175.0/24
        • 185.41.48.0/24
        • 217.166.224.0/22
        • 172.16.25.0/24
    • Downstream interface: jouw InternalIPTV VLAN (192.168.4.x)
    • Quickleave aanzetten.
  3. Firewall rules
    Op WAN_IPTV interface (bovenste regels):
    • IPv4 | | | WAN_IPTV address | | Allow options aan
    • IPv4 | | | 224.0.0.0/4 | | Allow options aan
    Op InternalIPTV interface (jouw 192.168.4.x VLAN):
    • Laat alles outbound toe (of maak een β€œany any” rule met Allow options).
    • Extra regel voor RTP (program restart / VOD):
      • Source: 185.24.175.0/24
      • Destination: IPTV_STB alias (of 192.168.4.x)
      • Protocol: TCP + UDP
    Outbound NAT op WAN_IPTV:
    Maak een outbound NAT rule voor je InternalIPTV subnet β†’ WAN_IPTV (manual outbound NAT mode).
Herstart de IGMP Proxy service na wijzigingen!

Hier staat eventueel nog meer informatie:
https://community.freedom.nl/t/need-help-getting-iptv-to-work-on-own-router/4754
https://community.freedom.nl/t/routing-details-iptv/4673
https://community.freedom.nl/t/opnsense-en-iptv-live-tv/4498

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Held! _/-\o_

Stap voor stap uitgevoerd, oude config weg gegooid, bij het activeren van de 2 firewall rules op de IPTV interface kwam ineens de stream tot leven..

De duivel moet echt in de details zitten want de instellingen die ik had leken al akelig op deze instellingen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Mumsel
Graag gedaan! Ik heb er een tijd terug ook enorm mee zitten stoeien.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mumsel schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:50:
Graag gedaan! Ik heb er een tijd terug ook enorm mee zitten stoeien.
Ik heb te vroeg gejuicht blijkbaar. Ik heb net de kabel vervangen van mijn igb2 poort naar mijn patchpanel, verbinding viel uiteraard weg, maar doet nu weer helemaal niets. }:O

IGMP proxy was down gegaan en komt dan blijkbaar niet meer automatisch terug.

• Mumsel
Hmm, als je in Services β†’ IGMP Proxy β†’ klikt op de Restart knop (niet alleen Enable/Disable).
Tien seconden wacht en checkt of de decoder nu een kanaal kan openen?

Bij mij hielp het om de hele OPNsense router een keer een reboot te geven, daarna eigenlijk nooit meer problemen gehad.

[ Voor 26% gewijzigd door Mumsel op 01-04-2026 15:56 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mumsel schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:55:
Hmm, als je in Services β†’ IGMP Proxy β†’ klikt op de Restart knop (niet alleen Enable/Disable).
Tien seconden wacht en checkt of de decoder nu een kanaal kan openen?
Dat werkt idd. Zodra IGMP proxy weer online is komt de stream ook automatisch weer tot leven. Ik snap alleen even niet waarom die niet automatisch in de lucht komt. Ik snap dat kabel verwijderen dat de hij dat niet leuk vind. maar hij zou toch automatisch moeten herstellen?

• Mumsel
Anders kan je nog een Monit regel maken (System β†’ Diagnostics β†’ Monit) die de igmpproxy service automatisch herstart als hij down gaat. Dat voorkomt dit probleem in de toekomst.

Maar ik zou eerst een keer een hele reboot proberen.

• The Zep Man

The Zep Man

πŸ΄β€β˜ οΈ

mkleinman schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:56:
Dat werkt idd. Zodra IGMP proxy weer online is komt de stream ook automatisch weer tot leven. Ik snap alleen even niet waarom die niet automatisch in de lucht komt. Ik snap dat kabel verwijderen dat de hij dat niet leuk vind. maar hij zou toch automatisch moeten herstellen?
Als de interface diens IP-adres verliest bij het loskoppelen van een kabel (interface is down), dan kan dit problemen geven met bepaalde software die "hard binded" is aan die interface. De oplossing kan zijn om de interface altijd als "up" te beschouwen. Wat je ook kan doen is de interface als enige aan een nieuwe bridge toevoegen en de bridge configureren met de IP-instellingen en niet de onderliggende interface. Interface gaat down, bridge blijft up.

[ Voor 13% gewijzigd door The Zep Man op 01-04-2026 18:52 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

IGMP proxy gaat zelfs plat als in de nacht de decoder op standby gaat ( LED rood voorop de Amino decoder ). Het moment dat ik de IGMP Proxy herstart is de stream met een paar tellen weer online.

Intussen Monit maar ingesteld, elke 30 seconden controleert monit of het proces "igmppr" er nog is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/na_MN9cyT31bs7HsZwxCLjPg-uQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U7rrjeDOtUeSn35rVqfLmcoG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xSCT-HzgWS08JRJZ6gu1MXHidY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jWEteQX7Q5TRM6PJqLicmmZd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RNuVFeHUDTIUC4AAtC_Mb_rAd4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/crdZDzrjMZfTLscEykOcUPGI.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk werkt dit zo.

• The Zep Man

The Zep Man

πŸ΄β€β˜ οΈ

mkleinman schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:55:
IGMP proxy gaat zelfs plat als in de nacht de decoder op standby gaat ( LED rood voorop de Amino decoder ).
Is de STB (decoder) direct aangesloten op de router? Zo ja, test het eens door er een (domme/unmanaged) switch tussen te plaatsen.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

The Zep Man schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:30:
[...]

Is de STB (decoder) direct aangesloten op de router? Zo ja, test het eens door er een (domme) switch tussen te plaatsen.
STB is inderdaad rechtstreeks op mijn OPNSense router aangesloten ( poort igb2 ). En je kon wel eens gelijk hebben dat een domme switch de oplossing is.

Het probleem is waarschijnlijk dat de poort op de router plat gaat waardoor de IGMP Proxy ook onderuit gaat. Met een domme switch blijft die link online.

• The Zep Man

The Zep Man

πŸ΄β€β˜ οΈ

mkleinman schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:35:
STB is inderdaad rechtstreeks op mijn OPNSense router aangesloten ( poort igb2 ). En je kon wel eens gelijk hebben dat een domme switch de oplossing is.
Ho, ho. Ik zei dat het om testen gaat. Het is geen oplossing. Er is geen reden om een extra apparaat en extra energie te gebruiken om dit op te lossen. ;)

Zie mijn eerdere reactie. Je kan in OPNsense een bridge maken, de onderliggende (klapperende) Ethernet interface daaraan toevoegen als member interface, en alles (IP-configuratie, IGMP proxy) op de bridge configureren in plaats van op de Ethernet interface. De bridge blijft online, ook al klapt de Ethernet interface eruit.

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 03-04-2026 09:48 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Toch een simpele 5 poort switch er tussen gezet en daarmee zijn alle IGMP issues voorbij.

Enige wat mij nog wel opvalt.

Zwart beeld
Als de decoder een dag of 2 aan staat dan valt het beeld soms weg terwijl het geluid door speelt. Ook als ik zap dan blijft het scherm zwart terwijl de audio wel veranderd na het zappen.

Glitches in kanalen
Vanavond ( RTL 4 nieuws ) op RTL4 ineens dat geluid heel even stopt, waarna ook het beeld even glitcht. Ene moment een aantal keer per minuut, dan 10 minuten niet en dan weer een paar glitches.

Dit had ik nog niet eerder gezien/gehoord.

Update: Alleen RTL4, National Geographic, NPO1, etc hebben dit issue niet.. Iets specifiek voor die stream?

kwaliteit pauzeren/hervatten
Gisteren even NPO1 gepauzeerd om daarna verder te kijken, maar wat mij daarna opviel is dat de kwaliteit van het beeld veel minder is.

[ Voor 6% gewijzigd door mkleinman op 07-04-2026 20:15 ]

• The Zep Man

The Zep Man

πŸ΄β€β˜ οΈ

Heb je al eens een unicastoplossing geprobeerd, zoals de Canal+ applicatie voor Android TV? Wellicht werkt dat beter voor je.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

The Zep Man schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:19:
[...]

Heb je al eens een unicastoplossing geprobeerd, zoals de Canal+ applicatie voor Android TV? Wellicht werkt dat beter voor je.
Heb jammer genoeg net een nieuwe Samsung ( TizenOS ) gekocht.

Heb op mijn telefoon (Android) idd nog geen issues gehad met TV kijken.

• The Zep Man

The Zep Man

πŸ΄β€β˜ οΈ

mkleinman schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:49:
Heb jammer genoeg net een nieuwe Samsung ( TizenOS ) gekocht.
Een overweging die je kan doen is een tweedehands Chromecast with Google TV (4K) oppikken. Die kan je vaak voor een paar tientjes krijgen en kan een beter alternatief zijn ten opzichte van de meegeleverde Canal+ STB. Een bonus is dat je ook andere streaming services kan gebruiken die (nog) geen Tizen OS-applicatie uitbrengen. En je kan gebruik maken van SmartTube. ;)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

The Zep Man schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:03:
[...]

Een overweging die je kan doen is een tweedehands Chromecast with Google TV (4K) oppikken. Die kan je vaak voor een paar tientjes krijgen en kan een beter alternatief zijn ten opzichte van de meegeleverde Canal+ STB. Een bonus is dat je ook andere streaming services kan gebruiken die (nog) geen Tizen OS-applicatie uitbrengen. En je kan gebruik maken van SmartTube. ;)
Ik heb een Chromecast :) Geen idee of die 4k Capable is. Maar zal dat vanavond eens testen! Tnx.. had ik nog niet over na gedacht dat dat ook kon :)

• The Zep Man

The Zep Man

πŸ΄β€β˜ οΈ

Is dat een Chromecast with Google TV? Zo nee, dan is dat niet hetzelfde apparaat. Je kan mogelijk wel een "domme" Chromecast gebruiken om vanaf een smartphone met de Canal+ applicatie te "casten".

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:11
Voor Samsung is er ook de canal+ app

[ Voor 5% gewijzigd door babbelbox op 08-04-2026 10:53 ]

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Gisteren mijn Odido gestopt, vandaag met Freedom begonnen. ONT vervangen, dat is wel even een andere unit. Die van Odido was glas erin -> ethernet eruit, maar deze nieuwe Huawei (EG8242H) lijkt ff andere koek. Kan ik daar nog leuke dingen mee, of zijn al die extra poorten voor de sier?

Ook heb ik een Ubiquiti Cloud Gateway Fiber. Die zit nu achter de ONT via Ethernet. Maarm ik zit te denken, het moet toch mogelijk zijn om die hele ONT dan over te slaan? Eens onderzoek naar doen (met Odido was het niet gelukt).

Moet nog wel wat gaan doen met de meterkast opruimen...

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13
Keypunchie schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:23:
Ook heb ik een Ubiquiti Cloud Gateway Fiber. Die zit nu achter de ONT via Ethernet. Maarm ik zit te denken, het moet toch mogelijk zijn om die hele ONT dan over te slaan? Eens onderzoek naar doen (met Odido was het niet gelukt).
Hier is wel wat over te vinden, maar de laatste keer dat ik keek was het een hoop gedoe en waren er maar 1 of 2 SFP modules die werkte.

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-04 20:59

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Ja die sfp modules zijn vaak Zaram eentje en fs.com de andere. Gaat je richting de 200 euro kosten voor de ene, die andere daar zelfs voorbij. Als je die echt wilt dan kan ik nog wel even typenummers zoeken die voorbijkwamen, maar altijd checken of er voor jouw specifieke belichter ook wel succesverhalen zijn, niet alles gaat werken zoals je al merkte met Odido. Kan ook nog verstoringen geven naar anderen als je de verkeerde kiest en dan kunnen ze je zo van het netwerk gooien ook.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• ervee
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:32
Specifiek voor de UCG weet ik het niet, maar er zijn zeker 2 SFPs die werken, maar beide hun problemen kennen. Die van FS.com haalde bij mij nooit meer dan 400 Mbps en die van Leolabs gaf problemen met de (live/multicast) TV stream. Ik ben terug gegaan naar de Huawei ONT.

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:32
De Zaram SFP werkte als een speer met Delta XGSPON met de volle 2 Gb, helaas weer terug naar af met Delta kabel na verhuisd te zijn.
Gelukkig zijn ze hier GlasDraad aan het uitrollen en staat de aanvraag voor Freedom al klaar, gelukkig de SFP bewaard. Prima SFP, wordt wel behoorlijk warm maar dat doet de UDM-SE ook….
Zelf goede ervaringen met ondersteuning bij https://schenkict.nl/en/products/zaram-xgs-pon-onu-sfp-1

[ Voor 13% gewijzigd door maupie1967 op 12-04-2026 12:50 . Reden: Toevoeging link Schenkict ]

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:31

Prx

Keypunchie schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:23:
Gisteren mijn Odido gestopt, vandaag met Freedom begonnen. ONT vervangen, dat is wel even een andere unit. Die van Odido was glas erin -> ethernet eruit, maar deze nieuwe Huawei (EG8242H) lijkt ff andere koek. Kan ik daar nog leuke dingen mee, of zijn al die extra poorten voor de sier?

Moet nog wel wat gaan doen met de meterkast opruimen...
Het is de reden dat ik er een huurmodem bij heb genomen voor die paar euro per maand. Dan krijg je geen ONT maar gewoon glas in je Fritzbox. Ik heb daar de UCG Fiber nu achter hangen met ethernet, maar heb de SFP van FS in de bestelling staan. Zal wel even een gil geven als ik hem binnen heb en het zaakje heb draaien. Levertijd is al wel 2 weken, en nog niet onderweg.

• Keypunchie
  • Niet online
@Prx Maar dan zit je toch nog steeds met 2 kastjes, als je geen Fritz wilt? Weet overigens niet of dat bij elke netwerkoperator geld (ik zit op ODF).

Was vooral een beetje verbaasd over het verschil in omvang tussen de oude en nieuwe ONT.

• Prx

Prx

Keypunchie schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:45:
@Prx Maar dan zit je toch nog steeds met 2 kastjes, als je geen Fritz wilt? Weet overigens niet of dat bij elke netwerkoperator geld (ik zit op ODF).

Was vooral een beetje verbaasd over het verschil in omvang tussen de oude en nieuwe ONT.
Nee, want ik had gewoon een patchcover waar ik de fiber al in kon stoppen. Heb dus geen Huawei gekregen om op de patchcover te zetten ofzo. Dus ik heb gewoon passief fiber inkomend in een kastje en daar dan een SC/APC aansluiting op. Die gaat nu dus in de SFP van de Fritzbox 5530 die ik heb. Maar heb de SFP voor mijn UCG Fiber dus in de bestelling staan om direct in contact te zetten met de patchcover. Vanaf dat moment kan de Fritzbox eraf en heb ik gewoon maar één actief device over, waar ik nu de Fritzbox dus even tijdelijk heb als tweede actief device.

En de reden dat ik specifiek even reageer is omdat ik ook Freedom op ODF heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Prx op 12-04-2026 22:31 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Prx schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:31:
[...]

Nee, want ik had gewoon een patchcover waar ik de fiber al in kon stoppen. Heb dus geen Huawei gekregen om op de patchcover te zetten ofzo. Dus ik heb gewoon passief fiber inkomend in een kastje en daar dan een SC/APC aansluiting op. Die gaat nu dus in de SFP van de Fritzbox 5530 die ik heb. Maar heb de SFP voor mijn UCG Fiber dus in de bestelling staan om direct in contact te zetten met de patchcover. Vanaf dat moment kan de Fritzbox eraf en heb ik gewoon maar één actief device over, waar ik nu de Fritzbox dus even tijdelijk heb als tweede actief device.

En de reden dat ik specifiek even reageer is omdat ik ook Freedom op ODF heb.
He maar op die Fritzbox gaat het glas toch ook in een SFP module, wat voor module is dat dan als het geen ONT is? Ik had verwacht dat je die wel in je UCG kon steken.

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:27
Bigs schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:45:
[...]
He maar op die Fritzbox gaat het glas toch ook in een SFP module, wat voor module is dat dan als het geen ONT is? Ik had verwacht dat je die wel in je UCG kon steken.
De SFP-module welke in Fritzbox gebruikt wordt werkt niet in een ander apparaat zoals de UCG. Deze SFP-modules zijn speciaal voor de Fritzbox gemaakt.

• Prx

Prx

De SFP van Fritzbox heeft geen eigen ID, die 'leent' hij van de Fritzbox (AVMXXXX op de sticker). De SFP omsteken naar mijn UCG Fiber werkte dus niet (heb het geprobeerd).

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:18
Wat @Prx zegt. In een "echte" SFP+ module van bv Zaram of FS zit de SoC in de SFP zelf. Bij de Fritz SFPs zit dit er allemaal niet in, dit zit allemaal in de Fritz!Box

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-04 10:10

Thyzz

-=leeg=-

Ik had een geweldige overstap... :-(

Verbinding zou in eerste instantie op 8 april worden opgeleverd.
Bij het inplannen van Glasvezelteam was echter de eerste optie 15 april. Dus dat maar aangegeven.
Krijg ik op donderdag 9 april 's ochtends een mailtje van Freedom. "He we zien dat je verbinding nog niet is omgezet. Gaan we gelijk regelen..." Maar ja ik was niet thuis dus ik kon niks.
Uurtje later. "Gefeliciteerd, de verbinding is omgezet en actief"
Kom ik thuis, ja hoor geen internet. (+ boze zoon)
Dus ben ik uiteindelijk dan zelf de boel maar gaan installeren. Ik had dat juist uit willen besteden omdat ik genoeg gedoe met KPN/Odido heb gehad met kapotte fibers e.d.

Maar vooral de helpdesk... "Tja als het u niet gelukt was, of had willen wachten op Glasvezelteam. Dan had u een week geen internet gehad. We konden de verbinding niet meer terug draaien... "
Het enige wat dan wel voor ze spreekt is dat de 25 euro voor de installatie aan huis niet lijkt te zijn gefactureerd.

5325wp

• Prx

Prx

Nou, die ervaring deel ik inderdaad wel met je. Ik had al DSL van Freedom maar had de 'verhuizing' naar Glasvezel aangevraagd, met een opleverdatum van een maand in de toekomst (eerste mogelijkheid in keuzemenu). Die is uiteindelijk eenzijdig nog met twee weken verschoven toen ik de bevestiging kreeg voor de technische oplevering.

Toen ik de uitnodiging -eindelijk- kreeg om een afspraak te maken met GlasvezelTeam was die dag van de technische oplevering al niet eens meer beschikbaar. Uiteindelijk een week later gezet zodat ik thuis zou zijn. Maar omdat ik al een patchcover erop had zitten van ODF was er niet veel meer nodig dan wat stekkers omsteken, dus dat heb ik dan maar zelf gedaan.

GlasvezelTeam telefonisch gebeld om de afspraak te annuleren.

Het is wel een beetje balen dat er dan uiteindelijk 6 weken zitten tussen de bestelknop en de technische oplevering, maar dat die afspraak maken dan weer zo laat wordt verstuurd dat je niet eens meer de optie hebt om het op die dag te plannen.

Want net als jij @Thyzz heb ik wat nare ervaringen met glasvezel opleveringen in het verleden, waaronder ook niet-werkende vezels. Dus ik had ook graag gewoon een potentieel hoofdpijndossier uitbesteed.

En een weekje wachten op GlasvezelTeam zou een week dubbel betalen worden, want DSL liep door zolang de glasvezel nog niet actief gebruikt werd. Daar had ik dus ook geen zin in, want ik vond het niet 'mijn probleem' dat die planning niet op elkaar past qua uitnodigingen.

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:52
Prx schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:52:
De SFP van Fritzbox heeft geen eigen ID, die 'leent' hij van de Fritzbox (AVMXXXX op de sticker). De SFP omsteken naar mijn UCG Fiber werkte dus niet (heb het geprobeerd).
Apart dat heb ik juist wel gedaan, vanuit de 5530 in m'n UCG Fiber en dat werkte zonder problemen met m'n KPN lijn, heb wel AON btw.

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:27
Theetjuh schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:11:
[...]
Apart dat heb ik juist wel gedaan, vanuit de 5530 in m'n UCG Fiber en dat werkte zonder problemen met m'n KPN lijn, heb wel AON btw.
Bij AON werkt dit meestal wel, bij GPON of XGSPON niet.

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:52
JohDB schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:22:
[...]

Bij AON werkt dit meestal wel, bij GPON of XGSPON niet.
Dank je, ik kon het er niet uithalen of het daar om ging.

• Siebsel
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-04 11:13
Ik ben van plan om over te stappen van KPN glas naar Freedom glas. Niet omdat ik perse ontevreden ben over de KPN verbinding zelf, maar ik kan me steeds minder vinden in het bedrijf en hun werkwijze. We hebben een FTTH verbinding al sinds (ik dacht) 2012 en naar volle tevredenheid, op de experiabox na. Deze heb ik vorig jaar vervangen met een Unifi Cloud Gateway Ultra.

Mijn vraag: hoe zit dit allemaal met de overstap naar Freedom? Ik heb toen ik van XS4ALL naar KPN ging een nieuw ding aan de muur gekregen (ONT?) Dit was bij XS4ALL een passief apparaat met de glasvezel direct naar naar de fritzbox, maar toen ik naar KPN ging is deze vervangen door een actief apparaat waar een RJ45 uitkomt. Blijft deze gewoon hangen en kan ik de verbinding naar mijn UCG gewoon laten zoals deze is? Moet deze terug naar KPN en krijg ik van Freedom een ander? Info volgens de freedom site: Netwerk: KPN | Belichting: KPN | Techniek: XGSPON

Voor hoever ik heb kunnen lezen is mijn UCG icm Freedom geen probleem (VLAN 6 etc., zelfde als bij KPN), dus ik ben niet van plan bij hen een modem te huren of kopen. Daarnaast, ga ik verschil merken qua effectieve snelheid, latency (volgens de UGC nu 3ms), etc? Ik vermoed dat de overstap zelf heel makkelijk zal moeten gaan (netwerk/verbinding blijft immers KPN) maar wil daar toch graag wat extra zekerheid over.

ETA: het gaat alleen om internet. TV kijken doen we via AppleTVs met NLZiet.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:42

WCA

Siebsel schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:20:
Ik ben van plan om over te stappen van KPN glas naar Freedom glas. Niet omdat ik perse ontevreden ben over de KPN verbinding zelf, maar ik kan me steeds minder vinden in het bedrijf en hun werkwijze. We hebben een FTTH verbinding al sinds (ik dacht) 2012 en naar volle tevredenheid, op de experiabox na. Deze heb ik vorig jaar vervangen met een Unifi Cloud Gateway Ultra.

Mijn vraag: hoe zit dit allemaal met de overstap naar Freedom? Ik heb toen ik van XS4ALL naar KPN ging een nieuw ding aan de muur gekregen (ONT?) Dit was bij XS4ALL een passief apparaat met de glasvezel direct naar naar de fritzbox, maar toen ik naar KPN ging is deze vervangen door een actief apparaat waar een RJ45 uitkomt. Blijft deze gewoon hangen en kan ik de verbinding naar mijn UCG gewoon laten zoals deze is? Moet deze terug naar KPN en krijg ik van Freedom een ander? Info volgens de freedom site: Netwerk: KPN | Belichting: KPN | Techniek: XGSPON

Voor hoever ik heb kunnen lezen is mijn UCG icm Freedom geen probleem (VLAN 6 etc., zelfde als bij KPN), dus ik ben niet van plan bij hen een modem te huren of kopen. Daarnaast, ga ik verschil merken qua effectieve snelheid, latency (volgens de UGC nu 3ms), etc? Ik vermoed dat de overstap zelf heel makkelijk zal moeten gaan (netwerk/verbinding blijft immers KPN) maar wil daar toch graag wat extra zekerheid over.

ETA: het gaat alleen om internet. TV kijken doen we via AppleTVs met NLZiet.
Er verandert waarschijnlijk alleen wat in de configuratie. Je blijft zitten op de apparatuur van KPN waar je nu ook op zit. Alleen alles achter het ONT wordt vervangen door apparatuur van freedom, en de configuratie van de apparatuur in de wijkcentrale wordt aangepast.

Share and Enjoy!

• Keypunchie
  • Niet online
Mijn vraag: hoe zit dit allemaal met de overstap naar Freedom? Ik heb toen ik van XS4ALL naar KPN ging een nieuw ding aan de muur gekregen (ONT?) Dit was bij XS4ALL een passief apparaat met de glasvezel direct naar naar de fritzbox, maar toen ik naar KPN ging is deze vervangen door een actief apparaat waar een RJ45 uitkomt.
Dat kastje is inderdaad een ONT, en voor zover ik begrijp heeft dat een unieke identifier, die ze herkennen bij de provider (KPN/Freedom). Die zal dus vervangen worden, beetje afhankelijk van welk netwerk je op zit (ik zit op ODF, dus kan het niet zeggen). Dat is in principe een "verwissel kastje, prik de kabels over" operatie.

Vervolgens moet je nog je UGC (waar dan dus de ethernet kabel van de ONT bij de WAN-poort in gaat) opnieuw configureren met de juiste instellingen (een PPPoE connectie). Die instellingen staan hier: https://helpdesk.freedom....oor-glasvezelverbindingen

• Siebsel
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-04 11:13
Keypunchie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:04:
[...]

Dat kastje is inderdaad een ONT, en voor zover ik begrijp heeft dat een unieke identifier, die ze herkennen bij de provider (KPN/Freedom). Die zal dus vervangen worden, beetje afhankelijk van welk netwerk je op zit (ik zit op ODF, dus kan het niet zeggen). Dat is in principe een "verwissel kastje, prik de kabels over" operatie.
Die heb ik in het verleden inderdaad ook al wel eens zelf vervangen, is een of ander schuifmechanisme, kan met een beetje zorgvuldigheid weinig verkeerd gaan volgens mij. Maar hier hoef ik in principe dus nu nog niets mee te doen? Freedom meldt zelf of ik een nieuwe krijg?
Vervolgens moet je nog je UGC (waar dan dus de ethernet kabel van de ONT bij de WAN-poort in gaat) opnieuw configureren met de juiste instellingen (een PPPoE connectie). Die instellingen staan hier: https://helpdesk.freedom....oor-glasvezelverbindingen
Zo te zien heb ik dat allemaal al zo ingesteld (zit nu ook op het KPN netwerk), behalve de gebruikersnaam. Dus dat gaat wel goedkomen :)

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Als je nu ook al op het KPN netwerk zit en niet van techniek veranderd (AON/GPON/XGSPON) dan hoef je zelfs de gebruikersnaam niet te veranderen. De enige verandering zit verderop waar je verkeer naar Freedom gerouterd wordt in plaats van op het KPN netwerk te blijven.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:42

WCA

Keypunchie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:04:
[...]

Het ONT hoeft technisch gezien alleen bekend te zijn bij de belichter. Alleen als je een eigen ONT wil aansluiten moet je het nieuwe ONT serial naar je provider sturen, die doet daar in principe verder niks meer mee dan doorsturen naar de belichter.

Provisioning gebeurt op een andere laag, namelijk een VLAN, en daar overheen wordt in het geval van Freedom PPPoE 'gesproken'

Share and Enjoy!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-04 20:55
Ik heb ooit een router gekocht van Freedom. Kan ik met vragen over die router ook hier terecht?

Keuzes maken de Mens

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
whahas schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:23:
Ik heb ooit een router gekocht van Freedom. Kan ik met vragen over die router ook hier terecht?
Ja dat hoort bij de ervaringen denk ik.

• Prx

Prx

Prx schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:10:
[...]

Het is de reden dat ik er een huurmodem bij heb genomen voor die paar euro per maand. Dan krijg je geen ONT maar gewoon glas in je Fritzbox. Ik heb daar de UCG Fiber nu achter hangen met ethernet, maar heb de SFP van FS in de bestelling staan. Zal wel even een gil geven als ik hem binnen heb en het zaakje heb draaien. Levertijd is al wel 2 weken, en nog niet onderweg.
Kleine update van mijn kant. Gisteren de GPON ONU stick van FS.com binnengekregen en vandaag getracht te installeren, maar de UCG Fiber geeft de volgende foutmelding:
Cables & Power : Degraded
Faulty SFP EEPROM Detected
Heb dus maar een case aangemaakt bij FS.com en maar even afwachten.

• whahas
Ik heb een Fritz!Box 7590 in bezit. Dat apparaat heeft kuren. Laatst deed de WiFi het niet goed.
Ik heb het apparaat toen van een update voorzien en toen werkte de WiFi weer.

Het gekke is, ik heb automatisch updaten al maanden / jaren aanstaan en dit is al minstens de derde keer dat me opviel dat ie die updates niet automatisch download en installeert, terwijl dat wΓ©l is zoals het ingesteld staat Γ©n ook aangeraden wordt door het apparaat zelf.
Ik vind dat heel opmerkelijk en ook behoorlijk onhandig.

Geen idee wat ik hier het beste mee kan doen. Heeft iemand een tip?

Keuzes maken de Mens

• Keypunchie
  • Niet online
Lijkt op een issue van Fritz zelf. Welke versie heb je nu?

Je kunt de laatste versie hier downloaden: https://download.avm.de/f...zbox-7590/other/fritz.os/

(Wel ff opletten, is het 7590 of 7590ax)

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Prx schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:51:
[...]

Kleine update van mijn kant. Gisteren de GPON ONU stick van FS.com binnengekregen en vandaag getracht te installeren, maar de UCG Fiber geeft de volgende foutmelding:

[...]

Heb dus maar een case aangemaakt bij FS.com en maar even afwachten.
Laat maar, had een heel XGSPON verhaal geschreven, maar jij zult dan iets van AON hebben, of normaal GPON ipv XGSPON vanuit de belichter?

[ Voor 34% gewijzigd door OruBLMsFrl op 18-04-2026 18:50 ]

• Prx

Prx

OruBLMsFrl schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:48:
[...]

Laat maar, had een heel XGSPON verhaal geschreven, maar jij zult dan iets van AON hebben, of normaal GPON ipv XGSPON vanuit de belichter?
Freedom 1Gb GPON via ODF inderdaad, met Fiber als belichter.

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Prx schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:55:
[...]

Freedom 1Gb GPON via ODF inderdaad, met Fiber als belichter.
Die discussies heb ik wat minder gevolgd, maar moet je voor GPON misschien ook een serienummer/GPON ID/FS password (dat je dan krijgt van hun servicedesk) laten registreren bij Freedom voordat je daarmee kan aanmelden op het netwerk, gelijkaardig als bij XGSPON?

[ Voor 4% gewijzigd door OruBLMsFrl op 18-04-2026 19:05 ]

• Prx

Prx

OruBLMsFrl schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:05:
[...]

Die discussies heb ik wat minder gevolgd, maar moet je voor GPON misschien ook een serienummer/GPON ID/FS password (dat je dan krijgt van hun servicedesk) laten registreren bij Freedom voordat je daarmee kan aanmelden op het netwerk, gelijkaardig als bij XGSPON?
Ja, maar de SFP van FS.com heeft een condigureerbare identifier. Dus ik kan die van de Fritzbox configureren en dan werkt het dus zonder een aanpassing bij de belichter. En als ik dan ooit een probleem heb met mijn eigen UniFi gateway dan kan ik de Fritzbox terugprikken en kan dan gewoon door. Vandaar dat er veel zijn die het zo aanpakken.

Maar in dit geval heb ik dus waarschijnlijk een DOA SFP gekregen.

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 23:11

Tuxie

En WeL nU!

Ha medetweakers 8)

Even een kort vraagje, ik ben na de Odido hack overgestapt naar Freedom. Mijn huidige Odido verbinding hangt rechtstreeks aan mijn UDM Pro met een glasvezel SFP. Net even naar de ONT gekeken, dit is een ouderwetse Genexis (weet even de generatie niet, gok de eerste want er zit nog een tweak provider sticker op :+ ). Freedom zou al actief moeten zijn maar Odido wordt pas later stopgezet (volgende week, administratie enzo, don't ask). Net even een nieuwe config met PPoE en VLAN6 aangemaakt en van WAN provider gewisseld, maar hij lijkt (nog) niet te willen verbinden via Freedom. Mis ik iets, moet ik wachten tot volgende week nadat Odido niet meer actief is, en/of moet ik ook iets aan de glasvezelkant gaan doen?

[ Voor 9% gewijzigd door Tuxie op 18-04-2026 22:47 ]

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Als je maar één glasvezel aansluiting hebt en je hebt nu Odido heb je Odido dus. Je kunt niet twee abonnementen hebben over één glasvezel.

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:12
Bovendien, die ouderwetse Genexis klinkt ook als een AON ONT, is dat ook de aansluiting die je via Freedom krijgt? Zo ja, dan kun je β€˜m lekker laten zitten en pas je ODM Pro omzetten naar de Freedom instellingen als je Odido het niet meer doet.
Zo nee, dan zit je wellicht via een andere belichter en zul je waarschijnlijk die Genexis ook los moeten maken, voordat de vezel overgezet zal worden naar de belichter voor Freedom. Dat moet Freedom dan ook wel even laten weten natuurlijk op welke datum dat gaat gebeuren, zodat je niet langer offline bent dan noodzakelijk.

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 23:11

Tuxie

En WeL nU!

Thanks both, ja nieuwe aansluiting wordt ook Aon. Ik wacht wel even tot het signaal is weggevallen dan....

• whahas
Keypunchie schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:34:
Lijkt op een issue van Fritz zelf. Welke versie heb je nu?

Je kunt de laatste versie hier downloaden: https://download.avm.de/f...zbox-7590/other/fritz.os/

(Wel ff opletten, is het 7590 of 7590ax)
Ik heb nu 8.25 op mijn 7590 en zie net dat ik bepaalde instellingen nog moet instellen.
Door handmatig te updaten krijg ik dus de laatste versie. Alleen hoe zorg ik dat ie het uit zichzelf doet?
(Herhaling: automatisch downloaden en installeren van updates stond dus al aan.)

[ Voor 7% gewijzigd door whahas op 19-04-2026 18:15 ]

Keuzes maken de Mens

• Keypunchie
  • Niet online
Op zich zou dat gewoon moeten werken, zolang hij maar wel bereik/connectiviteit op het geplande moment.

Wat je nog zou kunnen doen is je (gratis) registreren bij MyFritz, krijg je in ieder geval elke maand een rapportje.

• whahas
Volgens mij krijg ik dat rapportje al @Keypunchie en daarin wordt niets gezegd over het updaten, dus het probleem wordt daar niet mee opgelost, volgens mij.

Keuzes maken de Mens

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste