[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 80 81 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:12
ja3 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:51:
Nu druk bezig met uit zoeken hoe ipv6 nu precies werkt. Want dat gaat zeker nog niet zo soepeltjes als ipv4 (met ubiquiti hardware in ieder geval).
Niet bekend met Unifi/Ubiquiti voor routers (wel met APs). Het komt erop neer dat je met PPPoE ook een link-local IPv6 moet doen en daar bovenop doe je DHCPv6-PD (prefix delegation) waarbij je je vaste /48-prefix van Freedom krijgt gerouteerd (gedelegate). Hoewel ingewikkeld is het wel gebruikelijk want KPN doet hetzelfde (behalve dat je dan een /56 krijgt ipv /48 en is het niet statisch). Zou een paar klikjes moeten zijn dacht ik.

Verdere routers - ook servers met VM/docker netwerken zijn routers tenzij die netwerken gebridged zijn - achter je eigen router kunnen eventueel kleinere subnetten (langere prefixes) weer krijgen daaruit. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden (statisch, route annouces of verdere DHCPv6-PD), maar dat is stap 2.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nu druk bezig met uit zoeken hoe ipv6 nu precies werkt. Want dat gaat zeker nog niet zo soepeltjes als ipv4 (met ubiquiti hardware in ieder geval).
Ik heb IPv6 net geconfigureerd op een Cloud Gateway Ultra voor Solcon (KPN netwerk).
Misschien heb je hier wat aan
blackd in "[Solcon Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Alleen heb jij een prefix delegation van 48 en jouw WAN is PPPoE, maar die heb je al geconfigureerd neem ik aan.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:43
[...]

Ik ben vorige week ook overgestapt van Odido naar Freedom. Ik had wel een betere ervaring. In die zin dat ik netjes om 00:00 mijn oude ONT/SPF module had uitgezet, halverwege de dag een mailtje kreeg dat de verbinding was geactiveerd en na aansluiten van de Huawei GPON Ont het meteen weer werkende had.

Het voelt inderdaad wel als een downgrade qua techniek. Maar goed ik ben overgestapt omdat Odido nog steeds het bestaan van ipv6 ontkend (en de lijn nu pas open ging voor Freedom).

Heb je hier iets aan? https://www.techconnect.n...ngen-voor-unifi-gateways/
Werkt prima bij de klanten waar ik het ingesteld heb.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
[...]

DHCPv6 aanzetten met een prefix van 48, meer heb ik niet hoeven doen.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:03
Freedom IPv6 op OPNsense:

WAN Interface IPv6 Configuration Type: DHCPv6
WAN Interface Prefix delegation size: 48
WAN Interface Request prefix only: checked

LAN Interface IPv6 Configuration Type: Track Interface
LAN Interface IPv6 Parent interface: WAN
LAN Interface IPv6 Assign prefix ID: tussen 0x0 en 0xffff

Het laatste getal wijst een /64 network toe aan de LAN interface met de 16 bits die beschikbaar zijn op een Freedomverbinding om dit te doen.

Daarna laat je OPNsense aan clients in dat netwerk deze configuratie weten. Services -> Router Advertisements -> [LAN] -> Unmanaged. Controleer ook of Advertise Default Gateway aan staat.

Dat is alles dat nodig is om IPv6 te gebruiken. :)

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:51

ja3

Bedankt allen. IPv6 werkt nu overal goed maar ik heb wel mijn Matter/Thread border routers (Homey/Apple TV) moeten verplaatsen naar een ander VLAN gezien deze mijn Macbook flink in de war brachten waardoor de IPv6 verbinding steeds weg viel. Nog onduidelijk waarom precies maar het werkt!

• Overspark
  • Nu online
ja3 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:58:
Bedankt allen. IPv6 werkt nu overal goed maar ik heb wel mijn Matter/Thread border routers (Homey/Apple TV) moeten verplaatsen naar een ander VLAN gezien deze mijn Macbook flink in de war brachten waardoor de IPv6 verbinding steeds weg viel. Nog onduidelijk waarom precies maar het werkt!
Heb je op je interne netwerk Router Advertisements (RA) aangezet met priority High? Ik heb zelf geen Macbook dus heb er geen ervaring mee, maar heb dit probleem wel eens vaker gehoord als de priority nog op Medium staat.

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:37
gertvdijk schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:00:
...
Ik vind het ook een beetje lame dat deze ONT ook weer moet worden vervangen bij een upgrade, want die zal dan XGS-PON moeten doen en erger, ook weer moeten worden gepatcht in de centrale naar de XGS-PON-apparatuur van FiberOperator.
Ik zie daar nu al tegenop voor de toekomst bij een upgrade naar XGS-PON, dat gaat natuurlijk weer mis met patchen in de centrale zeker? 🥲 Ik hoop dat deze laatste ODF-monteur de labeling van mijn touwtje heeft rechtgezet in hun administratie...
Waarom leveren ze in 2025 niet gewoon XGS-PON eigenlijk met ODF-FiberOperator? Als je een andere ISP op Fiber Operator neemt krijg je dat wel, leid ik af uit de productpagina's aldaar.

Anyways, ik ga ook dit topic maar eens meer lezen en verder volgen!
Ik vermoed dat FiberOperator dat op een vergelijkbare manier doet als KPN:
  • XGS-Pon OLT bijplaatsen (met name de oud Cambrium/Tweak gebieden is gewoon AON
  • Daar de nieuwe klanten op aansluiten
  • Bestaande klanten daar naartoe migreren als ze meer snelheid vragen (met een contract verlenging)
  • Als een groot deel vrijwillig is gemigreerd de rest actief migreren
Alle klanten actief migreren is veel teveel gedoe, dan moet je alle klanten langs.

• gertvdijk
joop99 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:43:
Daar de nieuwe klanten op aansluiten
Maar ik ben nieuwe klant, december 2025.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Voor een eventuele toekomstige migratie van GPON naar XGS-PON hoeft je vaak niet eens opnieuw gepatched te worden. Partijen die nu XGS-PON kunnen leveren hebben over het algemeen volgens mij hun netwerk helemaal geupgrade middels hybrid PON. Dat betekent dat het GPON en het XGS-PON signaal dan tegelijk op alle aansluitingen staat (dat is ook geen probleem want het zijn aparte frequenties).

Een verbinding upgraden van GPON naar XGS-PON is dan niet meer dan een nieuwe XGS-PON ONT leveren en provisionen :)

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 08-01-2026 18:39 ]

• joop99
gertvdijk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:16:
[...]

Maar ik ben nieuwe klant, december 2025.
Ik denk dat fiber operator nog geen XGPon apparatuur heeft staan in de AON gebieden(volgens mij allemaal ex tweak/cambrium) zelf hebben ze GPon gebruikt, dat kan inderdaad goed hybride.

• gertvdijk
GPON + XGS-PON hybride klinkt logisch! Ik zit in ODF-gebied waar voor andere ISPs op Fiber Operator wel al XGS-PON beschikbaar is. (TriNed bijv.)

Verbaast me dat dit goedkoper is om nieuwe klanten op GPON te zetten waar al XGS-PON ligt. Hoe meer je nu op legacy aansluit hoe meer werk je eraan hebt over tijd, lijkt me. Ook niet fijn voor mij als klant om later te moeten switchen van apparatuur bij upgrade, zeker omdat ik dat liever zelf uitkies en aanschaf dan huur.

• The Zep Man
gertvdijk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:22:
Verbaast me dat dit goedkoper is om nieuwe klanten op GPON te zetten waar al XGS-PON ligt. Hoe meer je nu op legacy aansluit hoe meer werk je eraan hebt over tijd, lijkt me. Ook niet fijn voor mij als klant om later te moeten switchen van apparatuur bij upgrade, zeker omdat ik dat liever zelf uitkies en aanschaf dan huur.
Ik huur niets en heb geen apparatuur vervangen. Toen mijn verbinding ooit overging van GPON naar XGS-PON werd gratis de ONT vervangen. Het enige dat voor mijn apparatuur gedaan werd was het aansluiten van de WAN ethernetkabel op de nieuwe ONT.

Als je als tweaker zonder ONT met FttH aan de slag gaat, dan accepteer je de daarbij behorende risico's. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 09-01-2026 08:21 ]

• pwbogaart
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-01 17:06
Hoi, ik heb wat overstap-vragen:
Ik zit nu bij Delta en overweeg over te stappen op Freedom, met name vanwege ideële motieven. Zat voorheen bij xs4all, maar dat was via koper, en KPN had toen nog geen plannen om glas aan te leggen. Inmiddels heb ik glas van Delta én van KPN in huis.
Ook wil ik graag mijn mails naar Europa halen (mail privé nu deels nog via xs4all mail-only, en gmail).
Mijn vragen aan het forum:
  1. Zijn er nog nadelen aan een Delta >> Freedom verkassing?
  2. Zijn er nog bekende verschillen tussen het Delta of het KPN netwerk?
  3. Beter een eigen modem, kopen, of gewoon de huur-fritzbox van Freedom?
  4. Is de mail van Freedom goed genoeg, of kan ik beter naar proton? En wat zou me dat extra opleveren?

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:30
@pwbogaart de mail van freedom is helemaal prima in orde wat mij betreft, freedom is nederlands en proton is zwitsers geloof ik, maar als je internet van freedom hebt dan heb je toch ook mail van ze en is het toch geen keuze tussen freedom of proton ?

• joop99
dss58 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 02:53:
@pwbogaart de mail van freedom is helemaal prima in orde wat mij betreft, freedom is nederlands en proton is zwitsers geloof ik, maar als je internet van freedom hebt dan heb je toch ook mail van ze en is het toch geen keuze tussen freedom of proton ?
Freedom gebruikt https://soverin.com/ voor zijn email.Ziet er in mijn ogen ook goed uit, facturering/levering via Freedom levert uiteraard voordeel op.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
pwbogaart schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:03:
  1. Zijn er nog nadelen aan een Delta >> Freedom verkassing?
  2. Zijn er nog bekende verschillen tussen het Delta of het KPN netwerk?
  3. Beter een eigen modem, kopen, of gewoon de huur-fritzbox van Freedom?
  4. Is de mail van Freedom goed genoeg, of kan ik beter naar proton? En wat zou me dat extra opleveren?
  1. Over het Delta netwerk is op de meeste plekken net zo duur en soms duurder dan KPN WBA aansluitingen. In niet KPN WBA gebieden zoals bij mij in voormalig Reggefiber gebied (2006) is Freedom over KPN netwerk wat goedkoper.
  2. Technisch is er weinig verschil zover ik weet.
  3. Ik prefereer zelf een eigen modem zodat je behalve de provider profiel niets hoeft te wijzigen als je overstapt. En als je niet overstapt verdien je een huur Fritzbox (zeker een tweedehandse) al vrij snel terug.
  4. De mail van Freedom is prima maar waarom zou je een afhankelijkheid van je provider creëren? Combi aanbiedingen van Proton voor mail, cloudopslag en eventueel vpn zijn best wel goede deals. En je krijgt bij Freedom een vast ip adres dus je kan eventueel je eigen mailserver draaien.

• correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:39
Een voordeel van Freedom is dat je je eigen domein kunt koppelen aan de mailservice en daarmee een provider onafhankelijk e-mailadres krijgt (bijvoorbeeld jantje@achternaam.nl) in plaats van jantje@delta.nl of jantje@freedom.nl.

Bij een Freedom abonnement krijg je 1 .nl domein gratis.

Mocht Freedom dan op termijn toch niet bevallen, dan stap je over naar een andere service (bijvoorbeeld Proton) zonder dat je je e-mailadres overal moet wijzigen.

[ Voor 7% gewijzigd door correcto op 24-01-2026 11:57 ]

• pwbogaart
Zo'n eigen domein is wel handig vermoed ik. Ik ben nu nóg bezig om mijn oude xs4all adressen bij alle websites om te zetten (naar gmail; maar daar wil ik nu dus ook vanaf).
dss58 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 02:53:
maar als je internet van freedom hebt dan heb je toch ook mail van ze en is het toch geen keuze tussen freedom of proton?
Nou ja,, o.a. de service om met de spreekwoordelijke "met één druk op de knop" mijn gmail archief over te hevelen leek me wel handig. En de VPN/clouddiensten natuurlijk.

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:11
Ik heb zowel Freedom Mail (voor prive domein) en Proton voor zakelijke mail (ook eigen domein uiteraard). Voordeel en nadeel van Proton is dat alles versleuteld is. Daardoor kun je alleen hun mail clients gebruiken. Op een pc kun je via hun Bridge applicatie wel andere mail clients gebruiken, maar op een smartphone moet je dus hun mail/calendar app gebruiken. Vind ik geen probleem voor wat extra veiligheid, maar is wel goed om bewust van te zijn. Freedom / Soverin is gewoon IMAP, dus kan met elke mail client werken

• pwbogaart
Zakelijke mail loopt via de zaak (en is sowieso onbereikbaar vanaf mijn privé devices), dus dan is Freedom makkelijker denk ik, vanwege integratie in m'n ecosysteem.

• mcmd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:38
jorikc schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:52:
Ik heb zowel Freedom Mail (voor prive domein) en Proton voor zakelijke mail (ook eigen domein uiteraard). Voordeel en nadeel van Proton is dat alles versleuteld is. Daardoor kun je alleen hun mail clients gebruiken. Op een pc kun je via hun Bridge applicatie wel andere mail clients gebruiken, maar op een smartphone moet je dus hun mail/calendar app gebruiken. Vind ik geen probleem voor wat extra veiligheid, maar is wel goed om bewust van te zijn. Freedom / Soverin is gewoon IMAP, dus kan met elke mail client werken
Bij Freedom kun je mail aliasen maken gebruik makend van sub-domeinen, iets als: shops.jouwdomain.nl, waarbij ieder adres als shopNNN@shops.jouwdomein.nl aankomt in je mailbox. Kan zoiets ook met proton mail, dus dat je heel flexibel aliasen bij kunt maken, zonder dat je daarvoor eerst een administratieve handeling voor hoeft te doen?

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-02 15:22
Ook van mijn kant een vraag met betrekking tot overstappen, vooral een praktische vraag. Ik heb nu Ziggo, ben daar an sich heel tevreden over maar door hun schandalige “aanbod” tot verlenging van het contract toch maar weer eens gaan verderkijken. Freedom komt er goed uit qua prijs, en hun standpunten natuurlijk.

Er loopt hier nu vanuit de meterkast een coax naar de tv-kamer/hoek. Freedom zal deze niet gebruiken. Ik begreep dat de tv-box van Freedom via WiFi kan werken, maar ik prefereer een kabel vanwege de stabiliteit. Kan die coax-kabel makkelijk door de Freedom-monteur worden vervangen door een ethernet-kabel of komt daar meer bij kijken?

• atacama
  • Laatst online: 19:47
Of de monteur dit voor je kan doen weet ik niet. Lijkt mij een lastige klus om de kosten in te schatten.
Heb het meerdere keren zelf gedaan en het is in beide gevallen vrij gemakkelijk gelukt.
Hoe ouder je coax kabel is (waarschijnlijk iets met leeftijd huis) hoe harder je moet trekken. Als je wat zoekt voor tips is het prima te doen.
Wat ik altijd doe is een relatief soepele utp kabel en wat zeepsop erop om hem makkelijker door de buis te trekken. Het spannendste is hoe je de kabels aan elkaar vast moet maken.

-= Its dry in the dessert =- So what??

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:09

pentode

illuster en luisterrijk

atacama schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:19:
Of de monteur dit voor je kan doen weet ik niet. Lijkt mij een lastige klus om de kosten in te schatten.
Heb het meerdere keren zelf gedaan en het is in beide gevallen vrij gemakkelijk gelukt.
Hoe ouder je coax kabel is (waarschijnlijk iets met leeftijd huis) hoe harder je moet trekken. Als je wat zoekt voor tips is het prima te doen.
Wat ik altijd doe is een relatief soepele utp kabel en wat zeepsop erop om hem makkelijker door de buis te trekken. Het spannendste is hoe je de kabels aan elkaar vast moet maken.
Een kabel trekkous wil ook helpen. En denk niet dat de monteur dit gaat doen. Je kunt 't altijd vragen ;-) Meestal moet je daarvoor met z'n tweeën en goed op elkaar ingespeeld zijn. De een duwt de ander afstemmend trekt, visa versa. Van tevoren alle slagen uit de utp kabel halen... Harde kern/stugge kabel gebruiken imho.

En en/of in/op bouw afmonteren beide kanten met keystones, LSA-stroken, ja ja. Daar heb je dan wel weer een punch down tool of dogger voor nodig. Sommige tools kun je huren. Of aan beide kanten van de kabel een UTP RJ45 stekkertje volgens 't juiste EIA/TIA 568 B schema aanknijpen. De juiste stekker voor soepel of stug gebruiken.

Vraag: @Black-Death Loopt er geen kpn/telefoon leiding/kabel die kant uit.? Soms is dat al utp. Dat was bij mij (gelukkig) 't geval. Home Plugs zijn ook een alternatief om te overwegen. Zei 't met wisselende ervaring.

Binnenkort hier ook overgestapt op Freedom fiber en zat met eenzelfde probleem. Wilde de eigen router binnen hebben, hergebruiken. De meterkast zit namelijk in de portiekruimte. Daar is een ODF kastje geplaatst. Na een jaar kon je (uiteindelijk) vrij een provider kiezen. In plaats van in beginsel bijvoorbeeld Odido.

Er loopt hier vanaf de groepenkast een coax en een kpn/telefoon (= utp) kabel naar de TV-hoek.
De kpn HK 07 inbouw contact doos vervangen voor een utp keystone. En in de groepenkast een utp opbouw geplaatst.

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 25-01-2026 00:23 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

• synoniem
  • Niet online
Black-Death schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:49:
Ook van mijn kant een vraag met betrekking tot overstappen, vooral een praktische vraag. Ik heb nu Ziggo, ben daar an sich heel tevreden over maar door hun schandalige “aanbod” tot verlenging van het contract toch maar weer eens gaan verderkijken. Freedom komt er goed uit qua prijs, en hun standpunten natuurlijk.

Er loopt hier nu vanuit de meterkast een coax naar de tv-kamer/hoek. Freedom zal deze niet gebruiken. Ik begreep dat de tv-box van Freedom via WiFi kan werken, maar ik prefereer een kabel vanwege de stabiliteit. Kan die coax-kabel makkelijk door de Freedom-monteur worden vervangen door een ethernet-kabel of komt daar meer bij kijken?
Je kan ook overwegen om ethernet over coax (MoCa) adapters te gebruiken. In alle soorten en maten en als je alleen 100 Mbps voor de tv nodig hebt zijn ze zelfs goedkoop te noemen.

• Black-Death
Het wordt meteen erg technisch :D Desalniettemin dank allemaal voor de antwoorden.
Ik bedenk me net nog; ik heb Deco torentjes staan door het huis.
Kan ik de Fritzbox aansluiten op zo'n torentje, en dan de tvbox op een andere torentje? Dan is er alsnog een stuk draadloos, maar oke..

[ Voor 7% gewijzigd door Black-Death op 26-01-2026 14:15 ]

• joop99
Black-Death schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:57:
Het wordt meteen erg technisch :D Desalniettemin dank allemaal voor de antwoorden.
Ik bedenk me net nog; ik heb Deco torentjes staan door het huis.
Kan ik de Fritzbox aansluiten op zo'n torentje, en dan de tvbox op een andere torentje? Dan is er alsnog een stuk draadloos, maar oke..
Live TV is volgens mij nog steeds multicast verkeer, dat werkt niet draadloos (tenzij Canal Digitaal dit inmiddels gewijzigd heeft).

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Het werkt niet goed via Deco's is mijn ervaring. Maar wel via een Fritz wireless repeater. Idd door multicast.

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:41

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

We krijgen binnenkort eindelijk een glasvezelaansluiting! Altijd fan van Freedom geweest, maar nu blijkt:

--- edit, was: Freedom levert maximaal 1gbps, terwijl Fiber.nl op een 24 maanden abonnement zonder meerprijs (tot) 10gbps biedt aan 45 euro per maand in een actie, anders was dat 5 euro per maand duurder geweest. Dat laatste vooral ter indicatie, hoe betaalbaar zulke snelheid kennelijk mogelijk is.--- fiber.nl scoort wel heel slecht op Trustpilot zie ik nu, 2.0 op een schaal van 1-5, ook recente slechte reviews. Je krijgt altijd bias naar slechte reviews want mensen met klachten besteden eerder tijd aan een review dan mensen waar de internet provider onzichtbaar is want goed werkt, maar deze score is zelfs binnen de categorie internetproviders relatief slecht.

Freedom schrijft eind vorig jaar:
https://freedom.nl/nieuws...abit-abonnementen-in-2026

Heeft iemand hier misschien nog nieuws over, hoe ver het ermee staat? 2.5 gbps via fiber operator zou hier echt helemaal prima aansluiten op het netwerkje in huis met diverse 2.5gbps poorten. Nu 1gbps infra bij Freedom investeren en dan later mogelijk lijn upgrade kosten, eventuele onderbrekingen, maakt toch wat terughoudend merk ik om dan vol voor Freedom te gaan. Er staat bij lijn techniek fiber operator gpon 1024/1024, en niet XGSPON, dus vermoedelijk wordt het dan echt technisch omstellen als dat multigigabit van Freedom later als optie erbij komt.

[ Voor 14% gewijzigd door OruBLMsFrl op 27-01-2026 20:02 . Reden: fiber.nl scoort wel heel slecht op Trustpilot zie ik nu ]

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:24

Mr-D.

interpunctie? no hero here

OruBLMsFrl schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:30:
We krijgen binnenkort eindelijk een glasvezelaansluiting! Altijd fan van Freedom geweest, maar nu blijkt: Freedom levert maximaal 1gbps, terwijl Fiber.nl op een 24 maanden abonnement zonder meerprijs (tot) 10gbps biedt aan 45 euro per maand in een actie, anders was dat 5 euro per maand duurder geweest. Dat laatste vooral ter indicatie, hoe betaalbaar zulke snelheid kennelijk mogelijk is.
Freedom schrijft eind vorig jaar:

Heeft iemand hier misschien nog nieuws over, hoe ver het ermee staat? 2.5 gbps via fiber operator zou hier echt helemaal prima aansluiten op het netwerkje in huis met diverse 2.5gbps poorten. Nu 1gbps infra bij Freedom investeren en dan later mogelijk lijn upgrade kosten, eventuele onderbrekingen, maakt toch wat terughoudend merk ik om dan vol voor Freedom te gaan. Er staat bij lijn techniek fiber operator gpon 1024/1024, en niet XGSPON, dus vermoedelijk wordt het dan echt technisch omstellen als dat multigigabit van Freedom later als optie erbij komt.
die hoop ik ik begin vorig jaar al laten varen en als het dan komt vind ik het wel best, wacht wel tot 10G wordt uitgerold. Was daar al klaar voor toen Tweak dat ging roepen. Heb een device die 2,5G doet rest zit op 10G nics aangesloten.

sneller usenet? tips en tricks

• The Zep Man
Ik neem aardig wat dienstverlening af van Freedom (gigabit internetverbinding via KPN, extra IPv4-blok). Hogere snelheden is iets dat redelijk laag op mijn prioriteitenlijstje staat. Fijn dat ze ermee bezig zijn, maar ik kijk hooguit één keer per jaar naar dit nieuws (of lees het in dit topic :P).

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-02 19:28

GG85

.......

Voor de geestelijk opvolger van XS4ALL lopen ze wel erg achter op het gebied van snelheid. Had minimaal 2.5G verwacht ondertussen

• Mr-D.

Mr-D.

GG85 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:35:
Voor de geestelijk opvolger van XS4ALL lopen ze wel erg achter op het gebied van snelheid. Had minimaal 2.5G verwacht ondertussen
Is een kleinere provider met minder geld. Heb liever stabiel internet en lage jitter enzo.

• mcmd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:38
GG85 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:35:
Wel grappig dat je het zo stelt. Voor 99.99% van hun potentiële klanten zal het goed genoeg zijn en speelt een nog hogere snelheid niet zo.

Maar goed, er blijft altijd een klein deel over die meer nodig hebben, dan kan ik me wel voorstellen dat voor deze personen het te traag is en dit dan teleurstellend is.

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Voor ons is het ook niet een harde noodzaak. Tegelijk Ziggo laat nu download snelheden tot zo 1100-1200 zien op wifi7 en bekabeld, en dan ga je omlaag naar 950 met de nieuwe glasvezel.

Vervelender is nu als nieuwe verbinding GPON zoals het er staat, dus welke kleine snelheidsverhoging er ook te zijner tijd maar komt, moet je dan eerst een infra wijziging door het donker heen, op wat dan je primaire verbinding is.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
OruBLMsFrl schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:11:
Voor ons is het ook niet een harde noodzaak. Tegelijk Ziggo laat nu download snelheden tot zo 1100-1200 zien op wifi7 en bekabeld, en dan ga je omlaag naar 950 met de nieuwe glasvezel.

Vervelender is nu als nieuwe verbinding GPON zoals het er staat, dus welke kleine snelheidsverhoging er ook te zijner tijd maar komt, moet je dan eerst een infra wijziging door het donker heen, op wat dan je primaire verbinding is.
Is die download snelheid zo belangrijk dan? .. voordeel van glas is juist de symmetrische karakter .. en dat je uploads ook snel zijn. En als je downtime van je verbinding "vervelend" vind .. dan moet je daar eigenlijk nu ook al een backup voor hebben ... of accepteren dat je internet er een dagje uit kan liggen.

en dat kan ook al gebeuren zonder dat je zelf wat doet ... zoals bij verschillende odido glasvezel klanten de verbinding wegviel omdat de administratie van de aansluitingen in de wijkkast niet klopte .. en daardoor verbindingen wegvielen bij werkzaamheden.

Als je perse het snelste van het snelste wil hebben .. en de provider toch niet zo belangrijk vindt .. dan kan je natuurlijk overstappen naar fiber.nl met hun hoogste snelheid >:)

• Damsplaat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-01 13:23
correcto schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:57:
Een voordeel van Freedom is dat je je eigen domein kunt koppelen aan de mailservice en daarmee een provider onafhankelijk e-mailadres krijgt (bijvoorbeeld jantje@achternaam.nl) in plaats van jantje@delta.nl of jantje@freedom.nl.

Bij een Freedom abonnement krijg je 1 .nl domein gratis.

Mocht Freedom dan op termijn toch niet bevallen, dan stap je over naar een andere service (bijvoorbeeld Proton) zonder dat je je e-mailadres overal moet wijzigen.
Wat wel jammer is, is dat je bij dat gratis Freedom-domein verplicht hun nameservers moet gebruiken. Je kunt het domein daardoor niet tegelijk bij Cloudflare onderbrengen, want Cloudflare vereist ook dat je hun nameservers instelt voor hosting

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

duvekot schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:22:
[...]

Is die download snelheid zo belangrijk dan? .. voordeel van glas is juist de symmetrische karakter .. en dat je uploads ook snel zijn. En als je downtime van je verbinding "vervelend" vind .. dan moet je daar eigenlijk nu ook al een backup voor hebben ... of accepteren dat je internet er een dagje uit kan liggen.

en dat kan ook al gebeuren zonder dat je zelf wat doet ... zoals bij verschillende odido glasvezel klanten de verbinding wegviel omdat de administratie van de aansluitingen in de wijkkast niet klopte .. en daardoor verbindingen wegvielen bij werkzaamheden.

Als je perse het snelste van het snelste wil hebben .. en de provider toch niet zo belangrijk vindt .. dan kan je natuurlijk overstappen naar fiber.nl met hun hoogste snelheid >:)
Internet kan er altijd een dag uit liggen natuurlijk door een storing. Tegelijk kennen we ook allemaal dat storingen sneller herstel krijgen dan een mislukte migratie van 1 huishouden. Op 5G stoken omwille van een storing is ook uitlegbaar. Dat welbewust opzoeken is dan toch een ander verhaal.

De eerste overstap kunnen we prima afdekken omdat Ziggo toch nog wel wat maandjes doorloopt. Echter dat soort abonnementsgeld is het me niet waard om permanent een 2e vaste lijn te hebben, daar kun je andere leuke dingen mee doen.

Ik heb Freedom als eerste eens gevraagd hoe het er bij hen inmiddels voorstaat met multigigabit. We zijn nog altijd klant voor het mail only abonnement om de boel een beetje te blijven steunen. Hopelijk volgt er bericht.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:53
Laten we niet vergeten dat het meestal niet Freedom is die kan bepalen welke snelheid ze maximaal aanbieden. Freedom is geen actieve operator maar een provider. Zij nemen de snelheidsprofielen af bij de operators die de apapratuur in de PoP hebben staan.
Bij KPN WBA kunnen ze inderdaad een hogere snelheid dan 1 Gbit afnemen op XGS-PON aansluitingen en die aanbieden aan de klant, maar ze gebruiken ook Glasoperator, FiberCrew, etc.. En ik denk niet dat iemand hier weet of die partijen überhaupt voor Freedom een hogere snelheid dan 1 Gbit mogelijk maken.

En als je aan de ene kant maar bij een heel klein deel van je klanten de wens hebt om het aan te bieden, terwijl je aan de andere kant maar voor een klein deel van NL dat technisch gezien ook kan aanbieden dan is de vraag gerechtvaardigd of je daar je moeite en tijd in moet steken op dit moment.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• The Zep Man
duvekot schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:22:
Is die download snelheid zo belangrijk dan? .. voordeel van glas is juist de symmetrische karakter .. en dat je uploads ook snel zijn.
Dit is belangrijk voor iedereen die aan selfhosting doet, waar Freedom een prima provider voor is. Een "beperkte" (ik vind maximaal gigabit alsnog best wel veel voor een thuisverbinding) downloadsnelheid als prijs voor een symmetrische uploadsnelheid (waarvoor ik gigabit ook best wel veel vind) is het voor mij echt waard.

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:09

pentode

illuster en luisterrijk

The Zep Man schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:07:
[...]

Dit is belangrijk voor iedereen die aan selfhosting doet, waar Freedom een prima provider voor is. Een "beperkte" (ik vind maximaal gigabit alsnog best wel veel voor een thuisverbinding) downloadsnelheid als prijs voor een symmetrische uploadsnelheid (waarvoor ik gigabit ook best wel veel vind) is het voor mij echt waard.
En bijvoorbeeld een PTR/Reverse dns record zelf in kunnen stellen. Bij Freedom.
Een vast IP adres of zelfs een reeks. En ipv6. Eigen router zonder dat er nog een van de provider voor gezet moet worden. Double nat.
Niet 'iedereen' heeft behoefte aan deze opties voor thuis. Want wifi is toch internet ;-P

De mens leert. De mensheid niet.

• Overspark
  • Nu online
En vergeet de bizar lage pingtijden niet. Ik zie meestal 2 tot 4 ms staan in m'n Unifi gateway. Behoefte voor meer snelheid heb ik voorlopig niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TQfKrQ5KE9ubL7ojaHszZnZePM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LvL30AAFyeKcJxbNoHnOqWVU.png?f=user_large

[ Voor 38% gewijzigd door Overspark op 28-01-2026 17:31 ]

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Barre73 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:24:
Laten we niet vergeten dat het meestal niet Freedom is die kan bepalen welke snelheid ze maximaal aanbieden. Freedom is geen actieve operator maar een provider. Zij nemen de snelheidsprofielen af bij de operators die de apapratuur in de PoP hebben staan.
Bij KPN WBA kunnen ze inderdaad een hogere snelheid dan 1 Gbit afnemen op XGS-PON aansluitingen en die aanbieden aan de klant, maar ze gebruiken ook Glasoperator, FiberCrew, etc.. En ik denk niet dat iemand hier weet of die partijen überhaupt voor Freedom een hogere snelheid dan 1 Gbit mogelijk maken.

En als je aan de ene kant maar bij een heel klein deel van je klanten de wens hebt om het aan te bieden, terwijl je aan de andere kant maar voor een klein deel van NL dat technisch gezien ook kan aanbieden dan is de vraag gerechtvaardigd of je daar je moeite en tijd in moet steken op dit moment.
Freedom zelf geeft daar op hun blog wel deels antwoord op, link hieronder. Verschillende belichters hebben elk hun eigen maximale snelheden en tarieven. Bij ons is het straks via Fiberoperator ODF, dus dan zou dat multigigabit in eerste instantie worden 2,5 Gbps tegen een prijs van 60-70 euro, wat voor ons helemaal prima zou zijn. 1 Gbps kwam volgens mij nu als voorstel op 53 euro uit, dus dat is dan een tientje per maand op de prijs.
Komt er via Fiberoperator later 4, 5, 8 zelfs 10 Gbps zal het allemaal nog steeds werken via diezelfde XGSPON apparatuur die ze dan ook al neer zouden zetten voor die 2,5Gbps vandaag. Plus, alle belangrijke apparatuur in huis gaat via 2,5 Gbps netwerk, we zouden hooguit 1 PC via 10 Gbps kunnen aansluiten via een SFP+ poort op de switch met zo'n 10G RJ45 module daarvoor. Beetje overkill dus dat kan een keertje ter test voor de fun, we blijven tweakers :o

• The Zep Man
joop99 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:25:
Live TV is volgens mij nog steeds multicast verkeer, dat werkt niet draadloos (tenzij Canal Digitaal dit inmiddels gewijzigd heeft).
Je kan Canal Digtaal (live en anders) unicast gebruiken, bijvoorbeeld via de Android TV-applicatie. Dat kan ook draadloos.

• Black-Death
Nou de servicedesk van Freedom heeft na een week nog steeds niet gereageerd op mijn berichtje.. lekkere service :')

• Mr-D.

Mr-D.

Black-Death schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:51:
Nou de servicedesk van Freedom heeft na een week nog steeds niet gereageerd op mijn berichtje.. lekkere service :')
Een beller is vaak sneller.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Black-Death schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:51:
Zeker weten dat die aangekomen is? Had je een ticket nummer of bevestiging gekregen? Juiste email adres gebruikt?

• YaNightmare
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-02 12:41
Storing internet 1314 Almere

5 min, is weer voorbij

[ Voor 31% gewijzigd door YaNightmare op 03-02-2026 12:37 ]

• Black-Death
duvekot schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:29:
[...]

Zeker weten dat die aangekomen is? Had je een ticket nummer of bevestiging gekregen? Juiste email adres gebruikt?
Yep, mailbevestiging gehad inclusief ticketnummer. 8 dagen geleden nu.

Zal later deze week maar eens bellen dan.

• The Zep Man
Nieuws van 2 februari 2026:
Freedom krijgt gelijk: NLconnect schrapt Litouwse lijst na signaal ACM

Natuurlijk ook genoemd op T.net:
nieuws: NLconnect schrapt ruim helft geblokkeerde 'Russische' domeinen van lijst

Naast de technische zaken die geen enkele andere Nederlandse ISP aan particulieren levert, is dit ook een reden waarom ik een verbinding van Freedom heb.

• Mr-D.

Mr-D.

YaNightmare schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:36:
Storing internet 1314 Almere

5 min, is weer voorbij
hier in 1335 om 8:15 en 12:32 en inderdaad een minuut ofzo.

• Jan Driebeen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:15
1326 Almere, geen internet, storing is bekend bij Freedom.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:46
1325 Almere, Fiber Operator, ligt eruit (niet gekeken of er wel/geen licht is of dat het verderop in het netwerk van Fiber Operator of koppeling met Freedom zit).

Volgens o.a. de cloud van Honeywell Evohome en Synology had vroeger in de ochtend de verbinding er ook even uti gelegen, maar toen weinig van gemerkt .

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:25
Storing is in ieder geval behoorlijk, lijkt om heel almere te gaan. 1335 oostvaarder ligt er sinds ongeveer 11:00 uit…
Vanmorgen inderdaad 2 waarachuwingen uit mijn Unify, dat er een hikje was, weinig van gemerkt toen.

En lijkt weer te werken (12:00)

[ Voor 36% gewijzigd door badnews.nl op 05-02-2026 12:04 ]

• Mr-D.

Mr-D.

In 1335 geen probleem gehad. dus niet geheel Almere. Of ik moet niet meer op het Fiber netwerk zitten.

• Jan Driebeen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:15
Dit geeft Freedom aan:

Internetverbindingen KPNNetwerkNL netwerk Almere

Begintijd: donderdag 5 februari 2026 10.30

In verband met een storing op het glasvezel netwerk van KPNNetwerkNL in de omgeving Almere met belichting via Fiber Operator is het mogelijk dat de internetverbinding niet werkt.

Technici zijn op de hoogte en werken aan een oplossing.

Geplaatst op: donderdag 5 februari 2026 10.55

Storing duurde hier (1326) tot circa 1600u, wat ik best lang vond. 4G/5G werkte ook tijdens deze periode niet goed. Achteraf bleek dat KPN vandaag hier in de buurt (aangekondigd) onderhoud moest plegen aan apparatuur. Vreemd dat Freedom niet op de hoogte was van dit onderhoud. Maar goed, sinds 1600u weer internet van Freedom en de mobiel werkt ook weer normaal.

[ Voor 30% gewijzigd door Jan Driebeen op 05-02-2026 19:14 . Reden: Update ]

• eymey
@Mr-D. zat jij niet via Fiber Crew? Dat verklaart wrs dat jij geen last hebt gehad.

Als het om het grootste deel van Almere gaat, voor wat betreft FiberOperator, dan zal het wel gaan om een storing aan de apparatuur of backhaul in de City-pop.....

Overigens is de verbinding hier even na 12:00 weer hersteld: https://smokeping.hostio.solutions/smokeping/?displaymode=n;start=2026-02-05%2010:30;end=2026-02-05%2012:30;target=nl_isp_client.freedom.fixed04

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Mr-D.

Mr-D.

eymey schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:35:
@Mr-D. zat jij niet via Fiber Crew? Dat verklaart wrs dat jij geen last hebt gehad.

Als het om het grootste deel van Almere gaat, voor wat betreft FiberOperator, dan zal het wel gaan om een storing aan de apparatuur of backhaul in de City-pop.....

Overigens is de verbinding hier even na 12:00 weer hersteld: https://smokeping.hostio.solutions/smokeping/?displaymode=n;start=2026-02-05%2010:30;end=2026-02-05%2012:30;target=nl_isp_client.freedom.fixed04
Hi, ik denk dat je gelijk hebt, net even op Freedom gekeken mijn huidige abbo is niet meer beschikbaar bij Freedom postcode check en Fiber Crew staat er ook niet meer tussen.

Het is mij wel even ontschoten hoe ik dit nu kan controleren.

Misschien dat onderstaand het mij iets meer duidelijk maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jv2Y_m7PEay8ilzsQEtRsAFHeJk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/V7Kgt3pxWvqzJZVq1bxmIBr2.jpg?f=user_large

• eymey
Mr-D. schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:56:
[...]

Hi, ik denk dat je gelijk hebt, net even op Freedom gekeken mijn huidige abbo is niet meer beschikbaar bij Freedom postcode check en Fiber Crew staat er ook niet meer tussen.

Het is mij wel even ontschoten hoe ik dit nu kan controleren.

Misschien dat onderstaand het mij iets meer duidelijk maakt.

[Afbeelding]
Op die afbeelding zie ik nog wel Fiber Crew staan, maar dan wel met als netwerk "KPN" :P. Je zou kunnen kijken wat voor (O)NT je nu hebt hangen. Als dat een GPON exemplaar is, zit je zeker op Fiber Crew.

Maar net even een postcodecheck gedaan bij mij, en ook daar kan ik geen Fiber Crew meer kiezen. Niet dat ik dat zo heel erg vind, want tussen Fiber Crew en Fiber Operator is die laatste denk ik toch de beste.

Misschien toch eens kijken of je van operator kan wisselen? Al gaat je dat wrs wel downtime oploeveren omdat er gepatcht moet worden.

• synoniem
  • Niet online
eymey schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:12:
[...]

Op die afbeelding zie ik nog wel Fiber Crew staan, maar dan wel met als netwerk "KPN" :P. Je zou kunnen kijken wat voor (O)NT je nu hebt hangen. Als dat een GPON exemplaar is, zit je zeker op Fiber Crew.

Maar net even een postcodecheck gedaan bij mij, en ook daar kan ik geen Fiber Crew meer kiezen. Niet dat ik dat zo heel erg vind, want tussen Fiber Crew en Fiber Operator is die laatste denk ik toch de beste.

Misschien toch eens kijken of je van operator kan wisselen? Al gaat je dat wrs wel downtime oploeveren omdat er gepatcht moet worden.
Ik kan ook geen Fiber Crew meer kiezen, heb nog wel GPON en als ik AON wil moet ik flink meer betalen. Gezien de kwaliteit van de dienstverlening van Fiber Crew kan ik me voorstellend dat Freedom hen uitfaseert.

• eymey
synoniem schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:29:
[...]

Ik kan ook geen Fiber Crew meer kiezen, heb nog wel GPON en als ik AON wil moet ik flink meer betalen. Gezien de kwaliteit van de dienstverlening van Fiber Crew kan ik me voorstellend dat Freedom hen uitfaseert.
Mja, maar toch vervelend voor je. Zo te zien zit je, naast Fiber Crew, dan dus vast aan KPN of misschien Delta (ook niet goedkoop).

Of je GPON, XGSPON of AON hebt staat er overigens een beetje los van. Bij alle operators hangt het er maar net van af wat ze toevallig in de POP hebben hangen.

In Almere bieden KPN en Fiber Operator AON, Fiber Crew GPON. Maar er zijn ook al best plaatsen waar KPN ook (X)G(S)Pon doet.

Ik heb het geluk dat ik hier dus én Fiber Operator heb voor een mooie prijs én ook nog AON (Al betekent dit in mijn geval ook dat mijn verbinding nooit sneller dan 1 Gbps gaat zijn). Lekker lage latency ook :)

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:02
Mooie test vandaag, de LTE backup heeft prima gewerkt. Alleen nog een keer iets fixen om automatisch de DNS te updaten i.g.v. zo'n storing.

• synoniem
  • Niet online
eymey schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:44:
[...]

Mja, maar toch vervelend voor je. Zo te zien zit je, naast Fiber Crew, dan dus vast aan KPN of misschien Delta (ook niet goedkoop).

Of je GPON, XGSPON of AON hebt staat er overigens een beetje los van. Bij alle operators hangt het er maar net van af wat ze toevallig in de POP hebben hangen.

In Almere bieden KPN en Fiber Operator AON, Fiber Crew GPON. Maar er zijn ook al best plaatsen waar KPN ook (X)G(S)Pon doet.

Ik heb het geluk dat ik hier dus én Fiber Operator heb voor een mooie prijs én ook nog AON (Al betekent dit in mijn geval ook dat mijn verbinding nooit sneller dan 1 Gbps gaat zijn). Lekker lage latency ook :)
Ik zit in voormalig Reggefiber gebied (2006). Op het KPN netwerk is alleen AON beschikbaar, op Fiber Crew is GPON. Odido biedt zelfs 8Gb aan, die heeft dan al XGSPON apparatuur in de POP staan vermoed ik. Uiteraard blijf ik bij Freedom maar een alternatief van Fiber Crew en daarmee voor GPON zou wel fijn zijn.

• joop99
synoniem schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:46:
[...]

Ik zit in voormalig Reggefiber gebied (2006). Op het KPN netwerk is alleen AON beschikbaar, op Fiber Crew is GPON. Odido biedt zelfs 8Gb aan, die heeft dan al XGSPON apparatuur in de POP staan vermoed ik. Uiteraard blijf ik bij Freedom maar een alternatief van Fiber Crew en daarmee voor GPON zou wel fijn zijn.
Dat geld hier in Almere ook op veel plekken, het is een point to point netwerk dus Odido heeft XGPON apparatuur kunnen plaatsen en KPN en Fiberoperator AON 1Gb apparatuur
.
Pagina: 1 ... 80 81 Laatste