Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Ik heb IPv6 net geconfigureerd op een Cloud Gateway Ultra voor Solcon (KPN netwerk).ja3 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:51:
Nu druk bezig met uit zoeken hoe ipv6 nu precies werkt. Want dat gaat zeker nog niet zo soepeltjes als ipv4 (met ubiquiti hardware in ieder geval).
Misschien heb je hier wat aan
blackd in "[Solcon Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Alleen heb jij een prefix delegation van 48 en jouw WAN is PPPoE, maar die heb je al geconfigureerd neem ik aan.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Heb je hier iets aan? https://www.techconnect.n...ngen-voor-unifi-gateways/ja3 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:51:
[...]
Ik ben vorige week ook overgestapt van Odido naar Freedom. Ik had wel een betere ervaring. In die zin dat ik netjes om 00:00 mijn oude ONT/SPF module had uitgezet, halverwege de dag een mailtje kreeg dat de verbinding was geactiveerd en na aansluiten van de Huawei GPON Ont het meteen weer werkende had.
Het voelt inderdaad wel als een downgrade qua techniek. Maar goed ik ben overgestapt omdat Odido nog steeds het bestaan van ipv6 ontkend (en de lijn nu pas open ging voor Freedom).
Nu druk bezig met uit zoeken hoe ipv6 nu precies werkt. Want dat gaat zeker nog niet zo soepeltjes als ipv4 (met ubiquiti hardware in ieder geval).
Werkt prima bij de klanten waar ik het ingesteld heb.
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
DHCPv6 aanzetten met een prefix van 48, meer heb ik niet hoeven doen.ja3 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:51:
[...]
WAN Interface IPv6 Configuration Type: DHCPv6
WAN Interface Prefix delegation size: 48
WAN Interface Request prefix only: checked
LAN Interface IPv6 Configuration Type: Track Interface
LAN Interface IPv6 Parent interface: WAN
LAN Interface IPv6 Assign prefix ID: tussen 0x0 en 0xffff
Het laatste getal wijst een /64 network toe aan de LAN interface met de 16 bits die beschikbaar zijn op een Freedomverbinding om dit te doen.
Daarna laat je OPNsense aan clients in dat netwerk deze configuratie weten. Services -> Router Advertisements -> [LAN] -> Unmanaged. Controleer ook of Advertise Default Gateway aan staat.
Dat is alles dat nodig is om IPv6 te gebruiken.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Heb je op je interne netwerk Router Advertisements (RA) aangezet met priority High? Ik heb zelf geen Macbook dus heb er geen ervaring mee, maar heb dit probleem wel eens vaker gehoord als de priority nog op Medium staat.ja3 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:58:
Bedankt allen. IPv6 werkt nu overal goed maar ik heb wel mijn Matter/Thread border routers (Homey/Apple TV) moeten verplaatsen naar een ander VLAN gezien deze mijn Macbook flink in de war brachten waardoor de IPv6 verbinding steeds weg viel. Nog onduidelijk waarom precies maar het werkt!
Ik vermoed dat FiberOperator dat op een vergelijkbare manier doet als KPN:gertvdijk schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:00:
...
Ik vind het ook een beetje lame dat deze ONT ook weer moet worden vervangen bij een upgrade, want die zal dan XGS-PON moeten doen en erger, ook weer moeten worden gepatcht in de centrale naar de XGS-PON-apparatuur van FiberOperator.
Ik zie daar nu al tegenop voor de toekomst bij een upgrade naar XGS-PON, dat gaat natuurlijk weer mis met patchen in de centrale zeker? 🥲 Ik hoop dat deze laatste ODF-monteur de labeling van mijn touwtje heeft rechtgezet in hun administratie...
Waarom leveren ze in 2025 niet gewoon XGS-PON eigenlijk met ODF-FiberOperator? Als je een andere ISP op Fiber Operator neemt krijg je dat wel, leid ik af uit de productpagina's aldaar.
Anyways, ik ga ook dit topic maar eens meer lezen en verder volgen!
- XGS-Pon OLT bijplaatsen (met name de oud Cambrium/Tweak gebieden is gewoon AON
- Daar de nieuwe klanten op aansluiten
- Bestaande klanten daar naartoe migreren als ze meer snelheid vragen (met een contract verlenging)
- Als een groot deel vrijwillig is gemigreerd de rest actief migreren
Maar ik ben nieuwe klant, december 2025.joop99 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:43:
Daar de nieuwe klanten op aansluiten
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Een verbinding upgraden van GPON naar XGS-PON is dan niet meer dan een nieuwe XGS-PON ONT leveren en provisionen
[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 08-01-2026 18:39 ]
Ik denk dat fiber operator nog geen XGPon apparatuur heeft staan in de AON gebieden(volgens mij allemaal ex tweak/cambrium) zelf hebben ze GPon gebruikt, dat kan inderdaad goed hybride.gertvdijk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:16:
[...]
Maar ik ben nieuwe klant, december 2025.
Verbaast me dat dit goedkoper is om nieuwe klanten op GPON te zetten waar al XGS-PON ligt. Hoe meer je nu op legacy aansluit hoe meer werk je eraan hebt over tijd, lijkt me. Ook niet fijn voor mij als klant om later te moeten switchen van apparatuur bij upgrade, zeker omdat ik dat liever zelf uitkies en aanschaf dan huur.
Ik huur niets en heb geen apparatuur vervangen. Toen mijn verbinding ooit overging van GPON naar XGS-PON werd gratis de ONT vervangen. Het enige dat voor mijn apparatuur gedaan werd was het aansluiten van de WAN ethernetkabel op de nieuwe ONT.gertvdijk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:22:
Verbaast me dat dit goedkoper is om nieuwe klanten op GPON te zetten waar al XGS-PON ligt. Hoe meer je nu op legacy aansluit hoe meer werk je eraan hebt over tijd, lijkt me. Ook niet fijn voor mij als klant om later te moeten switchen van apparatuur bij upgrade, zeker omdat ik dat liever zelf uitkies en aanschaf dan huur.
Als je als tweaker zonder ONT met FttH aan de slag gaat, dan accepteer je de daarbij behorende risico's.
[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 09-01-2026 08:21 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!