Goed punt, ik zal dit toepassen.The Zep Man schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:46:
[...]
Leuk initiatief. Als je ergens "Freedom" noemt, kan je dan ook het onderliggende soort verbinding en netwerk noemen voor de WAN-verbinding? Bijvoorbeeld "Freedom - FttH, KPN"? Freedom biedt ook nog DSL-verbindingen aan zolang KPN die aanbiedt. Dat kan samen met de onderliggende WAN-provider ook invloed hebben op latency.
ik ben sinds gisteren ook bevrijd/lotgenoot. 
Mijn vraag is, is er iemand die een extra subnet heeft en dat via een Ubiquiti Cloud Gateway route? Op mijn Edgerouter werkte het zonder problemen, maar na mijn "upgrade" lijkt het niet meer te werken. Dus ik ben aan het kijken welke setting ik niet goed heb ingesteld.
Het /29 is mijn DMZ, dus zit in die zone (al klaagt ubiquiti dat het geen "private" addresses zijn, duh..), ik heb in m'n zone firewall wat poorten geopend naar een machine in de DMZ. Maar het lijkt er niet door te komen. Intern werkt het allemaal prima, maar van buiten kan ik er niet bij.
Moet ik het subnet toevoegen als extra WAN adressen en dan 1:1 NAT doen? Ik hoop het niet....
Mijn vraag is, is er iemand die een extra subnet heeft en dat via een Ubiquiti Cloud Gateway route? Op mijn Edgerouter werkte het zonder problemen, maar na mijn "upgrade" lijkt het niet meer te werken. Dus ik ben aan het kijken welke setting ik niet goed heb ingesteld.
Het /29 is mijn DMZ, dus zit in die zone (al klaagt ubiquiti dat het geen "private" addresses zijn, duh..), ik heb in m'n zone firewall wat poorten geopend naar een machine in de DMZ. Maar het lijkt er niet door te komen. Intern werkt het allemaal prima, maar van buiten kan ik er niet bij.
Moet ik het subnet toevoegen als extra WAN adressen en dan 1:1 NAT doen? Ik hoop het niet....
Ken je RIPE atlas? Doe er uw voordeel mee 😉ikbenjoeri schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:09:
Ik ben bezig om zoveel mogelijk verbindingen van Freedom toe te voegen aan mijn Smokeping installatie. Als je interesse hebt om toegevoegd te worden, stuur me dan een PM met je IP-adres of DDnS record, en zorg dat WAN ping is ingeschakeld.
Hieronder al overzicht welke al actief zijn.
https://smokeping.hostio....ing/?target=nl_isp_client
Later ga ik het overzicht verder organiseren met submenu’s per provider.
Dat is wel hoe ik het werkend heb. Ik ben wel van plan om uit te zoeken of ik deze nu via BGP intern kan propageren, dat zou wel wat praktischer zijn. Mocht je zelf nog een andere oplossing vinden die werkt ben ik benieuwd.mediumdry schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:13:
@mediumdry Inmiddels heb ik het voor elkaar om zonder extra WAN adressen en 1:1 NAT de extra IP adressen door te geven via BGP. De ontvangende kant is in mijn geval een kubernetes cluster met MetalLB. Die laatste kan op deze manier dus externe IP adressen uitdelen.
@Wouda , dank je voor de reactie. BGP is wel een grote stap ineens.. mag ik vragen waarom niet OSPF? Ik neem aan dat je niet je eigen AS nummer hebt en op meedoet met de global routing table... dan is een IGP toch logischer dan een EGP? (maar ik kan zomaar te weinig kennis hebben hier, mijn kennis daarin is grotendeels theoretisch)
Wat betreft mijn subnet, ik heb het ook werkend. Niet toegevoegd bij de Internet definities, maar toch als Network gedefinieerd. Wel "allow Internet Access" aan. Heb het network in DMZ gezet. Daarna onder Policy Engine=>NAT de Global NAT Settings aangepast naar Custom en de DMZ ge-exclude.
Dat is eigenlijk alles dat nodig is (al had ik wel een reboot nodig, kwam ik na meer dan dag troubleshooten achter.
Wel even zorgen voor de nodige firewall regels en gaan met die banaan.
Ander tipje... de adressen worden niet ge-route, maar de PPPoE tunnel ingeduwd. Dat betekent dat alle 8 adressen bruikbaar zijn, afhankelijk van je configuratie op de Ubiquiti. Ik heb gekozen voor een /27 subnet, zodat ik alle adressen kan gebruiken. Afhankelijk van hoe jouw adressen vallen met bit bounderies kan het zijn dat je 1 verloren adres op de koop moet toenemen. Voor mij kan ik ze allemaal gebruiken. Mijn DHCP server zit buiten de "bruikbare" range en doe apt updates via een proxy. Maar goed, die kan dus ook de adressen uitdelen.
Ik kan inmiddels wel uit de voeten met de Cloud Gateway Fiber, maar ik vind de config van de Edgerouters toch fijner werken. Maar goed, dat is min of meer end of life voor Ubiquiti, heb ik het idee.
Wat betreft mijn subnet, ik heb het ook werkend. Niet toegevoegd bij de Internet definities, maar toch als Network gedefinieerd. Wel "allow Internet Access" aan. Heb het network in DMZ gezet. Daarna onder Policy Engine=>NAT de Global NAT Settings aangepast naar Custom en de DMZ ge-exclude.
Dat is eigenlijk alles dat nodig is (al had ik wel een reboot nodig, kwam ik na meer dan dag troubleshooten achter.
Wel even zorgen voor de nodige firewall regels en gaan met die banaan.
Ander tipje... de adressen worden niet ge-route, maar de PPPoE tunnel ingeduwd. Dat betekent dat alle 8 adressen bruikbaar zijn, afhankelijk van je configuratie op de Ubiquiti. Ik heb gekozen voor een /27 subnet, zodat ik alle adressen kan gebruiken. Afhankelijk van hoe jouw adressen vallen met bit bounderies kan het zijn dat je 1 verloren adres op de koop moet toenemen. Voor mij kan ik ze allemaal gebruiken. Mijn DHCP server zit buiten de "bruikbare" range en doe apt updates via een proxy. Maar goed, die kan dus ook de adressen uitdelen.
Ik kan inmiddels wel uit de voeten met de Cloud Gateway Fiber, maar ik vind de config van de Edgerouters toch fijner werken. Maar goed, dat is min of meer end of life voor Ubiquiti, heb ik het idee.
Hoi Allemaal,
HiepHoi! Ook ik kan (sinds kort) naar een glasvezel-provider overstappen. Ik ben niet extreem ontevreden mijn huidige provider, maar ben blij dat ik weer kan kiezen. Ik zit er heel erg aan te denken om naar Freedom over te stappen, waarbij de belangrijkste overweging de volgende is:
Daarnaast zitten er een aantal leuke extra's bij het abonnement (vast IPv4 adres, kosten domeinnaam verwerkt in abonnement), waar ik wel blij van wordt. Maar, dat gezegd hebbende, die leuke extra's zijn 'nice to have', geen keiharde eis. En een club kan sympathiek zijn, maar dat zegt niets over de kwaliteit. Dus mijn eerste vragen zijn:
Samengevat, Freedom is niet de goedkoopste provider, dat hoeft wmb ook niet, idealen zijn ook wat waard. Maar dan wil ik wél waar voor mijn geld hebben. Freedom doet, net als ieder ander die iets wil verkopen, een aantal beloftes aan de klant, worden deze waargemaakt?
HiepHoi! Ook ik kan (sinds kort) naar een glasvezel-provider overstappen. Ik ben niet extreem ontevreden mijn huidige provider, maar ben blij dat ik weer kan kiezen. Ik zit er heel erg aan te denken om naar Freedom over te stappen, waarbij de belangrijkste overweging de volgende is:
Ik vind Freedom een sympathieke club, sympathieker dan (veel) andere providers.
Daarnaast zitten er een aantal leuke extra's bij het abonnement (vast IPv4 adres, kosten domeinnaam verwerkt in abonnement), waar ik wel blij van wordt. Maar, dat gezegd hebbende, die leuke extra's zijn 'nice to have', geen keiharde eis. En een club kan sympathiek zijn, maar dat zegt niets over de kwaliteit. Dus mijn eerste vragen zijn:
- Zijn er hier Freedom klanten uit omgeving Utrechtse Heuvelrug, die iets kunnen roepen over hun ervaringen met Freedom? Zijn er (veel) storingen? En hoe wordt dit opgepakt door Freedom?
- Freedom stelt dat de helpdesk 'deskundig' is, ik ken geen providers die aangeven dat hun helpdesk bemenst wordt door incompetente klojo's. Maar wat zijn jullie ervaringen met de helpdesk?
- Routeren.
- Wireguard serveren.
Samengevat, Freedom is niet de goedkoopste provider, dat hoeft wmb ook niet, idealen zijn ook wat waard. Maar dan wil ik wél waar voor mijn geld hebben. Freedom doet, net als ieder ander die iets wil verkopen, een aantal beloftes aan de klant, worden deze waargemaakt?
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
De eerste vraag zal zijn: Wat geeft Freedom aan qua netwerk en belichter in de postcodecheck? Dat is relevant voor betrouwbaarheid en dergelijke.Bernard0343 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:47:
Hoi Allemaal,
Ik vind Freedom een sympathieke club, sympathieker dan (veel) andere providers.
Daarnaast zitten er een aantal leuke extra's bij het abonnement (vast IPv4 adres, kosten domeinnaam verwerkt in abonnement), waar ik wel blij van wordt. Maar, dat gezegd hebbende, die leuke extra's zijn 'nice to have', geen keiharde eis. En een club kan sympathiek zijn, maar dat zegt niets over de kwaliteit. Dus mijn eerste vragen zijn:De Fritz-routers die Freedom levert, worden met een heel aardige korting (>= ~ €100,-) door hen verkocht. Ik wil dat een router twee dingen doet:
- Zijn er hier Freedom klanten uit omgeving Utrechtse Heuvelrug, die iets kunnen roepen over hun ervaringen met Freedom? Zijn er (veel) storingen? En hoe wordt dit opgepakt door Freedom?
- Freedom stelt dat de helpdesk 'deskundig' is, ik ken geen providers die aangeven dat hun helpdesk bemenst wordt door incompetente klojo's. Maar wat zijn jullie ervaringen met de helpdesk?
Dat doen deze routers. Daarnaast zijn deze routers bij Freedom bekend, kan handig zijn als ik gedoe heb. Snij ik mezelf erg in de vingers met deze routers? Zijn er rond de € 200,- (veel) betere alternatieven (ja ik kan routers configureren, veel met Draytek en Cisco-routers gewerkt, daar ligt 't niet aan).
- Routeren.
- Wireguard serveren.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ha!Barre73 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:32:
[...]
De eerste vraag zal zijn: Wat geeft Freedom aan qua netwerk en belichter in de postcodecheck? Dat is relevant voor betrouwbaarheid en dergelijke.
- Netwerk: Delta
- Belichter: Delta
- Techniek: XGSPON
Hier een freedom klant over delta met xgspon.Bernard0343 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:34:
[...]
Ha!
- Netwerk: Delta
- Belichter: Delta
- Techniek: XGSPON
Werkt goed. Omdat het netwerk van delta gebruikt wordt is de latency default hoger dan bij anderen.
Wel constant maar je ziet per enkele maanden wel verschillen (Onderhoud?)
Ene maand 8-9 ms. Paar maanden later 12-13 ms. Paar maanden later weer anders.
Dankjewel! een latency die kleiner is dan ongeveer 20ms vind ik al helemaal prima hoor, ik ben geen online gamer en ik geloof dat mijn vrouw ook geen ambities in die richting heeft.internet4me schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:49:
[...]
Hier een freedom klant over delta met xgspon.
Werkt goed. Omdat het netwerk van delta gebruikt wordt is de latency default hoger dan bij anderen.
Hoe zijn je ervaringen (if any) met de ondersteuning vanuit Freedom?
Gebruikt Freedom eigenlijk via Delta XGS-PON een losse ONT waar je zelf je router op kan aansluiten?internet4me schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:49:
[...]
Hier een freedom klant over delta met xgspon.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Altijd een goede losse ONT met (eigen) router. Geen brak ding wat delta zelf levert bij hun eigen klanten…(de ONT is van de afdeling bedrijven van delta)Barre73 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:26:
[...]
Gebruikt Freedom eigenlijk via Delta XGS-PON een losse ONT waar je zelf je router op kan aansluiten?
[ Voor 10% gewijzigd door internet4me op 17-07-2025 13:44 ]
Support is helaas niet goed. Heb in het laatste jaar 2 tickets aangemaakt. Beide zijn afgesloten zonder oplossing. Waaronder dat opeens de latency erg verhoogd is/was (18ms). Wat enkele maanden later weer lager was…(maar in mijn ogen nog steeds aan de hoge kant is.)Bernard0343 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:07:
[...]
Dankjewel! een latency die kleiner is dan ongeveer 20ms vind ik al helemaal prima hoor, ik ben geen online gamer en ik geloof dat mijn vrouw ook geen ambities in die richting heeft.
Hoe zijn je ervaringen (if any) met de ondersteuning vanuit Freedom?
[ Voor 4% gewijzigd door internet4me op 17-07-2025 13:56 ]
Zonder dat je helemaal uit de doeken gaat doen wát er aan de hand was, had je het gevoel dat de supportmedewerkers serieus bezig waren met het zoeken naar een oplossing voor je issues? Of hield de ondersteuning op aan het einde van het belscript?internet4me schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:30:
[...]
Support is helaas niet goed. Heb in het laatste jaar 2 tickets aangemaakt. Beide zijn afgesloten zonder oplossing. Waaronder dat opeens de latency erg verhoogd is/was. Wat enkele maanden later weer lager was…(maar in mijn ogen nog steeds aan de hoge kant is.)
Nou……………Bij 1 supportmelding heb ik een reactie mogen ontvangen die niet bedoelt was voor de klant.
Echt een stagiaire actie. Hij wist namelijk niet wat hij met de melding aanmoest van een te hoge latency…..wel een uurtje later een excuus ontvangen en zoals eerder aangegeven was de ticket,later gesloten.
Qua stabiliteit ben ik wel flink vooruit gegaan. Via caiway/delta regelmatig issues maar met freedom nog maar 1 storing gehad. Oorzaak delta fiber over geheel Nederland.
Wat betreft Freedom, je stuktekst waarom je voor freedom zou willen gaan. Kan ik helemaal be-amen. Dat waren ook mijn redenen. Verder gun ik het Freedom en heeft caiway/delta de laatste jaren te veel stuk gemaakt om mij als klant te houden.
Echt een stagiaire actie. Hij wist namelijk niet wat hij met de melding aanmoest van een te hoge latency…..wel een uurtje later een excuus ontvangen en zoals eerder aangegeven was de ticket,later gesloten.
Qua stabiliteit ben ik wel flink vooruit gegaan. Via caiway/delta regelmatig issues maar met freedom nog maar 1 storing gehad. Oorzaak delta fiber over geheel Nederland.
Wat betreft Freedom, je stuktekst waarom je voor freedom zou willen gaan. Kan ik helemaal be-amen. Dat waren ook mijn redenen. Verder gun ik het Freedom en heeft caiway/delta de laatste jaren te veel stuk gemaakt om mij als klant te houden.
[ Voor 40% gewijzigd door internet4me op 17-07-2025 14:17 ]
Auw, ticket was dichtgegooid na alleen een excuusmail? Da's niet fraai, ben dan wel benieuwd naar meer / andere ervaringen met de helpdesk.internet4me schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:59:
Nou……………Bij 1 supportmelding heb ik een reactie mogen ontvangen die niet bedoelt was voor de klant.
Volgens mij gebruiken alle ISP's die niet Delta zijn en via Delta Fiber Netwerk (DFN) leveren een ONT met daarachter een via ethernet verbonden router. De ONT is zo'n Nokia ding. Werkt prima maar als je als tweaker meer controle wilt kan je beter een eigen oplossing regelenBarre73 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:26:
[...]
Gebruikt Freedom eigenlijk via Delta XGS-PON een losse ONT waar je zelf je router op kan aansluiten?
Ik heb zelf 3 kleine issues gehad, weliswaar domein gerelateerd, maar alle keren perfect geholpen.Bernard0343 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:16:
[...]
Auw, ticket was dichtgegooid na alleen een excuusmail? Da's niet fraai, ben dan wel benieuwd naar meer / andere ervaringen met de helpdesk.
In de aanloop paar gebeld, (over ont serienummer etc) ook toen gewoon goed geholpen.
De storingen die ik heb gehad waren niet direct te wijten aan Freedom maar aan een stroomstoring in een hoofd kast en een defecte ups in een verdeelkast.
Beide waren netjes ook gemeld op hun storingspagina.
Daar ik mijn outlook bijna altijd open heb staan haal ik hun storingpagina via rss binnen, ben je ook meteen op de hoogte van eventuele (spoed)onderhoud.
kan ook via HA kan je er ook meteen voorwaarden aan hangen
[ Voor 3% gewijzigd door Mr-D. op 17-07-2025 14:42 ]
Mijn ervaringen met Freedom zijn super, mijn belichting is van KPN, heb eigenlijk nooit een onderbreking.
De helpdesk is wel even wat anders, wil je snel geholpen worden zul je toch echt moeten bellen.
De keren dat ik heb gemaild, duurde de oplossing ook erg lang, maar voor mij was de prioriteit ook erg laag.
Het duurde wel zo lang, dat toen ik de afmelding met oplossing kreeg, ik het alweer was vergeten.
De helpdesk is wel even wat anders, wil je snel geholpen worden zul je toch echt moeten bellen.
De keren dat ik heb gemaild, duurde de oplossing ook erg lang, maar voor mij was de prioriteit ook erg laag.
Het duurde wel zo lang, dat toen ik de afmelding met oplossing kreeg, ik het alweer was vergeten.
Ik heb zelf gekozen voor de Ubiquiti Cloud Gateway Fiber. Die is net boven de €200Bernard0343 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:47:
De Fritz-routers die Freedom levert, worden met een heel aardige korting (>= ~ €100,-) door hen verkocht. Ik wil dat een router twee dingen doet:Dat doen deze routers. Daarnaast zijn deze routers bij Freedom bekend, kan handig zijn als ik gedoe heb. Snij ik mezelf erg in de vingers met deze routers? Zijn er rond de € 200,- (veel) betere alternatieven (ja ik kan routers configureren, veel met Draytek en Cisco-routers gewerkt, daar ligt 't niet aan).
- Routeren.
- Wireguard serveren.
Reden is niet dat die 10gbit Internet aan kan (ben prima tevreden met mijn 1gbit), maar wel omdat ik nu mijn interne VLANs met 10gbit kan routeren. Er is niets dat ook maar in de buurt geprijst is dat ook 10gbit aankan (en 2,5gbit netwerk en PoE voor een AP bv) en als je meer Ubiquiti meuk hebt integreerd het goed. Als je denkt aan een nieuwe router, denk dan of je in de komende 5 jaar het netwerk naar 2,5 of 10 gbit ziet gaan. Zo ja, dan is het goed investeren nu. Overigens kan je bijna altijd je oude router als tijdelijk AP gebruiken tot er goedkoper wifi 7 opties zijn. (heb nu nog een zyxel AP terwijl ik bijna helemaal op ubiquiti unifi over ben, komend vanaf een edgerouter).
Ik heb het freedom Internet volledig werkend, al moest ik handmatig de VLAN IPv6 prefix kiezen, dat kan de unifi niet goed automatisch nog, maar dat is 1malig. Maar IPv6, IPv4 en extra subnet als DMZ, werkt allemaal. Interne VLANs allemaal op 10gbit verbonden, freedom op een 2,5gbit poort (1gbit internetverbinding) en wifi op 2,5gbit PoE+ poort. Aanbevolen!
Bij mij is zojuist internet down gegaan. Almere 1318.
Anderen ook last?
<Edit> En het werkt hier ook weer... :-) </Edit>
Anderen ook last?
<Edit> En het werkt hier ook weer... :-) </Edit>
[ Voor 26% gewijzigd door Oktopus op 25-07-2025 09:03 ]
Object reference not set to an instance of an object
Jeps iemand in het Jonaz topic op GoT ook.Oktopus schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:59:
Bij mij is zojuist internet down gegaan. Almere 1318.
Anderen ook last?
Yes, om 8:54 Almere 1314
En het werkt weer 9:02
En het werkt weer 9:02
[ Voor 35% gewijzigd door YaNightmare op 25-07-2025 09:02 ]
yup bijna overal en op meerdere netwerken.
maar het werkt weer.
maar het werkt weer.
Op Freedom via fiber operator geen issue gehad in 1318Mr-D. schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:05:
yup bijna overal en op meerdere netwerken.
maar het werkt weer.
In voormalig XMS gebied met Fiber crew deze keer ook geen problemen gehad. Moet zeggen dat mijn aansluiting het laatste half jaar minder storingen heeft. Eigenlijk al sinds Freedom geen aansluitingen op het Fiber crew netwerk meer verkoopt op mijn adres.
En weer up hier.... Wel vervelend zo thuiswerken.
Object reference not set to an instance of an object
Hier ook in 1335 en het werkt weer.
Kreeg je ook een ander IP adres of heb je nog steeds dezelfde?badnews.nl schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:52:
Vanmorgen is mijn technische verhuizing geweest. Van fibercrew gpon naar fiber operator aon.
Verbinding ging down, even gewacht en de gpon sfp+fiberkabel vervangen door aon sfp en fiberkabel die ik ook bij tweak gebruikte.
Werkte in een keer.
Ik wist niet of het werkelijk ging gebeuren, aangezien ik geen spullen kreeg(en ook niet zou krijgen), en alleen bevestigingsmail van verhuizing had ontvangen.
Alles is uiteindelijk goed gegaan
[Afbeelding]
Je krijgt een nieuw IP, aangezien je van belichter wisselt en het IP in hun range moet vallen. Dit geeft Freedom wel ruim voor je verhuizing aan, zodat je alle tijd hebt om het voor te bereiden.Mr-D. schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:37:
[...]
Kreeg je ook een ander IP adres of heb je nog steeds dezelfde?
Goed om te horen.
Ga meteen ook een nieuwe SFP regelen die ook 2,5G kan want dat willen ze uiteindelijk gaan aanbieden.(zijn nu aan het testen volgens het Freedom forum)
Vreemde snelheid maar toch.
Ga meteen ook een nieuwe SFP regelen die ook 2,5G kan want dat willen ze uiteindelijk gaan aanbieden.(zijn nu aan het testen volgens het Freedom forum)
Niets vreemds aan.Mr-D. schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:58:
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Meer waarom 2,5G en niet meteen 10G, vind het een vreemde keuze.
het zal wel een kostenplaatje zijn.
Precies dat. De sprong van 1 Gbps naar 10 Gbps is gigantisch in technologie en kosten in verhouding met de sprong van 100 Mbps naar 1 Gbit. Daarom dat een decennium na het opstellen van de specificaties van 10 Gbps ethernet twee tussenstappen zijn gedefinieerd.Mr-D. schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:14:
Meer waarom 2,5G en niet meteen 10G, vind het een vreemde keuze.
het zal wel een kostenplaatje zijn.
Het is logisch dat FttH dezelfde snelheidsstappen volgt. Meteen 10 Gbps aanbieden is overkill en onbetaalbaar. Tegelijkertijd heeft het geen nut om iets aan te bieden waar de backend (het LAN van de gebruiker) niet optimaal gebruik van kan maken.
Kan de link niet meer vinden ik dacht dat of Zwitserland of Oostenrijk 4 jaar geleden 25Gb/s aanbood.The Zep Man schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:22:
[...]
Precies dat. De sprong van 1 Gbps naar 10 Gbps is gigantisch in technologie en kosten in verhouding met de sprong van 100 Mbps naar 1 Gbit. Daarom dat een decennium na het opstellen van de specificaties van 10 Gbps ethernet twee tussenstappen zijn gedefinieerd.
Het is logisch dat FttH dezelfde snelheidsstappen volgt. Meteen 10 Gbps aanbieden is overkill en onbetaalbaar. Tegelijkertijd heeft het geen nut om iets aan te bieden waar de backend (het LAN van de gebruiker) niet optimaal gebruik van kan maken.
maar in Zwitserland kan je 10G krijgen voor een redelijke prijs.
https://www.sunrise.ch/en/internet-tv/internet-subscription
Maar begrijp wel dat het voor een kleine speler op de markt te duur is.
Toen Tweak aangaf om te testen met 10G, heb ik mijn hele netwerk geupgraded naar 10G, maar dat is nu wel een stuk duurder om aan te schaffen. Ik zelf was er dus al een tijdje klaar voor.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Nb6iIlM43m8gsskL6sluLAb2.jpg?f=user_large)
Waar lees je dat?Mr-D. schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:58:
Goed om te horen.
scroll even naar het antwoord van Twan.
https://community.freedom.nl/t/multi-gigabit-internet-bij-freedom/5204/30
Of gebruik deze exacte link:Mr-D. schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:53:
[...]
scroll even naar het antwoord van Twan.
https://community.freedom.nl/t/multi-gigabit-internet-bij-freedom/5204/30
https://community.freedom...ernet-bij-freedom/5204/31
Dan gaat die 2,5 G nog steeds over XGS-PON.
Ik heb slechte ervaringen met de 2,5 G PON SFP-module in mijn UDM. Ja, het werkt maar de interface (internet) stopt er mee na een paar minuten. Mede daarom ben ik teruggegaan naar AON van fiber operator (oude tweak).
In andere fora bleek dat het komt omdat de UDM SFP-port 2,5 G niet lekker vindt (1 of 10....). Dat bevestigt in ieder geval mijn ervaring.
Dus, een 10G SFP zou wel moeten werken met een UDM, al heb je dan weer de discussie met PPPoe offloading etc. waardoor je snelheid verliest... Vooralsnog is mijn 1 Gb-lijntje voldoende....
Ik heb slechte ervaringen met de 2,5 G PON SFP-module in mijn UDM. Ja, het werkt maar de interface (internet) stopt er mee na een paar minuten. Mede daarom ben ik teruggegaan naar AON van fiber operator (oude tweak).
In andere fora bleek dat het komt omdat de UDM SFP-port 2,5 G niet lekker vindt (1 of 10....). Dat bevestigt in ieder geval mijn ervaring.
Dus, een 10G SFP zou wel moeten werken met een UDM, al heb je dan weer de discussie met PPPoe offloading etc. waardoor je snelheid verliest... Vooralsnog is mijn 1 Gb-lijntje voldoende....
Het leveren van een snellere verbinding staat los van het gebruik van een eigen SFP. Je kan ook gewoon gebruiken wat de provider/netbeheerder biedt qua aansluiting. Dan heb je simpelweg enkel Ethernet om je zorgen over te maken.jaro431 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:29:
Ik heb slechte ervaringen met de 2,5 G PON SFP-module in mijn UDM.
Gezien ik voor minder dan 200 EUR een aardige energiezuinige doch krachtige barebone mini-PC kan krijgen met twee of meer 2,5 Gbps Ethernetaansluitingen op AE zou dit de weg voorwaarts voor mij zijn. Daarmee heb ik de voordelen van OPNsense en niet de potentiële nadelen van een gesloten doos waarvoor ik voor ondersteuning afhankelijk ben van een ander. Als ik experimental ga (zoals met snelheden hoger dan 1 Gbps), dan doe ik het goed.
Wellicht is dat (media converter van ISP/netwerkbeheerder en een PC-gebaseerde router) in energie een paar watt minder efficiënt, maar het prijsverschil van de energie t.o.v. de meerprijs in aanschaf van gesloten spul (UDM router die krachtig genoeg is om 2,5 Gbps over PPPoE te faciliteren, SFP-module) ga ik dit leven niet terugverdienen. Pick your battles.
[ Voor 48% gewijzigd door The Zep Man op 30-07-2025 11:51 ]
Twan geeft aan dat het via Fiber Operator gaat en volgens de postcode check geeft dit bij mij AON aan en geen Gpon.jaro431 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:29:
Mits je de juiste apparatur gebruikt kan je met AON 100G halen. dus 2,5G via AON is dan zeker wel mogelijk.
Fiber operator is in zijn eigen gebieden XGPON of GPON, alleen het oud Cambrium gebied is AON, als dat 2,5 GB wordt dan gok ik dat ze eerst naar XGPON ombouwen. Bij mijn weten is er geen glasvezel aanbieder die meer dan 1G op basis van AON levertMr-D. schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:37:
[...]
Twan geeft aan dat het via Fiber Operator gaat en volgens de postcode check geeft dit bij mij AON aan en geen Gpon.
Mits je de juiste apparatur gebruikt kan je met AON 100G halen. dus 2,5G via AON is dan zeker wel mogelijk.
Niet aan particulieren meer dan 1G AON levert wel te verstaan. Grootzakelijk is grappig genoeg haast alles AON, maar als je de XGPON marketing soms hoort dan denk je haast dat het niet meer zou hoeven bestaan. Dat hele XGPON verhaal draait goeddeels om de belichter investering veilig te stellen.
Naar de ACM zeggen: sorry maar ik kan op al die plekken niet één huis uit een straat anders belichten. Daar zit hun grootste business model. Scheelt ook wat in de hoeveelheid switch modules en daarmee switches in de wijkcentrales natuurlijk, maar laat je geen zand in de ogen strooien, die hebben de schaapjes dankzij GPON stevig op het droge, liefst met splitters of multitaps of hoe ze ook heten in de straat zelf, dan kun je er echt niet meer omheen.
Naar de ACM zeggen: sorry maar ik kan op al die plekken niet één huis uit een straat anders belichten. Daar zit hun grootste business model. Scheelt ook wat in de hoeveelheid switch modules en daarmee switches in de wijkcentrales natuurlijk, maar laat je geen zand in de ogen strooien, die hebben de schaapjes dankzij GPON stevig op het droge, liefst met splitters of multitaps of hoe ze ook heten in de straat zelf, dan kun je er echt niet meer omheen.
Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3
Ik bedoelde inderdaad in de consumentenmarkt, overbooking zit bij XGPON ingebakken en is ook logisch voor die markt. Zakelijk is overbooking meestal niet gewenst. Wereldwijd is XGPON voor consumenten veel meer gebruikt en dus goedkoper. Het zou heel erg tegen de trend ingaan als een aanbieder hier nu meer dan 1G op basis van AON aan zou gaan bieden voor consumenten.OruBLMsFrl schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:54:
Niet aan particulieren meer dan 1G AON levert wel te verstaan. Grootzakelijk is grappig genoeg haast alles AON, maar als je de XGPON marketing soms hoort dan denk je haast dat het niet meer zou hoeven bestaan. Dat hele XGPON verhaal draait goeddeels om de belichter investering veilig te stellen.
De huidige storing van Odido is de druppel.
Via het wifi van de buren (want mobiel en vast werken allebei nog niet) Freedom aangevraagd.
Ik hoop dat de ONT van Delta gebruikt kan blijven, dan hoef ik alleen iets in de UDM aan te passen als het licht gemigreerd wordt.
Via het wifi van de buren (want mobiel en vast werken allebei nog niet) Freedom aangevraagd.
Ik hoop dat de ONT van Delta gebruikt kan blijven, dan hoef ik alleen iets in de UDM aan te passen als het licht gemigreerd wordt.
Be small, act BIG.
Je krijgt van Freedom in delta gebied een Nokia ONT opgestuurd, wel met delta sticker er op. Ik ging van delta naar Freedom en mijn genexis is hiermee vervangenthaMini schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:11:
De huidige storing van Odido is de druppel.
Heb wel de helpdesk nodig gehad want delta had mijn verbinding niet omgezet. De klantenservice is een wereld van verschil met Delta.
Tot dusver meer dan tevreden!
Ik heb op dit moment al een ONT van Delta, want Odido via Delta.
Ik ben in contact met de helpdesk om die te kunnen gebruiken.
Ik ben in contact met de helpdesk om die te kunnen gebruiken.
Be small, act BIG.
Dat kan (nog) niet. Nieuwe ONT wordt gebruikt voor het ingaan van je abonnement en eventueel afsluiten van het oude bij overstapservice. Overigens is een ONT wissel ook super simpel.
Ik heb een Ont gekregen, en ik denk dat dat standaard is bij kiezen voor een eigen modem.
Ook een Huawei overigens (weet niet precies het type, maar lijkt op jouw foto), maar ik gebruik 'm niet. Heb een SFP module in m'n router gestoken.
Ook een Huawei overigens (weet niet precies het type, maar lijkt op jouw foto), maar ik gebruik 'm niet. Heb een SFP module in m'n router gestoken.
[ Voor 46% gewijzigd door babbelbox op 11-09-2025 11:52 ]
Dank, duidelijk! Mijn modem heeft geen glasingang, dus ik zal 'm wel gebruiken. Fijn dat ik daar niet zelf voor hoef te zorgen.babbelbox schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:51:
Ik heb een Ont gekregen, en ik denk dat dat standaard is bij kiezen voor een eigen modem.