[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 59 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-07 10:58
stormfly schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:35:
[...]

Definieer wat “ethisch” is in jouw optiek. Dat maakt het gemakkelijker meedenken voor ons.
Een bedrijf dat meer doet dan, in dit geval, internet, tv en telefoon leveren. Een bedrijf dat niet alleen gericht is op winst. Dat ook andere doelen dient, zoals Freedom Bits of Freedom ondersteunt.
Zo vind ik het ook nobel dat Freedom de maximale snelheid levert indien de netwerkbeheerder dat toelaat.

Ironisch genoeg pluk ik nu de vruchten van dat laatste, maar op het moment dat ik glasvezel van Freedom krijg niet meer, omdat Delta dan niet meewerkt op dat front. Gelukkig zal mijn snelheid wel hoger zijn dan wat ik nu heb. Bovendien is mijn latentie dan ook lager!

Freedom heeft ook een juridische constructie opgetuigd waardoor ze niet vijandig overgenomen kunnen worden. Dat maakt ze niet perse ethisch. Het maakt ze wel betrouwbaarder.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:45
HomeServ in "[Tweak Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 5"

Freedom gebruikt cambrium toch? Maar die zijn nu ontmanteld qua peering. Wat zien jullie nu als paden in een drietal traceroutes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:43
stormfly schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:17:
HomeServ in "[Tweak Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 5"

Freedom gebruikt cambrium toch? Maar die zijn nu ontmanteld qua peering. Wat zien jullie nu als paden in een drietal traceroutes?
Volgens mij levert Freedom al een tijdje geen nieuwe verbindingen via Cambrium meer en waar mogelijk (KPN WBA bijvoorbeeld) worden de verbindingen omgezet van Cambrium naar direct Freedom.

Freedom maakte zover ik weet geen gebruik van IP's of peering van Cambrium, maar heeft eigen peering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
esky schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:56:
[...]

Volgens mij levert Freedom al een tijdje geen nieuwe verbindingen via Cambrium meer en waar mogelijk (KPN WBA bijvoorbeeld) worden de verbindingen omgezet van Cambrium naar direct Freedom.

Freedom maakte zover ik weet geen gebruik van IP's of peering van Cambrium, maar heeft eigen peering.
Ja dat zit verkeerd in mijn hoofd, krijg het er slecht uit. Het is Fusix en Fiber operator

https://bgp.he.net/AS206238#_graph4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Cambrium gaat dus alleen nog maar naar T-Mobile Thuis BV/AS50266
https://bgp.he.net/AS25596#_graph4

Freedom moet nog wel even 1 van hun ipv6 prefixes ""2001:67c:7c::/48 Rein van Weerden " fixen
"ROA Signed and Invalid"
"IRR Invalid - Origin Mismatch"
https://bgp.he.net/AS206238#_prefixes6

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-09 22:08
Ik zit erover te denken om Freedom internet op te zeggen. Niet omdat ik ontevreden ben, maar omdat ik niet echt een vaste verbinding nodig heb.

In de algemene voorwaarden staat het volgende:
22.3 Opzeggen kun je telefonisch, schriftelijk of elektronisch doen, via het opzegformulier in MIJNFreedom van je abonnement of per e-mail naar opzeggen@freedomnet.nl .
Zo'n opzegformulier vanuit m'n account in MIJNFreedom vind ik wel handig, want dan hoef ik zelf niet na te denken. ;) Maar ik kan het nergens vinden binnen de MIJNFreedom omgeving.

Iemand hier die me kan wijzen waar het opzegformulier verstopt zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 15:50
civspeler schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:40:
De procedure op hun site lijkt mij redelijk duidelijk en brainless.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Is er enige duidelijkheid wanneer freedom, op het delta fiber netwerk gaat leveren?

Al 1 jaar leveren ze op delta fiber, bij nieuwe aansluitingen.
Link https://freedom.nl/nieuws...elnetwerk-van-delta-fiber

Echter de bestaande delta klanten kunnen nog steeds niet over stappen. In de loop van het jaar wordt zo wel erg lang 😀

Ik kan al overstappen van aon naar xgspon van delta fiber. Maar ik wil dan gelijk naar freedom.

Edit: de freedom helpdesk pagina’s zijn ook aardig stil.

[ Voor 8% gewijzigd door internet4me op 29-09-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ik verwacht van Freedom via DSL van KPN naar Freedom via Glasvezel van Delta over te kunnen stappen in december.
Aanpassing: alleen heb je dat daar wellicht ook gelezen...

[ Voor 21% gewijzigd door whahas op 29-09-2023 16:51 ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 16:56

PCR

internet4me schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:05:
Is er enige duidelijkheid wanneer freedom, op het delta fiber netwerk gaat leveren?

Al 1 jaar leveren ze op delta fiber, bij nieuwe aansluitingen.
Link https://freedom.nl/nieuws...elnetwerk-van-delta-fiber

Echter de bestaande delta klanten kunnen nog steeds niet over stappen. In de loop van het jaar wordt zo wel erg lang 😀

Ik kan al overstappen van aon naar xgspon van delta fiber. Maar ik wil dan gelijk naar freedom.

Edit: de freedom helpdesk pagina’s zijn ook aardig stil.
We zijn op dit moment nog bezig met de friendly user tests. Die verliepen tot nog toe helaas niet vlekkeloos waardoor we een tweede ronde friendly users tests gaan doen op korte termijn. Het is erg vervelend maar we kunnen nog geen datum noemen wanneer we de orderstraat open kunnen gooien.
(Ik ben software engineer bij Freedom en verantwoordelijk voor de implementatie van de Delta wholesale api binnen onze infra) :)

[ Voor 0% gewijzigd door PCR op 29-09-2023 19:02 . Reden: Verduidelijken dat de tests tot nog toe niet vlekkeloos verliepen ]

Codedivision | Freedom Internet

• digiben
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 18:07
civspeler schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:40:
Ik zit erover te denken om Freedom internet op te zeggen. Niet omdat ik ontevreden ben, maar omdat ik niet echt een vaste verbinding nodig heb.

[...]

Zo'n opzegformulier vanuit m'n account in MIJNFreedom vind ik wel handig, want dan hoef ik zelf niet na te denken. ;) Maar ik kan het nergens vinden binnen de MIJNFreedom omgeving.

Iemand hier die me kan wijzen waar het opzegformulier verstopt zit?
Als je een mail stuurt met je gegevens dan lukt het ook hoor 👍
Ik ben netjes geholpen er mee.
Top service met op zeggen en afwikkeling.
Heb dan mail pakket gehouden.
Nu volgend jaar hopelijk weer terug naar Freedom 🔆
hier op het (closed) open dutch fiber 🥳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArienV
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-09 22:12
MetalfanBlackness schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:09:

Freedom moet nog wel even 1 van hun ipv6 prefixes ""2001:67c:7c::/48 Rein van Weerden " fixen
"ROA Signed and Invalid"
"IRR Invalid - Origin Mismatch"
https://bgp.he.net/AS206238#_prefixes6
Die prefix is niet van Freedom. Die komt van AS210454 en dat is dus van een zekere Rein van Weerden. Deze prefix wordt door Freedom geadverteerd. Freedom (AS206238) levert dus transit voor AS210454. Het is een gevolg van een van de 'specials' die in het begin zijn toegelaten.

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
ArienV schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:39:
[...]

Die prefix is niet van Freedom. Die komt van AS210454 en dat is dus van een zekere Rein van Weerden. Deze prefix wordt door Freedom geadverteerd. Freedom (AS206238) levert dus transit voor AS210454. Het is een gevolg van een van de 'specials' die in het begin zijn toegelaten.
Doen ze dat niet meer? Ik heb thuis een paar prefixes en zou top zijn om die direct te announcen ipv een tunnel naar een van mn dc locaties aan te leggen en van daaruit te announcen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
The Zep Man schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:02:
Nog een tip voor de OPNsense-gebruikers met een Freedom Internet WAN-verbinding op het netwerk van KPN. Dit zou ook op andere netwerken moeten werken, kijk hier voor mogelijke afwijkingen van deze instructies bij andere netwerken. Op dit moment wijkt alleen Glasvezel Helmond af.

Het is mogelijk om baby giant frames/baby jumbo frames (RFC 4638) te activeren, waardoor je een effectieve MTU van 1500 naar buiten hebt. Dit compenseert voor de overhead van PPPoE en zorgt voor minder fragmentatie van netwerkverkeer. Dit proces is niet helemaal transparant in OPNSense. Daarom schrijf ik het hier even op. :P

Dit is met name voor OPNsense. Omdat OPNsense gebaseerd is op pfSense, werken dezelfde stappen ook met pfSense. Waar nodig wordt voor pfSense een extra opmerking gemaakt.

Deze instructies gaan er vanuit dat je al een werkende verbinding hebt.

1. Maak een nieuwe interface aan.
  • Name: WAN_ETH
  • Device: De ethernet controller die voor de WAN-verbinding gebruikt wordt (waar VLAN 6 op geconfigureerd is)
  • IPv4 en IPv6 configuration type: None
  • MTU: 1508
Deze interface moet aangemaakt worden om de volgende interface te kunnen maken. Een VLAN kan niet geconfigureerd worden met een hogere MTU t.o.v. de parent interface (standaard 1500).

2. Maak een nieuwe interface aan.
  • Name: WAN_VLAN
  • Device: VLAN 6 die voor de PPPoE-sessie van de WAN verbinding gebruikt wordt
  • IPv4 en IPv6 configuration type: None
  • MTU: 1508
3. Wijzig de configuratie van de bestaande Point-to-Point WAN verbinding (pppoe0, die werkt op VLAN 6).
  • MTU (onder advanced options) voor OPNsense: 1508
  • MTU (onder advanced options) voor pfSense: 1500
Voor OPNsense wijkt dit af van de officiële Freedom Internet-documentatie. Een waarde van 1508 is nodig in OPNsense omdat die van de ingevulde PPPoE MTU-waarde de overhead van PPPoE aftrekt.

4. Herstart de router. Wellicht niet nodig, maar ik deed het voor de zekerheid met OPNsense. Onder pfSense lijkt een herstart niet nodig.

5. Verbreek de netwerkverbinding op de computer waarop je aan het testen bent en zet opnieuw de verbinding op.
Dit was voor mij nodig omdat ik vermoed dat MTU-zaken gecached worden door de TCP/IP stack. Als je dit niet doet, dan test je mogelijk niet de werkelijke situatie.

6. Draai het volgende:
  • Linux: ping -s $((1500 - 28)) -M do -c 1 9.9.9.9
  • Windows: ping -f -l 1472 9.9.9.9
Als je een reactie krijgt, dan heb je een MTU van 1500 tussen jouw computer en het internet.

[edit]
Extra instructie voor en wat opmerkingen over pfSense toegevoegd.
Sinds 23.7.5 hoef je de "dummy" interfaces niet meer te maken. Zolang je fysieke interface MTU 1512 krijgt zorgt OPNSense er nu zelf voor dat de vlan0.6 MTU van 1508 krijgt zodat pppoe en WAN op 1500 uitkomen. Zie release notes. :-)

download: OPNsense 23.7.5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
weebl15 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:44:
Sinds 23.7.5 hoef je de "dummy" interfaces niet meer te maken. Zolang je fysieke interface MTU 1512 krijgt zorgt OPNSense er nu zelf voor dat de vlan0.6 MTU van 1508 krijgt zodat pppoe en WAN op 1500 uitkomen.
Getest. Het klopt niet helemaal wat je schrijft, maar je was dichtbij! Je geeft niet de fysieke interface een MTU van 1512, maar de WAN interface een MTU van 1508. Dat is de interface die geconfigureerd is voor pppoeN(vlanN(ethN)) en waarop je je IP afhandeling doet, en niet de ethernet adapter zelf. Er zijn geen extra interfaces meer nodig, en er hoeft ook geen MTU ingesteld te worden op het PPP device.

Werkt daarna perfect. De WAN-interface geeft zelfs "Calculated PPP MTU: 1500" aan. Ook een ping bevestigt een MTU van 1500 naar buiten.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 04-10-2023 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
The Zep Man schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:01:
[...]

Getest. Het klopt niet helemaal wat je schrijft, maar je was dichtbij! Je geeft niet de fysieke interface een MTU van 1512, maar de WAN interface een MTU van 1508. Dat is de interface die geconfigureerd is voor pppoeN(vlanN(ethN)) en waarop je je IP afhandeling doet, en niet de ethernet adapter zelf. Er zijn geen extra interfaces meer nodig, en er hoeft ook geen MTU ingesteld te worden op het PPP device.

Werkt daarna perfect. De WAN-interface geeft zelfs "Calculated PPP MTU: 1500" aan. Ook een ping bevestigt een MTU van 1500 naar buiten.
Ah, ja, bij WAN had ik ook nog 1508 ingevuld inderdaad. Tevens had ik nog de fysieke WAN op 1512 met de hand, maar dat hoeft inderdaad ook niet meer. Weggehaald, herstart en zie netjes 1512 op de fysieke interface verschijnen. :)

Het was voorheen ook wel erg omslachtig allemaal hehe.

Dank! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Werkt NextDNS goed samen met Freedom?

Ik heb die DNS nu al maanden, alleen in sommige gevallen lijkt het problemen te geven.
Soms vraag ik me af of ik er niet beter mee kan stoppen.
Nee, ik betaal er niet voor. Ik heb voldoende aan de gratis versie.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:06
whahas schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:20:
Werkt NextDNS goed samen met Freedom?

Ik heb die DNS nu al maanden, alleen in sommige gevallen lijkt het problemen te geven.
Soms vraag ik me af of ik er niet beter mee kan stoppen.
Nee, ik betaal er niet voor. Ik heb voldoende aan de gratis versie.
Ik had een aantal keer problemen met NextDNS en gebruik nu Cloudflare DNS (Malware, Security), sindsdien alles perfect. Ads blokkeer ik op de UniFi router.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 10:36
Aangezien ik Freedom via Coanet (Cambrium/Tweak) gebruik toch maar een mail naar de servicedesk gestuurd wat ze gaan doen/kunnen doen. Tweak heeft nu een eind datum en ik wil hier niet op wachten met alle kans op een slechte service van de operator achter Freedom (ik denk dat zodra er voldoende klanten gemigreerd zijn hier geen prioriteit van Odido op zit).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oliekoets
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:37
joop99 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:06:
Aangezien ik Freedom via Coanet (Cambrium/Tweak) gebruik toch maar een mail naar de servicedesk gestuurd wat ze gaan doen/kunnen doen. Tweak heeft nu een eind datum en ik wil hier niet op wachten met alle kans op een slechte service van de operator achter Freedom (ik denk dat zodra er voldoende klanten gemigreerd zijn hier geen prioriteit van Odido op zit).
Ik ben net overgestapt van tweak.nl naar freedom,

Uit de eerste nieuwsbrief na mijn welkomst mail:
quote: Freedom Internet
Netwerk Cambrium verdwijnt, wat gebeurt er met die verbindingen?

Net als internetprovider Tweak verdwijnt ook het netwerk Cambrium. Freedom levert een aantal internetverbindingen over dit netwerk. Freedom is hard bezig met een oplossing voor deze klanten. We brengen zo spoedig mogelijk de desbetreffende klanten op de hoogte per mail, zodra hier meer over bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Oliekoets schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:06:
[...]

Ik ben net overgestapt van tweak.nl naar freedom,

Uit de eerste nieuwsbrief na mijn welkomst mail:

[...]
Ik heb aangegeven een wat beter antwoord te willen als dat. Mijn aansluiting staat niet helemaal lekker in de netwerk administratie en mijn backup oplossing gaat na een paar dagen ook een probleem worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:29

_Eend_

🌻🇺🇦

joop99 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

Ik heb aangegeven een wat beter antwoord te willen als dat. Mijn aansluiting staat niet helemaal lekker in de netwerk administratie en mijn backup oplossing gaat na een paar dagen ook een probleem worden.
Uit ervaring weet ik dat Freedom hier veel beter mee om gaat dan de grote ISP's. Mijn aansluiting zit ook niet helemaal lekker in de administratie, en na vrij intensief contact met de Freedom helpdesk is het allemaal goed gekomen.

Hopelijk gaat dat bij jou/jullie ook zo..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:59
joop99 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

Als je de community van Freedom in gaten houdt, had je het betere antwoord al kunnen lezen:

https://community.freedom...ijnen-via-cambrium/4094/3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
voorstad schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:50:
[...]

Als je de community van Freedom in gaten houdt, had je het betere antwoord al kunnen lezen:

Laten we hopen dat ze dat goed weten af te ronden. Kennelijk iets te vroeg op het forum gekeken gisterochtend, dat had ik vlak voor het versturen van de mail nog een keer moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:43
voorstad schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:50:
[...]

Dat zou mooi zijn!

Is er ergens een overzicht van de verschillende belichters (Fiber Crew, Fiber Operator, Odido, Cambrium,...) waar ze actief zijn en welke providers via ze leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:36
Hier een overstapper van Tweak naar Freedom (GPON).

Ik wil zelf een fritz 5530 kopen, nu hangt er een 5490 van Tweak(AON) zonder media-converter (met blauwe aansluiting).

Moet ik dan de 5530 AON bestellen i.c.m. deze: https://fritzshop.nl/glas...rch_query=5530&results=18

Of moet de fiber vanuit het kastje naar de router vervangen worden, zodat ik toch een monteur nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:16
jaro431 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:51:
Hier een overstapper van Tweak naar Freedom (GPON).

Ik wil zelf een fritz 5530 kopen, nu hangt er een 5490 van Tweak(AON) zonder media-converter (met blauwe aansluiting).

Moet ik dan de 5530 AON bestellen i.c.m. deze: https://fritzshop.nl/glas...rch_query=5530&results=18

Of moet de fiber vanuit het kastje naar de router vervangen worden, zodat ik toch een monteur nodig heb?
AON is een andere techniek, dus met GPON zal je een mediaconverter moeten gebruiken of een router gebruiken waarin je een compatibel GPON SFP-module in kwijt kan.

Zoals: uitvoering: AVM FRITZ!Box 5530 (met GPON SFP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
Ja, precies wat ik denk. Vraag me wel af of de bestaande fiber direct in die GPON SFP module past. Ik heb de vraag ook aan Freedom gesteld, wil wel de juiste apparatuur bestellen voordat tweak de stekker er uit trekt bij mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:12
Ik heb deze besteld.
Ga 'm gebruiken in een Mikrotik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
Ik vermoed dat ik mijn fiber met patchcover (nu blauw, upc) ook moet vervangen, want de fritz GPON SFP module heeft een APC-connector. Dus ik moet bestellen:

- Fritz 5530 AON
- Fritz GPON SFP module
- https://fritzshop.nl/glas...c-glasvezelkabel-set.html
- of https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html

Mmm, dan is huren eigenlijk financieel wel voordeliger....

[ Voor 12% gewijzigd door jaro431 op 12-10-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
jaro431 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:12:
Ik vermoed dat ik mijn fiber met patchcover (nu blauw, upc) ook moet vervangen, want de fritz GPON SFP module heeft een APC-connector.
Kan je niet een adapter gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51v9MKJ-2xL.jpg

Bijvoorbeeld hier te koop.

Dat lost uiteraard enkel het fysieke deel van de kabelaansluiting op. Nog steeds is de techniek van het licht anders. :+

[ Voor 30% gewijzigd door The Zep Man op 13-10-2023 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
The Zep Man schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:19:
[...]

Kan je niet een adapter gebruiken?
[Afbeelding]

Bijvoorbeeld hier te koop.

Dat lost uiteraard enkel het fysieke deel van de kabelaansluiting op. Nog steeds is de techniek van het licht anders. :+
Gewoon het juiste kabeltje bestellen (SC/UPC aan de ene kant en SC/APC aan de andere kant) is dan een stuk makkelijker dan zo'n ding ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 13-10-2023 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
ik222 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:02:
Gewoon het juiste kabeltje bestellen (SC/UPC aan de ene kant en SC/APC aan de andere kant) is dan een stuk makkelijker dan zo'n ding ;)
Waarom is dat makkelijker?

Steek de bestaande kabel in zo'n ding, steek zo'n ding in je apparaat... klaar. Je hoeft niets aan de andere kant van de kabel te doen, waardoor er minder risico is op het maken van fouten. Het is ook goedkoper dan iedere kabelset die @jaro431 op zijn bestellijst heeft staan.

[ Voor 6% gewijzigd door The Zep Man op 13-10-2023 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:20

WCA

The Zep Man schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:05:
[...]

Waarom is dat makkelijker?

Steek de bestaande kabel in zo'n ding, steek zo'n ding in je apparaat... klaar. Je hoeft niets aan de andere kant van de kabel te doen, waardoor er minder risico is op het maken van fouten. Het is ook goedkoper dan iedere kabelset die @jaro431 op zijn bestellijst heeft staan.
Mwoah, je kan beter gewoon meteen de juiste kabel hebben. Zo'n adapter introduceert extra demping, en juist een kans voor dingen om mis te gaan. Je hoeft de huidige patchcover op zich niet te vervangen, je kan de patchkabel er gewoon uithalen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
ok, bedankt.

Ik heb freedom besteld met eigen router (die ik nog niet heb). Maar Freedom biedt ook aan om bij hen te kopen voor €150, alleen is niet duidelijk welke dat is (de 5530?) en of daar dan een GPON SFP module bij zit?

Anyhow, ik heb de vraag daar gesteld en wacht nog op antwoord. Via hun is iig paar tientjes goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je bij de postcode check kiest voor een huurmodem dan zie je welk type modem je zal ontvangen. Ook het koopmodem is van hetzelfde type.
Afhankelijk van het type verbinding en de netwerkleverancier wordt door Freedom de 7590 of 5530 gebruikt.
De 5530 voor een GPON verbinding wordt door Freedom inderdaad met SFP module geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
WCA schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:05:
Zo'n adapter introduceert extra demping, en juist een kans voor dingen om mis te gaan.
'0dB'

Heb je een bron voor de claim dat de extra demping die je noemt een meetbaar en significant negatieve invloed heeft op het signaal?

Met het aansluiten van een andere kabel kunnen ook zaken mis gaan, en daarvan schat ik de kans hoger.

[ Voor 19% gewijzigd door The Zep Man op 13-10-2023 09:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA

WCA

The Zep Man schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:47:
[...]

'0dB'

Heb je een bron voor de claim dat dergelijke extra demping een meetbare en significante impact heeft op het signaal?
Elk koppelvlak heeft inherent impact op het signaal. Je mag m'n meter wel een keer lenen haha.

Hoeft niet te betekenen dat dat merkbaar is, maar het aantal koppelvlakken verminderen is altijd een goed idee. 0dB staat voor het feit dat het een koppelblokje is, en dat het niet gemaakt is om specifiek een signaal te dempen. Maar je hebt altijd insertion loss, reflectie, en kans op stofjes/andere meuk.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
WCA schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:50:
Hoeft niet te betekenen dat dat merkbaar is,
Ah, dus "het kan negatieve invloed hebben, maar ik kan het niet aantonen en waarschijnlijk werkt alles prima'. Duidelijk.

Adaptertje is dus ook gewoon een oplossing tenzij anders aangetoond. Goedkoper, makkelijker, minder risico.

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 13-10-2023 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

The Zep Man schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:53:
[...]

Ah, dus "het kan negatieve invloed hebben, maar ik kan het niet aantonen en waarschijnlijk werkt alles prima'. Duidelijk.

Adaptertje is dus ook gewoon een oplossing tenzij anders aangetoond.
Ik snap niet hoe je tot deze conclusie komt, maar goed.

Je voegt een extra point of failure toe in een systeem waar je zelf geen fatsoenlijke manier hebt om metingen uit te voeren of te troubleshooten. Dan is een nieuw kabeltje een betere oplossing, met minder kans op fouten.

Een patchkabeltje hoeft echt niet zo heel veel te kosten, en als je toch bezig bent, waarom niet gelijk fatsoenlijk doen?

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
WCA schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:56:
Je voegt een extra point of failure toe in een systeem waar je zelf geen fatsoenlijke manier hebt om metingen uit te voeren of te troubleshooten.
Als er geen problemen zijn, heb je geen metingen om uit te voeren of te troubleshooten.
Dan is een nieuw kabeltje een betere oplossing, met minder kans op fouten.
Een nieuwe kabel aan de kant van de FTU aansluiten introduceert juist kansen op fouten op onderdelen die een gebruiker niet kan vervangen.
Een patchkabeltje hoeft echt niet zo heel veel te kosten,
Meer als zo'n adapter. Is ook makkelijker weer te verwijderen in de toekomst als het soort connector weer verandert.

Laten we het erop houden dat jij rekening houdt met theoretische technische fouten, en ik met praktische gebruikersfouten. Dat laatste schat ik groter in. Wellicht schat jij het eerste groter in. Daar gaan wij het niet over eens worden. :+

[ Voor 13% gewijzigd door The Zep Man op 13-10-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

The Zep Man schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:00:
[...]

Als er geen problemen zijn, heb je geen metingen om uit te voeren of te troubleshooten.

[...]

Een nieuwe kabel aan de kant van de FTU aansluiten introduceert juist kansen op fouten op onderdelen die een gebruiker niet kan vervangen.

[...]

Meer als zo'n adapter. Is ook makkelijker weer te verwijderen in de toekomst als het soort connector weer verandert.

Laten we het erop houden dat jij rekening houdt met theoretische technische fouten, en ik met praktische gebruikersfouten. Dat laatste schat ik groter in. Wellicht schat jij het eerste groter in. Daar gaan wij het niet over eens worden. :+
Bij een andere FTU zoals een GN-01 of een TY-01, was ik het helemaal met je eens geweest. Echter de TK-01 is gewoon user-serviceable, daar is ie voor gemaakt. Een nieuwe kabel erin steken is geen raketstudie, en KPN stuurt voor veel installaties niet eens meer een monteur.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
Freedom gebeld, het is toch anders voor GPON (fibercrew). Dat wordt altijd geleverd met ONT, dus met een utp-uitgang.
Theoretisch kan bv een Fritz 5530/90 met GPON-SFP direct op de FTU worden aangesloten, maar omdat de belichter voor hen nieuwe is (...), hebben ze hier geen ervaring mee en met testen blijkbaar wat tegengekomen.

Ik kan het proberen, maar garantie tot de deur. (dan vooraf modem aanmelden). Advies van hen is de ONT (die je er bij krijgt, incl. groene patchkabel) te gebruiken....

Mmm, ik wilde eigenlijk dezelfde opstelling als bij tweak, dus een fiber vanuit de FTU direct naar de Fritz. Wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

jaro431 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:02:
Freedom gebeld, het is toch anders voor GPON (fibercrew). Dat wordt altijd geleverd met ONT, dus met een utp-uitgang.
Theoretisch kan bv een Fritz 5530/90 met GPON-SFP direct op de FTU worden aangesloten, maar omdat de belichter voor hen nieuwe is (...), hebben ze hier geen ervaring mee en met testen blijkbaar wat tegengekomen.

Ik kan het proberen, maar garantie tot de deur. (dan vooraf modem aanmelden). Advies van hen is de ONT (die je er bij krijgt, incl. groene patchkabel) te gebruiken....

Mmm, ik wilde eigenlijk dezelfde opstelling als bij tweak, dus een fiber vanuit de FTU direct naar de Fritz. Wat te doen?
Zelf belichten is altijd op eigen risico, bij elke provider. Als zij jouw PON serial kunnen registreren kan het prima als je dat heel graag wil.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55
Mja, ik kan me in het geval van een nieuwe belichter zoals Fibercrew voorstellen dat ze misschien nog niet de benodigde procedures/API's of andersoortige koppelvlakken hebben om het registreren van een andere serial te stroomlijnen.

Want uiteindelijk moet die nieuwe serial door Fibercrew in hun apparatuur worden geregistreerd (en moet er ook een generiek profiel zijn).

Bij Jonaz, de primaire ISP-tak van Fibercrew zelf, staat er op de website overigens wel dat dit geregeld kan worden.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:17
Vanaf 2006 ben ik een erg tevreden Tweak klant. Odido lijkt me niks eigenlijk. Freedom lijkt de beste keuze als alternatief voor Tweak. Vooral de GPON abonnementen zijn qua prijs aantrekkelijk.
Is er nou echt een verschil in kwaliteit (ik denk dat dat het beste woord is) tussen AON en GPON ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Green.car6808 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 06:52:
Is er nou echt een verschil in kwaliteit (ik denk dat dat het beste woord is) tussen AON en GPON ?
Met AON heb je je eigen fiberlijn naar de wijkcentrale voor glasvezel en daarmee verbonden op de switch daar.

Met GPON is het zo dat je de fiberlijn naar de wijkcentrale kan delen, met zijn vieren dacht ik. Hiermee hebben vier adressen samen een switchpoort in de wijkcentrale.

Ze kunnen GPON uiteraard ook hetzelfde inzetten als AON, oftewel dat je feitelijk je lijn niet deelt, maar dat weet je niet als klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
VHware schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:16:
[...]

Met AON heb je je eigen fiberlijn naar de wijkcentrale voor glasvezel en daarmee verbonden op de switch daar.

Met GPON is het zo dat je de fiberlijn naar de wijkcentrale kan delen, met zijn vieren dacht ik. Hiermee hebben vier adressen samen een switchpoort in de wijkcentrale.

Ze kunnen GPON uiteraard ook hetzelfde inzetten als AON, oftewel dat je feitelijk je lijn niet deelt, maar dat weet je niet als klant.
Dank voor je uitleg. Het lijkt dus alsof AON beter is dan GPON (want eigen fiberlijn naar de wijkcentrale). Is dat in de praktijk ook merkbaar ? Ik bedoel echt concreet, zijn er mensen met een GPON verbinding die klagen omdat AON beter is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Green.car6808 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:38:
[...]

Dank voor je uitleg. Het lijkt dus alsof AON beter is dan GPON (want eigen fiberlijn naar de wijkcentrale). Is dat in de praktijk ook merkbaar ? Ik bedoel echt concreet, zijn er mensen met een GPON verbinding die klagen omdat AON beter is ?
Ook bij AON deel je de glasvezel naar de core. Je deelt altijd bij een consumenten lijn.

De klachten zijn juist andersom AON klanten willen naar XGSPON.

Delta levert alleen IPv6 op XGSGPON en KPN alleen 4Gigabit op XGSGPON. De innovatie is uit AON omdat het veel duurder is in aanschaf, onderhoud en stroomkosten. My2cents: het is nu met AON uitzitten tot de apparatuur afgeschreven is en vervangen wordt. 10G porten op AON zijn onbetaalbaar en dat doen providers dan ook niet.

Odido zet klanten Al actief om naar XGSPON. Ook klanten die een “AON” fiber hebben. Die worden dan gekoppeld op een splitter in de centrale.

Je moet je eigenlijk verdiepen in p2p aanleg of p2multi point fiber aanleg. Daar zit het verschil, met name waar de splitter zit: in de centrale of in de wijk.

[ Voor 9% gewijzigd door stormfly op 14-10-2023 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
stormfly schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:21:
[...]

Je moet je eigenlijk verdiepen in p2p aanleg of p2multi point fiber aanleg. Daar zit het verschil, met name waar de splitter zit: in de centrale of in de wijk.
OK, ik dacht dat AON altijd P2P was en GPON altijd P2 Multi Point.
Ik baseer met op de uitleg op onderstaande site

https://www.routershop.nl...t-to-multipoint-glasvezel

Klopt dat wel / niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Het delen van een consumentenlijn gaat over overboeking. Dat is bij de ISP zelf en staat even los van de lastmile delen. GPON kun je klein beetje vergelijken met ‘kabel’ waarbij je de lastmile deelt met anderen en AON waarbij je de lastmile niet deelt.

AON is voor de aanbieders vanwege dat 1 op 1 duurder om aan te leggen en daarom wordt nu veelal ingezet op GPON door glasvezelaanbieders, simpelweg omdat het goedkoper aan te leggen is. Verder is 10Gbit over AON ook mogelijk, wordt alleen zelden nog aangeboden. De Tweak 10Gbit pilot was over AON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Green.car6808 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:27:
[...]

Klopt dat wel / niet ?
Nee want Odido prikt in de centrale een “AON” p2p fiber op een splitter met 32/64/96 andere klanten. En dan 1 fiber uit de splitter naar een OLT netwerk port. Dan heb je (XGS)GPON over p2p.

Want ooit willen ook al die andere KPN klanten 4Gigabit af kunnen nemen op XGSPON. En daarvoor gaat de straat niet meer open _/-\o_ dan zullen ze bovenstaand gaan uitvoeren net als Odido in de POPs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:07
Aon is zeker niet afgeschreven en naar 10gbps via Aon is zeker mogelijk.
Van pon heb je 2 technieken.
XGSpon dat is ook wat nu tot 10gbps kan.
Gpon wat maar tot 1gbps kan.

Voordeel van XGSpon is dat het net op andere frequenties werken dan Aon. Als je bij gpon een Aon apparaat aansluit dan verstoord dit de hele pon splitter. Hier kunnen in 1x tot 128 klanten last van hebben. In de praktijk zitten er niet zoveel klanten op 1 pon maar 64 klanten is niet ongebruikelijk.

Daarnaast nog belangrijker ding. Je deelt bij gpon 2.5gbps download bandbreedte en 1,25ps gb upload bandbreedte.

Bij pon verbruikt de provider minder stroom in de pop. Voor de klant krijg je een ont die ook weer paar watt aan stroom kost.

We zijn voor en tegenstanders voor verschillende technieken. Nu wordt vooral gekeken wat kunnen we het goedkoopste aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
[...]

Klopt dat wel / niet ?
Dat wat je zegt klopt. AON is altijd P2P.
GPON kan als P2MP worden ingezet (kostenoverweging). Dat zal bij KPN en Delta Fiber wel het geval zijn. Bij E-Fiber is het allemaal standaard AON, maar er zijn meerdere partijen met apparatuur in de wijkcentrales van E-Fiber, waardoor ze je fiber op GPON kunnen aansluiten. De splitter zit dan vlak voor hun apparatuur, zodat ze minder switchpoorten nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
Zo ver ik weet is het netwerk van Delta nog volledig pont2point gebouwd en hangende splitters in de wijkcentrale.

Alleen bij kpn hebben ze nieuwe netwerken waar de splitters in straatkasten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
OK er is dus veel om te leren over P2P, P2MP, AON, GPON, XGSpon etc. :)
Welke keuze maak jij als je een Freedom abonnement afsluit en je komt bij TweakFiber vandaan?

€51,- 1 GBIT -> GPON

Of alle duurdere en minder snelle abonnementen -> AON

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
GPON / XGS-PON of AON hoeft je als klant eigenlijk niet naar te kijken. In de praktijk ga je daar niets van merken.

Ja bij PON deel je direct een PON poort met meestal 32 tot 64 andere klanten. Maar ook bij AON komen al die directe lijnen in de PoP gewoon uit op een switch of switch chassis. En dan kunnen er ook bij AON zomaar een paar honderd klanten samen 1 of 2 10Gb/s uplinks delen. Dus ofwel voor de uiteindelijke overboeking maakt het precies niets uit omdat ook bij PON ze grootste overboeking niet in het PON segment zit meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
aartvg schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:48:
Aon is zeker niet afgeschreven en naar 10gbps via Aon is zeker mogelijk.
Van pon heb je 2 technieken.
XGSpon dat is ook wat nu tot 10gbps kan.
Gpon wat maar tot 1gbps kan.
10G het is zeker mogelijk maar te duur. Je ziet het niet in netwerken in Nederland.
Voordeel van XGSpon is dat het net op andere frequenties werken dan Aon. Als je bij gpon een Aon apparaat aansluit dan verstoord dit de hele pon splitter. Hier kunnen in 1x tot 128 klanten last van hebben. In de praktijk zitten er niet zoveel klanten op 1 pon maar 64 klanten is niet ongebruikelijk.
KPN is 1:64 wat zijn de split waarden van Odido?
Daarnaast nog belangrijker ding. Je deelt bij gpon 2.5gbps download bandbreedte en 1,25ps gb upload bandbreedte.
Laten we uitgaan van XGSPON in 2023
Bij pon verbruikt de provider minder stroom in de pop. Voor de klant krijg je een ont die ook weer paar watt aan stroom kost.

We zijn voor en tegenstanders voor verschillende technieken. Nu wordt vooral gekeken wat kunnen we het goedkoopste aanleggen.
Een XGSPON SFP verbruikt 2.1 watt en en ONT van KPN 3,5 watt. Het is niet noemenswaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Green.car6808 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:34:
OK er is dus veel om te leren over P2P, P2MP, AON, GPON, XGSpon etc. :)
Welke keuze maak jij als je een Freedom abonnement afsluit en je komt bij TweakFiber vandaan?

€51,- 1 GBIT -> GPON

Of alle duurdere en minder snelle abonnementen -> AON
Hoe zie jij AON/GPON als een keuze voor jou als consument? De provider vult dat voor je in op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
Ik snap je reactie van laten we uitgaan van XGSpon dat doet KPN en Delta netjes maar Odido (en Fiber Operator)gebruik nog de oude techniek gpon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
aartvg schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:01:
Ik snap je reactie van laten we uitgaan van XGSpon dat doet KPN en Delta netjes maar Odido (en Fiber Operator)gebruik nog de oude techniek gpon.
Odido levert vandaag XGSPON, kijk maar na in het Odido topic. Er zijn diverse XGSPON ONT foto’s gedeeld.

Delta levert vandaag XGSPON want ze hebben 5-8Gigabit abonnementen. Dat past niet op GPON.

KPN levert al een aantal jaar XGSPON. Ook hier nu 4Gigabit abonnement.

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 14-10-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
stormfly schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:00:
[...]

Hoe zie jij AON/GPON als een keuze voor jou als consument? De provider vult dat voor je in op de achtergrond.
Bij Freedom zie je soms een keuze uit meerdere fysieke platformen als consument.

De techniek maakt vooral uit als je zelf de mediaconversie van glas naar iets anders wilt doen. Dat zou een reden kunnen zijn om geen KPN XGS-POn te willen hebben: Daar is eigen hardware nog niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ANdrode schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

Bij Freedom zie je soms een keuze uit meerdere fysieke platformen als consument.

De techniek maakt vooral uit als je zelf de mediaconversie van glas naar iets anders wilt doen. Dat zou een reden kunnen zijn om geen KPN XGS-POn te willen hebben: Daar is eigen hardware nog niet mogelijk.
Aha ja dat zie ik zelf niet als p2mp KPN WBA ontsloten klant, ik heb geen keuze opties. Nu snap ik de vraagstelling ook beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:48

jdh009

FP ProMod
Ik kan zeggen dat de klantenservice van Freedom zeer vriendelijk en snel reageert. Helaas heb ik Freedom eind vorig jaar aangevraagd, maar de levering is nog steeds niet voltooid vanwege problemen met het KPN-netwerk. De overstap is nog niet gelukt omdat er een monteur nodig is om het punt in mijn huis toe te voegen, hoewel de bekabeling al is gelegd. Ik begrijp niet waarom dit een heel jaar moet duren, maar gelukkig houdt Freedom regelmatig contact en doet wat ze kunnen binnen de regels.

In de tussentijd heeft Ziggo mij al zeven dozen gestuurd waarin ik hun geleende apparatuur moet retourneren zodra de overstapservice is voltooid, maar dit blijft zich telkens verlengen dus elke keer een nieuwe dosos.

[ Voor 57% gewijzigd door jdh009 op 14-10-2023 11:02 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
ANdrode schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

Die is er wel, maar beperkt:

[KPN WBA] Ervaringen XGS.PON direct op glas (zonder NTU/ONT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
De KPN ONT zou voor mij trouwens voldoen

Ik lees dat de SFP beschikbaar is, maar activeert KPN dit hardware profiel ook?

Wat is de beperking bij KPN? MacSec zorgt inderdaad voor extra verbruik. Dat (en 20km ipv 10km) zorgen er voor dat de SFP(+) lastiger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:26
[...]
Op P2P kan zowel AON en (G)PON gebruikt worden. Het is de keuze van de operator.
Op P2M (Multipoint) kan alleen (G)PON gebruikt worden.

Bij beide situaties wordt het signaal gedeeld. Bij AON gebeurd dit vanaf de switch (naar het core-netwerk). Je hebt dan een eigen vezel naar de switch, vanaf daar loopt het verder op een gedeelde route.

Bij (G)PON gebeurd dit vanaf de splitter. Je hebt dan een eigen vezel naar de splitter, vanaf daar loopt het verder op een gedeelde route. De splitter kan in de POP zelf staan waar ook de actieve apparatuur staat, of in een wijkkast zonder actieve apparatuur (bij P2M).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
ANdrode schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

De KPN ONT zou voor mij trouwens voldoen

Ik lees dat de SFP beschikbaar is, maar activeert KPN dit hardware profiel ook?

Wat is de beperking bij KPN? MacSec zorgt inderdaad voor extra verbruik. Dat (en 20km ipv 10km) zorgen er voor dat de SFP(+) lastiger is.
Met de KPN ONT (Genexis) heb je een utp poort. En dus een kastje van KPN in huis die jezelf van stroom moet voorzien. Met de SFP+ (die je internetaanbieder bij KPN gewoon kan laten activeren), heb je alle apperatuur in eigen beheer. Maar het blijft allebei sub-optimaal.

Je andere vragen heb ik geen antwoord op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
voorstad schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:23:
Met de KPN ONT (Genexis) heb je een utp poort. En dus een kastje van KPN in huis die jezelf van stroom moet voorzien. Met de SFP+ (die je internetaanbieder bij KPN gewoon kan laten activeren), heb je alle apperatuur in eigen beheer.
En een SFP+-module die je van stroom moet voorzien. Het is niet alsof die op zuurstof draait.

Verder is in eigen beheer iets hebben niet handig als het simpelweg niet werkt. :+

Doet niets af aan de moeite die sommige tweakers erin stoppen om het aan de praat te krijgen!

[ Voor 17% gewijzigd door The Zep Man op 14-10-2023 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
ik222 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:40:
GPON / XGS-PON of AON hoeft je als klant eigenlijk niet naar te kijken. In de praktijk ga je daar niets van merken.

Ja bij PON deel je direct een PON poort met meestal 32 tot 64 andere klanten. Maar ook bij AON komen al die directe lijnen in de PoP gewoon uit op een switch of switch chassis. En dan kunnen er ook bij AON zomaar een paar honderd klanten samen 1 of 2 10Gb/s uplinks delen. Dus ofwel voor de uiteindelijke overboeking maakt het precies niets uit omdat ook bij PON ze grootste overboeking niet in het PON segment zit meestal.
Sterker nog, Freedom heeft uiteindelijk 'slechts' 30 Gbps aan Links met AMS-IX (20 Gbps) dan wel FRYS IX (10 Gbps): https://whois.ipip.net/AS206238

@The Zep Man Klopt inderdaad, wat je zegt.

Ja, ik heb zelf ook liever controle over ALLE actieve apparatuur in huis, al is het alleen al gewoon 'omdat het kan'.

Maar ik denk dat een kleine, energie-efficiente, ONT (of NT) van de provider nauwelijks meer energie hoeft te gebruiken dat een SFP+ module in een eigen switch of router. Het scheelt weer wat kabel hassle :P .

Persoonlijk zou ik het wel een must vinden dat ALLE FttH netwerken in Nederland in ieder geval P2P worden aangelegd. En wat mij betreft ook een gemiste kans dat dit aan 'de markt' wordt overgelaten (en vooral KPN en masse nu P2M aanlegt).

Met P2P kan je in ieder geval makkelijker en meer laagdrmpelig concurrentie toelaten, omdat meerdere partijen zelf apparatuur kunnen plaatsen om de vezel naar individuele huizen te belichten. Zoals nu veelvuldig gebeurt op oudere netwerken van KPNNetwerkNL (Reggefiber) en sommige andere lokale netwerken.

[ Voor 64% gewijzigd door eymey op 14-10-2023 17:01 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
eymey schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:55:
Met P2P kan je in ieder geval makkelijker en meer laagdrmpelig concurrentie toelaten, omdat meerdere partijen zelf apparatuur kunnen plaatsen om de vezel naar individuele huizen te belichten. Zoals nu veelvuldig gebeurt op oudere netwerken van KPNNetwerkNL (Reggefiber) en sommige andere lokale netwerken.
Het zou geen punt van discussie zijn al was er een strikte scheiding tussen infrastructuur- en dienstenleveranciers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:35
Ik voeg nog even 1 overweging toe namens de netwerkbeheerder:

P2MP is goedkoper in aanleg en je hebt maar 1 grote PoP nodig voor tienduizenden aansluitingen. Daar plaats je de apparatuur en de eerste 1:4 splitters in. Daarnaast heb je 1:16 splitters in de wijk nodig. Dat zijn nu kleine straatkastjes zonder stroom.
Met P2MP moet je voor elke 3600 aansluitingen een 15m2 PoP ergens plaatsen. Inclusief stroom, koeling etc..
Dat gaat je niet lukken in stedelijke gebieden en je ziet ook dat ODF terug moet vallen op grote inpandige PoPs maar daardoor veel meer kabels moet ingraven.

Als je KPN bent en je hebt overal in NL al telefooncentrales, en P2MP is ook nog goedkoper in aanleg (en vooral in gebruik en onderhoud door al die passieve straatkastjes zonder stroomaansluiting), dan zou je toch gek zijn als je dat niet deed?

ODF heeft een ander belang, die willen juist meer operators die ruimte en vezels huren. Dus die bouwen bewust P2P. Delta eigenlijk ook maar die hebben daarbij uiteraard ook geen eigen centrales vanuit het verleden.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:26
eymey schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:55:
[...]
Sterker nog, Freedom heeft uiteindelijk 'slechts' 30 Gbps aan Links met AMS-IX (20 Gbps) dan wel FRYS IX (10 Gbps): https://whois.ipip.net/AS206238
In jouw overzicht staan alleen de peeringpartners (IX'en) en niet de transitpartners (upstream) welke ook veel verkeer afhandelen over het algemeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Barre73 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:46:
Als je KPN bent en je hebt overal in NL al telefooncentrales, en P2MP is ook nog goedkoper in aanleg (en vooral in gebruik en onderhoud door al die passieve straatkastjes zonder stroomaansluiting), dan zou je toch gek zijn als je dat niet deed?
Tegelijkertijd is het een maatregel die de winst kan maximaliseren. Je kan een tweede (dure) transport dienst koppelen aan je fysieke vezel.

P2MP is prima, echter zou er dan nog steeds een L2 dienst tegen vergelijkbaar tarief geleverd moeten kunnen worden naar het eerste ontkoppel-punt waar een derde partij toegang kan krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voorstad
The Zep Man schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:51:
[...]

En een SFP+-module die je van stroom moet voorzien. Het is niet alsof die op zuurstof draait.

Verder is in eigen beheer iets hebben niet handig als het simpelweg niet werkt. :+

Doet niets af aan de moeite die sommige tweakers erin stoppen om het aan de praat te krijgen!
Ik probeer zoveel mogelijk spullen van anderen waar ik geen toegang tot heb, buiten mijn deur te houden. Principieel dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

JohDB schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:38:
[...]

In jouw overzicht staan alleen de peeringpartners (IX'en) en niet de transitpartners (upstream) welke ook veel verkeer afhandelen over het algemeen.
Ik vroege af waar Fusix is gebleven, die was vroeger (een van) de belangrijkste IX(-en) voor Freedom. Maar die staat er bij bgp gewoon bij als AS57866 Fusix Networks B.V.
https://bgp.he.net/AS206238#_graph4

[ Voor 12% gewijzigd door MetalfanBlackness op 14-10-2023 19:52 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
voorstad schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:38:
[...]

Ik probeer zoveel mogelijk spullen van anderen waar ik geen toegang tot heb, buiten mijn deur te houden. Principieel dingetje.
Dus je smartphone is een Purism Librem 5? Je mediaspelers draaien geen Android TV? Niets van Apple of Microsoft in huis? Dat vind ik knap. :)

Principes zijn leuk, maar de realiteit is dat spul van anderen niet altijd te vermijden is. Daarom segmenteer ik liever qua infra en info, in plaats van dat ik het volledig vermijd.

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 14-10-2023 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
The Zep Man schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:51:
[...]

Dus je smartphone is een Purism Librem 5? Je mediaspelers draaien geen Android TV? Niets van Apple of Microsoft in huis? Dat vind ik knap. :)

Principes zijn leuk, maar de realiteit is dat spul van anderen niet altijd te vermijden is. Daarom segmenteer ik liever qua infra en info, in plaats van dat ik het volledig vermijd.
Ben hard op weg ja.

Maar een apparaat met internet/clouddiensten is nogbwat anders dan een apparaat van een derde partij (KPN) waar je verder geen enkel toegang tot hebt en niet kunt bereiken, want je hebt geen account, maar wel zelf van stroom moet voorzien.... Nou ja, de ACM heeft afgesproken dat een aansluitpunt passief te gebruiken moet zijn.

Maar wanneer je voor de ONT van KPN kiest, helemaal prima. Zoals gezegd, ik vind het allebei niet optimaal.

[ Voor 20% gewijzigd door voorstad op 14-10-2023 20:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eymey
Barre73 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:46:
Ik voeg nog even 1 overweging toe namens de netwerkbeheerder:

P2MP is goedkoper in aanleg en je hebt maar 1 grote PoP nodig voor tienduizenden aansluitingen. Daar plaats je de apparatuur en de eerste 1:4 splitters in. Daarnaast heb je 1:16 splitters in de wijk nodig. Dat zijn nu kleine straatkastjes zonder stroom.
Met P2MP moet je voor elke 3600 aansluitingen een 15m2 PoP ergens plaatsen. Inclusief stroom, koeling etc..
Dat gaat je niet lukken in stedelijke gebieden en je ziet ook dat ODF terug moet vallen op grote inpandige PoPs maar daardoor veel meer kabels moet ingraven.

ODF heeft een ander belang, die willen juist meer operators die ruimte en vezels huren. Dus die bouwen bewust P2P. Delta eigenlijk ook maar die hebben daarbij uiteraard ook geen eigen centrales vanuit het verleden.
Ooh, vanuit het perspectief van een partij als KPN, dat ook naar business cases en verdienmodellen moet kijken kan ik het me 100% voorstellen dat je voor P2MP kiest

Maar daarom vind ik het aan alle kanten een gemiste kans dat de fysieke infra niet gewoon (zoals bij zo veel aan- en afvoerleidingen van nutsvoorzieningen) als een nutsvoorziening wordt gezien. Gewoon 1 instantie die eigenaar en beheerder is van de fysieke vezels, de PoP huisjes, etc. En waar P2P dan niet mogelijk is door ruimtebeperkingen in stedelijk gebied, zou deze partij eventueel ook de ontkoppelde layer 2 dienst kunnen verzorgen.

Nu bij P2MP krijg je dus de (vanuit bewoners gezien) idiote situatie dat bedrijven die niet afhankelijk willen zijn van de bizarre kosten voor access bij KPN, ontzettend veel moeten investeren in nóg weer de straat en de stoep open breken en nóg weer kabels naar binnen brengen bij ieder huis. En moet je ook nog eens een hele grote zijn om dat te kunnen.
JohDB schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:38:
[...]

Ik ben niet 100% thuis in de wereld van IX'en en transits (met andere woorden, alles wat netwerken van providers met de rest van de wereld verbindt), maar ik ging er een beetje van uit dat verbindingen met die transitpartners vaak ook over dezelfde links met de IX lopen. Maar het zou me inderdaad niet verbazen als daar ook nog niet geregistreerde koppelpunten voor bestaan.

Meestal staan die upstream partners overigens ook wel vermeld op dit soort sites, als ze er zijn.

[ Voor 58% gewijzigd door eymey op 14-10-2023 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Transit verbindingen lopen eigenlijk altijd over aparte verbindingen, transit via een IX kan technisch wel maar zul je niet vaak zien.

En naast transit en public peerings via internet exchanges heb je ook nog private peerings (dus met directe verbindingen tussen partijen) en bijvoorbeeld caching servers van grote CDN’s (denk aan Netflix). Dus de totale “internet” capaciteit kun je eigenlijk niet zien op basis van publieke bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
voorstad schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:30:
Maar een apparaat met internet/clouddiensten is nogbwat anders dan een apparaat van een derde partij (KPN) waar je verder geen enkel toegang tot hebt en niet kunt bereiken, want je hebt geen account, maar wel zelf van stroom moet voorzien....
Het is onderdeel van de opgeleverde WAN-verbinding en daarom in beheer en onder de verantwoording van KPN. Als effectieve mediaconverter heeft het ook alleen maar toegang tot data over de WAN-verbinding (net als KPN).

Principes zijn leuk, maar dit is een strijd tegen windmolens. Nog steeds is het geweldig als tweakers direct glas kunnen gebruiken, maar de zogenaamde principes vind ik een zwakke motivatie om dat te doen. De motivatie 'omdat het kan' vind ik sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
The Zep Man schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:56:
[...]

Principes zijn leuk, maar dit is een strijd tegen windmolens. Nog steeds is het geweldig als tweakers direct glas kunnen gebruiken, maar de zogenaamde principes vind ik een zwakke motivatie om dat te doen. De motivatie 'omdat het kan' vind ik sterker.
SFP/glas direct in je router heeft wel het voordeel van wat lagere latency. In hoeverre je dat verder in de praktijk merkt is de vraag (ligt ook aan hoe en waarvoor je de verbinding gebruikt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
ik222 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:10:
Transit verbindingen lopen eigenlijk altijd over aparte verbindingen, transit via een IX kan technisch wel maar zul je niet vaak zien.

En naast transit en public peerings via internet exchanges heb je ook nog private peerings (dus met directe verbindingen tussen partijen) en bijvoorbeeld caching servers van grote CDN’s (denk aan Netflix). Dus de totale “internet” capaciteit kun je eigenlijk niet zien op basis van publieke bronnen.
Private peering kan ook via een IX (en dus ook transit via een IX). Ik zie een IX vooral als een fysiek koppelvlak waar veel partijen bij elkaar komen. Met in veel gevallen ook een makkelijker manier om met veel netwerken direct verkeer uit te wisselen.

De totale capaciteit is lastig in te schatten op basis van publieke bronnen. Je kan alleen weten wat voor verbindingen er ongeveer zijn.

Als consument gaat het uiteindelijk vooral over latency en loss. Is dat laag genoeg dan haal je je contractsnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
The Zep Man schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:56:
[...]

Het is onderdeel van de opgeleverde WAN-verbinding en daarom in beheer en onder de verantwoording van KPN. Als effectieve mediaconverter heeft het ook alleen maar toegang tot data over de WAN-verbinding (net als KPN).

Ik ben geen strijd aan het voeren. Ik probeer alleen maar aan te geven dat beide mogelijk is. Hogerop in de discussie leek het idee te leven dat direct op glas bij KPN Netwerk niet kon. Dat heb ik proberen te weerleggen. En mijn principes mogen afwijken van jouw principes toch? Even goede (tweakers)vrienden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
ANdrode schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:30:
[...]

Private peering kan ook via een IX (en dus ook transit via een IX). Ik zie een IX vooral als een fysiek koppelvlak waar veel partijen bij elkaar komen. Met in veel gevallen ook een makkelijker manier om met veel netwerken direct verkeer uit te wisselen.

De totale capaciteit is lastig in te schatten op basis van publieke bronnen. Je kan alleen weten wat voor verbindingen er ongeveer zijn.

Als consument gaat het uiteindelijk vooral over latency en loss. Is dat laag genoeg dan haal je je contractsnelheid.
Dat ligt aan je definitie van een private peering ;) Ik bedoel daarmee echt een dedicated fysieke verbinding die dus ook voor extra capaciteit zorgt naast IX capaciteit voor peerings, dus niet het opzetten van directe BGP sessies op een IX in plaats van enkel de route servers gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
VHware schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:02:
SFP/glas direct in je router heeft wel het voordeel van wat lagere latency. In hoeverre je dat verder in de praktijk merkt is de vraag (ligt ook aan hoe en waarvoor je de verbinding gebruikt).
Als het geen meetbaar en significant effect heeft, dan heeft het geen voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
The Zep Man schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:10:
[...]

Als het geen meetbaar en significant effect heeft, dan heeft het geen voordeel.
Het is meetbaar en wellicht hebben FPS-enthousiastelingen er voorkeur voor, maar voor de rest is het niet significant/relevant.

[ Voor 0% gewijzigd door VHware op 15-10-2023 10:15 . Reden: sorry ik bedoelde dus voor de rest is het dus NIET significant/relevant. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
VHware schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:15:
[...]

Het is meetbaar en wellicht hebben FPS-enthousiastelingen er voorkeur voor, maar voor de rest is het significant/relevant.
Graag zie ik dat uitgebreider met cijfers en in context omschreven, en minder "trust me, bro". In welke situatie is het significant en hoe toon je dat aan (dubbelblind als het om computer-mensinteractie gaat)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackOfAllTrades
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-10-2023
Steekt sinds een jaar een glasvezel-sprietje voor de voortuin uit de grond, en wil de overstap naar Freedom gaan wagen. Kan alleen pre-orderen voor mijn postcode (gemeente Moerdijk), maar ik kan op de site van Freedom niets vinden over wie dan de glasvezel komt doortrekken van de voortuin naar ons huis. Moet ik dat zelf regelen? Gaat Freedom een bedrijf opdracht geven om dat te doen, wanneer ik pre-order? En kan ik nog onder de pre-order uit, als blijkt dat dat doortrekken niet gaat zoals ik wil? Harde eis is dat de kabel binnen komt in de woonkamer, niet de meterkast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VHware
The Zep Man schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

Graag zie ik dat uitgebreider met cijfers en in context omschreven, en minder "trust me, bro". In welke situatie is het significant en hoe toon je dat aan (dubbelblind als het om computer-mensinteractie gaat)?
Sorry, bij het opnieuw lezen zie ik dat het woord 'niet' ontbrak terwijl ik het daar bedoeld had.

SFP+ Fiber heeft een latency van 300ns per link (0,3 microseconds) en copper 2,6 microseconds per link voor de fysieke interface en er komt nog wat bij voor de kabellengte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
@VHware Als je van een ONT overstapt op een directe SFP. Je hebt daar ook weer goedkopere en dure varianten. Hoe weerhouden deze varianten zich tov de CPU van een ONT? Zeker bij XGSPON moet je ook voorzien in encryptie, dat kost CPU cycles vanuit een SFP of ONT

Ik denk niet dat eventuele sub miliseconden merkbaar zijn in een game. Van een verandering van ONT naar SFP. Maar laat mij graag voeden door een meting via smokeping oid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ha1weCaCQMbUrEen3wNFVDOSWjA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cf62vpWkOYikIwetVkYyIxgy.jpg?f=user_large

Er is waarschijnlijk een voordeel mbt tot RTT en gaming. Ik denk alleen dat dit voordeel niet ontstaat op het vlak van ONT/SFP (sub milliseconden) maar eerder op het vlak van peering. Daar pak je vaak volle milliseconden. Als je dan nog zou bekijken wat je verliest aan milliseconden tussen glasvezel of coax HFX 3 v.s 15ms. Dan heb je het over noemenswaardige getallen qua DNS en TCP opbouw. Deze protocollen zijn relevant voor browsing maar minder voor gaming waar je alles verwerkt via een vaste TCP sessie. Zie ook de grafiek, stel dat je daar 12ms zakt hoeveel procent kans vermindering krijg je dan?

https://digital.wpi.edu/downloads/05741s25d

@The Zep Man het regent dus je kan hem ff doorworstelen :+ (denk dat we dezelfde mening delen.)

[ Voor 8% gewijzigd door stormfly op 15-10-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
VHware schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:21:
[...]

Sorry, bij het opnieuw lezen zie ik dat het woord 'niet' ontbrak terwijl ik het daar bedoeld had.

SFP+ Fiber heeft een latency van 300ns per link (0,3 microseconds) en copper 2,6 microseconds per link voor de fysieke interface en er komt nog wat bij voor de kabellengte.
Aha :) 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
eymey schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:04:
[...]

Nu bij P2MP krijg je dus de (vanuit bewoners gezien) idiote situatie dat bedrijven die niet afhankelijk willen zijn van de bizarre kosten voor access bij KPN.
Volgens mij rekent Delta de hoogste tarieven en daarna KPN.
[...]

Ik ben niet 100% thuis in de wereld van IX'en en transits (met andere woorden, alles wat netwerken van providers met de rest van de wereld verbindt), maar ik ging er een beetje van uit dat verbindingen met die transitpartners vaak ook over dezelfde links met de IX lopen. Maar het zou me inderdaad niet verbazen als daar ook nog niet geregistreerde koppelpunten voor bestaan.

Meestal staan die upstream partners overigens ook wel vermeld op dit soort sites, als ze er zijn.
Ziggo trekt veel data door de core van het moederbedrijf LiberyGlobal een Tier 1 transit provider. En heeft bijvoorbeeld geen Netflix cache in het netwerk. KPN heeft weer wel eigen Netflix cache waardoor e.a sneller verloopt voor de gebruiker. En het verkeer blijft binnen de KPN core, dat scheelt veel volume. KPN heeft van oudsher multicast TV wat ook binnen de eigen core blijft.

Odido offload veel via de AMSIX en KPN via hun eigen NLIX. Ziggo veel via transit en doet veel minder met IX.

Daarnaast hebben ze allemaal meerdere transit aanbieders. Die zijn vaak groot ontworpen zodat uitval van transit 1 opgevangen kan worden door transit 2. Vaak heten dit de “upstreams”.

Google koppelingen zijn in heel veel gevallen private peers. Een aantal keer b.v. 10G gebundeld. YouTube is een gigantisch volume voor ISPs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
JackOfAllTrades schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:20:
Steekt sinds een jaar een glasvezel-sprietje voor de voortuin uit de grond, en wil de overstap naar Freedom gaan wagen. Kan alleen pre-orderen voor mijn postcode (gemeente Moerdijk), maar ik kan op de site van Freedom niets vinden over wie dan de glasvezel komt doortrekken van de voortuin naar ons huis. Moet ik dat zelf regelen? Gaat Freedom een bedrijf opdracht geven om dat te doen, wanneer ik pre-order? En kan ik nog onder de pre-order uit, als blijkt dat dat doortrekken niet gaat zoals ik wil? Harde eis is dat de kabel binnen komt in de woonkamer, niet de meterkast.
Als je besteld dan zal automatisch een aannemer een afspraak maken om de vezel binnen te brengen. Dit gebeurt aan de hand van het het feit dat Freedom de lijn besteld.

Je kunt in principe zelf met de schouwer afspreken waar de vezel de woning wordt binnen gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
VHware schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:21:
[...]

Ah, dat verklaart het. Ik vond het al apart opgeschreven. Ik denk dat @stormfly en wij elkaars mening delen. Nog steeds draag ik tweaken met SFP+ een warm hart toe, maar niet vanwege voordelen die in werkelijkheid niet bestaan. 'Omdat het kan' is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
The Zep Man schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:12:
[...]

Ah, dat verklaart het. Ik vond het al apart opgeschreven. Ik denk dat @stormfly en wij elkaars mening delen. Nog steeds draag ik tweaken met SFP+ een warm hart toe, maar niet vanwege voordelen die in werkelijkheid niet bestaan. 'Omdat het kan' is voldoende.
Het scheelt een actief apparaat. Ik zie de charme.

De aanvalsmodel-hoek is hier niet benoemd, maar daar zie ik ook weinig voordeel van een SFP. Ik vertrouw het modem van mijn ISP niet. Aan de andere kant: Als ik mijn SFP vertrouw dan vertrouw ik de partij aan de andere kant niet.

Het principe van "alleen vertrouwde hardware" in huis voelt wel beter ✅. Het gaat hier alleen sowieso niet op.
offtopic:
Laptops met MDM vallen in mijn aanvalsmodel bijvoorbeeld ook onder niet-vertrouwde apparaten

[ Voor 4% gewijzigd door ANdrode op 15-10-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
ANdrode schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:31:
[...]

Het scheelt een actief apparaat.
Een SFP+-module is ook een actief apparaat.
De aanvalsmodel-hoek is hier niet benoemd, maar daar zie ik ook weinig voordeel van een SFP.
Eens. Een SFP+-module of een ONT zijn onderdeel van de internetkant. Het is niet nodig om je daar druk over te maken. Er zijn makkelijkere manieren om een aanval uit te voeren vanuit een ISP of andere kwaadwillenden.

[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 15-10-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
Is er iemand die positieve ervaringen heeft met het overstappen van Tweak (ik zelf Almere stad maar andere ervaringen lees ik ook graag) naar Freedom ?
Ik heb gisteren Freedom (internet only) aangevraagd mét overstapservice

Je zou zeggen dat het de ISP's in 2023 toch inmiddels wel moet lukken om wat configuratiecommando's in te kloppen en wat kabeltjes om te patchen met elkaar toch ?

[ Voor 6% gewijzigd door Green.car6808 op 15-10-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
The Zep Man schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:21:
[...]
Een SFP+-module is ook een actief apparaat.
Maar de ONT is vaak intern een SFP+ met daarnaast een mediaconverter naar RJ45. Je voegt een extra apparaat in de keten toe.

Ik heb vroeger genoeg met ISPs gemaild en gebeld dat ik nu een vanilla setup wil. Is er een issue? Ik ga terug naar de standaard setup en bel dan. Helaas zijn problemen bij custom setups vaak configuratiefouten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
ANdrode schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:04:
Ik heb vroeger genoeg met ISPs gemaild en gebeld dat ik nu een vanilla setup wil. Is er een issue? Ik ga terug naar de standaard setup en bel dan. Helaas zijn problemen bij custom setups vaak configuratiefouten.
Bij Freedom kan een abonnement afgesloten worden met als optie af te zien van een router van de provider voor een bescheiden korting. Dat is voor mij prima, zolang ik mijn apparatuur zomaar kan vervangen om te testen of iets aan mijn kant ligt.

Met een ONT is er een hardere scheiding tussen het deel waar de provider en het deel waar de consument voor verantwoordelijk is. Een SFP+-module vertroebelt dat, en ik weet niet of ik daar ooit aan zou beginnen.

Pagina: 1 ... 59 ... 80 Laatste