Barre73 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:46:
Ik voeg nog even 1 overweging toe namens de netwerkbeheerder:
P2MP is goedkoper in aanleg en je hebt maar 1 grote PoP nodig voor tienduizenden aansluitingen. Daar plaats je de apparatuur en de eerste 1:4 splitters in. Daarnaast heb je 1:16 splitters in de wijk nodig. Dat zijn nu kleine straatkastjes zonder stroom.
Met P2MP moet je voor elke 3600 aansluitingen een 15m2 PoP ergens plaatsen. Inclusief stroom, koeling etc..
Dat gaat je niet lukken in stedelijke gebieden en je ziet ook dat ODF terug moet vallen op grote inpandige PoPs maar daardoor veel meer kabels moet ingraven.
Als je KPN bent en je hebt overal in NL al telefooncentrales, en P2MP is ook nog goedkoper in aanleg (en vooral in gebruik en onderhoud door al die passieve straatkastjes zonder stroomaansluiting), dan zou je toch gek zijn als je dat niet deed?
ODF heeft een ander belang, die willen juist meer operators die ruimte en vezels huren. Dus die bouwen bewust P2P. Delta eigenlijk ook maar die hebben daarbij uiteraard ook geen eigen centrales vanuit het verleden.
Ooh, vanuit het perspectief van een partij als KPN, dat ook naar business cases en verdienmodellen moet kijken kan ik het me 100% voorstellen dat je voor P2MP kiest
Maar daarom vind ik het aan alle kanten een gemiste kans dat de fysieke infra niet gewoon (zoals bij zo veel aan- en afvoerleidingen van nutsvoorzieningen) als een nutsvoorziening wordt gezien. Gewoon 1 instantie die eigenaar en beheerder is van de fysieke vezels, de PoP huisjes, etc. En waar P2P dan niet mogelijk is door ruimtebeperkingen in stedelijk gebied, zou deze partij eventueel ook de ontkoppelde layer 2 dienst kunnen verzorgen.
Nu bij P2MP krijg je dus de (vanuit bewoners gezien) idiote situatie dat bedrijven die niet afhankelijk willen zijn van de bizarre kosten voor access bij KPN, ontzettend veel moeten investeren in nóg weer de straat en de stoep open breken en nóg weer kabels naar binnen brengen bij ieder huis. En moet je ook nog eens een hele grote zijn om dat te kunnen.
Ik ben niet 100% thuis in de wereld van IX'en en transits (met andere woorden, alles wat netwerken van providers met de rest van de wereld verbindt), maar ik ging er een beetje van uit dat verbindingen met die transitpartners vaak ook over dezelfde links met de IX lopen. Maar het zou me inderdaad niet verbazen als daar ook nog niet geregistreerde koppelpunten voor bestaan.
Meestal staan die upstream partners overigens ook wel vermeld op dit soort sites, als ze er zijn.
[
Voor 58% gewijzigd door
eymey op 14-10-2023 21:12
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.