[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 60 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
The Zep Man schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:07:
[...]
Met een ONT is er een hardere scheiding tussen het deel waar de provider en het deel waar de consument voor verantwoordelijk is. Een SFP+-module vertroebeld dat, en ik weet niet of ik daar ooit aan zou beginnen.
Ik zou het wel overwegen maar alleen in een situatie waar ik makkelijk terug kan naar de standaardconfiguratie. Of wanneer de ISP ook (wat) support geeft bij de custom hardware.

Eigenlijk is Freedom wel de ISP om zoiets bij te doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:20

WCA

The Zep Man schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:07:
[...]

Bij Freedom kan een abonnement afgesloten worden met als optie af te zien van een router van de provider voor een bescheiden korting. Dat is voor mij prima, zolang ik mijn apparatuur zomaar kan vervangen om te testen of iets aan mijn kant ligt.

Met een ONT is er een hardere scheiding tussen het deel waar de provider en het deel waar de consument voor verantwoordelijk is. Een SFP+-module vertroebelt dat, en ik weet niet of ik daar ooit aan zou beginnen.
Die scheiding vertroebelt helemaal niet, maar die verplaatst wel. Van het poortje op de ONT en de werking daarvan naar het passieve koppelvlak. Dat moet werken, en de rest is aan de klant.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:50
WCA schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:29:
Die scheiding vertroebelt helemaal niet, maar die verplaatst wel. Van het poortje op de ONT en de werking daarvan naar het passieve koppelvlak. Dat moet werken, en de rest is aan de klant.
Een ethernetaansluiting is te diagnosticeren door de klant zonder hulp van de provider. Met een SFP+-module vertroebeld het dus weldegelijk. Als er een probleem is met de WAN-aansluiting en het ligt aan de module, dan is de oorzaak vinden een stuk lastiger. Een afhankelijkheid van een provider met diagnosticeren is ongewenst i.v.m. tegenstrijdige belangen (klant: een goede verbinding, provider: zo min mogelijk ondersteuning leveren).

Ethernet? Kabel is zo te vervangen, en router is zo te vervangen. Er hoeft geen nieuwe (dure...) module aangemeld te worden. Werkt het alsnog niet? Dan mag de provider het lekker gaan oplossen aan diens kant.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

The Zep Man schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:38:
[...]

Een ethernetaansluiting is te diagnosticeren door de klant zonder hulp van de provider. Met een SFP+-module vertroebeld het dus weldegelijk. Als er een probleem is met de WAN-aansluiting en het ligt aan de module, dan is de oorzaak vinden een stuk lastiger. Een afhankelijkheid van een provider met diagnosticeren is ongewenst i.v.m. tegenstrijdige belangen (klant: een goede verbinding, provider: zo min mogelijk ondersteuning leveren).

Ethernet? Kabel is zo te vervangen, en router is zo te vervangen. Er hoeft geen nieuwe (dure...) module aangemeld te worden. Werkt het alsnog niet? Dan mag de provider het lekker gaan oplossen aan diens kant.
Provider zegt dan: sluit eerst maar eens ons ONT aan, daarna helpen we je verder. Ze hoeven je niet te helpen verder dan het FTU, dat is het punt waar de verantwoordelijkheid en de plicht om mee te helpen stopt.

Zoals ik al zei dus, het enige wat er gebeurt is het moment waar de provider zegt "zoek het zelf maar uit" verplaatst. Het is 100% duidelijk waar de verantwoordelijkheid stopt

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
WCA schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:41:
[...]
Zoals ik al zei dus, het enige wat er gebeurt is het moment waar de provider zegt "zoek het zelf maar uit" verplaatst. Het is 100% duidelijk waar de verantwoordelijkheid stopt
Het vertroebelt wel. Jij ziet packet loss. Provider zegt "mogelijk ligt het aan jouw modem/SFP". Dan heb je een patstelling.

Ik wil terug naar "ik zie het ook met twee laptops, bekabeld aangesloten op de door jullie geleverde router": Dan is een ISP eerder geneigd om te accepteren dat het issue buiten mijn infrastructuur valt.
offtopic:
Zit hier een klein trauma? Ja :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA

WCA

ANdrode schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:05:
[...]

Het vertroebelt wel. Jij ziet packet loss. Provider zegt "mogelijk ligt het aan jouw modem/SFP". Dan heb je een patstelling.

Ik wil terug naar "ik zie het ook met twee laptops, bekabeld aangesloten op de door jullie geleverde router": Dan is een ISP eerder geneigd om te accepteren dat het issue buiten mijn infrastructuur valt.
offtopic:
Dus de provider zegt, probeer het met onze spullen, dan helpen we je verder. 100% duidelijk dus.

Je ziet packet loss, je belt je provider op. Provider zegt "mogelijk ligt het aan jouw modem/SFP, we helpen je verder als je de situatie aansluit zoals die opgeleverd is."

Dat jij je eigen modem wil gebruiken is dan misschien een recht, maar dat betekent dat je zelf de verantwoordelijkheid neemt voor mogelijke problemen binnen het klantdomein. Het betekent ook dat je een afwijkende situatie hebt van de meeste klanten, en dus de klantenservice mogelijk niet kan helpen in jouw situatie.

Is misschien jammer, en niet helemaal wat je als hobbyist wil horen, maar zo is het gewoon.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
WCA schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:11:
[...]
Je ziet packet loss, je belt je provider op. Provider zegt "mogelijk ligt het aan jouw modem/SFP, we helpen je verder als je de situatie aansluit zoals die opgeleverd is."

Dat jij je eigen modem wil gebruiken is dan misschien een recht, maar dat betekent dat je zelf de verantwoordelijkheid neemt voor mogelijke problemen binnen het klantdomein. Het betekent ook dat je een afwijkende situatie hebt van de meeste klanten, en dus de klantenservice mogelijk niet kan helpen in jouw situatie.
En ik snap de keuzes van de provider daarin helemaal. Bij mij telt het alleen mee als reden om mijn eigen hardware een stap verder te laten beginnen.

Bij een XGSPON of DOCSIS modem zit er wat frictie in het activeren van het andere apparaat. Het installeren van het eigen spul: hobby. Het debuggen in samenwerking met een actief meewerkende partij (bv Delta hier op GOT): hobby. Hoe ik het bij de meeste ISPs zie gebeuren? Harde nee, geen zin in :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
ANdrode schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:05:
[...]

offtopic:
Precies! Voordat je het eerste contact hebt gelegd heb je jezelf al uitgesloten als oorzaak. Geen discussie. Los het op.

Bij *PON moet je contact leggen bij het zelf diagnosticeren. Onhandig en inefficiënt, want je hebt een extra communicatieronde waarin zaken (aan de kant van de ISP) fout kunnen gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door The Zep Man op 15-10-2023 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

The Zep Man schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:32:
[...]

Precies! Voordat je het eerste contact hebt gelegd heb je jezelf al uitgesloten als oorzaak. Geen discussie. Los het op.

Bij *PON moet je contact leggen bij het zelf diagnosticeren. Onhandig en inefficiënt, want je hebt een extra communicatieronde waarin zaken (aan de kant van de ISP) fout kunnen gaan.
Jij snapt best dat het voor een provider niet te doen is om iedereens eigen apparatuur te ondersteunen. En laten we eerlijk zijn: er vanuit gaan dat elke hobbyist correct zijn eigen spullen uitsluit is ook niet realistisch.

Oftewel: zelf belichten = geen support. Ja, de provider is verantwoordelijk voor de correcte werking, maar alleen in een door hun goedgekeurde en geteste opstelling. Daar ligt de verantwoordelijkheid, nergens anders. Niks troebel, niks onduidelijk.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
WCA schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:34:
Jij snapt best dat het voor een provider niet te doen is om iedereens eigen apparatuur te ondersteunen. En laten we eerlijk zijn: er vanuit gaan dat elke hobbyist correct zijn eigen spullen uitsluit is ook niet realistisch.
Als je niet je eigen spullen kan uitsluiten dan hoor je niet je eigen router en andere apparatuur van jezelf te gebruiken.

Ik hou best wel van no bullshit. Als ik voor het eerste contact met een ISP al mijzelf uitgesloten heb, bespaar ik een ronde door de supportmolen. Ideaal.

[ Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 16-10-2023 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

The Zep Man schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:44:
[...]

Als je niet je eigen spullen kan uitsluiten dan hoor je niet je eigen router en andere apparatuur van jezelf te gebruiken.
Dat is precies het probleem ;)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
WCA schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:44:
[...]

Dat is precies het probleem ;)
Niet mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Tot er iets niet werkt, een klantenservicemedewerker kan niet ruiken of jij verstand van zaken hebt. Dus je herstelt eerst de originele situatie, en daarna helpen ze je verder. Waar het probleem ook zit.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
WCA schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:46:
Tot er iets niet werkt, een klantenservicemedewerker kan niet ruiken of jij verstand van zaken hebt. Dus je herstelt eerst de originele situatie,
Ik draai op de originele situatie zoals ondersteunt door Freedom, omdat ik geen apparatuur van Freedom heb. Ik kan het aantoonbaar maken als iets niet werkt aan de kant wat niet mijn apparatuur is, dankzij de magie van een standaard ethernetaansluiting.

Als twee onafhankelijke eigen routers geconfigureerd op de juiste configuratie van Freedom die werkte ieder apart aansluit en test en ze werken beiden niet, dan ligt het probleem aan de WAN kant. Het boeit mij niet of dat de ONT, KPN infra, Freedom dienstverlening of de stand van de maan is. Freedom mag dat lekker zelf uitzoeken. :+

In het eerste ticket richting Freedom staat alles wat hun eerste lijn nodig heeft om te verifiëren dat het niet aan mijn kant ligt. Bij domme wedervragen (nog niet voorgekomen bij Freedom, wel andere ISP's) kan ik refereren naar wat al geschreven is.

Dit is niet mijn eerste rondje rond de kerk, en dat rondje maak ik bijzonder efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

The Zep Man schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:51:
[...]

Ik draai op de originele situatie zoals ondersteunt door Freedom, omdat ik geen apparatuur van Freedom heb. Ik kan het aantoonbaar maken als iets niet werkt aan de kant wat niet mijn apparatuur is, dankzij de magie van een standaard ethernetaansluiting.

Als twee onafhankelijke eigen routers geconfigureerd op de juiste configuratie van Freedom die werkte ieder apart aansluit en test en ze werken beiden niet, dan ligt het probleem aan de WAN kant. Het boeit mij niet of dat de ONT, KPN infra, Freedom dienstverlening of de stand van de maan is. Freedom mag dat lekker zelf uitzoeken. :+

In het eerste ticket richting Freedom staat alles wat hun eerste lijn nodig heeft om te verifiëren dat het niet aan mijn kant ligt. Bij domme wedervragen (nog niet voorgekomen bij Freedom, wel andere ISP's) kan ik refereren naar wat al geschreven is.

Dit is niet mijn eerste rondje rond de kerk, en dat rondje maak ik bijzonder efficiënt.
In het geval van XGS-PON krijg je wel degelijk een ONT van freedom (of KPN). Alleen de fritzbox wordt achterwege gelaten. Je kan dan ook nog wel kiezen voor zelf belichten, maar een ONT krijg je altijd.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
WCA schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:20:
In het geval van XGS-PON krijg je wel degelijk een ONT van freedom (of KPN). Alleen de fritzbox wordt achterwege gelaten. Je kan dan ook nog wel kiezen voor zelf belichten, maar een ONT krijg je altijd.
De ONT was al geplaatst, ook voor Freedom. Dat is niet mijn verantwoording. Ik heb een contract met Freedom, niet met KPN. Als er iets mis is (met het ONT of anders) kan ik vanaf het eerste contact aantonen dat het niet aan mij ligt, en begint voor Freedom meteen de teller te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

The Zep Man schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:05:
[...]

De ONT was al geplaatst, ook voor Freedom. Dat is niet mijn verantwoording. Ik heb een contract met Freedom, niet met KPN. Als er iets mis is (met het ONT of anders) kan ik vanaf het eerste contact aantonen dat het niet aan mij ligt, en begint voor Freedom meteen de teller te lopen.
Ik weet niet wat je nou probeert te zeggen, maar het gebruik van eigen apparatuur blijft op eigen risico. Dat kan je overal in de voorwaarden vinden. Zonder die apparatuur kunnen zij minder goed/niet hun remote diagnose doen.

Maar goed, de discussie ging over dat de verantwoordelijkheid vertroebelt: dat is dus niet zo, die blijft hetzelfde. Zij moeten een werkende verbinding opleveren, en mogen daar eisen aan stellen. Ze mogen niet actief een modem en/of router van jou op hun netwerk weren, maar ze hoeven die niet te ondersteunen of de werking ervan te garanderen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
WCA schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:14:
Maar goed, de discussie ging over dat de verantwoordelijkheid vertroebelt: dat is dus niet zo, die blijft hetzelfde.
De discussie is of het gebruik van eigen apparatuur zonder ONT vertroebelt, en dat doet het. Om je eigen apparatuur te diagnosticeren door apparatuur van de provider aan te sluiten zal je eerst contact moeten opnemen met de provider om aan te geven dat je de ONT weer gaat gebruiken (i.v.m. registratie/toestaan daarva. Dat is suboptimaal, en hoef je met constant gebruik van een ONT niet te doen als je je zaken goed op orde hebt.

Nu kan ik bij mijn eerste contact aantonen dat het probleem niet aan mijn kant is. Er is daarmee meteen geen ruimte voor discussie meer, en daarmee minder ruimte voor onnodige vertraging of fouten in communicatie.

Idealiter staan providers het toe dat de afnemer in een online omgeving zelf het serienummer van een ONT/SFP+-module/... invult, maar zover zijn ze nog niet.

[ Voor 22% gewijzigd door The Zep Man op 16-10-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

The Zep Man schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:30:
[...]

De discussie is of het gebruik van eigen apparatuur zonder ONT vertroebelt, en dat doet het. Om je eigen apparatuur te diagnosticeren door apparatuur van de provider aan te sluiten zal je eerst contact moeten opnemen met de provider om aan te geven dat je de ONT weer gaat gebruiken (i.v.m. registratie/toestaan daarva. Dat is suboptimaal, en hoef je met constant gebruik van een ONT niet te doen als je je zaken goed op orde hebt.

Nu kan ik bij mijn eerste contact aantonen dat het probleem niet aan mijn kant is. Er is daarmee meteen geen ruimte voor discussie meer, en daarmee minder ruimte voor onnodige vertraging of fouten in communicatie.

Idealiter staan providers het toe dat de afnemer in een online omgeving zelf het serienummer van een ONT/SFP+-module/... invult, maar zover zijn ze nog niet.
Hoe is "zoek het na het FTU maar zelf uit" troebel? De verantwoordelijkheid achter het FTU is bij jezelf. De rest is voor de provider.

Met ont: "Zoek het na het ONT zelf maar uit"

Met router van de provider: "Zoek het na de ethernetpoorten/wifi van je router maar zelf uit" en zelfs daar zit nog een best-effort support bij vaak.

Kraakhelder wie verantwoordelijk is voor de werking, daar is geen speld tussen te krijgen.

Dat het jouw eigen troubleshoot en de troubleshoot van de provider bemoeilijkt, is ook zo. Maar dat neemt nog niet weg dat de verantwoordelijkheid 100% duidelijk is.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
WCA schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:23:
Dat het jouw eigen troubleshoot en de troubleshoot van de provider bemoeilijkt, is ook zo. Maar dat neemt nog niet weg dat de verantwoordelijkheid 100% duidelijk is.
Dat jij uitgaat van 100% rationaliteit en bekwaamheid bij de eerste persoon die je ticket gaat behandelen neemt niet weg dat dat vaak niet de werkelijkheid is. Er is een verschil tussen gelijk hebben, en gelijk krijgen. Wat ik doe is de ruimte daartussen bij voorbaat minimaliseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Green.car6808
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:17
Nou voor mij is het op 16 november einde Tweak en ga ik verder met 1 Gbit Freedom in Almere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Green.car6808 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:24:
Nou voor mij is het op 16 november einde Tweak en ga ik verder met 1 Gbit Freedom in Almere
Mag ik vragen voor welke prijs?
Ik zit Freedom te overwegen, maar ivm met kpn als belichter volgens de freedom site heb ik eigenlijk geen zin om 75 euro te betalen voor internet only :/ (Almere Hout)

Dus ben eigenlijk benieuwd naar de eerder vermelde mogelijke overname van Freedom van de cambrium? infra zodat alsnog weer de mogelijkheid er is om voor 50 euro 1Gbit te krijgen :/

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bokkie schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:33:
[...]

Ik zit ook in Almere en ga voor €49 per maand naar Freedom, met FiberCrew als belichter.
Wel een switch van AON naar GPON, geen idee of ik veel verschil ga merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesleyB
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:27
Druk bezig met het plannen van een overstap van Ziggo naar Freedom, alleen is één ding niet echt duidelijk;

Als je kiest voor een GPON verbinding (Fiber Operator) en je kiest ervoor om GEEN modem bij Freedom te kopen/huren, wordt er dan altijd een ONT met de juiste bekabeling (Attema FTU naar ONT) geïnstalleerd door Freedom /Fiber Operator, wordt er een installatiepakket naar de klant gestuurd of moet jezelf een ONT regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
WesleyB schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:59:
Als je kiest voor een GPON verbinding (Fiber Operator) en je kiest ervoor om GEEN modem bij Freedom te kopen/huren, wordt er dan altijd een ONT met de juiste bekabeling (Attema FTU naar ONT) geïnstalleerd door Freedom /Fiber Operator, wordt er een installatiepakket naar de klant gestuurd of moet jezelf een ONT regelen?
Bron:
Bij het Fiber Operator netwerk is dit een Huawei Echolife EG8010H en deze wordt door onze installatiemonteur geplaatst.
Dus je krijgt een ONT geïnstalleerd via Freedom als je geen modem neemt.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 17-10-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesleyB
The Zep Man schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:09:
[...]

Bron:

[...]

Dus je krijgt een ONT geïnstalleerd via Freedom als je geen modem neemt.
Als je kiest voor een eigen modem kan je het vinkje bij "Ik wil installatie door een monteur." niet aanvinken. Logisch want je gaat een eigen modem installeren... maar welke monteur gaat dan de ONT installeren?

Zijn er dan meerdere soorten monteurs? ;) Daar zit de onduidelijkheid voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-09 17:12

Chakotay

Lick here to continue

Aangezien de Fritz 5530 die er bij mijn nieuwe (KPN AON) aansluiting komt zo te zien alleen een glas-WAN poort heeft maar ik nu van Tweak een Genexis NTU heb hangen, heb ik maar voor een monteur gekozen. Ik ben benieuwd of de Genexis vervangen gaat worden voor iets anders, of dat die blijft hangen en een van de LAN-poorten op de Fritzbox als WAN-poort ingezet moet worden.

De Genexis heeft op de backplate natuurlijk wel een fiber zitten, maar volgens mij is het niet de bedoeling om die los te halen & direct in de Fritzbox te steken. Dan loopt er wel een heel kwetsbaar stukje onbeschermde fiber door de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gESA3h8Z7VovNPj-r0xcvvEaqlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXeF9VORGu2FTXzGfVLxscjv.jpg?f=fotoalbum_large

(foto als voorbeeld van google, maar is dezelfde Genixis unit)

Uiteindelijk gaat de hele boel vervangen worden door eigen hardware, maar het vast handig om het initieel standaard opgeleverd te hebben. Die Fritzbox is toch maar €2 per maand :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
WesleyB schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:32:
Als je kiest voor een eigen modem kan je het vinkje bij "Ik wil installatie door een monteur." niet aanvinken. Logisch want je gaat een eigen modem installeren... maar welke monteur gaat dan de ONT installeren?
Een monteur van Freedom, die een ONT (niet een modem, waar de keuze over gaat) komt aansluiten.

Je kan bij twijfel uiteraard ook Freedom even bellen. :P

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 17-10-2023 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
[...]

Ik ga €51.- per maand betalen (€49.- voor 1 GBIT link + €2.- huur van de Fritzbox)
Dit huren van de Fritzbox vind ik fijn i.v.m. support. We zijn hier allemaal wel ( de een wat meer dan de ander) techneuten maar internet moet het bij mij gewoon doen als het niet werkt wil ik graag dat de aanbieder het oplost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:36
Toen ik van de week belde (ook Almere, Fibercrew GPON, eigen modem), vertelde de medewerker van de helpdesk dat ik de ONT krijg thuisgestuurd. Zelf dus aansluiten op de groene connector van de FTU en daarna de UTP naar je eigen router.

Ik ga ook pas later de ONT er tussenuit halen, eerst maar werkend krijgen in hun standaard opstelling. Ze hadden nog wel moeite (zei hij) met het (laten) registreren van je eigen router-ID, wat blijkbaar nodig is bij GPON. Overgaan op eigen/andere router gaat dus gepaard met een telefoontje naar de helpdesk (geen self service mogelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
jaro431 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:00:
Toen ik van de week belde (ook Almere, Fibercrew GPON, eigen modem), vertelde de medewerker van de helpdesk dat ik de ONT krijg thuisgestuurd. Zelf dus aansluiten op de groene connector van de FTU en daarna de UTP naar je eigen router.
Fiber Crew != Fiber Operator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55
Chakotay schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:57:
Aangezien de Fritz 5530 die er bij mijn nieuwe (KPN AON) aansluiting komt zo te zien alleen een glas-WAN poort heeft maar ik nu van Tweak een Genexis NTU heb hangen, heb ik maar voor een monteur gekozen. Ik ben benieuwd of de Genexis vervangen gaat worden voor iets anders, of dat die blijft hangen en een van de LAN-poorten op de Fritzbox als WAN-poort ingezet moet worden.

De Genexis heeft op de backplate natuurlijk wel een fiber zitten, maar volgens mij is het niet de bedoeling om die los te halen & direct in de Fritzbox te steken. Dan loopt er wel een heel kwetsbaar stukje onbeschermde fiber door de meterkast.

[Afbeelding]

(foto als voorbeeld van google, maar is dezelfde Genixis unit)

Uiteindelijk gaat de hele boel vervangen worden door eigen hardware, maar het vast handig om het initieel standaard opgeleverd te hebben. Die Fritzbox is toch maar €2 per maand :)
Bestaande NT op LAN1 van de Fritz aansluiten (die dan als WAN geconfigureerd wordt) ligt vanuit het oogpunt van gemak het meest voor de hand.

Maar de Genexis 'ombouwen' wordt ook veel toegepast (Tweak deed dat altijd als je voor een Fritz!box koos en nog zo'n GN02 FTU van Genexis hebt hangen). . Alleen dan niet, zoals jij voorstelt, door de onderkant eraf te halen en dat dunne vezeltje in een Fritz!box te steken, maar door juist het bovenste (actieve) gedeelte van de Genexis eraf te halen. Vervolgens wordt de print eruit geklikt (gaat erg makkelijk) en wordt er een koppelbusje op de connector (die vast zit in het onderste deel) gedrukt. En dan, zonder de Genexis electronica, zitten er in het bovenste stuk geneog gaten om een patchkabeltje doorheen te voeren.
The Zep Man schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:36:
[...]

Dat zie ik @jaro431 ook niet zeggen ;)

Maar als je, op dit moment, in Almere een nieuwe Freedom aansluiting wil en niet door KPN belicht wil worden, is Fiber Crew je enige optie (en die werken idd met GPON).

[ Voor 72% gewijzigd door eymey op 19-10-2023 10:25 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:35
The Zep Man schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:36:
[...]

Laat maar... Ik was niet bekend met != (programmeertaal denk ik?). Blijkt "is niet gelijk aan" te betekenen...
Ik dacht juist het tegenovergestelde :-)

[ Voor 42% gewijzigd door Barre73 op 18-10-2023 20:40 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

@eymey dat klinkt wel zinniger inderdaad, de boel moet wel heel blijven :) Ik heb intussen ook de Freedom servicedesk een mail gestuurd met de vraag hoe ze daarmee om gaan, tot nu toe nog geen reactie. Eens kijken wat ze zelf zeggen.

[ Voor 51% gewijzigd door Chakotay op 18-10-2023 22:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:29

_Eend_

🌻🇺🇦

eymey schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:31:
[...]

Bestaande NT op LAN1 van de Fritz aansluiten (die dan als WAN geconfigureerd wordt) ligt vanuit het oogpunt van gemak het meest voor de hand.

Maar de Genexis 'ombouwen' wordt ook veel toegepast (Tweak deed dat altijd als je voor een Fritz!box koos en nog zo'n GN02 FTU van Genexis hebt hangen). . Alleen dan niet, zoals jij voorstelt, door de onderkant eraf te halen en dat dunne vezeltje in een Fritz!box te steken, maar door juist het bovenste (actieve) gedeelte van de Genexis eraf te halen. Vervolgens wordt de print eruit geklikt (gaat erg makkelijk) en wordt er een koppelbusje op de connector (die vast zit in het onderste deel) gedrukt. En dan, zonder de Genexis electronica, zitten er in het bovenste stuk geneog gaten om een patchkabeltje doorheen te voeren.

[...]
Ik kreeg voor mijn aansluiting een ZTE kastje toegestuurd die absoluut niet in het Genexis kastje past. Ik kreeg er een koppelstukje bij om een eigen (met het ZTE kastje meegeleverde) glasvezel op aan te sluiten.

Het ombouwen van dat Genexis kastje kun je trouwens ook prima zelf doen. Op de Freedom community staat een goede handleiding: https://community.freedom...-ntu-door-sfp-module/2630 en met die handleiding is het mij zelfs gelukt :+

De meegeleverde papieren handleiding kun je beter gebruiken om er een vliegtuigje van te vouwen, die was voor mij te vaag, en die ging ook over een andere NTU.

[ Voor 0% gewijzigd door _Eend_ op 19-10-2023 14:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
_Eend_ schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:52:
[...]

Ik kreeg voor mijn aansluiting een ZTE kastje toegestuurd die absoluut niet in het Genexis kastje past. Ik kreeg er een koppelstukje bij om een eigen (met het ZTE kastje meegeleverde) glasvezel op aan te sluiten.

Het ombouwen van dat Genexis kastje kun je trouwens ook prima zelf doen. Op de Freedom community staat een goede handleiding: https://community.freedom...-ntu-door-sfp-module/2630 en met die handleiding is het mij zelfs gelukt :+

De meegeleverde papieren handleiding kun je beter gebruiken om er een vliegtuigje van te vouwen, die was voor mij te vaag, en die ging ook over een andere NTU.
Die handleiding ken ik ja. Zeer duidelijk en goed te volgen (al is er altijd discussie met sommige mensen die vinden dat die fiberXport NT eigendom is van KPN en dat je die niet zo moet 'slopen' :') ). Overigens sloop je ook niks, want later kan je altijd makkelijk de print weer terugplaatsen, mocht je toch de fiberXport NT weer willen gebruiken.

Volgens mij zijn die meeste DHZ pakketten die nieuw worden mee geleverd vooral gericht op nieuwere huisaansluitingen met de TK01 FTU (of nog nieuwer).

En tussen de TK01 en die Genexis GN02 FTU zit ook nog een TY FTU. Daar bestaan ook 'nette' patch covers voor. Maar dus niet voor de GN02.....

Tsja, dan vraag je er als KPNNetwerkNL (of KPNProvider) ook om dat monteurs of mensen zelf met die oude NT's gaan rommelen. In het geval van AON verbindingen kan je ook altijd gewoon nog prima de Genexis NT blijven gebruiken (al is het dan zonde van een LAN poort in een Fritz!box die ook direct op de fiber had gekund). Maar als je, via Fibercrew of Odido, op een GPON verbinding terecht komt, dan is de Genexis NT leeg halen en als een soort van 'patch cover' gebruiken de enige manier om de verbinding met zo'n GN02 nog een beetje te beschermen.......

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

_Eend_ schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:52:
[...]

Ha, duidelijke handleiding, dat lijkt precies wat er hier nodig gaat zijn. Die FiberXport FTU is hier al heel lang geleden vervangen door de gigabit-variant, maar de grondplaat is nog wel hetzelfde. Nog even afwachten wat Freedom zegt zelf te leveren, maar hun enige optie is om de NTU te blijven gebruiken weet ik nu in ieder geval wat ik moet bestellen. Dank voor de tip :)

Over het 'slopen', tja... De verzegeling was er al vanaf voordat die FiberXport vervangen werd, daar hebben ze toen ook niet over geklaagd :+

[ Voor 5% gewijzigd door Chakotay op 19-10-2023 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
Vraag me sowieso af of KPN Provider (of KPN Wholesale) nog iets moet/wil met die FiberXport of Gigabit-versie NT's....

Er zijn nog best wel grote plaatsen (bv.Almere) waar die GN02 FTU's/grondplaten nog aanwezig zijn, dus kan me voorstellen dat ze nog wel wat voorraad willen voor als er apparatuur bij klanten in die gebieden stuk gaat.

GN02 is later al vrij snel opgevolgd door de TY01 (zogenaamd universele) FTU. En daarna kwam TK01.

En hoe dan ook heb ik volgens mij nog nooit van iemand gehoord dat KPN (of KPN Wholesale) de NT terug zou hebben gevraagd. Die lijkt dus zo ongeveer 'bij het huis' te horen zodra die ergens geplaatst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
eymey schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:42:
Vraag me sowieso af of KPN Provider (of KPN Wholesale) nog iets moet/wil met die FiberXport of Gigabit-versie NT's....

Er zijn nog best wel grote plaatsen (bv.Almere) waar die GN02 FTU's/grondplaten nog aanwezig zijn, dus kan me voorstellen dat ze nog wel wat voorraad willen voor als er apparatuur bij klanten in die gebieden stuk gaat.

GN02 is later al vrij snel opgevolgd door de TY01 (zogenaamd universele) FTU. En daarna kwam TK01.

En hoe dan ook heb ik volgens mij nog nooit van iemand gehoord dat KPN (of KPN Wholesale) de NT terug zou hebben gevraagd. Die lijkt dus zo ongeveer 'bij het huis' te horen zodra die ergens geplaatst is.
Die NT's worden gewoon nog steeds nieuw gemaakt door Genexis hoor. In het zwart tegenwoordig (recycled plastic).
En er hangen nog een paar honderdduizend van die dingen in NL. Dus om die telkens om te bouwen naar een TK01 zodra er een nieuwe order komt... Zoveel monteurs capaciteit is er niet. Die zijn allemaal druk met de uitrol van de drie grote partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
Barre73 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:05:
[...]

Die NT's worden gewoon nog steeds nieuw gemaakt door Genexis hoor. In het zwart tegenwoordig (recycled plastic).
En er hangen nog een paar honderdduizend van die dingen in NL. Dus om die telkens om te bouwen naar een TK01 zodra er een nieuwe order komt... Zoveel monteurs capaciteit is er niet. Die zijn allemaal druk met de uitrol van de drie grote partijen.
Dat laatste (ombouwen naar TK01) lijkt me inderdaad niet te doen.

Echter, ondertussen blijft dus wel de situatie dat er voor de oude GN02 FTU geen patch cover is. Dus monteurs van elke partij die niets met die AON NT's kan, bv. omdat ze GPON doen, moeten dus wel íets doen om het netjes af te werken. Dus wordt niet de GN02 omgebouwd naar TK01, maar wordt de NT leeg gehaald om als een soort dummy patchcover te dienen (en ik weet dat hier en op het KPN forum dat sommige KPN monteurs weer tegen de borst stoot ;) ).

Of worden er toevallig voor deze grondplaat/FTU ook nog steeds GPON of XGSPON ONT's gemaakt? :)

edit: BTW, weer wat geleerd, namelijk dat die nieuwere Genexis NT's in het zwart van gerecycled plastic zijn ;)

[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 19-10-2023 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
eymey schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:20:
[...]

Dat laatste (ombouwen naar TK01) lijkt me inderdaad niet te doen.

Echter, ondertussen blijft dus wel de situatie dat er voor de oude GN02 FTU geen patch cover is. Dus monteurs van elke partij die niets met die AON NT's kan, bv. omdat ze GPON doen, moeten dus wel íets doen om het netjes af te werken. Dus wordt niet de GN02 omgebouwd naar TK01, maar wordt de NT leeg gehaald om als een soort dummy patchcover te dienen (en ik weet dat hier en op het KPN forum dat sommige KPN monteurs weer tegen de borst stoot ;) ).

Of worden er toevallig voor deze grondplaat/FTU ook nog steeds GPON of XGSPON ONT's gemaakt? :)
De ISP moet je voor zover ik weet je de mogelijkheid geven een eigen modem te gebruiken zonder extra kosten. In mijn geval heb ik bij aanvang vrije modem/router keuze de GN02 FTU kosteloos laten ombouwen naar een TK01.
Aangezien de GN02 absoluut niet geschikt is voor DHZ heeft de ISP weinig keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
mad-dog schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:25:
[...]

De ISP moet je voor zover ik weet je de mogelijkheid geven een eigen modem te gebruiken zonder extra kosten. In mijn geval heb ik bij aanvang vrije modem/router keuze de GN02 FTU kosteloos laten ombouwen naar een TK01.
Aangezien de GN02 absoluut niet geschikt is voor DHZ heeft de ISP weinig keuze
Dat heb ik zelf ook laten doen (had nog wel wat voeten in de aarde, inclusief wat boze reacties richting mij hier en op het KPN forum, omdat ik prima know-how had om gewoon de GN02 te blijven gebruiken en netjes af te werken en er nu kosten gemaakt werden omdat ik per se een TK01 wilde :+.

En dat punt snap ik ook wel weer, en ook het punt van @Barre73 dat je gewoonweg onmogelijk overal GN02's kan gaan ombouwn naar TK01 omdat KPNNetwerk daar iedere keer een monteur voor moet inschakelen (en iemand dat ook zal moeten betalen, los van de capaciteit/arbeidskracht).

Persoonlijk wilde ik dat pad dus ook niet te erg promoten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
eymey schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:27:
[...]

Dat heb ik zelf ook laten doen (had nog wel wat voeten in de aarde, inclusief wat boze reacties richting mij hier en op het KPN forum, omdat ik prima know-how had om gewoon de GN02 te blijven gebruiken en netjes af te werken en er nu kosten gemaakt werden omdat ik per se een TK01 wilde :+.

En dat punt snap ik ook wel weer, en ook het punt van @Barre73 dat je gewoonweg onmogelijk overal GN02's kan gaan ombouwn naar TK01 omdat KPNNetwerk daar iedere keer een monteur voor moet inschakelen (en iemand dat ook zal moeten betalen, los van de capaciteit/arbeidskracht).
Er is inderdaad een schreeuwend tekort aan monteurs en aannemers, maar men moet zich nou eenmaal aan de wetgeving houden die er is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
mad-dog schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:28:
[...]

Er is inderdaad een schreeuwend tekort aan monteurs en aannemers, maar men moet zich nou eenmaal aan de wetgeving houden die er is
Mja, het is natuurlijk maar hoe je die wetgeving uitvoert.

99 van de 100 (of 999 can de 1000) zal gewoon de router of anders NT/ONT van de provider gebruiken. Als de monteur een aansluiting op GN02 netjes afgewerkt oplevert, is vervanging overdreven.

Dan zou de ISP inderdaad nog wel serieus moeten overwegen om voor mensen die wel van de wet gebruik willen maken, vervanging door TK01 in te schieten.

Maar met een ISP met veel enthousiastelingen kan het dan hard gaan met de kosten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[...]

Ik zit Freedom te overwegen, maar ivm met kpn als belichter volgens de freedom site heb ik eigenlijk geen zin om 75 euro te betalen voor internet only :/ (Almere Hout)

Dus ben eigenlijk benieuwd naar de eerder vermelde mogelijke overname van Freedom van de cambrium? infra zodat alsnog weer de mogelijkheid er is om voor 50 euro 1Gbit te krijgen :/
Hier hetzelfde probleem. Ik ben nu gedowngrade van snelheid. Want 71/75 euro vond ik ook te gortig, maar omdat ik freedom wel wil steunen en begrijp dat ze niet onder de concurrentie kunnen, heb ik maar een lagere snelheid genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:58

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Il 2 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:54:
[...]
Hier hetzelfde probleem. Ik ben nu gedowngrade van snelheid. Want 71/75 euro vond ik ook te gortig, maar omdat ik freedom wel wil steunen en begrijp dat ze niet onder de concurrentie kunnen, heb ik maar een lagere snelheid genomen.
Wij net met pijn in het hart opgezegd bij Freedom helaas voor internet+bellen. Blijven wel founding member als dat nog altijd een ding is om ze nog wat te steunen!

Reden waarom kunnen zij niets aan doen, Ziggo biedt inmiddels de dubbele upload en 4x de downloadsnelheid. Glasvezel waar wij wonen wordt niet eerder dan eind 2025, ga maar rustig uit van 2026 eer daar ooit een data verbinding over binnenkomt en dan tot zeker 2027 voordat Freedom daar diensten op mag aanbieden.

Zelfs voor bonded VDSL als oudere technologie waren het relatief hoge kosten van 60 euro per maand, gaf dan toch al snel de doorslag om die veel hogere (upload) snelheid bij Ziggo te pakken voor 65 euro per maand. Nogmaals, dat Freedom bij ons domweg niet sneller kan leveren kunnen zij ook niets aan doen, tot 2027 of wie weet iets eerder als de kabel ooit nog opengesteld gaat worden voor andere aanbieders zoals ook Freedom.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:31
OruBLMsFrl schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:26:
[...]

Glasvezel waar wij wonen wordt niet eerder dan eind 2025, ga maar rustig uit van 2026 eer daar ooit een data verbinding over binnenkomt en dan tot zeker 2027 voordat Freedom daar diensten op mag aanbieden.
Bij ons kon ik bij Freedom een abonnement afsluiten vanaf de dag dat de glasvezelverbinding was aangelegd. Waarom denk je dat dat bij jullie anders zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@correcto Dat verschilt behoorlijk per netwerk dat wordt aangelegd.

Bij sommige projecten zie je bv. dat eerst Odido het eerste jaar exclusief een dienst mag aanbieden. Volgens mij komt bij KPN over het algemeen wel direct ook WBA (en dus andere ISP's) beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

eymey schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:35:
@correcto Dat verschilt behoorlijk per netwerk dat wordt aangelegd.

Bij sommige projecten zie je bv. dat eerst Odido het eerste jaar exclusief een dienst mag aanbieden. Volgens mij komt bij KPN over het algemeen wel direct ook WBA (en dus andere ISP's) beschikbaar.
Mijn ervaring is dat KPN niet per se een exclusiviteit heeft, maar dat het wel administratief een paar weken langer duurt voordat de orderstraat voor WBA open gaat. Terwijl je dan al wèl KPN kan bestellen.

Prima mogelijk dat dat niet opzettelijk is, maar het betekent wel dat je bij de aanleg het idee krijgt dat KPN de enige optie is.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

De enige waar ik voor onze wijk voorlopig over hoor is ODF/Odildo en dat zou 2025 Q3 worden voor aanleg. Maar wanneer er dan data over heen komt is weerbarstig weten we hier op het forum helaas maar al te goed. En dan is het volgens mij wel altijd een odildo exclusief netwerk het eerste jaar, maar ook daar hoor je zelfs dat het dan nog langer dan 12 maanden kan duren eer het daadwerkelijk zover is dat Freedom en anderen mogen/kunnen leveren. We gaan het allemaal zien, voor hetzelfde geld wordt het nog gecanceld, twee jaar is een eeuwigheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:56
Ik zit een beetje met hetzelfde dilemma, ik wil best €50 per maand betalen voor minimaal 200Mbit, maar met de ‘KPN WBA boete’ betalen we nu €67.
En als ik naar Odido, Ziggo of KPN zelf ga, dan betaal ik het komende jaar grofweg €40 per maand gemiddeld voor minimaal dezelfde snelheid.
Ik speel inderdaad met het idee om de verbinding over te hangen, founding member te blijven, en het verschil tot aan de €50 per maand maar te doneren aan Freedom of BoF, zo lang de ‘KPN WBA boete’ er nog op zit. Vraag me ook af wat ‘gunstiger’ voor Freedom zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• correcto
@eymey @WCA @OruBLMsFrl In mijn geval ging het inderdaad om KPN en heb ik 2 dagen nadat de glasvezel was aangelegd het abonnement afgesloten bij Freedom. Behalve de standaard opzegtermijn van het XS4ALL abonnement heb ik geen vertraging vanuit KPN opgemerkt. Eigenlijk verliep dat heel soepel, terwijl er bij Freedom wel wat zaken vast/fout/mis liepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Hier hetzelfde idee, we hadden eerst Ziggo basis abo als backup lijn voor de stevigere Freedom verbinding die inmiddels technisch is ingehaald. Dadelijk enkel nog zakelijk Ziggo met een SIM als backup verbinding. Kunnen van het prijsverschil ook een tientje per maand naar bits of Freedom schuiven en dan Freedom als founding member nog wat blijven helpen. Besparen we verder alsnog 25 euro per maand zoiets, ook omdat we een modem minder hebben draaien straks, en de telefonie nog wat vereenvoudigen, scheelt allemaal in de elektra weer die 24/7 apparaten minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

eymey schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:42:
In 2021 is mij wel expliciet verzocht om bij een verhuizing een TY01 NT (PacketFront) uit 2012 terug te zenden door KPN/XS4all. Misschien inderdaad om een stock aan vervangende apparaten aan te houden voor 'legacy' aansluitingen?

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-07 10:58
Wat voor snelheden kiezen jullie bij glasvezel?
Freedom heeft geen eigen glasvezelnetwerk, nietwaar?
Volgend jaar ga ik van Freedom via KPN naar Freedom via Delta (glasvezel).

Ik heb gekozen voor 200 Mbit/s, omdat ik voor elke hogere snelheid bij moet betalen. Dat vindt Freedom overigens ook vervelend. Op DSL kunnen ze gewoon het maximale leveren.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
WCA schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:37:
[...]

Mijn ervaring is dat KPN niet per se een exclusiviteit heeft, maar dat het wel administratief een paar weken langer duurt voordat de orderstraat voor WBA open gaat. Terwijl je dan al wèl KPN kan bestellen.

Prima mogelijk dat dat niet opzettelijk is, maar het betekent wel dat je bij de aanleg het idee krijgt dat KPN de enige optie is.
Ik kan bevestigen dat dat absoluut wel opzettelijk is. Maar dan van die andere providers wel te verstaan.
Elke provider krijgt vanaf het begin van een project dezelfde adressen en plandata door. Elke week opnieuw via de WBA Publicatielijst. KPN zelf kiest ervoor om pre-orders mogelijk te maken. Anderen zijn voorzichtiger en zien liever de aansluiting eerst gemaakt worden.

Ook als de leverstraat open gaat en de geplande aansluitdatum van een adres van KPN Netwerk of Glaspoort binnen 3 maanden ligt, komt een adres op NL9 te staan. Dan kan de provider al volledig orderen en wordt de lijn oplevering gecombineerd met de huisaansluiting.
Maar aangezien die huisaansluitingsplanning nogal onbetrouwbaar is wil geen enkele provider eigenlijk daar een order voor inleggen. Dus iedereen wacht tot een adres aangesloten is voordat je kan bestellen. Behalve KPN zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
correcto schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:26:
[...]

Bij ons kon ik bij Freedom een abonnement afsluiten vanaf de dag dat de glasvezelverbinding was aangelegd. Waarom denk je dat dat bij jullie anders zou zijn?
Dat speelt alleen bij netwerken van Open Dutch Fiber. Daar heeft Odido het alleenrecht voor het eerste jaar. Daarna kunnen andere operators ook apparatuur plaatsen en de bijbehorende providers gaan leveren.
Op netwerken van E-Fiber of KPN kan Freedom wel direct leveren omdat daar geen alleenrecht bestaat voor het eerste jaar.
Alhoewel Freedom bij E-Fiber via Cambrium leverde en dat stopt. Dus hoe dat gaat met lopende bouwprojecten van E-Fiber valt nog te bezien. Het zal afhangen van welke operator er nog meer in die PoP komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:26
Barre73 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:39:
[...]
Alhoewel Freedom bij E-Fiber via Cambrium leverde en dat stopt. Dus hoe dat gaat met lopende bouwprojecten van E-Fiber valt nog te bezien. Het zal afhangen van welke operator er nog meer in die PoP komt te zitten.
Freedom gebruikte bij E-Fiber voor alle nieuwe leveringen al langere tijd Fiber Operator als operator. Het netwerk van Cambrium wordt alleen nog gebruikt voor klanten welke voor deze periode zijn opgeleverd.

[ Voor 6% gewijzigd door JohDB op 20-10-2023 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

JohDB schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:09:
[...]

Freedom gebruikte bij E-Fiber voor alle nieuwe leveringen al langere tijd Fiber Operator als operator. Het netwerk van Cambrium wordt alleen nog gebruikt voor klanten welke voor deze periode zijn opgeleverd.
Het lijkt er zelfs op dat Fiber Operator het "netwerk" van Cambrium over kan gaan nemen.
https://community.freedom...ijnen-via-cambrium/4094/3

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:36
Ik heb antwoord van Freedom gekregen, ze zijn er mee bezig om het verdwijnen van Cambrium op te lossen maar je kunt het ook zelf oplossen en een migratie initiëren door een technology change aan te vragen. Impact is dan wel een nieuw jaarcontract maar als je dit zelf aanvraagt klinkt dat redelijk. Ik kijk het nog even aan maar Fiber crew zou voor mij een prima alternatief zijn mocht de overname van coanet niet door gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:28

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Hmmmm. Mijn eerste ervaringen met Freedom zijn toch stuk minder glansrijk dan ik had gehoopt. Na drama met Tweak, die me lang aan het lijntje hadden gehouden (om inmiddels bekende reden), dacht ik "dan maar iets meer betalen voor kwaliteitsprovider".

Na aanmelden was contract en account super snel geregeld dus ik blij maar nu zit ik al maand te wachten op aansluiting (mijn buurman heeft hem al wel, ook via Freedom). Op vragen over de voortgang en een technische vraag over mijn modem keuze wordt gewoon niet gereageerd. En als je belt krijg je een bandje dat ze het erg druk hebben en onderbezet zijn.

Ik ben serieus van plan om te kijken of ik van dat contract af kan want ik heb op dit moment meer vertrouwen in de budget providers die ik ook kan kiezen op mijn netwerk.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

@sys64738 heb je al wel een datum voor installatie gekregen, of dat ook nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifmeister
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-07 20:39
Andere mensen problemen met Freedom internet in regio Almere Hout? Duurt nu al de hele morgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesleyB
sys64738 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:44:
Hmmmm. Mijn eerste ervaringen met Freedom zijn toch stuk minder glansrijk dan ik had gehoopt. Na drama met Tweak, die me lang aan het lijntje hadden gehouden (om inmiddels bekende reden), dacht ik "dan maar iets meer betalen voor kwaliteitsprovider".

Na aanmelden was contract en account super snel geregeld dus ik blij maar nu zit ik al maand te wachten op aansluiting (mijn buurman heeft hem al wel, ook via Freedom). Op vragen over de voortgang en een technische vraag over mijn modem keuze wordt gewoon niet gereageerd. En als je belt krijg je een bandje dat ze het erg druk hebben en onderbezet zijn.

Ik ben serieus van plan om te kijken of ik van dat contract af kan want ik heb op dit moment meer vertrouwen in de budget providers die ik ook kan kiezen op mijn netwerk.
Heb jij het bandje wel af laten spelen? Ik heb een aantal weken ook gebeld naar Freedom en als het bandje is afgespeeld krijg je wel een medewerker te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Clifmeister schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:23:
Andere mensen problemen met Freedom internet in regio Almere Hout? Duurt nu al de hele morgen?
Geen algemene storing bij KPN bekend. En voor zover ik weet gebruikt Freedom KPN apparatuur in Almere Hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Lijkt mij wel. Niet leveren is een goede reden voor ontbinding.

Waarschijnlijk loop je hier tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifmeister
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-07 20:39
Ik denk dat ik nog het laatste stukje cambrium ben :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

The Zep Man schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:30:
[...]

Lijkt mij wel. Niet leveren is een goede reden voor ontbinding.

Waarschijnlijk loop je hier tegenaan.
Das een bericht va 2 oktober. Mag hopen dat die mensen nu wel eens terug zijn van vakantie of weer beter zijn.

@Chakotay Nee, ik heb nog geen installatiedatum. Das het frustrerende.

Net meer dan kwartier in de wacht gestaan. Ik kan mijn beltegoed wel nuttiger besteden.

[ Voor 9% gewijzigd door sys64738 op 24-10-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
sys64738 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:40:
[...]

Das een bericht va 2 oktober. Mag hopen dat die mensen nu wel eens terug zijn van vakantie of weer beter zijn.
Geen idee. Het werd herhaald op 11 oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackOfAllTrades
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-10-2023
Is de Freedom helpdesk vaker traag, of heb ik gewoon pech dat ik na 7 werkdagen nog geen reactie heb gehad op mijn e-mail, anders dan een automatische ontvangst-reply. Dit geeft een minder goede indruk als potentiele nieuwe klant... Of is bellen the way to go?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:36
JackOfAllTrades schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:40:
Is de Freedom helpdesk vaker traag, of heb ik gewoon pech dat ik na 7 werkdagen nog geen reactie heb gehad op mijn e-mail, anders dan een automatische ontvangst-reply. Dit geeft een minder goede indruk als potentiele nieuwe klant... Of is bellen the way to go?
Laatste vraag die ik stuurde heeft ook lang gewacht maar ik heb eigenlijk in alle gevallen een zinvol en correct antwoord gehad. Als ik toch mail dan is correctheid belangrijker als snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808

Bedoel je dat Freedom je een datum doorgegeven heeft waarop je aangesloten zou worden en en dat er inmiddels een maand is verstreken na de beloofde datum ? Of duurt het al een maand voordat Freedom je een datum geeft waarop je aangesloten wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Green.car6808 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:26:
[...]

Bedoel je dat Freedom je een datum doorgegeven heeft waarop je aangesloten zou worden en en dat er inmiddels een maand is verstreken na de beloofde datum ? Of duurt het al een maand voordat Freedom je een datum geeft waarop je aangesloten wordt ?
Dat laatste. Sinds mijn contract helemaal niks gehoord. Ondanks de belofte dat ik binnenkort met zo horen over het verdere proces en aansluiten.

Ook wel fijn dat ze ondanks de ogenschijnlijke drukte vrolijk aan het adverteren zijn met een actie om Tweak zieltjes te winnen. Want die kunnen dan ook vrolijk aansluiten in de rij |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
sys64738 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:39:
[...]

Dat laatste. Sinds mijn contract helemaal niks gehoord. Ondanks de belofte dat ik binnenkort met zo horen over het verdere proces en aansluiten.

Ook wel fijn dat ze ondanks de ogenschijnlijke drukte vrolijk aan het adverteren zijn met een actie om Tweak zieltjes te winnen. Want die kunnen dan ook vrolijk aansluiten in de rij |:(
Ja ik begrijp helemaal hoe vervelend dat is want dat is nou net wat je allemaal niet wilt bij een nieuwe internet aansluiting.
Bijzonder dat je dit zo meemaakt. Ik ga van Tweak naar Freedom. Er was even wat onduidelijkheid omdat Tweak mijn gegevens niet herkende maar dat werd meteen opgelost.
Meteen daarna een mail met datum en details voor aansluiting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
JackOfAllTrades schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:40:
Ik vond de helpdesk ook wat traag. een vraag die ik had gesteld, werd niet beantwoord. wel de melding dat het erg druk was ivm vakanties en ziektes. na 2 weken nog eens gemailed wat de status van mijn vraag was, daarna was het wel snel opgepakt en afgehandeld. Ik had opzich geen haast maar 2 weken is wel erg lang. maar als ik haast had, had ik wel eerder gebeld of gemailed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-07 10:58
Freedom heeft al langer mensen te weinig. Die griepgolf die nu heerst helpt daar niet bij.
Ja, ik heb ook lang mogen wachten op mijn vraag. Alleen toen dat eenmaal wel gebeurde had ik een fijn, correct, net en informatief gesprek via e-mail.

Freedom doet ook niet aan van die mailtjes waarin je aan mag geven wat je van het contact vond en ze willen ook niet als laatste gereageerd hebben. Dat vind ik echt een verademing.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
sys64738 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:39:
[...]

Om wat voor bestelling gaat het? Pre-order/Normaal en/of maak je gebruik van de overstapservice?
Normaliter ontvang je geautomatiseerd een mail (met datum) wanneer Freedom doorkrijgt dat ze kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

purge schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:23:
[...]

Om wat voor bestelling gaat het? Pre-order/Normaal en/of maak je gebruik van de overstapservice?
Normaliter ontvang je geautomatiseerd een mail (met datum) wanneer Freedom doorkrijgt dat ze kunnen leveren.
Het gaat om een normale bestelling. Mijn buurman heeft al Freedom over glas dus ze kunnen het zo aanleggen. Je ik heb de overstap-service aangevinkt maar dat zou ze toch niet moeten weerhouden om alvast een aansluitdatum te noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• correcto
sys64738 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:28:
[...]

Het gaat om een normale bestelling. Mijn buurman heeft al Freedom over glas dus ze kunnen het zo aanleggen. Je ik heb de overstap-service aangevinkt maar dat zou ze toch niet moeten weerhouden om alvast een aansluitdatum te noemen.
Recent heb ik ook een aansluiting aangevraagd bij Freedom, met overstapservice vanaf xs4all. Kreeg eigenlijk per ommegaande (1 werkdag ofzo) een overstapdatum teruggekoppeld.
Ging het eea mis, maar elke keer dat ik heb gebeld werden de problemen snel opgelost en kreeg ik logische antwoorden.
Mijn advies zou zijn: bellen. Duurt even, maar als je ze aan de lijn hebt wordt je goed geholpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bij de overstapservice wordt de overstapdatum aangevraagd bij je huidige provider. Dit gaat via Vereniging Coin.
Er zijn diverse scenario's waarom de overstap kan blokeren, o.a.:
- Foutieve gegevens. De controle is vaak op basis van postcode en IBAN. (die moet kloppen bij de aanvraag en wat bij je huidige provider bekend is)
- Mogelijk zit je nog in contract bij je huidige provider. Die kan dan de overstap tegenhouden.
Er zijn nog meer redenen waarom de overstap blokkeert. Dan kan Freedom geen datum noemen. Wel sturen ze een mail met de vraag wat je wilt. (zou die misschien in je spam folder beland zijn?)
Ik snap dat je gefrustreerd bent. Ik hoop dat je iets kan met deze info.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreeTweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-04 15:13
sys64738 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:28:
[...]

Stuur in DM even een ticketnummer, kijken we wat er aan de hand is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Heb Freedom inmiddels aan de lijn gehad. Zij hadden mijn verbinding nog niet als actief doorgekregen van de glasvezelboer. Die zouden binnenkort mijn thuisaansluiting wel aan komen leggen....

Dus ik vriendelijk gemeld dat mijn thuisaansluiting al 3 maanden gereed en afgemeld is. Verwarring alom en ze gingen er achter aan. Das al stuk beter dan het "zoek het anders even lekker zelf uit met E-Fiber" verhaal van Tweak.

Hopelijk binnenkort meer nieuws.

@FreeTweak Dank voor je aanbod. Hopelijk is het niet meer nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door sys64738 op 25-10-2023 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
sys64738 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:24:
Dus ik vriendelijk gemeld dat mijn thuisaansluiting al 3 maanden gereed en afgemeld is. Verwarring alom en ze gingen er achter aan. Das al stuk beter dan het "zoek het anders even lekker zelf uit met E-Fiber" verhaal van Tweak.
Lijkt mij dat het in deze situatie niet aan Freedom ligt. Wel netjes dat ze erachteraan gaan. Moeten ze eigenlijk ook (je wilt iets afspreken met Freedom, niet met de infrabeheerder), maar fijn dat ze het initiatief nemen nu ze de situatie begrijpen.

Toen ik ooit een verbinding migreerde van XS4ALL naar Freedom maakte XS4ALL een fout. Ik had het recht om een jaarcontract open te breken omdat XS4ALL niet meer datgene wilde leveren waarvoor expliciet bij hen een contract was afgesloten. XS4ALL had het betreffende verzoek niet goed verwerkt waardoor Freedom niet de procedure kon starten om het oude abonnement op te zeggen. Ik werd toen door Freedom aan de telefoon goed geholpen met waar het probleem aan lag en wat er gedaan moest worden, en ook hoe ik de nieuwe status aan Freedom kon aanleveren om zo snel mogelijk zaken om te gaan zetten.

Dat is alweer even geleden. Mijn enige contact met Freedom was daarna voor kleine zaken (PTR records configureren, etc.). Dat ging ook allemaal zonder problemen. Al met al ben ik tevreden, maar mijn ervaring (N=2 qua aantal verbindingen) is beperkt. Wellicht heb ik gewoon geluk. :P

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 25-10-2023 13:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pvcholten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 01:44
Freedom levert nu ook via het Open Dutch Fiber Netwerk

https://freedom.nl/nieuws...werk-van-open-dutch-fiber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Hmm, ik heb net het installatiepakket van Freedom binnengekregen. Hier zit een mooie fiber-patchcover voor een TY01 bij, ik heb echter nog een oude Genexis GN02 grondplaat hangen. Dat gaat niet passen helaas... Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen. Morgen maar even achteraan bellen, mailtje gaat vast geen antwoord op komen voordat ze de boel komen omschakelen volgende week vrijdag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:36
Chakotay schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:55:
Hmm, ik heb net het installatiepakket van Freedom binnengekregen. Hier zit een mooie fiber-patchcover voor een TY01 bij, ik heb echter nog een oude Genexis GN02 grondplaat hangen. Dat gaat niet passen helaas... Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen. Morgen maar even achteraan bellen, mailtje gaat vast geen antwoord op komen voordat ze de boel komen omschakelen volgende week vrijdag :P
Ik ben benieuwd, ik ben de 13e aan de beurt maar heb nog niets ontvangen. Wordt wel tijd zodat ik e.e.a. tijdig kan inschatten. Ook fibercrew?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

@jaro431 nee, dure KPN-lijn hier helaas. Ik wordt de 10e omgezet, logica zegt dan dat jij het spul over 3 dagen binnenkrijgt :P Afspraak met de monteur heb ik ook nog niet, ik neem aan dat dat ergens de komende dag in de mail komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:12
Mijn aansluiting wordt ook de 10e actief en ook vandaag het pakket binnen. Ik heb een Huawei ONT maar ben van plan een GPON SFP in m'n MikroTik router te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Ik heb freedom net even gesproken over het installatiepakket, de wachttijden aan de telefoon zijn een heel stuk minder dan via de mail :+

De TY-01 patchcover zit blijkbaar standaard in het pakket, de monteur past terplekke de patchcover van de oude Genexis GN02 aan bij het aansluiten. Waarschijnlijk op de manier zoals ik dit ook al zelf van plan was door de printplaat eruit te trekken en een koppelblokje op fiber te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
Chakotay schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:28:
Ik heb freedom net even gesproken over het installatiepakket, de wachttijden aan de telefoon zijn een heel stuk minder dan via de mail :+

De TY-01 patchcover zit blijkbaar standaard in het pakket, de monteur past terplekke de patchcover van de oude Genexis GN02 aan bij het aansluiten. Waarschijnlijk op de manier zoals ik dit ook al zelf van plan was door de printplaat eruit te trekken en een koppelblokje op fiber te zetten :)
Goed om dit soort dingen / ervaringen te horen. Freedom heeft aangegeven mij op 16-11 aan te sluiten.
Ging het maken van een afspraak met de monteur ook makkelijk ?

[ Voor 3% gewijzigd door Green.car6808 op 02-11-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Green.car6808 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:57:
[...]

Goed om dit soort dingen / ervaringen te horen. Freedom heeft aangegeven mij op 16-11 aan te sluiten.
Ging het maken van een afspraak met de monteur ook makkelijk ?
De afspraak moet nog komen, als het goed is krijg ik de komende dagen een uitnodiging van HetGlasvezelTeam welke tegenwoordig de aansluitingen regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
Chakotay schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:43:
[...]

De afspraak moet nog komen, als het goed is krijg ik de komende dagen een uitnodiging van HetGlasvezelTeam welke tegenwoordig de aansluitingen regelt.
ja dat kreeg ik ook in de mail "Maak je gebruik van de installatieservice, dan ontvang je 5 dagen voor de geplande datum een berichtje van HetGlasvezelTeam waarin je zelf een afspraak met de monteur kunt plannen".

Maar je krijgt het installatiepakket dus eerder thuisgestuurd begrijp ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreeTweak
Momenteel krijg je installatiepakket eerder thuisgestuurd inderdaad. We kijken wel of in de toekomst dit met de monteur meekomt om de problemen die we nu hebben (pakket kwijt/niet in ontvangst genomen/etc) te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Green.car6808
FreeTweak schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:11:
Momenteel krijg je installatiepakket eerder thuisgestuurd inderdaad. We kijken wel of in de toekomst dit met de monteur meekomt om de problemen die we nu hebben (pakket kwijt/niet in ontvangst genomen/etc) te voorkomen.
"We" als in "We van Freedom" ? Werkt u daar ?
Ik neem aan dat je een Track&Trace toegestuurd krijgt via mail zodat je weet dat het pakket in aantocht is ?

[ Voor 12% gewijzigd door Green.car6808 op 02-11-2023 18:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Green.car6808 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:20:
[...]
Ik neem aan dat je een Track&Trace toegestuurd krijgt via mail zodat je weet dat het pakket in aantocht is ?
Ja, ik kreeg 2 dagen voor ontvangst een mailtje van 'orderstraat@freedomnet.nl" met een track&trace-linkje en beschrijving van de inhoud van het pakket.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreeTweak
Green.car6808 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:20:
[...]
We als in 'Wij bij Freedom' inderdaad. En zoals reeds bevestigd, men krijgt een track en trace link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Deze week inderdaad bevestigd gekregen dat de netwerk bekabelaar mijn aansluiting niet goed afgemeld heeft. Waarvoor dank, grrrr. Maar nu is het dus ja-nee spelletje tussen Freedom en E-fiber. Hopelijk snel meer duidelijkheid.

Blijkbaar woon ik in een soort Bermuda triangel. Ik ben ook al eens een gasmeter "kwijtgeraakt". :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
FreeTweak schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:14:
[...]

We als in 'Wij bij Freedom' inderdaad. En zoals reeds bevestigd, men krijgt een track en trace link.
Goed om iemand van Freedom in deze draad te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-09 17:15
Ik zit ook in Almere en ga voor €49 per maand naar Freedom, met FiberCrew als belichter.
Wel een switch van AON naar GPON, geen idee of ik veel verschil ga merken.
Zit aan hetzelfde te denken, heb je inmiddels al verrbinding en hoe bevalt het oveerstap proces?

"You! Out Of The Gene Pool!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:29

_Eend_

🌻🇺🇦

sys64738 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:25:
Deze week inderdaad bevestigd gekregen dat de netwerk bekabelaar mijn aansluiting niet goed afgemeld heeft. Waarvoor dank, grrrr. Maar nu is het dus ja-nee spelletje tussen Freedom en E-fiber. Hopelijk snel meer duidelijkheid.

Blijkbaar woon ik in een soort Bermuda triangel. Ik ben ook al eens een gasmeter "kwijtgeraakt". :+
Woon je in een gesplitst huis of op een gesplitst perceel toevallig? Ik heb dat ook gehad, bij mij zijn er later nog een aantal appartementen bijgebouwd en de eigenaar heeft alles gesplitst van een huisnummer en die heeft daarbij nogal wat fouten gemaakt. Gas- en watermeters hebben ze hier ook al eens lopen zoeken, want die zitten in mijn appartementje, andere appartementen hebben alleen stroommeters.

Daarom ben ik blij met Freedom, want toen ik mailde werd alles goed geregeld door 1 persoon, en die heeft voor de oplevering ook gecontroleerd of ze de juiste aansluiting te pakken hadden. Want die aansluitingen hier zijn nogal een onoverzichtelijk zooitje.
Pagina: 1 ... 60 ... 80 Laatste