[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 61 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 19:35

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

_Eend_ schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:53:
[...]

Woon je in een gesplitst huis of op een gesplitst perceel toevallig? Ik heb dat ook gehad, bij mij zijn er later nog een aantal appartementen bijgebouwd en de eigenaar heeft alles gesplitst van een huisnummer en die heeft daarbij nogal wat fouten gemaakt. Gas- en watermeters hebben ze hier ook al eens lopen zoeken, want die zitten in mijn appartementje, andere appartementen hebben alleen stroommeters.

Daarom ben ik blij met Freedom, want toen ik mailde werd alles goed geregeld door 1 persoon, en die heeft voor de oplevering ook gecontroleerd of ze de juiste aansluiting te pakken hadden. Want die aansluitingen hier zijn nogal een onoverzichtelijk zooitje.
Nee gewoon rijtjeshuis met 1 bewoner en ik woon er al jaren dus gewoon geklungel van E-Fiber. Was last minute ingepland klusje maar aansluiting wel netjes doorgemeten en afgemeld, ze de monteur. Ergens tussen wal en schip gevallen en dan is het altijd verdomd lastig om opgelost te krijgen. Maar Freedom is er inderdaad goed achteraan aan het gaan en das wel verademing na Tweak.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:36
sys64738 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:00:
[...]

Nee gewoon rijtjeshuis met 1 bewoner en ik woon er al jaren dus gewoon geklungel van E-Fiber. Was last minute ingepland klusje maar aansluiting wel netjes doorgemeten en afgemeld, ze de monteur. Ergens tussen wal en schip gevallen en dan is het altijd verdomd lastig om opgelost te krijgen. Maar Freedom is er inderdaad goed achteraan aan het gaan en das wel verademing na Tweak.
Dat is de reden waarom ik voor de overname van Tweak al naar Freedom ben gegaan. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik inmiddels ook wel wist hoe ik Tweak kon activeren toen de migratie van XS4All naar Tweak niet goed ging omdat KPN netwerk mijn aansluiting (13 jaar oud glas) niet goed in de administratie heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:46
Inmiddels mijn pakket ontvangen i.v.m. overstap van tweak naar Freedom (fiber crew). 13e wordt ik aangesloten (geen monteur)

Ik hoopte dat de glasvezelkabel die in het pakket zat (van de FTU naar de ONT) ook geschikt was om in de Fritz 5530 (met GPON SFP-module) te steken, maar helaas. Toch nog een kabeltje moeten bestellen dus.

Ik ben van plan om eerst gewoon de ONT aan te sluiten op mijn eigen Fritz 5530 (LAN1), en op een moment daarna over te gaan op de fritz direct. Ik hoop dat Freedom /fiber crew een beetje meewerkt dan..
Ik ben ook wel nieuwsgierig hoe de canal digital tv met eigen router zou werken i.v.m. VLAN. Of is het dan voldoende om bij de internet-instellingen provider Freedom op te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeTweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-04 15:13
jaro431 schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:24:

Ik ben ook wel nieuwsgierig hoe de canal digital tv met eigen router zou werken i.v.m. VLAN. Of is het dan voldoende om bij de internet-instellingen provider Freedom op te geven?
Bij een FritzBox volstaat het selecteren van het juiste Freedom profiel bij de interinstellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-09 17:12

Chakotay

Lick here to continue

Hmm, net Freedom even gebeld aangezien ik nog niets had gehoord over de omzetting a.s. vrijdag. Gaat toch niet helemaal lekker daar, blijkbaar komt er vrijdag een KPN-monteur voor het glasvezelpunt, en dinsdag pas iemand van Freedom zelf (nouja, hun 3e partij hetglasvezelteam). De planner van het glasvezelteam dacht dat het een geheel nieuwe aansluiting was... 4 dagen zonder uplink zitten was niet het idee, eens kijken hoe dat afloopt. Ze zou het gaan uitzoeken en terugbellen, ik ben benieuwd.

Als ze vrijdag in de wijkkast de boel alvast omprikken is het voor mij prima, het hier in huis aan de praat krijgen kan ik ook zelf wel. Vrijdag Tweak afsluiten en dinsdag pas Freedom aansluiten is echter minder ideaal :P

Edit: nu een mailtje, "de afspraak voor de oplevering van de diensten van Freedom Internet ingepland op vrijdag 10 november tussen 14:30 en 16:30". Toch maar één monteur? Lekker duidelijk :D

[ Voor 11% gewijzigd door Chakotay op 07-11-2023 11:25 ]

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:20
Afgelopen vrijdag is mijn glasvezel verbinding eindelijk in gebruik genomen.
Instellen van eigen modem ging prima, wel even zoeken naar de ipv6 instellingen voor het LAN (gebruik nu SLAAC + stateless DHCP).

Vooraf was wel onduidelijk wanneer ik precies de ONT zou krijgen, maar uiteindelijk kreeg ik keurig een e-mail dat die verstuurd was.

ONT kwam zonder instructies, had deze graag per e-mail gehad. Niet dat het heel moeilijk is, maar zaken als welke van de 2 poorten, stofkapjes verwijderen kan van meerwaarde zijn.
Bij de ONT kwam ook een patch cover die niet paste op FTU danwel op de ONT, heb nog steeds geen idee wat ik ermee moet, dus die ligt nu in de kast.
ONT kwam met een 2meter lange glasvezelkabel met groene connectoren.
ONT kan aan de muur bevestigd worden (materiaal niet meegeleverd) dus die hangt nu in de meterkast.

Kreeg net de schriftelijke bevestiging van XS4ALL dat mijn contract daar is opgezegd.

Nu nog kijken of ik en hoe ik freedom mail ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 19:31
Nou, het pakket is binnen, dus er is weer een hobbel genomen in het proces dat eufimistisch "overstappen" heet.

Ik ben pas gerust als alles het doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVkY1JHVNeEqqsJOJaTsFpgTQFg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxo9OxVAK8Fxzo4E2Kj1PE4Y.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 159% gewijzigd door Green.car6808 op 07-11-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

@DVX73 heb jij ook een oude Genexis GN02? Ik heb daar zelf een patchcover voor gemaakt door de printplaat & een stuk plastic uit de ONT te trekken, de fiber kan dan mooi door het gaatje waar de powerplug of ethernetpoort zat. Zie wat verder terug in dit topic voor een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
Chakotay schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:01:
@DVX73 heb jij ook een oude Genexis GN02? Ik heb daar zelf een patchcover voor gemaakt door de printplaat & een stuk plastic uit de ONT te trekken, de fiber kan dan mooi door het gaatje waar de powerplug of ethernetpoort zat. Zie wat verder terug in dit topic voor een foto.
Nee een Commscope HFTP-N0.

[ Voor 11% gewijzigd door DVX73 op 07-11-2023 14:14 . Reden: URL toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

@DVX73 die heeft toch al een glas-uit poort zo te zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjBTw72hYbkXCdGAJxG92meQzMQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bVQ7sHBKumydSv7ZSzPrBOEb.jpg?f=user_large

Dan is het alleen kwestie van een fibertje met de juiste connectoren daarin & in je router prikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
@Chakotay dat heb ik ook gedaan.
Maar weet nog steeds niet wat ik met de patchcover moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

@DVX73 boven je bed aan de muur hangen :P Ik heb ook een patchcover in de doos zitten voor een FTU die ik niet heb. Al begonnen ze aan de telefoon over dat KPN daar nog aan komt knutselen, ik ga het wel zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Update: ik heb voor de zekerheid KPN-Netwerk maar even gebeld, die hebben niets gepland staan op mijn adres... Leek me ook al onzinnig omdat de glasvezel hier al in gebruik is sinds ik er woon :P

Het Glasvezelteam nog een keer gebeld, de 2e planner die ik sprak bevestigde dat er toch alleen een monteur van hun nodig is, welke a.s vrijdag komt. Gaat lekker zo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-07 10:58
Ik heb laatst de aannemer weer eens gemaild. Ik wil na ruim 2 jaar toch wel eens een keer een glasvezelaansluitpunt. Ik wil graag cloud gamen goed testen.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 03:09

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Sinds vandaag overgestapt naar Freedom via het Delta netwerk _/-\o_

Bij het bestellen is het wel zo handig om te weten dat als je voor zelfinstallatie kiest er toch een afspraak gemaakt moet worden met de monteur van Guidion die uitsluitend de ONT komt plaatsen en activeren. Ik kreeg een Nokia XS-010X-Q waarachter ik mijn eigen Fritz!Box geïnstalleerd heb.

Tweede punt is dat Freedom vandaag als opleverdatum heeft opgegeven, terwijl het volgens Guidion volgende week zou zijn. Dus mijn afspraak kon niet eerder dan volgende week ingepland worden. Nou mooi niet dus, want vandaag werd de patch omgezet en lag de internetverbinding eruit. Gelukkig kon de monteur die in de buurt was binnen een uur aanwezig zijn. Het activeren lukte niet in één keer, maar met tussenkomst van Delta netwerk en een uur wachten en de ONT te herstarten had ik eindelijk verbinding _/-\o_

You only live once, so live to the max's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
MORCIK schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:06:
Sinds vandaag overgestapt naar Freedom via het Delta netwerk _/-\o_

Bij het bestellen is het wel zo handig om te weten dat als je voor zelfinstallatie kiest er toch een afspraak gemaakt moet worden met de monteur van Guidion die uitsluitend de ONT komt plaatsen en activeren. Ik kreeg een Nokia XS-010X-Q waarachter ik mijn eigen Fritz!Box geïnstalleerd heb.

Tweede punt is dat Freedom vandaag als opleverdatum heeft opgegeven, terwijl het volgens Guidion volgende week zou zijn. Dus mijn afspraak kon niet eerder dan volgende week ingepland worden. Nou mooi niet dus, want vandaag werd de patch omgezet en lag de internetverbinding eruit. Gelukkig kon de monteur die in de buurt was binnen een uur aanwezig zijn. Het activeren lukte niet in één keer, maar met tussenkomst van Delta netwerk en een uur wachten en de ONT te herstarten had ik eindelijk verbinding _/-\o_
Is dat zo? Ik ga maandag over en heb ook gekozen voor zelfinstallatie. De ONT hangt al klaar en de fiber hoef ik alleen aan te sluiten aan de FTU en mijn fritzbox. Ik heb de instructie gekregen 's ochtends vroeg (of eigenlijk de dag er voor laat) de oude apparatuur uit te schakelen (ga van AON naar GPON) en that's it. Ik ga er dus van uit dat ik op die dag op de een of andere manier een signaal krijg dat mijn aansluiting is gepatcht en ik de boel aan kan zetten of zo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 03:09

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

jaro431 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:54:
De ONT hangt al klaar en de fiber hoef ik alleen aan te sluiten aan de FTU en mijn fritzbox.
Deze zin snap ik niet helemaal.

Ten eerste: Zit je wel op het Delta netwerk en niet op KPN of e-Fiber?
Ten tweede: Hoe kan een ONT al klaar hangen als je van AON naar PON gaat? Heb je die opgestuurd gekregen en alvast opgehangen?

You only live once, so live to the max's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:27

_Eend_

🌻🇺🇦

jaro431 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:54:
[...]

Is dat zo? Ik ga maandag over en heb ook gekozen voor zelfinstallatie. De ONT hangt al klaar en de fiber hoef ik alleen aan te sluiten aan de FTU en mijn fritzbox. Ik heb de instructie gekregen 's ochtends vroeg (of eigenlijk de dag er voor laat) de oude apparatuur uit te schakelen (ga van AON naar GPON) en that's it. Ik ga er dus van uit dat ik op die dag op de een of andere manier een signaal krijg dat mijn aansluiting is gepatcht en ik de boel aan kan zetten of zo....
Ik kreeg een mailtje rond de tijd dat mijn verbinding ook echt actief was, dat weet ik omdat ik iets eerder een berichtje kreeg van mijn robotstofzuiger :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-09 18:23

Mr-D.

interpunctie? no hero here

zit nog op de wip om naar Freedom te gaan, maar dit bied mij niet zo veel hoop.
lijkt mij niet echt goed georganiseerd.

en een dag ervoor je internet stekker eruit trekken?
niet echt van deze tijd, meeste bedrijven geen een tijdvak van een uur.
sommige bedrijven hebben een tijdvak van een kwartier.
en meerdere bedrijven bellen dat ze er over 15 of met een half uur bij je zijn.

je kan ook bellen over een half uur ben ik bij de patchkast.
maar dat zou wel het nadeel zijn van een kleine club.

maar gun mijn geld wel liever bij een kleine club.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Mr-D. schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:40:

Ik betwijfel of Freedom daar de controle over heeft en zelf de patching doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mr-D. schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:40:

Ik snap je punt, morgenavond moet ik mijn vezel lostrekken omdat ze vrijdag gaan ompatchen.

Vrij irritant, want ik werk 32-40u vanuit huis.
Maargoed, ik ga van AON over naar GPON, dus ik bregrijp het wel.

Het had makkelijker geweest als de monteur van Fibercrew even aanbelt of me even opbelt, zodat ik dan ad-hoc de vezel kan lostrekken en minimale downtime heb (al begrijp ik ook wel dat ik geen SLA heb dus moeilijk doe ik er verder niet om).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 16:32
joop99 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:54:
[...]

Ik betwijfel of Freedom daar de controle over heeft en zelf de patching doet.
Nee, dat hebben ze niet. Dat doet de netwerkbeheerder (KPN Netwerk/Reggefiber) en die hebben als SLA: in de ochtend tussen 8:00 en 12:00.
Voorheen maakte dat niet uit want dan deed je aansluiting het gewoon even niet.
Maar nu er ook GPON in een PoP zit kan het daardoor voorkomen dat een NT voor AON op stroom zit en signalen stuurt naar de GPON OLT in de PoP. En daarmee een heel segment plat legt.
OM dat te voorkomen vraagt Freedom dus de klant om vroeg in de ochtend, of voor de zekerheid laat in de avond, de NT stroomloos te maken. En de nieuwe pas weer aan te sluiten als er een bevestiging is gekomen dat de aannemer van KN Netwerk de patch heeft omgezet.

@Gravit0n Er is dus geen monteur van FiberCrew die de PoP in gaat. Dat laten ze doen door de PoP-eigenaar (KPN Netwerk dus).

[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 09-11-2023 12:33 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeTweak
Wij hebben inderdaad bij Delta/KPN/Glaspoort geen controle over het patchen in de POP. Alleen dat het (meestal) in de ochtend gebeurt. WE zijn officieel het opleveren van Delta klanten nog aan het friendly user testen omdat we zien dat dit proces met Guidion nog niet helemaal soepel verloopt en de terugkoppeling over status via de API ook niet altijd correct is. Maar gaat wel de goede kant op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

ok goed om te horen dat de communicatie tussen beide bedrijven de goede kant op gaat.

maar ook hier word er volop thuis gewerkt, en ivm met tijdsverschillen ook in de nacht.
dus de avond ervoor is een echte nono.

maar ik denk dat een partij wel weet hoelaat een andere partij begint.

neem aan dat ze niet al om 06:00 in die kast aan het roeren zijn, maar kan het mis hebben uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Mr-D. schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:02:
ok goed om te horen dat de communicatie tussen beide bedrijven de goede kant op gaat.

maar ook hier word er volop thuis gewerkt, en ivm met tijdsverschillen ook in de nacht.
dus de avond ervoor is een echte nono.

maar ik denk dat een partij wel weet hoelaat een andere partij begint.

neem aan dat ze niet al om 06:00 in die kast aan het roeren zijn, maar kan het mis hebben uiteraard.
Ik heb Freedom net aan de telefoon gehad en ernaar gevraagd.

Ze kunnen (zoals verwacht) geen exact tijdstip opgeven, alleen dat het vaak in de ochtend plaatsvindt, meestal tussen 1000-1200, maar soms vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Gravit0n schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:09:
[...]

Ik heb Freedom net aan de telefoon gehad en ernaar gevraagd.

Ze kunnen (zoals verwacht) geen exact tijdstip opgeven, alleen dat het vaak in de ochtend plaatsvindt, meestal tussen 1000-1200, maar soms vroeger.
Ik heb overigens nog niets besteld hoor.
twijfel nog, maar ze bieden wel de diensten die ik zoek, en moet het wel goed plannen dat niemand thuis hoeft te werken, en eerst even tijdelijk wat servers verplaatsen, want weet niet hoelang ik down ben, want wil wel mijn eigen SFP in mijn router prikken, heb ik nu ook.
als ik de SPF eruit trek gaat hij wel over naar een 4G verbindig maar dan is de grote bundel toch zo leeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 11:30

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Mr-D. schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:06:
[...]

Ik heb overigens nog niets besteld hoor.
twijfel nog, maar ze bieden wel de diensten die ik zoek, en moet het wel goed plannen dat niemand thuis hoeft te werken, en eerst even tijdelijk wat servers verplaatsen, want weet niet hoelang ik down ben, want wil wel mijn eigen SFP in mijn router prikken, heb ik nu ook.
als ik de SPF eruit trek gaat hij wel over naar een 4G verbindig maar dan is de grote bundel toch zo leeg :)
Ik houd wel van een uit de hand gelopen hobby. Tegelijk, die servers verplaatsen, en het 's nachts kunnen werken, doe je nu allemaal op de gok. Want als er een consumentenlijn een paar dagen uit ligt, dan kun je verder heel weinig. Dan gaat de uit de hand gelopen hobby als ik goed begrijp het werk serieus in de weg zitten als je een nachtje pech hebt op de consumentenlijn... misschien goed om toch eens een stapje terug te nemen en de balans op te maken, of het als geheel nog wel voldoet aan de verwachtingen
Even los van dat we allemaal graag het internet van oude naar nieuwe provider binnen het half uur willen zien overspringen natuurlijk, het is bijna 2024, het moet ergens kunnen >:)

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

OruBLMsFrl schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:41:
[...]

Ik houd wel van een uit de hand gelopen hobby. Tegelijk, die servers verplaatsen, en het 's nachts kunnen werken, doe je nu allemaal op de gok. Want als er een consumentenlijn een paar dagen uit ligt, dan kun je verder heel weinig. Dan gaat de uit de hand gelopen hobby als ik goed begrijp het werk serieus in de weg zitten als je een nachtje pech hebt op de consumentenlijn... misschien goed om toch eens een stapje terug te nemen en de balans op te maken, of het als geheel nog wel voldoet aan de verwachtingen
Even los van dat we allemaal graag het internet van oude naar nieuwe provider binnen het half uur willen zien overspringen natuurlijk, het is bijna 2024, het moet ergens kunnen >:)
Uiteraard zijn er backup lijntjes, en backup VM server ergens in de cloud.
Maar ik heb liever mijn data thuis staan.
En tja zit hier niet voor niets op Tweakers he :)

Heb zelf geen KVK, dus een zakelijke lijn zit er helaas niet in.

En dat vind ik dus ook, in een half uur moet het ook wel kunnen als een ieder maar met elkaar communiceerd, maar begrijp dat dit aan de beterende hand is :)

Bij Tweak zo verwend geweest dat de enige downtime tot nog toe zelf veroorzaakt wordt door updates en vanuit Tweak zijn kant ook door onderhoud en externe oorzaken. (stroomstoring in de wiijk)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Hm, mijn overstap is blijkbaar goed gegaan :) Ik zag net dat er om 05:30 een notificatie van de router was dat de internetverbinding was weggevallen. Ding overgezet van DHCP naar PPPoE met VLAN 6, en nu pakt het mijn Freedom IP op. Dat ging sneller dan verwacht *O*

Vanmiddag maar even kijken of de monteur nog iets met de FTU gaat doen, anders mag hij met een bakje koffie door naar de volgende :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Chakotay schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 07:19:
Ding overgezet van DHCP naar PPPoE met VLAN 6, en nu pakt het mijn Freedom IP op. Dat ging sneller dan verwacht *O*
Mooi zo! d:)b
Heb je voor Freedom de MTU waarde's nog verhoogd (PPPoE MTU 1500) of draai je met de stock MTU waarden?

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

bitshape schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:10:
[...]

Mooi zo! d:)b
Heb je voor Freedom de MTU waarde's nog verhoogd (PPPoE MTU 1500) of draai je met de stock MTU waarden?
Helaas niet, ik heb nog niet uitgevonden hoe ik op de Unifi router (UDM Pro) dit los voor de PPPoE interface instel. Ik kan het in de algemene device-instellingen MSS Clamping op 1448 zetten zoals Freedom aangeeft, hiermee komt de ppp0 MTU echter op 1488 ipv 1500 uit. Werkt verder wel prima tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Mr-D. schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:16:
[...]

Uiteraard zijn er backup lijntjes, en backup VM server ergens in de cloud.
Maar ik heb liever mijn data thuis staan.
En tja zit hier niet voor niets op Tweakers he :)

Heb zelf geen KVK, dus een zakelijke lijn zit er helaas niet in.

En dat vind ik dus ook, in een half uur moet het ook wel kunnen als een ieder maar met elkaar communiceerd, maar begrijp dat dit aan de beterende hand is :)

Bij Tweak zo verwend geweest dat de enige downtime tot nog toe zelf veroorzaakt wordt door updates en vanuit Tweak zijn kant ook door onderhoud en externe oorzaken. (stroomstoring in de wiijk)
Het kon ook altijd binnen een half uur of een uur. Totdat operators begonnen met GPON toe te passen vanuit de PoP terwijl er ook nog AON apapratuur met klanten op die PoP zitten. Als zij die GPON upgraden naar XGS-PON is het probleem weer voorbij. Omdat XGS-PON andere golflengtes gebruikt zal een nog aangesloten NT voor AON geen storing geven.
Dan kan je weer gewoon een patch laten omzetten en als je lijn het niet meer doet, kan je de nieuwe ONT aansluiten en de boel activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 16:31
Dat hele gedoe, dat AON apparatuur een heel GPON segment plat kan leggen, maakt dat ik eigenlijk ook nog niet heel erg zit te wachten op het nemen van een abonnement bij een provider die (via een bepaalde operator) GPON doet.

Daarom blijf ik, met mijn Freedom abonnement op een AON aansluiting van Cambrium, voorlopig ook nog mooi even afwachten wat de ontwikkelingen rond het einde van Cambrium en eventuele overname van apparatuur gaan worden. Al heb ik begrepen dat ik bij Freedom eventueel een wisseling naar Fibercrew zou kunnen aanvragen.

Maar zelfs met de door @Barre73 uitgelegde 'nieuwe' procedure rond patching blijf ik het toch riskant vinden. Zelfs al zal het nu met de nieuwe 'verlengde' procedures rond patch orders in de PoP wel goed gaan, is er wat mij betreft toch nog steeds best wel een grote kans dat er toch ineens ergens iemand denkt "Hey, hier hangt nog een glasvezelmodem, laat ik die eens lekker aanzetten", terwijl hij/zij wacht op een monteur die een aansluiting op een GPON operator met juiste apparatuur komt activeren.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
eymey schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:29:
Dat hele gedoe, dat AON apparatuur een heel GPON segment plat kan leggen, maakt dat ik eigenlijk ook nog niet heel erg zit te wachten op het nemen van een abonnement bij een provider die (via een bepaalde operator) GPON doet.

Daarom blijf ik, met mijn Freedom abonnement op een AON aansluiting van Cambrium, voorlopig ook nog mooi even afwachten wat de ontwikkelingen rond het einde van Cambrium en eventuele overname van apparatuur gaan worden. Al heb ik begrepen dat ik bij Freedom eventueel een wisseling naar Fibercrew zou kunnen aanvragen.

Maar zelfs met de door @Barre73 uitgelegde 'nieuwe' procedure rond patching blijf ik het toch riskant vinden. Zelfs al zal het nu met de nieuwe 'verlengde' procedures rond patch orders in de PoP wel goed gaan, is er wat mij betreft toch nog steeds best wel een grote kans dat er toch ineens ergens iemand denkt "Hey, hier hangt nog een glasvezelmodem, laat ik die eens lekker aanzetten", terwijl hij/zij wacht op een monteur die een aansluiting op een GPON operator met juiste apparatuur komt activeren.
Dat laatste valt absoluut niet uit te sluiten. Genoeg woningen waar een nieuwe bewoner komt en waar nog een oude NT hangt. En als die nieuwe bewoner een GPON abonnement heeft genomen (en dat zelf natuurlijk niet weet) en ondertussen bedenkt: laat ik die NT eens in het stopcontact steken.... Boem, segment plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Barre73 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:38:
[...]

Dat laatste valt absoluut niet uit te sluiten. Genoeg woningen waar een nieuwe bewoner komt en waar nog een oude NT hangt. En als die nieuwe bewoner een GPON abonnement heeft genomen (en dat zelf natuurlijk niet weet) en ondertussen bedenkt: laat ik die NT eens in het stopcontact steken.... Boem, segment plat.
Precies dat dus. Denk dat alleen Almere al vol hangt met NT's van 'vorige bewoners', bewoners die een poosje over gestapt zijn op Ziggo maar nu ineens een abonnement met belichting via Fiber Crew.hebben genomen, of Odido (volgens mij hebben die naast de oude Vodafone/Glasoperator 100 Mbit AON apparatuur nu ook GPON spul hangen).

Glasvezel ligt hier al sinds medio 2008/2009, dus al een flinke geschiedenis en verscheidenheid aan technologieën door elkaar heen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Ik zie overigens dat het "Internet" menu op mijn.freedom.nl nog leeg is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmM7q_aZq2OYhnk6SkLOSZHiuf8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TLKDlrM4cGqOY2wKmesbwoYm.png?f=user_large

Dat zal pas opengezet worden als het officieel opgeleverd is gok ik? Ik wilde mijn reverse-dns alvast fixen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:20
Chakotay schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:02:
Ik zie overigens dat het "Internet" menu op mijn.freedom.nl nog leeg is:

[Afbeelding]

Dat zal pas opengezet worden als het officieel opgeleverd is gok ik? Ik wilde mijn reverse-dns alvast fixen :P
Ik denk dat je dan beter kan mailen en bellen. dit is nog een handmatig proces..

https://helpdesk.freedom....-dns-voor-je-eigen-domein

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

@rjhilbrink ik dacht dat de instellingen an sich wel zichtbaar zouden moeten zijn, maar dat je alleen voor een custom rdns buiten hun eigen domein even contact moest opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 21:21
Chakotay schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:19:
[...]

Helaas niet, ik heb nog niet uitgevonden hoe ik op de Unifi router (UDM Pro) dit los voor de PPPoE interface instel. Ik kan het in de algemene device-instellingen MSS Clamping op 1448 zetten zoals Freedom aangeeft, hiermee komt de ppp0 MTU echter op 1488 ipv 1500 uit. Werkt verder wel prima tot nu toe.
Doet Freedom inmiddels ook al een MTU van 1500 over Fiber Crew verbindingen?
Eerder dit jaar nog niet namelijk: https://community.freedom...stap-probleemloos/3758/23

Wellicht dat @FreeTweak dat weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

eymey schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:29:

ik denk niet dat ik het er door krijg hier thuis om op AON te blijven.
76 tov 51 euro per maand is een boel geld volgens de vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Sinds vanochtend ben ik om, alleen geen idee hoe laat want ik lag op één oor en ik monitor de boel niet.
M'n throughput is wel significant anders, namelijk ~450/~900mbit/s vs ~900/~900 bij Tweak, al zal ik het met dagelijks gebruik niet gaan merken.

Ook heb ik nog geen IPv6 adres op m'n WAN interface, moet ik nog even verder induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mr-D. schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:01:
[...]

Tsja, als Freedom binnenkort met een bericht zou komen dat de Cambrium apparatuur uit gaat en ik dan dus over moet naar een andere belichter, dan kies ik zonder meer voor Fiber Crew. Ook ik ga echt geen 76 euro per maand betalen (en terug naar 50 Mbit/s om 51 te blijven betalen vind ik echt een stap terug in de vorige eeuw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 14:07
Fibercrew gaat hier prima in Hilversum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Heh, de monteur is langsgeweest net... Hij vond de FTU netjes omgebouwd, zei dat hij het anders op dezelfde manier gedaan had. Even de lampjes op de UDM Pro bekenen en goedgekeurd, koffie opgedronken en weer naar huis gegaan :+

Hij bevestigde overigens wel dat iemand fysiek de boel omgepatch heeft vanochtend, die is erg vroeg begonnen blijkbaar :P

[ Voor 21% gewijzigd door Chakotay op 10-11-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 23:04
Mijn Freedom verbinding is ook live sinds vandaag. Vanmorgen nog gebeld voor het activeren/registreren van m'n eigen GPON ONT. Duurde klein half uurtje. Kreeg een mail dat m'n ONT was geregistreerd en ik kreeg een actieve pppoe sessie op m'n Mikrotik, met ook het eerder gecommuniceerd IPv4 adres. Even snel een IPv6 prefix gevraagd, deze klopte ook.
Later maar eens de hele zooi omzetten op de router als er geen andere internet behoeftige in huis zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Mr-D. schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:01:
[...]

Het is vast vloeken in de kerk maar bij KPN betaal je een stuk minder dan 76 euro (52,50 ex acties). en ook nog wel een flinke tijd AON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Barre73 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:14:
[...]
Het is vast vloeken in de kerk maar bij KPN betaal je een stuk minder dan 76 euro (52,50 ex acties). en ook nog wel een flinke tijd AON.
Ach ja, het is geen Odildo zonder ipv6 op hun lijnen. Die brengen glasvezel concurrentie met ODF maar verneuken internet weer op een andere manier :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:41
eymey schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:45:
[...]
Tsja, als Freedom binnenkort met een bericht zou komen dat de Cambrium apparatuur uit gaat en ik dan dus over moet naar een andere belichter
Vanavond is tijdens de Freedom ledendag in Ede aangegeven dat de AON dienstverlening (zoals deze nu via Cambrium werd geleverd) gecontinueerd zal worden via Fiber Operator. Er zou niks veranderen voor huidige Freedom klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

JohDB schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:47:
[...]

Vanavond is tijdens de Freedom ledendag in Ede aangegeven dat de AON dienstverlening (zoals deze nu via Cambrium werd geleverd) gecontinueerd zal worden via Fiber Operator. Er zou niks veranderen voor huidige Freedom klanten.
hebben ze het ook over nieuwe klanten gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:41
Mr-D. schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:03:
[...]
hebben ze het ook over nieuwe klanten gehad?
Nee, dat is niet tersprake gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
JohDB schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:08:
[...]

Nee, dat is niet tersprake gekomen.
Na overdracht zullen er ongetwijfeld op die locaties weer klanten aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
[...]

Dat is inderdaad wat al in de lucht hing. Fijn omdat bevestigd te zien.

Echter, het zou (zoals @Mr-D. ook vraagt) wel fijn zijn als dit uiteindelijk ook wordt omgezet in een permanente beschikbaarheid van Fiber-operator, ook voor nieuwe providers of nieuwe Freedom klanten.

Cambrium apparatuur is (was) in veel meer regio's actief dan Fiber Crew, al timmeren die kennelijk ook nog aardig aan de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
[...]

…Vanavond is tijdens de Freedom ledendag in Ede …
De Freedom ledendag, even opgezocht :
https://freedom.nl/nieuwsartikel/jaarlijkse-freedom-ledendag
Interssant en wat goed dat ze dat doen.
Dat is wel een manier om je klanten serieus te nemen .

[ Voor 30% gewijzigd door Green.car6808 op 11-11-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-07 10:58
Inmiddels weet ik dat ik cloud kan gamen via de DSL verbinding die ik van Freedom krijg (via KPN). Daar heb ik glasvezel dus niet voor nodig. Ondanks dat wil ik het wel en ben ik benieuwd of ik dit jaar nog omgezet word.

Nee, ik heb nog steeds geen glasvezelaansluitpunt gekregen van Delta. Ja, ik blijf bij Freedom. :)

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:00
eymey schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:33:
[...]

Dat is inderdaad wat al in de lucht hing. Fijn omdat bevestigd te zien.

Echter, het zou (zoals @Mr-D. ook vraagt) wel fijn zijn als dit uiteindelijk ook wordt omgezet in een permanente beschikbaarheid van Fiber-operator, ook voor nieuwe providers of nieuwe Freedom klanten.

Cambrium apparatuur is (was) in veel meer regio's actief dan Fiber Crew, al timmeren die kennelijk ook nog aardig aan de weg.
Ik denk dat er in de komende weken wel wat meer bekend gemaakt gaat worden over Fiber Operator.

"Fiber Operator faciliteert netwerkdiensten voor de internetproviders en tevens zusterbedrijven TriNed, SNLR.nl en Freedom Internet. "

Bron: https://www.trined.nl/ove.../senior-netwerkbeheerder/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
@voorstad Ah grappig dat het daar zo omschreven staat.

Ik weet wel dat Freedom een strategische samenwerking is aan gegaan met Trined en daar plukken ze nu wellicht de vruchten al van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaro431
Ook om sinds vanmorgen (weet niet hoe laat, had eigenlijk wel smsje of zo verwacht zodat ik de apparatuur aan kon zetten). Fibercrew, Almere-buiten.

Ik had verwacht, omdat ik het nu standaard via de ONT (huwai) heb aangesloten, dat (mijn eigen) fritz 5530 via LAN1 aansluiten genoeg zou zijn, maar klaarblijkelijk moet je toch nog het freedom-profiel met toegangsgegevens invoeren.

Volgende week maar eens contact opnemen met freedom om mijn SFP te registreren zodat de ONT er tussenuit kan. Vooralsnog ben ik al blij dat patchen gelukt is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
jaro431 schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:40:
Ook om sinds vanmorgen (weet niet hoe laat, had eigenlijk wel smsje of zo verwacht zodat ik de apparatuur aan kon zetten). Fibercrew, Almere-buiten.

Ik had verwacht, omdat ik het nu standaard via de ONT (huwai) heb aangesloten, dat (mijn eigen) fritz 5530 via LAN1 aansluiten genoeg zou zijn, maar klaarblijkelijk moet je toch nog het freedom-profiel met toegangsgegevens invoeren.

Volgende week maar eens contact opnemen met freedom om mijn SFP te registreren zodat de ONT er tussenuit kan. Vooralsnog ben ik al blij dat patchen gelukt is.
Een ONT scheidt geen VLANS, maar zet puur jouw pakketjes om van licht naar ethernet en vice versa. Er is dus altijd een router nodig om die pakketjes te snappen. En aangezien elke glasisp werkt met Vlans, moet je router nog wel weten wat ie moet doen. Dus dat mag geen verrassing zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
Niet in verdiept verder, dacht dat ONT iets meer deed.
Anyhow, krijg alleen multicast op de animo niet voor elkaar. Gebeld met freedom en medewerker zei dat er een storing was bij fiber crew m.b.t. tv. Ik ben benieuwd. ... ik zie op hun community dat er meer problemen zijn geweest met multicast/igmp i.c.m. de 5530....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliekoets
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 16:51
Jouw Freedom Internet verbinding

De oplevering van je Freedom Fiber 1Gbit verbinding staat gepland op 13-11-2023.

snik, nog steeds in de wachtrij.... en thuiswerken via 4G-hotspot dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
jaro431 schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:40:

Hmm Als je geen bericht hebt ontvangen hoe weet je dan dat je omgezet bent? Gewoon o pde gok geprobeert? Of had je de ONT al meteen aangesloten?

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
Barre73 schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:50:
[...]

Een ONT scheidt geen VLANS, maar zet puur jouw pakketjes om van licht naar ethernet en vice versa. Er is dus altijd een router nodig om die pakketjes te snappen. En aangezien elke glasisp werkt met Vlans, moet je router nog wel weten wat ie moet doen. Dus dat mag geen verrassing zijn geweest.
Dat is natuurlijk "de meeste glas ISP's". Ik heb namelijk Tweak en die heeft echt geen VLAN op de Internet Only aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
Inderdaad vanmorgen aangesloten en rond 10 hr maar aangezet. Oude AON was al afgekoppeld, kon volgens mij geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
jaro431 schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:54:
Inderdaad vanmorgen aangesloten en rond 10 hr maar aangezet. Oude AON was al afgekoppeld, kon volgens mij geen kwaad.
ONT op AON zou goed moeten gaan, omgekeerd niet. Eigenlijk kan een massale migratie van AON alleen maar naar XGSPON op een andere golflengte, anders krijgen gemigreerde klanten teveel storingen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:13
joop99 schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:14:
[...]

ONT op AON zou goed moeten gaan, omgekeerd niet. Eigenlijk kan een massale migratie van AON alleen maar naar XGSPON op een andere golflengte, anders krijgen gemigreerde klanten teveel storingen denk ik.
@Barre73 hoe ziet zo'n wijk migratie van AON naar XGS-PON eruit? Afschrijf termijn van de huidige apparatuur bereikt, komt er dan direct XGS-PON apparatuur? Ooit schreef iemand dat een XGS-PON OLT switch ook GPON ondersteund, is een reguliere SFP (AON aansluiting) ook ondersteund op de moderne hardware OLT? Dan kan je redelijk gefaseerd om, als je maar voldoende klant porten hebt. En kan iedereen zelf zijn ONT vervangen binnenshuis, op een eigen moment.

De vraag is alleen wanneer je er dan spiegels tussen zet in de POP, zodat je XGS-PON schaalvoordeel krijgt en een stapel tijdelijke migratie switches weer mee terug kan nemen naar de volgende POP. Om daar een migratie te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

jaro431 schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:54:
verkeerde geqoute

[ Voor 19% gewijzigd door Mr-D. op 13-11-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

rjhilbrink schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:30:
[...]

Dat is natuurlijk "de meeste glas ISP's". Ik heb namelijk Tweak en die heeft echt geen VLAN op de Internet Only aansluiting.
zodra je er bellen bij zou nemen ga je meteen naar vlan34 en tv zit op vlan4

dus verhaal is in deze deels waar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
Oliekoets schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:47:
Jouw Freedom Internet verbinding

De oplevering van je Freedom Fiber 1Gbit verbinding staat gepland op 13-11-2023.

snik, nog steeds in de wachtrij.... en thuiswerken via 4G-hotspot dan maar.
Ben je de afgelopen week niet gebeld ?
Heb je geen installatiepakket ontvangen ?
Alleen een mail dat de oplevering voor vandaag gepland staat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:41:
[...]

@Barre73 hoe ziet zo'n wijk migratie van AON naar XGS-PON eruit? Afschrijf termijn van de huidige apparatuur bereikt, komt er dan direct XGS-PON apparatuur? Ooit schreef iemand dat een XGS-PON OLT switch ook GPON ondersteund, is een reguliere SFP (AON aansluiting) ook ondersteund op de moderne hardware OLT? Dan kan je redelijk gefaseerd om, als je maar voldoende klant porten hebt. En kan iedereen zelf zijn ONT vervangen binnenshuis, op een eigen moment.

De vraag is alleen wanneer je er dan spiegels tussen zet in de POP, zodat je XGS-PON schaalvoordeel krijgt en een stapel tijdelijke migratie switches weer mee terug kan nemen naar de volgende POP. Om daar een migratie te starten.
GPON en XGS-PON kan tegelijk op hetzelfde segment (dus op dezelfde splitter) actief zijn als er gebruik gemaakt wordt van een zogenaamde hybrid PON SFP in de OLT. Dus het opwaarderen van GPON netwerken naar XGS-PON is organisatorisch relatief eenvoudig, je kunt eerst de OLT kant (PoP) geschikt maken en vervolgens zodra het nodig is de ONT bij een klant vervangen zonder dat er dan fysiek in de PoP iets moet worden omgestoken.

AON is een compleet andere techniek waarbij je echt een poort per klant nodig hebt. In een chassis kun je in prima PON en AON lijnkaarten combineren maar je zult hoe dan ook een klant die van AON naar PON gaat altijd fysiek moeten ompatchen.

Overigens zoals ik al vaker hebt gezegd, een AON NTU/SFP op een GPON netwerk aansluiten is niet handig en moet je altijd voorkomen maar het zorgt lang niet altijd daadwerkelijk voor problemen. Sterker nog, in het overgrote deel van de gevallen dat dit bij bijvoorbeeld een operator migratie gebeurt zorgt het niet voor problemen en merkt niemand er wat van. Het kan uiteraard wel dat de hele splitter daardoor onderuit gaat, maar dat zijn wel de uitzonderingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
stormfly schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:41:
[...]

Het is geen wijkmigratie. Dat kan KPN ook niet gezien alle Wholesaleklanten.
Gewoon XGS-PON bijplaatsen in vrije rackruimte in de PoP en aansluiten op de al bestaande backhaul. Vanaf dat moment alle nieuwe klanten direct op XGS-PON zetten, zowel voor Wholesale als voor KPN zelf. Dus de GoF orderstraat direct dichtzetten.
Bestaande klanten van KPN zelf als eerste proberen over te zetten (kost natuurlijk wel monteurs, zeker in oudere gebieden met oudere FTU's). Dan proberen de Wholesale klanten ook over te krijgen, al dan niet met een aankondiging van uitfasering van GoF, of kortingen bij snelle overstap of zoiets.

Er is verder geen enkele overlap tussen de AON (GoF) apparatuur en de PON apparatuur dus die theorie gaat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ik222 schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:58:
[...]

GPON en XGS-PON kan tegelijk op hetzelfde segment (dus op dezelfde splitter) actief zijn als er gebruik gemaakt wordt van een zogenaamde hybrid PON SFP in de OLT. Dus het opwaarderen van GPON netwerken naar XGS-PON is organisatorisch relatief eenvoudig, je kunt eerst de OLT kant (PoP) geschikt maken en vervolgens zodra het nodig is de ONT bij een klant vervangen zonder dat er dan fysiek in de PoP iets moet worden omgestoken.

AON is een compleet andere techniek waarbij je echt een poort per klant nodig hebt. In een chassis kun je in prima PON en AON lijnkaarten combineren maar je zult hoe dan ook een klant die van AON naar PON gaat altijd fysiek moeten ompatchen.

Overigens zoals ik al vaker hebt gezegd, een AON NTU/SFP op een GPON netwerk aansluiten is niet handig en moet je altijd voorkomen maar het zorgt lang niet altijd daadwerkelijk voor problemen. Sterker nog, in het overgrote deel van de gevallen dat dit bij bijvoorbeeld een operator migratie gebeurt zorgt het niet voor problemen en merkt niemand er wat van. Het kan uiteraard wel dat de hele splitter daardoor onderuit gaat, maar dat zijn wel de uitzonderingen.
Dat laatste moet je niet bij vele Odido klanten roepen... dat zijn er toch heel wat geweest waarbij het hele segment op de splitter onderuitging, puur en alleen omdat T-Mobile niet zelf ompatchte in de PoP maar dat overliet aan de netwerkbeheerder. Die dus gewoon zijn ding deed in de ochtend. Terwijl de AON NT van de klant nog actief was. Die Huawei's OLT's bleken toch best gevoelig voor alien devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Mr-D. schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:54:
[...]

zodra je er bellen bij zou nemen ga je meteen naar vlan34 en tv zit op vlan4

dus verhaal is in deze deels waar ;)
En Tweak bestaat bijna niet meer dus daar hoef ik geen rekening meer mee te houden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliekoets
Green.car6808 schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:50:
[...]

Ben je de afgelopen week niet gebeld ?
Heb je geen installatiepakket ontvangen ?
Alleen een mail dat de oplevering voor vandaag gepland staat ?
Nee ik heb wel een installatie pakket ontvangen inclusief een e-mail waar de begin-instructies instaan

* Zet je glasmodem uit, uiterlijk 00:00 snachts anders wordt er mogelijk niet begonnen.

Ik verwacht dus een telefoontje: We zijn klaar, je glas-modem mag aan. Maar die kwam niet. Uiteindelijk zelf gebeld (14:00), nog in de wachtrij.... 16:00 (Ja we zijn klaar, je kan beginnen)

Maar helaas, geen 'licht' volgens het glasmodem. Vandaag dus nogmaals bellen met de Freedom-helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliekoets
En de saga gaat verder. Blijkbaar word ik ook meteen van AON->GPON verhuisd (Waarom?). Ik heb dus alsnog een monteur nodig.

Grrr lekker weer. Ze hadden dat best duidelijker kunnen vermelden op hun website bij bestellen.

Geen goede start voor Freedom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Oliekoets schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:56:
En de saga gaat verder. Blijkbaar word ik ook meteen van AON->GPON verhuisd (Waarom?). Ik heb dus alsnog een monteur nodig.
Je kan toch gewoon de ONT aansluiten met de instructies uit het pakket?
Freedom biedt ook nergens meer AON aan dus dat was ook wel te verwachten dat je op GPON gezet zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliekoets
Gravit0n schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:02:
[...]

Freedom biedt ook nergens meer AON aan dus dat was ook wel te verwachten dat je op GPON gezet zou worden.
Helaas niet, ik heb geen glas-stekker aan mijn huidige ont. Hij verdwijnt gewoon in het kastje zonder schroeven en er komt ethernet uit. Verder kan ik nog de stroom aan/afsluiten en dat is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

[...]

volgens mij niet hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwN_2bL1ECzegwxIDraNaUdwCrM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/WDrhMxvpdnx15B29yq53qr5y.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

[...]

Ik zit hier nog gewoon op AON met een verse Freedom-lijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Ah ja, je hebt gelijk ook.
Ik heb KPN een beetje uit m'n gedachte verbannen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 22:21
Chakotay schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:23:
[...]

Ik zit hier nog gewoon op AON met een verse Freedom-lijn.
Nog wel, maar zal in GPON gebieden niet meer voor die prijs aan instappers worden aangeboden.

Het is een onvermijdelijke trend dat de aanbieders overschakelen naar GPON.
Zo niet al/reeds, zal AON gestaag per gebied/pop/wijkkast worden omgezet naar GPON.
In gebruik maakt het geen bal uit dat op die "semi fysieke" aansluitlaag nauwelijks concurrentie mogelijk is.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 12:26

Dennisb1

VCDS 058

[...]

Dat doen ze wel degelijk hoor, als ik postcode check doe krijg ik keurig AON opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
PtrO schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:19:
[...]

Nog wel, maar zal in GPON gebieden niet meer voor die prijs aan instappers worden aangeboden.

Het is een onvermijdelijke trend dat de aanbieders overschakelen naar GPON.
Zo niet al/reeds, zal AON gestaag per gebied/pop/wijkkast worden omgezet naar GPON.
In gebruik maakt het geen bal uit dat op die "semi fysieke" aansluitlaag nauwelijks concurrentie mogelijk is.
Nu haal je twee dingen door elkaar. Waar nauwelijks concurrentie mogelijk is, is op nieuwe netwerken van KPN die point to multipoint zijn aangelegd. Dat zijn er nu nog niet zo veel als wat de afgelopen 15 jaar al is gelegd.

Maar je hebt het zelf over netwerken waar men van AON naar PON zal gaan. Die netwerken zijn gebouwd met PoPs en in die PoPs kunnen meerdere partijen apparatuur plaatsen waardoor verschillende providers met verschillende diensten kunnen concurreren. En dat gebeurt ook. Fiber Operator, Fiber Crew, Glasoperator (Odido) en KPN WBA. Allemaal met eigen apparatuur en dus wel volop concurrentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:00
Barre73 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:41:
[...]

Nu haal je twee dingen door elkaar. Waar nauwelijks concurrentie mogelijk is, is op nieuwe netwerken van KPN die point to multipoint zijn aangelegd. Dat zijn er nu nog niet zo veel als wat de afgelopen 15 jaar al is gelegd.

Maar je hebt het zelf over netwerken waar men van AON naar PON zal gaan. Die netwerken zijn gebouwd met PoPs en in die PoPs kunnen meerdere partijen apparatuur plaatsen waardoor verschillende providers met verschillende diensten kunnen concurreren. En dat gebeurt ook. Fiber Operator, Fiber Crew, Glasoperator (Odido) en KPN WBA. Allemaal met eigen apparatuur en dus wel volop concurrentie.
Ik begrijp nooit zo goed waarom er gezegd wordt dat er concurrentie is. Landelijke gezien is dat er misschien wel, maar als consument heb je geen keuze uit meerdere glasvezelnetwerken of belichters. Elk gebied heeft zijn eigen monopolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Meer mensen een mail gehad dat ze een nieuwe IPv4 adres gaan krijgen? Best irritant... Niet alles ondersteunt een DNS naam of IPv6. Moet je alles weer af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
voorstad schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:50:
[...]

Ik begrijp nooit zo goed waarom er gezegd wordt dat er concurrentie is. Landelijke gezien is dat er misschien wel, maar als consument heb je geen keuze uit meerdere glasvezelnetwerken of belichters. Elk gebied heeft zijn eigen monopolie.
Hangt er gewoon van af waar je woont. Simpel.

Hier in Almere ligt nog zo'n 'ouder' point to point netwerk en daar heb ik wel degelijk keuze uit meerdere berlichters. Maar in anderen plaatsen inderdaad weer niet, het zij door point to multipoint, het zij dat er in die plaats nog geen meerdere operators apparatuur in point to point PoP's hebben geplaatst (om uiteenlopende redenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Plus je hoort toch ook dat waar ODF/Odido al ligt KPN ook gaat graven, of waar een lokaal gemeente initiatief al glasvezel heeft aangelegd, Ziggo gaat upgraden naar giganet en KPN gaat graven. Sommigen hebben 3 stuks infra binnen liggen in de meterkast, anderen zitten nog op ADSL buitengebied... de meesten daar ergens tussenin gelukkig, met internet dat prima kan voldoen voor een beetje doorsnee gezin via 2 verschillende aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
Deze week wordt bij mij in Almere (Stad west) Tweak afgesloten en Freedom aangesloten.
Het lijkt weer als vanouds wat er allemaal weer gebeurd, dat wat je verwacht bij het overstappen van internet provider... en dan is de overstap nog niet eens achter de rug.

Freedom stuurt (tot op vandaag) emails dat ze de 16e aan te gaan sluiten (maar als je ze belt zeggen ze de 17e). Het "glasvezelteam" belt dat ze de 17e langs komen. Telefonisch zegt Freedom dat je NIET je oude apparatuur de avond van tevoren hoeft af te sluiten maar ik blijf (tot gisteren) mail krijgen met een dringend verzoek om de oude apparatuur de avond van tevoren af te sluiten.. maarja als het onuidelijk is of ik de 16e of de 17e aangesloten wordt wat is dan "de avond van tevoren"?

Lekker onduidelijk en bijzonder vervelend dus dat dit na een aantal decennia internetaansluitingen in Nederland nog steeds zo moet gaan klaarblijkelijk.

En dan heb ik het nu alleen nog maar over Freedom. Ik moet nog maar afwachten hoe Tweak het sluiten van mijn account, technisch en administratief af gaat handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:14
Laat even weten hoe het allemaal is afgelopen. Ik ben volgende maand aan de beurt, van Tweak naar freedom fiber crew gpon. Ben jij ook naar gpon gegaan en wanneer kreeg jij het tussenkastje? Of heb jij ook een modem erbij genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 18:22
voorstad schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:50:
[...]

Ligt aan waar je woont.

Oud-Reggefiber netwerken hebben PoP’s waar meer partijen apparatuur kunnen plaatsen (= meer partijen die kunnen belichten)

E-Fiber-netwerken hetzelfde

ODF-netwerken hetzelfde (alleen heeft Odido het eerste jaar na aanleg alleenrecht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaro431
badnews.nl schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:55:
Laat even weten hoe het allemaal is afgelopen. Ik ben volgende maand aan de beurt, van Tweak naar freedom fiber crew gpon. Ben jij ook naar gpon gegaan en wanneer kreeg jij het tussenkastje? Of heb jij ook een modem erbij genomen?
Ik ben maandag overgegaan (zonder monteur). De ONT kreeg ik een week van te voren.

Bij mij was het duidelijk: 13-11. De avond er voor oude (AON) uitschakelen.

(alleen live tv doet het nog niet, ze zeggen dat het aan fiber crew ligt...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Green.car6808
badnews.nl schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:55:
Ik ga inderdaad van AON naar GPON. Dat is voor mij niet het belangrijkste. Het gaat me er vooral om dat ze die overstap gewoon goed regelen. Ik heb, vorige week al, een installatiepakket gekregen met een mediacovertor (tussekastje) en een Fritzbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:07

silverball

De wagen voor moderne mensen

Skating_vince schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:18:
Meer mensen een mail gehad dat ze een nieuwe IPv4 adres gaan krijgen? Best irritant... Niet alles ondersteunt een DNS naam of IPv6. Moet je alles weer af....
Jep, tot zo ver betalen voor een vast IPv4

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eymey
OruBLMsFrl schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 23:17:
Plus je hoort toch ook dat waar ODF/Odido al ligt KPN ook gaat graven, of waar een lokaal gemeente initiatief al glasvezel heeft aangelegd, Ziggo gaat upgraden naar giganet en KPN gaat graven. Sommigen hebben 3 stuks infra binnen liggen in de meterkast, anderen zitten nog op ADSL buitengebied... de meesten daar ergens tussenin gelukkig, met internet dat prima kan voldoen voor een beetje doorsnee gezin via 2 verschillende aanbieders.
Alleen dat "dubbel graven" voor een zelfde soort glasvezelkabel die precies hetzelfde kan is natuurlijk een bijzarre situatie, om heel veel redenen. (overlast in de straat, kans op raken andere vitale infrastructuur, milieuvervuiling door de machines, etc. )

1 onafhankelijk (fysiek) Point to Point netwerk zou gewoon overal de standaard moeten zijn. Als een nutsvoorziening.

Waar 'operators', zijnde Ziggo, KPN, Odido, Fiberoperator, Fibercrew, whatever nieuwe operator, dan licht op de vezels naar de consument kunnen zetten, afhankelijk van waar die consument een abbo heeft.

Je laatste zin klinkt in theorie heel simpel en logisch, maar in de praktijk blijkt dus inderdaad dat het standaard doorsneegezin op heel veel plaatsen maar uit 2 verschillende aanbieders kan kiezen (Ziggo of KPN), en er dus 0 concurrentie is, want die 2 grote aanbieders beconcurreren elkaar maar marginaal op prijs

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 15-11-2023 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:19
eymey schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:35:
1 onafhankelijk (fysiek) Point to Point netwerk zou gewoon overal de standaard moeten zijn. Als een nutsvoorziening.

Waar 'operators', zijnde Ziggo, KPN, Odido, Fiberoperator, Fibercrew, whatever nieuwe operator, dan licht op de vezels naar de consument kunnen zetten, afhankelijk van waar die consument een abbo heeft.
Dat heeft alleen daadwerkelijk nut als glasvezelboeren en ISP's volledig gescheiden van elkaar zijn. Anders zal altijd voor een ISP de optie openblijven en overwogen worden om een eigen netwerk uit te rollen.

Zelf ben ik een voorstander van een dergelijke scheiding, omdat zo macht in één markt niet misbruikt kan worden om een aandeel te krijgen/behouden in een andere markt.

[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 15-11-2023 11:39 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
@The Zep Man True.

Uiteraard is een keiharde requirement voor zo'n situatie dat de beheerder van het 'vastgoed' (Fysieke netwerk, PoP's ) een 100% onafhankelijke partij is.

Alleen wordt het dan dus wel iets wat 'de politiek' in zou moeten zien en iets voor moet optuigen.

Maar ja, die gaan het dan misschien weer vergelijken met het electriciteits- en gasnetwerk, waar je eigenlijk altijd 100% precies hetzelfde 'spul' binnen krijgt, maar waar je ondertussen wel moet inkopen bij 'leveranciers'.

[ Voor 48% gewijzigd door eymey op 15-11-2023 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
eymey schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:14:
Maar ja, die gaan het dan misschien weer vergelijken met het electriciteits- en gasnetwerk, waar je eigenlijk altijd 100% precies hetzelfde 'spul' binnen krijgt, maar waar je ondertussen wel moet inkopen bij 'leveranciers'.
Bij elektra en gas staat de infrabeheerder los van de gekozen leverancier, wat een bewuste keuze is geweest in het verleden (i.v.m. zaken als concurrentie). Laat die vergelijking dus maar komen, ongeacht dat die niet 100% vergelijkbaar is. :+

Voor een Freedomverbinding moet ik de KPN-tax betalen. Dat is nog steeds beter dan geen fatsoenlijke verbinding. Uiteraard sta ik open voor verbeteringen (tweede FttH-leverancier, reguleren van de markt, ...).

[ Voor 17% gewijzigd door The Zep Man op 15-11-2023 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
The Zep Man schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:19:
[...]

Bij elektra en gas staat de infrabeheerder los van de gekozen leverancier, wat een bewuste keuze is geweest in het verleden (i.v.m. zaken als concurrentie). Laat die vergelijking dus maar komen, ongeacht dat die niet 100% vergelijkbaar is. :+
Probleem is, als men zou besluiten zo'n "nutsvoorziening netwerk" aan te gaan leggen, zo'n vergelijking het hele design kan verkloten.

Want dan zegt men misschien wel "Een point to multipoint netwerk, waarbij we de enige belichter op dat netwerk onafhankelijk maken, is ook genoeg". Maar dan heb je dus weer sneller kans dat partijen afhaken en alsnog zelf gaan graven, want beperking in de technologie en diensten die over het netwerk heen kunnen.

Bij gas en elektra is het inderdaad één 'product', variaties bestaan er niet. Maar bij internet (/tv /telefoon) aanbieders is er best veel onderscheid in diensten en hoe die diensten technisch tot stand komen:

Zelfs "internettoegang" alleen al lijkt heel simpel, maar op de achtergrond zijn er behoorlijk wat factoren die een simpele ISP helemaal ruk kunnen maken (geen goede stransits/upstreams, geen goede links met IX'en en peerings, etc. ).

edit: Uiteraard realiseer ik me dat zo'n 'utopisch' 100% onafhankelijk Point to Point netwerk nog steeds geen garantie is voor een bloeiende concurrentie. Dat zie je in bestaande oud-Reggefiber/KPNNetwerkNL netwerken ook: In de ene plaats zijn er wel 4 operators actief, terwijl er in de andere plaats alleen KPN is als actieve operator.

[ Voor 11% gewijzigd door eymey op 15-11-2023 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
eymey schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:23:
Probleem is, als men zou besluiten zo'n "nutsvoorziening netwerk" aan te gaan leggen, zo'n vergelijking het hele design kan verkloten.

Want dan zegt men misschien wel "Een point to multipoint netwerk, waarbij we de enige belichter op dat netwerk onafhankelijk maken, is ook genoeg".
De overheid gaat nooit zeggen dat er maar één netwerk hoeft te zijn. Die geest is al uit de fles op veel locaties, en die gaat echt niet meer terug.

Dat de straat over de decennia heen wat vaker open moet is op een hoger niveau ook geen probleem. Dat mag de markt i.s.m. gemeentes lekker zelf uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oliekoets
Oliekoets schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:35:
[...]

Helaas niet, ik heb geen glas-stekker aan mijn huidige ont. Hij verdwijnt gewoon in het kastje zonder schroeven en er komt ethernet uit. Verder kan ik nog de stroom aan/afsluiten en dat is het.
Vervolg: Freedom heeft blijkbaar een IOU of iets ingeleverd want vanmiddag komt de monteur al om dit te fixen :*) Das next-business-day support voor een particulier.

Hopelijk gaat de rest daarna wel soepel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeTweak
awenger schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:30:
[...]

Doet Freedom inmiddels ook al een MTU van 1500 over Fiber Crew verbindingen?
Eerder dit jaar nog niet namelijk: https://community.freedom...stap-probleemloos/3758/23

Wellicht dat @FreeTweak dat weet?
Nee, dat lijkt een probleem te zijn met de ONT. We zijn aan het testen of het wel werkt met een Huawai ONT en de SFP van AVM.
Pagina: 1 ... 61 ... 80 Laatste