PtrO schreef op donderdag 16 november 2023 @ 00:46:
[...]
Qu'est?

Ik bedoel echt PON als tegenhanger van AON. waarbij mijn fiber in de PoP 1:1 aan z'n eigenste belichte fiber poortje zit. De G-in
GPON staat voor Gigabit
wiki: Een passive optical network (PON) is een glasvezelnetwerk dat zich bevindt tussen de leverancier en de klant en dat bestaat uit louter passieve componenten, dus zonder switches, routers of multiplexers en zonder enige stroomvoorziening.
En ja (wat ook d8 juist gebeurd) dat die zg
AON's in de wijkkast of POP worden omgepatcht tot G/
PON aansluiting dat alleen kan wanneer voor die fiber bij de gebruiker een passend aangeschakelde ONT zit.
Het eindverhaal is dat theoretisch gekozen kan worden maar niet in de praktijk omdat GPON 25% goedkoper worden aangeboden dan een AON als dan met eigen apparatuur van de ISP zelf.
Terzijde, zit ik bij Freedom NIET met Freedom aappratuur maar Freedom heeft die aansluiting bij de dienstdoende netwerkeigenaar (hier, ik meen KPN) uitbesteed. Freedom kan niet concurreren met de wholesale aansluitingen die zij bij die netwerkeigenaar moet afnemen. Met GPON (dwz shared) wordt individueel aanbieden helemaal onhaalbaar.
Ik denk dat je @BArre73\ echt niet hoeft uit te leggen dat Freedom geen eigen apparatuur in PoP's plaatst, of dat de "G" voor Gigabit staat
Ik zie wel dat jij termen en 'lagen' door elkaar heen haalt. "Dat die zg AON's in de PoP worden omgepatcht".... wat bedoel je daar nou eigenlijk mee? Of wat versta je onder "individueel aanbieden"?
Het is gewoon simpel:
* Als het glasvezelnetwerk in de grond "Point to Multipoint" ligt (dus jouw Fiber endpoint in huis gaat al in de straat/wijk via een passieve splitter naar een gedeelde vezel, en in PoP verderop in stadsdeel/stad in een OLT), dan is er maar 1 operator mogelijk.
* Als het glasvezelnetwerk in de grond "Point to Point" ligt (dus met een eigen optische verbinding helemaal tot in de PoP, zoals het rijtje dat @
Barre73 in zijn post noemt), dan kunnen er meerdere operators (KPN, Odido, Fiberoperator, FiberCrew) zijn. En daar kunnen ISP's (Freedom, Jonaz, ONVI, Netrebel, etc.) weer toegang tot de consument van 'huren'.
Waar jij 'keuze' tussen hebt hangt dus in de eerste plaats helemaal van de topologie en opbouw van het fysieke netwerk af. Daarna hangt het pas af van wat de keuze van de operator(s) is om in de PoP te hangen.
Jouw quote uit Wikipedia over GPON zegt alleen iets over de 'actieve' techniek en gaat er waarschijnlijk voor een groot deel van uit dat de fysieke techniek in de grond ook echt "point to multipoint" is (en dan is er dus alleen GPON of XGSPON mogelijk).
En dat er operators zijn die in Point to Point netwerken, alsnog kiezen om in de PoP's GPON/XGSPON OLT's op te hangen (en waarbij jouw 1:1 aanslutiing dus alsnog op een passieve splitter richting een gedeelde OLT wordt gepatcht), dat is helemaal aan de operator. Want ja, ook op PtP netwerken is het in een PoP goedkoper om te werken met een paar OLT's en passieve splitters, dan 1 actieve switch poort per huishouden.
Maar dat betekent niet dat op PtP netwerken "individueel aanbieden" onhaalbaar is. Een ISP (of operator) moet het alleen willen, of willen betalen. Stel dat er ook op een PtP netwerk alleen "KPN" apparatuur in in de PoP's heeft hangen, of alleen Odido (het eerste jaar op netwerken van ODF), dan maakt het op dat punt al niet meer uit of die operator AON of GPON/XGSPON apparatuur gebruikt. Ongeacht welke techniek, moet een provider als Freedom wholesale access dienst afnemen bij de operator.
En kleine partijen als Freedom zullen ALTIJD bij een wholesale operator afnemen. Dat is gewoon een fact of life. De enige manier waarop dat niet hoeft, is óf zelf kabels graven naar de consumenten toe, óf zelf apparatuur in PoP's gaan plaatsen (als het netwerk PtP is) en dus zelf operator worden. Maar ik gok dat zelfs een Freedom, als ze dat ooit gaan doen, dan al snel de keuze voor GPON/XGSPON apparatuur zou maken

.
Bottom line: Als je het hebt over shared medium netwerken versus niet shared medium netwerken, moet je niet "GPON" versus "AON" denken, maar eerst Point to Point versus Point to Multipoint.
[
Voor 8% gewijzigd door
eymey op 16-11-2023 11:09
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.