[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 62 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 22:21
Barre73 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:41:
[...]

Nu haal je twee dingen door elkaar. Waar nauwelijks concurrentie mogelijk is, is op nieuwe netwerken van KPN die point to multipoint zijn aangelegd. Dat zijn er nu nog niet zo veel als wat de afgelopen 15 jaar al is gelegd.

Maar je hebt het zelf over netwerken waar men van AON naar PON zal gaan. Die netwerken zijn gebouwd met PoPs en in die PoPs kunnen meerdere partijen apparatuur plaatsen waardoor verschillende providers met verschillende diensten kunnen concurreren. En dat gebeurt ook. Fiber Operator, Fiber Crew, Glasoperator (Odido) en KPN WBA. Allemaal met eigen apparatuur en dus wel volop concurrentie.
Het is schijnkeuze wanneer iemand 50mbit krijgt aangeboden voor €71@AON en 1Gbit@€49 op GPON.
Ik snap natuurlijk het theoretische model dat er dan voldaan is aan dat er wel keuze is. Net als dat ik voor €10miljoen wellicht mijn eigen glasvezel naar AMS-IX kan aanleggen.

Los daarvan en dat bedoel ik, is op GPON netwerken vanwege haar gedeelde karakter, fysiek geen andere keuze mogelijk dan het netwerk dat daarop (centraal belicht) wordt aangeboden.
Het dwingt een afnemer (en aanbieder) tot voorgeschreven apparatuur die daarvoor OOK nog eens op "serienummer" moet zijn geregistreerd bij de exploitant.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:32
PtrO schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:03:
[...]

Los daarvan en dat bedoel ik, is op GPON netwerken vanwege haar gedeelde karakter, fysiek geen andere keuze mogelijk dan het netwerk dat daarop (centraal belicht) wordt aangeboden.
Het dwingt een afnemer (en aanbieder) tot voorgeschreven apparatuur die daarvoor OOK nog eens op "serienummer" moet zijn geregistreerd bij de exploitant.
PON is een actieve techniek en niet de opbouw van een passief netwerk zoals je met wat googlen zou kunnen denken.
En het is dat passieve netwerk dat bepaalt of afnemers gedwongen worden tot voorgeschreven apparatuur. Bij alle ODF, Delta, en KPN Netwerk (tot 2021) netwerken die in de grond zijn gelegd is dat NIET het geval. Elke aansluiting loopt geheel zonder delen naar de PoP (point to point) en dat zal ook altijd zo blijven. Daardoor er meerdere belichters in een PoP kunnen kan elke vezel apart belicht worden. Die belichters kunnen kiezen voor PON of voor AON apparatuur.

Wat KPN Netwerk sinds 2021 in de grond legt is point to multipoint. Dat is waar jij op doelt maar dat is nog niet zoveel als die point to point netwerken.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:52
Is er nergens bekend hoeveel adressen er in Nederland zijn, hoeveel daarvan een, twee of meer glasvezelaansluiting hebben, welke belichters erop actief zijn en welke techniek (AON/GPON/XGS-PON) er gebruikt wordt?

Ik vraag me echt af hoeveel glasvezel aansluiting en nu echt kunnen kiezen uit meerdere aansluitingen of meerdere belichters.

Mijn vermoeden is dat de adressen die keuze hebben echt zwaar in de minderheid zijn, maar ik laat me graag verrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
voorstad schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:14:
Is er nergens bekend hoeveel adressen er in Nederland zijn, hoeveel daarvan een, twee of meer glasvezelaansluiting hebben, welke belichters erop actief zijn en welke techniek (AON/GPON/XGS-PON) er gebruikt wordt?

Ik vraag me echt af hoeveel glasvezel aansluiting en nu echt kunnen kiezen uit meerdere aansluitingen of meerdere belichters.

Mijn vermoeden is dat de adressen die keuze hebben echt zwaar in de minderheid zijn, maar ik laat me graag verrassen.
Nee, dat is echt niet bekend. Zelfs het aantal adressen is onderwerp van discussie. Wat tel je mee en wat niet?
Laat staan de rest van je vragen.

Het overgrote deel van de adressen met een aansluiting heeft keuze uit twee belichters, namelijk KPN (waar weer vele providers op leveren) en Odido (waar alleen Odido zelf op levert). Dat betreft dan circa 2 miljoen KPN Netwerk/Reggefiber aansluitingen.
Veel verder dan die cijfers zullen we niet komen ben ik bang...

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 15-11-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
Barre73 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:10:
[...]

Nee, dat is echt niet bekend. Zelfs het aantal adressen is onderwerp van discussie. Wat tel je mee en wat niet?
Laat staan de rest van je vragen.

Het overgrote deel van de adressen met een aansluiting heeft keuze uit twee belichters, namelijk KPN (waar weer vele providers op leveren) en Odido (waar alleen Odido zelf op levert). Dat betreft dan circa 2 miljoen KPN Netwerk/Reggefiber aansluitingen.
Veel verder dan die cijfers zullen we niet komen ben ik bang...
En dan bedoel je ook dat de individuele consument echt kan kiezen tussen KPN en Odido als BELICHTER?

En als die data niet bekend is, hoe kan de ACM dan concluderen dat er voldoende concurrentie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
voorstad schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:29:
[...]

En dan bedoel je ook dat de individuele consument echt kan kiezen tussen KPN en Odido als belichter?

En als die data niet bekend is, hoe kan de ACM dan concluderen dat er voldoende concurrentie is?
Ja, dat bedoel ik. En in meerdere plaatsen kan je daar nog een belichter bij optellen. Almere, Amersfoort, Leeuwarden, Deventer, Enschede, etc...
Die derde was Cambrium maar die is is helaas overgenomen door Odido en wordt nu opgeheven.

En dan nog enkele plaatsen (en meer in ontwikkeling) waar Fiber Crew en Fiber Operator belichten.
Almere had inclusief Cambrium vier belichters in de PoPs (op een paar wijken na).

ACM kijkt niet op het niveau van het medium zelf maar over alle mediums heen. Dus de meeste consumenten hebben de keuze uit best wel veel providers. Ziggo via coax en via glas of koper van KPN meerdere providers.
Dat dit in werkelijkheid niet zo concurrerend is, doet voor hen niet ter zake (en voor de meeste consumenten eigenlijk ook niet...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
Helder!

En kun je op een KPN WBA met xgs-pon, als belichter een plekje erbij krijgen? Of is dat door de techniek uitgesloten?

Het zou me overigens niet verbazen als de activiteiten van Cambrium overgenomen worden door Fiber Operator.

• PtrO
Barre73 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:51:
[...]

PON is een actieve techniek en niet de opbouw van een passief netwerk zoals je met wat googlen zou kunnen denken.
En het is dat passieve netwerk dat bepaalt of afnemers gedwongen worden tot voorgeschreven apparatuur. Bij alle ODF, Delta, en KPN Netwerk (tot 2021) netwerken die in de grond zijn gelegd is dat NIET het geval. Elke aansluiting loopt geheel zonder delen naar de PoP (point to point) en dat zal ook altijd zo blijven. Daardoor er meerdere belichters in een PoP kunnen kan elke vezel apart belicht worden. Die belichters kunnen kiezen voor PON of voor AON apparatuur.

Wat KPN Netwerk sinds 2021 in de grond legt is point to multipoint. Dat is waar jij op doelt maar dat is nog niet zoveel als die point to point netwerken.
Qu'est? 8)7 Ik bedoel echt PON als tegenhanger van AON. waarbij mijn fiber in de PoP 1:1 aan z'n eigenste belichte fiber poortje zit. De G-in GPON staat voor Gigabit

wiki: Een passive optical network (PON) is een glasvezelnetwerk dat zich bevindt tussen de leverancier en de klant en dat bestaat uit louter passieve componenten, dus zonder switches, routers of multiplexers en zonder enige stroomvoorziening.

En ja (wat ook d8 juist gebeurd) dat die zg AON's in de wijkkast of POP worden omgepatcht tot G/PON aansluiting dat alleen kan wanneer voor die fiber bij de gebruiker een passend aangeschakelde ONT zit.

Het eindverhaal is dat theoretisch gekozen kan worden maar niet in de praktijk omdat GPON 25% goedkoper worden aangeboden dan een AON als dan met eigen apparatuur van de ISP zelf.
Terzijde, zit ik bij Freedom NIET met Freedom aappratuur maar Freedom heeft die aansluiting bij de dienstdoende netwerkeigenaar (hier, ik meen KPN) uitbesteed. Freedom kan niet concurreren met de wholesale aansluitingen die zij bij die netwerkeigenaar moet afnemen. Met GPON (dwz shared) wordt individueel aanbieden helemaal onhaalbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door PtrO op 16-11-2023 00:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 11:30

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Grote technische verschil bij uitrol van GPON en XPS-PON is als eerder gezegd en hopelijk zo goed verwoord hieronder:
- elk huis een directe lijn direct de wijkkast / PoP in -> kan prima heen en terug naar AON schakelen
- in de straat zelf al met een PON splitter x4 of meer -> kan nooit naar AON schakelen, zou nieuwe kabels vereisen

Die eerste smaak van PON is niets mis mee, dat gaat gewoon per aansluiting in de PoP geregeld en laat alle verdere opties naar de toekomst nog open. Hang er een AON switch naast en je kunt huizen zo weer ompatchen naar AON.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:43
voorstad schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:14:

Data daarover is er wel, maar niet gratis. Stratix heeft heel veel data (voorbeeld 1, 2 en 3).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:31
PtrO schreef op donderdag 16 november 2023 @ 00:46:
[...]

Qu'est? 8)7 Ik bedoel echt PON als tegenhanger van AON. waarbij mijn fiber in de PoP 1:1 aan z'n eigenste belichte fiber poortje zit. De G-in GPON staat voor Gigabit

wiki: Een passive optical network (PON) is een glasvezelnetwerk dat zich bevindt tussen de leverancier en de klant en dat bestaat uit louter passieve componenten, dus zonder switches, routers of multiplexers en zonder enige stroomvoorziening.

En ja (wat ook d8 juist gebeurd) dat die zg AON's in de wijkkast of POP worden omgepatcht tot G/PON aansluiting dat alleen kan wanneer voor die fiber bij de gebruiker een passend aangeschakelde ONT zit.

Het eindverhaal is dat theoretisch gekozen kan worden maar niet in de praktijk omdat GPON 25% goedkoper worden aangeboden dan een AON als dan met eigen apparatuur van de ISP zelf.
Terzijde, zit ik bij Freedom NIET met Freedom aappratuur maar Freedom heeft die aansluiting bij de dienstdoende netwerkeigenaar (hier, ik meen KPN) uitbesteed. Freedom kan niet concurreren met de wholesale aansluitingen die zij bij die netwerkeigenaar moet afnemen. Met GPON (dwz shared) wordt individueel aanbieden helemaal onhaalbaar.
Ik denk dat je @BArre73\ echt niet hoeft uit te leggen dat Freedom geen eigen apparatuur in PoP's plaatst, of dat de "G" voor Gigabit staat :+

Ik zie wel dat jij termen en 'lagen' door elkaar heen haalt. "Dat die zg AON's in de PoP worden omgepatcht".... wat bedoel je daar nou eigenlijk mee? Of wat versta je onder "individueel aanbieden"?

Het is gewoon simpel:
* Als het glasvezelnetwerk in de grond "Point to Multipoint" ligt (dus jouw Fiber endpoint in huis gaat al in de straat/wijk via een passieve splitter naar een gedeelde vezel, en in PoP verderop in stadsdeel/stad in een OLT), dan is er maar 1 operator mogelijk.

* Als het glasvezelnetwerk in de grond "Point to Point" ligt (dus met een eigen optische verbinding helemaal tot in de PoP, zoals het rijtje dat @Barre73 in zijn post noemt), dan kunnen er meerdere operators (KPN, Odido, Fiberoperator, FiberCrew) zijn. En daar kunnen ISP's (Freedom, Jonaz, ONVI, Netrebel, etc.) weer toegang tot de consument van 'huren'.

Waar jij 'keuze' tussen hebt hangt dus in de eerste plaats helemaal van de topologie en opbouw van het fysieke netwerk af. Daarna hangt het pas af van wat de keuze van de operator(s) is om in de PoP te hangen.

Jouw quote uit Wikipedia over GPON zegt alleen iets over de 'actieve' techniek en gaat er waarschijnlijk voor een groot deel van uit dat de fysieke techniek in de grond ook echt "point to multipoint" is (en dan is er dus alleen GPON of XGSPON mogelijk).

En dat er operators zijn die in Point to Point netwerken, alsnog kiezen om in de PoP's GPON/XGSPON OLT's op te hangen (en waarbij jouw 1:1 aanslutiing dus alsnog op een passieve splitter richting een gedeelde OLT wordt gepatcht), dat is helemaal aan de operator. Want ja, ook op PtP netwerken is het in een PoP goedkoper om te werken met een paar OLT's en passieve splitters, dan 1 actieve switch poort per huishouden.

Maar dat betekent niet dat op PtP netwerken "individueel aanbieden" onhaalbaar is. Een ISP (of operator) moet het alleen willen, of willen betalen. Stel dat er ook op een PtP netwerk alleen "KPN" apparatuur in in de PoP's heeft hangen, of alleen Odido (het eerste jaar op netwerken van ODF), dan maakt het op dat punt al niet meer uit of die operator AON of GPON/XGSPON apparatuur gebruikt. Ongeacht welke techniek, moet een provider als Freedom wholesale access dienst afnemen bij de operator.

En kleine partijen als Freedom zullen ALTIJD bij een wholesale operator afnemen. Dat is gewoon een fact of life. De enige manier waarop dat niet hoeft, is óf zelf kabels graven naar de consumenten toe, óf zelf apparatuur in PoP's gaan plaatsen (als het netwerk PtP is) en dus zelf operator worden. Maar ik gok dat zelfs een Freedom, als ze dat ooit gaan doen, dan al snel de keuze voor GPON/XGSPON apparatuur zou maken :).

Bottom line: Als je het hebt over shared medium netwerken versus niet shared medium netwerken, moet je niet "GPON" versus "AON" denken, maar eerst Point to Point versus Point to Multipoint.

[ Voor 8% gewijzigd door eymey op 16-11-2023 11:09 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oliekoets
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 16:51
Zo, mijn nieuwe internet provider "freedom" is nu helemaal goed.
Snelheden netjes tegen Gigabit aan (900+ up/down) met wat speedtests en de freedom-dns-servers zijn veel sneller (dan mobiele-telefoon net), waardoor het geheel internet "sneller" aanvoelt.

Wat wel duidelijker mocht, was de boodschap dat als je een AON had bij tweak, je wel degelijk het glasvezel kastje moet vervangen om bij freedom aan de slag te kunnen (in de welkomst email wordt alleen gesproken over uitzetten van de vorige apparatuur). Dit heeft de monteur netjes voor mij geregeld en nu lekker internetten bij Freedom.

[ Voor 7% gewijzigd door Oliekoets op 16-11-2023 11:11 ]

• eymey
Oliekoets schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:10:
Zo, mijn nieuwe internet provider "freedom" is nu helemaal goed.
Snelheden netjes tegen Gigabit aan (900+ up/down) met wat speedtests en de freedom-dns-servers zijn veel sneller (dan mobiele-telefoon net), waardoor het geheel internet "sneller" aanvoelt.

Wat wel duidelijker mocht, was de boodschap dat als je een AON had bij tweak, je wel degelijk het glasvezel kastje moet vervangen om bij freedom aan de slag te kunnen (in de welkomst email wordt alleen gesproken over uitzetten van de vorige apparatuur). Dit heeft de monteur netjes voor mij geregeld en nu lekker internetten bij Freedom.
Ghehe gefeliciteerd!

En ja inderdaad, als je Freedom via Fiber Crew hebt aangevraagd, dan ben je idd van AON naar GPON gemigreerd en dus ook naar een andere technologie mediaconverter

Dat er in de welkomst e-mail wordt gesproken over het uitzetten van de vorige apparatuur is dan ook heel bewust gedaan, juist om ervoor te zorgen dat, wanneer jij in de PoP werd omgepatcht naar de passieve splitter achter de OLT van Fiber Crew, jouw AON converter geen storing veroorzaakt voor alle andere Fiber Crew aansluitingen op dezelfde OLT :) .

Ik kan niet zeen hoe Freedom het specifiek in de mail heeft gezet, maar het zou wat mij betreft wel erg duidelijk gemaakt moeten worden dat dat ook echt heel belangrijk is.

[ Voor 8% gewijzigd door eymey op 16-11-2023 11:24 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:20
eymey schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:22:
[...]

Ghehe gefeliciteerd!

En ja inderdaad, als je Freedom via Fiber Crew hebt aangevraagd, dan ben je idd van AON naar GPON gemigreerd en dus ook naar een andere technologie mediaconverter

Dat er in de welkomst e-mail wordt gesproken over het uitzetten van de vorige apparatuur is dan ook heel bewust gedaan, juist om ervoor te zorgen dat, wanneer jij in de PoP werd omgepatcht naar de passieve splitter achter de OLT van Fiber Crew, jouw AON converter geen storing veroorzaakt voor alle andere Fiber Crew aansluitingen op dezelfde OLT :) .

Ik kan niet zeen hoe Freedom het specifiek in de mail heeft gezet, maar het zou wat mij betreft wel erg duidelijk gemaakt moeten worden dat dat ook echt heel belangrijk is.
Blijf het alleen wel vaag vinden dat er geen monteur komt (die wordt niet meegenomen als je geen Freedom router wil) je wel de apparatuur moet uirschakelen maar verder beschrijven ze niet wat er gebeurt. Ik zag eerder al iemand die om 16.00 nog zat te wachten. In de mai lkan best staan wat er precies gaat gebeuren. Desnoods met een max planning, want wanneer ga je bellen?

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

• Zapp-it
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:34
Tja, wat zal ik zeggen..
Mogelijk verstoring bij het televisie kijken via Canal Digitaal via het netwerk van Fiber Crew

Begintijd: dinsdag 24 oktober 2023 00.00

In verband met een storing in het netwerk van belichter Fiber Crew, kan het zijn dat de dienst: Televisie van Canal Digitaal niet werkt.

Technici zijn op de hoogte en werken aan een oplossing.
Geplaatst op: maandag 6 november 2023 21.27
Laatst gewijzigd op: donderdag 16 november 2023 12.45

• PtrO
Kwestie van zienswijze dus hoe iemand het voor de ander point tot laag benadert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Green.car6808
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 19:31
Installatie Freedom internet vandaag 17/11/2023

08:00 uur

Monteur komt langs geweest om Freedom aan te sluiten .. rood “LOS” lampje knippert op de mediaconvertor. Volgens de monteur was “iets nog niet omgezet” en of ik even wil wachten.

Hele aardige monteur die me, bij vertrek, zijn telefoonnummer geeft en aangeeft dat ik hem kan bellen als het na 12:00 uur nog niet werkt.

/ Edit / 10:27 uur

Inmiddels brandt het PON lampje groen en heb ik link.
Snelheid is qua downstream redelijk (600mb/sec) , slecht qua upstream (0,30 mb/sec).

/ edit / 11:31 uur

Gebeld met de Freedom helpdesk en ben keurig geholpen.
In de Fritzbox kan je voor verbindingstype "Freedom internet" en "Freedom glasvezel" kiezen.
Op de laatste moet ie staan. De snelheden op het interface lijken daarmee op 1000 mb gezet te worden.
Speedtest zit nu boven de 900 mbit (up- en down)

Technisch lijkt alles ok dus nu.

In de meterkast was het niet echt netjes weggewerkt.
De oude Genexys die ik voor Tweak nodig had hangt er nog.
De fiber die uit de ONT komt is er op doorgepatched.
Ik heb het printplaatje uit de Genexys verwijderd en het kapje er weer overheen gedaan. Ziet er weer netjes uit zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3mImKPOhmmuta_9JJtgDNJJ-5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F14he9l48ooA4x5teSRZW7vK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibhivhN3MXHz6Yh7A4lp7gJRahE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVvuzYWNzO0qPlEKewQFXswk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 240% gewijzigd door Green.car6808 op 18-11-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oktopus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:59
Vandaag bij mij ook Freedom opgeleverd. Grappig dat de eerste snelheid bij mij precies andersom was, Ongeveer 450 mb/s down en 0.9 mb/s up. Na aanpassing van de firmware van fritzbox en de juiste provider instelling kreeg ik wel meer dan 900 mb/s voor up- en download.
Gehele installatie was snel gedaan door de installateur. Die ook nog vroeger dan verwacht was :-)

Object reference not set to an instance of an object

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Oktopus schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:23:
Ongeveer 450 mb/s down en 0.9 mb/s up.
Toppie dat de snelheid daarna helemaal goed kwam, en ik ga uit van 0.9gb/s... 0.9mb/s dat waren snelheden van vorig millennium, letterlijk! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
Oktopus schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:23:
Grappig dat de eerste snelheid bij mij precies andersom was, Ongeveer 450 mb/s down en 0.9 mb/s up. Na aanpassing van de firmware van fritzbox en de juiste provider instelling kreeg ik wel meer dan 900 mb/s voor up- en download.
Ja sorry, ik zet het ook verkeerdom neer haha :) het was ongeveer 600 down en 0.3 up. Ik pas het even aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

Green.car6808 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:00:
Installatie Freedom internet vandaag 17/11/2023

08:00 uur

Monteur komt langs geweest om Freedom aan te sluiten .. rood “LOS” lampje knippert op de mediaconvertor. Volgens de monteur was “iets nog niet omgezet” en of ik even wil wachten.

Hele aardige monteur die me, bij vertrek, zijn telefoonnummer geeft en aangeeft dat ik hem kan bellen als het na 12:00 uur nog niet werkt.

/ Edit / 10:27 uur

Inmiddels brandt het PON lampje groen en heb ik link.
Snelheid is qua downstream redelijk (600mb/sec) , slecht qua upstream (0,30 mb/sec).

/ edit / 11:31 uur

Gebeld met de Freedom helpdesk en ben keurig geholpen.
In de Fritzbox kan je voor verbindingstype "Freedom internet" en "Freedom glasvezel" kiezen.
Op de laatste moet ie staan. De snelheden op het interface lijken daarmee op 1000 mb gezet te worden.
Speedtest zit nu boven de 900 mbit (up- en down)

Technisch lijkt alles ok dus nu.

In de meterkast was het niet echt netjes weggewerkt.
De oude Genexys die ik voor Tweak nodig had hangt er nog.
De fiber die uit de ONT komt is er op doorgepatched.
Ik heb het printplaatje uit de Genexys verwijderd en het kapje er weer overheen gedaan. Ziet er weer netjes uit zo.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kan het mis hebben maar het groene (APC) koppelblokje hoort blauw (UPC) te zijn (...zoals de aansluiting ook binnen komt is die UPC), de kabel is dan UPC naar APC (welke wel juist is, en de hoek van belichting aanpast).

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
Step schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:10:
[...]

Ik kan het mis hebben maar het groene (APC) koppelblokje hoort blauw (UPC) te zijn (...zoals de aansluiting ook binnen komt is die UPC), de kabel is dan UPC naar APC (welke wel juist is, en de hoek van belichting aanpast).
Bedankt maar dit wordt wel heel erg technisch 😊
Kan je eens uitleggen wat dat allemaal is en wat de implicaties zijn ?

Voor mij is de “proof of je pudding” dat ik via de Fritzbox 1 gbit zowel up als down krijg.
Als het niet goed zou zijn waaraan ga ik dat dan merken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-07 10:58
Ik vind dit hele onderwerp behoorlijk technisch! :D

Dat doet me wel denken dat ik een goede keuze qua provider heb gedaan, als een heleboel techneuten zo graag bij Freedom willen zitten. :)

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:23

Mr-D.

interpunctie? no hero here

vanaf 13 december hoor ik ook bij de club, vaarwel Tweak ;(

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:12

GG85

.......

Hmmm, ik zit even te kijken voor de grap en zie dat er ineens ook 1Gbit via Fiber Crew (GPON) wordt aangeboden om mijn adres....
Hebben op dit adres al iets van 10 jaar glasvezel via Reggefiber indertijd en heb zelf een 5590 + AON module.

Zou dit een foutje zijn of kan het zijn dat, doordat het industrieterrein hierachter glasvezel heeft gekregen, de POP is omgebouwd en ik nu ook via Fiber Crew kan laten belichten?

Hoe gaat dat praktisch in zijn werk? Kan ik dan bij wijze van de GPON module inpluggen (zat volgens mij bij de 5590) en klaar of moet er in de meterkast nog iets gedaan worden qua ombouw? Voor de duidelijkheid: heb paar jaar terug de media converter verwijderd en de fiver zit nu rechtstreeks in de AON module.

Zou toch mooi €25 per maand schelen.

edit: gok genomen en 'verhuizing' aangevraagd.

[ Voor 3% gewijzigd door GG85 op 18-11-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:01
Step schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:10:
[...]

Gebruikt fiber crew wel dezelfde fiber? In deze aansluiting zit een APC aansluiting die vroeger voor CATV werd gebruikt en een UPC die voor internet was. Meestal wordt UPC gebruikt maar APC heeft wat voordelen (bij mij zou ik de APC niet durven gebruiken, heeft jarenlang open gelegen zonder afdekking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
joop99 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:47:
[...]

Gebruikt fiber crew wel dezelfde fiber? In deze aansluiting zit een APC aansluiting die vroeger voor CATV werd gebruikt en een UPC die voor internet was. Meestal wordt UPC gebruikt maar APC heeft wat voordelen (bij mij zou ik de APC niet durven gebruiken, heeft jarenlang open gelegen zonder afdekking)
Ik zou de APC wel durven gebruiken. Het werkt mogelijk niet direct --- maar na de initiële
installatie zou ik verwachten dat het goed werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Step

Step

step@tweakers.net#

Green.car6808 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:29:
[...]

Bedankt maar dit wordt wel heel erg technisch 😊
Kan je eens uitleggen wat dat allemaal is en wat de implicaties zijn ?

Voor mij is de “proof of je pudding” dat ik via de Fritzbox 1 gbit zowel up als down krijg.
Als het niet goed zou zijn waaraan ga ik dat dan merken ?
Why this matters en considerations.

Het werkt wel en blijft wel werken, maar goed voor de kabels is het niet echt, met mogelijke grotere problemen op den duur.

Het heeft met 8 graden hoek van belichting te maken, hierdoor kunnen de glasvezel kabels en connectors uiteindelijk stuk gaan. Iets wat je graag (en in de toekomst) wilt vermijden.

[ Voor 11% gewijzigd door Step op 18-11-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step

Step

step@tweakers.net#

GG85 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:03:
Hmmm, ik zit even te kijken voor de grap en zie dat er ineens ook 1Gbit via Fiber Crew (GPON) wordt aangeboden om mijn adres....
Hebben op dit adres al iets van 10 jaar glasvezel via Reggefiber indertijd en heb zelf een 5590 + AON module.

Zou dit een foutje zijn of kan het zijn dat, doordat het industrieterrein hierachter glasvezel heeft gekregen, de POP is omgebouwd en ik nu ook via Fiber Crew kan laten belichten?

Hoe gaat dat praktisch in zijn werk? Kan ik dan bij wijze van de GPON module inpluggen (zat volgens mij bij de 5590) en klaar of moet er in de meterkast nog iets gedaan worden qua ombouw? Voor de duidelijkheid: heb paar jaar terug de media converter verwijderd en de fiver zit nu rechtstreeks in de AON module.

Dat klinkt goed, zou mooi zijn als dit ook in regio Enschede zou kunnen! Ik wil graag over naar Freedom, maar niet met de KPN-tax. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
Step schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:39:
[...]

Why this matters en considerations.

Het werkt wel en blijft wel werken, maar goed voor de kabels is het niet echt, met mogelijke grotere problemen op den duur.

Het heeft met 8 graden hoek van belichting te maken, hierdoor kunnen de glasvezel kabels en connectors uiteindelijk stuk gaan. Iets wat je graag (en in de toekomst) wilt vermijden.
Nouja dan ben ik een stomme eindgebruiker die de helpdesk belt en zeg dat ie het niet doet . Dit is door de installateur zo opgeleverd.

Nog een foto met wat meer focus .
Er zit nog een en groene connector achter .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-F6G7TB8fgu51bJ1yrNyB_xgIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J7TzQqorZkUPnYMi4S8hBunk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73

Nee, dat heeft niks met het industrieterrein te maken. Fiber Crew heeft gewoon (bijna) apparatuur in jouw PoP geplaatst en daarom kan je bestellen bij providers die daar gebruik van maken. Dat is dan toevallig GPON maar de AON apparatuur van KPN WBA hangt er ook nog gewoon te werken.

Zo werkt een open netwerk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Green.car6808 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:09:
Dit is door de installateur zo opgeleverd.

Nog een foto met wat meer focus .
Er zit nog een en groene connector achter .
[Afbeelding]
De monteur had geen blauwe koppelblokjes bij zich of zat dat in het installatiepakket? Zou de monteur toch moeten weten, koppelblokjes: blauw op blauw en groen op groen...

Hier kun je een blauw koppelblokje bestellen als je dat zou willen:
https://fritzshop.nl/glasvezel/1180-glasvezel-koppelblok-blauw-2-x-sc-pc.html

1 december ben ik aan de beurt om aangesloten te worden bij Freedom, kijken hoe dat afloopt. Ik ben toch maar voor een Fritzbox gegaan en met installatie monteur. Ik kom van Tweak af (via KPN-WBA).

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:01
bitshape schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:41:
[...]

De monteur had geen blauwe koppelblokjes bij zich of zat dat in het installatiepakket? Zou de monteur toch moeten weten, koppelblokjes: blauw op blauw en groen op groen...
Technisch maakt de kleur van het koppelblokje niets uit, als beide connectoren maar hetzelfde zijn. In dit geval 2x blauw, dus dan werkt het prima. Een koppelblokje in dezelfde kleur ziet er uiteraard wel beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
JohDB schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:28:
[...]

Technisch maakt de kleur van het koppelblokje niets uit, als beide connectoren maar hetzelfde zijn. In dit geval 2x blauw, dus dan werkt het prima. Een koppelblokje in dezelfde kleur ziet er uiteraard wel beter uit.
Precies dit, maakt geen verschil. Alleen als het koppelblokje als enige zichtbaar is en je de connector zelf niet kunt zien is de juiste kleur zeker aan te raden. Maar in dit geval waar je de connector gewoon kunt zien maakt het geen verschil. Groene en blauwe koppelstuk zijn gewoon identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step

Step

step@tweakers.net#

JohDB schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:28:
[...]

Technisch heb je denk ik wel gelijk. Maar ik kan mij voorstellen dat kleuren matchen en de juiste adapter plaatsen niet zo moeilijk hoeft te zijn voor de monteur. :)
If the adapter is UPC (Ultra Physical Contact), it may still be compatible with the APC (Angled Physical Contact) singlemode simplex fiber adapter, but it's generally recommended to use matching types for optimal performance. UPC and APC connectors are polished at different angles, and while they can technically mate, mismatched connections can result in higher insertion loss and back reflection, potentially impacting the performance of the fiber optic system. Therefore, it's best to follow the manufacturer's recommendations and use APC adapters with APC connectors for a seamless and reliable connection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Step schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:10:

Technisch heb je denk ik wel gelijk. Maar ik kan mij voorstellen dat kleuren matchen en de juiste adapter plaatsen niet zo moeilijk hoeft te zijn voor de monteur. :)
Klopt. Maar dan moet de monteur wel de juiste connector bij zich hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:37
Even een domme vraag, kijken of ik de enige ben.
Ik heb via de overstap service (Tweak->Freedom) dus aangevraagd. Kreeg een datum van 18 December te horen, bevestigd via de mail.
Nu krijg ik van Tweak een brief, dat mijn abbonement dus per 14 December stopt. Heb ik dan ineens 4 dagen geen internet bij een naadloze overstap die Freedom aanbiedt?
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:22
badnews.nl schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:02:
Nu krijg ik van Tweak een brief, dat mijn abbonement dus per 14 December stopt. Heb ik dan ineens 4 dagen geen internet bij een naadloze overstap die Freedom aanbiedt?
Ik zou Freedom erover contacteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey

Als je nog een GPON module hebt liggen, dan kan je deze in theorie inderdaad gewoon gaan gebruiken. Ik weet dat bij Jonaz (werkt ook via Fiber Crew) het ook mogelijk wordt gemaakt / wordt toegestaan om eigen GPON of XGSPON ONT te gebruiken. Wel moet daarvoor wat in de OLT worden ingesteld, dus ik zou als ik jouw was hier t.z.t contact over opnemen met de provider.

Wel even opletten, want als je inderdaad ergens woont waar Fiber Crew pas onlangs actief is geworden (of zeer binnenkort actief wordt), dan loop je ook kans dat ze meteen XGSPON doen. En dan werkt een GPON ONT denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
Zou iemand mij kunnen vertellen of dit, met die kabels en koppelingen allemaal onafgedekt, is hoe een monteur het achter hoort te laten in de meterkast ? Of mag je verwachten dat ze het netjes opleveren als je voor een monteur kiest ? (het PON lampje is inmiddels groen, LOS lampje is uit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3mImKPOhmmuta_9JJtgDNJJ-5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F14he9l48ooA4x5teSRZW7vK.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 145% gewijzigd door Green.car6808 op 20-11-2023 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 18:47
Green.car6808 schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:32:
Zou iemand mij kunnen vertellen of dit, met die kabels en koppelingen allemaal onafgedekt, is hoe een monteur het achter hoort te laten in de meterkast ? Of mag je verwachten dat ze het netjes opleveren als je voor een monteur kiest ? (het PON lampje is inmiddels groen, LOS lampje is uit)

[Afbeelding]
Vind het er erg raar uitzien zo open en bloot. Ook een groene koppelstuk op een blauwe connector..? Heb niet veel verstand van glasvezel, maar dit is niet zoals ik het geleerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Ik heb nu een verbinding van Tweak op het e-fiber netwerk, er gaat direct een glasvezel kabel van het efiber kastje naar mijn Unifi router. De kabel is een LC UPC to SC APC Simplex OS2 Single Mode PVC (OFNR) 2.0mm Fiber Optic

Klopt het als ik naar Freedom wil overstappen dat dit gewoon kan blijven werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey

[Afbeelding]
don spike schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:04:
[...]

Vind het er erg raar uitzien zo open en bloot. Ook een groene koppelstuk op een blauwe connector..? Heb niet veel verstand van glasvezel, maar dit is niet zoals ik het geleerd heb.
Zoals eerder op deze pagina al beschreven: Dat groene koppelblokje kan niet zo'n kwaad, zo lang de 2 'connectors' maar dezelfde kleur zijn (mooi is het niet en het zou een toekomstige onwetende 'handige harry' kunnen doen denken dat het kennelijk niet zo veel uit maakt als hij dat ook direct met een groene connector op een blauwe aansluiting probeert, of vice versa).

Zo onafgedekt laten is wel heel erg slecht en slordig. Zou ik gewoon melding van maken bij Freedom want lijkt mij onacceptabel!!!

Nou is het ook wel een beetje 'vragen om problemen' dat er nog zo veel van die GN02 FTU's/grondplaten hangen. Want tsja, KPNNetwerkNL en/of de leverancier van die grondplaat hebben er geen enkele fatsoenlijke patch cover voor (die er voor de TY01 en de TK01 wel zijn).

Maar het zou bij monteurs toch ook wel bekend moeten zijn dat een eventueel aanwezige actieve NT gewoon tot 'patchcover' omgebouwd kan worden door de electronica eruit te klikken, patchkabel door 1 van de RJ45 uitsparingen en dan erop klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB

[Afbeelding]
De kleur van het koppelblokje maakt technisch niet uit, als het maar beide connectoren dezelfde kleur hebben en dat hebben ze.

Had je wel een patchkap op de FTU zitten toen de monteur er was voor de installatie? Als deze er niet op zat dan kan deze natuurlijk ook niet teruggeplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
JohDB schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:19:
[...]

De kleur van het koppelblokje maakt technisch niet uit, als het maar beide connectoren dezelfde kleur hebben en dat hebben ze.

Had je wel een patchkap op de FTU zitten toen de monteur er was voor de installatie? Als deze er niet op zat dan kan deze natuurlijk ook niet teruggeplaatst worden.
Het kan natuurlijk zo zijn dat dit, eventueel vanuit een vorige bewoner, al zo heeft gezeten (je zal ze de kost moeten geven die bij een verhuizing de hele zooi eraf trekken, "want hoort bij de spullen van de verbinding, die ik mee verhuis".

Maar ook dan zou ik @Green.car6808 aanraden om er sowieso melding van te maken bij Freedom! Zelfs het onderste deel van de FTU (wat normaal iln ieder geval nog de fiberaansluiting zou moeten afdekken) is weg! Zelfs al is er niets bestaands aanwezig in huis, dan zou je toch wel verwachten dat er desnoods ergens gewoon een AON NT wordt besteld om deze leeg te halen.

De discussie is hier wel eens vaker voorbij gekomen en het komt erop neer dat het voor KPNNetwerkNL ook ondoenlijk is om elke GN02 maar 'preventief' te vervangen door een TK01, maar in deze gevallen lijkt het mij toch bijna onontkomelijk dat KPNNetwerkNL óf de boel gewoon komt vervangen (wie dat moet betalen, KPNNetwerkNL, de operator of de provider is wel onduidelijk), óf dat ze toch met een oplossing gaan komen, desnoods in de vorm van custom made 'covers'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online

[Afbeelding]
Het was toch vrijdag allemaal goed en het werkte allemaal toch?

Green.car6808 in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
Ja ik kan de kap terugplaatsen maar dan moet ik het printplaatje dat er in zit eruit halen anders past het niet .

Verder heb ik het bij Freedom gemeld en het antwoord was in de laatste mail dat ze niet over kapjes en plaatjes e.d. beschikken om het goed af te werken en dat ze niet de Genexis mogen verwijderen want die is niet van hun .

Ik snap het allemaal niet .. vóórdat ik Freedom had was alles netjes weggewerkt en nadat de monteur is geweest ziet het er zo uit.

Ik verwacht beter van ze . Alle kabels en koppelingen liggen er onafgedekt bij .
Wat als er een storing op mijn verbinding is en ze zien dit zo dan gaat daar een opmerking over gemaakt worden.

En al ik zelf ga lopen schroeven of timmeren dan kan er bij een storing worden gezegd dat ik er zelf niet aan had moeten zitten.

Maar wat me vooral echt tegenvalt is dat het voorlopig lijkt alsof Freedom er verder niks aan wil doen

Jammer wel .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
De verbinding werkt . De afwerking van de installatie in de meterkast is slordig en lijkt me niet zoals het hoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Green.car6808 schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:35:
[...]

De verbinding werkt . De afwerking van de installatie in de meterkast is slordig en lijkt me niet zoals het hoort
Maar zoals het op de laatste foto is van vrijdag was het al zo het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
bjusterbaarlik schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:37:
[...]

Maar zoals het op de laatste foto is van vrijdag was het al zo het hoort.
Op de laatste foto heb ik het kapje over de Genexis teruggezet. Dit past niet echt omdat de koppeling / patch in de weg zit ..ik vind dat als voor ik een monteur kies dat het door die monteur netjes moet worden afgeleverd en niet dat ik zelf met plaatjes en kapjes moet gaan rommelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Green.car6808 schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:42:
[...]

Op de laatste foto heb ik het kapje over de Genexis teruggezet. Dit past niet echt omdat de koppeling / patch in de weg zit ..ik vind dat als voor ik een monteur kies dat het door die monteur netjes moet worden afgeleverd en niet dat ik zelf met plaatjes en kapjes moet gaan rommelen
Dat moet die ook doen, maar jij hebt het al gedaan hoe het hoort. Printplaatje verwijderen, patchkabel door het gaatje naar buiten en kapje er weer op. Zo komt het er dan uit te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Hmm eerste contact is niet zo goed.
Datum voor 13 December ingeschoten en krijg gisteren een mail: Gefeliciteerd op 18 december ga je om.

ja dat kan dus niet, die hele week overigens niet.

vandaag maar eens bellen met ze.
zit nog in mijn 2 weken.

Moet mijn uitspraak even herzien

Met gebeld met Freedom en deze hebben mij supervriendelijk ter woord gestaan en goed uitgelegd waar het fout gaat.

Tweak hanteerd een maand opzeg termijn en dat is dan de 18e.
Overstap service geannuleerd.
In de hoop dat de 13e in orde komt.

[ Voor 36% gewijzigd door Mr-D. op 21-11-2023 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 14:21

WCA

Green.car6808 schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:42:
[...]

Ik heb een tijdje installaties gedaan, maar zoals het daar achtergelaten is zou ik het niet eens durven achterlaten. Veel te kwetsbaar.

Ik haalde de genexis er wel uit, en plaats het ongeveer zoals jij dat ook gedaan hebt. Verder is het van de monteur erg slordig dat ie niet het juiste koppelblokje gebruikt (een groene). Het maakt functioneel niks uit gelukkig, maar het is wel slordig. Daar hoort gewoon een blauwe, dan is het altijd duidelijk dat het om een SC/PC aansluiting gaat. Verder zou ik het patchkabeltje zo kort mogelijk houden en het overschot in het FTU oprollen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGF5c7jhdFzW_L7PqK5SrlH6tOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2XluywrlJwxo19v01s2GyV8.jpg?f=fotoalbum_large

(niet mijn installatie, vond deze foto gewoon ergens)

Mag van mij nog wel iets korter, maar zoals bovenstaand vind ik een prima oplossing. Kon hier niet korter ivm lengte van andere kabels zo te zien, maar voor het idee. Op die manier voorkom je dat de kabel ergens tussen komt, en mocht de ONT of Media converter niet goed vast zitten, dan rukt ie ook niet het FTU aan gort.

Als KPN hier ooit weer komt leveren, hangen ze een nieuwe genexis, of in veel gevallen zelfs een compleet nieuw FTU op. Dus dat jij die ouwe genexis uit de kap haalt kraait geen haan naar.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
WCA schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:47:
[...]

Ik heb een tijdje installaties gedaan, maar zoals het daar achtergelaten is zou ik het niet eens durven achterlaten. Veel te kwetsbaar.

Ik haalde de genexis er wel uit, en plaats het ongeveer zoals jij dat ook gedaan hebt. Verder is het van de monteur erg slordig dat ie niet het juiste koppelblokje gebruikt (een groene). Het maakt functioneel niks uit gelukkig, maar het is wel slordig. Daar hoort gewoon een blauwe, dan is het altijd duidelijk dat het om een SC/PC aansluiting gaat. Verder zou ik het patchkabeltje zo kort mogelijk houden en het overschot in het FTU oprollen.

[Afbeelding]

(niet mijn installatie, vond deze foto gewoon ergens)

Mag van mij nog wel iets korter, maar zoals bovenstaand vind ik een prima oplossing. Kon hier niet korter ivm lengte van andere kabels zo te zien, maar voor het idee. Op die manier voorkom je dat de kabel ergens tussen komt, en mocht de ONT of Media converter niet goed vast zitten, dan rukt ie ook niet het FTU aan gort.

Als KPN hier ooit weer komt leveren, hangen ze een nieuwe genexis, of in veel gevallen zelfs een compleet nieuw FTU op. Dus dat jij die ouwe genexis uit de kap haalt kraait geen haan naar.
HO... pas op wat je zegt. KPN vervangt geen FTU in geval van een Genexis. Dat gebeurt alleen bij hele oude Packetfront FTU's (netwerken van 2009 en vroeger).
Dus deze Genexis wordt normaliter niet vervangen als je naar KPN toe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Barre73 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:23:
[...]

HO... pas op wat je zegt. KPN vervangt geen FTU in geval van een Genexis. Dat gebeurt alleen bij hele oude Packetfront FTU's (netwerken van 2009 en vroeger).
Dus deze Genexis wordt normaliter niet vervangen als je naar KPN toe gaat.
Ah okay, maar goed er wordt sowieso wél een nieuwe genexis geleverd als de oude niet meer aanwezig is. Mag ook wel, want alle grijze genexissen van dit type zijn stokoud en de voeding is bijna altijd stuk of tegen stuk aan in mijn ervaring.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
WCA schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:27:
[...]

Ah okay, maar goed er wordt sowieso wél een nieuwe genexis geleverd als de oude niet meer aanwezig is. Mag ook wel, want alle grijze genexissen van dit type zijn stokoud en de voeding is bijna altijd stuk of tegen stuk aan in mijn ervaring.
Het hele ding is een Genexis maar ik neem aan dat je de bovenkant bedoelt. De actieve NT dus.
Ja, die wordt vrijwel altijd nieuw geplaatst (worden nog altijd gemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

bericht gehad dat ik vanaf 13 december op het Fredom netwerk zit, lijkt mij een goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Green.car6808 schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:33:
Ja ik kan de kap terugplaatsen maar dan moet ik het printplaatje dat er in zit eruit halen anders past het niet .

Verder heb ik het bij Freedom gemeld en het antwoord was in de laatste mail dat ze niet over kapjes en plaatjes e.d. beschikken om het goed af te werken en dat ze niet de Genexis mogen verwijderen want die is niet van hun .

Ik snap het allemaal niet .. vóórdat ik Freedom had was alles netjes weggewerkt en nadat de monteur is geweest ziet het er zo uit.

Ik verwacht beter van ze . Alle kabels en koppelingen liggen er onafgedekt bij .
Wat als er een storing op mijn verbinding is en ze zien dit zo dan gaat daar een opmerking over gemaakt worden.

En al ik zelf ga lopen schroeven of timmeren dan kan er bij een storing worden gezegd dat ik er zelf niet aan had moeten zitten.

Maar wat me vooral echt tegenvalt is dat het voorlopig lijkt alsof Freedom er verder niks aan wil doen

Jammer wel .
Ik vind dat inderdaad ook een behoorlijk goedkoop antwoord van Freedom.....

Ze kunnen zich niet verschuilen achter "er zijn geen kapjes voor deze FTU/Grondplaat beschikbaar" en "uit een bestaande actieve Genexis de printplaat verwijderen mogen wij ook niet".

Ja, formeel zijn beiden waar. Maar nee, je kán het gewoon zo niet achterlaten.

Ze kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om bij KPNNetwerkNL een order in te laten schieten (via de operator) om de FTU te vervangen. Dab hebben mensen (waaronder ik) ook succesvol gevolgd. Maar waar de kosten komen te liggen is dan wel onduidelijk.

Zou wel fijn zijn als KPNNetwerkNL hiervoor een keer met een zienswijze komt..... Of KPN Wholesale / KPN Provider. Want zij hebben ooit bij aanleg voor dit platform gekozen. En nu lijkt het op een spelletje "zoek het maar uit, operator/provider. Wij supporten dit zooitje pas als er iets stuk is ".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

eymey schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:39:
[...]

Ik vind dat inderdaad ook een behoorlijk goedkoop antwoord van Freedom.....

Ze kunnen zich niet verschuilen achter "er zijn geen kapjes voor deze FTU/Grondplaat beschikbaar" en "uit een bestaande actieve Genexis de printplaat verwijderen mogen wij ook niet".

Ja, formeel zijn beiden waar. Maar nee, je kán het gewoon zo niet achterlaten.

Ze kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om bij KPNNetwerkNL een order in te laten schieten (via de operator) om de FTU te vervangen. Dab hebben mensen (waaronder ik) ook succesvol gevolgd. Maar waar de kosten komen te liggen is dan wel onduidelijk.

Zou wel fijn zijn als KPNNetwerkNL hiervoor een keer met een zienswijze komt..... Of KPN Wholesale / KPN Provider. Want zij hebben ooit bij aanleg voor dit platform gekozen. En nu lijkt het op een spelletje "zoek het maar uit, operator/provider. Wij supporten dit zooitje pas als er iets stuk is ".
Inderdaad, er is geen patch cover voor deze FTU voor zover ik weet, dat zou installaties een stuk netter kunnen maken.

Het is als monteur best wel mogelijk om het netjes neer te hangen in ieder geval. Ik gaf de printplaat altijd aan de klant mee met de kanttekening: strikt gezien van KPN, strikt gezien moet je het bewaren.

T is niet alsof je de media converter permanent sloopt door de printplaat eruit te halen, als kpn dat wil kan ie gewoon in ere hersteld worden. Vind ook wel dat als ze dit niet willen, moeten ze maar een fatsoenlijke patch cover leveren.

Als de kap en/of media converter kwijt was, bood ik altijd aan om een order in te schieten bij KPN voor reparatie/vervanging FTU, met als kanttekening dat dat in sommige gevallen best prijzig kan zijn.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
Ik heb net van Freedom een mail ontvangen dat ze de monteur weer naar mij terugsturen. Ik heb wel gevraagd of hij dan wel materiaal bij zich heeft om e.e.a. goed af te werken want dat was de vorige keer het argument om het zo achter te laten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Inmiddels het installatiepakket van Freedom mogen ontvangen: Fritzbox 5530 AON met patchkabels en een wit kapje die denk ik niet gebruikt gaat worden. Nu nog een monteur (op 1 december) die de glaspatchkabel aan mag sluiten op de Fritzbox en de FTU-grondplaat. Op mijn FTU-grondplaat met 2 kapjes kun je het kapje gebruiken als afdekking van de glaspatch waarna de glaspatchkabel er boven uit steekt. Maar ik laat de monteur dit installeren en netjes afwerken & opleveren.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:11

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Meer mensen problemen met het terugkijken van (recente) televisieprogramma's?
Hier willen we na het eten het Sinterklaasjournaal opzetten en dat gaat regelmatig mis. Eerste poging vrijwel altijd. Doe je een tweede poging dan begint ie soms meteen. En soms weer niet en mag je een derde keer.
Ook zodra een programma af is wordt niet doorgespeeld naar het volgende programma. Die faalt dan ook weer met laden, wat overgaat in het programma wordt voorbereid wat na enige weer een afspeelfout oplevert.

[ Voor 26% gewijzigd door Ultraman op 23-11-2023 19:38 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
GrooV schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:14:
Ik heb nu een verbinding van Tweak op het e-fiber netwerk, er gaat direct een glasvezel kabel van het efiber kastje naar mijn Unifi router. De kabel is een LC UPC to SC APC Simplex OS2 Single Mode PVC (OFNR) 2.0mm Fiber Optic

Klopt het als ik naar Freedom wil overstappen dat dit gewoon kan blijven werken?
Iemand die mij met het bovenstaande kan helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
GrooV schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:14:

Bij Freedom krijg je op de PC checker te zien wat je voor netwerk krijgt. Belichter = xxxx, techniek is xxx.
Als er bij die techniek AON staat, dan hoef je niks aan te passen behalve de instellingen in je router (van Tweak naar Freedom).
Als er GPON staat dan gaat je huidige opstelling niet werken. Je hebt dan namelijk een PON module nodig voor je Unifi router. Daar waar nu een AON module in zit.
Als er XGS-PON staat, dan laat sowieso maar even zitten en gebruik de geleverde XGS-PON ONT (mediaconverter) om daar je Unifi router met UTP op aan te sluiten.
XGS-PON modules voor je Unifirouter zijn bijna niet te vinden. Ik heb ze hier nog niet langs zien komen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
GrooV schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:36:
[...]

Iemand die mij met het bovenstaande kan helpen? :)
Nee dat werkt niet zomaar, Freedom levert via GPON op het E-Fiber netwerk terwijl tweak AON is. Makkelijkste optie is om bij Freedom aan te geven dat een eigen router gebruikt, dan krijg je een ONT waar je vervolgens je eigen router middels een UTP kabel op kan aansluiten.

Alternatief is een GPON module voor in je router bestellen, maar dan zul je deze ook moeten laten registeren door Freedom (of het SN aanpassen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ik222 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:42:
[...]

Nee dat werkt niet zomaar, Freedom levert via GPON op het E-Fiber netwerk terwijl tweak AON is. Makkelijkste optie is om bij Freedom aan te geven dat een eigen router gebruikt, dan krijg je een ONT waar je vervolgens je eigen router middels een UTP kabel op kan aansluiten.

Alternatief is een GPON module voor in je router bestellen, maar dan zul je deze ook moeten laten registeren door Freedom (of het SN aanpassen).
Je krijgt bij Freedom altijd een ONT als het een PON aansluiting betreft. Alleen bij AON aansluitingen laten ze de NT achterwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Barre73 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:43:
[...]

Je krijgt bij Freedom altijd een ONT als het een PON aansluiting betreft. Alleen bij AON aansluitingen laten ze de NT achterwege.
Dat klopt niet, Freedom levert in sommige gebieden ook Fritzboxen waar een GPON/XGS-PON SFP in de Fritzbox zit die dan direct op de FTU wordt aangesloten.

O.a. in E-Fiber (Fiber Operator) gebied doen ze dat tegenwoordig standaard als je een Fritzbox bij ze afneemt.

[ Voor 17% gewijzigd door ik222 op 24-11-2023 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
ik222 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:53:
[...]

Dat klopt niet, Freedom levert in sommige gebieden ook Fritzboxen waar een GPON/XGS-PON SFP in de Fritzbox zit die dan direct op de FTU wordt aangesloten.

O.a. in E-Fiber (Fiber Operator) gebied doen ze dat tegenwoordig standaard als je een Fritzbox bij ze afneemt.
Oh? Dat is nieuw voor me. En nogal vooruitstrevend eerlijk gezegd. Vanuit de provider dus al direct de (vanuit de operator aangeleverde) ONT overslaan. Bij een NT snap ik dat wel maar voor een ONT is er iets meer nodig dus dat doet Freedom dan allemaal voor je?

I like it :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Barre73 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:00:
[...]

Oh? Dat is nieuw voor me. En nogal vooruitstrevend eerlijk gezegd. Vanuit de provider dus al direct de (vanuit de operator aangeleverde) ONT overslaan. Bij een NT snap ik dat wel maar voor een ONT is er iets meer nodig dus dat doet Freedom dan allemaal voor je?

I like it :-)
't is vooral dat AVM met de Fritzbox gewoon de makkelijkste manier heeft denk ik. Direct in je fritzbox het PON signaal, en de serial en/of mac is gekoppeld aan de box zelf, niet aan de SFP.

Dan heb je 1 model voor AON/GPON/XGS-PON en dat is gewoon heel prettig.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@WCA Mja, behalve dat je voor AON of GPON/XGSPON wel andere optics nodig hebt :). Maar dat kan je dan idd met een verschillende SFP afvangen. Wel handig idd en ook qua aansluiten eenvoudiger.

[ Voor 88% gewijzigd door eymey op 24-11-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

eymey schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:30:
@WCA Mja, behalve dat je voor AON of GPON/XGSPON wel andere optics nodig hebt :). Maar dat kan je dan idd met een verschillende SFP afvangen. Wel handig idd en ook qua aansluiten eenvoudiger.
Als je met AVM samenwerkt kunnen ze gewoon de juiste SFP leveren, of je laat al je fritzboxen leveren zonder SFP en de monteur sluit de boel aan. Zijn in ieder geval modulair en uitwisselbaar.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
WCA schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:31:
[...]

Als je met AVM samenwerkt kunnen ze gewoon de juiste SFP leveren, of je laat al je fritzboxen leveren zonder SFP en de monteur sluit de boel aan. Zijn in ieder geval modulair en uitwisselbaar.
True :)

toch is het ook wel b ijzonder dat ze kennelijk met bepaalde operator(s) dus zo'n proces hebben.

Want volgens mij heb ik wel ergens al opgevangen dat ze bij bv. Fiber Crew dat nog niet doen en er gewoon een losse ONT wordt mee geleverd door Fiber Crew

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FreeTweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-04 15:13
De Cambrium operator diensten worden definitief voortgezet door Fiber Operator. Dat betekend dat Freedom de dienstverlening voor bestaande klanten zonder aanpassingen kan voortzetten.

Nieuwe klanten zijn nu ook welkom in deze gebieden.Bij bestelling taan nu nog tijdelijk pre-order. Het pre-order label zal snel verdwijnen zodra er een paar technische punten zijn aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
FreeTweak schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:01:
De Cambrium operator diensten worden definitief voortgezet door Fiber Operator. Dat betekend dat Freedom de dienstverlening voor bestaande klanten zonder aanpassingen kan voortzetten.

Nieuwe klanten zijn nu ook welkom in deze gebieden.Bij bestelling taan nu nog tijdelijk pre-order. Het pre-order label zal snel verdwijnen zodra er een paar technische punten zijn aangepast.
Ik vermoedde al zoiets, in het Tweak topic werd al gespeculeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online

Erg goed nieuws.

Freedom is nu weer leverbaar in mijn postcode in Enschede. Enig idee hoeveel maanden abonnement er nodig is voordat Freedom hun break-even bereikt? Ik zit net in een jaarcontract bij een andere ISP :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aaargh!
  • Laatst online: 22:39

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Heb me gisteren aangemeld.

Wel 1 puntje van kritiek: Ik kreeg meteen een account voor de 'mijn Freedom' omgeving, ik kan in deze omgeving nergens 2-factor authenticatie aanzetten. Dit lijkt me in 2023 toch wel een standaard feature.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Heeft iemand het al voor elkaar om bij een GPON met een verloopje naar SFP en dan direct de UDMpro in.

als GPON SFP had ik deze in gedachte maar weet niet 100% zeker of deze gaat werken.

https://www.fs.com/de-en/products/133619.html

zou mooi zijn als die het gewoon doet.
scheelt weer een kastje en een adapter ;)

nb je kan ook al een Serienummer en MAC opgeven indien nodig, maar weet wel als je het doorgeeft aan Freedom dat hun dat ook kunnen aanpassen in hun systeem en zou dan niet nodig zijn via FS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:04
Mr-D. schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:06:
Heeft iemand het al voor elkaar om bij een GPON met een verloopje naar SFP en dan direct de UDMpro in.

als GPON SFP had ik deze in gedachte maar weet niet 100% zeker of deze gaat werken.

https://www.fs.com/de-en/products/133619.html

zou mooi zijn als die het gewoon doet.
scheelt weer een kastje en een adapter ;)

nb je kan ook al een Serienummer en MAC opgeven indien nodig, maar weet wel als je het doorgeeft aan Freedom dat hun dat ook kunnen aanpassen in hun systeem en zou dan niet nodig zijn via FS.
Ik gebruik die module in m'n MikroTik router icm Freedom. Dus provider wise is die compatibel. Heb inderdaad wel een nummer moeten doorgeven aan Freedom voor registratie van de module. Is overigens niet het serienummer dat op de doos/module staat. Je komt aan het nummer via een ssh sessie naar de module. Ik heb daarvoor (tijdelijk) een IP adres op het SFP+ slot van m'n MikroTik gezet in de range van de module en kon er zo via ssh in. Zoek even op google de user/password combi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

babbelbox schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:20:
[...]

Ik gebruik die module in m'n MikroTik router icm Freedom. Dus provider wise is die compatibel. Heb inderdaad wel een nummer moeten doorgeven aan Freedom voor registratie van de module. Is overigens niet het serienummer dat op de doos/module staat. Je komt aan het nummer via een ssh sessie naar de module. Ik heb daarvoor (tijdelijk) een IP adres op het SFP+ slot van m'n MikroTik gezet in de range van de module en kon er zo via ssh in. Zoek even op google de user/password combi
top, dan bestel ik die, maar goed dat je het er bij vermeld.
ik ga er eens mee prutsen, mocht ik er niet uitkomen dan meld ik mij wel.

bedankt voor deze input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:20
Mr-D. schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:32:
[...]

top, dan bestel ik die, maar goed dat je het er bij vermeld.
ik ga er eens mee prutsen, mocht ik er niet uitkomen dan meld ik mij wel.

bedankt voor deze input.
Ik heb wel ergens gelezen dat niet alle modules in de UDM werken. omdat de SFP+ poort alleen 1G of 10G aankan.
De module zou dan de conversie moeten doen tussen 2,5G en 10G (of 1G natuurlijk)
Verder kwam ik een hoop verhalen tegen over problemen met de interface. Maar mocht het lukken, dan weet ik wat ik moet bestellen. :-) heb voorlopig gekozen voor een losse ONT.

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Ja dat wilde ik ook doen, maar tijdje gelden was de vezel in de meterkast gebroken (niet naar vragen)
Toen heeft de monteur heb zo gerepareerd dat er nu geen ont meer tussen kan.

Als de UDM er niet tussen kan heb ik hoop nog een Dell Vep liggen met spf+ aansluitingen, met daarop opnsense.

Dus moet uiteindelijk wel goed komen.
rjhilbrink schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:16:
[...]

Ik heb wel ergens gelezen dat niet alle modules in de UDM werken. omdat de SFP+ poort alleen 1G of 10G aankan.
De module zou dan de conversie moeten doen tussen 2,5G en 10G (of 1G natuurlijk)
Verder kwam ik een hoop verhalen tegen over problemen met de interface. Maar mocht het lukken, dan weet ik wat ik moet bestellen. :-) heb voorlopig gekozen voor een losse ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeTweak
ANdrode schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:12:
[...]

Erg goed nieuws.

Freedom is nu weer leverbaar in mijn postcode in Enschede. Enig idee hoeveel maanden abonnement er nodig is voordat Freedom hun break-even bereikt? Ik zit net in een jaarcontract bij een andere ISP :X
Wat bedoel je in dit geval met break-even?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• parkeermeter
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-08 13:33

Dat zou mooi zijn! ik zat al even rond te kijken naar een alternatief voor Tweak.
@FreeTweak ik zit nu bij Tweak (Cambrium) en wil eventueel overstappen naar Freedom (Fiber Operator)
Mijn verbinding gaat nu via een media converter rechtstreeks mijn Ubiquiti USG in. blijft deze setup gewoon werken straks? en heb je enig idee wanneer dit beschikbaar gaat zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

@parkeermeter gekeken op hun website.

INSTELLINGEN VOOR DE GLASVEZELVERBINDINGEN
Let op: De benaming van de instellingen kunnen iets afwijken van wat hieronder staat.

Mode: PPPoE
VLAN:
Standaard: 6 (802.1Q)
Het glasvezel Helmond netwerk: 426 (802.1Q)
PPP authenticatie: PAP
Gebruikersnaam: fake@freedom.nl
Wachtwoord: 1234

MTU waarden
ETH (interface): 1508 (1510 voor Glasvezel Helmond)
VLAN 6 (en 426 voor Glasvezel Helmond): 1508
PPPoE: 1500
(Problemen met een MTU van 1500? Gebruik dan MSS clamping, de instellingen vind je onderaan deze pagina)

[ Voor 7% gewijzigd door Mr-D. op 28-11-2023 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeTweak
parkeermeter schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:56:
[...]

Dat zou mooi zijn! ik zat al even rond te kijken naar een alternatief voor Tweak.
@FreeTweak ik zit nu bij Tweak (Cambrium) en wil eventueel overstappen naar Freedom (Fiber Operator)
Mijn verbinding gaat nu via een media converter rechtstreeks mijn Ubiquiti USG in. blijft deze setup gewoon werken straks? en heb je enig idee wanneer dit beschikbaar gaat zijn?
Als je nu in een AON gebied zit en bij overstap ook bij ons ziet dat je op AON komt dan verandert er niets aan je setup. Ga je naar GPON krijg je een ONT (uiteindelijk ook een mediaconverter) die je dan aan je ubiquity kunt koppelen.

Wel zul je de instellingen op je ubiquity moeten aanpassen met de instellingen zoals hierboven beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

FreeTweak schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:45:
[...]

Als je nu in een AON gebied zit en bij overstap ook bij ons ziet dat je op AON komt dan verandert er niets aan je setup.
Ik zit nu in een Cambrium/AON gebied via Tweak. Op dit moment komt mijn internet verbinding binnen via een VLAN. Als ik naar Freedom Internet-only ga, blijft dit dan zo werken of moet ik net als bij b.v. KPN met PPPoE aan de slag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:44
Aaargh! schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:49:
[...]

Ik zit nu in een Cambrium/AON gebied via Tweak. Op dit moment komt mijn internet verbinding binnen via een VLAN. Als ik naar Freedom Internet-only ga, blijft dit dan zo werken of moet ik net als bij b.v. KPN met PPPoE aan de slag?
Ja. Je moet dan PPPoE over vlan 6 doen. Freedom gebruikt in elke situatie PPPoE

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Aaargh! schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:49:
[...]

kijk ff op de site en vul je postcode in, met een beetje geluk kan je pre orderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Mr-D. schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:10:
[...]

kijk ff op de site en vul je postcode in, met een beetje geluk kan je pre orderen.
Heb ik een tijdje terug al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Aaargh! schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:54:
[...]

Heb ik een tijdje terug al gedaan.
website is deze week aangepast ;) stond dacht hier ook ergens vermeld en dacht het ook in het Tweak topic,

dus probeer et nog eens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Mr-D. schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:56:
[...]

website is deze week aangepast ;) stond dacht hier ook ergens vermeld en dacht het ook in het Tweak topic,

dus probeer et nog eens ;)
Ik bedoel: ik heb al gepre-ordered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Aaargh! schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:55:
[...]

Ik bedoel: ik heb al gepre-ordered.
Dan weet je al welke techniek ze gebruiken bijv
AON of GPON. Stond er bijna toen je jouw preorder plaatste.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

MetalfanBlackness schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:02:
[...]

Dan weet je al welke techniek ze gebruiken bijv
AON of GPON. Stond er bijna toen je jouw preorder plaatste.
Ja, ik wist dat het AON was, dat was de vraag ook helemaal niet.

• odo966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 22:02
Goed nieuws voor mij, ik kan in Eindhoven overstappen van KPN als belichter, naar Fiber Operator en eindelijk genieten van 1 Gbit voor ~€50 ipv de KPN-woekerprijzen waardoor ik me bij Freedom de afgelopen jaren tot het 200 Mbit abo beperkt heb: https://freedom.nl/nieuws...onnement-in-deze-gebieden

Ik weet alleen nog niet wat dit zal betekenen in de meterkast hier. Ik heb bij de overstap van XS4ALL naar Freedom destijds gewoon de witte NTU gehouden waaruit ethernet naar de woonkamer gaat waar de Fritzbox pas staat. Ik vind dit eigenlijk een fijnere setup dan de Fritzbox in de meterkast te hebben hangen. Maar ik lees dat Freedom nu alleen een ONT met ethernetpoort laat plaatsen als je *geen* Fritzbox bij hun afneemt. Anders sturen ze standaard op een oplossing waarbij glasvezel direct in de Fritzbox gaat. Misschien moet ik dat eerste maar doen en zelf een Fritzbox of equivalent aanschaffen.

• eymey
odo966 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:03:
Goed nieuws voor mij, ik kan in Eindhoven overstappen van KPN als belichter, naar Fiber Operator en eindelijk genieten van 1 Gbit voor ~€50 ipv de KPN-woekerprijzen waardoor ik me bij Freedom de afgelopen jaren tot het 200 Mbit abo beperkt heb: https://freedom.nl/nieuws...onnement-in-deze-gebieden

Ik weet alleen nog niet wat dit zal betekenen in de meterkast hier. Ik heb bij de overstap van XS4ALL naar Freedom destijds gewoon de witte NTU gehouden waaruit ethernet naar de woonkamer gaat waar de Fritzbox pas staat. Ik vind dit eigenlijk een fijnere setup dan de Fritzbox in de meterkast te hebben hangen. Maar ik lees dat Freedom nu alleen een ONT met ethernetpoort laat plaatsen als je *geen* Fritzbox bij hun afneemt. Anders sturen ze standaard op een oplossing waarbij glasvezel direct in de Fritzbox gaat. Misschien moet ik dat eerste maar doen en zelf een Fritzbox of equivalent aanschaffen.
Bij de Fritz!box die je van Freedom krijgt kan je waarschijnlijk ook gewoon nog steeds 1 van de LAN poorten opofferen. Moet je de monteur alleen vragen om de NTU te laten zitten. Als Fiber-operator ook bij jou AON geeft (ik verwacht van wel?) blijft de NT het gewoon doen.

Maar als je eigenlijk al tevreden bent met je huidige router, kan je idd ook kiezen om de Fritz!box niet bij hen af te nemen. Scheelt je ook weer 2 euro per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
Ik begrijp dat de Cambrium apparatuur waar mijn Freedom aansluiting op zit in principe 1-1-2024 over gaat naar fiber operator volgens de Freedom community site.

• voorstad
joop99 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:26:
Ik begrijp dat de Cambrium apparatuur waar mijn Freedom aansluiting op zit in principe 1-1-2024 over gaat naar fiber operator volgens de Freedom community site.
Haha, zo is de cirkel weer rond: https://community.freedom...-over-van-cambrium/4221/5

volgens het Tweakers forum op het Freedom forum volgens het Tweakers forum ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

odo966 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:03:
Je zou ook nog de glasvezel kunnen doorpatchen naar binnen, dan moet je een glasvezelkabel inpandig kunnen trekken naar de woonkamer. Als je nog een loze buis/leiding hebt soms best een technisch haalbare optie. Tegelijk kost glasvezel afmonteren wel wat, een fritzbox zal minder kosten vrees ik...

[ Voor 6% gewijzigd door OruBLMsFrl op 01-12-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
OruBLMsFrl schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:55:
[...]

Je zou ook nog de glasvezel kunnen doorpatchen naar binnen, dan moet je een glasvezelkabel inpandig kunnen trekken naar de woonkamer. Als je nog een loze buis/leiding hebt soms best een technisch haalbare optie. Tegelijk kost glasvezel afmonteren wel wat, een fritzbox zal minder kosten vrees ik...
Waarom zou dat duur zijn? Je hoeft niks af te monteren. Je hoeft alleen maar de glaspatchkabel die nu vanaf de FTU direct in een connector zit geprikt, te vervangen voor een kabel met dezelfde connectoren maar dan een meter of 15, 20, 25.. (geen idee wat de afstand is).
Daarbij is het echter wel belangrijk dat de betreffende route geen haakse bochten kent en de buis./leiding groot genoeg is om de kabel met connector en al door te trekken. En de trekveer heel voorzichtig aan de connector bevestigen, heel voorzichtig trekken, etc...

Qua kosten hooguit een paar tientje op FS.com. Qua moeite we wat meer werk.

Maar toegegeven: Door eenmalig zelf een Fritzbox o.i.d. aan te schaffen ben je wellicht wel beter voorbereid voor de toekomst en voor andere scenario's.

[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 01-12-2023 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 11:08
Barre73 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:05:
Daarbij is het echter wel belangrijk dat de betreffende route geen haakse bochten kent en de buis./leiding groot genoeg is om de kabel met connector en al door te trekken. En de trekveer heel voorzichtig aan de connector bevestigen, heel voorzichtig trekken, etc...
Je kan de verbinding tussen trekveer en kabel/connector ook inpakken in wat tape ter bescherming, en die verbinding inspuiten met iets als siliconenolie. Dat maakt het trekken soms net even makkelijker.

Zelf zou ik glasvezel zo kort mogelijk afmonteren (dus in de meterkast) en UTP trekken. CAT 6e is aardig toekomstbestendig en kan veel beter tegen een stootje. Van UTP verandert niet de connector. Als die wel zou veranderen, hoef je niet een hele kabel te vervangen.

[ Voor 24% gewijzigd door The Zep Man op 01-12-2023 09:12 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Pagina: 1 ... 62 ... 80 Laatste