[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 63 ... 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-06 17:08
Eindelijk ik ook sinds vandaag via glas bij Freedom. Begonnen helemaal in het begin met een emailadres en dan nu eindelijk via glasvezel ook internet *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jponsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-06 14:28
Hier gaat het helaas wat minder soepel met de overstap. Alles zou vandaag over moeten gaan, maar helaas geen signaal via de vezel. Freedom geeft aan dat er geen licht bij oplevering is en heeft een ticket aangemaakt.

Iemand dit eerder gehad, en hoelang heeft het geduurd voor het was opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Weet er hier iemand wie weet waarom een S815 melding komt bij het (proberen) te kijken via de animo TV kastje? Ik heb alleen zwart beeld en de melding "probleem met het afspelen van de stream (S815)

Ik kan hiervan helemaal niks vinden.
Via de canal digital app werkt het prima maar is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 13:46

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

tlpeter schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:13:
Weet er hier iemand wie weet waarom een S815 melding komt bij het (proberen) te kijken via de animo TV kastje? Ik heb alleen zwart beeld en de melding "probleem met het afspelen van de stream (S815)

Ik kan hiervan helemaal niks vinden.
Via de canal digital app werkt het prima maar is geen optie.
Ik weet van deze storing: Zapp-it in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"

Maar zie daar nu niets meer over terug op de website.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
ElectricHead schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:29:
[...]

Ik weet van deze storing: Zapp-it in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"

Maar zie daar nu niets meer over terug op de website.
Ik vind net dit:

https://community.freedom...weg-met-melding-5815/4123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03
ja, blijkbaar hebben ze (vooral bij fiber crew) IGMP-problemen. Het werkte bij mij weer totdat ik de ONT erussenuit heb gehaald en direct op de fritz5530 ben gegaan. Blijkbaar ondersteunt die dat (nog) niet en wordt het getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Ik heb net getest met de ontvanger direct op de fritzbox 5533 maar dat maakt geen verschil. Zo eerst een meeting en dan ga ik die ontvanger eens resetten.
Dit wordt een deukje in de WAF :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
@ElectricHead direct op de Fritzbox werkt nu toch wel. Ik ga het wel eens uitzoeken later want via een switch moet toch ook gewoon werken lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 13:46

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

tlpeter schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:32:
@ElectricHead direct op de Fritzbox werkt nu toch wel. Ik ga het wel eens uitzoeken later want via een switch moet toch ook gewoon werken lijkt mij.
Normaal gesproken wel inderdaad. Heb jaren Tweak via een switch gebruikt en later met een ander modem met open router software. Ooit wel eens goed de TV via die aan de praat gekregen, maar na een fabrieksreset nooit meer goed werkend gekregen. Naja. Binnenkort behoor ik ook tot een Freedom klant wanneer de boel in Enschede daadwerkelijk omgeschakeld gaat worden. :)

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• odo966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 22:29
eymey schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:28:
[...]
Bij de Fritz!box die je van Freedom krijgt kan je waarschijnlijk ook gewoon nog steeds 1 van de LAN poorten opofferen. Moet je de monteur alleen vragen om de NTU te laten zitten. Als Fiber-operator ook bij jou AON geeft (ik verwacht van wel?) blijft de NT het gewoon doen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1BJ0QIQTL6b0EkR-GodKPsFlnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oruPKdWN1OMjXhIJEX6bWgr0.jpg?f=fotoalbum_large
^ Nee, het wordt blijkbaar GPON hier als ik overga, dus *alles* bij het oude laten qua hardware is sowieso geen optie vrees ik. Maar ja, mooie kans voor een snellere goedkopere verbinding dus ik ga de overstap binnenkort maar eens wagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikvanwinsum
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-05 17:02

ikvanwinsum

/dev/null

Ik heb net sleutels van mijn nieuwe (huur)appartement (cambrium gebied) gekregen en wil voor daar internet zorgen, liefst via freedom. Alleen heb ik nog geen FTU kunnen ontdekken, dus die moet nog aangelegd worden. Volgens de website heb ik de volgende opties:

- Via Freedom met KPN netwerk en KPN belichting: wensdatum 2 januari 2024
- Via Freedom met KPN netwerk en Fiber Operator belichting: wensdatum 23 februari 2024
- Via KPN: activatiedatum 15 december 2023

Nu is mijn vraag: waarom is KPN zoveel sneller met opleveren, en vanwaar het 1,5 maand verschil bij Fiber Operator? Wat zijn jullie ervaringen met de 'wensdatum' van Freedom? Is dat naar voren te halen?
Kan ik het beste een maandelijks opzegbaar abonnement bij KPN nemen, en als die goed werkt, overstappen op Freedom?

U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeTweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-04 15:13
ikvanwinsum schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:08:
Ik heb net sleutels van mijn nieuwe (huur)appartement (cambrium gebied) gekregen en wil voor daar internet zorgen, liefst via freedom. Alleen heb ik nog geen FTU kunnen ontdekken, dus die moet nog aangelegd worden. Volgens de website heb ik de volgende opties:

- Via Freedom met KPN netwerk en KPN belichting: wensdatum 2 januari 2024
- Via Freedom met KPN netwerk en Fiber Operator belichting: wensdatum 23 februari 2024
- Via KPN: activatiedatum 15 december 2023

Nu is mijn vraag: waarom is KPN zoveel sneller met opleveren, en vanwaar het 1,5 maand verschil bij Fiber Operator? Wat zijn jullie ervaringen met de 'wensdatum' van Freedom? Is dat naar voren te halen?
Kan ik het beste een maandelijks opzegbaar abonnement bij KPN nemen, en als die goed werkt, overstappen op Freedom?
De wetsdatum bij FO belichting is momenteel nog 'bogus' daar het nog een pre-order betreft. Per 1 januari gaat FO pas de infrastructuur van Cambrium voortzetten en worden de orders ook daadwerkelijk verwerkt, dan zal er een nieuwe wensdatum komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:58
ikvanwinsum schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:08:
Nu is mijn vraag: waarom is KPN zoveel sneller met opleveren, en vanwaar het 1,5 maand verschil bij Fiber Operator?
Op het forum van Freedom (https://community.freedom...en-over-van-cambrium/4221) staat: Officieel gaat de belichting van Cambrium over naar Fiber Operator per 1 januari. Pre-orders kunnen reeds worden aangevraagd op onze website.

Fiber Operator zal in jouw gebied pas vanaf begin volgens jaar beschikbaar zijn. Ik denk dat dit wel de verklaring van jouw vraag zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikvanwinsum
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-05 17:02

ikvanwinsum

/dev/null

Ah ja. Dan sluit ik eerst wel wat maandelijks opzegbaar af via KPN, kan ik over wanneer Fiber operator van start is. Thanks!

U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08
odo966 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:46:
[...]

^ Nee, het wordt blijkbaar GPON hier als ik overga, dus *alles* bij het oude laten qua hardware is sowieso geen optie vrees ik. Maar ja, mooie kans voor een snellere goedkopere verbinding dus ik ga de overstap binnenkort maar eens wagen :)
Bijzonder. Dan heeft Fiber Operator dus kennelijk ook gebieden waar ze GPON doen en gebieden waar ze AON hebben.

En dan zul je dus idd moeten kiezen tussen nieuwe Fritz en die dus in (de buurt van) de meterkast hangen, of idd een optie zonder Fritz!box waarbij je dan hopelijk een simpele ONT met ethernet uitgang krijgt :).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:27
eymey schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:46:
[...]

Bijzonder. Dan heeft Fiber Operator dus kennelijk ook gebieden waar ze GPON doen en gebieden waar ze AON hebben.

En dan zul je dus idd moeten kiezen tussen nieuwe Fritz en die dus in (de buurt van) de meterkast hangen, of idd een optie zonder Fritz!box waarbij je dan hopelijk een simpele ONT met ethernet uitgang krijgt :).
Kan mogelijk ook te maken hebben met de overgenomen gebieden van Cambrium? Want dat was vrijwel overal AON

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 14:37
eymey schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:46:
[...]

Zoals aangegeven: Fiber Operator doet vanuit zichzelf alleen GPON maar door de overname van de Cambrium contracten/apparatuur is daar nu toch AON bijgekomen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Barre73 schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:42:
[...]

Zoals aangegeven: Fiber Operator doet vanuit zichzelf alleen GPON maar door de overname van de Cambrium contracten/apparatuur is daar nu toch AON bijgekomen.
Zouden die gebieden geen GPON worden? Voor nieuwe aanleg lijkt mij dit sowieso het geschikte platform (kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:36
De Cambrium apparatuur overnemen, klinkt voor mij niet als nieuwe aanleg 😉, dus de bestaande situatie zullen ze in eerste instantie wel as-is overnemen.

Ik zit al een tijdje op GPON (Fiber Operator) via TriNed, maar kom begin januari weer terug bij Freedom 🎉, nu het kan tegen de normale 1Gbit tarieven, ipv met de KPN WBA premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Barre73 schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:42:
[...]

Die had ik even gemist. Thanks :).

Maar idd, dat verklaart het dan.

En de Cambrium apparatuur.... tsja, die zal ooit vast wel een keer afgeschreven zijn. Mogelijk dat ze dan in de bestaande situaties ook alsnog voor GPON/XGSPON gaan kiezen. Dat lijkt me ook heel geen onlogische keuze :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-06 08:21
eymey schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:41:
[...]

Die had ik even gemist. Thanks :).

Maar idd, dat verklaart het dan.

En de Cambrium apparatuur.... tsja, die zal ooit vast wel een keer afgeschreven zijn. Mogelijk dat ze dan in de bestaande situaties ook alsnog voor GPON/XGSPON gaan kiezen. Dat lijkt me ook heel geen onlogische keuze :)
Dat zal met name zijn als het echt niet anders kan, met een monteur apparatuur bij de klant vervangen is niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
joop99 schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:50:
[...]

Dat zal met name zijn als het echt niet anders kan, met een monteur apparatuur bij de klant vervangen is niet goedkoop.
Het is duur maar scheelt wel het beheer van twee platformen.

Ik denk dat er erg weinig klanten zijn die hun verbinding op Cambrium platform één op één mee kunnen nemen. Tweak en Freedom leverden. Tweak verdwijnt. Dan hoef je alleen de Freedom klant om te zetten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreeTweak
Het beheer van 2 platformen is inderdaad niet ideaal maar nu wel de makkelijkste optie. Om alle klanten die we al hadden op het COA netwerk te migreren was een kostbare en lastige operatie binnen de tijd die we ervoor hadden.

Op lange termijn verwacht ik wel dat er naar XGS-PON gemigreerd gaat worden. Maar of en wanneer valt nu echt niets zinnigs over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04:53

Mr-D.

interpunctie? no hero here

vandaag het welkoms pakket binnen gekregen.
dat is mooi, met de meegeleverde kabel kan ik meteen mijn GPON-SFP in.

morgen avond maar eens kijken ok ik dat serienummer en mac adres in mijn SFP kan knallen.

en dan kan ik hopelijk volgende week melden of mijn GPON module wel of niet werkt ism een UDM-Pro en Freedom.

word een spannende dag volgende week.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervee
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-06 19:22
Ik zou maandag overgaan van Tweak naar Freedom maar zag eergisteren dat er in mijn gebied ineens een 1 Gbps Fiber Operator / GPON optie bij is gekomen voor €16,- minder dan de 200 Mbps AON verbinding die ik een maand geleden aan had geklikt. Snel even in overleg gegaan met Freedom en hopelijk gaan ze dit alsnog snel even aanpassen. Sion van de backoffice zou er al mee bezig zijn inmiddels. Als ze maar rekening houden met de lopende opzegging bij Tweak want als die maandag wel afsluiten dan heb ik een groot probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
FreeTweak schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:16:
Het beheer van 2 platformen is inderdaad niet ideaal maar nu wel de makkelijkste optie. Om alle klanten die we al hadden op het COA netwerk te migreren was een kostbare en lastige operatie binnen de tijd die we ervoor hadden.

Op lange termijn verwacht ik wel dat er naar XGS-PON gemigreerd gaat worden. Maar of en wanneer valt nu echt niets zinnigs over te zeggen.
Laat Fiber-Operator in Almere maar goed de tijd nemen om AON apparatuur te vervangen door PON ;)

Tegen de tijd dat het dan toch een keer moet gebeuren hoop ik dat het XGS-PON wordt (dat heeft er tenminste niet potentieel last van wanneer op jouw passieve segment ineens een 'handig harry' AON apparatuur thuis activeert )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belastingdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-06-2024
Bij mij in Deventer is inmiddels Freedom te krijgen voor een redelijke prijs, op het oude netwerk van Cambrium. Ik had Tweak, en wil nu overstappen naar Freedom (of evt Odido).
Het gaat om een netwerk van KPN, belichter Fiber Operator op AON. Gaat om een woning die recent is opgeleverd. Er zit een KPN aansluitpunt waar de vezel uitkomt, en die vezel is direct op de Fritz aangesloten, die ik van Tweak heb. De Fritz gebruik ik eigenlijk als een soort media converter, en heb ik zo ingesteld dat mijn Unifi router alles verder regelt (doorzet).

Nu mijn vraag: wat krijg ik nu van Freedom als ik niet hun Fritz!Box 5530 erbij huur (of koop?). Krijg ik dan een mediaconverter (zoiets heb ik ooit eerder van Tweak gehad voor internet only), zodat ik daar mijn Unifi router op kan aansluiten? Het gaat om een USG 3p router.

Ik vind het eigenlijk jammer om zo'n Fritz voor alleen omzetten naar Ethernet te gebruiken.
Een router direct op glas vind ik te duur (zeker die van Unifi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Almere

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SeNDtMcDyTFk2suEigHBWbEkmHg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/76kqo2hZWn09fZ5WjD8Xahiq.png?f=fotoalbum_medium

Net nu ik al uit de opzegtermijn zit van Odido aanvraag :F

Had eigenlijk geen zin om te blijven (ex tweak), maar ook geen zin om 75 euro bij freedom te betalen met KPN belichter >_< naja, 1 jaar blijven en dan volgend jaar weer kijken voor overstap.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-05 12:46
Mr-D. schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:55:
vandaag het welkoms pakket binnen gekregen.
dat is mooi, met de meegeleverde kabel kan ik meteen mijn GPON-SFP in.

morgen avond maar eens kijken ok ik dat serienummer en mac adres in mijn SFP kan knallen.

en dan kan ik hopelijk volgende week melden of mijn GPON module wel of niet werkt ism een UDM-Pro en Freedom.

word een spannende dag volgende week.
Je hoeft alleen het serienummer over te nemen. Ik gebruik ook een eigen converter en heb het macadres niet gewijzigd. Serienummer aangepast en het werkte. (Fiber Crew)
Als jij nu een werkende sfp module hebt, dan hoor ik het graag ;)

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
belastingdienst schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:06:
Bij mij in Deventer is inmiddels Freedom te krijgen voor een redelijke prijs, op het oude netwerk van Cambrium. Ik had Tweak, en wil nu overstappen naar Freedom (of evt Odido).
Het gaat om een netwerk van KPN, belichter Fiber Operator op AON. Gaat om een woning die recent is opgeleverd. Er zit een KPN aansluitpunt waar de vezel uitkomt, en die vezel is direct op de Fritz aangesloten, die ik van Tweak heb. De Fritz gebruik ik eigenlijk als een soort media converter, en heb ik zo ingesteld dat mijn Unifi router alles verder regelt (doorzet).

Nu mijn vraag: wat krijg ik nu van Freedom als ik niet hun Fritz!Box 5530 erbij huur (of koop?). Krijg ik dan een mediaconverter (zoiets heb ik ooit eerder van Tweak gehad voor internet only), zodat ik daar mijn Unifi router op kan aansluiten? Het gaat om een USG 3p router.

Ik vind het eigenlijk jammer om zo'n Fritz voor alleen omzetten naar Ethernet te gebruiken.
Een router direct op glas vind ik te duur (zeker die van Unifi).
Ik meen een paar dagen geleden gelezen te hebben dat je dan zelf voor een mediaconverter moet zorgen. Maar die staan gewoon op MP voor een paar tientjes hoor. Als je woning recent is aangesloten zal je een FTU model TK-01 hebben (die kleine witte van 10x10 cm) en daarvoor zie ik meerdere NT's/mediaconverters op MP staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Barre73 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:06:
[...]

Ik meen een paar dagen geleden gelezen te hebben dat je dan zelf voor een mediaconverter moet zorgen. Maar die staan gewoon op MP voor een paar tientjes hoor. Als je woning recent is aangesloten zal je een FTU model TK-01 hebben (die kleine witte van 10x10 cm) en daarvoor zie ik meerdere NT's/mediaconverters op MP staan.
+ @belastingdienst ik heb ook niet voor hun router gekozen, maar kreeg van de week een Huawei ONT van ze binnen omdat ik naar GPON ga.
dus je moet even goed nakijken/navragen naar welk netwerk je over gaat.
ik zit ook nu ook nog in het AON gebied van Tweak maar omdat ik volgende week al om ga krijg ik GPON.
rjhilbrink schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:32:
[...]
Als jij nu een werkende sfp module hebt, dan hoor ik het graag ;)
Thanks, dat was mij ook al reeds duidelijk geworden.
welke convertor gebruik jij nu dan?

en uiteraard laat ik hier weten of het werkt en dan zal ik ook wel melden welke ik precies heb gekocht en waar.
misschien dat ik dan ook maar een pagina maak voor mijn eigen website hoe je dat dan voor elkaar krijgt.

maar eerst maar eens kijken of ik het aan de gang krijg.

[ Voor 27% gewijzigd door Mr-D. op 06-12-2023 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervee
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-06 19:22
Ik zou het inderdaad ook gewoon even navragen. Ik ga nu dus ook naar GPON en in de bevestiging van de bestelling staat een "FRITZ!Box 5530 GPON". Dus ik ga er een beetje vanuit dat ik een FRITZ!Box 5530 krijg met een GPON SFP er in :)

[ Voor 3% gewijzigd door ervee op 06-12-2023 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
ervee schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:44:
Ik zou het inderdaad ook gewoon even navragen. Ik ga nu dus ook naar GPON en in de bevestiging van de bestelling staat een "FRITZ!Box 5530 GPON". Dus ik ga er een beetje vanuit dat ik een FRITZ!Box 5530 krijg met een GPON SFP er in :)
Reken maar op een ONT en aansluiten op LAN1....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohDB
jaro431 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:11:
[...]

Reken maar op een ONT en aansluiten op LAN1....
Freedom gebruikt al een tijdje voor nieuwe aansluitingen via Fiber Operator de FRITZ!Box 5530 met GPON-module. Dus niet meer met een losse ONT.

[ Voor 3% gewijzigd door JohDB op 06-12-2023 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
@ervee en @Mr-D. Fiber Operator heeft geen PON apparatuur in de PoPs van Deventer. Dat is waar Belastingdienst woont (hij had een tijdje geleden een probleem met de pc checker wat hij hier op GoT plaatste).
Dus ja, in Deventer is dit het Coanet van voorheen Cambrium. Dus AON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Barre73 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:30:
@ervee en @Mr-D. Fiber Operator heeft geen PON apparatuur in de PoPs van Deventer. Dat is waar Belastingdienst woont (hij had een tijdje geleden een probleem met de pc checker wat hij hier op GoT plaatste).
Dus ja, in Deventer is dit het Coanet van voorheen Cambrium. Dus AON.
ik zit in Almere thuisbasis van Tweak en zit ook op aon dus ging er gemakshalve vanuit dat hij dan ook over zou kunnen gaan op pon.

Maar ik weet uiteraard niet wat er in elke kast hangt, jij gelukkig wel.
bedankt voor de correctie.

@belastingdienst dan weet ik niet of je een convertor krijgt, dus ff contact leggen met Freedom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-06 08:21
Mr-D. schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:33:
[...]

ik zit in Almere thuisbasis van Tweak en zit ook op aon dus ging er gemakshalve vanuit dat hij dan ook over zou kunnen gaan op pon.

Maar ik weet uiteraard niet wat er in elke kast hangt, jij gelukkig wel.
bedankt voor de correctie.

@belastingdienst dan weet ik niet of je een convertor krijgt, dus ff contact leggen met Freedom.
Dan krijg jij dus Freedom met fiber crew met de overname van de Cambrium apparatuur door fiber operator zijn er weer 2 opties buiten KPN. Ik heb in Almere vanaf 1 januari Freedom met fiber operator i.p.v. Freedom met Cambrium als operator (wat dus nul wijzigingen betekent voorlopig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

joop99 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:53:
[...]

Dan krijg jij dus Freedom met fiber crew met de overname van de Cambrium apparatuur door fiber operator zijn er weer 2 opties buiten KPN. Ik heb in Almere vanaf 1 januari Freedom met fiber operator i.p.v. Freedom met Cambrium als operator (wat dus nul wijzigingen betekent voorlopig)
neen ik wordt dus gemigreerd naar het KPN netwerk waarbij Fiber crew belicht, dus ga echt van het cambrium netwerk af.

was dus te vroeg met de overstap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Mr-D. schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:57:
[...]

neen ik wordt dus gemigreerd naar het KPN netwerk waarbij Fiber crew belicht, dus ga echt van het cambrium netwerk af.

was dus te vroeg met de overstap.
Je zit al op het KPN Netwerk :-)
Alles is van KPN Netwerk. Maar je bedoelt waarschijnlijk dat je door Cambrium belicht werd en straks door Fiber Crew.

Het netwerk blijft gewoon hetzelfde, namelijk van KPN (Netwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ik ben afgelopen maandag aangesloten en heb zelf nog een Asus router die ik gebruik. Het is een GPON aansluiting en ik kreeg een Huawei ONT met glaskabelje opgerstuurd. Hoef je dus niet zelf te kopen.

Helaas had ik niet helemaal goed gekeken, want bij het aansluiten kwam ik er achter dat het glaskabeltje niet paste omdat ik ook een TK01 FTU heb en dus een bijbehorende TK01 patchcover moet hebben. |:(

De telefnische bereikbaarheid van Freedom was trouwens echt heel slecht en heb meerdere keren proberen te bellen. Wachtrij begon bijv met een minuut of 5, liep langzaam af naar 1 en daarna weer snel toe naar 9. Toen hing ik al bijna 20 minuten in de wacht en heb opgehangen.

Uiteindelijk doorgekomen en kreeg reactie (ook op mijn E-mail over het probleem) dat de patchcover werd opgestuurd. Die was er keurig de volgende dag. Dus ff goed checken dat je het juiste aansluitmateriaal krijgt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:32
Na al die verhalen van jullie laat ik het lekker door een monteur doen!

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

whahas schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:35:
Na al die verhalen van jullie laat ik het lekker door een monteur doen!
Ook geen garantie. Een monteur had het verkeerd geleverde aansluitmateriaal waarschijnlijk ook niet direct kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Goed punt, alleen ik zou het tekort eraan niet eens kunnen opmerken! ;)

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• aileron
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-05 02:11
Allen, ik wilde dit even met jullie delen.

Ik woon sinds 2019 op mijn huidige adres. Ik had destijds XS4all, maar toen Freedom Internet begon ben ik vanaf dag 1 overgegaan.
De overgang ivan XS4all naar Freedom s in de grafiek ook duidelijk te zien. Ik ging namelijk van een gemiddelde ping rond de 7ms naar 1,5 ms

De uptime, de supergoede latency en de stabiliteit van het netwerk spreekt boekdelen over de kwaliteit van Freedom. Er zijn natuurlijk veel meer vaiabelen in dit verhaal, maar dit geeft een klein inzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDPjQkvqnfpbnzgvQ4W92KzT9CY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h8HrLC85XQAFiTGDX4Gv13WH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:46
aileron schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:30:
Ik woon sinds 2019 op mijn huidige adres. Ik had destijds XS4all, maar toen Freedom Internet begon ben ik vanaf dag 1 overgegaan.
Een soortgelijk verhaal voor een verbinding in mijn beheer, ook van XS4ALL naar Freedom. De verbinding zag ik op afstand uitvallen, en later met een nieuw IP weer opkomen. Nul pijn.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-06 16:32
Mailtje ontvangen, "De datum van je internetaansluiting staat gepland":
Goed nieuws! De datum van je internetaansluiting staat gepland op: 09 januari 2024.

Je bestelling is helemaal compleet. Wij gaan nu aan de slag om je internetverbinding op de geplande datum op te leveren. De aansluiting staat gepland op: 09 januari 2024.

De datum van je internetaansluiting staat voor nu gepland op: 09 januari 2024. Let op: dit betreft nog niet de definitieve datum. Op 09 januari 2024 ontvang je van ons een mailtje met de definitieve datum waarop je internetaansluiting gepland staat.
Eerst drie keer noemen dat het 9 januari wordt. En daarna pas "mja, nog niet definitief, niets is zeker, op de dag zelf ontvang je een mail (eh, hoe laat?!?) met de definitieve datum".
Moet ik nou een thuiswerkdag inplannen? Vind het wel wat opmerkelijk dat ze pas op de dag zelf weten wanneer de definitieve dag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Definitieve dag zou je eerder moeten horen, ik denk gewoon deze week.

Als je geen monteur hebt hoef je er niet voor thuis te blijven. Lijn wordt gewoon op die datum geactiveerd en zodra je jezelf hebt aangemeld op het netwerk vervalt waarschijnlijk automatisch je oude verbinding (als je overstapservice hebt). Ik kreeg het automatische mailtje van KPN zelfs een fractie eerder dan de aanmeldingsmail op het netwerk van Freedom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
JPS schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:56:
Definitieve dag zou je eerder moeten horen, ik denk gewoon deze week.

Als je geen monteur hebt hoef je er niet voor thuis te blijven. Lijn wordt gewoon op die datum geactiveerd en zodra je jezelf hebt aangemeld op het netwerk vervalt waarschijnlijk automatisch je oude verbinding (als je overstapservice hebt). Ik kreeg het automatische mailtje van KPN zelfs een fractie eerder dan de aanmeldingsmail op het netwerk van Freedom.
Vrij zeker dat ik er wel voor thuis moet blijven: de glasvezel is anderhalf jaar geleden of zo aangelegd tot aan de voortuin - maar moet dus nog door (onder) de voortuin door, de gevel door en in de meterkast afgemonteerd.

Heb ook nog wel m'n twijfels of al dat werk inbegrepen is bij de geplande werkzaamheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

vanaalten schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:12:
[...]

Vrij zeker dat ik er wel voor thuis moet blijven: de glasvezel is anderhalf jaar geleden of zo aangelegd tot aan de voortuin - maar moet dus nog door (onder) de voortuin door, de gevel door en in de meterkast afgemonteerd.

Heb ook nog wel m'n twijfels of al dat werk inbegrepen is bij de geplande werkzaamheden...
Oh dat zou ik eerst even goed uitzoeken inderdaad. Provider zal er vanuit gaan dat er een FTU in je meterkast zit. Freedom zal dit aanleggen tot in de meterkast niet voor je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 15:20

Louw Post

Cerenas

Als je de keuze maakt om je eigen router te gebruiken krijg je dan wel alsnog de ONT? Mijn Frits 5530 is AON en via Freedom met Fiber Crew zou ik GPON krijgen, dus dan is (tijdelijk) een ONT gebruiken wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Louw Post schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:25:
Als je de keuze maakt om je eigen router te gebruiken krijg je dan wel alsnog de ONT? Mijn Frits 5530 is AON en via Freedom met Fiber Crew zou ik GPON krijgen, dus dan is (tijdelijk) een ONT gebruiken wel handig.
Ik heb deze idd gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeTweak
vanaalten schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:12:
[...]

Dit moet allemaal door een aannemer gedaan worden. Wij geven aan Open Dutch Fiber door dat dit uitgevoerd moet worden en zij sturen aannemer aan. Pas als wij de exacte planning en afmelding hebben gekregen van deze werkzaamheden kunnen we definitief de internetverbinding opleveren.

Zelf sta ik op 10 januari gepland ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjhilbrink
Mr-D. schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:35:
[...]

Thanks, dat was mij ook al reeds duidelijk geworden.
welke convertor gebruik jij nu dan?
Ik heb een TMobile Glasfaser Modem2 aangesloten. Deze heeft een api waardoor je makkelijk de statistieken kan uitlezen. Achteraf had ik dat natuurlijk ook vanaf de standaard ONT kunnen doen. Weliswaar geen API maar dat was natuurlijk ook anders te regelen.

Ik zit alleen een beetje met de demping. die vindt ik zelf wat hoog maar valt NET binnen de specs van de ONT.

En als ex Tweak gebruiker vindt ik het balen dat de ping met 50% omhoog ging (van 0.9 naar 1,4 op mijn test sites)
Verder zijn alle speedtests (speedtest.net) trager dan via Tweak. Gelukkig vindt de UniFi UDM-SE dat het wel meevalt en geeft netjes 932 Mbps down en 947 Mbps up. Ook iPerf3 haalt gewoon 1 Gbits, verder leg ik me erbij neer dat ik misschien niet altijd de snelheid haal. zolang ik er maar geen fysiek last van heb als ik thuis werk.

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Louw Post schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:25:
Ik heb Freedom aangevraagd via ODF, ook met GPON, en heb aan Freedom gevraagd of ik een ONT erbij moet bestellen of zo.
"Het is niet noodzakelijk om in het bestelproces aan te geven dat je een ONT nodig hebt. Wij zorgen ervoor dat je een ONT ontvangt. Je zal de ONT wel zelf moeten monteren, maar je ontvangt uiteraard een handleiding hoe je dat kan doen."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
FreeTweak schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:34:
[...]

Dit moet allemaal door een aannemer gedaan worden. Wij geven aan Open Dutch Fiber door dat dit uitgevoerd moet worden en zij sturen aannemer aan. Pas als wij de exacte planning en afmelding hebben gekregen van deze werkzaamheden kunnen we definitief de internetverbinding opleveren.

Zelf sta ik op 10 januari gepland ;-)
Is het dan aannemelijk dat die 9 januari van de vraagsteller, de doorgegeven (voorlopige) plandatum is van Open Dutch Fiber? En dat logischerwijs pas als dat gereed is, de def oplevering van de verbinding zelf kan worden aangegeven door Freedom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-06 13:53

shinchan03

Niels

2 december heb ik de overstap van Tweak naar Freedom in gang gezet. Krijg ik van Tweak bericht dat mijn lijn wordt gestopt op 2 januari en vervolgens krijg ik mail op 7 december van Freedom dat ik op 8 januari wordt aangesloten. Dat zou een week zonder verbinding betekenen. Meteen een mail gestuurd maar Freedom, maar vanaf 7 december nog geen reactie, dus nog niet echt een soepele start. Wat is jullie ervaring met reactie op de mail?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Green.car6808
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 19:19
shinchan03 schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:49:
2 december heb ik de overstap van Tweak naar Freedom in gang gezet. Krijg ik van Tweak bericht dat mijn lijn wordt gestopt op 2 januari en vervolgens krijg ik mail op 7 december van Freedom dat ik op 8 januari wordt aangesloten. Dat zou een week zonder verbinding betekenen. Meteen een mail gestuurd maar Freedom, maar vanaf 7 december nog geen reactie, dus nog niet echt een soepele start. Wat is jullie ervaring met reactie op de mail?
Mail kan soms een paar dagen duren. Bellen gaat eigenlijk goed en snel vind ik.
Algemene indruk van klantenservice is goed.
Ze hebben ook een community waar je aan kan deelnemen als je nog geen Freedom account hebt:

https://community.freedom.nl/

Daar kan je ook zien wat de ervaringen van andere klanten zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Green.car6808 op 11-12-2023 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:17
kennelijk hebben ze toch grote problemen met de mail server(s), webmail doet het goed, sorry als ik het dubbel post door iemand eerder, excuus daarvoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-06 10:31
shinchan03 schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:49:
Lees je brief van Tweak even goed. Er staat namelijk een eerste oplevermoment (precies 1 maand na datum aanvraag) en erachter staat iets van of tot oplevering nieuwe lijn…

Dit stond in mijn brief, ga op 18december om:
De datum waarop jouw abonnement wordt beindigd is 14-12-2023, of bij een overname na deze datum, de datum waarop de nieuwe provider bij jou actief wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:36
dss58 schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:25:
kennelijk hebben ze toch grote problemen met de mail server(s), webmail doet het goed, sorry als ik het dubbel post door iemand eerder, excuus daarvoor
“Kennelijk”? “Grote problemen” Kun je hier iets meer over vertellen? Er is nu geen storing van de mailserver of webmail op de status pagina. Ik heb zelf ook geen problemen gemerkt recent en gebruik het voor m’n prive-mail, en ik herken zelf geen “grote problemen”. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
jorikc schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 00:08:
[...]

“Kennelijk”? “Grote problemen” Kun je hier iets meer over vertellen? Er is nu geen storing van de mailserver of webmail op de status pagina. Ik heb zelf ook geen problemen gemerkt recent en gebruik het voor m’n prive-mail, en ik herken zelf geen “grote problemen”. ;)
zojuist getest, klopt, storing lijkt nu voorbij :)
2 dagen plat man, kan toch eigenlijk niet meer in deze tijd ? mag hopen dat ze de boel heel rap redundant uit gaan voeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat heeft er 2 dagen plat gelegen? Je hebt het over mail maar die heeft gewoon gewerkt, tenminste bij mij en bij jorikc ook. Op de community kan ik ook niets vinden en als er een storing is dan gaat het daar vaak ook lekker los, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
purge schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 00:34:
Wat heeft er 2 dagen plat gelegen? Je hebt het over mail maar die heeft gewoon gewerkt, tenminste bij mij en bij jorikc ook. Op de community kan ik ook niets vinden en als er een storing is dan gaat het daar vaak ook lekker los, zeg maar.
bij mij lag het in ieder geval 2 dagen plat, tot vanavond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Lijkt mij best irritant als de mail het 2 dagen niet doet.
Heb je de helpdesk wel kunnen bereiken? Misschien was het iets specifieks. Fijn dat het weer werkt lig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
purge schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 00:42:
Lijkt mij best irritant als de mail het 2 dagen niet doet.
Heb je de helpdesk wel kunnen bereiken? Misschien was het iets specifieks. Fijn dat het weer werkt lig
nee, helpdesk niet nodig, merkte het vanzelf of het weer werkte, ik ben de enige niet geweest met dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeTweak
Barre73 schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:38:
[...]

Is het dan aannemelijk dat die 9 januari van de vraagsteller, de doorgegeven (voorlopige) plandatum is van Open Dutch Fiber? En dat logischerwijs pas als dat gereed is, de def oplevering van de verbinding zelf kan worden aangegeven door Freedom?
Nee, dit is onze plandatum op basis van wat we nu hebben doorgekregen van ODF. Als het goed is krijg je, of heb je reeds, een mail gekregen van ODF voor een monteur mbt aanleg van de HAS (huisaansluiting).

Mijn plandatum staat op 10 januari, op 21 december komt ODF langs voor werkzaamheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeTweak
dss58 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 00:13:
[...]

zojuist getest, klopt, storing lijkt nu voorbij :)
2 dagen plat man, kan toch eigenlijk niet meer in deze tijd ? mag hopen dat ze de boel heel rap redundant uit gaan voeren :)
Er is ons geen storing bekend in deze periode, wel op 8 december enkele uren verminderde bereikbaarheid van webmail. En ja, de maildienst is redundant uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
FreeTweak schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:53:
[...]

Nee, dit is onze plandatum op basis van wat we nu hebben doorgekregen van ODF. Als het goed is krijg je, of heb je reeds, een mail gekregen van ODF voor een monteur mbt aanleg van de HAS (huisaansluiting).

Mijn plandatum staat op 10 januari, op 21 december komt ODF langs voor werkzaamheden.
Dan zal het mij benieuwen of dit nog goed loopt bij mijn aansluiting, want ik heb nog niets van ODF gehoord hierover. Maar goed, ik heb deze vraag ook al per mail naar Freedom orderstraat@ en helpdesk@ gestuurd, dus dat zal wel goed komen. Sowieso is de huidige provider nog niet opgezegd, dus kom ik in elk geval niet zonder verbinding te zitten.

Maar dank voor het uitleggen van het achterliggende proces!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
[...]

Ik was niet degene om wie het ging. Ik was gewoon geïnteresseerd hoe het bij jullie loopt. Ik weet hoe het bij KPN werkt uiteraard :-) maar bij anderen vind ik het ook interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeTweak
vanaalten schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:26:
[...]

Dan zal het mij benieuwen of dit nog goed loopt bij mijn aansluiting, want ik heb nog niets van ODF gehoord hierover. Maar goed, ik heb deze vraag ook al per mail naar Freedom orderstraat@ en helpdesk@ gestuurd, dus dat zal wel goed komen. Sowieso is de huidige provider nog niet opgezegd, dus kom ik in elk geval niet zonder verbinding te zitten.

Maar dank voor het uitleggen van het achterliggende proces!
Als je ook nog de overstapservice hebt aangevraagd bij orderen komt het helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Gisteren begreep ik dat Freedom nu overal via het netwerk van Delta kan leveren.
Ik heb al maanden een pre-order staan. De tests zijn voorbij.

Alleen heb ik nog steeds geen glasvezelaansluitpunt. Dus ik vermoed dat het even duurt voordat Freedom mij om kan zetten van DSL naar glasvezel.
Ik heb ze maandag gemaild om te vragen of ze inmiddels wat meer weten.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KingHorse
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-05 19:42
Vandaag de overstap gemaakt van Tweak naar Freedom. Vannacht net na 00:00 de Tweak media converter offline gehaald. Rond 09:00 signaal van de Freedom beschikbaar.

Daarna nog 1,5 uur bezig om mijn TP-Link Omada werkend te krijgen. Uiteindelijk doet Unifi switch de VLAN en Router de PPPoE sessie. Ik kreeg maar geen verbinding, na dat Unifi switch de VLAN afhandelde, was het 1x goed.

DNS van Freedom voelde heel traag aan, omgezet naar Cloudflare / Google. Nu werkt alles naar behoren.

Jammer dat Tweak wordt opgeheven, 2 jaar fijn van hun service gebruik gemaakt.

• whahas
Lang geleden ben ik ook tevreden klant geweest bij Tweak.
Volgens mij ben ik weggegaan bij Tweak vanwege een verhuizing indertijd. Niet omdat ik de dienstverlening niets vond.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Ik ben sinds gisteren ook gemigreerd naar Freedom.
ik zit op het pon netwerk en maak gebruik van mijn eigen SFP samen met mijn UDMpro.
Dus ONT van Freedom blijft lekker in de doos.
enige wat mij en mijn zoon opvalt is dat de ping is verdubbelt, voor de rest loopt het wel lekker.

kleine handleiding gemaakt voor degene die dit ook willen.

iets anders grappigs Tweak loopt pas de 18e af en mijn huistelefoon werkt nog gewoon via het Tweaknetwerk :) en daarna gaat dat de ecologische prullenbak in.

• dss58
@Mr-D. ik ben 1,5 jaar terug overgestapt van XS4ALL naar glas van freedom met 1Gbit, werkt fantastisch goed !
Wat is GPON ? ik lees het vaker hier, geen idee wat het is, wie ?

• bjusterbaarlik
  • Niet online
dss58 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:52:

https://www.google.nl/search?hl=nl&q=GPON

• dss58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
dss58 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:16:
[...]

en in jou woorden in gewone mensentaal ?
Het is goedkoper in onderhoud en aanleg en heeft een lager stroomverbruik in vergelijking met AON. Wikipedia legt het relatief simpel uit.
Wikipedia: Passive optical network

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

dss58 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:52:
@Mr-D. ik ben 1,5 jaar terug overgestapt van XS4ALL naar glas van freedom met 1Gbit, werkt fantastisch goed !
dat heeft @Barre73 al een paar keer goed uitgelegd hier.
en als ik meestal wat typ corrigeert hij mij weer hoe het echt zit :)

kijken of het nu weer gebeurd, in Nederland gebruiken we 3 technieken GPON, AON en XGS-PON

AON kan je gewoon van alles op aansluiten en werkt het eigenlijk meteen bij de 2 andere moet de provider "jouw "serienummer in hun systeem registreren.

Bij GPON-aansluitingen (Gigabit Passive Optical Network) delen meerdere aansluitingen een glasvezelverbinding – dankzij de hoge glasvezelsnelheden is voor elke afzonderlijke aansluiting evengoed een hoge bandbreedte beschikbaar.

De afkorting AON (Active Optical Network) verwijst naar actieve glasvezelaansluitingen, waarbij elke aansluiting een eigen glasvezelverbinding met het netwerk van de aanbieder heeft

XGS-PON (10 gigabit Symmetric Passive Optical Network) versnelt gegevensoverdracht in GPON-infrastructuren tot snelheden van wel 10 Gbit/s – optioneel zowel in zend- als ontvangstrichting.

• dss58
Mr-D. schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:22:
[...]

kijken of het nu weer gebeurd, in Nederland gebruiken we 3 technieken GPON, AON en XGS-PON

AON kan je gewoon van alles op aansluiten en werkt het eigenlijk meteen bij de 2 andere moet de provider "jouw "serienummer in hun systeem registreren.

Bij GPON-aansluitingen (Gigabit Passive Optical Network) delen meerdere aansluitingen een glasvezelverbinding – dankzij de hoge glasvezelsnelheden is voor elke afzonderlijke aansluiting evengoed een hoge bandbreedte beschikbaar.

De afkorting AON (Active Optical Network) verwijst naar actieve glasvezelaansluitingen, waarbij elke aansluiting een eigen glasvezelverbinding met het netwerk van de aanbieder heeft

XGS-PON (10 gigabit Symmetric Passive Optical Network) versnelt gegevensoverdracht in GPON-infrastructuren tot snelheden van wel 10 Gbit/s – optioneel zowel in zend- als ontvangstrichting.
kraakhelder, hartelijk dank @Mr-D. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcovanL
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17-12-2023
whahas schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:29:
Lang geleden ben ik ook tevreden klant geweest bij Tweak.
Ja, lang geleden zat TweakDSL bij het clubje van meer geeky ISPs.
Maar toen ik een aantal dagen geleden wat vragen stelde over wat er in 2024 met mijn Tweak ADSL lijn en z'n vaste IP adres ging gebeuren als ik dus niet de overstap naar Odido deed, kreeg ik alleen maar ontwijkende/vage antwoorden.
Dus net met hulp van de Freedom helpdesk maar overstap naar Freedom DSL ingeschoten. (postcode checker snapt rare snuiters als ik met 2 actieve internet lijnen bij 2 verschillende ISPs blijkbaar niet, dus liet ie alleen m'n glasvezel aansluiting zien en niet de DSL... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcovanL
Green.car6808 schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:58:
[...]

Mail kan soms een paar dagen duren. Bellen gaat eigenlijk goed en snel vind ik.
Algemene indruk van klantenservice is goed.
Ze hebben ook een community waar je aan kan deelnemen als je nog geen Freedom account hebt:

https://community.freedom.nl/

Daar kan je ook zien wat de ervaringen van andere klanten zijn.
Mail was bij mij afgelopen dagen zo te zien 1e contact 2 dagen na auto-reply en verder in hetzelfde ticket steeds binnen een dag.

Community als (nog) niet klant: niet zeker of registratie quirky reageerde op e-mail adres op mijn eigen domein of dat alleen @freedom.nl adressen kunnen registreren voor posten op community. (alhoewel een aantal webpages van Freedom wel impliceren dat een @freedom.nl adres nodig is. (wel makkelijker (spam-)modereren als alleen klanten/aankomende klanten kunnen posten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Mr-D. schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:22:
[...]

Geen correctie nodig. Door bewust niet teveel op details in te gaan (P2P, P2MP etc...) die dan vaak in een andere situatie weer anders kunnen zijn, klopt dit verhaal gewoon :-)

@dss58 Wat ik nog wel kan toevoegen. Bij GPON delen meerdere huisaansluitingen een verbinding in de centrale van 2,5 Gbit down en 1,2 Gbit Up. Afhankelijk van hoeveel aansluitingen dat delen en op welk moment van de dag kan de werkelijke snelheid soms dus tegenvallen, zeker in de vooravond als je een 1 Gbit abonnement hebt.

Bij XGS-PON hetzelfde verhaal maar dan delen ze een verbinding van 10 Gbit up en 10 Gbit down. Dan zie je nog wel vaak dat daar meer huisaansluitingen op delen (typisch 32 adressen bij GPON tegen 64 bij XGS-PON) maar effectief gezien merk je dan als eindklant al veel minder van drukte e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
MarcovanL schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:08:
[...]

Ja, lang geleden zat TweakDSL bij het clubje van meer geeky ISPs.
Maar toen ik een aantal dagen geleden wat vragen stelde over wat er in 2024 met mijn Tweak ADSL lijn en z'n vaste IP adres ging gebeuren als ik dus niet de overstap naar Odido deed, kreeg ik alleen maar ontwijkende/vage antwoorden.
Dus net met hulp van de Freedom helpdesk maar overstap naar Freedom DSL ingeschoten. (postcode checker snapt rare snuiters als ik met 2 actieve internet lijnen bij 2 verschillende ISPs blijkbaar niet, dus liet ie alleen m'n glasvezel aansluiting zien en niet de DSL... ;) )
Als die glasvezelaansluiting er eentje is waarop KPN WBA kan leveren (bijvoorbeeld oud Reggefiber of KPN Netwerk), dan kan je DSL aansluiting al aangekondigd zijn voor End Of Life, en dan is deze ook niet meer zichtbaar in de orderstraten. Kan ook de reden zien dat je de DSL niet zag...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreeTweak
Barre73 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:34:
[...]

Als die glasvezelaansluiting er eentje is waarop KPN WBA kan leveren (bijvoorbeeld oud Reggefiber of KPN Netwerk), dan kan je DSL aansluiting al aangekondigd zijn voor End Of Life, en dan is deze ook niet meer zichtbaar in de orderstraten. Kan ook de reden zien dat je de DSL niet zag...
Exact dit dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
aha, vandaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4VJCkHmsKpXRUaLRSTPJttEXNw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iUd8Atfnw9lw0LDlEhskAcrq.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
Helaas word de verbinding wel geknepen. dus 2,5 down/1,5 up ga je niet redden. Max wat ik tot nu toe heb gehaald was geloof ik iets van 1,1Gbits down. (Fiber Crew)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
rjhilbrink schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:46:
[...]

Helaas word de verbinding wel geknepen. dus 2,5 down/1,5 up ga je niet redden. Max wat ik tot nu toe heb gehaald was geloof ik iets van 1,1Gbits down. (Fiber Crew)
De verbinding wordt sowieso bij GPON gemaximaliseerd op 1Gbps. De optic geeft dan misschien wel aan dat hij 2,5Gbps heeft, maar deze snelheid zul je dus nooit krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
[...]

Ondertussen ben ik gebeld door ODF en staat er een afspraak, ook 21 december, om de aansluiting aan te leggen. Komt dus inderdaad allemaal goed. 😀

(Wel wat teleurgesteld dat Freedom niet op mijn mail hierover heeft gereageerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcovanL
Barre73 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:34:
[...]

Volgens de helpdesk was End of Life hier nog niet het geval. Nu tot 11 januari de tijd om correcte instellingen voor mijn bestelde Draytek bridge mode DSL modem [1] en mijn Draytek dual-WAN router te verzamelen/in te stellen.

Maar wel irritant dat tenzij een 2e glasvezelboer extra vezeltjes naast de ex-OnsBrabantNet vezeltjes komt leggen in de komende jaren, dat op een zeker moment opties voor een 2e lijn Ziggo, Ziggo of Ziggo worden. :(
(puur voor redundancy/failover 2 lijnen; ik zit nu op 50/50 + 6/1 Mbit wat al ruim genoeg is en begin komend jaar is dat 200/200 + tot 49/9 Mbit doordat ook nog KPN bang lijkt voor de glasvezel concurenten en mijn xs4 lijn x4 doet...)

[1] oude D-link bridge mode modem zou in ieder geval niet de maximale snelheid halen; was nog van de generatie dat de "nieuwste" MS Windows vermeld op de doos "Vista" was. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
MarcovanL schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:49:
[...]

Volgens de helpdesk was End of Life hier nog niet het geval. Nu tot 11 januari de tijd om correcte instellingen voor mijn bestelde Draytek bridge mode DSL modem [1] en mijn Draytek dual-WAN router te verzamelen/in te stellen.

Maar wel irritant dat tenzij een 2e glasvezelboer extra vezeltjes naast de ex-OnsBrabantNet vezeltjes komt leggen in de komende jaren, dat op een zeker moment opties voor een 2e lijn Ziggo, Ziggo of Ziggo worden. :(
(puur voor redundancy/failover 2 lijnen; ik zit nu op 50/50 + 6/1 Mbit wat al ruim genoeg is en begin komend jaar is dat 200/200 + tot 49/9 Mbit doordat ook nog KPN bang lijkt voor de glasvezel concurenten en mijn xs4 lijn x4 doet...)

[1] oude D-link bridge mode modem zou in ieder geval niet de maximale snelheid halen; was nog van de generatie dat de "nieuwste" MS Windows vermeld op de doos "Vista" was. ;)
Als je adres in een DM stuurt kan ik je zeker vertellen of je koperlijn End Of Life is.
Helpdesken kunnen dat niet helaas.. die informatievoorziening kan nog veel beter zal ik maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

MarcovanL schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:49:
[...]

Als tweede lijn kun je ook nog een unlimited 5G abonnement overwegen voor die paar uurtjes of hooguit een dag dat normaal internet er eens helemaal uit zou liggen. Heb je geen Ziggo nodig daarvoor.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:21
OruBLMsFrl schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:56:
[...]

Als tweede lijn kun je ook nog een unlimited 5G abonnement overwegen voor die paar uurtjes of hooguit een dag dat normaal internet er eens helemaal uit zou liggen. Heb je geen Ziggo nodig daarvoor.
Daar heb ik inderdaad een dergelijke oplossing voor. Werkt prima wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
Morgen wordt in omgezet (AON naar GPON) van Tweak. Vanavond moeten de kabel los, maar krijg ik morgen ergens een berichtje ofzo als de boel is omgezet?
Ik hoop een beetje dat het tijdig is, zodat ik later mijn eigen GPON (Leox) rechtstreeks in de UDM pro kan instellen en in gebruik nemen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-06 10:45
Ben benieuwd. Dinsdag komen ze eindelijk de glasvezel van Delta (DFN) binnen leggen (in plaats van dat ze de klanten bellen, moeten de klanten zelf maar bellen voor ze actie ondernemen...
Freedom 1000/1000 internet met televisie al in de preorder staan. Op wat mac reserveringen na, zou het simpel omzetten moeten zijn. Ben vooral benieuwd hoe lang het duurt voordat alles verwerkt is, nadat ze de glasvezel hebben binnen gebracht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

badnews.nl schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:26:
Morgen wordt in omgezet (AON naar GPON) van Tweak. Vanavond moeten de kabel los, maar krijg ik morgen ergens een berichtje ofzo als de boel is omgezet?
Ik hoop een beetje dat het tijdig is, zodat ik later mijn eigen GPON (Leox) rechtstreeks in de UDM pro kan instellen en in gebruik nemen…
Ik kreeg een mail dat mijn internet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Solotov schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:10:
Ben benieuwd. Dinsdag komen ze eindelijk de glasvezel van Delta (DFN) binnen leggen (in plaats van dat ze de klanten bellen, moeten de klanten zelf maar bellen voor ze actie ondernemen...
Freedom 1000/1000 internet met televisie al in de preorder staan. Op wat mac reserveringen na, zou het simpel omzetten moeten zijn. Ben vooral benieuwd hoe lang het duurt voordat alles verwerkt is, nadat ze de glasvezel hebben binnen gebracht...
Je moest zelf Delta bellen voor het maken van een afspraak voor het aanleggen van een glasvezel aansluitpunt?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnacid
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-06 15:34
badnews.nl schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:26:
Ik ben vorige week overgestapt van tweak naar Freedom. (Gebied glasvezel de Wolden)
De avond voor de overstapdatum de power van de door mij gebruikte tp-link mc220l gehaald.
De ochtend van de overstapdatum de nieuwe NTU aangesloten en mijn apparatuur ingesteld (Pfsense op vmware) met de op de website van Freedom aangegeven instellingen.
Toen nog geen verbinding. Deze kwam tegen 11:00 uur opeens up. Daarna alles gestest en vanaf dat moment had ik weer een werkende verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
Het werkt.

eerst even de Huawei ONT ertussen gehangen, zag een verbinding en alles werkte.

Daarna mijn Leox SFP module gepakt, gisteren alleen naar Huawei gezet en serienummer overgenomen in de CLI (mbv een media converter). Deze in mijn UDM pro geprikt en ook deze werkte bijna gelijk (minuutje wachten ofzo op PON en PPOE onderhandelingen)

Dus zelf een Leox labs SFP in een UDM pro met fiber crew-freedom is heeeel simpel ;)

Mochten mensen vragen hebben en zelf zonder Huawei ONT en direct op een UDM Pro, stuur even een PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-06 10:45
whahas schreef op zondag 17 december 2023 @ 23:34:
[...]

Je moest zelf Delta bellen voor het maken van een afspraak voor het aanleggen van een glasvezel aansluitpunt?
Jep, althans niet Delta zelf, maar Circet, die als onderaannemer het werk uitvoeren.
Pagina: 1 ... 63 ... 79 Laatste