[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 64 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:20
badnews.nl schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:04:
Het werkt.

eerst even de Huawei ONT ertussen gehangen, zag een verbinding en alles werkte.

Daarna mijn Leox SFP module gepakt, gisteren alleen naar Huawei gezet en serienummer overgenomen in de CLI (mbv een media converter). Deze in mijn UDM pro geprikt en ook deze werkte bijna gelijk (minuutje wachten ofzo op PON en PPOE onderhandelingen)

Dus zelf een Leox labs SFP in een UDM pro met fiber crew-freedom is heeeel simpel ;)

Mochten mensen vragen hebben en zelf zonder Huawei ONT en direct op een UDM Pro, stuur even een PM
Heb je verder geen issues met de interface van de UDM zelf? ik begreep dat met de meeste SFP modules de UDM nogal raar ging doen?

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:23
rjhilbrink schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:04:
[...]

Heb je verder geen issues met de interface van de UDM zelf? ik begreep dat met de meeste SFP modules de UDM nogal raar ging doen?
Geen issue tot nu toe.
Heb daarom de leox gekocht, iets duurder maar fixed op 1gbps. Afgelopen paar uur nog geen onderbrekingen gehad, en de tijd online spelletje gespeeld…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-07 10:58
Solotov schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:07:
[...]

Jep, althans niet Delta zelf, maar Circet, die als onderaannemer het werk uitvoeren.
Ik heb Circet zó vaak gebeld en gemaild...
Het laatste wat ik hoorde is dat ze na week 38 zouden komen...
Weet je wanneer ze gekomen zijn? Op een moment dat ik ze niet meer verwacht had, namelijk:

Vandaag.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solotov
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 22:36
whahas schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:40:
[...]

Ik heb Circet zó vaak gebeld en gemaild...
Het laatste wat ik hoorde is dat ze na week 38 zouden komen...
Weet je wanneer ze gekomen zijn? Op een moment dat ik ze niet meer verwacht had, namelijk:

Vandaag.
Wij hoorden uberhaupt niks van Delta of Circet. Het is dat ik het te lang vond duren en zelf een nummer had gevonden wat ik kon bellen. Na een heel vaag gesprek zouden ze dus morgen moeten komen. Ben dan enkel benieuwd hoelang het duurt voordat de lijn daadwerkelijk administratief is verwerkt en Freedom de spullen komt leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dacoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-06 16:54
Zijn er meer mensen met DNS issues bij Freedom? Het lijkt er op dat hun DNS servers door een moeilijke periode gaan, Als ik de DNS servers van Google instel op mijn Fritz!box dan werkt alles weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:57
Solotov schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:22:
[...]

Wij hoorden uberhaupt niks van Delta of Circet. Het is dat ik het te lang vond duren en zelf een nummer had gevonden wat ik kon bellen. Na een heel vaag gesprek zouden ze dus morgen moeten komen. Ben dan enkel benieuwd hoelang het duurt voordat de lijn daadwerkelijk administratief is verwerkt en Freedom de spullen komt leveren.
Bij mij (Sittard) is afgelopen vrijdag de glasvezel naar binnen gebracht, het kastje hangt, nu is het weer wachten tot ze bij Circet doorgeven aan Freedom dat de lijn klaar is. Ook dat duurt blijkbaar weer een tijd. Zal mij benieuwen.

Overigens, in de haast die de monteurs hadden waren ze wel vergeten het gat van buiten naar binnen dicht te smeren aan beide kanten (ivm vocht).

[ Voor 9% gewijzigd door tcviper op 19-12-2023 07:50 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-09 20:09
dacoon schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 07:44:
Zijn er meer mensen met DNS issues bij Freedom? Het lijkt er op dat hun DNS servers door een moeilijke periode gaan, Als ik de DNS servers van Google instel op mijn Fritz!box dan werkt alles weer.
Hier ook sinds vanmorgen problemen met DNS servers van Freedom. Als ik de DNS van Cloudflare instel werkt het weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vikkoo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-09 10:28
bubbelbart schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:05:
[...]

Hier ook sinds vanmorgen problemen met DNS servers van Freedom. Als ik de DNS van Cloudflare instel werkt het weer.
Ook hier problemen, beide DNS servers 185.93.175.43, 185.232.98.76 werken niet. DNS van bijvoorbeeld Cloudfare werkt prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:17
Op Freedom Community: 19 december 2023 07.58 DNS Freedom verminderd bereikbaar

'Verminderd' bereikbaar lijkt mij een eufemisme :)

[ Voor 23% gewijzigd door Nomi op 19-12-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:31
dacoon schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 07:44:
Same here, 3991 (Houten). Dacht eerst dat mijn pi-hole in de soep gelopen was. Tijdelijk maar even 8.8.8.8 geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:54
Staat inmiddels ook op:
https://freedom.nl/page/storingen
Die leek bij mij pas later geüpdatet te zijn, terwijl het al wel op het Community Forum stond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:31
Ook hier problemen met DNS .

Heb de Unbound DNS server van m'n OPNSense router zo ingesteld dat hij de DoT servers van Freedom gebruikt (ipv zelf recursen). Maar vanochtend deed hier thuis niks het doordat er helemaal geen DNS resolution meer beschikbaar was (alleen lokaal nog).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreeTweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-04 15:13
Er is inderdaad sprake van een storing op onze DNS infra. engineers zijn inmiddels in het datacentrum om alles asap op te lossen. Excuses voor het ongemak.

Overigens adviseer ik quad9 DNS tijdelijk te gebruiken op 9.9.9.9 (https://www.quad9.net/)

UPDATE 09:54 - DNS is weer up

[ Voor 6% gewijzigd door FreeTweak op 19-12-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:11

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kan bevestigen dat het werkt :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dacoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-06 16:54
Idem, krijg van beide servers weer reactie. Snel alles weer "zoals het hoort" ingesteld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:23

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Ik gebruik eigenlijk al jaren andere DNS servers wat mij eigenlijk wel goed bevalt.
dus heb het gelukkig niet mee gekregen deze storing.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:47

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ah, dat verklaart misschien mijn problemen van vanmorgen, al zie ik niet helemaal hoe...

Ik had dus vooral problemen met wifi, met specifieke devices (de telefoon van mijn vrouw en mijzelf). Geen issues op mijn desktop of op de tablets van mijn kinderen. Het gekke is, elke keer als ik opnieuw verbond met de wifi dan werkte het wel eventjes, om daarna weer te haperen. Als het echt een DNS issue is dan zou je toch zeggen dat hij na een succesvolle resolve het ip-adres cachet, en dat het niet eerst wel goed gaat en daarna niet meer.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

.oisyn schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:03:
Ah, dat verklaart misschien mijn problemen van vanmorgen, al zie ik niet helemaal hoe...

Ik had dus vooral problemen met wifi, met specifieke devices (de telefoon van mijn vrouw en mijzelf). Geen issues op mijn desktop of op de tablets van mijn kinderen. Het gekke is, elke keer als ik opnieuw verbond met de wifi dan werkte het wel eventjes, om daarna weer te haperen. Als het echt een DNS issue is dan zou je toch zeggen dat hij na een succesvolle resolve het ip-adres cachet, en dat het niet eerst wel goed gaat en daarna niet meer.
heb je misschien meerdere DNS servers in je lijst staan?
en loopt je desktop via VPN en die van je kids via Adguard oid ivm met blokken van 18+

is zo maar eens een gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
tcviper schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 07:50:
[...]

Bij mij (Sittard) is afgelopen vrijdag de glasvezel naar binnen gebracht, het kastje hangt, nu is het weer wachten tot ze bij Circet doorgeven aan Freedom dat de lijn klaar is. Ook dat duurt blijkbaar weer een tijd. Zal mij benieuwen.

Overigens, in de haast die de monteurs hadden waren ze wel vergeten het gat van buiten naar binnen dicht te smeren aan beide kanten (ivm vocht).
Dat laatste lijkt wel inherent te zijn aan inframonteurs de laatste jaren. Heb zelf altijd in de telecom gewerkt, en kwam helaas als uitvoerder ook vaak zulke types tegen.

Ben benieuwd hoe lang dat doorgeven duurt. Lijkt me toch een simpele administratieve handeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:47

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mr-D. schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:10:
[...]

heb je misschien meerdere DNS servers in je lijst staan?
en loopt je desktop via VPN en die van je kids via Adguard oid ivm met blokken van 18+

is zo maar eens een gedachte.
Bedankt voor het meedenken. Nee, geen Adguard oid hier. Ook de desktop heeft geen speciale settings of VPN. Ik zie nu wel dat ik op mijn router 8.8.8.8 had ingesteld als DNS forward, dus dan lijkt het me sowieso ongerelateerd 8)7

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:31
Mr-D. schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:54:
Ik gebruik eigenlijk al jaren andere DNS servers wat mij eigenlijk wel goed bevalt.
dus heb het gelukkig niet mee gekregen deze storing.
Valt inderdaad wat voor te zeggen. Maar vind het aan de andere kant ook wel 'fijn' om DNS (via een beveiligde verbinding) gewoon bij de provider te houden, in plaats van dat mijn lokale DNS-server zelf steeds voor alles op internet op zoek moet bij de root servers, authoritative servers, etc. Vandaar dat ik het via (DoT) bij Freedom liet doen als 'upstream' :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 15:49
Ik gebruik pihole + unbound als DNS server, werkt fantastisch goed kan ik je melden !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Ik gebruik al jaren een andere DNS (DNS.Watch + OpenDNS) dan de standaard DNS van je internetprovider. Welke je wil gebruiken kun je het beste zelf uitzoeken.

Wat ik gebruik om de performance te testen is een DNS benchmark tool (DNSbench) met daarin standaard al de bekendere DNS servers, je kan ook een ontbrekende DNS server toevoegen aan de benchmark waarvan je de performance wilt meten.

Ook even opletten of ze logfiles lang bijhouden of niet/kort (voor hun eigen netwerkanalyse).
Hier & hier heb je nog een mooi overzicht.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
Inmiddels zijn de heren van Circet geweest en hebben ze de glasvezel binnengebracht en aangesloten. Wat ik nu wel gek vind is dat zij aangeven dat er opnieuw een monteur moet komen, maar dan een monteur die de Nokia ONT aan komt sluiten... Wie we daarvoor moeten bellen wisten ze me niet te vertellen. Daarna zou pas de verbinding gereed gemeld kunnen worden, en gaat Freedom pas over tot levering. Iemand die hier meer van weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Solotov schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:09:
Inmiddels zijn de heren van Circet geweest en hebben ze de glasvezel binnengebracht en aangesloten. Wat ik nu wel gek vind is dat zij aangeven dat er opnieuw een monteur moet komen, maar dan een monteur die de Nokia ONT aan komt sluiten... Wie we daarvoor moeten bellen wisten ze me niet te vertellen. Daarna zou pas de verbinding gereed gemeld kunnen worden, en gaat Freedom pas over tot levering. Iemand die hier meer van weet?
Op het XGS-PON Delta Fiber Netwerk kunnen andere providers dan Delta/Caiway zelf alleen diensten leveren via een uitvoering: Nokia XS-010X-Q. Deze wordt geleverd vanuit Delta Netwerk en geïnstalleerd door een monteur van Guidion. Opdracht hiervoor moet gegeven worden door Freedom denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:32
badnews.nl schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:04:
Het werkt.

eerst even de Huawei ONT ertussen gehangen, zag een verbinding en alles werkte.

Daarna mijn Leox SFP module gepakt, gisteren alleen naar Huawei gezet en serienummer overgenomen in de CLI (mbv een media converter). Deze in mijn UDM pro geprikt en ook deze werkte bijna gelijk (minuutje wachten ofzo op PON en PPOE onderhandelingen)

Dus zelf een Leox labs SFP in een UDM pro met fiber crew-freedom is heeeel simpel ;)

Mochten mensen vragen hebben en zelf zonder Huawei ONT en direct op een UDM Pro, stuur even een PM
Mag ik vragen waar je de Leox besteld hebt en wat hij gekost heeft? :)

Deze week wordt als het goed is mijn nieuwe Freedom verbinding hier ook opgeleverd en ga eerst aan de gang met de ONT die ik van ze gehad heb om zeker te weten dat alles goed werk. Maar daarna wil ik eigenlijk direct glas doorzetten naar mijn UXG-Pro dus dan is het mooi om een module te pakken waarvan ik gelezen heb dat alles goed werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
Jaguar645 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:49:
[...]

Mag ik vragen waar je de Leox besteld hebt en wat hij gekost heeft? :)
Ik heb collega’s in Polen, dat helpt iets in de kosten. Volgens mij is ie ongeveer 65 euro, en dan komen er verzendkosten (dacht dat ie 18 euro ofzo vroeg en btw) Om in nederland te krijgen ben je dus ongeveer 100 euro kwijt.

Hier besteld: https://www.leolabs.pl/ont-leox-lxt-010s-h.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solotov
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:53:
[...]

Op het XGS-PON Delta Fiber Netwerk kunnen andere providers dan Delta/Caiway zelf alleen diensten leveren via een uitvoering: Nokia XS-010X-Q. Deze wordt geleverd vanuit Delta Netwerk en geïnstalleerd door een monteur van Guidion. Opdracht hiervoor moet gegeven worden door Freedom denk ik.
Heb Freedom ff gebeld. Volgens de zeer vriendelijke dame hoeven ze enkel de lijn gereed te melden en dan sturen ze mijn pakket op. ONT zit daarbij en mag je zelf installeren… ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Solotov schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:00:
[...]

Heb Freedom ff gebeld. Volgens de zeer vriendelijke dame hoeven ze enkel de lijn gereed te melden en dan sturen ze mijn pakket op. ONT zit daarbij en mag je zelf installeren… ben benieuwd
Aha, zelfde manier als Odido op Delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

badnews.nl schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:42:
[...]

Ik heb collega’s in Polen, dat helpt iets in de kosten. Volgens mij is ie ongeveer 65 euro, en dan komen er verzendkosten (dacht dat ie 18 euro ofzo vroeg en btw) Om in nederland te krijgen ben je dus ongeveer 100 euro kwijt.

Dan is die van FS die ik een paar blz geleden gelinkt heb uiteindelijk een stukje goedkoper.

En ook die werkt erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Mr-D. schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:23:
[...]

Dan is die van FS die ik een paar blz geleden gelinkt heb uiteindelijk een stukje goedkoper.

Heb je link toevallig nog?

En werkt dat met freedom/gpon van efiber/open dutch fiber? zijn er nog bepaalde settings of? 😀 thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

tcviper schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:32:
[...]

En werkt dat met freedom/gpon van efiber/open dutch fiber? zijn er nog bepaalde settings of? 😀 thx
Uiteraard https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77506772

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
tcviper schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:32:
[...]

De meeste zullen werken, enige waarmee je rekening moet houden met een UDM pro is dat deze geen 2.5gbps SFP snapt, alleen 1 en 10. Een 2.5 fixed als 1gbps in UDM ging dus niet altijd goed.

Ik heb deze dus genomen omdat ie als zeer betrouwbaar was omschreven op het Ubiquiti forum, en er met sommige andere soms problemen waren. Voor mij was het verschil een paar euro (65+Poolse BTW en een collega die toevallig naar NL kwam)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
Woei, ik heb een glasvezel aansluitpunt!

Het is dus nuttig om Freedom daarvan op de hoogte te stellen?
Nee, ik ga niets zelf doen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McZ7g5iNWhjUCQMdwexNDPhaQgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4A0KgQeg69BhNt2tuqSxa8j8.jpg?f=fotoalbum_large

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
badnews.nl schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:42:
[...]

Thanks! ik ga eens mailen met ze en anders als alternatief naar de FS module kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Super, het enige wat ik niet zie staan is welk soort kabel je dan gebruikt van aansluitpunt naar deze module? 😛 Dan weten we zeker dat we het goede pakken haha. En heeft zo'n module nu direct voordelen tov een kastje ertussen (ONT), buiten 1 adapter minder?

[ Voor 11% gewijzigd door tcviper op 20-12-2023 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

tcviper schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:43:
[...]

Super, het enige wat ik niet zie staan is welk soort kabel je dan gebruikt van aansluitpunt naar deze module? 😛 Dan weten we zeker dat we het goede pakken haha. En heeft zo'n module nu direct voordelen tov een kastje ertussen (ONT), buiten 1 adapter minder?
De kabel werd zonder specificaties meegeleverd door Freedom dus kan niet de juiste gegevens verstrekken.

Voordelen tja gewoon omdat het kan, we zijn tenslotte Tweakers.net 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
je krijgt van Freedom een SC-APC kabel erbij :) je zou dus bv deze kunnen bestellen (of bij een willekeurige andere shop)

https://www.fs.com/products/41918.html
Afbeeldingslocatie: https://resource.fs.com/mall/products/800x800/41918.D.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleermuis
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-12-2024

Fleermuis

42?.... 42!

Solotov schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:00:
[...]

Uit ervaring kan ik vertellen dat je de ONT niet opgestuurd krijgt. Hiervoor moet je een afspraak maken met Guidion om de ONT te laten installeren en te laten activeren. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:43
Fleermuis schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:06:
[...]

Uit ervaring kan ik vertellen dat je de ONT niet opgestuurd krijgt. Hiervoor moet je een afspraak maken met Guidion om de ONT te laten installeren en te laten activeren. 8)
Uit eigen ervaring weet ik dat het na het plaatsen van de ONT door Guidion best lang kan duren voordat je die ook echt kunt gebruiken (in mijn geval 9 dagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Fleermuis schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:06:
[...]

+ @Solotov het ligt er denk ik aan waar je zit.
Ik zit in het voorheen bekende Cambrium netwerk en kreeg de ONT gewoon opgestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleermuis
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-12-2024

Fleermuis

42?.... 42!

Mr-D. schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:45:
[...]

+ @Solotov het ligt er denk ik aan waar je zit.
Ik zit in het voorheen bekende Cambrium netwerk en kreeg de ONT gewoon opgestuurd.
Sorry, ik had misschien duidelijker moeten zijn. Ik had het over het Delta netwerk via Freedom. Op andere netwerken kan het natuurlijk anders zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaguar645
Mr-D. schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:23:
[...]

de module is uiteindelijk iets van 20 euro goedkoper bij FS vooral door de verzendkosten die je betaald bij Leolabs. Toch heb ik voor de Leox gekozen omdat ik dan een bedrijf uit de EU steun ipv een Chinees bedrijf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
Fleermuis schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:06:
[...]

Sorry, ik had misschien duidelijker moeten zijn. Ik had het over het Delta netwerk via Freedom. Op andere netwerken kan het natuurlijk anders zijn.
Daar zit ik ook. Betreft nieuwe aanleg in Delta gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ik heb Freedom ingelicht.
Ik ga ervan uit dat ik ergens in januari gebruik kan maken van glasvezel.

Of komt het voor dat ze eerst een hele wijk aansluiten en dan pas de 'glasvezel kraan' open zetten? Hoe werkt zoiets?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
whahas schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:56:
Ik heb Freedom ingelicht.
Ik ga ervan uit dat ik ergens in januari gebruik kan maken van glasvezel.

Of komt het voor dat ze eerst een hele wijk aansluiten en dan pas de 'glasvezel kraan' open zetten? Hoe werkt zoiets?
Dat zal per aanleg verschillen. Zodra de kasten staan, kunnen ze in principe iedere vezel belichten, maar of dat daadwerkelijk gebeurd is ook nog verschillend.

Heb zelf de vezel binnen liggen, maar van het vervolg via Freedom ontbreekt ieder spoor. 16 december aangevraagd en nog niet eens een indicatie gekregen wanneer ze gaan leveren of uberhaupt het vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
Wel een verbeterpuntje voor Freedom....

Kreeg melding dat alle apparatuur van het glas af moest omdat ze gingen aansluiten. Nouja prima er zit niets op want Uitgeest gaat voor het eerst op glas :P

Ik had alleen verwacht dat ze ook een berichtje zouden sturen wanneer het klaar/actief zou zijn want uiteindelijk dacht ik toch van is het nou aangesloten of niet? toch maar een even een dag of 2 gewacht en toen de ONT aangesloten om te controleren. Dat werkte uiteindelijk gewoon dus alles wel goed maar had dus qua communicatie beter gekund.

Wel al mijn SC/UPC-SC/APC kabel binnen om straks de LeoLabs mee aan te gaan sluiten die zou woensdag binnen moeten gaan komen. Als het aangesloten is kan Ziggo opgezegd worden en tot die tijd als backup lijn gaan werken :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Green.car6808
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 19:31
eymey schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:25:
[...]

Maar ook dan zou ik @Green.car6808 aanraden om er sowieso melding van te maken bij Freedom! Zelfs het onderste deel van de FTU (wat normaal iln ieder geval nog de fiberaansluiting zou moeten afdekken) is weg! Zelfs al is er niets bestaands aanwezig in huis, dan zou je toch wel verwachten dat er desnoods ergens gewoon een AON NT wordt besteld om deze leeg te halen.
Freedom heeft een monteur langsgestuurd die, inderdaad, de Genexys heeft leeggehaald zodat het er weer overheen paste. Alles in de meterkast ziet er nu weer keurig uit. De helpdesk /'support van Freedom is goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Green.car6808 op 24-12-2023 18:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 15:49
Green.car6808 schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:29:
[...]

Freedom heeft een monteur langsgestuurd die, inderdaad, de Genexys heeft leeggehaald zodat het er weer overheen paste. Alles in de meterkast ziet er nu weer keurig uit. De helpdesk /'support van Freedom is goed.
inderdaad, oprecht XS4ALL 2.0 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 18:47
Iemand anders ook een storing? Regio Veenendaal, via KPN wba. Sinds 10:00 vanmorgen geen internet. M’n SFP parameters gecheckt via UDM-Pro en er lijkt geen licht meer op mn glas te zitten (receive dB is 0.0). Bij zowel KPN als Freedom geen storing bekend.

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:32
georgeboot schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:58:
Iemand anders ook een storing? Regio Veenendaal, via KPN wba. Sinds 10:00 vanmorgen geen internet. M’n SFP parameters gecheckt via UDM-Pro en er lijkt geen licht meer op mn glas te zitten (receive dB is 0.0). Bij zowel KPN als Freedom geen storing bekend.
Storing is wel bekend bij KPN. Je hoeft niks te doen. Monteurs zijn al naar de PoP(s) gestuurd aangezien het veel klanten zijn.

Edit: betreft stroomstoring.

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 26-12-2023 12:05 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 18:47
Barre73 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:05:
[...]

Storing is wel bekend bij KPN. Je hoeft niks te doen. Monteurs zijn al naar de PoP(s) gestuurd aangezien het veel klanten zijn.

Edit: betreft stroomstoring.
Waar zie jij dat dan? Op https://www.kpn.com/service/storingen.htm krijg ik hem niet te zien op mijn postcode.

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:59

beekware

To Experience The Unexpected..

Begin deze maand overgestapt naar Freedom vanwege omzetting van Tweak naar Odido. Doehetzelf pakket met eigen router. Overstap ging prima, thuiswerken gaat ook zonder problemen.

Tevens 2 eigen domains (vanuit Google en GoDaddy) verhuist naar Freedom, "single pane of glass", dit ging ook probleemloos. Vanuit Godaddy duurde t wat langer en de DNS records moest ik opnieuw aanmaken in de freedom omgeving. MS Office 365 Family eigen domain verhuist en actief, andere domain email forwarding naar MS Office 365.

Enige wat ik me afvraag dat sommige emails niet aankomen, voornamelijk geautomatiseerde emails, bijvoorbeeld (WML Limburgs Drinkwater, jaar factuur). Vreemde hier is ww reset, account aanmaken bij WML de email wel gewoon binnenkomen (via noreply@mijnwml.nl). Het lijkt erop dat het facturatiesysteem van WML welke vorig jaar emails verstuurd via e-billing@email.wml.nl niet doorkomen. Hier moet ik verder nog even naar kijken, mocht er iemand een idee hebben... :?

|| Twitter || Instagram || PV Output ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:07

_Eend_

🌻🇺🇦

beekware schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:27:
Begin deze maand overgestapt naar Freedom vanwege omzetting van Tweak naar Odido. Doehetzelf pakket met eigen router. Overstap ging prima, thuiswerken gaat ook zonder problemen.

Tevens 2 eigen domains (vanuit Google en GoDaddy) verhuist naar Freedom, "single pane of glass", dit ging ook probleemloos. Vanuit Godaddy duurde t wat langer en de DNS records moest ik opnieuw aanmaken in de freedom omgeving. MS Office 365 Family eigen domain verhuist en actief, andere domain email forwarding naar MS Office 365.

Enige wat ik me afvraag dat sommige emails niet aankomen, voornamelijk geautomatiseerde emails, bijvoorbeeld (WML Limburgs Drinkwater, jaar factuur). Vreemde hier is ww reset, account aanmaken bij WML de email wel gewoon binnenkomen (via noreply@mijnwml.nl). Het lijkt erop dat het facturatiesysteem van WML welke vorig jaar emails verstuurd via e-billing@email.wml.nl niet doorkomen. Hier moet ik verder nog even naar kijken, mocht er iemand een idee hebben... :?
Een snelle check op mxtoolbox.com geeft aan dat mijnwml.nl via outlook.com loopt, maar email.wml.nl loopt via virtualmail.webpower.eu.

Dus misschien zit daar het probleem in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 15:15
beekware schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:27:
De email van Freedom gebruikt rspamd. Boven een bepaalde rspamd score accepteert hij de email niet. Je kan dat instellen op Mijn Freedom via E-mail account > spam filters. De URL is https://mijn.freedom.nl/mailbox/spam_rules.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:32
georgeboot schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:13:
[...]

Waar zie jij dat dan? Op https://www.kpn.com/service/storingen.htm krijg ik hem niet te zien op mijn postcode.
Sorry voor de late reactie.. Ik zag de stroomstoring in de interne KPN communicatie van het netwerkcentrum. Dat kan jij inderdaad niet zien.
En vreemd dat dit bij KPN.com niet naar boven kwam want dat zou gekoppeld moeten staan.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:15
Klein vraagje.

Ik heb nu VDSL bij Freedom, en in januari wordt het glas in de regio belicht.

Ik heb eerder op het Freedom forum gevraagd waar de glasvezel binnenkomt, en dat is de meterkast. Dat houdt in dat ik alsnog best een grote ingreep in huis moet gaan doen om ethernet van de meterkast over het huis te verdelen.

Ik ben niet helemaal tevreden over de FritzBox die mee is geleverd. Ik mis VLAN-ning erin. De rest van het huis draait op Unifi, dus dan zóu ik over kunnen stappen, maar de VDSL-fritzbox teruggeven, en zelf gaan beunen.

In die vorm:

Zouden jullie gaan voor een https://eu.store.ui.com/e...gateways/products/udm-pro, met bijbehorende GPON connector? of juist voor een MiktroTik? (https://mikrotik.com/product/l009uigs_rm)

Of zeggen jullie: zeik niet, neem de FritzBox, en trek je ethernet door? :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 15-09 11:30

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

DiedX schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:57:
Of zeggen jullie: zeik niet, neem de FritzBox, en trek je ethernet door? :)
Udm-pro is toch handig als je de rest al van Ubiquiti hebt? Hebben we hier ook, enkel helaas niet met glasvezel. En ethernet doortrekken, dat sowieso. Een keer de pijn, hopelijk jarenlang plezier ervan. Als je over een jaar alweer gaat verhuizen is het anders natuurlijk.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• Jaguar645
Helemaal live nu zonder ONT :P Was even uitzoeken hoe ik op de SFP kon inloggen vanaf mijn UXG maar dat was gelukt en serialnumber aanpassen van de GPON was dan 2 tellen werk aangezien je die uit de interface van de ONT kon halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wG1NnW6_ofGikgku0IUqs3BN2G4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JRYLcK0qFW00sQhl4pEK0CtV.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0R5a9wVthIU44fQIvfPXYXjM_7Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vLkgalQkjDZ8fmdaneJTGxtL.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFB-WO7Bgge0i-BKGJ9MfIUgllM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4mAEYiXxmHUfVNRoZcjdCNyW.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMoUsYs
  • Laatst online: 19:28
Zijn er hier toevallig meer mensen met problemen met IPv6 op een eigen router via glasvezel ?

DaMoUsYs in "IPv6 met Freedom glas"

[ Voor 26% gewijzigd door DaMoUsYs op 28-12-2023 22:43 ]

Check dit en help mee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:11
@DaMoUsYs Hier geen probleem met IPv6 via een eigen router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:17
En hele snelle check via test-ipv6.com geeft mij de indicatie dat het hier ook niet werkt. Maar ben niet zeker of het probleem intern zit.

Update:
Nu werkt het wel, zal dus gisteren wel iets anders zijn geweest.

[ Voor 21% gewijzigd door babbelbox op 29-12-2023 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rixvet
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-08 17:31
@DaMoUsYs hier ook problemen met IPv6 op eigen router (FreeBSD). Ik heb Freedom via KPN glasvezel netwerk. De Router Discovery lijkt bij mij niet goed te gaan. De ICMPv6 Router Solicitation verzoeken worden niet meer beantwoord met ICMPv6 Router Advertisement antwoorden.

Als ik als work-around de IPv6 default route handmatig instel met het adres wat ik gok/achterhaal vanuit de IPV6CP Interface Indicators (Peer) of via dhcp6c packet dumps dan werkt het wel.

Waarom die RAs niet meer gestuurd worden is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Es ff een vraagje, ik heb de fiber aangesloten binnen (kastje van ODF), krijg net email van Freedom (met mijn IP's) dat mijn verbinding per 30 januari opgeleverd moet zijn. Hoef geen monteur of modem (ONT eerst, daarna met GPON SPF module). Kan ik niet al uberhaupt aansluiten of moet ik wachten tot die datum? :P

[ Voor 5% gewijzigd door tcviper op 30-12-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
Was hier (Uitgeest) ook dat in october het kastje in de meterkast afgemonteerd werd maar het daarna nog duurde tot december voordat de aansluiting in de centrale gepatched werd...

Kreeg +- een week van te voren een dhl pakket met ONT erin en een dag of 2 van te voren de melding dat er niets op het glas aangesloten moest zijn om ze op datum x gingen aansluiten. Kreeg hier geen bericht dat ze klaar waren overigens dus dat kun je op de dag zelf gewoon proberen einde middag oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:01
tcviper schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:22:
Es ff een vraagje, ik heb de fiber aangesloten binnen (kastje van ODF), krijg net email van Freedom (met mijn IP's) dat mijn verbinding per 30 januari opgeleverd moet zijn. Hoef geen monteur of modem (ONT eerst, daarna met GPON SPF module). Kan ik niet al uberhaupt aansluiten of moet ik wachten tot die datum? :P
Afhankelijk van de exacte apparatuur kan een media convertor op een GPON netwerk er voor zorgen dat het segment down gaat. Het omgekeerde, ONT op AON netwerk geeft geen issue omdat het dan max 1 aansluiting raakt. Eerder aansluiten zou dus gewoon moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 14-09 15:21

GG85

.......

Hmm, internet klapt er zojuist uit.
PPPoE error: Timeout
volgens de Fritzbox.

edit: ~10min later zijn we er weer

[ Voor 49% gewijzigd door GG85 op 02-01-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb ook een los of signal sinds vanochtend in Almere… :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
Hier ook, almere oostvaarders.
Was alles al aan het nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Alles komt nu net weer terug… Hopelijk blijft het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
Ik zag ook op allestoringen een mega piek bij odido.

Hier werkt het weer, kan ik verder werken zonder naar kantoor te hoeven…:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:11
Vraag over overstap van caiway/delta naar freedom. Van aon/gpon naar xgspon. Waar gaat de glasvezel in als ik overstap??
Wordt er een bridgemodem Nokia XS-010X-Q geleverd of gaat ie direct in het Fritzbox router.

Als ik website van freedom volg “krijg” ik een Fritzbox router met xgspon glasvezel mogelijkheid. Echter op dit forum en andere forms krijgen sommige mensen een echte xgspon bridgemodem, namelijk de Nokia XS-010X-Q en de fritzbox.

Dus wat is het? Wat zijn jullie ervaringen?
De bridge modem xs010xq is fijn, want dan kan je alles er achter knopen. De fritzbox is ook fijn, want een “echte” router.
Beide is in mijn ogen overkill, dan kan ik beter de bridgemodem gebruiken en mijn huidige pfsense bak blijven gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredF
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-07 21:15
internet4me schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:36:
Vraag over overstap van caiway/delta naar freedom. Van aon/gpon naar xgspon. Waar gaat de glasvezel in als ik overstap??
Wordt er een bridgemodem Nokia XS-010X-Q geleverd of gaat ie direct in het Fritzbox router.

Als ik website van freedom volg “krijg” ik een Fritzbox router met xgspon glasvezel mogelijkheid. Echter op dit forum en andere forms krijgen sommige mensen een echte xgspon bridgemodem, namelijk de Nokia XS-010X-Q en de fritzbox.

Dus wat is het? Wat zijn jullie ervaringen?
De bridge modem xs010xq is fijn, want dan kan je alles er achter knopen. De fritzbox is ook fijn, want een “echte” router.
Beide is in mijn ogen overkill, dan kan ik beter de bridgemodem gebruiken en mijn huidige pfsense bak blijven gebruiken.
Via Freedom wordt er een Fritzbox 7590 geleverd. Op de dag van oplevering/migratie wordt er door een Guidion monteur een Nokia XS-010X-Q geinstalleerd en geactiveerd.
Hier ligt de Fritzbox in de kast, ik gebruik naar volle tevredenheid een opnsense firewall die via een ethernetkabel rechtstreeks is aangesloten op de Nokia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:11
FredF schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:50:
[...]

Via Freedom wordt er een Fritzbox 7590 geleverd. Op de dag van oplevering/migratie wordt er door een Guidion monteur een Nokia XS-010X-Q geinstalleerd en geactiveerd.
Hier ligt de Fritzbox in de kast, ik gebruik naar volle tevredenheid een opnsense firewall die via een ethernetkabel rechtstreeks is aangesloten op de Nokia.
Thnx. Beetje raar en onduidelijk van freedom.
Nu wordt het een beetje gokken. Krijg ik de bridgemodem ook?

De keuze zou makkelijker zijn, als je de freedom huur router ongeopend terug kan sturen, als ik toch de bridgemodem krijg. Heeft iemand daar ervaring mee?

Edit: het is duidelijk waar de onduidelijkheid vandaan komt. Freedom zegt dat de geleverde fritzbox speciaal voor glasvezel is. Waar ik dom genoeg vanuit ging en de aanname deed dat daar een spf+ slot inzat en/of de speciale xgspon aansluiting bij zat. Echter het is gewoonweg een domme router zonder spf+ en/of glasvezel slot. 8)

[ Voor 19% gewijzigd door internet4me op 03-01-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredF
internet4me schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:57:
[...]

Thnx. Beetje raar en onduidelijk van freedom.
Nu wordt het een beetje gokken. Krijg ik de bridgemodem ook?
Daar ga ik wel van uit, Guidion wordt aangestuurd door Delta, de Nokia is dus van Delta, niet van Freedom.
De keuze zou makkelijker zijn, als je de freedom huur router ongeopend terug kan sturen, als ik toch de bridgemodem krijg. Heeft iemand daar ervaring mee?
Geen ervaring mee, je zou de helpdesk eens kunnen bellen/mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
Opnieuw eruit? Of ben ik dit keer zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oktopus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:59
badnews.nl schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:35:
Opnieuw eruit? Of ben ik dit keer zelf?
Hier ook... Almere 1318

Object reference not set to an instance of an object

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 19:31
Hier ook. 1313 Almere. LOS lampje op de ONT knippert rood. Update: Carrier lijkt weer up maar zie in de Fritzbox log dat DHCP mislukt. DHCP renew of Fritzbox restart. Verbinding is weer terug.

[ Voor 57% gewijzigd door Green.car6808 op 02-01-2024 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oktopus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:59
En weer up...

Object reference not set to an instance of an object

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Ik zie in mijn Fritzbox ook dat ik nu al 2 keer de verbinding ben kwijtgeraakt rond 11.45 en 17.30, geen idee waar het issue is maar ik zit op het (voormalige) Cambrium netwerk, sommige lijken op het fiber crew netwerk te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
Inderdaad, hier fiber crew netwerk, 1335.
Net overgestapt, nog geen 3 weken nu, dus ik dacht al .. 2x een netwerk issue, en hiervoor bij Tweak eigelijk nooit …

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjhilbrink
Helaas niet alleen bij freedom. Ook tweak/Odido/Jonaz en netrebel lijkt er last van te hebben.
Nergens echter te vinden waar de storingen vandaan komen.

Of zouden ze stiekem allemaal een Odido lijn gebruiken?

[ Voor 18% gewijzigd door rjhilbrink op 02-01-2024 18:07 ]

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
rjhilbrink schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:06:
Helaas niet alleen bij freedom. Ook tweak/Odido/Jonaz en netrebel lijkt er last van te hebben.
Nergens echter te vinden waar de storingen vandaan komen.

Of zouden ze stiekem allemaal een Odido lijn gebruiken?
Misschien delen ze dezelfde backhaul leverancier, de spullen zullen een of ander shared data center in/rond Amsterdam staan maar niemand gaat daar zelf fiber naartoe leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je een rood LOS lampje had en alle operators in dat gebied eruit lagen dan vermoed ik dat er sprake was van stroomuitval in de wijkcentrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resma
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-08 20:56
badnews.nl schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:58:
Inderdaad, hier fiber crew netwerk, 1335.
Net overgestapt, nog geen 3 weken nu, dus ik dacht al .. 2x een netwerk issue, en hiervoor bij Tweak eigelijk nooit …
Precies mijn reactie... Ook van Tweak naar Freedom en hup twee storingen in drie weken. Niet echt een mooi visitekaartje (afgezien van de troubles bij de overstap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

resma schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Precies mijn reactie... Ook van Tweak naar Freedom en hup twee storingen in drie weken. Niet echt een mooi visitekaartje (afgezien van de troubles bij de overstap).
zit ook in 1335 nog geen enkele hapering gehad.
en ik zit er nu ook 3 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resma
Mr-D. schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:53:
[...]

zit ook in 1335 nog geen enkele hapering gehad.
en ik zit er nu ook 3 weken.
Ik zit in 1333. Gisteren tweemaal onderbreking. Ik zit op GPON (Fiber Crew).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

resma schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:57:
[...]

Ik zit in 1333. Gisteren tweemaal onderbreking. Ik zit op GPON (Fiber Crew).
ik zit ook op hetzelfde netwerk op gpon met meijn eigen SFP connector.
misschien het verschil ik gebruik niet de DNS van Freedom maar mijn eigen DNS.
en als je even terug leest staan daar volgens mij wa problemen met hun DNS.

dit geld mischien dan ook wel voor @badnews.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resma
Mr-D. schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:59:
[...]

Dat is het eerste dat ik ga aanpassen; Cloudflare DNS & Google DNS instellen. Welke SFP connector heb jij in gebruik? Ik gebruik nu nog de Fritz van Freedom, maar wil eigenlijk mijn Omada netwerk ook van een bijbehorende router gaan voorzien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

resma schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:03:
[...]

Dat is het eerste dat ik ga aanpassen; Cloudflare DNS & Google DNS instellen. Welke SFP connector heb jij in gebruik? Ik gebruik nu nog de Fritz van Freedom, maar wil eigenlijk mijn Omada netwerk ook van een bijbehorende router gaan voorzien...
zie hier en als je even terug leest zie ik dat iemand anders een andere gebruikt.
dus ga voor je eigen voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjhilbrink
resma schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Zoals al eerder opgemerkt was de storing bij meerdere (alle) providers in dezelfde postcode gebieden. ( zit zelf 1318)
Aangezien er geen meldingen zijn gemaakt zal dit een locaal probleem zijn geweest. Als je bij Tweak was gebleven had je dezelfde storingen gehad. (of Odido of Jonaz of Netrebel etc etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Mr-D. schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:59:
[...]

Ik heb ook tweemaal een onderbreking gehad, maar wel een loss of signal op m'n ONT.

Verder gebruik ik een Pihole met OpenDNS.

Zal vrijwel zeker iets op het Fibercrew netwerk zijn geweest, maar wat, geen idee. Misschien een slordige monteur of stroomonderbreking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

@Gravit0n
Als ik het bericht boven jouw bericht lees lijkt het erop dat iedereen het had.

Zie zo 1,2,3 niets in mijn logs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Weet iemand toevallig hoe ver Freedom is met zijn tests voor glasvezel op het netwerk van Delta?

Uiteindelijk krijg ik automatisch bericht wanneer het netwerk geschikt is voor hun toepassingen. Daar kan ik ook wel op wachten. Alleen had ik nog bepaalde activiteiten gepland met betrekking tot glasvezel. :)

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredF
whahas schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:48:
Weet iemand toevallig hoe ver Freedom is met zijn tests voor glasvezel op het netwerk van Delta?

Uiteindelijk krijg ik automatisch bericht wanneer het netwerk geschikt is voor hun toepassingen. Daar kan ik ook wel op wachten. Alleen had ik nog bepaalde activiteiten gepland met betrekking tot glasvezel. :)
Je kunt je al voorinschrijven, alleen worden niet alle orders direct doorgezet naar delta, gaat per batches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Oh, ik heb al maanden een pre order lopen hoor. 😎

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03
  • Registratie: December 2005

shinchan03

Niels

Vandaag zouden ze mij aansluiten. Ik heb de nieuwe media converter gehangen en kabels aangesloten, maar helaas begint op de converter het rode lampje te knipperen (LOS).

Ik heb geen bevestiging gekregen van aansluiten vandaag, krijg je die? Morgen maar eens bellen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Vooralsnog loopt het - naar mijn mening - wat rommelig bij Freedom.
Maand geleden een mail gehad:
Goed nieuws! De datum van je internetaansluiting staat gepland op: 09 januari 2024.

Je bestelling is helemaal compleet. Wij gaan nu aan de slag om je internetverbinding op de geplande datum op te leveren. De aansluiting staat gepland op: 09 januari 2024.

De datum van je internetaansluiting staat voor nu gepland op: 09 januari 2024. Let op: dit betreft nog niet de definitieve datum. Op 09 januari 2024 ontvang je van ons een mailtje met de definitieve datum waarop je internetaansluiting gepland staat.
... en dat vind ik best vaag, want: komt er nu vandaag iemand langs? En heb er nog geen mail over gehad over de definitieve datum.
Heb wel vorige week een pakketje gehad met de media converter, maar ben daar maar van af gebleven - ik neem eigenlijk aan dat er iemand komt die dit aansluit... maar, rommelig zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shinchan03
  • Registratie: December 2005

shinchan03

Niels

@vanaalten volgens mij komt er niemand langs voor de media converter, deze moet je zelf aansluiten.

Hier ook rommelig begonnen. Gisteren zouden ze opleveren, maar helemaal geen bericht gehad. Wel 's avonds maar even proberen door de mediaconverter aan te sluiten en te kijken of het werkt, maar het rode lampje begon te knipperen op de Huawei. Vandaag gebeld en ze geven aan dat het aansluiten door de door hen ingeschakelde partij niet goed is gelukt, helaas krijg je daar ook geen bericht van.

Nu geven ze aan "ernaar te gaan kijken, hopelijk vandaag" en wordt per e-mail op de hoogte gehouden. Ik ben benieuwd hoe lang dat gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

vanaalten schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:50:
Vooralsnog loopt het - naar mijn mening - wat rommelig bij Freedom.
Maand geleden een mail gehad:

[...]

... en dat vind ik best vaag, want: komt er nu vandaag iemand langs? En heb er nog geen mail over gehad over de definitieve datum.
Heb wel vorige week een pakketje gehad met de media converter, maar ben daar maar van af gebleven - ik neem eigenlijk aan dat er iemand komt die dit aansluit... maar, rommelig zo.
ik zou gewoon bellen met ze.

Pagina: 1 ... 64 ... 80 Laatste