[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 65 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:11
shinchan03 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:59:
@vanaalten volgens mij komt er niemand langs voor de media converter, deze moet je zelf aansluiten.

Hier ook rommelig begonnen. Gisteren zouden ze opleveren, maar helemaal geen bericht gehad. Wel 's avonds maar even proberen door de mediaconverter aan te sluiten en te kijken of het werkt, maar het rode lampje begon te knipperen op de Huawei. Vandaag gebeld en ze geven aan dat het aansluiten door de door hen ingeschakelde partij niet goed is gelukt, helaas krijg je daar ook geen bericht van.

Nu geven ze aan "ernaar te gaan kijken, hopelijk vandaag" en wordt per e-mail op de hoogte gehouden. Ik ben benieuwd hoe lang dat gaat duren.
Als dit over de belichter delta fiber gaat. Dan komt er zeker iemand langs voor het aansluiten van het modem.
Gisteren nog specifiek gesproken met freedom hierover. Icm “geen router” optie. Anco ‘s antwoord: guidion komt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:01

shinchan03

Niels

In mijn geval gaat het om E-Fiber (open dutch fiber) en er is in ieder geval nergens gecommuniceerd dat er iemand langs zou komen. Ik ben in ieder geval benieuwd hoe het nu gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-09 12:45

Mr-D.

interpunctie? no hero here

shinchan03 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:54:
In mijn geval gaat het om E-Fiber (open dutch fiber) en er is in ieder geval nergens gecommuniceerd dat er iemand langs zou komen. Ik ben in ieder geval benieuwd hoe het nu gaat lopen.
Heb je ze al gebeld?

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:32
shinchan03 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:54:
E-Fiber is geen belichter. Dat zou dan bijvoorbeeld Trinet, Glasoperator etc. zijn. Dat werd al bij de bestelling aangegeven als het goed is (en anders bij de PC check)

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03

shinchan03

Niels

Ja, ze gaan mij per e-mail op de hoogte houden gaven ze aan.
Barre73 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:22:
[...]

E-Fiber is geen belichter. Dat zou dan bijvoorbeeld Trinet, Glasoperator etc. zijn. Dat werd al bij de bestelling aangegeven als het goed is (en anders bij de PC check)
Even gekeken, bij de aanvraag staat als belichter: Fiber Operator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

shinchan03 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:07:
[...]

Ja, ze gaan mij per e-mail op de hoogte houden gaven ze aan.
maar ze konden niet zeggen of het vandaag ging gebeuren?

ik had die dag ook gebeld en ze zeiden dat het die dag ook echt ging gebeuren (heb zelf niemand over de vloer gehad)
en dat ik dan ook echt in de patchkast om ging.

later heb idd een mail gekregen met gefeliciteerd je hebt nu internet van Freedom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:53
Mr-D. schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:18:
[...]

ik zou gewoon bellen met ze.
Nou heb ik er even geen haast mee, want het is hier in huis vandaag al rommelig genoeg. Daarbij laat ik Ziggo gewoon doorlopen tot Freedom goed werkt, dus als het later wordt is dat geen probleem. Afhankelijk van hoe het loopt ga ik er later deze week eens achteraan.

Maar dit is gewoon rommelig. Vier weken geleden heb ik ook een ticket aangemaakt met wat vragen over dit proces (en de vragen die hun mailtje opwekte) en daar ook nog geen reactie op gehad. Van een provider die qua prijs best duur is, verwacht ik eigenlijk wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

vanaalten schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:15:
[...]

Nou heb ik er even geen haast mee, want het is hier in huis vandaag al rommelig genoeg. Daarbij laat ik Ziggo gewoon doorlopen tot Freedom goed werkt, dus als het later wordt is dat geen probleem. Afhankelijk van hoe het loopt ga ik er later deze week eens achteraan.

Maar dit is gewoon rommelig. Vier weken geleden heb ik ook een ticket aangemaakt met wat vragen over dit proces (en de vragen die hun mailtje opwekte) en daar ook nog geen reactie op gehad. Van een provider die qua prijs best duur is, verwacht ik eigenlijk wel beter.
Ik had die luxe niet, ik ging van glas naar glas, en van aon naar gpon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03

shinchan03

Niels

Mr-D. schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:09:
[...]

maar ze konden niet zeggen of het vandaag ging gebeuren?

ik had die dag ook gebeld en ze zeiden dat het die dag ook echt ging gebeuren (heb zelf niemand over de vloer gehad)
en dat ik dan ook echt in de patchkast om ging.

later heb idd een mail gekregen met gefeliciteerd je hebt nu internet van Freedom.
Het zou gisteren al zijn aangesloten, maar dat is kennelijk niet goed gebeurd, er zou iets niet goed zijn gegaan in de wijkkast. Ze gingen hun best doen om het vandaag opgelost te krijgen, maar ze konden geen garantie geven. Ik word per e-mail op de hoogte gehouden (tot nu toe nog niets vernomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-07 10:58
vanaalten schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:50:
Vooralsnog loopt het - naar mijn mening - wat rommelig bij Freedom.
Maand geleden een mail gehad:

[...]

... en dat vind ik best vaag, want: komt er nu vandaag iemand langs? En heb er nog geen mail over gehad over de definitieve datum.
Heb wel vorige week een pakketje gehad met de media converter, maar ben daar maar van af gebleven - ik neem eigenlijk aan dat er iemand komt die dit aansluit... maar, rommelig zo.
Dat iets gepland staat voor een bepaalde datum wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk op die datum gebeurt.
Op zich mag je dan wel weer een nieuwe schatting krijgen, dat dan weer wel.
Toen ik zo'n mailtje kreeg beschouwde ik het puur als een bevestiging van mijn pre-order.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
vanaalten schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:50:
Vooralsnog loopt het - naar mijn mening - wat rommelig bij Freedom.
Maand geleden een mail gehad:

[...]

... en dat vind ik best vaag, want: komt er nu vandaag iemand langs? En heb er nog geen mail over gehad over de definitieve datum.
Heb wel vorige week een pakketje gehad met de media converter, maar ben daar maar van af gebleven - ik neem eigenlijk aan dat er iemand komt die dit aansluit... maar, rommelig zo.
Wat staat er in de bestelbevestiging die je ooit hebt gehad. Met of zonder monteur?
Kans is groot dat wanneer je het zelf aansluit het gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
purge schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:56:
[...]

Wat staat er in de bestelbevestiging die je ooit hebt gehad. Met of zonder monteur?
Kans is groot dat wanneer je het zelf aansluit het gewoon werkt.
De bestelbevestiging even teruggezocht maar daar staat niets in over monteur (maar, zo uit m'n geheugen, heb ik zonder monteur ergens gekozen).
Maar goed, het was voor mij niet helemaal duidelijk, want:
https://helpdesk.freedom.nl/handleiding-huawei-ont-glasvezel
"De glasvezelkabels en connectoren zijn erg kwetsbaar, vandaar dat het aansluiten van de glasvezelverbinding over het algemeen wordt gedaan door een monteur die ervaring heeft met het aansluiten van glasvezelverbindingen"
...waarbij ik dus voor een eigen modem/router heb gekozen, dus had hierom de verwachting dat er nog steeds iemand zou komen puur om de ONT op te hangen een aan te sluiten op het glasvezelpunt.

Maar goed, vanochtend even snel de ONT opgehangen, aangesloten op de glasvezel en op de WAN2 poort van mijn Ubiquity USG router. En na wat configuratie krijg ik in elk geval al een IPv4 adres op de WAN2 poort, dus dat lijkt allemaal inderdaad te werken. Vanavond, als ik thuis ben en er verder niemand van een werkende verbinding afhankelijk is, eens kijken of ik het helemaal in gebruik kan nemen. :)

Maar goed, heb gisteren of vandaag verder geen mail van Freedom gehad ter bevestiging, da's wel wat teleurstellend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03

shinchan03

Niels

Mij hebben ze aan de telefoon wel verteld dat als je geen bevestiging hebt gehad het niet (succesvol) is aangesloten. Inmiddels is het alweer woensdag einde dag en nog steeds niet gehoord. Ik sta op dit moment alweer in een wachtrij van 20 minuten om nog telefonisch te woord gestaan te worden. De start is teleurstellend, waar ik juist niet naar Odido was gegaan vanwege de bedenkelijke reputatie, maakt Freedom het ook nog niet waar.

"Consumentenbond beste uit de test" heb ik helaas nog niet mogen ervaren.

Update:
Het antwoord was: we doen ons best, maar zijn afhankelijk van andere partijen. We hadden nog geen update dus daarom hebben we u nog niks laten weten. Wanneer wel, dat weten ze ook niet te vertellen.

[ Voor 17% gewijzigd door shinchan03 op 10-01-2024 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervee
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:51
Ik wil niets goed praten en zit zelf ook in een wat onduidelijke onboarding, maar ik denk serieus dat ze het echt druk hebben met Tweak overstappers en alle achterliggende netwerk verschuivingen. En dan ook nog rond de eindejaars-ellende...

De reacties die ik kreeg waren redelijk vlot, netjes en kundig dus ik heb nog steeds veel vertrouwen in de kennis en kunde van de mensen bij Freedom.

Uiteindelijk als het wat rustiger is zal hopelijk ook de positieve kant van het verhaal naar boven komen. Meer klanten, dus meer inkomen en een (nog) sterkere ISP die het anders doet.

/hope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreeTweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-04 15:13
shinchan03 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:15:
Mij hebben ze aan de telefoon wel verteld dat als je geen bevestiging hebt gehad het niet (succesvol) is aangesloten. Inmiddels is het alweer woensdag einde dag en nog steeds niet gehoord. Ik sta op dit moment alweer in een wachtrij van 20 minuten om nog telefonisch te woord gestaan te worden. De start is teleurstellend, waar ik juist niet naar Odido was gegaan vanwege de bedenkelijke reputatie, maakt Freedom het ook nog niet waar.

"Consumentenbond beste uit de test" heb ik helaas nog niet mogen ervaren.

Update:
Het antwoord was: we doen ons best, maar zijn afhankelijk van andere partijen. We hadden nog geen update dus daarom hebben we u nog niks laten weten. Wanneer wel, dat weten ze ook niet te vertellen.
Momenteel zijn de wachttijden aan de telefoon en email inderdaad te lang en zijn druk bezig met een heel project om dit te verbeteren en het opleiden van mensen.

Tevens is het zo dat het inderdaad soms lastig is om te zien of iets is opgeleverd. Hiervoor moeten we een bericht krijgen dat de patch is gezet of de monteur klaar is en deze komen soms met veel vertraging binnen. Op dat moment triggert dat allerlei systemen om de order definitief af te ronden, inclusief communicatie.

Ook kijken we of er verkeer op een lijn actief wordt, dit kan ook een trigger zijn.

Zelf zit ik ook in een oplevering via Open Dutch Fiber, hier zien we ook nog wel wat verbeterpunten in het proces met het aanleggen van de huisaansluiting. Bij mij is deze maandag aangelegd maar door VWT (VolkerWesselTelecom) nog niet gereed gemeld en dus stopt het daar en kunnen we niets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vanaalten
...en ondanks dat de oplevering nog niet is bevestigd door Freedom, heb ik hier wel een prima werkende verbinding met een up/download van ruim 800Mbit/s (en hoogstwaarschijnlijk begrensd door de USG router). Vooralsnog heb ik Ziggo als failover ingesteld, even kijken of het komende dagen goed blijft werken. :)

@FreeTweak ik kan het wel erg waarderen dat er hier iemand van Freedom meekletst, dat beetje openheid vind ik wel fijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03

shinchan03

Niels

Het druk hebben kan ik begrip voor hebben, maar zeggen dat je gaat aansluiten op een bepaalde datum, dat niet voor elkaar krijgen en niet over communiceren maakt het heel vervelend. Als je dan het gevoel krijgt dat je info moet halen ipv dat je op de hoogte wordt gehouden maakt het niet beter.

@FreeTweak wel dank voor je reactie, dat geeft in ieder geval wat duiding aan de situatie.

Ik ben zelf bezig met een scriptie voor een opleiding (naast mijn baan), dus het zorgt voor frictie, omdat ik en moeilijker vooruit kan en de niet soepele overgang ook weer extra energie kost. Hopelijk weten ze het spoedig op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03

shinchan03

Niels

FreeTweak schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:10:
Op dat moment triggert dat allerlei systemen om de order definitief af te ronden, inclusief communicatie.
Om hier nog even op in te halen: communiceren als iets niet (tijdig) is gelukt is minstens zo belangrijk dat iets wel is gelukt. Misschien dat je dat nog ergens in de organisatie als tip mee kan geven.

En nu slinger ik de hotspot maar weer even aan, al gaat dat wel hard zo...

[ Voor 8% gewijzigd door shinchan03 op 10-01-2024 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:17
Meer mensen last van een storing (1911)?
Sinds 4:10 vannacht is m'n pppoe sessie down.
Gisteren ok al twee tot driemaal kortstondig een onderbreking ervaren, maar dat was heel kort (< 30 sec).

Update:
Sinds 8:10 weer online

[ Voor 8% gewijzigd door babbelbox op 11-01-2024 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

babbelbox schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 06:52:
Gisteren ok al twee tot driemaal kortstondig een onderbreking ervaren, maar dat was heel kort (< 30 sec).

Update:
zou dit mogelijk zijn?

Begintijd: donderdag 11 januari 2024 00.00
In de nacht van woensdag 10 januari op donderdag 11 januari worden er onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan het core netwerk. In verband met onderhoud kan er een onderbreking plaatsvinden plaatsvinden op de internetverbindingen.
Technici werken hard om het onderhoud zo kort mogelijk te laten duren. Het onderhoud start om 00.00. De verwachting is dat dit ongeveer 2 uur zal duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeTweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-04 15:13
babbelbox schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 06:52:

Update:
Vannacht heeft inderdaad, zoals aangekondigd, onderhoud plaatsgevonden. Dat heeft kunnen leiden tot onderbrekingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBW
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-08 07:28
Inderdaad kleine onderbreking tussen 00:00 en 01:00. Niks om 04:00.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRoopsb0I_vOUqGHVC0wXSA-qvo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GA5nm2US5uKBFAHBXUJNn2nA.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
Mr-D. schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:13:
[...]

zou dit mogelijk zijn?

Begintijd: donderdag 11 januari 2024 00.00
In de nacht van woensdag 10 januari op donderdag 11 januari worden er onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan het core netwerk. In verband met onderhoud kan er een onderbreking plaatsvinden plaatsvinden op de internetverbindingen.
Technici werken hard om het onderhoud zo kort mogelijk te laten duren. Het onderhoud start om 00.00. De verwachting is dat dit ongeveer 2 uur zal duren.
Die melding had ik inderdaad ook gezien, maar dat zou tussen 0:00 en 2:00 zijn, met iets na 2 een melding dat het langer zou duren en rond 2:30 geloof ik de melding dat het klaar zou zijn. Ik gebruik een GPON SFP in m'n MikroTik en die gaf een tijd van 4:10 last link down. Verder geen eerdere down meldingen rond 2:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:32
Hier ook 1911 en gisteren verschillende keren kleine onderbrekingen gehad en vannacht ook tot iets van die tijd. Volgens mij zag ik dat mijn GPON module wel gewoon online was maar de PPOE sessie niet online kwam.... uiteindelijk een rebootje gedaan en toen was alles weer online

[edit]

ik dacht voor de onderbrekingen overdag overigens dat er wellicht gewoon wat in de centrale verkeerd geprikt zou zijn ofzo :P

[ Voor 20% gewijzigd door Jaguar645 op 11-01-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
Voor zover ik kon zien is het licht er altijd op gebleven en was het alleen de pppoe-sessie die verbrak.
Tot 2 maal kort gisteren overdag en dus voor een uur of 4 vanmorgen vroeg.
Toen ik ontdekte dat de pppoe-sessie down was de SFP een keer disabled, daaraan kon ik zien dat het licht er niet eerder al af was geweest. Na re-enable van de SFP kwam er geen verbetering en ook een reboot van de complete router gaf geen verschil. Uiteindelijk iets na 8 uur vanzelf weer ppppoe up en het hele zooitje was weer online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 21:29

page404

Website says no

Volgende week gaat het gebeuren, overstap van Odido naar Freedom. Die opzegging was uit protest vanwege de slechte service van Odido. Dat Freedom VEEL duurder is neem ik maar op de koop toe.
Voordeel is wel dat ik straks een fatsoenlijke modem heb. Het lijkt me zeer handig om een VPN in te stellen en andere instellingen wat makkelijker te kunnen configureren dan op de Zyxel.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 15:49
@page404 ja, daarom ben ik 1,5 jaar terug ook over gestapt van XS4ALL naar freedom omdat KPN zonodig de boel moest slopen, ben er dik vet tevreden over kan ik je melden :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03

shinchan03

Niels

shinchan03 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:21:
Vandaag zouden ze mij aansluiten. Ik heb de nieuwe media converter gehangen en kabels aangesloten, maar helaas begint op de converter het rode lampje te knipperen (LOS).

Ik heb geen bevestiging gekregen van aansluiten vandaag, krijg je die? Morgen maar eens bellen in ieder geval.
Gelukkig sinds deze middag signaal op de lijn en heb ik weer internet. Met de hotspot aan vliegen de GB's je toch wel om de oren.

Het enige wat me nog niet duidelijk is: ik heb nooit een mail gehad over logingegevens voor MijnFreedom of het Freedom emailadres, weet iemand hoe je daarop kan inloggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
shinchan03 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:55:
[...]

Gelukkig sinds deze middag signaal op de lijn en heb ik weer internet. Met de hotspot aan vliegen de GB's je toch wel om de oren.

Het enige wat me nog niet duidelijk is: ik heb nooit een mail gehad over logingegevens voor MijnFreedom of het Freedom emailadres, weet iemand hoe je daarop kan inloggen?
Ik dacht dat dit mogelijk was zodra de order geaccepteerd was en de incasso geregeld, lang voor feitelijke levering dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03

shinchan03

Niels

Waar doel je precies op met "dit"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:08
shinchan03 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:36:
Waar doel je precies op met "dit"?
Vanuit begrijpend lezen (ik ben niet @joop99):
shinchan03 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:55:
Dus "dit" refereert naar "inloggen op MijnFreedom of het Freedom emailadres".

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 12-01-2024 16:42 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03

shinchan03

Niels

Ik ga wel een mail wagen naar de helpdesk mail van Freedom, want ik heb nergens logingegevens ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
shinchan03 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:00:
Ik ga wel een mail wagen naar de helpdesk mail van Freedom, want ik heb nergens logingegevens ontvangen.
Ik heb die bij de eerste aanvraag cq aanmelding zelf moeten aanmaken. Deze werd ook bevestigd via e-mail.
Een zogenaamde verplichte stap bij het aanmeld proces.

[ Voor 7% gewijzigd door internet4me op 12-01-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
internet4me schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:17:
[...]

Ik heb die bij de eerste aanvraag cq aanmelding zelf moeten aanmaken. Deze werd ook bevestigd via e-mail.
Een zogenaamde verplichte stap bij het aanmeld proces.
Dit was ook wat ik bedoelde, daar mee kun je op de portal inloggen en het is je eerste email adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 22:36
Nou we zijn inmiddels 2 weken verder, en nog altijd NUL communicatie vanuit Freedom. 16 december aangevraagd en we zitten inmiddels op 14 januari, en buiten het mailtje met bevestiging van het jaarcontract nog niks gehoord vanuit Freedom. Geen indicatie, geen status niks.

Op het forum van Freedom een interessante woordenwisseling gehad met o.a. een van de medewerkers van Freedom, maar als puntje bij paaltje komt wordt er gewoon gewezen naar netwerkbeheerder (Delta in mijn geval). Oplossen ho maar.

Ik geef het nog een weekje of 2 en anders ga ik denk echt bij een andere provider op de Delta lijn een abonnement pakken, want dit slaat nergens op, nog nooit meegemaakt zo slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Van wat ik begrepen heb, ook uit communicatie met Freedom, ligt dit echt aan Delta hoor.

Aangezien ik nu ook al Freedom heb en daar heel tevreden over ben en ik het bedrijf graag steun, heb ik geduld en zie ik wel wanneer de problemen met Delta opgelost zijn.
Ik heb er nog steeds geen spijt van dat ik mijn contract met Delta geannuleerd heb. Zelfs ook al zou het mij nu goed uitkomen om glasvezel te testen in verband met Cloud Gaming.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busk07
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 16:20
Is er iemand die al op het oude netwerk van Fiber Operator aangesloten is? Ik heb op 15 december besteld/een preorder gedaan. Ik snap uiteraard dat dit duurt en vast goed komt, maar des te langer het duurt des te zenuwachtiger word ik dat Tweak (Odido) alles stopzet zonder communicatie en ik zonder internet kom te zitten (heb het nodig want ik werk remote)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ik ben deze week overgestapt van TriNed (Fiber Operator) naar Freedom (Fiber Operator) in Eindhoven. Ik had voor TriNed een Huawei GPON ONT (met coax uitgang voor DVB-C) met FritzBox 7530 als router. Nu een FritzBox 5530 met GPON SFP.

Bedoel je dit GPON FO netwerk met het “oude netwerk” van Fiber Operator?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
Solotov schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:17:
Nou we zijn inmiddels 2 weken verder, en nog altijd NUL communicatie vanuit Freedom. 16 december aangevraagd en we zitten inmiddels op 14 januari, en buiten het mailtje met bevestiging van het jaarcontract nog niks gehoord vanuit Freedom. Geen indicatie, geen status niks.

Op het forum van Freedom een interessante woordenwisseling gehad met o.a. een van de medewerkers van Freedom, maar als puntje bij paaltje komt wordt er gewoon gewezen naar netwerkbeheerder (Delta in mijn geval). Oplossen ho maar.

Ik geef het nog een weekje of 2 en anders ga ik denk echt bij een andere provider op de Delta lijn een abonnement pakken, want dit slaat nergens op, nog nooit meegemaakt zo slecht.
Ik zit er anders in. Ook ik heb delta/caiway en een pre order bij freedom afgesloten.

ECHTER: er is duidelijk gecommuniceerd dat ze de aansluitdatum niet weten. Dat ze eerst aanmeldingen verzamelen en in batches overzetten. Dat de testgroep met overgang van delta/caiway naar freedom zeer slecht ging vanwege slechte communicatie vanuit Delta. (Zo ken ik delta/caiway ook). Dat ze per batch zorgen dat iedereen over is voordat ze een nieuwe batch overzetten.

Al met al duidelijk en goed gecommuniceerd vooraf. Misschien dat sommige mensen elke week een statusbericht willen maar ik niet.

Ik verwacht dat de wachttijd wel veel langer kan zijn. I.p.v. weken, enkele maanden.
Leuk is het niet maar naar verwachting. (Door delta fiber)

[ Voor 5% gewijzigd door internet4me op 14-01-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
internet4me schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:29:
[...]

Ik zit er anders in. Ook ik heb delta/caiway en een pre order bij freedom afgesloten.

ECHTER: er is duidelijk gecommuniceerd dat ze de aansluitdatum niet weten. Dat ze eerst aanmeldingen verzamelen en in batches overzetten. Dat de testgroep met overgang van delta/caiway naar freedom zeer slecht ging vanwege slechte communicatie vanuit Delta. (Zo ken ik delta/caiway ook). Dat ze per batch zorgen dat iedereen over is voordat ze een nieuwe batch overzetten.

Al met al duidelijk en goed gecommuniceerd vooraf. Misschien dat sommige mensen elke week een statusbericht willen maar ik niet.

Ik verwacht dat de wachttijd wel veel langer kan zijn. I.p.v. weken, enkele maanden.
Leuk is het niet maar naar verwachting. (Door delta fiber)
Behalve dat mijn aansluiting al lang gereed is gemeld, en als ik nu bij Delta zelf afsluit (wat ik niet wil doordat de kwaliteit van het netwerk zelf nog niet optimaal is) of bijv Odido (zelf probleem als Delta) ik morgen mn pakket al heb liggen en kan aansluiten.
Als ze dan zouden zeggen ja we doen het in pre-order batches en je bent niet aan de beurt, prima. Dan is dat duidelijke communicatie. Maar ik heb nu 3x een medewerker gesproken en die zeggen alledrie dat ze op Delta aan het wachten zijn, waarbij Delta Networks meldt dat zij dit al lang hebben doorgegeven. Zeg het maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Solotov schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:27:
[...]

Behalve dat mijn aansluiting al lang gereed is gemeld, en als ik nu bij Delta zelf afsluit (wat ik niet wil doordat de kwaliteit van het netwerk zelf nog niet optimaal is) of bijv Odido (zelf probleem als Delta) ik morgen mn pakket al heb liggen en kan aansluiten.
Als ze dan zouden zeggen ja we doen het in pre-order batches en je bent niet aan de beurt, prima. Dan is dat duidelijke communicatie. Maar ik heb nu 3x een medewerker gesproken en die zeggen alledrie dat ze op Delta aan het wachten zijn, waarbij Delta Networks meldt dat zij dit al lang hebben doorgegeven. Zeg het maar...
Als ik jouw reacties lees van december, gaat het om een nieuwe lijn, die nog niet opgeleverd is. Dat opleveren doet Delta fiber. Als het anders is, laat weten wat er precies is. Want je tekst is allesbehalve duidelijk.

En ja opleveren duurde bij mij ook maanden nadat de lijn binnen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Dit gaat waarschijnlijk heel erg als een noob-vraag overkomen, maar: wat moet ik nu eigenlijk met die patch-cover?

Want ondertussen heb ik de boel goedwerkend zonder dat ding gebruikt te hebben. De ODF aansluiting direct op de Huawei GPON:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4DVnuyOQ6AQur0Hyat9cC0KkvE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVqS8MEqnKq5Vu70WMpaV1Es.jpg?f=fotoalbum_medium

...en deze patch-cover niet gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqTHMEG4C6pgT18-e12nuSCTIus=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDOQNBQWqwv4WWyUAVLfYRXU.jpg?f=fotoalbum_medium

...waarbij ik ook het idee heb dat die cover nergens bij past: zowel het ODF kastje als Huawei kastje zijn duidelijk smaller dan de patch-cover. Overbodig en kan ik 'm weggooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:32
vanaalten schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:57:
Dit gaat waarschijnlijk heel erg als een noob-vraag overkomen, maar: wat moet ik nu eigenlijk met die patch-cover?

Want ondertussen heb ik de boel goedwerkend zonder dat ding gebruikt te hebben. De ODF aansluiting direct op de Huawei GPON:
[Afbeelding]

...en deze patch-cover niet gebruikt:
[Afbeelding]

...waarbij ik ook het idee heb dat die cover nergens bij past: zowel het ODF kastje als Huawei kastje zijn duidelijk smaller dan de patch-cover. Overbodig en kan ik 'm weggooien?
De patchcover hoort bij een KPN Netwerk of Glaspoort aansluiting.
Jij hebt Open Dutch Fiber en daar past ie niet op. Foutje van Freedom...

Vast wel mede tweakers die hem willen hebben. Kost los 15 euro of zoiets.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
internet4me schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:43:
[...]

Als ik jouw reacties lees van december, gaat het om een nieuwe lijn, die nog niet opgeleverd is. Dat opleveren doet Delta fiber. Als het anders is, laat weten wat er precies is. Want je tekst is allesbehalve duidelijk.

En ja opleveren duurde bij mij ook maanden nadat de lijn binnen was.
Nou speciaal voor jou dan, bij deze;
Ik heb een aanvraag gedaan bij Freedom voor internet. De lijn was al opgeleverd, enkel zat ik nog bij Ziggo op de Coax. Dus niks lijn die niet opgeleverd is, dat heeft Delta al lang en breed gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Solotov schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:35:
[...]

Nou speciaal voor jou dan, bij deze;
Ik heb een aanvraag gedaan bij Freedom voor internet. De lijn was al opgeleverd, enkel zat ik nog bij Ziggo op de Coax. Dus niks lijn die niet opgeleverd is, dat heeft Delta al lang en breed gedaan.
Je gaf in december aan dat je wacht op een ONT. Dat geeft mij aan dat de lijn niet is opgeleverd. Deze moet delta fiber bij opleveren leveren EN aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Busk07 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:10:
Is er iemand die al op het oude netwerk van Fiber Operator aangesloten is? Ik heb op 15 december besteld/een preorder gedaan. Ik snap uiteraard dat dit duurt en vast goed komt, maar des te langer het duurt des te zenuwachtiger word ik dat Tweak (Odido) alles stopzet zonder communicatie en ik zonder internet kom te zitten (heb het nodig want ik werk remote)
Ik neem aan dat je bedoeld dat je rechtstreeks via Freedom op het voormalige Cambrium (nu dus Fiber Operator) netwerk bent aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solotov
internet4me schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:08:
[...]

Je gaf in december aan dat je wacht op een ONT. Dat geeft mij aan dat de lijn niet is opgeleverd. Deze moet delta fiber bij opleveren leveren EN aansluiten.
ONT wordt schijnbaar niet meer standaard geleverd door Delta bij oplevering. Dit gebeurd enkel als de betreffende provider een ONT gebruikt. Je kan nu wel terug gaan vallen op opmerkingen vanuit het verleden van mij, puur om je gelijk te halen, maar ik zeg het hier toch niet voor niks?

Maar prima, jij jouw mening, ik mijn mening, akkoord?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Solotov schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:51:
[...]

ONT wordt schijnbaar niet meer standaard geleverd door Delta bij oplevering. Dit gebeurd enkel als de betreffende provider een ONT gebruikt. Je kan nu wel terug gaan vallen op opmerkingen vanuit het verleden van mij, puur om je gelijk te halen, maar ik zeg het hier toch niet voor niks?

Maar prima, jij jouw mening, ik mijn mening, akkoord?
Ik schat in dat minimaal de onderstaande partijen betrokken zijn in jou situatie:
- Freedom
- Delta Netwerk
- Delta Fiber
- Aannemer

Alle 4 hebben een andere definitie van 'klaar/opgeleverd'. Het ligt er dus aan wie jij gesproken hebt en wellicht denk je nu onterecht dat de glasvezel 'echt' klaar voor gebruik is. Misschien ook niet maar dat is wel het meest waarschijnlijk.

Hoe het zit bij Delta weet ik niet maar zelf heb ik een jaar moeten wachten en kreeg ik iedere maand een mail dat 'ze mij niet vergeten zijn'. Na de zoveelste mail had ik zoiets 'we zien wel'. De kabel lag al die tijd voor de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busk07
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 16:20
joop99 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:49:
[...]

Ik neem aan dat je bedoeld dat je rechtstreeks via Freedom op het voormalige Cambrium (nu dus Fiber Operator) netwerk bent aangesloten?
Ja, precies dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
purge schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:56:
[...]

Ik schat in dat minimaal de onderstaande partijen betrokken zijn in jou situatie:
- Freedom
- Delta Netwerk
- Delta Fiber
- Aannemer

Alle 4 hebben een andere definitie van 'klaar/opgeleverd'. Het ligt er dus aan wie jij gesproken hebt en wellicht denk je nu onterecht dat de glasvezel 'echt' klaar voor gebruik is. Misschien ook niet maar dat is wel het meest waarschijnlijk.

Hoe het zit bij Delta weet ik niet maar zelf heb ik een jaar moeten wachten en kreeg ik iedere maand een mail dat 'ze mij niet vergeten zijn'. Na de zoveelste mail had ik zoiets 'we zien wel'. De kabel lag al die tijd voor de deur.
Nou nog een keertje dan;
Er zijn 3 partijen betrokken, te weten Delta Netwerk, Freedom en Circet. Circet heeft zijn werk netjes gedaan, dat kan ik verifiëren, want heb daar intern contacten. Delta Netwerk heeft daaropvolgend de gereedmelding van de lijn gedaan, ook dit kan ik checken (ook daar contacten). ONT wordt tegenwoordig niet standaard geplaatst. Waar wachten we dan dus op? Precies!
Freedom!

Leuk dat t hier allemaal te pas en te onpas wordt verdedigd, maar Freedom is ook nog eens by far de duurste aanbieder. Als je dan zo weinig moeite steekt in je klanten is dat schrijnend.

Dit soort praktijken hebben er ook voor gezorgd dat ik niet meer in de telecom werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Solotov schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:04:
[...]
ONT wordt tegenwoordig niet standaard geplaatst. Waar wachten we dan dus op? Precies!
Freedom!
ONT is nog nooit standaard geplaatst bij Delta zelfs. Dat gebeurt alleen op aanvraag door de provider.

Op het moment dat Freedom dat doet komt er gelijk ook een bericht van Guidion voor het maken van de afspraak om de ONT te installeren.

[ Voor 18% gewijzigd door bjusterbaarlik op 15-01-2024 08:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
Solotov schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:04:
[...]

Nou nog een keertje dan;
Er zijn 3 partijen betrokken, te weten Delta Netwerk, Freedom en Circet. Circet heeft zijn werk netjes gedaan, dat kan ik verifiëren, want heb daar intern contacten. Delta Netwerk heeft daaropvolgend de gereedmelding van de lijn gedaan, ook dit kan ik checken (ook daar contacten). ONT wordt tegenwoordig niet standaard geplaatst. Waar wachten we dan dus op? Precies!
Freedom!

Leuk dat t hier allemaal te pas en te onpas wordt verdedigd, maar Freedom is ook nog eens by far de duurste aanbieder. Als je dan zo weinig moeite steekt in je klanten is dat schrijnend.

Dit soort praktijken hebben er ook voor gezorgd dat ik niet meer in de telecom werk.
Mooi die aannames. Het klopt echter niet. De ONT van delta fiber is bij jou dus niet aanwezig….dus de lijn kan nooit beschikbaar zijn voor freedom.

Laten we er maar mee stoppen. Als je wilt weten hoe het zit zou ik verder kijken als je neus lang is.
Je klaagt wel maar staat niet open voor informatie.

Tip. Freedom heeft mooie documentatie welke ONT geplaatst wordt en door wie (guidon aangestuurd door delta) . En wanneer freedom zijn/haar diensten levert.

Edit: 1 voorbeeld link maar er zijn meerdere.
https://helpdesk.freedom....pon-glasvezelverbindingen

“Delta verbindingen

Bij XGSPON glasvezelverbindingen zal er een ONT geplaatst zijn door de netwerkleverancier. Deze wordt door Guidion geïnstalleerd op verzoek van Delta. Dit is de Nokia XS-010X-Q.

[ Voor 15% gewijzigd door internet4me op 15-01-2024 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervee
Ik weet niet 100% zeker of ik kwalificeer, maar ik ga binnenkort van Tweak (AON over Reggefiber, mijn reverse IP lookup geeft een "dsl.cambrium.nl" naam) naar GPON op een verbinding van Fiber Operator. Postcode 5403.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 15:49
@Solotov mijn persoonlijke ervaring is compleet anders, vorig jaar had ik problemen met lijn van freedom en heeft enkele dagen geduurd, uren en uren met ze aan de lijn gehangen net zolang tot de storing verholpen was, ik heb het hier eerder gezegd maar mijn ervaring met freedom is gewoon top !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-09 10:48
Zijn er mensen met ervaring van een overstap van ODF / Odido naar ODF / Freedom?

Ik heb nu 13 maanden een glasvezel aansluiting via ODF / Odido (voorheen T-Mobile) en ben dus vrij om over te stappen. Als ik bij Freedom mijn adres en huisnummer invoer, staat er Pre-Order / Voorinschrijving voor 1Gbit Glasvezel. Maar dat snap ik niet, want op de Freedom site dat ze vanaf 20 November 2023 glasvezel via ODF kunnen leveren?
Vraag gesteld aan Freedom, maar geen antwoord.

Heb mijn eigen router op het aan het ONT hangen, werkt allemaal prima. Hoef ook geen Modem/Router/Monteur van Freedom.

Niet zozeer ontevreden met Odido, maar mis IPv6 en hun TV app voor AppleTV is echt slecht (werkt al twee weken niet meer). Ben wel enigzins huiverig voor de overstap, want de Ziggo COAX naar ODF / T-Mobile glasvezel ging niet heel soepel.

[ Voor 7% gewijzigd door Klaus_1250 op 15-01-2024 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oktopus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:59
Meer mensen met internet problemen? (Almere 1318)
Er lijkt signaal te zijn maar geen internet.

Object reference not set to an instance of an object

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipster
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09:52
Oktopus schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:25:
Heb je een Fiber Crew verbinding? Jonaz heeft problemen vandaag zou kunnen dat zelfde oorzaak ook jouw probleem veroorzaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:18
Hier ook, Almere Buiten Oostvaarders. Geen internet, lijkt wel signaal op de lijn.

Inderdaad hier een fiber crew lijn..

[ Voor 19% gewijzigd door badnews.nl op 16-01-2024 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oktopus
Zie de meldingen ook bij Jonaz en op allestoringen.nl.
Beetje jammer dat Freedom de status op hun pagina niet bijwerkt. Dat was bij de vorige storingen enkele weken geleden (ook bij Fiber Crew) ook het geval :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
Ondertussen werkt het weer… maar is opnieuw een storing die nergens terug te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-09 21:49
Hier ook (fibercrew, Almere Buiten). Wilde eigenlijk thuiswerken met dit weer, dus toch maar de auto moeten pakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resma
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-08 20:56
Ook 1333 lag er uit. Wel normaal signaal op de lijn. Doet het weer intussen. Met Tweak heb ik jarenlang zonder verstoring internet gehad, sinds de overstap naar Freedom al driemaal in anderhalve maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:20
resma schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:14:
Ook 1333 lag er uit. Wel normaal signaal op de lijn. Doet het weer intussen. Met Tweak heb ik jarenlang zonder verstoring internet gehad, sinds de overstap naar Freedom al driemaal in anderhalve maand.
1318 lag er ook weer eens uit. vanaf 5:05 volgens de router. tegenwoordig kijk ik eerst maar naar de overige Fiber Crew internet aanbieders (Jonaz is een goede graadmeter) om te zien of dit een issue is thuis of een netwerk issue buiten het huis.
Zodra er een alternatief is voor Fiber Crew, zal ik Freedom vragen dit om te zetten.
Blijft vreemd dat er nergens meldingen worden gedaan over dit soort downtime. Dit keer was het namelijk niet enkele minuten maar bijna 2 uur.
Denk dat het een erg lokale storing is dat niemand er behoefte aan heeft dit te melden. Of Almere is niet belangrijk genoeg :-)

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resma
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-08 20:56
Gezien mijn huidige 'ervaring' met Fiber Crew is omzetten zodra een alternatief beschikbaar is ook precies wat ik ga doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:03
rjhilbrink schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:44:
[...]

1318 lag er ook weer eens uit. vanaf 5:05 volgens de router. tegenwoordig kijk ik eerst maar naar de overige Fiber Crew internet aanbieders (Jonaz is een goede graadmeter) om te zien of dit een issue is thuis of een netwerk issue buiten het huis.
Zodra er een alternatief is voor Fiber Crew, zal ik Freedom vragen dit om te zetten.
Blijft vreemd dat er nergens meldingen worden gedaan over dit soort downtime. Dit keer was het namelijk niet enkele minuten maar bijna 2 uur.
Denk dat het een erg lokale storing is dat niemand er behoefte aan heeft dit te melden. Of Almere is niet belangrijk genoeg :-)
Dit is gisteren wel gemeld: https://community.freedom...sdag-16-januari-2024/4352

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
Sorry je hebt gelijk.
Er was onderhoud gemeld, deze is net na 3 uur afgemeld.
Daarna om 5.05 is het internet uitgevallen tot ongeveer 7 uur. (dit is niet gemeld en was niet gepland)

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
resma schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:04:
Gezien mijn huidige 'ervaring' met Fiber Crew is omzetten zodra een alternatief beschikbaar is ook precies wat ik ga doen.
Met fiber operator/Cambrium in 1318 geen disconnect gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

in 1335 van 05:07 tot 07:48 down geweest zie ik nu net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Om 0508u kreeg ik een melding dat de verbinding weg was, tot ongeveer 3u geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 19:31
Ik ook vanmorgen op dit tijdstip in Almere 1313.

Sinds 16 november aangesloten op Freedom en dit is de derde storing tot nu toe.
Eerlijk gezegd ... Van 2006 tot 2023 op Tweak gezeten en daar praktisch nooit storingen.

Ja en dan ligt het niet aan Freedom maar aan fiber partij of operator X of Y .. maar dat maakt voor mij als klant natuurlijk niet uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oktopus
Ik kom ook van Tweak vandaan waar eigenlijk nooit problemen waren. En nu inderdaad in korte tijd 3 storingen. Valt me ook wel tegen dat er vanuit Freedom geen enkele statusmelding verschijnt. Net alsof ze niet doorhebben dat een groot deel van hun netwerk eruit ligt. Bij Jonas stonden ook meldingen uit Amersfoort die gelijktijdig ook storing hadden via Fiber Crew.
Geen goede start helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervee
Ik probeer weer niets goed te praten, maar misschien heeft Tweak jaren lang niets (of niet veel) geïnvesteerd in hun infrastructuur. And if you don't touch it, it don't break (mostly). Uit diverse bronnen maak ik op dat Freedom veel tegelijk aan het doen is. Het Delta netwerk op, iets met Cambrium en dan alle overstappers van Tweak... Misschien te veel hooi op de vork?
Ik hoop dat ze hun sh1t voor elkaar hebben als ik volgende maand over ga :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Jeej, Guidion van Delta Fiber Netwerk komt dinsdag bij mij langs:

"Hierbij bevestigen wij uw afspraak voor het installeren van uw glasvezel. U heeft een afspraak op dinsdag 23 januari 2024 tussen 13:00 uur en 15:59 uur."

Net wanneer je stopt met wachten...🥳
Ook een e-mail van Freedom gehad:

"Goed nieuws! De datum van de wijziging van je internetabonnement staat gepland op: 30 januari 2024.

Heb je een FRITZ!Box, tv-ontvanger(s) en/of andere hardware besteld? Deze ontvang je uiterlijk een week voor de internetaansluiting. Je ontvangt een e-mail zodra het pakket is verzonden.

Maak je gebruik van de installatieservice, dan ontvang je 5 dagen voor de geplande datum een berichtje van HetGlasvezelTeam waarin je zelf een afspraak met de monteur kunt plannen. Bekijk deze pagina eventueel voor meer informatie. Maak je geen gebruik van de installatieservice, zorg dan dat je het (nieuwe) modem aansluit op de nieuwe verbinding."

Inderdaad, goed nieuws!

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
Naast dat het internet er even heeft uitgelegen valt mij nu ook op dat de pingtijden verviervoudigd zijn. van 1 ms naar 4 ms.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWUJQ5PeIPXCGBZZys4ZhCZdzcA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PWoSFCU2iS8nAUMZN5jFh86w.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 12:18
Ikzelf heb er nog niks over vernomen na de bestelling en bevestiging. Ook nog niks gemerkt of het spul al is overgenomen door Fiber Operator. Heb nog wel hetzelfde IPv4-adres, alleen mijn IPv6 lijkt niet meer te werken (wat ook aan mijn router kan liggen, nog niet verder naar gekeken).

In Mijn Freedom staat er ook nog niks onder het kopje Bestelling, wel onder aansluitadres.

Ik denk niet dat Odido Tweak gaat afsluiten zonder communicatie vooraf over een precieze datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
Dat was bij mij ook tot 04:11 vanmorgen, korte onderbreking toen en weer terug op 1ms…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zn4YM_aY_ynT6Cj3Kooz1S5gKrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRUnKHaqlJeRw5EBZW7T9zXV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wyYINjVcF_W6Xll46aEnUNK99g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ZfeYEYjoNjBvANrZTY2rS7k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Falcon93 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:00:
[...]

Ikzelf heb er nog niks over vernomen na de bestelling en bevestiging. Ook nog niks gemerkt of het spul al is overgenomen door Fiber Operator. Heb nog wel hetzelfde IPv4-adres, alleen mijn IPv6 lijkt niet meer te werken (wat ook aan mijn router kan liggen, nog niet verder naar gekeken).

In Mijn Freedom staat er ook nog niks onder het kopje Bestelling, wel onder aansluitadres.

Ik denk niet dat Odido Tweak gaat afsluiten zonder communicatie vooraf over een precieze datum.
De overgang van Tweak naar Freedom ga je echt wel merken omdat de verbinding dan anders ingesteld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

hier precies hetzelfde :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JM49j3PoaK-lUBkAaourJiZSqTg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uSuSXYTbCegHajeoLHd50qQ9.png?f=user_large

En het inderdaad niet echt best.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8LMaNJe0WvE_vLDUOWeUmPt8Lk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mwo2UVmi7VTrtsqBrGWaMX6h.png?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door Mr-D. op 17-01-2024 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:31
Green.car6808 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:29:
[...]

Ik ook vanmorgen op dit tijdstip in Almere 1313.

Sinds 16 november aangesloten op Freedom en dit is de derde storing tot nu toe.
Eerlijk gezegd ... Van 2006 tot 2023 op Tweak gezeten en daar praktisch nooit storingen.

Ja en dan ligt het niet aan Freedom maar aan fiber partij of operator X of Y .. maar dat maakt voor mij als klant natuurlijk niet uit...
Tsja, vanuit jouw als klant helemaal te begrijpen natuurlijk, maar het verandert niets aan het feit dat Freedom nou eenmaal afhankelijk is van een andere partij.

Dan even ter relativering:

Ik heb van begin 2016 (toen Tweak via eigen apparatuur Gigabit kon gaan leveren in Almere) tot najaar 2020 (toen ik overstapte naar Freedom) ook negenoeg 0 storingen gehad bij Tweak. Maar sinds ik bij Freedom zit (via de apparatuur van Tweak/Cambrium) heb ik óók 0 storingen gehad.

Afgelopen dagen dus ook niks gemerkt van enige problemen.

Waarom het bij Fiber Crew allemaal zo gammel is weet ik natuurlijk niet en het is een rare zaak dat Freedom qua storingsmeldingen nog geen goede koppeling heeft met storingsmeldingen bij Fiber Crew/Jonaz.

Maar ik ben inmiddels wel blij dat ik de afgelopen tijd geen overhaaste beslissingen heb genomen en gewoon op mijn bestaande "Belichting via Cambrium" ben blijven zitten (wat nu dus over gegaan is in "Belichting via Fiber Operator".

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
badnews.nl schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:03:
Dat was bij mij ook tot 04:11 vanmorgen, korte onderbreking toen en weer terug op 1ms…

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja ik zie dat nu ook. Lijkt er dus wel op dat er ergens iets wordt gemonitord. Alleen jammer dat wij schijnbaar met te weinig gebruikers zijn. Te weinig om er een melding van te maken. Alhoewel als je alle Fiber Crew eindgebruikers opteld kom ik in ieder geval boven de 100 uit. (als ik Alle storingen mag geloven)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3A6GKO-7D1l-llH6gC6plYtlsY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4HRiTYtOcGRFYTiFP7ezVckW.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 21:29

page404

Website says no

Overschakelen van Odido naar Freedom is gisteren soepel verlopen. Wel even wat werk gehad om de wifi en subnets en pi-hole te configureren maar dat lijkt allemaal gelukt. Wel even 2 fritzbox extenders besteld want mijn AirPort routers beginnen nu wel erg achter te lopen. Daarna nog wat dingen gladstrijken maar dat gaat wel goed komen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 12:18
joop99 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:07:
[...]

De overgang van Tweak naar Freedom ga je echt wel merken omdat de verbinding dan anders ingesteld moet worden.
Klopt, vandaar dat ik het er ook bij gezet heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvine
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 01:08
Vraag sinds de overstap van Tweak (AON) naar Freedom (GPON) is de Latency van een stabiele 2 ms naar 5.8 - 6.5 gegaan. Al mening zaken geprobeerd aan te passen en deze lager te krijgen maar hij blijft schommelen tussen bovenstaande waardes ligt dit aan GPON is deze altijd hoger of door PPPoe.

Had het liefst op het Cambrium netwerk gebleven maar zover ik weet was dat niet mogelijk hier in de regio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjhilbrink
marvine schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:47:
Vraag sinds de overstap van Tweak (AON) naar Freedom (GPON) is de Latency van een stabiele 2 ms naar 5.8 - 6.5 gegaan. Al mening zaken geprobeerd aan te passen en deze lager te krijgen maar hij blijft schommelen tussen bovenstaande waardes ligt dit aan GPON is deze altijd hoger of door PPPoe.

Had het liefst op het Cambrium netwerk gebleven maar zover ik weet was dat niet mogelijk hier in de regio.
Ik merkte ook dat de ping tijden bij Freedom hoger liggen dan bij Tweak. Als ik me niet vergis 25 tot 50% hoger. Maar dan hebben we het nog steeds over ping tijden < 5 ms voor de diensten als google of opendns.
Youtube.com was bij Tweak gemiddeld 1.6 ms en nu bij Freedom 2.4 ms.
Ik lig er in ieder geval niet wakker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:47

Louw Post

Cerenas

eymey schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:29:
[...]
Waarom het bij Fiber Crew allemaal zo gammel is weet ik natuurlijk niet en het is een rare zaak dat Freedom qua storingsmeldingen nog geen goede koppeling heeft met storingsmeldingen bij Fiber Crew/Jonaz.
Als ik de ervaringen zo een beetje volg lijkt het ook specifiek om Almere te gaan? Fiber crew heeft meerdere plaatsen/steden. Wat er dan precies mis gaat ben ik wel benieuwd naar, maar fiber crew is niet echt actief op social media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
Louw Post schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:04:
[...]

Als ik de ervaringen zo een beetje volg lijkt het ook specifiek om Almere te gaan? Fiber crew heeft meerdere plaatsen/steden. Wat er dan precies mis gaat ben ik wel benieuwd naar, maar fiber crew is niet echt actief op social media.
En alle getroffen postcodes liggen om de wijkcentrale heen dus zal een lokaal probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
rjhilbrink schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:11:
[...]

Ik merkte ook dat de ping tijden bij Freedom hoger liggen dan bij Tweak. Als ik me niet vergis 25 tot 50% hoger. Maar dan hebben we het nog steeds over ping tijden < 5 ms voor de diensten als google of opendns.
Youtube.com was bij Tweak gemiddeld 1.6 ms en nu bij Freedom 2.4 ms.
Ik lig er in ieder geval niet wakker van.
Mja, ik ben net van Ziggo naar Freedom (via ODF) overgestapt en daarmee van ~15ms naar ~7ms ping tijd gegaan... Beide niet iets om wakker van te liggen, denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

vanaalten schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 07:54:
[...]

Mja, ik ben net van Ziggo naar Freedom (via ODF) overgestapt en daarmee van ~15ms naar ~7ms ping tijd gegaan... Beide niet iets om wakker van te liggen, denk ik zo.
Hier word nogal veel online gegamed dus een lage ping vinden hun wel fijn ;)

vannacht overigs geen problemen gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUxyJt-1O-h3NdA6yP883woQJio=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gNRLPd44rojTF8xuZdmbgZBg.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Mr-D. op 18-01-2024 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Mr-D. schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:09:
[...]

Hier word nogal veel online gegamed dus een lage ping vinden hun wel fijn ;)

vannacht overigs geen problemen gehad.
[Afbeelding]
Wat was die tijd vroeger nog mooi toen ik met 50ms ping de koning was in Counter-Strike op mijn ISDN-lijntje ;).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

TGEN schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:25:
[...]

Wat was die tijd vroeger nog mooi toen ik met 50ms ping de koning was in Counter-Strike op mijn ISDN-lijntje ;).
hier word nog volop ge- counter striked, ik zelf niet hoor, ben niet zo handig met spelletjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:57
Vandaag (Eindelijk) Freedom actief (via ODF in Sittard). Alles werkt (heb voor nu de ONT nog ertussen).
Alleen krijg ik op alle speedtests een goede 940Mb down maar ca 300-350Mb up. Moet ik dat melden?

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:32
voor de up denk ik wel... 930-940 is wel een beetje de max in elk geval door PPPoE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
tcviper schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:33:
Vandaag (Eindelijk) Freedom actief (via ODF in Sittard). Alles werkt (heb voor nu de ONT nog ertussen).
Alleen krijg ik op alle speedtests een goei 940Mb down maar ca 350Mb up. Moet ik dat melden?
Als je representatief test wel. Vanaf meerdere machines.
Als je test via wifi, dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
internet4me schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:04:
[...]

Als je representatief test wel. Vanaf meerdere machines.
Als je test via wifi, dan niet.
Uiteraard bekabeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Wat betreft GPON ONU Stick krijg ik niet werkend, kan geen serienummer invoeren dat zoals ONT eindigt op XXXXXXXXXXXXFBAC << ONT eindigt met FBAC als ik dat op deze manier ingeef, laat ie de letters weg; https://tweak-cd.mr-d.nl/eigen-gpon-sfp-op-een-udmpro/

@Mr-D. toevallig idee hoe je dat kan forceren op de stick? Als ik volledig invoer via set_serial_number laat ie dus FBAC op het eind weg. En dus gaat het niet werken.

[ Voor 24% gewijzigd door tcviper op 18-01-2024 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjhilbrink
Jaguar645 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:57:
voor de up denk ik wel... 930-940 is wel een beetje de max in elk geval door PPPoE
De max ligt denk ik net hoger :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LthgFjJX_J2psuRykw4y9XbvuNA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Sn6YzzfZr7cQaWYMz4tGtp3E.jpg?f=user_large

Maar ben het met je eens dat 930-940 geen slechte score is. Helaas met bijv speedtest.net is het noodzakelijk om meerdere test servers te proberen en ook vaker. de automatisch geselecteerde server levert zelden de beste resultaten (in ieder geval niet als je Freedom gebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

tcviper schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:26:
Wat betreft GPON ONU Stick krijg ik niet werkend, kan geen serienummer invoeren dat zoals ONT eindigt op XXXXXXXXXXXXFBAC << ONT eindigt met FBAC als ik dat op deze manier ingeef, laat ie de letters weg; https://tweak-cd.mr-d.nl/eigen-gpon-sfp-op-een-udmpro/

@Mr-D. toevallig idee hoe je dat kan forceren op de stick? Als ik volledig invoer via set_serial_number laat ie dus FBAC op het eind weg. En dus gaat het niet werken.
als je hem weer uitleest met fw_printenv | grep nSerial zie je dan wel je nieuwe serial met zonder de FBAC.
en even voor de zekerheid het serienummer wat je moet invoeren is niet het serienummer wat op je ONT staat, die kan je opvragen bij Freedom (is het makkelijkste) (hetzelfde geld voor de GPON wat je nu niet nodig hebt)

als dat het is zal ik mijn site aanpassen om dat te verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Mr-D. schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:00:
[...]

als je hem weer uitleest met fw_printenv | grep nSerial zie je dan wel je nieuwe serial met zonder de FBAC.
en even voor de zekerheid het serienummer wat je moet invoeren is niet het serienummer wat op je ONT staat, die kan je opvragen bij Freedom (is het makkelijkste) (hetzelfde geld voor de GPON wat je nu niet nodig hebt)

als dat het is zal ik mijn site aanpassen om dat te verduidelijken.
Als ik em uitlees zie ik serial wat ingegeven is ja, zonder FBAC op het eind.
Ik heb het bij Freedom gevraagd aan 2 mensen en die gaven aan dat het serienummer dat eindigt op FBAC het serienummer is dat geregistreerd staat bij hun voor de ONT. En in dit geval is dat letterlijk het serienummer dat ik ook erbij heb gekregen op de sticker en achterop de ONT. (is misschien bij ODF anders?)

PS. weet jij toevallig hoe je de stick eventueel terug naar fabrieks instelling kan resetten zodat ie zijn originele serienummer weer krijgt? Want freedom gaf aan dat ze dat nummer bij hun erin kunnen zetten ook.

[ Voor 18% gewijzigd door tcviper op 18-01-2024 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

tcviper schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:04:
[...]

Als ik em uitlees zie ik serial wat ingegeven is ja, zonder FBAC op het eind.
Ik heb het bij Freedom gevraagd aan 2 mensen en die gaven aan dat het serienummer dat eindigt op FBAC het serienummer is dat geregistreerd staat bij hun voor de ONT. En in dit geval is dat letterlijk het serienummer dat ik ook erbij heb gekregen op de sticker en achterop de ONT. (is misschien bij ODF anders?)

PS. weet jij toevallig hoe je de stick eventueel terug naar fabrieks instelling kan resetten zodat ie zijn originele serienummer weer krijgt? Want freedom gaf aan dat ze dat nummer bij hun erin kunnen zetten ook.
ik probeer daar vanavond op terug te komen moet nu helaas offline gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervee
tcviper schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:04:
[...]
PS. weet jij toevallig hoe je de stick eventueel terug naar fabrieks instelling kan resetten zodat ie zijn originele serienummer weer krijgt?
Als je een SFP zoals die van fs.com hebt met SSH toegang dan moet dat als het goed is lukken met het "firstboot" commando als ik me niet vergis.
Pagina: 1 ... 65 ... 80 Laatste