Ik ben bang dat dat voornamelijk wat over andere providers zegt
Wij zouden namelijk afgelopen maandag een Freedom glasvezelaansluiting krijgen. Ik werd maandagochtend vroeg gebeld door iemand van KPN die zei dat 'ie in de patchkast de verbinding om had gezet van Odido (onze vorige provider) naar Freedom. En inderdaad, de Odido verbinding was weg.
Dus heb ik geprobeerd een PPPoE sessie op te zetten, eerst rechtstreeks met m'n TP-Link ER7206 met SFP glasvezelmodule. Er brandde wel licht, maar PPPoE wilde niet. Nou kan TP-Link Omada niet met een MTU van 1508 overweg, dus ik dacht: misschien ligt het daaraan. Vervolgens de XS4All NT die ik nog heb liggen aan het glas gehangen, met daaraan rechtstreeks een laptop. Keurig drie groene lampjes, alle verbindingsinstellingen goed gezet, maar ook hiermee geen PPPoE sessie.
Toen voor het eerst Freedom gebeld, maar ze wilden niet helpen als ik er geen Fritz!Box aan had hangen. Beetje jammer, want ik wist inmiddels zeker dat het niet aan mij lag. Ik vroeg: kan ik iedere willekeurige Fritz!Box proberen? Een volmondig "Ja," was daarop het antwoord. Dus ik snel op Marktplaats zoeken naar de dichtstbijzijnde aanbieder die direct tijd had om zo'n ding aan me te verkopen, en anderhalf uur onderweg geweest om 'm op te halen. Bij thuiskomst, na via m'n hotspot de nieuwste firmware te hebben gedownload en geïnstalleerd, bleek dat de 7581 geen Freedom profiel heeft. Handmatig de instellingen gezet; nog geen internet. Dus voor de tweede keer Freedom gebeld. Heel ander verhaal: het moest per sé een 5530 Fiber zijn. Dus ik wéér in de auto richting Informatique om die daar te kopen. Twee uur later en 179 euro lichter die geprobeerd, inderdaad mét Freedom profiel, maar... nog... steeds... geen... internet
Inmiddels was de Freedom helpdesk al dicht. Ik wou dat ik dat soort werktijden had! Maar dat terzijde. Dinsdagochtend 10:00 gelijk weer gebeld, en de dame die ik toen aan de lijn had wou dat ik nog één ding zou proberen: een willekeurig ander profiel instellen en vervolgens weer Freedom, want "de Fritz!Box zou af en toe de eerste keer niet alle instellingen goed laden." Maar uiteraard geen soelaas. Toen begon het ze eindelijk te dagen dat er wel eens een fout gemaakt zou kunnen zijn bij het patchen in de wijkkast. Er is toen een ticket voor KPN gemaakt, met daarbij de toezegging dat dat diezelfde dag of woensdag wel zou zijn opgelost. Uiteraard woensdagmiddag niets. En de enige communicatie vanuit Freedom was een mailtje met de mededeling dat het ticket was aangemaakt, en dat ze de status in de gaten zouden houden. Dus maar weer even gebeld. Bleek KPN voor dit soort problemen ineens een SLA van vijf werkdagen (!) te hebben
Lang verhaal kort: geen internet sinds maandagochtend, en ik heb eigenlijk niet eens meer de hoop dat dat vandaag wordt opgelost
Ik heb ondertussen echt geen goed gevoel meer bij Freedom. De helpdeskmedewerkers zeggen allemaal wat anders, het maakt ze niet uit hoe technisch onderlegd je bent, en ze verschuilen zich achter een belachelijk lange SLA van KPN. Ik heb zowel zakelijk als privé genoeg met KPN te maken, maar van Freedom had ik (veel) meer verwacht