[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 66 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-09 12:45

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Begintijd: woensdag 24 januari 2024 00.00
In de nacht van dinsdag 23 januari op woensdag 24 januari worden er onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan het core netwerk. In verband met onderhoud kan er een onderbreking plaatsvinden op de internetverbindingen. Er kunnen ook geen bestellingen worden geplaatst en er kunnen bepaalde zaken in de MIJNFreedom omgeving, zoals F-secure en rDNS of wijzigingen aan televisie pakketten niet werken.
Technici werken hard om het onderhoud zo kort mogelijk te laten duren. Het onderhoud start om 00.00. De verwachting is dat dit ongeveer 7 uur zal duren.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

tcviper schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:04:
[...]

Als ik em uitlees zie ik serial wat ingegeven is ja, zonder FBAC op het eind.
Ik heb het bij Freedom gevraagd aan 2 mensen en die gaven aan dat het serienummer dat eindigt op FBAC het serienummer is dat geregistreerd staat bij hun voor de ONT. En in dit geval is dat letterlijk het serienummer dat ik ook erbij heb gekregen op de sticker en achterop de ONT. (is misschien bij ODF anders?)

PS. weet jij toevallig hoe je de stick eventueel terug naar fabrieks instelling kan resetten zodat ie zijn originele serienummer weer krijgt? Want freedom gaf aan dat ze dat nummer bij hun erin kunnen zetten ook.
Dit is het enige wat ik heb gevonden.

Restoring the default ONU hardware version (ME 256)
code:
1
cat /rom/etc/mibs/data_1g_8q.ini > /etc/mibs/data_1g_8q.ini

TX Fault / Serial

The stick will remain in a perpetual “TX Fault” state as the same SFP pin is used for both serial and TX Fault signaling. If this causes you issues (normally it shouldn’t), you can issue the commands below to disable it. Note that this will disable both the TX Fault signal and Serial on the stick after boot.

code:
1
2
fw_setenv asc0 1
fw_setenv preboot "gpio set 3;gpio input 100;gpio input 105;gpio input 106;gpio input 107;gpio input 108"

In case you need to re-enable it, issue the following commands from the bootloader (FALCON)

code:
1
2
FALCON => setenv asc0 0
FALCON => saveenv

Bron

[ Voor 28% gewijzigd door Mr-D. op 19-01-2024 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:36
Thanks! Ik hou het voor nu maar bij de ONT, dat werkt prima.

Bij gebruik van Freedom icm UniFi UDM SE (via LAN), tweaken jullie de MSS clamping nog van AUTO naar iets of hoeft dat niet?

Update; Die mag op AUTO blijven, er zei iemand om Smart queues op 0 te zetten en aan, en sinds dat moment is mijn upload snelheid 890Mb/s :) Tijd om ff bij UI aan de bel te trekken.

[ Voor 52% gewijzigd door tcviper op 19-01-2024 10:18 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:16
Gebruik welliswaar een UXG-Pro hier maar heb daar niets aan verandert :) als ik de config bekijk past ie dat gewoon netjes aan in auto mode:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
{
   "identification": {
    "id": "ppp0",
    "type": "pppoe"
   },
   "status": {
    "enabled": true,
    "comment": "WAN",
    "mtu": 1492,
    "baseReachableTime": 30
   },
   "addresses": [
    {
     "type": "dynamic",
     "cidr": null,
     "origin": "dhcp",
     "eui64": false,
     "version": "v6"
    }
   ],
   "ipv4": {
    "mssClamping": {
     "mssClampSize": 1452
    }
   },
   "ipv6": {
    "dhcp6PDRequestEnabled": true,
    "dhcp6PDRequestSize": 48,
    "mss6Clamping": {
     "mssClampSize": 1432
    }
   }

[edit]
smart queues staat hier helemaal uit overigens :P

[ Voor 4% gewijzigd door Jaguar645 op 19-01-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 22:32
Vanochtend heeft KPN de ONT (eindelijk) geplaatst, en vervolgens mijn eigen apparatuur aangesloten (UDM pro) en gaan! Dat verliep erg soepel. Het helpt natuurlijk dat de benodigde informatie gewoon online te vinden is.
Wat TV betreft twijfel ik nog wat te doen. Canal Digitaal via de app gebruiken is het eenvoudigst, maar wat ik er zo snel van zag was de beeldkwaliteit niet super.

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

nicxz schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:35:
Vanochtend heeft KPN de ONT (eindelijk) geplaatst, en vervolgens mijn eigen apparatuur aangesloten (UDM pro) en gaan! Dat verliep erg soepel. Het helpt natuurlijk dat de benodigde informatie gewoon online te vinden is.
Wat TV betreft twijfel ik nog wat te doen. Canal Digitaal via de app gebruiken is het eenvoudigst, maar wat ik er zo snel van zag was de beeldkwaliteit niet super.
wij zelf kijken al lang geen reguliere tv meer maar hebben wel de app van NLziet en die bevalt mij best.
voor 8,95 loop ik daar geen buil aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 22:32
Mr-D. schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:40:
[...]

wij zelf kijken al lang geen reguliere tv meer maar hebben wel de app van NLziet en die bevalt mij best.
voor 8,95 loop ik daar geen buil aan.
Ja, dat lijkt mij ook een goed alternatief. Ik zal even afstemmen met de TV kijker in huis, wat zij wil :)

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

nicxz schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:44:
[...]

Ja, dat lijkt mij ook een goed alternatief. Ik zal even afstemmen met de TV kijker in huis, wat zij wil :)
Ik heb eventueel wel een vriendenvoordeel link zodat je een maand gratis kan kijken/ testen, als je dat wilt stuur mij dan maar een dm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcviper
Nou, voor iemand die het zich ook afvraagt, het is me eindelijk gelukt om de FS.com GPON ONU stick aant werk te krijgen via ODF/E-Fiber met Freedom.

- Ik heb uiteindelijk het Huaweii ONT kastje aangesloten op mijn laptop en naar het ip dat erop staat in de browser: 192.168.18.1 en dan inloggen. Daar naar Status > Device Information. Daar staat in de kolom SN het serienummer (zoals ook op sticker) maar daarachter tussen haakjes (HWTXXXXXXXX) en DAT is degene die je moet gebruiken voor je SFP stick. Dus niet die wat op de sticker staat.
- Daarna dus de SFP stick ingestoken op een switch poort (glas kabel erin) en via ssh ingelogd:
code:
1
ssh -oHostKeyAlgorithms=+ssh-dss -oKexAlgorithms=diffie-hellman-group14-sha1 192.168.1.10 -l ONTUSER
en als wachtwoord
code:
1
7sp!lwUBz1

- Daarna commando via ssh;
code:
1
set_serial_number HWTXXXXXX
(die wat je hierboven hebt kunnen pakken van de ONT)
- Rebooten, ingeplugd in de UXG Pro en na het instellen van VLAN en PPPOE gegevens zijn we online 😀

PS. zoals beschreven door mr.d kun je met het commando
code:
1
fw_printenv | grep nSerial
checken of serienummer goed staat.

[ Voor 8% gewijzigd door tcviper op 23-01-2024 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

tcviper schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:44:
Nou, voor iemand die het zich ook afvraagt, het is me eindelijk gelukt om de FS.com GPON ONU stick aant werk te krijgen via ODF/E-Fiber met Freedom.

- Ik heb uiteindelijk het Huaweii ONT kastje aangesloten op mijn laptop en naar het ip dat erop staat in de browser: 192.168.18.1 en dan inloggen. Daar naar Status > Device Information. Daar staat in de kolom SN het serienummer (zoals ook op sticker) maar daarachter tussen haakjes (HWTXXXXXXXX) en DAT is degene die je moet gebruiken voor je SFP stick. Dus niet die wat op de sticker staat.
- Daarna dus de SFP stick ingestoken op een switch poort (glas kabel erin) en via ssh ingelogd:
code:
1
ssh -oHostKeyAlgorithms=+ssh-dss -oKexAlgorithms=diffie-hellman-group14-sha1 192.168.1.10 -l ONTUSER
en als wachtwoord
code:
1
7sp!lwUBz1

- Daarna commando via ssh;
code:
1
set_serial_number HWTXXXXXX
(die wat je hierboven hebt kunnen pakken van de ONT)
- Rebooten, ingeplugd in de UXG Pro en na het instellen van VLAN en PPPOE gegevens zijn we online 😀

PS. zoals beschreven door mr.d kun je met het commando
code:
1
fw_printenv | grep nSerial
checken of serienummer goed staat.
goed dat het uiteindelijk gelukt is, maar zoals ik het lees heb je steeds het verkeerde serienummer gebruikt.
en nu uiteindelijk het serienummer wat intern staat gebruikt.

kan het op mijn site nog wel even verduidelijken dat het niet om het serienummer gaat wat op het device staat.
daarom gaf ik ook aan dat Freedom dit ook kan verstrekken, staat ook gewoon in hun systeem.

Edit; aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Mr-D. schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:49:
[...]

goed dat het uiteindelijk gelukt is, maar zoals ik het lees heb je steeds het verkeerde serienummer gebruikt.
en nu uiteindelijk het serienummer wat intern staat gebruikt.

kan het op mijn site nog wel even verduidelijken dat het niet om het serienummer gaat wat op het device staat.
daarom gaf ik ook aan dat Freedom dit ook kan verstrekken, staat ook gewoon in hun systeem.
Ja super dank ook aan jou natuurlijk! :) Dat was het.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

tcviper schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:53:
[...]

Ja super dank ook aan jou natuurlijk! :) Dat was het.
nee dat is niet nodig, maar wilde even weten waar het nu fout ging.
blij dat het nu is opgelost, dat is het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

andere mensen ook last van een hoge latency
het is momenteel echt niet goed hoor.

zit ruim boven de 100ms
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BF9ULMRGxMy8NoQxCBnfUmvM5-o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dtW0EHvDVqYLHGgJCaNgdixW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJ5kn1L1s_tekxHgO37UySKKyNQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/abFvcZMKUprD3QT28gymWB40.png?f=user_large

dit zijn geen grappen meer, dit jaar al meer "problemen" hier bij freedom dan al die jaren bij tweak.
hoop dat het toch eens goed gaat komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:58
Hier op Freedom via Fiber Operator (sinds mijn overstap) zeer stabiele smokeping naar Google:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idGMYy6EioP4vJH53nsPRl6s4dE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mGGay2MjpkIBtR7xmAKzvUqS.png?f=user_large
Er was alleen een half uurtje loss op 19 Jan, toen KPN NetwerkNL op aanvraag van Freedom/Fiber Operator mijn TY01 FTU vervangen heeft voor een TK01.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Mr-D. schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:53:
andere mensen ook last van een hoge latency
het is momenteel echt niet goed hoor.

zit ruim boven de 100ms
[Afbeelding]

[Afbeelding]

dit zijn geen grappen meer, dit jaar al meer "problemen" hier bij freedom dan al die jaren bij tweak.
hoop dat het toch eens goed gaat komen
Heeft dat niet hier wat mee te maken? https://freedom.nl/storin...-woensdag-24-januari-2024

Heb zelf 4 seconde verbinding even uit en aan zien gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:08
Geen hoge latency hier (1335 op fiber crew)
Wel even een korte onderbreking om 1:00 afgelopen nacht (0:59 tot 1:00), wat in het window van het onderhoud valt
Zit hier nog steeds rond de 1ms, in ieder geval de laatste 24h.

[ Voor 14% gewijzigd door badnews.nl op 24-01-2024 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

tcviper schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 05:48:
[...]

Heeft dat niet hier wat mee te maken? https://freedom.nl/storin...-woensdag-24-januari-2024

Heb zelf 4 seconde verbinding even uit en aan zien gaan.
ik denk van niet.
vannacht ook niet echt een probleem gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNTTkAOAPAHBEPGi5UQSaADlcBE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iK40DPStDVo83TZs4JG6lWNH.png?f=user_large

maar als ik dit zo zie hebben toch wat structuele problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6oh9fOuA-Zy6O6iOO-_nqUA5GA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/s1TUXIbL72nuxtc5DQPXmp5z.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Mr-D. op 24-01-2024 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
Mr-D. schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:46:
[...]

ik denk van niet.

maar als ik dit zo zie hebben toch wat structuele problemen.
Ja, heb ik ook gezien ging bij mij vannacht ook even paar seconde even offline.
Was gisteren ook al. Inmiddels nu prima. Knap trouwens die 2 ms, zit hier constant op 5-6ms. Waarschijnlijk afstand naar Limboland :P

[ Voor 12% gewijzigd door tcviper op 24-01-2024 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1G31SyVCPSll-xQ7OboOq00aXM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bt1GWh8TD1aKCLv6kiiyYY4o.png?f=user_large

Niets gemerkt iig vannacht :P alleen die korte onderbreking die al bekend was maar dat was seconden werk

Hier is mijn ping ook altijd stabiel 4ms geen idee hoe jullie die lager krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Kan uiteraard ook zo zijn dat er meer mensen in "mijn" pop zitten.
en als op dat moment meerde lekker aan het downloaden zijn kan de latency natuurlijk omhoog schieten.

ik was zelf ook op dat moment iets van 120GB aan het binnen harken op 100 a 110Mb/s
toen ik deze op pauze had gezet zag ik eigenlijk geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Ik heb opeens IPV6 dat niet meer werkt.... IPV4 is prima.

code:
1
2
3
4
ping -6 google.com

Pinging google.com [2a00:1450:400e:805::200e] with 32 bytes of data:
Request timed out.

Update: Werkt weer :)

[ Voor 67% gewijzigd door tcviper op 24-01-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:08
Jaguar645 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:26:
[Afbeelding]

Niets gemerkt iig vannacht :P alleen die korte onderbreking die al bekend was maar dat was seconden werk

Hier is mijn ping ook altijd stabiel 4ms geen idee hoe jullie die lager krijgen :P
Waarschijnlijk kortere lijnen..
Die ‘hoge’ 5ms kwam door vorige week ergens, toen had ik een paar uur een hoge ping tijdens een storing van oa Jonaz.

Ook even gechecked, ipv6 werkt hier nog normaal (wel een iets hogere ping trouwens, ongeveer 2.3ms gemiddeld)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UebNk4641Zlj0vatQ5sWg5LLD1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cU9qjXTnXNBQIyjtqP02HarF.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFBUT_6tfdqNDFB0rnla_N0-yFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJsirr8z3SXlw3aMA4BVQDEk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:14
Hier (almere, 1325, fiber-operator) afgelopen nacht ook een korte onderbreking (getuige mails van o.a. Evohome en Synology die m'n devices niet meer zagen).

Heb wel het idee dat vanochtend vroeg en ook nog aan het begin van de middag routeringen niet helemaal lekker waren. Bv. naar Buienradar. (met verbinding maken naar werk VPN gelukkig geen problemen).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
tcviper schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:45:
Ik heb opeens IPV6 dat niet meer werkt.... IPV4 is prima.

code:
1
2
3
4
ping -6 google.com

Pinging google.com [2a00:1450:400e:805::200e] with 32 bytes of data:
Request timed out.

UXG Pro met deze instelling:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Staat goed toch? :P
ik heb het gewoon op auto staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Otpsb3qjEYIaWjYKcoYWTXOwuN4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eTd2lMiu17ZXEhc2ESuNVKRm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Werkt ineens weer :) Thanks all! Wel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hmm, hier nog steeds wel problemen met IPv6 (via OPNSense). Voor het core onderhoud van afgelopen nacht werkte het nog. En intern kan ik ook gewoon het (global) IPv6 adres van mijn LAN interface pingen en volgens OPNSense kan de gateway ook gepingd worden via IPv6.

Maar ping naar Google, Freedom of Tweakers met IPv6 gaat niet.......

code:
1
From lo1.cmbr.nikhef-1.connected.by.freedom.nl (2a10:3780::226) icmp_seq=1 Destination unreachable: No route

[ Voor 15% gewijzigd door eymey op 24-01-2024 16:52 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 20:39
Hier ook sinds afgelopen nacht geen ipv6 meer. Router al gerestart, en krijg nog steeds een prefix, maar het verkeer is kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Ik ga morgen ochtend even kijken of het is opgelost. Ik heb ook last van de ipv6 storing, vrouw kon daardoor niet op Videoland, dus echt even in de router uit gezet, nu werkt het wel. Als het dan nog niet is opgelost meld ik het bij freedom.

[ Voor 3% gewijzigd door MetalfanBlackness op 24-01-2024 18:37 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:21
Hier werken bv de buienradar en rabobank apps in het geheel niet op dit moment. Andere zaken zoals bv NLziet werken soms wel en soms niet.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
Gelukkig ben ik niet de enige dus :P. Er is nog wel resolving naar IPv6 adressen en voor een heel aantal sites lijkt IPv6 dan de voorkeur, terwijl het dan dus stuk loopt.

Wel jammer dat er geen snelle manier is om dat bij ze aan te kaarten (behalve telefonisch in de wacht te gaan hangen).

Ik doe nu maar even niets, want vriendinlief is nu een yogales via Zoom aan het doen. En dat werkt. Dus handen van de router af :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:09

Gotiniens

Fairly odd Tim

Hier ook sinds onderhoud vannacht problemen, blijkt ook IPv6 te zijn. Heeft iemand dit al gemeld bij Freedom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCR
  • Laatst online: 15-09 16:56

PCR

Inhoudelijk kan ik er helaas niet veel over zeggen maar het issue is bekend bij ons. Er wordt hard aan gewerkt! :)

Codedivision | Freedom Internet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:21
Het lijkt nu opgelost te zijn.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCR
  • Laatst online: 15-09 16:56

PCR

Dit is inderdaad opgelost nu, zie voor een toelichting: https://community.freedom.nl/t/ligt-ipv6-in-de-prak/4392/3

Codedivision | Freedom Internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ook hier werkt het weer!

Gelukkig ook precies bekend wat er mis is gegaan en al 'iets' onderweg om deze situatie later in het jaar te fixen zodat het niet snel nog een keer gebeurt d:)b

[ Voor 77% gewijzigd door eymey op 25-01-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Het is weer zover:

Begintijd: dinsdag 30 januari 2024 00.00

In de nacht van maandag 29 januari op dinsdag 30 januari worden er onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan het core netwerk. In verband met onderhoud kan er een onderbreking plaatsvinden op de internetverbindingen. Er kunnen ook geen bestellingen worden geplaatst en er kunnen bepaalde zaken in de MIJNFreedom omgeving, zoals F-secure en rDNS of wijzigingen aan televisie pakketten niet werken.
Technici werken hard om het onderhoud zo kort mogelijk te laten duren. Het onderhoud start om 00.00. De verwachting is dat dit ongeveer 4 uur zal duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Lekker bezig :D

Tsja, zo lang het 's nachts is (en als ze dit keer ook aan de BGP sessies van de fCambrium denken), heb ik er persoonlijk weinig last van.

En als het helpt om tot een meer uniform en uitgebreider core netwerk te komen, prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

eymey schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:12:
Lekker bezig :D

Tsja, zo lang het 's nachts is (en als ze dit keer ook aan de BGP sessies van de fCambrium denken), heb ik er persoonlijk weinig last van.

En als het helpt om tot een meer uniform en uitgebreider core netwerk te komen, prima :)
Hoi Eymey, 100% gelijk hoor.
maar het is wel erg veel onderhoud de laatste tijd, ga er wel vanuit dat het uiteindelijk goed komt.

maar heb in deze korte tijd al meer "problemen" gehad dan ik ooit bij Tweak heb gehad, en dat vind ik dan wel weer vrij opmerkelijk.

voor de rest wel tevreden hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
Tweak was denk ik, mede omdat zij ook de "main" ISP waren op Cambrium verbindingen, wat eenvoudiger van opzet (alleen DHCP, geen PPPoE, en ook heel lang geen IPv6 ). Kan me voorstellen dat er daardoor wat minder points of failure waren.

Freedom groeit nu waarschijnlijk behoorlijk hard, niet alleen vanuit Tweak klanten die Odido willen ontlopen maar ook vanuit XS4ALL. Zeker nu ook ook het aantal plekken waarop ze de "WBA boete" kunnen omzeilen flink wordt uitgebreid.

En jij hebt natuurlijk de pech dat je op de Fiber Crew trein bent gesprongen, wat waarschijnlijk ook weer op 'eigen' problemen stuitte.

Als ik voor mezelf spreek, dan ben ik al sinds eind 2020 bij Freedom en heb eigenlijk, net als iedereen die relatief 'nieuw' is, pas sinds recent te maken gehad met vaker (nachtelijk) core onderhoud. Maar verder is alles eigenlijk altijd zeer stabiel geweest in de ruim 3 jaar dat ik nu bij ze zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 14:05
eymey schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:25:
Tweak was denk ik, mede omdat zij ook de "main" ISP waren op Cambrium verbindingen, wat eenvoudiger van opzet (alleen DHCP, geen PPPoE, en ook heel lang geen IPv6 ). Kan me voorstellen dat er daardoor wat minder points of failure waren.

Freedom groeit nu waarschijnlijk behoorlijk hard, niet alleen vanuit Tweak klanten die Odido willen ontlopen maar ook vanuit XS4ALL. Zeker nu ook ook het aantal plekken waarop ze de "WBA boete" kunnen omzeilen flink wordt uitgebreid.

En jij hebt natuurlijk de pech dat je op de Fiber Crew trein bent gesprongen, wat waarschijnlijk ook weer op 'eigen' problemen stuitte.

Als ik voor mezelf spreek, dan ben ik al sinds eind 2020 bij Freedom en heb eigenlijk, net als iedereen die relatief 'nieuw' is, pas sinds recent te maken gehad met vaker (nachtelijk) core onderhoud. Maar verder is alles eigenlijk altijd zeer stabiel geweest in de ruim 3 jaar dat ik nu bij ze zit.
Als je het verhaal op de community site van Freedom leest dan is mijn indruk dat er operationeel nog niets gewijzigd is t.o.v. de Cambrium situatie. Ik gok dat Fiber Operator de boel nog echt over moet nemen en dat dan het verkeer pas echt via Fiber Operator bij Freedom komt. Ik vermoed dat dat ook het moment is waarop de laatste Tweak gebruikers bij Tweak weg zijn. Ik gok dat de kans op storingen nu relatief hoog is Tweak/Cambrium bevindt zich in een staat van ontbinding, Fiber Operator is nog niet in controle van het netwerk, "keep your fingers crossed"(ik zit in hetzelfde schuitje, afgelopen week IPv6 toevallig uit gehad, een oude tablet kan daar tegen en daarom geen issues gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odo966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 22:02
odo966 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:46:
[...]

^ Nee, het wordt blijkbaar GPON hier als ik overga, dus *alles* bij het oude laten qua hardware is sowieso geen optie vrees ik. Maar ja, mooie kans voor een snellere goedkopere verbinding dus ik ga de overstap binnenkort maar eens wagen :)
Inmiddels loopt mijn bestelling voor mijn Freedom->Freedom overstap van belichter KPN (AON) naar belichter Fiber Operator (GPON) in Eindhoven, en de overstapdatum is 9 februari a.s. Vandaag ontving ik een pakket met de nieuwe Fritzbox 5530 GPON. Alleen zat er verder niets bij, terwijl ik eigenlijk nog een patchcover setje type TY01 had verwacht/gehoopt.

Wellicht denkt Freedom dat ik die al heb, alleen niets is minder waar want ze hebben toentertijd in 2020 abusievelijk een type TK01 patchcover opgestuurd bij mijn initiële verbinding, terwijl mijn aansluitpunt dus nog TY01 is. Ik heb daar toen niets mee gedaan, omdat ik het net zo handig vond om de NTU / media converter van mijn XS4ALL-verbinding gewoon te laten hangen, en met ethernet naar de Fritzbox te gaan, en diezelfde setup gebruik ik tot op de dag van vandaag nog steeds.

Nu met de overstap naar GPON zal ik toch echt naar de patchcover opzet toe moeten, dus ik heb er maar even achteraan gemaild of ze alsnog een TY01-geschikt setje kunnen opsturen. Stiekem houd ik ook de optie open om zelf hier te bestellen: https://apparatuurvoorthu...tchcover-pakket-ftu-ty01/ zodat ik als de dag van de overstap daar is, niet te lang zonder verbinding kom te zitten.

Is het niet raar dat ze *niets* opsturen behalve de Fritzbox? Had ik niet in alle gevallen op z'n minst een andere patch *kabel* nodig bij deze overstap? Blauw vs. groen stekkertje? Nu begin ik te twijfelen maar we gaan zien waar ze mee komen, en anders zitten bij dat kpn-shop setje meerdere kabels geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Heb je dit topic op de Community page van Freedom hierover al gezien? Specifiek in Eindhoven moet je waarschijnlijk van de A vezel naar de B vezel en dan dus heb je dus een TY01 patchcover met SC/APC naar LC/APC kabels nodig om de FTU op je FritzBox met GPON SFP aan te sluiten. Die link uit jouw post is dan niet geschikt!

Daar was bij een aantal mensen al wat onduidelijkheid over (en ook bij Freedom leek het). Ik zat zelf in een iets andere situatie (niet van AON naar GPON, maar ik heb nu wel ook Freedom Internet via GPON en Fiber Operator in Eindhoven). Bij mij kreeg ik eerst geen patchcover of glaskabel bij m'n FB5530 GPON modem, toen de verkeerde en pas na controle vanuit Freedom met Fiber Operator was het duidelijk wat er echt nodig was. ;) In de tussentijd kon ik wel nog gewoon internetten via m'n oude Fiber Operator GPON verbinding, want die bleef gelukkig actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odo966
Wow ik zie het nu inderdaad... wat een rollercoaster. Had niet verwacht die tweede vezel ooit nog gebruikt te zien worden (in het begin met Onsnet Eindhoven heb ik die nog gehad toen analoge TV daarop binnenkwam geloof ik). Dan ben ik benieuwd wat Freedom mij nog gaat sturen aan benodigdheden en informatie de komende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervee
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:51
odo966 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:07:
[...]
Had ik niet in alle gevallen op z'n minst een andere patch *kabel* nodig bij deze overstap? Blauw vs. groen stekkertje?
[...]
Ik heb toevallig een AON en GPON FB5530 liggen hier omdat ik ook van AON naar GPON ga en beide FBen hebben een SFP met een enkele LC/APC (groen) er in zitten. Als dat bij jou ook zo is bij de oude en nieuwe FB dan is er toch niets aan de hand en kan je het bestaande patchkabeltje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odo966
Mijn oude FB is nog een 5490, de fiber poort is daarop volgens mij SC (blauw), maar die heb ik nooit gebruikt omdat ik dus de NTU van XS4ALL nog aanhield, met ethernet daaruit naar de FB. Dus ik heb überhaupt nooit met een glasvezel patchkabel gewerkt. De kabel die ik in 2020 van Freedom kreeg, maar dus niet gebruikt heb, is volgens mij een SC blauw naar SC groen, dus gaat voor de nieuwe situatie ook niet helpen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervee
Ja als je een FB krijgt met een LC interface dan gaat dat niet lukken. Snel even ergens bestellen dan is hij nog op tijd binnen. Maar eigenlijk zou Freedom je er een moeten sturen dus even contacten kan geen kwaad lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Ik zou zeker even bellen. Toen ik belde dat ik nog geen vezel gekregen had bij m'n modem, had ik de volgende dag al een pakketje met patchcover en vezel. Dat was helaas de verkeerde, maar toen ik daarna weer belde en er met Fiber Operator geschakeld werd en duidelijk was dat de GPON verbinding op de B vezel met APC zat, had ik de dag erna wel de juiste vezel in de brievenbus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:07
odo966 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:39:
Wow ik zie het nu inderdaad... wat een rollercoaster. Had niet verwacht die tweede vezel ooit nog gebruikt te zien worden (in het begin met Onsnet Eindhoven heb ik die nog gehad toen analoge TV daarop binnenkwam geloof ik). Dan ben ik benieuwd wat Freedom mij nog gaat sturen aan benodigdheden en informatie de komende week.
De tweede vezel wordt gebruikt om de simpele reden dat PON beter schijnt te werken via de groene connector, de APC dus. Uiteindelijk neemt de provider/operator nog steeds maar 1 vezel af. In tegenstelling tot die situatie in het begin bij Onsnet waar beide vezels tegelijk werden gebruikt. De blauwe voor IP diensten en de groene voor Coax televisie (was niet alleen analoog maar ook DVB-C)

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-07 10:58
"Ik heb sinds vandaag glasvezel, voor het eerst in mijn leven! Woei!
Vandaag is een monteur van het glasvezelteam langs gekomen om handelingen te verr"

typte ik eergisteren, dinsdag. Ik heb nog niet veel gebruik gemaakt van mijn glasvezel.
Ik merk er ook weinig van. Ergens wel een tegenvaller na 26 maanden wachten.
Nee, het ligt niet aan Freedom en ik heb geen packet loss meer en de verbinding lijkt stabiel.

Het is meer dat ik na die tijd opeens meer had verwacht.
Misschien speelt ook mee dat ik niet goed weet waar ik op kan letten. Tevens is het mogelijk dat mijn internetverbinding niet meer de 'Bottle Neck' is.
Ja, ik heb gewoon de snelheid waarvoor ik betaal. Iemand tips?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
whahas schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:05:
Ik heb sinds vandaag glasvezel, voor het eerst in mijn leven! Woei!
Vandaag is een monteur van het glasvezelteam langs gekomen om handelingen te verr

typte ik eergisteren, dinsdag. Ik heb nog niet veel gebruik gemaakt van mijn glasvezel.
Ik merk er ook weinig van. Ergens wel een tegenvaller na 26 maanden wachten.
Nee, het ligt niet aan Freedom en ik heb geen packet loss meer en de verbinding lijkt stabiel.

Het is meer dat ik na die tijd opeens meer had verwacht.
Misschien speelt ook mee dat ik niet goed weet waar ik op kan letten. Tevens is het mogelijk dat mijn internetverbinding niet meer de 'Bottle Neck' is.
Ja, ik heb gewoon de snelheid waarvoor ik betaal. Iemand tips?
Wat wil je horen? :) Voor normaal thuisgebruik zal het ook niet super veel schelen.

Maar ga maar es een game in (latency/ping stukken lager/beter), of upload maar eens grote bestanden naar cloud diensten ofzo en daar zie je de verschillen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ik ben geen PC-gamer en ik upload ook zelden grote bestanden.
Ik zit er wel aan te denken om een systeem back-up in mijn Proton Drive aan te laten komen. Alleen dan heb ik geen vergelijkingsmateriaal, dus ik weet ook niet of ik daar veel van merk.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Freedom Internet is voor de 5de keer Beste uit de Test Alles-in-1 Provider
We zijn nu in 4 jaar tijd 5x uitgeroepen tot Beste uit de Test ‘Alles-in-1 Provider’ en dit keer zelfs voor de derde keer op rij!
Zegt dit wat over Freedom, (en/)of zegt dit wat over andere providers? ;)

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsbeer
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 18:29
Ik ben bang dat dat voornamelijk wat over andere providers zegt :(

Wij zouden namelijk afgelopen maandag een Freedom glasvezelaansluiting krijgen. Ik werd maandagochtend vroeg gebeld door iemand van KPN die zei dat 'ie in de patchkast de verbinding om had gezet van Odido (onze vorige provider) naar Freedom. En inderdaad, de Odido verbinding was weg.

Dus heb ik geprobeerd een PPPoE sessie op te zetten, eerst rechtstreeks met m'n TP-Link ER7206 met SFP glasvezelmodule. Er brandde wel licht, maar PPPoE wilde niet. Nou kan TP-Link Omada niet met een MTU van 1508 overweg, dus ik dacht: misschien ligt het daaraan. Vervolgens de XS4All NT die ik nog heb liggen aan het glas gehangen, met daaraan rechtstreeks een laptop. Keurig drie groene lampjes, alle verbindingsinstellingen goed gezet, maar ook hiermee geen PPPoE sessie.

Toen voor het eerst Freedom gebeld, maar ze wilden niet helpen als ik er geen Fritz!Box aan had hangen. Beetje jammer, want ik wist inmiddels zeker dat het niet aan mij lag. Ik vroeg: kan ik iedere willekeurige Fritz!Box proberen? Een volmondig "Ja," was daarop het antwoord. Dus ik snel op Marktplaats zoeken naar de dichtstbijzijnde aanbieder die direct tijd had om zo'n ding aan me te verkopen, en anderhalf uur onderweg geweest om 'm op te halen. Bij thuiskomst, na via m'n hotspot de nieuwste firmware te hebben gedownload en geïnstalleerd, bleek dat de 7581 geen Freedom profiel heeft. Handmatig de instellingen gezet; nog geen internet. Dus voor de tweede keer Freedom gebeld. Heel ander verhaal: het moest per sé een 5530 Fiber zijn. Dus ik wéér in de auto richting Informatique om die daar te kopen. Twee uur later en 179 euro lichter die geprobeerd, inderdaad mét Freedom profiel, maar... nog... steeds... geen... internet 8)7

Inmiddels was de Freedom helpdesk al dicht. Ik wou dat ik dat soort werktijden had! Maar dat terzijde. Dinsdagochtend 10:00 gelijk weer gebeld, en de dame die ik toen aan de lijn had wou dat ik nog één ding zou proberen: een willekeurig ander profiel instellen en vervolgens weer Freedom, want "de Fritz!Box zou af en toe de eerste keer niet alle instellingen goed laden." Maar uiteraard geen soelaas. Toen begon het ze eindelijk te dagen dat er wel eens een fout gemaakt zou kunnen zijn bij het patchen in de wijkkast. Er is toen een ticket voor KPN gemaakt, met daarbij de toezegging dat dat diezelfde dag of woensdag wel zou zijn opgelost. Uiteraard woensdagmiddag niets. En de enige communicatie vanuit Freedom was een mailtje met de mededeling dat het ticket was aangemaakt, en dat ze de status in de gaten zouden houden. Dus maar weer even gebeld. Bleek KPN voor dit soort problemen ineens een SLA van vijf werkdagen (!) te hebben |:(

Lang verhaal kort: geen internet sinds maandagochtend, en ik heb eigenlijk niet eens meer de hoop dat dat vandaag wordt opgelost :'(

Ik heb ondertussen echt geen goed gevoel meer bij Freedom. De helpdeskmedewerkers zeggen allemaal wat anders, het maakt ze niet uit hoe technisch onderlegd je bent, en ze verschuilen zich achter een belachelijk lange SLA van KPN. Ik heb zowel zakelijk als privé genoeg met KPN te maken, maar van Freedom had ik (veel) meer verwacht :X

https://youtu.be/dechvhb0Meo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-09 10:48
Tijsbeer schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:40:
Ik heb ondertussen echt geen goed gevoel meer bij Freedom. De helpdeskmedewerkers zeggen allemaal wat anders, het maakt ze niet uit hoe technisch onderlegd je bent, en ze verschuilen zich achter een belachelijk lange SLA van KPN. Ik heb zowel zakelijk als privé genoeg met KPN te maken, maar van Freedom had ik (veel) meer verwacht :X
Dit ga je tegenkomen bij alle providers. En vreemdgenoeg gaat dat patchen erg vaak verkeerd, kunnen of willen ze dat niet direct controleren en duurt het erg lang om te corrigeren. Bij KPN of Odido is dit niet anders (bij beiden meegemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsbeer
Klaus_1250 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:45:
[...]

Dit ga je tegenkomen bij alle providers. En vreemdgenoeg gaat dat patchen erg vaak verkeerd, kunnen of willen ze dat niet direct controleren en duurt het erg lang om te corrigeren. Bij KPN of Odido is dit niet anders (bij beiden meegemaakt).
Ja, ik weet 't, ik maak dat ook regelmatig mee helaas. Maar ik heb zakelijk de aansluiting besteld, en ze zijn niet echt de goedkoopste ook; dus wat ik zeg: van een provider (die trouwens ook prat gaat op onder andere een deskundige helpdesk) had ik dit soort perikelen niet verwacht, en al zéker niet deze houding bij zowel de diagnose als het oplossen :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
[...]

In mijn herinnering heeft KPN verschillende service levels maar dan zal de KPN tax wel hoger worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Nu online
Klopt. Ik heb voor problemen met een verbinding wel eens een monteur over de vloer gehad. Betrof een pairbonded DSL verbinding waarvan de link niet opkwam. Monteur kwam langs, zag dat aan de kant van de klant alles goed was, en zei dat die even naar de wijkkast ging om daar te kijken. Zou over vijf minuten terug zijn. Prima...

Komt die 45 minuten later terug met de nodige frustratie over zijn collega's in de sector, want het bleek dat die (KPN) wijkkast een rotzooi was. Daar moest hij stevig in huishouden om voor de betreffende woning en de buren daar wat logica in te scheppen. Afijn, aangesloten en alles weer werken.

Over het issue van @Tijsbeer:
• Ik begrijp het perspectief van Freedom. Zij zijn afhankelijk van KPN en kunnen niet meer doen dan zaken doorzetten.
• Ik begrijp de frustratie van @Tijsbeer. Als je met een goed verhaal richting Freedom gaat, dan moet Freedom je niet van het kastje naar de muur sturen als het aantoonbaar niet aan jou ligt. Ook moeten verschillende werknemers niet verschillende instructies geven.

Wat het voor @Tijsbeer ook nog eens lastig maakt is dat het een nieuwe verbinding betreft. Je hebt dus geen de facto werkende staat. Ik beheer een FttH-verbinding die ooit is overgezet van XS4ALL naar Freedom. Bij XS4ALL draaide die al via een eigen router, en dat ging via Freedom gewoon door. XS4ALL leverde ooit een Fritz!Box die de referentie was (die uiteraard netjes is ingeleverd). Bij Freedom is er niets. Maar omdat er al een werkende verbinding is, heb je meer 'krediet' bij diagnosticeren.

Wat je in de situatie van een nieuwe verbinding nog kan overwegen is tegen Freedom zeggen dat ze voor die 2 EUR per maand een router op mogen sturen. Zodra de verbinding met en zonder die router werkt, dan stuur je die weer terug. Een beetje zonde, maar kan veel drama besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijsbeer
The Zep Man schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:19:
[...]
Wat je in de situatie van een nieuwe verbinding nog kan overwegen is tegen Freedom zeggen dat ze voor die 2 EUR per maand een router op mogen sturen. Zodra de verbinding met en zonder die router werkt, dan stuur je die weer terug. Een beetje zonde, maar kan veel drama besparen.
Ja, achteraf had ik inderdaad wellicht beter een router kunnen meebestellen; dat had in ieder geval één dag frustratie, reistijd en kosten gescheeld. In mijn tweede gesprek op maandagmiddag (toen de Fritz!Box 7581 niet bleek te werken) werd dat trouwens ook voorgesteld, maar dan was die op z'n vroegst pas woensdag binnen geweest, en dan had ik ze dus ook toen pas kunnen bewegen tot verder onderzoek.

Overigens ben ik zojuist gebeld door een onderaannemer van KPN om een afspraak in te plannen. En inderdaad: dat wordt pas maandag :(

Dus minstens een volle week zonder internet |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingHorse
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-08 20:28
Tijsbeer schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:40:
[...]

Ik ben bang dat dat voornamelijk wat over andere providers zegt :(

Wij zouden namelijk afgelopen maandag een Freedom glasvezelaansluiting krijgen. Ik werd maandagochtend vroeg gebeld door iemand van KPN die zei dat 'ie in de patchkast de verbinding om had gezet van Odido (onze vorige provider) naar Freedom. En inderdaad, de Odido verbinding was weg.

Dus heb ik geprobeerd een PPPoE sessie op te zetten, eerst rechtstreeks met m'n TP-Link ER7206 met SFP glasvezelmodule. Er brandde wel licht, maar PPPoE wilde niet. Nou kan TP-Link Omada niet met een MTU van 1508 overweg, dus ik dacht: misschien ligt het daaraan. Vervolgens de XS4All NT die ik nog heb liggen aan het glas gehangen, met daaraan rechtstreeks een laptop. Keurig drie groene lampjes, alle verbindingsinstellingen goed gezet, maar ook hiermee geen PPPoE sessie.

Toen voor het eerst Freedom gebeld, maar ze wilden niet helpen als ik er geen Fritz!Box aan had hangen. Beetje jammer, want ik wist inmiddels zeker dat het niet aan mij lag. Ik vroeg: kan ik iedere willekeurige Fritz!Box proberen? Een volmondig "Ja," was daarop het antwoord. Dus ik snel op Marktplaats zoeken naar de dichtstbijzijnde aanbieder die direct tijd had om zo'n ding aan me te verkopen, en anderhalf uur onderweg geweest om 'm op te halen. Bij thuiskomst, na via m'n hotspot de nieuwste firmware te hebben gedownload en geïnstalleerd, bleek dat de 7581 geen Freedom profiel heeft. Handmatig de instellingen gezet; nog geen internet. Dus voor de tweede keer Freedom gebeld. Heel ander verhaal: het moest per sé een 5530 Fiber zijn. Dus ik wéér in de auto richting Informatique om die daar te kopen. Twee uur later en 179 euro lichter die geprobeerd, inderdaad mét Freedom profiel, maar... nog... steeds... geen... internet 8)7

Inmiddels was de Freedom helpdesk al dicht. Ik wou dat ik dat soort werktijden had! Maar dat terzijde. Dinsdagochtend 10:00 gelijk weer gebeld, en de dame die ik toen aan de lijn had wou dat ik nog één ding zou proberen: een willekeurig ander profiel instellen en vervolgens weer Freedom, want "de Fritz!Box zou af en toe de eerste keer niet alle instellingen goed laden." Maar uiteraard geen soelaas. Toen begon het ze eindelijk te dagen dat er wel eens een fout gemaakt zou kunnen zijn bij het patchen in de wijkkast. Er is toen een ticket voor KPN gemaakt, met daarbij de toezegging dat dat diezelfde dag of woensdag wel zou zijn opgelost. Uiteraard woensdagmiddag niets. En de enige communicatie vanuit Freedom was een mailtje met de mededeling dat het ticket was aangemaakt, en dat ze de status in de gaten zouden houden. Dus maar weer even gebeld. Bleek KPN voor dit soort problemen ineens een SLA van vijf werkdagen (!) te hebben |:(

Lang verhaal kort: geen internet sinds maandagochtend, en ik heb eigenlijk niet eens meer de hoop dat dat vandaag wordt opgelost :'(

Zie mijn eerder bericht over VLAN, hierna top voor elkaar.

https://gathering.tweaker...message/77496708#77496708

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsbeer
Dat had inderdaad wel gewerkt. Als er door KPN correct gepatched was :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Nu online
Tijsbeer schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:39:
[...]

Ja, achteraf had ik inderdaad wellicht beter een router kunnen meebestellen; dat had in ieder geval één dag frustratie, reistijd en kosten gescheeld.
Mijn opmerking was niet per se op jou gericht. Het was meer naar mensen die in een soortgelijke situatie terecht kunnen komen. Jij kon dit niet weten. :(:)
In mijn tweede gesprek op maandagmiddag (toen de Fritz!Box 7581 niet bleek te werken) werd dat trouwens ook voorgesteld, maar dan was die op z'n vroegst pas woensdag binnen geweest, en dan had ik ze dus ook toen pas kunnen bewegen tot verder onderzoek.

Overigens ben ik zojuist gebeld door een onderaannemer van KPN om een afspraak in te plannen. En inderdaad: dat wordt pas maandag :(

Dus minstens een volle week zonder internet |:(
Dus wel of niet alsnog een Fritz!Box geregeld, het had waarschijnlijk qua tijd niets uitgemaakt. Handig. :(

Laat even weten hoe het afloopt. Mijn verwachting is dat het maandag is opgelost omdat nu duidelijk is waar het probleem is, maar het blijft KPN. Fingers crossed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Wauw, nooit geweten dat de term 'KPN tax' bestond. Is dat net zoiets als de 'Apple tax'?

Ergens nu weer blij dat ik een monteur heb besteld. Wat hij deed was super simpel, maar ook hier bij mij was het een nieuwe verbinding, dus indien het wél misgegaan was, dan had het niet aan mij gelegen!

Jullie spreken over 'routers'. Ik heb ooit geleerd dat modems voor het internet zorgen. Zo'n Fritzbox is toch een modem? Of is de glasvezel omvormer hier het modem?
Of worden de termen modem en router gewoon door elkaar heen gebruikt?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inzenity
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 29-07-2024
Nou jongens, ik mis tweak nu al. Wat een drama is het opleveren van een verbinding zeg. Zit nu minimaal een weekend zonder verbinding omdat men blind protocollotjes door kpn (pfff) laat afdraaien als 9 op 10 de patch niet goed gegaan is bij de gedwongen overstap. Zelfs bij chello (ja chello) was het niet zo'n probleem om iemand naar de wijkkast te sturen om de boel na te kijken als je ook maar enigszins aannemelijk weet te maken dat daar waarschijnlijk het probleem ligt.

Afijn, een slecht begin is de halve opzegging zullen we maar zeggen, rant over:P

Nou goed, nog even wat meer. Is jullie ook verteld dat je bericht zou ontvangen bij activatie? Helpdesk zegt op dat en dat tijdstip is de lijn opgeleverd dus we weten niet wat probleem is en daarom moet kpn er naar kijken. Maar nooit bericht ontvangen, wat het verhaal over de oplevering volledig onderuit haalt.

Kort en goed, weinig vertrouwen in deze provider, maar we gaan het beleven als de lijn ooit opgeleverd wordt. Nu maar even de gang van zaken op de mail zetten voor het geval de kpn de boel ook maar op zijn beloop laat.

Zucht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• odo966
jorikc schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:55:
Ik zou zeker even bellen. Toen ik belde dat ik nog geen vezel gekregen had bij m'n modem, had ik de volgende dag al een pakketje met patchcover en vezel. Dat was helaas de verkeerde, maar toen ik daarna weer belde en er met Fiber Operator geschakeld werd en duidelijk was dat de GPON verbinding op de B vezel met APC zat, had ik de dag erna wel de juiste vezel in de brievenbus.
Nou, ik heb gebeld, en ze gaan iets opsturen. De medewerker moest het een paar keer aan z'n collega navragen, omdat ik vertelde dat ik de overstap naar Fiber Operator in Eindhoven deed en op de forums al vernomen had dat er de nodige bijzonderheden en verrassingen waren, maar hij verzekerde me dat ze de juiste spullen gaan opsturen nu. Heel eerlijk weet ik niet hoe groot ik die kans acht, en kon het toch niet laten om zelf ook wat spullen te bestellen op fritzshop.nl, zodat ik in het ergste geval hopelijk altijd nog in staat zal zijn om het knutselwerk uit de genoemde draad na te bootsen voor mijn overstap op 9 februari a.s.

[1] https://fritzshop.nl/glas...-pc-ty01-patch-cover.html
[2] https://fritzshop.nl/glas...c-glasvezelkabel-set.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:47

Louw Post

Cerenas

whahas schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:23:
Wauw, nooit geweten dat de term 'KPN tax' bestond. Is dat net zoiets als de 'Apple tax'?

Ergens nu weer blij dat ik een monteur heb besteld. Wat hij deed was super simpel, maar ook hier bij mij was het een nieuwe verbinding, dus indien het wél misgegaan was, dan had het niet aan mij gelegen!

Jullie spreken over 'routers'. Ik heb ooit geleerd dat modems voor het internet zorgen. Zo'n Fritzbox is toch een modem? Of is de glasvezel omvormer hier het modem?
De glasvezel omvormer (ONT) kan als modem gezien worden, maar een modem is meer iets uit het verleden (en bij kabel volgens mij, om de signalen te vertalen naar iets wat de router begrijpt). De Fritz!box is een router en die doet, net zoals de naam zegt, het verkeer tussen de LAN en WAN routeren.

De termen modem en router worden inderdaad vaak door elkaar heen gebruikt, maar is dus niet hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
whahas schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:23:
[...]
Ik kan me voorstellen dat dit een leuk onderwerp is waar meningen enigszins over verdeeld kunnen zijn. Ik persoonlijk zie "modem", "router", "switch", en "access point" als de functies van een apparaat. Sommige apparaten kunnen meer functies uitvoeren en de typische FritzBox fungeert dan ook als modem/router/switch en access point (en kan zelfs nog meer functies doen, zoals als netwerkschijf...). Maar je kunt ook een los modem, een losse router, losse switches en losse access points gebruiken.

Als je een ONT hebt, zou ik persoonlijk dat ding het modem noemen, want die "(de)moduleert" de lichtsignalen en wat de FritzBox dan doet, is geen modem-functie meer. Zo gezien is mijn FritzBox met GPON SFP wel een modem (of is eigenlijk de SFP dan het modem...?) Maar misschien dat sommigen een modem-functie breder zien dan puur moduleren voor transport op een medium (dsl, kabel, glasvezel) en ook echt de internet toegangsfunctie bij het modem betrekken. Is een PPPoE verbinding opzetten dan een taak voor het modem? Ik zou denken dat dat niet per se zo hoeft te zijn. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
inzenity schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:26:

[...]

Nou goed, nog even wat meer. Is jullie ook verteld dat je bericht zou ontvangen bij activatie? Helpdesk zegt op dat en dat tijdstip is de lijn opgeleverd dus we weten niet wat probleem is en daarom moet kpn er naar kijken. Maar nooit bericht ontvangen, wat het verhaal over de oplevering volledig onderuit haalt.
Toen ik van TriNed (Fiber Operator) naar Freedom (Fiber Operator) ging, was op een gegeven moment mijn verbinding voorbereid om overgezet te worden (geen mailtje over gekregen). Op dat moment werkte mijn oude internetverbinding nog wel gewoon omdat ik bij dezelfde belichter bleef. Pas toen ik alle juiste kabels had, kon ik mijn nieuwe FritzBox aansluiten en toen ik dat deed, had ik direct internetverbinding van Freedom. Daarna kreeg ik direct een emailtje met "Je internetverbinding werkt".

Hieruit maak ik op dat de lijn opgeleverd kan zijn voor de klant om aangesloten te worden (zonder emailbevestiging) en pas zodra er een eerste keer verbinding is gemaakt, is ie pas echt "opgeleverd"? Ik weet niet of hier verschillende namen/definities voor zijn, maar het waren (in mijn geval) duidelijk 2 verschillende statussen. Wellicht dat dit anders is bij een andere overstap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inzenity
Dank voor je reactie jorikc! Ik denk dat ik zo maar eens even ga kijken of mijn tweaklijn dan nog signaal heeft, wat overigens bemoeilijkt wordt door een nieuw, zeer kort kabeltje uit het ftth kastje naar het ont, maar waar een wil is is een weg. Zou volgens jouw ervaring niet moeten werken, andere belichter, fiber crew vs cambrium, maar eerst maar eens zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Let wel op: als je AON apparatuur op een GPON netwerk gaat aansluiten kun je problemen veroorzaken op de rest van het GPON netwerk (de andere gebruikers). Dus daar zou ik wel echt mee uitkijken!! Ik weet niet of je nieuwe verbinding GPON is (en of je oude AON...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odo966
odo966 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:28:
De medewerker moest het een paar keer aan z'n collega navragen, omdat ik vertelde dat ik de overstap naar Fiber Operator in Eindhoven deed en op de forums al vernomen had dat er de nodige bijzonderheden en verrassingen waren, maar hij verzekerde me dat ze de juiste spullen gaan opsturen nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0rQJDvnkkbxhPcqKtZBW3cankI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yONOlARFFkKzSB7jwLT5WPsC.png?f=fotoalbum_large

Interessant genoeg zie ik dat als ik nu de postcodecheck doe op Freedom.nl, de Fiber Operator GPON optie als "voorinschrijving" staat, in afwachting van het moment dat "het netwerk technisch gereed is"... Zou Freedom de orders maar even stopgezet hebben, gezien de verrassingen met levering op de B-vezel met APC-aansluitingen, totdat ze de juiste informatie en benodigdheden kunnen leveren voor deze verbindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
odo966 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:58:
[...]

[Afbeelding]

Interessant genoeg zie ik dat als ik nu de postcodecheck doe op Freedom.nl, de Fiber Operator GPON optie als "voorinschrijving" staat, in afwachting van het moment dat "het netwerk technisch gereed is"... Zou Freedom de orders maar even stopgezet hebben, gezien de verrassingen met levering op de B-vezel met APC-aansluitingen, totdat ze de juiste informatie en benodigdheden kunnen leveren voor deze verbindingen?
Dat staat overal waar het leveringsproces nog niet als helemaal gereed bestempeld is en de aantallen om die reden beperkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Het interessante is, dat dit aangepast is. Ik krijg die melding nu ook voor mijn postcode, maar ik heb die verbinding al, en dat stond er niet toen ik mijn aanvraag deed. Dus het proces is niet meer als gereed bestempeld, maar was dat eerder wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 22:36
Om even terug te komen op mijn eerdere ervaring met Freedom. We zijn inmiddels weer een maand verder. Nog altijd NUL communicatie vanuit Freedom, zelfs na meerdere verzoeken. Ook op t forum van Freedom zelf gereageerd, waarbij een van de werknemers mij vraagt mijn gegevens door te sturen zodat ie het kan checken. Dat meteen gedaan, en daarna weer nul reactie zoals inmiddels gewend. Iemand die weet of je onder die zogenaamde pre-order uit kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 12:23
Solotov schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:14:
Iemand die weet of je onder die zogenaamde pre-order uit kan komen?
Lijkt me van wel, gezien er nog altijd niks is geleverd en er ook niet duidelijk is wanneer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Om even terug te komen op mijn eerdere ervaring met Freedom. We zijn inmiddels weer een maand verder. Nog altijd NUL communicatie vanuit Freedom, zelfs na meerdere verzoeken. Ook op t forum van Freedom zelf gereageerd, waarbij een van de werknemers mij vraagt mijn gegevens door te sturen zodat ie het kan checken. Dat meteen gedaan, en daarna weer nul reactie zoals inmiddels gewend. Iemand die weet of je onder die zogenaamde pre-order uit kan komen?
In gevallen waarin het niet loopt en er geen beweging is ga ik over tot een "in gebreke" stelling middels een aangetekende brief, mijn ervaring is dat dit bij ieder bedrijf dat een beetje fatsoenlijk is werkt. Uiteraard is de toon stelling van de brief wel dat ik er graag uit wil komen maar dat ik genoodzaakt ben tot dit middel. Tot nu toe altijd een voor mij en het bedrijf bevredigend resultaat bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 18:16
Geen communicatie is niet goed.
ECHTER. Freedom heeft meerdere malen gecommuniceerd dat pre orders maanden kunnen duren voordat je bent aangesloten. Bij mij is en was duidelijk minimaal 3 maanden gecommuniceerd. Wat trouwens de afgelopen dagen ook bij de freedomcommunity is gecommuniceerd door freedom. Het zijn niet voor niks pre orders. Je verwachtingen kloppen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
internet4me schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:31:
[...]

Geen communicatie is niet goed.
ECHTER. Freedom heeft meerdere malen gecommuniceerd dat pre orders maanden kunnen duren voordat je bent aangesloten. Bij mij is en was duidelijk minimaal 3 maanden gecommuniceerd. Wat trouwens de afgelopen dagen ook bij de freedomcommunity is gecommuniceerd door freedom. Het zijn niet voor niks pre orders. Je verwachtingen kloppen niet.
Nogmaals. Na herhaaldelijk aan Freedom een indicatie te hebben gevraagd, heb ik NUL gehoord. Als er dan iemand aanbied om uit te zoeken wqqr t mis gaat (want je moet wel iets te horen krijgen, ook volgens hen), en die dan ook een maand niks meer laat horen…
Jij oordeelt over mijn verwachtingen. Mijn verwachtingen zijn dat Freedom communiceert wat de verwachte levering is. Op z’n minst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 18:16
Solotov schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:43:
[...]

Nogmaals. Na herhaaldelijk aan Freedom een indicatie te hebben gevraagd, heb ik NUL gehoord. Als er dan iemand aanbied om uit te zoeken wqqr t mis gaat (want je moet wel iets te horen krijgen, ook volgens hen), en die dan ook een maand niks meer laat horen…
Jij oordeelt over mijn verwachtingen. Mijn verwachtingen zijn dat Freedom communiceert wat de verwachte levering is. Op z’n minst.
14 januari hebben we deze discussie ook gehad. Destijds is ook aangegeven dat het maanden duurt.
Zelfs door mij aangegeven. Op de Freedomcommunity staat hetzelfde.
Verder gaf je toen al al aan dat je geen de OLT van de leverancier hebt… dus bij jou kan het zelfs langer duren. .dus allemaal logisch.

Als je het niet wil weten en niet erin wil verdiepen, dan kun je idd beter opzeggen. Dan kun je ook niet teleurgesteld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
internet4me schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:54:
[...]

14 januari hebben we deze discussie ook gehad. Destijds is ook aangegeven dat het maanden duurt.
Zelfs door mij aangegeven. Op de Freedomcommunity staat hetzelfde.
Verder gaf je toen al al aan dat je geen de OLT van de leverancier hebt… dus bij jou kan het zelfs langer duren. .dus allemaal logisch.

Als je het niet wil weten en niet erin wil verdiepen, dan kun je idd beter opzeggen. Dan kun je ook niet teleurgesteld zijn.
Zucht, zo vermoeiend dat je telkens weer op de man speelt. Weet niet wat je link met Freedom is, en waarom je ze eindeloos verdedigt.
Wie moet die ONT aanvragen bij netwerkleverancier? Precies, Freedom!
En normaliter communiceer je verdorie toch wel iets? Heb geen enkele mail, geen indicatie, aan de telefoon word je ook niks wijzer. Het kan dus inderdaad misschien nog wel 9 maanden duren?
Dan is ie die communicatie daarover juist ontzettend belangrijk, omdat dat transparantie en eerlijkheid uitstraalt.
Als ik namelijk weet dat ze verwachten dat t heel lang duurt, dan pak ik een andere partij.
Maar gok eens, je kan niet zomaar opzeggen want zij melden dat je na 14 dagen niet zomaar je pre-order mag cancellen!

Dus zeg wat je wil. Ik heb nul behoefte om met jou de discussie aan te gaan, aangezien je alles recht probeert te lullen wat zo krom als iets is.
Einde discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 15-09 11:30

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Ik weet niet wat je wilt @Solotov, maar elke twee weken dezelfde discussie herhalen is ook weinig productief toch, als iedereen aangeeft pre orders kunnen vele maanden duren?
Ter vergelijk: bij Odido heb je met pre-order precies hetzelfde. Ik krijg dan wel elke paar maanden een keer een mail van ze, staat in september-oktober word ik aangesloten. Vorig jaar al een paar soortgelijke mails gehad, standaard template, enkel welke maanden ze verwachten.... kijk je vervolgens bij fiber infra partij ODF waar ze mee samenwerken, staat er Q4 2025. Bij Odido staat geen jaartal in de mails.
Tuurlijk zijn mailtjes van providers netjes en leuker dan niets, maar jij lijkt heel snel glasvezel internet te willen, dan is pre order misschien sowieso niet een passende constructie. Want helaas, kan het dus in extreme gevallen zoals het onze, ipv een aantal maanden, met zo een pre order dus zelfs tot wel jaren duren. En ondertussen kan er van alles gebeuren. Jaar later dan hopelijk Freedom ook mogelijk over die glasvezel, maar dat kan goed eens 2027 worden hier. Voor die tijd zijn we serieus al verhuisd :o

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
OruBLMsFrl schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:22:
Ik weet niet wat je wilt @Solotov, maar elke twee weken dezelfde discussie herhalen is ook weinig productief toch, als iedereen aangeeft pre orders kunnen vele maanden duren?
Ter vergelijk: bij Odido heb je met pre-order precies hetzelfde. Ik krijg dan wel elke paar maanden een keer een mail van ze, staat in september-oktober word ik aangesloten. Vorig jaar al een paar soortgelijke mails gehad, standaard template, enkel welke maanden ze verwachten.... kijk je vervolgens bij fiber infra partij ODF waar ze mee samenwerken, staat er Q4 2025. Bij Odido staat geen jaartal in de mails.
Tuurlijk zijn mailtjes van providers netjes en leuker dan niets, maar jij lijkt heel snel glasvezel internet te willen, dan is pre order misschien sowieso niet een passende constructie. Want helaas, kan het dus in extreme gevallen zoals het onze, ipv een aantal maanden, met zo een pre order dus zelfs tot wel jaren duren. En ondertussen kan er van alles gebeuren. Jaar later dan hopelijk Freedom ook mogelijk over die glasvezel, maar dat kan goed eens 2027 worden hier. Voor die tijd zijn we serieus al verhuisd :o
Wat ik hierboven al zei. Transparantie. Toen ik het ging aanvragen, werd er verteld dat alle tests succesvol waren en dat ze de pre-orders tot orders gingen verwerken. Dan hoor je vervolgens 2 maanden niks, niemand die een indicatie geeft op welke termijn het wel doorgezet gaat worden.
Als de schatting maart of april ofzo is, prima. Dan wacht ik af. Als t pas september of oktober is, dan ga ik liever over op een andere aanbieder die sneller kan leveren.

Jij geeft t zelf al aan. Jij krijgt in ieder geval nog mailtjes. Ik heb sinds aanvraag niks gehad.

Transparantie en communicatie zijn de dingen waar je je als nieuwe provider in kan onderscheiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 21:21
Graag.
Je hebt je punt meermaals gemaakt hier. Graag een formele klacht indienen bij Freedom en stem met je voeten door te vertrekken naar een andere provider zou ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijsbeer
The Zep Man schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:14:
[...]

Mijn opmerking was niet per se op jou gericht. Het was meer naar mensen die in een soortgelijke situatie terecht kunnen komen. Jij kon dit niet weten. :(:)

[...]

Dus wel of niet alsnog een Fritz!Box geregeld, het had waarschijnlijk qua tijd niets uitgemaakt. Handig. :(

Laat even weten hoe het afloopt. Mijn verwachting is dat het maandag is opgelost omdat nu duidelijk is waar het probleem is, maar het blijft KPN. Fingers crossed!
Nou, we hebben weer internet hoor :)

Heeft slechts een volle week geduurd :(

Was inderdaad een foute patch in de wijkkast |:(

Leerpuntjes voor mezelf:

- Volgende overstap (over exact een jaar, want nu blijkt dat Freedom eigenlijk gewoon net zo slecht is als de rest ga ik volgend jaar weer fijn naar de goedkoopste ;w ) bestel ik een huurrouter mee, zodat ik voor die paar euro daarover in ieder geval geen gezeur kan krijgen.Zodra 't werkt sluit ik gewoon weer m'n eigen spullen aan en stuur ik die gehuurde unit weer terug.
- Volgende overstap ga ik vragen of ze de verbinding op de andere vezel willen aansluiten, en pas als het werkt zeg ik bij Freedom op. Dat maandje dubbel betalen heb ik er wel voor over :P

[ Voor 3% gewijzigd door Tijsbeer op 05-02-2024 16:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Tijsbeer schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:03:
[...]

- Volgende overstap ga ik vragen of ze de verbinding op de andere vezel willen aansluiten, en pas als het werkt zeg ik bij Freedom op. Dat maandje dubbel betalen heb ik er wel voor over :P
Geheid dat ze dan een 'foutje' maken en toch de ene al belichte vezel pakken ;).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervee
Vanmorgen een monteur voor oplevering van mijn Freedom verbinding. Netjes alles aangesloten en aangepast maar helaas kwam de verbinding van de FB naar de POP niet tot stand. Patch in de POP was nog niet gedaan/afgemeld. Dus hij weer weg en ik zit nog steeds te wachten op die patch. Ik heb het vermoeden dat Fiber Operator de patch niet kan doen maar KPN (ik zit in een Reggefiber/KPN gebied) en dat Freedom er misschien ook niet zo veel invloed op heeft, maar toch voelt dit heel belabberd. Ik had gehoopt vanmorgen weer internet te hebben en de rest van de middag mijn eigen spullen weer aan te sluiten maar ik zit GVD de hele dag te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Kan niet. Je huurt als provider/operator een vezelpaar. De ene provider gebruikt de A-vezel , de andere de B-vezel maar je kan geen twee providers op beide vezels laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsbeer
Barre73 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:05:
[...]

Kan niet. Je huurt als provider/operator een vezelpaar. De ene provider gebruikt de A-vezel , de andere de B-vezel maar je kan geen twee providers op beide vezels laten draaien.
Oh, dat wist ik niet; dank voor de info! Dan toch maar op hoop van zegen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inzenity
Fair is fair, even een update nav mijn post mbt problemen met het opleveren van de lijn.

Vanochtend maar liefst 2 kpn monteurs, was allemaal maar raar, totdat de monteur in de centrale het stekkertje goed aandrukte. Tsja, heb ik dus een keertje of 4 proberen te vertellen voor het internetloze weekend aan de helpdesk dat dat tocht echt het meest voor de hand liggende was. Dus vwb luisteren en meedenken kan het allemaal wel wat flexibeler en minder volgens script. Misschien ook wel handig bij het aansluiten als het rode lampje blijft branden even 400 meter verderop de boel na te lopen.

Enfin, boel werkt nu uitstekend, dus dan ben ik ook wel klaar met mopperen. Fritzbox ax is een grote stap voorwaarts ivm die van tweak, nu vind ik mijn ac access points maar een beetje zielige dingen:) Maar eens ff kijken in de pricewatch of er nog wat moois te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
Ik kreeg vanavond een mail van Freedom dat ik een aanvraag voor migratie naar een andere provider heb gedaan en dat dat per 26-2 zou worden doorgevoerd.

Ik heb deze aanvraag niet gedaan; heeft iemand ervaring met deze situatie? Ik heb natuurlijk een ticket geopend maar tips zijn welkom.

[ Voor 11% gewijzigd door deadlock2k op 05-02-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

deadlock2k schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:45:
Ik kreeg vanavond een mail van Freedom dat ik een aanvraag voor migratie naar een andere provider heb gedaan en dat dat per 26-2 zou worden doorgevoerd.

Ik heb deze aanvraag niet gedaan; heeft iemand ervaring met deze situatie? Ik heb natuurlijk een ticket geopend maar tips zijn welkom.
vreemd,

maar zou geen ticket aanmaken maar gewoon bellen.
echt niet dat ze mij gaan afsluiten, ik zou gewoon blijven bellen totdat het is opgelost.

maar moet voor het andere ook even zeggen dat het de laatste week best wel lekker draait.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpNeca8md8admmbWvH-TdOIHymI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/amglt8LBJB58bPR93i06eGkR.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het beste wat je kan doen is inderdaad bellen met Freedom. Een overname van een lijn mag Freedom niet zomaar blokkeren. Ze gaan je vast wat vragen stellen en kijken om wat voor lijn/verbinding het gaat.
Wat Freedom mogelijk wel kan doen is bezwaar maken tegen een overname; dat kan alleen als je zelf contact opneemt. Dat zijn regels waar alle providers zich aan moeten houden.
Dit om te voorkomen dat je bij een slechte relatie met ‘een’ provider deze je niet je verbinding kan gijzelen.
Kan mij voorstellen dat het vervelend is om zelf initiatief te moeten nemen om te voorkomen dat je straks geen Freedom meer hebt.

Mogelijk dat het een administratief foutje is bij de beheerder van het netwerk, dat kwam vroeger vaker bij koperverbindingn voor. bijvoorbeeld bij huizen die later notarieel waren gesplitst of meerdere lijnen op een adres geregistreerd zijn. Zo kan het voorkomen dat je buren internet hebben aangevraagd en de postcode/huisnummer combinatie op jouw lijn staat.

Kortom contact opnemen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door purge op 05-02-2024 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:07

_Eend_

🌻🇺🇦

deadlock2k schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:45:

Zoals anderen al aangeven: meteen bellen. Ik heb dit geintje bij XS4ALL meegemaakt, en omdat het midden in mijn vakantie was heb ik de brief gemist en zag ik de mail te laat (die mailzat in mijn reclame map, waar ik hooguit 1x p/maand in kijk). Toen ik terug was en de brief zag heb ik gelijk gebeld, maar toen was het al te laat, ze konden de overname al niet meer stoppen.

Het is vervelend om dit zelf te moeten doen, maar geloof mij: als je zelf geen actie onderneemt zit je straks zonder internet. En dat kost je nog veel meer hoofdpijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
Ja, meteen ging simpelweg niet aangezien de helpdesk al dicht was. Ik ga er straks als Nederland wakker is telefonisch achteraan. Thanks allen.

[ Voor 5% gewijzigd door deadlock2k op 06-02-2024 04:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervee
Ik zit sinds gisteren zonder internet. Mijn overstap van Tweak (AON) naar Freedom (PON) is dramatisch tot nu. Monteur ging weg nadat hij niets meer kon doen. Daarna gaandeweg de dag 3 of 4 keer naar helpdesk van Freedom gebeld waarom mijn verbinding het nog niet doet en het antwoord was elke keer dat het wel goed komt, belichter moet nog iets doen.
Nou fijn. Familie komt thuis in een huis zonder internet! En dan kan je dus echt helemaal niets meer tegenwoordig. We overleven dit wel, maar dit is wel heel slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 15:49
2 dagen terug viel internet uit van freedom, gisteren zat ik op de telefoon youtube te kijken, halverwege de verbinding ook weg..... gvd.... niks internet dus en compleet afgesneden behalve bellen met 06, kennelijk heeft het internet probleem te maken met 4G in de centrale hier in postcode 5151, nu zit ik sinds 10 minuten op de wifi van de buren, ook glasvezel want die haalt 300MB/sec upload en dus dezelfde centrale, voorlopig mijn probleen mooi opgelost :)
dankjewel lieve buuf _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
dss58 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:19:
2 dagen terug viel internet uit van freedom, gisteren zat ik op de telefoon youtube te kijken, halverwege de verbinding ook weg..... gvd.... niks internet dus en compleet afgesneden behalve bellen met 06, kennelijk heeft het internet probleem te maken met 4G in de centrale hier in postcode 5151, nu zit ik sinds 10 minuten op de wifi van de buren, ook glasvezel want die haalt 300MB/sec upload en dus dezelfde centrale, voorlopig mijn probleen mooi opgelost :)
dankjewel lieve buuf _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
4G in de centrale? Nu ben je mij kwijt.
4G associeer ik en de meesten met een mobiele netwerk. Wat niets te maken heeft met je glasvezel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
@Barre73 dat dacht ik ook, kennelijk heeft het toch met elkaar te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
dss58 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:12:
@Barre73 dat dacht ik ook, kennelijk heeft het toch met elkaar te maken
Geloof me.. het kan echt niet.
Zou het kunnen dat het ging over 4Gbit van KPN? Oftewel XGS-PON in de PoP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
@Barre73 dat dacht ik dus ook maar mij wordt verteld door freedom dat het de centrale is maar of ze gelijk hebben.... ik kan het je niet zeggen, het is toch wel ijzersterk op deze manier samen komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervee
Ik heb eindelijk internet. Ongeveer 30 uur te laat, maar he, ik heb internet. Wat een bevalling.
Pagina: 1 ... 66 ... 80 Laatste