[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 67 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:33
Hier nu bijna een maand een ODF/Freedom verbinding. Wat eigenlijk gewoon probleemloos gegaan is: ODF belde om een afspraak te maken om de kabel naar de meterkast te trekken, kwamen op afgesproken datum en maakten het in orde. Op de dag van de oplevering van Freedom werkte de verbinding, gigabit up/down en verder niets aan storingen gemerkt.

Is Freedom perfect? Nee. Ticket-afhandeling is eigenlijk gewoon slecht, heb twee openstaande tickets met vragen die maar niet beantwoord worden. De oplever-mail was onduidelijk over of er nog iemand zou langskomen of niet. Dat kan allemaal beter. En ik had eigenlijk, juist van een kleine provider die pas redelijk recent met ODF bezig is verwacht dat ze zouden vragen hoe ik het ervaren heb - maar niets van dat alles.

Tegelijkertijd is het denk ik de enige provider die poort 25 in/uitgaand niet blokkeert. Wat ik wel een leuke feature vind voor m'n eigen mailserver. Plus dat het denk ik de enige provider is die reverse-ptr aanpassingen mogelijk maakt (geen idee wat de juiste technische term is).

Nu eerst even op wintersport en dan na de voorjaarsvakantie maar eens Ziggo opzeggen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Green.car6808
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:31
vanaalten schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:40:

Tegelijkertijd is het denk ik de enige provider die poort 25 in/uitgaand niet blokkeert. Wat ik wel een leuke feature vind voor m'n eigen mailserver. Plus dat het denk ik de enige provider is die reverse-ptr aanpassingen mogelijk maakt (geen idee wat de juiste technische term is).
Ja inderdaad. Vroeger (wie weet het nog?) hadden we Cistron waar je alle vrijheid had. Ook Demon en Xs4All en later Tweak. Nu deze allemaal door klant-onvriendelijke reuzen zijn overgenomen of weg-geconcureerd, is Freedom dé provider om te zijn voor dit soort dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:42

GerkeP

Vragen mag altijd........

vanaalten schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:40:

Ik heb ook zo'n provider, dat is KabelNoord. Gewoon poort 25 en een RDNS entry met mijn eigen domein
Wil graag naar Freedom, maar niet voor het bedrag wat zij moeten rekenen icm KPN

GerkeP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:43
dss58 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:33:
@Barre73 dat dacht ik dus ook maar mij wordt verteld door freedom dat het de centrale is maar of ze gelijk hebben.... ik kan het je niet zeggen, het is toch wel ijzersterk op deze manier samen komt
@dss58 Als dit een aansluiting is van KPN/Reggefiber, dan mag je je adres wel sturen. Kijk ik eens of er iets te zien valt in het ticket/storingsyteem.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniels
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:53
Heeft iemand enig idee hoe lang het duurt voordat je een "plandatum" krijgt?

Volgens Freedom (én e-Fiber) staan alle seintjes op groen en is het nu aan de "afdeling planning" om mij te voorzien van een datum. In die stand sta ik nu al bijna 14 dagen.

Geen idee waarom ik een "plandatum" nodig heb, overigens. Ik heb geen monteur besteld of iets dergelijks. Wel zou ik 10 dagen voor die "plandatum" automatisch mijn aansluitpakket krijgen. Bellen met de helpdesk heeft me nog niet veel helderheid kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 09:51
In navolging met @Sniels. Ik heb gister mijn ONT gekregen, gele fiber en een soort van kastje wat ik er voor kan timmeren. Vorige week hebben jongens de fiber naar binnen gehaald. Komt er nu nog iemand langs om de ONT op te hangen, of moet ik dat doen?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
DiedX schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:04:
In navolging met @Sniels. Ik heb gister mijn ONT gekregen, gele fiber en een soort van kastje wat ik er voor kan timmeren. Vorige week hebben jongens de fiber naar binnen gehaald. Komt er nu nog iemand langs om de ONT op te hangen, of moet ik dat doen?
Ik vond de mail van Freedom daarover hoogst onduidelijk, maar aangezien er niemand voor gekomen is heb ik het kastje zelf opgehangen (duh... twee schroeven in de muur en klaar) en zelf de fiber van ONT naar glasvezelkastje aangesloten. Stelde uiteindelijk niets voor.

Maar: heb je een abonnement besteld zonder router enzo van Freedom, dus met eigen apparatuur? Want kan mij voorstellen dat als er wel een router door Freedom geleverd wordt, er misschien ook een installatieservice bij zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervee
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:51
Als je zonder router hebt besteld zal je eigen apparatuur moeten hebben uiteraard. Tijdens het bestel proces kan je dan op de website de optie "ik wil installatie door monteur" niet aanzetten.

Als je een router huurt of koopt kan je die optie wel aanzetten voor 25 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Ack. Zelf klussen dus.

Maar dan ben ik heel benieuwd hoe jullie de witte ombouw hebben opgehangen. Dus niet het modem.

Zal dadelijk even een foto schieten van wat ik heb gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
DiedX schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:28:
Ack. Zelf klussen dus.

Maar dan ben ik heel benieuwd hoe jullie de witte ombouw hebben opgehangen. Dus niet het modem.

Zal dadelijk even een foto schieten van wat ik heb gekregen.
Die patch-cover bedoel je? Die heb ik niet gebruikt. Weet niet of die om de ONT kast moet of het glasvezel-kastje, maar in beide gevallen past die cover voor geen meter. Begreep van iemand anders hier dat die cover voor KPN-aansluitingen bedoeld is.

Edit: dat was @Barre73 dus, zie Barre73 in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 9% gewijzigd door vanaalten op 07-02-2024 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
vanaalten schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:28:
[...]

Die patch-cover bedoel je? Die heb ik niet gebruikt. Weet niet of die om de ONT kast moet of het glasvezel-kastje, maar in beide gevallen past die cover voor geen meter. Begreep van iemand anders hier dat die cover voor KPN-aansluitingen bedoeld is.

Edit: dat was @Barre73 dus, zie Barre73 in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAZ1BDLaSD55J5Iu-EXikHCEvYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUFEGCZmU0ncOwqM1RkmaPUV.jpg?f=fotoalbum_large

Rechtsonder. Volgens mij is dat idd de patchcover.

Dan ga ik morgen even klussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Poort 1 is inderdaad belicht. Ik krijg power, utp en een knipperende glasvezel groen. Maar niente op de UniFi router.

Morgen even verder debuggen, ik denk dat ik nog geen internet er op heb.

Wel gaaf hoor :) soms voel je je weer een jochie van 15 die kabelinternet krijgt 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
DiedX schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:38:
[...]

[Afbeelding]

Rechtsonder. Volgens mij is dat idd de patchcover.

Dan ga ik morgen even klussen :)
@DiedX Die patchcover is bedoeld om over deze FTU van TKF Solutions te schuiven. Daardoor springt het blauwe klepje onderop open, wordt de connector toegankelijk en kan je de glaskabel daarin klikken. Die glaskabel gaat aan de andere kant in de Huawei converter en vanaf daar sluit je de router aan.

Deze TK01 wordt gebruikt door KPN (en voorheen Reggefiber), Glaspoort, Digitale Stad en nog wat kleinere buitengebied netwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
DiedX schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:59:
Poort 1 is inderdaad belicht. Ik krijg power, utp en een knipperende glasvezel groen. Maar niente op de UniFi router.

Wel gaaf hoor :) soms voel je je weer een jochie van 15 die kabelinternet krijgt 😂
Knipperende PON betekent meestal dat je ONT nog niet geprovisioned is. Wat is de opleverdatum die je van Freedom hebt doorgekregen? In de (vroege) ochtend van die dag zul je zien dat PON groen blijft branden, pas op dat moment is je ONT actief en zal het werken.

Als de PON LED groen blijft knipperen na de opleverdatum moet je Freedom bellen, dan heb je namelijk grote kans dat de patch verkeerd zit of dat je ONT op een andere manier niet goed geprovisioned is.

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 07-02-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
ik222 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:20:
[...]

Knipperende PON betekent meestal dat je ONT nog niet geprovisioned is. Wat is de opleverdatum die je van Freedom hebt doorgekregen? In de (vroege) ochtend van die dag zul je zien dat PON groen blijft branden, pas op dat moment is je ONT actief en zal het werken.

Als de PON poort groen blijft knipperen na de opleverdatum moet je Freedom bellen, dan heb je namelijk grote kans dat de patch verkeerd zit
Uit mijn hoofd is dat de 12e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
DiedX schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:20:
[...]

Uit mijn hoofd is dat de 12e.
Dan is het nog 5 dagen wachten, ONT wordt zoals gezegd pas in de ochtend van je opleverdatum geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:14
DiedX schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:59:

Voor unifi niet vergeten internet settings ;):

VLAN 6

PPoE
fake@freedom.nl
1234
https://helpdesk.freedom....-de-glasvezelverbindingen

Bij mij was aangekondigd op dag X ga je over van Odido naar Freedom. Op dag X drie keer gebeld, "U staat nog op status gepland het is wachten tot de poort word omgezet" maar natuurlijk al de Odido ONT weg en uit want zo staat het geschreven (ook al is het geen AON, maar GPON)

Op dag Y zet ik in de ochtend de ONT aan en na 4 minuten een groen constant lichtje en ik kon mijn gebruikersgroep weer vertellen dat ze de WIFI aan konden zetten.
Dag te laat, maar wel vriendelijk te woord gestaan en duidelijk uitgelegd dat de actie ergens anders lag door de helpdesk... Tot nu toe geen problemen en stabiele ~1 Gb up en down.

[ Voor 5% gewijzigd door Krystman op 08-02-2024 08:19 ]

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Krystman schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:18:
[...]

Voor unifi niet vergeten internet settings ;):

VLAN 6

PPoE
fake@freedom.nl
1234
https://helpdesk.freedom....-de-glasvezelverbindingen

Bij mij was aangekondigd op dag X ga je over van Odido naar Freedom. Op dag X drie keer gebeld, "U staat nog op status gepland het is wachten tot de poort word omgezet" maar natuurlijk al de Odido ONT weg en uit want zo staat het geschreven (ook al is het geen AON, maar GPON)

Op dag Y zet ik in de ochtend de ONT aan en na 4 minuten een groen constant lichtje en ik kon mijn gebruikersgroep weer vertellen dat ze de WIFI aan konden zetten.
Dag te laat, maar wel vriendelijk te woord gestaan en duidelijk uitgelegd dat de actie ergens anders lag door de helpdesk... Tot nu toe geen problemen en stabiele ~1 Gb up en down.
Thnx . Ik kom van vdsl af, en had dus al bovenstaande settings.

Ik maak zo nog even een foto van de ont, want volgens mij klopt er nog 1 ding niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniels
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:53
DiedX schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:04:
Hee! Een ervaringsdeskundige! :)

Dus bij jou zat er een week tussen? De fiber is hier (Sittard) al dik twee weken geleden binnengeschoten en Freedom zegt alleen maar "geduldig afwachten".

/edit
Speak of the devil. Ik krijg nu eindelijk een datum door... voor 11 maart. Zucht.

[ Voor 7% gewijzigd door Sniels op 08-02-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odo966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 22:02
odo966 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:58:
[...]
Zou Freedom de orders maar even stopgezet hebben, gezien de verrassingen met levering op de B-vezel met APC-aansluitingen, totdat ze de juiste informatie en benodigdheden kunnen leveren voor deze verbindingen?
Update op deze ochtend van mijn overstapdag van KPN-belichte AON-verbinding naar Fiber Operator GPON in Eindhoven.

Gisteren ontving ik van Freedom zowaar min of meer de juiste spullen. Een setje met TY01 patch cover met “blauw” intern minikabeltje (moet dus nog omgebouwd worden zoals beschreven op het Freedom Community forum, plus een blauw-groen SC-LC kabel (niet nodig), en nog een *losse* groen-groen SC-LC kabel (wél nodig). Dit alles dus wel pas op dag -1 ontvangen nadat ik op dag -7 al belde dat ik nog geen aansluitmaterialen behalve de Fritzbox zelf had ontvangen.

In de tussentijd had ik het heft in eigen handen genomen en spullen van Fritzshop.nl laten komen, zodat ik zeker de juiste materialen in huis had om volgens de informatie op het forum de verbinding aan te sluiten op de B-kant van mijn TY01 aansluitpunt.

Gisteravond omstreeks 23:50 heb ik volgens de instructies in de email netjes mijn huidige AON-apparatuur die aan de A-kant van de aansluiting hangt, uitgeschakeld. Het einde van een tijdperk voor mijn door KPN belichte verbinding op die vezel, sinds 2016 bij XS4ALL en sinds 2020 bij Freedom.

Zojuist heb ik de B-kant van het aansluitpunt in orde gemaakt volgens de instructies, en met het groene LC-stekkertje aan de Fritzbox 5530 GPON aangesloten en deze aan de stroom gehangen. Echter het Fiber lampje blijft na 10 minuten nog knipperen, en in de Fritzbox webinterface staat dat de verbinding met de Fiber exchange nog niet gemaakt kan worden. Het is wel pas 10.30 uur, dus we wachten af… Als er ergens vanmiddag nog geen verandering is zal ik maar eens gaan bellen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:49
al 5 dagen geen verbinding, wie heeft dat ooit mee gemaakt ? tegen die tijd ga ik wel restitutie vragen, nu betaal ik voor niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:14
dss58 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:16:
al 5 dagen geen verbinding, wie heeft dat ooit mee gemaakt ? tegen die tijd ga ik wel restitutie vragen, nu betaal ik voor niks
Nog nooit zelf mee gemaakt, maar als het wel zo zijn, dan zou ik ze al vanaf dag 2 toch flink lastig vallen via de telefoon, net zo lang tot het gefixt is.

Heb je ook geen 'licht' ? :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
Het bleek dat Odido (natuurlijk wie anders) een verkeerd huisnummer ingevoerd heeft.

Hoe dit kan zonder verdere authenticatie is me compleet onduidelijk maar dat zal meer aan KPN als netwerkbeheerder en Odildo liggen dan aan Freedom. Als het goed is, is alles gecancelled. Fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odo966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 22:02
odo966 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:45:
[...]
in de Fritzbox webinterface staat dat de verbinding met de Fiber exchange nog niet gemaakt kan worden. Het is wel pas 10.30 uur, dus we wachten af… Als er ergens vanmiddag nog geen verandering is zal ik maar eens gaan bellen…
UPDATE: ik had de boel weer even uitgezet maar omstreeks 12.30 uur weer een poging gewaagd en op wonderbaarlijke wijze kwam de verbinding toen meteen tot stand, en ben ik de gelukkige eigenaar van een Gigabit verbinding O-)

Alleen jammer dat ik via de community de juiste setup moest vernemen, maar hopelijk kan Freedom deze verbindingen spoedig weer uit de pre-order modus halen en met de juiste informatie en onderdelen nieuwe klanten gaan aansluiten / overzetten vanaf te dure KPN-belichte lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 14:05
odo966 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:45:
[...]

Alleen jammer dat ik via de community de juiste setup moest vernemen, maar hopelijk kan Freedom deze verbindingen spoedig weer uit de pre-order modus halen en met de juiste informatie en onderdelen nieuwe klanten gaan aansluiten / overzetten vanaf te dure KPN-belichte lijnen.
Onderdeel van de fase waarin het "B"-woord van toepassing is zou ook moeten zijn dat je de documentatie op orde krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:49
na 5 dagen sturen ze eindelijk een monteur van KPN, maar ben dik tevreden dat ik de wifi van mijn lieve buurvrouw kan gebruiken _/-\o_
1e ediit: mijn eigen lijn werkt weer :)
2e edit: de wifi werkt maar de ethernetpoorten niet, er is dus duidelijk wat mis met het modem
maandag maar in de telefoon klimmen, een uur nadat de monteur weg was belde freedom en bieden restitutie aan voor 5 dagen, wel heel attent van ze, moet je bij de 2 grote maar is om komen

[ Voor 56% gewijzigd door dss58 op 09-02-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:45

Mr-D.

interpunctie? no hero here

@nicxz en hoe bevalt NLZIET??

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 22:32
NLZiet bevalt prima. Zowel op tv als op de laptop. Het enige kanaal dat gemist wordt is 24kitchen, maar daar valt mee te leven geloof ik. Heb de Amino vorige week teruggestuurd.

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:30

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

NLZiet hebben wij ook, bevalt prima, app op de AppleTV gebruiken we hier meestal, eigenlijk nooit problemen mee tenzij een WK finale of zo. Dan lijken haast al die streaming diensten overbelast die zoiets uitzenden trouwens.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Barre73 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:14:
[...]

@DiedX Die patchcover is bedoeld om over deze FTU van TKF Solutions te schuiven. Daardoor springt het blauwe klepje onderop open, wordt de connector toegankelijk en kan je de glaskabel daarin klikken. Die glaskabel gaat aan de andere kant in de Huawei converter en vanaf daar sluit je de router aan.

Deze TK01 wordt gebruikt door KPN (en voorheen Reggefiber), Glaspoort, Digitale Stad en nog wat kleinere buitengebied netwerken.
Maar dan lijkt het niet op wat ik heb gekregen ?

https://tweakers.net/i/k-...xZi.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Ok, volgens mij gaan dingen fout hier. Vdsl is eruit sinds een uurtje of 4.

Ga zo even de zaken resetten, maar ik denk dat het twee rustige dagen en een klacht worden :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Jij hebt een FTU van Open Dutch Fiber en daar is geen patchcover voor nodig. Zie onderstaande foto als voorbeeld van hoe dat werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fh70AYhKk7x-j45CvcbW2W3AsyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvinBam4KeQAtJdX3K45v25z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Top! Alleen ook hier nog geen signaal. Ik had niet gedacht zonder internet te zitten 😂😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easy-cloud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:55
Is er iemand hier die was overgestapt van Odidio en/of KPN naar Freedom, en wat merkte je in het verschil van latency, snelheid en stabiliteit?

Ik zit al sinds 2020 op Odido, op wat niet noemenswaardige storingen na geen problemen gehad. Echter mis ik nu wel echt de ipv6, en wil ik misschien gaan overstappen naar KPN of Freedom.

En zou iemand dit kunnen doen: https://speed.cloudflare.com/

Ben erg benieuwd naar de resultaten.

[ Voor 13% gewijzigd door easy-cloud op 11-02-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
GerkeP schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:41:
[...]

Ik heb ook zo'n provider, dat is KabelNoord. Gewoon poort 25 en een RDNS entry met mijn eigen domein
Wil graag naar Freedom, maar niet voor het bedrag wat zij moeten rekenen icm KPN
Welke verbetering had je verwacht bij de overstap van KNID naar Freedom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:42

GerkeP

Vragen mag altijd........

nokiaan958GB schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:39:
[...]

Welke verbetering had je verwacht bij de overstap van KNID naar Freedom?
De glasvezel van KabelNoord.
Helaas nog steeds niet mogelijk.
De KPN glasvezel mag hier gewoon werkeloos blijven 😉

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

easy-cloud schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:53:
Is er iemand hier die was overgestapt van Odidio en/of KPN naar Freedom, en wat merkte je in het verschil van latency, snelheid en stabiliteit?

Ik zit al sinds 2020 op Odido, op wat niet noemenswaardige storingen na geen problemen gehad. Echter mis ik nu wel echt de ipv6, en wil ik misschien gaan overstappen naar KPN of Freedom.

DL 865 Mbps
UL 589 Mbps
Latency 5.50 ms
Jitter 1.00 ms
Packet Loss 0 %

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:17
En hier (in Eindhoven via Fiber Operator):
DL 905Mbps
UL 756Mbps
Latency 7.00ms
Jitter 947μs
Packet Loss -

(Overigens geeft Ookla Speedtest vanaf TriNed server hier):
DL 933
UL 941
Ping 5 ms
Jitter 0 ms
Loss 0%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

easy-cloud schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:53:

Freedom via KPN-WBA AON
DL 616 Mbps
UL 190 Mbps
Latency 3.50 ms
Latency DL 3.00 ms
Latency UL 3.00 ms
Jitter 1.95 ms
Jitter DL 1.37 ms
Jitter UL 1.84 ms
Packet Loss 0%

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxwielder
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
bitshape schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:44:
[...]

Overgestapt van Tweak, Freedom via GPON

Download 907 Mbps
Upload 674 Mbps
Latency 2.00 ms
Latency DL 3.50 ms
Latency UL 3.00 ms
Jitter 1.68 ms
Jitter DL 1.06 ms
Jitter UL2.43 ms
Packet Loss 0%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

jorikc schreef op zondag 11 februari 2024 @ 23:27:
En hier (in Eindhoven via Fiber Operator):
DL 905Mbps
UL 756Mbps
Latency 7.00ms
Jitter 947μs
Packet Loss -

(Overigens geeft Ookla Speedtest vanaf TriNed server hier):
DL 933
UL 941
Ping 5 ms
Jitter 0 ms
Loss 0%
Dat is het met standaard latency getallen in routers wel een beetje ja, latency waarheen precies? Dat kan per service zelfs binnen een land makkelijk een paar ms verschil geven. Alles onder de 10ms buiten de eigen provider is gewoon al categorie heel goed in mijn boekje. Dan zie je alleen nog op gestandaardiseerde metingen van zelfde eindpunt zelfde tijd en zo nog kwalitatief verschil eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Het verschil in gerapporteerde DL/UL viel mij eigenlijk meer op. Maar ik zag dat de Cloudflare speedtest het 90ste percentiel neemt, waarbij verschillende grootte files gebruikt worden, ik denk dat de Ookla speedtest een andere statistiek neemt (en ook andere DL/UL transfers doet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easy-cloud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:55
Erg nette getallen wat ik zie! Hier is de verbinding ook tot nu toe erg goed en stabiel op 1 grote storing na (hele wijk lag er uit met alle providers).

Ik mis alleen IPv6, openheid van de provider en als er iets is dan zijn de wachttijden erg lang. De prijs die ik echter betaal, is nog extreem goedkoop (29 euro per maand voor 1 Gbit).

Ik twijfel om over te stappen naar KPN of Freedom, en probeer uit te zoeken welke lijn het beste lijkt te zijn.
Via Cloudflare dash zie ik ook dat de lijn van Freedom er erg goed uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik heb inmiddels mijn ONT ontvangen voor de overstap per 4 maart. Alleen zit bij mij nog de oude Genexis uit de oertijd met AON. Met Freedom ga ik over op GPON maar ik zie nog niet hoe ik dat ga kunnen aansluiten. Had er geen patchcover bij geleverd moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 03:09

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

synoniem schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 16:39:
Ik heb inmiddels mijn ONT ontvangen voor de overstap per 4 maart. Alleen zit bij mij nog de oude Genexis uit de oertijd met AON. Met Freedom ga ik over op GPON maar ik zie nog niet hoe ik dat ga kunnen aansluiten. Had er geen patchcover bij geleverd moeten worden?
Is het echt de eerste generatie van voor 2010? Dan heb je straks zeker AON.

You only live once, so live to the max's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
synoniem schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 16:39:
Heb je nog een oude met printplaat erin (mediaconverter)?
De printplaat kan eruit, en je dan gewoon de oude cover terugplaatsen met glaskabeltje door het UTP gat, en dan deze naar de nieuwe mediaconverter. Let wel op de kleurtjes van de uiteinde van de glaskabel. Ik geloof dat je blauw in het kastje aan moet sluiten, en de groene in de mediaconverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
MORCIK schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:42:
[...]

Is het echt de eerste generatie van voor 2010? Dan heb je straks zeker AON.
Waar haal je dat vandaan? Als Freedom hier levert via bijvoorbeeld Fiber Crew, dan kan dat toch gewoon GPON zijn.

Ik vind het vooral zorgelijk dat Freedom klanten zelf dit laat aansluiten. Een Genexis FXP uit de oude tijd is echt niet doe het zelf. Iets teveel klooien en je hebt een glasvezel in je handen..
Kan KPN Netwerk komen om voor 300 euro een nieuwe FTU te monteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Barre73 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:15:
[...]

Waar haal je dat vandaan? Als Freedom hier levert via bijvoorbeeld Fiber Crew, dan kan dat toch gewoon GPON zijn.

Ik vind het vooral zorgelijk dat Freedom klanten zelf dit laat aansluiten. Een Genexis FXP uit de oude tijd is echt niet doe het zelf. Iets teveel klooien en je hebt een glasvezel in je handen..
Is het niet standaard dat zij hiervoor al een monteur laten komen om de oude FTU te vervangen of moet ik die alsnog bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
synoniem schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:19:
[...]

Is het niet standaard dat zij hiervoor al een monteur laten komen om de oude FTU te vervangen of moet ik die alsnog bestellen?
De Genexis FXP-100 wordt niet vervangen want daar is ie niet oud genoeg.
De FXP-10 ook niet trouwens.
Alleen hele oude PacketFront FTU's worden door KPN vervangen bij een nieuwe activatie.

Maar inderdaad, andere providers sturen altijd een monteur als je deze FTU hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 03:09

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Is Fiber Crew een GPON belichter op het KPN/Reggefiber Netwerk? In dat geval moet er inderdaad provisorisch een patchcover gemaakt worden. Gek dat hier nog geen goede oplossing voor bedacht is zoals dat bij de nieuwe FTU's wel het geval is.

You only live once, so live to the max's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
MORCIK schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:49:
[...]

Is Fiber Crew een GPON belichter op het KPN/Reggefiber Netwerk? In dat geval moet er inderdaad provisorisch een patchcover gemaakt worden. Gek dat hier nog geen goede oplossing voor bedacht is zoals dat bij de nieuwe FTU's wel het geval is.
Fiber crew is toch als jonaz begonnen met GPON op het kpn netwerk? Fiber Operator kan GPON en aon na de overname van een deel van het Cambrium netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Het gaat hier niet om PON of AON. Ook Vodafone/T-Mobile/Odido gebruikte een aparte mediaconverter met AON apparatuur, of een Draytek router met SFP.
XS4ALL en Tweak trouwens ook een tijdje (Fritzbox met SFP)

Waar het me in het algemeen om ging is dat er partijen zijn die ervoor kiezen om geen opklikbare NT of ONT te gebruiken. Waardoor er dus een glaspatchkabeltje in de FTU moet.
Voor de FTU's na 2011 is daar wel een nette oplossing voor te koop maar niet voor deze oude versies. Dat moet echt een monteur doen. Dat moet je niet aan klanten zelf overlaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-09 21:31
Sinds afgelopen dinsdag ben ik over van Tweak naar Freedom.
Netwerk = Glasvezel De Wolden
Belichter = Fiber Operator
Eigen apparatuur = Ubiquiti UDM-SE

Ik heb eigen apparatuur. De SFP+ module die ik voor Tweak nodig had (AON) heb ik uit de UDM-SE gehaald en vervangen door een GPON-module van LEOX. Het serienummer doorgegeven aan Freedom.

Zonder dat er een monteur langs geweest is, is de verbinding weer werkend. IPv4 en IPv6 met vast IP-adres.

Wat me wel opvalt is de wisselende snelheid bij Freedom. Bij Tweak eigenlijk altijd 950/950, nu bij Freedom schommelt de download tussen 550 en 970. De upload is wel bijna altijd 970. Komende week maar eens vaak gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Waarom heb je niet even het serienummer van de ONT gecloned? Dan heb je een backup in de vorm van de ONT zonder te hoeven wachten op Freedom om deze weer terug te zetten (mocht er iets met udm of module zijn)
Is slechts 5 minuten werk om te clonen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:28
badnews.nl schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:55:
Waarom heb je niet even het serienummer van de ONT gecloned? Dan heb je een backup in de vorm van de ONT zonder te hoeven wachten op Freedom om deze weer terug te zetten (mocht er iets met udm of module zijn)
Is slechts 5 minuten werk om te clonen..
Ik heb ook m'n SFP laten registreren en mij is verteld dat ze beide geregistreerd zijn. Dus de ONT is ook nog bruikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
babbelbox schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:44:
[...]

Ik heb ook m'n SFP laten registreren en mij is verteld dat ze beide geregistreerd zijn. Dus de ONT is ook nog bruikbaar.
Top service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik moet toch wel even kwijt dat ik zwaar teleurgesteld ben over het TV kijken met Canal Digital.
Na elke update is er weer een nieuwe bug!

Even geleden liep hij bij het zappen elke avond vast en moest ik de stroom even onderbreken en de hele boel opnieuw opstarten.

Tegenwoordig als ik een door mij zelf vastgelegde TV-opname gekeken heb en vervolgens verwijder dan knalt hij er uit en sta ik weer in het beginscherm 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
babbelbox schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:44:
[...]

Ik moest na het laten registreren van mijn SFP, de ONT terugsturen. Ergens jammer, bij problemen krijg ik vast geen hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:45

Mr-D.

interpunctie? no hero here

jaro431 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:11:
[...]

Ik moest na het laten registreren van mijn SFP, de ONT terugsturen. Ergens jammer, bij problemen krijg ik vast geen hulp.
Dat is eigenlijk best vreemd.
Want als je een probleem hebt moet je altijd eerst de spullen van hun plaatsen.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeTweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-04 15:13
We willen zeker ONT's graag terug om 2 redenen:
1. Er is een tekort aan deze apparaten en kunnen ze op deze manier ergens anders inzetten.
2. Vanuit hergebruik refurbishen we graag apparatuur dat niet gebruikt wordt. Dit geldt voor ONT's maar ook voor routers en STB's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 22:45
jaro431 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:11:
[...]
Hier het andere uiterste. Maand geleden van Freedom (via Fibercrew, GPON) overgestapt naar een andere provider (AON), maar de ONT ligt hier nog in de la. Nog geen verzoek gehad om 'm terug te sturen.

• CheckItOut
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-08 17:21
TL;DR Wilt iemand met een Unifi Dream Router en "Gigasnel Glasvezel" een speedtest voor mij doen?

Eigenlijk meer een Unifi vraag, maar hier leek me een handigere plek om te vragen:
Ik wil graag overstappen naar Freedom, maar twijfel aangezien mijn Unifi Dream Router heel inefficiënt omgaat met PPPoE en dit 1/3 van de WAN throughput afsnoept (doordat deze geen hardware offloading doet hiervan). De discussie rond dit issue is vrij oud en het is mogelijk dat unifi in hun firmware al wat verbeteringen heeft gedaan zoals ze met een andere productlijn hebben gedaan. Voordat ik overstap wil ik het liefst wel weten wat mijn bandbreedte in praktijk zal zijn zonder aanschaf van nieuwe apparatuur.
spoiler: Onbelangrijk voor test
Netwerk: KPN, belichter: Fiber Operator en techniek: AON

[ Voor 10% gewijzigd door CheckItOut op 29-02-2024 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:16
Nvt

[ Voor 99% gewijzigd door internet4me op 29-02-2024 10:54 ]

• internet4me
CheckItOut schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:59:
TL;DR Wilt iemand met een Unifi Dream Router een speedtest voor mij doen?

Eigenlijk meer een Unifi vraag, maar hier leek me een handigere plek om te vragen:
Ik wil graag overstappen naar Freedom, maar twijfel aangezien mijn Unifi Dream Router heel inefficiënt omgaat met PPPoE en dit 1/3 van de WAN throughput afsnoept (doordat deze geen hardware offloading doet hiervan). De discussie rond dit issue is vrij oud en het is mogelijk dat unifi in hun firmware al wat verbeteringen heeft gedaan zoals ze met een andere productlijn hebben gedaan. Voordat ik overstap wil ik het liefst wel weten wat mijn bandbreedte in praktijk zal zijn zonder aanschaf van nieuwe apparatuur.
De meeste mensen zullen geen pppoe lijn hebben, dus ik zou wat specifieker met je vraag zijn. Welke lijn techniek heb je in huis, en naar welke lijn techniek ga je. mocht je overstappen.
Anders vergelijk je appels met peren.

Blijft alles het zelfde....dan blijft dit ook hetzelfde.

• eymey
[...]

Geen idee of dat ook echt de achterliggende gedachte is bij Freedom, maar het zou me niet verbazen als ze het risico kennen, maar in dat geval dan zelf maar de kosten van het sturen van een KPNNetwerk monteur voor lief nemen.

Of ze kennen deze situatie werkelijk niet......

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Hey, even een vraag van een Tweak gebruiker die een pre-order bij Freedom heeft lopen in Enschede.

Gisteren de mail van Tweak/Odido gekregen dat per 9 april de verbinding "verdwijnt"/stil wordt over gezet. Niet heel erg duidelijk uit de mail.

Ik was benieuwd of er misschien al iets bekend is over een mogelijke opleverdatum in het Twentse?

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
eymey schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:07:
[...]

Geen idee of dat ook echt de achterliggende gedachte is bij Freedom, maar het zou me niet verbazen als ze het risico kennen, maar in dat geval dan zelf maar de kosten van het sturen van een KPNNetwerk monteur voor lief nemen.

Of ze kennen deze situatie werkelijk niet......
in de WBA orderstraat (en andere informatieproducten van Wholesale) staat het FTU type vermeld zodat de provider maatregelen kan treffen als dat nodig wordt geacht.
Dus ze kunnen het wel kennen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArienV
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-09 22:45
[...]
Bij bestelling wordt de volgende tekst getoond:

"Heb je glasvezel en neem je een modem van ons af? Dan adviseren we altijd om de installatie door monteur te kiezen. De kosten bij het stuk maken van de glasvezel kunnen namelijk flink in de papieren lopen. "

En de monteur staat dan ook standaard aangevinkt. Je moet dus bewust de monteur afbestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

ArienV schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:28:
[...]

"Heb je glasvezel en neem je een modem van ons af? Dan adviseren we altijd om de installatie door monteur te kiezen. De kosten bij het stuk maken van de glasvezel kunnen namelijk flink in de papieren lopen. "

En de monteur staat dan ook standaard aangevinkt. Je moet dus bewust de monteur afbestellen.
Dat klopt inderdaad dat dat daar staat. Maar wanneer je er in gaat van: "Ik hoef alleen mijn router te vervangen en dat kan ik zelf wel". Met de tekst over de monteur wordt het voor mij niet duidelijk wat deze allemaal wel niet gaat doen.

Ik had zelf namelijk ook eerst installatie zonder monteur. Totdat ik eens ging zoeken en navragen wat er met mijn Genexis moet gebeuren. Die moet dus vervangen worden. Of althans. Er komt een andere aansluiting op, of je sluit de router via UTP op die Genexis aan. Ze zeggen wel, dat vervangen van die aansluiting is niet zo moeilijk, maar ik blijf liever met mijn tengels van die glasvezel af. Vandaar dat ik nu, wanneer het zover is, de monteur de boel laat aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Toch bijzonder, Freedom adviseert monteur, en jij gaat er toch liefst voor om anders te doen dan Freedom adviseert, en vervolgens valt dan toch tegen waarom Freedom dat altijd al adviseerde.
Zou wel gaaf zijn om per adres meteen wat ingeschat detailwerk te benoemen daar als extra informatie, maar ik ga me voorstellen dat dat detailniveau toch heel foutgevoelig is en afhankelijk van andere partijen die niet altijd op de administratie van elke afzonderlijke aansluiting zijn... corrigeer me ook als ik ernaast zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

@OruBLMsFrl Ik heb even de link voor je erbij gezocht. https://freedom.nl/diensten/installatie-door-monteur

Staat hier bij dat er eventueel bij NTU wat gedaan wordt door de monteur? Nee. Het zou fijn zijn dat het er daar bij staat. Dan kan je beter inschatten wat de monteur doet. Wanneer er alleen staat dat de monteur het modem/router aansluit dan denk ik: tjek, kan ik ook.

Komt er geen signaal binnen wanneer ik heb het aangesloten? Dan neem ik eerst contact op met de helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:44
Freedom heeft met zoveel verschillende aansluitingen, belichters en technieken te maken, dat het voor iedereen beter is om een monteur langs te laten komen. Voorkomt een hoop discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijsbeer
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 18:29
ElectricHead schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:34:
@OruBLMsFrl Ik heb even de link voor je erbij gezocht. https://freedom.nl/diensten/installatie-door-monteur

Staat hier bij dat er eventueel bij NTU wat gedaan wordt door de monteur? Nee. Het zou fijn zijn dat het er daar bij staat. Dan kan je beter inschatten wat de monteur doet. Wanneer er alleen staat dat de monteur het modem/router aansluit dan denk ik: tjek, kan ik ook.

Komt er geen signaal binnen wanneer ik heb het aangesloten? Dan neem ik eerst contact op met de helpdesk.
En vervolgens zit je een week zonder internet als het even tegenzit (dat had ik dus; KPN had een foutje gemaakt bij het patchen in de centrale). Achteraf had ik zéker voor een monteur en een huurmodem gekozen (servicedesk wil niks doen zonder een aangesloten Fritz!Box). Dan heb je een iets grotere kans dat de lijn werkt op de dag van overstap. Huurmodem kan je dan eventueel gelijk weer terugsturen als je liever eigen apparatuur aansluit.

[ Voor 3% gewijzigd door Tijsbeer op 01-03-2024 17:33 ]

https://youtu.be/dechvhb0Meo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-07 10:58
Oeps, ik heb nog steeds een ticket lopen bij Freedom dat ik inmiddels zelf heb opgelost.

Ik kan de zwetende smilie niet vinden die hier bij hoort.

Ik had gevraagd om informatie met betrekking tot WiFi repeaters en erbij gezet dat het niet dringend was.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
ArienV schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:28:
[...]

Ja, maar de fout in de denkwijze van Freedom lijkt mij hier het koppelen van een monteur aan het afnemen van een eigen modem (router dus).
Als jij als Tweaker vindt dat je een eigen router wil gebruiken (en dat is je recht), dan heb je dus automatisch geen monteur? Terwijl je wel zelf een NT moet opschuiven, of erger nog: een patch op de connector van de FTU moet aanbrengen?
Zoals gezegd: Bij een Tyco-01 UFTU of een TK-01 FTU zijn daar patchkappen voor beschikbaar en is het niet moeilijk. Kans op stukmaken is erg klein.
Maar als je een oudere Genexis hebt met het formaat van een melkpak (langwerpig dus), dan wordt het echt een stuk lastiger...

Begrijp ik het zo goed trouwens? Ik heb het bestelproces nooit zelf doorlopen namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joop99
Barre73 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:54:
[...]
...
Maar als je een oudere Genexis hebt met het formaat van een melkpak (langwerpig dus), dan wordt het echt een stuk lastiger...
Ik heb de oudere "melkpak" Genexis en ik vond het best meevallen als je weet hoe ze in elkaar zitten en hoe de SC connector vastgepakt moet worden (deze info was toen wel behoorlijk zoeken). Wat mij tegenviel is dat ik toen ontdekte dat bij het afscheid nemen van tv over de tweede vezel deze nooit afgedopt bleek te zijn, mocht er dus ooit een provider hierover willen gaan leveren bij mij dan verwacht ik dat er een nieuwe, schone connector op gelast moeten gaan worden.
Barre73 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:54:
[...]
...
Ik heb het bestelproces nooit zelf doorlopen namelijk.
Dat zou wel een onthulling zijn als je dat bestelproces doorlopen had. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:40

_Eend_

🌻🇺🇦

joop99 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:51:
[...]

Ik heb de oudere "melkpak" Genexis en ik vond het best meevallen als je weet hoe ze in elkaar zitten en hoe de SC connector vastgepakt moet worden (deze info was toen wel behoorlijk zoeken).

[...]
Die info kun je op het Freedom forum gewoon vinden tegenwoordig. Daar had ik meer aan dan het meegeleverde A4tje. Ze hadden m.i. zich de moeite kunnen besparen om zelf zo'n handleiding te schrijven en gewoon deze post uit te printen: https://community.freedom...-ntu-door-sfp-module/2630

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
joop99 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:51:
[...]
Ik heb de oudere "melkpak" Genexis en ik vond het best meevallen als je weet hoe ze in elkaar zitten en hoe de SC connector vastgepakt moet worden (deze info was toen wel behoorlijk zoeken). Wat mij tegenviel is dat ik toen ontdekte dat bij het afscheid nemen van tv over de tweede vezel deze nooit afgedopt bleek te zijn, mocht er dus ooit een provider hierover willen gaan leveren bij mij dan verwacht ik dat er een nieuwe, schone connector op gelast moeten gaan worden.
@Barre73 de xPON netwerk leveren toch meestal over de APC connector? Komen daar in de praktijk problemen voor vanwege vieze connectors?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:04
ANdrode schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:38:
[...]

@Barre73 de xPON netwerk leveren toch meestal over de APC connector? Komen daar in de praktijk problemen voor vanwege vieze connectors?
Die kun je gewoon schoonmaken dus kan gewoon gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Misschien kan iemand mij helpen met een paar vragen:

In een woning hangt al een zwarte KPN XGS-PON, werkt een nieuwe op het adres aangevraagde Freedom-aansluiting zonder meer, of moet er nog iets gebeuren bij KPN en/of Freedom?

De glasvezelkabel van buiten gaat de XGS-PON in, en er is een ethernetkabel aangesloten. Er zijn 3 lampjes: power, glasvezel en ethernet, alleen de eerste 2 branden groen. Vermoedelijk is de internetaansluiting nog niet actief.

Wat doet een toegezonden "FTU-TK01 Patch Cover SC/APC-LC/APC" in dit geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
mrmrmr schreef op maandag 4 maart 2024 @ 06:43:
Misschien kan iemand mij helpen met een paar vragen:

In een woning hangt al een zwarte KPN XGS-PON, werkt een nieuwe op het adres aangevraagde Freedom-aansluiting zonder meer, of moet er nog iets gebeuren bij KPN en/of Freedom?

De glasvezelkabel van buiten gaat de XGS-PON in, en er is een ethernetkabel aangesloten. Er zijn 3 lampjes: power, glasvezel en ethernet, alleen de eerste 2 branden groen. Vermoedelijk is de internetaansluiting nog niet actief.

Wat doet een toegezonden "FTU-TK01 Patch Cover SC/APC-LC/APC" in dit geval?
Aan je omschrijving te horen is het geen XGS-PON ONT.
Die kent geen lampje Glas maar Alarm en Connection. KPN heeft het verkeerde plaatje op de website staan.

Dan zou dit een AON NT zijn. Als Glas brandt is er een verbinding en kan je een router aansluiten middels de UTP connectie onderop.

Als je die zwarte erafschuift en die patchcover er voor in de plaats terug schuift, kan je direct een router aansluiten middels een glaskabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Barre73 Het lijkt op het plaatje in de KPN link die ik gaf. Er staat boven XGS-PON. Op dit exemplaar zitten niet de onderste ventilatiesleuven.

Die jij beschrijft zie ik ook als ik er naar zoek, maar bij zowel de XGS-PON als de NT zitten dezelfde ledjes op de KPN site.

Op staat verder geen leesbare tekst of barcode op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
mrmrmr schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:21:
@Barre73 Het lijkt op het plaatje in de KPN link die ik gaf. Er staat boven XGS-PON. Op dit exemplaar zitten niet de onderste ventilatiesleuven.

Die jij beschrijft zie ik ook als ik er naar zoek, maar bij zowel de XGS-PON als de NT zitten dezelfde ledjes op de KPN site.

Op staat verder geen leesbare tekst of barcode op.
Eerlijk gezegd snap ik je niet zo goed. Misschien was een foto van je situatie handig geweest. Van wat ik online kan vinden, lijkt het erop dat een XGS-PON modem altijd Power / Connection / Alarm led'jes heeft en een kastje wat erop lijkt maar Power / Glas / Ethernet heeft, is geen XGS-PON, maar AON.

Bijvoorbeeld:
AON foto in dit forum met Power / Glas / Ethernet:
https://forum.kpn.com/int...ostid=1270856#post1270856
vs
XGS-PON foto in dit topic:
https://forum.kpn.com/int...-nieuwe-xgspon-ntu-555842

Bij de onderste kun je ook XGS-PON lezen boven de witte sticker linksonder al is het niet heel duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Ondanks eerdere berichten was er vandaag toch geen monteur besteld om de omzetting van AON naar GPON te doen. Dus zelf mjin Genexis uit elkaar gehaald, printplaat eruit getrokken en patchkabel er tussen gezet. De Genexis sluit niet goed meer, er steekt bijna een meter patchkabel uit naar mijn Huawei ONT maar het werkt.
Niet helemaal zoals gehoopt. Het enkele feit dat ik mijn eigen pfSense aansluit wil volgens mij niet zeggen dat ik zelf wil prutsen met de glasvezel van de hoofdaansluiting, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Dat lijkt hem te zijn. Er staat verder niets nuttigs op.

De reactie eronder zegt dat het een NTU voor AON is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Barre73 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:13:
[...]

Aan je omschrijving te horen is het geen XGS-PON ONT.
Die kent geen lampje Glas maar Alarm en Connection. KPN heeft het verkeerde plaatje op de website staan.

Dan zou dit een AON NT zijn. Als Glas brandt is er een verbinding en kan je een router aansluiten middels de UTP connectie onderop.

Als je die zwarte erafschuift en die patchcover er voor in de plaats terug schuift, kan je direct een router aansluiten middels een glaskabeltje.
Dan had @Barre73 weer eens gelijk :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Een ONT voor PON heeft altijd een ledje voor Alarm. En dat staat er ook bij. Of het nou een Nokia, Genexis, Huawei is.
Zit dat er niet op dan is het in principe dus AON.
En die van KPN WBA hebben altijd een Glas ledje, met dat woord ernaast. Die brandt als er een patch verbinding is met de actieve switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
Mijn upload is erg slecht. Ik haalde de eerste dag 935 Mb/s, daarna nooit meer. Het schommelt tussen de 100 en 500 Mb/s. Ik heb meerdere snelheidstestapps gebruikt (speedtest.freedom.nl, Ookla, Wifiman).
Download is altijd meer dan 910 Mb/s.

Ik heb een Ubiquiti UDM-SE met LEOX SFP+ binnen het netwerk van Glasvezel De Wolden (GPON by Fiber Operator)

Zien meer gebruikers in De Wolden dit fenomeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:35
BerndGaykema schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:53:
Mijn upload is erg slecht. Ik haalde de eerste dag 935 Mb/s, daarna nooit meer. Het schommelt tussen de 100 en 500 Mb/s. Ik heb meerdere snelheidstestapps gebruikt (speedtest.freedom.nl, Ookla, Wifiman).
Download is altijd meer dan 910 Mb/s.

Ik heb een Ubiquiti UDM-SE met LEOX SFP+ binnen het netwerk van Glasvezel De Wolden (GPON by Fiber Operator)
Heb je ook eens getest met de meegeleverde ONT? Of heb je deze niet gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Barre73 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:23:
Een ONT voor PON heeft altijd een ledje voor Alarm. En dat staat er ook bij.
De site van KPN toont een plaatje "Glasvezel XGS-PON" met power/glasvezel/ethernet LED, zonder alarm LED's onder de titel "XGS-PON".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZM8fhztIE8DhtiJUkNq01YbwibI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k3qPuYT1bQ17mearwVj7rj7z.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door mrmrmr op 05-03-2024 05:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
mrmrmr schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 03:25:
[...]

De site van KPN toont een plaatje "Glasvezel XGS-PON" met power/glasvezel/ethernet LED, zonder alarm LED's onder de titel "XGS-PON".

[Afbeelding]
Ik gok dat Barre hier toch gelijk heeft gezien zijn achtergrond en een ONT is een actief op afstand geconfigureerd component, andere indicatoren is dan logisch.

[ Voor 10% gewijzigd door joop99 op 05-03-2024 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Dubbele post

[ Voor 93% gewijzigd door joop99 op 05-03-2024 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Is het verkeerde plaatje, dit is de XGS-PON versie.

Afbeeldingslocatie: https://callvoip.shop/5068/genexis-glasvezel-mediaconverter-tk01-rj45-naar-ftth-type-xgs-pon.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervee
Ik heb sinds zondag avond een behoorlijk belabberde upload snelheid. Ik haal nog maar c.a. 80 Mbps waar dit eerder die week nog (gewoon) ruim 800 Mbps was.
Intern van LAN over dezelfde router naar een openspeedtest server in een ander VLAN haal ik gewoon tegen de gigabit snelheid en ik heb zelfs een compleet nieuwe router die ik aan het voorbereiden was (een Intel N5105 gebaseerd OPNSense doosje) even aangesloten en haal daarmee ook maar c.a. 80 Mbps.

Iemand meer toevallig met een dergelijk probleem? Postcode gebied 5403 (Uden).

Ik heb de Fritz+GPON van Freedom zelf nog en die ga ik vanavond als ik tijd heb even aansluiten om er 100% zeker van te zijn dat het niet aan mijn spullen (switch en GPON SFP) ligt maar ik wilde de vraag toch hier alvast even stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
JohDB schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:17:
[...]

Heb je ook eens getest met de meegeleverde ONT? Of heb je deze niet gehad?
Deze vraag had ik verwacht. Is een standaard reactie. Antwoord is nee. Kan ook niet omdat de Huawei niet geregistreerd is.
Nu niet komen met een lezing over hoe onhandig dat is. Ook dat is een standaard antwoord. Daar heb ik voor gekozen.

Vraag is voor andere gebruikers die ook van Freedom in De Wolden gebruik maken. Of die ook merken dat de upload wat slecht is ......

Nu net getest (met Ookla Speedtest tegen Hivelocity-Amsterdam):
Ping = 6 ms
Down = 942
Up = 718

Verrassend sneller, de upload. Lijkt erop dat het bijna goed komt.

De afgelopen jaren bij Tweak eigenlijk altijd de volle up- en down gehaald, heel constant. Freedom lijkt wat instabieler hier in De Wolden (postcode 7957). Aanloopprobleempjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
[...]

[Afbeelding]
Ik zei toch in een vorige reactie al dat KPN het verkeerde plaatje heeft gebruikt voor de afbeelding van de XGS-PON ONT.
Ik heb het intern al doorgegeven.

Edit: (@mrmrmr ) afbeelding is aangepast. Website is weer correct.

[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 07-03-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
BerndGaykema schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:46:
[...]
Deze vraag had ik verwacht. Is een standaard reactie. Antwoord is nee. Kan ook niet omdat de Huawei niet geregistreerd is.
Nu niet komen met een lezing over hoe onhandig dat is. Ook dat is een standaard antwoord. Daar heb ik voor gekozen.

Vraag is voor andere gebruikers die ook van Freedom in De Wolden gebruik maken. Of die ook merken dat de upload wat slecht is ......

Ping = 6 ms
Down = 942
Up = 718

De afgelopen jaren bij Tweak eigenlijk altijd de volle up- en down gehaald, heel constant. Freedom lijkt wat instabieler hier in De Wolden (postcode 7957). Aanloopprobleempjes?
Geen idee of het "aanloopprobleempjes" zijn of wat dan ook. Er spelen meerdere factoren mee:

* Bij Tweak had je geen PPPoE encapsulatie. Uit je intiële vraag blijkt dat PPPoE op dag 1 wel snel was, maar toch....

* Je zit nu dus op GPON. Wellicht dat je toch toevallig op momenten test dat andere gebruikers opdezelfde OLT ook behoorlijk wat verkeer genereren

* Of er zijn problemen met de capaciteit op de backhaul van Fiber Operator naar PPPoE koppelvlak met Freedom.....

Hopelijk vind je meer mensen in De Wolden die kunnen testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
BerndGaykema schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:46:
[...]

Ping = 6 ms
Down = 942
Up = 718

Udm (se) en pppoe blijken keer op keer issues te geven.
Misschien werkt dit. https://www.techconnect.n...pppoe-snelheid-fix-unifi/
(aanpassen naar jouw situatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruchenko
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-09 23:18
Zojuist een mail gehad van freedom waarin wordt aangeven dat ik 28 maart wordt overgezet.

Mooi op de valreep voor de 2 of 9 april van tweak.
Al had ik daar zelf nog geen bericht over gehad.

(Regio Leeuwarden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervee
ervee schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:14:
Ik heb sinds zondag avond een behoorlijk belabberde upload snelheid. Ik haal nog maar c.a. 80 Mbps waar dit eerder die week nog (gewoon) ruim 800 Mbps was.
...
Ik heb de Fritz+GPON van Freedom zelf nog en die ga ik vanavond als ik tijd heb even aansluiten om er 100% zeker van te zijn dat het niet aan mijn spullen (switch en GPON SFP) ligt maar ik wilde de vraag toch hier alvast even stellen.
Ik heb gisteren de FB van Freedom weer even snel aangesloten met een laptop erachter en een speedtestje gedaan. Resultaat ruim 800 down en up. Vind ik prima, maar baal ook want het probleem zit dus ergens in mijn spulllenboel.

Daarna mijn eigen switch en router weer aangesloten, resultaat 300-400 down en 80 up |:(
Ik word echt gek. Ik heb de GPON SFP van fs.com in een Zyxel switch. VLAN 4 en 6 tagged op die poort en naar de WAN poort van mijn router (een Pi CM4 in een dual 1G NIC board). Zondagmiddag haalde ik hier ook gewoon dezelfde snelheid mee als met de FB maar nu ineens niet meer.

Ik ga van ellende nu maar een 2e GPON stick (die van LEOX) aanschaffen want ik begin te twijfelen aan die stick van FS. En ik heb geen idee hoe ik die kan troubleshooten anders dan met het commando "onu lanpsg 0" waarmee ik zie dat de link_status op 4 staat en dat is 1 Gbps. Terwijl ik in de FB bij status volgens mij 2.5G down en 1.25G up zie maar of dit het probleem is en waarom het nu dan ineens zo is...
Pagina: 1 ... 67 ... 80 Laatste