Alsnog vandaag een monteur gekregen om de aansluiting na te lopen. Ziet er een stuk netter uit nu en de FTU zit nu ook weer normaal dicht. Toch netjes van Freedom.synoniem schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:09:
Ondanks eerdere berichten was er vandaag toch geen monteur besteld om de omzetting van AON naar GPON te doen. Dus zelf mjin Genexis uit elkaar gehaald, printplaat eruit getrokken en patchkabel er tussen gezet. De Genexis sluit niet goed meer, er steekt bijna een meter patchkabel uit naar mijn Huawei ONT maar het werkt.
Niet helemaal zoals gehoopt. Het enkele feit dat ik mijn eigen pfSense aansluit wil volgens mij niet zeggen dat ik zelf wil prutsen met de glasvezel van de hoofdaansluiting, maar goed.
Ik heb ook vandaag bericht gehad, 28 maart, echter regio Almere.Kruchenko schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 06:32:
Zojuist een mail gehad van freedom waarin wordt aangeven dat ik 28 maart wordt overgezet.
Mooi op de valreep voor de 2 of 9 april van tweak.
Al had ik daar zelf nog geen bericht over gehad.
(Regio Leeuwarden)
Dit lijkt erg op het gedrag van een rPi dat eerder is beschreven op de community van Freedom Internet [1].ervee schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:10:
[...]
Ik heb gisteren de FB van Freedom weer even snel aangesloten met een laptop erachter en een speedtestje gedaan. Resultaat ruim 800 down en up. Vind ik prima, maar baal ook want het probleem zit dus ergens in mijn spulllenboel.
Daarna mijn eigen switch en router weer aangesloten, resultaat 300-400 down en 80 up![]()
Ik word echt gek. Ik heb de GPON SFP van fs.com in een Zyxel switch. VLAN 4 en 6 tagged op die poort en naar de WAN poort van mijn router (een Pi CM4 in een dual 1G NIC board). Zondagmiddag haalde ik hier ook gewoon dezelfde snelheid mee als met de FB maar nu ineens niet meer.
[...]
De oplossing was het vastpinnen van de interrupts van de netwerkinterfaces op verschillende cores. Die oplossing kwam weer van een artikel op LinkedIn [2].
[1] https://community.freedom...stap-probleemloos/3758/30
[2] https://www.linkedin.com/pulse/bifröst-rpi-4b-hybrid-routing-bridge-tuning-linux-network-corner/
Hee ArienV, bedankt voor je reactie. Het CPU pinnen van IRQ en queues was ik zondag mee bezig om het allemaal iets beter te krijgen omdat het lijkt dat alle PPPoE overhead op CPU core 0 afgehandeld wordt. Toen ik daar mee klaar was had ik >800 Mbps up en down. Ik heb toen nog wat geklooid met de switch waar de GPON in zat en later die avond kwam ik erachter dat de upload ineens ruk was. Ik heb de aanpassingen toen op de router teruggedraaid maar de upload blijft <100 Mbps en de CPU load is op elke core laag. Dus ik denk niet dat het daar in zit. Stock OpenWRT op de Pi CM4 zonder al die aanpassingen had ik er ook geen last van en haalde zeker >600 Mbps up en down.ArienV schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:40:
[...]
Dit lijkt erg op het gedrag van een rPi dat eerder is beschreven op de community van Freedom Internet [1].
De oplossing was het vastpinnen van de interrupts van de netwerkinterfaces op verschillende cores. Die oplossing kwam weer van een artikel op LinkedIn [2].
[1] https://community.freedom...stap-probleemloos/3758/30
[2] https://www.linkedin.com/pulse/bifröst-rpi-4b-hybrid-routing-bridge-tuning-linux-network-corner/
Ik heb nog een andere switch liggen en een x86 mini pc waar ik maar eens mee aan het testen ga. Maar als ik daar ook geen >800 Mbps upload mee haal dan moet het wel in de GPON SFP zitten.
Ik heb inmiddels een opleverdatum ontvangen. Eind deze maand gaat de overstap naar Freedom in. Van Tweak/Odido heb ik ook al de bevestiging van de beëindiging van het abonnement ontvangen. Gaat lekker vlot zo.ElectricHead schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:18:
Hey, even een vraag van een Tweak gebruiker die een pre-order bij Freedom heeft lopen in Enschede.
Gisteren de mail van Tweak/Odido gekregen dat per 9 april de verbinding "verdwijnt"/stil wordt over gezet. Niet heel erg duidelijk uit de mail.
Ik was benieuwd of er misschien al iets bekend is over een mogelijke opleverdatum in het Twentse?
Do, or do not. There is no try. - Master Yoda
Nu was er gisteren ook gepland onderhoud aan de core, dus wellicht loont het om te hertesten:Ik heb toen nog wat geklooid met de switch waar de GPON in zat en later die avond kwam ik erachter dat de upload ineens ruk was.
https://freedom.nl/storingen
Rond middernacht was bij mij de verbinding even weg...
Helaas, nog steeds met moeite 200 down en 70 up.
Ik heb net een switch met SFP poort vrij gemaakt en geconfigureerd met 1 UTP poort en 1 SFP poort getagged in VLAN 4 en 6. De GPON en WAN poort van de router over geprikt naar deze switch waar verder dan helemaal niets op zit. Resultaat is nog steeds >800 down en 70-90 Mbps up.
Zou het kunnen dat de Huawei OLT aan de Freedom/FiberOperator kant iets raars doet omdat hij geen Fritz GPON "ziet"? Ik heb in mijn FS.com GPON alleen maar het serienummer aangepast met "set_serial_number AVMG12345678" (alleen dan wel met mijn FB/GPON serienummer natuurlijk).
Zou het kunnen dat de Huawei OLT aan de Freedom/FiberOperator kant iets raars doet omdat hij geen Fritz GPON "ziet"? Ik heb in mijn FS.com GPON alleen maar het serienummer aangepast met "set_serial_number AVMG12345678" (alleen dan wel met mijn FB/GPON serienummer natuurlijk).
De OLT kent een bepaalde configuratie toe puur op basis van je GPON serienummer. Dus nee je krijgt geen andere configuratie zolang het serienummer hetzelfde is.
Wat wel zo is binnen een PON netwerk is dat de ONT (in dit geval dus je eigen SFP) een belangrijke actieve schakel is in het geheel en niet puur een “domme” media converter zoals bij AON. Dus een eigen GPON SFP gebruiken kan maar dan heb je geen garantie dat het goed werkt. Dat geldt voor dit soort issues maar bijvoorbeeld ook voor vreemde multicast problemen.
Blijkbaar haal je met de door Freedom geleverde FB wel goede snelheden. Ik zou persoonlijk dan gewoon Freedom vragen om de FB om te wisselen voor een Huawei ONT waar je dan zelf je router op aansluit, volgens mij is dat gewoon mogelijk bij Freedom.
Wat wel zo is binnen een PON netwerk is dat de ONT (in dit geval dus je eigen SFP) een belangrijke actieve schakel is in het geheel en niet puur een “domme” media converter zoals bij AON. Dus een eigen GPON SFP gebruiken kan maar dan heb je geen garantie dat het goed werkt. Dat geldt voor dit soort issues maar bijvoorbeeld ook voor vreemde multicast problemen.
Blijkbaar haal je met de door Freedom geleverde FB wel goede snelheden. Ik zou persoonlijk dan gewoon Freedom vragen om de FB om te wisselen voor een Huawei ONT waar je dan zelf je router op aansluit, volgens mij is dat gewoon mogelijk bij Freedom.
Dat zou nog een optie zijn. Ik ga contact zoeken met de helpdesk of ze iets aan de OLT kunnen zien en zo niet de FB omwisselen voor een ONT zou heel fijn zijn.
Frustrerende is dat het echt gewoon prima werkte tot zondag. Ook TV en multicast werkte allemaal prima met snelheden boven de 800 Mbps up en down.
Frustrerende is dat het echt gewoon prima werkte tot zondag. Ook TV en multicast werkte allemaal prima met snelheden boven de 800 Mbps up en down.
Ik ga binnenkort ook noodgedwongen de overstap maken van Tweak naar Freedom. Wat ik vreemd vind is dat ze je vragen om de avond ervoor al je apparatuur uit te zetten. Dat betekent dus zeker een uur of 10 downtime. Een paar minuten tot een half uur had ik begrepen, maar dit is natuurlijk niet echt acceptabel.
Niet echt een heel goed begin.
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Dat is volgens mij alleen als je van techniek wisselt nodig, dus AON naar PON en dit komt omdat AON apparatuur stoort op een PON netwerk en alle gebruikers die daar op aangesloten zitten. Als iemand om 06:00 in de POP je verbinding op PON oversteekt wil je niet dat er bij jou nog een AON interface licht staat te schijnen. En afstemmen tussen Freedom, de patch meneer/mevrouw en jij is heel lastig.
Dat heeft alles met de onderliggende techniek te maken. Je zit nu waarschijnlijk nog op AON en gaat over op GPON een AON NT zorgt voor enorme storing op de common GPON aansluiting waarmee je potentieel 64 andere gebruikers hindert.Aaargh! schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:58:
Ik ga binnenkort ook noodgedwongen de overstap maken van Tweak naar Freedom. Wat ik vreemd vind is dat ze je vragen om de avond ervoor al je apparatuur uit te zetten. Dat betekent dus zeker een uur of 10 downtime. Een paar minuten tot een half uur had ik begrepen, maar dit is natuurlijk niet echt acceptabel.
standaard brief,Aaargh! schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:58:
want mocht de monteur je om patchen terwijl jij nog in bed ligt en jouw vezel zit nog actief te werken gooi je het hele blok plat
zie meerdere posts hierover in dit topic.
Inmiddels kan Freedom nu ook weer leveren over het voormalig Cambrium-netwerk, dus deze ex-Tweaker gaat binnenkort terug naar AON (van GPON) :-)Je zit nu waarschijnlijk nog op AON en gaat over op GPON
Ik heb ook in de email het verzoek de apparatuur uit te zetten, en ik blijf op AON...
dan kan je het toch gewoon laten zitten?earthman schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:30:
Ik heb ook in de email het verzoek de apparatuur uit te zetten, en ik blijf op AON...
lijkt mij dus geen enkel probleem.
v.z.i.w. blijft het gewoon AON, als ik nu m’n postcode invul staat er ook gewoon bij dat het AON is.synoniem schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:20:
[...]
Dat heeft alles met de onderliggende techniek te maken. Je zit nu waarschijnlijk nog op AON en gaat over op GPON een AON NT zorgt voor enorme storing op de common GPON aansluiting waarmee je potentieel 64 andere gebruikers hindert.
Met einde Tweak meer en meer in zicht komt Freedom in beeld.
Weer de hele bubs veranderen of valt dat mee?
AON op genexis met vroeger Telfort en toen naar Tweak, daarbij zou toen de glasvezel aangesloten worden op een glas>utp converter maar dat had de monteur niet meegekregen, echter had hij toen nog wel een gigabit module voor de Genexis in de auto liggen en heeft deze erop geklikt en zo kon ik alsnog mijn eigen router blijven gebruiken. (wat hij had was de huidige manier van werken glas>SFP module>provider-router) Ik kreeg een zyxel router voor utp en die is de doos ingegaan, maar in "het systeem" zal mijn aansluiting waarschijnlijk staan op glaspoort naar SFP module.
Indien ik nu overga op Freedom blijft het AON en is mijn vraag kan die gigabit module blijven zitten ja of nee, want de werkwijze van Freedom lijkt wel te zijn Fritzbox met SFP module.
Eigen router blijft een must, het met huurrouter bestellen en na oplevering te bewaren als backup is evt mogelijk, maar het feit dat je dan een monteur kan laten komen is wel wenselijk om uitval te voorkomen, werkt alles kan ik overschakelen op de eigen router en evt kan ik dan deze retour sturen ivm eigen router of als backup.
Wie heeft dit evt al doorlopen met de Genexis? (Reggefiber 2007)
Bijkomend, de netwerkkabel gaat nu van de Genexis naar een switch die v-lan maakt en dan naar de router (kan helaas geen vlan op de wan) vandaar naar een switch (Multi vlan) met gebruikers en ook weer terug naar de 1e switch (multi vlan) voor gebruikers. Blijft deze methode evt ook werkbaar?
AON op genexis met vroeger Telfort en toen naar Tweak, daarbij zou toen de glasvezel aangesloten worden op een glas>utp converter maar dat had de monteur niet meegekregen, echter had hij toen nog wel een gigabit module voor de Genexis in de auto liggen en heeft deze erop geklikt en zo kon ik alsnog mijn eigen router blijven gebruiken. (wat hij had was de huidige manier van werken glas>SFP module>provider-router) Ik kreeg een zyxel router voor utp en die is de doos ingegaan, maar in "het systeem" zal mijn aansluiting waarschijnlijk staan op glaspoort naar SFP module.
Indien ik nu overga op Freedom blijft het AON en is mijn vraag kan die gigabit module blijven zitten ja of nee, want de werkwijze van Freedom lijkt wel te zijn Fritzbox met SFP module.
Eigen router blijft een must, het met huurrouter bestellen en na oplevering te bewaren als backup is evt mogelijk, maar het feit dat je dan een monteur kan laten komen is wel wenselijk om uitval te voorkomen, werkt alles kan ik overschakelen op de eigen router en evt kan ik dan deze retour sturen ivm eigen router of als backup.
Bijkomend, de netwerkkabel gaat nu van de Genexis naar een switch die v-lan maakt en dan naar de router (kan helaas geen vlan op de wan) vandaar naar een switch (Multi vlan) met gebruikers en ook weer terug naar de 1e switch (multi vlan) voor gebruikers. Blijft deze methode evt ook werkbaar?
Zolang de hardware niet wijzigt kun je alles blijven gebruiken wat je nu gebruikt. Als je van techniek verandert van AON naar xPON wordt het een ander verhaal.webcamjan schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 00:19:
Met einde Tweak meer en meer in zicht komt Freedom in beeld.
Ik denk dat je bij Tweak internet only had? Zonder vlan? Freedom levert over vlan 6, dat zou je dan dus gaan nesten. Zie deze link https://helpdesk.freedom....2TH3mP_JCp6saAg81EALw_wcBwebcamjan schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 00:19:
...
De hardware blijft hetzelfde, evt komt er nog een nieuwe router-firewall maar de setting blijft dan gelijk.
Tweak geeft nu dhcp af maar wel via v-lan (34) hetgeen door de eerste switch geregeld wordt omdat de router geen v-lan op de wan kan. De router geeft ook telefoon door dus huidig is telefoon & internet en dat blijft ook zo.
Als ik het allemaal goed en heb en men niet gaat piepelen met pon achtige dingen is het enkel v-lan aanpassen en op de router over van dhcp naar ppoe ALS men maar kan leveren op de genexis gigabit module.
Tweak geeft nu dhcp af maar wel via v-lan (34) hetgeen door de eerste switch geregeld wordt omdat de router geen v-lan op de wan kan. De router geeft ook telefoon door dus huidig is telefoon & internet en dat blijft ook zo.
Als ik het allemaal goed en heb en men niet gaat piepelen met pon achtige dingen is het enkel v-lan aanpassen en op de router over van dhcp naar ppoe ALS men maar kan leveren op de genexis gigabit module.
Je schreef niet dat het plaatje verkeerd was.Barre73 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:15:
Ik zei toch in een vorige reactie al dat KPN het verkeerde plaatje heeft gebruikt voor de afbeelding van de XGS-PON ONT.
Goed dat je het doorgeeft en dat de fout hersteld is, dank je!Ik heb het intern al doorgegeven.
Edit: (@mrmrmr ) afbeelding is aangepast. Website is weer correct.
De apparatuur zou nog een stuk beter beschreven kunnen worden. In de procedure wordt het Genexis lement GMC-TK01-P2110 kastje en TK01 niet genoemd/getoond. Dit is wat duidelijker.
Even een korte vraag zijn er toevallig andere gebruikers met smokeping die gemerkt hebben dat de latency sinds 7 maart is gewijzigd?
:fill(white):strip_exif()/f/image/Saoxnbbx7aKhtlheqaFiPbo5.png?f=user_large)
Het is overal te zien zelfs van freedom naar freedom IP's
:fill(white):strip_exif()/f/image/Saoxnbbx7aKhtlheqaFiPbo5.png?f=user_large)
zie het hier helaas ookIPrange.net schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:49:
Even een korte vraag zijn er toevallig andere gebruikers met smokeping die gemerkt hebben dat de latency sinds 7 maart is gewijzigd?
[Afbeelding]
/f/image/iRsB8mMkCMFuANEuu6EUBqdz.png?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 7% gewijzigd door Mr-D. op 13-03-2024 13:57 ]
Fiber Crew of een andere operator? AON of GPON ?IPrange.net schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:49:
[Afbeelding]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Fibercrew Gponeymey schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:19:
[...]
Fiber Crew of een andere operator? AON of GPON ?
Heb hier geen smokeping draaien (misschien wel leuk om eens op te zetten), maar een handmatige ping met de standaard 64 bytes, 20 stuks, geeft gemiddeld 1.1ms (max 1.6) naar www.freedom.nl, en 1.7 (max 2.1) naar Tweakers.net.
FiberOperator AON (voorheen Cambrium).
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
wou dat ik geduld had en wachte dat ik ook zo over kon naar AON met dezelfde prijs, maar dat is nu niet een van mijn sterkste punten.eymey schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:26:
Heb hier geen smokeping draaien (misschien wel leuk om eens op te zetten), maar een handmatige ping met de standaard 64 bytes, 20 stuks, geeft gemiddeld 1.1ms (max 1.6) naar www.freedom.nl, en 1.7 (max 2.1) naar Tweakers.net.
lijn is ook "onstabiel" alsof er genoeg ook op hetzelfde touwtje zitten.
ene keer supersnel als gewend en daarna stroperig en hoge pings lage upload snelheid.
en dag later weer goed,
kijk het nog wel even aan wat ik ga doen.
Mss vragen of je alsnog van operator kan wisselen? Al kan ik me voorstellen dat Freedom ook verplichtingen heeft richting Fibercrew.Mr-D. schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:29:
[...]
wou dat ik geduld had en wachte dat ik ook zo over kon naar AON met dezelfde prijs, maar dat is nu niet een van mijn sterkste punten.
ene keer supersnel als gewend en daarna stroperig en hoge pings lage upload snelheid.
en dag later weer goed,
Zag op jouw screenshots overigenx linuxserver.io. Die geeft bij mij 8 ms. gemiddeld, 8.7 max.
Maar goed, die zit 10 hops bij me vandaan, en ik heb geen historie. Dus kan niet zien of/wanner/waar het anders geworden..
[ Voor 5% gewijzigd door eymey op 13-03-2024 14:34 ]
Vraagje is het uberhaupt mogelijk om terug te gaan van gpon naar aon ?Mr-D. schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:29:
[...]
wou dat ik geduld had en wachte dat ik ook zo over kon naar AON met dezelfde prijs, maar dat is nu niet een van mijn sterkste punten.
en dag later weer goed,
Mijn gemiddelde ping is na overstap tweak aon naar freedom gpon 7 ms hoger en na 7 maart tik ik al bijna de 9 - 10 gemiddeld aan
Je ping wordt niet hoger door APN of GPON maar door de routing laag in de provider core en hun externe paden. Je vergelijkt nu de Tweak core met de Freedom core.marvine schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:26:
[...]
Vraagje is het uberhaupt mogelijk om terug te gaan van gpon naar aon ?
Mijn gemiddelde ping is na overstap tweak aon naar freedom gpon 7 ms hoger en na 7 maart tik ik al bijna de 9 - 10 gemiddeld aan
Als je een lage ping wilt is KPN aan te bevelen.
Technisch is het zeker mogelijk, of Freedom het wilt is wat anders.marvine schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:26:
[...]
Vraagje is het uberhaupt mogelijk om terug te gaan van gpon naar aon ?
twijfel wel of je dan ook in een vast IP block terrecht komt
@eymey heb jij nu een echte vast IP of op dezelfde manier als Tweak het deed?
als je twijfelt kan je dit hier contoleren https://www.sorbs.net/
Een vast IP is toch gewoon een IP dat niet wisselt? Of deze in een anti spam lijst staat kan een totaal andere oorzaak hebben.
Als je een noisy neighbor hebt, blokken ze vaak het hele segment (/22 of /24) gewoon om zeker te zijn. (Ohja, mijn freedom fixed IP staat niet in de lijst)
Als je een noisy neighbor hebt, blokken ze vaak het hele segment (/22 of /24) gewoon om zeker te zijn. (Ohja, mijn freedom fixed IP staat niet in de lijst)
Ik ben het in dit geval niet helemaal met je eens......stormfly schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:34:
[...]
Je ping wordt niet hoger door APN of GPON maar door de routing laag in de provider core en hun externe paden. Je vergelijkt nu de Tweak core met de Freedom core.
Als je een lage ping wilt is KPN aan te bevelen.
Hoewel je in principe gelijk hebt, blijkt er hier toch wel een verband te zijn tussen bij welke operator je zit (en op welke techniek), en welke pingtijden je haalt. Want degenen die hier klagen over hogere pingtijden, ervaren die pingtijden (volgens eigen zeggen) ook naar adressen binnen het Freedom netwerk.
Natuurlijk zou er ook nog een verschil kunnen zijn in netwerkpaden tussen de operator in een bepaalde regio en de PPPoE concentrator van Freedom. Maar ik kan me ook zeker voorstellen dat een GPON segment dat 'vol' zit qua traffic ook zorgt voor hogere latency.
Ik sluit me inderdaad bij de opmerking van @badnews.nl aan. Die "sorbs" site heeft vrij weinig te maken met of je een vast IP adres hebt of niet. Eigenlijk was het zelfs bij Tweak al een weinigzeggend verhaal.Mr-D. schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:25:
[...]
Technisch is het zeker mogelijk, of Freedom het wilt is wat anders.
twijfel wel of je dan ook in een vast IP block terrecht komt
@eymey heb jij nu een echte vast IP of op dezelfde manier als Tweak het deed?
als je twijfelt kan je dit hier contoleren https://www.sorbs.net/
De enige reden dat je bij Tweak in een andere IP-range kwam als je om een 'vast' IP vroeg, was voor zo ver ik weet zodat ze makkelijk een 'dynamische' pool konden reserveren in de DHCP-server, en een pool waaruit ze IP adressen 'vast' op basis van MAC adres uitdeelden. Die "sorbs" site staat waarschijnlijk bol van allerlei aannames, gebaseerd op reports uit het verleden, en dan daaruit afgeleid of je een 'dynamisch' IP zou hebben of niet. Want 'men' koppelt ranges die 'known' dynamisch zijn graag aan een hoger risico op spam/open relays.
Bij Freedom heb je ALTIJD een vast IP (toegewezen bij het opzetten van je PPPoE sessie). Al is er ergens vorig jaar wel een keer een actie geweest dat velen (vooraf aangekondigd) toch een ander IP gingen krijgen, ivm een re-organisatie in het netwerk.
[ Voor 25% gewijzigd door eymey op 14-03-2024 15:32 ]
@eymey @badnews.nl
Ik geef jullie wel gelijk hoor.
Maar die site gaf wel duidelijk aan dat ik bij Tweak een dynamisch adres had wat inderdaad alleen op Mac adres werd vastgezet wat uiteraard geen vast IP is.
Daar ik zelf al heel lang mijn eigen mailservers draai had ik daar soms toch wel last van dat ik toch door dat dynamische aangemerkt IP niet door bepaalde spam bakken kwam.
Mijn huidige IP heb ik daar vooralsnog geen last van wel stond ik een tijd bij Microsoft op de zwarte lijst(hele IP blok)
Maar dat heb ik op kunnen lossen
Sindsdien nog van niemand klachten gehad dat ze bij de tegenpartij in de spam folder terrecht komen.
En zolang ik dit IP heb stond ik ook niet in die Sorblijst terwijl ik elders wel op de lijst stond.
Ik geef jullie wel gelijk hoor.
Maar die site gaf wel duidelijk aan dat ik bij Tweak een dynamisch adres had wat inderdaad alleen op Mac adres werd vastgezet wat uiteraard geen vast IP is.
Daar ik zelf al heel lang mijn eigen mailservers draai had ik daar soms toch wel last van dat ik toch door dat dynamische aangemerkt IP niet door bepaalde spam bakken kwam.
Mijn huidige IP heb ik daar vooralsnog geen last van wel stond ik een tijd bij Microsoft op de zwarte lijst(hele IP blok)
Maar dat heb ik op kunnen lossen
Sindsdien nog van niemand klachten gehad dat ze bij de tegenpartij in de spam folder terrecht komen.
En zolang ik dit IP heb stond ik ook niet in die Sorblijst terwijl ik elders wel op de lijst stond.
Maar vanaf buiten is het onmogelijk te zien of een IP fixed of dynamic is. Het enige dat dit soort anti spam bedrijven doen, is kijken of het een ISP voor particulieren is.
Een vast IP is gewoon vastgezet door je provider, en is dus vast IP.
Het is geen IP adres zoals je bij een hosting partij krijgt, maar in principe net zo vast (en ook daar kunnen noisy neighbors een ban op de range opleveren).
Dus pas als je een eigen range bij RIPE krijgt, en volledig beheer over je eigen range hebt, is het vast?
Zodra is vastgelegd dat jouw mac adres of switchport een bepaald IP krijgt, is het vast.
Een vast IP is gewoon vastgezet door je provider, en is dus vast IP.
Het is geen IP adres zoals je bij een hosting partij krijgt, maar in principe net zo vast (en ook daar kunnen noisy neighbors een ban op de range opleveren).
Dus pas als je een eigen range bij RIPE krijgt, en volledig beheer over je eigen range hebt, is het vast?
Zodra is vastgelegd dat jouw mac adres of switchport een bepaald IP krijgt, is het vast.
Een 'vol' GPON segment zal niet zo snel voorkomen en de kans dat dit een hogere latency al helemaal niet. Mogelijk zou dit wel packetloss kunnen geven, maar dat een volle uplink van een switch ook kunnen veroorzaken.eymey schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:28:
[...]
Natuurlijk zou er ook nog een verschil kunnen zijn in netwerkpaden tussen de operator in een bepaalde regio en de PPPoE concentrator van Freedom. Maar ik kan me ook zeker voorstellen dat een GPON segment dat 'vol' zit qua traffic ook zorgt voor hogere latency.
Als er structureel een hogere latency is dan lijkt het vooral logisch dat het netwerkpad langer is. Bij Coanet (Cambrium) stond de PPPoE concentrator volgens mij in het domein van Cambrium omdat deze dienst door Cambrium aan Freedom werd geleverd. Als klant zag je ook dat de sessie werd getermineerd op een unit van Cambrium.
Bij Fiber Operator (en anderen netwerken) heeft Freedom een eigen PPPoE concentrator. Als het pad daarnaartoe langer is dan is de latency dat ook. En natuurlijk zou het pad binnen het netwerk van Fiber Operator ook langer kunnen zijn. Dit alles hangt natuurlijk af van de regio waar je als klant bent aangesloten.
@JohDB jouw verhaal zou mogelijk inderdaad ook een goede verklaring kunnen zijn.
Wat dat betreft ben ik wel benieuwd, want er zou volgens mij wel ook nog een verandering bij Freedom aan gaan komen, waarbij de PPPoE concentrator van Cambrium uiteindelijk uitgefaseerd zou gaan worden en waar iederéén naar hun eigen concentrator zou gaan (dat had volgens mij ook te maken met de fout die ze onlangs hebben gemaakt, dat na een netwerkonderhoud de BGP sessie voor IPv6 van Coanet aansluitingen niet weer 'aan' was gezet).
@Mr-D. en ik wonen allebei in Almere, dus geografisch gezien zou er weinig verschil moeten zijn. Maar ja, de huidige Fiber-Operator (voormalig Coanet) AON verbinding is in ieder geval qua 'netwerk afstand' duidelijk korter, dan via Fibercrew
Misschien toch eens smokeping gaan opzetten om te zien of ik ergens nog verschil ga krijgen (al maakt het me allemaal niet zo veel uit).
Heb wel ook een RIPE Atlas softprobe draaien, maar vind hun omgeving om bij statistieken en grafieken te komen maar ingewikkeld (niet echt intuitief).
Wat dat betreft ben ik wel benieuwd, want er zou volgens mij wel ook nog een verandering bij Freedom aan gaan komen, waarbij de PPPoE concentrator van Cambrium uiteindelijk uitgefaseerd zou gaan worden en waar iederéén naar hun eigen concentrator zou gaan (dat had volgens mij ook te maken met de fout die ze onlangs hebben gemaakt, dat na een netwerkonderhoud de BGP sessie voor IPv6 van Coanet aansluitingen niet weer 'aan' was gezet).
@Mr-D. en ik wonen allebei in Almere, dus geografisch gezien zou er weinig verschil moeten zijn. Maar ja, de huidige Fiber-Operator (voormalig Coanet) AON verbinding is in ieder geval qua 'netwerk afstand' duidelijk korter, dan via Fibercrew
Misschien toch eens smokeping gaan opzetten om te zien of ik ergens nog verschil ga krijgen (al maakt het me allemaal niet zo veel uit).
Heb wel ook een RIPE Atlas softprobe draaien, maar vind hun omgeving om bij statistieken en grafieken te komen maar ingewikkeld (niet echt intuitief).
[ Voor 15% gewijzigd door eymey op 14-03-2024 16:58 ]
Ik heb bij tweak zowel op GPON (KPN WBA) als op XGS-PON (KPN WBA) gezeten. Verschil in latency was toch structureel een paar ms. Ook was op GPON mijn upload in de avond ook eigenlijk nooit volle gigabit, maar dat is ook niet zo heel gek als je met 1,2 aansluitingen al het hele segment kan dichttrekken.JohDB schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:18:
[...]
Een 'vol' GPON segment zal niet zo snel voorkomen en de kans dat dit een hogere latency al helemaal niet. Mogelijk zou dit wel packetloss kunnen geven, maar dat een volle uplink van een switch ook kunnen veroorzaken.
Als er structureel een hogere latency is dan lijkt het vooral logisch dat het netwerkpad langer is. Bij Coanet (Cambrium) stond de PPPoE concentrator volgens mij in het domein van Cambrium omdat deze dienst door Cambrium aan Freedom werd geleverd. Als klant zag je ook dat de sessie werd getermineerd op een unit van Cambrium.
Bij Fiber Operator (en anderen netwerken) heeft Freedom een eigen PPPoE concentrator. Als het pad daarnaartoe langer is dan is de latency dat ook. En natuurlijk zou het pad binnen het netwerk van Fiber Operator ook langer kunnen zijn. Dit alles hangt natuurlijk af van de regio waar je als klant bent aangesloten.
Share and Enjoy!
Glasvezel/darkfiber heeft van Maastricht tot Groningen een natuurlijke latency van 3 a 4ms. Hier KPN fiber gehad XGS-PON naar 1.1.1.1 5ms vanuit het midden van het land, dat is haalbaar met een goede infra en een goede core.eymey schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:28:
[...]
Ik ben het in dit geval niet helemaal met je eens......
Hoewel je in principe gelijk hebt, blijkt er hier toch wel een verband te zijn tussen bij welke operator je zit (en op welke techniek), en welke pingtijden je haalt. Want degenen die hier klagen over hogere pingtijden, ervaren die pingtijden (volgens eigen zeggen) ook naar adressen binnen het Freedom netwerk.
[...]
[ Voor 14% gewijzigd door stormfly op 14-03-2024 19:05 ]
Exact, goed uitgelegd 👍JohDB schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:18:
[...]
Een 'vol' GPON segment zal niet zo snel voorkomen en de kans dat dit een hogere latency al helemaal niet. Mogelijk zou dit wel packetloss kunnen geven, maar dat een volle uplink van een switch ook kunnen veroorzaken.
Nou na een hoop gedoe in het begin, ging het daarna van zn leien dakje. Guidion netjes geweest, ONT had meteen verbinding met de POP. Installatiepakket paar dagen later binnen. Zou vandaag alles aan moeten sluiten, en dan was het gepiept. Vanochtend met alle goede moed alles aangesloten, maar geen internet. Prima, we bellen even met de helpdesk. De patch was nog niet voltooid, later vandaag even checken. Ook prima, natuurlijk, blijft uiteindelijk allemaal mensenwerk, en ook de monteur die de patch maakt kan in de file staan. Einde van de dag getest, nog steeds geen internet. Freedom weer gebeld, keurig te woord gestaan. Wat bleek, patch was gisteren al afgemeld, leesfoutje van de andere helpdesk-medewerker. Ook dat kan gebeuren.
Maar eindstand dus geen internet... Is nu schijnbaar een ticket gemaakt bij Delta en die moeten gaan checken wat er niet goed is. ONT is gewoon online, dus ben benieuwd...
Maar eindstand dus geen internet... Is nu schijnbaar een ticket gemaakt bij Delta en die moeten gaan checken wat er niet goed is. ONT is gewoon online, dus ben benieuwd...
Ik zou het sowieso heel knap vinden dat een ONT online is terwijl er geen patch was gezet. Dat was sowieso dus een onmogelijk iets.
[ Voor 18% gewijzigd door bjusterbaarlik op 14-03-2024 21:12 ]
Nou vandaag de FS GPON SFP gewisseld met een van LEOX en BAM ik heb >900 Mbps down en > 900 Mbps up!ervee schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:10:
[...]
Ik heb gisteren de FB van Freedom weer even snel aangesloten met een laptop erachter en een speedtestje gedaan. Resultaat ruim 800 down en up. Vind ik prima, maar baal ook want het probleem zit dus ergens in mijn spulllenboel.
Daarna mijn eigen switch en router weer aangesloten, resultaat 300-400 down en 80 up![]()
Ik word echt gek. Ik heb de GPON SFP van fs.com in een Zyxel switch. VLAN 4 en 6 tagged op die poort en naar de WAN poort van mijn router (een Pi CM4 in een dual 1G NIC board). Zondagmiddag haalde ik hier ook gewoon dezelfde snelheid mee als met de FB maar nu ineens niet meer.
Ik ga van ellende nu maar een 2e GPON stick (die van LEOX) aanschaffen want ik begin te twijfelen aan die stick van FS. En ik heb geen idee hoe ik die kan troubleshooten anders dan met het commando "onu lanpsg 0" waarmee ik zie dat de link_status op 4 staat en dat is 1 Gbps. Terwijl ik in de FB bij status volgens mij 2.5G down en 1.25G up zie maar of dit het probleem is en waarom het nu dan ineens zo is...
Alleen nu werkt IPTV ineens niet meer
Iemand anders met zo'n SFP van LEOX waar TV (Canal Digitaal) over multicast wel gewoon werkt?
Niet helemaal correct. De ONT had verbinding met de POP vanaf dat Guidion het had geinstalleerd. De achterliggende patch die zorgt dat je daadwerkelijk verbinding met je provider opbouwt, is eergisteren pas uitgevoerd.bjusterbaarlik schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:12:
Ik zou het sowieso heel knap vinden dat een ONT online is terwijl er geen patch was gezet. Dat was sowieso dus een onmogelijk iets.
Vandaag maar eens achteraan gaan wat er aan de hand is.
Dat klopt niet wat je zegt. Geen patch is geen signaal bij jouw thuis. Als de Nokia ONT power en Pon groen had branden is de aansluiting gepatcht in de PoP. Was de aansluiting niet gepatcht dan had je het alarm lampje op de ONT zien branden. Dat er geen internet was via Freedom kan dan weer aan veel andere dingen liggen, maar de patch was gezet.Solotov schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:21:
[...]
Niet helemaal correct. De ONT had verbinding met de POP vanaf dat Guidion het had geinstalleerd. De achterliggende patch die zorgt dat je daadwerkelijk verbinding met je provider opbouwt, is eergisteren pas uitgevoerd.
Vandaag maar eens achteraan gaan wat er aan de hand is.
Check, dan is het dus gewoon een *&^&%^ verhaal van de klantenservice? Dan zou de patch er dus al weken zitten, want Guidion is hier 2 en halve week geleden gekomen om het ONT te installeren, en sindsdien branden POWER en PON altijd groen.bjusterbaarlik schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:46:
[...]
Dat klopt niet wat je zegt. Geen patch is geen signaal bij jouw thuis. Als de Nokia ONT power en Pon groen had branden is de aansluiting gepatcht in de PoP. Was de aansluiting niet gepatcht dan had je het alarm lampje op de ONT zien branden. Dat er geen internet was via Freedom kan dan weer aan veel andere dingen liggen, maar de patch was gezet.
Volgende maand wordt glasvezel van KPN in onze nieuwbouw aangelegd. Ik wil Freedom als provider en gebruik nu al een Netgate Pfsense omgeving.
Nu kan ik bij Freedom niet op mijn huisnummer zoeken, want daar is nog geen aansluiting. Bij de buren wel, dat huis is uit 2016. Als ik daarop zoek krijg ik Netwerk KPN | Belichting KPN | Techniek AON.
Betekent dat, dat ik ook AON ga krijgen? De glasvezel-aannemer kon dat (nog?) niet beantwoorden.
Nu kan ik bij Freedom niet op mijn huisnummer zoeken, want daar is nog geen aansluiting. Bij de buren wel, dat huis is uit 2016. Als ik daarop zoek krijg ik Netwerk KPN | Belichting KPN | Techniek AON.
Betekent dat, dat ik ook AON ga krijgen? De glasvezel-aannemer kon dat (nog?) niet beantwoorden.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Zeer waarschijnlijk wordt jouw nieuwbouwhuis gewoon aangesloten op dezelfde Pop als het bestaande huis. En dan zou dat inderdaad diezelfde AON techniek zijn.Conrado schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:47:
Volgende maand wordt glasvezel van KPN in onze nieuwbouw aangelegd. Ik wil Freedom als provider en gebruik nu al een Netgate Pfsense omgeving.
Vanaf dit jaar gaat KPN wel actief beginnen met het bijplaatsen van XGS-PON in die bestaande AON pops maar die planning is geheim.
Je mag je nieuwe adres wel DM-en, dan dubbelcheck ik even voor je wat de glasvezelaannemer niet kan beantwoorden.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Helaas niet. KPN legt geen AON meer aan. Alles wordt aangesloten met XGS-PON.Conrado schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:47:
@Barre73 I need helpFreeTweak schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:30:
[...]
Helaas niet. KPN legt geen AON meer aan. Alles wordt aangesloten met XGS-PON.
@Conrado jammere van AON is dat het verouderde techniek is, je gaat dan niet mee in de nieuwste snelheden.
Of AON verouderdere techniek is daar valt eindeloos over te twisten. Ik vind zelf van niet (en ben niet de enige). Feit is dat KPN er niet op doorontwikkeld en het niet meer aanlegt. Bij die keuze spelen ongetwijfeld ook financiële en strategische argumenten een rol.@Conrado jammere van AON is dat het verouderde techniek is, je gaat dan niet mee in de nieuwste snelheden.
Dit geldt niet alleen voor KPN. Nagenoeg alle partijen sluiten nu aan met PON techniek, ook als de vezels wel PtP zijn aangelegd. Vanuit kosten en energie-oogpunt zeer begrijpbaar.zordaz schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:24:
[...]
Of AON verouderdere techniek is daar valt eindeloos over te twisten. Ik vind zelf van niet (en ben niet de enige). Feit is dat KPN er niet op doorontwikkeld en het niet meer aanlegt. Bij die keuze spelen ongetwijfeld ook financiële en strategische argumenten een rol.
Afgezien van de reële energiebesparing die XGSPON kennelijk oplevert is het inderdaad zo dat KPN geen belang heeft bij het faciliteren van derden met eigen apparatuur.zordaz schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:24:
[...]
Of AON verouderdere techniek is daar valt eindeloos over te twisten. Ik vind zelf van niet (en ben niet de enige). Feit is dat KPN er niet op doorontwikkeld en het niet meer aanlegt. Bij die keuze spelen ongetwijfeld ook financiële en strategische argumenten een rol.
Eens, het hoeft niet alleen technisch verouderd te zijn. Het kan ook economisch niet meer bij deze maatschappij passen als je een groen imago wilt uitstralen als ISP en doelen hebt gezet op een lager stroomverbruik.zordaz schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:24:
[...]
Technisch werkt heb beide goed, het is misschien wat krapjes als je diverse AON switches hebt van vele providers in een cityPOP die ook allemaal stroom verbruiken. Waar sommige switches een handvol klanten faciliteren bij de kleinere ISP's.
Het zou fijn zijn als de markt zich wat opent en de "lease/huur" tarieven wat euros gaan zakken.
Volgens mij legt ODF ook sinds kort p2p (XGS-PON) aan op wijkniveau met DP's in de wijk. Is dat sinds kort @Barre73? ODF legde toch altijd p2p aan met AON switches zodat ze ook wat huurinkomsten konden opstrijken voor de cityPOP rackspace?
Is delta fiber de enige partij welke nog p2p aanlegt?
@FreeTweak Je hebt inderdaad niet geheel gelijk zoals Stormfly zegt.stormfly schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:34:
[...]
@Barre73 I need helpAls een wijk AON is, en er komt een huis bij? Dan is er geen XGS-PON netwerk in die wijk en zal het toch AON worden omdat de hele infra daar p2p is aangelegd? Of wordt het dan p2p fiber op een XGS-PON OLT in de POP met splitsing in de POP?
@Conrado jammere van AON is dat het verouderde techniek is, je gaat dan niet mee in de nieuwste snelheden.
KPN legt in nieuwe gebieden alleen nog XGS-PON aan via een P2MP netwerk.
Maar in gebieden die al P2P zijn aangelegd wordt nieuwbouw/inbreiding op dezelfde manier aangelegd. De nieuwe woningen sluiten daarmee automatisch ook aan op de gebruikte belichting door KPN WBA in de PoP. Er zijn nog duizenden PoP's die alleen AON apparatuur hebben vanuit KPN WBA. Dus als er een nieuw gebouwde woning wordt aangesloten op die PoP, of een bestaande woning wordt na-aangesloten, dan krijgt deze gewoon dezelfde techniek, dus AON.
KPN is dit jaar begonnen om deze duizenden PoP's ook te gaan voorzien van XGS-PON apparatuur, naast de bestaande AON/GoF apparatuur. Als een dergelijke PoP klaar is met uitbreiding, dan worden alle nieuwe klanten vanaf dat moment wel aangesloten op de XGS-PON apparatuur (via P2P met splitter in de PoP dus).
Maar dat gaat nog jaren duren en voor nu geldt dus inderdaad dat de meeste nieuwe woningen in bestaande glasgebieden op AON worden belicht (door KPN WBA dan).
NB: Dit verhaal gaat dus alleen over de belichting van KPN WBA. Er zijn vele KPN Netwerk PoP's met operators naast KPN die wel PON gebruiken (Odido/Glasoperator, Fiber Operator, etc..) dus er zijn meer mogelijkheden.
@stormfly Ik hoorde gisteren ook een verhaal open Open Dutch Fiber die P2MP zouden aanleggen maar daar heb ik nog niet voldoende informatie over kunnen achterhalen. Het leek mij sterk want een P2P netwerk is commercieel veel slimmer omdat je aan meerdere operators kan verhuren. En Open Dutch Fiber is uiteindelijk gewoon eigendom van investeerders die commercieel winst willen maken en goed willen verkopen als de tijd daar is.
Open Dutch Fiber plaatst helemaal geen switches want zij bouwen alleen het passieve netwerk. Glasoperator (Odido) is de partij die de switches als eerste huurder plaatst en dat zijn al vanaf het begin PON OLT's. Eerst GPON, nu ook XGS-PON.
Andere huurders beginnen nu ook te komen en wat die plaatsen is aan henzelf.
en tot slot: AON is niet perse verouderd, maar ten eerste is het duur (1 poort per klant) en ten tweede is de stap om boven de 1000 Mbit te gaan heeeel erg duur. De eerstvolgende stap bij AON is namelijk 10Gbit en die apparatuur is wel heel duur. En de race om de hoogste snelheid is ingezet dus dan is AON niet meer in beeld bij operators.
Aangezien 80 tot 90% van de wereld al PON gebruikt is de snelheid van ontwikkeling daar veel groter en de kosten zijn lager.
[ Voor 27% gewijzigd door Barre73 op 19-03-2024 11:57 ]
Aha als hij dichtbij een POP woont waar al XGS-PON apparatuur woont dan kan zijn p2p fiber op een XGS-PON switch dmv een splitter aangesloten worden. Of hij komt op een normale AON switch als zijn POP nog niet is omgebouwd.Barre73 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:20:
[...]
@FreeTweak Je hebt inderdaad niet geheel gelijk zoals Stormfly zegt.
KPN legt in nieuwe gebieden alleen nog XGS-PON aan via een P2MP netwerk.
Maar in gebieden die al P2P zijn aangelegd wordt nieuwbouw/inbreiding op dezelfde manier aangelegd. De nieuwe woningen sluiten daarmee automatisch ook aan op de gebruikte belichting door KPN WBA in de PoP. Er zijn nog duizenden PoP's die alleen AON apparatuur hebben vanuit KPN WBA. Dus als er een nieuw gebouwde woning wordt aangesloten op die PoP, of een bestaande woning wordt na-aangesloten, dan krijgt deze gewoon dezelfde techniek, dus AON.
KPN is dit jaar begonnen om deze duizenden PoP's ook te gaan voorzien van XGS-PON apparatuur, naast de bestaande AON/GoF apparatuur. Als een dergelijke PoP klaar is met uitbreiding, dan worden alle nieuwe klanten vanaf dat moment wel aangesloten op de XGS-PON apparatuur (via P2P met splitter in de PoP dus).
Maar dat gaat nog jaren duren en voor nu geldt dus inderdaad dat de meeste nieuwe woningen in bestaande glasgebieden op AON worden belicht (door KPN WBA dan).
Even een vinger aan de pols houden wat ze van plan zijn.@stormfly Ik hoorde gisteren ook een van Open Dutch Fiber die P2MP zouden aanleggen maar daar heb ik nog niet voldoende informatie over kunnen achterhalen. Het leek mij sterk want een P2P netwerk is commercieel veel slimmer omdat je aan meerdere operators kan verhuren. En Open Dutch Fiber is uiteindelijk gewoon eigendom van investeerders die commercieel winst willen maken en goed willen verkopen als de tijd daar is.
Open Dutch Fiber plaatst helemaal geen switches want zij bouwen alleen het passieve netwerk. Glasoperator (Odido) is de partij die de switches als eerste huurder plaatst en dat zijn al vanaf het begin PON OLT's. Eerst GPON, nu ook XGS-PON.
Andere huurders beginnen nu ook te komen en wat die plaatsen is aan henzelf.
Klopt als een bus.stormfly schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:39:
[...]
Aha als hij dichtbij een POP woont waar al XGS-PON apparatuur woont dan kan zijn p2p fiber op een XGS-PON switch dmv een splitter aangesloten worden. Of hij komt op een normale AON switch als zijn POP nog niet is omgebouwd.
Dit verhaal begon met de vraag van Conrado. Ik heb zijn adres ontvangen en kunnen concluderen dat zijn nieuwbouwwoning wordt aangesloten op een oudere Pop in die plaats. Die oudere PoP kent momenteel alleen AON apparatuur van KPN (en XGS-PON apparatuur van Odido) dus ja, hier wordt straks gewoon AON geleverd.
FreeTweak schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:30:
Helaas niet. KPN legt geen AON meer aan. Alles wordt aangesloten met XGS-PON.
Helaas het is niet anders, echter Odido is ook een lokale aanbieder met eigen apparatuur. Gezien de snelheden zal dat wel XGS-PON zijn.stormfly schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:34:
Belangrijk(st)e reden voor Freedom is een vast IP-adres. Echter Odido-zakelijk heeft dat ook, dus dat zou een alternatief kunnen zijn.
Bij XGSPON moet iedereen in zijn meterkast extra stroomverbruikende apparatuur gebruiken als ik me niet vergis. Ik vraag me daarom ten zeerste af in hoeverre het per saldo scheelt.synoniem schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:42:
[...]
Afgezien van de reële energiebesparing die XGSPON kennelijk oplevert is het inderdaad zo dat KPN geen belang heeft bij het faciliteren van derden met eigen apparatuur.
Ik heb sinds kort GPON en het enige verschil is dat er geen stroomstekker in de FTX gaat maar in de ONT. Had ik de Fritzbox gekozen dan had zelfs de ONT er tussenuit gegaan. Dus nee de besparing zit aan de andere kant van de vezel in de diverse soorten en smaken POP van de ISP. Maar dat heeft Barre73 al uitgelegd hierboven ergens.zordaz schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:46:
[...]
Bij XGSPON moet iedereen in zijn meterkast extra stroomverbruikende apparatuur gebruiken als ik me niet vergis. Ik vraag me daarom ten zeerste af in hoeverre het per saldo scheelt.
Odido Zakelijk kan vaak (of altijd?) niet leveren via de glasvezelapparatuur van Odido op een FttH netwerk (zoals bij jou).Conrado schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:43:
[...]
[...]
Helaas het is niet anders, echter Odido is ook een lokale aanbieder met eigen apparatuur. Gezien de snelheden zal dat wel XGS-PON zijn.
Belangrijk(st)e reden voor Freedom is een vast IP-adres. Echter Odido-zakelijk heeft dat ook, dus dat zou een alternatief kunnen zijn.
Dan schakelen ze vaak terug naar DSL. En in jouw nieuwbouwwoning zal geen DSL komen of beschikbaar zijn.
Bij AON heb je standaard een mediaconverter. Bij PON een ONT. Geen verschil in stroomgebruik dus.zordaz schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:46:
[...]
Bij XGSPON moet iedereen in zijn meterkast extra stroomverbruikende apparatuur gebruiken als ik me niet vergis. Ik vraag me daarom ten zeerste af in hoeverre het per saldo scheelt.
Als je nu een eigen router gebruikt waardoor je de mediaconverter overslaat (en dus wellicht een heel klein beetje stroom bespaart), dan kan je dat ook doen bij XGS-PON. De mogelijkheden op de markt zijn daarvoor nog wel beperkt maar ze zijn er wel en komen vast in de nabije toekomst wat meer beschikbaar.
En IPv6?Conrado schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:43:
[...]
[...]
Helaas het is niet anders, echter Odido is ook een lokale aanbieder met eigen apparatuur. Gezien de snelheden zal dat wel XGS-PON zijn.
Voor Freedom-via-KPN-klanten, check je inbox. 
Beste Freedom klant,
Momenteel heb je een abonnement bij Freedom over het KPN netwerk. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van de zogenaamde GPON techniek. Deze techniek wordt langzaam uitgefaseerd en maakt plaats voor de moderne variant XGS-PON. Op jouw adres gaat dit ook gebeuren. Dat betekent dat er een monteur langs zal moeten komen om in je huis de zogenaamde ONT te vervangen. Verder verandert er niets aan de verbinding.
Binnenkort zal KPN contact opnemen voor het maken van een afspraak om de ONT te vervangen.
Met vriendelijk groet,
Team Freedom
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Ben benieuwd, ik denk dat dit in mijn dorpje nog wel jaren gaat duren …
Maar i.t.t. tot PON hoeft je bij AON niet een grote groep klanten in 1 keer om te zetten. Als er in een PoP maar een handjevol klanten een 10Gbit verbinding heeft dan hoef je natuurlijk niet alles meteen te vervangen, maar alleen voldoende nieuwe apparatuur te plaatsen voor die mensen. Het is daardoor ook makkelijker (en dus goedkoper) om upgrades aan te bieden. Het gros van de mensen zal geen 10Gbit nodig hebben en die apparatuur kan je dus later vervangen als de prijzen gedaald zijn.Barre73 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:20:
[...]
en tot slot: AON is niet perse verouderd, maar ten eerste is het duur (1 poort per klant) en ten tweede is de stap om boven de 1000 Mbit te gaan heeeel erg duur. De eerstvolgende stap bij AON is namelijk 10Gbit en die apparatuur is wel heel duur. En de race om de hoogste snelheid is ingezet dus dan is AON niet meer in beeld bij operators.
Dit wordt in de toekomst natuurlijk alleen maar voordeliger, aangezien er een steeds groter verschil gaat zijn tussen mensen die intensief gebruik maken van hun aansluiting en de mensen die alleen een beetje mailen en Netflixen. Moet iedereen straks een 100Gbit aansluiting thuis als ze dit helemaal niet nodig hebben?
Maar dat gaat ook niet gebeuren. XGS-PON apparatuur bijplaatsen en vanaf dat moment via natuurlijk verloop van AON naar XGS-PON laten vloeien. Nieuwe klanten, klanten met een snelheidsverhoging, etc..Aaargh! schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:14:
[...]
Maar i.t.t. tot PON hoeft je bij AON niet een grote groep klanten in 1 keer om te zetten. Als er in een PoP maar een handjevol klanten een 10Gbit verbinding heeft dan hoef je natuurlijk niet alles meteen te vervangen, maar alleen voldoende nieuwe apparatuur te plaatsen voor die mensen. Het is daardoor ook makkelijker (en dus goedkoper) om upgrades aan te bieden. Het gros van de mensen zal geen 10Gbit nodig hebben en die apparatuur kan je dus later vervangen als de prijzen gedaald zijn.
Dit wordt in de toekomst natuurlijk alleen maar voordeliger, aangezien er een steeds groter verschil gaat zijn tussen mensen die intensief gebruik maken van hun aansluiting en de mensen die alleen een beetje mailen en Netflixen. Moet iedereen straks een 100Gbit aansluiting thuis als ze dit helemaal niet nodig hebben?
Maar er speelt nog iets belangrijks: de AON apparatuur van KPN (de kaarten in de Dslam) worden straks niet meer gemaakt. Dus er is eigenlijk niet zoveel keus meer voor hen...
Helemaal begrijpen doet ik het niet: Odido (privé) biedt op ons adres Glasvezel 8 Gbit/s download en 8 Gbit/s upload maar Odido Business meldt: Glasvezel 1 Gbit/s down | 1 Gbit/s up.Barre73 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:23:
Odido Zakelijk kan vaak (of altijd?) niet leveren via de glasvezelapparatuur van Odido op een FttH netwerk (zoals bij jou).
Dan schakelen ze vaak terug naar DSL. En in jouw nieuwbouwwoning zal geen DSL komen of beschikbaar zijn.
Is dat verschil commercieel of technisch?
Wellicht technisch haalbaar, maar vanwege stabiliteit nog niet aangeboden als zakelijk abbo?Conrado schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:28:
[...]
Helemaal begrijpen doet ik het niet: Odido (privé) biedt op ons adres Glasvezel 8 Gbit/s download en 8 Gbit/s upload maar Odido Business meldt: Glasvezel 1 Gbit/s down | 1 Gbit/s up.
Is dat verschil commercieel of technisch?
Kan me best voorstellen dat ze dit even aanzien hoe de stabiliteit in de praktijk gaat zijn om dan rustig uit te rollen naar zakelijk.
Kan ook de overboeking factor zijn, dat ze zakelijk betere garanties bieden dat je die snelheid ook echt haalt. Bij de ZZP consument met zakelijk service abonnementen speelt dat vaak nog niet, maar voor meer MKB type abonnementen krijg je andere apparatuur en voorwaarden vaak.Kruchenko schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:36:
[...]
Wellicht technisch haalbaar, maar vanwege stabiliteit nog niet aangeboden als zakelijk abbo?
Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3
babbelbox in "[MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie"
Ik heb in het MikroTik draadje even een eravaring gepost met betrekking tot Freedom.
Korte versie: Ik gebruik een FS.com GPON module en m'n upload komt niet verder dan 280 Mbit bij diverse speedtests. Bij gebruik van de door Freedom geleverde Huawei ONT is alles +800Mbit.
Iemand tips?
Ik heb in het MikroTik draadje even een eravaring gepost met betrekking tot Freedom.
Korte versie: Ik gebruik een FS.com GPON module en m'n upload komt niet verder dan 280 Mbit bij diverse speedtests. Bij gebruik van de door Freedom geleverde Huawei ONT is alles +800Mbit.
Iemand tips?
Ik moest denken aan deze post:babbelbox schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:57:
babbelbox in "[MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie"
Iemand tips?
ervee in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"
Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H
Snap ik, heb ik ook gelezen. Dat suggereert des te meer dat het een performance issue / setting in de GPON SFP+ module kan zijn.MetalfanBlackness schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:07:
[...]
Ik moest denken aan deze post:
ervee in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"
@ervee Waar heb jij je LEOX module vandaan?
Ergens vind ik het een beetje zonde om na zo'n korte tijd een andere te moeten kopen.
Ik weet dat ik bij het activeren van m'n aansluiting ook een speedtest heb gedaan, maar kan me de getallen niet meer herinneren. Dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat de FS.com unit het eerder wel snel kon....
En ontvangen via SMS:The Zep Man schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:01:
Voor Freedom-via-KPN-klanten, check je inbox.
[...]
Beste klant, KPN Wholesale heeft van uw telecom-aanbieder Freedom Internet BV een opdracht ontvangen voor het leveren van een nieuwe aansluiting. Het gaat om het adres: (adres). Het is belangrijk dat er een monteur bij u langskomt om voorbereidende werkzaamheden te doen. Via deze link maakt u zelf een afspraak: (link). Groet, KPN
Ik heb de LEOX door een e-mail te sturen aan sales@leolabs.plbabbelbox schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:14:
[...]
Snap ik, heb ik ook gelezen. Dag suggereert des te meer dat het een performance issue / setting in de GPON SFP+ module kan zijn.
@ervee Waar heb jij je LEOX module vandaan?
Ergens vind ik het een beetje zonde om na zo'n korte tijd een andere te moeten kopen.
Ik weet dat ik bij het activeren van m'n aansluiting ook een speedtest heb gedaan, maar kan me de getallen niet meer herinneren. Dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat de FS.com unit het eerder wel snel kon....
Met die SFP haal ik 940 Mbps down en up. Maar...! Met die SFP krijg ik live TV (dus IGMP/Multicast) niet aan de praat. Ik heb inmiddels het hele internet omtrent dit onderwerp gelezen en ook dit is weer een heel konijnenhol... Ik ben dit ook met Leolabs support aan het onderzoeken.
Begin maart, of 3 maart eigenlijk merkte ik dus dat met de SFP van FS mijn download 300-400 Mbps was en de upload maar 70-90 Mbps. Er moet haast wel iets veranderd zijn bij [...vul in...]. Mijn ticket bij Freedom (92257889 mocht iemand mee lezen) van 7 maart is nog niet op gereageerd.
Ik heb bij FS een RMA lopen maar die wilde eerst het e.e.a. proberen om het probleem op te lossen. Prima. Ik moest het command `fw_setenv mib_file data_1g_8q_us1280_ds512.ini` runnen op de stick en daarna een reload. Ik heb dat gedaan en daarna had ik 928 tot zelfs 983 Mbps down, maar upload bij speedtest.net en speedtest.freedom.nl voor zowel IPv4 en IPv6 bleef steken op ongeveer 80 Mbps. Met deze info gaat FS even verder zoeken naar een mogelijke oplossing.
Ik begin er inmiddels wel een beetje genoeg van te krijgen en als dit nog lang gaat duren krijgt Freedom zijn router terug en ontvang ik graag een ONT van ze. Dan maar het extra stekkertje. Als alles maar werkt...
edit:
Prijs van de LEOX
Prijs van de LEOX
Nuance: Live TV kan via IGMP/multicast, maar dat hoeft niet. Je kan ook live TV ontvangen via unicast (zoals via een Android TV-applicatie).ervee schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:34:
Met die SFP haal ik 940 Mbps down en up. Maar...! Met die SFP krijg ik live TV (dus IGMP/Multicast) niet aan de praat.
Dat is wellicht niet voor jou interessant omdat je per se het meegeleverde kastje wilt gebruiken. Wel kan het voor anderen interessant zijn die op andere manieren naar live TV kijken.
[ Voor 19% gewijzigd door The Zep Man op 21-03-2024 15:43 ]
Helemaal eens, NLZiet doet dat hier ook prima, scheelt al dat drama met specifieke koppeling aan de internetverbinding thuis, kun je ook met bijvoorbeeld een dual provider setup in de failover nog doorkijkenThe Zep Man schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:42:
[...]
Nuance: Live TV kan via IGMP/multicast, maar dat hoeft niet. Je kan ook live TV ontvangen via unicast (zoals via een Android TV-applicatie).
Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3
Je hebt gelijk. Maar wat ik bedoelde was dat Canal Digitaal (op zichzelf, en zoals geleverd door Freedom) ook bijvoorbeeld een Android TV-applicatie heeft, en die gebruikt (ook) gewoon unicast.OruBLMsFrl schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:44:
[...]
Helemaal eens, NLZiet doet dat hier ook prima,
De meegeleverde ontvanger hoef je niet te gebruiken, en eigenlijk zou je de mogelijkheid moeten hebben om die te weigeren in ruil voor een kleine korting. Dat is ook beter voor het milieu: minder e-waste, minder onnodig ver-/terugsturen van pakketjes.
[ Voor 32% gewijzigd door The Zep Man op 21-03-2024 15:50 ]
Dat klopt en daar heb je gelijk in. Ik kijk nu ook live TV via de Android TV App. Het is maar dat @babbelbox en de rest er zich van bewust is dat Live TV via Multicast met de LEOX SFP niet werkt bij mij.The Zep Man schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:45:
[...]
Je hebt gelijk. Maar wat ik bedoelde was dat Canal Digitaal (op zichzelf, en zoals geleverd door Freedom) ook bijvoorbeeld een Android TV-applicatie heeft, en die gebruikt (ook) gewoon unicast.
De meegeleverde ontvanger hoef je niet te gebruiken, en eigenlijk zou je de mogelijkheid moeten hebben om die te weigeren in ruil voor een kleine korting. Dat is ook beter voor het milieu: minder e-waste, minder onnodig ver-/terugsturen van pakketjes.
Heel goed dat je alles test wat je kan testen.ervee schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:56:
Dat klopt en daar heb je gelijk in. Ik kijk nu ook live TV via de Android TV App. Het is maar dat @babbelbox en de rest er zich van bewust is dat Live TV via Multicast met de LEOX SFP niet werkt bij mij.
@The Zep Man @ervee
Bedankt voor de info. Ik kijk zelf ook TV met de Canal Digitaal app op m'n Samsung Smart TV en dus niet met het dedicated kastje.
Ga binnenkort wel even dat commando proberen, heb alleen getest met
En met een reload bedoel je dan reboot?
Bedankt voor de info. Ik kijk zelf ook TV met de Canal Digitaal app op m'n Samsung Smart TV en dus niet met het dedicated kastje.
Ga binnenkort wel even dat commando proberen, heb alleen getest met
code:
1
| fw_setenv smgii_mode 5 |
[ Voor 7% gewijzigd door babbelbox op 21-03-2024 16:17 ]
Wat mij nu ook opvalt bij mijn GPON aansluiting via fibercrew, al sik nu iets groots download dat de kids beginnen te klagen dat de ping als een raket omhoog gaat.
heb nog niet gekeken of mijn UDMpro de bottleneck is door de PPPoE verbinding.
maar op AON bij Tweak had ik dit zeer zeker niet daar bleef alles gewoon strak ondanks ik de lijn dicht trok met een grote download.
sinds ik bij freedom zit hoor ik de kids eigenlijk alleen maar klagen.
Ik heb er geen last van dus ...
maar ervaren oud Tweak klanten dit ook?
maar op AON bij Tweak had ik dit zeer zeker niet daar bleef alles gewoon strak ondanks ik de lijn dicht trok met een grote download.
Ik heb er geen last van dus ...
Hmm interessant, al herken ik dit zelf niet. Ik draai ook geen UDM Pro.Mr-D. schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:15:
Wat mij nu ook opvalt bij mijn GPON aansluiting via fibercrew, al sik nu iets groots download dat de kids beginnen te klagen dat de ping als een raket omhoog gaat.
Ik heb er geen last van dus ...![]()
Wat doet de CPU van dat ding?
Met Freedom op KPN WBA (AON) en de Fritz!Box 5530 ervaar ik dit niet (heb ook geen kinderen, maar ik bedoel dus dat tijdens een download die de verbinding dicht probeert te trekken, andere connecties geknepen worden).Mr-D. schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:15:
Ik heb er geen last van dus ...![]()
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
@Gravit0n @TGEN zal vanavond de CPU eens checken maar dacht niet dat het echt een issue was.
maar wil het wel even zeker weten dus ga dit zeker testen.
getest maar ligt dus echt aan mijn router die toch 3,5G met alle beveiliging aan moet aan kunnen en zonder 8G not.
Standaard zoals hij bij mij is
:fill(white):strip_exif()/f/image/hXKthT9qkzuRsxfTAU9AlkR1.png?f=user_large)
beveiliging uit
:fill(white):strip_exif()/f/image/HqZRRXoZxiLkRbayCu1a12sC.png?f=user_large)
ping tijdens het downloaden
:fill(white):strip_exif()/f/image/I44u0Ha0tB9zcZ8FtoNNR504.png?f=user_large)
als ik niet aan het downloaden ben
:fill(white):strip_exif()/f/image/fMJA1GWTtftzbsil25s2zwdg.png?f=user_large)
PPPoE heeft dus nog steeds een hele grote impact op dit ding.
gaat ondertussen even in een hoekje huilen.
getest maar ligt dus echt aan mijn router die toch 3,5G met alle beveiliging aan moet aan kunnen en zonder 8G not.
:fill(white):strip_exif()/f/image/hXKthT9qkzuRsxfTAU9AlkR1.png?f=user_large)
beveiliging uit
:fill(white):strip_exif()/f/image/HqZRRXoZxiLkRbayCu1a12sC.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/I44u0Ha0tB9zcZ8FtoNNR504.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/fMJA1GWTtftzbsil25s2zwdg.png?f=user_large)
[ Voor 80% gewijzigd door Mr-D. op 22-03-2024 17:29 ]
Dat is wel een hele hoge cpu load.
Ik zit ook via fiber crew op gpon, mijn ping is op 7 maart bijna verdubbeld, maar ik zie absoluut niet zulke absurde cpu load.
Ik heb een aantal portforwards voor cloudflare actief, block bijna inbound traffic, packet inspection op high met report and block,add blocks staan aan, guest netwerk, vpn en er draait protect op met 5 camera’s..
:strip_exif()/f/image/16Z1m93de31odushnRX1frJr.jpg?f=fotoalbum_large)
Cpu is de hele week rustig rond de 20%, en weet zeker dat ik een paar downloads heb gedaan..
Ik draai trouwens een leox sfp glasmodule rechtstreeks in de UDMp
Net een 40GB download gedaan. Cpu gaat dan wat omhoog, naar max 45% pieken en gemiddeld rond de 35%, ping blijft hetzelfde (paar ms verschil tussen de pings wat je altijd ziet, maar zie geen verschil met normaal). Ook geen issue met rest interne netwerk en cameras vertonen geen artifact op de recordings op de UDMp en kon gewoon Netflix kijken ondertussen
Ik zit ook via fiber crew op gpon, mijn ping is op 7 maart bijna verdubbeld, maar ik zie absoluut niet zulke absurde cpu load.
Ik heb een aantal portforwards voor cloudflare actief, block bijna inbound traffic, packet inspection op high met report and block,add blocks staan aan, guest netwerk, vpn en er draait protect op met 5 camera’s..
:strip_exif()/f/image/16Z1m93de31odushnRX1frJr.jpg?f=fotoalbum_large)
Cpu is de hele week rustig rond de 20%, en weet zeker dat ik een paar downloads heb gedaan..
Ik draai trouwens een leox sfp glasmodule rechtstreeks in de UDMp
Net een 40GB download gedaan. Cpu gaat dan wat omhoog, naar max 45% pieken en gemiddeld rond de 35%, ping blijft hetzelfde (paar ms verschil tussen de pings wat je altijd ziet, maar zie geen verschil met normaal). Ook geen issue met rest interne netwerk en cameras vertonen geen artifact op de recordings op de UDMp en kon gewoon Netflix kijken ondertussen
[ Voor 22% gewijzigd door badnews.nl op 22-03-2024 22:31 ]
Ik had eigenlijk niet verwacht dat PPPOE volledig door de CPU van je UDMP zou worden afgehandeld, welke software versie draai je nu?Mr-D. schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:47:
@Gravit0n @TGEN zal vanavond de CPU eens checken maar dacht niet dat het echt een issue was.
getest maar ligt dus echt aan mijn router die toch 3,5G met alle beveiliging aan moet aan kunnen en zonder 8G not.![]()
[Afbeelding]
beveiliging uit
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kan je eens ‘top’ doen op de console? Dan kan je zien welk proces het moeilijk heeft. In het verleden waren er issues met dingen, nieuwe UI en talk optie bv…Mr-D. schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:47:
getest maar ligt dus echt aan mijn router die toch 3,5G met alle beveiliging aan moet aan kunnen en zonder 8G not.![]()
.
hoi @Gravit0n & @badnews.nl
lijkt toch niet een PPPoE probleem maar een interupt probleem.
denk dat ik maar eens een factory reset moet gaan doen en dan een backup terug plaatsen.
of zie jullie dit toch anders?
nb software versie 3.2.12 en 8.1.113, heb alleen netweork en Protect erop staan met 2 camera's
en op Network zo'n 44 devices waarvan het meeste bedraad.
:fill(white):strip_exif()/f/image/EIfOawDQ5PZE2DCPygK9QLDt.png?f=user_large)
dit is de load als er niet zoveel gebeurd.
lijkt toch niet een PPPoE probleem maar een interupt probleem.
denk dat ik maar eens een factory reset moet gaan doen en dan een backup terug plaatsen.
of zie jullie dit toch anders?
nb software versie 3.2.12 en 8.1.113, heb alleen netweork en Protect erop staan met 2 camera's
en op Network zo'n 44 devices waarvan het meeste bedraad.
:fill(white):strip_exif()/f/image/EIfOawDQ5PZE2DCPygK9QLDt.png?f=user_large)
dit is de load als er niet zoveel gebeurd.
Mmm.. weet niet of een reset je gaat helpen(sorry).
Het verschil met mijn setup is mogelijk dat ik een sfp module gebruik (of doe jij dat ook).
Het lijkt erop (let op, mogelijk) dat je minder last hebt van een IRQ storm met een sfp.
Wat gebeurt er als je maar een port gebruik (enkel inbound wan en andere port outbound naar een switch)? Het lijkt erop dat ie niet snel kan wisselen ofzo door een flood aan irq switches.
Ik ga bij mij gelijk of naar een poe switch, of mijn mac mini server, niets verder aangesloten.
Heb je smart queues enzo uit staan?
Het verschil met mijn setup is mogelijk dat ik een sfp module gebruik (of doe jij dat ook).
Het lijkt erop (let op, mogelijk) dat je minder last hebt van een IRQ storm met een sfp.
Wat gebeurt er als je maar een port gebruik (enkel inbound wan en andere port outbound naar een switch)? Het lijkt erop dat ie niet snel kan wisselen ofzo door een flood aan irq switches.
Ik ga bij mij gelijk of naar een poe switch, of mijn mac mini server, niets verder aangesloten.
ja dat staat allemaal uit.badnews.nl schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:14:
Mmm.. weet niet of een reset je gaat helpen(sorry).
Ja een reset heeft niet geholpen nee, ik kan beide gebruiken zowel de SPF als de ONT, nu zit overigens de ONT erin.
ik gebruik eigenlijk alleen de 10Gb SFP naar een 10Gb mikrotik switch op de UDM en daarop zit eigenlijk alles aangesloten en die geeft geen enkele krimp als ik zo mag zeggen.
mijn test pc heeft een 2,5Gb nic
Interne testen geven ook eigenlijk geen probleem.
zal eens kijken of ik morgen de SFP weer kan aansluiten.
Ja met het commando reload reboot je de SFP. Of je trekt 'm er uit en stopt 'm er weer in. Die sgmii_mode staat default op 5 als het goed is, alleen zie je dat niet.babbelbox schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:16:
@The Zep Man @ervee
Ga binnenkort wel even dat commando proberen, heb alleen getest metcode:
1 fw_setenv smgii_mode 5
Ik ben benieuwd wat het bij jou doet. Ik heb inmiddels van FS weer een paar debugs die ik mag gaan draaien.
Ik ervaar geen verschil na het zetten van die ini file.ervee schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:02:
[...]
Ja met het commando reload reboot je de SFP. Of je trekt 'm er uit en stopt 'm er weer in. Die sgmii_mode staat default op 5 als het goed is, alleen zie je dat niet.
Ik ben benieuwd wat het bij jou doet. Ik heb inmiddels van FS weer een paar debugs die ik mag gaan draaien.
@badnews.nl heb de SFP erin zitten maar merk helaas geen verschil bij het downloaden 
wel in rust, dan is hij wel erg rustig.
[ Voor 64% gewijzigd door Mr-D. op 24-03-2024 13:47 ]
Dan ben ik ook door mijn ideeen heen. MTU/MRU size is volgens mij het laatste dat ik aangepast heb, naar ik geloof 1492. pPPOE heeft 8 bytes meer nodig, dus met max frame size, krijg je 2x zoveel packages, dus ook 2x zoveel acks terug.. check ook de mss..Mr-D. schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:45:
@badnews.nl heb de SFP erin zitten maar merk helaas geen verschil bij het downloaden
:strip_exif()/f/image/ed2cS8nSlHhoKcQQybciT6Hq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Gi5XaAV0QnnlSl90jePGYQjo.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/LLbpoTyKVujhUBjFkA65uewN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XfnbRRgHIxvE31h1GN5UNlPV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/eHA6p1b0pGM4h9CgsDE0I6xy.png?f=fotoalbum_large)