[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 69 ... 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:46

Mr-D.

interpunctie? no hero here

@badnews.nl volgens freedom zou dit 1448 moeten zijn en bij mij staat hij weer op auto waarom weet ik ook niet.
zal vanavond eens testen want zijn een paar bezig met thuiswerken dus rommel er even niet mee.
maar als ik hem op custom zet geeft hij meteen een waarde van 1452, heb nog niet op apply geklikt uiteraard ;)

ga daar wel even mee spelen.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• odo966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
"Goed nieuws voor iedereen met een KPN glasvezel aansluiting (waarbij KPN ook de belichting doet). Wij kunnen voor nieuwe klanten nu een korting aanbieden van 5,- per maand voor de eerste 24 maanden. Voor alle bestaande klanten werken we achter de schermen nog aan een heel mooi cadeautje, daarover later meer." https://freedom.nl/nieuwsartikel/korting-op-het-kpn-netwerk

Interessant nieuwsbericht van Freedom vanochtend. Ben benieuwd wat dat cadeautje voor bestaande klanten zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

@badnews.nl

ik denk toch nu dat de UDMpro de geest heeft gegeven, met 2 sfp's stort mijn hele netwerk in en kan bepaalde servers op het interne netwerk wat op de 10Gb lijn zit niet meer benaderen.

na een reboot nog steeds niets trek de SFP voor internet eruit en alles op mijn netwerk weer bereikbaar.
nu de SFP eruit is kan ik ook weer in mijn port manager poorten aanpassen want ik zie ze weer.

nu nog steeds kan ik niet alles zien in de gui van mijn router wat vorige week er gewoon nog was met dezelfde firmware. 8)7

nu maar eens op zoek naar een andere 10GB router die iets beter is..

suggesties? ondanks ik een hele unifi omgeving heb neem ik denk ik wel afscheid hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12
Mr-D. schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:13:
@badnews.nl

ik denk toch nu dat de UDMpro de geest heeft gegeven, met 2 sfp's stort mijn hele netwerk in en kan bepaalde servers op het interne netwerk wat op de 10Gb lijn zit niet meer benaderen.

na een reboot nog steeds niets trek de SFP voor internet eruit en alles op mijn netwerk weer bereikbaar.
nu de SFP eruit is kan ik ook weer in mijn port manager poorten aanpassen want ik zie ze weer.

nu nog steeds kan ik niet alles zien in de gui van mijn router wat vorige week er gewoon nog was met dezelfde firmware. 8)7

nu maar eens op zoek naar een andere 10GB router die iets beter is..

suggesties? ondanks ik een hele unifi omgeving heb neem ik denk ik wel afscheid hiervan.
SFP van het unifi merk al getest? Ik ben niet thuis in 10G routers, heb je die snelheid nodig? UniFi haalt dat niet met PPPoE, staar je niet blind op fysieke poortsnelheid versus CPU power waarmee je packets forward.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

stormfly schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:27:
[...]

SFP van het unifi merk al getest? Ik ben niet thuis in 10G routers, heb je die snelheid nodig? UniFi haalt dat niet met PPPoE, staar je niet blind op fysieke poortsnelheid versus CPU power waarmee je packets forward.
die gaat niet werken aan de consumenten kant want unifi heeft naar mijn weten alleen OLT SFP's en je moet ONU SFP's hebben, kan het mis hebben hoor.

maar heb echt het idee dat dit ding gewoon aan het sterven is.
regelmatig de CPU op 100% wat hij nog nooit heeft gedaan, nu komen ze net naar beneden en ze hebben soms bij counterstrike een ping van 3000ms ja 3000 geen nul teveel.
en dit word steeds erger.

dit weekend een factory reset gegeven, maar dat mocht ook niet baten.
ook voor de factory reset is onderstaand plaarje verdwenen kan ik niet meer zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRGnKmywdvBojQ5t5NzbAz7tHKg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xV00HnIozivYVHIVKe8xKY3E.png?f=user_large
hierdoor kan ik dan ook de latency niet meer controleren in de gui.

dus het zijn meerdere dingen die gewoon niet goed gaan in dat ding.

ik staar mij overigens niet blind op de 10GB maar nu heb ik er een die theoretisch 8.5 moet kunnen halen zonder ids/ips en gaat ik nu toch geen mindere voor terug nemen?

intern zit ik nu al een paar jaar op 10GB van het moment dat Tweak aankondigde om dit te gaan leveren.
toen ben ik overgegaan op dat spul, en toen was het relatief een stuk goedkoper dan nu.

nu weer terug naar de ONT met ethernet kabel en is weer redelijk stabiel maar mis nog steeds het een en ander in de GUI.
de vast ping monitor naar Tweakers.net is nu rond de 3ms en dat is netjes.

eerst maar eens op vakantie kijken na de pasen wel weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervee
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-06 15:51
Het kan natuurlijk dat het ding aan het sterven is, maar het stinkt ook naar een broadcast storm of multicast verkeer dat niet goed gaat. Heb je VLAN 4 op het WAN geconfigureerd? En welk merk SFP had je er nu in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

ervee schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:40:
Het kan natuurlijk dat het ding aan het sterven is, maar het stinkt ook naar een broadcast storm of multicast verkeer dat niet goed gaat. Heb je VLAN 4 op het WAN geconfigureerd? En welk merk SFP had je er nu in?
ik had er een SFP van FS in zitten.
nu zit ik weer gewoon op de ethernet met de ONT.
Vlan4 nee die gebruik ik niet alleen Vlan6 TV gebruik al een tijdje niet meer.

gebruik wel 4 interne Vlans, maar die zitten er al in vanaf de aankoop van de UDM (nog net in de early access)

maar de broadcaststorm zal ik na mij vakantie induiken.
bedankt voor de tip.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

odo966 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:39:
"Goed nieuws voor iedereen met een KPN glasvezel aansluiting (waarbij KPN ook de belichting doet). Wij kunnen voor nieuwe klanten nu een korting aanbieden van 5,- per maand voor de eerste 24 maanden. Voor alle bestaande klanten werken we achter de schermen nog aan een heel mooi cadeautje, daarover later meer." https://freedom.nl/nieuwsartikel/korting-op-het-kpn-netwerk

Interessant nieuwsbericht van Freedom vanochtend. Ben benieuwd wat dat cadeautje voor bestaande klanten zou kunnen zijn.
Het cadeautje is een prijsverlaging vanaf 1 mei! Nieuwe tarieven hier: https://freedom.nl/nieuws...eedom-via-het-kpn-netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:05
Hmm, ik had het gelezen alsof het cadeautje ook voor niet-KPN-Netwerk-NL-klanten zou gelden, maar dat zal ik wel (wishful thinking) zelf erin gelezen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-06 22:07
jorikc schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:11:
Hmm, ik had het gelezen alsof het cadeautje ook voor niet-KPN-Netwerk-NL-klanten zou gelden, maar dat zal ik wel (wishful thinking) zelf erin gelezen hebben?
Dit zullen gewoon de KPN wholesale tarieven zijn die iets minder hoog zijn vergeleken met andere aanbieders. Vergeleken met KPN zelf is het verschil nog steeds idioot hoog (maar ik heb niet het beeld dat dit aan Freedom ligt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:30
De migratie van mijn Tweak verbinding naar het Freedom (oud) cambrium netwerk (Leeuwarden) is gelukt.

Paar seconden downtime gehad omdat ik de settings in mijn router nog moest aanpassen, deed het daarna direct.

Unifi Cloud Gateway Ultra:
Vlan op 6 gezet
IPv4 van DHCP naar PPPoE aangepast met random gebruikersnaam en wachtwoord

IPv6 lijkt nog niet te werken, maar zal ongetwijfeld nog een instelling aan mijn kant zijn.
Was idd een instelling aan mijn kant, Unifi had IPv6 onder mijn Default LAN netwerk weer uitgeschakeld.

[ Voor 44% gewijzigd door Falcon93 op 28-03-2024 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-06 08:01

TGEN

Hmmmx_

Zr40 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:05:
[...]

Het cadeautje is een prijsverlaging vanaf 1 mei! Nieuwe tarieven hier: https://freedom.nl/nieuws...eedom-via-het-kpn-netwerk
Da's goed nieuws... dan kan ik mijn 200/200 verbinding over WBA met gesloten knip upgraden naar 1000/1000!

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06 10:07
Zr40 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:05:
[...]

Dit is zeer nice! Dan ga ik ook maar voor een 1 gbit aansluiting vanaf mei. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-06 15:17

Step

step@tweakers.net#

Ik ben ook over van Tweak naar Freedom, korte downtime en mooi snel over.

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-06 11:48
Ik ben ook vanochtend overgegaan. Internet was opeens weg, toen heb ik in de Fritz de provider veranderd van 'Tweak' naar 'Freedom', op apply geklikt, en even later werkte het weer. Verder niks veranderd.

'Minpuntje' in een eerdere mail werd gezegd dat 2 dagen voor de overgang nog eens een mailtje gestuurd zou worden ter herinnering om apparaten uit te zetten, die heb ik niet gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruchenko
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-06 20:07
earthman schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:58:

'Minpuntje' in een eerdere mail werd gezegd dat 2 dagen voor de overgang nog eens een mailtje gestuurd zou worden ter herinnering om apparaten uit te zetten, die heb ik niet gekregen.
Dat viel mij ook op, ben ook helemaal vergeten om nog te doen.
Gelukkig blijf ik op AON dus zal het niet erg zijn als ik het hier zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
Ik bleef ook op AON. Ik heb de boel gewoon aan gelaten, zoals hier gesuggereerd. Dat loskoppelen/uitzetten is alleen relevant voor PON & co.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 13:46

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Nog een paar uurtjes en dan ga ik ook over op Freedom. Ben benieuwd. De monteur zou tussen 10:30 en 12:30 komen.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthman
Ik zie in mijn 'fiber overview' scherm op mijn Fritz:
Fiber optic internet: enabled
Connection up-time: 104 days, 21 hours, 56 minutes
Connection type: AON (IEEE 802.3 1000Base-BX10)
Ik ben vanochtend van Tweak op Freedom overgegaan, mijn conclusie is dus dat die hele omzetting niks fysieks was (immers de optische link is niet down geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Hier nog een ex-Tweak klant. Bij mensen die al zijn overgezet, staat er dan in het Freedom account iets anders als "Jouw Freedom Internet verbinding. De oplevering van je Freedom Fiber 1Gbit verbinding staat gepland op 28-03-2024."?

Ik had de hoop dat ik remote even kon kijken of ik was overgezet of niet.

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon93
Running_Cow schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:13:
Hier nog een ex-Tweak klant. Bij mensen die al zijn overgezet, staat er dan in het Freedom account iets anders als "Jouw Freedom Internet verbinding. De oplevering van je Freedom Fiber 1Gbit verbinding staat gepland op 28-03-2024."?

Ik had de hoop dat ik remote even kon kijken of ik was overgezet of niet.
Ja, zat echter wel 5 uur tussen de “oplevering” en de mail dat het is opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-06 10:02
Ik heb wat hulp nodig bij het kiezen van een optical transceiver.. Ik zit momenteel nog op het Tweak netwerk, maar ga binnenkort over op Freedom, ik blijf op AON.
Met de nieuwe opzet ga ik de glasvezel in mijn eigen server prikken om met OpnSense te beginnen. Ik heb de Fujitsu D2755-A11 (intel x520-da2) insteekkaart voor de glasvezel, maar nu moet ik nog de juiste transceiver kiezen.
Ik heb er voor gekozen om een modem te laten installeren, want ik heb nog een oude NTU waar ik liever zelf niet aan ga zitten. De monteur mag dus de Friztbox regelen met de glasaansluiting en als hij klaar is steek ik de glasvezel in mijn eigen server.

Op freedom staat:
- SFP specificaties: TX 1310 nm , RX 1490/1550 nm
- LC/APC connector wordt gebruikt bij de FRITZ!Box 5530 (in de mail te horen gekregen dat ik de 5530 krijg)

Als ik dan op fs.com kijk heb ik een hoop opties. Kijken naar de SFP specificaties zie ik wel de TX 1310 terugkomen, maar ik zie nergens de 1490/1550 staan. Ook is het blijbkaar relevant welke afstand ondersteund wordt. Gaat dit dan om de afstand van mijn huis naar een verdeelpunt?

Zou iemand aub advies kunnen geven of waar ik allemaal naar moet kijken of ronduit een voorbeeld van wat zou moeten werken?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Falcon93 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:45:
[...]

Ja, zat echter wel 5 uur tussen de “oplevering” en de mail dat het is opgeleverd.
En, hoe is de speedtest? Haal je de Gbit?

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Spacey1989 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:14:
Ik heb wat hulp nodig bij het kiezen van een optical transceiver.. Ik zit momenteel nog op het Tweak netwerk, maar ga binnenkort over op Freedom, ik blijf op AON.
Met de nieuwe opzet ga ik de glasvezel in mijn eigen server prikken om met OpnSense te beginnen. Ik heb de Fujitsu D2755-A11 (intel x520-da2) insteekkaart voor de glasvezel, maar nu moet ik nog de juiste transceiver kiezen.
Ik heb er voor gekozen om een modem te laten installeren, want ik heb nog een oude NTU waar ik liever zelf niet aan ga zitten. De monteur mag dus de Friztbox regelen met de glasaansluiting en als hij klaar is steek ik de glasvezel in mijn eigen server.

Op freedom staat:
- LC/APC connector wordt gebruikt bij de FRITZ!Box 5530 (in de mail te horen gekregen dat ik de 5530 krijg)

Als ik dan op fs.com kijk heb ik een hoop opties. Kijken naar de SFP specificaties zie ik wel de TX 1310 terugkomen, maar ik zie nergens de 1490/1550 staan. Ook is het blijbkaar relevant welke afstand ondersteund wordt. Gaat dit dan om de afstand van mijn huis naar een verdeelpunt?

Zou iemand aub advies kunnen geven of waar ik allemaal naar moet kijken of ronduit een voorbeeld van wat zou moeten werken?

Alvast bedankt.
Voorbeeld: https://www.fs.com/products/39143.html

En hier staat ook nog e.e.a.:
mtenberg schreef op donderdag 8 november 2018 @ 17:11:
[...]

Dit gebruik ik i.c.m. met mijn Edgerouter 4 zonder mediaconverter en direct op het glas vanuit de router:

* SC naar LC glaskabel 1310nm/1550nm: https://www.fs.com/products/40468.html
* SC naar SC Singlemode Plastic Fiber Optic Adapter: https://www.fs.com/products/48488.html
* Cisco GLC-BX-20U Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 20km DOM Transceiver Module: https://www.fs.com/products/39143.html
Aanvulling: Mogelijk zat je niet bij bidirectional te kijken als er maar 1 frequentie bij staat op fs.com? Dan kom je op een "BiDi" versie die zowel TX als RX kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Running_Cow op 28-03-2024 14:05 ]

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-06 10:02
Bedankt voor het antwoord. Aangezien ik er vanuit ga dat de monteur de glasvezel zelf regelt hoef ik dus technisch alleen de transceiver te hebben voor mijn server en de kabel plug ik simpelweg om.

Ik zat inderdaad niet bij BiDi te kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Spacey1989 op 28-03-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

De monteur was hier netjes op tijd (5 minuten na het begin van het tijdvak) en was verhoudingsgewijs snel klaar. Heeft netjes de kap op mijn Genexis terug gehangen met de overtollige vezelkabel er netjes in opgerold. Hij heeft een speedtest uitgevoerd en alles zat ruim in de 980 range, up en down. Helaas aan het werk en nog even geen tijd om zelf aan de slag te gaan en te kijken @Running_Cow. Ja, ik weet. Je stelde de vraag niet aan mij. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:30
Eindelijk een ISP die het begrijpt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-zVD8TCzfeafjfvuYwtpNrarX4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AIcMxX972lEYhvLTFnbhYjwA.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06 16:40
Mooie dag om dit in te laten gaan, maandag _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
ElectricHead schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:59:
De monteur was hier netjes op tijd (5 minuten na het begin van het tijdvak) en was verhoudingsgewijs snel klaar. Heeft netjes de kap op mijn Genexis terug gehangen met de overtollige vezelkabel er netjes in opgerold. Hij heeft een speedtest uitgevoerd en alles zat ruim in de 980 range, up en down. Helaas aan het werk en nog even geen tijd om zelf aan de slag te gaan en te kijken @Running_Cow. Ja, ik weet. Je stelde de vraag niet aan mij. :)
Yummie @ 980 range :9~ . Over ruim een uur kan ik kijken of ik over ben gezet (heb nog geen email gehad en het Freedom zegt nog steeds "je Freedom Fiber 1Gbit verbinding staat gepland op 28-03-2024." . Met PPPoE zegt iemand in het Freedom draadje in https://community.freedom...-van-toegang-pppoe/1485/7
pfsense(lees: freebsd) gaat ook anders om met PPPoE t.o.v. native. Met name single- versus multicore was (of is?) een ding
Ik heb een HP MicroServer gen 8 draaien met FreeBSD erop, maar wel een Xeon (E3-1220LV2) erin i.p.v. Celeron, maar met overgaang naar PPPoE kan het zijn dat ik tegen hardware beperkingen aanloop.

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

Running_Cow schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:11:
[...]

Yummie @ 980 range :9~ . Over ruim een uur kan ik kijken of ik over ben gezet (heb nog geen email gehad en het Freedom zegt nog steeds "je Freedom Fiber 1Gbit verbinding staat gepland op 28-03-2024." . Met PPPoE zegt iemand in het Freedom draadje in https://community.freedom...-van-toegang-pppoe/1485/7

[...]
Ik was al heel driftig op zoek naar de inloggegevens voor Canal+/Canaal Digitaal. Dus even bellen naar de helpdesk. Blijkt dat de order nog niet als "afgerond" is gezet. Dus die gegevens kan ik nog niet vinden. De monteur zal dat mogelijk in een batch doen, of er is wat vertraging door de vele aansluitingen. Ik wacht het gewoon af. Ergo: mijn opleverdatum staat nergens in Mijn Freedom en ik heb nog niet de opleveringsmail gehad. Denk dat ik strak om 6 uur in ieder geval even ga zorgen dat ik vanaf buiten bij mijn Plex server kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

1 April is vroeg vandaag lieve FreedomBot. :Y)

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruchenko
Andere die vandaag over zijn naar freedom? Zonder problemen?

Vanochtend half 8 ging de boel offline, en heb nog steeds niks op de lijn :(

De boel al aantal keer heel hoopvol herstart maar helaas..

Edit: regio Leeuwarden, van AON naar AON

[ Voor 9% gewijzigd door Kruchenko op 28-03-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Kruchenko schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:52:

Hier ook Leeuwarden, net 10 minuten geleden opgehangen bij Freedom om te vragen of ik überhaupt al ben omgezet, volgens de helpdesk niet. A.u.b. nog even geduld. Als het morgen (nog) niet werkt, dan rond 10:00 bellen, maar dan ben ik niet thuis... Hopelijk wel nog vandaag over, want Tweak werkt ook niet meer.

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-06 21:30
@Kruchenko bij mij ging het zonder enig probleem van XS4ALL naar freedom, expres een monteur laten komen terwijl ik het zelf makkelijk kan maar je weet maar nooit.
Toen ik 10 jaar terug verhuisde van Epe naar hier in braboland was het 's-morgens de stekker eruit en na 1,5 uur hier de stekker erin, perfect gewoonweg, maar ja, dat was XS4ALL toen :)

[ Voor 36% gewijzigd door dss58 op 28-03-2024 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kruchenko
Running_Cow schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:55:
[...]

Hier ook Leeuwarden, net 10 minuten geleden opgehangen bij Freedom om te vragen of ik überhaupt al ben omgezet, volgens de helpdesk niet. A.u.b. nog even geduld. Als het morgen (nog) niet werkt, dan rond 10:00 bellen, maar dan ben ik niet thuis... Hopelijk wel nog vandaag over, want Tweak werkt ook niet meer.
Lijkt me bijzonder dat het om 17:00 nog wordt omgezet. Maar we gaan het zien. Ik ben in ieder geval niet de enige.
dss58 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:56:
@Kruchenko bij mij ging het zonder enig probleem van XS4ALL naar freedom, expres een monteur laten komen terwijl ik het zelf makkelijk kan maar je weet maar nooit.
Ik heb de monteur niet gedaan, aangezien ik op dezelfde techniek bleef, dacht ik dat komt wel goed…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
Kruchenko schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:52:

Had je wel je instellingen aangepast naar die van Freedom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kruchenko
earthman schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:04:
[...]

Had je wel je instellingen aangepast naar die van Freedom?
Zojuist dus geprobeerd, immers niks beter te doen zonder internet :P en nu werkt het, ik vermoed dat dat het was. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-05 09:22
Vandaag omgezet van Tweak, en zojuist account informatie in Fritz aangepast, en meteen connected.

Welke gebruikersnaam en paswoord moet ik overigens invullen bij de account informatie?

Of doet dat er niet toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07:20
Running_Cow schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:55:
[...]
Heb je de instellingen van de router aangepast? PPPoE met VLAN-id 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
chocka schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:06:
Vandaag omgezet van Tweak, en zojuist account informatie in Fritz aangepast, en meteen connected.

Welke gebruikersnaam en paswoord moet ik overigens invullen bij de account informatie?

Of doet dat er niet toe?
Maakt niets uit, als je maar iets invult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-05 09:22
ik222 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:19:
[...]

Maakt niets uit, als je maar iets invult.
OK bedankt, dat doet Fritz zelf al (iets invullen) Dan laten we dat gewoon staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Ik had net de Fritzbox die ik ooit heb overgenomen even aangesloten, en prompt nadat die licht zag kreeg ik een emailtje dat ik online was. Wel erg toevallig. Nu weer even verder prutsen met mijn FreeBSD server

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
JohDB schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:07:
[...]

Heb je de instellingen van de router aangepast? PPPoE met VLAN-id 6?
Zit ergens in een vlan van mijn server. Met de Fritzbox 5490 even geprobeerd en die kwam wel online. Dus dat is allemaal in orde verder. Daarom kreeg ik gelijk een email van Freedom dat ik online was (gezien?).

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
ik heb een fritzbox 7950ax, hoe stel ik portforwarding in ? in dit geval voor SSH, helpdesk komt er ook niet uit, iemand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

dss58 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:49:
ik heb een fritzbox 7950ax, hoe stel ik portforwarding in ? in dit geval voor SSH, helpdesk komt er ook niet uit, iemand ?
Portforwarding naar de fritzbox of door de fritzbox naar een andere computer/server? Dat laatste zou als het goed is moeten kunnen in de webinterface van de fritzbox onder Internet -> Permit Access, tabblad Port Sharing

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alphariss
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-06 20:11
Vraagje:

Ik weet dat ik een AON aansluiting heb in mijn meterkast maar ik kon simpelweg gewoon voor GPON kiezen op de website van Freedom. Alleen snap ik niet hoe ze dit bij mij gaan realiseren? Krijg ik een converter die de signaal gaat omzetten of komt er iemand langs die de techniek hiervan gaat aanpassen?

Ik had de klantenservice gebeld maar die kon mijn vraag niet echt beantwoorden (onvoldoende kennis?), wat is jullie ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
Weet je of je 2 vezels in je FTU hebt? Ik heb er 2 en toen ik overstapte van AON (KPN WBA) naar GPON via (Fiber Operator), hebben ze de andere vezel gebruikt.
Maar! ze kunnen ook gewoon je huidige vezel omprikken. In dit geval is het belangrijk dat je alle apparatuur wel op tijd uitzet/loskoppelt voordat ze aan de andere kant van de lijn je vezel in een GPON aansluiting gaan "prikken". Daar zijn heel wat berichten over gekomen in dit topic, dat Freedom die waarschuwing altijd geeft, ook als het niet nodig is (bij overstap waarbij je op AON blijft).
Uiteraard zal je aan jouw FTU kant daarna alleen een GPON ONT (of SFP) mogen gebruiken en geen AON apparatuur meer aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-06 19:22
Hi allen!

Sinds vandaag mag ik ook een Freedom user genoemd worden en nu werkt het gelukkig met mijn unify dream machine. Maar ik krijg geen IPV6 adres te zien op mijn WAN verbinding. ook https://www.test-ipv6.com geeft aan dat er geen ipv6 aanwezig is.

Hebben meer mensen hier met de dream machine een issue mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
MatHack schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:58:
[...]

Portforwarding naar de fritzbox of door de fritzbox naar een andere computer/server? Dat laatste zou als het goed is moeten kunnen in de webinterface van de fritzbox onder Internet -> Permit Access, tabblad Port Sharing
hoe ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Druk op de knop "add device for sharing" en volg de stappen? Spreekt redelijk voor zich mijns inziens. Misschien kun je iets duidelijker maken waar je vast loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 08:59
Nielsjuhz schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:49:
Hi allen!

Sinds vandaag mag ik ook een Freedom user genoemd worden en nu werkt het gelukkig met mijn unify dream machine. Maar ik krijg geen IPV6 adres te zien op mijn WAN verbinding. ook https://www.test-ipv6.com geeft aan dat er geen ipv6 aanwezig is.

Geen issue, maar iets andere instellingen dan bv Tweak had.
Geloof dhcpv6 en prefix 48, meer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
MatHack schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:13:
[...]

Druk op de knop "add device for sharing" en volg de stappen? Spreekt redelijk voor zich mijns inziens. Misschien kun je iets duidelijker maken waar je vast loopt?
mij ook, hoe verder ? de helpdesk heeft geen antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

dss58 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:14:
[...]

mij ook, hoe verder ? de helpdesk heeft geen antwoord
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Waar loop je vast in het proces dat je moet doorlopen om port sharing te doen op een fritzbox? Als je niet duidelijk maakt waar je vast loopt kan ik/kunnen wij je ook niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Deze pagina van Fritz legt port forwarding toch vrij duidelijk uit?:
https://nl.avm.de/service...-forwarding-configureren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Okay. Het is uiteindelijk met veel hoofdbrekens gelukt om gisteren via PPPoE online te gaan met de server met FreesBSD erop.

Mijn setup: Koppelstukje van Genexis om glasvezel door te lussen, in de server zit een Mellanox netwerkkaart waarin ik een geschikte SFP heb gemonteerd waarop de glasvezel binnen komt. Binnen FreeBSD gebruik gemaakt van de module om PPPoE in te stellen. Dit is allemaal gelukt, en laten we zeggen: In de basis werkt de internetverbinding. Er is echter sprake van verminderde snelheid t.o.v. Tweak met DHCP toegang, namelijk 980 mbit up/down naar 250 mbit up/down.

Mogelijk ligt dit aan het feit dat er in de PPPoE module e.e.a. getweaked moet worden om de snelheid te verhogen, bijvoorbeeld door het finetunen van de MTU waarde. Die staat nu op 1508 als aangenomen waarde, maar ik weet niet of dit de correcte waarde is.

Is er iemand die een soortgelijke setup heeft, maar wel de volle snelheid haalt? Zo ja, is het mogelijk om de configuratie van de PPPoE instelling te delen? Bijvoorbeeld de MTU waarde?

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-06 19:22
badnews.nl schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:13:
[...]

Geen issue, maar iets andere instellingen dan bv Tweak had.
Geloof dhcpv6 en prefix 48, meer niet
Jah zo simpel dacht ik ook. Maar helaas werkt dat niet op mijn Unify Dream Machine.
Ik heb nog een optie voor Statische Ip in te voeren en heb daarvoor ook de gateway nodig, maar daar kom ik niet achter wat die nou moet zijn want het is blijkbaar niet die van het eerste adres van de subnet.

En SCAA optie werkt ook niet. Dus moet denk ik maar accepteren dat IPV6 niet in te stellen is op de Dream Machine :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Nielsjuhz schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:48:
[...]

Jah zo simpel dacht ik ook. Maar helaas werkt dat niet op mijn Unify Dream Machine.
Ik heb nog een optie voor Statische Ip in te voeren en heb daarvoor ook de gateway nodig, maar daar kom ik niet achter wat die nou moet zijn want het is blijkbaar niet die van het eerste adres van de subnet.

En SCAA optie werkt ook niet. Dus moet denk ik maar accepteren dat IPV6 niet in te stellen is op de Dream Machine :(
Je moet IPv6 eerst aanmelden via IPv4 PPPoE daarna krijg je een IPv6 adres. Heb wel de settings hoe dat met pfSense moet maar ken de Dream Machine verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
Running_Cow schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:01:
Okay. Het is uiteindelijk met veel hoofdbrekens gelukt om gisteren via PPPoE online te gaan met de server met FreesBSD erop.

Mijn setup: Koppelstukje van Genexis om glasvezel door te lussen, in de server zit een Mellanox netwerkkaart waarin ik een geschikte SFP heb gemonteerd waarop de glasvezel binnen komt. Binnen FreeBSD gebruik gemaakt van de module om PPPoE in te stellen. Dit is allemaal gelukt, en laten we zeggen: In de basis werkt de internetverbinding. Er is echter sprake van verminderde snelheid t.o.v. Tweak met DHCP toegang, namelijk 980 mbit up/down naar 250 mbit up/down.

Mogelijk ligt dit aan het feit dat er in de PPPoE module e.e.a. getweaked moet worden om de snelheid te verhogen, bijvoorbeeld door het finetunen van de MTU waarde. Die staat nu op 1508 als aangenomen waarde, maar ik weet niet of dit de correcte waarde is.

Is er iemand die een soortgelijke setup heeft, maar wel de volle snelheid haalt? Zo ja, is het mogelijk om de configuratie van de PPPoE instelling te delen? Bijvoorbeeld de MTU waarde?
Ik ervaar gelijke snelheden met m'n eigen SFP van FS.com.
Verwacht dat jij deze ook hebt.
Eerder in dit topic is al eens langs gekomen dat onder andere @ervee hier aangaf met de LEOX SFP meer succes te hebben.
Ik ben er nog niet aan toegekomen om verder te testen maar het lijkt me (in ieder geval in mijn situatie) een relatie te hebben met die FS.com GPON SFP module.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
babbelbox schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:44:
[...]

Ik ervaar gelijke snelheden met m'n eigen SFP van FS.com.
Verwacht dat jij deze ook hebt.
Eerder in dit topic is al eens langs gekomen dat onder andere @ervee hier aangaf met de LEOX SFP meer succes te hebben.
Ik ben er nog niet aan toegekomen om verder te testen maar het lijkt me (in ieder geval in mijn situatie) een relatie hebben met die FS.com GPON SFP module.
@babbelbox Bedankt voor de tip. Ik zal er even induiken, een "quick scan" lijkt echter dat met die LEOX van AON naar GPON zijn gegaan? Ik ben van AON naar AON gegaan waarbij de kans klein is dat er een wijziging in de PoP is geweest, maar alleen een configuratiewijziging in de switch in de PoP. M.a.w., hardwarematig is er niets veranderd, alleen de methode tot toegang is van DHCP naar PPPoE gegaan. Ik zal ook eens bij Freedom zelf grasduinen.

Andere optie die ik overweeg is om eerst toch maar weer even de Fritzbox om te zetten (en te loggen wat ik moet aanpassen om die fiber toegang te geven als backup mocht ik server issues krijgen) en daarmee een test uit te voeren om te kijken of ik via de Fritzbox 5490 wel de +/- gbit haal.

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 19:41
Running_Cow schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:01:
De MTU waardes kun je hier vinden: https://helpdesk.freedom....-instellingen-eigen-modem

[ Voor 51% gewijzigd door tsjoender op 29-03-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
Running_Cow schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:51:
[...]

@babbelbox Bedankt voor de tip. Ik zal er even induiken, een "quick scan" lijkt echter dat met die LEOX van AON naar GPON zijn gegaan? Ik ben van AON naar AON gegaan waarbij de kans klein is dat er een wijziging in de PoP is geweest, maar alleen een configuratiewijziging in de switch in de PoP. M.a.w., hardwarematig is er niets veranderd, alleen de methode tot toegang is van DHCP naar PPPoE gegaan. Ik zal ook eens bij Freedom zelf grasduinen.

Andere optie die ik overweeg is om eerst toch maar weer even de Fritzbox om te zetten (en te loggen wat ik moet aanpassen om die fiber toegang te geven als backup mocht ik server issues krijgen) en daarmee een test uit te voeren om te kijken of ik via de Fritzbox 5490 wel de +/- gbit haal.
Ik had even de AON/GPON uit het oog verloren. In mijn geval gaat het inderdaad om GPON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Running_Cow schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:51:
[...]

Op zich gaat het niet om GPON vs. AON, maar als ik het goed lees (ervee in "[Freedom] Ervaringen & Discussie") dan gaat het om FS vs. Leox. @ervee heeft zowel de LS als de LEOX SFP en wisselen tussen die 2 geeft heel veel performance verschil. Het lijkt er dus op dat er iets anders is bij Freedom t.o.v. tweak waar FS SFP's niet goed mee om kunnen gaan, maar de LEOX SFP wel.
Dat LEOX alleen GPON modules maakt zorgt er wel voor dat jij niet naar LEOX kunt. Maar de vraag is dus wat doet Freedom anders (dan tweak) en waarom kunnen FS SFP's daar niet zo goed tegen (en andere merken wel zoals LEOX en de FRITZ!SFP).

[ Voor 10% gewijzigd door MetalfanBlackness op 29-03-2024 12:37 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Mogelijk dat hardwareondersteuning voor PPPoE bij de een wel en de ander niet is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
Nielsjuhz schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:49:
Hi allen!

Wat zijn je ipv6 instellingen op de wan en lan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArienV
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-06 10:59
Nielsjuhz schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:48:
[...]

Freedom doet DHCPv6-PD (prefix delegation). Maar vermoedelijk anders wat Tweak stuurt Freedom geen Router Advertisements en reageert ook op Router Solicitations niet op. Je moet een interface route naar de PPP-interface maken als default IPv6 route.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jan Driebeen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-06 20:10
Hoi allemaal, sinds gisteren ben ik overgezet naar Freedom internet (kom van Tweak) en ik ga nu dit forum volgen. Overgang ging heerlijk soepel gisteren, downtime viel reuze mee en alles werkt zoals het moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
ArienV schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:53:
[...]

Freedom doet DHCPv6-PD (prefix delegation). Maar vermoedelijk anders wat Tweak stuurt Freedom geen Router Advertisements en reageert ook op Router Solicitations niet op. Je moet een interface route naar de PPP-interface maken als default IPv6 route.
Kun je uitleggen hoe dat moet? en wat bedoel je met de PPP interface? 😀 Want ben ook wel benieuwd.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Okay, om het verhaal even af te maken mocht iemand er ooit in de toekomst nog mee te maken krijgen:

Overgang naar Freedom ging niet geheel soepel vanaf een HP Microserver gen8 met Mellanox netwerkkaart met SFP erin waarop de fiber binnenkomt. Deze server draait op FreeBSD met wat modules, VM's en VLAN's voor het afhandelen van de door mij gewenste netwerkverbindingen. Binnen FreeBSD gebruik gemaakt van de PPPoE module die is geschreven eind jaren '90. Met recht een dinosaurus, samen met PPPoE wat nu niet bepaald hypermoderne techniek is. Na veel gevogel om de netwerkverbinding aan de praat te krijgen, uiteindelijk met Freedom gebeld of ik überhaupt was omgezet omdat er geen taal nog teken van netwerkactiviteit was, dit konden ze nog bevestigen nog ontkennen om 16:30 op 28 maart.

Uiteindelijk maar besloten om de Frtitzbox 5490 die alleen maar dienst doet als AP aan de fiber te hangen, en binnen een minuut online via PPPoE instellingen en prompt een email van Freedom dat mijn internetverbinding actief was (hoe toevallig.... te toevallig).

Nadat de Fritzbox online was geweest, werd het in FreeBSD ook een stuk simpeler om actief te worden. Uiteindelijk niet uit kunnen vinden waarom het in de eerste poging van een paar uur niet lukte om de verbinding te activeren.

Vervolgens de volgende domper: Enkele speedstests gedaan, en de maximaal gehaalde snelheid was slechts 250 mbit/s up en down. Na veel gezoek en een nacht slapen erachter gekomen dat er een "bug" in de PPPoE module zit in FreeBSD waarbij al het PPPoE netwerkverkeer over slechts 1 core wordt afgehandeld. Mogelijk komt dit door de ouderdom van de module, maar in ieder geval is er een mogelijkheid om een tweak te doen om meerdere cores (heb een Xeon E3-1220LV2, 2 cores, 4 threads) te kunnen gebruiken. Met 1 core komt PPP module op 99% CPU power op +/- 250 mbit/s uit :'( . Nadeel is echter dat daarvoor de server opnieuw opgestart moet worden, iets waar ik met 845 dagen uptime niet perse op zit te wachten. Verder zoeken leert dat er naast de PPPoE module ook een mpd5 module als vervangen voor de PPPoE module @ https://forums.freebsd.or...hcp-to-fiber-pppoe.85546/.

Ook daarvoor moet de server uit, en wonderbaarlijk was de volgende dag het netwerkverkeer 650 mbit/s up en down door een nog onbekende reden (meest waarschijnlijk een VM die op 150% load draaide in de container). 650 mbit is geen 1 gbit, maar snel genoeg om de server (nog) niet bewust uit te zetten.

Verder nog een vraagje: Het aan mij verstrekte IP adres zit in een block dat (voorheen?) mogelijk aan het Meganet (als terugkoppeling bij verschillende speedtests) van Kim Dotcom gelieerd is geweest, en Lastpass laat mij niet zomaar inloggen met mededeling van:

Zijn er meer mede-Tweakers die in blok 188. . . zitten die hier last van hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05_gmmHo9fpTIGCj0VgbKWPPUfw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qUyhwRv59hodtnpPibX7qhaL.png?f=user_large

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervee
Spacey1989 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:14:

Op freedom staat:

Alvast bedankt.
Hee @Spacey1989, omdat ik naar Freedom ging op AON heb ik 2 SFPs gekocht voor AON. Als je wil kan je er 1 (of beide) overnemen voor een zachte prijs. Ik ben uiteindelijk nooit aangesloten op AON omdat GPON veel goedkoper beschikbaar kwam, dus deze SFPs zijn nooit gebruikt :)

Het was mij ook compleet onduidelijk welke je moet hebben maar na zo veel mogelijk te hebben gelezen lijk je de 1550 nodig te hebben. 10km moet zo ver ik weet voldoende zijn.

Ik heb deze en deze en ook een koppelblokje en kabel als je binnenkomende fiber een SC/PC (blauw) is.

Ik was inc. shipping €41,39 kwijt. Je mag het voor €30 inc. verzenden allemaal hebben. Stuur maar een PB als je het wil of als je er een deel van wil.

Maar ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohDB
Running_Cow schreef op maandag 1 april 2024 @ 18:04:
Uiteindelijk maar besloten om de Frtitzbox 5490 die alleen maar dienst doet als AP aan de fiber te hangen, en binnen een minuut online via PPPoE instellingen en prompt een email van Freedom dat mijn internetverbinding actief was (hoe toevallig.... te toevallig).
Ik dacht begrepen te hebben dat een aansluiting als actief wordt gemeld nadat de eerste keer een PPPoE sessie online is geweest. In dit geval dus niet toevallig, maar de email een gevolg van online brengen van de sessie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohDB
Verder nog een vraagje: Het aan mij verstrekte IP adres zit in een block dat (voorheen?) mogelijk aan het Meganet (als terugkoppeling bij verschillende speedtests) van Kim Dotcom gelieerd is geweest, en Lastpass laat mij niet zomaar inloggen met mededeling van:

Zijn er meer mede-Tweakers die in blok 188. . . zitten die hier last van hebben?

[Afbeelding]
Op https://www.iplocation.net/ip-lookup kun je op basis van jouw IP eenvoudig zien hoe je geregistreerd staat bij de diverse (commerciële) geolocatie db's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervee
...
Na veel gezoek en een nacht slapen erachter gekomen dat er een "bug" in de PPPoE module zit in FreeBSD waarbij al het PPPoE netwerkverkeer over slechts 1 core wordt afgehandeld. Mogelijk komt dit door de ouderdom van de module, maar in ieder geval is er een mogelijkheid om een tweak te doen om meerdere cores (heb een Xeon E3-1220LV2, 2 cores, 4 threads) te kunnen gebruiken. Met 1 core komt PPP module op 99% CPU power op +/- 250 mbit/s uit :'( . Nadeel is echter dat daarvoor de server opnieuw opgestart moet worden, iets waar ik met 845 dagen uptime niet perse op zit te wachten.
...
Bekend probleem en op zich niet echt een bug, maar gewoon code uit de tijd dat er nog geen multicore was. De PPPoE kernel module / daemon op OpenWRT heeft dit probleem ook, heel vervelend.

Maar zit je op een record te wachten met je uptime? Heb je die server al 845 dagen niet geupdatet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervee
MetalfanBlackness schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:24:
[...]

Op zich gaat het niet om GPON vs. AON, maar als ik het goed lees (ervee in "[Freedom] Ervaringen & Discussie") dan gaat het om FS vs. Leox. @ervee heeft zowel de LS als de LEOX SFP en wisselen tussen die 2 geeft heel veel performance verschil. Het lijkt er dus op dat er iets anders is bij Freedom t.o.v. tweak waar FS SFP's niet goed mee om kunnen gaan, maar de LEOX SFP wel.
Dat LEOX alleen GPON modules maakt zorgt er wel voor dat jij niet naar LEOX kunt. Maar de vraag is dus wat doet Freedom anders (dan tweak) en waarom kunnen FS SFP's daar niet zo goed tegen (en andere merken wel zoals LEOX en de FRITZ!SFP).
Even voor de volledigheid dan wel duidelijkheid: Bij mij gaat het inderdaad over GPON FS vs. GPON LEOX waarbij de FS interface bij lange na niet de volledige upload snelheid behaald en de LEOX een probleem heeft met IGMP/Multicast.

Maar ik heb met deze interfaces nooit op Tweak gezeten! Daar kom ik wel vanaf, maar toen had ik een Genexis en maar een 100 Mbps internet abonnement. Ik kan dus niets zeggen of dat Freedom iets anders zou doen dan Tweak en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
Fantastisch, ik heb zojuist van Tweak een factuur voor april ontvangen, hoewel ik dus per 28 maart overgestapt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
earthman schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:04:
Fantastisch, ik heb zojuist van Tweak een factuur voor april ontvangen, hoewel ik dus per 28 maart overgestapt ben.
Lijkt me een typisch gevalletje 'zit al in de pijplijn'.
Had het ook, maar dan met Ziggo. Na een maand keurig een credit van 1,5 maand ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
JohDB schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:18:
[...]

Ik dacht begrepen te hebben dat een aansluiting als actief wordt gemeld nadat de eerste keer een PPPoE sessie online is geweest. In dit geval dus niet toevallig, maar de email een gevolg van online brengen van de sessie.
Daarom had ik ook geschreven "te toevallig". Maar dan is mij nog steeds niet duidelijk waarom de Fritzbox wel licht zag, maar de server niet. Na het aansluiten geen configuratiewijziging gedaan, en toch kwam toen de server wel online |:( .
JohDB schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:20:
[...]

Op https://www.iplocation.net/ip-lookup kun je op basis van jouw IP eenvoudig zien hoe je geregistreerd staat bij de diverse (commerciële) geolocatie db's.
Okay, thanks. Zal eens kijken. Heb wel begrepen dat dit even tijd nodig heeft om door alle databases wereldwijd die er iets mee doen zijn verwerkt.
ervee schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:31:
[...]

Bekend probleem en op zich niet echt een bug, maar gewoon code uit de tijd dat er nog geen multicore was. De PPPoE kernel module / daemon op OpenWRT heeft dit probleem ook, heel vervelend.

Maar zit je op een record te wachten met je uptime? Heb je die server al 845 dagen niet geupdatet?
Begrepen van de OpenWRT, wellicht dat mpd5 daar ook kan helpen om de snelheid te verbeteren? Met dezelfde configuratie (zowel software als hardware + aansluitingen) zie ik met diverse speedtests een snelheid tussen 90 mbit/s en 650 mbit/s. Die 650 mbit/s is voor mij in de huidige server configuratie acceptabel omdat de PPP met 1 thread dan in TOP laat zien dat die de CPU core op 99,9% zet. Dat is een uitdaging voor mij.

Gistermiddag (2e paasdag) was echt kansloos.... Over de hele middag heen verschillende speedtests gedaan, en meestal kwam de snelheid niet eens boven de 100 mbit/s waarbij het process in TOP maar tot 25% CPU belasting kwam. M.a.w.: Gecapped? Oversold? Capacitieitsproblemen op de backbone naar Amsterdam? Zo te zien is de routering aangepast van Tweak naar Freedom waar de route nu peered in de FR-IX nabij Crystalic in Leeuwarden met vanaf daar de route richting de AMS-IX in Nikhef. Ik heb verzuimd een screenshot te maken van de route vanaf Tweak, zal nog eens vragen in het Tweak forum of daar nog iemand een screenshot wil delen van de routering.

Hiervoor ook een ticket ingeschoten bij Freedom. Ze hebben sinds "preorder" de tijd gehad om hun netwerk/route/peering aan te passen aan de te verwachten extra klanten die van Tweak naar Freedom zouden gaan in Fryslân, preorder dateert van december (!). Ruim de tijd om een inventarisatie te maken op de te verwachten toename in bandbreedte en daarop te anticiperen. Het zou geen verrassing moeten zijn voor Freedom dat met het binnenhengelen van Tweak klanten er powerusers bijkomen die meer doen dan een spelletje en wat TV kijken op de gbit aansluiting?

En over server updates: FreeBSD is te updaten on-the-fly, waarbij een restart niet nodig is _/-\o_ .

Ik gun Freedom heus wel wat tijd, er zit nu welgeteld slechts 1 werkdag tussen omzetten en nu. De eerste indruk is echter dat Freedom niet levert wat ik er van had verwacht. Een eerste negatieve indruk (en zo te lezen op het Freedom forum en hier ben ik niet de enige) ombuigen naar een positieve, ben benieuwd.

Aanvulling: Zie dit net op Freedom staan, hopelijk is dit voor bandbreedte aanpassingen O-)
Onderhoud aan het core netwerk woensdag 3 april op donderdag 4 april 2024
Begintijd: woensdag 3 april 2024 00.00

In de nacht van woensdag 3 april op donderdag 4 april worden er onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan het core netwerk. In verband met onderhoud kan er een onderbreking plaatsvinden op de internetverbindingen. Er kunnen ook geen bestellingen worden geplaatst en er kunnen bepaalde zaken in de MIJNFreedom omgeving, zoals F-secure en rDNS of wijzigingen aan televisie pakketten niet werken.

Technici werken hard om het onderhoud zo kort mogelijk te laten duren. Het onderhoud start om 00.00. De verwachting is dat dit ongeveer 1 uur zal duren.

Geplaatst op: vrijdag 29 maart 2024 11.03
Laatst gewijzigd op: vrijdag 29 maart 2024 11.04

[ Voor 10% gewijzigd door Running_Cow op 02-04-2024 06:53 ]

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Running_Cow schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 05:38:
[...]

Gistermiddag (2e paasdag) was echt kansloos.... Over de hele middag heen verschillende speedtests gedaan, en meestal kwam de snelheid niet eens boven de 100 mbit/s waarbij het process in TOP maar tot 25% CPU belasting kwam. M.a.w.: Gecapped? Oversold? Capacitieitsproblemen op de backbone naar Amsterdam? Zo te zien is de routering aangepast van Tweak naar Freedom waar de route nu peered in de FR-IX nabij Crystalic in Leeuwarden met vanaf daar de route richting de AMS-IX in Nikhef. Ik heb verzuimd een screenshot te maken van de route vanaf Tweak, zal nog eens vragen in het Tweak forum of daar nog iemand een screenshot wil delen van de routering.
Met smokeping kan je in veel gevallen een capaciteitsprobleem duiden op basis van de grafieken die worden weergegeven en het tijdstip.
Hiervoor ook een ticket ingeschoten bij Freedom. Ze hebben sinds "preorder" de tijd gehad om hun netwerk/route/peering aan te passen aan de te verwachten extra klanten die van Tweak naar Freedom zouden gaan in Fryslân, preorder dateert van december (!). Ruim de tijd om een inventarisatie te maken op de te verwachten toename in bandbreedte en daarop te anticiperen. Het zou geen verrassing moeten zijn voor Freedom dat met het binnenhengelen van Tweak klanten er powerusers bijkomen die meer doen dan een spelletje en wat TV kijken op de gbit aansluiting?
Zo werkt het helaas niet, consumenten internet vaart wel bij betaalbare prijzen door overboeking. Er moeten wel heel veel Friezen tegelijk klant worden wil dit impact hebben. Het is een komen en gaan qua klanten in de ISP markt op dit moment, met jouw komst is er weer een buurman weg gegaan bij Freedom etc etc.
Ik gun Freedom heus wel wat tijd, er zit nu welgeteld slechts 1 werkdag tussen omzetten en nu. De eerste indruk is echter dat Freedom niet levert wat ik er van had verwacht. Een eerste negatieve indruk (en zo te lezen op het Freedom forum en hier ben ik niet de enige) ombuigen naar een positieve, ben benieuwd.
[...]
Haal je altijd 100Mbps of haal je ook regelmatig hoger snelheden? Van welke partij is je fiber welke Freedom huurt e-Fiber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly

Wat is de snelheid als je met je eigen setup 100Mbps haalt en je wisselt op dat moment naar de Fritzbox, zie je dan verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 12:03
8 april wordt mijn aansluiting omgezet van Tweak naar Freedom, nu krijg ik een Huawei ONT thuis gestuurd. Ik was echter de veronderstelling dat mijn huidige setup kon behouden, namelijk een fiber module in mijn Unify Dream Machine.

Ik zit dus totaal niet te wachten op Chinese Huawei troep in mijn netwerk.

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik gewoon weer direct kan verbinden zonder ONT? Zou dit met de UFiber Instant + Freedom werken? Zo ja, welke settings zijn hier voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
GrooV schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:11:
8 april wordt mijn aansluiting omgezet van Tweak naar Freedom, nu krijg ik een Huawei ONT thuis gestuurd. Ik was echter de veronderstelling dat mijn huidige setup kon behouden, namelijk een fiber module in mijn Unify Dream Machine.

Ik zit dus totaal niet te wachten op Chinese Huawei troep in mijn netwerk.

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik gewoon weer direct kan verbinden zonder ONT? Zou dit met de UFiber Instant + Freedom werken? Zo ja, welke settings zijn hier voor nodig?
In theorie kan dat (als je tenminste de GPON variant besteld). In de praktijk is het best een hoop gedoe (je moet ofwel het serienummer kunnen clonen of anders moet je Freedom je module laten registeren). En dan nog heb je geen garantie dat alles optimaal werkt, zie diverse verhalen recent in dit topic. Dus ik zou lekker de ONT gebruiken en je eigen router daar via UTP op aansluiten.

Een ONT in een PON netwerk is nu eenmaal geen simpele mediaconverter zoals een NTU bij een AON netwerk wel is. Daarin zit echt meer intelligentie, in theorie werken andere geschikte ONT’s (zoals een GPON SFP module) ook gewoon. De praktijk leert dat het goed kan werken maar ook vrij vaak issues oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 12:03
Oké balen, nu heb ik echt spijt van mijn keuze voor freedom.

Ik ga een andere provider zoeken en vragen aan freedom of ik eerder onder het contract uit kan.

Een actieve converter is echt niet iets wat ik wil, en helemaal geen Chinese rommel. Ik ging er vanuit dat in 1 glasvezel gebied alle providers op de zelfde manier werken maar dat is dus niet zo…

[ Voor 4% gewijzigd door GrooV op 02-04-2024 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohDB
Vrijwel alle glasvezelproviders stappen over naar een GPON of XGSPON. Met deze techniek kun je nu eenmaal veel eenvoudiger klanten een snelheid hoger dan 1Gbps leveren. XGSPON kan nu technisch al tot 10Gbps, al zijn de opvolgers voor hogere snelheden ook al (in testfase) beschikbaar.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om een GPON SFP aan te schaffen, dan kun je deze direct in je eigen apparatuur gebruiken. Al ben je dan zelf verantwoordelijk om er voor te zorgen dat het goed geconfigureerd wordt.

AON, de techniek welke je bedoeld, is nu eenmaal een uitstervend ras. Op termijn zal het overal verdwijnen. Maar hoe lang dat gaat duren is maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-06 18:36

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

JohDB schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:58:
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om een GPON SFP aan te schaffen, dan kun je deze direct in je eigen apparatuur gebruiken. Al ben je dan zelf verantwoordelijk om er voor te zorgen dat het goed geconfigureerd wordt.
Van wat ik meelees in het topic hier is het voor internet only goed te doen om een geschikte GPON te vinden. Was enkel voor mensen die de televisie van de provider gebruiken nog een issue, omdat het ene of het andere suboptimaal is in zo een geval nog?
De vraag is dan volgens mij vooral: internet only met streaming en bijvoorbeeld NLZiet, of ook van Freedom televisieboxen?

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Laatst online: 10:38
Ik zit in een gebied waar Delta van origine een AON-netwerk heeft aangelegd en KPN kortgeleden PON. Er staat van Delta een soort containerunit als PoP, van KPN enkel een paar kasten ten grote van een flinke COAX versterkerkast. Ik merk sinds ik over ben dat PON een stuk minder stabiel is dan AON, al meermaals een week zonder licht gezeten en structureel lagere snelheden waarbij netwerkbeheer met de handen in het haar zat over de oorzaak. Als ik eventueel overstap, kan ik het dan via Freedom nog voor elkaar krijgen dat ik een AON-aansluiting krijg via Delta in plaats van PON via KPN? Zo ja, waar moet ik dan daarvoor zijn om dat aan te vragen?

Overigens jammer dat vaste telefonie van Freedom zo oninteressant is qua prijs, die buitenlandtarieven zijn écht niet meer van deze tijd. We bellen nu over glasvezel, niet meer de satelliet...

[ Voor 14% gewijzigd door timmie1 op 02-04-2024 22:52 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Ik begrijp dat er bij SFP's een compatibiliteitsprobleem kan zijn met de OLT (de "wijkcentrale" kant van de vezel), maar als je een FB5530 erbij huurt voor €2 per maand, daar zit toch in ieder geval een geschikte SFP in? Of werkt deze SFP alleen met FRITZ!Box modems? Deze kan volgens mij ook los besteld worden:
https://fritzshop.nl/glasvezel/1197-fritzsfp-gpon.html
Heeft iemand deze al eens getest met andere apparatuur?

Ik ben zelf overgestapt van Freedom AON (KPN) > TriNed GPON > Freedom GPON (Fiber Operator) in een paar jaar tijd en heb totaal geen bandbreedte of stabiliteitsproblemen ervaren bij de laatste verbinding (ook niet t.o.v. de eerdere verbindingen). Smokeping is netjes, elke keer dat ik een speedtest doe haal ik rond de 930 Up/Down. Wellicht heb ik geluk in het GPON segment waar ik zit, maar in mijn ervaring, is er voldoende bandbreedte in de Freedom backbone... Maar zoals wel eerder vermeld, zijn er heel want andere schakels (bij andere regio's of verbindingen) waar ook e.e.a. wellicht mis kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
timmie1 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:49:
Als ik eventueel overstap, kan ik het dan via Freedom nog voor elkaar krijgen dat ik een AON-aansluiting krijg via Delta in plaats van PON via KPN? Zo ja, waar moet ik dan daarvoor zijn om dat aan te vragen?
Wat zegt de postcode check bij Freedom? Die is vrij uitgebreid voor welke verbindingen er mogelijk zijn en of die AON of GPON zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:48
Hoe nauw komt het met de afstand van die SFP? Ik zit hier op hemelsbreed krap 100m van de wijkkast (110 als ik het trottoir volg) en op m'n werk hoor ik nog wel 'ns praten over dempers als de afstand veel korter is dan de optic voor gespecced is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
anboni schreef op woensdag 3 april 2024 @ 00:38:
[...]

Hoe nauw komt het met de afstand van die SFP? Ik zit hier op hemelsbreed krap 100m van de wijkkast (110 als ik het trottoir volg) en op m'n werk hoor ik nog wel 'ns praten over dempers als de afstand veel korter is dan de optic voor gespecced is.
Volgens mij is 10 km de "kortst" mogelijke afstand? M.a.w. op fs.com zie ik in ieder geval geen kortere afstand?

Anyway: Balen van de PPPoE met Freedom i.c.m. met mijn opgestelde thuisserver. Zal wel keuzestress worden binnenkort wat ik wil en wat ik ervoor over heb.

[ Voor 14% gewijzigd door Running_Cow op 03-04-2024 11:04 ]

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArienV
tcviper schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:53:
[...]
Kun je uitleggen hoe dat moet? en wat bedoel je met de PPP interface? 😀 Want ben ook wel benieuwd.
De PPP-interface is een virtueel netwerkapparaat die de PPP-daemon maakt. Bijvoorbeeld ppp0. Dit 'virtuele apparaat' fungeert als de interface voor het besturingssysteem van je thuisrouter. Tussen de BRAS (BRoadband Access Server) van Freedom en deze PPP-interface wordt een PPP-tunnel opgezet.

Als die tunnel eenmaal staat, dan wordt vervolgens door deze tunnel met DHCPv6-PD een IPv6-prefix (/48) toegekend. Op dat moment wordt het IPv6 verkeer van het internet naar je thuisrouter gerouteerd.

Maar het verkeer moet ook nog de andere kant op. Je router weet niet zomaar dat het IPV6-verkeer voor het internet, de default IPv6-route (::/0), naar die BRAS moet worden gestuurd. Daarvoor moet de thuisrouter zelf een statische route instellen.

Nu zou je als next-hop voor ::/0 het IPv6-adres van de BRAS kunnen nemen, maar dat is niet handig. Want Freedom heeft meer dan één BRAS. Mocht de PPP-tunnel down gaan en weer op komen zou die zomaar op een andere BRAS uit kunnen komen.

Daarom moet die statische route naar de PPP-interface wijzen. Daarmee stuur je al het IPv6-verkeer voor het internet hup! de tunnel in. De BRAS pakt het aan de andere kant op en routeert het verder.

Je vraagt hoe je de interface-route instelt. Dat verschilt per systeem. Het volgende heb ik niet getest want ik heb zelf een prima werkende Fritzbox.

In Linux doe je - denk ik - dit:
ip route add ::/0 dev ppp0
Of dit:
ip -6 route add default dev ppp0
in BSD zal het dit zijn:
route -6 add ::/0 -iface ppp0
Of dit:
route -6 add default -iface ppp0
Nou ja, je krijgt zo een idee hoop ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
jorikc schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:52:
[...]

Wat zegt de postcode check bij Freedom? Die is vrij uitgebreid voor welke verbindingen er mogelijk zijn en of die AON of GPON zijn ;)
KPN - KPN - XGSPON
en
Delta - Delta - XGSPON
Ik hoop nu dat ik via een omweg/achterdeur alsnog AON zou kunnen regelen bij Freedom in plaats van dat vervloekte PON. Zelfs DSL met vecotring en bonding was veel beter dan de ervaring met PON nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-06 09:09
Nergens last van hoor met GPON. (Fibercrew Hilversum).
PON is wel de toekomst gezien het energie zuiniger is en (veel) snellere verbindingen aankan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArienV
anboni schreef op woensdag 3 april 2024 @ 00:38:
[...]

Die komt niet nauw. De '10km' uitvoering zal het prima doen, ook op 100m. Hoewel ik het niet verwacht zal in geval van oversturing een demper geplaatst worden in de POP. Dat is niet iets waar je je als eindgebruiker zorgen over hoeft te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-06 11:06
jacques1971 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:05:
PON is wel de toekomst gezien het energie zuiniger is en (veel) snellere verbindingen aankan.
JIj hebt PON via een bestaand point to point netwerk waar buiten niks gebeurt en alleen in de PoP extra apparatuur is geplaatst.
Anderen hebben vaak PON op een nieuw KPN netwerk dat point to multipoint is gebouwd (met die kasten ter grootte van een flinke wijkversterker).
Dat is een groot verschil. Veel kruisingen, patches die losgehaald worden, project nog in de bouw, etc...

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-06 19:30

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Hoe snel kan je normaliter antwoord verwachten van de Freedom verwachten? Vanmorgen een vraag gesteld en het blijft heel stil

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
I_stealth_I schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:59:
Hoe snel kan je normaliter antwoord verwachten van de Freedom verwachten? Vanmorgen een vraag gesteld en het blijft heel stil
Dat ligt eraan wat voor vraag je gesteld hebt. Hoe lang het nu duurt weet ik niet, maar eind vorig jaar was het zeker langer als een week.

Als je snel antwoord wil hebben dan kun je het beste bellen met de klantenservice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie1
jacques1971 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:05:
AON kan ook veel hogere snelheden aan dan er nu wordt aangeboden, hoor. Maar daar heb je wel een point-to-point netwerk voor nodig, het model dat Delta tot voor kort enkel gebruikte voor de aanleg en hier nog ligt. Dat point-to-multipoint is eigenlijk hetzelfde als de COAX-netwerken van Ziggo die er al lang zijn, enige verschil is het kabelmateriaal en dragertechnologie. KPN legt jammer genoeg al langere tijd enkel point-to-multipoint aan. PON in combinatie met point-to-multipoint is goedkoper in aanleg en kosten voor de aanbieders en maakt concurrentie op belichterniveau moeilijker, dat zijn hoofdzakelijk de redenen dat KPN daarop is overgegaan. Dat hele "groen"-argument is een extraatje, mooi meegenomen voor de marketingmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-06 22:07
timmie1 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:30:
[...]

AON kan ook veel hogere snelheden aan dan er nu wordt aangeboden, hoor. Maar daar heb je wel een point-to-point netwerk voor nodig, het model dat Delta tot voor kort enkel gebruikte voor de aanleg en hier nog ligt. Dat point-to-multipoint is eigenlijk hetzelfde als de COAX-netwerken van Ziggo die er al lang zijn, enige verschil is het kabelmateriaal en dragertechnologie. KPN legt jammer genoeg al langere tijd enkel point-to-multipoint aan. PON in combinatie met point-to-multipoint is goedkoper in aanleg en kosten voor de aanbieders en maakt concurrentie op belichterniveau moeilijker, dat zijn hoofdzakelijk de redenen dat KPN daarop is overgegaan. Dat hele "groen"-argument is een extraatje, mooi meegenomen voor de marketingmachine.
Wereldwijd wordt PON veel meer gebruikt, dat betekent dat de ontwikkeling veel harder gaat omdat er een grotere business case achter zit (los van kosten, concurrentie en het energieverbruik). Vergeleken met kabel zit er ook een veel beter actief management achter in het netwerk waar het gaat om het toekennen van bandbreedte voor upload, verwacht geen issues zoals de kabel in een druk segment. Gezien het feit dat je kunt kiezen uit 2 netwerken en de reactie van @Barre73 zou ik zorgen dat je op het andere netwerk terecht komt en hopen dat dit stabieler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-06 11:06
timmie1 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:30:
[...]

Het "groen" argument zoals jij dat noemt is niet alleen marketing. Energiebesparing is heel belangrijk voor KPN. Ook simpelweg vanuit financiële redenen. Men bespaart miljoenen per jaar aan stroomkosten door AON apparatuur de komende jaren weg te halen waar PON apparatuur is geplaatst. Dus dat mag je optellen bij die andere besparingen doordat PON qua apparatuur goedkoper is per HP.
Aanleg van het passieve P2MP netwerk is niet heel veel goedkoper dan P2P. Graven is het duurste van alles en je graaft nog steeds vrijwel elke stoep open. Besparing in kabels is ook niet heel significant dus het gaat echt om de actieve apparatuur.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-06 20:09

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Running_Cow
Begrepen van de OpenWRT, wellicht dat mpd5 daar ook kan helpen om de snelheid te verbeteren?
OpenWRT is Linux Based en niet BSD. De hele issue (waar menig tweaker zo blijkt) al flink wat tijd op is verloren is dus de brakke PPOE implementatie (single thread) in BSD.
In Linux (en dus ook in OpenWRT) is de PPPoE implementatie multi threaded en dat maakt dat je op exact dezelfde hardware opeens wel volle snelheid haalt.

Dit is (helaas) de reden geweest dat ik OpenSense de deur uit heb gegooid want ook dat is BSD based en liep ik tegen dezelfde snelheids beperking aan.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-06 14:36
Ik ga maandag dan ook eindelijk over naar Freedom na 10 jaar Tweak.

DHL is alleen een het klooien met mn installatie doosje...
1ste bezorger net gemist, 2de keer tekent de bezorger in mijn naam en registreert het pakket als geweigerd...
Heel de bezorger niet aan de deur gehad. Zucht |:(

Freedom vandaag gebeld en ze sturen een nieuwe FritzBox op.
Hopelijk is hij voor maandag binnen. Anders toch nog maar even de 5490 van Tweak om configureren aangezien ik op de Cambrium apparatuur/AON blijf zou dat even een oplossing kunnen zijn.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Pagina: 1 ... 69 ... 79 Laatste