Okay, om het verhaal even af te maken mocht iemand er ooit in de toekomst nog mee te maken krijgen:
Overgang naar Freedom ging niet geheel soepel vanaf een HP Microserver gen8 met Mellanox netwerkkaart met SFP erin waarop de fiber binnenkomt. Deze server draait op FreeBSD met wat modules, VM's en VLAN's voor het afhandelen van de door mij gewenste netwerkverbindingen. Binnen FreeBSD gebruik gemaakt van de PPPoE module die is geschreven eind jaren '90. Met recht een dinosaurus, samen met PPPoE wat nu niet bepaald hypermoderne techniek is. Na veel gevogel om de netwerkverbinding aan de praat te krijgen, uiteindelijk met Freedom gebeld of ik überhaupt was omgezet omdat er geen taal nog teken van netwerkactiviteit was, dit konden ze nog bevestigen nog ontkennen om 16:30 op 28 maart.
Uiteindelijk maar besloten om de Frtitzbox 5490 die alleen maar dienst doet als AP aan de fiber te hangen, en binnen een minuut online via PPPoE instellingen en prompt een email van Freedom dat mijn internetverbinding actief was (hoe toevallig.... te toevallig).
Nadat de Fritzbox online was geweest, werd het in FreeBSD ook een stuk simpeler om actief te worden. Uiteindelijk niet uit kunnen vinden waarom het in de eerste poging van een paar uur niet lukte om de verbinding te activeren.
Vervolgens de volgende domper: Enkele speedstests gedaan, en de maximaal gehaalde snelheid was slechts 250 mbit/s up en down. Na veel gezoek en een nacht slapen erachter gekomen dat er een "bug" in de PPPoE module zit in FreeBSD waarbij al het PPPoE netwerkverkeer over slechts 1 core wordt afgehandeld. Mogelijk komt dit door de ouderdom van de module, maar in ieder geval is er een mogelijkheid om een tweak te doen om meerdere cores (heb een Xeon E3-1220LV2, 2 cores, 4 threads) te kunnen gebruiken. Met 1 core komt PPP module op 99% CPU power op +/- 250 mbit/s uit

. Nadeel is echter dat daarvoor de server opnieuw opgestart moet worden, iets waar ik met 845 dagen uptime niet perse op zit te wachten. Verder zoeken leert dat er naast de PPPoE module ook een mpd5 module als vervangen voor de PPPoE module @
https://forums.freebsd.or...hcp-to-fiber-pppoe.85546/.
Ook daarvoor moet de server uit, en wonderbaarlijk was de volgende dag het netwerkverkeer 650 mbit/s up en down door een nog onbekende reden (meest waarschijnlijk een VM die op 150% load draaide in de container). 650 mbit is geen 1 gbit, maar snel genoeg om de server (nog) niet bewust uit te zetten.
Verder nog een vraagje: Het aan mij verstrekte IP adres zit in een block dat (voorheen?) mogelijk aan het Meganet (als terugkoppeling bij verschillende speedtests) van Kim Dotcom gelieerd is geweest, en Lastpass laat mij niet zomaar inloggen met mededeling van:
Zijn er meer mede-Tweakers die in blok 188. . . zitten die hier last van hebben?
U.P.L.I.F.T.I.N.G.