Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• danielschenk
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 05-04 12:58

danielschenk

iets met code en printplaten

jurry schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:23:
[...]

Met mijn verbinding heb ik vergelijkbare problemen gehad. Een nieuwe 7583 gaf dezelfde stabiliteitsproblemen. Tickets aangemaakt bij zowel Freedom Internet en AVM. KPN is ook langsgekomen en heeft de verbinding iets kunnen verbeteren maar de verbinding bleef niet stabiel. Vaak viel alleen de PPPoE sessie weg maar bleef de DSL verbinding wel en kwam de PPPoE niet meer terug.

Uiteindelijk als experiment heb ik een tweedehands 7581 gekocht omdat ik toch de PPPoE verbinding vanaf OPNsense of MikroTik router wilde gaan opzetten en de verbinding is nu helemaal stabiel. De snelheid ging zelfs iets verder omhoog (down 222,09 Mbit/s en up 63,11 Mbit/s) in vergelijking met de eerdere 7581 van XS4ALL.
Goed om te horen, want dit had ik ook al in gedachten. Ik was stiekem al een beetje op Marktplaats aan het kijken. Coolblue heeft ook nog een beperkte voorraad, maar om nou 250 euro neer te tellen voor een product wat door de fabrikant niet meer ondersteund en geüpdate wordt... bovendien hoop ik dat het maar een tussenoplossing zal zijn.

• jurry
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 17-04 13:11
danielschenk schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:01:
[...]

Goed om te horen, want dit had ik ook al in gedachten. Ik was stiekem al een beetje op Marktplaats aan het kijken. Coolblue heeft ook nog een beperkte voorraad, maar om nou 250 euro neer te tellen voor een product wat door de fabrikant niet meer ondersteund en geüpdate wordt... bovendien hoop ik dat het maar een tussenoplossing zal zijn.
Eerst heb ik overwogen om een ander merk router/modem te kopen maar in de KPN WBA dienstbeschrijving las ik dat KPN chipset firmware combinaties certificeert. Vandaar ik liever niet iets met compleet andere merk modems wilde proberen en voor zo'n 60 euro een tweedehands 7581 heb gekocht.

• GerkeP
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 07:43

GerkeP

Vragen mag altijd........

Vanaf de 31e even geen internet van Freedom.
In onze tijdelijk woning liften we mee op een verbinding van Trined.
Begin volgend jaar in het nieuwe huis glasvezel van KabelNoord. Hopen dat Freedom dan ook daar gigabit klan leveren voor een goede prijs.

GerkeP

Acties:
  • +1Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 17-04 10:56

silverball

De wagen voor moderne mensen

Helaas één maand moeten wachten op Freedom, maar dat viel in de praktijk wel mee in combinatie met klussen aan mijn woning.

De helpdesk heeft wel pas vandaag gereageerd op een vraag die ik 4 weken (!) geleden gesteld heb, dus ik hoop dat dat verbetert.

Ben benieuwd!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 16-04 12:57
jurry schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:18:
[...]

Eerst heb ik overwogen om een ander merk router/modem te kopen maar in de KPN WBA dienstbeschrijving las ik dat KPN chipset firmware combinaties certificeert. Vandaar ik liever niet iets met compleet andere merk modems wilde proberen en voor zo'n 60 euro een tweedehands 7581 heb gekocht.
Zyxel heeft een nieuwe dsl modem voor bonded lijnen. Nog geen ervaringen over gezien. Maar zijn niet duur.

Uit ervaring kan ik zeggen dat de Draytek vigor 2862B prima werkt.
Die is ongeveer even duur als een Fritzbox.En wellicht een bonus: de Draytek kan in (full) bridge.

[Voor 3% gewijzigd door Kasper1985 op 16-03-2021 23:13]

• goosse
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 15-04 17:25
Naar aanleiding van eerdere reactie’s hierboven moet ik ook zeggen dat de helpdesk traag reageert maar andere kant is
We hebben het over een nieuwe provider met een aantal idealen waarom ik juist ben overgestapt en daar horen wat mij betreft hoe goed men het ook tracht te doen opstart problemen bij.

Ik was ook teleurgesteld dat tussentijds upgraden van je lijn niet mogelijk is ( hier glasvezel 100 Mb en wil graag naar 200 Mb ivm thuiswerken en 2 zoons die graag mogen gamen) maar vrees dat het er even bij hoort.
Voor mij zijn de standpunten die freedom inneemt belangrijker maar dat moet iedereen voor zich beslissen.
Tot op heden 1 keer een verstoring in 8 maanden gehad die iets meer dan een uur heeft geduurd dus dat valt mee.
Wat mij betreft Freedom ga zo door en ja werk aan de service maar ik blijf voorlopig bij Freedom.

Acties:
  • +14Henk 'm!

• Sakura_nl
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 17-04 18:47
De mensen die de begintijd van XS4all meegemaakt hebben kunnen bevestigen dat ook zij met exact dezelfde opstartproblemen zaten.
En we weten allemaal hoe goed xs4all was voordat kpn het de nek omdraaide.
Ik heb er in ieder geval blind vertrouwen in dat Freedom een glansrijke toekomst tegemoet gaat en wij ze simpelweg de tijd moeten gunnen om te kunnen groeien.
Beter een lange wachttijd maar zeer goede oplossingen, dan snelle lapmiddelen.

• danielschenk

danielschenk

Kasper1985 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 23:12:
[...]

Zyxel heeft een nieuwe dsl modem voor bonded lijnen. Nog geen ervaringen over gezien. Maar zijn niet duur.

Uit ervaring kan ik zeggen dat de Draytek vigor 2862B prima werkt.
Die is ongeveer even duur als een Fritzbox.En wellicht een bonus: de Draytek kan in (full) bridge.
Ik heb laatst even naar de online demo van een Draytek web interface gekeken, ik vond het nogal jaren '90, onprofessioneel en onoverzichtelijk... oké, ik ben technisch en ik kom er uiteindelijk wel uit, maar daarnaast houd ik ook gewoon van een goede intuïtieve user interface. Dus dat was voor mij een afknapper. Daarnaast heb ik al een FRITZ!Repeater erbij en werkt die lekker mee in de mesh wifi.
jurry schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:23:
[...]

Met mijn verbinding heb ik vergelijkbare problemen gehad. Een nieuwe 7583 gaf dezelfde stabiliteitsproblemen. Tickets aangemaakt bij zowel Freedom Internet en AVM. KPN is ook langsgekomen en heeft de verbinding iets kunnen verbeteren maar de verbinding bleef niet stabiel. Vaak viel alleen de PPPoE sessie weg maar bleef de DSL verbinding wel en kwam de PPPoE niet meer terug.
Heeft AVM hier trouwens nog iets in kunnen betekenen? Hebben ze logging bekeken o.i.d.? Want ik overweeg ook om alsnog een ticket bij hun in te schieten (ook al zegt Freedom dat naar AVM gaan niet zo veel zin heeft). Ik heb de nieuwe 7583 nu draaien, tot nu toe nog geen uitvallers gehad, maar de snelheid is nog altijd niet wat het moet zijn. Ik wil AVM ook over mijn geval informeren, zeker omdat ik nu weet dat mijn geval niet uniek lijkt. En aangezien ze de 7581 niet meer supporten en de 7583 wel vind ik dat hier toch een oplossing voor moet komen.

Heb inmiddels ook een tweedehandse 7581 binnen maar ik wacht nog even af hoe de nieuwe 7583 het doet.

• Kasper1985
danielschenk schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:44:
[...]

Ik heb laatst even naar de online demo van een Draytek web interface gekeken, ik vond het nogal jaren '90, onprofessioneel en onoverzichtelijk... oké, ik ben technisch en ik kom er uiteindelijk wel uit, maar daarnaast houd ik ook gewoon van een goede intuïtieve user interface. Dus dat was voor mij een afknapper. Daarnaast heb ik al een FRITZ!Repeater erbij en werkt die lekker mee in de mesh wifi.
[...]

Heeft AVM hier trouwens nog iets in kunnen betekenen? Hebben ze logging bekeken o.i.d.? Want ik overweeg ook om alsnog een ticket bij hun in te schieten (ook al zegt Freedom dat naar AVM gaan niet zo veel zin heeft). Ik heb de nieuwe 7583 nu draaien, tot nu toe nog geen uitvallers gehad, maar de snelheid is nog altijd niet wat het moet zijn. Ik wil AVM ook over mijn geval informeren, zeker omdat ik nu weet dat mijn geval niet uniek lijkt. En aangezien ze de 7581 niet meer supporten en de 7583 wel vind ik dat hier toch een oplossing voor moet komen.

Heb inmiddels ook een tweedehandse 7581 binnen maar ik wacht nog even af hoe de nieuwe 7583 het doet.
Smaken verschillen. De Drayteks zijn duidelijk niet gericht op de consument maar op zakelijke gebruikers. Met dat in het achterhoofd is de interface juist prima.

Aangezien bonded maar door een handjevol providers wordt aangeboden zal er niet echt veel druk bij AVM liggen om issues met de 783 op te lossen. Daarbij hebben ze misschien wel KPN nodig om het uberhaupt op te kunnen lossen. Dus zou daar niet teveel hoop op hebben.

• danielschenk

danielschenk

Kasper1985 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:03:
[...]

Smaken verschillen. De Drayteks zijn duidelijk niet gericht op de consument maar op zakelijke gebruikers. Met dat in het achterhoofd is de interface juist prima.
Ik vind dat iedere gebruiker, hoe technisch van achtergrond dan ook, een intuïtieve logische user experience verdient. Ik vond die van Draytek een wirwar, dingen waren niet logisch gegroepeerd in mijn ogen. Daar zou een ervaren installateur die het merk nog niet gewend is zelfs misschien nog onnodig in moeten zoeken.

Maar goed, dit is off topic ;)

• HoleinOne
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17-04 18:23

Ik kreeg van een techneut een bericht dat de 7583 bij vvdsl bonding verbindingen met afstand tot de DSLAM groter dan 200 meter instabiel is.
Ook bij een afstand boven de 700 meter met vdsl bonding is de 7583 instabiel.
Advies is ibegreep ik nu om de 7581 met pairbonding te gebruiken. Of, wat je niet echt wil, een 7590 op 1 ader aansluiten.

• mad-dog
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:06
HoleinOne schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:32:
[...]

Ik kreeg van een techneut een bericht dat de 7583 bij vvdsl bonding verbindingen met afstand tot de DSLAM groter dan 200 meter instabiel is.
Advies is ibegreep ik nu om de 7581 met pairbonding te gebruiken. Of, wat je niet echt wil, een 7590 op 1 ader aansluiten.
Er is een nieuwe versie door AVM uitgebracht, echter mondjesmaat verkrijgbaar, dus afwachten:

https://boxmatrix.info/wiki/FRITZ!Box_7583_VDSL

Heeft itt de originele 7583 ook ondersteuning voor ADSL2+

• jurry
danielschenk schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:44:
Heeft AVM hier trouwens nog iets in kunnen betekenen? Hebben ze logging bekeken o.i.d.?
Jazeker, ik heb support files van zowel de 7581 als 7583 gestuurd en volgens AVM was de conclusie duidelijk:
On top of this, both FRITZ!Boxes indicate many CRC and FEC errors:
Hence we conclude that there is a massive problem with your DSL line. So we recommend to contact your provider for a solution.
Uiteindelijk heeft Freedom Internet dit heel snel opgepakt en binnen twee dagen kwam er een KPN monteur namens Cambrium langs die bevestigde dat één aderpaar niet optimaal was en heeft het en ander in de kabelverdeelkast opnieuw of anders aangesloten.
Bingo, dank je! :) Volgens de DSL pagina van de FB7581 is hier geschatte lijn lengte van het eerste aderpaar 264 m en het tweede aderpaar 262m.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16-04 14:33
Ben blij dat ik nu bij Freedom zit!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• gjtm
  • Laatst online: 01:19
@jacques1971 Goede aanvulling op dit topic. Ziggo heeft ook leuke plaatjes op hun pagina staan, kun je er wat mee?

• xebeche4you
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
Wie heeft hier ervaringen gehad met de monteur die internet / telefoon heeft aangesloten ? Voor een vriendin die ik Freedom heb geadviseerd, zijn de ervaringen niet positief. De monteur smeerde m voordat de werkzaamheden gedaan waren. De internet verbinding werkt, de telefoon lijn niet.

Alvast dank voor een reactie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YWatchman
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 14-04 16:54
xebeche4you schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:33:
Wie heeft hier ervaringen gehad met de monteur die internet / telefoon heeft aangesloten ? Voor een vriendin die ik Freedom heb geadviseerd, zijn de ervaringen niet positief. De monteur smeerde m voordat de werkzaamheden gedaan waren. De internet verbinding werkt, de telefoon lijn niet.

Alvast dank voor een reactie.
Telefonie kan vooralsnog door de helpdesk erin gezet worden, jammer dat het de monteur niet is gelukt. Ik heb hier zelf de monteur gespeeld.

• xebeche4you
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
Ik ga volgende week wel even persoonlijk poolshoogte nemen bij mijn vriendin. Zo moeilijk lijkt het mij niet om de telefoon verbinding werkend te krijgen :)

Acties:
  • +8Henk 'm!

• AgamemnonZ
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 15-04 14:03
@gjtm, het ging @jacques1971 duidelijk niet om het plaatje maar om de promotie voor KPN op de website van XS4ALL. Jouw reactie slaat echt nergens op.

On-topic: ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat XS4ALL toch helemaal als merk wordt opgeheven. Nu op de homepage bovenaan al promotie staat voor KPN lijken ze XS4ALL nog meer te ontmoedigen.

• danielschenk

danielschenk

[...]

Ook mijn case correspondeert hiermee, ik zit rond de 365 meter volgens de FRITZ!Box.
mad-dog schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:11:
[...]

Er is een nieuwe versie door AVM uitgebracht, echter mondjesmaat verkrijgbaar, dus afwachten:

Ik vermoed dat dit dan de versie is waar Freedom ook al op hintte in de gesprekken met mij. Volgens die wiki zit er wel weer dezelfde chipset in, dat stemt mij dan weer niet heel hoopvol... Ik vind het ook een verwarrende naam trouwens, gezien de originele ook al VDSL heeft, maar dat terzijde.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• gjtm
  • Laatst online: 01:19
AgamemnonZ schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:10:
@gjtm, het ging @jacques1971 duidelijk niet om het plaatje maar om de promotie voor KPN op de website van XS4ALL. Jouw reactie slaat echt nergens op.

On-topic: ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat XS4ALL toch helemaal als merk wordt opgeheven. Nu op de homepage bovenaan al promotie staat voor KPN lijken ze XS4ALL nog meer te ontmoedigen.
Wat is er on topic aan om in een freedom topic over de provider kpn en/of xs4all en hun marketing te praten.
Denk dat je in 1 van onderstaande 2 topics moet zijn.
[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie
[XS4all xDSL] Ervaringen en discussies - Deel 2

• jacques1971
  • Laatst online: 16-04 14:33
AgamemnonZ schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:10:

Ik denk niet heel lang meer...

• jurry
danielschenk schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:11:
Ik vermoed dat dit dan de versie is waar Freedom ook al op hintte in de gesprekken met mij.
@YWatchman Kan Freedom het stabiliteitsissue met de FB7583 bij lange aderparen bevestigen of zijn jullie hier nog over in gesprek met AVM?

[Voor 0% gewijzigd door jurry op 19-03-2021 17:53. Reden: twee cijfers omgedraaid]

• YWatchman
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 14-04 16:54
jurry schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:52:
[...]

@YWatchman Kan Freedom het stabiliteitsissue met de FB7583 bij lange aderparen bevestigen of zijn jullie hier nog over in gesprek met AVM?
Ik heb heel eerlijk gezegd geen idee, heb je al contact gehad met de helpdesk? Die kunnen dat voor je verduidelijken.

• jurry
YWatchman schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 18:04:
Ik heb heel eerlijk gezegd geen idee, heb je al contact gehad met de helpdesk? Die kunnen dat voor je verduidelijken.
Dank voor je snelle reactie. Ik zal het ticket dat al paar maanden openstaat, eens een zetje geven.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:34
gjtm schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:23:
[...]
Wat is er on topic aan om in een freedom topic over de provider kpn en/of xs4all en hun marketing te praten.
Zo'n beetje geheel ontopic? Of ben je de historie en het bestaansrecht van Freedom (1e post in deze thread) nu al vergeten?

Verder is het een "Ervaringen & Discussie" topic. Het delen van een bepaalde (blije) ervaring lijkt mij prima passend en het vergelijken van Freedom met andere providers lijkt mij eerlijk gezegd ook geheel ontopic.

Een heel groot deel van de founders (en klanten) van Freedom waren trouwe klanten van XS4ALL, dus het lijkt me logisch dat het daar soms nog weleens over gaat.

• Barre73
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:03
EnigmA-X schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:36:
[...]

Zo'n beetje geheel ontopic? Of ben je de historie en het bestaansrecht van Freedom (1e post in deze thread) nu al vergeten?

Verder is het een "Ervaringen & Discussie" topic. Het delen van een bepaalde (blije) ervaring lijkt mij prima passend en het vergelijken van Freedom met andere providers lijkt mij eerlijk gezegd ook geheel ontopic.

Een heel groot deel van de founders (en klanten) van Freedom waren trouwe klanten van XS4ALL, dus het lijkt me logisch dat het daar soms nog weleens over gaat.
Naar mijn mening niet ontopic aangezie het topic is "Freedom"en niet XS4all.
Af en toe wat vergelijken is prima maar een screenshot plaatsen waarbij je naar XS4all natrapt lijkt me niet erg on-topic.En daar kwam deze discussie vandaan.

En ja, 90 procent zal vast ex-XS4all klant zijn maar dan kan je beter een apart topic openen met als onderwerp "hoe slecht XS4all wordt met de overname van KPN"

Acties:
  • +3Henk 'm!

• EnigmA-X
De vraag was of het ontopic is om over andere providers (KPN, XS4ALL) en hun marketing te praten.

In een draadje als deze niet mogen/kunnen praten over andere providers, omdat dit offtopic zou zijn vind ik echt veel te ver gaan. Ik ben van mening dat iedere andere provider hier aangehaald mag worden, positief of negatief, qua techniek of qua marketing. Zulke topics bestaan volgens mij ook een beetje bij de mogelijkheid om ISP's te kunnen/willen te vergelijken.

Dat die hele specifieke post van XS4ALL een 'flame'-gehalte heeft ben ik wel met je eens.

De reactie daarop van @gjtm vind ik *wel* echt offtopic en onnodig. Daarna vervolgens de discussie zoeken met roepen dat de XS4ALL post offtopic zou zijn vind ik getuigen van weinig inzicht (netjes gezegd :) ).

Maar eensch, laten we verder babbelen over Freedom zelf :)

[Voor 3% gewijzigd door EnigmA-X op 22-03-2021 14:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 24-03 14:07
Sakura_nl schreef op maandag 15 maart 2021 @ 22:36:
[...]

Ze hebben het simpelweg extreem druk. Het is nogal een klus, een internet provider opzetten.
Ik vind jouw opmerking dan ook mega over de top :( :( :(
Ik vind jou reactie weer belachelijk. Ze zijn al maanden bezig, en niet reageren is belachelijk.
Ik heb zelfs vragen open staan van vorig jaar waar niets mee gedaan wordt.

Als je ergens aan begint, zorg inmiddels voor personeel om het op te lossen. Het laten liggen kost duurder dan iets op korte termijn op lossen. Er zal minder klanten ergeren of wegjagen. Geduld is een schone zaak, maar weken???

Acties:
  • +6Henk 'm!

• EnigmA-X
@Lord Anubis : ik heb vorige week per e-mail een ticket ingelegd over het opzeggen van mijn TV-abbo (de rest wil ik gewoon houden).

Na twee werkdagen werd ik gebeld, maar kon even niet opnemen. Weer twee werkdagen later werd ik nogeens gebeld en had ik een prima en leuk gesprek. Alles netjes opgelost ook.

Kortom: niet iedereen heeft dezelfde ervaring als jij. Heb je zelf al eens gebeld of een herinnering gestuurd? Misschien zien ze hem echt per ongeluk over het hoofd?

• TweakerTom
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 26-03 16:12
Sinds een paar maanden ben ik overgestapt en heb een beetje gemengde gevoelens.
Snelheid is zonder meer top. Stabiliteit is redelijk goed, hoewel ik toch een aantal keren alles heb moeten resetten (1 keer per week ofzo). Niet kunnen achterhalen waarom (even los van de DDOS toestand afgelopen week). Ik krijg het gevoel dat KPN zit te prutsen op de glasvezel verbinding, want een aantal keren is alles down gegaan.
Ik ben blij met de beheersite, mail en dns instellingen, koppelen van eigen domeinen, etc. en natuurlijk met hun principes ;) . Dat laatste is vooral de reden dat ik ben overgestapt en wat dat betreft jammer dat ik nog altijd gebonden ben aan de KPN infra...

Een aantal andere dingen vallen toch een beetje tegen, om eerlijk te zijn:
- Canal Digitaal is niet geweldig, valt flink tegen eigenlijk. Niet alleen vanwege Amino, maar ook vanwege het beperktere aanbod en vooral vanwege pauze/opnemen/afspelen: pauze gaat automatisch door na een bepaalde tijd en na opnemen kan nog steeds bij de meeste zenders niet worden vooruitgespoeld, dus je zit vast aan kijken vanaf het begin met alle reclames erbij. Super irritant.
Heeft iemand hier een oplossing voor (bestaan nog ergens HD/ DIY recorders die hiervoor werken?!) |:( ?
- geen integratie met (streaming) apps, dus je moet een Smart TV, stick of Kodi/Plex oid gebruiken
- alleen IMAP mail-accounts, geen POP3 (heeft mijn voorkeur)
- als je van XS4All komt, ben je het gratis Spotify-premium account kwijt, wel jammer
- servicedesk is beperkt bereikbaar en een beetje langzaam met reageren

Ik gun Freedom alle succes en met de meeste dingen kan ik goed leven, maar TV van Canal Digitaal is helaas een behoorlijke domper op de overstapvreugde. Hopelijk wordt dit nog beter...

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 03:03
TweakerTom schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:18:

- alleen IMAP mail-accounts, geen POP3 (heeft mijn voorkeur)
Waarom dat dan?

• eymey
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:54
@TweakerTom Ik hoop natuurlijk dat ik ongelijk krijg, maar wat Canal Digitaal betreft zou ik als ik jou was de hoop op beter opgeven. Het heeft alleen nog enige waarde als je echt gesteld bent op de zenders die je elders (bv. bij NLZiet) niet krijgt.

De problemen die je omschrijft had ik al in 2017 en 2018, toen ik Canal Digitaal afnam via Tweak (precies dezelfde dienst, ook met Amino). Haperingen, Pauze en Begin Gemist onbetrouwbaar, etc. En als klap op de vuurpijl zit "begin gemist" weg gedrukt achter de kjiksuggestie-spam die niet uit te zetten is wanneer je zapt (zelfde geldt voor het je continu erop wijzen welke zenders je allemaal nog zou kunnen hebben als je het allerduurste pakket neemt). Oftewel, technisch en qua UX zeer gebrekkig, alleen focus op de commerciele kant.

Ik zie CD dan persoonlijk ook als een "Noodzakelijk Kwaad" voor Freedom. Je wil iets van TV kunnen bieden, maar er is eigenlijk gewoon geen fatsoenlijke partij voor. Canal Digitaal is de minst slechte optie. Dat ligt deels denk ik ook aan de TV-markt, want dingen zoals het niet mogen vooruitspoelen en zo liggen dan weer niet aan Canal Digitaal, want dat heb je bij andere diensten (bv. NLZiet) ook, dat wordt gewoon door de zenderhuizen opgelegd.

Overigens ben ik ook wel benieuwd naar waarom je geen POP3 als een nadeel ziet ;) :P.

[Voor 4% gewijzigd door eymey op 26-03-2021 09:24]

• esky
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 16-04 13:28
TweakerTom schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:18:
Een aantal andere dingen vallen toch een beetje tegen, om eerlijk te zijn:
- Canal Digitaal is niet geweldig, valt flink tegen eigenlijk. Niet alleen vanwege Amino, maar ook vanwege het beperktere aanbod en vooral vanwege pauze/opnemen/afspelen: pauze gaat automatisch door na een bepaalde tijd en na opnemen kan nog steeds bij de meeste zenders niet worden vooruitgespoeld, dus je zit vast aan kijken vanaf het begin met alle reclames erbij. Super irritant.
Heeft iemand hier een oplossing voor (bestaan nog ergens HD/ DIY recorders die hiervoor werken?!) |:( ?
Je kunt kijken of er een oplossing te bouwen is met TVheadend, geen idee of dat gaat werken.

• danielschenk

danielschenk

jurry schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:18:
[...]

De nieuwe 7583 die Freedom mij had toegestuurd bood zoals verwacht niet heel veel verbetering. Deze heb ik dan ook vrij snel verwisseld voor de tweedehandse 7581. Dat is al een heel stuk beter. De lijn haalt binnen no-time ruim 200 Mbit net zoals ik had bij XS4ALL.

Ook is het een stuk stabieler, ik zie echter wel nog af en toe wat instabiliteit, meestal maar 1 van de 2 aderparen die wegvalt, dus hier merk ik meestal niks van, ik zie het pas later in de log. Ik heb echter ook al 2x in een week gehad dat toch weer beide aderparen tegelijk wegvallen. De 7581 lijkt echter een heel stuk beter te zijn in het zelf herstellen van deze situatie. Waar de 7583 helemaal van de wap lijkt te raken, en de lijnen in een soort vicieuze cirkel down en up blijven gaan, het internet gewoon niet meer terugkomt en ik hem moet rebooten, geeft de 7581 gewoon weer stabiel internet na een minuut of 4. Overigens reageert de web interface van de 7581 ook een stuk vlotter.

Ik denk dat dit misschien ook wel zo was toen ik nog bij XS4ALL zat met de 7581 maar ik hier gewoon niet zo veel aandacht aan besteedde omdat de verstoring niet zo vaak voorkwam en maar kort is.

Hoe dan ook, ik vind dit nog steeds geen permanente oplossing, gezien het feit dat het internet nog steeds kan wegvallen en de 7581 geen updates meer krijgt (geen WPA3 bijv.).
YWatchman schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 18:04:
[...]

Ik heb ook eens gevraagd hoe het zit met die 7583 VDSL.

• eymey
esky schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:37:
[...]

Je kunt kijken of er een oplossing te bouwen is met TVheadend, geen idee of dat gaat werken.
Nee, dat gaat niet werken. In de basis kan TVHeadend wel overweg met IGMP multicast TV, alleen zijn alle streams versleuteld met Verimatrix en is er geen 'legale' manier om aan de keys te komen om deze te ontsleutelen. DWZ, legaal in de ogen van de leverancier van de streams (KPN) of de contentleveranciers.

• TweakerTom
Bedankt voor jullie reacties allemaal!
IMAP is synced. Betekent dat ik naar aparte lokale mappen moet wegschrijven als ik emails alleen op de server wil verwijderen. Kan wel, maar POP3 kan meteen helemaal lokaal worden opgeslagen. Vind ik makkelijker.

[Voor 5% gewijzigd door TweakerTom op 26-03-2021 11:22]

• TweakerTom
eymey schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:45:
[...]

Nee, dat gaat niet werken. In de basis kan TVHeadend wel overweg met IGMP multicast TV, alleen zijn alle streams versleuteld met Verimatrix en is er geen 'legale' manier om aan de keys te komen om deze te ontsleutelen. DWZ, legaal in de ogen van de leverancier van de streams (KPN) of de contentleveranciers.
Daar was ik al bang voor. Heb overal rondgekeken, maar inderdaad geen 'gewone' manier om dit te doen.
Vroeger... vroeger... toen je nog alles naar hartelust kon opnemen, die tijden zijn dus ;w

• TweakerTom
eymey schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:24:
... Dat ligt deels denk ik ook aan de TV-markt, want dingen zoals het niet mogen vooruitspoelen en zo liggen dan weer niet aan Canal Digitaal, want dat heb je bij andere diensten (bv. NLZiet) ook, dat wordt gewoon door de zenderhuizen opgelegd.
Of mijn geheugen heeft het begeven, maar bij XS4All kon dit wel bij alle zenders. Daar hebben ze volgens mij afspraken over gemaakt.
Het is ook bizar. Je betaalt voor een dienst, daarnaast krijg je ook reclame te zien, zelfs bij opnemen e.d.
Tot op zekere hoogte is dat toch dubbel cashen voor de zenders?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RollieBollie
  • Laatst online: 07:25
TweakerTom schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:20:
[...]
Je betaalt voor een dienst, daarnaast krijg je ook reclame te zien, zelfs bij opnemen e.d.
Tot op zekere hoogte is dat toch dubbel cashen voor de zenders?
Ik betaal voor mijn internetverbinding. Belachelijk dat ik toch nog reclame zie op internet.

Stel dat er geen reclame zou zijn. Dan betaal je een veelvoud voor de dienst.

[Voor 9% gewijzigd door RollieBollie op 26-03-2021 12:15]

• Kasper1985
eymey schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:45:
[...]

Kabeltv werkt prima met tvheadend. In het uiterste geval zeg canal digitaal op neem een basis kabel abbo (de betaal zenders werken niet via tvheadend standaard) en kijk tv via ziggo/tvheadend.

Als je dat dan ook nog koppelt aan plex hebben die geloof ik een (beta) functie om reclames helemaal te skippen bij het opnemen. Of dat helemaal vlekkeloos werkt heb ik zelf nooit getest.

• eymey
@Kasper1985 Dat is inderdaad een optie, maar voor velen niet echt heel aantrekkelijk.

Als ik een los abbo moet nemen op Kabel TV bij Ziggo, in former-UPC gebied, dan ben ik bijna 20 euro in de maand kwijt voor 4 zenders in HD (waarvan ik er eentje nooit kijk) en de rest in SD.

Nee, ik ben voorlopig tevreden met NLZiet. Ik zit er nog wel over te denken om met een USB DVB-T2 tuner die ik nog heb, NPO 1, 2 en 3 en de regionalen in HD uit de lucht te plukken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EnigmA-X
@Kasper1985 en @eymey : een tussenoplossing zou ook nog digitenne kunnen zijn, voor 18 EUR/mnd.
Eerlijk gezegd geen idee wat de kwaliteit daarvan is en hoe zich dat vergelijkt met bijvoorbeeld NLZiet.

Als het je echt om NPO1,2 en 3 gaat, kan je ook nog kijken naar de NPO start app.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TweakerTom
RollieBollie schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:14:
[...]

Ik betaal voor mijn internetverbinding. Belachelijk dat ik toch nog reclame zie op internet.

Stel dat er geen reclame zou zijn. Dan betaal je een veelvoud voor de dienst.
Deze opmerking is een beetje raar. Je ziet geen reclame op internet, je ziet reclame op bepaalde websites.
En al die reclame-inkomsten vloeien zeker niet terug naar ISPs om hun kosten te dekken, zodat ik minder hoef te betalen voor mijn internetverbinding. Ik heb een adblocker voor alles en verhip, mijn verbinding doet het nog steeds en tegen dezelfde kosten!

Daarnaast is het appels en peren vergelijken, naar mijn idee.
In het pre-streaming tijdperk had je dezelfde commerciële televisie, waarvoor je niet extra hoefde te betalen, omdat de kosten gedekt werden door reclame.En toen kon je zelfs ook gewoon opnemen/doorspoelen met een extern apparaat, etc.
Bovendien blijkbaar krijgt KPN het wel voor elkaar om te kunnen doorspoelen tegen dezelfde kosten. Als het puur om schaalgrootte zou gaan, dan kan het niet anders dan dat de marges dun zijn.
Op basis van welke informatie veronderstel je dat je een veelvoud van de dienst zou moeten betalen?

• TweakerTom
EnigmA-X schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:09:
@Kasper1985 en @eymey : een tussenoplossing zou ook nog digitenne kunnen zijn, voor 18 EUR/mnd.
Eerlijk gezegd geen idee wat de kwaliteit daarvan is en hoe zich dat vergelijkt met bijvoorbeeld NLZiet.

Als het je echt om NPO1,2 en 3 gaat, kan je ook nog kijken naar de NPO start app.
Bedankt voor de info. Ik ga toch eens kijken naar de verschillende alternatieven. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eymey
@EnigmA-X @TweakerTom

De kwaliteit van Digitenne is tegenwoordig heel aardig sinds ze volgens de DVB-T2 uitzendnorm met H.265 uitzenden. 1080p50 (uiteraard is het bronmateriaal nog wel 1080i) aan een voor H.265 redelijk bitrate. De kwaliteit is ook vergelijkbaar met wat ik tegenwoordig bij NLZiet heb. En dat is net zo scherp als bv. een multicast of broadcast stream van KPN of Ziggo, alleen lagere bitrate. Dus bij heftige bewegingen met veel detail in beeld wordt het ietwat blurry (maar zeker niet blokkerig).

De mux voor NPO+Regionaal is Free To Air te ontvangen. Voor de rest van het aanbod waar je die 18 euro per maand voor betaalt zit je helaas wel aan een kastje van KPN vast, want ze bieden bv. ook geen CI+ module voor TV's.

Verder wat betreft de reclamediscussie: De vergelijking met "Ik betaal al voor internet, waarom zie ik overal op internet toch reclame?" is wat mij betreft gewoon geldig.

In het ene geval betaal je voor de internetdienst aan je ISP's en betaal je de content aanbieders (de makers van websites) danwel via een abbo op die website, danwel via het kijken van reclame.

In het geval van TV werkt het nog altijd hetzelfde als 'vroeger': Toen betaalde je het kabelbedrijf voor de doorgifte van het signaal en je betaalde aan de commerciele zender door het kijken van reclame. Het enige verschil met toen is echter dat je nu inderdaad helaas niet meer naar hartelust kan opnemen en reclame doorspoelen.

Overigens: Voor zo ver ik weet kan je ook bij Canal Digitaal, bij de zenders waar je kan opnemen, ook nog gewoon de reclame doorspoelen. Netals bij KPN en Ziggo. Echter, bij Replay TV kan het bij de ene zender wel en bij de andere niet. En dat is bij KPN en Ziggo ook gewoon zo. Verder is het, qua wat je wel of niet kan opnemen en wat je wel of niet met replay-tv kan doen vooral een kwestie van onderhandelingspositie.

Verder: Ik ben zelf hier voorlopig dus tevreden met NLZiet als hoofdmanier van TV kijken. De belangrijkste NL publieke en commerciele zenders, begin gemist, etc. Geen opnemen, maar daarentegen is de meeste content tot zeker een jaar terug te kijken (en soms zelfs nog vele jaren). En bij NLZiet verschilt het bij "Begin gemist" (dus een nog lopende lineaire uitzending) zelfs bij de commerciele zenders welk programma je wel kan doorspoelen en welke niet. Eigen producties / niet-primetime programma's meestal wel :). En de Replay / On Demand content is dus sowieso reclamevrij.

Overigens zou ik eventueel nog wel extra geld over hebben voor het zenderaanbod van Canal Digitaal (en dan hun standalone OTT dienst afnemen, met AndroidTV app). Helaas is de beeldkwaliteit daarvan echter nog duidelijk slechter dan die van NLZiet en heeft het dus dezelfde beroerde UX als de Amino die je via Tweak en Freedom afneemt.

[Voor 12% gewijzigd door eymey op 26-03-2021 15:36]

• TweakerTom
eymey schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:29:

In het geval van TV werkt het nog altijd hetzelfde als 'vroeger': Toen betaalde je het kabelbedrijf voor de doorgifte van het signaal en je betaalde aan de commerciele zender door het kijken van reclame. Het enige verschil met toen is echter dat je nu inderdaad helaas niet meer naar hartelust kan opnemen en reclame doorspoelen.
Je hebt inderdaad een punt, maar er is wel een verschil. De kabel was vroeger min of meer gebonden aan de televisie. Los van de internetdiensten die helemaal geen reclame hebben (nou ja, spam niet meegeteld), of ik op internet 'overal reclame zie' is een keuze. Daar is nu gedoe over (adblockers) en ook destijds zijn hier rechtzaken over gevoerd. Maar toen gold dat opname-apparaten voor eigen gebruik gewoon toegestaan waren. Nu wordt die mogelijkheid eigenlijk geblokkeerd, in ieder geval door sommige partijen.
Overigens: Voor zo ver ik weet kan je ook bij Canal Digitaal, bij de zenders waar je kan opnemen, ook nog gewoon de reclame doorspoelen. Netals bij KPN en Ziggo. Echter, bij Replay TV kan het bij de ene zender wel en bij de andere niet. En dat is bij KPN en Ziggo ook gewoon zo. Verder is het, qua wat je wel of niet kan opnemen en wat je wel of niet met replay-tv kan doen vooral een kwestie van onderhandelingspositie.
Misschien doe ik iets verkeerd, maar mij lukt dat niet. Zelfs al heb ik een opname heb ingepland, dan krijg ik nog 'bij deze zender is doorspoelen niet toegestaan' bij veel zenders te zien als ik de opname wil terugkijken. Dat was bij KPN niet zo.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 00:37

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

TweakerTom schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:08:
[...]
Misschien doe ik iets verkeerd, maar mij lukt dat niet. Zelfs al heb ik een opname heb ingepland, dan krijg ik nog 'bij deze zender is doorspoelen niet toegestaan' bij veel zenders te zien als ik de opname wil terugkijken. Dat was bij KPN niet zo.
Dat is (helaas) ook bij KPN zo.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• TweakerTom
Freee!! schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:11:
[...]

Dan heb ik het (nu al) verkeerd in mijn herinnering 8)7

• Kasper1985
eymey schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:19:
@Kasper1985 Dat is inderdaad een optie, maar voor velen niet echt heel aantrekkelijk.

Als ik een los abbo moet nemen op Kabel TV bij Ziggo, in former-UPC gebied, dan ben ik bijna 20 euro in de maand kwijt voor 4 zenders in HD (waarvan ik er eentje nooit kijk) en de rest in SD.

Nee, ik ben voorlopig tevreden met NLZiet. Ik zit er nog wel over te denken om met een USB DVB-T2 tuner die ik nog heb, NPO 1, 2 en 3 en de regionalen in HD uit de lucht te plukken.
Ik zei ook in het uiterste geval ;-)

Heb het een tijdje gedaan. Kodi tvheadend client werkte prima.

Tot ik zag dat canal digitaal een android tv app heeft en je daar onafhankelijk van de internet provider tv af kan nemen.

Werkt ook prima en net wat goedkoper dan kabeltv. En nu ik weer bij Ziggo zit Ziggo go.

Ik hoor in mijn omgeving alleen maar geklaagd over IPTV eigenlijk over alle providers.

• Barre73
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:03
Freee!! schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:11:
[...]

Niet waar. Opnames zijn bij KPN nog vrij door te spoelen. Terugkijken via de gids alleen op NPO1, 2 en 3. En Fox en Discovery vreemd genoeg.

• Freee!!

Freee!!

Barre73 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:46:
[...]
Niet waar. Opnames zijn bij KPN nog vrij door te spoelen. Terugkijken via de gids alleen op NPO1, 2 en 3. En Fox en Discovery vreemd genoeg.
OK, als jij het zegt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Sakura_nl
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 17-04 18:47
Barre73 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:46:
[...]

Je zegt het precies goed "NOG" door te spoelen.
Dat ligt aan de oude contracten die kpn nog heeft vanuit de begintijd van de digitale tv.
Ook bij kpn gaat het binnen niet al te lange tijd verdwijnen.

• jorikc
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:28
danielschenk schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:41:
[...]

Hoe dan ook, ik vind dit nog steeds geen permanente oplossing, gezien het feit dat het internet nog steeds kan wegvallen en de 7581 geen updates meer krijgt (geen WPA3 bijv.).

[...]
Hij lijkt nog niet helemaal EoL:
downloads: AVM FRITZ!Box 7581 152.07.14

• Carnifex
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17-04 11:08
jorikc schreef op maandag 15 maart 2021 @ 22:50:
Beetje frustrerend wel: kaartje waar T-Mobile zelf glasvezel legt in Eindhoven is nogal grillig, ik woon in een hoekje waar het net niet beschikbaar komt. Maar die kabel ligt dus hemelsbreed zo'n 20m van mijn glasvezel modem
Kaartje van T-Mobile

De overburen hebben nu (of zeer binnenkort) al wel de mogelijkheid tot T-Mobile 1Gbit/s en krijgen dus binnenkort wel de mogelijkheid tot 1Gbit/s Freedom voor €49 ipv €84... Maar, ik moet wel eerlijk zijn: in dit flatgebouw (bj 2011) is al wel glasvezel sinds halverwege 2012 en zij krijgen het nu pas.

Ik had gehoopt dat Glasoperator ook wel even in "mijn" wijkkast wat extra apparatuur had kunnen plaatsen, maar het is natuurlijk echt een ander netwerk dan wat OnsNet Eindhoven/Reggefiber/KPN toen aangelegd heeft.

Zelfde kaartje met pijltje waar ik woon :'(
[Afbeelding]
Het lijkt mij dat T-Mobile (eerst) alleen de gebieden doet waar nog geen glas ligt. Op zich wel logisch, omdat het aantal nieuwe klanten dan natuurlijk het grootst is.
Ik hoop echter wel dat ze ook met de andere gebieden aan de slag gaan. Zit zelf in een ander gebied in Eindhoven (zuid-oost) en nu op glas van XS4ALL. Glas van freedom via KPN is relatief veel duurder en bovendien betaal je dan nog steeds indirect aan KPN. Terwijl je met freedom dat juist niet wil.

Weet iemand al meer over de rest van Eindhoven? De helpdesk van freedom kon me niet meer vertellen dan dat ik de nieuwsbrief in de gaten moet houden..

• Zjemm
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-04 14:39
Is reverse dns al volledig op eigen domein in te stellen? Of is het nog steeds connected.by.freedominter.net

Wil misschien wel een keer over naar freedom maar moet dan wel reverse dns hebben voor m’n mailserver

opensecure.nl

• jorikc
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:28
Via het online self-service portal kun je RDNS alleen met .connected.by.freedominter.net kiezen, maar er zijn in dit topic al een paar tweakers geweest voor wie Freedom het (handmatig) met een ander domein ingesteld heeft. Dus voor een overstap zou dat geen probleem moeten zijn, maar misschien handig om het wel nog even bevestigd te hebben vanuit Freedom voordat je bestelt :).

Zie bijvoorbeeld:
XingV in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"
en
GerkeP in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"

• Zjemm
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-04 14:39
Goeie, thanks ga ik doen

opensecure.nl

• msatter
  • Registratie: maart 2021
  • Niet online
Zjemm schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:29:
Is reverse dns al volledig op eigen domein in te stellen? Of is het nog steeds connected.by.freedominter.net

Wil misschien wel een keer over naar freedom maar moet dan wel reverse dns hebben voor m’n mailserver
Ik zit twee weken bij Freedom en geen probleem met het draaien van het standaard reverse DNS (PTR). Microsoft accepteert de door mij gezonden e-mail zonder morren. Zie hier geen toegevoegde waarde in persoonlijk reverse DNS naam anders dan Brein dat graag ziet.

Toevoeging: Als je IPv6 gebruikt dan gaat dat via de helpdesk aangezien de huidige instelling voor jouw gehele /48 bereik is en dat is niet correct voor het kunnen verzenden van mail.

[Voor 13% gewijzigd door msatter op 27-03-2021 13:34. Reden: IPv6 en correctie]

• danielschenk

danielschenk

Die zag ik inderdaad ook kort na mijn vorige post, ik krijg daar meteen melding van via MyFritz. Helaas alleen stabiliteitsverbeteringen voor een bepaald merk DSLAM chip die er in mijn geval niet in zit. Ik heb de update wel meteen geïnstalleerd, maar niet geheel onverwacht heb ik vanochtend al weer een uitval gehad.
mad-dog schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:11:
[...]

Freedom heeft mij in een antwoord laten weten dat dit juist een oudere versie is van de 7583. Gezien hij ook het verouderde ADSL2+ ondersteunt lijkt mij dit best aannemelijk.

Overigens lieten ze ook weten dat er door AVM momenteel weer aan een update wordt gewerkt voor de 7583. Ben benieuwd of dit verbeteringen zal brengen.

• mad-dog
danielschenk schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:16:
[...]

Die zag ik inderdaad ook kort na mijn vorige post, ik krijg daar meteen melding van via MyFritz. Helaas alleen stabiliteitsverbeteringen voor een bepaald merk DSLAM chip die er in mijn geval niet in zit. Ik heb de update wel meteen geïnstalleerd, maar niet geheel onverwacht heb ik vanochtend al weer een uitval gehad.
[...]

Freedom heeft mij in een antwoord laten weten dat dit juist een oudere versie is van de 7583. Gezien hij ook het verouderde ADSL2+ ondersteunt lijkt mij dit best aannemelijk.

Overigens lieten ze ook weten dat er door AVM momenteel weer aan een update wordt gewerkt voor de 7583. Ben benieuwd of dit verbeteringen zal brengen.
Dat hebben ze verkeerd, kijk maar eens goed naar de link, daar zie je dat het model die ik link uit 2021 komt. De gewone 7583 is van 2019.
ADSL2 ondersteunt het huidige model niet....

• ArisB
  • Laatst online: 00:19
Ik ga op 2 april over van XS4ALL naar Freedom maar begin me na de posts over de 7581 en 7583 toch wat zorgen te maken. Ik heb nu dus een 7581 en ben verbonden via VDSL met een snelheid van 60Mbit up, 215Mbit down op een afstand van 155m van de wijkcentrale. Ik zie in de log dat inderdaad de verbinding soms (enkele keer per maand) even weg valt en weer wordt opgezet, maar merk hier zelf vaak niets van.

Dat met de 7583 de snelheid wat lager uit zou vallen vind ik niet zo erg, echter zit ik niet zo te wachten op een onstabiele verbinding. Ik werk vanuit huis en het is juist de reden dat ik toentertijd van Ziggo naar XS4ALL ben overgestapt.

Ik heb inmiddels wel de 7583 en de tv-kastjes binnen en m'n handen jeuken om hem aan te sluiten om even te proberen. De 7583 zou ook gewoon met XS4ALL moeten werken, toch?

• tubejack
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 16-04 23:01
[b]ArisB in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"
Ik heb inmiddels wel de 7583 en de tv-kastjes binnen en m'n handen jeuken om hem aan te sluiten om even te proberen. De 7583 zou ook gewoon met XS4ALL moeten werken, toch?
Ja hoor die kun je zo aansluiten

• BushWhacker
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 17-04 16:31

BushWhacker

developer

ArisB schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:18:
Ik ga op 2 april over van XS4ALL naar Freedom maar begin me na de posts over de 7581 en 7583 toch wat zorgen te maken. Ik heb nu dus een 7581 en ben verbonden via VDSL met een snelheid van 60Mbit up, 215Mbit down op een afstand van 155m van de wijkcentrale. Ik zie in de log dat inderdaad de verbinding soms (enkele keer per maand) even weg valt en weer wordt opgezet, maar merk hier zelf vaak niets van.

Dat met de 7583 de snelheid wat lager uit zou vallen vind ik niet zo erg, echter zit ik niet zo te wachten op een onstabiele verbinding. Ik werk vanuit huis en het is juist de reden dat ik toentertijd van Ziggo naar XS4ALL ben overgestapt.

Als het goed is kun je de afstand tot de dslam zien in de 7581 webinterface.
Onder de 200m zou er geen probleem moeten zijn.

Maar... Je kunt ook gewoon de 7581 niet terugsturen.
Of een oudere FB terugsturen.
(Ik had nog een 7340 liggen en die heb ik teruggestuurd)

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - Pixel C - OnePlus 6 Midnight Black - Home Assistant

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TJR
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 17-04 16:24
Heb hier al sinds oktober 2020 een ticket over de 7583 uitstaan bij AVM en ook uitgebreid contact gehad destijds met XS4ALL. Na de overstap naar Freedom het probleem met de wegvallende internet verbinding weer bij hen aangekaart.

Hier zo'n 300m van de DSL centrale met een signal-to-noise ratio van 6 dB op de ene lijn en 5 dB op de andere lijn. Met de 7583 met FRITZ!OS 7.21 lag de verbinding er om de dag wel eens uit. Omdat alleen een handmatige herstart de verbinding weer up kon krijgen en hij ook wel eens 's nachts eruit klapte, haalde ik een uptime van minder dan 87%! Hier dus inmiddels maar een 7581 aangeschaft ook, sindsdien is de uptime 100% en de upload ook weer 20% sneller.

Zelf had ik een beetje ingezet op het omruilen via AVM naar de hardware revisie van de 7583, de 7583 VDSL, quote van AVM:
Het is AVM bekend dat een probleem kan optreden met de FRITZ!Box 7583 op een VDSL lijn, als de aansluiting meer als 1000 meter weg is van de DSL centrale.
Hiervoor is dan het model FRITZ!Box 7583 VDSL op de markt gekomen die dit probleem dan oplost. Dit is echter een geheel andere FRITZ!Box.
AVM stelt dat de normale, oude versie, 7583 het gewoon zou moeten doen in mijn situatie waarbij ik niet verder dan 1000 meter van de DSL centrale woon en dat ik de "schuld" bij de provider moet zoeken. Jammer genoeg kan Freedom niets doen bij een signal-to-noise ratio van 6 dB aangezien dat "niet slecht genoeg" is. Bovendien kenden ze bij Freedom deze hardware revisie/"geheel andere FRITZ!Box" nog niet toen ik hierover belde 2 weken geleden.

Aangezien ook Wifimedia, Coolbue en FritzShop.nl deze hardware revisie nog niet kunnen leveren op dit moment zijn we als pairbonding klanten voorlopig dus nog aangewezen op de EOL 7581 vrees ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17-04 18:51

slaay

Natuurbeleven.com

Carnifex schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:03:
[...]

Het lijkt mij dat T-Mobile (eerst) alleen de gebieden doet waar nog geen glas ligt. Op zich wel logisch, omdat het aantal nieuwe klanten dan natuurlijk het grootst is.
Ik hoop echter wel dat ze ook met de andere gebieden aan de slag gaan. Zit zelf in een ander gebied in Eindhoven (zuid-oost) en nu op glas van XS4ALL. Glas van freedom via KPN is relatief veel duurder en bovendien betaal je dan nog steeds indirect aan KPN. Terwijl je met freedom dat juist niet wil.

Weet iemand al meer over de rest van Eindhoven? De helpdesk van freedom kon me niet meer vertellen dan dat ik de nieuwsbrief in de gaten moet houden..
Ik heb hier sinds enkele weken glasvezel (T-Mobile) via het netwerk van T-Mobile (Eindhoven-Strijp) maar op basis van mijn postcode kan ik alleen VDSL aanvragen bij Freedom.
Op basis van dit bericht verwacht ik dat het nog wel hele tijd op zich zal laten wachten: https://freedom.nl/nieuws...vezelnetwerk-van-t-mobile

"Update (28-01-2021): De werkzaamheden zijn in volle gang voor Den Haag. De inschrijvingen zullen spoedig starten. Het daadwerkelijke leveren wordt verwacht in Q1/Q2."

Planning Q1/Q2 is wel heel ruim en over Eindhoven wordt (nog) niets vermeld.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mad-dog
TJR schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:45:
Heb hier al sinds oktober 2020 een ticket over de 7583 uitstaan bij AVM en ook uitgebreid contact gehad destijds met XS4ALL. Na de overstap naar Freedom het probleem met de wegvallende internet verbinding weer bij hen aangekaart.

Hier zo'n 300m van de DSL centrale met een signal-to-noise ratio van 6 dB op de ene lijn en 5 dB op de andere lijn. Met de 7583 met FRITZ!OS 7.21 lag de verbinding er om de dag wel eens uit. Omdat alleen een handmatige herstart de verbinding weer up kon krijgen en hij ook wel eens 's nachts eruit klapte, haalde ik een uptime van minder dan 87%! Hier dus inmiddels maar een 7581 aangeschaft ook, sindsdien is de uptime 100% en de upload ook weer 20% sneller.

Zelf had ik een beetje ingezet op het omruilen via AVM naar de hardware revisie van de 7583, de 7583 VDSL, quote van AVM:

[...]

AVM stelt dat de normale, oude versie, 7583 het gewoon zou moeten doen in mijn situatie waarbij ik niet verder dan 1000 meter van de DSL centrale woon en dat ik de "schuld" bij de provider moet zoeken. Jammer genoeg kan Freedom niets doen bij een signal-to-noise ratio van 6 dB aangezien dat "niet slecht genoeg" is. Bovendien kenden ze bij Freedom deze hardware revisie/"geheel andere FRITZ!Box" nog niet toen ik hierover belde 2 weken geleden.

Aangezien ook Wifimedia, Coolbue en FritzShop.nl deze hardware revisie nog niet kunnen leveren op dit moment zijn we als pairbonding klanten voorlopig dus nog aangewezen op de EOL 7581 vrees ik.
Ik zou het eerder op 800m houden bij VDSL en 200m bij VVDSL

• TJR
mad-dog schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:52:
[...]
Ik zou het eerder op 800m houden bij VDSL en 200m bij VVDSL
Wat bedoel je precies daarmee? Dat een Vectored VDSL verbinding niet langer dan 200m mag zijn bij versie 1 van de 7583?

• mad-dog
TJR schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:03:
[...]

Wat bedoel je precies daarmee? Dat een Vectored VDSL verbinding niet langer dan 200m mag zijn bij versie 1 van de 7583?
In geval van pairbonding wel ja

• TJR
Ongeacht welk modem? Dan is het wel weer vreemd dat providers dit wel aan mij verkopen en AVM ook zegt dat het perfect zou moeten werken. Hun letterlijke woorden zijn:
U bent niet ver weg van de DSL centrale en hier moet de recente FRITZ!Box 7583 dan ook keurig werken zoals nu ook met de FRITZ!Box 7581.
Beetje apart als de praktijk, voor jou en mij dan iets anders zegt en beide kanten daar niets mee doen.

• mad-dog
TJR schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:33:
Ongeacht welk modem? Dan is het wel weer vreemd dat providers dit wel aan mij verkopen en AVM ook zegt dat het perfect zou moeten werken. Hun letterlijke woorden zijn:

[...]

Beetje apart als de praktijk, voor jou en mij dan iets anders zegt en beide kanten daar niets mee doen.
Dan vertellen ze niet de hele waarheid. De 7581 werkt best redelijk als modem zijnde, echter loopt de 5GHz-band hierbij spontaan vast.

Ik zou bij Freedom vragen of ze for the time being een 7590 kunnen sturen. Dan werk je weliswaar op halve snelheid, maar zou je geen stabiliteitsissues moeten hebben. Het simpelweg afkoppelen van 1 aderpaar op de 7583 heeft geen zin

• TJR
De 7590 was destijds bij XS4ALL inderdaad ook de oplossing die ze voorstelden. Maar als ik mag kiezen tussen slecht wifi met een veel snelere internetverbinding (7581) en fijn wifi maar trage internetverbinding (7590) terwijl ik voor 2 keer zo snel betaal, dan kies ik de eerste optie.

Blijf het apart vinden dat er op dit moment dus eigenlijk geen ondersteund pairbonding modem is waar de providers achter staan. Lijkt me dat er vanuit de providers toch ook wat druk zou moeten worden uitgeoefend nu de 7583 voor pairbonded verbindingen echt een flop is gebleken en de 7581 straks in mei al een jaar EOL is.

• BetelgeuseFive
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 03-04 09:49
ArisB schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:18:

Weet je zeker dat deze gegevens kloppen ?
Ik heb geen pair bonding en met mijn FB7590 (197m van de centrale) haal ik:

DSL Central Exchange
↓Receive direction: 217,54 Mbit/s
↑Send direction: 33,03 Mbit/s

Die 60Mbit up begrijp ik, maar hoor jij met pair bonding ook niet de dubbele download snelheid te halen ?
Gezien het feit dat jij dichter bij de centrale zit lijkt het mij dat jij, zelfs zonder pair bonding, minstens dezelfde snelheid moet kunnen halen die ik heb. De vraag is alleen of de af en toe wegvallende verbinding te maken heeft met een slechte koperlijn (of aansluiting).
Wat snelheid betreft lijkt het dat in jouw geval alleen de upload significant beter is.
Ik heb overigens zeer tevreden over de FB7590 (van Freedom), een hele vooruitgang t.o.v. de FB7581 die ik had van XS4ALL (de DSL was prima, maar de WIFI van de 7581 is ruk).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mad-dog
BetelgeuseFive schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:34:
[...]

DSL Central Exchange

Die 60Mbit up begrijp ik, maar hoor jij met pair bonding ook niet de dubbele download snelheid te halen ?
Gezien het feit dat jij dichter bij de centrale zit lijkt het mij dat jij, zelfs zonder pair bonding, minstens dezelfde snelheid moet kunnen halen die ik heb. De vraag is alleen of de af en toe wegvallende verbinding te maken heeft met een slechte koperlijn (of aansluiting).
Wat snelheid betreft lijkt het dat in jouw geval alleen de upload significant beter is.
Ik heb overigens zeer tevreden over de FB7590 (van Freedom), een hele vooruitgang t.o.v. de FB7581 die ik had van XS4ALL (de DSL was prima, maar de WIFI van de 7581 is ruk).
Jij hebt VPLUS, hij BVVDSL(2x 100/30)

• ArisB
BetelgeuseFive schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:34:
[...]

DSL Central Exchange

Ja, de gegevens kloppen:
Throughput: ​↓ 215,5 Mbit/s ↑ 66,1 Mbit/s

Ik kreeg t modem overigens niet werkend, er werkte maar 1 aderpaar maar kreeg daarover geen ip-adres. Ik ga t vrijdag nog een poging geven.

• TJR
ArisB schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:58:
[...]Ja, de gegevens kloppen:
Throughput: ​↓ 215,5 Mbit/s ↑ 66,1 Mbit/s

Ik kreeg t modem overigens niet werkend, er werkte maar 1 aderpaar maar kreeg daarover geen ip-adres. Ik ga t vrijdag nog een poging geven.
Ik heb ook BVVDSL en haal ongeveer dezelfde snelheden hier maar zou je adviseren ver weg te blijven van de 7583 en desnoods een extra accesspoint te kopen voor het wifi.

• jurry
De 7583 werkt prima als extra accesspoint (en switch en ATA voor VoIP) wanneer je deze als volgt configureert op Internet > Account Information > Internet Connection en de volgende opties kiest:
  • Connection to an external modem or router
  • Share existing internet connection in the network (Mesh Wi-Fi / IP client mode)

• mad-dog
jurry schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 07:58:
De 7583 werkt prima als extra accesspoint (en switch en ATA voor VoIP) wanneer je deze als volgt configureert op Internet > Account Information > Internet Connection en de volgende opties kiest:
  • Connection to an external modem or router
  • Share existing internet connection in the network (Mesh Wi-Fi / IP client mode)
Wat is er nuttig aan deze info? Dat kan met elke niet-dichtgetimmerde (modem)router

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EnigmA-X
mad-dog schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:27:
[...]

Wat is er nuttig aan deze info? Dat kan met elke niet-dichtgetimmerde (modem)router
Ik vermoed dat @jurry reageert op de post van @TJR , waarin gesuggereerd wordt dat het wifi deel van de 7583 niet goed is (en daarvoor een extra AP aan te schaffen)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TJR
EnigmA-X schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:37:
[...]Ik vermoed dat @jurry reageert op de post van @TJR , waarin gesuggereerd wordt dat het wifi deel van de 7583 niet goed is (en daarvoor een extra AP aan te schaffen)
Hmm misschien niet duidelijk geweest maar mijn post ging juist over het wifi deel van de 7581 vergeleken met de 7590 waarbij de laatste duidelijk veel beter presteert op dat gebied, wat ook niet zo gek is als je naar de specs kijkt:

75811300 Mbps+450 Mbpsa b g n acMIMO: 2x 3x3
7590 1733 Mbps+800 Mbps a b g n ac ac2MIMO: MU 2x 4x4

• Ynnoz
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 12-04 15:49
Ik heb nu een jaar de 7583 en ben heel tevreden. Volgens de interface heb ik 207 Mbit down en 60.4 Mbit up. Ik ben een bvvdsl verbinding. Via WiFi (5 Ghz) zit ik altijd boven de 160 Mbps download. De Fritz staat in de meterkast, laptop in de woonkamer. Op de 1e etage heb ik nog een Fritz repeater (mesh).

[Voor 15% gewijzigd door Ynnoz op 30-03-2021 18:20]

• mad-dog
Ynnoz schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:07:
Ik heb nu een jaar de 7583 en ben heel tevreden. Volgens de interface heb ik 207 Mbit down en 60.4 Mbit up. Ik ben een bvvdsl verbinding. Via WiFi (5 Ghz) zit ik altijd boven de 160 Mbps download. De Fritz staat in de meterkast, laptop in de woonkamer. Op de 1e etage heb ik nog een Fritz repeater (mesh).
Dan ziet je vermoedelijk op niet meer dan 200m van de straatkast

• ollie1965
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 16-04 16:46

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Tja, voor sommige klanten wordt het wel een "splash and dash" nu om voor 1 oktober weg te zijn bij XS4ALL
...................
De ontmanteling van XS4ALL is tot onze grote verrassing op stiekeme wijze begonnen: meerdere klanten hebben een e-mail gehad waarin staat dat alle hosting bij XS4ALL per 1 oktober wordt opgeheven. Opvallend genoeg is dit nog niet breed bekend gemaakt door KPN: tal van klanten hebben de mail nog niet gehad, er is geen aankondiging te zien op xs4all.nl en op xs4all.nl/hosting staan nog steeds de opties voor verschillende pakketten om websites en databases bij XS4ALL te hosten. Klanten die al wel een mail hebben gehad eind maart worden verwezen naar een andere site, xs4all.nl/hostingdiensten, waarop valt te lezen dat alle hosting per 1 oktober verdwijnt.

Meerdere XS4ALL-klanten hebben ons laten weten erg geschrokken te zijn van de aankondiging. ‘Er was ons door KPN beloofd dat er niets zou veranderen als XS4ALL zou worden opgeheven, nu blijkt echter dat nota bene álle hosting verdwijnt,’ aldus bijvoorbeeld XS4ALL-klant Jim van de Zon. Maximo Ibarra, de voormalig CEO van KPN, had eerder op een aandeelhoudersvergadering van KPN aan bezorgde XS4ALL-klanten expliciet en herhaaldelijk laten weten dat er niets voor hen zou veranderen. “Nothing will change,” zei hij toen. Hij voegde zelfs toe: “Nothing means nothing”. Dat moeten we kennelijk letterlijk nemen, dat zijn belofte niets betekent,’ aldus Jim.

...........................
Bron: https://xs4allmoetblijven.nl/nieuws/

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En met de recente overnamegolf van kleine(re) hosters door de grote jongens:

Overnames en prijsstijgingen webhosting bedrijven

https://tweakers.net/zoeken/?keyword=overname+hosting

wordt de feitelijke keuze steeds kleiner en beperkter.
Rupsje-nooit-genoeg slaapt nooit... :|

Mooie Plaatjes   

• mad-dog
ollie1965 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:14:
Tja, voor sommige klanten wordt het wel een "splash and dash" nu om voor 1 oktober weg te zijn bij XS4ALL

[...]

Bron: https://xs4allmoetblijven.nl/nieuws/
Het is gewoon verkapte reclame voor Freedom.
Hoezo actiecomité XS4ALL moet blijven, terwijl het inmiddels al een jaar duidelijk is dat dit niet gaat gebeuren. Hosting stond al jaren op een laag pitje, waarbij de tarieven ook totaal niet interessant waren.

Kosten XS4ALL domeinregistratie per jaar: 36 euro
Bij andere partijen kost dit een fractie.
Om over de kosten van hosting het nog niet te hebben. Er zullen echt heel weinig mensen rouwig om zijn. Elke hosting klant krijgt aanbod om over te stappen naar Argeweb, inclusief overzetten website-content

[Voor 22% gewijzigd door mad-dog op 31-03-2021 11:51]

• ollie1965
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 16-04 16:46

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

mad-dog schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:42:
[...]

Het is gewoon verkapte reclame voor Freedom.
Hoezo actiecomité XS4ALL moet blijven, terwijl het inmiddels al een jaar duidelijk is dat dit niet gaat gebeuren. Hosting stond al jaren op een laag pitje, waarbij de tarieven ook totaal niet interessant waren.
Zeker is het reclame, maar het ging mij meer om het feit dat mensen die eerder op de belofte van de CEO van KPN afgingen (er verandert niets) zich nu wel moeten haasten om ergens anders hosting te vinden.

En soms zijn tarieven voor sommige personen niet het enige wat iemand overhaalt om ergens iets onder te brengen.
Persoonlijk betaal ik voor veel dingen (veel) meer dan de gebruikelijk "kiloknaller" gedachte van de gemiddelde Nederlander (die niet bestaat ;) ).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ArisB
Om nog even terug te komen op m'n eerdere post. Sinds vanmorgen over op Freedom. FB7583 aangesloten en had binnen een paar minuten verbinding op beide lijnen. Snelheid is goed: ↓ 213,8 Mbit/s ↑ 66,1 Mbit/s.

Tot dusver alles prima d:)b

• TJR
ArisB schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:26:
Om nog even terug te komen op m'n eerdere post. Sinds vanmorgen over op Freedom. FB7583 aangesloten en had binnen een paar minuten verbinding op beide lijnen. Snelheid is goed: ↓ 213,8 Mbit/s ↑ 66,1 Mbit/s.
Spannend! Hoelang zijn jouw lijnen en wat is de Signal-to-noise ratio op de lijnen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jurry
Grappig, sinds de nieuwe firmware voor de 7581 zie ik deze melding na het opzetten van de verbinding. De verbinding is sinds de reboot voor de nieuwe firmware perfect stabiel. Het snelheidsverlies door de gedetecteerde aftakking is acceptabel. :)
01.01.70 00:04:47 The quality of the signal on the DSL line 2 is being impaired by incorrect cabling. Please make sure that your line does not include any branching or multi-distributors. The branch is 4886 meters long. It is impairing the transmission rate by around 10 kbit/s.
01.01.70 00:04:47 The quality of the signal on the DSL line 1 is being impaired by incorrect cabling. Please make sure that your line does not include any branching or multi-distributors. The branch is 5308 meters long. It is impairing the transmission rate by around 10 kbit/s.
Overigens is de lengte van de beide aderparen op de pagina Negotiated Connection Properties slechts 293m en 287m.

(Verder zit de bug er nog steeds in dat de NTP client niet via LAN een NTP server kan bereiken dus vandaar 1 januari 1970.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArisB
TJR schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:42:
[...]

Spannend! Hoelang zijn jouw lijnen en wat is de Signal-to-noise ratio op de lijnen?
Volgens de FB
Lijn 1: 182m, receive 5dB, send 6dB.
Lijn 2: 181m, receive 5dB, send 7dB.

• HoleinOne
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17-04 18:23
jurry schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:32:
Grappig, sinds de nieuwe firmware voor de 7581 zie ik deze melding na het opzetten van de verbinding. De verbinding is sinds de reboot voor de nieuwe firmware perfect stabiel. Het snelheidsverlies door de gedetecteerde aftakking is acceptabel. :)

[...]

Overigens is de lengte van de beide aderparen op de pagina Negotiated Connection Properties slechts 293m en 287m.

(Verder zit de bug er nog steeds in dat de NTP client niet via LAN een NTP server kan bereiken dus vandaar 1 januari 1970.)
Ik vermoed een aftakking op de dsl lijnen. Misschien een aftakking op je hoofdaansluiting naar een 2e aansluitpunt, mogelijk een slaapkamer of doorgelust naar de huiskamer als het modem in de meterkast staat.

• jurry
HoleinOne schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 00:42:
Ik vermoed een aftakking op de dsl lijnen. Misschien een aftakking op je hoofdaansluiting naar een 2e aansluitpunt, mogelijk een slaapkamer of doorgelust naar de huiskamer als het modem in de meterkast staat.
Destijds waren de aansluitpunten hier voorbereid op ISDN waarbij je een kleine ISDN centrale in de meterkast zou plaatsen dus gelukkig geen aftakkingen. De Fritz!Box zit met ongeveer 1 meter flexibele UTP kabel direct aangesloten op het ISRA punt. Uiteraard wel de 2 aderparen, binnenste blauw en buitenste groen voor de RJ11 connector aan de F!B kant, gebruikt van de UTP kabel op advies van een KPN monteur. Ik was er eerst vanuit gegaan dat je juist geen gedraaide aderparen moest gebruiken zoals bij de NORM88 kabel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 01:14
Zijn er meer die vandaag last hebben van DNS-problemen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DatKanVeiliger
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 17-04 16:26
dennistd schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:18:
Ja, op dit moment. Freedom.nl is (via 4g) ook onbereikbaar. Ongeveer een week geleden ook een soortgelijke korte storing gehad. Was binnen 10 min hersteld. Gek genoeg meldt Freedom de storingen niet.

// Edit: En het werkt weer. Is er eigenlijk een officieel kanaal voor het melden van storingen, buiten de community?

[Voor 13% gewijzigd door DatKanVeiliger op 06-04-2021 22:26]

• TR1969
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 00:00
dennistd schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:18:
Gaat hier vanavond niet lekker. Nu ook geen internet

Edit. Springt er net weer op

• ignitem
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 17-04 02:08
Inderdaad DNS problemen. Andere DNS servers werken wel.
Nu werkt het overigens wel weer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20:59
Ook vandaag is het weer regelmatig mis. Soms zijn er problemen met de DNS, maar ook vaak valt de DSL verbinding weg. Gisteren viel de verbinding 6 keer weg, vandaag is tot nu toe de verbinding ook al 6 keer weggevallen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
07.04.21 10:57:36 IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: xxxx:xxxx:xxx::/48
07.04.21 10:57:36 IPv6 internet connection established successfully. IP address: xxxx:xxxx:xxx::x
07.04.21 10:57:35 Internet connection established successfully. IP address: xx.xxx.xxx.xxx, DNS server: 185.93.175.43 and 185.232.98.76, gateway: 185.93.175.225, broadband PoP: asd-itxams9-rtr2.cambrium.net
07.04.21 10:57:31 DSL is available (DSL synchronized with 103242/32396 kbit/s).
07.04.21 10:56:29 DSL synchronization starting (training).
07.04.21 10:56:15 Timeout during PPP negotiation.
07.04.21 10:56:14 IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid.
07.04.21 10:56:14 Internet connection cleared.
07.04.21 10:56:10 DSL not responding (no DSL synchronization).

En tijdens het submitten van deze post was de verbinding net weer uitgevallen, dus inmiddels is het 7 keer vandaag een weggevallen verbinding :'(

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eymey
Hier (Almere, glasvezel, coanet) vooralsnog nergens last van :).

Maar heb een poosje terug ook de DNS / DoT servers van Freedom uit m'n upstream-lijst in OPNSense verwijderd omdat deze toen ook geregeld hikten. Dus "unbound" op m'n OPNSense bak draait nu zelf als resolver .

De verbinding zelf lijkt verder stabiel (nog geen hiccups op de VPN-verbinding met werk gehad)

[Voor 14% gewijzigd door eymey op 07-04-2021 11:19]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ik gebruik ook al enige tijd unbound en zie eerlijk gezegd geen reden meer om andere resolvers te gebruiken.

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun

• Freee!!

Freee!!

eymey schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:18:
Hier (Almere, glasvezel, coanet) vooralsnog nergens last van :).

Maar heb een poosje terug ook de DNS / DoT servers van Freedom uit m'n upstream-lijst in OPNSense verwijderd omdat deze toen ook geregeld hikten. Dus "unbound" op m'n OPNSense bak draait nu zelf als resolver .

De verbinding zelf lijkt verder stabiel (nog geen hiccups op de VPN-verbinding met werk gehad)
Zr40 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:20:
Ik gebruik ook al enige tijd unbound en zie eerlijk gezegd geen reden meer om andere resolvers te gebruiken.
offtopic:
Ik zou er ook nog even een Pi-Hole tussen gooien.

Pagina: 1 ... 33 34 35 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True