Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• raymonvdm
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 12-04 14:55
Mijn Freedom verbinding lijkt het niet meer te doen. PPPOE werkt, krijg een ip maar vanuit de wereld stopt een traceroute

Hmmm inmiddels werkt het wel weer ... andere lijn was ook weg, en bij deze geven we KPN de schuld omdat ze iets gedaan hebben met de DSLAM O-) vannacht, maar m`n pppoe kwam niet werkend terug. Lijkt dus niet aan Freedom te liggen.

[Voor 51% gewijzigd door raymonvdm op 01-02-2021 17:57]

• .oisyn
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17-04 18:52

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

Hier komt momenteel alleen Ned1 door via de smart tv app. Dit probleem heb ik nog niet eerder gezien.

.edit: ah kijk aan, nu is alles stuk, ook de mobiele app.

[Voor 23% gewijzigd door .oisyn op 03-02-2021 00:27]

You see, killbots have a preset kill limit. Knowing their weakness, I sent wave after wave of my own men at them until they reached their limit and shut down. Kif, show them the medal I won.

• jgelauff
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 22:45
ik zie in de nieuwe mijnfreedom omgeving de mogelijkheid een website aan te maken onder je eigen (mail) domein.

[Voor 78% gewijzigd door jgelauff op 05-02-2021 22:12]

• Vyps
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:53
jgelauff schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:53:
ik zie in de nieuwe mijnfreedom omgeving de mogelijkheid een website aan te maken onder je eigen (mail) domein.
Dan hoop ik dat ze binnenkort ook andere domein extensies gaan ondersteunen dan .nl. Heb zelf een .nu domein op dit moment waarvan ik de nameserver nu ergens anders moet inregelen, mail voor dat domein loopt wel gewoon via freedom, dat wel.

Edit: ze hebben inderdaad wat toegevoegd. Hoop dat ze ook iets van SFTP gaan doen behalve het uploaden van een zip-bestand/template/online editor :)

[Voor 13% gewijzigd door Vyps op 06-02-2021 01:00]

• silverball
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 17-04 10:56

silverball

De wagen voor moderne mensen

Noob question:

Ik ben van plan, in mijn eerste woning, internet bij freedom af te sluiten. Nu staat er tijdens het afsluiten dat ik bij glasvezel altijd een monteur moet laten komen omdat "schade aan glasvezel erg duur is". Kan ik niet gewoon zelf mijn WAN poort van m'n router op de genexis media converter aansluiten of moet hier perse een nieuwe voor komen ? Sterker nog, mag deze genexis überhaupt weggehaald worden ?

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Die media converter hoeft niet vervangen te worden. Er is op dat niveau geen verschil tussen providers op dezelfde aansluiting.

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun

• silverball

silverball

Tnx! Maar wat moet die monteur dan verder gaan doen als ik mijn eigen modem ga gebruiken?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Vrij weinig :) Heb je geen keuze om geen monteur te laten komen?

• jorikc
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:28
Sterker nog, als je kiest voor eigen modem/router, dan kun je toch helemaal geen monteur laten komen?

• Barre73
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:03
silverball schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:03:
Noob question:

Ik ben van plan, in mijn eerste woning, internet bij freedom af te sluiten. Nu staat er tijdens het afsluiten dat ik bij glasvezel altijd een monteur moet laten komen omdat "schade aan glasvezel erg duur is". Kan ik niet gewoon zelf mijn WAN poort van m'n router op de genexis media converter aansluiten of moet hier perse een nieuwe voor komen ? Sterker nog, mag deze genexis überhaupt weggehaald worden ?
Weet je 100% zeker dat er een mediaconverter op de FTU zit? Die dan dus nog van de vorige bewoner is neem ik aan?
Uit je vraag maak ik op dat je het verschil niet kent tussen de FTU en de NTU (mediaconverter). Is ook niet erg maar om de vraag goed te beantwoorden is het handig te weten over welk (deel van het) apparaat we het hebben.

Check anders even mijn post hier. En daarna aangeven wat jij bedoelt met de Genexis mediaconverter.

• HoleinOne
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17-04 18:23
silverball schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:03:
Noob question:
mag deze genexis überhaupt weggehaald worden ?
Dat mag de monteur zeker doen. Hij kan ook een fysieke controle doen om de status van de aansluiting te controleren en eventueel een controle doen op de kwaliteit van de aansluiting. Ook zal hij controleren of de verbinding idd de nieuwe verbinding is en het modem de juiste firmware heeft. Daarnaast is een wifi test op 2 plaatsen wat de monteur ook kan doen. Dit om eventueel een goed advies te kunnen geven. Lang niet iedereen weet wat de waarden moeten zijn die in het modem te vinden zijn. Met een glasvezel kan er een verstoring door een klein stofje al een slechtere verbinding zijn. Dit wordt demping genoemd. Die moet bepaalde waarden hebben om goed te werken. Meestal gaat dat wel goed gelukkig. In ieder geval vele malen beter dan bij xdsl verbindingen. De Fritz box kan die waarde mooi laten zien.

• TR1969
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 00:00
Met een dag vertraging (door alle sneeuwperikelen) vandaag aangesloten op Freedom Internet (dsl) met een mooie snelheid van 201/30 (via speedtest met macbook op TP link M4), prima alternatief zo voor Ziggo hoop ik.
TV zal misschien wel even wennen worden, nog even afwachten of ik via de decoder ga kijken of via de tv app, maar alles werkt :)

• silverball

silverball

Barre73 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:13:
[...]

Weet je 100% zeker dat er een mediaconverter op de FTU zit? Die dan dus nog van de vorige bewoner is neem ik aan?
Uit je vraag maak ik op dat je het verschil niet kent tussen de FTU en de NTU (mediaconverter). Is ook niet erg maar om de vraag goed te beantwoorden is het handig te weten over welk (deel van het) apparaat we het hebben.

Check anders even mijn post hier. En daarna aangeven wat jij bedoelt met de Genexis mediaconverter.
Bedankt voor je post, dat is helder nu. Ik heb een mediaconverter/NTU nodig, deze mist.
Nu zie ik eigenlijk door de bomen het bos niet; kan ik hiervoor een standaard mediaconverter aanschaffen zoals TP-Link MC200CM of moet ik speciaal het bovenstuk voor de GN02 hebben ? Ik kan niet 1 2 3 vinden waar ik deze kan aanschaffen.

• Barre73
silverball schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:07:
[...]

Bedankt voor je post, dat is helder nu. Ik heb een mediaconverter/NTU nodig, deze mist.
Nu zie ik eigenlijk door de bomen het bos niet; kan ik hiervoor een standaard mediaconverter aanschaffen zoals TP-Link MC200CM of moet ik speciaal het bovenstuk voor de GN02 hebben ? Ik kan niet 1 2 3 vinden waar ik deze kan aanschaffen.
Deze behoor je van je provider te krijgen . Dat zit in de prijs. Dus Freedom bellen...

• TR1969
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 00:00
Barre73 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:48:
[...]

Deze behoor je van je provider te krijgen . Dat zit in de prijs. Dus Freedom bellen...
Als ik het goed lees is is Silverball van plan glasvezel internet te gaan nemen in zijn nieuwe huis en heeft hij nog niets afgesloten (en ontvangen) van Freedom of een andere aanbieder.

• silverball

silverball

TR1969 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:14:
[...]

Als ik het goed lees is is Silverball van plan glasvezel internet te gaan nemen in zijn nieuwe huis en heeft hij nog niets afgesloten (en ontvangen) van Freedom of een andere aanbieder.
Ik zou graag freedom afsluiten inderdaad. Ik wil graag mijn eigen OpenWrt modem gebruiken en daarvoor moet ik volgens de freedom afsluiten wizard "zelf zorgen voor een werkende mediaconverter/NTU".

Maar bedankt voor het meedenken in ieder geval. Ik had de vraag vorige week ook bij de helpdesk neergelegd, wellicht dat die er nog antwoord op gaan geven. De helpdesk schijnt nogal onderbezet te zijn, en ik ben een beetje ongeduldig :P

[Voor 26% gewijzigd door silverball op 10-02-2021 17:20]

• VHware
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 08:10
Als je modem zelf geen SFP-poort heeft, heb je een mediaconverter naar koper (RJ45) nodig. Als je modem een SFP-poort heeft is een SFP-module voor single mode fiber voldoende.

Specificaties om rekening mee te houden met het uitzoeken van eigen apparatuur voor de glasvezelverbinding:
1Gbit (1000Base-BX-10-U)
SFP specificaties: TX 1310 nm , RX 1490/1550 nm
Type Fiber: singlemode Fiber (9/125) met SC/PC connector (blauw) of SC/APC (groen)

• .oisyn
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17-04 18:52

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

^^^ Ik heb daarvoor dit besteld toen ik nog bij xs4all zat:

SFP module: https://www.fs.com/products/75335.html
LC/UPC to SC/UPC patch cable: https://www.fs.com/products/42284.html
SC/UPC female-female koppelstukje: https://www.fs.com/products/48488.html

Ik heb de patch cover, die door de xs4all monteur was geinstalleerd, lekker laten zitten en de patch cable met het koppelstukje op de pigtail geprikt die uit de patch cover kwam.

You see, killbots have a preset kill limit. Knowing their weakness, I sent wave after wave of my own men at them until they reached their limit and shut down. Kif, show them the medal I won.

• Barre73
Bijzonder dat Freedom dit zo toestaat. Tweak levert minimaal wel de NTU (mediaconverter). Zeker bij de GN-02 FTU van Silverball is dit niet echt makkelijk om een glaskabeltje op de connector te patchen en dan in een losse mediaconverter te prikken.

• silverball

silverball

Barre73 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:53:
Bijzonder dat Freedom dit zo toestaat. Tweak levert minimaal wel de NTU (mediaconverter). Zeker bij de GN-02 FTU van Silverball is dit niet echt makkelijk om een glaskabeltje op de connector te patchen en dan in een losse mediaconverter te prikken.
Ik verwacht/hoop dan ook wel dat de monteur dit doet.

edit
Nog mooier ; ik zie dat in mijn genexis zit al een losse "Draytek SC SFP BiDi" module aangesloten zit. Dan hoef ik alleen nog een SFP module op de kop te tikken!

[Voor 17% gewijzigd door silverball op 10-02-2021 18:32]

• silverball

silverball

Ik verwacht/hoop dan ook wel dat de monteur dit doet.

edit
Nog mooier ; ik zie dat in mijn genexis al een los hangende "Draytek SC SFP BiDi" module aangesloten zit. Dan hoef ik alleen nog een SFP module op de kop te tikken!

Excuus voor de vervuiling, zit een beetje te emmeren op mijn mobieltje, vaste pc is nog niet verhuisd.

[Voor 39% gewijzigd door silverball op 10-02-2021 18:43]

• Gitarist
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Ik heb nu precies twee weken internet en TV via Freedom (glasvezel).

Met internet zijn m'n ervaringen louter positief. Qua snelheid ben ik erop vooruit gegaan en ik ben erg te spreken over het meegeleverde modem/router (Fritz!box), vooral in vergelijking met de Experiabox v10. De Fritz!box is beter te managen dan de Experiabox en dat spreekt mij erg aan.

Ook de Freedom community is behulpzaam en het is fijn om te zien dat daar (en ook hier) Freedom medewerkers actief meedoen en open en eerlijk (lijken te) reageren. Een verademing t.o.v. KPN.

Waar ik echter wél wat te klagen heb, is de Amina tv-ontvanger. Ik dacht dat het niet slechter kon dan de Arris die KPN meelevert, maar die Amina is toch echt wel beduidend slechter.

Ik heb in de twee weken dat ik de Amina heb al vier keer de stroom eraf moeten halen, omdat hij was "vastgelopen". Dat gebeurde dan als ik de ontvanger aanzette (vanuit standby). De ontvanger ging dan niet aan, maar toonde eerst een seconde zwart beeld, dan een seconde "ruis", gevolgd door een seconde blauw beeld en dat riedeltje telkens opnieuw. De knoppen op de ab werken dan niet. Het enige dat werkt is de stroom eraf en het ding na enkele seconden opnieuw laten starten. Daarna werkt het weer goed.

Verder vind ik dat het menu en gids veel minder goed is 'uitgedacht' dan in de Arris. Er ontbreken een paar handigheidjes die er bij KPN wel zijn. Ook het terugkijken en spoelen gaat minder vloeiend op de een of andere manier.
(de voorgaande alinea is waarschijnlijk niet Freedom aan te rekenen, maar Canal Digitaal/Amina).

De Canal Digitaal app werkt op iOS/iPad OS echter prima en ook de webomgeving is dik in orde.

Dus: ik ben an sich blij dat ik ben overgestapt, maar er zijn nog wel wat kinderziektes die opgelost moeten worden.

• Dangulus
  • Registratie: september 2016
  • Niet online
Gisteren glasvezel aangesloten in de meterkast (KPN Netwerk).
Maar bij de postcode-check zie ik alleen DSL.

Neem aan dat dit komt door de gpon aansluiting en dat dit er voorlopig nog niet in zit?
Of ben ik te ongeduldig?

• Barre73
Dangulus schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:44:
Gisteren glasvezel aangesloten in de meterkast (KPN Netwerk).
Maar bij de postcode-check zie ik alleen DSL.

Neem aan dat dit komt door de gpon aansluiting en dat dit er voorlopig nog niet in zit?
Of ben ik te ongeduldig?
Jij kan niet weten of je GPON hebt want dat zie je niet aan je FTU.
Daarnaast kan het zomaar een paar dagen duren voordat je aansluiting gereed en zichtbaar is bij providers.

Dus indien over een paar dagen wel bestelbaar bij KPN en niet bij Freedom: ja, dan is het GPON.
Overigens las ik hier ergens dat dit er wel degelijk op korte termijn aan kwam bij Freedom.

• Dangulus
  • Niet online
Helder, te ongeduldig dus.
Even afwachten dan maar, misschien is er ondertussen ook wel nieuws van Freedom.

• MetalfanBlackness
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 17:40

MetalfanBlackness

bit.ly/2hfd6Gb

Dangulus schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:57:
Helder, te ongeduldig dus.
Even afwachten dan maar, misschien is er ondertussen ook wel nieuws van Freedom.
Als je deze check doet er nog niets van glasvezel ziet dan is de kans klein dat Freedom gaat weten dat je glasvezel (via KPN) hebt:
https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search

Have fun reading this :)

• Dangulus
  • Niet online
Dank voor de link, gelijk gekeken en FttH beschikbaar.
Aan de ene kant mooi maar de kans dat Freedom het wel gaat zien is weer kleiner.

• MetalfanBlackness

MetalfanBlackness

bit.ly/2hfd6Gb

Dangulus schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 08:42:
Dank voor de link, gelijk gekeken en FttH beschikbaar.
Aan de ene kant mooi maar de kans dat Freedom het wel gaat zien is weer kleiner.
Dan heb ik het verkeerd gezegd, als het daar niet staat weten ze het in ieder geval nog niet, als het daar wel staat, dan kan het zijn dat ze het in de nu of in de toekomst wel komen te weten.

• Dangulus
  • Niet online
Oké, positief blijven dan maar.

• BetelgeuseFive
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 03-04 09:49
Na bijna 25 jaar (op 1 maand na) bij XS4ALL vandaag overgestapt naar Freedom.
Zaterdag al mijn nieuwe modem (FB 7590) geinstalleerd (hele vooruitgang t.o.v. de FB 7581 die ik had van XS4ALL: de WiFi daarvan is behoorlijk ruk) en vanochtend is de verbinding overgezet:

24.02.21 09:37:52 DSL is available (DSL synchronized with 118989/28218 kbit/s).
24.02.21 09:36:42 DSL synchronization starting (training).
24.02.21 09:34:02 Timeout during PPP negotiation.
24.02.21 09:34:02 Internet connection cleared.
24.02.21 09:33:57 DSL not responding (no DSL synchronization).

Bij XS4ALL (Compact) werd de snelheid beperkt tot 50 Mbit, nu zit ik boven de 200:

Provider: Freedom Founding
connected since 24.02.2021, 09:37
Throughput: ​↓ 216,1 Mbit/s ↑ 33,0 Mbit/s

Ik had gehoopt dat de verbinding al 's nachts was overgezet, maar 5 minuutjes zonder verbinding is zelfs met thuiswerken geen probleem.

Nu alleen nog even F-Secure opnieuw installeren ...

• BushWhacker
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 17-04 16:31

BushWhacker

developer

Sinds gisteren ook over naar Freedom (FTTH AON) na 18 jaar XS4ALL.
Om ong 06:00u pppoe down en heel even later pppoe up.
Het is dat er een ander IPv4 adres en ander IPv6 Prefix is, anders zou je het niet merken....

Edgerouter 4 met SFP.

Edit: direct ook maar even mijn footer aangepast.

[Voor 10% gewijzigd door BushWhacker op 27-02-2021 13:45]

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - Pixel C - OnePlus 6 Midnight Black - Home Assistant

• Vyps
BetelgeuseFive schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:10:
Na bijna 25 jaar (op 1 maand na) bij XS4ALL vandaag overgestapt naar Freedom.
BushWhacker schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:54:
Sinds gisteren ook over naar Freedom (FTTH AON) na 18 jaar XS4ALL.
Welkom bij Freedom :) Ik merk dat dit draadje steeds rustiger wordt, geen idee of er nog steeds veel mensen aansluiten maar problemen zie ik bijna niet meer langs komen. Hier iig alles stabiel en snel.

• dennistd
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 01:14
Bij mij lag het er vorige week even (7 minuten) uit, in de nacht van donderdag op vrijdag. Maar aangezien de Fritz!box aangaf dat ook het glas down was verdenk ik KPN van geknutsel aan de POP.

• GeleFles
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Volgende week krijg ik mijn startpakket van Freedom, voor mijn kant heb ik inmiddels een Draytek SC SFP besteld zodat ik de glasvezel kan aansluiten op mijn switch.

Heb ik daar voldoende aan, in combinatie met de kit van Freedom, of heb ik nog meer verloopjes nodig om het te kunnen aansluiten?

• basmevissen
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 12-04 22:49
Ik ben ook overgestapt. Ziggo werkte op zich wel prima, maar TV niet meer nodig en de upload is bij kabel erg beperkt. Zeker met thuiswerken en eigen mailserver vanaf thuis. Gekozen voor eigen apparatuur en dan ook zelf installeren.

SPF module voor de switch gekocht, Daar gaat direct de glasvezel kabel in. Router hangt in de meterkast, 5 meter verderop. Gekozen voor eigen router (TP-Link Archer C7) met OpenWRT. Na wat heen en weer de juiste glasvezel patch kabel gekocht, met passend aansluitblokje (alles blauw, LC/PC en SC/PC).
Alles gemonteerd en na even prutsen met vlan's werkte alles.

Ik vind de verbinding wel wat krap bemeten: PING 6ms, DOWNLOAD 92.89Mbps, UPLOAD 121.42Mbps (SpeedTest.net). Bij Ziggo is een 250Mbit verbinding ook daadwerkelijk 250Mbit payload.

• MetalfanBlackness

MetalfanBlackness

bit.ly/2hfd6Gb

basmevissen schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 22:12:
Ik vind de verbinding wel wat krap bemeten: PING 6ms, DOWNLOAD 92.89Mbps, UPLOAD 121.42Mbps (SpeedTest.net). Bij Ziggo is een 250Mbit verbinding ook daadwerkelijk 250Mbit payload.
Wat ik een beetje mis in je verhaal is wat je afneemt bij freedom (en via welke netwerk), als je bijvoorbeeld 100 mbit glasvezel via KPN afneemt, dan is het helemaal niet zo slecht (of dit moet het maximum zijn van meerdere metingen over meerdere maanden). Ik verwacht dat jij iets anders afneemt, aangezien je ontevreden bent.

• BushWhacker
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 17-04 16:31

BushWhacker

developer

basmevissen schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 22:12:
......
Hier via glas 200Mbps (WBA) 5ms, 191 Mbps, 256 Mbps.
Via WiFi (Unifi AP), dus ping is dan iets hoger dan bedraad.

Dit doet niet onder voor XS4KPN.

Bekijk mijn resultaat van de Speedtest! Hoe snel is jouw internetverbinding? https://www.speedtest.net/my-result/a/7087108632

[Voor 33% gewijzigd door BushWhacker op 28-02-2021 10:05]

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - Pixel C - OnePlus 6 Midnight Black - Home Assistant

• Vyps
MetalfanBlackness schreef op zondag 28 februari 2021 @ 08:42:
[...]

Wat ik een beetje mis in je verhaal is wat je afneemt bij freedom (en via welke netwerk), als je bijvoorbeeld 100 mbit glasvezel via KPN afneemt, dan is het helemaal niet zo slecht (of dit moet het maximum zijn van meerdere metingen over meerdere maanden). Ik verwacht dat jij iets anders afneemt, aangezien je ontevreden bent.
Ik vermoed dat Ziggo de overhead voor zijn rekening neemt en dat kpn WBA knijpt op het aantal daadwerkelijke mbit's wat door de lijn gaat. Knijpen op 100mbit is mogelijk wat praktischer (en goedkoper) dan knijpen op 107mbit zodat de klant niks merkt van de overhead. Het is me alleen niet helemaal duidelijk of dat bij Freedom ligt of bij je wijkcentrale maar ik denk bij de wijkcentrale. Knijpen aan het einde van de lijn lijkt me niet logisch,

edit: forum van KPN lijkt dit te bevestigen, ze rekenen 8% overhead: https://forum.kpn.com/int...haal-maar-916-mbps-532893
edit2: T-mobile 10% overhead: https://community.t-mobil...male-snelheid-niet-315029

[Voor 13% gewijzigd door Vyps op 28-02-2021 12:29]

• Barre73
Vyps schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:21:
[...]

Ik vermoed dat Ziggo de overhead voor zijn rekening neemt en dat kpn WBA knijpt op het aantal daadwerkelijke mbit's wat door de lijn gaat. Knijpen op 100mbit is mogelijk wat praktischer (en goedkoper) dan knijpen op 107mbit zodat de klant niks merkt van de overhead. Het is me alleen niet helemaal duidelijk of dat bij Freedom ligt of bij je wijkcentrale maar ik denk bij de wijkcentrale. Knijpen aan het einde van de lijn lijkt me niet logisch,

edit: forum van KPN lijkt dit te bevestigen, ze rekenen 8% overhead: https://forum.kpn.com/int...haal-maar-916-mbps-532893
edit2: T-mobile 10% overhead: https://community.t-mobil...male-snelheid-niet-315029
Dat forumtopic bij KPN gaat specifiek over 1 Gbit. Bij alle andere WBA profielen halen alle klanten die ik hier zie meer dan hun abonnement, zowel up als down. 120/120 is vrij gebruikelijk bij een 100/100 abonnement.

• Vyps
Barre73 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:29:
[...]

Dat forumtopic bij KPN gaat specifiek over 1 Gbit. Bij alle andere WBA profielen halen alle klanten die ik hier zie meer dan hun abonnement, zowel up als down. 120/120 is vrij gebruikelijk bij een 100/100 abonnement.
Wat het ook is, ergens blijft er iets aan de strijkstok hangen. Haal zelf met een 500/500 verbinding bij de speedtest ping 2ms 467 down en 587 up. Dus dat is down dus 6,5% minder dan dat je misschien zou verwachten. Maak me er zelf niet zo druk over maar ik snap dat als je denkt een bepaalde snelheid af te nemen dat je die dan ook verwacht te halen in een dergelijke test.

edit: misschien weet @YWatchman hoe het zit met de snelheden bij Freedom? :)

[Voor 5% gewijzigd door Vyps op 28-02-2021 19:16]

• dennistd
Ik kom ook niet boven de (±) 92 down en 94 up. Al vraag ik me af of de Fritzbox (met ingesteld 100/100) daar misschien ook nog iets aan knijpt om zo altijd voldoende over te houden voor bijv. voip.

• Dennis-L
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 23:55
Kan ook zijn dat je op een EoF poort (100Mbit) in de PoP bent gepatcht.
Dan is de fysieke verbinding 100Mbit, als je daar de overhead afhaalt dan houd je zo'n 95MBit over.

• Barre73
Dennis-L schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:01:
Kan ook zijn dat je op een EoF poort (100Mbit) in de PoP bent gepatcht.
Dan is de fysieke verbinding 100Mbit, als je daar de overhead afhaalt dan houd je zo'n 95MBit over.
Dat zou nog kunnen maar deze discussie begon met @basmevissen en die haalt 120 Mbit upload dus dat sluit een EOF poort uit.

• Dennis-L
Barre73 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:33:
[...]

Dat zou nog kunnen maar deze discussie begon met @basmevissen en die haalt 120 Mbit upload dus dat sluit een EOF poort uit.
Yes maar @dennistd waar ik op reageerde haalt 92/94 en daar reageerde ik eigenlijk op.
Maar ik zie dat ik die niet heb gequoot :-(

• dennistd
Ik zit wel gewoon op een gigabit-poort. Sterker nog: bij de overstap vanaf Telfort (50/50) ben ik overgezet van een 100mbit- naar een 1000mbit-poort.

• basmevissen
MetalfanBlackness schreef op zondag 28 februari 2021 @ 08:42:
[...]

Ik ben niet per se ontevreden. Bij Freedom heb ik 100/100 afgenomen. Mijn lijn is KPN wholesale (ex Reggefiber). Volgens de informatie bij Freedom is die lijn maximaal 1gbit/512mbit, maar wordt die zo te zien ergens in het netwerk geknepen. Ik heb ook piekverkeer van boven de 250mbit gezien. Dus ik vind rond de 95mbit wat mager, maar binnen de spec.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BetelgeuseFive
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 03-04 09:49
Voor iedereen die een FB7590 heeft (al dan niet via Freedom): er is een firmware update beschikbaar (v7.25).
Meer info hier: downloads: FRITZ!Box 7590 7.25

• Dennis-L
basmevissen schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:48:
[...]

Ik ben niet per se ontevreden. Bij Freedom heb ik 100/100 afgenomen. Mijn lijn is KPN wholesale (ex Reggefiber). Volgens de informatie bij Freedom is die lijn maximaal 1gbit/512mbit, maar wordt die zo te zien ergens in het netwerk geknepen. Ik heb ook piekverkeer van boven de 250mbit gezien. Dus ik vind rond de 95mbit wat mager, maar binnen de spec.
De fysieke lijnsnelheid is 1000Mbit up/down.
Alleen KPN-WBA kent nu nog een 1000/500 profiel als max, dat wordt later dit jaar een 1000/1000 profiel.

• basmevissen
Als het dan nog een beetje betaalbaar wordt, dan zou het helemaal fijn zijn. Want de KPN tax is kennelijk fors als WBA 100/100 meer moet kosten dan 1000/1000 als het van Freedom zelf is.
Zou eigenlijk eens moeten informeren hoeveel klanten ze nodig hebben om eigen apparatuur economisch te maken. Of over een tijdje wellicht via T-Mobile.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Vyps
basmevissen schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:03:
Als het dan nog een beetje betaalbaar wordt, dan zou het helemaal fijn zijn. Want de KPN tax is kennelijk fors als WBA 100/100 meer moet kosten dan 1000/1000 als het van Freedom zelf is.
Zou eigenlijk eens moeten informeren hoeveel klanten ze nodig hebben om eigen apparatuur economisch te maken. Of over een tijdje wellicht via T-Mobile.
Ik begrijp sowieso niet zo goed waarom je als consument verschillende snelheden kunt kiezen, vooral een goede melkkoe in mijn ogen. Bij mobiel internet werken ze met bundels, zou je met vast internet ook kunnen doen. Of gewoon fair use policy. Als ik naar mijn eigen internetgedrag kijk dan gebruik ik sporadisch de volle bandbreedte en is de hoeveelheid verkeer vrij beperkt. Ik denk dat dat bij de meeste consumenten zo is. Bij een beetje mailen en internetten merk je het verschil tussen 100/100 en 1000/1000 niet. In mijn geval merk ik het alleen als ik een spel van Steam binnen trek of een keer een ISO nodig heb, maar ook dat doe je niet de hele dag.

Je kunt de meeste consumenten dus net zo goed de volle snelheid laten gebruiken omdat ze die toch maar beperkt benutten.

[Voor 5% gewijzigd door Vyps op 01-03-2021 21:25]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Clifmeister
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 12-04 22:25
Hier uiterst tevreden over mijn lijn.

1000/1000 => 929/936 ping 1ms.

• eymey
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:54
basmevissen schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:03:
"1000/1000 als het van Freedom zelf is" is niet echt van Freedom zelf.

In de gevallen waar 1000/1000 goedkoper is dan 100/100 WBA, nemen ze wholesale af van een andere operator die zelf eigen apparatuur heeft (bv. Cambrium/Tweak, maar dus over een poos ook T-mobile of andere operators in sommige regio's ).

De KPN WBA tax is sowieso fors, dat is zeker een feit.

Tweak heeft daar wel eens leuke blogjes over geschreven:
https://blog.tweak.nl/alg...gende-stad-met-1000-mbit/
of
https://blog.tweak.nl/algemeen/hoe-werkt-glasvezel/

Overigens is het zeer de vraag of Freedom dit ooit zelf zou gaan doen, aangezien er vanuit de EU een behoorlijke streep is gezet door de regulering door ACM. Bestaande ODF contracten met bv. KPN NetwerkNL (voorheen Reggefiber) blijven nog wel geldig, maar de vraag is voor hoe lang. En steeds meer nieuwe netwerken van KPN NetwerkNL worden GPON, waar ODF toegang uberhaupt niet meer mogelijk is (alleen nog WBA)

Overigens hier verder ook uitermate tevreden over de behaalde snelheden op m'n 1000/1000 verbinding. Die enkele Mbit/s die ik dan mis vanwege de overhead, daar maak ik me totaal niet druk om.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• basmevissen
Tja, bij 1000/1000 zit je ook gewoon aan wat er technische over de lijn kan. Heel behoudend zou je dat dan 950/950 moeten noemen. Ofschoon eigenlijk de lijn 1.25gbps zou moeten zijn. Dat is tenminste de spec van de sfp interface die ik gebruik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damsplaat
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 15-04 21:31
Ik heb hier een issue waar ik niet uit kom, kan overigens zijn dat het meer de edgerouter dan met freedom te maken heeft maar wie weet heeft iemand hier goede raad.

Ik heb VDSL met een Draytek Vigor 130 in full bridge mode die ik aan met edgerouter 6P heb gehangen.

Ik kan vanaf LAN bij de Draytek, en vanaf Internet bij mijn server (met port forwarding, zie firewall instellingen). Maar wat ik niet kan is vanaf mijn LAN naar WAN. Ik kan alleen verzinnen dat dat dan aan de firewall of aan de routing tabel moet liggen, maar ik kan niks geks vinden. Ik heb het zo ingesteld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
firewall {
    all-ping enable
    broadcast-ping disable
    group {
        network-group LAN {
            description "all lan networks"
            network 192.168.0.0/16
            network 172.16.0.0/12
            network 10.0.0.0/8
        }
    }
    ipv6-receive-redirects disable
    ipv6-src-route disable
    ip-src-route disable
    log-martians enable
    name WAN_IN {
        default-action drop
        enable-default-log
        rule 10 {
            action accept
            description "Allow established connections"
            log disable
            protocol all
            state {
                established enable
                related enable
            }
        }
        rule 20 {
            action drop
            description "Drop invalid state"
            log enable
            protocol all
            state {
                invalid enable
            }
        }
    }
    name WAN_LOCAL {
        default-action drop
        enable-default-log
        rule 10 {
            action accept
            log disable
            state {
                established enable
                related enable
            }
        }
        rule 30 {
            action drop
            log enable
            state {
                invalid enable
            }
        }
    }
    receive-redirects disable
    send-redirects enable
    source-validation disable
    syn-cookies enable
}
interfaces {
    ethernet eth0 {
        address 192.168.10.1/24
        description WAN
        duplex auto
        poe {
            output off
        }
        speed auto
        vif 6 {
            pppoe 1 {
                default-route auto
                dhcpv6-pd {
                    pd 0 {
                        interface eth1 {
                            prefix-id 0
                            service slaac
                        }
                        prefix-length /64
                    }
                    rapid-commit enable
                }
                firewall {
                    in {
                        name WAN_IN
                    }
                    local {
                        name WAN_LOCAL
                    }
                }
                ipv6 {
                    dup-addr-detect-transmits 1
                    enable {
                    }
                }
                mtu 1492
                name-server auto
                password xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
                user-id xxxxxxxxxxxxxx@freedom.nl
            }
        }
    }
    ethernet eth1 {
        address 192.168.1.1/24
        description Management
        duplex auto
        poe {
            output off
        }
        speed auto
        vif 200 {
            address 192.168.2.1/24
            description Trusted
        }
    }
    loopback lo {
    }
}
port-forward {
    auto-firewall enable
    hairpin-nat disable
    rule 1 {
        description "remote ssh to server"
        forward-to {
            address 192.168.2.14
            port 22
        }
        original-port 12345
        protocol tcp_udp
    }
    wan-interface pppoe1
}

Verder ziet de routing tabel er zo uit:

Ziet iemand hier iets vreemds aan?

Voor de volledigheid een traceroute
code:
1
2
3
4
5
6
7
➜  ~ traceroute 213.239.154.30
traceroute to 213.239.154.30 (213.239.154.30), 30 hops max, 60 byte packets
 1  192.168.2.14 (192.168.2.1)  0.306 ms  0.238 ms  0.194 ms
 2  * * *
 3  * * *
 4  * * *
 5  * * *

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennis-L
Damsplaat schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:05:
Ik heb hier een issue waar ik niet uit kom, kan overigens zijn dat het meer de edgerouter dan met freedom te maken heeft maar wie weet heeft iemand hier goede raad.

Ik heb VDSL met een Draytek Vigor 130 in full bridge mode die ik aan met edgerouter 6P heb gehangen.

Ik kan vanaf LAN bij de Draytek, en vanaf Internet bij mijn server (met port forwarding, zie firewall instellingen). Maar wat ik niet kan is vanaf mijn LAN naar WAN. Ik kan alleen verzinnen dat dat dan aan de firewall of aan de routing tabel moet liggen, maar ik kan niks geks vinden. Ik heb het zo ingesteld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
firewall {
    all-ping enable
    broadcast-ping disable
    group {
        network-group LAN {
            description "all lan networks"
            network 192.168.0.0/16
            network 172.16.0.0/12
            network 10.0.0.0/8
        }
    }
    ipv6-receive-redirects disable
    ipv6-src-route disable
    ip-src-route disable
    log-martians enable
    name WAN_IN {
        default-action drop
        enable-default-log
        rule 10 {
            action accept
            log disable
            protocol all
            state {
                established enable
                related enable
            }
        }
        rule 20 {
            action drop
            log enable
            protocol all
            state {
                invalid enable
            }
        }
    }
    name WAN_LOCAL {
        default-action drop
        enable-default-log
        rule 10 {
            action accept
            log disable
            state {
                established enable
                related enable
            }
        }
        rule 30 {
            action drop
            log enable
            state {
                invalid enable
            }
        }
    }
    receive-redirects disable
    send-redirects enable
    source-validation disable
    syn-cookies enable
}
interfaces {
    ethernet eth0 {
        address 192.168.10.1/24
        description WAN
        duplex auto
        poe {
            output off
        }
        speed auto
        vif 6 {
            pppoe 1 {
                default-route auto
                dhcpv6-pd {
                    pd 0 {
                        interface eth1 {
                            prefix-id 0
                            service slaac
                        }
                        prefix-length /64
                    }
                    rapid-commit enable
                }
                firewall {
                    in {
                        name WAN_IN
                    }
                    local {
                        name WAN_LOCAL
                    }
                }
                ipv6 {
                    dup-addr-detect-transmits 1
                    enable {
                    }
                }
                mtu 1492
                name-server auto
                password xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
                user-id xxxxxxxxxxxxxx@freedom.nl
            }
        }
    }
    ethernet eth1 {
        address 192.168.1.1/24
        description Management
        duplex auto
        poe {
            output off
        }
        speed auto
        vif 200 {
            address 192.168.2.1/24
            description Trusted
        }
    }
    loopback lo {
    }
}
port-forward {
    auto-firewall enable
    hairpin-nat disable
    rule 1 {
        description "remote ssh to server"
        forward-to {
            address 192.168.2.14
            port 22
        }
        original-port 12345
        protocol tcp_udp
    }
    wan-interface pppoe1
}

Verder ziet de routing tabel er zo uit:

[Afbeelding]

Ziet iemand hier iets vreemds aan?

Voor de volledigheid een traceroute
code:
1
2
3
4
5
6
7
➜  ~ traceroute 213.239.154.30
traceroute to 213.239.154.30 (213.239.154.30), 30 hops max, 60 byte packets
 1  192.168.2.14 (192.168.2.1)  0.306 ms  0.238 ms  0.194 ms
 2  * * *
 3  * * *
 4  * * *
 5  * * *
Ik mis een stukje NAT?
service {
nat {
rule 5010 {
description "masquerade for WAN"
outbound-interface pppoe1
type masquerade
}
}
}

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Damsplaat
Thanks! Dat klinkt logisch, weet ik weer even waar ik het moet zoeken

Dat was het inderdaad, de NAT stond nog voor de verkeerde interface ingesteld. Hartelijk dank nogmaals

[Voor 43% gewijzigd door Damsplaat op 07-03-2021 18:50]

• Damsplaat
Ik dacht dat ik alles voor elkaar had maar nu heb ik nog een tamelijk obscure issue: www.duckduckgo.com doet het niet. En die doet het wel via telefoon/hotspot. Gekke is dat duckduckgo het ook niet doet via de vpn van mijn werk + freedom.nl, maar wel met vpn + hotspot. Het is geen DNS issue want die resolved in alle gevallen naar 52.142.124.215.
Wat kan er aan de hand zijn? Is het mogelijk iets met de MTU van 1492 voor de pppoe verbinding?
Of is het iets met ipv6 waar ik nog vrij weinig van begrijp

• Dennis-L
Damsplaat schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:04:
Ik dacht dat ik alles voor elkaar had maar nu heb ik nog een tamelijk obscure issue: www.duckduckgo.com doet het niet. En die doet het wel via telefoon/hotspot. Gekke is dat duckduckgo het ook niet doet via de vpn van mijn werk + freedom.nl, maar wel met vpn + hotspot. Het is geen DNS issue want die resolved in alle gevallen naar 52.142.124.215.
Wat kan er aan de hand zijn? Is het mogelijk iets met de MTU van 1492 voor de pppoe verbinding?
Of is het iets met ipv6 waar ik nog vrij weinig van begrijp
Maar je kan je PPPoE wel op 1500 zetten (dat ondersteunt Freedom en je Edgerouter ook), je moet alleen de vif erboven op 1508 instellen dan.

vif 6 {
mtu 1508
pppoe 0 {

mtu 1500
}
}

• Damsplaat
Dennis-L schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:15:
[...]

Maar je kan je PPPoE wel op 1500 zetten (dat ondersteunt Freedom en je Edgerouter ook), je moet alleen de vif erboven op 1508 instellen dan.

vif 6 {
mtu 1508
pppoe 0 {

mtu 1500
}
}
maar ik krijg mijn Draytek Vigor 130 niet op een MTU hoger dan 1500, en die moet neem ik aan dan ook op 1508

• Dennis-L
Damsplaat schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:24:
[...]

maar ik krijg mijn Draytek Vigor 130 niet op een MTU hoger dan 1500, en die moet neem ik aan dan ook op 1508
Als die het niet ondersteunt dan moet je op je Edgerouter MSS clamping configureren

MSS Clamping
In enkele gevallen is een MTU waarde van 1500 niet mogelijk. Dan kun je de onderstaande waardes gebruiken.
MSS Clamping op de PPPoE interface met waarde 1448

1500 - 4 - 8 - 40 = 1448
(MTU - 802.1q - PPPoE - IPv4)

Op je edgerouter stel je dat in als firewall optie

configure
set firewall options mss-clamp mss 1448
set firewall options mss-clamp interface-type pppoe
commit;save

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Damsplaat
Dennis-L schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:33:
[...]

Als die het niet ondersteunt dan moet je op je Edgerouter MSS clamping configureren

MSS Clamping
In enkele gevallen is een MTU waarde van 1500 niet mogelijk. Dan kun je de onderstaande waardes gebruiken.
MSS Clamping op de PPPoE interface met waarde 1448

1500 - 4 - 8 - 40 = 1448
(MTU - 802.1q - PPPoE - IPv4)

Op je edgerouter stel je dat in als firewall optie

configure
set firewall options mss-clamp mss 1448
set firewall options mss-clamp interface-type pppoe
commit;save
Dat lijkt te werken! Onwijs bedankt, hier was ik denk ik nooit opgekomen

Zag wel MTU problemen met Ubuntu en Vigor 130 PPPoE-passthrough, ben niet de enige met issues met die draytek

• eymey
Zijn er meer mensen die de DoT DNS servers van Freedom gebruiken als 'upstream' voor hun eigen lokale DNS-server?

Ik heb een paar maanden terug de "Unbound" DNS server van OPNSense ingesteld om DoT te gebruiken 'naar buiten toe', en dan "dns.freedom.nl" te gebruiken (IPv4 en IPv6 adressen statisch ingesteld).

Dit heeft al die tijd prima gewerkt, maar vanmiddag werd er door vriendin en dochter ineens geklaagd 'dat internet eruit lag' en de telefoon ook niet meer op WIFI zat. Ik had nergens last van, want ik zat op het werk-VPN en de internetradiostream die ik aan had staan bleef ook gewoon door lopen. Al snel ontdekte ik dat DNS resolving stuk was.

Na het verwijderen van de adressen voor DoT kon unbound weer resolven......

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nomi
  • Registratie: oktober 2005
  • Nu online
Damsplaat schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:24:
[...]
Misschien heb je hier wat aan: Handleidingen voor het configureren van OpenWrt

Daarin staat een linkje naar hoe je jumbo frames kan instellen op de Draytek 165. Voor mij was dit een uitkomst! Of het voor de Draytek 130 ook werkt weet ik niet - maar dat lijkt mij een kwestie van uitproberen?

• localhost
  • Registratie: november 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

eymey schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:50:
Zijn er meer mensen die de DoT DNS servers van Freedom gebruiken als 'upstream' voor hun eigen lokale DNS-server?

Ik heb een paar maanden terug de "Unbound" DNS server van OPNSense ingesteld om DoT te gebruiken 'naar buiten toe', en dan "dns.freedom.nl" te gebruiken (IPv4 en IPv6 adressen statisch ingesteld).

Dit heeft al die tijd prima gewerkt, maar vanmiddag werd er door vriendin en dochter ineens geklaagd 'dat internet eruit lag' en de telefoon ook niet meer op WIFI zat. Ik had nergens last van, want ik zat op het werk-VPN en de internetradiostream die ik aan had staan bleef ook gewoon door lopen. Al snel ontdekte ik dat DNS resolving stuk was.

Na het verwijderen van de adressen voor DoT kon unbound weer resolven......
Fritz!Box met Fritz!OS ergens van 7.20 t/m 7.23 ? Da's een bekend probleem.

DoT met Fritz!OS 7.25 en hoger werkt perfect.
En ook ik gebruik DoT buiten Freedom, werkt ook perfect, wordt niet door iemand geblokkeerd of zo.

• eymey
@localhost Nee, geen Fritz!OS maar OPNSense (met "unbound" als DNS server )

• EnigmA-X
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:34
https://www.nrc.nl/nieuws...-klanten-met-cbs-a4035114

Dan weet je weer waarom je wat meer betaald dan bij de grote prijsvechters. Het verschil is best groot, zo groot dat ik zelf ook een beetje aan het orienteren was (ook bij T-mobile). Ben meteen weer genezen :X

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Dan moet ik wel zeggen dat er ergere partijen zijn dan het CBS waar het mee gedeeld had kunnen worden. Maakt het natuurlijk niet goed.

Mocht er ooit Freedom Mobile komen, dan houd ik mij aanbevolen. IPv6 is uiteraard een pré.

[Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 11-03-2021 12:26]

• Barre73
EnigmA-X schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:46:
https://www.nrc.nl/nieuws...-klanten-met-cbs-a4035114

Dan weet je weer waarom je wat meer betaald dan bij de grote prijsvechters. Het verschil is best groot, zo groot dat ik zelf ook een beetje aan het orienteren was (ook bij T-mobile). Ben meteen weer genezen :X
Dit gaat over mobiele telecom en ik zie de relatie niet met vast internet, en bovendien zie ik de relatie niet met het zijn van een prijsvechter?
Of denk je dat dit bij KPN (toch niet bepaald een prijsvechter) niet had kunnen gebeuren?

• EnigmA-X
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:34
Barre73 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:36:
[...]

Dit gaat over mobiele telecom en ik zie de relatie niet met vast internet, en bovendien zie ik de relatie niet met het zijn van een prijsvechter?
T-mobile heeft qua prijsstelling een heel interessante aanbieding: 1Gbit/s internet + TV + unlimited mobiel data voor pakweg 70 EUR/mnd.

Bij Freedom ben ik hiervoor 130 EUR/mnd kwijt en dan heb ik een 500Mbit/s aansluiting.

Geen enkele provider is op dit moment goedkoper, dus in mijn ogen maakt T-mobile dat toch echt een prijsvechter.

Daarnaast, T-mobile is een en hetzelfde bedrijf voor zowel mobiel als internetaansluiting. Kennelijk worden er in dit bedrijf dergelijke beslissingen gemaakt, dat zegt iets over de bedrijfsvoering waar alle diensten onder vallen.

Of is de bedrijfsvoering van autofabrikanten met sjoemeldiesels ook niets te verwijten in jouw ogen, omdat jij in een benzine variant rijdt? (pun intended).
Of denk je dat dit bij KPN (toch niet bepaald een prijsvechter) niet had kunnen gebeuren?
Waarom je hier ineens KPN noemt, is mij een beetje raadsel. Overigens zou dit bij KPN ook best kunnen gebeuren ja, maar ik zit niet bij KPN. Of doel je op het WBA gedeelte? :?

Als je een aansluiting bij KPN met haar WBA aansluitingen bij Freedom vergelijkt, dan is een directe aansluiting bij KPN veel goedkoper en proberen die zeker te concurreren met T-mobile (op hun eigen manier dan).

Samengevat: ik vind persoonlijk dat zoiets iets zegt over de bedrijfsvoering (en daarmee dus ook potentieel alle diensten die eronder vallen). T-mobile is met name interessant als pakket, maar is bij deze voor mij afgevallen.

Verder mag ieder natuurlijk het zijne van vinden ;)

• ANdrode
  • Niet online
[...]

Vodafone deelde toch jarenlang soortgelijke informatie voor file-informatie?

Ik vind het wel kenmerkend dat men pas besefte dat dit zo gevoelig was toen de overheid ivm COVID dezelfde gegevens wilde hebben :+

• HoleinOne
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17-04 18:23
Was het niet zo dat Vodafone alleen bewegingen doorgaf zonder koppelingen naar gebruikers?

• Barre73
EnigmA-X schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:04:
[...]

T-mobile heeft qua prijsstelling een heel interessante aanbieding: 1Gbit/s internet + TV + unlimited mobiel data voor pakweg 70 EUR/mnd.

Bij Freedom ben ik hiervoor 130 EUR/mnd kwijt en dan heb ik een 500Mbit/s aansluiting.

Geen enkele provider is op dit moment goedkoper, dus in mijn ogen maakt T-mobile dat toch echt een prijsvechter.

Daarnaast, T-mobile is een en hetzelfde bedrijf voor zowel mobiel als internetaansluiting. Kennelijk worden er in dit bedrijf dergelijke beslissingen gemaakt, dat zegt iets over de bedrijfsvoering waar alle diensten onder vallen.

Of is de bedrijfsvoering van autofabrikanten met sjoemeldiesels ook niets te verwijten in jouw ogen, omdat jij in een benzine variant rijdt? (pun intended).

[...]

Waarom je hier ineens KPN noemt, is mij een beetje raadsel. Overigens zou dit bij KPN ook best kunnen gebeuren ja, maar ik zit niet bij KPN. Of doel je op het WBA gedeelte? :?

Als je een aansluiting bij KPN met haar WBA aansluitingen bij Freedom vergelijkt, dan is een directe aansluiting bij KPN veel goedkoper en proberen die zeker te concurreren met T-mobile (op hun eigen manier dan).

Samengevat: ik vind persoonlijk dat zoiets iets zegt over de bedrijfsvoering (en daarmee dus ook potentieel alle diensten die eronder vallen). T-mobile is met name interessant als pakket, maar is bij deze voor mij afgevallen.

Verder mag ieder natuurlijk het zijne van vinden ;)
Ik heb me blijkbaar niet goed uitgedrukt. Jij legt een reactie tussen het zijn van een prijsvechter (T-Mobile) en het samenwerken met het CBS/delen van gevoelige informatie. Ik snap die relatie niet. KPN is geen prijsvechter en daar had dit ook best mee gedaan kunnen zijn.
Het noemen van alle prijzen heeft niet zoveel meerwaarde lijkt me.

En ja, ik snap nu wel dat je kan denken dat T-Mobile dit soort dingen ook zou kunnen doen met vast internet gegevens. 1 bedrijf, 1beleid.

• horizon1978
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 16-04 15:04
Vyps schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:17:

Welkom bij Freedom :) Ik merk dat dit draadje steeds rustiger wordt, geen idee of er nog steeds veel mensen aansluiten maar problemen zie ik bijna niet meer langs komen. Hier iig alles stabiel en snel.
Sinds 1 januari over naar Freedom en het enige verwijt was ik nu thuis vaak moet aanhoren is dat Canal Digital waardeloos is...

• Gitarist
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
horizon1978 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:19:
[...]

Sinds 1 januari over naar Freedom en het enige verwijt was ik nu thuis vaak moet aanhoren is dat Canal Digital waardeloos is...
Ik ben klant sinds 1 feb. en heb idd niks aan te merken op de glasvezelverbinding. _/-\o_
Maar idd Canal Digitaal en de software op de Amino, daar is nog wel veel winst te behalen. Is nog lang niet op het niveau van de software van het tv-kastje van KPN (al had ik daar de laatste maanden ook veel over te klagen).

• zordaz
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15-04 20:51
Enigszins tot mijn verbazing ontvingen wij een paar dagen terug een reclamefolder dat T-Mobile in de regio Utrecht 1 Gbit/s glasvezel gaat leveren voor 55 euro/mnd (eerste 6 mnd 40 euro). Jarenlang zaten we voor glasvezel vast aan KPN (en Reggefiber), maar gezien de tarieven lijkt dit om een ander netwerk te gaan.

Hoe kan ik nagaan welke techniek & netwerk ze gebruiken en of dit wellicht aansluit op het samenwerkingsverband met Freedom? Ik heb wat rondgezocht in dit draadje en begrepen dat er meerdere 'smaken' zijn.

• Dennis-L
zordaz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:29:
Enigszins tot mijn verbazing ontvingen wij een paar dagen terug een reclamefolder dat T-Mobile in de regio Utrecht 1 Gbit/s glasvezel gaat leveren voor 55 euro/mnd (eerste 6 mnd 40 euro). Jarenlang zaten we voor glasvezel vast aan KPN, maar gezien de tarieven lijkt dit om een ander netwerk te gaan.

Hoe kan ik nagaan welke techniek & netwerk ze gebruiken en of dit wellicht aansluit op het samenwerkingsverband met Freedom? Ik heb wat rondgezocht in dit draadje en begrepen dat er meerdere 'smaken' zijn.
Dat heeft niets met Freedom te maken, dat heeft te maken met Glasoperator.
Die zijn druk bezig om in steeds meer PoPs eigen apparatuur te plaatsen.
Daar waar Glasoperator eigen apparatuur heeft kan T-Mobile 1000/1000 aanbieden tegen dat lage tarief.
Daar waar Glasoperator geen eigen appratuur heeft biedt T-Mobile maximaal 100/100 aan via KPN-WBA

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Hoe verhoudt bovenstaande zich tot Freedom? Kan Freedom 1000/1000 aanbieden via Glasoperator wanneer T-Mobile dit ook kan?

Voor mijn adres zegt T-Mobile 1000/1000 te kunnen leveren. Freedom zegt maximaal 512/512 via KPN te kunnen leveren. (Voor mij is alleen het kostenaspect relevant; ik heb genoeg aan 100/100 :))

[Voor 44% gewijzigd door Zr40 op 15-03-2021 11:45]

• zordaz
Dennis-L schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:40:
[...]

Dat heeft niets met Freedom te maken, dat heeft te maken met Glasoperator.
Die zijn druk bezig om in steeds meer PoPs eigen apparatuur te plaatsen.
Daar waar Glasoperator eigen apparatuur heeft kan T-Mobile 1000/1000 aanbieden tegen dat lage tarief.
Daar waar Glasoperator geen eigen appratuur heeft biedt T-Mobile maximaal 100/100 aan via KPN-WBA
Ik snap uiteraard dat het niet om Freedom zelf kan gaan, dat is juist mijn vraag. Hoe kom ik erachter wie er hier in de regio aan het bouwen is en op basis van welke techniek? ...en dus ook of Freedom op termijn misschien over dit netwerk kan leveren.

[Voor 5% gewijzigd door zordaz op 15-03-2021 11:58]

• danielschenk
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 05-04 12:58

danielschenk

iets met code en printplaten

Ik ben klant bij Freedom sinds september vorig jaar. Daarvoor zat ik bij XS4ALL. Ik was tevreden met de verbinding daar. Ik heb ze zelfs zover gekregen om bonding te regelen (ik ken dit huis al lang omdat ik het van mijn vader heb gekocht, vroeger hadden we ISDN en ADSL bij verschillende providers naast elkaar lopen, dus ik wist dat de 2 aderparen er waren). Het 2e aderpaar erbij pakken is door XS4ALL prima geregeld en de verbinding was stabiel.

Ik ben echter niet tevreden over de gang van zaken rondom XS4ALL->KPN en de afbraak van de kwaliteit van de helpdesk. Net als voor vele anderen een reden om voor Freedom te kiezen.

De overstap ging goed. Grappig genoeg ging de oude Fritzbox 7581 (van XS4ALL dus) meteen online bij Freedom toen de switch gemaakt was. Aangezien die natuurlijk terug moest heb ik de 7583 van Freedom daarvoor in de plaats gezet, die de opvolger is, en bijna identiek (maar wel een wezenlijk andere DSL chip heb ik inmiddels van Freedom begrepen). Met de bonding kan ik zo'n 187 MBit down bereiken, iets minder dan de +/- 200 die ik had met XS4ALL, maar goed.

Een hoopvol begin dus, ik heb echter al sinds de overstap stabiliteitsproblemen met de fysieke DSL link. Het kan zomaar een maand goed werken, dan ineens kan het modem zonder aanleiding weer beginnen regelmatig zijn sync te verliezen, op beide aderparen (meestal de ene wel vaker dan de andere). In het ergste geval gebeurt dit met tussenpozen van slechts een paar uur. Als ik een van de twee lijnen los haal, is de kans wat minder groot, maar dan zit ik natuurlijk met halve snelheid, en het probleem is nog steeds niet weg.

Dit is erg vervelend, omdat het modem blijkbaar vaak zelf niet in staat is om hier weer uit te komen. Het blijft dan misgaan met de PPPoE login (waarschijnlijk ook een rate limit dingetje in de infra van Cambrium, na wat research op dit forum). Ik heb inmiddels een modem-watchdog script draaien wat mijn internetverbinding monitort en een reboot van de fritz triggert via TR-064 indien nodig (zie GitHub :*) ). Met thuiswerken en vele online meetings is dit echt geen doen.

Ik ben in nauw contact met de Freedom helpdesk. We hebben al e.e.a. geprobeerd, zoals:
  • nieuwe Y-kabel -> geen verschil
  • swappen van de twee aderparen -> de kans neemt wat af, maar het gebeurt nog steeds, ook is de totale down speed lager, omdat er een rare asymmetrie onstaat in de speed van de paren :/
  • KPN is al langs geweest om de lijn van de wijkkast tot hier door te meten, die zeggen dat de paren an sich OK zijn (had ik ook verwacht, anders had XS4ALL niet zo goed gewerkt) maar dat de lijnen samen niet lekker werken, en dit zou aan Cambrium liggen.
Freedom heeft inmiddels ook voorgesteld een andere 7583 te proberen. Denk dat ik dat maar eens moet doen, het moet in het modem of in de DSLAM zitten, het koper is immers niet veranderd, dat ligt er gewoon nog steeds. Volgens Freedom is de DSLAM ook niet veranderd, die is volgens hun nog steeds van KPN. Ik heb echter wel het idee dat ik op een andere lijnkaart ben geprikt ofzo, want mijn 7583 zegt "Nokia" bij de DSLAM, de 7581 zei dit niet, en ook ziet het versienummer van de DSLAM software wat er bij staat er nu heel anders uit.

Een andere oplossing die ze aandroegen is kijken hoe het gaat met een 7590 (deze heeft echter geen bonding :-( ). Ook zou er een nieuw model aan moeten komen met bonding, echter weten ze nog niet wanneer AVM hiermee zal komen.

• Dennis-L
zordaz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:48:
[...]

Ik snap uiteraard dat het niet om Freedom zelf kan gaan, dat is juist mijn vraag. Hoe kom ik erachter wie er hier in de regio aan het bouwen is en op basis van welke techniek? ...en dus ook of Freedom op termijn misschien over dit netwerk kan leveren.
Zoals ik al zei Glasoperator, en die breiden uit op basis van GPON.

• Barre73
Zr40 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:43:
Hoe verhoudt bovenstaande zich tot Freedom? Kan Freedom 1000/1000 aanbieden via Glasoperator wanneer T-Mobile dit ook kan?

Voor mijn adres zegt T-Mobile 1000/1000 te kunnen leveren. Freedom zegt maximaal 512/512 via KPN te kunnen leveren. (Voor mij is alleen het kostenaspect relevant; ik heb genoeg aan 100/100 :))
Freedom kan en zal niet leveren via Glasoperator apparatuur in een KPN/Reggefiber netwerk. Althans,daar lijkt het voor nu op.
Er is namelijk nog een smaakje Glasoperator en dat is op T-Mobiles volledig eigen netwerk. Dus ook alle kabels naar de woningen. Dat rolt T-Mobile op dit moment uit in delen van Den Haag, Eindhoven en straks Rotterdam.
Jij hebt in Utrecht al een Reggefiber aansluiting. Daar kan je dus wel T-Mobile eigen aanbod op krijgen sinds kort maar geen Freedom.

• zordaz
Dennis-L schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:15:
[...]

Zoals ik al zei Glasoperator, en die breiden uit op basis van GPON.
Ah, ik kende Glasoperator nog niet, dus las het anders ;-)
Maar GPON dus. Ik vermoedde het al, ik word er niet per se meteen enthousiast van.
Los daarvan: hoe past dit in het samenwerkingsverband van Freedom.nl met T-Mobile?

/edit: ik zie hierboven al antwoord op mijn vraag. Tegelijk gepost, al weet ik niet zeker of Zr40 ook over Utrecht spreekt.

[Voor 11% gewijzigd door zordaz op 15-03-2021 12:26]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Barre73 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:22:
[...]
Jij hebt in Utrecht al een Reggefiber aansluiting. Daar kan je dus wel T-Mobile eigen aanbod op krijgen sinds kort maar geen Freedom.
Tilburg ;) Maar bedankt voor de uitleg :)

• esky
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 16-04 13:28
zordaz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:23:
[...]

Ah, ik kende Glasoperator nog niet, dus las het anders ;-)
Maar GPON dus. Ik vermoedde het al, ik word er niet per se meteen enthousiast van.
Los daarvan: hoe past dit in het samenwerkingsverband van Freedom.nl met T-Mobile?

/edit: ik zie hierboven al antwoord op mijn vraag. Tegelijk gepost, al weet ik niet zeker of Zr40 ook over Utrecht spreekt.
In delen van de stad Utrecht legt KPNnetwerkNL GPON glasvezel aan. Tweak zegt daar binnen een maand over te kunnen leveren, dus ik vermoed dat Freedom dat niet veel later ook zal kunnen aangezien ze ook via Cambrium leveren op KPN WBA.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zordaz
esky schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:18:
[...]

In delen van de stad Utrecht legt KPNnetwerkNL GPON glasvezel aan. Tweak zegt daar binnen een maand over te kunnen leveren, dus ik vermoed dat Freedom dat niet veel later ook zal kunnen aangezien ze ook via Cambrium leveren op KPN WBA.
Ik ben sinds eind vorig jaar glasvezel Freedom-klant via het KPN/Reggefiber netwerk. Dus duur vanwege de welbekende Wholesale tarieven van KPN. Het gaat me hier dus vooral om de vraag of er straks ook een andere partij over een ander netwerk (dus goedkoper en sneller!) kan leveren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 16-04 12:57
Zijn er nog mensen die zich mateloos irriteren aan het traag reageren van de helpdesk?

Ik open op 2 maart een ticket. Daar staat alle info in behalve mijn freedom nummer en freedom e-mail.

Vandaag 15(!) maart krijg ik een antwoord. Ze gaan niet inhoudelijk in op mijn vraag maar vragen alleen om verificatie informatie die grotendeels al onder de eerste vraag stond.

Ik dacht dat 1 van de argumenten voor de oprichting van Freedom was om de kwaliteit van de helpdesk van xs4all te behouden.

Nou op deze manier is het vrij zinloos natuurlijk. Wat een bagger.

• Barre73
zordaz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:27:
[...]

Ik ben sinds eind vorig jaar glasvezel Freedom-klant via het KPN/Reggefiber netwerk. Dus duur vanwege de welbekende Wholesale tarieven van KPN. Het gaat me hier dus vooral om de vraag of er straks ook een andere partij over een ander netwerk (dus goedkoper en sneller!) kan leveren.
En dan is het antwoord: zeer waarschijnlijk niet.
1)Cambrium heeft geen apparatuur in die PoP anders had je nu al lang Tweak Gbit gehad voor 40 euro per maand neem ik aan.
2)Freedom kan ook via T-Mobile Glasoperator leveren voor weinig maar dan alleen op eigen T-Mobile netwerken (waar T-Mobile zelf een FttH netwerk in de grond legt). En dat is bij jou niet het geval.

Sorry, maar helaas.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sakura_nl
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 17-04 18:47
Kasper1985 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:40:
Zijn er nog mensen die zich mateloos irriteren aan het traag reageren van de helpdesk?

Ik open op 2 maart een ticket. Daar staat alle info in behalve mijn freedom nummer en freedom e-mail.

Vandaag 15(!) maart krijg ik een antwoord. Ze gaan niet inhoudelijk in op mijn vraag maar vragen alleen om verificatie informatie die grotendeels al onder de eerste vraag stond.

Ik dacht dat 1 van de argumenten voor de oprichting van Freedom was om de kwaliteit van de helpdesk van xs4all te behouden.

Ze hebben het simpelweg extreem druk. Het is nogal een klus, een internet provider opzetten.
Ik vind jouw opmerking dan ook mega over de top :( :( :(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennis-L
Sakura_nl schreef op maandag 15 maart 2021 @ 22:36:
[...]

Ze hebben het simpelweg extreem druk. Het is nogal een klus, een internet provider opzetten.
Dan huur je simpelweg voor simpelweg een bepaalde periode simpelweg extra personeel in zodat simpelweg bestaande klanten met simpelweg een vraag simpelweg geholpen worden.
Toch?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:28
Beetje frustrerend wel: kaartje waar T-Mobile zelf glasvezel legt in Eindhoven is nogal grillig, ik woon in een hoekje waar het net niet beschikbaar komt. Maar die kabel ligt dus hemelsbreed zo'n 20m van mijn glasvezel modem
Kaartje van T-Mobile

De overburen hebben nu (of zeer binnenkort) al wel de mogelijkheid tot T-Mobile 1Gbit/s en krijgen dus binnenkort wel de mogelijkheid tot 1Gbit/s Freedom voor €49 ipv €84... Maar, ik moet wel eerlijk zijn: in dit flatgebouw (bj 2011) is al wel glasvezel sinds halverwege 2012 en zij krijgen het nu pas.

Ik had gehoopt dat Glasoperator ook wel even in "mijn" wijkkast wat extra apparatuur had kunnen plaatsen, maar het is natuurlijk echt een ander netwerk dan wat OnsNet Eindhoven/Reggefiber/KPN toen aangelegd heeft.

Zelfde kaartje met pijltje waar ik woon :'(

• Kasper1985
Sakura_nl schreef op maandag 15 maart 2021 @ 22:36:
[...]

simpelweg slecht management.
Het trieste is dat ik bij Ziggo om 21:00 op zaterdagavond een chat open. Binnen 10 minuten antwoord heb en het is opgelost (switch naar ipv4 only profiel).
Het verbaasd mij enigszins dat het niet meer klachten regent. Ik heb wel begrip voor drukte en als tickets daardoor een dag of 5 max blijven liggen ala. Vind ik acceptabel.

Maar 3 maart vs 15 maart?!

En dat niet alleen. Ze hebben het blijkbaar zo druk dat de kwaliteit ver te zoeken is.
Als die dan nog een super zou zijn zou het ook een ander verhaal zijn. Maar dat is ook zware bagger.
Kortom voor de helpdesk niet overstappen naar Freedom.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• jgelauff
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 22:45
Kasper1985 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 23:10:
[...]

simpelweg slecht management.
Het trieste is dat ik bij Ziggo om 21:00 op zaterdagavond een chat open. Binnen 10 minuten antwoord heb en het is opgelost (switch naar ipv4 only profiel).
Het verbaasd mij enigszins dat het niet meer klachten regent. Ik heb wel begrip voor drukte en als tickets daardoor een dag of 5 max blijven liggen ala. Vind ik acceptabel.

Maar 3 maart vs 15 maart?!

En dat niet alleen. Ze hebben het blijkbaar zo druk dat de kwaliteit ver te zoeken is.
Als die dan nog een super zou zijn zou het ook een ander verhaal zijn. Maar dat is ook zware bagger.
Kortom voor de helpdesk niet overstappen naar Freedom.
Wat een grote woorden gebruik je allemaal; irriteren, klachten regen, zware bagger, slecht management, kwaliteit ver te zoeken en dat allemaal om op zaterdagavond bij ziggo op een ipv4 only internet te komen?

Je moet niet zo trollen, je kent de situatie en er wordt om je begrip gevraagd. Blijkbaar heb je dat dus niet. Overigens kun je als iets spoed heeft gewoon bellen. Gebruikershulp kun je ook zoeken op community.freedom.nl of hier. Je heb met 7 werkdagen een reactie ontvangen gezien de situatie lijkt me dat aanvaardbaar. De helpdesk wil kwaliteit leveren en vragen je dus wat extra verificatie.

Mijn ervaringen zijn dat je met een beetje geduld, menselijke maat en vriendelijke woorden gewoon eea kan regelen met de helpdesk (zoals een complete verhuizing incl abonnements wissel van vdsl naar glas).

Acties:
  • +5Henk 'm!

• eymey
Ik sluit me bij @Sakura_nl en @jgelauff aan.

Wat een hoogdravend ge-rant zeg. Granted, totaal meer dan een week om een vraag opgelost te krijgen is niet wat je zou willen verwachten van een provider die kwaliteit en privacy hoog op het USP-lijstje heeft staan.

Maar om dan over een klachtenregen en slechte kwaliteit te beginnen.....

Op de dag dag mijn abonnement werd geactiveerd deed de verbinding het eerst niet (door een probleem in de Area-PoP in de apparatuur van Cambrium). Daar werd ik zowel vanuit Freedom als vanuit Cambrium zeer voortvarend mee geholpen. Binnen hetzelfde telefoongesprek (met direct, na enige wachttijd, een skilled medewerker aan de lijn) was het probleem via ruggespraak met iemand van Cambrium opgelost.

Kwaliteit en kennis is dus écht wel aanwezig, alleen op dit moment waarschijnlijk erg lastig door de sterke groei.

En tsja.... je kan een Ziggo, waar een miljoenenbedrijf achter zit en wat al sinds het begin van dit millennium bezig is, écht niet vergelijken met een kleine provider in opstartfase. Om nog maar te zwijgen over de gigantische problemen die ik in het begin met Ziggo / UPC allemaal heb meegemaakt. Een abominabel slechte servicedesk (met een totale non-skilled eerste lijn) was toen nog wel het minste probleem: De verbinding was gewoon zo instabiel als wat .

Hier tot nu toe dik tevreden over Freedom, inclusief de service!

• tubejack
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 16-04 23:01
danielschenk schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:58:Een andere oplossing die ze aandroegen is kijken hoe het gaat met een 7590 (deze heeft echter geen bonding :-( ). Ook zou er een nieuw model aan moeten komen met bonding, echter weten ze nog niet wanneer AVM hiermee zal komen.
Wat ik zo lees, is het enige verschil een 7581

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kasper1985
jgelauff schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:18:
[...]

Wat een grote woorden gebruik je allemaal; irriteren, klachten regen, zware bagger, slecht management, kwaliteit ver te zoeken en dat allemaal om op zaterdagavond bij ziggo op een ipv4 only internet te komen?

Je moet niet zo trollen, je kent de situatie en er wordt om je begrip gevraagd. Blijkbaar heb je dat dus niet. Overigens kun je als iets spoed heeft gewoon bellen. Gebruikershulp kun je ook zoeken op community.freedom.nl of hier. Je heb met 7 werkdagen een reactie ontvangen gezien de situatie lijkt me dat aanvaardbaar. De helpdesk wil kwaliteit leveren en vragen je dus wat extra verificatie.

Mijn ervaringen zijn dat je met een beetje geduld, menselijke maat en vriendelijke woorden gewoon eea kan regelen met de helpdesk (zoals een complete verhuizing incl abonnements wissel van vdsl naar glas).
Trollen? Nee hoor. Dit topic heet volgens mij “Freedom ervaringen en discussie”
Ik deel dus mijn ervaring en mijn mening. Dat je die mening niet deelt is geen enkel probleem. Maar om dat nou meteen als trollen af te doen. Beetje vreemd.

De vergelijking met Ziggo was alleen maar dat: een vergelijking. Het zou voor een kleine partij juist makkelijker moeten zijn om een goede kwalitatieve helpdesk op te zetten.
Edit: Overigens als je belt <is mijn ervaring> krijg je de mededeling dat je maar beter een ticket kan openen...

[Voor 4% gewijzigd door Kasper1985 op 16-03-2021 11:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zordaz
Kasper1985 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:40:

Mijn recente ervaringen: reacties op e-mail gaan (te) traag, maar telefonisch is het okee. Advies is dus om te bellen als er echt wat is.

• danielschenk

danielschenk

tubejack schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:03:
[...]

Wat ik zo lees, is het enige verschil een 7581
En misschien de lijnkaart in de DSLAM dus. De 7581 gaf namelijk deze DSLAM versie aan:
"Broadcom: 177.191"

En nu staat er:
"Nokia
Broadcom: 11.4.30"

Zo'n wezenlijk anders versienummer lijkt me niet puur een softwareupdate. Ik denk dat het een andere Broadcom chip is. Of er is iets goed mis met de versie-uitlezing in de 7581 danwel 7583.

Anyway, Freedom kan me niet aan een 7581 helpen, hebben ze al gezegd. Geloof dat dit model ook uit productie is vanwege issues. Op de site van AVM staat ook dat hij is opgevolgd door de 7583.

Ik hang nu weer eens bij Freedom in de wacht. Ik heb voor het laatst hierover gemaild afgelopen vrijdagavond, en nog niets teruggehoord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tubejack
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 16-04 23:01
danielschenk schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:36:
[...]

En misschien de lijnkaart in de DSLAM dus. De 7581 gaf namelijk deze DSLAM versie aan:
"Broadcom: 177.191"

En nu staat er:
"Nokia
Broadcom: 11.4.30"
Dat klopt, het is precies dezelfde versie DSLAM, alleen een andere notatie.
De 7581 werkt hier iets sneller dan de 7583. Ik heb beide hier staan. Lekker stabiel ook.
Het model 7581 werd jaren lang geplaagd met allerlei bugs.

Met FritzOS 7.13 plus zijn die er wel uit.
Zie xs4all gebruikers

[Voor 19% gewijzigd door tubejack op 16-03-2021 13:11]

• danielschenk

danielschenk

tubejack schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:05:
[...]

Dat klopt, het is precies dezelfde versie DSLAM, alleen een andere notatie.
De 7581 werkt hier iets sneller dan de 7583. Ik heb beide hier staan. Lekker stabiel ook.
Het model 7581 werd jaren lang geplaagd met allerlei bugs.

Met FritzOS 7.13 plus zijn die er wel uit.
Zie xs4all gebruikers
Helder. Freedom stuurt me nu een nieuwe 7583 om een defect uit te sluiten. Ik ben echter niet heel hoopvol. Als dit de zaak niet verbetert dan moet ik misschien zelf maar ergens anders aan een 7581 zien te komen, of wachten op dat nieuwe model van AVM.

Overigens ben ik tot nu toe zeer tevreden over de communicatie met Freedom. Ik spreek altijd iemand die er voldoende verstand van heeft. Soms moet ik zelf een extra keer ergens achteraan zoals vandaag, maar dit is wel begrijpelijk gezien het feit dat de helpdesk momenteel onderbezet is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 17-04 13:11
danielschenk schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:43:
[...]
Helder. Freedom stuurt me nu een nieuwe 7583 om een defect uit te sluiten. Ik ben echter niet heel hoopvol. Als dit de zaak niet verbetert dan moet ik misschien zelf maar ergens anders aan een 7581 zien te komen, of wachten op dat nieuwe model van AVM.
Met mijn verbinding heb ik vergelijkbare problemen gehad. Een nieuwe 7583 gaf dezelfde stabiliteitsproblemen. Tickets aangemaakt bij zowel Freedom Internet en AVM. KPN is ook langsgekomen en heeft de verbinding iets kunnen verbeteren maar de verbinding bleef niet stabiel. Vaak viel alleen de PPPoE sessie weg maar bleef de DSL verbinding wel en kwam de PPPoE niet meer terug.

Uiteindelijk als experiment heb ik een tweedehands 7581 gekocht omdat ik toch de PPPoE verbinding vanaf OPNsense of MikroTik router wilde gaan opzetten en de verbinding is nu helemaal stabiel. De snelheid ging zelfs iets verder omhoog (down 222,09 Mbit/s en up 63,11 Mbit/s) in vergelijking met de eerdere 7581 van XS4ALL.
Pagina: 1 ... 33 34 35 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True