Ik ben klant bij Freedom sinds september vorig jaar. Daarvoor zat ik bij XS4ALL. Ik was tevreden met de verbinding daar. Ik heb ze zelfs zover gekregen om bonding te regelen (ik ken dit huis al lang omdat ik het van mijn vader heb gekocht, vroeger hadden we ISDN en ADSL bij verschillende providers naast elkaar lopen, dus ik wist dat de 2 aderparen er waren). Het 2e aderpaar erbij pakken is door XS4ALL prima geregeld en de verbinding was stabiel.
Ik ben echter niet tevreden over de gang van zaken rondom XS4ALL->KPN en de afbraak van de kwaliteit van de helpdesk. Net als voor vele anderen een reden om voor Freedom te kiezen.
De overstap ging goed. Grappig genoeg ging de oude Fritzbox 7581 (van XS4ALL dus) meteen online bij Freedom toen de switch gemaakt was. Aangezien die natuurlijk terug moest heb ik de 7583 van Freedom daarvoor in de plaats gezet, die de opvolger is, en bijna identiek (maar wel een wezenlijk andere DSL chip heb ik inmiddels van Freedom begrepen). Met de bonding kan ik zo'n 187 MBit down bereiken, iets minder dan de +/- 200 die ik had met XS4ALL, maar goed.
Een hoopvol begin dus, ik heb echter al sinds de overstap stabiliteitsproblemen met de fysieke DSL link. Het kan zomaar een maand goed werken, dan ineens kan het modem zonder aanleiding weer beginnen regelmatig zijn sync te verliezen, op beide aderparen (meestal de ene wel vaker dan de andere). In het ergste geval gebeurt dit met tussenpozen van slechts een paar uur. Als ik een van de twee lijnen los haal, is de kans wat minder groot, maar dan zit ik natuurlijk met halve snelheid, en het probleem is nog steeds niet weg.
Dit is erg vervelend, omdat het modem blijkbaar vaak zelf niet in staat is om hier weer uit te komen. Het blijft dan misgaan met de PPPoE login (waarschijnlijk ook een rate limit dingetje in de infra van Cambrium, na wat research op dit forum). Ik heb inmiddels een modem-watchdog script draaien wat mijn internetverbinding monitort en een reboot van de fritz triggert via TR-064 indien nodig (zie GitHub

). Met thuiswerken en vele online meetings is dit echt geen doen.
Ik ben in nauw contact met de Freedom helpdesk. We hebben al e.e.a. geprobeerd, zoals:
- nieuwe Y-kabel -> geen verschil
- swappen van de twee aderparen -> de kans neemt wat af, maar het gebeurt nog steeds, ook is de totale down speed lager, omdat er een rare asymmetrie onstaat in de speed van de paren

- KPN is al langs geweest om de lijn van de wijkkast tot hier door te meten, die zeggen dat de paren an sich OK zijn (had ik ook verwacht, anders had XS4ALL niet zo goed gewerkt) maar dat de lijnen samen niet lekker werken, en dit zou aan Cambrium liggen.
Freedom heeft inmiddels ook voorgesteld een andere 7583 te proberen. Denk dat ik dat maar eens moet doen, het moet in het modem of in de DSLAM zitten, het koper is immers niet veranderd, dat ligt er gewoon nog steeds. Volgens Freedom is de DSLAM ook niet veranderd, die is volgens hun nog steeds van KPN. Ik heb echter wel het idee dat ik op een andere lijnkaart ben geprikt ofzo, want mijn 7583 zegt "Nokia" bij de DSLAM, de 7581 zei dit niet, en ook ziet het versienummer van de DSLAM software wat er bij staat er nu heel anders uit.
Een andere oplossing die ze aandroegen is kijken hoe het gaat met een 7590 (deze heeft echter geen bonding

). Ook zou er een nieuw model aan moeten komen met bonding, echter weten ze nog niet wanneer AVM hiermee zal komen.