[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 32 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:56
Is PPPoE dan een relic uit het FastADSL tijdperk?

Voor mij loopt het net niet lekker met een Juniper router. IPv6, maar vooral IP-Tv. Ik weet dat ik een zeur ben trouwens.

OT: From the old box.... Kent u deze noooog, noooog, noog?

nieuws: XS4ALL introduceert 'Fast ADSL' abonnement
PanMan schrijft: "XS4ALL komt nu ook met een snellere ADSL variant, waarbij je 1024kBit downstream en 256kBit upstream hebt. Er zijn wel ook 4 IP's inbegrepen (dus geen gateway draaien). Fast ADSL kost helaas wel 175 gulden per maand. Cistron blijkt voorlopig dus nog de beste kansen te bieden voor de 'grootverbruikers' onder ons ":

[ Voor 61% gewijzigd door DiedX op 20-01-2021 09:00 ]

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:40
Uit de Freedom nieuwsbrief:
Over een maand ongeveer verwachten we bij nieuwe aansluitingen de FRITZ!Box 5530 te gaan leveren. Dit modem maakt losse SFP’s mogelijk en is daardoor geschikt voor FTTH en GPON.
Dan kan je die SFP ook in je eigen router prikken, dat zou een grote plus zijn!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23
Tomba schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 07:55:
[...]

En vwb hierboven over PPPoE; 100% eens, zorgt er op mijn FortiGate dat alle WAN verkeer niet door de ASIC afgehandeld kan worden :'(
Topic over gemaakt bij hun community forum.
https://community.freedom...-van-toegang-pppoe/1485/2

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:57
esky schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:45:

[...]

Helaas niet voor GPON (behalve wellicht in de toekomstige T-Mobile gebieden?). KPN WBA vereist vooralsnog het gebruik van een ONT van Nokia en staat geen eigen ONT toe. Ook niet als deze in de router zit ingebakken zoals in dit geval.

En voor niet GPON aansluitingen kon dit al jaren lang. Als je maar een router nam met een SFP ingang en de goede VLAN instellingen kende. En die routers zijn er al lang, ook bij AVM (de 5490 zeg ik uit mijn hoofd)

[ Voor 18% gewijzigd door Barre73 op 20-01-2021 10:31 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:56
Ik ben er even naast gaan zitten ;)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• YWatchman
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11 11:09
esky schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:45:

[...]

LC/SC + LC singlemode bidi sfp werkt prima hier.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:10

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Top, hier het knowledge base artikel van Fortinet;
https://kb.fortinet.com/k...ink.do?externalID=FD45971
PPPoE Interface.

PPPoE is commonly used to connect to the provider edge.
It is handled by a PPP software process and connections are terminated in virtual interfaces where traffic is not able to be handled by hardware acceleration.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:59
Tomba schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 07:55:
[...]

Klinkt dan - helaas - alsof ze alleen gaan leveren op T-Mobiles eigen netwerken.... Snap niet echt goed waarom hier zo mistig over gedaan wordt.

En vwb hierboven over PPPoE; 100% eens, zorgt er op mijn FortiGate dat alle WAN verkeer niet door de ASIC afgehandeld kan worden :'(
Welke Fortigate heb jij? De 60E heeft hier geen last van.

• Tomba

Tomba

Ascension schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:49:
[...]

Welke Fortigate heb jij? De 60E heeft hier geen last van.
De 60F en dit geldt voor alle FortiGates dus ook jouw 60E ;)
Als je PPPoE gebruikt gaat het verkeer via de CPU en niet de ASIC, zie mijn post hierboven.

[ Voor 13% gewijzigd door Tomba op 20-01-2021 15:59 ]

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

YWatchman schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:55:
[...]

LC/SC + LC singlemode bidi sfp werkt prima hier.
Hier ook, maar volgens mij gaat het juist om de hele zin. Er staat "en is daardoor geschikt voor GPON". De berichtgeving tot nu toe komt er op neer dat je niet om de KPN NTU heen kunt met GPON, en dat SFP modules, hoewel technisch gezien wel te gebruiken met GPON, niet gaan werken met KPN GPON. Dus welke van de twee stellingen is waar; wat ik hier zeg, of wat Freedom zegt? :)

Ik hoop dat Freedom gelijk heeft, maar ik vrees dat die conclusie te voorbarig is.

[ Voor 21% gewijzigd door .oisyn op 20-01-2021 16:03 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:59
Tomba schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:57:
[...]

De 60F en dit geldt voor alle FortiGates dus ook jouw 60E ;)
Als je PPPoE gebruikt gaat het verkeer via de CPU en niet de ASIC, zie mijn post hierboven.
Laat ik het zo zeggen, het (lijkt) mij geen performance te kosten. Haal de volle 500Mbit probleemloos. Ik weet dat dit bij een 60D nog wel een probleem was.

• Tomba

Tomba

Ascension schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:14:
[...]

Laat ik het zo zeggen, het (lijkt) mij geen performance te kosten. Haal de volle 500Mbit probleemloos. Ik weet dat dit bij een 60D nog wel een probleem was.
Dan gok ik dat je geen gebruik maakt van IPS of NGFW gezien de specs van de 60E:
Firewall Throughput: 3 Gbps.
IPS Throughput: 400 Mbps.
NGFW Throughput: 250 Mbps.
Maar goed we gaan flink off-topic.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Canal Digitaal stuk? Hij houdt er opeens mee op hier. Hij zat al een tijdje terug te schakelen naar low res steeds

.edit: werkt weer.

[ Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 20-01-2021 21:31 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Tomba

Tomba

Om hier toch nog even op terug te komen, ik blijf Freedom uitblinken in slecht communiceren... De vragen die ik heb;
  • alleen op T-mobile eigen netwerken of overal waar 1Gb geleverd kan worden?
  • FTTH (yes!) of GPON (nee :( )
blijven nu al maanden onbeantwoord....
Mijn contract bij xs4all loopt op 25-3 af en zou graag toch weten of ik bij Freedom terecht kan zonder dat ik de KPN belasting moet betalen (67€ vs de 52€ die ik nu betaal voor 200Mbit bij Xs4all, echt bizar hoeveel duurder!) of dat ik toch maar eens naar T-Mobile thuis moet gaan kijken waar ik voor 25€ per maand klaar ben (ivm al aanwezige unlimited T-Mobile abo hier in huis) 49€ voor 1 Gbit (heb aan 200 meer dan zat overigens ;) ) is nog interessant maar de overige glasvezel prijzen zijn echt door het dak....

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-11 07:46
Tomba schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:04:
[...]

Om hier toch nog even op terug te komen, ik blijf Freedom uitblinken in slecht communiceren... De vragen die ik heb;
- alleen op T-mobile eigen netwerken of overal waar 1Gb geleverd kan worden?
- FTTH (yes!) of GPON (nee :( )
Mijn contract bij xs4all loopt op 25-3 af en zou graag toch weten of ik bij Freedom terecht kan zonder dat ik de KPN belasting te betalen (67€ vs de 52€ die ik nu betaal voor 200Mbit bij Xs4all, echt bizar hoeveel duurder!) of dat ik toch maar eens naar T-Mobile thuis moet gaan kijken waar ik voor 25€ per maand klaar ben (ivm al aanwezige unlimited T-Mobile abo hier in huis) 49€ voor 1 Gbit (heb aan 200 meer dan zat overigens ;) ) is nog interessant maar de overige glasvezel prijzen zijn echt door het dak....
Ik weet niet hoe jij aan €67 komt voor 200Mbit bij KPN, maar 200Mbit kost bij KPN €50 euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZBjrlvbK1qExYgSv7SWsmk539g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zwQS8ISOP1n8sqTSZUpWwNGR.png?f=user_large

• Tomba

Tomba

Dennis-L schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:12:
[...]

Ik weet niet hoe jij aan €67 komt voor 200Mbit bij KPN, maar 200Mbit kost bij KPN €50 euro.
[Afbeelding]
Ik weet niet waar jij leest dat ik zeg dat 200Mbit bij KPN 67 € kost ;)
Xs4all 200Mbit: 52€ (ieder jaar verlengen levert je 10€ korting op de 62€ die ze vragen)
Freedom 200Mbit: 67€

Ik heb KPN alleen genoemd aangezien zij zoveel vragen voor de WBA levering dat Freedom dus schijnbaar 67€ moet vragen om het rendabel te houden... Ik wil weg bij KPN en ook niet indirect hun kas spekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-AeI25yv0YBhwU4u1NijDlAcZc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F3c3Dw7UR06gXlSRRzZxrYra.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Tomba op 21-01-2021 08:16 ]

• Dennis-L
Tomba schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:14:
[...]

Ik weet niet waar jij leest dat ik zeg dat 200Mbit bij KPN 67 € kost ;)
Xs4all 200Mbit: 52€ (ieder jaar verlengen levert je 10€ korting op de 62€ die ze vragen
Freedom 200Mbit: 67€

Ik heb KPN alleen genoemd aangezien zij zoveel vragen voor de WBA levering dat Freedom dus schijnbaar 67€ moet vragen om het rendabel te houden... Ik wil weg bij KPN en ook niet indirect hun kas spekken.
Aha, ja het is nog vroeg :X

• Tomba

Tomba

Ik wilde ook mee babbelen maar ik mag niet registreren. Kun je daar alleen terecht met @freedom.nl emailadressen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJQDOyYfl7IolpUf1yooKS805ok=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jURbmDee9EvPSHlizloYpI6e.png?f=user_large
Gaat om een emailadres op 1 van mijn eigen domeinnamen

• Barre73
Tomba schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:04:
[...]

• alleen op T-mobile eigen netwerken of overal waar 1Gb geleverd kan worden?
  • FTTH (yes!) of GPON (nee :( )
Mijn contract bij xs4all loopt op 25-3 af en zou graag toch weten of ik bij Freedom terecht kan zonder dat ik de KPN belasting moet betalen (67€ vs de 52€ die ik nu betaal voor 200Mbit bij Xs4all, echt bizar hoeveel duurder!) of dat ik toch maar eens naar T-Mobile thuis moet gaan kijken waar ik voor 25€ per maand klaar ben (ivm al aanwezige unlimited T-Mobile abo hier in huis) 49€ voor 1 Gbit (heb aan 200 meer dan zat overigens ;) ) is nog interessant maar de overige glasvezel prijzen zijn echt door het dak....
Een paar reacties terug stond er een stukje uit een nieuwsbrief. Daarin werden specifiek Den Haag en Eindhoven genoemd. De kans dat Freedom alleen maar levert op T-Mobile "eigen" netwerk lijkt me dus heel groot. En dan dus niet op al die andere T-Mobile ODF adressen die op Reggefiber netwerken zitten.
In jouw geval lijk je dan dus op WBA te komen.
Dat zal voor jou geen GPON zijn als dat nu bij XS4all ook niet zo is.

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:26
Tomba schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:21:
Ik wilde ook mee babbelen maar ik mag niet registreren. Kun je daar alleen terecht met @freedom.nl emailadressen?
Inderdaad, zie nieuwsbrief 18
Voor toegang tot onze community moet je je eenmalig aanmelden met je @freedom.nl mailadres en een wachtwoord wat alleen geldt voor de community.

• Tomba

Tomba

Barre73 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:10:
[...]

Een paar reacties terug stond er een stukje uit een nieuwsbrief. Daarin werden specifiek Den Haag en Eindhoven genoemd. De kans dat Freedom alleen maar levert op T-Mobile "eigen" netwerk lijkt me dus heel groot. En dan dus niet op al die andere T-Mobile ODF adressen die op Reggefiber netwerken zitten.
In jouw geval lijk je dan dus op WBA te komen.
Dat zal voor jou geen GPON zijn als dat nu bij XS4all ook niet zo is.
Ja die had ik gelezen en daar al op gereageerd dat ik dan vreesde dat het alleen die paar netwerkjes was ipv de miljoenen huishoudens waar TM via Regge levert :/ Maar wil het wel zeker weten voor ik xs4all verlaat voor T-Mobile. Mijn absolute voorkeur zou Freedom zijn maar mijn referentiekader is nog OnsNet (39,95 voor 100/100, geen PPPoE en vast IP... Helaas door KPN de nek omgedraaid) dus ik vind xs4all al overpriced. Freedom gaat daar nog 15€ per maand overheen plus die groene rovers krijgen nog steeds een bult geld van mij....

Heb nu idd FTTH. GPON betekent einde eigen router dus is voor mij helemaal nogo....
Dat verklaart het inderdaad ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Tomba op 21-01-2021 09:27 ]

• Barre73
Tomba schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:26:
[...]

Ja die had ik gelezen en daar al op gereageerd dat ik dan vreesde dat het alleen die paar netwerkjes was ipv de miljoenen huishoudens waar TM via Regge levert :/ Maar wil het wel zeker weten voor ik xs4all verlaat voor T-Mobile. Mijn absolute voorkeur zou Freedom zijn maar mijn referentiekader is nog OnsNet (39,95 voor 100/100, geen PPPoE en vast IP... Helaas door KPN de nek omgedraaid) dus ik vind xs4all al overpriced. Freedom gaat daar nog 15€ per maand overheen plus die groene rovers krijgen nog steeds een bult geld van mij....

Heb nu idd FTTH. GPON betekent einde eigen router dus is voor mij helemaal nogo....
De 1,2 miljoen huishoudens (geen miljoenen...) waar T-Mobile ODF levert via Reggefiber netwerk kennen een overlap met Cambrium van een paar honderdduizend. En daarbij weten we inmiddels dat T-Mobile op veel plekken al een capaciteitsprobleem heeft. En dan bedoel ik fysiek gezien, qua poortenaantal. Ik had dus al niet verwacht dat Freedom daar kon gaan leveren.

Wat GPON betreft kan je prima met een eigen router aan de gang. Je kan alleen die router niet meer direct op glas inprikken maar via die ONT. Voor de rest kan je gewoon je eigen apparatuur houden en instellen.

En wat T-Mobile en GPON betreft: al hun eigen netwerken en de recente apparatuuruitbreidingen en bijplaatsingen op Reggefiber netwerk zijn ook GPON. Met een Huawei ONT bij de klant thuis.

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:38
Ik snap dat voor veel tweakers GPON een achteruitgang is t.o.v. een glasvezel die je direct (middels bijvb SFP) in je router kunt stoppen. En ook op het gebied van stroomverbruik is GPON dan minder ideaal.

Maar is het niet een beetje overdreven om te zeggen dat je met GPON geen eigen router zou kunnen gebruiken?

Ik zie die ONT bij GPON meer als modem/mediaconverter en niet als router. Ok, wellicht dat er ooit een recht op eigen modem komt en dan zal KPN vast genoeg lobbyen om deze ONT niet als modem te zien in dat wellicht ooit komende recht...

Persoonlijk heb ik een mediaconverter in de meterkast en een router/accesspoint op een centrale plek in m'n huis, zodat ik geen router in de meterkast en een apart access point op die centrale plek nodig heb. Ik heb een compact 2-kamer appartement, dus 1 "wifi-punt" is echt wel genoeg en de wifi-mogelijkheden van de FB7590 zijn prima in orde voor mij. Ik denk dat in mijn geval een extra access point meer stroom zou verbruiken dan die losse media converter ;).

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-11 18:34
Barre73 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:55:
[...]
Met een Huawei ONT bij de klant thuis.
Freedom over huawei... :o

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:14
jorikc schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:00:
Ik snap dat voor veel tweakers GPON een achteruitgang is t.o.v. een glasvezel die je direct (middels bijvb SFP) in je router kunt stoppen. En ook op het gebied van stroomverbruik is GPON dan minder ideaal.

Maar is het niet een beetje overdreven om te zeggen dat je met GPON geen eigen router zou kunnen gebruiken?

Ik zie die ONT bij GPON meer als modem/mediaconverter en niet als router. Ok, wellicht dat er ooit een recht op eigen modem komt en dan zal KPN vast genoeg lobbyen om deze ONT niet als modem te zien in dat wellicht ooit komende recht...
Ik vind het het wel een principieel dingetje. Wat mij betreft houdt de modemvrijheid op zodra IK een apparaat van stroom moet voorzien, terwijl het apparaat van een externe (KPN) partij is. Net zo fout als een (bridged) modem van Ziggo of andere situatie waarbij je met dubbele apperatuur zit.

Maar goed, daarover verschil ik van mening met o.a. Barre.

Ik hoop wel dat Freedom zich zal inzetten op glasvezel zonder KPN ONT.

• Barre73
De ironie was mij ook niet ontgaan...
Maar goed! We weten ook nog steeds niet of Freedom als ODF partij in een Primevest PoP gaat zitten of als Wholesale via T-Mobile. Het eerste is duur en gecompliceerder maar biedt volledige vrijheid. En het aantal PoPs is nog te overzien met alleen die paar wijken in Den Haag en Eindhoven.

• Tomba

Tomba

Barre73 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:55:
[...]

De 1,2 miljoen huishoudens (geen miljoenen...) waar T-Mobile ODF levert via Reggefiber netwerk kennen een overlap met Cambrium van een paar honderdduizend. En daarbij weten we inmiddels dat T-Mobile op veel plekken al een capaciteitsprobleem heeft. En dan bedoel ik fysiek gezien, qua poortenaantal. Ik had dus al niet verwacht dat Freedom daar kon gaan leveren.

Wat GPON betreft kan je prima met een eigen router aan de gang. Je kan alleen die router niet meer direct op glas inprikken maar via die ONT. Voor de rest kan je gewoon je eigen apparatuur houden en instellen.

En wat T-Mobile en GPON betreft: al hun eigen netwerken en de recente apparatuuruitbreidingen en bijplaatsingen op Reggefiber netwerk zijn ook GPON. Met een Huawei ONT bij de klant thuis.
Ah ik dacht dat t ruim 2 miljoen was, I stand corrected. Neemt niet weg dat ik er 1 van ben en nu dus helaas geen Freedom kan nemen zonder KPN te spekken (en dat wil ik gewoon niet, maar ik heb dus eigenlijk geen keus behalve naar T-Mobile gaan met alle risico's van dien...) Ik vrees dus dat het xs4all blijft, spek ik KPN ook maar hou ik 15€ per maand (of 9,41 als ik per jaar betaal ;) ) in mijn zak en behoud ik de 4G SIM (die ik in mijn auto gebruik) en de toegang tot Newszilla)

Een ONT is dus geen router maar een soort Fibre naar Ethernet converter? Nog steeds zonde van de stroom maar dan is het iets meer te overzien.
Barre73 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:21:
[...]

De ironie was mij ook niet ontgaan...
Maar goed! We weten ook nog steeds niet of Freedom als ODF partij in een Primevest PoP gaat zitten of als Wholesale via T-Mobile. Het eerste is duur en gecompliceerder maar biedt volledige vrijheid. En het aantal PoPs is nog te overzien met alleen die paar wijken in Den Haag en Eindhoven.
Helaas is het wel duidelijk nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gf9fakjFqxrl9syQxXD0nD3_qfg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3FwqUyEfqvGKf4suBoUTYFaR.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Tomba op 21-01-2021 10:26 ]

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

.

[ Voor 98% gewijzigd door Zr40 op 21-01-2021 10:26 . Reden: fout ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wut?

Oh je hebt al geedit :)

[ Voor 10% gewijzigd door .oisyn op 21-01-2021 10:27 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Was nog niet helemaal wakker blijkbaar :+

• Barre73
Zr40 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:25:
Nee, de ONT zit aangesloten op de echte NT, dat is de Fibre naar Ethernet converter. De ONT zorgt er voor dat alleen jouw verkeer wordt doorgelaten.
Nee, de ONT zit aangesloten op de FTU.

FTU is passieve grondplaat met afwerking van de vezel
NT (U) is actieve component dat gekoppeld zit aan de FTU. Kan direct geklikt zijn of via glaspatchkabeltje. NTU dient om glassignaal om te zetten naar ethernetsignaal.
Router zit weer op de NT(U) gekoppeld.

NTU en Routerfunctie kunnen in 1 apparaat zitten. Elke router met een SFP module bijvoorbeeld.

Waar ik NT(U) schrijf mag je uiteraard ook ONT (U) lezen in het geval van een GPON netwerk.

En eigenlijk is die NT momenteel bij elke provider echt alleen een Mediaconverter. Een ONT doet wel iets meer dan dat alleen maar hij heeft zeker geen routerfunctie.

Achtergrond informatie.

• Tomba

Tomba

Barre73 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:30:
[...]

Nee, de ONT zit aangesloten op de FTU.

FTU is passieve grondplaat met afwerking van de vezel
NT (U) is actieve component dat gekoppeld zit aan de FTU. Kan direct geklikt zijn of via glaspatchkabeltje. NTU dient om glassignaal om te zetten naar ethernetsignaal.
Router zit weer op de NT(U) gekoppeld.

NTU en Routerfunctie kunnen in 1 apparaat zitten. Elke router met een SFP module bijvoorbeeld.

Waar ik NT(U) schrijf mag je uiteraard ook ONT (U) lezen in het geval van een GPON netwerk.

En eigenlijk is die NT momenteel bij elke provider echt alleen een Mediaconverter. Een ONT doet wel iets meer dan dat alleen maar hij heeft zeker geen routerfunctie.

Achtergrond informatie.
Thanks voor deze mooie aanvulling! (blijft zonde van het extra stroomverbruik ;) )

• GerjanT
  • Laatst online: 09-11 13:33
Tomba schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:38:
[...]

Thanks voor deze mooie aanvulling! (blijft zonde van het extra stroomverbruik ;) )
ik heb er een tijdje geleden ook naar jouw toe ook gereageerd. Ik heb nu ook van KPN een mediaconverter, komt ook goed uit want mijn meterkast is de meterkast met wat UTP's die naar de patchkast gaan waar het echte feest gebeurd >:)

Of dat ding nu van KPN ONT of zelf maakt me niet zoveel uit. Op je ONT mag je gewoon alles aansluiten en met providers als Freedom gaat dat ook lukken. Als ze dan ook nog eens een SPF met ONT kunnen leveren is dat toch prima?

Niet om flauw te zijn maar je weet nu ook niet waar de fibers eerst in terecht komen maar maken nu door een kastje er een probleem van :)

• Dennis-L
GerjanT schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:38:
[...]

ik heb er een tijdje geleden ook naar jouw toe ook gereageerd. Ik heb nu ook van KPN een mediaconverter, komt ook goed uit want mijn meterkast is de meterkast met wat UTP's die naar de patchkast gaan waar het echte feest gebeurd >:)

Of dat ding nu van KPN ONT of zelf maakt me niet zoveel uit. Op je ONT mag je gewoon alles aansluiten en met providers als Freedom gaat dat ook lukken. Als ze dan ook nog eens een SPF met ONT kunnen leveren is dat toch prima?

Niet om flauw te zijn maar je weet nu ook niet waar de fibers eerst in terecht komen maar maken nu door een kastje er een probleem van :)
De SFP zit al standaard in de ONT, de fiber gaat rechtstreeks in de ONT.

• GerjanT
Dennis-L schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:40:
[...]

De SFP zit al standaard in de ONT, de fiber gaat rechtstreeks in de ONT.
Als die SPF los te krijgen is is er niks aan de hand. dat is mijn punt sorry voor mijn woordkeuze maar ik vind dit persoonlijk ook een semantische discussie >:)

• Barre73
Tomba schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:38:
[...]

En ook dat blijft een puntje van discussie. Het omzetten van licht naar ethernet moet ergens gebeuren. Zonder losse mediaconverter gebeurt dat dus in de router zelf. En daarna moet de router nog doen wat 'ie altijd moet doen.

Helaas is het op basis van beschikbare data op internet niet precies te berekenen. Ik heb het net even geprobeerd met de gegevens van een T-Mobile Zyxel en de T-Mobile mediaconverter versus alleen een FB 5490 (de enige FB met glasaansluiting) maar bij die laatste staat het stroomverbruik alleen opgegeven als gemiddeld opgenomen vermogen. Er is geen onderscheid gemaakt in aansluitwijze van de FB (via LAN of direct op glas)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

GerjanT schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:43:
[...]

Als die SPF los te krijgen is is er niks aan de hand. dat is mijn punt sorry voor mijn woordkeuze maar ik vind dit persoonlijk ook een semantische discussie >:)
De SFP zelf heb je in dit geval niets aan. Even heel simpel gezegd: de ONT 'doet iets' tussen de SFP en de Ethernetpoort wat je eigen router niet doet (en niet mag doen bij GPON van NetwerkNL). Stop je de SFP in je eigen router dan ontbreekt het deel waar de ONT voor verantwoordelijk is.

• GerjanT
Zr40 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:54:
[...]

De SFP zelf heb je in dit geval niets aan. Even heel simpel gezegd: de ONT 'doet iets' tussen de SFP en de Ethernetpoort wat je eigen router niet doet (en niet mag doen bij GPON van NetwerkNL). Stop je de SFP in je eigen router dan ontbreekt het deel waar de ONT voor verantwoordelijk is.
Ik zal me in dat aspect iets verder verdiepen in dat 'iets'. Ik maak er persoonlijk alleen niet zo'n halszaak van.Ik vind een bridge-modem toch heel wat anders dan een NTU in deze.

Of een glasprovider als Caiway die je verplicht een of ander modem oplegt waardoor je zelf niet eens fatsoenlijk IPv6 straks naar je router en achterliggende netwerk kan brengen.

• Dennis-L
GerjanT schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:43:
[...]

Je kan gewoon zelf een SFP module kopen hoor, maar je hebt niets aan een losse SFP module.
Die moet je nog steeds ergens in stoppen.

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:40
GerjanT schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:03:
[...]

Ik zal me in dat aspect iets verder verdiepen in dat 'iets'. Ik maak er persoonlijk alleen niet zo'n halszaak van.Ik vind een bridge-modem toch heel wat anders dan een NTU in deze.

Of een glasprovider als Caiway die je verplicht een of ander modem oplegt waardoor je zelf niet eens fatsoenlijk IPv6 straks naar je router en achterliggende netwerk kan brengen.
GPON werkt met timeslots en encryptie (vergelijkbaar met docsis). De ONT zorgt dat het verkeer versleuteld en ontsleuteld wordt en dat je kan zenden op de lijn.

Je kan de ONT dus als "smartcard" zien om toegang te krijgen tot het glasnetwerk. Nu is het afwachten tot je een eigen GPON module/SFP in je eigen router kan prikken, maar dan moet KPN daar ook in mee werken.

Ik vind het verder prima overigens. Stroomverbruik vind ik niet zo'n issue. We wonen in een huis van eind jaren 60, als hier de boel goed geïsoleerd zou zijn, dan hadden we de besparing er in een dag al weer uit. Om maar ergens mee te vergelijken.

[ Voor 12% gewijzigd door krakendmodem op 21-01-2021 12:15 ]

• voorstad
krakendmodem schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:12:
[...]

GPON werkt met timeslots en encryptie (vergelijkbaar met docsis). De ONT zorgt dat het verkeer versleuteld en ontsleuteld wordt en dat je kan zenden op de lijn.

Je kan de ONT dus als "smartcard" zien om toegang te krijgen tot het glasnetwerk. Nu is het afwachten tot je een eigen GPON module/SFP in je eigen router kan prikken, maar dan moet KPN daar ook in mee werken.
De Fritzbox 5530 kan dat prima, daar heb je geen losse ONT voor nodig....

[ Voor 7% gewijzigd door voorstad op 21-01-2021 13:28 ]

• Barre73
Bij die FB5530 zit de ONT in de router ingebouwd, maar het blijft een ONT. Dat is de technische opbouw van een GPN netwerk nou eenmaal. Er is een apparaat moet communiceren met de OLT in de PoP.

• voorstad
Barre73 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:16:
[...]
Bij die FB5530 zit de ONT in de router ingebouwd, maar het blijft een ONT. Dat is de technische opbouw van een GPN netwerk nou eenmaal. Er is een apparaat moet communiceren met de OLT in de PoP.
Yup. Was sowieso een schrijffout: "Meer" moest "geen" zijn. Heb het nu aangepast naar "geen losse"..

• tubejack
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05 06:13
Wat zijn de ervaring met DSL? Niet iedereen heeft glas, of daar enig zicht op, in de toekomst.

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ervaring met DSL in de breedste zin van het woord? Of gaat je vraag over een eigen modem icm dsl.?

snelheid - mijn score 8,5
Volgens mij wordt het snelst mogelijke aangeboden. (vdsl2 profile: 17a of 35b ben ik iig tegengekomen) Al dan niet in bonding. De snelheid is dan afhankelijk van de lijn. Zelf heb ik vdsl2 35b zonder bonding, en haal daar netjes 200/30 mbps.

Latency - mijn score 7,5
DSL heeft een latency van ongeveer 8,5ms ( fiber rond de 4ms). (zie de diverse Ripe Atlas linkjes in dit topic)
Een klein beetje hoger dan de vorige provider (dat was ongeveer 7,8 ms)
Ik vermoed op basis van de reacties hier dat dit te maken heeft met de onzichtbare laag van Cambrium tussen KPN en Freedom. De latency is bij mij wel beter dan de coax jaren geleden. Al zie ik dit graag ook zakken naar 4ms, net als de glas. Maar ik vermoed dat de dsl techniek dit niet toelaat.

Modem - mijn score: 9 (verbetering is er altijd)
Ik gebruik een eigen zyxel modem richting mijn router/firewall en WAP. Voor internet heb je de Fritsbox niet nodig. De frits is verder een prima goed apparaat, afhankelijk hoe complex je eigen netwerk is. (Voor als je bedenkt dat de meeste andere providers in nederland goedkope energieslurpende 'rommel' aanbieden, waarbij je niet eens een andere keus hebt.)

Prijs - mijn score: 8
De prijs is goedkoper dan ik hiervoor had (kuch xs). Vooral door de maand korting bij een jaar vooruit betalen en de 2,- minder omdat ik de frits niet heb genomen.

Tv
Aangezien ik dit niet afneem, kan ik hier niet veel schrijven uit eigen ervaring. Al lijkt mij dat dit geen verschil is tussen dsl en glasvezel.

edit:

storingen
Verder weinig tot geen last van storingen op het avondprobleem van afgelopen maand na, wat nu prima gaat. Al met al ben ik zeer tevreden over de DSL dienst.

Dit is summier en kort mijn ervaring.

(ook een aantal scores toegevoegd. al is dit erg persoonlijk, maar geeft je misschien een beeld van mijn tevredenheid)

[ Voor 17% gewijzigd door purge op 21-01-2021 15:17 ]

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-11 12:10
Bij mij een vergelijkbare ervaring met DSL. Ik gebruik ook een eigen modem (draytek vigor 165 in full bridge en daarachter een eigen linux router). De latency is er enorm op vooruitgegaan: van ruim 8 ms naar 5,5 tot 6 ms :)

• Tomba

Tomba

purge schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:54:
[...]

Prijs - mijn score: 8
De prijs is goedkoper dan ik hiervoor had (kuch xs). Vooral door de maand korting bij een jaar vooruit betalen en de 2,- minder omdat ik de frits niet heb genomen.
[...]
Hey, die had ik gemist, scheelt toch weer 22 euro per jaar bij jaarbetaling ;)
PS was xs zo duur met DSL dan? Bij mij is glasvezel via Freedom juist duurder.

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik had het 200/20mbps plus abonnement. Deze is 62,- per maand (en eerste 4 maanden 31,-).
Zonder korting bij Freedom 49,- p.m. dus dat is hier dus een flink stuk goedkoper.

@Tomba, Dat scheelt inderdaad ook weer iets.

Ik had bij xs ook andere diensten zoals: tv, subnet en de mobiele simkaart. Bij Freedom kon ik toen geen tv afnemen (test fase). Het subnet was toen meer voor "omdat het kan". En de TV mis ik niet echt. Nou ja, alleen met Wie is de Mol maar daar die stream ik nu voor een paar euro.

[ Voor 51% gewijzigd door purge op 21-01-2021 17:34 ]

• tubejack
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05 06:13
Bedank. Wijzelf hebben nu pair-bonded lijn met een snelheid van 41Mb om 4,2. Het is af en toe niet vooruit te branden. Of ik nu een vaste netwerk aansluiting gebruik of WiFi. Ping 8ms Qua kosten is Freedom €10 duurder per maand. €57 tegen €47 en heeft minder mogelijkheden. Maar ik hoop dat de lijn vlotter reageert. 41Mb is ruim voldoende voor ons gebruik. Modem is een 7369.

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-11 10:29
Van 't weekend toch maar eens doorzetten met de overstap naar Freedom denk ik.
Zag zojuist dat de aangeboden internetsnelheid op mijn adres is verhoogd naar 204/33 Mbit/sec (Was 102/32).
Voor dsl toch mooie snelheden en een goed alternatief voor de 250/25 van Ziggo die hier een soort van monopoly heeft.

• Tomba

Tomba

purge schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:12:
Ik had het 200/20mbps plus abonnement. Deze is 62,- per maand (en eerste 4 maanden 31,-).
Zonder korting bij Freedom 49,- p.m. dus dat is hier dus een flink stuk goedkoper.

@Tomba, Dat scheelt inderdaad ook weer iets.

Ik had bij xs ook andere diensten zoals: tv, subnet en de mobiele simkaart. Bij Freedom kon ik toen geen tv afnemen (test fase). Het subnet was toen meer voor "omdat het kan". En de TV mis ik niet echt. Nou ja, alleen met Wie is de Mol maar daar die stream ik nu voor een paar euro.
Nice, helaas is hier via DSL maar 12/1 leverbaar (raar maar waar) en is 200/200 glas bij Freedom 67 per maand (2 euro als je geen FritzBox neemt), anders was dat nog een optie geweest.
Ik ga van xs4all (mocht ik uberhaupt een alternatief kunnen vinden.....) de 4G SIM en Newzilla erg missen maar het ziet er naar uit dat er in Nederland geen betaalbaar alternatief is... (*xs4all vind ik al te duur voor wat ik krijg)

• Tomba

Tomba

Tomba schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:22:

[...]

Helaas is het wel duidelijk nu:
[Afbeelding]
Hmmm als ik dit op de website van Freedom lees lijkt het toch weer in tegenspraak?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kt6jUbXB7xpVFjuwVqWFXsJ6k_0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A8uhGefEaeuB5oFiOXOKSKlb.png?f=user_large
Ik begreep dat alleen in Den Haag en een deel van Eindhoven T-Mobiles eigen netwerk betrof? Dat zou ik niet landelijk durven noemen....

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Tomba schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:25:
[...]

Hmmm als ik dit op de website van Freedom lees lijkt het toch weer in tegenspraak?
[Afbeelding]
Ik begreep dat alleen in Den Haag en een deel van Eindhoven T-Mobiles eigen netwerk betrof? Dat zou ik niet landelijk durven noemen....
Dit klopt: "Freedom kan in verschillende regio's 1 Gb-verbindingen aanbieden voor slechts 49,- euro per maand."
Deze zin klopt ook, maar heeft niet per se iets met freedom te maken: "T-Mobile heeft een netwerk met landelijke dekking."

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De postcodecheck van T-Mobile laat bij mij ook zien dat 1 Gbit/s beschikbaar is. Tilburg.

• Tomba

Tomba

MetalfanBlackness schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:32:
[...]

Dit klopt: "Freedom kan in verschillende regio's 1 Gb-verbindingen aanbieden voor slechts 49,- euro per maand."
Deze zin klopt ook, maar heeft niet per se iets met freedom te maken: "T-Mobile heeft een netwerk met landelijke dekking."
Maar het staat wel op de website van Freedom...daarmee insinueren ze toch echt dat ze van dat landelijk dekkende netwerk gebruik gaan maken (wat gezien hun tweet dan weer aperte onzin is)
Zr40 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:34:
De postcodecheck van T-Mobile laat bij mij ook zien dat 1 Gbit/s beschikbaar is. Tilburg.
Ja hier in Eindhoven ook, maar als ik de tweet mag geloven heb ik desondanks dikke pech ;(

• jorikc
jorikc schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:19:
Voor zover ik weet zijn er 3 verschillende T-Mobile glasvezelverbindingen mogelijk en ik weet niet bij welke Freedom kan gaan leveren:
1. Waar T-Mobile(/Primevest) het netwerk zelf aanlegt (ik dacht alleen in (delen van) Den Haag en delen van Eindhoven (nog in aanleg))
2. Waar T-Mobile/Glasoperator de actieve operator is (daar kun je 1Gbps krijgen van T-Mobile) op het glasnetwerk van Reggefiber/KPN NetwerkNL
3. Waar T-Mobile (net als Freedom via Cambrium) van KPN WBA gebruik maakt. (daar kun je maximaal 100Mbps van T-Mobile krijgen)

[...]
Met die tweet van Freedom over Den Haag en nieuwe locaties in Eindhoven, denk ik dat we inderdaad wel kunnen zeggen dat ze (vooralsnog) alleen over het type 1 netwerk 1Gbit/s voor €49 kunnen leveren.

De 1Gbit/s uit de postcodecheck op de website van T-Mobile laat geen onderscheid tussen 1. en 2. zien, verwacht ik.

[ Voor 0% gewijzigd door jorikc op 22-01-2021 10:45 . Reden: typo ]

• GerjanT
En daar is van een van de netwerkbeheerders ook een heel mooi antwoord op gekomen. Geeft ook wel weer hele mooie inzichten! Dit is eigenlijk de enige manier om IPv6 dual-stack aan te kunnen bieden.

[ Voor 9% gewijzigd door GerjanT op 22-01-2021 12:10 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat verklaart ook waarom Tweak terugvalt op 6RD voor IPv6.

• Barre73
jorikc schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:45:
[...]

Met die tweet van Freedom over Den Haag en nieuwe locaties in Eindhoven, denk ik dat we inderdaad wel kunnen zeggen dat ze (vooralsnog) alleen over het type 1 netwerk 1Gbit/s voor €49 kunnen leveren.

De 1Gbit/s uit de postcodecheck op de website van T-Mobile laat geen onderscheid tussen 1. en 2. zien, verwacht ik.
Dat onderscheid is er inderdaad niet. En dat betekent dat de manier waarop je vorig jaar via Tweak kon checken waar Cambrium zat (en daarmee ook Freedom) hierbij niet werkt.

• Tomba

Tomba

GerjanT schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:10:
[...]

En daar is van een van de netwerkbeheerders ook een heel mooi antwoord op gekomen. Geeft ook wel weer hele mooie inzichten! Dit is eigenlijk de enige manier om IPv6 dual-stack aan te kunnen bieden.
Yup...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCUdKL195xeO1l_lLURvTJpzEIM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9X9piMHeEjwTyPEpKYhsFBXh.png?f=user_large
Al klopt het verhaal niet helemaal want je hebt ook IPoE en daar kun je vzmb gewoon IPv6 op draaien en je bent het oude(rwetse) PPPoE kwijt. Snap dat dat voor nu een brug te ver is voor Freedom, maar jammer is het wel. De overhead vind ik persoonlijk minder erg dan de performance-impact.

[ Voor 3% gewijzigd door Tomba op 22-01-2021 13:42 ]

• GerjanT
Tomba schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:41:
[...]

Yup...
[Afbeelding]
Al klopt het verhaal niet helemaal want je hebt ook IPoE en daar kun je vzmb gewoon IPv6 op draaien en je bent het oude(rwetse) PPPoE kwijt. Snap dat dat voor nu een brug te ver is voor Freedom, maar jammer is het wel. De overhead vind ik persoonlijk minder erg dan de performance-impact.
Waarin merk je nu de performance-impact? Of in theorie?

• Tomba

Tomba

GerjanT schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:52:
[...]

Waarin merk je nu de performance-impact? Of in theorie?
Ik merk het momenteel helemaal niet, want heb maar 200/200Mbit maar mocht ik ooit nog 1000/1000 kunnen krijgen (ik blijf hopen ;) ) kan ik met mijn router tegen performance issues aanlopen, zie mijn vorige post:
Tomba in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"

• thelightning
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-06-2022
Sinds kort heb ik Discoveryplus en kijk ik geregeld. Overdag gaat dit goed maar s'avonds gedurende de piek uren zijn er momenten dat het een groot buffer feest is.
Eerst dacht ik dat het in de Kodi plugin zat die vrij nieuw is. Maar wat blijkt, ook via de Discoveryplus app op mijn telefoon via wifi (Via Freedom) heb ik last van buffering.
Schakel ik over naar 4G KPN dan loopt de stream wel door.

Zijn er meer die hier last van hebben?

• TR1969
thelightning schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:10:
Sinds kort heb ik Discoveryplus en kijk ik geregeld. Overdag gaat dit goed maar s'avonds gedurende de piek uren zijn er momenten dat het een groot buffer feest is.
Eerst dacht ik dat het in de Kodi plugin zat die vrij nieuw is. Maar wat blijkt, ook via de Discoveryplus app op mijn telefoon via wifi (Via Freedom) heb ik last van buffering.
Schakel ik over naar 4G KPN dan loopt de stream wel door.

Zijn er meer die hier last van hebben?
Ik gebruik het zelf ook, op als app op mijn Philips tv en op de slaapkamer op een Apple TV.
Op allebei is het lang wachten voor alles geladen is, bv een favoriete serie duurt ca 3 tot 4 minuten voor dat alles zichtbaar en geladen is.
Alfspelen gaat bij mij wel (meestal) wel goed.
Mijn Wifi is nog via Ziggo (overstap komt er aan), en ik zal het ook eens over 4g proberen.

Verwijderd

Morgenochtend gaat mijn xs4all glas 500/500 op zwart en daarna hopelijk vlot over op freedom!
Toch wel vreemd "traantje" om na zo'n lange tijd bij xs4all op te stappen, hoop op vele jaren bij Freedom.

• Sakura_nl
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-10-2023
Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:16:
Morgenochtend gaat mijn xs4all glas 500/500 op zwart en daarna hopelijk vlot over op freedom!
Toch wel vreemd "traantje" om na zo'n lange tijd bij xs4all op te stappen, hoop op vele jaren bij Freedom.
Ik ken het probleem, heb zelf ook zo'n 20 jaar bij xs4all gezeten, heb hen door dik en dun gesteund, en vele in mijn omgeving ook naar xs4all weten te krijgen.

Freedom draait nog niet op alle gebieden even perfect als je zou willen, iets wat je bij xs4all in hun begin periode ook zag.
Maar als je ziet wat ze als opstartende ISP nu al voor elkaar hebben, petje af.
Bij Freedom zit dezelfde kennis, overtuiging en fanatisme en niet te vergeten maatschappelijkie betrokkenheid wat xs4all ook allemaal had, dus dat gaat zeer zeker goed komen en alleen maar beter worden.

Verwijderd

Sakura_nl schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:00:
[...]

Ik ken het probleem, heb zelf ook zo'n 20 jaar bij xs4all gezeten, heb hen door dik en dun gesteund, en vele in mijn omgeving ook naar xs4all weten te krijgen.

Freedom draait nog niet op alle gebieden even perfect als je zou willen, iets wat je bij xs4all in hun begin periode ook zag.
Maar als je ziet wat ze als opstartende ISP nu al voor elkaar hebben, petje af.
Bij Freedom zit dezelfde kennis, overtuiging en fanatisme en niet te vergeten maatschappelijkie betrokkenheid wat xs4all ook allemaal had, dus dat gaat zeer zeker goed komen en alleen maar beter worden.
Hier ook 20+ jaar xs4all, en mijn xs4all lijn is nog niet op zwart :)
Ga zo alvast de modem 5490 plaatsen, en de gegevens omzetten dan kan de monteur vanmiddag de utp kabel vervangen door de glasvezel en de voorkant van de Genexis eraf halen.

• jorikc
Weet je zeker dat je niet al over bent? Vaak is de overgang (glas > glas) in de ochtend en binnen een paar minuten gebeurd en de internet-instellingen voor XS4All werken ook gewoon bij een Freedom verbinding. :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wat @jorikc zegt ben ik zelfs vrij zeker van, @Verwijderd. Je ip-adres waarmee je die post hebt geplaatst, is anders dan het ip-adres waarmee je de vorige posts op GoT hebt geplaatst :)

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 25-01-2021 11:32 ]

Verwijderd

.oisyn schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:32:
Wat @jorikc zegt ben ik zelfs vrij zeker van, @Verwijderd. Je ip-adres waarmee je die post hebt geplaatst, is anders dan het ip-adres waarmee je de vorige posts op GoT hebt geplaatst :)
Ja, met de xs4all settings in de Fritzbox 7490 van xs4all blijkbaar al over naar Freedom :)
Maar inmiddels de Fritzbox 5490 in de meterkast gehangen en alleen mijn Philips Hue daarvan moet ik de settings nog even veranderen blijkbaar :)

• TR1969
Zit je bij het afsluiten van een abonnement vast aan een een begindatum die 1 maand van nu is of kun je bijvoorbeeld ook al met 2 weken je aansluiting krijgen bij Freedom? (of nog eerder :) )

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Ik kan op dit moment 8 februari kiezen, je kunt het zien als je je gaat inschrijven.

• TR1969
MetalfanBlackness schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:27:
Ik kan op dit moment 8 februari kiezen, je kunt het zien als je je gaat inschrijven.
Bedankt, heb me aangemeld met als ingangsdatum 8 februari.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:48

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ik heb in de afgelopen 24 dagen 4x een "reboot" gehad met mijn Fritzbox 7590. Daar voor ook een keer of 2 (kan ik niet meer zien). Eerdere verstoringsmomenten zijn ook niet te matchen met www.freedom.nl/storingen
Onderstaand een screenshot van daarnet, "Interference may have been caused by powerline"
Tja, powerline....... mijn desktop zit op dezelfde groep en die is echt niet down gegaan.

Wat kan ik nog meer bedenken waarom hij nu al een paar keer de verbinding verloren heeft?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kv2Kb4ukKiGQj0kPpPitgiYWfdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z9ahBFLuoIlrkrmrxi3I65WY.png?f=fotoalbum_large

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• jorikc
Ik denk dat met powerline niet bedoeld wordt dat je modem van de spanning is afgegaan, maar dat er storing van een "powerline communication" device op je dsl-verbinding komt. Zie:
https://nl.avm.de/service...been-caused-by-powerline/

[ Voor 1% gewijzigd door jorikc op 27-01-2021 12:36 . Reden: link geupdate van engelse 7490 naar nederlandse 7590 ]

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:53
Als je fritzbox opnieuw opstart doordat je dat zelf doet of een stroomstoring is dat logboek leeg. Het is dus powerline als in communicatie over het stroomnet.

Er is ook zo een melding dat WiFi niet goed functioneerde vanwege microwave. Was leuk om dat aan klanten uit te leggen. Klant: ik had toen mijn magnetron niet aan. Ik: maar uw buurman waarschijnlijk wel. Klant: oh ja, dat kan kloppen, zijn keuken grenst aan de muur waar mijn modem staat.

• ollie1965

ollie1965

jorikc schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:35:
Ik denk dat met powerline niet bedoeld wordt dat je modem van de spanning is afgegaan, maar dat er storing van een "powerline communication" device op je dsl-verbinding komt. Zie:
https://nl.avm.de/service...been-caused-by-powerline/
In dit geval (en eerdere) viel alles uit, ook de WiFi.
Kan uit de beschrijving niet halen of in zo'n geval ook WiFI geraakt wordt. Want er was echt geen WiFi signaal meer, het signaal kwam daarna terug (maar nog geen internet).

Maar we gaan een stap eens proberen (kabels uit elkaar, +10 cm), de rest is goed of kan ik niet uitvoeren (verplaatsen Powerline adapter op ander WCD) omdat ik dan niet op dezelfde groep zit met de andere Powerline adapter.

Dit , hierom en hierom

• ollie1965

ollie1965

RollieBollie schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:56:
Als je fritzbox opnieuw opstart doordat je dat zelf doet of een stroomstoring is dat logboek leeg. Het is dus powerline als in communicatie over het stroomnet.

Er is ook zo een melding dat WiFi niet goed functioneerde vanwege microwave. Was leuk om dat aan klanten uit te leggen. Klant: ik had toen mijn magnetron niet aan. Ik: maar uw buurman waarschijnlijk wel. Klant: oh ja, dat kan kloppen, zijn keuken grenst aan de muur waar mijn modem staat.
Nou die microwave is wel een leuke, die gebruik ik niet en de keuken van de buren (of ze moeten de magnetron op een hele rare plaats hebben staan) is 8 meter afstand..... En als over zo'n afstand er verstoring is zou het zomaar kunnen zijn dat ik ook wat warmte moet gaan ervaren? :+

Enfin onderzoek "in progress"

Dit , hierom en hierom

• MaNDaRK
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:44:
[...]

Ja, met de xs4all settings in de Fritzbox 7490 van xs4all blijkbaar al over naar Freedom :)
Maar inmiddels de Fritzbox 5490 in de meterkast gehangen en alleen mijn Philips Hue daarvan moet ik de settings nog even veranderen blijkbaar :)
Was hier inderdaad hetzelfde, had gewoon internet via het oude modem. Was wel veel trager, nieuwe modem er aan en meteen naar de 100mbit (DSL).

Alleen wel moeten opzoeken hoe ik het WiFi uit kon zetten op die Fritzbox 7590, maar dat moet dus met een knopje in plaats van in de software.

Voor de rest erg tevreden :)

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Ik vraag me af of dit de "Nieuw te onthullen netwerk ;-)" was op https://freedom.nl/diensten/internet

[ Voor 41% gewijzigd door MetalfanBlackness op 27-01-2021 20:44 ]

• krakendmodem
MetalfanBlackness schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:43:
[Twitter]

Ik vraag me af of dit de "Nieuw te onthullen netwerk ;-)" was op https://freedom.nl/diensten/internet
Heb even gegoogled op dit bedrijf. Zit op hetzelfde adres als Rodin; dat bedrijf die overal in de provincie glasvezel aanlegt in het buitengebied onder de noemer Snel Internet Groningen.

Zou mij niks verbazen als Freedom dus op deze verbindingen ook gaat leveren in de buitengebieden.

Ik kreeg overigens een PM dat freedom ook GPON van KPN wil testen. Hebben anderen deze ook ontvangen?

Ik zit in gpon gebied maar heb al glasvezel via KPN zelf. Ik laat het nu eerst even zo, hier had zelfs KPN wat last van opstartproblemen :+.

[ Voor 17% gewijzigd door krakendmodem op 27-01-2021 21:18 ]

• Sakura_nl
krakendmodem schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:14:
[...]

Heb even gegoogled op dit bedrijf. Zit op hetzelfde adres als Rodin; dat bedrijf die overal in de provincie glasvezel aanlegt in het buitengebied onder de noemer Snel Internet Groningen.

Zou mij niks verbazen als Freedom dus op deze verbindingen ook gaat leveren in de buitengebieden.
Gaan ze dus idd doen, stond al in het vorige bericht :D

[ Voor 20% gewijzigd door Sakura_nl op 27-01-2021 21:19 ]

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

krakendmodem schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:14:
[...]

Ik kreeg overigens een PM dat freedom ook GPON van KPN wil testen. Hebben anderen deze ook ontvangen?

Ik zit in gpon gebied maar heb al glasvezel via KPN zelf. Ik laat het nu eerst even zo, hier had zelfs KPN wat last van opstartproblemen :+.
https://www.viberq.nl/westerkwartier/algemene-voorwaarden/
Wij zijn ViberQ, een initiatief van Rodin Fiber B.V.
En ze staan er al bij (net als andere providers die ik ken hier uit de buurt (hier e-fiber)): https://www.viberq.nl/westerkwartier/providers/

• krakendmodem
Sakura_nl schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:19:
[...]

Gaan ze dus idd doen, stond al in het vorige bericht :D
Dan overheen gelezen (?). My bad. :+

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-11 12:10
Inmiddels paar weken verder. Volgens aantal websites heb ik een IP in Amstelveen. Maar ik kan nog steeds geen TV kijken via de Canal Digitaal app (android tv) zonder VPN. Opzich werkt het behalve dat het zeer regelmatig stottert en hapert. Dat zal wel met de von te maken hebben (gratis proton) maar blijft toch irritant.

Er is dus blijkbaar nog ergens een database die niet goed staat. Ik heb een poging gedaan km freedom te vragen contact op te nemen met canal digitaal maar dan moest ik maar mailen. Op mails krijg je na dagen pas antwoord of helemaal nooit.

Als het werkt werkt het. Internet doet het verder prima maar reken dus niet op enige vorm van service. Mocht je overwegen over te stappen.

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:26
Kasper1985 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:38:
Inmiddels paar weken verder. Volgens aantal websites heb ik een IP in Amstelveen. Maar ik kan nog steeds geen TV kijken via de Canal Digitaal app (android tv) zonder VPN.
Dat is wel bijzonder, je zou verwachten dat IP adres reeksen van Freedom Internet toch wel bekend zouden zijn bij Canal Digitaal voor de reguliere TV dienst en dat de ene afdeling dat doorgeeft aan de andere afdeling die de CD App beheerd... Misschien kun je dit onder de aandacht brengen/krijgen in de Freedom Community?
Kasper1985 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:38:Op mails krijg je na dagen pas antwoord of helemaal nooit.

Als het werkt werkt het. Internet doet het verder prima maar reken dus niet op enige vorm van service. Mocht je overwegen over te stappen.
Volgens https://freedom.nl/contact heeft men het erg druk:
Freedom groeit hard! Daardoor heeft onze helpdesk het drukker dan normaal. We werken aan een structurele oplossing en vragen tot die tijd je begrip. We willen je vragen te mailen en alleen te bellen in geval van spoed op storing.
Zelf had ik ook een aantal vragen via de e-mail in een ticket uitstaan. Uiteindelijk heb ik gebeld op een ochtend. Goed gesprek gehad met de medewerker die mij een aantal tips gaf en de volgende dag werd een vervangende FRITZ!Box geleverd.

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-11 12:10
jurry schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 07:59:
[...]

Dat is wel bijzonder, je zou verwachten dat IP adres reeksen van Freedom Internet toch wel bekend zouden zijn bij Canal Digitaal voor de reguliere TV dienst en dat de ene afdeling dat doorgeeft aan de andere afdeling die de CD App beheerd... Misschien kun je dit onder de aandacht brengen/krijgen in de Freedom Community?

[...]

Volgens https://freedom.nl/contact heeft men het erg druk:

[...]

Zelf had ik ook een aantal vragen via de e-mail in een ticket uitstaan. Uiteindelijk heb ik gebeld op een ochtend. Goed gesprek gehad met de medewerker die mij een aantal tips gaf en de volgende dag werd een vervangende FRITZ!Box geleverd.
Dank. Voor de goede orde: Ik neem geen TV af bij Freedom. Dit is een rechtstreekse afname bij Canal Digitaal. Ik ben duidelijk niet alleen in dit probleem:
https://community.freedom...adres-van-freedom/1401/71
Vooral de communicatie met Sonos is bedroevend. Ik heb vandaag contact gehad telefonisch met Canal Digitaal. En zoals ik al dacht snapte ze daar niet waar het over ging. Eerst werd mij medegedeeld dat de manier van kijken niet werd ondersteund. Vervolgens heb ik wat verder aangedrongen en nu is er dan toch een ticket aangemaakt voor de "technische afdeling". Ik heb ook nog contact gehad via Messenger en die gaven aan dat er idd een ticket lag. Ik verwacht er niet veel van maar wie weet levert het wat op.

Ik denk nog steeds dat het handig zou zijn als Freedom hier proactief actie op onderneemt door klanten te informeren in dezelfde e-mail waarin ze het IP bekend maken en wellicht het aanbieden van een VPN dienst als service. Het gaat me zoals al eerder aangegeven niet om de kosten maar op het moment dat de VPN door Freedom wordt aangeboden kan met hier ook voor ondersteuning terecht bij de helpdesk en kan er wellicht een helpdesk pagina aan gewijd worden. Voor mezelf niet zo belangrijk maar als ik bijvoorbeeld mijn ouders van 70 en 74 als voorbeeld neem wel een must.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Canal Digitaal is weer eens dood :Z. Ik word er zo langzamerhand echt schijtziek van.

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23
Denk dat ik anders maar gewoon iets als NLziet neem als ik overstap (gaat nog ffe duren voordat glasvezel is aangelegd), als ik zo is de ervaring van Canal Digitaal zo hier zie.

• jgelauff
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:17
.oisyn schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:37:
Canal Digitaal is weer eens dood :Z. Ik word er zo langzamerhand echt schijtziek van.
hoezo canal digitaal doet het prima hier, op 1 keer na sinds 1 oktober nog nooit echt problemen gehad met canal digitaal. wat probleempjes met pauze e.d. maar die zijn gewoon opgelost.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

jgelauff schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:59:
[...]

hoezo canal digitaal doet het prima hier, op 1 keer na sinds 1 oktober nog nooit echt problemen gehad met canal digitaal. wat probleempjes met pauze e.d. maar die zijn gewoon opgelost.
Nu al meerdere avonden op rij dat rond 20:30 gewoon geen tv te kijken valt door ofwel haperingen ofwel dat er in z'n geheel een minuut of 5 geen data doorkomt.

Internetverbinding werkt verder prima. Ik kijk momenteel overigens via de smart tv app (LG webOS).

• Sakura_nl
jgelauff schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:59:
[...]

Hoe vervelend voor sommigen ook, bij de meerderheid draait het prima. Hier ook nog geen enkele storing gehad sinds de uitrol van de nieuwe STB's.

Wil niet zeggen dat CD er alles aan moet gaan doen om de problemen op te lossen. Maar dat is iets waar Freedom zelf geen hand in heeft (anders dan flink druk op de ketel houden, wat ze zeer zeker ook doen)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Sakura_nl schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:47:
[...]

Hoe vervelend voor sommigen ook, bij de meerderheid draait het prima. Hier ook nog geen enkele storing gehad sinds de uitrol van de nieuwe STB's.
Dat jij een storing niet meemaakt impliceert niet dat ze er niet zijn :). 95% van de tijd werkt het hier ook prima, en als ik net op die momenten dat ik de storing ervaar geen TV zou kijken dan zou ik er dus ook geen last van hebben.
27 januari 13.40: Mogelijke verstoring bij het kijken van televisie
Op dit moment is er een mogelijke verstoring in het televisiesignaal van Canal Digitaal. Dit geldt voor zowel live televisie kijken als het gebruik van de Canal Digitaal app. De beeldkwaliteit is hierdoor verminderd.

Canal Digitaal is op de hoogte en werk aan een oplossing.

Update 28-01 09.50: Canal digitaal heeft het probleem kunnen vinden en heeft dit opgelost.

[ Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 01-02-2021 00:17 ]

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Vanaf vanmiddag (als alles goed gaat) internet via Freedom! oOo
Helaas nog even wachten want de monteur komt pas dan. Toch maar besloten om voor een monteur te gaan; in huis kan ik alles zelf (en alles ligt al klaar om om te prikken), maar ik heb niet genoeg verstand van hoe dat werkt met dat glasvezel opzetkasje (de NTU geloof ik?). Er zit nu een KPN ding op die het glasvezelsignaal omzet in een UTP-aansluiting, maar in de Freedom-situatie gaat de fiber direct de Fritz!box in. Dat durfde ik toch niet helemaal zelf aan.

Bij KPN is het abo per 1 feb. opgezegd, maar vooralsnog heb ik gewoon verbinding... (had eigenlijk verwacht dat ik ergens afgelopen nacht de verbinding zou verliezen).
Als dat vanmiddag nog zo is, dan hoop ik niet dat dat "in de weg" zit van Freedom... :?

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:25
Gitarist schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:36:

Bij KPN is het abo per 1 feb. opgezegd, maar vooralsnog heb ik gewoon verbinding... (had eigenlijk verwacht dat ik ergens afgelopen nacht de verbinding zou verliezen).
Als dat vanmiddag nog zo is, dan hoop ik niet dat dat "in de weg" zit van Freedom... :?
Je zit hoogste waarschijnlijk al via Freedom op internet nu.

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

don spike schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:59:
[...]

Je zit hoogste waarschijnlijk al via Freedom op internet nu.
Maar de KPN Experiabox zit nog gewoon aangesloten (de Fritz!box nog niet). Kan dat zomaar dan?

Ik heb voor zover ik zie wel nog gewoon m'n oude IP adres en ook Speedtest zegt dat het een KPN IP is.

offtopic: ben overigens erg benieuwd hoe zoiets werkt? In de zin van 'vroegah' moest er nog wel eens een persoon naar de wijkcentrale om een kabeltje te prikken dan wel los te trekken. Ik neem aan dat dat nu niet meer hoeft en het allemaal automagisch gaat?

[ Voor 25% gewijzigd door Gitarist op 01-02-2021 10:18 ]

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gitarist schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:36:
Vanaf vanmiddag (als alles goed gaat) internet via Freedom! oOo
Helaas nog even wachten want de monteur komt pas dan. Toch maar besloten om voor een monteur te gaan; in huis kan ik alles zelf (en alles ligt al klaar om om te prikken), maar ik heb niet genoeg verstand van hoe dat werkt met dat glasvezel opzetkasje (de NTU geloof ik?). Er zit nu een KPN ding op die het glasvezelsignaal omzet in een UTP-aansluiting, maar in de Freedom-situatie gaat de fiber direct de Fritz!box in. Dat durfde ik toch niet helemaal zelf aan.
Hier bijna exact hetzelfde verhaal. De monteur komt zo langs. Ik stap over van T-Mobile Thuis, waar de fiber patch kabel via een kleine connector op het modem zit. Ik laat het aansluiten ook lekker aan de monteur over. Ongeveer twee weken geleden besteld, IPv4 en IPv6 /48 werden een paar dagen daarna al doorgestuurd.
Hier werd de verbinding rond 6:45 verbroken. Daarna binnen vijf minuten kreeg ik e-mails van zowel Freedom als T-Mobile Thuis binnen.

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

user109731 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:25:
[...]

Hier bijna exact hetzelfde verhaal. De monteur komt zo langs. Ik stap over van T-Mobile Thuis, waar de fiber patch kabel via een kleine connector op het modem zit. Ik laat het aansluiten ook lekker aan de monteur over. Ongeveer twee weken geleden besteld, IPv4 en IPv6 /48 werden een paar dagen daarna al doorgestuurd.

[...]

Hier werd de verbinding rond 6:45 verbroken. Daarna binnen vijf minuten kreeg ik e-mails van zowel Freedom als T-Mobile Thuis binnen.
Hier ging het signaal rond 12:45 enkele minuten down, om daarna vanzelf weer up te komen.
Nu ben ik dus met m'n KPN Experiabox verbonden aan het "netwerk" van Freedom. Dat kan dus ook! Weer wat geleerd :D

Heb ook nu m'n nieuwe IP adres. 8)

Update 14:25: Monteur is net vijf minuten binnen geweest en nu via de Fritz!box up&running via Freedom *O* Freedom at last. Daag KPN! :w

[ Voor 30% gewijzigd door Gitarist op 01-02-2021 14:27 ]

• Barre73
Gitarist schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:11:
[...]

offtopic: ben overigens erg benieuwd hoe zoiets werkt? In de zin van 'vroegah' moest er nog wel eens een persoon naar de wijkcentrale om een kabeltje te prikken dan wel los te trekken. Ik neem aan dat dat nu niet meer hoeft en het allemaal automagisch gaat?
ALs je binnen KPN WBA blijft gaat het inderdaad poortloos, dus op afstand.
Ga je echt van operator A naar B (dus bijvoorbeeld van XS4all via KPN WBA naar Freedom via Cambrium) dan moet er nog wel iemand naar de PoP om jouw verbinding om te prikken van de KPN Switch naar de Cambrium switch.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gitarist schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:32:
Update 14:25: Monteur is net vijf minuten binnen geweest en nu via de Fritz!box up&running via Freedom *O* Freedom at last. Daag KPN! :w
Fijn dat het werkt! Hier is de monteur ook geweest, was vrij snel geregeld. Daarna mijn eigen mesh netwerk aangesloten en de Wifi uitgeschakeld op de Fritz. Ik heb 100/100 maar upload zit daar boven in speed tests (120-200) dus niets te klagen.

Ik ben erg blij met IPv6 (T-Mobile deed daar niets mee). Leuk om te zien dat ik nu zowel IPv4 als IPv6 adressen heb en websites bereik over IPv6 waar mogelijk :)
Pagina: 1 ... 32 ... 80 Laatste