[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 31 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• R13-
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-01-2021
Ik ben op zoek naar een glasvezelprovider voor mijn woning. Ik heb al bij SNLR en Trined geïnformeerd en ze geven aan dat het tussen 4 en 6 weken duurt voor dat ik dan internet thuis heb.

Zou iemand weten wat de termijnen van Freedom zijn? Als ik vandaag glasvezelinternet bij hun besteld, hoe lang zou het duren voor dat in internet in huis heb?

Alvast bedankt!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

@R13- Ik heb eind december besteld bij Freedom en kon zonder problemen 1 feb kiezen (5 weken). Het had sneller gekund, ware het niet ik nog te maken heb met opzegtermijn van m'n oude provider.

Heb nu wel al toegang tot m'n Freedom mailbox(en), maar internet dus pas vanaf 1 feb

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

R13- schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:43:
Ik ben op zoek naar een glasvezelprovider voor mijn woning. Ik heb al bij SNLR en Trined geïnformeerd en ze geven aan dat het tussen 4 en 6 weken duurt voor dat ik dan internet thuis heb.

Zou iemand weten wat de termijnen van Freedom zijn? Als ik vandaag glasvezelinternet bij hun besteld, hoe lang zou het duren voor dat in internet in huis heb?

Alvast bedankt!
Ik kan zelf op dit moment 19 januari selecteren, maar geen idee hoe snel ze echt kunnen leveren.

Je kunt ze natuurlijk bellen:
Telefoon: 088-0115666 maandag t/m vrijdag van 11:00 tot 17:00 uur

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De echte oplossing komt over 26 uur: https://freedom.nl/storin...n-6-op-7-januari-om-00-30
In verband met het uitbreiden van de capaciteit van het netwerk zullen in de nacht van woensdag 6 januari op donderdag 7 januari om 00.30 alle verbindingen via het WBA netwerk kortstondig onderbroken worden.

Al met al zullen de werkzaamheden ongeveer 30 minuten duren. De daadwerkelijke onderbreking zou korter moeten zijn.

• Eindhovenfinest
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-10 14:46
YWatchman schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:16:
[...]

Questioning who dat?! Maar, zal maar eens een e-mailtje sturen naar idrive...
Problem Resolved! _/-\o_ :> 8)

• YWatchman
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11 11:09
Fijn! Ik weet niet hoe dat zo snel is gelukt :+

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:40
Ter vergelijking een plotje met 3 wba probes en 3 coanet probes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UY1a-stekj4yFBEFtpWbZqBVrE0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dWYOzC0i0xJ50zQ6jWq2z16C.png?f=user_large

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bah, mijn probe staat daar niet tussen. :(

Nee, mooie plot :) Ben benieuwd wat we morgen gaan zien :)

Ook bijzonder om dat verschil tussen WBA en Coanet te zien. Alsof de WBA aansluitingen een omweg maken, maar geografische spreiding zou ook een rol kunnen spelen. Eigenlijk zou je een probe op WBA net buiten Coanet-gebied moeten vinden om dat uit te sluiten.

• woutertje
Als je alle probes neemt (er zijn er 25 die momenteel echt actief zijn binnen Freedom, 21 WBA en 4 Coanet) dan krijg je ook wel een vergelijkbaar beeld, hetzij met een veel grotere spreiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-ZQotce3W6G2qBbFafyVtflbfA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F7mSLyacUfrzfufnRzQjZS1V.png?f=user_large

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
woutertje schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:54:
Als je alle probes neemt (er zijn er 25 die momenteel echt actief zijn binnen Freedom, 21 WBA en 4 Coanet) dan krijg je ook wel een vergelijkbaar beeld, hetzij met een veel grotere spreiding.

[Afbeelding]
Waarmee plot je dit? Het lijkt zowel geen standaard matplotlib als ook geen standaard ggplot maar is wel een stuk leesbaarder.

Ik ben ook wel benieuwd hoe je de data pakt, dit kan je zelf scripten maar dit kan vast makkelijker :)

edit:
Weet niet hoeveel samples dit zijn en hoeveel data-analyse ervaring jij hebt, maar 90e/95e/99e percentiel van RTT is ook interessant, ik dacht dat Atlas alle pings geeft dus in principe kan het.

Idee hierachter: Een website is pas geladen wanneer je alle elementen hebt, vaak worden er > 50HTTP requests gedaan, de kans dat je zo'n outlier meemaakt is dus best groot.
offtopic:
Bij telegraaf.nl (niet mijn site) werden in 2016 zelfs > 50 dns requests gedaan, wat de kans dat je een zeldzame outlier wbt dns delay te pakken had met de ziggo connect box groot maakte, "je krijgt samples uit de long tail" + "pagina is pas klaar als alles er is" geven samen een slecht ervaring

[ Voor 31% gewijzigd door ANdrode op 06-01-2021 21:00 ]

• woutertje
ANdrode schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:57:
[...]

Waarmee plot je dit? Het lijkt zowel geen standaard matplotlib als ook geen standaard ggplot maar is wel een stuk leesbaarder.

Ik ben ook wel benieuwd hoe je de data pakt, dit kan je zelf scripten maar dit kan vast makkelijker :)

edit:
Weet niet hoeveel samples dit zijn en hoeveel data-analyse ervaring jij hebt, maar 90e/95e/99e percentiel van RTT is ook interessant, ik dacht dat Atlas alle pings geeft dus in principe kan het.

Idee hierachter: Een website is pas geladen wanneer je alle elementen hebt, vaak worden er > 50HTTP requests gedaan, de kans dat je zo'n outlier meemaakt is dus best groot.
offtopic:
Bij telegraaf.nl (niet mijn site) werden in 2016 zelfs > 50 dns requests gedaan, wat de kans dat je een zeldzame outlier wbt dns delay te pakken had met de ziggo connect box groot maakte, "je krijgt samples uit de long tail" + "pagina is pas klaar als alles er is" geven samen een slecht ervaring
Dit is matplotlib(/pyplot) met de seaborn-darkgrid theme. Heb nu in deze eerste versie de average RTT gepakt per meting, Atlas doet er volgens mij standaard 3 per keer. Daarvan neem ik daarna nog een moving average met een window van 10 om e.e.a. een beetje uit te vlakken (mijn doel was voornamelijk die congestie in de avond enigszins duidelijk in beeld te krijgen).

Om de data in te laden gebruik de RIPE Atlas Cousteau library. Dat is eigenlijk een vrij dun laagje bovenop de RIPE Atlas API. Per probe haal ik een (of soms meerdere) traceroutes op om te kijken welke "gateway" er gebruikt wordt, zo deel ik ze in onder WBA of Coanet. Daarna haal ik voor die probes alle built-in ping measurements van de afgelopen van 14 dagen op. De individuele RTTs per ping zijn idd ook beschikbaar.

Edit: die built-in pings zijn standaard 3 packets om de 4 minuten. De ruwe data daarvan kun je allemaal ophalen. Die twee weken zijn +/- 5000 metingen per probe, (dus +/- 15000 packets, waarvan ik dus de avg rtt neem).

[ Voor 5% gewijzigd door woutertje op 06-01-2021 21:44 ]

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-11 13:33
Helaas, uitstel:
Update 06-01 20.57: In verband met onvoorziene omstandigheden kan het voor vanavond aangekondigde onderhoud niet door gaan. Het onderhoud zal op een later tijdstip opnieuw worden ingepland.

• ANdrode
  • Niet online
woutertje schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:41:
[...]
Edit: die built-in pings zijn standaard 3 packets om de 4 minuten. De ruwe data daarvan kun je allemaal ophalen. Die twee weken zijn +/- 5000 metingen per probe, (dus +/- 15000 packets, waarvan ik dus de avg rtt neem).
Duidelijk, moving average (window: 10) van gemiddelde van drie pings.

Ik weet niet hoe congestie de verdeling van pings beïnvloed. Je hebt relatief weinig data (zeg dat je datzelfde window wilt houden, dan heb je het over 30 pings). Mogelijk kan je dagen over elkaar heen leggen, maar dan neem je weer aan dat ze hetzelfde gedrag hebben.

Misschien kan je in plaats van moving average over de gemiddelden, de mediaan van de laatste 30 pings visualiseren? Percentielen zijn mogelijk ook interessant, maar zodra je te ver gaat lijkt het meer op een stappenfunctie waar de waarde opeens omhoog schiet zodra er één outlier in het window zit.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Kort uitstel. Het gaat vannacht gebeuren :)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@YWatchman 👆 had dit nou te maken met de ontwikkelingen in de VS?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• YWatchman
.oisyn schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:52:
@YWatchman 👆 had dit nou te maken met de ontwikkelingen in de VS?
Geen idee :+

• HoleinOne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 17:27
Ik heb geen onderbreking gezien vannacht. Tenminste niet op het modem. Is de uitbreiding goed gegaan?

• YWatchman
HoleinOne schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:28:
Ik heb geen onderbreking gezien vannacht. Tenminste niet op het modem. Is de uitbreiding goed gegaan?
Yep

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:21
Ik heb wel een onderbreking gezien rond 0:30 uur.
Vanochtend viel op dat de ping latency naar ipv4 adressen iets korter is geworden.
Bij ipv6 zie ik niet echt verschil.
Ben wel benieuwd hoe het in de piekuren gaat worden.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zie inderdaad een verbetering van ~0,2ms voor zowel IPv4 als IPv6 sinds de onderbreking. Routes zijn onveranderd.

Ik zie ook een verandering in de PPPoE logs. Er wordt nu PAP gebruikt ipv CHAP, en de hostname is niet meer zichtbaar. Dit was voorheen een cambrium hostname.

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Iemand ervaring met wat er tijdens installatie door een monteur mogelijk is qua modemkeuze en levering van een NTU?

I.v.m aanstaande verhuizing aan het kijken om het Founding Membership uit te breiden met een internetverbinding. Heb mogelijkheid tot glas in het nieuwe huis.
Nu wil ik het modem eigenlijk graag op zolder hebben en dan heb ik dus het liefst een NTU die via UTP naar zolder gaat om daar dan het modem neer te leggen op de plek waar de meeste loze leidingen voor AP's uit komen.

Dat betekent dat ik liever een 7590 dan een 5490 heb, maar die laatste wordt volgens de website standaard uitgeleverd bij glas. (https://freedom.nl/diensten/freedom-modems)

Heb de vraag gisteren voorgelegd aan de helpdesk en kreeg onderstaand antwoord terug. Dat betekent dus dat ik voor mijn gewenste setup zelf in ieder geval nog een NTU moet gaan regelen... Of geen monteur kiezen en alles zelf regelen.
Goedendag,

Standard leveren we bij glas een 5490 (binnenkort de 5530). Deze kan direct aan ge glasvezel gekoppeld worden of aan een NTU via Lan1.

Een NTU leveren wij helaas niet.

Met vriendelijke groet,

A***
Freedom Internet

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 08-01-2021 13:19 ]

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11 23:01
... binnenkort 5530...
Ha, de 5530! Zouden ze dan ook over GPON kunnen gaan leveren?

Ik wil juist GEEN NTU >:)

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:43
Farmerwood schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:18:
Iemand ervaring met wat er tijdens installatie door een monteur mogelijk is qua modemkeuze en levering van een NTU?

I.v.m aanstaande verhuizing aan het kijken om het Founding Membership uit te breiden met een internetverbinding. Heb mogelijkheid tot glas in het nieuwe huis.
Nu wil ik het modem eigenlijk graag op zolder hebben en dan heb ik dus het liefst een NTU die via UTP naar zolder gaat om daar dan het modem neer te leggen op de plek waar de meeste loze leidingen voor AP's uit komen.

Dat betekent dat ik liever een 7590 dan een 5490 heb, maar die laatste wordt volgens de website standaard uitgeleverd bij glas. (https://freedom.nl/diensten/freedom-modems)

Heb de vraag gisteren voorgelegd aan de helpdesk en kreeg onderstaand antwoord terug. Dat betekent dus dat ik voor mijn gewenste setup zelf in ieder geval nog een NTU moet gaan regelen... Of geen monteur kiezen en alles zelf regelen.

[...]
Ik snap de reactie van Freedom niet goed, want ik ontving wel degelijk een NTU van Freedom in mijn pakket. Daar komt echter geen UTP uit, maar glas. Voordeel is dat het geen extra stroom nodig heeft, voor een NTU met UTP geldt dat wel. Als ik het zo lees zou jij echter uit moeten kunnen met het standaard modem van Freedom (die kan nl. ook via een UTP NTU) en een eigen geregelde NTU. Waarom overweeg je dat niet?

• zordaz
voorstad schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:36:
[...]

Ha, de 5530! Zouden ze dan ook over GPON kunnen gaan leveren?

Ik wil juist GEEN NTU >:)
Waarom wil je geen NTU? Ik zie eerlijk gezegd meer nadelen dan voordelen aan GPON.

• YWatchman
zordaz schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:37:
[...]

Ik snap de reactie van Freedom niet goed, want ik ontving wel degelijk een NTU van Freedom in mijn pakket. Daar komt echter geen UTP uit, maar glas. Voordeel is dat het geen extra stroom nodig heeft, voor een NTU met UTP geldt dat wel. Als ik het zo lees zou jij echter uit moeten kunnen met het standaard modem van Freedom (die kan nl. ook via een UTP NTU) en een eigen geregellde NTU. Waarom overweeg je dat niet?
@zordaz je hebt een FTU van Freedom gekregen, die is passief voor het doorpatchen van je fiber.

• zordaz
YWatchman schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:39:
[...]

@zordaz je hebt een FTU van Freedom gekregen, die is passief voor het doorpatchen van je fiber.
Sjips, dan haal ik NTU en FTU door elkaar... maar dat doet @Farmerwood dan misschien ook?

[ Voor 7% gewijzigd door zordaz op 08-01-2021 13:46 ]

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[...]

Ik snap de reactie van Freedom niet goed, want ik ontving wel degelijk een NTU van Freedom in mijn pakket. Daar komt echter geen UTP uit, maar glas. Voordeel is dat het geen extra stroom nodig heeft, voor een NTU met UTP geldt dat wel. Als ik het zo lees zou jij echter uit moeten kunnen met het standaard modem van Freedom (die kan nl. ook via een UTP NTU) en een eigen geregelde NTU. Waarom overweeg je dat niet?
Ik heb 4 stopcontacten in de meterkast, dus stroom voor een NTU is geen probleem. Het verbaasde me echter dat Freedom die niet levert, want de NTU staat zelfs genoemd op de pagina met de modems. En heb hem eerder van XS4ALL ook gewoon bij de modem gekregen in ons huidige huis. Maar die zal wel terug moeten als ik mijn abo opzeg.

Idd maar even kijken of ik zelf een NTU kan regelen. En wellicht dan ook maar meteen een modem en 2 euro per maand op het abo gaan besparen.
Of toch het modem in de meterkast plaatsen...

• voorstad
[...]
Waarom wil je geen NTU? Ik zie eerlijk gezegd meer nadelen dan voordelen aan GPON.
Tja, GPON is geen optie. Alle nieuwe KPN WBA aansluitingen lijken GPON te worden.En die heb ik helaas dus. Geen enkele andere provider dan KPN levert momenteel over KPN WBA GPON.

Kijk het filmpje van de 5530, dan zie je dat het technisch mogelijk is om de 5530 met GPON aan te sluiten. Vraag is alleen of KPN WBA dat toestaat en geen NTU opdringt.

• zordaz
Farmerwood schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:48:
[...]

Ik heb 4 stopcontacten in de meterkast, dus stroom voor een NTU is geen probleem. Het verbaasde me echter dat Freedom die niet levert, want de NTU staat zelfs genoemd op de pagina met de modems. En heb hem eerder van XS4ALL ook gewoon bij de modem gekregen in ons huidige huis. Maar die zal wel terug moeten als ik mijn abo opzeg.

Idd maar even kijken of ik zelf een NTU kan regelen. En wellicht dan ook maar meteen een modem en 2 euro per maand op het abo gaan besparen.
Of toch het modem in de meterkast plaatsen...
Ik denk dat je geen NTU, maar FTU bedoelt. Zie post hierboven, maar dat maakt voor de discussie op zich niet zoveel uit. De oude FTU hoeft NIET terug weet ik uit ervaring. Ik heb er daarom al jaren eentje over voor UTP (je mag me een PM sturen, het is wel een ouder type uit 2012).. Ik vind het echt een nadeel dat ze stroom gebruiken, dat telt toch door op jaarbasis (kosten).

De besparing van 2 euro per maand voor een eigen modem vind ik niet de moeite als het standaard modem voldoet. Dat is qua 'terugverdientijd' niet interessant in mijn ogen, maar ik sta open voor goede tegenargumenten ;-)

[ Voor 12% gewijzigd door zordaz op 08-01-2021 14:17 ]

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:57
Wat een verwarring over de termen...

FTU is de grondplaat waarin de vezels eindigen met een connector (pigtail). Die kan er niet af en hoort bij de woning.
NTU is (in deze context) het actieve apparaat dat er op geklikt wordt en een UTP uitgang heeft om de router (modems bestaan niet in glasvezel) aan te sluiten

Een NTU zonder stroom is een patchkap of patchcover. Simpel stukje plastic dat er voor zorgt dat je een glaskabel direct op de connector in de FTU kan klikken.

Je kan zelf een NTU kopen die op je FTU past maar als de Freedom monteur je voorziet van een patchkap en een glaskabeltje naar een FB 5490 (bijvoorbeeld) trekt dan kan je dat ook daarna zelf vervangen voor een losse mediaconverter. Die doet exact hetzelfde als een NTU die er op geklikt wordt.
TP Link MC220L wordt veel gebruikt door Tweakers in deze opzet.

Zie voor meer info en plaatjes deze link

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Barre73
voorstad schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:49:
[...]

Tja, GPON is geen optie. Alle nieuwe KPN WBA aansluitingen lijken GPON te worden.En die heb ik helaas dus. Geen enkele andere provider dan KPN levert momenteel over KPN WBA GPON.

Kijk het filmpje van de 5530, dan zie je dat het technisch mogelijk is om de 5530 met GPON aan te sluiten. Vraag is alleen of KPN WBA dat toestaat en geen NTU opdringt.
Dat is geen vraag maar een feit. KPN geeft de informatie niet vrij die nodig is om een andere ONT te koppelen dan die van hen (de ONT zit dan in dit geval ingebakken in de 5530).
Je zit dus altijd vast aan de Nokia ONT (wat jij hier de NTU noemt) die KPn erbij plaatst. Vanaf daarn met een UTP kabel naar LAN 1. Waardoot je dus meteen 1 LAN poort kwijt bent.

• voorstad
Barre73 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:04:
[...]
Dat is geen vraag maar een feit. KPN geeft de informatie niet vrij die nodig is om een andere ONT te koppelen dan die van hen (de ONT zit dan in dit geval ingebakken in de 5530).
Je zit dus altijd vast aan de Nokia ONT (wat jij hier de NTU noemt) die KPn erbij plaatst. Vanaf daarn met een UTP kabel naar LAN 1. Waardoot je dus meteen 1 LAN poort kwijt bent.
Triest als KPN dat inderdaad opdringt. Voorlopig geen glasvezel voor mij dan helaas.

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-11 12:10
Vandaag overgestapt naar Freedom. Overstap zelf ging helemaal vlekkeloos. Modem en router niet eens hoeven herstarten.

Waar ik wat minder blij mee ben is dat het nieuwe IP in californie is geregistreerd blijkbaar. Hierdoor werkt alles wat geo locked is op NL/EU dus niet meer.

Omdat ik tv kijk via canal digitaal en android tv (niet via freedom) werkt dit dus ook niet meer.

Freedom helpdesk kon niks dorm behalve aangeven dat ik zelf maar contact moet opnemen met bedrijven waarmee ik een probleem heb.

Ik kon een mail sturen maar ze lopen minimaal een week achter met het beantwoorden.

Geen goede start zo. Niet dat ik veel tv kijk maar dingen als Nieuwsuur op1 jinek etc zijn wel prettig om te kunnen volgen.

Nou moet ik dus kunst en vliegwerk gaan uithalen met een VPN.

• Barre73
voorstad schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:08:
[...]

Triest als KPN dat inderdaad opdringt. Voorlopig geen glasvezel voor mij dan helaas.
Voor de verandering ben ik het niet met je eens. GPON technologie op deze grote schaal is voor Nederland nog relatief nieuw ( in ieder geval op deze manier) en wanneer je toe gaat staan dat mensen eigen apparatuur gaan gebruiken terwijl je met meerdere klanten op een segment, een splitter en dus uiteindelijk op 1 doorvoerpoort zit, is dat een risico dat je niet hoeft te nemen als operator.
De ONT zit naast of op de FTU en geeft elke klant vanaf daar de mogelijkheid om met een UTP kabel diens eigen router aan te sluiten (gegevens daarvoor zijn well vrijgegeven). Lijkt mij genoeg eerlijk gezegd.

• voorstad
Barre73 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:17:
[...]
Voor de verandering ben ik het niet met je eens. GPON technologie op deze grote schaal is voor Nederland nog relatief nieuw ( in ieder geval op deze manier) en wanneer je toe gaat staan dat mensen eigen apparatuur gaan gebruiken terwijl je met meerdere klanten op een segment, een splitter en dus uiteindelijk op 1 doorvoerpoort zit, is dat een risico dat je niet hoeft te nemen als operator.
De ONT zit naast of op de FTU en geeft elke klant vanaf daar de mogelijkheid om met een UTP kabel diens eigen router aan te sluiten (gegevens daarvoor zijn well vrijgegeven). Lijkt mij genoeg eerlijk gezegd.
Dan zijn we het niet eens ;)

- Levert de provider stroom, dan hoort het bij het provider-netwerk.
- Levert de eindgebruiker stroom, dan hoort het bij het abonnee netwerk

Dus een verplichte ONT van KPN die IK dan moet voorzien van stroom? Kromme situatie.

En ik ben niet de enige. AVM (Fritzbox) legt het hier haarfijn uit...

---
wanneer je toe gaat staan dat mensen eigen apparatuur gaan gebruiken terwijl je met meerdere klanten op een segment, een splitter en dus uiteindelijk op 1 doorvoerpoort zit, is dat een risico dat je niet hoeft te nemen als operator.
Wanneer je dat risico niet wil nemen, had je als operator niet voor GPON moeten gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door voorstad op 08-01-2021 16:05 ]

• YWatchman
Kasper1985 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:16:
Vandaag overgestapt naar Freedom. Overstap zelf ging helemaal vlekkeloos. Modem en router niet eens hoeven herstarten.

Waar ik wat minder blij mee ben is dat het nieuwe IP in californie is geregistreerd blijkbaar. Hierdoor werkt alles wat geo locked is op NL/EU dus niet meer.

Omdat ik tv kijk via canal digitaal en android tv (niet via freedom) werkt dit dus ook niet meer.

Freedom helpdesk kon niks dorm behalve aangeven dat ik zelf maar contact moet opnemen met bedrijven waarmee ik een probleem heb.

Ik kon een mail sturen maar ze lopen minimaal een week achter met het beantwoorden.

Geen goede start zo. Niet dat ik veel tv kijk maar dingen als Nieuwsuur op1 jinek etc zijn wel prettig om te kunnen volgen.

Nou moet ik dus kunst en vliegwerk gaan uithalen met een VPN.
Gokt het andere gedeelte van 45.138.228.0/22... ik gok zo dat dat nog een weekje duurt.

• Kasper1985
YWatchman schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:25:
[...]

Gokt het andere gedeelte van 45.138.228.0/22... ik gok zo dat dat nog een weekje duurt.
Dank voor de info. Als je dat weet kan je klanten een maandje gratis een VPN aanbieden als service?
Gaat me niet om de kosten. Meer het gebaar.

Tot nu toe (1 dag) verder tevreden.

• YWatchman
Kasper1985 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:57:
[...]

Dank voor de info. Als je dat weet kan je klanten een maandje gratis een VPN aanbieden als service?
Gaat me niet om de kosten. Meer het gebaar.

Tot nu toe (1 dag) verder tevreden.
Dat is een mooie workaround oplossing, suggesties dan @Kasper1985?

• Kasper1985
YWatchman schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:31:
[...]

Nee niet direct. Zelf nooit zo’n fan geweest van commerciele VPN diensten. Ik zou zeggen eentje die 1) privacy hoog heeft staan net als jullie en 2) wireguard.

• voorstad
ProtonVPN heeft gewoon gratis NL VPN. Wat privacy betreft wel te overleven lijkt me.

• jgelauff
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-11 10:41
ja of neem een mullvad account voor een maand, wellicht kan freedom samenwerken met mullvad of protonvpn voor een eigen vpn service

• Vyps
  • Laatst online: 24-04 22:56
[...]

Als het echt alleen om het IP gaat zou een proxy ook kunnen volstaan denk ik.

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:26
Een VPN dienst gehost door Freedom voor Freedom leden zou sowieso wel interessant zijn voor situaties waarbij je gebruik maakt van een Wi-Fi dienst van derden zoals in hotels. Dit zou een alternatief zijn naast de VPN mogelijkheden van de FRITZ!Box.

Een HTTPS proxy zou een nog eenvoudigere workaround oplossing zijn echter ik betwijfel of apps op je mobiele telefoon ook gebruik maken van zo'n proxy of dat het alleen beperkt is tot je web browser.

• Kasper1985
In mijn geval gaat het specifiek om Android TV op een nvidia shield.

Proton werkt prima, is gratis en heeft een android tv app. Mullvad heeft wel een android app maar niet voor android tv bljjkbaar.

Het was meer een suggestie. Ik snap dat ipv4 schaars is en overal en nergens worden ingekocht.
Maar als overbrugging zou het mooi zijn als freedom het pro actief zou aanbieden.

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:40
Barre73 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:04:
Voelt een beetje als providers die de SIP gegevens niet vrij wilden geven zodat je geen eigen modem kon gebruiken als je telefonie had.

Het is echt jammer dat KPN niet de mogelijk geeft om een SFP ONT van Nokia te gebruiken. Scheelt een stekker en netwerkkabel in je meterkast en is voor de tweakers doelgroep echt geen hogere wiskunde. Er zijn glasvezel providers in het buitenland die je de mogelijkheid geven een SFP ONT te kopen en te gebruiken, dus het kan.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het klinkt bijna alsof er een super geheime encryptiesleutel in de ONT zit die absoluut niet openbaar mag worden, maar je wel nodig hebt bij eigen apparatuur... en daarom geen eigen apparatuur mag gebruiken.

Zou ook betekenen dat wanneer je jouw ONT omwisselt met die van de buren, je het abonnement van de ander gebruikt.

[ Voor 36% gewijzigd door Zr40 op 10-01-2021 15:12 ]

• Barre73
Zr40 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:09:
Het klinkt bijna alsof er een super geheime encryptiesleutel in de ONT zit die absoluut niet openbaar mag worden, maar je wel nodig hebt bij eigen apparatuur... en daarom geen eigen apparatuur mag gebruiken.

Zou ook betekenen dat wanneer je jouw ONT omwisselt met die van de buren, je het abonnement van de ander gebruikt.
Stel je niet zo aan. Je kan gewoon je eigen apparatuur gebruiken. Je eigen router, eigen AP, etc..
Je kan alleen je router niet direct op glas prikken. Wat een ellende...

(Ik wordt hier soms een beetje moe van...)

• voorstad
Barre73 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:19:
[...]

Stel je niet zo aan. Je kan gewoon je eigen apparatuur gebruiken. Je eigen router, eigen AP, etc..

Tja, je kunt gewoon een KPN NTU gebruiken. En een KPN Experiabox. En een KPN abonnement. Kan allemaal.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Barre73 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:19:
[...]

Ik stel mij niet aan, ik speculeer naar de technische reden waarom het juist voor GPON in Nederland zo problematisch zou zijn, maar voor AON gewoon ondersteund wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 10-01-2021 18:21 ]

• Barre73
Zr40 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:17:
[...]

Ik stel mij niet aan, ik speculeer naar de technische reden waarom het juist voor GPON in Nederland zo problematisch zou zijn, maar voor AON gewoon ondersteund wordt.
Het wordt niet ondersteund. Het is technisch mogelijk en kan niet onmogelijk worden gemaakt bij AON.
Bij GPON heb je een bijbehorende ONT (die op adres geregistreerd staat) en daar kan je nog steeds al je eigen apparatuur achter hangen. Alle gegevens daarvoor staan netjes op de KPN website inclusief de manier om je SIP gegevens op te vragen.
En nog lopen hier mensen te miepen dat ze bij GPON geen glas in hun router kunnen prikken.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Barre73 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:29:
[...]
Het wordt niet ondersteund.
Grappig, ik vind nota bene op de KPN consumentenwebsite de benodigde technische specificaties voor gebruik van een eigen mediaconverter bij AON. Natuurlijk wel met waarschuwing voor eigen risico bij beschadiging.
Bij GPON heb je een bijbehorende ONT (die op adres geregistreerd staat) en daar kan je nog steeds al je eigen apparatuur achter hangen.
Ja. Net zoals de router van de provider die je in bridge mode kan zetten om vervolgens al je eigen apparatuur achter te hangen. Dat is toch precies hetzelfde? Wat maakt een ONT acceptabel en een router-in-bridge-mode niet?
En nog lopen hier mensen te miepen dat ze bij GPON geen glas in hun router kunnen prikken.
Ik vind het jammer dat je niet inziet waarom mensen hierover lopen te miepen. De redenen zijn in dit topic en in andere topics al voldoende duidelijk uitgelegd.

En ja, ik geef zeker toe dat ik voor mijn part niet inzie waarom eigen hardware niet gebruikt mag worden voor GPON terminatie. Als het enkel gaat over adresregistratie, dan lijkt een self-service portal mij nog het minste werk.

Nu heb ik wel enige kennis van de technische werking van GPON (in het algemeen, niet bij NetwerkNL). Vandaar dat ik het ook heb over encryptiesleutels, welke bij registratie worden toegewezen aan de ONT. Want zou er geen sprake zijn van encryptie, dan zou het met het termineren van GPON op eigen hardware mogelijk zijn om andermans verkeer te onderscheppen.

Of zeg je dat dit juist de feitelijke situatie is? Geen encryptie, en daarom is GPON terminatie op eigen hardware niet toegestaan?

[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 10-01-2021 19:44 ]

• Barre73
Zr40 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:11:
[...]

Grappig, ik vind nota bene op de KPN consumentenwebsite de benodigde technische specificaties voor gebruik van een eigen mediaconverter bij AON. Natuurlijk wel met waarschuwing voor eigen risico bij beschadiging.

[...]

Ja. Net zoals de router van de provider die je in bridge mode kan zetten om vervolgens al je eigen apparatuur achter te hangen. Dat is toch precies hetzelfde? Wat maakt een ONT acceptabel en een router-in-bridge-mode niet?

[...]

Ik vind het jammer dat je niet inziet waarom mensen hierover lopen te miepen. De redenen zijn in dit topic en in andere topics al voldoende duidelijk uitgelegd.

En ja, ik geef zeker toe dat ik voor mijn part niet inzie waarom eigen hardware niet gebruikt mag worden voor GPON terminatie. Als het enkel gaat over adresregistratie, dan lijkt een self-service portal mij nog het minste werk.

Nu heb ik wel enige kennis van de technische werking van GPON (in het algemeen, niet bij NetwerkNL). Vandaar dat ik het ook heb over encryptiesleutels, welke bij registratie worden toegewezen aan de ONT. Want zou er geen sprake zijn van encryptie, dan zou het met het termineren van GPON op eigen hardware mogelijk zijn om andermans verkeer te onderscheppen.

Of zeg je dat dit juist de feitelijke situatie is? Geen encryptie, en daarom is GPON terminatie op eigen hardware niet toegestaan?
Oké. Ik wist niet ze tegenwoordig de specs van de mediaconverter er bij hadden staan. Dat is nog steeds geen ondersteunen trouwens (want bij problemen wordt je niet geholpen) maar meer dan ik dacht.

Reactie op je laatste vraag: geen idee. Voor mij nog te nieuw en ik heb zelf een oude AON aansluiting dus ik kan niet meekijken met GPON.

• voorstad
Barre73 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:29:
[...]

Ik vind miepen niet de.juiste term.

IEen KPN ONT die IK van stroom moet voorzien principieel net zo fout als de Ziggo bridge modem. In beide gevallen heb je een modem van de provider in huis, terwijl er.modem vrijheid zou zijn/komen.

Nadat mijn glasvezel was aangesloten, hoopte ik ervan af te zijn. Niets in minder waar.

Maar goed, we verschillen daarover van mening.

• Vyps
  • Laatst online: 24-04 22:56
Ik hoor al een tijdje niets meer over de lagere snelheden in de avond. Lijkt nu beter te gaan hier. Ping van 2ms rond 21u en volle bandbreedte :)

• GerjanT
voorstad schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:07:
[...]

Ik vind miepen niet de.juiste term.

IEen KPN ONT die IK van stroom moet voorzien principieel net zo fout als de Ziggo bridge modem. In beide gevallen heb je een modem van de provider in huis, terwijl er.modem vrijheid zou zijn/komen.

Nadat mijn glasvezel was aangesloten, hoopte ik ervan af te zijn. Niets in minder waar.

Maar goed, we verschillen daarover van mening.
Dit soort zaken zit veel in gevoel. Toen ik begon met glasvezel van XS4All kreeg ik een NTU aangeleverd waarop de Fritzbox 7170 aangesloten werd vanuit de provider. Ik was dolgelukkig met de NTU want daarmee kon ik tenminste zelf mijn router kiezen en aansluiten. Ik zag toen vooral de nadelen van providers die op dezelfde grondplaat direct een router/wifi alles in een box schoven. Met de verhuizing naar de miijn nieuwbouwwoning (waarbij de glasvezel nog steeds AON is) ruim 3 jaar geleden heb ik bij XS4All juist moeite gedaan om nog weer een NTU te krijgen ipv de patchcover zodat de NTU mooi over de grondplaat geschoven kan worden. Van daar uit gaat ethernet mooi de patchkast in waar mijn router staat.
Vyps schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:54:
Ik hoor al een tijdje niets meer over de lagere snelheden in de avond. Lijkt nu beter te gaan hier. Ping van 2ms rond 21u en volle bandbreedte :)
Ik zie inderdaad stabilisatie van het netwerk. Ping blijft bij mij rond de 3.8 richting de eerste hop. Was het destijds bij XS4All ook ongeveer.

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:23
GerjanT schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:00:
[...]

Ik zie inderdaad stabilisatie van het netwerk. Ping blijft bij mij rond de 3.8 richting de eerste hop. Was het destijds bij XS4All ook ongeveer.
Hier ook, issue lijkt voor nu in ieder geval opgelost!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSKZDRqPXNS56QY1cbFMpuvnBq0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m3As3PVawWvLqCJfIe88kfyT.png?f=user_large

• GerjanT
EnigmA-X schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:14:
[...]

Hier ook, issue lijkt voor nu in ieder geval opgelost!

[Afbeelding]
Redelijk vergelijkbaar beeld eigenlijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAIoHRy1jGY62_oK9EYV6tzS5BM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ehHrT5Mu3RXGRQHb362LcfL3.png?f=user_large

Ik heb sinds ruim een week Sonos. Ik gebruik Sonos Radio voor het streamen van radio-zenders. De zenders in de buurt (een overzicht in de app) verwijzen naar Sloveense zenders, het IP-adres was hiervoor in Slovenië geregistreerd. Ik dacht even eenvoudig een issue te melden bij Sonos zodat ze de Geo-locatie aanpassen maar die denken serieus dat ik stiekem in Slovenië woon maar dat zelf nog niet weet >:)

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:25

GerkeP

Vragen mag altijd........

GerjanT schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:19:

Ik heb sinds ruim een week Sonos. Ik gebruik Sonos Radio voor het streamen van radio-zenders. De zenders in de buurt (een overzicht in de app) verwijzen naar Sloveense zenders, het IP-adres was hiervoor in Slovenië geregistreerd. Ik dacht even eenvoudig een issue te melden bij Sonos zodat ze de Geo-locatie aanpassen maar die denken serieus dat ik stiekem in Slovenië woon maar dat zelf nog niet weet >:)
Ik heb de hoop opgegeven. Twitter, Sonos en nog wat grootmachten denken nog steeds dat ik in de Verenigde Arabische Emiraten zit op basis van mijn IPV6 adres............

Nu klopt dat waarschijnlijk wel omdat de eigenaar van de ip blokken D Stream Group FZ LLC is, en laat die nu ook in AVE een vestiging hebben.........

Dat Geo locaten is natuurlijk enorm achterhaald..........

Omdat ik ga verhuizen heb ik straks een tijdje geen Freedom aansluiting. Hopen dat ze dat eind van dit jaar, als mijn nieuwe woning wordt opgeleverd toch opgelost hebben.

GerkeP

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

GerkeP schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:43:
[...]

Ik heb de hoop opgegeven. Twitter, Sonos en nog wat grootmachten denken nog steeds dat ik in de Verenigde Arabische Emiraten zit op basis van mijn IPV6 adres............
Dat is al helemaal vreemd, want de Freedom IPv6 range is niet eerder uitgegeven (en dat komt ook nergens anders voor omdat de noodzaak ontbreekt).

Zelf krijg ik bij Twitter via IPv6 gewoon suggesties voor Nederland :P (edit: Twitter doet niet aan IPv6 :()

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 11-01-2021 15:02 ]

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-11 07:46
[...]

Nu klopt dat waarschijnlijk wel omdat de eigenaar van de ip blokken D Stream Group FZ LLC is, en laat die nu ook in AVE een vestiging hebben.........

Dat Geo locaten is natuurlijk enorm achterhaald..........

Omdat ik ga verhuizen heb ik straks een tijdje geen Freedom aansluiting. Hopen dat ze dat eind van dit jaar, als mijn nieuwe woning wordt opgeleverd toch opgelost hebben.
Wat een bijzonder verhaal :)
IPV6 blokken zijn niet bepaald schaars, de kans is dan ook niet echt groot dat providers nu al blokken krijgen toegewezen die al elders in gebruik zijn geweest.

Ik zie bij https://ipinfo.io/AS206238/2a10:3780::/29 ook geen VAE "link"

• GerkeP

GerkeP

Zr40 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:56:
[...]

Dat is al helemaal vreemd, want de Freedom IPv6 range is niet eerder uitgegeven (en dat komt ook nergens anders voor omdat de noodzaak ontbreekt).

Zelf krijg ik bij Twitter via IPv6 gewoon suggesties voor Nederland :P (edit: Twitter doet niet aan IPv6 :()
Dennis-L schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:58:
[...]

Wat een bijzonder verhaal :)
IPV6 blokken zijn niet bepaald schaars, de kans is dan ook niet echt groot dat providers nu al blokken krijgen toegewezen die al elders in gebruik zijn geweest.

Ik zie bij https://ipinfo.io/AS206238/2a10:3780::/29 ook geen VAE "link"
Ik heb het ook niet bedacht, maar heb er al vanaf dag 1 last van.

https://www.ripe.net/membership/indices/data/ae.dstream.html

Daar is je VAE link ;)
Denk ook dat daar mijn probleem ergens wordt veroorzaakt.

IPV4 zelfde issue overigens, ook van dstreamgroup.com
Volgens de databases zijn mijn ip adressen in NL, maar de owner zit in Dubai, met een bijkantoor in Amsterdam

https://www.dstreamgroup.com/contact

Maar goed vanaf maart heb ik een TMobile 5G abonnement ter overbrugging tot ons nieuwe huis klaar is. Dan kijk ik weer of Freedom kan gaan leveren via de glasvezel van Kabelnoord\.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-uNMSVjCz-dH8rjpe-w15Ku9OM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r5UdNItNY28epVvG5SOSMpLc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiHvJTyPbBXxI6URq-bm0n7i3Gs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tcL5ckeyAVRniiZQuPHAZPEk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 97% gewijzigd door GerkeP op 11-01-2021 15:13 ]

GerkeP

• Tukk
  • Laatst online: 16:55

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

ik heb freedom een mail gestuurd met de vraag wat voor apparatuur ik mag verwachten voor tv kijken, maar meteen een reply dat ze onderbezet zijn (kan gebueren).. Ik ben zelf (bij Xs4all) tevreden over de afstandbediening en apparaat van KPN. Het is voor mij nog de enige hobbel om naar Freedom te gaan.

Ik heb gekeken bij Cana Digital, ze hebben het daar over de M7 MZ-102 HD, reviews bij bol.com liegen er niet om. Precies wat ik probeer te voorkomen.

Wat is jullie ervaring?

[ Voor 5% gewijzigd door Tukk op 11-01-2021 15:22 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Dennis-L
GerkeP schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:05:
[...]

[...]

Ik heb het ook niet bedacht, maar heb er al vanaf dag 1 last van.

https://www.ripe.net/membership/indices/data/ae.dstream.html

Daar is je VAE link ;)
Denk ook dat daar mijn probleem ergens wordt veroorzaakt.

IPV4 zelfde issue overigens, ook van dstreamgroup.com
Volgens de databases zijn mijn ip adressen in NL, maar de owner zit in Dubai, met een bijkantoor in Amsterdam

https://www.dstreamgroup.com/contact

Maar goed vanaf maart heb ik een TMobile 5G abonnement ter overbrugging tot ons nieuwe huis klaar is. Dan kijk ik weer of Freedom kan gaan leveren via de glasvezel van Kabelnoord\.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vrees dat dat niet via IPV6 gaat, zoals @Zr40 ook al zegt.

pi@rbpi4b-01:~ $ ping www.twitter.com
PING twitter.com (104.244.42.65) 56(84) bytes of data.

pi@rbpi4b-01:~ $ ping www.google.com
PING www.google.com(ams17s08-in-x04.1e100.net (2a00:1450:400e:80e::2004)) 56 data bytes

[ Voor 8% gewijzigd door Dennis-L op 11-01-2021 15:25 ]

• jorikc
  • Laatst online: 17:38
Tukk schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:21:
ik heb freedom een mail gestuurd met de vraag wat voor apparatuur ik mag verwachten voor tv kijken, maar meteen een reply dat ze onderbezet zijn (kan gebueren).. Ik ben zelf (bij Xs4all) tevreden over de afstandbediening en apparaat van KPN. Het is voor mij nog de enige hobbel om naar Freedom te gaan.

Ik heb gekeken bij Cana Digital, ze hebben het daar over de M7 MZ-102 HD, reviews bij bol.com liegen er niet om. Precies wat ik probeer te voorkomen.

Wat is jullie ervaring?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar in dit topic is er al wel veel over gepost. Overigens is het apparaat waar je naar linkt een satelliet-ontvanger van Canal Digitaal (geloof ik). Freedom levert in ieder geval een ander apparaat: een Amino STB, zie de FAQ op:
https://freedom.nl/helpdesk/televisie/faq-tv

• jgelauff
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-11 10:41
Tukk schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:21:

Wat is jullie ervaring?
gewoon op freedom.nl:

Welke tv-ontvanger leveren jullie?

We leveren de Amino Aria 710 tv-ontvanger van Canal Digitaal.
Een handleiding van deze ontvanger kun je hier vinden.

ervaringen op https://community.freedom.nl/ en dit topic; ervaringen zijn wisselend. Zelf niet echt problemen (in ieder geval niet die nog niet zijn opgelost of worden opgelost binnen een paar dagen).
iedere verandering is wennen. Maar vergelijk vooral wat je wel en niet kan om "teleurstellingen" te voorkomen.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:44
[...]

F-Secure Freedome...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• GerkeP

GerkeP

Dennis-L schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:23:
[...]

Ik vrees dat dat niet via IPV6 gaat, zoals @Zr40 ook al zegt.

pi@rbpi4b-01:~ $ ping www.twitter.com
PING twitter.com (104.244.42.65) 56(84) bytes of data.

pi@rbpi4b-01:~ $ ping www.google.com
PING www.google.com(ams17s08-in-x04.1e100.net (2a00:1450:400e:80e::2004)) 56 data bytes
Twitter is een voorbeeld.
Ik heb met veel meer sites dit soort problemen. En ik ben daar zeker niet de enige in.

Maar goed, nog even doorbikkelen, want ieder doet zijn/haar best om mij te overtuigen dat het niet aan mijn ip adressen ligt 😉.

Gelukkig weet ik voldoende om daar doorheen te kijken.

Geo locating is gewoon waardeloos. Ik heb daar sinds ik bij Freedom zit heel veel last van. Ik ben ook zeker niet de enige daarin 😉

GerkeP

• jorikc
Ik denk dat iedereen hier wel gelooft dat het aan je IPv4 adres kan liggen, maar niet aan je (nieuwe) IPv6 ;-)

• Dennis-L
GerkeP schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:39:
[...]

Twitter is een voorbeeld.
Ik heb met veel meer sites dit soort problemen. En ik ben daar zeker niet de enige in.

Maar goed, nog even doorbikkelen, want ieder doet zijn/haar best om mij te overtuigen dat het niet aan mijn ip adressen ligt 😉.

Gelukkig weet ik voldoende om daar doorheen te kijken.

Geo locating is gewoon waardeloos. Ik heb daar sinds ik bij Freedom zit heel veel last van. Ik ben ook zeker niet de enige daarin 😉
Voor IPV4 klopt dat zeker ja, voor IPV6 klopt dat zeer zeker niet.
Succes met het overtuigen van mensen dat jouw IPV6 adres geregistreerd staat in de VAE :)

• GerkeP

GerkeP

Dennis-L schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:42:
[...]

Voor IPV4 klopt dat zeker ja, voor IPV6 klopt dat zeer zeker niet.
Succes met het overtuigen van mensen dat jouw IPV6 adres geregistreerd staat in de VAE :)
Helaas weet ik te weinig van IPV6.
Maar wat ik ervaar is toch echt dat ik in de VAE terecht kom met IPV6 only vanaf mijn adres.
Ik heb een hele discussie met een provider die mij zelf aangeeft dat ze Geo locating doen op basis van owner van de range. En die owner zit in Dubai zoals ik al aangaf, en zij ook aangeven. En dat is echt op basis van mijn IPV6 adres.

Nu werk ik via een VPN op een xs4all verbinding om toch mijn zaken te kunnen regelen.
En dat is K*T.

Tot mijn overstap naar Freedom heb ik daar nooit problemen mee gehad. Na de overstap dus wel. Lees ook maar terug.

Geo locating is gewoon waardeloos, maar dat hebben we te danken aan de Chinezen, Amerikanen en de USSR. Wat dat betreft is die koude oorlog nog steeds gaande ;-)

GerkeP

• jorikc
Ik ben het met je eens dat Geo location op basis van IP niet erg handig is, maar bij gebrek aan iets beters (zonder echte GPS info op te vragen), snap ik ook wel dat er voldoende sites/services zijn die het dan toch maar gebruiken.

Zit jouw Freedom IPv6 in deze reeks?
2a10:3780::/29

Zo nee, kun je aangeven in welk blok IPv6 adressen je dan zit, want die link van jouw IPv6 naar VAE heb je volgens mij nog niet gegeven (behalve dan een URL-linkje naar een bedrijf in de VAE)

Ik dacht dat iedereen bij Freedom in dezelfde IPv6 zit (ik in ieder geval wel) en ik kan zelf vanaf die reeks geen link naar VAE vinden, maar ik ben wel benieuwd of mijn IPv6 ook iets met de VAE te maken heeft :?

• GerkeP

GerkeP

2a10:3781 heb ik hier staan.

Eigenaar is dstreamgroup.com gevestigd in Dubai.

Bij ipv6 check is het van freedom

De meest gebruikte geo location is IP2Location, die doet het op IPV6 goed. Kennelijk zijn er nog andere databases die dat ook doen, die dan VAE aangeven, waardoor ik er niet bij kan.

Ik zie verder ook geen link tussen Dstream en Freedom. Mogelijk is dat de partij waar ze IP adressen "inkopen"?

GerkeP

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

2a10:3781:: valt natuurlijk binnen 2a10:3780::/29. Die /29 geeft aan dat de eerste 29 bits de prefix aanduiden. Dus 2a10:3780 t/m 2a10:3787 vallen daar onder.

Ik denk echt niet dat het om IPv6 gaat. Voor IPv4 is bekend dat een van de blokken een AE verleden heeft gehad, namelijk 45.155.156.0/23. Ook hier geldt de /23, dit is dus 45.155.156.0 t/m 45.155.157.255.

Het staat ook nog steeds aangegeven als AE op https://stat.ripe.net/45.155.156.0/23 bij de RIR information sectie.
Ik zie verder ook geen link tussen Dstream en Freedom. Mogelijk is dat de partij waar ze IP adressen "inkopen"?
Mogelijk is het de partij waar ze dit blok van hebben overgenomen.

[ Voor 29% gewijzigd door Zr40 op 11-01-2021 19:57 ]

• YWatchman
GerkeP schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:44:
2a10:3781 heb ik hier staan.

Eigenaar is dstreamgroup.com gevestigd in Dubai.

Bij ipv6 check is het van freedom

De meest gebruikte geo location is IP2Location, die doet het op IPV6 goed. Kennelijk zijn er nog andere databases die dat ook doen, die dan VAE aangeven, waardoor ik er niet bij kan.

De IPv6 prefix is van Freedom Internet B.V., de reeks 45.155.156.0/22 heeft wel issues met geo in VAE en is niet van Freedom. Er is contact met twitter 8)

• sparcle
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

sparcle

ondertitel

DiedX schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:39:
Mensen,

Toch maar eens praten over een nieuw netwerk. Op dit moment heb ik Ziggo, met de modem in bridge functie naar een Ubiquiti USG.
In het netwerk 3 AP's, VLAN's en alle switches zijn ook van Ubiquiti. On top een Cloud Key, dus ik ben Unifi-f#cked ;P

Huidig:

[Afbeelding]

Gister met Freedom aan de lijn gehangen, en de Fritz!Box 7590 ondersteund geen bridging. Die staat ondertussen mooi te wezen, maar ik vraag mij wel af hoe ik de zaak aan ga sluiten.
[Afbeelding]

Ik wil eigenlijk de VLAN's wel houden. Ik kan zo de zonnepanelen en Vera Edge in hun eigen hok schoppen. Wel zo netjes. Ook wil ik de IPv4 en IPv6 kunnen gebruiken. Behalve het ethische stukje, vind ik het ook wel fijn om dual-stacked te wezen >:)

Wie heeft er voorstellen? Ik neig er nu naar om te kijken of de USG in routing-mode kan werken, en daarmee firewalling af te dwingen op de FB, en op de USG. Ik weet niet hoe de USG de IPv6 subnetten gaat verdelen.

Of is het beste alternatief om te kijken naar een ADSL-modem die ik in bridge-status kan zetten naar de USG, maar hoe zit het dan met de TV-Ontvanger?

Wie heeft goede tips?
Hi, ik weet niet hoe ver je inmiddels bent met je opstelling. Maar ik ga nu voor ongeveer hetzelfde.
Ik gebruik een Netgate SG5100 waar m’n ziggo bridge modem op binnen komt en hopelijk snel ook FI met een draytek 165 in Full bridge mode.

signature

• DiedX
sparcle schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:41:
[...]

Hi, ik weet niet hoe ver je inmiddels bent met je opstelling. Maar ik ga nu voor ongeveer hetzelfde.
Ik gebruik een Netgate SG5100 waar m’n ziggo bridge modem op binnen komt en hopelijk snel ook FI met een draytek 165 in Full bridge mode.
Ik ben met de USG gekapt. Er staat nu een Juniper SRX te wachten, maar ik ben even klaar met KPN en routed IPTV. Dus alles hangt nu onbeschermd aan de FritzBox, en met uitzondering van WiFi gaat dat best prima.

• esky
Zr40 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:11:

Je hebt een aantal dingen nodig. Drie codes staan netjes achterop de ONT (MAC adres, ManufacturerID en Serialnumber). Waar iemand nog een manier voor moet vinden om uit de ONT te toveren is de SLID (en eventueel de OperatorID en CountryID). Helaas kan ik door de lockdown nu niet mee verder gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUf0CYEGBGID_baxEvoaOcEU7PU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mcRIWUSF4xoDUWmUzeg66Noe.png?f=user_large

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:23
Heeft iemand inmiddels al iets gelezen/gehoord over de "T-mobile deal"? Hier zou in deze maand toch meer over bekend worden?

• DiedX
EnigmA-X schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:44:
Heeft iemand inmiddels al iets gelezen/gehoord over de "T-mobile deal"? Hier zou in deze maand toch meer over bekend worden?
Is dat het gebruik van T-Mobile ipv KPN?

• jorikc
Deze tweet zag ik laatst hierover voorbij komen:
https://twitter.com/idolaat/status/1348548769625874432

Nog even geduld dus ;).

• Barre73
DiedX schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:29:
[...]

Is dat het gebruik van T-Mobile ipv KPN?
Dat is dus eigenlijk de vraag. Gaat Freedom Wholesale leveren via T-Mobile op alle plekken waar T-Mobile ODF aanbod heeft (dus ook voor ruim 1 miljoen Reggefiber aansluitingen).
Of alleen in eigen T-Mobile PoPs? Dat zou alleen een stukje Den Haag, stukje Eindhoven en straks een stukje Rotterdam zijn.

Vragen, vragen...

• esky
jorikc schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:30:
Deze tweet zag ik laatst hierover voorbij komen:
https://twitter.com/idolaat/status/1348548769625874432

Nog even geduld dus ;).
Ondertussen zegt Tweak dat ze binnen een paar maanden via GPON van KPN gaan leveren. Ik neem aan dat Freedom dat dan ook kan dus dan kan je ineens op fors meer adressen Freedom via glasvezel afnemen!

• DiedX
esky schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:00:
[...]

Ondertussen zegt Tweak dat ze binnen een paar maanden via GPON van KPN gaan leveren. Ik neem aan dat Freedom dat dan ook kan dus dan kan je ineens op fors meer adressen Freedom via glasvezel afnemen!
Hoewel KPN zegt dat ze snel willen verglazen, is het voor mij eerst zien en dan geloven.

• Dennis-L
DiedX schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:17:
[...]

Hoewel KPN zegt dat ze snel willen verglazen, is het voor mij eerst zien en dan geloven.
Dan zou ik eens de website van KPN NetwerkNL bekijken en zien waar ze nu allemaal bezig zijn en bezig gaan.
Plus de netwerkaart met bestaande en nieuwe glasvezelgebieden.

• GerjanT
[...]

Ik geef nog niet op. Mijn IP-adres is in het verleden gealloceerd geweest in Slovenië. Sonos denkt dat dit nog steeds zo is. Bij Sonos Radio krijg ik bij radio-voorkeuren in de buurt de Sloveense zenders. Er is al heel wat bewijslast die kant opgestuurd (ze dachten natuurlijk dat ik echt in Slovenië verbleef en ze gek probeerde te maken \>:-) )met uiteindelijk een vraag of ik mijn Sonos wilde aansluiten op het netwerk van de buren om te kijken of het probleem er nog steeds is. Dat laatste heb ik natuurlijk niet gedaan, maar heb de bewijslast aangeleverd door de Sonos-apparaten even via een OpenVPN-server met "NL-IP" te routeren waarbij de weergave wel goed is van zenders in de buurt.

Daarop kreeg ik 15 januari de volgende reactie die ik graag met jullie delen wil:
Hoi,

We hebben onlangs onze IP-database bijgewerkt. Volgens onze database is je IP zeldzaam. Je hebt dit getest met een andere telefoon en netwerk en het gaf de juiste resultaten voor de signaal.

De beste manier om nu verder te gaan, is om contact op te nemen met je ISP omdat we hier helaas niets aan kunnen doen voordat ISP hun database controleert en bijwerkt. We kunnen onze database niet wijzigen als het verzoek niet door de juiste kanalen is gekomen (bijvoorbeeld ISP)

Met vriendelijke groet,

<knip>
Sonos Klantenservice
Daarop maar een reactie gestuurd of ze me kunnen uitleggen wat een zeldzaam IP is en hoe ik het signaal moet opvatten. Vervolgens voor de 15e keer de whois-output van RIPE gedeeld want daar staat het goed.

• Barre73
DiedX schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:17:
[...]

Ik snap jouw reactie niet ten opzichte van degene die je quote. Al die GPON adressen zijn al lang aangesloten door KPN Netwerk NL lang maar door andere providers leveren via WBA was een technisch/logistiek probleem.

Wat jouw opmerking betreft: KPN Netwerk NL zit qua aansluitingen per dag momenteel op het niveau waar Reggefiber op zat in zijn toptijd (2014). En in 2021 gaan ze daar nog eens behoorlijk overheen. En dat niveau gaat dan elk jaar voortgezet worden.

Eind 2018 waren er 2,3 miljoen adressen. Eind 2021 moet dat 3,3 miljoen zijn. En dat gaat momenteel behoorlijk volgens plan...

• DiedX
Barre73 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:09:
[...]

Ik snap jouw reactie niet ten opzichte van degene die je quote. Al die GPON adressen zijn al lang aangesloten door KPN Netwerk NL lang maar door andere providers leveren via WBA was een technisch/logistiek probleem.

Wat jouw opmerking betreft: KPN Netwerk NL zit qua aansluitingen per dag momenteel op het niveau waar Reggefiber op zat in zijn toptijd (2014). En in 2021 gaan ze daar nog eens behoorlijk overheen. En dat niveau gaat dan elk jaar voortgezet worden.

Eind 2018 waren er 2,3 miljoen adressen. Eind 2021 moet dat 3,3 miljoen zijn. En dat gaat momenteel behoorlijk volgens plan...
Mijn cynische houding heeft alles te maken met het tegenhouden en overnemen van initiatieven die de verglazing in wilde zetten. Ik snap dat KPN ondertussen 'het licht heeft gezien', en Ziggo de markt uit wil drukken.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

DiedX schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:21:
[...]
Ik snap dat KPN ondertussen 'het licht heeft gezien'
Lees: de hete adem van andere glas-operatoren in haar nek voelt waardoor ze niets verdient op die schandalig dure WBA toegang.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Barre73
Jullie hebben allemaal een beetje gelijk.
Maar de belangrijkste reden is het uitgeven van geld. Het kopernetwerk mag dan wel met VDSL kasten zijn opgewaardeerd maar het onderhoud, en vooral de storingen aan kabels etc.. kost bakken met geld. Voor glasvezel is dat echt nog maar een derde of zoiets.

Dat is ook een reden dat het niet meer wordt uitgerold met een vraagbundeling of zoiets maar gewoon overal meteen aan de slag, Het kopernetwerk wordt feitelijk gewoon vervangen. Niet meteen nu of volgend jaar maar in 2025 toch echt wel meer dan 65% van het bestaande kopernetwerk dat dan ook een glasaansluiting moet hebben. En in de jaren daarna door naar 80%.

En na een glasaansluiting gaat het kopernetwerk uit (of eigenlijk drie jaar na het starten van een glasvezelproject)

• Galopoo28
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-07 08:20
Veel azijn pissers.

Freedom werkt perfect duur zowat beter dan multinationals verrijken, en de mens verarmen door de eenheidskoek.
Ex XS4ALL lid nu weer freedom help de wereld zijn eigen web behouden mijd de zakkenvullers, kost wat meer maar je heb freedom nodig in de wereld winsten geld graaiers

En het werkt goed bij mij nog geen storing gezien. heb de azijn maar weggegoten.

• DiedX
@Galopoo28 ik neem aan dat je “ons” hierboven niet bedoeld?

Ik praat even voor mezelf, maar draag Freedom een warm hart toe. Ik verwacht wel dat ze kritischer zijn op hun eigen kunnen dan bijvoorbeeld Ziggo. Nog steeds geen IPv6 te krijgen daar.

Met dat kritische denken verwacht ik ook kritische klanten. De keuze voor Canal Digital is de beste die er is, maar blijft suboptimaal. De helpdesk is van meet af aan overbelast, maar dat kán ook niet met een beginnend bedrijf.

Zelf is de PPPoE-tunnel míj een doren in het oog. Er zijn er weinigen die het echt lekker voor elkaar krijgen. Wellicht dat T-Mobile daar nog wat in kan betekenen.

Dus azijn hierboven? Ik denk dat ik voor de rest mag praten dat dat écht wel meevalt. Hooguit kritisch, maar daarvoor zítten we juist bij Freedom.

My 2c

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DiedX schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:12:
Zelf is de PPPoE-tunnel míj een doren in het oog. Er zijn er weinigen die het echt lekker voor elkaar krijgen. Wellicht dat T-Mobile daar nog wat in kan betekenen.
Tweak doet het zonder PPPoE. Maar die kiezen dan weer voor een 6RD tunnel voor IPv6... 8)7

• DiedX
Zr40 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:17:
[...]

Tweak doet het zonder PPPoE. Maar die kiezen dan weer voor een 6RD tunnel voor IPv6... 8)7
Daarom, altijd wat te azijnpissen >:)

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:12
Algemeen begrijp ik niet zo goed waarom er nog PPPoE gebruikt wordt (zeker bij iets als glasvezel), gezien dat meer overhead geeft uiteindelijk...

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:12
Zr40 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:17:
[...]

Wat ik begreep had dat te maken met de netwerkapparatuur die nu nog in gebruik is. Die wordt op termijn vervangen, mogelijk dit jaar. Met de vervangende apparatuur zou dan wel native ipv6 mogelijk zijn.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:49
DiedX schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:12:
@Galopoo28 ik neem aan dat je “ons” hierboven niet bedoeld?

Ik praat even voor mezelf, maar draag Freedom een warm hart toe. Ik verwacht wel dat ze kritischer zijn op hun eigen kunnen dan bijvoorbeeld Ziggo. Nog steeds geen IPv6 te krijgen daar.

Met dat kritische denken verwacht ik ook kritische klanten. De keuze voor Canal Digital is de beste die er is, maar blijft suboptimaal. De helpdesk is van meet af aan overbelast, maar dat kán ook niet met een beginnend bedrijf.

Dus azijn hierboven? Ik denk dat ik voor de rest mag praten dat dat écht wel meevalt. Hooguit kritisch, maar daarvoor zítten we juist bij Freedom.

My 2c
Hier sluit ik me helemaal bij aan.

Overigens heb ik nu, in combinatie met OPNSense, eigenlijk nog 0 problemen ondervonden met PPPoE. Ik check de logs ook niet dagelijks, of er 's nachts mogelijk soms iets gebeurt. Maar op de ene storing op het Coanet van Cambrium na, even voor kerst, is de verbinding hier gewoon 100% up.

Ik weet overigens niet of een andere operator nou per se een garantie is voor geen PPPoE. Tweak doet voor eigen klanten ook geen PPPoE, maar voor Freedom (en eventuele andere wholesale aanbieders) dus weer wel. Ben idd wel benieuwd wat er bij T-Mobile gebruikt gaat worden.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Galopoo28 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:58:
Veel azijn pissers.

Freedom werkt perfect duur zowat beter dan multinationals verrijken, en de mens verarmen door de eenheidskoek.
Ex XS4ALL lid nu weer freedom help de wereld zijn eigen web behouden mijd de zakkenvullers, kost wat meer maar je heb freedom nodig in de wereld winsten geld graaiers

En het werkt goed bij mij nog geen storing gezien. heb de azijn maar weggegoten.
Sorry maar aan deze post is echt geen touw vast te knopen 8)7

• jorikc
Uit nieuwsbrief 23:
6. Update T-Mobile
In september hebben we aangegeven dat we in januari zouden starten met de samenwerking met T-Mobile. De voorbereidingen zijn in volle gang, maar het daadwerkelijke leveren laat nog even op zich wachten.
We zullen starten in Den Haag, daarna gaan we naar Eindhoven. Hopelijk kunnen we daarna snel meer gebieden aansluiten. Wij zullen binnenkort de postcodegebieden in Den Haag vast integreren in de postcodecheck zodat je alvast je bestelling kan doorgeven.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:10

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Klinkt dan - helaas - alsof ze alleen gaan leveren op T-Mobiles eigen netwerken.... Snap niet echt goed waarom hier zo mistig over gedaan wordt.

En vwb hierboven over PPPoE; 100% eens, zorgt er op mijn FortiGate dat alle WAN verkeer niet door de ASIC afgehandeld kan worden :'(

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Over PPPoE.
Lijkt me duidelijk waar die keuze vandaan gekomen is:
Overstappen vanaf XS4ALL moet zo makkelijk mogelijk zijn.
En dat blijkt ook, bij het omschakelen van Freedom naar XS4ALL is er eigenlijk geen downtijd, minuten-werk. Zowel voor IPv4 als IPv6 bijna volledig naadloos.

Dus PPPoE is een (default) blijvertje.
Maar wellicht dat ze eens kunnen kijken of ze in de toekomst 2 manieren kunnen ondersteunen? Ik zou het dus aanmelden op de Freedom Community site.
Pagina: 1 ... 31 ... 80 Laatste