[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 30 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• willemb2
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-10 15:00
Maar ik redelijk betrouwbare bronnen vertellen mij dat het te maken heeft met het aantal mensen die speedtests in loopjes / crons hebben lopen. :/
Die loopjes en crons zijn er dan 15 min. geleden plotseling allemaal mee gestopt, want het was opeens weer normaal hier. Ik waag het te twijfelen aan de betrouwbaarheid van uw bronnen. Ik hoop ook dat die bronnen niet te diep in mijn packets kijken.

En ik waag het te beweren dat er echt heel wat mensen heel snel achter elkaar speedtest moeten draaien om iets voor te stellen t.o.v. al die huishoudens waar de hele familie op Netflix zit. In die speedtests was ook uitsluitend en heel consequent alleen de downstream laag.

• YWatchman
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11 11:09
willemb2 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:59:
[...]

Die loopjes en crons zijn er dan 15 min. geleden plotseling allemaal mee gestopt, want het was opeens weer normaal hier. Ik waag het te twijfelen aan de betrouwbaarheid van uw bronnen. Ik hoop ook dat die bronnen niet te diep in mijn packets kijken.

En ik waag het te beweren dat er echt heel wat mensen heel snel achter elkaar speedtest moeten draaien om iets voor te stellen t.o.v. al die huishoudens waar de hele familie op Netflix zit. In die speedtests was ook uitsluitend en heel consequent alleen de downstream laag.
De bronnen zijn privacy gericht ;-)

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:23
willemb2 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:59:
[...]

Ik waag het te twijfelen aan de betrouwbaarheid van uw bronnen. Ik hoop ook dat die bronnen niet te diep in mijn packets kijken.
Als je verder kijkt dan je eigen packets, hoef je misschien ook minder te twijfelen aan de betrouwbaarheid van de bronnen :+

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Nu houdt de TV ermee op }:|

.edit: werkt alweer

[ Voor 29% gewijzigd door .oisyn op 23-12-2020 23:26 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Vyps
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-04 22:56
.oisyn schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:26:
Nu houdt de TV ermee op }:|

.edit: werkt alweer
Sinds wanneer zenden ze iets anders dan reclame uit op tv? Sorry flauw! :+
Heb zelf sinds een jaar helemaal geen tv abbo meer en dat bevalt me prima.

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:01

ep667

It doesn't hurt to help

EnigmA-X schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:58:
[...]
Ik kan van Fusix geen graphs vinden, maar zie bij de nlix exact dezelfde curve.
Fusix is dan ook geen openbare exchange, maar een tier-2 netwerkleverancier. Zeg maar de enige transitprovider van Freedom.

EP

• EnigmA-X
ep667 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 00:43:
[...]

Fusix is dan ook geen openbare exchange, maar een tier-2 netwerkleverancier. Zeg maar de enige transitprovider van Freedom.
Ik vermoed dat iedereen in dit topic dat inmiddels wel weet wat Fusix is. Verder hoef je volgens mij geen ix te zijn, of wat voor partij dan ook, om gewoon wat traffic grafiekjes te delen met rrdtool of soortgelijk.

Net zoals BIT dat doet bijvoorbeeld.

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-11 13:33
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik wel wat merk qua latency in de avond. De atlas die bij me draait laat het ook zien.

Dat netflix/videoland downscaled of dat er amper packets het huis uitkomen herken ik niet. Kom bij Freedom binnen via KPN.
EnigmA-X schreef op donderdag 24 december 2020 @ 00:59:
[...]

Ik vermoed dat iedereen in dit topic dat inmiddels wel weet wat Fusix is. Verder hoef je volgens mij geen ix te zijn, of wat voor partij dan ook, om gewoon wat traffic grafiekjes te delen met rrdtool of soortgelijk.

Net zoals BIT dat doet bijvoorbeeld.
Misschien is het wel een goede suggestie om bijvoorbeeld klanten dit inzicht te geven. Als je het niet wilt delen met de buitenwereld zet je het op een webserver alleen beschikbaar voor klanten. De openheid die Freedom geeft bijvoorbeeld over de aanstaande upgrade van de verbinding vind ik prettig. Het is even geleden dat providers dat doen ;-)
YWatchman schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:39:
[...]

Het doen van speedtests elke 5 minuten, als voorbeeld, zorgt natuurlijk ook voor strain op het netwerk. Misschien zijn er een aantal daarmee gestopt intussen. Moet je je voorstellen als 50 mensen dat doen in een gebied...
Geloof prima dat het voor een strain zorgt, ik snap de opmerking over 50 in een gebied niet, komt ook omdat ik niet het inzicht heb hoe het netwerk van bv NetwerkNL geregeld is tot aan Nikhef.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:57
GerjanT schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:02:

Geloof prima dat het voor een strain zorgt, ik snap de opmerking over 50 in een gebied niet, komt ook omdat ik niet het inzicht heb hoe het netwerk van bv NetwerkNL geregeld is tot aan Nikhef.
Je bedoelt KPN WBA.. NetwerkNL stopt bij de PoP en kent geen actieve componenten.

Per PoP zit er ongeveer 10 Gbit aan doorvoer richting het hogere netwerk. Bij 50 mensen die tegelijk een test doen zou je in theorie boven die 10 Gbit uitkomen. Dat bedoelt hij naar ik aanneem.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het probleem bij KPN WBA zelf ligt. Anders zou iedere provider die gebruik maakt van KPN WBA in zo'n betrokken gebied hier last van hebben.

Ik denk ook niet dat het gebiedsafhankelijk is, aangezien alle Freedom aansluitingen via KPN WBA hier op hetzelfde tijdstip in dezelfde mate last van hebben.

Ik vermoed dat het probleem ergens zit in het deel van Cambrium dat tussen KPN WBA en Freedom ligt.

[ Voor 38% gewijzigd door Zr40 op 24-12-2020 11:27 ]

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-11 07:46
Zr40 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:24:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het probleem bij KPN WBA ligt. Anders zou iedere provider die gebruik maakt van KPN WBA in zo'n betrokken gebied hier last van hebben.

Ik vermoed dat het probleem ligt ergens tussen KPN WBA en Cambrium.
Dan zouden Tweak klanten via WBA er ook last van moeten hebben.
Tenzij Cambrium 2 koppelingen met WBA heeft, 1 voor Tweak klanten en 1 voor Freedom klanten.

• GerjanT
Barre73 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:17:
[...]

Je bedoelt KPN WBA.. NetwerkNL stopt bij de PoP en kent geen actieve componenten.

Per PoP zit er ongeveer 10 Gbit aan doorvoer richting het hogere netwerk. Bij 50 mensen die tegelijk een test doen zou je in theorie boven die 10 Gbit uitkomen. Dat bedoelt hij naar ik aanneem.
Sorry, bedoel inderdaad KPN WBA. Maar verwacht heel eerlijk gezegd niet dat het op PoP-niveau zit. Probeerde alleen te snappen wat @YWatchman bedoelde met 50. Zit het tussen WBA en Freedom (is dat gescheiden van bv Tweak of niet, ik kan het niet zien). Ik zag wel ergens iemand die op het Coanet zit en die laat dezelfde latency zien (Atlas die ergens in Almere staat). Dan zou het de uplink naar buiten zijn die de bottle-neck is.

Nu mis je ping.freedom.nl wel ;)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Dennis-L Hm. Dan zou het niet zozeer aan de WBA-zijde zitten maar aan de Freedom-zijde. We zagen hier eerder al in de traceroutes dat WBA klanten een andere eerste hop bij Freedom krijgen dan Coanet klanten. Dit zie je bij Tweak ook. Ik stel mij nu het volgende voor, schematisch:

( KPN WBA ) --- ( Cambrium WBA-koppeling )
                    |   |
                    |   '--- ( Tweak - asd-itxams9-rtr2-lag2-wba-subs.cambrium.net )
                    |
                    '--- ( Freedom - lo0.cmbr.nikhef-1.connected.by.freedom.nl )

( Coanet ) ---- ( Cambrium Coanet-koppeling )
                    |   |
                    |   '--- ( Tweak - asd-itxams9-rtr1-ve205.cambrium.net )
                    |
                    '--- ( Freedom - lo1.cmbr.nikhef-1.connected.by.freedom.nl )

In mijn voorstelling treedt het probleem op bij lo0 van Freedom of bij het deel dat leidt van "Cambrium WBA-koppeling" naar lo0 dat niets met Tweak te maken heeft. Dat laatst genoemde deel is voor mij als gebruiker niet inzichtelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 24-12-2020 12:11 ]

• YWatchman
GerjanT schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:42:
[...]

Sorry, bedoel inderdaad KPN WBA. Maar verwacht heel eerlijk gezegd niet dat het op PoP-niveau zit. Probeerde alleen te snappen wat @YWatchman bedoelde met 50. Zit het tussen WBA en Freedom (is dat gescheiden van bv Tweak of niet, ik kan het niet zien). Ik zag wel ergens iemand die op het Coanet zit en die laat dezelfde latency zien (Atlas die ergens in Almere staat). Dan zou het de uplink naar buiten zijn die de bottle-neck is.

Nu mis je ping.freedom.nl wel ;)
Ik heb op mijn COA lijn eigenlijk enkel last van een beetje demping waardoor ik wat packetloss heb, maar dat had ik bij de vorige provider (Telfort...) ookal. Dus dat is niks nieuws.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7U8szqYScfjkwmGTrwabEbt5zZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xp241T72O6dIqA5BDhkAMpIR.png?f=fotoalbum_large

Verder heb ik vernomen dat ze volgens mij bezig zijn met iets om je ping te meten enzo... :D

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

BHQ

Zr40 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:45:
In mijn voorstelling treedt het probleem op bij lo0 van Freedom of bij het deel dat leidt van "Cambrium WBA-koppeling" naar lo0 dat niets met Tweak te maken heeft.
*klik*

Die lo0 hop is een device bij Cambrium. Schematisch:
  1. Aansluiting thuis
  2. KPN WBA (transparant)
  3. Cambrium (herkenbaar aan 'cmbr' in de hostname in dit geval, hier wordt ook PPPoE afgehandeld)
  4. Freedom
Als je tijdens piekuren een MTR doet zie je ook dat de packet loss al optreedt voordat je daadwerkelijk bij een Freedom router aankomt.

Dat dezelfde problemen niet bij Coanet aansluitingen is te zien is niet zo heel vreemd aangezien die niet over WBA lopen. Dit is geen capaciteitsprobleem bij Freedom, bij Fusix of tussen Freedom en Cambrium maar congestie richting KPN WBA (Cambrium <-> WBA). En zoals hier te lezen is men bezig met het vergroten van die capaciteit.

• Dennis-L
BHQ schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:59:
[...]

*klik*

Die lo0 hop is een device bij Cambrium. Schematisch:
  1. Aansluiting thuis
  2. KPN WBA (transparant)
  3. Cambrium (herkenbaar aan 'cmbr' in de hostname in dit geval, hier wordt ook PPPoE afgehandeld)
  4. Freedom
Als je tijdens piekuren een MTR doet zie je ook dat de packet loss al optreedt voordat je daadwerkelijk bij een Freedom router aankomt.

Dat dezelfde problemen niet bij Coanet aansluitingen is te zien is niet zo heel vreemd aangezien die niet over WBA lopen. Dit is geen capaciteitsprobleem bij Freedom, bij Fusix of tussen Freedom en Cambrium maar congestie richting KPN WBA. En zoals hier te lezen is men bezig met het vergroten van die capaciteit.
Dan zouden Tweak klanten via WBA dus ook last moeten hebben van deze congestie toch?
Ook die komen via WBA op het Cambrium netwerk, dat is dezelfde uitkoppeling.

• BHQ
  • Nu online

BHQ

Dennis-L schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:09:
Dan zouden Tweak klanten via WBA dus ook last moeten hebben van deze congestie toch?
Ik kan me voorstellen dat een groot deel van de Tweak klanten Coanet gebruikt en niet via WBA gaan. Maar ja, als dezelfde infrastructuur wordt gebruikt voor Tweak WBA dan zou je dat daar ook moeten merken. Weten we zeker dat de Tweak klanten die 'geen last hebben' via WBA gaan? (En wordt er op dezelfde manier getest? En dat is geen speedtest doen, wel mtr'en).

• YWatchman
[...]

Al nagedacht over fysieke scheiding van de 2 netwerken aan de kant van WBA? Ik speculeer maar wat..

• Dennis-L
YWatchman schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:49:
[...]

Al nagedacht over fysieke scheiding van de 2 netwerken aan de kant van WBA? Ik speculeer maar wat..
Al nagedacht over je denigrerende toon? Ik speculeer maar wat.

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Dennis-L schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 16:02:
[...]

Ik denk dat @YWatchman dingen niet probeert te delen ;) , omdat hij deze zou kunnen weten omdat hij voor freedom werkt. Het zou kunnen dat hij niet alles kan delen en daarom suggesties doet waar we over na zouden kunnen denken. Ik snap dat dit denigrerend kan overkomen, maar dat lijkt mij niet zijn intentie.

[ Voor 18% gewijzigd door MetalfanBlackness op 25-12-2020 17:11 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:21
Niets denigrerends aan; is gewoon een tip om je verder te krijgen.

• HoleinOne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 17:27
Dennis-L schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 16:02:
[...]

Je kan soms een tekst op verschillende manieren lezen. Maar om daarom er maar 1 manier uit te kiezen is niet altijd even handig denk ik.

• Vyps
MetalfanBlackness schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 16:08:
[...]

Ik denk dat @YWatchman dingen niet probeert te delen ;) , omdat hij deze zou kunnen weten omdat hij voor freedom werkt. Het zou kunnen dat hij niet alles kan delen en daarom suggesties doet waar we over na zouden kunnen denken. Ik snap dat dit denigrerend kan overkomen, maar dat lijkt mij niet zijn intentie.
Goed punt, als het zo is dat er nog e.e.a. aan hardware ge-upgrade moet worden om de snelheid verder omhoog te krikken dan kunnen we met z'n allen er beter voor kiezen om voor nu even niet constant het netwerk vol te belasten met onnodig verkeer (bijv. veel speedtests). Dan hebben je medegebruikers een betere ervaring :)

Je mag er wel vanuit gaan dat Freedom aan het netwerk blijft werken om alles op orde te krijgen. Maar aangezien Freedom pas net een paar maandjes bezig is moet je ze denk ik ook wel de mogelijkheid geven om dat te regelen (ik werk in de ict net zoals velen hier, dat gaat altijd trager dan je wil doordat je afhankelijk bent van derden).

Misschien hadden ze niet zo veel KPN WBA-klanten (waaronder ik) verwacht omdat de verbinding voor hen relatief duur is die toch liever voor een provider hebben met een ander moraal :)

• GerjanT
Vyps schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:19:
[...]

Je mag er wel vanuit gaan dat Freedom aan het netwerk blijft werken om alles op orde te krijgen. Maar aangezien Freedom pas net een paar maandjes bezig is moet je ze denk ik ook wel de mogelijkheid geven om dat te regelen (ik werk in de ict net zoals velen hier, dat gaat altijd trager dan je wil doordat je afhankelijk bent van derden).
Het feit dat ze er open over communiceren is een pre. Geeft ook wel weer een mooi inkijkje in het netwerk. Het feit dat Tweak er geen last van heeft lijkt erop dat een WBA-afnemer meerdere (V)LAN's kan hebben. Voor zover ik de openbare informatie van KPN heb na kunnen gaan.
Misschien hadden ze niet zo veel KPN WBA-klanten (waaronder ik) verwacht omdat de verbinding voor hen relatief duur is die toch liever voor een provider hebben met een ander moraal :)
Het ligt ook wel voor de hand dat de wat meer "hardcore"-users gebruik maken van de diensten van Freedom waardoor ze het ook net niet voor konden zijn.

• HoleinOne
De laatste tijd heb ik 2 verschijnselen die ik soms als hinderlijk ervaar. Het gaat om een glasvezelaansluiting via Cambrium in Almere.
1. Mijn ip telefoonclient geeft aan dat er af en toe packetloss is. Met soms tot gevolg dat gesprekken mislukken. One way audio soms.
2. Op tv regelmatig een beeldfreeze van ongeveer 1 a 2 seconden (niet precies getimed). Geluid loopt wel door gelukkig.
Ervaren meer mensen deze problemen?

• Eindhovenfinest
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-10 14:46
Vandaag omgezet van oud-Xs4all (glas) naar Freedom en top!
En niets hoeven te doen! Snelheid ook dik in orde.

• EnigmA-X
HoleinOne schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:16:
De laatste tijd heb ik 2 verschijnselen die ik soms als hinderlijk ervaar. Het gaat om een glasvezelaansluiting via Cambrium in Almere.
1. Mijn ip telefoonclient geeft aan dat er af en toe packetloss is. Met soms tot gevolg dat gesprekken mislukken. One way audio soms.
2. Op tv regelmatig een beeldfreeze van ongeveer 1 a 2 seconden (niet precies getimed). Geluid loopt wel door gelukkig.
1. Hoe is je ip telefoonclient verbonden? Wifi of bedraad?
2. Hoe kijk je TV? Via de STB --> IGMP snooping aanstaan? Via een app op je smart-tv --> verbonden via Wifi?

• HoleinOne
EnigmA-X schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:30:
[...]

2. Hoe kijk je TV? Via de STB --> IGMP snooping aanstaan? Via een app op je smart-tv --> verbonden via Wifi?
Tv is bedraad. Het gaat om live tv via de decoder van canal digitaal. Rechtstreeks op de Fritz box. Dus geen switch ertussen. Ik heb 2 decoders. Op beide hetzelfde probleem.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

TV hier is de laatste dagen ook gaar. Begin Gemist valt niet te kijken door freezes, en live TV geeft vaak even een corrupt beeld tot de volgende keyframe.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:26
HoleinOne schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:34:
Tv is bedraad. Het gaat om live tv via de decoder van canal digitaal. Rechtstreeks op de Fritz box. Dus geen switch ertussen. Ik heb 2 decoders. Op beide hetzelfde probleem.
Wat zie je in de event log in de FRITZ!Box rond het tijdstip?

• EnigmA-X
HoleinOne schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:34:
[...]

Heb je helemaal geen andere switches aangesloten op je Fritzbox?

Verder, gisteravond lijkt het verkeer wel erg rommelig geweest te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTC2qm2hok_OoHLXeQ4qQf65dwA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6QkIZqmyKL1nwHnZKHuFQO7G.png?f=user_large

(Ping naar 8.8.8.8 - Gemeten vanaf een 500/500 glasvezel aansluiting op WBA)

• jurry
EnigmA-X schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:25:
Dat is toevallig. Gisteravond hier ook een rommelige verbinding gehad met BVVDSL. De PPPoE verbinding klapte er ieder uur weer uit na een week een stabiele verbinding gehad te hebben. Nu laat ik de PPPoE verbinding opzetten door een OPNsense firewall in plaats van door de FRITZ!Box. De FRITZ!Box wordt dan alleen als een soort van bridge gebruikt. Eens kijken of dat stabieler blijft werken.

• GerjanT
HoleinOne schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:16:
Ik heb IGMP aanstaan op de switch + router (Edgerouter) maar herken de problemen. Beeld staat een seconde stil en geluid loopt door. Dacht dat er nog een optimalisatie nodig was in de setup totdat ik las dat jij het met de Fritzbox direct aangesloten ook hebt.

Heb geen metingen lopen naar het VLAN4 qua performance, kan weleens kijken of ik dat kan doen.
[...]

Ik meet hieronder de eerste hop bij Freedom (lo0.cmbr.nikhef-1.connected.by.freedom.nl). Wat me opvalt is het verschil in latency tussen ons.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kK-3367Pdlsw60ujwarbPfhWSo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8Jm3Ps3EbHZmmuXG9axOMqBG.png?f=user_large

Ik heb overigens een 200/200 WBA-lijntje

• MooiWeb
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:17
Vannacht probleemloos overgestapt van XS4ALL naar Freedom.
Nu probeer ik IPv6 aan te zetten op mijn USGpro4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLq-z426kPmqN2wO5vQwjt1Hbvk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fLpzuLJZFWCuvIkfVbE86AX6.jpg?f=user_large
Vanaf mijn USG kan ik via ping6 google.com met ipv6 pingen.
Maar via de test site https://ip6.nl/ krijg ik vervolgens dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mc1jdZlLNIwIZzkRehLHY0mJEo4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8eVRskrHUJCt1Gf77hJ7lhzB.jpg?f=user_large
Wat doe ik fout?

• EnigmA-X
GerjanT schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:24:

Ik meet hieronder de eerste hop bij Freedom (lo0.cmbr.nikhef-1.connected.by.freedom.nl). Wat me opvalt is het verschil in latency tussen ons.
I stand corrected, de grafiek die ik gekopieerd heb is ook van de lo0.cmbr.nikhef-1.connected.by.freedom.nl.

Dat gezegd hebbende, die van de Google DNS ligt net geen 0.5ms hoger.
Als je naar de median rtt kijkt (beide van de lo0) is het verschil maximaal 0.1ms, dus dat vind ik wel meevallen.

Je ziet bij jou wat meer 'spikes', maar echt heel anders is het dus niet. Die spikes kunnen te maken hebben met het feit dat jouw lijn iets meer belast is, of dat je relatief veel connecties hebt openstaan waardoor de eerste ping een fractie langer duurt.

Ik gebruik zelf een mikrotik CCR, dat is net weer een iets andere categorie dan een Fritzbox O-)

• GerjanT
MooiWeb schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:24:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat doe ik fout?
Had je al IPv6 werkend in combinatie met de XS4All lijn?Want dan zijn de parameters hetzelfde. Het is belangrijk dat de PD op de PPPoE interface geset is.

Zo niet, USG en IPv6 werkt niet out of the box.

Omdat je alleen een screenshot stuurt zien we er weinig van. Wellicht is het handig om even naar deze oplossing kijken, de configuratie tussen XS4ALL en Freedom is gelijk.Coolhva in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"
EnigmA-X schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:39:
[...]

I stand corrected, de grafiek die ik gekopieerd heb is ook van de lo0.cmbr.nikhef-1.connected.by.freedom.nl.
Dan is het verschil niet zo opvallend eigenlijk ;)
Dat gezegd hebbende, die van de Google DNS ligt net geen 0.5ms hoger.
Als je naar de median rtt kijkt (beide van de lo0) is het verschil maximaal 0.1ms, dus dat vind ik wel meevallen.

Je ziet bij jou wat meer 'spikes', maar echt heel anders is het dus niet. Die spikes kunnen te maken hebben met het feit dat jouw lijn iets meer belast is, of dat je relatief veel connecties hebt openstaan waardoor de eerste ping een fractie langer duurt.

Ik gebruik zelf een mikrotik CCR, dat is net weer een iets andere categorie dan een Fritzbox O-)
De Fritzbox performed eigenlijk best goed, hoewel ik deze zelf ook niet gebruik. Mijn eerste reactie is ook meer onderbuik gevoel. Zie dat Google via SpeedIX verbonden is. Ik heb een paar andere hops, waaronder ping.xs4all.nl nog en die loopt op naar de 8.8ms. Eigenlijk laten zulke cijfers ook wel zien dat het wel goed zit met het "achterliggende" netwerk maar dat de bottleneck de eerste hop is.

[ Voor 32% gewijzigd door GerjanT op 28-12-2020 13:50 ]

• EnigmA-X
GerjanT schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:42:
[...]
Eigenlijk laten zulke cijfers ook wel zien dat het wel goed zit met het "achterliggende" netwerk maar dat de bottleneck de eerste hop is.
Eens. Daarbij vind ik een wat hogere latency dan eigenlijk nog minder zorgwekkend dat de gemeten packetloss van 5% tot soms wel 10%(!!) in die piek.

Hoewel het 'maar' ICMP verkeer is, zie ik dezelfde hoeveelheid packetloss naar alle andere targets die ik meet (en door de lo0 gaan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgmmBmf2uZWduHRPsF3hgPHm_VI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4Sbsjq8g9xhRWEJU1VE0e6Md.png?f=user_large

Dat wijst toch echt wel op een vrij serieus issue, vooral omdat ik in jouw grafiek exact hetzelfde zie.

• MooiWeb
[quote]GerjanT schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:42:
[...]

Had je al IPv6 werkend in combinatie met de XS4All lijn?Want dan zijn de parameters hetzelfde. Het is belangrijk dat de PD op de PPPoE interface geset is.

Zo niet, USG en IPv6 werkt niet out of the box.

Omdat je alleen een screenshot stuurt zien we er weinig van. Wellicht is het handig om even naar deze oplossing kijken, de configuratie tussen XS4ALL en Freedom is gelijk.Coolhva in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"

Hoi GerjanT,
Bedankt voor je reactie. IPv6 werkte nog niet bij XS4ALL. Heb overigens alleen maar Internet van Freedom en geen IPTV en Telefonie.
Heb het forum al afgestruind en ben een beetje huiverig om de actie PD op de PPPoE interface op mijn USGpro4 uit te voeren. Kun je mij een voorzetje geven?
Ik heb een USGpro4 met UI: 6.0.43.0
Ik heb de config.gateway.json op mijn UCK gezet in /usr/lib/unifi/data/sites/default
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
{
    "interfaces": {
        "ethernet": {
            "eth2": {
                "vif": {
                    "6": {
                        "pppoe": {
                            "2": {
                                "mtu": "1500",
                                "name-server": "none",
                                "dhcpv6-pd": {
                                    "no-dns": "''",
                                    "prefix-only": "''"
                                },
                                "ipv6": {
                                    "dup-addr-detect-transmits": "1"
                                }
                            }
                        }
                    }
                }
            }
        }
    },
    "system": {
        "name-server": [
            "87.251.42.44",
            "87.251.42.45",
            "2001:7b8:650:1::44",
            "2001:7b8:650:1::45"
        ]
    }
}

Daarna de USG ge-provisioned. Maar het werkt nog niet.
Hier is een gedeelte va de dump van mijn USG
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
                        "eth0": {
                                "address": [
                                        "192.168.222.1/24"
                                ],
                                "description": "LAN",
                                "firewall": {
                                        "in": {
                                                "ipv6-name": "LANv6_IN",
                                                "name": "LAN_IN"
                                        },
                                        "local": {
                                                "ipv6-name": "LANv6_LOCAL",
                                                "name": "LAN_LOCAL"
                                        },
                                        "out": {
                                                "ipv6-name": "LANv6_OUT",
                                                "name": "LAN_OUT"
                                        }
                                },
                                        "dup-addr-detect-transmits": "1",
                                        "router-advert": {
                                                "default-preference": "high",
                                                "managed-flag": "false",
                                                "max-interval": "600",
                                                        "fe80::7683:c2ff:fe17:7a61"
                                                ],
                                                "other-config-flag": "false",
                                                "prefix": {
                                                        "::/64": {
                                                                "autonomous-flag": "true",
                                                                "on-link-flag": "true",
                                                                "preferred-lifetime": "14400",
                                                                "valid-lifetime": "86400"
                                                        }
                                                },
                                                "radvd-options": "DNSSL XXXXX.local {};",
                                                "send-advert": "true"
                                        }
                                },
                                        "20": {
                                                "address": [
                                                        "192.168.20.1/24"
                                                ],
                                                                "ipv6-name": "GUESTv6_IN",
                                                                "name": "GUEST_IN"
                                                        },
                                                                "ipv6-name": "GUESTv6_LOCAL",
                                                                "name": "GUEST_LOCAL"
                                                        },
                                                                "ipv6-name": "GUESTv6_OUT",
                                                                "name": "GUEST_OUT"
                                                        }
                                                }
                                        }
                                }
                        },
                        "eth1": {
                                "disable": "''"
                        },
                                "description": "WAN",
                                                "description": "WAN",
                                                                "ipv6-name": "WANv6_IN",
                                                                "name": "WAN_IN"
                                                        },
                                                                "ipv6-name": "WANv6_LOCAL",
                                                                "name": "WAN_LOCAL"
                                                        },
                                                                "ipv6-name": "WANv6_OUT",
                                                                "name": "WAN_OUT"
                                                        }
                                                },
                                                                "default-route": "none",
                                                                        "pd": {
                                                                                "0": {
                                                                                        "interface": {
                                                                                                        "prefix-id": "48"
                                                                                                }
                                                                                        },
                                                                                        "prefix-length": "48"
                                                                                }
                                                                        },
                                                                        "prefix-only": "''",
                                                                        "rapid-commit": "enable"
                                                                },
                                                                                "ipv6-name": "WANv6_IN",
                                                                                "name": "WAN_IN"
                                                                        },
                                                                                "ipv6-name": "WANv6_LOCAL",
                                                                                "name": "WAN_LOCAL"
                                                                        },
                                                                                "ipv6-name": "WANv6_OUT",
                                                                                "name": "WAN_OUT"
                                                                        }
                                                                },
                                                                        "address": "autoconf",
                                                                        "dup-addr-detect-transmits": "1",
                                                                        "enable": "''"
                                                                },
                                                                "password": "1234",
                                                                "user-id": "fake@freedom.nl"
                                                        }
                                                }
                                        }
                                }
                        },
                        "eth3": {
                                "disable": "''"
                        }
                },
                "loopback": {
                        "lo": "''"
                }
        },

[ Voor 92% gewijzigd door MooiWeb op 28-12-2020 17:20 ]

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:40
[...]

Hebben we ook ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaHM0dukfWNDIF9Fx5llYoyuCwg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n5QxEppC2fCowoFRtEW4FuLz.png?f=user_large
(dit is een dsl lijn, maar die loopt ook via de eerder genoemde asd-itxams9-rtr2-lag2-wba-subs.cambrium.net)

• HoleinOne
[...]

Heb je helemaal geen andere switches aangesloten op je Fritzbox?

[Afbeelding]

(Ping naar 8.8.8.8 - Gemeten vanaf een 500/500 glasvezel aansluiting op WBA)
Ik heb een 24 poort TP-Link switch aangesloten op de FB. Maar de TV decoders heb ik niet daarop aangesloten. Het is wel een 7490. Ik heb 1Gb up en down via de Cambrium aansluiting.

• EnigmA-X
HoleinOne schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:20:
[...]

Ik heb een 24 poort TP-Link switch aangesloten op de FB. Maar de TV decoders heb ik niet daarop aangesloten. Het is wel een 7490. Ik heb 1Gb up en down via de Cambrium aansluiting.
Heb je accesspoints aangesloten op die TP-link switch?

Overigens, de packetloss die we de laatste perioden in de avonduren zien, kan gevolg zijn voor beide problemen (packetloss ip telefonie, haperend beeld televisie) die je ervaart.

Heb je een of alletwee deze problemen ook weleens overdag?

• GerjanT
EnigmA-X schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:56:
[...]

Eens. Daarbij vind ik een wat hogere latency dan eigenlijk nog minder zorgwekkend dat de gemeten packetloss van 5% tot soms wel 10%(!!) in die piek.

...

Dat wijst toch echt wel op een vrij serieus issue, vooral omdat ik in jouw grafiek exact hetzelfde zie.
Eens, die packetloss valt mij ook meer op. Ben benieuwd wat "enkele dagen" precies is in tijd.
esky schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:56:
[...]

Hebben we ook ;)
[Afbeelding]
(dit is een dsl lijn, maar die loopt ook via de eerder genoemde asd-itxams9-rtr2-lag2-wba-subs.cambrium.net)
Ik zie wel wat klachten in het Tweak ervaringen forum, maar niet van die smoke-pingers die we zouden kunnen vergelijken ;). Vooral "hippe" speedtest bewijslast :)
MooiWeb schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:28:
hoi GerjanT,
Bedankt voor je reactie. IPv6 werkte nog niet bij XS4ALL. Heb overigens alleen maar Internet van Freedom en geen IPTV en Telefonie.
Heb het forum al afgestruind en ben een beetje huiverig om de actie PD op de PPPoE interface op mijn USGpro4 uit te voeren. Kun je mij een voorzetje geven?
Het voorzetje was je te verwijzen naar het juiste topic ;) Maar zie inmiddels, net nu ik die reactie wil geven dat je je post geupdate hebt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
                                    "pd": {
                                        "0": {
                                            "interface": {
                                                    "prefix-id": ":1",
                                                    "service": "slaac"
                                                }
                                            },
                                            "prefix-length": "/48"
                                        }
                                    },
                                    "rapid-commit": "disable"

Even secuur zijn in bv de prefix-length. jij zet er 48 neer terwijl het /48 moet wezen.
EnigmA-X schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:22:
[...]

Overigens, de packetloss die we de laatste perioden in de avonduren zien, kan gevolg zijn voor beide problemen (packetloss ip telefonie, haperend beeld televisie) die je ervaart.

Live-televisie gaat natuurlijk via vlan 4. Wil daar eigenlijk ook wel wat monitoring voor mezelf op zetten, maar heb daar dezelfde problemen. Volstrekt willekeurig in tijd tot nu toe.

Wat ik zelf net wel zag is dat op de support-page van Freedom nu ook gevraagd wordt een statische route te maken naar 10.10.0.33/32. Die heb ik net toegevoegd.

• HoleinOne
EnigmA-X schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:22:
[...]

Nee, de wifi van de fb is prima. Had wel 1 ap van ub aangesloten. Maar dat performde niet beter dan de fb.
Die unifi hd heb ik maar op kantoor ingezet.

Ik kan niet beoordelen of de storingen overdag op de tv verschijnen. Telefoniestoring is ook overdag. Dat was voorheen wel ok. Maar ik krijg daarvan de laatste tijd wel de indruk dat het probleem van de cliënt s/w is op mijn telefoon. Als ik via 4G inkomende gesprekken krijg heb ik dat probleem ook 1 x gehad. Dus dan lijkt het mij geen freedom probleem (meer). Kan natuurlijk allebei zijn.
Ik had net ook een 503 Error op de interface van de fritz box. 7490. Fb maar herstart. Maar weer opnieuw kijken hoe het nu gaat.

• HoleinOne
jurry schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:37:
[...]

Wat zie je in de event log in de FRITZ!Box rond het tijdstip?
Ik kreeg een error 503 op de fb interface. Snik. Dus geen log meer. Net herstart.

• Bart B
  • Laatst online: 05-01 16:29
MooiWeb schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:24:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat doe ik fout?
Heel simpel, je hebt maar de helft van de benodigde instellingen doorgevoerd :)

1) Op de internet verbinding (waar je ook PPoE en andere instellingen doet) moet je aangeven dat IPv6 beschikbaar is, using DHCPv6 en prefix delegation size 48. (dit had je al gedaan)

2) Je moet voor het interne netwerk ook aangeven dat IPv6 gebruik mag worden. Dit kan ook vanuit de controller UI (ik gebruik 6.0.42)
Onder Settings --> Network --> <je interne netwerk> EDIT --> onder kopje "Configure IPv6 Network"
IPv6 Interface Type : Prefix Delegation
IPv6 Prefix Delegation Interface: <je WAN interface die je gebruikt, waarschijnlijk WAN1>

Rest van de instellingen heb ik default gelaten.

• MooiWeb
Hoi Bart,

Ook dat had ik al gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LW5EM2PM42TSpVTTiDBTh-pnVQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pLkPT0MBsMTas3vwCv6oXRZW.jpg?f=user_large
Samen met het plaatsen van mijn config.gateway.json in de Unifi Cloud Key controler leek mij dat genoeg. Maar ik krijg nog steeds een fout als ik via de test site https://ip6.nl/ de ipv6 settings test.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
{
                                    "prefix-only": "''"
                                },
                                    "dup-addr-detect-transmits": "1"
                                }
                            }
                        }
                    }
                }
            }
        }
    },
    "system": {
            "87.251.42.44",
            "87.251.42.45",
            "2001:7b8:650:1::44",
            "2001:7b8:650:1::45"
        ]
    }
}

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:30
Iemand CardDAV en/of CalDAV eigenlijk al werkende (op een iPhone)?
Heb het vorigjaar eens geprobeerd om zodoende alles van Google om te zetten, maar toen helaas niet gelukt.

[ Voor 4% gewijzigd door Theetjuh op 29-12-2020 15:12 ]

• jurry
Theetjuh schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:02:
Heb het vorigjaar eens geprobeerd om zodoende alles van Google om te zetten, maar toen helaas niet gelukt.
Hier CalDAV op iPhone maar wel met een eigen nextcloud omgeving dus mogelijk niet helemaal ontopic. Misschien meer iets voor Persoonlijke Privacy Topic?

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

HoleinOne schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:04:
[...]

Ik kreeg een error 503 op de fb interface. Snik. Dus geen log meer. Net herstart.
Fritz!Box Firmware versie 7.21 toevallig?
Dat heb ik ook al gehad een paar weken terug op een 7590.

Heb jij toevallig ook "Internet access to the FRITZ!Box via HTTPS enabled" aanstaan (te vinden via Internet>Permit Access> Fritz!Box Services)?

• jorikc
  • Laatst online: 17:38
Theetjuh schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:02:
Ik gebruik zelf iCloud voor agenda en contacten en heb de CardDAV van iCloud toegevoegd aan de webmail van Freedom. Volgens mij heeft de Freedom webmail geen agenda-functie, toch?

• BHQ
  • Nu online

BHQ

esky schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:56:
[...]

Hebben we ook ;)
[Afbeelding]
Yeah, dat was te verwachten ;)

Cambrium is bezig met meer capaciteit richting WBA. Als dat actief is moeten de issues met packet loss / lagere snelheden / bufferen tijdens piekuren weer over zijn.

• HoleinOne
localhost schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:13:
[...]

Fritz!Box Firmware versie 7.21 toevallig?
Dat heb ik ook al gehad een paar weken terug op een 7590.

Heb jij toevallig ook "Internet access to the FRITZ!Box via HTTPS enabled" aanstaan (te vinden via Internet>Permit Access> Fritz!Box Services)?
Je mag niet meer raden. Allebei correct.

• HoleinOne
EnigmA-X schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:30:
[...]

Telefonieprobleem was een DDOS aanval op de sip provider. Begon langzaam en later op volle sterkte. Halve dag niet bereikbaar geweest.

• EnigmA-X
BHQ schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:16:
[...]

Cambrium is bezig met meer capaciteit richting WBA. Als dat actief is moeten de issues met packet loss / lagere snelheden / bufferen tijdens piekuren weer over zijn.
Het lijkt erop dat dit aan het lukken is... ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3xkmF7QkADgJvii3vL7YrjWxQA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qcbnRrW3QBRMw6jDAyuwUkcj.jpg?f=user_large

• GerjanT
MooiWeb schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:23:
Hoi Bart,

Ook dat had ik al gedaan.
[Afbeelding]
Samen met het plaatsen van mijn config.gateway.json in de Unifi Cloud Key controler leek mij dat genoeg. Maar ik krijg nog steeds een fout als ik via de test site https://ip6.nl/ de ipv6 settings test.

<knip>
Volg even de aanwijzingen uit mijn eerste post aan je, de code die je nu net hebt mist bv ook de prefix-delegation naar je ethernet en de prefix-length /48. Je was goed op weg ;)
EnigmA-X schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:34:
[...]

Het lijkt erop dat dit aan het lukken is... ?

[Afbeelding]
Ja, daar lijkt het net op. Je bent me net voor ;). Overigens zie ik in de metingen dat het VLAN rondom IP-TV hetzelfde beeld laat zien als de accessrouter. Zou ook het audio/beeld hickup verklaren.

CanalDigitaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8aD1lmwLrzy6SrJ3S2yQH5XVPo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uEV9f57a3tKX7ASUDlDmI2tO.png?f=user_large

Accessrouter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oq2Mf0y-nlRQlDmCO0gE9CFCDM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DgKAeWASBXfRHCsQeAysUdo1.png?f=user_large

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Perfect is het nog niet, maar aan de grafieken te zien was gisteravond een heel stuk beter dan voorgaande avonden.

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:40
Lijkt er op dat het vanavond ook beter gaat, net als gisteravond. Grafiekje van mijn RIPE Atlas probe naar K-root:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUtUbEG8Fpc_pGuN5P62dzN-lUw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QOoIEeR7osnJzNJQOynBZXHc.png?f=user_large

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

En bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NONOsMYgKv4lwoGM-Yi0FWPE2R4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZDcr5RC9B4FHCwN71UorPgtp.png?f=user_large

• woutertje
ziet er bij jou toch weer net iets minder goed uit lijkt het.

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:25

GerkeP

Vragen mag altijd........

Kom er net achter dat NPO1 extra met de Top2000 via de Amino 8 minuten achter loopt.
Niet echt handig

GerkeP

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:10

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Iemand enig idee vanaf wanneer de T-Mobile variant bij Freedom bestelbaar wordt? Krijg hier (Eindhoven, ODF gebied) nog steeds alleen de absurd dure KPN variant aangeboden via de website. Zou graag de geldkraan naar die groene graaiers dicht gaan draaien.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• jurry
Tomba schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 07:27:
Iemand enig idee vanaf wanneer de T-Mobile variant bij Freedom bestelbaar wordt?
Volgens https://community.freedom...lnetwerk-van-t-mobile/599 begint de samenwerking deze maand dus hopelijk horen we snel meer.

• HoleinOne
Iemand enig idee vanaf wanneer de T-Mobile variant bij Freedom bestelbaar wordt? Krijg hier (Eindhoven, ODF gebied) nog steeds alleen de absurd dure KPN variant aangeboden via de website. Zou graag de geldkraan naar die groene graaiers dicht gaan draaien.
Hou de nieuwsbrieven in de gaten. Dan blijf je op de hoogte van alle ontwikkelingen.

• Tomba

Tomba

jurry schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 08:56:
[...]

Volgens https://community.freedom...lnetwerk-van-t-mobile/599 begint de samenwerking deze maand dus hopelijk horen we snel meer.
We wachten dan maar af, zit echt de tijd af te tellen hier (xs4all klant van zo’n beetje het eerste uur ;) )
Blijf t raar vinden dat Freedom nóg duurder is dan xs4all op KPN lijnen.

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:23
Mijn XS4all korting is weer eens verlopen en ik ben nu dus op de 'crossroads' aangekomen om te kiezen of ik nog eens bij KPN blijf dit jaar of de overstap ga maken naar een andere provider. Freedom komt niet echt naar voren bij de prijsvergelijker sites en dit is natuurlijk prima.. echter, ik heb het idee dat Freedom best prijzig is. Op dit moment betaal ik zonder korting voor mijn XS4all 85€ per maand voor 500Mbps en digitale TV. Als ik nu Freedom zou nemen met 2 ontvangers dan kom ik op hetzelfde bedrag (bij betaling 1 jaar in 1 keer) per maand.

Conclusie Freedom is even duur als XS4all zonder bedongen korting en tot op heden krijg ik elk jaar 10-15€ per maand korting op mijn XS4all abbo' bij 1 jaar verlenging. Zie ik iets over het hoofd? Wat is de meerwaarde behalve de 'bragging rights' en de privacy discussie om over te stappen op dit moment naar Freedom?

edit: ik heb ook een beetje doubts bij de televisie oplossing van Freedom - XS4all is zeker niet meer perfect (IPTV ontvangers heel traag tegenwoordig en webtv regelmatig brak met veel vastlopers) - maar ik lees toch wel de nodige klachten over Canal Digitaal.

[ Voor 13% gewijzigd door Lord_Dain op 02-01-2021 16:14 ]

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:50
@Lord_Dain Als je in een keer per jaar betaald krijg je een maand korting. (uit mijn hoofd) , Canaal digitaal valt tegen qua tv. Als dat na mijn eerste jaar niet beter is ga ik eens kijken wat ik eigenlijk nog aan tv kijk en wellicht gewoon wat abonnementen nemen op kijk, NPO , etc, via een Apple TV ofzo.

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 14:53
CornermanNL schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:40:
@Lord_Dain Als je in een keer per jaar betaald krijg je een maand korting. (uit mijn hoofd) , Canaal digitaal valt tegen qua tv. Als dat na mijn eerste jaar niet beter is ga ik eens kijken wat ik eigenlijk nog aan tv kijk en wellicht gewoon wat abonnementen nemen op kijk, NPO , etc, via een Apple TV ofzo.
NLZIET op Apple TV is echt bijzonder fijn. En ik moet zeggen, de kwaliteit van live TV staat me niet tegen.

Hier had uw reclame kunnen staan.

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:23
Eiríkr schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:26:
[...]

NLZIET op Apple TV is echt bijzonder fijn. En ik moet zeggen, de kwaliteit van live TV staat me niet tegen.
Thanks! Daar was ik ook al tegenaan gelopen vanmiddag! Misschien eens een maandje proef draaien kijken of de vriendin (en kids) er aan kunnen wennen.

• GerjanT
Zr40 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:51:
Perfect is het nog niet, maar aan de grafieken te zien was gisteravond een heel stuk beter dan voorgaande avonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WI0BI2glK_oolLIQO8sETyu-lmA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8CtAvTwK2c5NlIitGaEwL7Pg.png?f=user_large

Vanavond is het weer dramatisch. Ben vast niet de enige.

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-11 21:01

slaay

Natuurbeleven.com

In gebied (Eindhoven-Strijp) waar glasvezel van T-Mobile ligt maar nog niet actief is, geeft de postcodecheck van Freedom alleen de DSL optie weer.

Dich bis echt unne foëzen haas

• JohDB
  • Laatst online: 15:59
Uit eerdere berichten heb ik begrepen dat de deal tussen Freedom en T-Mobile alleen gaat over de netwerken waar T-Mobile samen met Primevest zelf glasvezel heeft of gaat krijgen en dus niet waar ze gebruik maken van het KPN (ex Reggefiber) netwerk.

• jorikc
  • Laatst online: 17:38
Voor zover ik weet zijn er 3 verschillende T-Mobile glasvezelverbindingen mogelijk en ik weet niet bij welke Freedom kan gaan leveren:
1. Waar T-Mobile(/Primevest) het netwerk zelf aanlegt (ik dacht alleen in (delen van) Den Haag en delen van Eindhoven (nog in aanleg))
2. Waar T-Mobile/Glasoperator de actieve operator is (daar kun je 1Gbps krijgen van T-Mobile) op het glasnetwerk van Reggefiber/KPN NetwerkNL
3. Waar T-Mobile (net als Freedom via Cambrium) van KPN WBA gebruik maakt. (daar kun je maximaal 100Mbps van T-Mobile krijgen)

Ik verwacht dat Freedom op 1. en 2. kan gaan leveren. Voor mij maakt het niet uit, want ik zit op 3, hoewel ook in Eindhoven-Strijp. Ik hoop dat T-Mobile bij ons ook actieve operator kan/wil worden, zodat ik dan hopelijk in 2. en hopelijk Freedom daarover kan leveren.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06:52
@jorikc ik denk dat bijna iedereen hier hoopt dat Freedom op 1. en 2. gaat leveren, maar wat ik tot nu toe gehoord heb is dat het alleen om 1. gaat.
Ik hoop dat ik het fout heb (ik woon zelf in een gebied dat onder 2. valt) en ik begrijp ook niet waarom 2. buiten de boot zou moeten vallen als 1. wel te realiseren is.

• Tomba

Tomba

jorikc schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:19:
Voor zover ik weet zijn er 3 verschillende T-Mobile glasvezelverbindingen mogelijk en ik weet niet bij welke Freedom kan gaan leveren:
1. Waar T-Mobile(/Primevest) het netwerk zelf aanlegt (ik dacht alleen in (delen van) Den Haag en delen van Eindhoven (nog in aanleg))
2. Waar T-Mobile/Glasoperator de actieve operator is (daar kun je 1Gbps krijgen van T-Mobile) op het glasnetwerk van Reggefiber/KPN NetwerkNL
3. Waar T-Mobile (net als Freedom via Cambrium) van KPN WBA gebruik maakt. (daar kun je maximaal 100Mbps van T-Mobile krijgen)

Ik verwacht dat Freedom op 1. en 2. kan gaan leveren. Voor mij maakt het niet uit, want ik zit op 3, hoewel ook in Eindhoven-Strijp. Ik hoop dat T-Mobile bij ons ook actieve operator kan/wil worden, zodat ik dan hopelijk in 2. en hopelijk Freedom daarover kan leveren.
Waar ik woon is optie 2 van toepassing; T-mobile thuis 1Gb is leverbaar maar gezien de problemen die ik lees in het T-Mobile thuis topic (en het feit dat ze geen vast IP leveren) heb ik t tot op heden niet aan gedurfd. Ik hoop echt dat Freedom dus ook kan leveren hier, zou het zelfs raar vinden als dat niet zo was... de prijs die xs4all vraagt vind ik persoonlijk al veel te hoog (62€ voor 200 Mbit... ik had hier Onsnet Eindhoven met 100 Mbit voor 39,95 ook met vast IP adres en zonder die ~%{#[#]% PPPoE bullshit, maar die stopten er tot mijn grote chagrijn mee), die van Freedom gaat daar nog even overheen (tenzij ik downgrade naar 100Mbit dan ben ik iets goedkoper uit maar dan krijgen die groene uitzuigers alsnog geld via Freedom van mij)
49,95 voor 1000Mb/s yes please! (En als dat het niet wordt toch maar t-mobile overwegen; die leveren 1Gb/s plus 1 unlimited 5G abo voor 50€ Met ‘Uit en Thuis’; dan kan ik via extraip.com nog een workaround creeeren)

[ Voor 5% gewijzigd door Tomba op 03-01-2021 09:13 ]

• ANdrode
  • Niet online
Tomba schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:10:
[...]
(En als dat het niet wordt toch maar t-mobile overwegen; die leveren 1Gb/s plus 1 unlimited 5G abo voor 50€ Met ‘Uit en Thuis’; dan kan ik via extraip.com nog een workaround creeeren)
IP bij T-Mobile wisselt in de praktijk amper.

Maar een echt vast IP + IPv6 is een mooi voordeel van Freedom. Wel raar dat ze die congestion (maar nu zonder loss) in de avonden hebben, hoop dat ze dit opgelost krijgen.

• Tomba

Tomba

ANdrode schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:26:
[...]

IP bij T-Mobile wisselt in de praktijk amper.

Maar een echt vast IP + IPv6 is een mooi voordeel van Freedom. Wel raar dat ze die congestion (maar nu zonder loss) in de avonden hebben, hoop dat ze dit opgelost krijgen.
Mijn ouders hebben TM Thuis en inderdaad het IP verandert zelden maar niet nooit ;) (ik denk zo’n 1x per jaar)
Ow ja, geen IPv6 natuurlijk ook wel een nadeel, gebruik die /48 van xs4all hier thuis ook (al is dat meer omdat t kan dan omdat t moet ;) )

• grave176
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-11 09:37
Die mooie grafieken met ping tijden van de ripe probe hoe krijg je die ? Heb zelf eentje draaien sinds paar dagen maar vind zo even niet terug hoe je die krijgt ? Moet je dan zelf een measurement aanmaken die je met je credits betaald ?

• Eindhovenfinest
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-10 14:46
Vraagje: ik heb een iDrive.com abo voor het backuppen van m'n data in de cloud. Maar sinds de overstap van XS4all naar Freedom weigert deze dienst.
Poort 443 staat open, Windows firewall ook tijdelijk gedisabled maar de backup-app (laatste versie) kan geen verbinding meer maken. iDrive support zegt contact op te nemen met m'n internet provider.

In het Freedom dashboard zie ik geen opties om de firewall wat 'relaxter' te zetten. Iemand anders suggesties?

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Het zou kunnen dat je een ip adres hebt wat (vroeger) uit een ander land kwam, wat geblokkeerd wordt door idrive.

Op prefixes van freedom: https://bgp.he.net/AS206238#_prefixes

• GerjanT
grave176 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:37:
Die mooie grafieken met ping tijden van de ripe probe hoe krijg je die ? Heb zelf eentje draaien sinds paar dagen maar vind zo even niet terug hoe je die krijgt ? Moet je dan zelf een measurement aanmaken die je met je credits betaald ?
Zijn te vinden op de atlas site bij je eigen probe en dan onder de tab built-ins. Blijft de site op loading hangen dan even een refresh. Is een known issue met de nieuwe UI.

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:09
Zoals velen van jullie heb/had ik xs4all vanwege hun reputatie, maar nu kpn dit veranderd heeft, overweeg ik ook om over te stappen naar Freedom. Op mijn adres is alleen DSL 100 mbit verkrijgbaar, geen glasvezel. Dit is hetzelfde wat ik nu ook heb bij xs4all. En grappig genoeg is Freedom 5 euro / maand goedkoper dan xs4all. Alhoewel bij xs4all had ik dan wel een simkaart met 1 GB databundel.

Ben je verplicht om een monteur te nemen? Mij lijkt het voldoende om de huidige Fritzbox 7583 van xs4all te vervangen door de nieuwe Fritzbox van Freedom en klaar. Of kan het zijn dat de aders anders aangesloten zijn?
Ik heb geen NT1 kastje in mijn huur appartement, alleen een telefoonaansluiting.

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Monteur is optioneel
MONTEUR
Je mag de installatie zelf doen, maar dan ben je zelf verantwoordelijk voor eventuele schade;
Schade aan glasvezeldraad is erg duur. Kies daarom bij glasvezel altijd voor de monteur;
De monteur kost slechts € 25,-;
Dit doet de monteur.

• YWatchman
MetalfanBlackness schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:39:
Het zou kunnen dat je een ip adres hebt wat (vroeger) uit een ander land kwam, wat geblokkeerd wordt door idrive.

Op prefixes van freedom: https://bgp.he.net/AS206238#_prefixes
hmm, stomgenoeg lijkt het alsof die data dus vanaf het minder specifieke blok gepakt wordt. Whois heeft namelijk gewoon een 'country'-attribute voor NL, which is definitely weird.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:52
segil schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:56:
Zoals velen van jullie heb/had ik xs4all vanwege hun reputatie, maar nu kpn dit veranderd heeft, overweeg ik ook om over te stappen naar Freedom. Op mijn adres is alleen DSL 100 mbit verkrijgbaar, geen glasvezel. Dit is hetzelfde wat ik nu ook heb bij xs4all. En grappig genoeg is Freedom 5 euro / maand goedkoper dan xs4all. Alhoewel bij xs4all had ik dan wel een simkaart met 1 GB databundel.

Ben je verplicht om een monteur te nemen? Mij lijkt het voldoende om de huidige Fritzbox 7583 van xs4all te vervangen door de nieuwe Fritzbox van Freedom en klaar. Of kan het zijn dat de aders anders aangesloten zijn?
Ik heb geen NT1 kastje in mijn huur appartement, alleen een telefoonaansluiting.
Je krijgt de nieuwe Fritzbox op tijd. Deze kun je al ingebruiknemen met xs4all. Als je veel instellingen wilt overnemen, maak je eerst een backup van de oude en zet je deze later terug op de nieuwe. Ik ging (zonder bonding) van een 7583 naar een 7590. Ik heb de complete backup terug gezet op de verbinding met internet na, deze had ik even handmatig gedaan.

Als het moment daar is even inloggen op je Fritzbox en de aanmelding bij xs4all vervangen door die van Freedom.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:35
segil schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:56:

NT1 is dan ook voor ISDN ;).

Modemwissel zou voldoende moeten zijn. Oude eruit, nieuwe erin en klaar.

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

YWatchman schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:32:
[...]

hmm, stomgenoeg lijkt het alsof die data dus vanaf het minder specifieke blok gepakt wordt. Whois heeft namelijk gewoon een 'country'-attribute voor NL, which is definitely weird.
Ik zie het ook overal goed staan (ik negeer die vlaggen daar meestal), maar het zou kunnen dat ze (bij idrive) met een verouderde geoip database werken of op een andere manier verouderde of te globale data.

Wel mooi om hier vaak YW556-RIPE tegen te komen, ik vraag mij af wie dat is 8) ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MetalfanBlackness op 03-01-2021 18:52 ]

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:09
krakendmodem schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:42:
[...]

NT1 is dan ook voor ISDN ;).

Modemwissel zou voldoende moeten zijn. Oude eruit, nieuwe erin en klaar.
:$ Dank, nu weet ik het ook weer :p

Update: freedom aangevraagd, ben benieuwd

[ Voor 7% gewijzigd door segil op 03-01-2021 19:05 ]

• YWatchman
MetalfanBlackness schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:47:
[...]

Ik zie het ook overal goed staan (ik negeer die vlaggen daar meestal), maar het zou kunnen dat ze (bij idrive) met een verouderde geoip database werken of op een andere manier verouderde of te globale data.

Wel mooi om hier vaak YW556-RIPE tegen te komen, ik vraag mij af wie dat is 8) ;)
Questioning who dat?! Maar, zal maar eens een e-mailtje sturen naar idrive...

• GerjanT
Eindhovenfinest schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:30:
Vraagje: ik heb een iDrive.com abo voor het backuppen van m'n data in de cloud. Maar sinds de overstap van XS4all naar Freedom weigert deze dienst.
Poort 443 staat open, Windows firewall ook tijdelijk gedisabled maar de backup-app (laatste versie) kan geen verbinding meer maken. iDrive support zegt contact op te nemen met m'n internet provider.

In het Freedom dashboard zie ik geen opties om de firewall wat 'relaxter' te zetten. Iemand anders suggesties?
Je kunt zelf toevallig binnen iDrive niet aangeven waar de backups vandaan (welke landen) mogen komen? Dat in combinatie met een verouderde GeoIP-db. Dat zou dan een verklaring zijn.

Opzich komen de IP-ranges niet uit een gebied waar de VS kritisch op is ;)

• ANdrode
  • Niet online
YWatchman schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:32:
[...]

Voor geolocatie wordt vaak niet de whois data gebruikt.
Daarna is van wat ranges de laatste tijd het country attribuut veranderd (NWI-10) maar onwaarschijnlijk dat dit uitmaakt.

Om welke prefix gaat het precies?

• YWatchman
ANdrode schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:57:
[...]

Daarna is van wat ranges de laatste tijd het country attribuut veranderd (NW-11) maar onwaarschijnlijk dat dit uitmaakt.

Alle consumer prefixes.

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

ANdrode schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:57:
[...]

Daarna is van wat ranges de laatste tijd het country attribuut veranderd (NWI-10) maar onwaarschijnlijk dat dit uitmaakt.

Je bedoelt dit? https://labs.ripe.net/Mem...s-in-delegated-statistics

Het kan natuurlijk ook ergens anders aan liggen, ik deed maar een gok.

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:35
segil schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:53:
[...]

:$ Dank, nu weet ik het ook weer :p

Update: freedom aangevraagd, ben benieuwd
Tsja, het wordt op dezelfde verbinding opgeleverd als die je nu hebt. Het is letterlijk dus de (bestaande) DSL kabel en stroom op je nieuwe modem prikken. Nog geen 30 seconden werk. :P

• ANdrode
  • Niet online
MetalfanBlackness schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:12:
[...]

Je bedoelt dit? https://labs.ripe.net/Mem...s-in-delegated-statistics

Het kan natuurlijk ook ergens anders aan liggen, ik deed maar een gok.
Ja hier dacht ik aan maar dat is een hele, hele wilde gok. En vast klok/klepel.

Geofeeds die nog een andere waarde bevatten toen de geoip database die een partij gebruikt werd geüpdate is logischer :)

• grave176
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-11 09:37
GerjanT schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:19:
[...]

Zijn te vinden op de atlas site bij je eigen probe en dan onder de tab built-ins. Blijft de site op loading hangen dan even een refresh. Is een known issue met de nieuwe UI.
Dank je heb ze gevonden , had Safari als browser en nu met Firefox zie ik de grafieken daar wel staan. Nogmaals bedankt

• woutertje
Voor geolocatie worden vaak providers zoals MaxMind en IP2Location gebruikt. Alleen een country code is voor landen als de VS niet bijzonder specifiek.

• Vyps
GerjanT schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:48:
[...]

[Afbeelding]

Vanavond is het weer dramatisch. Ben vast niet de enige.
Ik hou zelf geen fancy grafiekjes bij maar op dit moment de volle snelheid bij het download met Steam en de ping ziet er ook goed uit. Ben benieuwd wat het vanavond wordt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
$ ping www.google.nl
PING www.google.nl(ams16s32-in-x03.1e100.net (2a00:1450:400e:80c::2003)) 56 data bytes
64 bytes from ams16s32-in-x03.1e100.net (2a00:1450:400e:80c::2003): icmp_seq=1 ttl=118 time=2.90 ms
64 bytes from ams16s32-in-x03.1e100.net (2a00:1450:400e:80c::2003): icmp_seq=2 ttl=118 time=2.51 ms
64 bytes from ams16s32-in-x03.1e100.net (2a00:1450:400e:80c::2003): icmp_seq=3 ttl=118 time=2.52 ms
64 bytes from ams16s32-in-x03.1e100.net (2a00:1450:400e:80c::2003): icmp_seq=4 ttl=118 time=2.46 ms
64 bytes from ams16s32-in-x03.1e100.net (2a00:1450:400e:80c::2003): icmp_seq=5 ttl=118 time=2.45 ms
64 bytes from ams16s32-in-x03.1e100.net (2a00:1450:400e:80c::2003): icmp_seq=6 ttl=118 time=2.49 ms

• GerjanT
Vyps schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:39:
[...]

Ik hou zelf geen fancy grafiekjes bij maar op dit moment de volle snelheid bij het download met Steam en de ping ziet er ook goed uit. Ben benieuwd wat het vanavond wordt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
$ ping www.google.nl
PING www.google.nl(ams16s32-in-x03.1e100.net (2a00:1450:400e:80c::2003)) 56 data bytes
64 bytes from ams16s32-in-x03.1e100.net (2a00:1450:400e:80c::2003): icmp_seq=1 ttl=118 time=2.90 ms
64 bytes from ams16s32-in-x03.1e100.net (2a00:1450:400e:80c::2003): icmp_seq=2 ttl=118 time=2.51 ms
64 bytes from ams16s32-in-x03.1e100.net (2a00:1450:400e:80c::2003): icmp_seq=3 ttl=118 time=2.52 ms
64 bytes from ams16s32-in-x03.1e100.net (2a00:1450:400e:80c::2003): icmp_seq=4 ttl=118 time=2.46 ms
64 bytes from ams16s32-in-x03.1e100.net (2a00:1450:400e:80c::2003): icmp_seq=5 ttl=118 time=2.45 ms
64 bytes from ams16s32-in-x03.1e100.net (2a00:1450:400e:80c::2003): icmp_seq=6 ttl=118 time=2.49 ms
Sorry, dat is de bijwerking van het meten met smokeping :)

Vanavond blijft de verbinding steady... zoals ze zelf al aangaven was er nog wat optimalisatie nodig. Het zag er eerder ook al goed uit. Hopelijk is en blijft het nu goed.

• EnigmA-X
Het lijkt inderdaad een stuk beter te gaan. Piekje is nog niet helemaal weg.

Grafiek van de afgelopen dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExYtWK8zIuFld9SbuHWXuyutQ-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kq780TTwyfIhddbDGHp7TU0b.png?f=fotoalbum_large

Grafiek van de afgelopen 30 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wc7a6TPIKX0CaStVIHR-3nE1O0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mTs95y7r3Mt5nqvD4dhWayie.png?f=fotoalbum_large

De vraag is natuurlijk hoeveel nieuwe klanten er over tijd bijkomen en wat de impact van deze klanten gaat zijn op de "vernieuwde pijp".

• thelightning
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-06-2022
We zijn er bijna :D

Afbeeldingslocatie: https://www.server-works.com/freedombeter.PNG
Pagina: 1 ... 30 ... 80 Laatste