GerkeP
Blij om dit te lezen. Same here! (regio Gooi).oisyn schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:00:
[...]
Same here
[Afbeelding]
Ik kan nu gewoon niet fatsoenlijk remote werken.
Net de paar uurtjes dat mijn verbinding het belangrijkste is (en meeste throughput heeft)
Vanmiddag een mail gestuurd naar Freedom met de nodige informatie maar nu weet ik iig wat voor antwoord ik kan verwachten.
Het probleem zit hem in de local tail of in het Freedom netwerk in Amsterdam zelf. Naar mijn servers bij Fusix zie ik het namelijk ook al.

[ Voor 9% gewijzigd door thelightning op 10-12-2020 16:02 ]
Er wordt beneden gestreamed en naar muziek geluisterd, etc. en de Cisco Anyconnect verbinding met mijn werkgever is gewoon snel en stabiel
Speedtest.net vanaf mijn Sony Xperia 5 (wifi): 3ms, 168 down, 186 up
Speedtest.net over Anyconnect VPN en Corporate Proxy: 12 ms, 129 down en 206 up
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
@eymey Heb je getest tijdens de momenten waarop de latency bij anderen hoog was? Dat was volgens mijn RIPE Atlas probe gisteren tussen 20 uur en 23 uur.
Als jij er geen last van hebt dan suggereert dat dat de oorzaak mogelijk ligt bij Cambrium WBA.
[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 10-12-2020 16:29 ]
Wel kan ik zeggen dat ik gisteravond 21:00 tot 23:00 nog heb gewerkt en ook toen niets heb gemerkt (toen ook veel SSH-terminalwerk en transfers via Anyconnect VPN, ondertussen een uitzending via NLZiet in webbrowser actief). En m'n vriendin was beneden aan het Zoomen met haar broer en zusje.
edit: Ik zie bij Atlas eigenlijk wel uptime grafieken en snelheidsmetingen, maar geen pingmetingen..... (normaal kijk ik eigenlijk voornamelijk naar de uptime rapporten die ik via mail krijg, of als ik echt een totale storing in de verbinding vermoed)
[ Voor 36% gewijzigd door eymey op 10-12-2020 16:47 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Die staan onder het tabje Built-ins. Dit zijn die van mij: https://atlas.ripe.net/frames/probes/28740/#tab-builtinseymey schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:38:
edit: Ik zie bij Atlas eigenlijk wel uptime grafieken en snelheidsmetingen, maar geen pingmetingen.....
Je kan het het beste zien bij de laatste grafiek (#2, second hop to ping.ripe.net, dat is de eerste hop na de router), en daar op de vergroot knop klikt, en dan 2x uitzoomt.
Als ik uitzoom en dan inzoom op de periode oktober-november, dan lijkt het voor het eerst te zijn verschenen op 15 oktober.
[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 10-12-2020 16:57 ]
Ik heb er overdag ook geen last van. Als ik gisteravond niet had gewerkt had ik het waarschijnlijk ook niet gemerkt, maar toen ik rond een uur of 21:00 weer begon merkte ik dat remote desktop heel traag was en dat de remote viewer naar m'n PS4 op kantoor een ontzettend lage bitrate gebruikte.Zr40 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:29:
Nu op dit moment is er bij mij niets merkbaar.
@eymey Heb je getest tijdens de momenten waarop de latency bij anderen hoog was? Dat was volgens mijn RIPE Atlas probe gisteren tussen 20 uur en 23 uur.
Ik merkte het op zich ook een beetje aan het TV kijken via de app, die schakelde steeds heen en weer tussen HD en SD leek het wel.
[ Voor 26% gewijzigd door .oisyn op 10-12-2020 16:53 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Het is Cambrium of WBAZr40 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:29:
Als jij er geen last van hebt dan suggereert dat dat de oorzaak mogelijk ligt bij Cambrium WBA.
Als jij op jouw adres Freedom via KPN WBA hebt heb je naar mijn weten niets met Cambrium te doen.Zr40 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:17:
Ik bedoel het stukje Cambrium waar je WBA aansluiting op terecht komt. Als het bij WBA zelf zou liggen dan zou iedere provider hier last van moeten hebben
Freedom gebruikt Cambrium of WBA maar in beide gevallen hebben ze ergens een ontkoppeling naar hun "eigen"netwerk.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Je gaat via WBA naar Freedom of je gaat via Cambrium naar Freedom.Zr40 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:17:
Ik bedoel het stukje Cambrium waar je WBA aansluiting op terecht komt. Als het bij WBA zelf zou liggen dan zou iedere provider hier last van moeten hebben
Maar niet via WBA via Cambrium naar Freedom.
WBA gebied hier.
[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 10-12-2020 20:43 ]
Bij probes in andere delen van Nederland zie ik de verhoogde latency wel.
[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 10-12-2020 21:17 ]
Probe 28663 is van mijZr40 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:15:
Ik heb even zitten rondsnuffelen op de RIPE Atlas site (link) en ik heb drie probes gevonden in Almere op een Freedom verbinding. Hier zie ik geen verhoogde latency. Almere is toch Coanet-gebied?
Ik was nav. jouw eerdere reactie net bezig om screenshots te verzamelen (hier is de verbinding overigens sinds 16 oktober actief op Freedom. Daarna zie je wrs nog een aantal dagen instabiele connectie door wat pielen met OPNSense om de MTU van de PPPoE tunnel goed te krijgen).
Maar idd, hier is de verbinding gewoon goed. Ook op dit moment haal ik nette speedtest.net resultaten, speelt NLZiet op m'n tweede scherm vanaf m'n privé-pc (dus buiten Anyconnect om) op 1080p50 kwaliteit en werk ik vanaf m'n werklaptop via Anyconnect.
Almere is inderdaad Coanet (Gigabit) gebied.
Het lijkt er dus inderdaad op dat dit WBA-specifiek is dan.
Ja in Almere is Cambrium de operator waarover Freedom levert.Zr40 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:15:
Ik heb even zitten rondsnuffelen op de RIPE Atlas site (link) en ik heb drie probes gevonden in Almere op een Freedom verbinding. Hier zie ik geen verhoogde latency. Almere is toch Coanet-gebied?
Cambrium is net als WBA een operator.
Het glasvezelnetwerk is van KPN NetwerkNL (voorheen Reggefiber).
Op het netwerk in Almere zijn KPN-WBA, Cambrium, Glasoperator en Jonaz operators.
Ik vermoed dat jij denkt dat met KPN-WBA het fysieke netwerk bedoeld wordt
[ Voor 13% gewijzigd door Dennis-L op 10-12-2020 22:25 ]
De latency treedt op vanaf hop 2. Dat is de eerste hop na de eigen router. Hop 2 is een IP van Freedom. Dat betekent dat de oorzaak ofwel binnen het Freedom netwerk zit, ofwel in het stuk tussen de router en het Freedom netwerk.
Wat zit er dan in het stuk tussen de router en hop 2? Dat is niet te zien aan de traceroute. Maar wat we wel zien is dat de hogere latency niet verschijnt bij de Coanet verbindingen, terwijl die verbindingen een nagenoeg gelijke route hebben. Die traceroutes kan je zien bij RIPE Atlas door te klikken op de bliksem knop bij de grafieken.
Dus het moet wel zitten tussen de router en hop 2. Wat zit daar dan wel? In mijn geval in ieder geval een stukje WBA en een stukje Cambrium. De hostname van hop 2 hint hier ook naar: lo0.cmbr.nikhef-1.connected.by.freedom.nl.
Wat is er anders bij @eymey? Geen WBA maar Coanet (wat van Cambrium zelf is). En in de traceroutes van zijn probe zie je lo1.cmbr.nikhef-1.connected.by.freedom.nl. Je ziet dat alle Coanet verbindingen lo1 gebruiken en alle WBA verbindingen lo0.
Aan WBA zelf ligt het niet. Anders zouden topics van andere providers ook vol stromen met klachten.
Vandaar mijn vermoeden dat het probleem ligt bij Cambrium, en wel specifiek bij het WBA deel van hun infrastructuur.
Nogmaals het is of KPN-WBA of Cambrium.Zr40 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:51:
Wat ik bedoel is het volgende.
De latency treedt op vanaf hop 2. Dat is de eerste hop na de eigen router. Hop 2 is een IP van Freedom. Dat betekent dat de oorzaak ofwel binnen het Freedom netwerk zit, ofwel in het stuk tussen de router en het Freedom netwerk.
Wat zit er dan in het stuk tussen de router en hop 2? Dat is niet te zien aan de traceroute. Maar wat we wel zien is dat de hogere latency niet verschijnt bij de Coanet verbindingen, terwijl die verbindingen een nagenoeg gelijke route hebben. Die traceroutes kan je zien bij RIPE Atlas door te klikken op de bliksem knop bij de grafieken.
Dus het moet wel zitten tussen de router en hop 2. Wat zit daar dan wel? In mijn geval in ieder geval een stukje WBA en een stukje Cambrium. De hostname van hop 2 hint hier ook naar: lo0.cmbr.nikhef-1.connected.by.freedom.nl.
Wat is er anders bij @eymey? Geen WBA maar Coanet (wat van Cambrium zelf is). En in de traceroutes van zijn probe zie je lo1.cmbr.nikhef-1.connected.by.freedom.nl. Je ziet dat alle Coanet verbindingen lo1 gebruiken en alle WBA verbindingen lo0.
Aan WBA zelf ligt het niet. Anders zouden topics van andere providers ook vol stromen met klachten.
Vandaar mijn vermoeden dat het probleem ligt bij Cambrium, en wel specifiek bij het WBA deel van hun infrastructuur.
Er is geen KPN-WBA deel van Cambrium.
Je gaat via Cambrium naar Freedom
of
Je gaat via KPN-WBA naar Freedom.
Als het probleem speelt tussen Cambrium en Freedom dan speelt het daar en dat heeft absoluut niets met WBA te maken.
Heel globaal:
In de PoP hangt een Cambrium switch, deze gaat via glasvezels (waarschijnlijk van Eurofiber) richting een datacenter (nikhef bijv.) en daar worden het netwerk van Cambrium en Freedom weer aan elkaar gekoppeld.
Daar komt geen KPN-WBA bij kijken.
[ Voor 12% gewijzigd door Dennis-L op 11-12-2020 07:16 ]
En "Je gaat via KPN-WBA naar Freedom." is niet juist. Je gaat ook via KPN-WBA naar Cambrium en via hen naar Freedom. Dat blijkt duidelijk uit de hostname van de PPPoE server en uit de hostname van hop 2.
@YWatchman Zowel IPv4 en IPv6, vanaf WBA, zichtbaar bij alle targets. Het treedt vooral op tussen 20:00 en 22:00. Je kan het op dat tijdstip hier goed zien: https://atlas.ripe.net/frames/probes/28740/#tab-builtins (even uitzoomen op de grafieken, tijd in de grafieken is in UTC dus daar is het tussen 19:00 en 21:00) en als je ook daadwerkelijk op dat tijdstip kijkt dan kan je de actuele traceroutes zien met de bliksem knop. De laatste grafiek (met nummer #2) geeft de ping naar hop 2 aan.
En voor de volledigheid: die van @eymey met een Coanet aansluiting kan je hier vinden: https://atlas.ripe.net/frames/probes/28663/#tab-builtins
[ Voor 31% gewijzigd door Zr40 op 11-12-2020 07:42 ]
Ik heb precies het zelfde probleem. Ik ga niet overstappen naar Freedom omdat het voor mij gewoon veel duurder wordt zonder dat ik daar functionaliteit of kwaliteit voor terug krijg.WeaZuL schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:47:
[...]
Ik heb ook een mailonly abbo, echter, ik ben voornemens om het niet te gaan verlengen. Ik heb naar aanleiding van een Freedom email afgelopen week gekeken naar een overstap van XS4all naar Freedom. Ik kan echter de businesscase niet verkopen, hoezeer ik ook achter de Freedom principes sta.
We betalen nu 600 eur in het jaar voor Glas (Internet Compact (50Mbit) abonnement) inc. 2 tv ontvangers zonder telefonie inc. een eigen modem. Hetzelfde (instap (100Mbit) internet) bij Freedom gaat mij 900eu kosten (866+25 euro eenmalige TV activatie kosten). Beide totaal prijzen zijn incl. kortingen, kort door de bocht betekend dit 50% meer internet/TV kosten in de maand, voor privacy. Ik kan aardig praten maar krijg het thuis niet verkocht.
Vooral de vaste telefoon (familie dingetje) en de het TV aanbod is in mijn ogen veel minder dan wat Xs4all biedt.
Ik blijf voorlopig dus bij Xs4all/KPN, ik zal pas wanneer KPN Xs4all gaat uitkleden overwegen de overstap te maken. Ik twijfel nog of ik het mailonly account ga verlengen want ik ben nog op zoek naar een goed alternatief, het liefst een aanbieder die zowel mail als cloudopslag biedt onder de 30 euro per maand en servers in de EU heeft...
"Endure.... In enduring, grow strong." (Dak'kon)
Ik ontken dat niet, jij hebt het echt helemaal verkeerd.Zr40 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 07:32:
@Dennis-L Nogmaals, het probleem is wél zichtbaar bij WBA aansluitingen en niet zichtbaar bij Coanet aansluitingen. Ik begrijp niet waarom je dat ontkent.
En "Je gaat via KPN-WBA naar Freedom." is niet juist. Je gaat ook via KPN-WBA naar Cambrium en via hen naar Freedom. Dat blijkt duidelijk uit de hostname van de PPPoE server en uit de hostname van hop 2.
@YWatchman Zowel IPv4 en IPv6, vanaf WBA, zichtbaar bij alle targets. Het treedt vooral op tussen 20:00 en 22:00. Je kan het op dat tijdstip hier goed zien: https://atlas.ripe.net/frames/probes/28740/#tab-builtins (even uitzoomen op de grafieken, tijd in de grafieken is in UTC dus daar is het tussen 19:00 en 21:00) en als je ook daadwerkelijk op dat tijdstip kijkt dan kan je de actuele traceroutes zien met de bliksem knop. De laatste grafiek (met nummer #2) geeft de ping naar hop 2 aan.
En voor de volledigheid: die van @eymey met een Coanet aansluiting kan je hier vinden: https://atlas.ripe.net/frames/probes/28663/#tab-builtins
Nog 1x en dat is echt de laatste keer
Vanaf je huis loopt een glasvezeltje naar de PoP.
Dat vezeltje is van KPN NetwerkNL, de passieve operator.
Dat vezeltje komt in de PoP en wordt daar gepatcht op op de apparatuur van KPN-WBA of de apparatuur van Cambrium (of glasoperator of Jonaz of whatever), de actieve operator.
Vanaf die apparatuur gaat het naar een datacenter en daar worden de netwerken aan elkaar gekoppeld.
Wanneer je in de PoP bent gepatcht op Cambrium apparatuur dan ga je via hun eigen glasvezelnetwerk (coanet) naar een datacenter en daar worden coanet en het netwerk van Freedom aan elkaar gekoppeld.
Tussen Coanet en het netwerk van Freedom zit geen KPN-WBA gedeelte.
[ Voor 46% gewijzigd door Zr40 op 11-12-2020 09:59 ]
Maar volgens mij (correct me if I'm wrong), lift Freedom óók voor WBA-gebieden mee op de WBA-overeenkomst die Cambrium/Tweak met KPN heeft. Dat zou in ieder geval de enige verklaring zijn waarom je óók bij WBA-aansluitingen via een PPPoE concentrator van Cambrium bij Freedom uit komt.
Dus tussen Coanet en Freedom zit geen KPN-WBA (zoals jij zegt), maar in WBA gebieden zit er wel een stuk WBA tussen de PPPoE apparatuur van Cambrium en de consument. Cambrium koppelt dus zowel aan z'n eigen Coanet als aan KPN-WBA. En het kan dus heel goed dat de PPPoE apparatuur die via WBA bereikbaar is een probleem heeft en de PPPoE apparatuur die van Coanet bereikbaar is niet.
Dus jij en @Zr40 hebben beiden gelijk, mijns inziens
Sst niet zeggen hoor, maar je hebt gelijk. ;-)eymey schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:04:
@Dennis-L op zich heb je helemaal gelijk.
Maar volgens mij (correct me if I'm wrong), lift Freedom óók voor WBA-gebieden mee op de WBA-overeenkomst die Cambrium/Tweak met KPN heeft. Dat zou in ieder geval de enige verklaring zijn waarom je óók bij WBA-aansluitingen via een PPPoE concentrator van Cambrium bij Freedom uit komt.
Dus tussen Coanet en Freedom zit geen KPN-WBA (zoals jij zegt), maar in WBA gebieden zit er wel een stuk WBA tussen de PPPoE apparatuur van Cambrium en de consument. Cambrium koppelt dus zowel aan z'n eigen Coanet als aan KPN-WBA.
Aha!eymey schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:04:
@Dennis-L op zich heb je helemaal gelijk.
Dus tussen Coanet en Freedom zit geen KPN-WBA (zoals jij zegt), maar in WBA gebieden zit er wel een stuk WBA tussen de PPPoE apparatuur van Cambrium en de consument. Cambrium koppelt dus zowel aan z'n eigen Coanet als aan KPN-WBA. En het kan dus heel goed dat de PPPoE apparatuur die via WBA bereikbaar is een probleem heeft en de PPPoE apparatuur die van Coanet bereikbaar is niet.
Dus jij en @Zr40 hebben beiden gelijk, mijns inziens.
Dat is waar ook, Freeom heeft zelf (nog) geen WBA overeenkomst.
[ Voor 9% gewijzigd door raymonvdm op 12-12-2020 00:14 ]
Mooi dat dit opgehelderd is.Dennis-L schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:58:
[...]
Aha!
Dat is waar ook, Freeom heeft zelf (nog) geen WBA overeenkomst.
Hoe vaak komt dit voor eigenlijk? Dat je via 2 operators naar een ISP gaat op glasvezelnetwerken?
Of is Freedom op de Nederlandse glasvezelmarkt hierin de enige?
Ik durf niet te zeggen dat ze de enige zijn, maar ze zijn in ieder geval wel de minderheid. Verreweg de meeste partijen (inclusief erg kleine providers) nemen het direct bij KPN WBA af omdat de business case om het indirect te doen niet erg sterk is. Dat Freedom dit doet lijkt me dan ook meer principiëel dan dat ze er enig gewin uithalen.Soundwork schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:24:
[...]
Mooi dat dit opgehelderd is.![]()
Hoe vaak komt dit voor eigenlijk? Dat je via 2 operators naar een ISP gaat op glasvezelnetwerken?
Of is Freedom op de Nederlandse glasvezelmarkt hierin de enige?
Hier wordt gezegd dat WBA niet beschikbaar is. Ik meen mij ook te herinneren dat KPN geen nieuwe WBA contracten meer afsluit.Centurius schreef op maandag 14 december 2020 @ 00:08:
[...]
Ik durf niet te zeggen dat ze de enige zijn, maar ze zijn in ieder geval wel de minderheid. Verreweg de meeste partijen (inclusief erg kleine providers) nemen het direct bij KPN WBA af omdat de business case om het indirect te doen niet erg sterk is. Dat Freedom dit doet lijkt me dan ook meer principiëel dan dat ze er enig gewin uithalen.
Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H
Aan de andere kant heb ik wel eens gelezen (weet alleen niet meer waar, dus kan het ook ff niet opzoeken) dat KPN wel eens heeft aangegeven ontzettend veel aan WBA te verdienen. Dus of KPN helemáál aan WBA overeenkomsten met nieuwe partijen meer wil sluiten: Geen idee.
De hoofdreden voor Freedom om via een andere partij (Cambrium) op WBA mee te liften was volgens mij altijd tijdsdruk. Dus niet zozeer principieel, maar gewoon zo snel mogelijk willen kunnen beginnen.
Misschien is het intussen weer anders na de uitspraak in de ACM zaak, maar het zal vast niet goedkoper geworden zijn.
Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe
Kan mij dat niet voorstellen. KPN wil juist alleen nog maar via WBA andere aanbieders toegang geven. En dus niet meer via andere operators, want nieuwe operators komen er niet meer in....MetalfanBlackness schreef op maandag 14 december 2020 @ 08:58:
[...]
Hier wordt gezegd dat WBA niet beschikbaar is. Ik meen mij ook te herinneren dat KPN geen nieuwe WBA contracten meer afsluit.
Hier staat een artikel over veranderingen binnen MDF/ODF-access, WBA en VULA die KPN dit jaar heeft aangekondigd.Soundwork schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:08:
[...]
Kan mij dat niet voorstellen. KPN wil juist alleen nog maar via WBA andere aanbieders toegang geven. En dus niet meer via andere operators, want nieuwe operators komen er niet meer in....
Ik meen ergens gelezen te hebben dat KPN andere providers naar VULA pusht (ook met GPON) zodat er meer een eenheidsworst ontstaat waarbij KPN het tempo van innovatie kan bepalen.
Jouw link is niet leesbaar, hiervoor moet je een account hebben en is niet toegankelijk voor particulieren.esky schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:25:
[...]
Hier staat een artikel over veranderingen binnen MDF/ODF-access, WBA en VULA die KPN dit jaar heeft aangekondigd.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat KPN andere providers naar VULA pusht (ook met GPON) zodat er meer een eenheidsworst ontstaat waarbij KPN het tempo van innovatie kan bepalen.
Oeps. Samenvatting: MDF toegang verdwijnt. Partijen met ODF toegang behouden die, maar nieuwe hebben pech.Soundwork schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:30:
[...]
Jouw link is niet leesbaar, hiervoor moet je een account hebben en is niet toegankelijk voor particulieren.
Virtuele ontbundelde toegang (VULA) is wel toekomstvast. KPN biedt dit als invulling aan de behoefte voor toegang tot koper en FttH voor partijen met een zekere schaalgrootte.
MDF toegang stoppen is een noodzaak omdat vrijwilligheid niet werkte. Door MDF toegang hebben honderdduizenden huishoudens geen VVDSL vanuit de centrale (dus max 50 Mbit op een aderpaat). Dit omdat bijvoorbeeld Tele2/T-Mobile maar niet wilde opschieten met het weghalen van haar apparatuur.esky schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:37:
[...]
Oeps. Samenvatting: MDF toegang verdwijnt. Partijen met ODF toegang behouden die, maar nieuwe hebben pech.
[...]
Nieuwe ODF contracten zag je wel aankomen maar daar waren er ook niet zoveel (op enige schaal) van. T-Mobile en Cambrium zijn de grootsten en die behouden dat. Sterker, T-Mobile is nieuwe ODF apparatuur aan het plaatsen om haar ODF gebieden uit te breiden.
Hier trouwens het originele bericht van 10 april door KPN Wholesale zelf (waar het bericht van Telecompaper weer vandaan kwam)
[ Voor 16% gewijzigd door Barre73 op 14-12-2020 19:50 ]
1. Opnames raken kwijt.
2. Nu bezig met een reset omdat de amino er weer mee ophoud. Alleen een powerflip kan nog gedaan worden. Ook op de andere decoder gister was het raak met hetzelfde probleem.
3. Gidsvermeldingen kloppen niet.
4. Totaal onvriendelijk gebruikers interface. Zo onlogisch dat ze bijna iedere dag vraagt hoe iets werk. Navigeren bijvoorbeeld naar de volgende dag of vorige dag is idd lastig te begrijpen. Ik moet zelf ook weer zoeken hoe het werkt.
5. Verschil tussen Mijn Lijst en opnames is niet uit te leggen.
6. Knoppen met halve teksten.
7. Traag schakelen tussen zenders
8. Afstandsbediening is op gevoel in minder goede lichtomstandigheden niet te bedienen. Lay-out toetsen is meer gebaseerd op hoe het eruit ziet dan op functionaliteit.
9..100 teveel om op te noemen. Ik zelf ben er ook helemaal klaar mee.
Kortom, ik moet toch weer terug naar xs4all of een alternatief zoeken helaas. Mijn huwelijk is mij meer waard dan de ellende die door Canal digitaal wordt veroorzaakt.
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Daarmee is de interface toch niet anders? Als je dit op wil lossen zul je denk ik toch echt naar een andere TV provider moeten.DiedX schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:08:
Dus al je problemen liggen op het vlak van televisie? Kan je niet een abbo bij CanalDigitaal nemen, en het via een settopbox/Apple TV / Android-stick oid regelen?
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Op de site van Freedom staat dat het is opgelost, maar dat is niet het geval.
[ Voor 41% gewijzigd door jacques1971 op 15-12-2020 22:11 ]
Errr, de keren dat ik via de browser kijk is die rare interface via de STB er niet. Blijft dat er wat rare dingen in zitten. Ik snap de vrouw wel....oisyn schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:25:
[...]
Daarmee is de interface toch niet anders? Als je dit op wil lossen zul je denk ik toch echt naar een andere TV provider moeten.
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Ik gebruik de tv app op mijn LG, die is exact identiek aan de STB en die wordt ook gebruikt voor de satelliet-aansluiting.DiedX schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:28:
[...]
Errr, de keren dat ik via de browser kijk is die rare interface via de STB er niet. Blijft dat er wat rare dingen in zitten. Ik snap de vrouw wel...
En ik vind bij nader inzien het gebruik ervan toch minder. Door de magic remote met cursor is het gewoon niet duidelijk te zien op welk programma hij staat in de guide (omdat de cursor dan in beeld verschijnt en meteen een ander item highlight). Verder mist de AB een exit-knopje. Er is wel een back, maar die kun je niet gebruiken op het home scherm. De enige manier om daar dan uit te komen is om een zender te selecteren. Dan krijg je eerst programma-informatie en dan moet je op "bekijken" drukken. En met een beetje pech is dat programma net afgelopen, dan krijg je een foutmelding
En dan nog dat ie om de haverklap terugschaalt naar een lage bitrate. Eens kijken of ik dat app-verkeer ook niet kan routen over vlan 4.
[ Voor 18% gewijzigd door .oisyn op 15-12-2020 21:43 ]
Is NLZiet niet voldoende voor jullie? Als je TV modern genoeg is kan je dat kijken via de app op de smart TV.HoleinOne schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:41:
Xs4all tv is eigenlijk ook een stuk slechter geworden de laatste tijd hoor van kennissen die nog installaties doen voor kpn/xs4all. Vandaag nog storingen in de programmagids bij hun. Eigenlijk wordt je zo wel gedwongen om het normale tv kijken vaarwel te zeggen. Ik snap de jongeren tegenwoordig wel. Als je ziet wat voor baggerprogramma's er geproduceerd worden en dan met soms wel 25% van de tijd voor de reclame en bumpers en trailers. Maar goed dat is eigenlijk niet voor dit forum. Maar wel een resultaat van de ervaringen met tv via canal digitaal.
Of anders via de tablet/telefoon ->chromecast of airplay.
En wat TV van KPN/XS4all betreft: Dat hangt blijkbaar erg af van waar je woont. Ik heb nergens last van en alles werkt al jaren zonder haperingen.
Wat kan er nou niet simpeler zijn dan een goedwerkend eenvoudig werkend systeem. Al die toeters en bellen kan wel, maar maak dat een optie voor de nerds. 2 modes in de software en een betere afstandsbediening zou al veel helpen. Ik heb bewust gekozen voor geen smart TV.
Ik zie dat de huidige storingen waarschijnlijk veroorzaakt worden door een update vam de amino die vorige week is uitgevoerd.
https://freedom.nl/storingen
Daar wordt melding gemaakt van de problemen die wij ook ervaren. De verloren opnames zijn mogelijk ook daar het gevolg van. Wordt wel weer tijd voor een bos bloemen voor mijn vrouw in ieder geval.
Heeft ze een tablet?
Geef haar dan een proefperiode NLZiet, Netflix en NPOPlus cadeau. Installeer de apps op de tablet, en ze kan vanuit de luie stoel, bank of bed tal van programma’s en series zien. Opnemen is ook amper nodig omdat veel al terug te kijken is - zonder reclame.
We kijken hier ook vaak met de rug naar de tv een programma. 😃 Gewoon omdat het zo makkelijk is.
Freedom groeit en loopt daardoor eerder dan verwacht tegen de grenzen van de huidige bandbreedte op. Dit kan resulteren in een wat lagere internetsnelheid in de avond. Wij hebben extra capaciteit klaar staan, maar zijn voor het opschakelen afhankelijk van derde partijen. (1/2)
— Freedom Internet (@FreedomNetNL) 16 december 2020
Het heeft onze hoogste prioriteit om dit op te lossen. We verwachten binnen enkele dagen een oplossing. (2/2)
— Freedom Internet (@FreedomNetNL) 16 december 2020
Zelf haal ik nu maar 200 mbit in de avond (cambrium netwerk), ik ben benieuwd...
[ Voor 23% gewijzigd door Mount op 16-12-2020 20:15 ]
Nee helaas. En dat gaat het ook niet worden. Een kleine visuele handicap waardoor het lastig is om op een tablet te werken voor haar. Dus een afstandsbediening met goed voelbare knoppen (zoals een duidelijk punt op toets 5 etc) zijn voor haar prettig.
Dat is vervelend, zeg!
Een tablettoetsenbord is dan zeker ook niks? Of een tablet die geschikt is gemaakt voor slechtzienden? Er schijnen verschillende opties te zijn voor visueel beperkte gebruikers.
Overigens hebben wij NLZiet ook op een pc die verbonden is met de tv. Recent heeft mijn man de AB geschikt gemaakt voor het bedienen van NLZiet, Netflix, e.d. (voor als we iets gezamenlijk willen kijken). Alleen moet je nog wel even via een tablet (of muis natuurlijk maar wij hebben de app ‘unified remote’ op de tablet gezet) het betreffende programma via het icoontje op het bureaublad opstarten.
Dat zou in jouw thuissituatie met een ‘Air mouse’ kunnen, zodat je vrouw een lekkere AB in haar handen heeft. Als een knop daarop evt beter te voelen moet zijn zou je er natuurlijk iets op kunnen lijmen.
Maar probeer NLZiet eerst zelf even uit, op je smartphone bijvoorbeeld. Het is heel gemakkelijk te bedienen, vind ik. Echt een aanrader. 😃
[ Voor 3% gewijzigd door Freefree op 16-12-2020 23:25 ]
Zelf hebben m'n vriendin en ik ook nooit kunnen wennen aan de interface van Canal Digitaal. Niet in de STB en niet in de (AndroidTV)-app. Het is lomp, halfbakken en dan gaat de toch al beperkte GUI-ruimte ook nog op aan spam in de vorm van kijksuggesties, die zelfs belangrijke functionaliteit wegdrukt.HoleinOne schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:00:
Mijn vrouw is al een paar dagen vreselijk boos op mij omdat ik gekozen heb voor Freedom. De tv ellende is de oorzaak van de boosheid.
1. Opnames raken kwijt.
2. Nu bezig met een reset omdat de amino er weer mee ophoud. Alleen een powerflip kan nog gedaan worden. Ook op de andere decoder gister was het raak met hetzelfde probleem.
3. Gidsvermeldingen kloppen niet.
4. Totaal onvriendelijk gebruikers interface. Zo onlogisch dat ze bijna iedere dag vraagt hoe iets werk. Navigeren bijvoorbeeld naar de volgende dag of vorige dag is idd lastig te begrijpen. Ik moet zelf ook weer zoeken hoe het werkt.
5. Verschil tussen Mijn Lijst en opnames is niet uit te leggen.
6. Knoppen met halve teksten.
7. Traag schakelen tussen zenders
8. Afstandsbediening is op gevoel in minder goede lichtomstandigheden niet te bedienen. Lay-out toetsen is meer gebaseerd op hoe het eruit ziet dan op functionaliteit.
9..100 teveel om op te noemen. Ik zelf ben er ook helemaal klaar mee.
Kortom, ik moet toch weer terug naar xs4all of een alternatief zoeken helaas. Mijn huwelijk is mij meer waard dan de ellende die door Canal digitaal wordt veroorzaakt.
Ik kan je alleen maar heel erg NLZiet aanraden.
Zoals @Freefree al vermeldt, heb je opnemen eigenlijk zelden meer nodig omdat bijna alles erg lang terug te kijken is. Natuurlijk is het wel afhankelijk van welke zenders jullie wensen.
En afhankelijk van het Smart TV platform dat je gebruikt is het ook makkelijk met je favoriete afstandsbediening te bedienen.
Zelf gebruiken we een NVidia Shield (AndroidTV), met daaraan het Logitech Harmon Smart systeem dat we al jaren hebben als 'lijm' tussen Shield, TV en AV-receiver.
Ik vind Canal Digitaal in ieder geval een heel ongelukkige keuze, zowel van Tweak als Freedom. Ik snap het wel, want het is ongeveer de enige TV-oplossing die je nog 'wholesale' kan inkopen als je niet van KPN afhankelijk wil zijn (want daar kan je TV alleen nog aanbieden als je ook hún internetaansluitingen doorverkoopt).Maar het blijft een ongelukkige keuze.
Overigens (uit interesse, je hoeft niet te antwoorden), wat voor visuele handicap heeft je vrouw precies? Zelf ben ik ook slechtziend (rechts nog 18% detailzicht, links alleen nog perifeer). Met smartphone en tablet kan ik gelukkig nog goed omgaan (howel ik vaak wel de vergrootfuncties gebruik).
National Geographic zit niet in nlziet. Ook geen golf, waar ik naar kijken. Bbc etc.eymey schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:59:
[...]
Ik kan je alleen maar heel erg NLZiet aanraden.
Overigens (uit interesse, je hoeft niet te antwoorden), wat voor visuele handicap heeft je vrouw precies?
Mijn vrouw heeft hemianoptie 45 % zicht, beide ogen laten maar een half beeld zien. Alleen links. Alsof je een bril hebt met half afgeplakte glazen. Dus beide glazen half afgeplakt. Als ze naar het scherm kijkt ziet ze alleen maar de linkerhelft van het scherm. Haar scherpkijkdeek zi dan weer wel aan de rechterkant van het zichtbare linkerbeen. Bij ons is dat centraal. En daarnaast lijkt een tablet of iedere willekeurige smartphone niet goed bruikbaar voor haar omdat de touchscreens niet goed reageren op haar vingers. Echt heel vreemd.
En inderdaad, wel een moeilijke vorm van slechtziendheid dus, die jouw vrouw heeft (Ik heb tenminste wel gewoon in het hele oog zicht, zij het met weinig detail. Hoewel ik wel mensen altijd 'scheef' aankijk omdat ik de neiging heb ze alleen met rechts aan te kijken
Maar geen National Geographic, dan houdt het inderdaad op..... Dan rest je eigenlijk bijna niet anders dan voor televisie eventueel los de kabelaar erbij te houden. Het basispakket kabeltv bij Ziggo heeft bv wel Nat Geo en BBC. Golf weet ik niet waar dat op komt
Golf is voor zover ik weet alleen nog te zien op Ziggo Sport (apart golfkanaal). En je had heel vroeger een open satellietkanaal op de Astra2 satelliet. Via de betaalde streamingdiensten zoals NLziet zou ik echt niet weten waar je naar golf kan kijken.....eymey schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:00:
Dat laatste is wel weird ja......
En inderdaad, wel een moeilijke vorm van slechtziendheid dus, die jouw vrouw heeft (Ik heb tenminste wel gewoon in het hele oog zicht, zij het met weinig detail. Hoewel ik wel mensen altijd 'scheef' aankijk omdat ik de neiging heb ze alleen met rechts aan te kijken
Maar geen National Geographic, dan houdt het inderdaad op..... Dan rest je eigenlijk bijna niet anders dan voor televisie eventueel los de kabelaar erbij te houden. Het basispakket kabeltv bij Ziggo heeft bv wel Nat Geo en BBC. Golf weet ik niet waar dat op komt.
Tussen ~19:00 en en ~22:00 is de verbinding bijna niet meer werkbaar. Ik kan geen RDP sessie in de lucht houden en het streamen van een filmpje of serie is ook een groot buffer feest.
Ook vandaag ben ik al 4x uit mijn RDP sessie geknikkert.
In alle gevallen gaat dit om verbindingen naar Fusix (achterliggende ISP van Freedom) Het probleem zit het dus duidelijk in het Freedom netwerk of de carrier van locatie naar Freedom netwerk.
Gelukkig erkent Freedom de problemen wel en zou er, quote 16 december, "binnen enkele dagen een oplossing verwacht worden"
Ik zit sinds 17 november bij Freedom en tot de dag van vandaag, dik een maand later is het nog geen cent beter. Hier betaal ik geen premium prijs voor!
Ze krijgen van mij tot het eind van het jaar om een oplossing te realiseren. Zoniet ben ik weg bij ze, wat waarschijnlijk rechtsgang gaat worden i.v.m. contractduur en ga ik de publiciteit op zoeken.
Ik vraag mij af of je wel gelijk de strijdwagen klaar moet zetten. Freedom lijkt (tot nu toe) een bedrijf dat met je mee denkt, mogelijk laten ze je contract wel ontbinden i.v.m. de problemen (ik hoop in ieder geval dat je die ook bij freedom hebt gemeld, maar daar lijkt het wel op als ik je post historie bekijk) die je ondervindt.thelightning schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:43:
Ze krijgen van mij tot het eind van het jaar om een oplossing te realiseren. Zoniet ben ik weg bij ze, wat waarschijnlijk rechtsgang gaat worden i.v.m. contractduur en ga ik de publiciteit op zoeken.
Bijvoorbeeld op basis van artikel 22(.7)
Of op basis van dit22.7 De Abonnee en Freedom kunnen allebei de overeenkomst waarop het Abonnement rust ontbinden. Op grond van het feit dat de ander tekort schiet in de verplichtingen ten aanzien van wat we zijn overeengekomen. Dit kan voor zover deze tekortkoming ontbinding rechtvaardigt.
zou artikel 20 van toepassing kunnen worden.Wij hebben extra capaciteit klaar staan, maar zijn voor het opschakelen afhankelijk van derde partijen. Het heeft onze hoogste prioriteit om dit op te lossen.
Artikel 20. Overmacht
20.1 Een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van Freedom in verband met jouw Abonnement, kan Freedom niet worden aangerekend als er sprake is van overmacht.
20.2 Onder overmacht verstaan we in elk geval: stroomstoringen, niet voor risico van Freedom komende uitval van het aansluitpunt van het Netwerk, de onmogelijkheid en/of weigering van een externe toeleverancier tot levering aan Freedom van onderdelen, diensten, software, documentatie of andere informatie die nodig is voor een correct gebruik van de Dienst, en alle storingen of invloeden die buiten de macht van Freedom liggen en redelijkerwijs niet te voorzien of te voorkomen zijn.
20.3 Duurt de overmachtssituatie langer dan twee (2) maanden, dan kunnen zowel de Abonnee als Freedom eenzijdig het Abonnement beëindigen, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
[ Voor 24% gewijzigd door MetalfanBlackness op 23-12-2020 14:08 ]
Je snapt dat je voor een ander soort provider hebt gekozen in een andere levensfase dan al die oude rotten?
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Edit; en custom DNS (1.1.1.1) dus die kan het ook niet zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door slijkie op 23-12-2020 15:49 ]
Hier hetzelfde in Almere. Eerst een hik en nu down...slijkie schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:48:
Internet plat hier, Amsterdam, KPN Glas WBA. Anderen met problemen? AlleStoringen toont ook wat reports...
[ Voor 41% gewijzigd door HoleinOne op 23-12-2020 15:51 ]
Murphy was an optimist
GerkeP
Murphy was an optimist
https://twitter.com/freedomnetnl/status/1341758269413609472GoGoHaRrY schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:52:
Op Twitter meld Freedom dat er een verstoring is in het netwerk en dat ze er met man en macht aan werken.
Inderdaad!
[ Voor 9% gewijzigd door slijkie op 23-12-2020 16:00 ]
Storing 23 december: Verstoring in het netwerk
In verband met een verstoring in het netwerk is het mogelijk dat er op dit moment geen internetverbinding mogelijk is. Technici zijn op de hoogte en werken aan een oplossing.
Alhoewel ik relatief tevreden ben over KPN (huidige glasprovider), heb ik er een hekel aan dat zij er nogal een handje van hebben om ongevraagd de settings van m'n router te resetten en daardoor m'n port forwards eruit te gooien en verder valt het allemaal niet zo goed te beheren als ik zou willen.
En verder gun ik het Freedom gewoon. Ik volg ze al sinds het begin en ze komen op me over als een sympathieke club met het hart op de juiste plaats.
Ik ben gegaan voor een 200/200 verbinding en heb als ingangsdatum 1-2-2021 gekozen.
Dus, ben benieuwd!
edit: of ik kijk misschien nog te vroeg in de avond? Over een paar uur weet ik het zeker
edit: nee, toch te vroeg gejuichd helaas. Het stukje voor de 'piek' leek normaal maar de piek zelf is wel verschenen.
[ Voor 44% gewijzigd door Zr40 op 23-12-2020 21:11 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/idHokWJuBAPJ97SiLEHeC1NG.png?f=user_large)
De snelheid is vanavond ook wel om te huilen (WBA 1000/500):
:fill(white):strip_exif()/f/image/a9bSbGtEKAgQ8yBKnww7J6cb.png?f=user_large)
Enerzijds heb ik zoiets van, ik gun het ze want mooi idee etc, aan de andere kant betaal ik gewoon de hoofdprijs en mag ik ook wel wat verwachten.
Afgaande van de latency is dit NetwerkNL, daar wordt aan gewerkt op de korte termijn... in welke regio zit je eigenlijk? asking for a friend... ;-)woutertje schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:37:
Dat lijkt inderdaad nog wel hetzelfde helaas:
[Afbeelding]
De snelheid is vanavond ook wel om te huilen (WBA 1000/500):
[Afbeelding]
Enerzijds heb ik zoiets van, ik gun het ze want mooi idee etc, aan de andere kant betaal ik gewoon de hoofdprijs en mag ik ook wel wat verwachten.
Dit is in Hengelo (Ov).YWatchman schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:42:
[...]
Afgaande van de latency is dit NetwerkNL, daar wordt aan gewerkt op de korte termijn... in welke regio zit je eigenlijk? asking for a friend... ;-)
Traceroute naar die specifieke leaseweb speedtest server:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| 2 lo0.cmbr.nikhef-1.connected.by.freedom.nl (185.93.175.225) 8.600 ms 8.740 ms 8.868 ms 3 xe-1-0-0.frdm.nikhef-1.connected.by.freedom.nl (185.93.175.233) 10.199 ms 10.239 ms 10.287 ms 4 cr0.nikhef.nl.fusix.freedom.nl (37.139.138.48) 9.388 ms 10.078 ms 9.543 ms 5 br0.nikhef.nl.fusixnetworks.net (37.139.139.233) 9.441 ms 9.688 ms 9.803 ms 6 speed-ix.leaseweb.com (185.1.95.147) 9.898 ms 8.263 ms 8.143 ms 7 et-19-1.agg02.ams-01.leaseweb.net (31.31.34.122) 8.602 ms * 8.856 ms 8 be-101.br02.ams-01.nl.leaseweb.net (31.31.38.119) 9.627 ms 10.062 ms ae-105.br01.ams-01.nl.leaseweb.net (31.31.38.229) 9.306 ms 9 be-11.cr02.ams-01.nl.leaseweb.net (81.17.34.23) 10.131 ms ae-11.cr01.ams-01.nl.leaseweb.net (81.17.34.19) 9.693 ms be-11.cr02.ams-01.nl.leaseweb.net (81.17.34.23) 10.230 ms 10 po-1005.ce02.ams-01.nl.leaseweb.net (81.17.33.141) 9.568 ms po-1002.ce02.ams-01.nl.leaseweb.net (81.17.33.135) 9.821 ms po-1004.ce01.ams-01.nl.leaseweb.net (81.17.33.127) 9.936 ms 11 37.48.66.176 (37.48.66.176) 12.300 ms 12.136 ms 12.575 ms |
[ Voor 65% gewijzigd door woutertje op 23-12-2020 21:50 ]
Het is nu 22.30u. Van "piek" kan toch geen sprake zijn op dit moment. Wat is er aan de hand bij Freedom?
Nou... lijkt mij redelijk normaal met Netflix in bed...EnigmA-X schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:30:
Idem hier. 1GB.bin van transip komt binnen met ~5Mbps.
Het is nu 22.30u. Van "piek" kan toch geen sprake zijn op dit moment. Wat is er aan de hand bij Freedom?
Heeft iemand ergens een magisch knopje ingedrukt? Snelheid is hier ineens weer normaalYWatchman schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:31:
[...]
Nou... lijkt mij redelijk normaal met Netflix in bed...
Of iedereen heeft z'n aflevering afgekeken...
ping 5ms, down 448, up 590 op een KPN 500/500 verbinding.
Het doen van speedtests elke 5 minuten, als voorbeeld, zorgt natuurlijk ook voor strain op het netwerk. Misschien zijn er een aantal daarmee gestopt intussen. Moet je je voorstellen als 50 mensen dat doen in een gebied...Vyps schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:37:
[...]
Heeft iemand ergens een magisch knopje ingedrukt? Snelheid is hier ineens weer normaal
[ Voor 6% gewijzigd door YWatchman op 23-12-2020 22:40 ]
Ik ben het er mee eens dat Netflix leuker is dan speedtests kijkenYWatchman schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:39:
[...]
Het doen van speedtests elke 5 minuten, als voorbeeld, zorgt natuurlijk ook voor strain op het netwerk. Misschien zijn er een aantal daarmee gestopt intussen.
Als ik naar de graphs van AMSIX kijk, gaat het vanaf 21.30 (ongeveer) weer dalen.YWatchman schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:31:
[...]
Nou... lijkt mij redelijk normaal met Netflix in bed...
Dat op een 500Mbps connectie amper 1% van de bandbreedte geleverd kan worden, vind ik niet redelijk normaal. Ik kan hier trouwens geen Netflix mee kijken.
Zucht
Freedom gaat niet over de ams-ix.EnigmA-X schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:43:
[...]
Als ik naar de graphs van AMSIX kijk, gaat het vanaf 21.30 (ongeveer) weer dalen.
Dat op een 500Mbps connectie amper 1% van de bandbreedte geleverd kan worden, vind ik niet redelijk normaal. Ik kan hier trouwens geen Netflix mee kijken.
Zucht
Hier bij mij is het nog steeds zeer slecht. Gemiddeld 1Mbps op een kpn 500/500Vyps schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:37:
[...]
Heeft iemand ergens een magisch knopje ingedrukt? Snelheid is hier ineens weer normaal
Bij speedtest wisselende resultaten maar kan geen fatsoenlijke download krijgen deze avond. Zelfs Netflix schaalt flink terug en stadia is onmogelijk, begin toch weer te twijfelen over een nextgen console als dit zo blijft.
Als automatische speedtests dit veroorzaken, dan zou het symptoom toch continu moeten zijn? En niet vooral in de avond?YWatchman schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:45:
Ik ben het er overigens volledig mee eens dat het niet normaal is, er zijn mensen bezig met onderzoek. Maar ik redelijk betrouwbare bronnen vertellen mij dat het te maken heeft met het aantal mensen die speedtests in loopjes / crons hebben lopen.
[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 23-12-2020 22:47 ]
Ik geef je helemaal gelijk, grafieken zijn het antwoord maar die hebben we hier helaas niet. Ik heb de zin niet goed verwoord, ik bedoelde er niet mee te impliceren dat het alleen speedtests zullen zijn. Gezien de capaciteits problemen die Freedom heeft gecommuniceerd denk ik persoonlijk dat het een combinatie van beide is als gevolg van de storing.Zr40 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:47:
[...]
Als automatische speedtests dit veroorzaken, dan zou het symptoom toch continu moeten zijn? En niet vooral in de avond?
Eensch, dacht nog ff snel een Windows 10 ISOtje binnen te harken voor het gebruikelijke kerstdagen PC maintenance gebeun bij 't ouderlijk huis... Ooh well, de ETA is inmiddels van 6 uur terug naar 22m ofzo (we halen inmidels bijna 10%EnigmA-X schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:43:
[...]
....Dat op een 500Mbps connectie amper 1% van de bandbreedte geleverd kan worden, vind ik niet redelijk normaal.....
Een beetje hoop houden en dan is die bottleneck binnenkort met een beetje geluk opgelost
[ Voor 3% gewijzigd door Xantis op 23-12-2020 22:58 ]
Dat suggereer ik ook niet. Ik suggereer alleen dat het wel een redelijke indruk geeft wanneer er veel verkeer is in Nederland en wanneer wat minder. Ik kan van Fusix geen graphs vinden, maar zie bij de nlix exact dezelfde curve.
Het lijkt me ook wel een beetje boerenverstand dat mensen zo rond 22.00 - 22.30 naar bed beginnen te gaan.
Verder zijn mensen die continu speedtests aan het draaien vervelend, maar het zegt imho ook iets over de overboeking en het lijkt dan ook een beetje te ontbreken aan een goede fairshare shaping?