Dat zou zeker toe te juichen zijn, maar het is naïef te denken dat dit ooit gaat gebeuren (even hard gezegd

).
Bron: Meerdere discussies die ik ooit, over de jaren heen, hier op het forum al heb gevolgd (bij zo ongeveer iedere nieuwe provider die iets met TV ging doen, inclusief Tweak).
Het grote probleem zit hem inderdaad in de contentproviders en zenderhuizen die dit gewoon absoluut niet willen, uiteraard om redenen zoals streams opslaan, verder verspreiden, etc.
Ik heb wel begrepen dat Kodi op een gegeven moment het plan had om ook DRM-frameworks te gaan supporten. Geen idee of dat er inmiddels is. Maar dan nog, KODI heeft al een te slechte naam op dat gebied, doordat het is misbruikt door aanbieders van settopboxjes met illegale IPTV-abonnementen.
Sterker nog, in de 'traditionele' tv-wereld is er met de jaren ook al mee 'lock-in' gekomen:
* Digitenne kon je 'vroeger' nog legaal decrypten met eigen hardware (Conax module of softcam icm je smartcard). Sinds de introductie van DVB-T2 deelt KPN uberhaupt geen smartcards meer uit, of mogelijkheden om het met je eigen apparatuur te ontvangen.
* fZiggo gebieden met IRDETO, waarbij je je smartcard in een kaartlezer icm. softcam, of CI+-gecertificeerde CAM met IRDETO kon doen. Tegenwoordig kan je bij Ziggo als nieuwe TV-klant, zowel in fUPC als fZiggo gebieden, alleen nog maar voor hun locked-in Nagravision CI+ CAM of mediaboxen kiezen.
De kans dat een provider het nog voor elkaar krijgt om "eigen hardware vriendelijke" streams aan te (mogen) gaan bieden lijkt me dus uiterst klein.
Het enige wat er nog een beetje in de buurt komt if een app voor je meest favoriete smart TV platform, door de provider zelf geleverd/gebouwd. Maar ja, dan zit je dus nog steeds aan de commerciele grillen van de serviceprovider en contentproviders vast.
Zeker bij Canal Digitaal zie ik weinig hoop op meer 'Freedom'. Ze kiezen er in zowel hun smart-tv apps (iig AndroidTV) als ook hun STB zelfs voor om hun commerciele belangen voor te laten gaan op een prettige gebruikservaring. Zoals bv. verplicht zenders in je lijsten te krijgen die je niet hebt omdat je niet het meest uitgebreide pakket hebt. Of die verrotte kijksuggesties in de infobalk van een zender, waardoor je bv. nieteens direct bij "begin gemist" kan.
[Voor 11% gewijzigd door eymey op 12-04-2021 15:18]