[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 19 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViewFromSpace
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-12-2024
Ja,

Ik heb net de helpdesk gemailed, no pun intended :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:29
Webmail lukt hier wel. IMAP niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Sup4rdurt schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:15:
Kan momenteel geen mail meer syncen en ook webmail logt niet meer in. Anderen dit probleem ook?
Bij mij is de mail ook down

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:42
Testmail naar mijzelf op iOS in Apple Mail app. Werkt gewoon. Geen issues hier dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 09:27
Is hier nu ook weer gefixed

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:25

GerkeP

Vragen mag altijd........

GerkeP schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 01:08:
Dat block zit ik inderdaad in.
Motivaction.nl levert hetzelfde issue op.

Zelfde organisatie.

Eerste antwoord geb ik van ze gehad.
Bij hun werkt het gewoon, nog een keer proberen.......

Ze lezen niet, maar sturen een standaard antwoord.........

Dus nog maar een keer hrt hele relaas gestuurd
Uiteindelijk via Facebook contact gehad en nu is het dan opgelost, beide worden door dezelfde partij beheerd.

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paratus
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-08-2020
Geen fake verhaal, geen KPN medewerker, geen onzin, alles op basis van feiten.
Zou zeggen vraag de directeur en hij weet direct waar het over gaat, ontkent hij? Dan liegt hij.
Als je een klant en zijn schade niet serieus neemt, komt je verhaal ook hier terecht.

WANPRESTATIE FREEDOM.NL

FREEDOM.NL LAAT KLANT MET SCHADE ZITTEN.

Kijk uit met Freedom.nl internet!

Een paar dagen freedom, daarna snel weg, één bak ellende.

Wat kan er fout gaan en wat is er fout gegaan?

-Weken vooraf heb ik SCHRIFTELIJK al aangegeven niet zonder internet te kunnen en willen. Directeur Anco Scholte ter Horst, Algemeen Directeur Freedom Internet geeft schriftelijk aan dat het hooguit een dag gaat duren! Citaat Anco, “Problemen ontstaan dan meestal bij het omzetten van de switches in de centrale. Natuurlijk gaan we dan direct aan het werk om dit weer te corrigeren. In praktijk is 97% van de overstappers minder dan 1 uur off-line. De rest minder dan 1 dag.”

-Opleverdatum niet nagekomen.

-Een week lang na de oplevering geen internet of zeer slecht internet.

-Alle storing meldingen direct en correct met freedom gecommuniceerd echter freedom bleef volhouden dat alles werkte.

-Oorzaak ellende? Het modem. Deze probleem melding is door freedom niet uitgezocht!!

-Een niet correct werkend modem en freedom blijft volhouden dat alles werkt. Modem hoort schijnbaar niet bij de oplevering/contract bij freedom.

-Met de melding over het niet werkende modem heeft freedom niets gedaan, reden? De lijn werkt toch?

-En als klap op de vuurpijl willen ze uit coulance opzeggen maar sturen nog wel 2 rekeningen voor een niet werkend internet, ellende en wanprestatie.

Resume.
7 dagen geen internet, een hoop kosten gemaakt/gekregen. Van een vergoeding wil freedom niets weten, je zoekt het als klant maar uit. Freedom heeft ook nimmer een voorstel gedaan. Totaal geen interesse in wat de klant aan schade heeft, asociaal.

Bovendien direct na de ellende binnen 14 dagen opgezegd, komt freedom met het volgende; wij accepteren je als klant en dan gaat je abonnement in, met of zonder werkend internet.
Dus indien jij je meldt als klant bij freedom en freedom zegt na 3 maanden, ja we accepteren je en ze sluiten je 2 maanden later aan, met in mijn geval een niet werkend internet, dan ben je al verplicht te betalen en heb je geen opzegtermijn. Freedom zegt dat dit volkomen legaal, open en transparant is?

Volgens mij hebben we te maken met een internet aankoop, welke start na de daadwerkelijke levering van een werkende internetverbinding, in het andere geval hebben ze het verkochte product/dienst niet geleverd en ook dit is een reden om op te zeggen volgens de wet. Maar freedom blijft volhouden en zend 2 nota’s.

Freedom is in gebreke en verzuim gesteld en blijft volharden, van de zotte.

Ik zou nog 2 a 3 jaar wachten met freedom.nl dan zijn waarschijnlijk alle problemen wel verholpen.

====================================================================

AANVULLING PER 9 / 8 / 2020

Wat een hoop positieve reactie en wat lees ik veel onzin over waar ik rekening mee zou moeten houden. Het zijn waarschijnlijk reacties van freedom medewerkers en ook nog eens bezijden de waarheid.

FREEDOM HEEFT VERZAAKT, IS VOLKOMEN TERECHT IN GEBREKE EN VERZUIM GESTELD EN LAAT NU OOK NOG EENS NA, DE SCHADE TE VERGOEDEN!

Beste reaguurders, slechts feiten doen ertoe.

1. De opleverdatum is niet gehaald.

2. Klant 7 dagen zonder internet.

3. De schriftelijke belofte van de directeur dat het opleveren niet langer dag een dag zou duren. Daar mag ik de provider toch aan houden? Als ik 1 maand niet betaald sluiten ze me toch ook af?!

4. Geen enkele interesse van freedom voor de schade van de klant.

5. Klacht m.b.t. het modem is nimmer onderzocht, (update blokkade). Zonder werkend modem = geen internet = wanprestatie. Freedom heeft ondanks meerdere verzoeken over het modem niets losgelaten.

6. Freedom.nl wijst vrijwel direct de klant als schuldige aan en feiten worden verdraait, dit zonder goed onderzoek en ondanks zeer duidelijke uitleg.

7. Tot op de dag van vandaag geen enkele reactie van freedom inzake modem en schade. Reden? Elke reactie op de modemklacht is een schuldbekentenis dus laat freedom de klant met de schade zitten. Nu bezit ik meerdere dagen kopieën van de log gegevens, waarin de klacht duidelijk beschreven is en blijkt dat de klant er niets aan kan doen.En freedom? Blijft ontkennen.

Ik wil met alle plezier de volledige email correspondentie op internet zetten, ik heb niets te verbergen echter de kijk op freedom gaat wel anders worden dan de geplaatste “positieve” reacties. Ik plaats dan wel alles, met naam en rugnummer.

Verder heb ik de directeur medegedeeld dat ik het contract van freedom naar de consumentenorganisaties zend, kunnen die meekijken. Het is natuurlijk van de zotte dat freedom willekeurig bepaald wanneer men je accepteert, het contract ingaat, en bij een wanprestatie deze ingangsdatum gebruikt om je te knechten of te lozen. In mijn ogen niet netjes, open en transparant.

Verder stel ik slechts reacties met een correcte onderbouwing op basis van feiten op prijs, evenals juridische reacties. Prietpraat en slecht lezen geeft slechts ruis.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik zou nog 2 a 3 jaar wachten met freedom.nl dan zijn waarschijnlijk alle problemen wel verholpen.

Lees het contract zeer goed!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[ Voor 39% gewijzigd door Paratus op 09-08-2020 17:28 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mooie eerste post van je zeg. :+
-Oorzaak ellende? Het modem.
Wat was er dan precies mis met het modem? Dit zie ik nergens terug in het hele verhaal.

Wat ik wel zie is een hele hoop gevingerwijs en geen enkel detail.

Wel wil ik nog even opmerken dat Freedom van haar klanten wel enige technische kennis van zaken verwacht, en de mogelijkheid accepteert dat de overstap gepaard gaat met downtime. Dat was (bij mij althans) zeer duidelijk telefonisch medegedeeld. Heb je dat niet, dan is Freedom inderdaad niet de juiste provider voor jou.

[ Voor 43% gewijzigd door Zr40 op 07-08-2020 15:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mlohnen
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 10:38
Zr40 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:53:
Mooie eerste post van je zeg. :+

[...]

Wel wil ik nog even opmerken dat Freedom van haar klanten wel enige technische kennis van zaken verwacht, en de mogelijkheid accepteert dat de overstap gepaard gaat met downtime. Dat was (bij mij althans) zeer duidelijk telefonisch medegedeeld. Heb je dat niet, dan is Freedom inderdaad niet de juiste provider voor jou.
Klopt, is mij ook heel duidelijk medegedeeld dat ze nog in de opstartfase zitten en dat het niet altijd meteen 100% goed gaat en ook dat het in het begin voor kan komen dat verbinding niet stabiel is..
Gewoon open en eerlijk gecommuniceerd.

Tevens zie ik op de diverse social mediakanalen heel veel tevreden overstappers, wat natuurlijk niet betekent dat het bij Paratus fout is gegaan, er is 3 procent waar het wel eens anders loopt..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02:57
Overstappen tussen providers kan altijd problemen opleveren. Ook als die al tientallen jaren bestaan.

Freedom levert momenteel enkel verbinding aan Founding Members waarbij dit nog in een Beta bevind. Dus dat betekend ook nog eens dat het fout kan gaan.

En je schrijft dat er geen internet was of zeer slecht internet. Was dit bekabeld of via WiFi? Als ik het zo lees zag Freedom het modem dus wel verbinding hebben en denk ik dat het dus een WiFi probleem was.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KoenWa
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-11-2023
[quote]Paratus schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:28:

Zo te lezen voldoe je niet aan de eisen voor Beta testers zoals door Freedom gesteld. Het interesseert me wat nu de echte oorzaak van de ellende was!
De overstap is bij mij probleemloos verlopen en ik ben ben over internet tevreden minder over TV via Canal Digitaal
De ellende die je beschrijft heb ik gehad met Caiway en Delta, maar daar zitten dan ook geen mensen met kennis van zaken achter de telefoon. Ondanks de overgang van 200/200 glas naar 100/30 VDSL ben ik tevreden en ach de TV probleempjes worden ook wel een keer opgelost.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Paratus schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:28:

Wat ik hier mis is een beschrijving van de issues met het modem?

Was je kundig genoeg om het modem zelf aan te sluiten?
Wat heb je uit de loggingen van het modem gehaald?
Glasvezel of dsl?
Heb je de handleiding gevolgd?
Waarom heb je niet met monteur besteld?

De downtime hier is nihil geweest, behalve dan de modemwissel na de omzetting en de diverse dns aanpassingen.
Zelfs de rdns werd razendsnel opgepakt omdat ik iets wilde wat niet via het dashboard kon.

Ik ben dus heel benieuwd naar dat stukje verduidelijking.

Van je communicatie zoals je het nu hebt neergezet krijg ik de indruk dat je zelf niet weet wasr je mee bezig was?
En dus voldeed je niet aan de door Freedom aangegeven eisen.

Erg makkelijk om dan de schuld ergens anders neer te leggen ipv bij jezelf?

GerkeP

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Bijzonder dit. Of je hebt je niet goed begrepen dat het om een beta ging, of dit hele verhaal is fake. Het verhaal is gewoon tegenstrijdig. Was er nu wel of geen verbinding met internet? Als het niet zo was, dan was dat heel simpel uit het log van de modem te halen en was het zo te traceren en op te lossen. En misschien betekende dat bijvoorbeeld dat er een nieuw modem moest komen omdat het exemplaar dat je hebt gekregen defect is. Nou nou, dan heb je een paar dagen later wel verbinding.

Trouwens, als jij zo afhankelijk bent van een internetverbinding, dan heb je neem ik aan ook een backup lijn. Heb ik ook, mocht er uitval zijn dan kan ik gewoon nog doorwerken via een alternatieve verbinding. En mocht de modem het niet doen, dan heb ik altijd nog voor nood een oudere modem liggen die ook nog op die verbinding werkt.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 14:07
@Paratus Ik deel jouw ervaringen absoluut niet.
Internet is gewoon prima, snelheid is goed, FB5490 werkt zoals verwacht..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• slijkie

Wat kan er fout gaan en wat is er fout gegaan?

-Weken vooraf heb ik al aangegeven niet zonder internet te kunnen en willen. Directeur Anco Scholte ter Horst, Algemeen Directeur Freedom Internet geeft schriftelijk aan het hooguit een dag gaat duren! Citaat Anco, “Problemen ontstaan dan meestal bij het omzetten van de switches in de centrale. Natuurlijk gaan we dan direct aan het werk om dit weer te corrigeren. In praktijk is 97% van de overstappers minder dan 1 uur off-line. De rest minder dan 1 dag.”

-Opleverdatum niet nagekomen.

-Een week lang na de oplevering geen internet of zeer slecht internet.

-Alle storing meldingen direct en correct met freedom gecommuniceerd echter freedom bleef volhouden dat alles werkte.

-Oorzaak ellende? Het modem. Deze probleem melding is door freedom niet uitgezocht!!

-Een niet correct werkend modem en freedom blijft volhouden dat alles werkt. Modem hoort schijnbaar niet bij de oplevering en contract bij freedom.

-Met de melding over het niet werkende modem heeft freedom niets gedaan, reden? De lijn werkt toch?

-En als klap op de vuurpijl willen ze uit coulance opzeggen maar sturen nog wel 2 rekeningen voor een niet werkend internet, ellende en wanprestatie.

Resume.
7 dagen geen internet, een hoop kosten gemaakt/gekregen. Van een vergoeding wil freedom niets weten, je zoekt het als klant maar uit. Freedom heeft ook nimmer een voorstel gedaan. Totaal geen interesse in wat de klant aan schade heeft, asociaal.

Bovendien direct na de ellende binnen 14 dagen opgezegd, komt freedom met het volgende; wij accepteren je als klant en dan gaat je abonnement in, met of zonder werkend internet.
Dus indien jij je meldt als klant bij freedom en freedom zegt na 3 maanden, ja we accepteren je en ze sluiten je 2 maanden later aan, met in mijn geval een niet werkend internet, dan ben je al verplicht te betalen en heb je geen opzegtermijn. Freedom zegt dat dit volkomen legaal, open en transparant is?

Volgens mij hebben we te maken met een internet aankoop, welke start na de daadwerkelijke levering van een werkende internetverbinding, in het andere geval hebben ze het verkochte product/dienst niet geleverd en ook dit is een reden om op te zeggen volgens de wet. Maar freedom blijft volhouden en zend 2 nota’s.

Freedom is in verzuim en gebreke gesteld en blijft volharden, van de zotte.

Binnen een uur was alles prima om hier. De manier van schrijven lijkt meer op een Tros Radar post. Maargoed zoals de andere mensen hier aangeven is er enige technische kennis nodig bij de aanvraag, het is althans een beta. Dit mis ik uit je hele post.

In plaats van de hele schuld bij Freedom te leggen, en de namen van de directeuren op te noemen, kan je even wat meer technisch uitleggen wat er nou mis was. Anders schieten we er hier vrij weinig mee op.

Hoop dat je bij een andere provider wel gewoon je stekker erin kan doen en het werkt. d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sakura_nl
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-10-2023
Hier was de overgang ook volledig naadloos. Had, omdat mijn parnter thuiswerkt, wel een monteur mee laten komen, maar dat was achteraf absoluut niet noodzakelijk geweest.
Had wel een hickup met telefonie installeren, maar dat bleek volledig te wijten te zijn aan slecht lezen mijnerzijds.

Vandaag trouwens de retourdoos met oude router en tv ontvanger bij postagentschap ingeleverd.
Was echt hilarisch, ze herkende het onmiddelijk als het zoveelste pakket wat retour ging naar kpn :D

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

...

Ik zie dat veel (van mijn mede-) freedom fanboys jouw slechte ervaring als fake of anti reclame van KPN afschrijven. Ik zie jouw ervaring meer als jouw beleving en vind het ook waardevol om minder goede ervaringen in een topic over ervaringen te zien.

Ik neem aan dat ze zeker in deze (beta) fase goed analyseren hoe het gaat en waarschijnlijk zal dit wel een case zijn die besproken wordt om te kijken wat er is gebeurd en hoe (en of) dit beter kan alvorens ze "open gaan voor het grote publiek'.

Gelukkig voor freedom zijn er tot nu toe veel meer positieve ervaringen t.o.v. het aantal met een negatieve ervaringen. Ik hoop dat deze trend zich doorzet of verbeterd. Zelf ben ik nog steeds voornemens om naar freedom te gaan en hoop dat ook mensen met minder goede ervaringen zullen blijven delen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• yodeluxe
MetalfanBlackness schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:55:
[...]

Ik zie dat veel van (mijn mede-) freedom fanboys jouw slechte ervaring als fake of anti reclame van KPN afschrijven. Ik zie jouw ervaring meer als jouw beleving en vind het ook waardevol om minder goede ervaringen in een topic over ervaringen te zien.

Ik neem aan dat ze zeker in deze (beta) fase goed analyseren hoe het gaat en waarschijnlijk zal dit wel een case zijn die besproken wordt om te kijken wat er is gebeurd en hoe (en of) dit beter kan alvorens ze "open gaan voor het grote publiek'.

Gelukkig voor freedom zijn er tot nu toe veel meer positieve ervaringen t.o.v. het aantal met een negatieve ervaringen. Ik hoop dat deze trend zich doorzet of verbeterd. Zelf ben ik nog steeds voornemens om naar freedom te gaan en hoop dat ook mensen met minder goede ervaringen zullen blijven delen.
Ik ben het er helemaal mee eens dat ervaringen, zowel goed als slecht, gedeeld moeten worden. Alleen gaat het bij deze user nauwelijks meer om een ervaring, alleen maar wild om zich heen slaan zodat iedereen behalve de user fout is. En ja, misschien heeft Freedom wel steken laten vallen, maar daarom is het ook een beta. Ze laten ook telkens weten dat het om een beta gaat.

Dus als iemand blijkbaar de internetverbinding geen seconde kan missen zich gaat aanmelden voor een beta en het gaat dan helaas mis, wie is hier dan fout? Degene die je erop wijst dat het misschien niet helemaal goed kan gaan omdat ze nog maar net zijn begonnen? Of degene die ondanks alle waarschuwingen en de eigen afhankelijkheid van internet toch meedoet aan zo'n beta?

En als het dan onverhoopt misgaat, dan heeft het meer nut om met onderbouwingen te komen. Daar is ook een beta voor. Alleen maar heel hard klagen dat het fout is gegaan en dat het ligt bij Freedom, de directeur en de modem helpt dus niet. Niet de user, maar ook niet anderen die de verbinding bij Freedom willen laten aansluiten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:28

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

yodeluxe schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:54:
[...]

En als het dan onverhoopt misgaat, dan heeft het meer nut om met onderbouwingen te komen. Daar is ook een beta voor. Alleen maar heel hard klagen dat het fout is gegaan en dat het ligt bij Freedom, de directeur en de modem helpt dus niet. Niet de user, maar ook niet anderen die de verbinding bij Freedom willen laten aansluiten.
^^^ Dit dus. De gebruiker stelt dat *niemand* Freedom zou moeten gebruiken, omdat hij een slechte ervaring had, en verzaakt daarbij in te gaan op wat er dan precies fout ging waarbij het lastig is om vast te stellen dat het idd aan Freedom lag of aan een combinatie van andere factoren.

Het is bovendien de enige post die hij ooit heeft geplaatst op Tweakers, en na het plaatsen ervan is ie niet meer online geweest. Zijn doel is dan ook niet om een discussie te starten, maar wilde gewoon even ranten, en het is daarbij lastig om zijn post op waarde te schatten.

Ik wens 'm veel succes met zijn internetverbinding, maar het lijkt me niet bijzonder zinvol om ons hier nog verder mee bezig te houden... :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elzooi
  • Laatst online: 24-08 21:45
De manier van schrijven heb je weinig aan, maar dat lang niet alles in een keer goed gaat is helaas wel zo.

Zoals ik al eerder in het topic aan gaf was mijn aansluiting ook geen succes (niet bekend bij de DSLAM). Daarna heb ik ook nog zes dagen zonder Freedom internet gezeten. Gelukkig liep mijn laatse Ziggo maand nog, dus kon ik dat modem nog even weer aansluiten (Freedom heeft echter nooit geïnformeerd of ik nog een alternatief had).

Op 24 juli (een vrijdag, niet handig) viel een paar minuten na 14:00 mijn verbinding weg. Modem van de stroom en er weer aan, maar dat hielp niet. Gelijk een mail naar de helpdesk gestuurd (want telefonisch niet bereikbaar).
Op de zondag kreeg ik een reactie dat ze een storingsonderzoek zouden starten.
De maandag daarop kreeg ik een mail dat bij WBA een ticket was aangemaakt om mijn verbinding te herstellen.
's Woensdags 29 kreeg ik 's morgens een telefoontje of er al contact gezocht was met mij voor een monteur afspraak. Aangegeven dat het niet het geval was. 's Middags kreeg ik dan alsnog een telefoontje. Afspraak voor het eerst beschikbare moment gemaakt wat dondag 30 juli was.
Die donderdag kwam de in het groen geleden KPN(-netwerk) monteur langs. Na het probleem te hebben beschreven ging hij de verbinging doormeten en was het vrij snel duidelijk dat de kabel in de wijkkast geknakt was. Dat was eenmaal gevonden dus snel op te lossen.

Dat de kabel in de wijkkast kapot ging daar kan Freedom niks aan doen. Maar dat het daarna bijna een week duurt voordat het probleem verholpen is maakt me wel wat bang. Mijn Ziggo-modem is ondertussen opgestuurd dus een back-up heb ik niet meer.

Waar het nou fout ging heb ik geen idee van. Heeft Freedom het fout gedaan met ticket insturen, is het ticket goed ingestuurd maar ging daarna nog iets fout? Was KPN boos dat ik naar Freedom overstapte en niet naar KPN zelf dat ze het daarom zo lang lieten liggen? Ik weet het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Elzooi dat is nauwelijks Freedom aan te rekenen. Toen ik in mijn nieuwbouwhuis aangesloten werd bleek het ook allemaal niet te werken. Ook ongeveer een week later kwam de KPN monteur erachter dat mijn vezel in een kapotte poort in de wijkkast zat. Even omgeprikt en toen werkte alles.

Dit zijn natuurlijk vooral potentiële problemen waar je tegenaan loopt als je overstapt op een nieuw medium. Puur van provider wisselen op hetzelfde medium zal zelden echt fout gaat.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02:57
Momenteel zijn er enkel nog aansluitingen via beta geleverd. Daarbij zitten ze nu op ~3968 aansluitingen. Plus nog de overige Founding Members met e-mail. De helpdesk zal nog te weinig klantcontact hebben voor een groot team en nu het vakantie is ook minder medewerkers beschikbaar hebben. Het is dus niet zo vreemd dat er nu een langere doorlooptijd is voor een storingsmelding.

De helpdesk is telefonisch daardoor ook beperkt bereikbaar. Namelijk op werkdagen tussen 11:00 en 17:00. Dat er dus via e-mail een storingsmelding na die tijden wordt opgepakt is al een pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elzooi
  • Laatst online: 24-08 21:45
.oisyn schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 20:07:
@Elzooi dat is nauwelijks Freedom aan te rekenen. Toen ik in mijn nieuwbouwhuis aangesloten werd bleek het ook allemaal niet te werken. Ook ongeveer een week later kwam de KPN monteur erachter dat mijn vezel in een kapotte poort in de wijkkast zat. Even omgeprikt en toen werkte alles.
De storing zelf weet ik dat ik die Freedom niet kan aanrekenen. Ik hoop nog altijd dat Freedom een groot succes wordt. De monteur die langskwam gaf aan dat er lang niet altijd netjes met de kabels in de wijkkasten wordt omgegaan. Hoe groot zou de kans zijn dat er over een paar weken weer iemand in de wijkkast aan het werk is en een(mijn) kabel breekt.

Normaal zou een dagje zonder internet jammer zijn, nu met thuiswerken heeft het wat meer gevolgen. Dan zou ik anders toch een back-up moeten gaan zoeken. Zit wat betreft prijs echter niet heel erg op twee abonnementen te wachten.
RollieBollie schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 07:18:
De helpdesk is telefonisch daardoor ook beperkt bereikbaar. Namelijk op werkdagen tussen 11:00 en 17:00. Dat er dus via e-mail een storingsmelding na die tijden wordt opgepakt is al een pluspunt.
Alle momenten (ook binnen die tijd) dat ik probeerde te bellen kreeg je het automatische bandje dat alles per mail ging. Ze hadden toen net de mail over internet+bellen de deur uit gedaan dus zullen het extra druk hebben gehad. Dat ik op een zondag de eerste reactie kreeg verbaasde me trouwens. Toen ik vrijdag niks meer hoorde was ik bang dat de eerste reactie pas op de maandag zou komen. Dat was in elk geval positief.

Even een ander vraagje. Wat gebruiken jullie om te kijken in welk land je ip zit? Een site als whatismyip.com en wat ik tot nu toe bij mailtjes over nieuwe inlogpogingen zag was allemaal Nederland. Mijn vriendin openende gisteren echter een site en kwam op cultuur en_AE (United Arab Emirates) uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RollieBollie schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 07:18:
Daarbij zitten ze nu op ~3968 aansluitingen.
Dat lijkt me sterk. De huidige IPv4 ranges van Freedom zijn goed voor maximaal 3328 IPv4 adressen.

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 09-08-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-09 20:09
Elzooi schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 09:11:
[...]

Even een ander vraagje. Wat gebruiken jullie om te kijken in welk land je ip zit? Een site als whatismyip.com en wat ik tot nu toe bij mailtjes over nieuwe inlogpogingen zag was allemaal Nederland. Mijn vriendin openende gisteren echter een site en kwam op cultuur en_AE (United Arab Emirates) uit.
Ik gebruik www.ripe.net voor het checken van een IP-adres. Daar staat bij 'mijn' Freedom IP-adres het juiste land vermeld (NL).

Echter merk ook ik dat sommige sites/apps denken dat ik uit Verenigde Arabische Emiraten kom. Waarschijnlijk maken deze sites/apps gebruik van een oude IP-database voor het bepalen van het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Elzooi schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 09:11:
[...]
Normaal zou een dagje zonder internet jammer zijn, nu met thuiswerken heeft het wat meer gevolgen. Dan zou ik anders toch een back-up moeten gaan zoeken. Zit wat betreft prijs echter niet heel erg op twee abonnementen te wachten.
4G een optie wat betreft performance?

De databundel kan je vaak per maand upgraden. En bij een eventueel zakelijk toestel zit er mogelijk genoeg ruimte in de bundel (bij iig vodafone wordt die opgeteld over alle contracten) dat je dat gewoon zonder problemen kan gebruiken als fallback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat heb ik twee internetproviders geleden moeten doen. Er ging iets mis met de oplevering en hiervoor heb ik ongeveer een week via 4G gewerkt. Hoe dan? iPhone met USB tethering aan de MacBook, en die vervolgens met Internet Sharing op eth0 van de EdgeRouter. Dat zorgde weliswaar voor 3x NAT, maar stiekem werkte het nog best wel acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paratus
*knip* De eerste keer was het ook wel duidelijk.

[ Voor 98% gewijzigd door rens-br op 10-08-2020 09:55 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik vind het vervelend voor je dat je dit zo hebt ervaren. Wel vind ik je verhaal erg warrig te lezen en dat roept bij mij wat vragen op. Het kan zijn dat je het al hebt genoemd, vergeef mij, dan heb ik het anders opgevat ;)

Vol enthousiasme heb je besloten om over te stappen naar Freedom. Zo enthousiast dat je dit zelfs deze stap genomen heb tijdens een test fase. Maar omdat je best afhankelijk bent van Internet heb je eerst schriftelijk aangegeven niet zonder Internet te kunnen. De reactie op jouw brief met de tijdsduur van overzetten is wat velen van ons herkennen. Helaas is het bij jou anders gegaan, zeker niet zoals je hebt verwacht. En dat is jammer. (onbelangrijk)

Je stopt energie om (toekomstige) mensen te waarschuwen dat het niet allemaal zonneschijn is. Dat kan je deze mensen meer helpen door meer inhoud te te voegen. Het komt nu vooral over als 'het ligt aan freedom' zonder dat een lezer kan inschatten of de problemen die jij hebt ervaring in de toekomst wel voor hem/haar van toepassing zijn.

In plaats van "modem werkt niet" is het handig om te vermelden waarom je denkt dat het modem niet goed werkt. Mijn ervaring is dat dit aan veel dingen kan liggen, zelfs dingen buiten de invloudsfeer van de klant of de dienstverlener. Daarom lees je vaak vragen als "op welke manier heb je je computer aangesloten aan het modem?"

Dit gezegd hebbende, een paar vragen:
1. Welk pakket heb je besteld, inclusief modem? Ging het hier om glasvezel of om een DSL variant.
2. Waarom denk jij dat het probleem toe te wijzen is aan het modem? Wat werkt er niet bij jou?
3. Heb je nog aanvullende afspraken gemaakt met Freedom, naast de algemene voorwaarden?

Ik hoop niet dat je in de toekomst nog zoiets meemaakt. Maar mocht dit toch het geval zijn dan is het mischien een idee om eerder hier een post te maken. Er zit behoorlijk wat kennis in deze communitie, waarvan ik denk dat er ongetwijfeld mensen zijn die mogenlijk kunnen helpen. Wat buiten jou of onze invloedsfeer ligt uiteraard niet maar met vragen en antwoorden kan er een hoop gedaan worden.

Ik twijfel of het afnemen van een Internetdienst valt onder de wetgeving van een Internetaankoop.
Voor het afsluiten van een Internetdienst wordt vaak gewacht met de afhandeling totdat de bedenkperiode is afgelopen. Dit doen alle Internet aanbieders. Of dat bij jou zo is kan ik niet opmaken in je post. Verder heb ik geen ervaring met deze juridische dingen. Misschien heeft hier iemand een advies hiervoor. Als je rechtsbijstand hebt dan is het misschien een idee om daar aan te koppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 11:01
*knip* Offtopic.

Verder kan ik je vertellen dat dit topic zeker niet gevolgd wordt door alleen fanboys. Ik ben zelf ook overgestapt, nog niet tevreden (al werkt de basis nu prima). Het gedoe met de geo-locatie van de IP-adressen is behoorlijk irritant en IPTV vind ik ook nog drama. Op sommige vlakken dus ver beneden pijl, daarbij vermeldend dat ik kritisch ben. Voor de buurman zou het waarschijnlijk allemaal goed zijn.

Kort na het aansluiten heb ik ook problemen ondervonden, maar dan met een "half werkende" verbinding. Je kan het teruglezen, ergens een paar pagina's terug. Na heel veel (zelf) troubleshooten, uiteindelijk met een klein beetje hulp van Freedom omdat ze mij een leen Fritzbox hebben opgestuurd, het issue kunnen vinden. Ben ik veel tijd mee kwijt geweest. Het had handiger geweest als ze op dat moment gewoon een monteur met de juiste tools hadden kunnen langs sturen. Of betere mogelijkheden hadden bij Cambrium. Dat kon dus niet, dus dan maar roeien met de riemen die we hebben.

Wat ik niet deel is jouw ervaring met de helpdesk of Freedom in het algemeen. Bij mij werd er relatief snel gereageerd (altijd binnen een dag, meestal binnen een paar uur). Er werd ook meegedacht in oplossingen met de mogelijkheden voorhanden (zoals de transfer van pcap file van een paar gig).

Is het perfect? Nee. Eerlijk is eerlijk, dat zeggen ze ook vooraf, ik vind dat persoonlijk vrij duidelijk. Over de juridische details, daar heb ik te weinig parate kennis van, maar ik vraag me ook af wat je daarmee hoopt te bereiken. Als je denkt dat je in je recht staat, geef het aan het juridisch loket of je rechtsbijstand en dan kan dat gewoon opgelost worden. Persoonlijk denk ik dat de emotie er allemaal niet zo toe doet.

Figuurlijk "stampvoetend" je verhaal komen doen op Tweakers mag, maar wees niet verbaasd dat de technische vragen snel zullen volgen. Dat zit nou eenmaal in het DNA van deze community. Anders gezegd: ik denk dat de meeste volgers van dit topic echt heel erg nieuwsgierig zijn naar de daadwerkelijke logs van het modem. Niet om te kunnen vingerwijzen naar jou of Freedom, maar om samen een oplossing te zoeken of er op zijn minst iets van te leren.

Het is al aan het gebeuren dat Tweakers gebruikers bijdrage leveren aan Freedom, bijvoorbeeld hoe een bepaald type (eigen) modem het beste geconfigureerd kan worden. Misschien komt jouw probleem nog een keer vaker voor en kunnen we er samen voor zorgen dat die klant niet hetzelfde als jou overkomt (ik neem tenminste aan dat je dat niemand toewenst).

Kortom, als je ze hebt, zou je de logs willen delen? (pretty please with slagroom on top?) :)

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 10-08-2020 09:55 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 20:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Ik heb een hoop offtopic reacties verwijderd. Op de man spelen, prive informatie delen en speculeren doen we hier niet.

Ik stel voor om deze kwestie te laten rusten voor wat het is en weer ontopic en gezellig verder te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 13:10
@EnigmA-X die geolocatie problemen kan je Freedom toch niet kwalijk nemen. Dat lees ik de laatste jaren vaker. Ook bij T-Mobile (en voorheen Vodafone). Helaas een gevolg van het opkopen van blokken IPv4 adressen en het vervolgens niet tijdig bijwerken door de verschillende commerciële partijen die dat soort geolocatie diensten aanbieden.
Als het bij RIPE goed staat dan is het klaar en kan een provider niets meer doen. Het zijn de diverse websites of content aanbieders die er voor kiezen om te filteren op basis van locatie en daar helaas een bedrijf voor in te schakelen dat de boel niet op orde heeft.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindcrimemike
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-07 12:22
mindcrimemike schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:26:
26/7 aansluiting aangevraagd. 27/7 Incasso bevestiging af kunnen geven. 29/9 bevestiging ontvangen glas aansluiting op 10/8.
  • KPN glas 500/500
  • Vast telefoonnummer met nummerbehoud
Erg soepel dusver👍🏻
Na Demon & XS4AL nu dan Freedom.
Vervolg...
Een weekje met het Freedom modem op XS4ALL gezeten. Met tips van dit forum de glas patch goed gekregen en alles verder aan de praat gekregen. Dingetjes als DHCP ranges, MESH en wat lokale IP namen.

Vannacht rimpelloos overgegaan. Alleen nog ff de ISP in de account information op Freedom Founding gesteld. Eigenlijk niet nodig.

Later vanochtend is het telefoon nummer naar de SIP van Freedom gegaan. Had vorige week al het tijdelijke wachtwoord gereset. Instellingen zijn iets anders dan bij XS4ALL (geen profiel aanwezig en ipv je telefoonnummer heb je een apart account ID om je mee aan te melden).

Voor de Fritzbox 5490 zag ik zo snel niet een handleiding, maar op basis van wet er wel te vinden is was het vrij straight forward.

Helemaal over dus.

Fijn dat we elkaar hier op Tweakers kunnen helpen indien nodig :-)

Edit: Mijn IP Geo Location is Amstelveen, gwn bij Freedom dus. Ik kan uit de posts niet opmaken of dat nu regel of uitzondering is. Leek mij inmiddels wel zinnig dat er IPs uit blokken als deze worden uitgegeven.

[ Voor 8% gewijzigd door mindcrimemike op 10-08-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 11:01
Barre73 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:26:
@EnigmA-X die geolocatie problemen kan je Freedom toch niet kwalijk nemen. Dat lees ik de laatste jaren vaker. Ook bij T-Mobile (en voorheen Vodafone). Helaas een gevolg van het opkopen van blokken IPv4 adressen en het vervolgens niet tijdig bijwerken door de verschillende commerciële partijen die dat soort geolocatie diensten aanbieden.
Als het bij RIPE goed staat dan is het klaar en kan een provider niets meer doen. Het zijn de diverse websites of content aanbieders die er voor kiezen om te filteren op basis van locatie en daar helaas een bedrijf voor in te schakelen dat de boel niet op orde heeft.
Ja en nee. Natuurlijk heb je helemaal gelijk in de huidige "setting" waarin Freedom zich bevindt, samen met alle haken en ogen die horen bij het verkrijgen van ipv4 adressen.

Aan de andere kant is het gewoon een hele slechte combi om als startende ISP dit soort issues te moeten tackelen. Het geeft onnodige belasting op de helpdesk en zal niet positief bijdragen aan de CSAT. Ook al kan je er weinig aan doen. Wat de oorzaak ook is, het is niet "klantvriendelijk" en veel klanten (zeker in de toekomst) snappen helemaal niets van al die achterliggende haken en ogen. Uiteindelijk is dat wel de ervaring die je terug gaat zien (ook in reviews).

Zomaar hardop denkend, was het achteraf misschien slimmer geweest om te kijken of er een deal met bijvoorbeeld BIT/Leaseweb gemaakt had kunnen worden om ongebruikte ip-blokken (die al veel langer in NL gelokaliseerd zijn) uit te wisselen tegen "nieuw aangekochte".

Uiteindelijk zijn dit niet uitdagingen van het afgelopen half jaar, slecht bijgewerkte geo-ip db's geven al jaren problemen. Alleen merk je daar m.i. op een consumentenaansluiting veel meer van, dan in bijvoorbeeld een blok dat gebruikt wordt voor cloud-achtige (server/storage) diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoleinOne
  • Laatst online: 26-05 09:28
Heeft iemand al een werkende configuratie Edgerouter (ER4) voor Freedom glas in Cambrium gebied?
En moet er voor TV iets speciaals gedaan worden op een Cambrium lijn?
Ik heb al glas via KPN. Maar ik zit in een Cambrium gebied. Ik heb een glasingang op de ER4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
HoleinOne schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:33:
Heeft iemand al een werkende configuratie Edgerouter (ER4) voor Freedom glas in Cambrium gebied?
En moet er voor TV iets speciaals gedaan worden op een Cambrium lijn?
Ik heb al glas via KPN. Maar ik zit in een Cambrium gebied. Ik heb een glasingang op de ER4.
Ik heb alleen ipv4, moet ipv6 nog doen, dus benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@HoleinOne Ik geloof dat de configuratie gelijk is aan Reggefiber gebied. Het wordt hier in ieder geval niet benoemd als iets waar je rekening mee moet houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• semanticfire
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 31-03 08:44
@HoleinOne Ik heb e.a. redelijk recht toe recht aan werkend gekregen voor e-fiber ( ook Cambrium ) met inderdaad deze instellingen.
In mijn geval wel op een Mikrotik, maar ik heb daarvoor een voorbeeld config van Tweak gebruikt waarschijnlijk kan je dus hetzelfde doen met een ER4
Ook ik heb een direct glas aansluiting, in mijn geval via een SFP, maar ook dat lijk in Nederland allemaal hetzelfde te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 17:36
Het is me een beetje onduidelijk of bovenstaande draad over VPN betrekking heeft op Freedom...

Hoe dan ook, ik heb Freedom internet VDSL2 en het is met tot nu toe niet gelukt om een VPN-verbinding te leggen tussen een Android smartphone en de FB7590.

In de FB zelf staan de UDP-poorten 500 en 4500 open. Een portscan 'van buitenaf' met https://openport.net/udp-port-checker/ levert echter op dat poorten 500 en 4500 beide gesloten zijn. VPN kan dus niet werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 23:12

Illusion

(the art of)

Cumulus-1 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:21:
Het is me een beetje onduidelijk of bovenstaande draad over VPN betrekking heeft op Freedom...

Hoe dan ook, ik heb Freedom internet VDSL2 en het is met tot nu toe niet gelukt om een VPN-verbinding te leggen tussen een Android smartphone en de FB7590.

In de FB zelf staan de UDP-poorten 500 en 4500 open. Een portscan 'van buitenaf' met https://openport.net/udp-port-checker/ levert echter op dat poorten 500 en 4500 beide gesloten zijn. VPN kan dus niet werken?
Fritzbox al opnieuw opgestart? Dat was bij mijn fritzbox 7490 na elke VPN-configuratiewijziging écht nodig, ook al kreeg je daar geen melding van.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
Bedankt voor je reactie. FB opnieuw opstarten kan nu niet omdat er te veel meuk aan hangt die online moet blijven.

Dus jij denkt dat poorten 500 en 4500 in de FB nu dicht zijn, maar open gaan na opnieuw opstarten? Ik heb de indruk dat Freedom/KPN deze poorten gesloten heeft. Maar goed, we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Cumulus-1 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:40:
Bedankt voor je reactie. FB opnieuw opstarten kan nu niet omdat er te veel meuk aan hangt die online moet blijven.

Dus jij denkt dat poorten 500 en 4500 in de FB nu dicht zijn, maar open gaan na opnieuw opstarten? Ik heb de indruk dat Freedom/KPN deze poorten gesloten heeft. Maar goed, we zullen zien.
Ik weet niet of dan ineens de poorten opengaan. Ik weet alleen dat ik (op Telfort(=kpn)) de VPN prima werkend krijg van iphone/windows. Maar dat na elke wijziging in de VPN wel een reboot van de 7490 nodig is/was voordat het werkt. Of dat nog steeds zo is weet ik niet.

BIj deze persoon bleek dat ook de oplossing:
[AVM FRITZ!Box 7581] VPN verbinding werkt niet goed

[ Voor 8% gewijzigd door Illusion op 10-08-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paratus
*knip*. Je verhaal is duidelijk. Blijven herhalen is niet nodig.

[ Voor 94% gewijzigd door rens-br op 11-08-2020 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Niet helemaal Freedom gerelateerd, maar ik probeer het toch hier. Mijn RIPE Atlas probe verliest regelmatig zijn "system: IPv6 Stable 1d" tag, om die later op de dag weer terug te krijgen. Dit had ik ook bij mijn vorige provider. De 30d versie van die tag knippert niet.

De verbinding naar de controller loopt via IPv6 en is al 56 dagen ononderbroken, dus daar ligt het niet aan.

Heeft iemand enig idee of dit normaal is of dat het misschien aan mijn eigen netwerk zou kunnen liggen? De probe zit in zijn eigen VLAN, met eigen RFC1918 subnet en eigen /64 binnen mijn prefix.

Dit zegt de documentatie over de stable tags:
In order for a probe to qualify for a Stable tag, it must have at least a 95% success rate for at least 95% of the time for the ICMP ping measurements that it performs. This means that occasional outages or connectivity problems are allowed so long as they are short and infrequent. The effects of widely unreliable or unreachable targets are controlled for by considering the success rate relative to measurements by other RIPE Atlas probes to the same targets.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 10-08-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Cumulus-1 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:40:

Je vergeet poort 1701 volgens mij 😉

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:28
hp-got schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:56:
Zo, ik ben over *O*

Vanmorgen lag de verbinding met Tweak er uit, geheel volgens planning want overname zou plaatsvinden tussen middernacht en 06:00.

Fritzbox aangesloten en alles werkt gewoon in één keer.

Vaste telefonie volgt vanmiddag, ik heb er alle vertrouwen in dat dit ook zo soepel gaat.

Na wat omzwervingen (Demon Internet, XS4All, Planet/KPN, Tweak) nu weer bij een provider waarbij het gevoel klopt (y)

[edit]
Telefoon zou om rond 15:00 geporteerd worden.
Even voor half vier had ik gelegenheid om te testen en inderdaad, het werkt gewoon en alles helemaal volgens afspraak.
TOP!
Vaste telefonie? Ik kreeg vandaag de mededeling dat ik dat voorlopig nog niet kan nemen bij Freedom. Wanneer het welk kan is ook nog niet bekend...

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
guido66 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:36:
[...]

Vaste telefonie? Ik kreeg vandaag de mededeling dat ik dat voorlopig nog niet kan nemen bij Freedom. Wanneer het welk kan is ook nog niet bekend...
In hun nieuwsbrieven staat dat je vaste telefonie nu ook kan afnemen. Ze schreven wel dat dat voorlopig alleen kan met 1 telefoonnummer. Als je dus 2 of meer telefoonnummers mee wilt nemen kan dat nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

guido66 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:36:
[...]

Ik weet niet wat je gevraagd hebt, maar wat ze kunnen leveren en wat het kost staat gewoon op de Freedom website: klik
En hier werkt het :)

edit:
Er wordt nu alleen geleverd aan founding members, ben je dat?
Zo niet dan zou dat het antwoord dat je kreeg kunnen verklaren.

[ Voor 12% gewijzigd door hp-got op 10-08-2020 21:58 ]

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Ik ben founding member, en wil eerst op vdsl naar Freedom. E-fiber gaat glasvezel bij ons aanleggen en dan wil ik uiteraard daar naar over.

Ik was aangemeld bij Tweak om de glasvezel beslissing er mee door te helpen krijgen, en had naar aanleiding van de ervaring van anderen in dit topic gevraagd of ik alvast over kon stappen van xs4all naar freedom, en Tweak over te slaan. Dat kon, maar niet voor telefonie.

Edit: het ligt aan e-fiber, ik kan daar in combinatie met Freedom geen telefonie kiezen...

[ Voor 9% gewijzigd door guido66 op 10-08-2020 22:34 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
guido66 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:28:
Ik ben founding member, en wil eerst op vdsl naar Freedom. E-fiber gaat glasvezel bij ons aanleggen en dan wil ik uiteraard daar naar over.

Ik was aangemeld bij Tweak om de glasvezel beslissing er mee door te helpen krijgen, en had naar aanleiding van de ervaring van anderen in dit topic gevraagd of ik alvast over kon stappen van xs4all naar freedom, en Tweak over te slaan. Dat kon, maar niet voor telefonie.

Edit: het ligt aan e-fiber, ik kan daar in combinatie met Freedom geen telefonie kiezen...
Oprechte vraag; waarom is vaste telefonie belangrijk? Heb zelf al ruim 10 jaar geen vaste lijn gebruikt. Zeer onvoordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Als het aan mij lag kon ie weg, maar mijn vriendin denkt daar anders over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:29
T-mobile legt hier in Eindhoven glasvezel aan in de wijken waar nog geen glas lag.

Althans in september beginnen ze.

Weet iemand of ze het dan ook openstellen voor andere providers?

Heb liever freedom dan t-mobile.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mumsel
  • Laatst online: 00:01
toro schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 23:18:
T-mobile legt hier in Eindhoven glasvezel aan in de wijken waar nog geen glas lag.

Althans in september beginnen ze.

Weet iemand of ze het dan ook openstellen voor andere providers?

Heb liever freedom dan t-mobile.
Ja het is een open netwerk maar tot nu toe zit alleen T-mobile er op. Ik woon in Den Haag waar ze het ook gaan aanleggen en ik hoop ook dat Freedom hier op gaat leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Mumsel schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 23:32:
[...]

Ja het is een open netwerk maar tot nu toe zit alleen T-mobile er op. Ik woon in Den Haag waar ze het ook gaan aanleggen en ik hoop ook dat Freedom hier op gaat leveren.
De site van t-mobile bevestigd dit (https://www.t-mobile.nl/thuis/internet/glasvezel/eindhoven):
Is T-Mobile de enige provider via het glasvezelnetwerk?

Het glasvezelnetwerk van T-Mobile is een open netwerk, voorlopig is T-Mobile de enige aanbieder. In de toekomst kan het zijn dat er meerdere providers zich aanbieden op ons netwerk.

[ Voor 5% gewijzigd door MetalfanBlackness op 16-09-2021 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

guido66 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:28:
[...].....of ik alvast over kon stappen van xs4all naar freedom, en Tweak over te slaan. Dat kon, maar niet voor telefonie.

Ik vrees dat ik dit niet ga begrijpen.

Technisch is een VoIP pakketje gewoon een datapakketje net zoals alle andere IP pakketjes.

Ik kan me niet voorstellen dat die niet over het e-fiber netwerk vervoerd kunnen worden, dus zal er iets anders aan de hand zijn, misschien iets met portering van het nummer?

Is het denkbaar dat je de telefonie via de ISP laat vallen en zelf iets verzorgt, bijvoorbeeld via Cheap Connect?

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Ja, zoiets zal het moeten worden, het lijkt me meer administratieve onwil dan iets anders. Ik kan veel providers kiezen bij e-fiber, maar zodra er telefonie bij komt verdwijnt Freedom als optie...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

guido66 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:38:
[...]
Ik kan veel providers kiezen bij e-fiber, maar zodra er telefonie bij komt verdwijnt Freedom als optie...
Heb je het ook rechtstreeks aan Freedom gevraagd?
Ze leveren nog maar kort telefonie, ik kan me voorstellen dat e-fiber dat nog niet verwerkt heeft in hun systeem...???

[ Voor 10% gewijzigd door hp-got op 11-08-2020 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
@hp-got

Ja, rechtstreeks aan Freedom gevraagd, was voorlopig niet mogelijk, wanneer wel is nog niet bekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrimemike
slijkie schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:38:
[...]

Oprechte vraag; waarom is vaste telefonie belangrijk? Heb zelf al ruim 10 jaar geen vaste lijn gebruikt. Zeer onvoordelig.
Voor mij alleen nog maar om een belletje te kunnen krijgen van het huisalarm. Op enig moment moet die 14 jaar oude ding (ontwerp 20 jaar) vervangen door iets dat push notificaties oid ondersteunt.
Dus eigenlijk is het antwoord 'luiheid' bedenk ik mij nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrimemike
hp-got schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:24:
[...]

Is het denkbaar dat je de telefonie via de ISP laat vallen en zelf iets verzorgt, bijvoorbeeld via Cheap Connect?
Vraagje. Ik heb mij hier nooit in verdiept. Ik keek zojuist bij Cheap Connect. Is het dus zo dat je via Checp Connect een SIP account hebt voor 8,95/jaar die je gewoon in je Fritzbox kunt opvoeren? Ik heb eigenlijk alleen maar een uitbelnummer nodig voor mijn huisalarm. En ik vraag mij af of dit een oplossing zou kunnen zijn.
Ja en nee off topic....Ik ben wellicht niet de enige die door onwetendheid heeft gewacht met het overstappen naar Freedom totdat telefonie mogelijk was. Dit zijn de momenten om allees, dus ook telefonie, weer eens onder de loep te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

slijkie schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:38:
[...]
Bereikbaarheid.

De vaste lijn doet het ook als mijn mobiel even geen bereik heeft, batterij leeg is, ik aan het autorijden ben en niet gestoord wil worden, noem maar op.

Bovendien ben ik zuinig op mijn mobiele nummer, als bijvoorbeeld een webshop mijn nummer wil krijgen ze het nummer van de vaste lijn.

Op mijn mobiel wil ik absoluut niet gestoord worden door marketeers, Microsoft spammers of ander gespuis. Die worden allemaal netjes opgevangen en afgepoeierd door het antwoordapparaat op mijn vaste lijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

hp-got schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:19:
[...]
Bovendien ben ik zuinig op mijn mobiele nummer, als bijvoorbeeld een webshop mijn nummer wil krijgen ze het nummer van de vaste lijn.

Op mijn mobiel wil ik absoluut niet gestoord worden door marketeers, Microsoft spammers of ander gespuis. [..]
Is dit werkelijk zo'n groot probleem? Ik kan mij niet heugen wanneer ik voor het laatst ongewenst gebeld ben op mijn mobiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Zr40 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:21:
[...]

Is dit werkelijk zo'n groot probleem? Ik kan mij niet heugen wanneer ik voor het laatst ongewenst gebeld ben op mijn mobiel.
Ik wel, dat was voor mij een paar jaar geleden de reden om een ander mobiel nummer te nemen en een strikter regime te gaan hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

hp-got schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:22:
[...]

Ik wel, dat was voor mij een paar jaar geleden de reden om een ander mobiel nummer te nemen en een strikter regime te gaan hanteren.
Block number werkt heel erg goed op mijn telefoon ;-)

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
Illusion schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:30:
[...]

Fritzbox al opnieuw opgestart? Dat was bij mijn fritzbox 7490 na elke VPN-configuratiewijziging écht nodig, ook al kreeg je daar geen melding van.
Je had gelijk! FB opnieuw opgestart en daarna lukte de VPN-verbinding naar de FB meteen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Cumulus-1 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:30:
[...]
Je had gelijk! FB opnieuw opgestart en daarna lukte de VPN-verbinding naar de FB meteen :)
Cool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

mindcrimemike schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:17:
[...]

Vraagje. Ik heb mij hier nooit in verdiept. Ik keek zojuist bij Cheap Connect. Is het dus zo dat je via Checp Connect een SIP account hebt voor 8,95/jaar die je gewoon in je Fritzbox kunt opvoeren? Ik heb eigenlijk alleen maar een uitbelnummer nodig voor mijn huisalarm. En ik vraag mij af of dit een oplossing zou kunnen zijn.
[...]
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen.
De Fritzen kunnen 20 (!) internet telefoonnumers aan: klik

Je kan dus bijvoorbeeld een tweede nummer aansluiten naast het nummer dat je van je ISP krijgt, en zo de goedkoopste verbinding voor een oproep naar verweggistan kiezen, of of of......

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AgamemnonZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-06 16:25
Mijn overstap van XS4ALL naar Freedom is aangevraagd. In de bevestigingsmail van Freedom stond dat ik zelf mijn abonnement bij mijn huidige provider moest opzeggen. Ik heb het opzegformulier van XS4ALL ingevuld, maar daar krijg je geen bevestigingsmail van. Na een paar dagen toch maar XS4ALL gebeld. Bleek dat ze inderdaad al de opzegging via Freedom hadden binnengekregen en blijkbaar kan het dagen duren voordat je een brief/belletje van XS4ALL krijgt nadat je hun opzeggingsformulier hebt ingevuld/nadat zij de overstap via Freedom hebben binnengekregen.

Nog een aantal dagen later kreeg ik toch nog het befaamde 'blijf-bij-XS4ALL/KPN'-belletje. Ik moet zeggen dat dat gesprek niet erg soepel liep. Er werd zelfs geclaimd dat er niks aan XS4ALL zou veranderen, enkel de naam. Ik heb artikelen van Tweakers erbij gepakt en voorgelezen om aan te geven dat het juist andersom is.

De servicemedewerker zou al jaren bij XS4ALL werken en het beter weten dan ik en vond het bijzonder dat ik 'het nieuws' vertrouwde in plaats van de informatie van deze medewerker. Mijn keuze stond natuurlijk al lang vast, dus na een kleine 10 minuten bellen werd de poging me terug te halen opgegeven. Verder ook geen bedankje voor de vele jaren die ik bij XS4ALL heb gezeten oid. Het gesprek leek totaal niet op mijn eerdere positieve ervaringen met medewerkers van XS4ALL. Óf deze medewerker is nieuw en heeft het XS4ALL-DNA niet, óf de druk begint nu toch zo op te lopen bij XS4ALL/KPN dat ze hun klantvriendelijkheid laten varen. Het voelde na het gesprek in ieder geval nog beter om naar Freedom te gaan :)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik heb dat hele telefoontje niet gehad. Maar ik zat dan ook pas een jaartje of anderhalf bij xs4all, dus ofwel ik was niet belangrijk genoeg voor ze, ofwel ze waren toen nog niet zo wanhopig :P. (Vroeger wel jaren bij xs4all gezeten overigens).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sakura_nl
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-10-2023
Ik heb dat telefoontje ook gehad. Ik vermoed dat de gesprekken opgenomen worden en nageluisterd en dat ze zeer strenge instructies gekregen hebben wat ze mogen zeggen.

Zelfs op mijn opmerking dat er zeer veel xs4all mederwerkers zitten te popelen om bij Freedom Internet aan de slag te gaan werd zogenaamd zeer verbaasd en ontkennend gereageerd.

Maar als ik de reactie van de medewerkster op het KPN postagentschap zie, die wist onmiddelijk dat het retourpakket voor XS4all was. En als het hun al opvalt.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yodeluxe
mindcrimemike schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:17:
[...]

Ik heb al een aantal jaar zo'n oplossing. Elk jaar vernieuw ik voor 9 euro bij Cheap connect, al is dat voor mij alleen zodat ik op dat nummer bereikbaar blijf (en eventueel het noodnummer kan bellen). Voor uitgaande telefoongesprekken heb ik dan weer een andere provider, kost mij enkele tientjes per jaar als beltegoed, dan bel ik gratis naar vaste nummers en voor een paar cent naar (ook buitenlandse) mobiele nummers. De Fritzbox is daar ideaal voor, in het verleden had ik zelfs 4 verschillende voip providers en per soort bestemming was er een belregel via welke provider het gesprek zou gaan om het op die manier zo goedkoop mogelijk te houden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mindcrimemike
AgamemnonZ schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:31:
...
De servicemedewerker zou al jaren bij XS4ALL werken en het beter weten dan ik en vond het bijzonder dat ik 'het nieuws' vertrouwde in plaats van de informatie van deze medewerker. Mijn keuze stond natuurlijk al lang vast, dus na een kleine 10 minuten bellen werd de poging me terug te halen opgegeven. Verder ook geen bedankje voor de vele jaren die ik bij XS4ALL heb gezeten oid. Het gesprek leek totaal niet op mijn eerdere positieve ervaringen met medewerkers van XS4ALL. Óf deze medewerker is nieuw en heeft het XS4ALL-DNA niet, óf de druk begint nu toch zo op te lopen bij XS4ALL/KPN dat ze hun klantvriendelijkheid laten varen. Het voelde na het gesprek in ieder geval nog beter om naar Freedom te gaan :)!
Ik ben in de eerste instantie gebeld door een dame. Voelde meteen niet goed. Deed wel alsof ze XS4ALL medewerker was maar er was een sales undercurrent en stevige aanpak die voor sommige als aggresief zou kunnen voelen, terwijl het uitgesprokene uiteraard heel beschaaft en rationeel bleef.
Ik kreeg een belletje van mij werk, dus we braken het na 5 minuten af. Ze zou later nog bellen.
Toen ik zelf de volgende dag belde om zeker te stellen dat mn XS4ALL abo juist was opgezegd, ik had nlm een opzeggingsbrief van XS4ALL ontvangen terwijl ik zelf geen opzegging had gedaan, vroeg ik of ik doorverbonden kon worden om dat gesprek af te maken. Dat hoefde niet, dat afronden kon deze medewerker ook doen.
Totaal ander gesprek met deze echte XS4ALL helpdeskmedewerker. Nog steeds jammer dat ik vertrok, maar naar argumenten werd geluisterd. Er was echt een gesprek. Ik werd bedankt voor mn Demon en XS4ALL jaren name en we afscheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beeweefree
  • Laatst online: 14-08-2020
Na aanmelding een maand geleden, nu definitief aangesloten bij Freedom Internet. Draait als een zonnetje :-)

Afmelding bij XS4ALL verliep soepel. Leuk gesprek gehad met een medewerker die flink doorvroeg naar de achterliggende reden, maar voelde wel enige sympathie en begrip. Kreeg als toetje nog een 'offer you can't refuse', wat ik heb geweigerd. Hij bedankte me daarna voor het lidmaatschap en wenste me veel succes bij Freedom (sportief!).

Ik vroeg me nog even af of het nog zinvol is om een directe verbinding met de patchcable vanuit de fiber-aansluiting te maken bij een 1000/1000MBits aansluiting. Of maakt dat voor de snelheid niet uit?

Update 17u00: Xs4all zet wel direct al mijn services uit, terwijl contract 24-8 pas afloopt. Even gebeld: krijg halve maand geld terug. Ok dan :)

[ Voor 10% gewijzigd door beeweefree op 13-08-2020 17:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

beeweefree schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:07:
Ik vroeg me nog even af of het nog zinvol is om een directe verbinding met de patchcable vanuit de fiber-aansluiting te maken bij een 1000/1000MBits aansluiting. Of maakt dat voor de snelheid niet uit?
Voor de bandbreedte maakt het niets uit. Voor de latency zou het misschien een fractie van een milliseconde kunnen schelen. En het scheelt natuurlijk in energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
[...]

Technisch is een VoIP pakketje gewoon een datapakketje net zoals alle andere IP pakketjes.

Ik kan me niet voorstellen dat die niet over het e-fiber netwerk vervoerd kunnen worden, dus zal er iets anders aan de hand zijn, misschien iets met portering van het nummer?

Ondertussen overgestapt naar cheapconnect. Nummer wordt over een paar dagen weg geporteerd bij xs4all. Instellen in de Fritzbox was vrij eenvoudig en werkt reeds voor uitgaand bellen. Na donderdag nog maar eens proberen om over te stappen naar Freedom, nu het telefonie obstakel uit de weg is geruimd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B.Wortelboer
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-08 11:07
Deze week ben ik definitief aangesloten bij Freedom Internet. De overgang van XS4all (met bellen) naar Freedom ging zonder enig probleem. Na ontvangst van de nieuwe Fritz!box de settings van de oude geïmporteerd en aangesloten. Vervolgens wachten totdat het zover was en de nieuwe account instelling in de Fritz!box gezet. Werkt direct. Daarna de VOIP gegevens en ook dat ging direct goed. Nu eindelijk dus een fantastische verbinding bij Freedom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenWa
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-11-2023
[...]

Niet iedere provider kan kennelijk overweg met IP telefoons. Ik had bij xs4all, Caiway en Solcon geen probleem maar bij Delta wel. Na veel gezeur bleken zij IP telefoons (Gigaset) niet te ondersteunen. Ik ben overgestapt naar Cheapconnect, bleek nog goedkoper ook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RampeStamp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:30

RampeStamp

Pannekoek!

mindcrimemike schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:50:
[...]

Ik ben in de eerste instantie gebeld door een dame. Voelde meteen niet goed. Deed wel alsof ze XS4ALL medewerker was maar er was een sales undercurrent en stevige aanpak die voor sommige als aggresief zou kunnen voelen, terwijl het uitgesprokene uiteraard heel beschaaft en rationeel bleef.
Ik kreeg een belletje van mij werk, dus we braken het na 5 minuten af. Ze zou later nog bellen.
Toen ik zelf de volgende dag belde om zeker te stellen dat mn XS4ALL abo juist was opgezegd, ik had nlm een opzeggingsbrief van XS4ALL ontvangen terwijl ik zelf geen opzegging had gedaan, vroeg ik of ik doorverbonden kon worden om dat gesprek af te maken. Dat hoefde niet, dat afronden kon deze medewerker ook doen.
Totaal ander gesprek met deze echte XS4ALL helpdeskmedewerker. Nog steeds jammer dat ik vertrok, maar naar argumenten werd geluisterd. Er was echt een gesprek. Ik werd bedankt voor mn Demon en XS4ALL jaren name en we afscheid.
2 weken geleden overgestapt naar Freedom. Zelf niet opgezegd bij XS4all, kreeg retour pakket van XS4all al voordat ik iets van Freedom had ontvangen.
Daarna een brief van 'jammer bla bla'.... geen telefoontje of iets gehad... terwijl ik al sinds jaar en dag via Demon/XS4all zit... (zit er ook niet mee, want zou me toch niet bedenken...)

Overstap vrijwel zonder problemen (VDSL), ergens in de nacht gebeurt... bijna niet offline geweest.
_/-\o_

Have fun in live and you will survive!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fruit
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-09 13:24
Afgelopen maandag overgestapt. Hiervoor was ik een zeer tevreden klant bij Kendis (vroeger Phonedata) maar het ideële aspect van Freedom gaf voor mij de doorslag en de native IPv6 is toch ook wel erg fijn om te hebben.

Bestellen ging soepel, ik merkte er niets van dat deze ISP nog in de opstartfase is. Ik heb er voor gekozen géén modem aan te vragen (ik gebruik een Debian PC als router) en voor een jaar in één keer te betalen. Beide keuzes leveren korting op, netjes. Het enige waar ik even moeite mee had was de betaallink; die wees niet naar freedomnet.nl maar naar één of ander wazig domein “vmb.fyi” dat ik niet kende (en ik heb altijd van mijn moeder geleerd dat ik niet op vreemde linkjes moet klikken). Uiteindelijk heeft de helpdesk dat (telefonisch) opgehelderd. Service, ondanks de drukte.

Vrijwel direct na het betalen ontving ik een mail met de geplande aansluitdatum. Superhandig dat hier ook meteen de IP-adressen/-ranges in staan die je krijgt. Daardoor kon ik veel voorbereiden qua firewalls, DNS en dergelijke. De aansluitdatum was precies twee weken na de besteldatum.

Volgens de mail vindt de aansluiting meestal tussen middernacht en 06:00 plaats; in mijn geval werd dat rond 07:00. Wat mij prima uitkwam, want ik moest nog met de hand even de dhclient van de vorige ISP stoppen en de pppd met Freedomconfig starten. Uiteindelijk ben ik anderhalf uur offline geweest, en dat zou korter zijn geweest als ik een uur eerder opgestaan was. :Z

De verbinding werkt tot nu toe als een zonnetje en de geadverteerde snelheid (1000/512) lijkt-ie ook waar te maken. Happy camper dus.

[ Voor 1% gewijzigd door Fruit op 18-08-2020 12:21 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• turboproc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 20:58
Vanochtend vlekkeloos overgegaan van XS4All naar Freedom Internet. Instelling op de Vigor 130 (alleen in bridge mode) konden hetzelfde blijven (VLAN 6) en PfSense is automtisch geswitcht met een nieuwe PPPoE sessie.

Inderdaad, waar Freedom Internet aangeeft dat er nog geen overstap service is, werd ik na enige dagen gebeld door XS4All met de bekende vragen. De retour doos kwam een dag later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik ben sinds 8 augustus ook over met een VDSL verbinding naar Freedom. Het grappig is wel dat mijn oude provider modem prima werkt op Freedom. Ik heb er niets voor hoeven aanpassen, blijkbaar gebruiken ze voor de PPPOE sessie een ConnectionTag want ik krijg het juiste ip adres ongeachte de PPPOE settings in het modem.

Nu nog een Vigor 165 bestellen en het oude provider modem terugsturen. _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door raymonvdm op 17-08-2020 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Met 'de PPPoE settings in het modem' bedoel je username/password? Die zijn inderdaad niet relevant. Alles wordt geaccepteerd, zolang er maar iets is ingevuld als wachtwoord.

Een 'ConnectionTag' zegt mij verder niets. Je wordt aan je fysieke aansluiting herkend, niet aan je router of aan de instellingen daarvan.

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 17-08-2020 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Zr40 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:12:
Met 'de PPPoE settings in het modem' bedoel je username/password? Die zijn inderdaad niet relevant. Alles wordt geaccepteerd, zolang er maar iets is ingevuld als wachtwoord.

Een 'ConnectionTag' zegt mij verder niets. Je wordt aan je fysieke aansluiting herkend, niet aan je router of aan de instellingen daarvan.
En dat bedoel ik dus met die connectiontag. Die wordt meegestuurd vanuit het WBA netwerk en is genoeg voor Freedom om mijn verbinding te authenticeren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jochem Knoops
  • Laatst online: 12-09 10:26
Vorige week woensdag overgegaan van T-Mobile naar Freedom. Op de dinsdag ervoor besloot T-Mobile al om 23:50 de verbinding te stoppen :) Terwijl we nog in een serie van Netflix zaten.
De dag erna zou de monteur om 13:00 komen. Ik heb vervolgens de modem in de ochtend werkend gekregen door hem gewoon aan te sluiten en te wachten :). Om 13:00 heeft de monteur de telefonie gefixed. Freedom stond er niet bij en na een belletje is alles goed gekomen. Nu alweer bijna een week een heerlijke verbinding. Lijkt allemaal iets vlotter te werken enzo. Ben er tot nog toch erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daxston
  • Laatst online: 02-08-2022
Hoe zit het precies met de peering en policy bij Freedom?

Zoals iedereen weet kun je als XS4ALL-klant op ieder moment worden overgezet op het netwerk van KPN (alhoewel een medewerker vertelde me gisteren nog dat XS4ALL voorlopig gewoon blijft bestaan). Hierdoor heb ik nu Freedom op het oog, echter is er momenteel nog weinig te zien op PeeringDB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xantis
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 13:46
woutertje schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:16:
Mocht je interesse hebben, je kunt op https://bgp.he.net/AS206238#_graph4 al zien hoe het verkeer gaat lopen. Het upstream verkeer van Freedom wordt volgens dit schema afgehandeld door Fusix Networks, een Nederlandse partij. Die hebben weer verbinding met diverse transit partijen (bijv. Telia, NTT, PCCW), en peeren ook op vier exchange points (https://bgp.he.net/AS57866#_ix en https://www.peeringdb.com/net/4853).

Het goede nieuws is dat ze peeren met True, dus de verbinding met tweakers.net zal wel in orde zijn ;-).
@Daxston , ik zou eens spieken bij HE ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Xantis op 18-08-2020 23:46 . Reden: Mention fix & typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daxston
@Xantis Hè die zocht ik. Thanks!

Edit: dat ziet er niet best uit en verklaart ook meteen de vele verbindingsklachten in dit topic. Hopelijk wordt het netwerk in het vervolg redundant uitgevoerd en neemt Freedom ook een port af bij AMS-IX en NL-IX. Naar mijn weten is XS4ALL vooralsnog de enige die het laatste biedt.

[ Voor 80% gewijzigd door Daxston op 19-08-2020 12:27 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSL
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-09 17:40

HSL

Heeft iemand hier toevallig glasvezel rechtstreeks op een UDM-PRO aangesloten?

Zo ziet mijn aansluitpunt er uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tOQmp4fA5l473O5EAAWiT2rOE4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vpTJIvjOPZnOlPymu2jSJptt.jpg?f=user_large

Wat voor kabel en SFP adapter kan ik het beste gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoleinOne
  • Laatst online: 26-05 09:28
FTU TK01 patchcover heb je nodig. En klepje dichtdoen voordat jde patchcover plaatst. 1 van de 2 covers van de foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QF0cvuG6lNWxGz3epNrLAQD1FAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqRkvUoJBpZ1CfeHuWAn9Sle.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Daxston schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 00:00:
@Xantis Hè die zocht ik. Thanks!

Edit: dat ziet er niet best uit en verklaart ook meteen de vele verbindingsklachten in dit topic. Hopelijk wordt het netwerk in het vervolg redundant uitgevoerd en neemt Freedom ook een port af bij AMS-IX en NL-IX. Naar mijn weten is XS4ALL vooralsnog de enige die het laatste biedt.
Ik vraag me af hoe duidelijk HE graph is, volgens dit voorbeeld hangt deze ISP ook niet achter AMS-IX/NL-IX maar dat is wel degelijk het geval.

https://bgp.he.net/AS12414#_graph4

En peeringdb is daarintegen ook ingevuld https://www.peeringdb.com/net/798

Ik vermoed dat Freedom hier nog wat tijd in moet steken. Hier is meer informatie te vinden, ze lijken MultiHomed te zijn via BIT en Fusix, beide geen verkeerde partij 8)

https://stat.ripe.net/206238#tabId=routing

[ Voor 8% gewijzigd door raymonvdm op 19-08-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 19:53
raymonvdm schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:06:
[...]

Ik vraag me af hoe duidelijk HE graph is, volgens dit voorbeeld hangt deze ISP ook niet achter AMS-IX/NL-IX maar dat is wel degelijk het geval.

https://bgp.he.net/AS12414#_graph4

En peeringdb is daarintegen ook ingevuld https://www.peeringdb.com/net/798

Ik vermoed dat Freedom hier nog wat tijd in moet steken. Hier is meer informatie te vinden, ze lijken MultiHomed te zijn via BIT en Fusix, beide geen verkeerde partij 8)

https://stat.ripe.net/206238#tabId=routing
AMS-IX is zelf op layer 3 niveau geen partij, zij koppelen netwerken aan elkaar op layer 2. Om deze reden zul je ze op BGP-niveau ook niet terugzien. [AS1] -> [AMS-IX] -> [AS2] ziet er op BGP-niveau uit als [AS1] -> [AS2], feitelijk is de AMS-IX hier slechts een netwerkswitch. Met traceroutes (via bijv. RIPE Atlas) kun je het soms wel zien als er toevallig een IP uit de AMS-IX reeks voorbij komt (ligt aan de apparatuur welk IP-adres op welke interface gebruikt wordt of je dit ziet of niet).

PeeringDB is wat dat betreft beter, aangezien dit soort zaken daar wel terugkomen. Anderzijds kun je peeren "op" de AMS-IX zonder daar verder verkeer overheen te laten lopen. Een ander nadeel van PeeringDB is dat ISPs (ASes) dit zelf moeten invullen en bijhouden.

Je kunt het vaak wel herkennen in BGP doordat een partij met heel veel kleine andere partijen peered, dat is dan vaak (maar niet altijd) het gevolg van het gebruik van de route server op een IX (niet noodzakelijk de AMS-IX natuurlijk), waardoor je automatisch met anderen die daar ook gebruik van maken peered.

Wat je bij bgp.he.net ziet en ook op stats.ripe.net zijn feitelijk combinaties van "Looking glasses" van (externe) routers. RIPE verzameld bijvoorbeeld via RIPE RIS, BGP tables van de routers van een redelijk aantal partijen. M.a.w. wat je op bgp.he.net en op stats.ripe.net ziet is een gecombineerde blik van verschillende routers zoals zij de IP-reeksen van Freedom zien, het is bijna per definitie zo dat dit niet volledig is, aangezien je geen paden ziet die niet gebruikt worden door die partijen waar zij informatie van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 21:28
Daxston schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 00:00:
@XantisHopelijk wordt het netwerk in het vervolg redundant uitgevoerd en neemt Freedom ook een port af bij AMS-IX en NL-IX. Naar mijn weten is XS4ALL vooralsnog de enige die het laatste biedt.
en Ziggo zit ook (weer) op de NL-IX sinds kort, deze voldoet dan ook aan de door jou gestelde criteria.

Je kunt qua routing beter van XS4ALL naar KPN overstappen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
stormfly schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:06:
[...]

en Ziggo zit ook (weer) op de NL-IX sinds kort, deze voldoet dan ook aan de door jou gestelde criteria.

Ik weet niet of dat helemaal waar is want dan hangt alles achter AS1136 en die zitten ook niet op de AMS-IX (meer) https://www.peeringdb.com/net/5098

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daxston
stormfly schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:06:
[...]

Daar was ik me niet van bewust! Helaas is Ziggo geen optie in mijn wijk.

Wij zitten hier toevallig al bij KPN. XS4ALL had onze voorkeur maar toen we lazen over het “samenvoegen” van technieken/netwerken, had het volgens ons weinig zin. Wel had XS4ALL ons graag alsnog als klant verwelkomt en gaven ze aan dat XS4ALL voorlopig toch gewoon blijft voortbestaan?! Vreemd…

(ook @raymonvdm) Wat betreft routing zit KPN al geruime tijd opzettelijk niet op AMS-IX, zodat ze d.m.v. NL-IX kunnen concurreren. Dat is nadelig voor iedereen want niet alle partijen (50%) zitten bij NL-IX maar vaak al wel bij AMS-IX. Op basis hiervan lijkt XS4ALL vooralsnog de betere keus. Persoonlijk overweeg ik de overstap naar XS4ALL, maar wil ik niet weer vastzitten aan een jaarcontract als we eventueel binnenkort(?) naar Freedom kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik zou niet voor XS4ALL gaan want dat heeft geen voordeel t.o.v KPN denk ik in de toekomst. XS4ALL komt vanzelf ook wel achter AS1136 te hangen verwacht ik.

Zit je nu al bij KPN dan zou ik daar blijven zitten, wat zou dan nog het voordeel van XS4ALL zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daxston
@raymonvdm Op basis van “samenvoegen van technieken” en “IP-adres zal eenmalig veranderen” mogen we daar wel vanuit gaan denk ik.

De vraag is hoe lang huidig XS4ALL zo blijft voortbestaan. Dat lijkt niemand met zekerheid te kunnen vertellen, alhoewel sommige medewerkers beweren dat het voorlopig allemaal zo blijft, maar kunnen we hierop aan? Ik durf het niet te zeggen. Een jaartje XS4ALL en dan evt. over naar Freedom (als die er is) lijkt me niet per se een slecht plan en die 4 maanden korting scheelt ons ook nog iets. Gelukkig is overstappen zo geregeld wanneer je al een actief lijntje hebt en is dat in ieder geval geen gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Daxston schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:03:
[...]
alhoewel sommige medewerkers beweren dat het voorlopig allemaal zo blijft, maar kunnen we hierop aan?
Dat is afhankelijk van je definitie van "voorlopig". Twee maanden geloof ik nog wel, zes maanden begin ik mijn vraagtekens bij te zetten en vijf jaar geloof ik echt niet.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 21:28
raymonvdm schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:27:
[...]

Ik weet niet of dat helemaal waar is want dan hangt alles achter AS1136 en die zitten ook niet op de AMS-IX (meer) https://www.peeringdb.com/net/5098
Klopt! En KPN heeft de NL-IX gekocht. En over dat platform vinden we direct grote partijen, Apple, Akamai, Netflix op Amsterdam koppelniveau en direct gepeerd met KPN. Super korte paden en als eigenaar van het platform zitten ze vast en zeker heel dik gekoppeld op NL-IX en NL-IX2. KPN heeft daar goed gepeerd met de reuzen van het Internet.

Een poort op de AMSIX betekent niet dat je ook verkeer mag doen naar alle partijen. Ik denk dat de NL-IX een beter platform is voor Nederlands klanten.

De NL-IX heeft veel meer klanten via de routeserver (voor iedereen toegankelijk). Bij de AMSIX is de routeserver veel beperkter in aanbod. En als een andere partij dan niet met je wilt peren heb je niets.

De AMS-IX groeit deze nog in klanten? (ik bedoel niet in traffic). Ik heb eerder het gevoel dat de AMSIX over de hoogtij dagen heen is. KPN eraf, TMobile een poging gedaan, Ziggo minimaal verkeer ernaar toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daxston
@Freee!! Net even gechat met XS4ALL en eind 2020/begin 2021 zou je worden overgezet naar het netwerk van KPN. Dus voor ons toch maar niet! Ik hoop dat Freedom wat wordt, voorlopig veranderen we niets en zitten we in ieder geval nergens aan vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSL
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-09 17:40

HSL

HoleinOne schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:05:
FTU TK01 patchcover heb je nodig. En klepje dichtdoen voordat jde patchcover plaatst. 1 van de 2 covers van de foto.
[Afbeelding]
Thanks, die is onderweg :) Nu alleen nog een juiste SFP module, weet jij welke werkt met de UDM?
Pagina: 1 ... 19 ... 80 Laatste