Ja,
Ik heb net de helpdesk gemailed, no pun intended
Ik heb net de helpdesk gemailed, no pun intended
Bij mij is de mail ook downSup4rdurt schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:15:
Kan momenteel geen mail meer syncen en ook webmail logt niet meer in. Anderen dit probleem ook?
Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H
Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl
Uiteindelijk via Facebook contact gehad en nu is het dan opgelost, beide worden door dezelfde partij beheerd.GerkeP schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 01:08:
Dat block zit ik inderdaad in.
Motivaction.nl levert hetzelfde issue op.
Zelfde organisatie.
Eerste antwoord geb ik van ze gehad.
Bij hun werkt het gewoon, nog een keer proberen.......
Ze lezen niet, maar sturen een standaard antwoord.........
Dus nog maar een keer hrt hele relaas gestuurd
GerkeP
[ Voor 39% gewijzigd door Paratus op 09-08-2020 17:28 ]
Wat was er dan precies mis met het modem? Dit zie ik nergens terug in het hele verhaal.-Oorzaak ellende? Het modem.
[ Voor 43% gewijzigd door Zr40 op 07-08-2020 15:58 ]
Klopt, is mij ook heel duidelijk medegedeeld dat ze nog in de opstartfase zitten en dat het niet altijd meteen 100% goed gaat en ook dat het in het begin voor kan komen dat verbinding niet stabiel is..Zr40 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:53:
Mooie eerste post van je zeg.
[...]
Wel wil ik nog even opmerken dat Freedom van haar klanten wel enige technische kennis van zaken verwacht, en de mogelijkheid accepteert dat de overstap gepaard gaat met downtime. Dat was (bij mij althans) zeer duidelijk telefonisch medegedeeld. Heb je dat niet, dan is Freedom inderdaad niet de juiste provider voor jou.
Wat ik hier mis is een beschrijving van de issues met het modem?Paratus schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:28:
Kijk uit met Freedom.nl internet!
Een paar dagen freedom, daarna snel weg, één bak ellende.
GerkeP
Bijzonder dit. Of je hebt je niet goed begrepen dat het om een beta ging, of dit hele verhaal is fake. Het verhaal is gewoon tegenstrijdig. Was er nu wel of geen verbinding met internet? Als het niet zo was, dan was dat heel simpel uit het log van de modem te halen en was het zo te traceren en op te lossen. En misschien betekende dat bijvoorbeeld dat er een nieuw modem moest komen omdat het exemplaar dat je hebt gekregen defect is. Nou nou, dan heb je een paar dagen later wel verbinding.
Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
Binnen een uur was alles prima om hier. De manier van schrijven lijkt meer op een Tros Radar post. Maargoed zoals de andere mensen hier aangeven is er enige technische kennis nodig bij de aanvraag, het is althans een beta. Dit mis ik uit je hele post.Paratus schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:28:
Wat kan er fout gaan en wat is er fout gegaan?
-Weken vooraf heb ik al aangegeven niet zonder internet te kunnen en willen. Directeur Anco Scholte ter Horst, Algemeen Directeur Freedom Internet geeft schriftelijk aan het hooguit een dag gaat duren! Citaat Anco, “Problemen ontstaan dan meestal bij het omzetten van de switches in de centrale. Natuurlijk gaan we dan direct aan het werk om dit weer te corrigeren. In praktijk is 97% van de overstappers minder dan 1 uur off-line. De rest minder dan 1 dag.”
-Opleverdatum niet nagekomen.
-Een week lang na de oplevering geen internet of zeer slecht internet.
-Alle storing meldingen direct en correct met freedom gecommuniceerd echter freedom bleef volhouden dat alles werkte.
-Oorzaak ellende? Het modem. Deze probleem melding is door freedom niet uitgezocht!!
-Een niet correct werkend modem en freedom blijft volhouden dat alles werkt. Modem hoort schijnbaar niet bij de oplevering en contract bij freedom.
-Met de melding over het niet werkende modem heeft freedom niets gedaan, reden? De lijn werkt toch?
-En als klap op de vuurpijl willen ze uit coulance opzeggen maar sturen nog wel 2 rekeningen voor een niet werkend internet, ellende en wanprestatie.
Resume.
7 dagen geen internet, een hoop kosten gemaakt/gekregen. Van een vergoeding wil freedom niets weten, je zoekt het als klant maar uit. Freedom heeft ook nimmer een voorstel gedaan. Totaal geen interesse in wat de klant aan schade heeft, asociaal.
Bovendien direct na de ellende binnen 14 dagen opgezegd, komt freedom met het volgende; wij accepteren je als klant en dan gaat je abonnement in, met of zonder werkend internet.
Dus indien jij je meldt als klant bij freedom en freedom zegt na 3 maanden, ja we accepteren je en ze sluiten je 2 maanden later aan, met in mijn geval een niet werkend internet, dan ben je al verplicht te betalen en heb je geen opzegtermijn. Freedom zegt dat dit volkomen legaal, open en transparant is?
Volgens mij hebben we te maken met een internet aankoop, welke start na de daadwerkelijke levering van een werkende internetverbinding, in het andere geval hebben ze het verkochte product/dienst niet geleverd en ook dit is een reden om op te zeggen volgens de wet. Maar freedom blijft volhouden en zend 2 nota’s.
Freedom is in verzuim en gebreke gesteld en blijft volharden, van de zotte.
Ik zou nog 2 a 3 jaar wachten met freedom.nl dan zijn waarschijnlijk alle problemen wel verholpen.
Ik zie dat veel (van mijn mede-) freedom fanboys jouw slechte ervaring als fake of anti reclame van KPN afschrijven. Ik zie jouw ervaring meer als jouw beleving en vind het ook waardevol om minder goede ervaringen in een topic over ervaringen te zien.Paratus schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:28:
...
Ik zou nog 2 a 3 jaar wachten met freedom.nl dan zijn waarschijnlijk alle problemen wel verholpen.
Ik ben het er helemaal mee eens dat ervaringen, zowel goed als slecht, gedeeld moeten worden. Alleen gaat het bij deze user nauwelijks meer om een ervaring, alleen maar wild om zich heen slaan zodat iedereen behalve de user fout is. En ja, misschien heeft Freedom wel steken laten vallen, maar daarom is het ook een beta. Ze laten ook telkens weten dat het om een beta gaat.MetalfanBlackness schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:55:
[...]
Ik zie dat veel van (mijn mede-) freedom fanboys jouw slechte ervaring als fake of anti reclame van KPN afschrijven. Ik zie jouw ervaring meer als jouw beleving en vind het ook waardevol om minder goede ervaringen in een topic over ervaringen te zien.
Ik neem aan dat ze zeker in deze (beta) fase goed analyseren hoe het gaat en waarschijnlijk zal dit wel een case zijn die besproken wordt om te kijken wat er is gebeurd en hoe (en of) dit beter kan alvorens ze "open gaan voor het grote publiek'.
Gelukkig voor freedom zijn er tot nu toe veel meer positieve ervaringen t.o.v. het aantal met een negatieve ervaringen. Ik hoop dat deze trend zich doorzet of verbeterd. Zelf ben ik nog steeds voornemens om naar freedom te gaan en hoop dat ook mensen met minder goede ervaringen zullen blijven delen.
^^^ Dit dus. De gebruiker stelt dat *niemand* Freedom zou moeten gebruiken, omdat hij een slechte ervaring had, en verzaakt daarbij in te gaan op wat er dan precies fout ging waarbij het lastig is om vast te stellen dat het idd aan Freedom lag of aan een combinatie van andere factoren.yodeluxe schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:54:
[...]
En als het dan onverhoopt misgaat, dan heeft het meer nut om met onderbouwingen te komen. Daar is ook een beta voor. Alleen maar heel hard klagen dat het fout is gegaan en dat het ligt bij Freedom, de directeur en de modem helpt dus niet. Niet de user, maar ook niet anderen die de verbinding bij Freedom willen laten aansluiten.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
De manier van schrijven heb je weinig aan, maar dat lang niet alles in een keer goed gaat is helaas wel zo.Paratus schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:28:
Negatief verhaal...
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
De storing zelf weet ik dat ik die Freedom niet kan aanrekenen. Ik hoop nog altijd dat Freedom een groot succes wordt. De monteur die langskwam gaf aan dat er lang niet altijd netjes met de kabels in de wijkkasten wordt omgegaan. Hoe groot zou de kans zijn dat er over een paar weken weer iemand in de wijkkast aan het werk is en een(mijn) kabel breekt..oisyn schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 20:07:
@Elzooi dat is nauwelijks Freedom aan te rekenen. Toen ik in mijn nieuwbouwhuis aangesloten werd bleek het ook allemaal niet te werken. Ook ongeveer een week later kwam de KPN monteur erachter dat mijn vezel in een kapotte poort in de wijkkast zat. Even omgeprikt en toen werkte alles.
Alle momenten (ook binnen die tijd) dat ik probeerde te bellen kreeg je het automatische bandje dat alles per mail ging. Ze hadden toen net de mail over internet+bellen de deur uit gedaan dus zullen het extra druk hebben gehad. Dat ik op een zondag de eerste reactie kreeg verbaasde me trouwens. Toen ik vrijdag niks meer hoorde was ik bang dat de eerste reactie pas op de maandag zou komen. Dat was in elk geval positief.RollieBollie schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 07:18:
De helpdesk is telefonisch daardoor ook beperkt bereikbaar. Namelijk op werkdagen tussen 11:00 en 17:00. Dat er dus via e-mail een storingsmelding na die tijden wordt opgepakt is al een pluspunt.
Dat lijkt me sterk. De huidige IPv4 ranges van Freedom zijn goed voor maximaal 3328 IPv4 adressen.RollieBollie schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 07:18:
Daarbij zitten ze nu op ~3968 aansluitingen.
[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 09-08-2020 09:26 ]
Ik gebruik www.ripe.net voor het checken van een IP-adres. Daar staat bij 'mijn' Freedom IP-adres het juiste land vermeld (NL).Elzooi schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 09:11:
[...]
Even een ander vraagje. Wat gebruiken jullie om te kijken in welk land je ip zit? Een site als whatismyip.com en wat ik tot nu toe bij mailtjes over nieuwe inlogpogingen zag was allemaal Nederland. Mijn vriendin openende gisteren echter een site en kwam op cultuur en_AE (United Arab Emirates) uit.
4G een optie wat betreft performance?Elzooi schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 09:11:
[...]
Normaal zou een dagje zonder internet jammer zijn, nu met thuiswerken heeft het wat meer gevolgen. Dan zou ik anders toch een back-up moeten gaan zoeken. Zit wat betreft prijs echter niet heel erg op twee abonnementen te wachten.
[ Voor 98% gewijzigd door rens-br op 10-08-2020 09:55 ]
*knip* Offtopic.
[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 10-08-2020 09:55 ]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Vervolg...mindcrimemike schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:26:
26/7 aansluiting aangevraagd. 27/7 Incasso bevestiging af kunnen geven. 29/9 bevestiging ontvangen glas aansluiting op 10/8.Erg soepel dusver👍🏻
- KPN glas 500/500
- Vast telefoonnummer met nummerbehoud
Na Demon & XS4AL nu dan Freedom.
[ Voor 8% gewijzigd door mindcrimemike op 10-08-2020 11:54 ]
Ja en nee. Natuurlijk heb je helemaal gelijk in de huidige "setting" waarin Freedom zich bevindt, samen met alle haken en ogen die horen bij het verkrijgen van ipv4 adressen.Barre73 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:26:
@EnigmA-X die geolocatie problemen kan je Freedom toch niet kwalijk nemen. Dat lees ik de laatste jaren vaker. Ook bij T-Mobile (en voorheen Vodafone). Helaas een gevolg van het opkopen van blokken IPv4 adressen en het vervolgens niet tijdig bijwerken door de verschillende commerciële partijen die dat soort geolocatie diensten aanbieden.
Als het bij RIPE goed staat dan is het klaar en kan een provider niets meer doen. Het zijn de diverse websites of content aanbieders die er voor kiezen om te filteren op basis van locatie en daar helaas een bedrijf voor in te schakelen dat de boel niet op orde heeft.
Ik heb alleen ipv4, moet ipv6 nog doen, dus benieuwd.HoleinOne schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:33:
Heeft iemand al een werkende configuratie Edgerouter (ER4) voor Freedom glas in Cambrium gebied?
En moet er voor TV iets speciaals gedaan worden op een Cambrium lijn?
Ik heb al glas via KPN. Maar ik zit in een Cambrium gebied. Ik heb een glasingang op de ER4.
Fritzbox al opnieuw opgestart? Dat was bij mijn fritzbox 7490 na elke VPN-configuratiewijziging écht nodig, ook al kreeg je daar geen melding van.Cumulus-1 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:21:
Het is me een beetje onduidelijk of bovenstaande draad over VPN betrekking heeft op Freedom...
Hoe dan ook, ik heb Freedom internet VDSL2 en het is met tot nu toe niet gelukt om een VPN-verbinding te leggen tussen een Android smartphone en de FB7590.
In de FB zelf staan de UDP-poorten 500 en 4500 open. Een portscan 'van buitenaf' met https://openport.net/udp-port-checker/ levert echter op dat poorten 500 en 4500 beide gesloten zijn. VPN kan dus niet werken?
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Ik weet niet of dan ineens de poorten opengaan. Ik weet alleen dat ik (op Telfort(=kpn)) de VPN prima werkend krijg van iphone/windows. Maar dat na elke wijziging in de VPN wel een reboot van de 7490 nodig is/was voordat het werkt. Of dat nog steeds zo is weet ik niet.Cumulus-1 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:40:
Bedankt voor je reactie. FB opnieuw opstarten kan nu niet omdat er te veel meuk aan hangt die online moet blijven.
Dus jij denkt dat poorten 500 en 4500 in de FB nu dicht zijn, maar open gaan na opnieuw opstarten? Ik heb de indruk dat Freedom/KPN deze poorten gesloten heeft. Maar goed, we zullen zien.
[ Voor 8% gewijzigd door Illusion op 10-08-2020 13:44 ]
[ Voor 94% gewijzigd door rens-br op 11-08-2020 08:04 ]
In order for a probe to qualify for a Stable tag, it must have at least a 95% success rate for at least 95% of the time for the ICMP ping measurements that it performs. This means that occasional outages or connectivity problems are allowed so long as they are short and infrequent. The effects of widely unreliable or unreachable targets are controlled for by considering the success rate relative to measurements by other RIPE Atlas probes to the same targets.
[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 10-08-2020 17:15 ]
Je vergeet poort 1701 volgens mij 😉Cumulus-1 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:40:
Bedankt voor je reactie. FB opnieuw opstarten kan nu niet omdat er te veel meuk aan hangt die online moet blijven.
Dus jij denkt dat poorten 500 en 4500 in de FB nu dicht zijn, maar open gaan na opnieuw opstarten? Ik heb de indruk dat Freedom/KPN deze poorten gesloten heeft. Maar goed, we zullen zien.
GerkeP
Vaste telefonie? Ik kreeg vandaag de mededeling dat ik dat voorlopig nog niet kan nemen bij Freedom. Wanneer het welk kan is ook nog niet bekend...hp-got schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:56:
Zo, ik ben over![]()
Vanmorgen lag de verbinding met Tweak er uit, geheel volgens planning want overname zou plaatsvinden tussen middernacht en 06:00.
Fritzbox aangesloten en alles werkt gewoon in één keer.
Vaste telefonie volgt vanmiddag, ik heb er alle vertrouwen in dat dit ook zo soepel gaat.
Na wat omzwervingen (Demon Internet, XS4All, Planet/KPN, Tweak) nu weer bij een provider waarbij het gevoel klopt
[edit]
Telefoon zou om rond 15:00 geporteerd worden.
Even voor half vier had ik gelegenheid om te testen en inderdaad, het werkt gewoon en alles helemaal volgens afspraak.
TOP!
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
In hun nieuwsbrieven staat dat je vaste telefonie nu ook kan afnemen. Ze schreven wel dat dat voorlopig alleen kan met 1 telefoonnummer. Als je dus 2 of meer telefoonnummers mee wilt nemen kan dat nog niet.guido66 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:36:
[...]
Vaste telefonie? Ik kreeg vandaag de mededeling dat ik dat voorlopig nog niet kan nemen bij Freedom. Wanneer het welk kan is ook nog niet bekend...
Ik weet niet wat je gevraagd hebt, maar wat ze kunnen leveren en wat het kost staat gewoon op de Freedom website: klikguido66 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:36:
[...]
Vaste telefonie? Ik kreeg vandaag de mededeling dat ik dat voorlopig nog niet kan nemen bij Freedom. Wanneer het welk kan is ook nog niet bekend...
[ Voor 12% gewijzigd door hp-got op 10-08-2020 21:58 ]
Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe
[ Voor 9% gewijzigd door guido66 op 10-08-2020 22:34 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Oprechte vraag; waarom is vaste telefonie belangrijk? Heb zelf al ruim 10 jaar geen vaste lijn gebruikt. Zeer onvoordelig.guido66 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:28:
Ik ben founding member, en wil eerst op vdsl naar Freedom. E-fiber gaat glasvezel bij ons aanleggen en dan wil ik uiteraard daar naar over.
Ik was aangemeld bij Tweak om de glasvezel beslissing er mee door te helpen krijgen, en had naar aanleiding van de ervaring van anderen in dit topic gevraagd of ik alvast over kon stappen van xs4all naar freedom, en Tweak over te slaan. Dat kon, maar niet voor telefonie.
Edit: het ligt aan e-fiber, ik kan daar in combinatie met Freedom geen telefonie kiezen...
Ja het is een open netwerk maar tot nu toe zit alleen T-mobile er op. Ik woon in Den Haag waar ze het ook gaan aanleggen en ik hoop ook dat Freedom hier op gaat leveren.toro schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 23:18:
T-mobile legt hier in Eindhoven glasvezel aan in de wijken waar nog geen glas lag.
Althans in september beginnen ze.
Weet iemand of ze het dan ook openstellen voor andere providers?
Heb liever freedom dan t-mobile.
De site van t-mobile bevestigd dit (https://www.t-mobile.nl/thuis/internet/glasvezel/eindhoven):Mumsel schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 23:32:
[...]
Ja het is een open netwerk maar tot nu toe zit alleen T-mobile er op. Ik woon in Den Haag waar ze het ook gaan aanleggen en ik hoop ook dat Freedom hier op gaat leveren.
Is T-Mobile de enige provider via het glasvezelnetwerk?
Het glasvezelnetwerk van T-Mobile is een open netwerk, voorlopig is T-Mobile de enige aanbieder. In de toekomst kan het zijn dat er meerdere providers zich aanbieden op ons netwerk.
[ Voor 5% gewijzigd door MetalfanBlackness op 16-09-2021 14:41 ]
Ik vrees dat ik dit niet ga begrijpen.guido66 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:28:
[...].....of ik alvast over kon stappen van xs4all naar freedom, en Tweak over te slaan. Dat kon, maar niet voor telefonie.
Edit: het ligt aan e-fiber, ik kan daar in combinatie met Freedom geen telefonie kiezen...
Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe
Heb je het ook rechtstreeks aan Freedom gevraagd?guido66 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:38:
[...]
Ik kan veel providers kiezen bij e-fiber, maar zodra er telefonie bij komt verdwijnt Freedom als optie...
[ Voor 10% gewijzigd door hp-got op 11-08-2020 12:41 ]
Voor mij alleen nog maar om een belletje te kunnen krijgen van het huisalarm. Op enig moment moet die 14 jaar oude ding (ontwerp 20 jaar) vervangen door iets dat push notificaties oid ondersteunt.slijkie schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:38:
[...]
Oprechte vraag; waarom is vaste telefonie belangrijk? Heb zelf al ruim 10 jaar geen vaste lijn gebruikt. Zeer onvoordelig.
Vraagje. Ik heb mij hier nooit in verdiept. Ik keek zojuist bij Cheap Connect. Is het dus zo dat je via Checp Connect een SIP account hebt voor 8,95/jaar die je gewoon in je Fritzbox kunt opvoeren? Ik heb eigenlijk alleen maar een uitbelnummer nodig voor mijn huisalarm. En ik vraag mij af of dit een oplossing zou kunnen zijn.hp-got schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:24:
[...]
Is het denkbaar dat je de telefonie via de ISP laat vallen en zelf iets verzorgt, bijvoorbeeld via Cheap Connect?
Bereikbaarheid.slijkie schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:38:
[...]
Oprechte vraag; waarom is vaste telefonie belangrijk? Heb zelf al ruim 10 jaar geen vaste lijn gebruikt. Zeer onvoordelig.
Is dit werkelijk zo'n groot probleem? Ik kan mij niet heugen wanneer ik voor het laatst ongewenst gebeld ben op mijn mobiel.hp-got schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:19:
[...]
Bovendien ben ik zuinig op mijn mobiele nummer, als bijvoorbeeld een webshop mijn nummer wil krijgen ze het nummer van de vaste lijn.
Op mijn mobiel wil ik absoluut niet gestoord worden door marketeers, Microsoft spammers of ander gespuis. [..]
Ik wel, dat was voor mij een paar jaar geleden de reden om een ander mobiel nummer te nemen en een strikter regime te gaan hanteren.Zr40 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:21:
[...]
Is dit werkelijk zo'n groot probleem? Ik kan mij niet heugen wanneer ik voor het laatst ongewenst gebeld ben op mijn mobiel.
Block number werkt heel erg goed op mijn telefoon ;-)hp-got schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:22:
[...]
Ik wel, dat was voor mij een paar jaar geleden de reden om een ander mobiel nummer te nemen en een strikter regime te gaan hanteren.
GerkeP
Je had gelijk! FB opnieuw opgestart en daarna lukte de VPN-verbinding naar de FB meteenIllusion schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:30:
[...]
Fritzbox al opnieuw opgestart? Dat was bij mijn fritzbox 7490 na elke VPN-configuratiewijziging écht nodig, ook al kreeg je daar geen melding van.
Cool.Cumulus-1 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:30:
[...]
Je had gelijk! FB opnieuw opgestart en daarna lukte de VPN-verbinding naar de FB meteen
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen.mindcrimemike schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:17:
[...]
Vraagje. Ik heb mij hier nooit in verdiept. Ik keek zojuist bij Cheap Connect. Is het dus zo dat je via Checp Connect een SIP account hebt voor 8,95/jaar die je gewoon in je Fritzbox kunt opvoeren? Ik heb eigenlijk alleen maar een uitbelnummer nodig voor mijn huisalarm. En ik vraag mij af of dit een oplossing zou kunnen zijn.
[...]
Ik heb al een aantal jaar zo'n oplossing. Elk jaar vernieuw ik voor 9 euro bij Cheap connect, al is dat voor mij alleen zodat ik op dat nummer bereikbaar blijf (en eventueel het noodnummer kan bellen). Voor uitgaande telefoongesprekken heb ik dan weer een andere provider, kost mij enkele tientjes per jaar als beltegoed, dan bel ik gratis naar vaste nummers en voor een paar cent naar (ook buitenlandse) mobiele nummers. De Fritzbox is daar ideaal voor, in het verleden had ik zelfs 4 verschillende voip providers en per soort bestemming was er een belregel via welke provider het gesprek zou gaan om het op die manier zo goedkoop mogelijk te houden.mindcrimemike schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:17:
[...]
Vraagje. Ik heb mij hier nooit in verdiept. Ik keek zojuist bij Cheap Connect. Is het dus zo dat je via Checp Connect een SIP account hebt voor 8,95/jaar die je gewoon in je Fritzbox kunt opvoeren? Ik heb eigenlijk alleen maar een uitbelnummer nodig voor mijn huisalarm. En ik vraag mij af of dit een oplossing zou kunnen zijn.
Ik ben in de eerste instantie gebeld door een dame. Voelde meteen niet goed. Deed wel alsof ze XS4ALL medewerker was maar er was een sales undercurrent en stevige aanpak die voor sommige als aggresief zou kunnen voelen, terwijl het uitgesprokene uiteraard heel beschaaft en rationeel bleef.AgamemnonZ schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:31:
...
De servicemedewerker zou al jaren bij XS4ALL werken en het beter weten dan ik en vond het bijzonder dat ik 'het nieuws' vertrouwde in plaats van de informatie van deze medewerker. Mijn keuze stond natuurlijk al lang vast, dus na een kleine 10 minuten bellen werd de poging me terug te halen opgegeven. Verder ook geen bedankje voor de vele jaren die ik bij XS4ALL heb gezeten oid. Het gesprek leek totaal niet op mijn eerdere positieve ervaringen met medewerkers van XS4ALL. Óf deze medewerker is nieuw en heeft het XS4ALL-DNA niet, óf de druk begint nu toch zo op te lopen bij XS4ALL/KPN dat ze hun klantvriendelijkheid laten varen. Het voelde na het gesprek in ieder geval nog beter om naar Freedom te gaan :)!
[ Voor 10% gewijzigd door beeweefree op 13-08-2020 17:20 ]
Voor de bandbreedte maakt het niets uit. Voor de latency zou het misschien een fractie van een milliseconde kunnen schelen. En het scheelt natuurlijk in energieverbruik.beeweefree schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:07:
Ik vroeg me nog even af of het nog zinvol is om een directe verbinding met de patchcable vanuit de fiber-aansluiting te maken bij een 1000/1000MBits aansluiting. Of maakt dat voor de snelheid niet uit?
Ondertussen overgestapt naar cheapconnect. Nummer wordt over een paar dagen weg geporteerd bij xs4all. Instellen in de Fritzbox was vrij eenvoudig en werkt reeds voor uitgaand bellen. Na donderdag nog maar eens proberen om over te stappen naar Freedom, nu het telefonie obstakel uit de weg is geruimd.hp-got schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:24:
[...]
Ik vrees dat ik dit niet ga begrijpen.
Technisch is een VoIP pakketje gewoon een datapakketje net zoals alle andere IP pakketjes.
Ik kan me niet voorstellen dat die niet over het e-fiber netwerk vervoerd kunnen worden, dus zal er iets anders aan de hand zijn, misschien iets met portering van het nummer?
Is het denkbaar dat je de telefonie via de ISP laat vallen en zelf iets verzorgt, bijvoorbeeld via Cheap Connect?
hp-got schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:24:
[...]
Ik vrees dat ik dit niet ga begrijpen.
Technisch is een VoIP pakketje gewoon een datapakketje net zoals alle andere IP pakketjes.
Ik kan me niet voorstellen dat die niet over het e-fiber netwerk vervoerd kunnen worden, dus zal er iets anders aan de hand zijn, misschien iets met portering van het nummer?
Niet iedere provider kan kennelijk overweg met IP telefoons. Ik had bij xs4all, Caiway en Solcon geen probleem maar bij Delta wel. Na veel gezeur bleken zij IP telefoons (Gigaset) niet te ondersteunen. Ik ben overgestapt naar Cheapconnect, bleek nog goedkoper ook.
2 weken geleden overgestapt naar Freedom. Zelf niet opgezegd bij XS4all, kreeg retour pakket van XS4all al voordat ik iets van Freedom had ontvangen.mindcrimemike schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:50:
[...]
Ik ben in de eerste instantie gebeld door een dame. Voelde meteen niet goed. Deed wel alsof ze XS4ALL medewerker was maar er was een sales undercurrent en stevige aanpak die voor sommige als aggresief zou kunnen voelen, terwijl het uitgesprokene uiteraard heel beschaaft en rationeel bleef.
Ik kreeg een belletje van mij werk, dus we braken het na 5 minuten af. Ze zou later nog bellen.
Toen ik zelf de volgende dag belde om zeker te stellen dat mn XS4ALL abo juist was opgezegd, ik had nlm een opzeggingsbrief van XS4ALL ontvangen terwijl ik zelf geen opzegging had gedaan, vroeg ik of ik doorverbonden kon worden om dat gesprek af te maken. Dat hoefde niet, dat afronden kon deze medewerker ook doen.
Totaal ander gesprek met deze echte XS4ALL helpdeskmedewerker. Nog steeds jammer dat ik vertrok, maar naar argumenten werd geluisterd. Er was echt een gesprek. Ik werd bedankt voor mn Demon en XS4ALL jaren name en we afscheid.
Have fun in live and you will survive!
[ Voor 1% gewijzigd door Fruit op 18-08-2020 12:21 . Reden: aanvulling ]
[ Voor 7% gewijzigd door raymonvdm op 17-08-2020 16:05 ]
[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 17-08-2020 16:15 ]
En dat bedoel ik dus met die connectiontag. Die wordt meegestuurd vanuit het WBA netwerk en is genoeg voor Freedom om mijn verbinding te authenticeren.Zr40 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:12:
Met 'de PPPoE settings in het modem' bedoel je username/password? Die zijn inderdaad niet relevant. Alles wordt geaccepteerd, zolang er maar iets is ingevuld als wachtwoord.
Een 'ConnectionTag' zegt mij verder niets. Je wordt aan je fysieke aansluiting herkend, niet aan je router of aan de instellingen daarvan.
@Daxston , ik zou eens spieken bij HEwoutertje schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:16:
Mocht je interesse hebben, je kunt op https://bgp.he.net/AS206238#_graph4 al zien hoe het verkeer gaat lopen. Het upstream verkeer van Freedom wordt volgens dit schema afgehandeld door Fusix Networks, een Nederlandse partij. Die hebben weer verbinding met diverse transit partijen (bijv. Telia, NTT, PCCW), en peeren ook op vier exchange points (https://bgp.he.net/AS57866#_ix en https://www.peeringdb.com/net/4853).
Het goede nieuws is dat ze peeren met True, dus de verbinding met tweakers.net zal wel in orde zijn ;-).
[ Voor 3% gewijzigd door Xantis op 18-08-2020 23:46 . Reden: Mention fix & typo ]
[ Voor 80% gewijzigd door Daxston op 19-08-2020 12:27 . Reden: update ]
Ik vraag me af hoe duidelijk HE graph is, volgens dit voorbeeld hangt deze ISP ook niet achter AMS-IX/NL-IX maar dat is wel degelijk het geval.Daxston schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 00:00:
@Xantis Hè die zocht ik. Thanks!
Edit: dat ziet er niet best uit en verklaart ook meteen de vele verbindingsklachten in dit topic. Hopelijk wordt het netwerk in het vervolg redundant uitgevoerd en neemt Freedom ook een port af bij AMS-IX en NL-IX. Naar mijn weten is XS4ALL vooralsnog de enige die het laatste biedt.
[ Voor 8% gewijzigd door raymonvdm op 19-08-2020 16:13 ]
AMS-IX is zelf op layer 3 niveau geen partij, zij koppelen netwerken aan elkaar op layer 2. Om deze reden zul je ze op BGP-niveau ook niet terugzien. [AS1] -> [AMS-IX] -> [AS2] ziet er op BGP-niveau uit als [AS1] -> [AS2], feitelijk is de AMS-IX hier slechts een netwerkswitch. Met traceroutes (via bijv. RIPE Atlas) kun je het soms wel zien als er toevallig een IP uit de AMS-IX reeks voorbij komt (ligt aan de apparatuur welk IP-adres op welke interface gebruikt wordt of je dit ziet of niet).raymonvdm schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:06:
[...]
Ik vraag me af hoe duidelijk HE graph is, volgens dit voorbeeld hangt deze ISP ook niet achter AMS-IX/NL-IX maar dat is wel degelijk het geval.
https://bgp.he.net/AS12414#_graph4
En peeringdb is daarintegen ook ingevuld https://www.peeringdb.com/net/798
Ik vermoed dat Freedom hier nog wat tijd in moet steken. Hier is meer informatie te vinden, ze lijken MultiHomed te zijn via BIT en Fusix, beide geen verkeerde partij![]()
https://stat.ripe.net/206238#tabId=routing
en Ziggo zit ook (weer) op de NL-IX sinds kort, deze voldoet dan ook aan de door jou gestelde criteria.Daxston schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 00:00:
@XantisHopelijk wordt het netwerk in het vervolg redundant uitgevoerd en neemt Freedom ook een port af bij AMS-IX en NL-IX. Naar mijn weten is XS4ALL vooralsnog de enige die het laatste biedt.
Ik weet niet of dat helemaal waar is want dan hangt alles achter AS1136 en die zitten ook niet op de AMS-IX (meer) https://www.peeringdb.com/net/5098stormfly schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:06:
[...]
en Ziggo zit ook (weer) op de NL-IX sinds kort, deze voldoet dan ook aan de door jou gestelde criteria.
Je kunt qua routing beter van XS4ALL naar KPN overstappen ;-)
Daar was ik me niet van bewust! Helaas is Ziggo geen optie in mijn wijk.stormfly schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:06:
[...]
en Ziggo zit ook (weer) op de NL-IX sinds kort, deze voldoet dan ook aan de door jou gestelde criteria.
Je kunt qua routing beter van XS4ALL naar KPN overstappen ;-)
Dat is afhankelijk van je definitie van "voorlopig". Twee maanden geloof ik nog wel, zes maanden begin ik mijn vraagtekens bij te zetten en vijf jaar geloof ik echt niet.Daxston schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:03:
[...]
alhoewel sommige medewerkers beweren dat het voorlopig allemaal zo blijft, maar kunnen we hierop aan?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Klopt! En KPN heeft de NL-IX gekocht. En over dat platform vinden we direct grote partijen, Apple, Akamai, Netflix op Amsterdam koppelniveau en direct gepeerd met KPN. Super korte paden en als eigenaar van het platform zitten ze vast en zeker heel dik gekoppeld op NL-IX en NL-IX2. KPN heeft daar goed gepeerd met de reuzen van het Internet.raymonvdm schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:27:
[...]
Ik weet niet of dat helemaal waar is want dan hangt alles achter AS1136 en die zitten ook niet op de AMS-IX (meer) https://www.peeringdb.com/net/5098
Thanks, die is onderwegHoleinOne schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:05:
FTU TK01 patchcover heb je nodig. En klepje dichtdoen voordat jde patchcover plaatst. 1 van de 2 covers van de foto.
[Afbeelding]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq