[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 18 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• semanticfire
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 31-03 08:44
Vandaag heb ik mijn verbinding met Freedom over het e-Fiber netwerk aan de praat gekregen, ik begreep als één van de eersten.

Ik gebruik een MT 4011 met SFP module, e.a. ging redelijk probleemloos ( op een instellingsfout op mijn poort na )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mindcrimemike
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-07 12:22
26/7 aansluiting aangevraagd. 27/7 Incasso bevestiging af kunnen geven. 29/9 bevestiging ontvangen glas aansluiting op 10/8.
  • KPN glas 500/500
  • Vast telefoonnummer met nummerbehoud
Erg soepel dusver👍🏻
Na Demon & XS4AL nu dan Freedom.

[ Voor 6% gewijzigd door mindcrimemike op 29-07-2020 14:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Hier ook zo'n soepele ervaring.

22/7 aansluiting aangevraagd, 24/7 incasso afgegeven, 24/7 bevestiging aansluitdatum 5/8 en meteen IPv4 en IPv6 adressen ontvangen.

28/7 Fritzbox ontvangen.

Voor mij wordt het VVDSL 100/30 en vaste telefonie met nummerbehoud.

Over een week ben ik over.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xebeche4you
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
mindcrimemike schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:26:
26/7 aansluiting aangevraagd. 27/7 Incasso bevestiging af kunnen geven. 29/9 bevestiging ontvangen glas aansluiting op 10/8.
  • KPN glas 500/500
Erg soepel dusver👍🏻
Grappig, dat is ook precies mijn geschiedenis van ISP's in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:04
Hopelijk gaat freedom ook leveren via digitale-stad, dan kan ik hopelijk volgend jaar ook over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumsel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:01
@jwillemsen Ik zie dat Tweak al kan leveren op digitale-stad, dan lijkt het mij dat Freedom ook kan levern?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 13:10
jwillemsen schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:50:
Hopelijk gaat freedom ook leveren via digitale-stad, dan kan ik hopelijk volgend jaar ook over.
Dat is zeker. Digitale Stad is zelf geen operator. Dat doet namelijk KPN WBA. Freedom levert via KPN WBA.

Heb je wel helaas voor jou de duurdere glasvezel prijzen.

@Mumsel Dat geldt ook voor Tweak en dus kan je daar wss niet meer dan 100/100 krijgen (omdat ze de hogere snelheden bij KPN WBA te duur vinden)

[ Voor 16% gewijzigd door Barre73 op 29-07-2020 16:07 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumsel
  • Laatst online: 00:01
@Barre73 Ah vandaar had niet door dat Digitale Stad niet zelf een operator is. Ik heb nog steeds de hoop dat Freedom gaat leveren op het Haagse glasvezelnet wat door T-Mobile is aangelegd in de wijk Segbroek. Het is een open netwerk maar helaas zit tot nu toe alleen T-Mobile zelf er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
Dat is mooi dat digitale stad een optie is, staat niet op de diverse websites vermeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jwillemsen schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:14:
Dat is mooi dat digitale stad een optie is, staat niet op de diverse websites vermeld
Dat leg ik hierboven uit. Digitale Stad legt alleen het netwerk aan maar levert geen diensten of abonnementen. Dat doe je bij providers. Er zit nog een laag tussen en dat is de operator die de apparatuur in de PoP plaatst. Dat is bij Digitale Stad KON WBA. Alle providers die via KPN WBA elders in Nederland kunnen leveren, kunnen dat dus ook op een netwerk van Digitale Stad. Dus ook Freedom.
Dat zal nu nog niet te zien zijn op de website van Digitale Stad aangezien Freedom nog heel nieuw is en nu alleen nog Founding Members accepteert als klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
@Barre73 bedankt voor de informatie, tegen de tijt dag digitale-stad haar glasvezel heeft liggen zal freedom wel iedereen accepteren als klant, zal een mooie upgrade zijn tov Ziggo wat ik nu heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Laatst online: 12-09 16:10
jwillemsen schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:14:
offtopic:
Ben ik de enige die de namen van internet provider De Digitale Stad (dds.nl) en Digitale Stad glasvezelprojecten (digitale-stad.nl) verwarrend vindt?

Dikke kans dat Freedom binnen afzienbare tijd leverbaar is op alle netwerken die op deze pagina staan. Uiteraard wel tegen tarieven die Freedom rekent voor KPN glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convirion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-09 00:26
GerkeP schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 01:08:
Dat block zit ik inderdaad in.
Motivaction.nl levert hetzelfde issue op.
@Zr40 @GerkeP

Ik probeerde zojuist de website 4heat.nl te bezoeken, en daar liep ik tegen hetzelfde probleem aan.

Nu ik de website bekijk via een andere verbinding heb ik al besloten om er niet te gaan bestellen, maar toch... jammer.

"Heatnet Vloerverwarming
403 Forbidden
Vanuit uw land kunt u geen toegang tot onze winkel krijgen. Excuses voor het ongemak."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Grappig, daar krijg ik ook die melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrimemike
hp-got schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:05:
Hier ook zo'n soepele ervaring.

22/7 aansluiting aangevraagd, 24/7 incasso afgegeven, 24/7 bevestiging aansluitdatum 5/8 en meteen IPv4 en IPv6 adressen ontvangen.

28/7 Fritzbox ontvangen.

Voor mij wordt het VVDSL 100/30 en vaste telefonie met nummerbehoud.

Over een week ben ik over.
Top. Ik dacht erover de Freedom modem te installeren voor de omschakeling. Wil de DHCP IP range zeker stellen en het block dynamische IPs beperken ondat ik onder de .51 en boven de .200 fixed IPs heb uitgedeeld. Ook wil ik het Mesh netwerk alvast aan de bak hebben. Op de dag van overschakeling hoef ik dan alleen nog maar telefonie opnieuw in te stellen.

Dwz ik denk dat dit toch zou moeten kunnen.

Ziet iemand nog uitdagingen met dit scenario waarbij ik de Freedom modem tijdelijk op het XS4ALL netwerk laat werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zou gewoon moeten werken. De instellingen zijn identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Ik had ook zoiets in gedachten als @mindcrimemike maar ik doe het toch niet.
Ik begin het liefst met zo veel mogelijk default instellingen omdat er anders straks te veel variabelen zijn als er iets niet werkt.
Ik beperk me dus tot de SSIDs, de rest komt wel als de verbinding opgeleverd is.

[edit]
Even toelichten.....
Momenteel zit ik bij Tweak, gebruik daar een FRITZ!Box 7490 (mijn eigendom) met FRITZ!OS 7.12
Ik kreeg van Freedom een 7590 met FRITZ!OS 7.13

Mooi, dan kan je een backup over zetten en ben je in één keer klaar.

Bij de restore kan je kiezen wat wel en wat niet, dus ik koos alleen voor mijn LAN dingen, en liet WAN en VOIP buiten beschouwing.

Alles goed, de 7590 reboot en daarna kwam ik er niet meer in.

Oorzaak: aan de 7490 zit een Raspberry met Pi-hole die tevens DHCP server is.

Toen de 7590 die instellingen had gaf hij geen IP adres meer uit 8)7

Dat zag ik over het hoofd, misschien zie ik nog wel meer over het hoofd.

Bovendien zal de 7590 snel na het on-line gaan wel OS 7.2 ophalen.
Als dat gebeurd is ga ik wel configureren, het netwerk van de grond af opbouwen.

[ Voor 58% gewijzigd door hp-got op 30-07-2020 15:08 ]

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Knoops
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 10:26
Zo gisteren (eindelijk) besteld. Vandaag alle administratie afgerond. De mail ontvangen met o.a. mijn ipnummers e.d. En T-Mobile kwam ook gelijk met een berichtje dat ze wisten dat ik opgezegd had (via Freedom dus).
Afgelopen periode al vaak gehad dat T-Mobile hick-ups had. Maar sinds ik daadwerkelijk gisteren die aanvraag bij Freedom gedaan had, leek het wel of ze gisterenavond even extra wilde pesten ;)
Afijn. nog 2 weekjes wachten en dan gaan we over. (internet glas 500 + telefonie). tv gaan we voorlopig via nlziet doen. We kijken eigenlijk nauwelijks live tv meer... dus gaan we kijken of dit werkt voor ons zo niet, dan gaan we tv erbij bestellen. Komt dan vast wel goed.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sakura_nl
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-10-2023
2 weken terug ook over gegaan naar Freedom (als founding member, zat nog te wachten op ook telefonie)
En xs4all gebeld om op te zeggen.
Voelt best wel vreemd, na zo ontzettend lange tijd lid bij xs4all sinds 1998, lidnummer 1009xx, dat wil wel wat zeggen.

Dag later werd ik door xs4all gebeld of ze me een nieuw aanbod mochten doen, en waarom ik wegging.
Nieuwe aanbod heb ik gelijk maar afgeschoten, en waarom ik weg ga, aangegeven dat ze zelf ook wel weet dat er een zeer grote leegloop gaat komen dankzij kpn.
Maar xs4all bestaat nog, en alle mensen werken hier nog, was haar reactie >:)
Maar gezegd dat ze zelf ook dondersgoed weet dat alle echte xs4all-ers staan te popelen om bij freedom internet aan de gang te gaan >:)

Begin komende week komt een monteur langs om alles aan te sluiten.
Nu weet ik bijna zeker dat ik dat ook brobleemloos zelf kan, maar met een thuiswerkende partner wil ik geen enkel risico lopen dat ik een instelling verkeerd neerzet.

Valt me overigens wel heel erg op dat de sinds kpn echt de septer zwaait bij xs4all er steeds meer storingen komen. Elke week wel een keer dat internet plots plat ligt voor 5 minuten of zo.
xs4all is nu al niet meer wat het geweest is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
hp-got schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:01:
Ik had ook zoiets in gedachten als @mindcrimemike maar ik doe het toch niet.
Ik begin het liefst met zo veel mogelijk default instellingen omdat er anders straks te veel variabelen zijn als er iets niet werkt.
Ik beperk me dus tot de SSIDs, de rest komt wel als de verbinding opgeleverd is.

[edit]
Even toelichten.....
Momenteel zit ik bij Tweak, gebruik daar een FRITZ!Box 7490 (mijn eigendom) met FRITZ!OS 7.12
Ik kreeg van Freedom een 7590 met FRITZ!OS 7.13

Mooi, dan kan je een backup over zetten en ben je in één keer klaar.

Bij de restore kan je kiezen wat wel en wat niet, dus ik koos alleen voor mijn LAN dingen, en liet WAN en VOIP buiten beschouwing.

Alles goed, de 7590 reboot en daarna kwam ik er niet meer in.

Oorzaak: aan de 7490 zit een Raspberry met Pi-hole die tevens DHCP server is.

Toen de 7590 die instellingen had gaf hij geen IP adres meer uit 8)7

Dat zag ik over het hoofd, misschien zie ik nog wel meer over het hoofd.

Bovendien zal de 7590 snel na het on-line gaan wel OS 7.2 ophalen.
Als dat gebeurd is ga ik wel configureren, het netwerk van de grond af opbouwen.
Uit de handleiding van de 7590 op bladzijde 279:
(...)
Informatie over nood-IP
•Het nood-IP-adres is:169.254.1.1
•Het nood-IP-adres kan niet worden gewijzigd.

(...)

Als de FRITZ!Box-gebruikersinterface niet wordt weergegeven, moet u het IP-adres 169.254.1.2 toewijzen aan de netwerkadap­ter die is verbonden met de FRITZ!Box.
Even bekabeld aansluiten en tijdelijk het juiste vaste IP-adres op je PC instellen en je kon de DHCP-server zo weer activeren.

De handleiding is trouwens te vinden op https://nl.avm.de/service/handboeken/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindcrimemike
Sakura_nl schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:29:
[....]
Valt me overigens wel heel erg op dat de sinds kpn echt de septer zwaait bij xs4all er steeds meer storingen komen. Elke week wel een keer dat internet plots plat ligt voor 5 minuten of zo.
xs4all is nu al niet meer wat het geweest is.
Hier niet elke week. Wat mij wel opviel was dat wanneer er al een storing was, deze steeds vaker gelijktijdig begon op te treden met storingen bij de andere KPN brands. Een plausibele verklaring daarvoor leek mij het steeds verder integreren van de onderliggende infra. Maar weten doe ik het niet.
De wolken pakten steeds meer samen. En toen was er Freedom ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
mindcrimemike schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 08:49:
[...]

Hier niet elke week. Wat mij wel opviel was dat wanneer er al een storing was, deze steeds vaker gelijktijdig begon op te treden met storingen bij de andere KPN brands. Een plausibele verklaring daarvoor leek mij het steeds verder integreren van de onderliggende infra. Maar weten doe ik het niet.
De wolken pakten steeds meer samen. En toen was er Freedom ;-)
Dat heeft natuurlijk helemaal niets met de overname / integratie door KPN te maken maar simpelweg met het feit dat XS4ALL KPN WBA gebruikt als operator voor het netwerk in alle PoP's. Pas op 2 centrale locaties in Amsterdam neemt XS4ALL het internet verkeer over en hebben ze dan hun eigen ISP backbone en bijvoorbeeld ook hun eigen VoIP platform, mail platform e.d.. Maar dat is altijd al zo geweest, zelfs voordat KPN überhaupt in beeld was bij XS4ALL voor overname.

En let wel, ook Freedom gebruik op lokale projecten na gewoon KPN WBA (via Cambrium op dit moment) net zoals T-Mobile dat doet. Dus als KPN WBA een storing heeft dan ligt je Freedom lijn er ook gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ik222 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:01:
[...]

Dat heeft natuurlijk helemaal niets met de overname / integratie door KPN te maken maar simpelweg met het feit dat XS4ALL KPN WBA gebruikt als operator voor het netwerk in alle PoP's. Pas op 2 centrale locaties in Amsterdam neemt XS4ALL het internet verkeer over en hebben ze dan hun eigen ISP backbone en bijvoorbeeld ook hun eigen VoIP platform, mail platform e.d.. Maar dat is altijd al zo geweest, zelfs voordat KPN überhaupt in beeld was bij XS4ALL voor overname.

En let wel, ook Freedom gebruik op lokale projecten na gewoon KPN WBA (via Cambrium op dit moment) net zoals T-Mobile dat doet. Dus als KPN WBA een storing heeft dan ligt je Freedom lijn er ook gewoon uit.
Dat laatste is niet helemaal waar. Freedom gebruikt Cambrium ODF overal waar Cambrium apparatuur heeft. Dat zijn niet alleen lokale projecten maar ook een aantal gemeenten op Reggefiber netwerk (ik gebruik voor de duidelijkheid maar even de oude naam). Dus bijvoorbeeld Almere, Deventer, Enschede, Leeuwarden, etc...
Daar zit ook KPN WBA in de PoPs maar daar staat Freedom op dat moment los van.
Verder heb je volkomen gelijk.

En ik denk dat het grotere aantal storingen op WBA in het algemeen te wijten is aan de grote rollout momenteel. Er worden tientallen nieuwe Dslams per week geactiveerd en die komen uiteindelijk allemaal uit op het Core netwerk. Er is dus veel Planned Work in centrales en op ETN switches en dat zorgt soms voor een onderbreking op de bestaande Dslams. Niet lang en niet groot maar wel merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrimemike
mindcrimemike schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:26:
  • KPN glas 500/500
Erg soepel dusver👍🏻
Dit had ik niet verwacht...

De bevestigingsbrief van Freedom stelde dat ik nu mijn XS4ALL abonnement kan opzeggen. Nog niet gedaan. Maar wat schetst mijn verbazing: Ik krijg zojuist een afscheidsbrief van XS4ALL met de bevestiging dat ik mijn abo heb beëindigd, plus een doos om de modem in terug te sturen.

Maar ik heb nog geen modem van Freedom.

We hebben nog vijf werkdagen. Fingers crossed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
mindcrimemike schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:31:
[...]

De bevestigingsbrief van Freedom stelde dat ik nu mijn XS4ALL abonnement kan opzeggen. Nog niet gedaan. Maar wat schetst mijn verbazing: Ik krijg zojuist een afscheidsbrief van XS4ALL met de bevestiging dat ik mijn abo heb beëindigd, plus een doos om de modem in terug te sturen.

Dat is normaal en komt omdat Cambrium namens Freedom de migratie van de lijn ingeschoten heeft bij KPN WBA. XS4ALL ziet dat als opzegging.

Dus zolang de migratiedatum maar klopt gaat dit helemaal goed zo :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mindcrimemike
ik222 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:53:
[...]

Dat is normaal en komt omdat Cambrium namens Freedom de migratie van de lijn ingeschoten heeft bij KPN WBA. XS4ALL ziet dat als opzegging.

Dus zolang de migratiedatum maar klopt gaat dit helemaal goed zo :)
Ja iid! Had geen idee. ff XS4ALL gebeld om zeker te stellen dat alles goed is verwerkt en dat is zo. Nog even bedankt voor de top service die ik bij Demon en XS4ALL heb genoten. In al de jaren maar een paar keer nodig geweest, maar dat ook meteen een top ervaring.

Kreeg nog de tip om 6 maanden lang de email die (nog) binnen komt op mn xs4all email door te laten sturen. Eerlijk gezegd nooit gebruikt dus dat weer een goeie van de helpdesk.

Op de opmerking dat KPN nu ook Fritzboxen aanbiedt heb ik maar gezegd dat ik blij ben dat ik mijn steentje heb kunnen bijdragen om tot dit verstandige gedrag te komen.....maar ik ga nog steeds weg ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Laatst online: 20:25

GerkeP

Vragen mag altijd........

Niets te maken met Freedom, maar alles met KPN

Ik zit bij mijn dochter, die heeft KPN glasvezel.
Ik moet hier aan het werk en moet VPN opzetten.

L2TP/IPSEC.

Dat wordt door KPN standaard geblokeerd.
Op de Experiabox V10a hadden ze daar een aparte firmware voor als je klaagde.
Nu heeft mijn dochter een Sagemcom.
Daar is geen oplossing voor, tenzij je eerst extra gaat betalen voor een technische helpdesk via Hussel.

Ik heb ze de huid maar volgescholden.

Vanavond de klacht maar indienen en abonnement vanwege wanprestatie van KPN maar opzeggen en op zoek naar wat anders

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

GerkeP schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:23:
Niets te maken met Freedom, maar alles met KPN

Ik zit bij mijn dochter, die heeft KPN glasvezel.
Ik moet hier aan het werk en moet VPN opzetten.

L2TP/IPSEC.

Dat wordt door KPN standaard geblokeerd.
Op de Experiabox V10a hadden ze daar een aparte firmware voor als je klaagde.
Nu heeft mijn dochter een Sagemcom.
Daar is geen oplossing voor, tenzij je eerst extra gaat betalen voor een technische helpdesk via Hussel.

Ik heb ze de huid maar volgescholden.

Vanavond de klacht maar indienen en abonnement vanwege wanprestatie van KPN maar opzeggen en op zoek naar wat anders aanmelden bij Freedom
FTFY, meteen ook on-topic. ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Freee!! schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:53:
[...]

FTFY, meteen ook on-topic. ;)
Ja, maar ze is geen Founding Member en is financieel ook niet zo heel daadkrachtig ;-)

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
GerkeP schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:57:
[...]

Ja, maar ze is geen Founding Member en is financieel ook niet zo heel daadkrachtig ;-)
Beetje overdreven om haar abonnement in haar huis op te zeggen omdat jij iets niet kan.
Zonder overigens expert op VPN gebied te zijn: waarom heb jij een VPN techniek nodig die geblokkeerd wordt? En is die blokkade niet om een goede reden?

PS: snellere oplossing is die Box 12 van je dochter (de Sagemcom) hier op Tweakers aanbieden om te ruilen tegen een V10a. Genoeg geïnteresseerden gok ik zo...

[ Voor 15% gewijzigd door Barre73 op 31-07-2020 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Barre73 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:08:
[...]

Beetje overdreven om haar abonnement in haar huis op te zeggen omdat jij iets niet kan.
Zonder overigens expert op VPN gebied te zijn: waarom heb jij een VPN techniek nodig die geblokkeerd wordt? En is die blokkade niet om een goede reden?

PS: snellere oplossing is die Box 12 van je dochter (de Sagemcom) hier op Tweakers aanbieden om te ruilen tegen een V10a. Genoeg geïnteresseerden gok ik zo...
Het is niet de eerste keer @Barre73 dat KPN op deze manier de boel af houdt.
Kijk eens op het KPN forum over issues met L2TP/IPSEC

Vorig jaar 3 maanden bezig geweest voor mijn andere dochter, exact zelfde probleem maar met een V10a. Toen lag het ook niet aan ons, en ineens was daar een firmware update en het was opgelost 8)7

En dit is de zoveelste aanvaring die ik heb met KPN, ben er wel klaar mee.

Modem aanbieden kan niet he, is eigendom KPN ;-)
En als ze dat hadden aangeboden was het ook goed.
Niet aanbieden dat ik met Hussel een extra technische helpdesk moet gaan afnemen.

En met 35 jaar ervaring weet ik echt wel waar ik het over heb.

KPN, zolang het eenheidsworst is is het goed, maar o wee als je maar iets afwijkt

Maar dit gaat te ver offtopic.

Als laatste, KPN die jaren factureerde voor een uitwijk in Heerlen, toen het nodig was bleek er helemaal geen apparatuur te staan en moest er apparatuur van Aalsmeer naar Heerlen. Dat was een zakelijke klant. Iets met beloven en niet na kunnen komen :P

[ Voor 6% gewijzigd door GerkeP op 31-07-2020 16:55 ]

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
GerkeP schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:53:
[...]

Het is niet de eerste keer @Barre73 dat KPN op deze manier de boel af houdt.
Kijk eens op het KPN forum over issues met L2TP/IPSEC

En dit is de zoveelste aanvaring die ik heb met KPN, ben er wel klaar mee.

Modem aanbieden kan niet he, is eigendom KPN ;-)
En als ze dat hadden aangeboden was het ook goed.
Niet aanbieden dat ik met Hussel een extra technische helpdesk moet gaan afnemen.

En met 35 jaar ervaring weet ik echt wel waar ik het over heb.

KPN, zolang het eenheidsworst is is het goed, maar o wee als je maar iets afwijkt

Maar dit gaat te ver offtopic.

Als laatste, KPN die jaren factureerde voor een uitwijk in Heerlen, toen het nodig was bleek er helemaal geen apparatuur te staan en moest er apparatuur van Aalsmeer naar Heerlen. Dat was een zakelijke klant. Iets met beloven en niet na kunnen komen :P
Alleen even ingaan op dat modem: het maakt KPN niet zoveel uit welke je inlevert aan het einde van de rit hoor.. een 10a of een 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Barre73 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:54:
[...]

Alleen even ingaan op dat modem: het maakt KPN niet zoveel uit welke je inlevert aan het einde van de rit hoor.. een 10a of een 12.
Maakt niet uit.
Ik ga het oplossen zonder KPN 8)

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

[...]

waarom heb jij een VPN techniek nodig die geblokkeerd wordt? En is die blokkade niet om een goede reden?
L2TP/IPSEC
PPTP (onveilig)
OpenVPN

De 3 meest gebruikten en betaalbare oplossingen.

Wanneer ze PPTP willen blokkeren snap ik dat nog.
L2TP slaat nergens op om die te blokkeren.
Daarnaast doen ze dit waarschijnlijk niet bewust, maar is het een stuk onkunde, aanpassingen die geld kosten of whatever

Via VPN L2TP/IPSEC kan ik werken, zonder niet

Daarnaast heb ik de nodige storage staan waar de kinderen etc allemaal bij kunnen, dat gaat echt niet open zonder een gedegen oplossing als VPN ;-)

[ Voor 17% gewijzigd door GerkeP op 31-07-2020 17:02 ]

GerkeP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:28

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

waarom heb jij een VPN techniek nodig die geblokkeerd wordt?
De vraag is waarom een zeer gangbare VPN techniek als L2TP/ipsec, wat zo'n beetje door elk device met vpn ondersteuning ondersteunt wordt, niet wordt doorgelaten.
En is die blokkade niet om een goede reden?
Nee, totaal niet. Het is denk ik gewoon luiheid, ipsec vereist ESP, dat is een ander protocol dan UDP en TCP en wordt waarschijnlijk standaard geblokkeerd. Het is echt van de pot gerukt dat dat niet standaard wordt doorgelaten.

.edit @Dennis-L het betreft een configuratieprobleem op routers geleverd door KPN voor hun consumentenlijn. Freedom doet niet terzake en het is hier eigenlijk compleet offtopic ;)

[ Voor 13% gewijzigd door .oisyn op 31-07-2020 23:03 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:12
Ik denk niet dat Freedom dat blokkeert.
Sterker nog, dat is door netneutraliteit verboden.
Internetaanbieders moeten u vrij en open toegang bieden tot het internet. Dit heet netneutraliteit. Internetaanbieders mogen de toegang tot internetdiensten niet blokkeren of onnodig beperken. Of een apart tarief in rekening brengen voor het gebruik van bepaalde internetdiensten.

Een provider mag in uiterste gevallen iets blokkeren
  • als het heel erg druk is op het internet. Dan mag een aanbieder internetdiensten blokkeren om het internet bereikbaar te houden. Dit is heel uitzonderlijk en mag alleen als het echt niet anders kan.
  • als de veiligheid van het internet in gevaar komt. Bijvoorbeeld als een website schadelijke software verspreidt. Dan mag een aanbieder de toegang tot zo’n site blokkeren.
  • als een wet of een rechter een blokkade heeft opgelegd. Dan moet een aanbieder de toegang blokkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Gaat niet om Freedom ;)

KPN heeft de zaakjes niet voor elkaar.

Maar dit gaat te veel off topic.

Laten we er maar mee stoppen

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

GerkeP schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:00:
[...]

L2TP/IPSEC
PPTP (onveilig)
OpenVPN
Vergeet Wireguard niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Laatst online: 19:12
GerkeP schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 19:31:
Gaat niet om Freedom ;)

KPN heeft de zaakjes niet voor elkaar.

Maar dit gaat te veel off topic.

Laten we er maar mee stoppen
Dan zou het om KPN-WBA gaan aan dit geval.
Dat zou wel heel erg vreemd zijn, aangezien die in dit geval niet meer zijn dan de actieve operator.
Als je overtuigd bent dat KPN-WBA of wie dan ook iets blokkeert, dien een klacht in bij de ACM :)

[ Voor 24% gewijzigd door Dennis-L op 31-07-2020 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hij heeft het over de ISP bij iemand anders. Het gaat dus niet over de Freedom verbinding (en ook niet over de Freedom verbinding ;)).

[ Voor 107% gewijzigd door Zr40 op 31-07-2020 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:29
Ik heb een probleem met het verzenden van emails vanuit mijn Android mail client K9. Verzenden lukt namelijk niet indien ik een afzender-adres heb ingevuld dat ONgelijk is aan iets@mijndomeinnaam.nl (mijn domeinnaam die bij Freedom loopt). Mijn mail client geeft dan de foutmelding 'No valid recipients' en de mail blijft in de Drafts map staan. Als ik als afzender iets@mijndomeinnaam.nl kies dan wordt dezelfde mail wel succesvol verstuurd. De foutmelding is sowieso vreemd want die suggereert een probleem met het ontvanger-adres maar daar zit het probleem helemaal niet (dat heb ik gecontroleerd: het adres is bestaand). Ik gebruik in beide gevallen dezelfde smtp-account gegevens (in K9 voor Android kun je meerdere afzender-adressen koppelen aan 1 smtp-account. Bij XS4ALL werkte dit altijd als een zonnetje).

Laat Freedom alternatieve afzender-adressen toe in emailberichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Nee, freedom laat geen relay toe.

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakura_nl
mindcrimemike schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:31:
[...]

Ik heb xs4all wel gebeld dus en kreeg ook de medeling dat het al opgezegd was. Freedom heeft blijkbaar eerder dan zijzelf denken de overstap service compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:28

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het is ook gewoon een stukje service van xs4all. Zij worden op de hoogte gesteld van het feit dat de lijn wordt omgeprikt en zeggen dus proactief je abonnement op.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:39
Sakura_nl schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:42:
[...]

Ik heb xs4all wel gebeld dus en kreeg ook de medeling dat het al opgezegd was. Freedom heeft blijkbaar eerder dan zijzelf denken de overstap service compleet.
Klopt. Dit is normaal. Aangezien er maar 1 provider verbinding kan leveren en je dus bij Freedom hebt aangevraagd zal de oude provider niet meer kunnen leveren/is verbinding opgezegd.

Theoretisch gezien kan het dus wel zijn dat je nog een contract hebt en dat moet afkopen. Bij XS zijn er enkel jaarcontracten en veranderen deze na het einde daarvan in maandcontracten.

Als je gebruik maakt van overige diensten van XS zoals e-mail, voip of nieuwsgroepen kan je daar tegen betaling gebruik van blijven maken. Dacht dat je dan iets van 16 euro per maand kwijt bent dat je 1 keer in de 2 maanden betaalt. Maar dit zal dus standaard worden uitgezet, omdat er in het verleden klanten klachten hadden dat ze hadden opgezegd en in ene 32 euro moesten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrimemike
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDqJz4bm_3szyKdEdu0c4yxikuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/319ciG3ThOflNbchiwmIXUQP.png?f=fotoalbum_large
Freedom pakket binnen. NTU vervangen -de huidige doet Fiber to LAN- is een fluitje van een cent, en er zit een twee meter lange fiber patch kabel in het Freedom pakket.
Maar dit ging helaas niet vliegen. Wellicht doet de huidige NTU nog wat met VLANs, geen idee. Mijn kennis reikt te kort. Maar geen internet connectie.
Nu is het zo dat de fiber lijn pas over een week van XS4ALL naar Freedom gaat. Ik wil echter zoveel mogelijk klaar zijn voor die tijd.
Dus oude NTU terug en de Freedom Fritzbox aansluiten via LAN1. Dit werkte feilloos.
DHCP ranges overgenomen idem voor SSID en WiFi passwords. De 7581 van XS4ALL is nu vervangen door de 5490 van Freedom.
De firmware op de 5490 was trouwens 7.01. Dus maar even geüpdatet.

Iemand ervaring met het aansluiten van fiber direct op de 5490? Lukt dat voor de overschakeling? Gelukt na de overschakeling? Weet iemand of het idd logisch is dat 5490->LAN1->Bestaande-NTU-UTP wel werkt maar 5490->Fiber->NTU-fiber-direct niet of pas na de overschakeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

mindcrimemike schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:43:
Iemand ervaring met het aansluiten van fiber direct op de 5490? Lukt dat voor de overschakeling? Gelukt na de overschakeling?
Ja, ja en ja. Weliswaar niet met een Fritz!Box maar een EdgeRouter 4 met SFP module. Ik heb dat een dag voor de overschakeling nog gedaan bij XS4ALL, werkte prima. Ik moest wel even auto-sensing uitschakelen op de SFP module, anders zag 'ie geen link.
Weet iemand of het idd logisch is dat 5490->LAN1->Bestaande-NTU-UTP wel werkt maar 5490->Fiber->NTU-fiber-direct niet of pas na de overschakeling?
Nee, dat is niet logisch.

Wat zegt je Fritz!Box over de link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrimemike
dank voor je reactie @Zr40 !

Wanner je op 5490->Internet->Account Information->Internet Connection [Apply] klikt doet hij een check. Daar geeft hij dan eerst "The procedure was concluded successfully. The internet connection will be checked soon.". De check loop vervolgens niet goed af. Ik krijg een rode balk.

Op de pagina "Internet Connection" staat de radio button op "Freedom Founding glasvezel via Fiber-poort"

Als ik vervolgens de modem aansluit op de UTP NTU en ik laat notabene "Freedom Founding glasvezel via Fiber-poort" staan, Dan komt er wel een internet connectie na het drukken op [Apply].

Normaal gesproken zou ik nu checken of de eerste stap --na [Apply]-- ook succesvol is zonder enige aansluiting om daarmee aan te tonen dat de fiber patch kabel wordt gezien of niet.

Wat zou volgens jou de volgende stap zijn @Zr40 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb dus geen Fritz!Box maar het zou in principe gewoon hetzelfde moeten werken als met een UTP kabel van de NTU naar LAN1. Zie je ergens wat meer technische informatie over wat er mis is, behalve alleen een rode balk?

Verder, zit alles goed aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Toevallig net als hier 2 binnenkomende vezels?
Verkeerde vezel aangesloten?

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrimemike
GerkeP schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:45:
Toevallig net als hier 2 binnenkomende vezels?
Verkeerde vezel aangesloten?
Ah, dat kan natuurlijk ook. Nee, een vezel. De oude NTU zet m om naar UTP. Nu wil ik direct door linken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrimemike
Zr40 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:27:
Ik heb dus geen Fritz!Box maar het zou in principe gewoon hetzelfde moeten werken als met een UTP kabel van de NTU naar LAN1. Zie je ergens wat meer technische informatie over wat er mis is, behalve alleen een rode balk?

Verder, zit alles goed aangesloten?
Ja, ik kan er echt niet meer van maken....dacht eerst ook wellicht de fiber iets te vriendelijk aangedrukt, maar nee, ze zitten echt goed. Dwz, dat denk ik echt.

In de log het volgende als ik via fiber probeer: "No automatic configuration or updates by the service provider possible for this device: Connection to auto-configuration server failed."

Mn buikgevoel zegt dat de fritzbox altijd via LAN1 gaat. Het vreemde is ook dat in de fritzbox UI er fiber is geselecteerd, maar dat hij toch gewoon via LAN1 een provider zoekt en vindt. Ik weet wat ik meer moet doen om fiber te forceren.

Anders maar even de cut-over afwachten en de Freedom helpdesk bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

mindcrimemike schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:12:
[...]
In de log het volgende als ik via fiber probeer: "No automatic configuration or updates by the service provider possible for this device: Connection to auto-configuration server failed."
Dat heb ik eerder langs zien komen in dit topic. Die melding op zich is niet de oorzaak. Het geeft alleen aan dat de router via TR-069 configuratiegegevens probeert op te halen en dat dat niet gelukt is. Maar dat is niet noodzakelijk voor een werkende verbinding (en bij Freedom is er uberhaupt geen TR-069).

Zie je nog andere dingen in de log?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrimemike
Zr40 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:15:
[...]
Zie je nog andere dingen in de log?
Dom. Deze over het hoofd gezien: "Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)"

Lijkt mij een teken van helemaal geen prik. Maar goed...ik ben op dit punt niet echt kundig :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nou, vreemd is het wel. Hij hoort helemaal geen DHCPv4 te proberen. Bij zowel Freedom als XS4ALL verloopt de verbinding via PPPoE. Misschien toch iets verkeerds geselecteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrimemike
Zr40 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:26:
Nou, vreemd is het wel. Hij hoort helemaal geen DHCPv4 te doen. Bij zowel Freedom als XS4ALL verloopt de verbinding via PPPoE. Misschien toch iets verkeerds geselecteerd?
Out-of-de-box aangesloten. En via LAN1 werkt alles ook prima. Mss morgen maar even een factory reset dan. De fiber patch is ook meer voor 'de leuk'. Met 500/500 is UTP helemaal goed en de 3ms ping bij speedtest zit ook wel snor.
Dank allen voor de response. Dit puzzelde mij wel...en nog steeds eerlijk gezegd. Maar er is internet, dus we kunnen verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grave176
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:33
Misschien eens xs4all fiber selecteren om te proberen ? Lijkt alsof het profiel van freedom iets verkeerd doet. Normaal moet je ook onder “internet>fiber” een connectie zien, aangezien LAN1 wel een PPPOE opzet lijkt me dat de fiber poort niet aangesproken word maar de LAN1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrimemike
grave176 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 19:10:
Misschien eens xs4all fiber selecteren om te proberen ? Lijkt alsof het profiel van freedom iets verkeerd doet. Normaal moet je ook onder “internet>fiber” een connectie zien, aangezien LAN1 wel een PPPOE opzet lijkt me dat de fiber poort niet aangesproken word maar de LAN1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGn3nh-FSA7qA8JaNhrpgRl4AEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wq9NZboZc61ZzThVJGHhy71D.png?f=fotoalbum_large
XS4All fiber profiel geselecteerd en deze werkte ook niet. Reboot van de fritzbox gedaan voor een clean log. Dit is het resultaat. Ik heb overigens een 500/500 abo.
Maar goed, het profiel selecteren deed dus wel de fiber porrt selecteren.
Ik denk dat er voor nu niet veel anders op zit dat door the gaan met de Fiber-UTP NTU en het Freedom Fiber profiel met direct fiber te proberen na de cut-over. En als het dan nog niet werkt de helpdesk te vragen wat hier aan de hand kan zijn.
Nogmaals, het is geen ramp. Maar ja, een beetje techneut wil het dan toch in ieder geval berijpen nietwaar? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

100/100 Mbit/s is sowieso verkeerd voor dat abonnement, de onderliggende link is gigabit en als de transceiver op 100 Mbit/s probeert te praten dan herkennen beide kanten elkaar niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:55
Een verklaring zou kunnen zijn dat er iets niet goed is met de patchcover of de kabel van patchcover naar FB5490. Als ik die patchcover bekijk op je foto, lijkt het wel alsof de rechter aansluiting niet helemaal goed erin zit. Die moet nog verder kunnen denk ik (die witte streepjes zijn normaal toch niet te zien als zo'n kabeltje goed in de connector zit?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grave176
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:33
Op de huidige NTU>RJ45 is die ook blauw de connector ? Bij mij is het namelijk de groene APC connector wat ik uit de NTU moet gebruiken en heb ik vanuit xs4all een patch kabel van groen (NTU)naar blauw (Fritz)
Eventueel De nieuwe patchcover erop plaatsen en die patch kabel i.p.v. in de 5490 eens in de huidige cover naar RJ45 steken kijken of die nog werkt op je huidige 7581 dan kan je uitsluiten dat het iets is met de patchkabels. Dan is het modem defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
grave176 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:10:
Op de huidige NTU>RJ45 is die ook blauw de connector ? Bij mij is het namelijk de groene APC connector wat ik uit de NTU moet gebruiken en heb ik vanuit xs4all een patch kabel van groen (NTU)naar blauw (Fritz)
Eventueel De nieuwe patchcover erop plaatsen en die patch kabel i.p.v. in de 5490 eens in de huidige cover naar RJ45 steken kijken of die nog werkt op je huidige 7581 dan kan je uitsluiten dat het iets is met de patchkabels. Dan is het modem defect.
Als hij de goede patchcover heeft, dan moet deze op de blauwe vezel. De PC connector dus. Aan de patchcover te zien heeft hij namelijk de TY-01 FTU. Die met twee oranje of witte kapen (als er geen NT op zit). De blauwe vezel is de linkerkant. Dus daar moet de patchcover op.
Ik nam al aan dat hij dit goed had gedaan omdat hij de NT van XS4all er eerst af had gehaald en daar de cover voor in de plaatst had geklikt. En die zit uiteraard ook links.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mindcrimemike
jorikc schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 15:24:
[...]
Een verklaring zou kunnen zijn dat er iets niet goed is met de patchcover of de kabel van patchcover naar FB5490. Als ik die patchcover bekijk op je foto, lijkt het wel alsof de rechter aansluiting niet helemaal goed erin zit. Die moet nog verder kunnen denk ik (die witte streepjes zijn normaal toch niet te zien als zo'n kabeltje goed in de connector zit?)
Sorry jongens. Eerste keer. Ik denk nu zelfs dat die twee witte streepjes er zijn om te laten zien dat ie er niet goed in zit. Ik was te voorzichtig en deze had iets meer druk nodig.
Dit was het dus. Ik voel me niet helemaal geweldig na deze faal maar ik ben blij met alle hulp die ik heb ontvangen. Echt top.
En ik heb weer iets geleerd van fiber patch kabeltjes ;-)
Cheers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:55
Geen probleem hoor, beter een beetje te voorzichtig dan andersom als het om glasvezel gaat! En je kon mooi e.e.a. vergelijken en testen met je NT, dus dat is altijd handig.

Zelf gebruik ik overigens wel een NT en een LAN kabel om m'n FritzBox op een betere plaats voor wifi-bereik te zetten i.p.v. dat de fiber rechtstreeks de router in gaat. Nadeel: 2 actieve apparaten i.p.v. 1, maar ik vind het toch wel fijn zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
  • Laatst online: 19:42
Ik heb (ja, nog steeds) niet ipv6 ingesteld op de Ubiquiti Edgeroute Lite. Iemand suggesties voor de settings? Kan het gaan uitvogelen, maar als iemand het hier al heeft gedaan zou helemaal top zijn. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Dat met die ip handel geeft wel wat rare resultaten

Amazon denkt dat ik ergens in de buurt van het Midden Oosten ben :-P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mnK-Yh4d_NI7UMJe0PmCkpiy3c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OCaxZurIBMo18cPK9sRxYlaC.jpg?f=user_large

En voor de complotdenkers, ik was het zelf, gewoon via Freedom verbinding ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door GerkeP op 03-08-2020 10:26 ]

GerkeP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wanneer kunnen we nu met z'n allen eindelijk eens wereldwijd IPv4 uitschakelen? :+

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 03-08-2020 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Zr40 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:37:
Wanneer kunnen we nu met z'n allen eindelijk eens wereldwijd IPv4 uitschakelen? :+
Dit was op basis van mijn IPV6 volgens de loggingen ;-)

Net op basis van IPV4 ook even getest en dan zit ik in de buurt van Berlijn 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door GerkeP op 03-08-2020 11:12 ]

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YWatchman
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-08 11:30
GerkeP schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:11:
[...]

Dit was op basis van mijn IPV6 volgens de loggingen ;-)

Net op basis van IPV4 ook even getest en dan zit ik in de buurt van Berlijn 8)7
Wauw, dat is wel heel raar! IPv6 blok is namelijk eigendom van Freedom en nooit eerder ergens anders uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Ik zit elke dag deze thread in de gaten te houden, maar eigenlijk heeft dat niet echt zin. Toen er gekeken werd of e-fiber hier glasvezel ging aanleggen heb ik mij aangemeld bij een andere provider SNLR).

Deze provider vind het niet nodig om ipv6 aan te bieden, doen ze pas als het "echt nodig is". Ik heb al zo lang ipv6 via xs4all dat ik er niet bij had stilgestaan dat nog niet elke provider dit aanbied of al heel ver in de ontwikkeling is. Ik zal binnenkort maar weer eens contact met ze op nemen of ze nog steeds niets in de planning hebben staan.

Ik moet dus nog meer dan een jaar wachten alvorens ik naar freedom kan overstappen (of dubbel betalen voor mijn internet verbinding), op zijn aller vroegst zou ik oktober 2020 (maar zou ook Juni 2021 kunnen worden) beginnen bij mijn andere provider. Toch alvast maar Founding member geworden een tijd geleden.

Zijn er meer mensen die nog in een nog niet aangelegd e-fiber gebied zitten, want ik kan op de site van freedom nog geen e-fiber keizen, maar bij e-fiber zelf kan het wel, maar dan heb je weer geen optie om een modem te kopen i.p.v. te huren bij freedom (en blijkbaar is een vast ip4 en ipv6 een optie). En nee ik weet ook niet waarom ik al iets probeer samen te stellen waar ik iig nog een jaar niet naar overstap ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MetalfanBlackness op 03-08-2020 16:12 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenWa
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-11-2023
MetalfanBlackness schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:10:
Ik zit elke dag deze thread in de gaten te houden, maar eigenlijk heeft dat niet echt zin. Toen er gekeken werd of e-fiber hier glasvezel ging aanleggen heb ik mij aangemeld bij een andere provider SNLR).

Deze provider vind het niet nodig om ipv6 aan te bieden, doen ze pas als het "echt nodig is". Ik heb al zo lang ipv6 via xs4all dat ik er niet bij had stilgestaan dat nog niet elke provider dit aanbied of al heel ver in de ontwikkeling is. Ik zal binnenkort maar weer eens contact met ze op nemen of ze nog steeds niets in de planning hebben staan.

Ik moet dus nog meer dan een jaar wachten alvorens ik naar freedom kan overstappen (of dubbel betalen voor mijn internet verbinding), op zijn aller vroegst zou ik oktober 2020 (maar zou ook Juni 2021 kunnen worden) beginnen bij mijn andere provider. Toch alvast maar Founding member geworden een tijd geleden.

Zijn er meer mensen die nog in een nog niet aangelegd e-fiber gebied zitten, want ik kan op de site van freedom nog geen e-fiber keizen, maar bij e-fiber zelf kan het wel, maar dan heb je weer geen optie om een modem te kopen i.p.v. te huren bij freedom (en blijkbaar is een vast ip4 en ipv6 een optie). En nee ik weet ook niet waarom ik al iets probeer samen te stellen waar ik iig nog een jaar niet naar overstap ;)
Waarom niet eerst VDSL (100/30) van Freedom (KPN net)? Ik merk weinig verschil met eerder (200/200 glas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

KoenWa schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:12:
[...]

Waarom niet eerst VDSL (100/30) van Freedom (KPN net)? Ik merk weinig verschil met eerder (200/200 glas).
Omdat ik dan een abonnement bij SNLR heb en bij freedom tegelijk, ik wil best wat geld "sponsoren", maar om 2 internet verbindingen tegelijk te hebben vind ik te veel van het goede. Het opzegtermijn was al verstreken volgens SNLR en dus zit ik daar nog een jaar aan vast vanaf het moment van oplevering. Freedom werd hier (toen) nog niet aangeboden, anders had ik dat wel gedaan.

Als het goed is ga ik bij e-fiber wel naar Gbit, geen idee of ik daar veel van ga merken

[ Voor 26% gewijzigd door MetalfanBlackness op 03-08-2020 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

YWatchman schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:57:
[...]

Wauw, dat is wel heel raar! IPv6 blok is namelijk eigendom van Freedom en nooit eerder ergens anders uitgegeven.
Daar verbaasde ik mij ook over

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semanticfire
MetalfanBlackness schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:29:
[...]

Omdat ik dan een abonnement bij SNLR heb en bij freedom tegelijk, ik wil best wat geld "sponsoren", maar om 2 internet verbindingen tegelijk te hebben vind ik te veel van het goede. Het opzegtermijn was al verstreken volgens SNLR en dus zit ik daar nog een jaar aan vast vanaf het moment van oplevering. Freedom werd hier (toen) nog niet aangeboden, anders had ik dat wel gedaan.

Als het goed is ga ik bij e-fiber wel naar Gbit, geen idee of ik daar veel van ga merken
Heb je al een verbinding over je glas? Ik zat namelijk in mijn e-Fiber gebied met hetzelfde probleem, ik had via Tweak ingeschreven om 'gratis' de glas vezel aangelegd te krijgen. In de tussentijd werd Freedom dus opgericht, uiteindelijk bleek het mogelijk dat ik naar Freedom kon wisselen voordat de lijn door Tweak was opgeleverd, e.a. geheel zonder kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

semanticfire schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:20:
[...]

Heb je al een verbinding over je glas? Ik zat namelijk in mijn e-Fiber gebied met hetzelfde probleem, ik had via Tweak ingeschreven om 'gratis' de glas vezel aangelegd te krijgen. In de tussentijd werd Freedom dus opgericht, uiteindelijk bleek het mogelijk dat ik naar Freedom kon wisselen voordat de lijn door Tweak was opgeleverd, e.a. geheel zonder kosten.
Ik heb nog geen glas inderdaad, ik verwacht de aansluiting ergens tussen tussen Oktober 2020 en Juni 2021 (mits de planning niet wijzigt)
Dat ga ik zeker navragen, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semanticfire
MetalfanBlackness schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:29:
[...]

Ik heb nog geen glas inderdaad, ik verwacht de aansluiting ergens tussen tussen Oktober 2020 en Juni 2021 (mits de planning niet wijzigt)
Dat ga ik zeker navragen, bedankt voor de tip.
Ik zou bij e-fiber beginnen, en het verzoek daar neerleggen, tevens heeft Freedom mij destijds ook geholpen door contact op te nemen met Tweak om het te regelen.

Suc6 ! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

semanticfire schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:33:
[...]

Ik zou bij e-fiber beginnen, en het verzoek daar neerleggen, tevens heeft Freedom mij destijds ook geholpen door contact op te nemen met Tweak om het te regelen.

Suc6 ! 8)
Ik ga ze morgen even bellen, mocht het niet lukken dan ga ik tenminste ook ipv6 bij SNLR, Vanaf Augustus 2020 worden alle nieuwe glasvezel verbindingen met ipv6 geleverd :), dus ik zou het gelijk moeten krijgen als het niet geregeld krijg, maar wel glasvezel krijg.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sakura_nl
Vandaag vlak voor de overstap een email gekregen van xs4all dat ik mijn internet opzegging moet bevestigen via www.xs4all.nl/bevestig. Dit terwijl ik vorige week een brief per snailmail gekregen heb dat de opzegging is ontvangen, en als ik pack niet wil behouden, ik niets hoef te doen.

Ik dus maar even naar die link gegaan die ze in de email vermeldde. Staat Pack toch weer default aangevinkt, dus als je niet oplet, zit je toch nog aan dat Pack vast van 15,25 per maand.

Dat soort sneaky gedrag is zoo KPN en zooo niet XS4all.
Dit was onder bewind van de echte xs4all-ers dus absoluut nooit goed gevonden.

Eerlijkheid stond altijd zeer hoog in hun vaandel. Zelfs zo hoog dat ik destijds een email kreeg dat alle pakketten kosteloos qua snelheid verhoogd waren, maar dat mijn verbinding dat niet aankon, en dat ik beter een goedkoper abbonnement af kon sluiten wat nu dezelfde sneheid had als mijn duurdere abbonnement voor de snelheids verhoging.

Dat WAS xs4all ten voeten uit, eerlijkheid en klantenbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mount
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:05
Iemand ook last van PPPoE timeouts? Ik zit hier in het cambrium gebied via fiber verbonden maar ik heb nu al een aantal keer gehad dat er PPPoE timeouts zijn en hierna een tijdje geen verbinding krijg. De ene keer is dit kwa PPPoE discovery, de andere keer geeft het endpoint terug dat de credentials niet goed zijn. Na 10-15 minuten is de verbinding weer terug alsof er niets gebeurd is.

Ligt reeds al bij Freedom ter onderzoek maar ik vraag me af of meer mensen er last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semanticfire
Mount schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:36:
Iemand ook last van PPPoE timeouts? Ik zit hier in het cambrium gebied via fiber verbonden maar ik heb nu al een aantal keer gehad dat er PPPoE timeouts zijn en hierna een tijdje geen verbinding krijg. De ene keer is dit kwa PPPoE discovery, de andere keer geeft het endpoint terug dat de credentials niet goed zijn. Na 10-15 minuten is de verbinding weer terug alsof er niets gebeurd is.

Ligt reeds al bij Freedom ter onderzoek maar ik vraag me af of meer mensen er last van hebben.
Ik ben online sinds mijn Mikrotik gereboot is, + 6dagen nu.
Freedom via e-Fiber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XingV
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-04-2024
Mount schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:36:

Ja hier ook PPPoE time-outs. Is heel erg: als ik de router restart komt ie meestal niet meer op en zit je zonder internet. Heb het gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
  • Laatst online: 19:42
Geen last van hier... KPN-wholesale gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakura_nl
Monteur vandaag langsgeweest, had hij notabene een kpn jas aan.

Heb er lachend wel wat van gezegd en hem toch maar binnen gelaten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 08:06
XingV schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:01:
[...]
Ja hier ook PPPoE time-outs. Is heel erg: als ik de router restart komt ie meestal niet meer op en zit je zonder internet. Heb het gemeld.
Hier ook de afgelopen weken met een bonded VDSL2 verbinding regelmatig time-outs. Afgelopen zondagochtend duurde het ook lang en hielp het opnieuw opstarten van de FRITZ!Box 7583 niet meer. Pas na zo'n 20 minuten kwam de verbinding weer terug. Gisteravond ook een time-out maar toen kwam de verbinding volgens de logs weer snel terug.

Overigens was er gisteren wel een melding van een storing in de RSS feed van Freedom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Zo, ik ben over *O*

Vanmorgen lag de verbinding met Tweak er uit, geheel volgens planning want overname zou plaatsvinden tussen middernacht en 06:00.

Fritzbox aangesloten en alles werkt gewoon in één keer.

Vaste telefonie volgt vanmiddag, ik heb er alle vertrouwen in dat dit ook zo soepel gaat.

Na wat omzwervingen (Demon Internet, XS4All, Planet/KPN, Tweak) nu weer bij een provider waarbij het gevoel klopt (y)

[edit]
Telefoon zou om rond 15:00 geporteerd worden.
Even voor half vier had ik gelegenheid om te testen en inderdaad, het werkt gewoon en alles helemaal volgens afspraak.
TOP!

[ Voor 17% gewijzigd door hp-got op 05-08-2020 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.Wortelboer
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-08 11:07
Direct een negatief oordeel, jammer. Bij mij stond deze default uit.

quote]Sakura_nl schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:31:
Vandaag vlak voor de overstap een email gekregen van xs4all dat ik mijn internet opzegging moet bevestigen via www.xs4all.nl/bevestig. Dit terwijl ik vorige week een brief per snailmail gekregen heb dat de opzegging is ontvangen, en als ik pack niet wil behouden, ik niets hoef te doen.

Ik dus maar even naar die link gegaan die ze in de email vermeldde. Staat Pack toch weer default aangevinkt, dus als je niet oplet, zit je toch nog aan dat Pack vast van 15,25 per maand.

Eerlijkheid stond altijd zeer hoog in hun vaandel. Zelfs zo hoog dat ik destijds een email kreeg dat alle pakketten kosteloos qua snelheid verhoogd waren, maar dat mijn verbinding dat niet aankon, en dat ik beter een goedkoper abbonnement af kon sluiten wat nu dezelfde sneheid had als mijn duurdere abbonnement voor de snelheids verhoging.

[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

B.Wortelboer schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:10:
Direct een negatief oordeel, jammer. Bij mij stond deze default uit.
Bij mij hadden we het bij de opzegging daar niet over gehad. In de brief van XS4ALL stond dat ik in het gesprek had aangegeven pack te willen behouden.

Gebeld en dat is de standaard brief.
Ik heb expliciet per mail en brief laten bevestigen dat Pack niet behouden blijft.

Dat negatieve oordeel is niet zo heel raar ;)

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

GerkeP schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:26:
Dat met die ip handel geeft wel wat rare resultaten

Amazon denkt dat ik ergens in de buurt van het Midden Oosten ben :-P

[Afbeelding]

En voor de complotdenkers, ik was het zelf, gewoon via Freedom verbinding ;-)
Bij een andere (niet-Amazon) service kreeg ik 'Noord-Holland' te zien voor mijn IPv6 adres. In ieder geval klopt het land... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XingV
Heeft iemand die een mailserver draait ook dat je IP alleen geblokt wordt bij @hotmail en @outlook ? Alle andere adressen geen probleem.

@GerkeP jammer dat de Relay/smarthost niet werkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
XingV schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:40:
Heeft iemand die een mailserver draait ook dat je IP alleen geblokt wordt bij @hotmail en @outlook ? Alle andere adressen geen probleem.

Heb je ook SPF, DKIM, PTR, etc. allemaal ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Geen last van, maar heb je je RDNS wel juist ingesteld en je dns?

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiben
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 18:07
Sakura_nl schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:31:

Ik heb dit ook gehad... Ben dan naar vdsl over op 14-5 vanaf de eerste 128 beta groep vanaf xs4all.
Ook gelijk doos er na en email over of dit klopte.
Heb dan ook brief gehad enzovoort..niet gebeld.
Hier na de email wel geklikt dat het klopte en dat ik de rest niet er bij moest hebben.
Maar eerst er voor de email door gezet naar me nieuwe freedom 🌏
Ben er super blij mee Freedom 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XingV
GerkeP schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:02:
[...]

Geen last van, maar heb je je RDNS wel juist ingesteld en je dns?
Yep goed ingesteld. De IP ook correct bij dnswl.org, die vereisen een correcte Reverse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XingV
Joen schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:01:
[...]

Heb je ook SPF, DKIM, PTR, etc. allemaal ingesteld?
Yeap, allemaal inclusief MTA-STS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgelauff
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-09 23:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XingV
Allemaal schoon inclusief spamhaus : http://multirbl.valli.org/lookup/45.155.156.xxxx.html

Helpdesk neemt contact op met ms. Schijnen meerdere in dit block te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-09 20:09
Zr40 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:46:
[...]

Bij een andere (niet-Amazon) service kreeg ik 'Noord-Holland' te zien voor mijn IPv6 adres. In ieder geval klopt het land... :P
Twee weken overgegaan van XS4ALL naar Freedom (glas 200/200). Overstap verliep probleemloos en tot op heden zeer tevreden over snelheid en stabiliteit!

Wel ervaar ook ik af en toe vreemde resultaten met betrekking tot mijn IP-adres. Twitter denkt bijvoorbeeld dat ik in de Verenigde Arabische Emiraten ben, als ik kijk bij trending topics. :)

Nb: ik heb op dit moment enkel IPV4 in gebruik, zal binnenkort IPV6 eens inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pommi
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 11:20

Hier hetzelfde probleem :'( SPF, DKIM, PTR staan allemaal ingesteld.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Final-Recipient: rfc822; xxx@hotmail.com
Original-Recipient: rfc822;xxx@hotmail.com
Action: failed
Status: 5.7.1
Remote-MTA: dns; hotmail-com.olc.protection.outlook.com
Diagnostic-Code: smtp; 550 5.7.1 Unfortunately, messages from [45.155.157.XXX]
    weren't sent. Please contact your Internet service provider since part of
    their network is on our block list (S3150). You can also refer your
    provider to http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors.
    [SN1NAM02FT033.eop-nam02.prod.protection.outlook.com]

Ik heb dit formulier ingevuld: http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=614866

Edit
Helaas hielp dit niet voor mij:
The IP address in question is not currently blocked in our system. Please refer to the email message you received from Microsoft and follow the steps it suggests.

If you're trying to delist an IP address blocked in Hotmail.com/Live.com/Outlook.com, please use the following link.
https://support.microsoft...&ccsid=635900597399910848

If you're trying to delist a banned or blocked sender, please open a support ticket from your tenant.
Edit 2
Het probleem is sinds 31 juli 16:56. Om 16:28 is de laatste email nog succesvol afgeleverd bij een van de mailservers van *.protection.outlook.com.

Edit 3
Reactie van Outlook.com Deliverability Support :'(
Dear $name

We have completed reviewing the IP(s) you submitted. The following table contains the results of our investigation.

Not qualified for mitigation
45.155.157.XXX/32
Our investigation has determined that the above IP(s) do not qualify for mitigation.

Please ensure your emails comply with the Outlook.com policies, practices and guidelines found here: http://mail.live.com/mail/policies.aspx.
Edit 4
Opeens is mijn IP weer de-listed en kan ik sinds vanmorgen weer email vesturen naar Outlook/Hotmail. :?

[ Voor 46% gewijzigd door Pommi op 08-08-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctjacobs
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-02 19:47
Heb zojuist geprobeerd me aan te melden bij dds.nl voor de shell account. Werd zonder reden geblokkeerd en heb gelijk opgezegd. Had daar de helpdesk voor nodig. De helpdesk was wel vriendelijk. Volgens hem was de reden van de blokkade dat ik vanaf een buitenlands IP kwam. Maar het is een IP van Freedom.nl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 09:27
Kan momenteel geen mail meer syncen en ook webmail logt niet meer in. Anderen dit probleem ook?

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Pagina: 1 ... 18 ... 80 Laatste