Vandaag overgegaan op Freedom. Ik deel graag met jullie mijn installatie ervaring.
Het oude xs4all fritzbox modem draaide vanochtend toen ik wakker was nog gewoon op xs4all. Had de avond ervoor al een backup gemaakt van de settings. Modem eruit gehaald en de nieuwe fritzbox van freedom erin. maakte direct verbinding. Toen gegevens teruggezet van het oude modem op het nieuwe modem en alles werkte out of the box. Raakte wel even in de war dat ik mijn oude wachtwoord door de restore ook moest gebruiken om in te loggen (wat was die ook al weer?) proberen te resetten lukte niet. Stom genoeg de push Notification niet aangezet dus kon wachtwoord ook niet naar mijzelf sturen. Gelukkig kreeg ik een heldere ingeving en wist ik mijn wachtwoord weer. Wanneer je Restored is het belangrijk is dat je niet de internet account informatie etc terugzet.
Foutje bij begeleide installatie brief
Freedom belde mij intussen omdat ik een mailtje had gestuurd dat de begeleide brief van mijn modem over glas ging terwijl ik VSDL heb. Leuk gesprek met frederique gehad en haar nog wat tips gegeven wat er nog beter kan. Leuk om te horen dat het met freedom goed gaat, veel nieuwe klanten. Hebben wel wat achterstand opgelopen door corona en zijn nu bezig met mijn-freedom beter te maken. Wat re-work omdat de schaalbaarheid wat beter kan en moet. Ze zijn blij met klanten die een jaar vooruit betalen zodat ze dat geld kunnen gebruiken voor investeringen. Dus mocht je twijfelen, je helpt er freedom mee en krijgt nog een leuke korting ook.
Snelheid test met speedtest via wifi
xs4all | freedom |
Download bitrate (max) 53,4 Mb/s
Download bitrate (gem) 47,4 Mb/s
Upload bitrate (max) 32,4 Mb/s
Upload bitrate (gem) 30,4 Mb/s
Reactietijd (min) 16ms
Reactietijd (gem) 28ms
Reactietijd (Jitter) 100ms
Internettest snelheid 89,99%
Streamingtest snelheid 92,39%
| Download bitrate (max) 174 Mb/s
Download bitrate (gem) 132 Mb/s
Upload bitrate (max) 30,3 Mb/s
Upload bitrate (gem) 25,6 Mb/s
Reactietijd (min) 11ms
Reactietijd (gem) 18ms
Reactietijd (Jitter) 36ms
Internettest snelheid 88,40%
Streamingtest snelheid 91,97% |
Het is een moment opname en allebei maar 1 keer gedraaid wel op een rustig moment. Maar toch meer dan 3 keer zo snelle download vind ik indrukwekkend. Allebei een vdsl instap abonnement .
Handleiding oude naar nieuwe fritzbox
Ik heb nog een handleiding gemaakt voor freedom hoe je, je settings overzet van de oude naar de nieuwe fritzbox mocht iemand interesse hebben stuur mij even een PB. Mogelijk komt mijn handleiding nog op freedom terecht en kun je die daar ook vinden. In principe zijn de handleiding op avm ook duidelijk maar je moet even oppassen met het restoren op de nieuwe fritzbox dat je niet per ongeluk de service provider settings overschrijft met je oude service provider settings
Twijfels opzegging xs4all
Intussen maakte ik mij toch wel wat zorgen of mijn xs4all wel goed was opgezegd. Dit omdat de verbinding nog actief was. Ik dacht even kijken bij mijn xs4all dan vind ik vast wel informatie over wanneer het contract is beëindigd, nou niet dus. Toen ik even later weer wilde inloggen werden mijn inloggegevens niet meer geaccepteerd. Lekker is dat, blijkbaar is dit de manier van xs4all om te laten blijken dat je geen klant meer bent. Toch maar even gebeld naar xs4all en ze hadden goed nieuws mijn account bestond niet meer.
En dan nog dat op-out veiligheidspakket van xs4all
Als je telefonisch opzegt bij xs4all ben je niet helemaal van ze af, nee het veiligheidspakket a 14,- p/m (dacht ik) blijf je houden tenzij je dat nog een keer digitaal doorgeeft dit niet te willen. Beetje flauw en voelt voor mij als een trap na. Ik zeg toch op? Goedkope manier om lakse mensen aan zich te binden. En als je even geduld hebt komt freedom straks ook met een antivirus en veiligheidspakket.
xs4all dumpt oude niet ondersteunde modem
Overigens nog iets. Xs4all rekent boete om het oude modem te houden voor 99 euro. In eerste instantie twijfelde ik. Dacht geen gedoe met installatie, maar nu blijkt dat de 7581 sinds mei dit jaar niet meer wordt gesupport wordt door avm. En bij Freedom kost een splinternieuwe 150,- Best wel sneaky actie van xs4all om hun oude niet meer ondersteunde hardware te beboeten voor bijna de nieuwprijs. Dacht dat xs4all stond voor security en veiligheid. Blijkbaar niet voor oude klanten.. Ben blij dat ik weg ben.
[
Voor 25% gewijzigd door
hydex op 24-07-2020 14:50
]