[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 17 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 21:26

GerkeP

Vragen mag altijd........

Vandaag mijn avond besteed aan het inrichten van de nieuwe 5490.
Zoals al aangegeven, backup vanuit de huidige 7590 lukt niet. Ook geprobeerd de backup file te editen en mijn netwerkdevices met portforwarding er in te plakken, maar dan kloppen de checksums niet meer.

Dus ouderwets aan het kloppen geweest.

Eerst de netwerkadressen aangepast en het wachtwoord van de FB.
Ook aangepast dat LAN Port 1 de WAN port is (ik heb een Genexis NTU uit 2008, daar ga ik niet aan prutsen)
Daarna ouderwets klopwerk en alle devices met fixed/reserved ip adressen aangemaakt.
De portforwarders allemaal netjes aangemaakt

Firewall rules weer aangemaakt.

Nu wachten tot het woensdag is en hopen dat het in een keer gaat werken.

Klopt het dat de omzetting in de nacht/ochtend is uitgevoerd bij de meesten?

[ Voor 7% gewijzigd door GerkeP op 20-07-2020 21:36 ]

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:20
Bij mij was het rond 06:00 al omgezet. Toen ik wakker werd even nieuwe profiel in m’n Fritz gezet (ik kwam van T-Mobile af en had m’n Fritz alvast ingesteld op T-Mobile) en alles werkte binnen een minuut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anonimoes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11-2024

anonimoes

Zomerweer is ook maar relatief

GerkeP schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:32:
Klopt het dat de omzetting in de nacht/ochtend is uitgevoerd bij de meesten?
Bij mij om 5:07 uur in de ochtend overgezet, waarna de oude fritzbox met xs4all instellingen de verbinding in eerste instantie naadloos overnam ;)

Gemberthee: water met een smaakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

anonimoes schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:39:
[...]

Bij mij om 5:07 uur in de ochtend overgezet, waarna de oude fritzbox met xs4all instellingen de verbinding in eerste instantie naadloos overnam ;)
Dat klinkt hoopvol _/-\o_

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XingV
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-04-2024
Bij mij s'morgen effe voor acht.

Draaide al een week op xs4all de 5490 met instelling Freedom Founding LAN poort.

Alles ging prima. Daarna DNS ingesteld voor Web en Mailserver.

[ Voor 11% gewijzigd door XingV op 21-07-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:06
Nu ook Bellen via Freedom Internet

Kosten
  • Freedom Bellen kost € 5,- per maand.
  • Klanten die een jaar vooruitbetalen, krijgen 1 maand korting.
  • Gesprekken lokaal, nationaal en naar 06-nummers kosten 9 ct/per minuut.
  • Freedom kent geen starttarief en rekent gesprekken per second. Deze worden achteraf gefactureerd.
  • Voor internationale gesprekken gelden andere tarieven.
  • Freedom klanten bellen gratis met andere Freedom klanten.
Bron

edit:
Toevoeging onderling gratis bellen tussen Freedom klanten, na aanleiding van Nieuwsbrief 12.

[ Voor 16% gewijzigd door don spike op 21-07-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elzooi
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-08 21:45
Toch mijn ervaring maar even delen.

Ik had geen zin om met glasvezel bezig te gaan waar ik geen verstand van heb dus aansluiten via monteur gevraagd. Achteraf bleek de patch cover heel makkelijk zelf te doen, maar wat was ik blij dat er een monteur was.

Vrijdag 17 juli zou mijn internet door een monteur worden aangesloten. Eind van de ochtend kreeg ik een belletje dat de monteur was uitgevallen en of het goed was op zaterdag ochtend te komen. Geen probleem wat mij betreft, en de monteur was zaterdag netjes op tijd. De patchcover drukte hij erop, het modem ging aan de stroom en toen.. was er geen internet.

Inloggen op het modem wees uit dat er geen signaal was. De monteur heeft toen de aansluiting richting wijkkast doorgemeten en die was in orde. Wat wel bleek, was dat ik in de wijkkast nog niet was aangesloten. Toen hij in het systeem zocht op welke (en vergeef me als ik hier verkeerde terminologie gebruik) poort ik moest worden aangesloten, bleken er geen DSLam gegevens bekend.

Freedom helpdesk is niet bereikbaar in het weekend, dus dat was het op dat moment. Hij heeft via zijn kanalen een melding gemaakt, ik heb een mail gestuurd. Momenteel nog geen reactie, telefonisch zijn ze niet bereikbaar en afgezien van het ticket-nummer dat ik zaterdag op de mail ontving weet ik nu niks. Ik ben benieuwd of het fout is gegaan bij Freedom of KPN(netwerk), maar moet zeggen dat ik wel begin te balen van het gebrek aan reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Via Facebook Messenger of Twitter DM reageren ze heel vlot ;-)

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

don spike schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:35:
Nu ook Bellen via Freedom Internet

Kosten
  • Freedom Bellen kost € 5,- per maand.
  • Klanten die een jaar vooruitbetalen, krijgen 1 maand korting.
  • Gesprekken lokaal, nationaal en naar 06-nummers kosten 9 ct/per minuut.
  • Freedom kent geen starttarief en rekent gesprekken per second. Deze worden achteraf gefactureerd.
  • Voor internationale gesprekken gelden andere tarieven.
Bron
BAM

geen starttarief is 13 cent per gesprek voordeel tov KPN/Ziggo etc
4 cent per minuut goedkoper.........

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:12
GerkeP schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:09:
[...]

BAM

geen starttarief is 13 cent per gesprek voordeel tov KPN/Ziggo etc
4 cent per minuut goedkoper.........
Dat is natuurlijk niet de complete vergelijking.
Bij KPN kost bellen €2 per maand, bij Freedom €5.
Starttarief bij KPN €0,14 en per minuut ook €0,14, Freedom geen starttarief en €0,09 per minuut.

Freedom is dan dus pas goedkoper na ongeveer 57 minuten bellen per maand.
Wie belt er nou nog zoveel per maand met een vast toestel, als je voor een paar euro per maand al weet ik veel hoeveel minuten mobiel kan krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dennis-L schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:03:
[...]
Wie belt er nou nog zoveel per maand met een vast toestel, als je voor een paar euro per maand al weet ik veel hoeveel minuten mobiel kan krijgen :+
Je kan ook zeggen: wie heeft er nu nog een vast toestel?

Ik denk zelf dat mensen die er nu nog een hebben, er ook meer mee bellen dan anderen met de mobiele telefoon doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 21-07-2020 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Zr40 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:12:
[...]
Je kan ook zeggen: wie heeft er nu nog een vast toestel?
* Freee!! meldt zich.
Ik denk zelf dat mensen die er nu nog een hebben, er ook meer mee bellen dan anderen met de mobiele telefoon doen.
Ik heb dat ding voornamelijk om op gebeld te worden. Daarnaast gebruik ik het toestel naast mijn bed voornamelijk als wekker.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Bij Xs4all was dat 5 euro per maand en bij KPN zie ik bij de kinderen ook 5 euro op de rekening voor bellen?

Ah Hussel inderdaad 2 euro, KPN is dus al bezig met een stukje damagecontrol :9

Ik heb geen vast bellen meer, dat ging bij xs4all van 3 cent en geen starttarief naar 11 cent p/m en starttarief. Toen was ik er al klaar mee 8)

[ Voor 55% gewijzigd door GerkeP op 21-07-2020 15:46 ]

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoleinOne
  • Laatst online: 26-05 09:28
Ik mis de optie voor onbeperkt bellen. Dit is voor mijn situatie een dealbreaker helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 15:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Doe mij maar Cheapconnect voor een tientje per jaar.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoleinOne
.oisyn schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:28:
Doe mij maar Cheapconnect voor een tientje per jaar.
Dat is alleen een abonnement. Gesprekskosten komen er bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

HoleinOne schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:08:
[...]

Klopt, maar die hebben we amper :). Maar jij wil onbeperkt bellen, dus dan zijn onze wensen sowieso al totaal verschillend.

Voorheen hadden we vooral een vaste telefoon om allerlei isntanties niet je mobiele nummer te hoeven geven, maar dat is in de loop der tijd een beetje verwaterd. Nu hebben we voornamelijk een vaste telefoon zodat onze dochter ons kan bellen als ze alleen thuis is (en die heeft nog geen mobiel).

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiben
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 18:07
HoleinOne schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:20:
Ik mis de optie voor onbeperkt bellen. Dit is voor mijn situatie een dealbreaker helaas.
Dat zal toch ook nog wel komen.
Nu heb ik het via budgetphone en dat werkt uitstekend 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Vanmorgen alles omgezet.

Nog wat vragen gestuurd naar Freedom van puntjes waar ik tegen aan loop.

Reverse dns is niet zoals bij xs4all volledig zelf te bepalen, nu is het <naampje>.connected.by.freedominter.net
Gevraagd of dat anders kan (anders moet ik alles gaan anpassen

Mailrelay via de smtp server van Freedom werkt niet met mijn eigen mailserver en domeinen. Ook daar gevraagd hoe dat wel kan.

Verder stabiel zoals je mag verwachten.

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XingV
GerkeP schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 07:52:
Reverse dns is niet zoals bij xs4all volledig zelf te bepalen, nu is het <naampje>.connected.by.freedominter.net
Gevraagd of dat anders kan (anders moet ik alles gaan anpassen

Mailrelay via de smtp server van Freedom werkt niet met mijn eigen mailserver en domeinen. Ook daar gevraagd hoe dat wel kan.

Verder stabiel zoals je mag verwachten.
Reverse DNS hebben ze voor mij ingevuld, zonder de toevoeging. Was eerste alleen voor het hele IPv6 subnet, ze hebben het ook ingevuld voor het adres van mijn server.

Prima service zoals vroeger.. Voel me weer thuis.

Mailrelay (smarthost, gateway) kan ik ook niet werkend krijgen. Als je een oplossing hebt, pleas tell me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Het was even schrikken toen ik die € 5 p/m zag voor vaste telefonie (ik ben één van die mensen die nog zo'n ding heeft, voornamelijk om bereikbaar te zijn, mijn 06-nummer hou ik graag privé).

Maar alle situaties zijn anders en iedereen heeft zijn eigen wensen.

Voor mij: ik heb nu een DSL aansluiting, glasvezel komt er aan maar de aanleg is dankzij corona gestopt bij de gevel van het flatgebouw. Ik denk dat het er dit jaar wel ligt en dan wordt vermoedelijk twee jaar later door KPN het kopernetwerk uit gezet.

Ik zit nu bij Tweak maar ik zie dat als een aflopende zaak omdat ze alleen nog maar glas verkopen.

Ik heb een FRITZ!Box in eigendom en gebruik die in plaats van de Zyxel van Tweak, als het glas hier aangesloten wordt en KPN t.z.t. het kopernetwerk uit zet moet daar iets anders voor komen.
En als ik een Fritz kan huren bij de ISP hoef ik over twee of drie jaar geen ander ding te kopen :-)

TV heb ik via de Ziggo kabel (zou niet mijn keus geweest zijn, maar de VvE heeft een collectief contract afgesloten dus komt het Ziggo basispakket hier gewoon binnen en dat is al veel meer dan ik ooit kijk).

Als ik nu het sommetje maak dan kost Freedom DSL 100/10 internet + telefonieaansluiting bij jaarbetaling € 49,50 per maand.
Bij XS4All kost dat € 57 per maand (jaarbetaling zie ik daar niet)
Bij KPN kost het (inclusief FRITZ!Box, is een harde eis voor mij) € 56,99 per maand (ook hier zie ik geen jaarbetaling).
Tel daarbij op het eigen domein en de Soverin mailservice die ik bij Freedom als launching customer kreeg en het is wel duidelijk.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
XingV schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:12:
[...]

Reverse DNS hebben ze voor mij ingevuld, zonder de toevoeging. Was eerste alleen voor het hele IPv6 subnet, ze hebben het ook ingevuld voor het adres van mijn server.

Prima service zoals vroeger.. Voel me weer thuis.

Mailrelay (smarthost, gateway) kan ik ook niet werkend krijgen. Als je een oplossing hebt, pleas tell me.
Werkt rechtstreeks MTA -> MTA verkeer op poort 25 inbound wel dan? Of moet je per se een mailrelay gaan gebruiken bij Freedom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XingV
Joen schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:21:
[...]

Werkt rechtstreeks MTA -> MTA verkeer op poort 25 inbound wel dan? Of moet je per se een mailrelay gaan gebruiken bij Freedom?
Gaat om mijn mail server die werkt prima.

Niet per se. Is een test voor verschil freedom en xs4all.

[ Voor 6% gewijzigd door XingV op 22-07-2020 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:10
hp-got schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:59:
Het was even schrikken toen ik die € 5 p/m zag voor vaste telefonie (ik ben één van die mensen die nog zo'n ding heeft, voornamelijk om bereikbaar te zijn, mijn 06-nummer hou ik graag privé).

Maar alle situaties zijn anders en iedereen heeft zijn eigen wensen.

Voor mij: ik heb nu een DSL aansluiting, glasvezel komt er aan maar de aanleg is dankzij corona gestopt bij de gevel van het flatgebouw. Ik denk dat het er dit jaar wel ligt en dan wordt vermoedelijk twee jaar later door KPN het kopernetwerk uit gezet.

Ik zit nu bij Tweak maar ik zie dat als een aflopende zaak omdat ze alleen nog maar glas verkopen.

Ik heb een FRITZ!Box in eigendom en gebruik die in plaats van de Zyxel van Tweak, als het glas hier aangesloten wordt en KPN t.z.t. het kopernetwerk uit zet moet daar iets anders voor komen.
En als ik een Fritz kan huren bij de ISP hoef ik over twee of drie jaar geen ander ding te kopen :-)

TV heb ik via de Ziggo kabel (zou niet mijn keus geweest zijn, maar de VvE heeft een collectief contract afgesloten dus komt het Ziggo basispakket hier gewoon binnen en dat is al veel meer dan ik ooit kijk).

Als ik nu het sommetje maak dan kost Freedom DSL 100/10 internet + telefonieaansluiting bij jaarbetaling € 49,50 per maand.
Bij XS4All kost dat € 57 per maand (jaarbetaling zie ik daar niet)
Bij KPN kost het (inclusief FRITZ!Box, is een harde eis voor mij) € 56,99 per maand (ook hier zie ik geen jaarbetaling).
Tel daarbij op het eigen domein en de Soverin mailservice die ik bij Freedom als launching customer kreeg en het is wel duidelijk.
DSL gaat drie jaar na oplevering FttH uit

Je Fritzbox kan ook gewoon bij glas gebruikt worden als router. Direct glas erin is leuk maar zal wellicht al helemaal niet kunnen als je een GPON NT krijgt.
Overigens kan je altijd je eigen router gebruiken bij glas.

Jaarbetalingen bij KPN en XS4all kunnen inderdaad niet.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

XingV schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:12:
[...]

Reverse DNS hebben ze voor mij ingevuld, zonder de toevoeging.
Voor mij ook, ouderwets
Binnenkort maar Appeltaart langsbrengen (net als vroeger)
Ik verstuur nu zonder mailrelay, na de RDNS aanpassing lijkt dat goed te gaan.

En natuurlijk RBLmonitoring aangezet op nieuwe ip.

Misschien een mailrelay bij transip op een vps gaan doen oid.
Ga ik nog even over puzzelen

[ Voor 40% gewijzigd door GerkeP op 22-07-2020 13:47 ]

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik heb op de Freedom website gezien dat ze een vast IP adres leveren bij een verbinding (VDSL / VDSL SuperVectoring) en dat lijkt me prima. Maar heeft iemand ervaring met een Fritzbox in Bridge plaatsen zodat het publieke ip adres op de firewall achter de FB gebruikt kan worden.

Een andere modem gebruiken kan ook, maar volgens mij zijn er niet veel modems met SuperVectoring ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumsel
  • Laatst online: 10:12
@raymonvdm een moderne fritzbox in bridge plaatsen kan volgens mij niet meer. Ik heb zelf een Draytek Vigor 165 als modem met super vectoring en ingesteld als bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Mumsel schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:05:
@raymonvdm een moderne fritzbox in bridge plaatsen kan volgens mij niet meer. Ik heb zelf een Draytek Vigor 165 als modem met super vectoring en ingesteld als bridge.
Dat zou inderdaad ook een Idee zijn, in het verleden waren die Drayteks nogal lek qua software, ik ben benieuwd of dat tegenwoordig beter is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Toch een minpuntje....

Was TV van Xs4all al niet erg snel met die settopbox, die van Canal Digitaal lijken wel Max Verstappen achter Lewis Hamilton :-D

En de afstandsbediening werkt ook alleen maar op de box, geen mogelijkheid om de TV daar mee aan of uit te zetten (bummer.......)

Toch maar eens de app op de LG proberen

[ Voor 25% gewijzigd door GerkeP op 22-07-2020 16:19 ]

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
XingV schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:49:
[...]

Gaat om mijn mail server die werkt prima.

Niet per se. Is een test voor verschil freedom en xs4all.
En uitgaand MTA -> MTA verkeer rechtstreeks op poort 25 dan? Gaat dat ook goed. Er zijn nog wel eens providers die vooral dat verhinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenWa
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-11-2023
En de afstandsbediening werkt ook alleen maar op de box, geen mogelijkheid om de TV daar mee aan of uit te zetten (bummer.......)

Kijk eens naar Logitech Harmony HUb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Joen schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:56:
[...]

En uitgaand MTA -> MTA verkeer rechtstreeks op poort 25 dan? Gaat dat ook goed. Er zijn nog wel eens providers die vooral dat verhinderen.
Werkt uitstekend, maar waarom uitgaand niet gewoon TLS?

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

KoenWa schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:20:

Kijk eens naar Logitech Harmony HUb
Daar wil ik nu juist vanaf 😉
Al een jaar of 20 Harmony afstandsbedieningen.
Nu nog een Ultimate One in gebruik.
Overkill voor alleen een TV en een settopbox

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joen
GerkeP schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:36:
[...]

Zover ben ik nog niet met mijn kennis en net als mijn mailserver zijn er ook genoeg andere die op poort 25 werken.
Maar in ieder geval bedankt voor de informatie! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:22
GerkeP schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:44:

Misschien een mailrelay bij transip op een vps gaan doen oid.
Ga ik nog even over puzzelen
Kreeg laatst deze tip in een ander topic: https://www.bhosted.nl/webhosting/email-only

Zit nu zelf bij Mailgun voor SMTP relay vanaf m'n eigen mailserver. Is normaal gesproken betaald, maar als je onder de 1200 berichten per maand blijft kost het je niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elzooi
  • Laatst online: 24-08 21:45
GerkeP schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:08:
Via Facebook Messenger of Twitter DM reageren ze heel vlot ;-)
Bbedankt voor de tip.
Vrij snel na de DM op Twitter een berichtje dat ze me zouden bellen. Bleek dat de aansluiting bij Camrbium meerdere keren was verzet en uiteindelijk op de 27ste was komen te staan. Ze gaven aan het te escaleren zodat het weer naar voren kon gaan. Toen ik 's avonds even spiekte in de meterkast brande het fiber lampje vrolijk en kon ik het netwerk omhangen.

Afgezien van dat na het telefoontje het super snel is gegaan, viel vooral op hoe vriendelijk de klantenservice was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:22
GerkeP schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:36:
[...]

Poort 25 en TLS staan overigens los van elkaar.

TLS kan prima over poort 25, zolang beide servers maar het STARTTLS commando ondersteunen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Mr Magic schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:04:
[...]

Poort 25 en TLS staan overigens los van elkaar.

TLS kan prima over poort 25, zolang beide servers maar het STARTTLS commando ondersteunen.
https://busylog.net/smtp-tls-ssl-25-465-587/

Gewoon over 587 werkt prima, dan heb je poort 25 echt niet meer nodig ;-)

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenWa
GerkeP schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:38:
[...]

Daar wil ik nu juist vanaf 😉
Al een jaar of 20 Harmony afstandsbedieningen.
Nu nog een Ultimate One in gebruik.
Overkill voor alleen een TV en een settopbox
Dat is nu juist het voordeel van de Harmony Hub. Geen fysieke afstandbediening maar de afstandbediening van alle toestellen vervangen door de Harmony app op de iPad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

KoenWa schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:58:
[...]

Dat is nu juist het voordeel van de Harmony Hub. Geen fysieke afstandbediening maar de afstandbediening van alle toestellen vervangen door de Harmony app op de iPad.
Hier geen iPad.
Maar als ik op bed tv wil kijken heb ik daar niets aan 😉

Maar heb een of andeee chinese ab geleend van 5€ bij Ali.
Vanavond kijken of ik dat werkend kan krijgen.

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 11:01
HoleinOne schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:08:
[...]

Gesprekskosten bij cheapconnect zijn (ook) veel goedkoper.

Een jaar lang 2 uur bellen per maand naar een vast nummer:
KPN: (12x2 abbo)+(12x2x60x0,14 tarief) = 225,60 EUR
Freedom: (12x5 abbo)+(12x2x60x0,09 tarief) = 189,60 EUR
Cheapconnect: (1x8,95 abbo)+(12x2x60x0,0238 tarief) = 43,22 EUR

https://www.cheapconnect.nl/tarieven/

Cheapconnect is ook prepaid, dus je kan het risico op een onverwacht hoge rekening helemaal zelf bepalen.

Gebruik het nu een jaar of 5, altijd prima kwaliteit, nooit een storing opgemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoleinOne

Cheapconnect is ook prepaid, dus je kan het risico op een onverwacht hoge rekening helemaal zelf bepalen.

Gebruik het nu een jaar of 5, altijd prima kwaliteit, nooit een storing opgemerkt.
[/quote]

Met 2 uur per dag bellen is de rekensom wel een stuk anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
EnigmA-X schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:41:
[...]

Gesprekskosten bij cheapconnect zijn (ook) veel goedkoper.

Als je uitgaande gesprekken naar betamax stuurt, kun je de gesprekskosten drukken naar 0.00605 euro per minuut en bespaar je weer 25 euro per jaar. Bij bellen maar mobiel is het verschil nog iets groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 17:36
HoleinOne schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:11:
Heeft iemand een idee waarom KPN en Freedom zo veel duurder zijn dan Cheapconnect?

Of: waarom kan Cheapconnect zo veel goedkoper zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@HoleinOne Hoeveel betaal jij voor onbeperkt bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Waar je - denk ik - bij VOIP op zou moeten letten is de kwaliteit van de verbinding, de stabiliteit en de beveiliging. Beveiliging (SRTP, ZRTP, SIPS, etc.) ontbreekt vaak. Telefoontjes gaan onversleuteld over het Internet. Kwaliteit kun je afleiden uit de beschikbare protocollen, bijvoorbeeld "HD" kwaliteit (wideband audio, zoals G.722). De stabiliteit hangt af van de kwaliteit van de lokale internetverbinding en het hardware/software/configuratie van de VOIP provider en upstream providers.

Voor een goede geluidskwaliteit moet de telefoon niet aan een analoge telefoonlijn zijn aangesloten. Fritz!Box ondersteunt G.722 op bepaalde modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoleinOne
.oisyn schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 02:58:
@HoleinOne Hoeveel betaal jij voor onbeperkt bellen?
17,50 voor de benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 20:59
Is er al bekend hoeveel klanten Freedom heeft? En of dit er al genoeg zijn om een gezond bedrijf te blijven? Het is een beetje zonde om over te stappen, alles configureren en na een jaar weer bezig moeten omdat ze stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Per maand neem ik aan? Dat is dan 210 euro per jaar. Daar kun je bij Cheapconnect dus iets meer dan 23 minuten per dag mee bellen naar vast of 11 minuten naar mobiel. Als je daar gemakkelijk overheen gaat wordt een ongelimiteerd abonnement natuurlijk wel interessanter.

Ik haal die tijden met mijn mobiel niet eens... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

dimmak schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:21:
Is er al bekend hoeveel klanten Freedom heeft? En of dit er al genoeg zijn om een gezond bedrijf te blijven? Het is een beetje zonde om over te stappen, alles configureren en na een jaar weer bezig moeten omdat ze stoppen.
Ergens tussen 1024 en 2048 klanten. Of tussen 128+256+512+1024 en 128+256+512+1024+2048 klanten als de betatest aantallen niet cumulatief zijn. En dit zijn nog allemaal Founding Members, ze staan momenteel nog niet open voor diegenen die dat niet zijn. De initiële groei is er zeker nog niet uit. :)

Hier kan je het aantal IPv4 adressen zien dat Freedom in totaal beschikbaar heeft: https://stat.ripe.net/wid...tatus#w.resource=AS206238. Met de huidige allocatie heeft Freedom te maken met een bovengrens van 3328 (min een aantal voor de routers en voor gereserveerde adressen). Wanneer Freedom weer een extra blok IPv4 adressen aankoopt zal dit groeien.

Hier kan je het aantal RIPE Atlas probes zien dat actief is op een Freedom aansluiting: https://stat.ripe.net/wid...yment#w.resource=AS206238. Het geeft je geen exact aantal klanten (want de meesten hebben geen probe) maar het geeft je wel een indicatie van de relatieve groei. Zo te zien is er gisteren weer een probe bij gekomen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 14:07
Ik gebruik al jaren voipbuster met een lokaal telefoonnummer (voip-in) en dat blijf ik doen voor ietsje meer dan €10,= per jaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 06:55
Vandaag overgegaan op Freedom. Ik deel graag met jullie mijn installatie ervaring.

Het oude xs4all fritzbox modem draaide vanochtend toen ik wakker was nog gewoon op xs4all. Had de avond ervoor al een backup gemaakt van de settings. Modem eruit gehaald en de nieuwe fritzbox van freedom erin. maakte direct verbinding. Toen gegevens teruggezet van het oude modem op het nieuwe modem en alles werkte out of the box. Raakte wel even in de war dat ik mijn oude wachtwoord door de restore ook moest gebruiken om in te loggen (wat was die ook al weer?) proberen te resetten lukte niet. Stom genoeg de push Notification niet aangezet dus kon wachtwoord ook niet naar mijzelf sturen. Gelukkig kreeg ik een heldere ingeving en wist ik mijn wachtwoord weer. Wanneer je Restored is het belangrijk is dat je niet de internet account informatie etc terugzet.

Foutje bij begeleide installatie brief
Freedom belde mij intussen omdat ik een mailtje had gestuurd dat de begeleide brief van mijn modem over glas ging terwijl ik VSDL heb. Leuk gesprek met frederique gehad en haar nog wat tips gegeven wat er nog beter kan. Leuk om te horen dat het met freedom goed gaat, veel nieuwe klanten. Hebben wel wat achterstand opgelopen door corona en zijn nu bezig met mijn-freedom beter te maken. Wat re-work omdat de schaalbaarheid wat beter kan en moet. Ze zijn blij met klanten die een jaar vooruit betalen zodat ze dat geld kunnen gebruiken voor investeringen. Dus mocht je twijfelen, je helpt er freedom mee en krijgt nog een leuke korting ook.

Snelheid test met speedtest via wifi

xs4allfreedom

Download bitrate (max) 53,4 Mb/s
Download bitrate (gem) 47,4 Mb/s
Upload bitrate (max) 32,4 Mb/s
Upload bitrate (gem) 30,4 Mb/s
Reactietijd (min) 16ms
Reactietijd (gem) 28ms
Reactietijd (Jitter) 100ms
Internettest snelheid 89,99%
Streamingtest snelheid 92,39%

Download bitrate (max) 174 Mb/s
Download bitrate (gem) 132 Mb/s
Upload bitrate (max) 30,3 Mb/s
Upload bitrate (gem) 25,6 Mb/s
Reactietijd (min) 11ms
Reactietijd (gem) 18ms
Reactietijd (Jitter) 36ms
Internettest snelheid 88,40%
Streamingtest snelheid 91,97%

Het is een moment opname en allebei maar 1 keer gedraaid wel op een rustig moment. Maar toch meer dan 3 keer zo snelle download vind ik indrukwekkend. Allebei een vdsl instap abonnement .

Handleiding oude naar nieuwe fritzbox
Ik heb nog een handleiding gemaakt voor freedom hoe je, je settings overzet van de oude naar de nieuwe fritzbox mocht iemand interesse hebben stuur mij even een PB. Mogelijk komt mijn handleiding nog op freedom terecht en kun je die daar ook vinden. In principe zijn de handleiding op avm ook duidelijk maar je moet even oppassen met het restoren op de nieuwe fritzbox dat je niet per ongeluk de service provider settings overschrijft met je oude service provider settings

Twijfels opzegging xs4all
Intussen maakte ik mij toch wel wat zorgen of mijn xs4all wel goed was opgezegd. Dit omdat de verbinding nog actief was. Ik dacht even kijken bij mijn xs4all dan vind ik vast wel informatie over wanneer het contract is beëindigd, nou niet dus. Toen ik even later weer wilde inloggen werden mijn inloggegevens niet meer geaccepteerd. Lekker is dat, blijkbaar is dit de manier van xs4all om te laten blijken dat je geen klant meer bent. Toch maar even gebeld naar xs4all en ze hadden goed nieuws mijn account bestond niet meer.

En dan nog dat op-out veiligheidspakket van xs4all
Als je telefonisch opzegt bij xs4all ben je niet helemaal van ze af, nee het veiligheidspakket a 14,- p/m (dacht ik) blijf je houden tenzij je dat nog een keer digitaal doorgeeft dit niet te willen. Beetje flauw en voelt voor mij als een trap na. Ik zeg toch op? Goedkope manier om lakse mensen aan zich te binden. En als je even geduld hebt komt freedom straks ook met een antivirus en veiligheidspakket.

xs4all dumpt oude niet ondersteunde modem
Overigens nog iets. Xs4all rekent boete om het oude modem te houden voor 99 euro. In eerste instantie twijfelde ik. Dacht geen gedoe met installatie, maar nu blijkt dat de 7581 sinds mei dit jaar niet meer wordt gesupport wordt door avm. En bij Freedom kost een splinternieuwe 150,- Best wel sneaky actie van xs4all om hun oude niet meer ondersteunde hardware te beboeten voor bijna de nieuwprijs. Dacht dat xs4all stond voor security en veiligheid. Blijkbaar niet voor oude klanten.. Ben blij dat ik weg ben.

[ Voor 25% gewijzigd door hydex op 24-07-2020 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

hydex schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:32:
Overigens nog iets. Xs4all deed mij een aanbieding om het oude modem te houden voor 99 euro.
Was dat een aanbieding of de boete voor het niet tijdig terugsturen van het modem? :z

[ Voor 63% gewijzigd door BHQ op 24-07-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xebeche4you
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik denk dat het aantal klanten nu wat hoger ligt, aangezien de beta test nu voorbij is. Ik ken Founding Members die zich nu hebben aangemeld voor een aansluiting. Ik zat zelf in de eerste groep van 128 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Zr40 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:39:
[...]

Ergens tussen 1024 en 2048 klanten. Of tussen 128+256+512+1024 en 128+256+512+1024+2048 klanten als de betatest aantallen niet cumulatief zijn. En dit zijn nog allemaal Founding Members, ze staan momenteel nog niet open voor diegenen die dat niet zijn. De initiële groei is er zeker nog niet uit. :)

Hier kan je het aantal IPv4 adressen zien dat Freedom in totaal beschikbaar heeft: https://stat.ripe.net/wid...tatus#w.resource=AS206238. Met de huidige allocatie heeft Freedom te maken met een bovengrens van 3328 (min een aantal voor de routers en voor gereserveerde adressen). Wanneer Freedom weer een extra blok IPv4 adressen aankoopt zal dit groeien.

Hier kan je het aantal RIPE Atlas probes zien dat actief is op een Freedom aansluiting: https://stat.ripe.net/wid...yment#w.resource=AS206238. Het geeft je geen exact aantal klanten (want de meesten hebben geen probe) maar het geeft je wel een indicatie van de relatieve groei. Zo te zien is er gisteren weer een probe bij gekomen. :)
Wel geinig om te zien dat er een blok is welke ze via Prefix Broker verkrijgen, en nog een paar blokken die uit slowakije lijken te komen, ze hebben blijkbaar echt moeten sprokkelen voor IPv4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xebeche4you
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Vandaag overgegaan op Freedom. Ik deel graag met jullie mijn installatie ervaring.

Twijfels opzegging xs4all
Intussen maakte ik mij toch wel wat zorgen of mijn xs4all wel goed was opgezegd. Dit omdat de verbinding nog actief was. Ik dacht even kijken bij mijn xs4all dan vind ik vast wel informatie over wanneer het contract is beëindigd, nou niet dus. Toen ik even later weer wilde inloggen werden mijn inloggegevens niet meer geaccepteerd. Lekker is dat, blijkbaar is dit de manier van xs4all om te laten blijken dat je geen klant meer bent. Toch maar even gebeld naar xs4all en ze hadden goed nieuws mijn account bestond niet meer.
Heb je nog wel even de mail op forwarden kunnen zetten ? (dus bij XS4all) Dat heb ik op de dag van aansluiting bij Freedom nog kunnen wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
BHQ schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:48:
[...]

Was dat een aanbieding of de boete voor het niet tijdig terugsturen van het modem? :z
Boete heb het aangepast. Geïnterpreteerd als aanbieding. Je hebt gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
xebeche4you schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:33:
[...]

Heb je nog wel even de mail op forwarden kunnen zetten ? (dus bij XS4all) Dat heb ik op de dag van aansluiting bij Freedom nog kunnen wijzigen.
Was niet nodig, maar bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

De route naar Surfnet is een stuk beter nu. Geen detour meer op het retourpad.
1 a.a.a.a (a) 0.499 ms 0.444 ms 0.397 ms
2 z.z.z.z (z) 0.980 ms 1.222 ms 1.483 ms
3 lo0.cmbr.nikhef-1.connected.by.freedom.nl (185.93.175.225) 10.368 ms 10.384 ms 10.457 ms
4 xe-1-0-0.frdm.nikhef-1.connected.by.freedom.nl (185.93.175.233) 10.860 ms 10.857 ms 11.565 ms
5 cr0.nikhef.nl.fusixnetworks.net (37.139.138.48) 12.449 ms 13.169 ms 14.732 ms
6 br0.nikhef.nl.fusixnetworks.net (37.139.139.233) 26.088 ms 7.403 ms 7.927 ms
7 xe-1-0-16.jnr01.asd001a.surf.net (145.145.166.16) 8.912 ms 10.804 ms 10.729 ms
8 e3-0-0-0.asd001b-jnx-04.surf.net (145.145.6.45) 10.674 ms 10.630 ms 10.718 ms
9 nikhef-router.customer.surf.net (145.145.19.126) 12.093 ms 12.070 ms 13.259 ms
10 achtbaan.nikhef.nl (194.171.96.106) 13.236 ms 13.627 ms 15.162 ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik heb zojuist ook een aanvraag gedaan voor een van mijn twee VDSL verbinding. Nog wel de vraag gesteld op welke manier ze nu bepaald hebben welke van de twee lijnen ze moesten hebben, dus benieuwd naar het antwoord daarop.

De huidige provider meld namelijk een weg migratie voor een lijn en vermoedelijk is dat toevallig net de juiste :-)

[ Voor 7% gewijzigd door raymonvdm op 24-07-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
raymonvdm schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:34:
Ik heb zojuist ook een aanvraag gedaan voor een van mijn twee VDSL verbinding. Nog wel de vraag gesteld op welke manier ze nu bepaald hebben welke van de twee lijnen ze moesten hebben, dus benieuwd naar het antwoord daarop.

De huidige provider meld namelijk een weg migratie voor een lijn en vermoedelijk is dat toevallig net de juiste :-)
Waarom wil je dat weten? Ze zitten toch naast elkaar dan plug je hem gewoon in de andere poort? Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
BHQ schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:48:
[...]
In de 'tot ziens' brief staat letterlijk:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het bedrag zal afhankelijk zijn van de apparaten die in bruikleen zijn. Maar om het punt wat kracht bij te zetten. Wat in een brief staat en de praktijk zit een verschil tussen. Ook heb ik geen idee wat de termijn is die hiervoor staat, dat vind ik nergens.

offtopic:
Ik denk dat het retourneren van apparatuur eerder komt vanwege een (voor mij onbekend) wetgeving die leveranciers wordt opgelegd. Dit t.a.v. het mileu en/of tegenwoordig duurzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
raymonvdm schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:29:
[...]
Wel geinig om te zien dat er een blok is welke ze via Prefix Broker verkrijgen, en nog een paar blokken die uit slowakije lijken te komen, ze hebben blijkbaar echt moeten sprokkelen voor IPv4
Maanden geleden is een vraag hierover gestel met als antwoord dat Freedom de beschikking heeft over voldoende IPv4 adressen.

Ik denk dat er -inmiddels- andere afwegingen zijn waardoor het lijkt alsof er gesprokkeld wordt. Ik zou willen zeggen dat er geen probleem is tot het moment dat er iets in de nieuwsbrief of website wordt gezet.

[ Voor 12% gewijzigd door purge op 10-08-2020 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
purge schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:03:
[...]
Ik denk dat er -inmiddels- andere afwegingen zijn waardoor het lijkt alsof er gesprokkeld wordt. Ik zou willen zeggen dat er geen probleem is tot het moment dat er iets in de nieuwsbrief of website wordt gezet.
Gebruik maken van een handelaar is toch geen sprokkelen? Het is een manier om CAPEX voor OPEX uit te ruilen. Je weet zelfs eigenlijk niet of de adressen gekocht of geleased zijn: Het duurt een tijd voordat je de registratie van een prefix kan aanpassen.

In de praktijk zal je voor IPv4 inkoop altijd een broker of adviseur gebruiken. Prijzen zijn niet transparant. Rommelig wereldje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Laatst online: 06-09 21:24
En dan nog dat op-out veiligheidspakket van xs4all
Als je telefonisch opzegt bij xs4all ben je niet helemaal van ze af, nee het veiligheidspakket a 14,- p/m (dacht ik) blijf je houden tenzij je dat nog een keer digitaal doorgeeft dit niet te willen. Beetje flauw en voelt voor mij als een trap na. Ik zeg toch op? Goedkope manier om lakse mensen aan zich te binden. En als je even geduld hebt komt freedom straks ook met een antivirus en veiligheidspakket.
Ik krijg hier een zelfde gevoel bij als toen ik vele jaren geleden xs4all opzegde. Ik ging toen om budgettaire reden naar Telfort en had netjes op tijd opgezegd. Alleen bleef bij mij toen de incasso van xs4all nog doorgaan ook al werd er dus geen internet meer geleverd. Daarna ben ik ook niet teruggegaan toen het voor mij weer wel mogelijk was.

Inmiddels ben ik dus wel overgestapt naar Freedom, of in elk geval is de aanvraag erdoor met aansluiten volgende maand. En ook ik ga voor ineens het hele jaar betalen, zo is Freedom ineens geholpen met weer een stukje kapitaal om verder op te kunnen bouwen, plus ik krijg korting. En trouwens, het contract is toch voor minimaal een jaar, dus ik zou hoe dan ook een betaalplicht hebben voor zo'n heel jaar.

O ja, wat wel leuk is, ondanks dat Freedom nog geen geautomatiseerd systeem heeft om de oude provider op te zeggen, is dat bij mij heel goed gegaan. Toen ik de machtiging af had gegeven voor Freedom, kreeg ik 2 minuten later een mail van Telfort dat ze het jammer vonden dat ik wegging en dat ze mijn opzegging hadden verwerkt per datum van de overstap naar de nieuwe provider. Dat ging dus prima :) Ze krijgen dan hun nog nieuw in de doos zittende modem wel terug wanneer de overstap afgerond is.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje
  • Laatst online: 13-09 19:53
BHQ schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:05:
De route naar Surfnet is een stuk beter nu. Geen detour meer op het retourpad.

[...]
Inderdaad, lijkt sinds de 24e een verbetering te zijn doorgevoerd 8).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsVrPW7ud1tg6MTTXpLBXGpmi4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MKfdWUZT0A4PpkeMaxyqVJ7K.png?f=fotoalbum_large

Speedtest laat ook goede resultaten zien naar de Universiteit Twente:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUwT60HXXz6Q_eQuP61L6_fcIqs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9dDRhetfg7UwHObC9p1S1YSU.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door woutertje op 26-07-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleon1987
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-07-2020
Iemand ervaring met het werkend krijgen van CheapConnect op de Fritzbox 5490 van Freedom? ik krijg hem met de vage handleiding van CheapConnect niet online, en sowieso staat er geen handleiding van voor de 5490 tussen. Blokkeert Freedom ook poort 5060 voor andere VoIP providers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat laatste lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Ik kan je niet inhoudelijk helpen, ik heb geen VoIP of een vaste lijn thuis. Maar in principe is de configuratie van de verschillende Fritz!Boxen hetzelfde. Je zou de instructies voor de 7490 kunnen volgen - dat is immers dezelfde generatie als de 5490.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 26-07-2020 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cumulus-1
Waar ik tegenaan liep bij het instellen van CheapConnect in de FB7590:

In het het scherm Telephony > Telephone numbers:

In de FB onder Account Information is User name exact hetzelfde nummer zoals op je CheapConnect pagina Diensten > SIP accounts staat vermeld onder SIP Username.

Maar op die pagina in de FB moet je onder Telephone Number for Registration* bovengenoemde SIP Username invullen met twee nullen ervoor. Voorbeeld voor een 070- nummer:

00317xxxxxxx

[ Voor 31% gewijzigd door Cumulus-1 op 26-07-2020 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenWa
kameleon1987 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:54:
Iemand ervaring met het werkend krijgen van CheapConnect op de Fritzbox 5490 van Freedom? ik krijg hem met de vage handleiding van CheapConnect niet online, en sowieso staat er geen handleiding van voor de 5490 tussen. Blokkeert Freedom ook poort 5060 voor andere VoIP providers?
Ik heb na overgang van Delta naar Freedom simpelweg het basisstation in een LANpoort geprikt van de 7590 en CheapConnect was direct werkend. Ik gebruik ondertussen de 7590 als DECT basisstation. Hier moet je wel de de inloggegevens invoeren. CC heeft op de site aansluit gegevens voor een oudere Fritzbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
  • Laatst online: 19:42
Euhmmm, Tweakers is niet te bereiken op m’n Freedom lijn. Ga ik zoals nu op 4G. Wel. Meerdere die last hebben of zou het alleen mijn ip zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Geen problemen hier. Welke router gebruik je? Blokkeer je ICMP? Staat je MTU correct ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Zr40 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 16:54:
Geen problemen hier. Welke router gebruik je? Blokkeer je ICMP? Staat je MTU correct ingesteld?
Alles werkt, alleen Tweakers laad niet... :?

Blokkeer geen ICMP, MTU is ok. Router is Unifi Dream Machine Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat zegt je traceroute/mtr?

Hier is tweakers inderdaad niet bereikbaar over IPv4. Over IPv6 werkt het wel, daarom heb ik er geen last van.

zr40 chakotay ~ % mtr -rwbz tweakers.net                         
Start: 2020-07-26T16:58:14+0200
HOST: chakotay                                                Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
  1. AS206238 2a10:3781:xxxx::1                                0.0%    10    0.3   0.2   0.2   0.3   0.0
  2. AS206238 connected.by.freedom.nl (2a10:3780::225)         0.0%    10    4.1   4.4   4.1   6.3   0.7
  3. AS206238 connected.by.freedom.nl (2a10:3780::1:1)         0.0%    10    7.8   4.6   4.2   7.8   1.1
  4. AS57866  2a00:a7c0:20:1197:a::1                           0.0%    10   11.6   5.2   4.2  11.6   2.3
  5. AS57866  2a00:a7c0:e20a:8::2                              0.0%    10    4.5   4.6   4.3   5.2   0.3
  6. AS57866  2a00:a7c0:20:1026:a::2                           0.0%    10    5.0   9.1   5.0  43.7  12.2
  7. AS15703  2001:9a8:0:78::1                                 0.0%    10   21.3   7.7   5.3  21.3   5.3
  8. AS15703  2001:9a8:0:78::14                                0.0%    10   21.9   7.1   5.3  21.9   5.2
  9. AS15703  e600-2.eun-leaf-03.true.nl (2001:9a8:0:71::11)   0.0%    10   13.1  10.3   5.3  17.3   4.8
 10. AS15703  tweakers.net (2001:9a8:0:e:1337:0:80:2)          0.0%    10    5.4   5.3   5.2   5.5   0.1
zr40 chakotay ~ % mtr -rwbz4 tweakers.net
Start: 2020-07-26T16:59:12+0200
HOST: chakotay                                                                 Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
  1. AS???    10.0.0.1                                                          0.0%    10    0.2   0.2   0.2   0.2   0.0
  2. AS206238 lo0.cmbr.nikhef-1.connected.by.freedom.nl (185.93.175.225)        0.0%    10    4.1   4.2   4.1   4.5   0.1
  3. AS206238 xe-1-0-0.frdm.nikhef-1.connected.by.freedom.nl (185.93.175.233)   0.0%    10    4.3   4.4   4.3   4.7   0.2
  4. AS???    ???                                                              100.0    10    0.0   0.0   0.0   0.0   0.0

[ Voor 97% gewijzigd door Zr40 op 26-07-2020 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Oja, ik draai (nog) alleen over ipv4, geen tijd&zin gehad om ipv6 in te stellen. Dus het ligt niet aan mij :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
slijkie schreef op zondag 26 juli 2020 @ 16:56:
[...]
Alles werkt, alleen Tweakers laad niet... :?

Blokkeer geen ICMP, MTU is ok. Router is Unifi Dream Machine Pro.
Wat zie je bij test-ipv6.nl voor score staan?

En dan specifiek: "Test IPv6 large packet"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
ANdrode schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:02:
[...]

Wat zie je bij test-ipv6.nl voor score staan?

En dan specifiek: "Test IPv6 large packet"?
Zie reactie boven je :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Ja ik zag hem. Dan is het geen IPv6 path mtu discovery probleem (wat vaak een vervelende is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
ipv4 via 4G werkt dus prima, oftewel freedom heeft issues met z’n ipv4 routing naar Tweakers dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

slijkie schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:01:
Oja, ik draai (nog) alleen over ipv4, geen tijd&zin gehad om ipv6 in te stellen. Dus het ligt niet aan mij :-p
Goed excuus om nu IPv6 in te stellen. Het is echt eenvoudig, en zeker met Unifi. Schakel DHCPv6-PD in bij het WAN netwerk en zet router advertisements aan bij het LAN netwerk.

https://help.ui.com/hc/en...Pv6-and-Prefix-Delegation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
Zr40 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:10:
[...]

Goed excuus om nu IPv6 in te stellen. Het is echt eenvoudig, en zeker met Unifi. Schakel DHCPv6-PD in bij het WAN netwerk en zet router advertisements aan bij het LAN netwerk.

https://help.ui.com/hc/en...Pv6-and-Prefix-Delegation
Ga ik vandaag eens doen ja. Het eerste apparaat waar de lijn binnenkomt is echter een Edgerouter Lite. Zal het daar dus even op moeten doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
En trouwens, Tweakers doet het weer op ipv4 via Freedom...

Glitch in de matrix laten we het maar noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleon1987
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik heb CheapConnect inderdaad werkende gekregen.
Beetje ongeduld van mijn kant was het probleem. Freedom 1000/1000 niet werkende
gekregen op de Fritzbox7581 helaas, wel op de 5490 die ik sowieso al voor de zekerheid mee liet leveren.
Geeft nu in het modem 1000/1000 Freedom Founding glasvezel aan, maar volgens de speedtest zit ik nog op 200/200 xs4kpn (xs4all :P ) met ook het oude internet ip. morgen is de officiele overstap naar freedom, dus springt dan vast wel over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digiben
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 18:07
kameleon1987 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:54:
Denk niet dat freedom dat blokkeert. 🥳
Ik heb dan nu meer als twee maanden budget phone in mijn 7590 gezet... met de c6 fon dat werkt fantastisch.
Zelf word het hier nog veel gebruikt en betaal 12,50 per maand er voor.
Nooit geen problemen gehad na nummer over te porteren vanaf xs4all.
Werkt gewoon prima 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Had het nog niet eens gezien, maar ik kan gewoon weer alle regionale zenders weer kijken. Dus als Groninger in het midden van het land weer RTV Noord. 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semanticfire
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 31-03 08:44
EnigmA-X schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:11:
[...]

Deze doet het prima in mijn Mikrotik CCR 1009, kost ongeveer 8 EUR en had ik binnen 3 dagen in huis. De dBm rates zijn prima.
Mag ik vragen wat je instellingen zijn voor de mikrotik? ik heb een 4011 met die SFP module maar krijg PPPoE niet aan de praat.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 11:01
semanticfire schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:09:
[...]

Mag ik vragen wat je instellingen zijn voor de mikrotik? ik heb een 4011 met die SFP module maar krijg PPPoE niet aan de praat.

Alvast bedankt!
Ziet je mikrotik de sfp module wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semanticfire
EnigmA-X schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:43:
[...]

Ziet je mikrotik de sfp module wel?
Yup, de status geeft ook 'link up'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
hydex schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:52:
[...]

Waarom wil je dat weten? Ze zitten toch naast elkaar dan plug je hem gewoon in de andere poort? Of zie ik het verkeerd?
Het zou toch lullig zijn als je twee lijnen (VDSL2 en VDSL SuperVectoring) hebt voor twee verschillende omgevingen, en dat dan de verkeerde lijn wordt gekozen voor een migratie |:(

[ Voor 3% gewijzigd door raymonvdm op 27-07-2020 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semanticfire
semanticfire schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:52:
[...]

Yup, de status geeft ook 'link up'
Ondertussen ook contact met Freedom gehad, mijn config is goed, krijg alleen geen PPPoE antwoord, wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Vandaag een forbidden en verder lezend dat de website die ik wilde bezoeken "forbidden in your region" was :-(

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Om welke website gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

stempunt.nu

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Die werkt hier wel.

Wat krijg je precies te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Zr40 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:09:
Die werkt hier wel.

Wat krijg je precies te zien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86TZ_9hRSazVAnKFCw745A96qAE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P6vEMO2eVyaf5vHh2MQJ3gIc.jpg?f=user_large

Al gevraagd of ik bij hen blacklisted ben of dat ze geo blocking gebruiken oid.
Nog geen antwoord, duurt meestal een dag bij ze.

[ Voor 14% gewijzigd door GerkeP op 28-07-2020 13:27 ]

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1afVd2YLI-qHnLj7cCQ-eoWP2E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IPFYTRN3nSrEzZWsqiXVWuSK.png?f=user_large

Vreemd. Misschien gebruiken ze een geolocation service met sterk verouderde gegevens. Even contact opnemen met de beheerder van die site?

[ Voor 41% gewijzigd door Zr40 op 28-07-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Zr40 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:27:
Vreemd. Misschien gebruiken ze een geolocation service met sterk verouderde gegevens. Even contact opnemen met de beheerder van die site?
Zoiets zal het wel zijn denk ik.
Ik wacht wel even af

Nu is het maar 1 website waar ik zelf niet zoveel te zoeken heb (kids wel). Maar moeten er niet meer worden :-P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UE1QO6g8w3TH1o7s9b99FmGLcQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90mSbqBMRMMQTVilUg9eE9aS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door GerkeP op 28-07-2020 13:38 ]

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
GerkeP schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:56:
Vandaag een forbidden en verder lezend dat de website die ik wilde bezoeken "forbidden in your region" was :-(
Na de overstap naar Freedom heb ik meegemaakt dat ik op een site terechtkwam die meende dat ik me in de United Arab Emirates bevond :? Weet helaas niet meer welke site dat was. Zijn de IP-adressen die Freedom nu uitgeeft, (heel) vroeger in UAE geregistreerd geweest?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zie een prefix waar dit inderdaad het geval is geweest: 45.155.156.0/23, begin dit jaar. Deze is pas sinds 7 juni announced door AS206238 (Freedom).

De prefix waar mijn IP in zit (185.238.128.0/22) is altijd in NL geregistreerd geweest.

De andere prefixes van Freedom waren begin dit jaar in bezit van een netwerk in Slowakije. Ook sinds 7 juni van Freedom.

Netwerkbeheerders die geoblocking toepassen op basis van verouderde data zouden zich moeten schamen... en het snel weghalen. :N

[ Voor 39% gewijzigd door Zr40 op 28-07-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Dat block zit ik inderdaad in.
Motivaction.nl levert hetzelfde issue op.

Zelfde organisatie.

Eerste antwoord geb ik van ze gehad.
Bij hun werkt het gewoon, nog een keer proberen.......

Ze lezen niet, maar sturen een standaard antwoord.........

Dus nog maar een keer hrt hele relaas gestuurd

GerkeP

Pagina: 1 ... 17 ... 80 Laatste