[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 20 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Daxston schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 00:00:
@Xantis Hè die zocht ik. Thanks!

Edit: dat ziet er niet best uit en verklaart ook meteen de vele verbindingsklachten in dit topic. Hopelijk wordt het netwerk in het vervolg redundant uitgevoerd en neemt Freedom ook een port af bij AMS-IX en NL-IX. Naar mijn weten is XS4ALL vooralsnog de enige die het laatste biedt.
Ik testte het net: T-Mobile Thuis (!) zit ook op NL-IX en ik zie het in de routes (daarnaast 600G aan AMS-IX).

Bij AMS-IX hangt het nut van de verbinding heel erg af van het peeringbeleid van de provider (en hoe lang deze al aangesloten zit). Het is een heel grote investering (tijd) en een goede link naar content-partijen. Maar daar kan je ook private mee peeren.

NL-IX met een routeserver waar vrijwel alle partijen aan meedoen (als ik @stormfly goed interpreteer) heeft dan in mijn ogen dan meer direct nut dan AMS-IX.

Ik weet niet of er historische IXP country jedi data is.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

HSL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:02:
[...]

Thanks, die is onderweg :) Nu alleen nog een juiste SFP module, weet jij welke werkt met de UDM?
De vraag is niet of de module werkt met de UDM, maar of je de juiste hebt voor de glasvezelaansluiting. Ubiquiti hardware werkt met alle SFP modules.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 19-08-2020 22:07 ]

• Daxston
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-08-2022
@ANdrode 😱 Ik zie het! Hoe bevalt het verder? Is je IP-adres in principe vast (of raak je die soms kwijt)? Misschien maar een jaartje T-Mobile Thuis proberen, maar ik ben toch een beetje beducht na die DTAG-routering stunt van verleden jaar.

• grave176
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:47
HSL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:02:
[...]

Thanks, die is onderweg :) Nu alleen nog een juiste SFP module, weet jij welke werkt met de UDM?
Je zou deze kunnen bestellen met een patchkabel SC-APC (groen)naar LC-UPC . Hiervan heb je de blauwe sfp module nodig.

https://www.amazon.nl/Ubi...ode&qid=1597902367&sr=8-1

Of

Op FS.com maar dit duur langer , maar dan kun je hem laten maken zoals je hem wilt hebben met een SC-UPC aansluiting (blauwe) die op je patchkabel past.

https://www.fs.com/products/37922.html

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
stormfly schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:00:
[...]

Klopt! En KPN heeft de NL-IX gekocht. En over dat platform vinden we direct grote partijen, Apple, Akamai, Netflix op Amsterdam koppelniveau en direct gepeerd met KPN. Super korte paden en als eigenaar van het platform zitten ze vast en zeker heel dik gekoppeld op NL-IX en NL-IX2. KPN heeft daar goed gepeerd met de reuzen van het Internet.

Een poort op de AMSIX betekent niet dat je ook verkeer mag doen naar alle partijen. Ik denk dat de NL-IX een beter platform is voor Nederlands klanten.

De NL-IX heeft veel meer klanten via de routeserver (voor iedereen toegankelijk). Bij de AMSIX is de routeserver veel beperkter in aanbod. En als een andere partij dan niet met je wilt peren heb je niets.

De AMS-IX groeit deze nog in klanten? (ik bedoel niet in traffic). Ik heb eerder het gevoel dat de AMSIX over de hoogtij dagen heen is. KPN eraf, TMobile een poging gedaan, Ziggo minimaal verkeer ernaar toe.
En toch waren er vaker issues met NL-IX dan met AMS-IX en dan dusdanige issues dat verschillende partijen echt dagen lang hun NL-IX poorten geshut hadden. |:(

Overigens heeft AMS-IX ook route servers 8)

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:44
raymonvdm schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:27:
[...]

En toch waren er vaker issues met NL-IX dan met AMS-IX en dan dusdanige issues dat verschillende partijen echt dagen lang hun NL-IX poorten geshut hadden. |:(

Overigens heeft AMS-IX ook route servers 8)
Klopt ze hebben route servers maar daar zit minder op dan bij NL-IX. Kwestie van marketing en die heeft NL-IX een stuk beter op orde dan de (stoffige techneuten club?) AMS-IX, mho.

Eens, elk platform heeft storingen, TMT had een week loss door een rot chassis op de AMS-IX. Blijft allemaal hardware gebonden.

• Daxston
  • Laatst online: 02-08-2022
@stormfly Je hebt het andersom! Marketing heeft AMS-IX niet nodig. AMS-IX is dubbel uitgevoerd, NL-IX is dit niet. Vrijwel standaard zitten alle grote en internationale partijen bij AMS-IX. Deze is ook verantwoordelijk voor 3x zoveel internetverkeer in 2020 ten opzichte van NL-IX. NL-IX richt zich historisch vooral op kleine en lokale klanten. Zij zijn namelijk een stuk goedkoper maar bieden dan ook minder redundantie.

Om KPN-klanten goed te kunnen bereiken zijn grotere partijen nu vaak geneigd om ook een poort bij NL-IX af te nemen. Huidig XS4ALL is hierin bijzonder omdat zij bij AMS-IX en NL-IX zitten ondanks te zijn gekocht door KPN. KPN zit namelijk bewust niet bij AMS-IX en dat is nadelig voor iedereen behalve KPN die op deze manier klanten inwint op NL-IX die zij in 2011 hebben overgenomen.

NL-IX wordt zo wel steeds beter om op te zitten vooral voor verkeer binnen Nederland, maar op hetzelfde niveau als AMS-IX zal het waarschijnlijk nooit komen vanwege de fundamentele verschillen tussen de twee (historie, doelgroep en redundantie).

NL-IX is mooi om te hebben, maar AMS-IX blijft een must.

• HSL
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-11 13:03

HSL

grave176 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 07:52:
[...]

Je zou deze kunnen bestellen met een patchkabel SC-APC (groen)naar LC-UPC . Hiervan heb je de blauwe sfp module nodig.

https://www.amazon.nl/Ubi...ode&qid=1597902367&sr=8-1

Of

Op FS.com maar dit duur langer , maar dan kun je hem laten maken zoals je hem wilt hebben met een SC-UPC aansluiting (blauwe) die op je patchkabel past.

https://www.fs.com/products/37922.html
't enige verschil is het soort patchkabel die je dan gebruikt toch? Ik heb nu die ubiquiti modules gekocht en een SC/APC » LC/UPC kabel. komen dit weekend binnen, hoop dat die patchcover er dan ook is :)

• YWatchman
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-10 09:21
@HSL de Ubiquiti UF-GP-C+ zou out-of-the-box moeten werken met een Freedom glas aansluiting.

• HSL

HSL

YWatchman schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:35:
@HSL de Ubiquiti UF-GP-C+ zou out-of-the-box moeten werken met een Freedom glas aansluiting.
Ik heb geen ervaring met fiber kabels, dus 't is me niet helemaal duidelijk wat voor stekker daar dan in gaat, gewoon een LC/UPC?

• YWatchman
SC/APC, bij de TK01 krijg je van Freedom een SC/UPC kabel. Deze past beslist niet op de TK01 en kan de connector beschadigen en demping veroorzaken! (Zie verschil APC - UPC)

• HSL

HSL

Ah ok, ik heb van Freedom geen kabel gekregen, waarschijnlijk omdat ik zonder modem besteld heb. Ik heb nu een ZTE over het aansluitpunt zitten waar gewoon ethernet uit komt.

• YWatchman
HSL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:53:
Ah ok, ik heb van Freedom geen kabel gekregen, waarschijnlijk omdat ik zonder modem besteld heb. Ik heb nu een ZTE over het aansluitpunt zitten waar gewoon ethernet uit komt.
Kan inderdaad dat er helemaal geen hardware is verstuurd, je kan gewoon zelf bestellen bij Ubiquiti of een andere partij. Ubiquiti levert in principe binnen 2 werkdagen.

• HSL

HSL

Dus 't is de Ubiquiti UF-GP-C+ icm een SC/APC » SC/APC kabel
of de blauwe module uit Ubiquiti U Fiber, single module, 1G, BiDi, 2-pack icm een SC/APC » LC/UPC kabel?

Die tweede oplossing is iets goedkoper en al onderweg, dus eerst eens kijken of ik dat aan de praat krijg. :)

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:44
Daxston schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:19:
@stormfly Je hebt het andersom! Marketing heeft AMS-IX niet nodig. AMS-IX is dubbel uitgevoerd, NL-IX is dit niet. Vrijwel standaard zitten alle grote en internationale partijen bij AMS-IX. Deze is ook verantwoordelijk voor 3x zoveel internetverkeer in 2020 ten opzichte van NL-IX. NL-IX richt zich historisch vooral op kleine en lokale klanten. Zij zijn namelijk een stuk goedkoper maar bieden dan ook minder redundantie.

Om KPN-klanten goed te kunnen bereiken zijn grotere partijen nu vaak geneigd om ook een poort bij NL-IX af te nemen. Huidig XS4ALL is hierin bijzonder omdat zij bij AMS-IX en NL-IX zitten ondanks te zijn gekocht door KPN. KPN zit namelijk bewust niet bij AMS-IX en dat is nadelig voor iedereen behalve KPN die op deze manier klanten inwint op NL-IX die zij in 2011 hebben overgenomen.

NL-IX wordt zo wel steeds beter om op te zitten vooral voor verkeer binnen Nederland, maar op hetzelfde niveau als AMS-IX zal het waarschijnlijk nooit komen vanwege de fundamentele verschillen tussen de twee (historie, doelgroep en redundantie).

NL-IX is mooi om te hebben, maar AMS-IX blijft een must.
Ben je er van op de hoogte dat er tegenwoordig een NL-IX2 is? Dat is de redundante zijde van de NL-IX, schat ik in? Anyway de peering tussen Ziggo en KPN (sinds een paar weken) gaat over die nieuwe NL-IX2 zijde in de 185. range.

Vandaag:
NL-IX 3.2Tb totaal voor Rotterdam en Amsterdam
AMS-IX 7.8 Tbit totaal voor het platform.

Ik zou zeggen dat het een geduchte concurrent aan het worden is :9

Voor de rest kan ik mij vinden in de door jou gedeelde info.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:39
guido66 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 08:47:
[...]

Ondertussen overgestapt naar cheapconnect. Nummer wordt over een paar dagen weg geporteerd bij xs4all. Instellen in de Fritzbox was vrij eenvoudig en werkt reeds voor uitgaand bellen. Na donderdag nog maar eens proberen om over te stappen naar Freedom, nu het telefonie obstakel uit de weg is geruimd.
Nummer is naadloos geporteerd vandaag, dit had ik veel eerder moeten doen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:18

GerkeP

Vragen mag altijd........

Gisteravond was TV kijken niet fijn. Continu stotteringen in het beeld, stilstaan, geen blokjes, maar wel zeer hinderlijk. Gebeurde met de settopbox maar ook met de TV app op mijn LG.
Settopbox is bekabeld aangesloten, TV via wifi.
Netflix getest, strak beeld, geen enkele hapering te zien. Terug naar Canal Digitaal TV en weer haperingen.
Geen onderbrekingen of spikes te zien in de verbinding. Lijkt er echt op dat Canal Digitaal issues had.

TV is nog niet iets waar ik enthousiast van wordt (en velen met mij lees ik in de reviews)

GerkeP

• digiben
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-10 12:58
guido66 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:24:
[...]

Nummer is naadloos geporteerd vandaag, dit had ik veel eerder moeten doen.
Ik gebruik dan budgetphone vanaf mei geporteerd.
Dit omdat freedom(zal nog wel komen) geen abonnement heeft voor onbeperkt bellen.
Nu zie ik dit ook niet bij CheapConnect volgens mij ..
Hier thuis word veel gebeld elke dag nog.
Nu bevalt mij het abonnement van budgetphone ook zeer goed, 12,50 per maand en moet zeggen dit werkt prima met de Fritzbox.
Nooit geen problemen met budgetphone.

• grave176
HSL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:33:
[...]

't enige verschil is het soort patchkabel die je dan gebruikt toch? Ik heb nu die ubiquiti modules gekocht en een SC/APC » LC/UPC kabel. komen dit weekend binnen, hoop dat die patchcover er dan ook is :)
Ja die patchcover heb je dan ook nodig om je nieuwe patchkabel SC/APC >>> LC in te steken anders kun je er nog niks mee.
En dan hopen dat je de UDM PRO aan de praat krijgt via de SFP module en vlan 6 want dit gaat nog niet zo als het moet..
|:(

• HSL

HSL

grave176 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:22:
[...]Ja die patchcover heb je dan ook nodig om je nieuwe patchkabel SC/APC >>> LC in te steken anders kun je er nog niks mee.
Ja, de adapters en de patchcover komen vandaag binnen, denk dat de kabel morgen komt :)
[...]En dan hopen dat je de UDM PRO aan de praat krijgt via de SFP module en vlan 6 want dit gaat nog niet zo als het moet..
Oh, apart dat het via de RJ45 WAN poort wel kan.

• mlohnen
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-10 14:47
GerkeP schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 07:54:
Gisteravond was TV kijken niet fijn. Continu stotteringen in het beeld, stilstaan, geen blokjes, maar wel zeer hinderlijk. Gebeurde met de settopbox maar ook met de TV app op mijn LG.
Settopbox is bekabeld aangesloten, TV via wifi.
Netflix getest, strak beeld, geen enkele hapering te zien. Terug naar Canal Digitaal TV en weer haperingen.
Geen onderbrekingen of spikes te zien in de verbinding. Lijkt er echt op dat Canal Digitaal issues had.

TV is nog niet iets waar ik enthousiast van wordt (en velen met mij lees ik in de reviews)
Ik heb de IPTV kastjes al opgeborgen en kijk via de Canal Digitaal App op mijn Samsung TV, dan werkt het ineens wel vloeiend en gaat zelfs het schakelen tussen de zenders sneller dan met die kastjes.
Verder gebruik ook maar NLZIET tijdelijk en dat werkt ook vlekkeloos.

Canal Digitaal mag echt wat gaan doen aan die kastjes en de GUI enzo want anders gaat het gelijk volgend jaar er weer uit en dan maar alleen NLZIET.

• digiben
mlohnen schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:58:
[...]

Ik heb de IPTV kastjes al opgeborgen en kijk via de Canal Digitaal App op mijn Samsung TV, dan werkt het ineens wel vloeiend en gaat zelfs het schakelen tussen de zenders sneller dan met die kastjes.

Canal Digitaal mag echt wat gaan doen aan die kastjes en de GUI enzo want anders gaat het gelijk volgend jaar er weer uit en dan maar alleen NLZIET.
Ik weet het van iemand die heeft ook zo'n kastje en zo traag en zeer slecht.
Zelf gebruik ik dan schotel en dat werkt super, omdat ik ook 4k gebruik via de schotel.
Nu gebruik ik heel af en toe de app op mijn Samsung of telefoon van canal digital...
Deze werkt, maar ook vind ik het nog slecht hoor met HD beeld vergeleken schotel.
Jammer dat ze nog niet veel doen met de hardware.
Maar wie weet komt er nog wat los nu met freedom.

Verwijderd

Jammer dat Freedom zo duur is via het netwerk van KPN. De klantenservice van KPN is tegenwoordig ronduit slecht. Op het forum wordt je soms in de maling genomen. De ACM zou moeten ingrijpen zodat overstappen geen rib uit je lijf kost.

• Sakura_nl
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-10-2023
[...]

Alleen heb ik dan weer een Sony XG7096BAEP, dat is geen Android TV, en is ook geen canal digitaal app voor :(
Als ik dat eerder had geweten, had ik een ander model gekocht, deze tv is net 1 maand terug aangeschaft :(

• Sakura_nl
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:09:
Jammer dat Freedom zo duur is via het netwerk van KPN. De klantenservice is tegenwoordig ronduit slecht. Op het forum wordt je soms in de maling genomen. De ACM zou moeten ingrijpen zodat overstappen geen rib uit je lijf kost.
Die begrijp ik niet, kost toch niets extra, overstappen, of mis ik wat in jouw configuratie?

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:54
Sakura_nl schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:12:
[...]

Die begrijp ik niet, kost toch niets extra, overstappen, of mis ik wat in jouw configuratie?
Hij bedoelt dat overstappen naar Freedom op KPN WBA nogal duurder is per maand dan via Cambrium netwerk.
KPN WBA prijzen zijn inderdaad nogal hoog vergeleken met andere operators.

Maar de ACM kan voorlopig niks aangezien KPN geen enkele wettelijke verplichting meer heeft sinds februari.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• GerkeP

GerkeP

Wel irritant, ook Twitter vindt dat ik in de Arabische Emiraten zit met mijn ip 😔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9NebAjWVJ9t-lJv_8G-JiNlhL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r5UdNItNY28epVvG5SOSMpLc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 134% gewijzigd door GerkeP op 21-08-2020 22:21 ]

GerkeP

• digiben
Sakura_nl schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:10:
[...]

Alleen heb ik dan weer een Sony XG7096BAEP, dat is geen Android TV, en is ook geen canal digitaal app voor :(
Als ik dat eerder had geweten, had ik een ander model gekocht, deze tv is net 1 maand terug aangeschaft :(
Dacht dat deze ook Android had... maar zie nu dat er twee versies zijn.
Je zou ook met je telefoon nog kunnen spelen naar een chromecast en of een ander kastje zoals Nvidia Shield TV Pro enzo.
Maar ben je weer extra geld kwijt en of je moet zo'n kastje hebben staan 🥳

• raymonvdm
@Mumsel Inmiddels heb ik de Vigor165 binnen maar ik krijg daar geen line-sync op in het modem. Het DSL lampje brand wel en de verbinding is getest met een Fritzbox, ik zie vast iets over het hoofd maar ik weet nog niet wat.

WTF Hij doet het nadat ik de tijd op de Draytek goed gezet had..... |:(

Ik was even vergeten hoe goed DrayTek ook alweer was, het is wel weer even wennen als je Fritzbox of Cisco gewend bent....

https://www.draytek.nl/wp...-Vigor-160-serie-V2.0.pdf

Het zou gewoon een kwestie zijn van Full Bridge mode aanzetten (vanuit een factory default config) en klaar toch?

[ Voor 49% gewijzigd door raymonvdm op 22-08-2020 16:38 ]

• HSL

HSL

[...]
En dan hopen dat je de UDM PRO aan de praat krijgt via de SFP module en vlan 6 want dit gaat nog niet zo als het moet..
Nou dat lukt dus inderdaad niet,.. zit op 1.8RC16 en ik heb bij wan2 precies dezelfde instellingen staan als bij wan1, dus ik had verwacht dat het zou werken. De SFP module is gewoon verbonden, maar geeft deze foutmelding (in /var/log/messages)
code:
1
2
Aug 22 15:21:45 Gateway daemon.err pppd[1333]: Unable to complete PPPoE Discovery
Aug 22 15:22:26 Gateway daemon.warn pppd[1333]: Timeout waiting for PADO packets

• raymonvdm
Hoe weet de pppd daemon welke poort hij uit moet praten? Want hij moet dat doen via VLAN6 volgens mij. En dan moet VLAN6 als master interface natuurlijk wel WAN2 hebben en niet meer WAN1.

Wellicht is dat de richting om te zoeken

• HSL

HSL

Daar heb je niet zo heel veel invloed op
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVl1zyTI6_T1ITdl2LhqmqoN1qc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mmhDMNfzYtAnh450sgR710Sb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrG41LJzyY6_DiFJmFfF0KFnbqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l5IpN1aQrWvmYwOJ07S2r5iE.png?f=fotoalbum_large

• raymonvdm
Ik ken UBNT niet heel goed, maar kun je ook WAN aanpassen naar WAN2 poort? Zodat alle NAT regels enzo ook kloppen. Ik heb wel eens LAN1/LAN2 gerommel gehad met een SFP bij iemand. Je hebt wel de juiste BIDI SFP?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Welke poort WAN1/WAN2 is staat fysiek op het apparaat aangegeven.

De EdgeRouter is overigens niet kieskeurig; je kan iedere poort gebruiken.

@HSL Kleine correctie voor je screenshots: Je hebt 1.1.1.1 en 1.1.1.2 ingevuld als DNS servers, maar die tweede moet 1.0.0.1 zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 22-08-2020 18:11 ]

• HSL

HSL

raymonvdm schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 18:05:
Ik ken UBNT niet heel goed, maar kun je ook WAN aanpassen naar WAN2 poort? Zodat alle NAT regels enzo ook kloppen. Ik heb wel eens LAN1/LAN2 gerommel gehad met een SFP bij iemand. Je hebt wel de juiste BIDI SFP?
Nee, je kan de primary niet aanpassen naar WAN2 jammergenoeg. De SFP module zou de juiste moeten zijn, en ik zie ook dat WAN2 ook gewoon met 't aansluitpunt verbonden is, dus dat zou 't niet moeten zijn.
Zr40 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 18:08:
Welke poort WAN1/WAN2 is staat fysiek op het apparaat aangegeven.
RJ45 is WAN1, SFP poort is WAN2
Zr40 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 18:08:
@HSL Kleine correctie voor je screenshots: Je hebt 1.1.1.1 en 1.1.1.2 ingevuld als DNS servers, maar die tweede moet 1.0.0.1 zijn.
Thanks!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Ik ben inmiddels gemigreerd van Telfort VDSL naar Freedom VDSL. Het is een simpele migratie, televisie gaat hier via de satelliet en telefonie gaat via een Cheapconnect (inkomend) telefoonnummer en Freevoipdeal als uitgaande VoIP provider. Even een tijdlijn:

14 juli: Aanvraag gedaan met als wensdatum 21 augustus, dit ivm opzegtermijn en ik wilde het perse op een vrijdag hebben zodat dit niet mijn werk dwars zou kunnen zitten
15 juli: Freedom stuurt mij een mail met link om ze te machtigen voor de incasso
16 juli: Ik accepteer de incasso, direct krijg ik van Freedom de bevestiging dat de aansluiting op 21 augustus staat ingepland, ik krijg gelijk mijn toekomstige IPv4 en IPv6 adressen
16 juli: 2 minuten later krijg ik een e-mail van Telfort met de mededeling dat ik per 21 augustus overstap naar een andere provider
11 augustus: Ik heb ervoor gekozen om de Fritz!box van Freedom erbij te nemen en deze is vandaag verstuurd. De Fritz!box 7581 die ik alweer een tijd gebruik voor de Telfort verbinding blijft dan nog even als reserve mocht het nieuwe modem problemen geven
12 augustus: Ik ontvang de Fritz!box 7590
13 augustus: De nieuwe Fritz!box sluit ik alvast aan, deze staat ingesteld met een Freedom profiel maar ook het Telfort (en van nog een aantal andere ISP's) profiel is aanwezig dus kan deze op de huidige lijn werken
21 augustus: Om 4:33 (in de ochtend dus) verliest de Fritz!box de verbinding met Telfort. Ik zet het profiel om naar Freedom en om 4:41 ben ik weer online

Heel soepel dus, maar net als wat anderen ook al is opgevallen heb ik last van het overgenomen IP blok. Vandaag deed ik een upgrade van Linux Mint en blijkbaar wordt er voor de software sources dmv het IP adres gekeken welke servers er allemaal interessant kunnen zijn. Het meest westelijke was geloof ik Turkije en dan kreeg ik verder allerlei landen tot aan China en Vietnam. Downloadsnelheden van die servers zijn dan om te huilen, plus ik heb weinig zin om op servers aan die kant van de wereld te zitten. Ik heb het dan wel opgelost door in de sources.list.d te verwijzen naar een Nederlandse server, maar ideaal is het niet. Ik ben benieuwd hoe snel de wereld weet dat het IP adres bij Nederland hoort.
Ik had dat trouwens ook een tijd lang bij Telfort, die had een Belgische IP range overgenomen waardoor diverse websites, waaronder ook Tweakers, mij naar de Belgische server wilden leiden.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• grave176
Udm pro is idd een drama , heb het nu toevallig wel werken had hem al opgeborgen en vorige week toch weer eens opnieuw geprobeerd en nu werkt het wel.
Dingen die je zou kunnen proberen wat in forums genoemd word:

- udm pro nieuwe firmware via erop zetten via recovery mode , via wan1 dan configureren en daarna wan2 (sfp) instellen.
- een router aansluiten op de wan1 poort en de sfp erin en herstarten
- de wan1 omdraaien met wan2 via de controller (dus wan1 poort word wan2 en andersom)
- autosense uitschakelen op de sfp poort en deze op 1000FDX zetten

Dit is alle informatie die ik gevonden heb , ben de ene werkt dit bij de ander werkt het andere weer. Maar volgens mij is het belangrijkste dat je wan1 (RJ45) aangesloten hebt. Veel geduld en ik herstarts. Combinatie Pppoe met vlan dat gaat niet lekker bij de udm. Sinds 2 dagen is de 1.8 firmware uit misschien lost dat nog wat op.

• HSL

HSL

grave176 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:42:
- de wan1 omdraaien met wan2 via de controller (dus wan1 poort word wan2 en andersom)
Hoe doe je dat? Ik kan dat in de controller niet vinden.

• grave176
De udm-pro selecteren in de devices en dan onder ' poorten > wan ' kun je ze omdraaien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FinZiSxE1AyuwIRaRi-DjHUX-qI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CrKmzX3yaNliAzEngKQqLiWz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EQMwSxRuA_rV_KC3yLPIu-Cn1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wBIyXkJBxXt86EHLvfxq8hhO.png?f=fotoalbum_large

• HSL

HSL

grave176 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:04:
De udm-pro selecteren in de devices en dan onder ' poorten > wan ' kun je ze omdraaien
Thanks, ik had het net gevonden ja, zat totaal op de verkeerde plek te zoeken en had niet door dat je daar een poort moest disablen.

Zo eens kijken of het wel lukt. :)

• grave176
Ik weet niet of je een ( UniFi ) switch met sfp poorten hebt want die zou je de vlan tag eraf kunnen laten halen en dan via RJ45 naar de udm pro kunnen laten lopen.

• HSL

HSL

Helaas het werkt niet,.. Deze situaties getest:
- WAN1 niet aangesloten
- WAN1 aangesloten op ZTE die eerst op 't glasvezel aansluitpunt zat.
grave176 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:28:
Ik weet niet of je een ( UniFi ) switch met sfp poorten hebt want die zou je de vlan tag eraf kunnen laten halen en dan via RJ45 naar de udm pro kunnen laten lopen.
Die heb ik wel, 2 stuks, maar die hangen ook aan elkaar met SFP, en normaal hangt de 24p pro switch via SFP+ aan de UDM-Pro, nu even via ethernet omdat aan het testen was wanneer de fans aan gingen (blijkt de ventilator voor de disk te zijn)

Ik begin bijna te twijfelen of ik wel de goede module heb, maar als ik dit zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mq7siwI2mb7xOCPlR3aj1APY6ZQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8dJjCK1iADwh9NKWJYXNAZAH.png?f=user_large
Dan moet het toch de juiste module zijn? Want hij maakt gewoon verbinding.

• grave176
Ja hij detecteert hem gewoon dus moet de goede zijn.
Zelf heb ik vaker profiel steeds veranderd van dhcp met geen vlan naar pppoe met vlan 6 en dan weer vlan uit en dan weer aan en ineens deed die het na x minuten ineens. Je hebt niet toevallig een router (fritzbox ) die op de RJ45 kun aansluiten en dan aan de sfp gaan werken ? Hij lijkt het gewoon helemaal niet te willen doen zonder iets op zijn rj45 wan aangesloten is.

• HSL

HSL

grave176 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:19:
Je hebt niet toevallig een router (fritzbox ) die op de RJ45 kun aansluiten en dan aan de sfp gaan werken ? Hij lijkt het gewoon helemaal niet te willen doen zonder iets op zijn rj45 wan aangesloten is.
Pfoe, denk niet dat ik er één heb. Ff denken of ik mijn oude USG daarvoor kan misbruiken.

Of heel gek gedacht, zou het werken om één van de switch poorten een eigen dhcp range te geven en die dan in de disabled wan1 poort te stoppen?

• grave176
Heb je de mogelijkheid om een recovery uit te voeren te voeren en een nieuwe installatie te doen ?

Het zou volgens dit https://community.ui.com/...-b8cf-cb19382d4d68?page=3 forum het moeten oplossen

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:36
[...]
Ik ben net een nieuwe TV aan het uitzoeken, mag ik vragen welke Samsung TV er bij jou aan de muur hangt?

• mlohnen
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-10 14:47
EnigmA-X schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:17:
[...]

Ik ben net een nieuwe TV aan het uitzoeken, mag ik vragen welke Samsung TV er bij jou aan de muur hangt?
Ja uiteraard mag dat: QLED 4K 55 inch 55Q90R
Ben er erg tevreden mee, kom van een Philips die ook erg mooi beeld en geluid had maar waarbij ik na de 4e reparatie in 3 jaar geld terug heb gekregen.
Afgelopen december had Samsung een actie waardoor ik deze tv met maar weinig geld erbij kon aanschaffen.

• HSL

HSL

grave176 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 09:51:
Heb je de mogelijkheid om een recovery uit te voeren te voeren en een nieuwe installatie te doen ?
Liever niet, heb 10 unifi apparaten aan elkaar hangen + een paar camera's, dat allemaal opnieuw instellen is echt een klus waar ik geen zin in heb 8)7

Ik ga een bugmelding bij ubiquiti doen, eens kijken wat ze zeggen.

• grave176
Ja snap ik wel. Hopelijk komen ze met een goede oplossing , laat maar weten als het gelukt is .

• Fruit
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 15:58
HSL schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 17:23:
[…]
code:
1
2
Aug 22 15:21:45 Gateway daemon.err pppd[1333]: Unable to complete PPPoE Discovery
Aug 22 15:22:26 Gateway daemon.warn pppd[1333]: Timeout waiting for PADO packets
Dit zag ik overigens ook regelmatig, vooral na een restart van pppd. Het duurde soms tot 5 minuten tot er weer een reactie kwam. Geduld bleek de oplossing.

• HSL

HSL

Fruit schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:24:
[...]

Dit zag ik overigens ook regelmatig, vooral na een restart van pppd. Het duurde soms tot 5 minuten tot er weer een reactie kwam. Geduld bleek de oplossing.
Dat is wel bizar lang, wat heb jij met WAN1 gedaan? Heb je daar iets op aangesloten?

• Fruit
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 15:58
HSL schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:05:
[...]

Dat is wel bizar lang, wat heb jij met WAN1 gedaan? Heb je daar iets op aangesloten?
Inderdaad overdreven lang als je het mij vraagt. Overigens is dit niet op Ubiquiti maar op Debian; ik heb dus ook geen WAN1 zoals jij het noemt. De melding was echter precies gelijk dus ik vermoed dat het onder de motorkap dezelfde software is.

• HSL

HSL

Hier na 30 min nog geen verbinding, dus dat was het niet jammergenoeg :(

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:06
Hier valt ook regelmatig de verbinding weg en soms duurt het ook een relatief lange tijd - meer dan paar minuten - voordat de verbinding terug is. De verbinding bestaat uit BVVDSL verbonden met de meegeleverde FRITZ!Box 7583.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
21.08.20 11:54:42 IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2a10:xxxx:xxxx::/48
21.08.20 11:54:42 IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2a10:xxxx:xxxx::1
21.08.20 11:54:41 Internet connection established successfully. IP address: 185.238.x.x, DNS server: 87.251.42.44 and 87.251.42.45, gateway: 185.93.x.x, broadband PoP: rb600.sara.cambrium.net-xxxxxxxxxxxxxxxxx
21.08.20 11:48:35 Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
...
21.08.20 11:43:38 The DSL data rate on line 2 has been adapted. Further dynamic adaptations will be performed automatically (without specification).
21.08.20 11:43:37 The DSL data rate on line 1 has been adapted. Further dynamic adaptations will be performed automatically (without specification).
21.08.20 11:43:10 PPPoE error: Timeout. [4 messages since 21.08.20 11:42:29]
21.08.20 11:42:23 DSL is available on line 1 (DSL synchronization established with 46597/13396 kbit/s).
21.08.20 11:42:22 DSL is available on line 2 (DSL synchronization established with 55918/24884 kbit/s).
21.08.20 11:41:03 DSL synchronization of line 2 starting (training).
21.08.20 11:41:03 DSL synchronization of line 1 starting (training).
21.08.20 11:40:27 Timeout during PPP negotiation.
21.08.20 11:40:26 IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid.
21.08.20 11:40:26 Internet connection cleared.
21.08.20 11:40:22 DSL on line 2 not responding (no DSL synchronization).
21.08.20 11:40:21 DSL on line 1 not responding (no DSL synchronization).

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:58
Nieuwsbrief 14 is net verzonden en Freedom gaat testen met nieuwe tv-ontvangers.
Van de feedback die ik hier zo lees, is de tv ontvanger op het moment het zwakste onderdeel van de verbindingen van Freedom. Zelf neem ik alleen internet, dus ik heb er geen ervaring mee.

https://freedom.nl/over-freedom/nieuwsbrief/nieuwsbrief-14

[ Voor 20% gewijzigd door jorikc op 24-08-2020 17:19 . Reden: Nieuwsbrief 14 is inmiddels online, dus linkje toegevoegd. ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Daxston schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 02:02:
@ANdrode 😱 Ik zie het! Hoe bevalt het verder? Is je IP-adres in principe vast (of raak je die soms kwijt)? Misschien maar een jaartje T-Mobile Thuis proberen, maar ik ben toch een beetje beducht na die DTAG-routering stunt van verleden jaar.
IP adres is vast (steeds hetzelfde adres in de lease voor mac adres van router). Wat betreft prijs is er wat betreft internet only niet van te winnen in ODF gebied.

Zou ik er nu voor kiezen ipv freedom? Nee: ipv6 via tunnel is best performant maar onhandig. En in de helpdesk heb ik geen vertrouwen - die is mijn tijd niet waard.

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:08
Leuk, de nieuwe nieuwsbrief! Ik kijk daar altijd naar uit, ben altijd benieuwd wat voor nieuwtjes ze nu weer te melden hebben. Deze keer valt het volgende me op:
"We breiden de maildiensten uit, waardoor je straks meerdere @freedom.nl e-mailadressen in één account kunt passen.".
Zouden ze daarmee bedoelen dat we straks aliassen kunnen gaan bedenken waar je accountnaam geen onderdeel meer van hoeft uit te maken?

• GerkeP

GerkeP

jorikc schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:10:
Nieuwsbrief 14 is net verzonden en Freedom gaat testen met nieuwe tv-ontvangers.
Van de feedback die ik hier zo lees, is de tv ontvanger op het moment het zwakste onderdeel van de verbindingen van Freedom. Zelf neem ik alleen internet, dus ik heb er geen ervaring mee.

https://freedom.nl/over-freedom/nieuwsbrief/nieuwsbrief-14
Correct.
Wat mij betreft hoeven die tv ontvangers helemaal niet.
De App op mijn LG tvś voldoet uitstekend.
Kastjes staan hier inmiddels uit en geen haperingen meer gezien daarna.
Nu nog uitzenden op 4K ;)

GerkeP

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-10 21:43
jorikc schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:10:
Waar lees je van die test met de tv ontvangers?

• Sakura_nl
GerkeP schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:37:
[...]

Correct.
Wat mij betreft hoeven die tv ontvangers helemaal niet.
De App op mijn LG tvś voldoet uitstekend.
Kastjes staan hier inmiddels uit en geen haperingen meer gezien daarna.
Nu nog uitzenden op 4K ;)
En een app voor linux tv.....

Zal wel aan het kastje vast blijven zitten ben ik bang.

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

viper schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:42:
[...]

Waar lees je van die test met de tv ontvangers?
https://freedom.nl/over-freedom/nieuwsbrief/nieuwsbrief-14#1

Een na laatste alinea van "Omvangrijke testreeks afgerond".
We breiden de maildiensten uit, waardoor je straks meerdere @freedom.nl e-mailadressen in één account kunt passen. En we gaan nieuwe tv-ontvangers testen.

Alle mededelingen over nieuwe producten en diensten communiceren we uitsluitend via onze website en nieuwsbrief.

[ Voor 39% gewijzigd door MetalfanBlackness op 24-08-2020 20:52 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:48

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Even terugkomend op mijn IP-TV perikelen. Ik kan je melden dat begin gemist en pauzeren enzo met de geleverde FritzBox dus wel gewoon werkt. Ergens zit er dus iets mis in mijn ER-4... :/

Dat niet alleen, ineens werkt mijn WiFi boven ook weer naar behoren (ik had de AP eigenlijk afgeschreven als stuk), en bovendien zijn die irritante delays die ik soms had bij het opvragen van een website over WiFi ook ineens weg. Heel apart, er is verder niets veranderd aan mijn netwerk sinds de overstap van xs4all naar Freedom, maar blijkbaar is de boel om onverklaarbare redenen toch minder gaan werken.

[ Voor 52% gewijzigd door .oisyn op 24-08-2020 21:26 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik kan je post daarover zo snel niet terugvinden, maar zijn die irritante delays misschien toevallig DNS gerelateerd? Ik kwam er laatst achter dat de eerste Freedom DNS server soms gewoon niet reageert op queries. En dat zorgt voor een seconde vertraging voordat de lokale resolver de tweede server probeert. Gruwelijk irritant ;)

Gemeld aan de helpdesk en het is in onderzoek, maar sindsdien ben ik overgestapt op een lokale Unbound recursor zodat ik in ieder geval van het probleem af ben. (Waarom heb ik dat niet veel eerder gedaan? :P) Geen idee of het inmiddels al is opgelost, daar heb ik nog niets over gehoord.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.oisyn schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:20:
Even terugkomend op mijn IP-TV perikelen. Ik kan je melden dat begin gemist en pauzeren enzo met de geleverde FritzBox dus wel gewoon werkt. Ergens zit er dus iets mis in mijn ER-4... :/
Niet dat het ook echt goed werkt trouwens. Mijn vrouw zat een programma te kijken via begin gemist, om de paar minuten hapert de stream even, en uiteindelijk kapte ie er opeens mee. Eind dus niet gezien, en opnieuw afspelen doe je ook niet want je mag niet doorspoelen :Z

.edit: oh nu is TV helemaal stuk. Zwart beeld overal en haperend geluid.

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 24-08-2020 23:11 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• HSL

HSL

Ik denk toch dat het aan mijn bekabeling ligt.

Heb net een SCP kabel (groen » groen) tussen de TK01 en de ZTE gehangen en dan kan ik ook geen verbinding maken.

Bij de TK01 Patchcover zat een groen SCP naar blauw SCP patchkabel. wat is het verschil tussen een groene en een blauwe SCP stekker?

• Barre73
HSL schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:23:

Heb net een SCP kabel (groen » groen) tussen de TK01 en de ZTE gehangen en dan kan ik ook geen verbinding maken.

Bij de TK01 Patchcover zat een groen SCP naar blauw SCP patchkabel. wat is het verschil tussen een groene en een blauwe SCP stekker?
Groen is APC. Blauw is PC. Google het met die informatie zelf even.

Het is overigens SC, niet SCP.

• HSL

HSL

Barre73 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:19:
[...]
Het is overigens SC, niet SCP.
Op zowel de groene als de blauwe connectoren staat SC-P, niet heel duidelijk. :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.oisyn schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:18:
.edit: oh nu is TV helemaal stuk. Zwart beeld overal en haperend geluid.
Iemand anders hier problemen met iptv? Het is hier dus al sinds gisteravond stuk :(. Hij heeft wel programma-informatie. Bij netwerktest zegt ie "multicast beschikbaar"

Canal Digital meldt verder geen storing.

Gelukkig had ik Ziggo nog niet opgezegd :/

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:58
Wie draait hier een eigen mailserver bij Freedom? Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe? Geen last van mail die door anderen als spam getagd wordt?

Is het mogelijk via de helpdesk reverse DNS aan te vragen voor een eigen domein? Zowel voor ipv4 als ipv6? Zelf instellen kan nog niet, zie ik.

• GerkeP

GerkeP

Nomi schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:06:
Wie draait hier een eigen mailserver bij Freedom? Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe? Geen last van mail die door anderen als spam getagd wordt?

Is het mogelijk via de helpdesk reverse DNS aan te vragen voor een eigen domein? Zowel voor ipv4 als ipv6? Zelf instellen kan nog niet, zie ik.
Ik.
Microsoft heeft de onhebbelijkheid om mijn mail soms te markeren als afkomstig van een net block wat (deels) geblacklist is. Dit gebeurt alleen op de servers van ze die livemail doen, dus de consumenten. Lang niet alle ontvangende servers, maar een aantal dus.

Naar zakelijk mail gehost door Microsoft op het Office365 platform geen enkel probleem met de juiste RDns instellingen.

Verder komt eigenlijk alle mail gewoon aan zonder issues.
Helaas zijn er nog steeds organisaties die onveilig mailen, ICSCARDS is zo'n organisatie. Die mail komt bij mij echt nooit aan, behalve de reclamemail van ze, die versturen ze wel via veilige protocollen :)

In mijn geval heb ik de helpdesk gemaild voor mijn RDNS, Standaard is je RDNS xxxxxxxxx.connected.by.freedominter.net

Uiteraard moest dat voor mij xxxxxx.xxxxxxx.xx zijn. Dat hebben ze voor mij netjes ingesteld.

GerkeP

• raymonvdm
Fruit schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:28:
[...]

Inderdaad overdreven lang als je het mij vraagt. Overigens is dit niet op Ubiquiti maar op Debian; ik heb dus ook geen WAN1 zoals jij het noemt. De melding was echter precies gelijk dus ik vermoed dat het onder de motorkap dezelfde software is.
Ik lijk ditzelfde ook te hebben op een Mikrotik, ik vermoed dat Freedom gewoon een ratelimiting heeft op het aantal PPPOE verzoeken wat ze accepteren.

@HSL Dat een SFP module link geeft betekend niet dat het de juiste is. Vaak ontvangen ze licht op een bredere frequentie waardoor ze ontrecht link kunnen geven. Ik zou toch nog even de SFP dubbel checken. Het is een BIDI dus je frequenties zijn verschillend en moeten tegenovergesteld zijn van de andere kant.

Je kunt ze per setje kopen
https://data.kommago.nl/f...ber_modules_datasheet.pdf *

En de afstand maakt ook nog uit, dit voorbeeld is max 3km, maar onze mediaconverters die we gebruiken hebben als specificatie 10 of 20km

* Om mijn verhaal duidelijker te maken

[ Voor 42% gewijzigd door raymonvdm op 26-08-2020 16:46 ]

• raymonvdm
HSL schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:23:

De groene is SC/APC en de blauwe is SC/PC en dit heeft te maken met de manier waarop ze geslepen zijn. Ga je deze door elkaar halen dan gaan de connetors stuk

https://www.vialite.com/r...des/apc-vs-pc-connectors/

• Barre73
raymonvdm schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:50:
[...]

De groene is SC/APC en de blauwe is SC/PC en dit heeft te maken met de manier waarop ze geslepen zijn. Ga je deze door elkaar halen dan gaan de connectors stuk
Connectoren gaan niet meteen stuk en er zou een verbinding moeten zijn (misschien slechter maar toch).
Helemaal geen verbinding zou ik niet verwachten met enkel een verkeerde APC-PC verbinding.

• HSL

HSL

Thanks!

Hoe weet ik welke connector er in de TK01 moet? op het aansluitpunt zit een blauw klepje met daaronder een groene aansluiting. In de TK01 en en de ZTE zit een groen koppelblokje.

Maar als ik een groen naar groen kabel tussen de TK01 en de ZTE hang dan kan hij geen verbinding maken.

• raymonvdm
Barre73 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:42:
[...]

Connectoren gaan niet meteen stuk en er zou een verbinding moeten zijn (misschien slechter maar toch).
Helemaal geen verbinding zou ik niet verwachten met enkel een verkeerde APC-PC verbinding.
We hebben dit getest met een lichtmeter en bij gebruik van de verkeerde connectors was het echt heel slecht gesteld / geen verbinding

• raymonvdm
HSL schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:45:
Thanks!

Hoe weet ik welke connector er in de TK01 moet? op het aansluitpunt zit een blauw klepje met daaronder een groene aansluiting. In de TK01 en en de ZTE zit een groen koppelblokje.

Maar als ik een groen naar groen kabel tussen de TK01 en de ZTE hang dan kan hij geen verbinding maken.
In het verleden zijn er ook gebieden geweest waar er twee vezels het huis in kwamen. Een vezel voor internet en de andere voor DVB-C. De ene was ook blauw en de andere groen, ik heb geen foto`s gezien van jouw situatie maar is dit wellicht van toepassing hier? Als hij er inderdaar uitziet als een https://uploads-eu-west-1...c8d-9a83-b4667d80b3de.jpg dan zou het slechts om een vezel gaan.

Op het moment dat je een groene stekker hebt met een groene kabel en een groen koppelstukje die verloopt naar een blauwe LC-AP stekker dan zou het goed moeten gaan.

https://www.allekabels.nl...7280/glasvezel-kabel.html
https://www.allekabels.nl...l-kabel-lc-scapc-os2.html

En alles moet natuurlijk ook goed in elkaar klikken 8) zonder de vezel te breken, en eigenlijk moet elke patch ook gepoetst worden voor het beste resultaat

[ Voor 7% gewijzigd door raymonvdm op 26-08-2020 18:12 ]

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:22
Barre73 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:42:
[...]

Het steken van een UPC-connector in een APC-poort kan zeker een kapotte poort veroorzaken.

• raymonvdm
daanb14 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:15:
[...]

Het steken van een UPC-connector in een APC-poort kan zeker een kapotte poort veroorzaken.
Het staat hier ook gewoon https://freedom.nl/helpdesk/internet/algemene-instellingen, zowel dat je groen en blauw niet moet mixen, maar ook welk type SFP je moet gebruiken.

Heeft er iemand trouwens ervaring met IPTV via Freedom? Hier staat wel wat informatie en hier hoe je dingen kunt instellen.

Wil je op PC kijken dan lijkt dit "TV Overal" te heten, en een deel daarvan mag dan ook via 3/4G. Maar gebruiken ze hier VLAN4 voor of echt via internet? Als het via internet is dan kan het natuurlijk ook via Canal Digitaal rechtstreeks?

[ Voor 51% gewijzigd door raymonvdm op 26-08-2020 18:29 ]

• Barre73
HSL schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:45:
Thanks!

De TK01 in Reggefiber gebied (nu dan KPN Netwerk NL) is altijd afgelast met de groene SC-APC connector. Altijd, geen uitzondering.
Over wat voor ZTE heb jij het?

• bubbelbart
  • Laatst online: 02-11 23:35
Ik ervaar sinds ongeveer 20.00u problemen met het resolven van domeinen via DNS servers van Freedom. Beide servers (87.251.42.44 en 87.251.42.45) geven ook veel time-outs als ik ze ping, slechts af en toe komt een reply door.

Meer mensen hier last van? Ik heb de DNS tijdelijk omgezet naar 1.1.1.1, dan werkt alles prima.

• ignitem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01-2022
Ja, hier heb ik er ook last van.

[ Voor 16% gewijzigd door ignitem op 26-08-2020 20:28 ]

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:29
Yep. Freedom ondervind een DDOS.

[ Voor 3% gewijzigd door RollieBollie op 26-08-2020 20:52 ]

• HoleinOne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 17:27
raymonvdm schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:00:
[...]

We hebben dit getest met een lichtmeter en bij gebruik van de verkeerde connectors was het echt heel slecht gesteld / geen verbinding
Er is gemiddeld een verlies van 10 dB. Dat is veel. Daarnaast kan de connector zelf niet kapot. De glasvezel kan wel degelijk beschadigd worden. De vezel in de groene connector is 8⁰ schuin geslepen. De vezel in de blauwe connector is recht geslepen. Die schuine punt van de vezel in de groene connector kan daarom de vlakke vezel beschadigen. En het puntje kan ook afbreken. In een dergelijke situatie moeten er nieuwe connectors geplaatst worden of als het een makkelijk te vervangen kabel is worden vervangen.

• HSL

HSL

raymonvdm schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:09:
[...]
Als hij er inderdaar uitziet als een https://uploads-eu-west-1...c8d-9a83-b4667d80b3de.jpg dan zou het slechts om een vezel gaan.
Zo ziet hij er inderdaad uit.

Stel dat ik de TK01 over het aansluitpunt zet, die heeft een groen koppelstukje. En dan de ZTE (die origineel over het aansluitpunt zat) die moet ik dan toch met een kabel met 2 groene connectoren aan kunnen sluiten?
Dat zou toch gewoon moeten werken?

(ik wilde het tijdelijk op deze manier aansluiten omdat ik niet steeds de TK01 op het aansluit punt wil moeten klikken als ik een nieuwe setting op de UDM probeer.)

• HSL

HSL

Barre73 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:01:
[...]

De TK01 in Reggefiber gebied (nu dan KPN Netwerk NL) is altijd afgelast met de groene SC-APC connector. Altijd, geen uitzondering.
Over wat voor ZTE heb jij het?
Deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPNg7iVnLGgXfwytfYUb-2T0XXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Pk7DDF8MO1sqQ0bCDM1aPqx.jpg?f=fotoalbum_large

• b_g_e
  • Laatst online: 02-11 20:59
Vanmorgen is mijn lijn overgezet van Claranet ADSL (8/2mbit) naar Freedom VDSL en dat werkt heel behoorlijk.

Nu was ik jaren tevreden met [OpenBSD servertje] <-> [Modem in Bridge] <-> [Provider] en zo wil ik het nu ook weer doen, maar voorlopig zit nog achter dubbel NAT, want: waar ik vroeger mijn Dlink modempje in bridge zette en van de provider een IP adres kreeg, krijg ik dat met de Vigor 165 niet voor elkaar.

Iemand enig idee of ik de PPPOE en VLAN tagging op mijn servertje moet doen? Alle hulp is welkom.

[edit: Hallo allemaal, trouwens!]

[ Voor 3% gewijzigd door b_g_e op 27-08-2020 13:01 . Reden: begroeting ]

• raymonvdm
b_g_e schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:56:
Vanmorgen is mijn lijn overgezet van Claranet ADSL (8/2mbit) naar Freedom VDSL en dat werkt heel behoorlijk.

Nu was ik jaren tevreden met [OpenBSD servertje] <-> [Modem in Bridge] <-> [Provider] en zo wil ik het nu ook weer doen, maar voorlopig zit nog achter dubbel NAT, want: waar ik vroeger mijn Dlink modempje in bridge zette en van de provider een IP adres kreeg, krijg ik dat met de Vigor 165 niet voor elkaar.

Iemand enig idee of ik de PPPOE en VLAN tagging op mijn servertje moet doen? Alle hulp is welkom.

[edit: Hallo allemaal, trouwens!]
Ja dat is prima te doen met de Vigor 165, je moet hem hiervoor in full bridge mode zetten.

https://www.draytek.nl/wp...-Vigor-160-serie-V2.0.pdf (let niet op de SSL waarschuwing |:( )

Hierna moet je nog je ethernet interface en vlan interface op je server toevoegen en de pppd daemon configuren.

Voor OpenBSD vind ik dit

[ Voor 11% gewijzigd door raymonvdm op 27-08-2020 14:19 ]

• Barre73
Die behoor je over je FTU heen te schuiven. Niet met een losse kabel aan te sluiten. En juist daarom weer ik zeker dat er een SC-APC connector in zit. Die koppelt direct op de pigtail die in de FTU zit. Deze is ontworpen op de TK01 FTU

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwkkx2N5CbM3ufkJZopgwEe2Gxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PiqeTfStkPurqkLgIyFDcakD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Barre73 op 27-08-2020 14:24 ]

• raymonvdm
HSL schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:53:
[...]

Zo ziet hij er inderdaad uit.

Stel dat ik de TK01 over het aansluitpunt zet, die heeft een groen koppelstukje. En dan de ZTE (die origineel over het aansluitpunt zat) die moet ik dan toch met een kabel met 2 groene connectoren aan kunnen sluiten?
Dat zou toch gewoon moeten werken?

(ik wilde het tijdelijk op deze manier aansluiten omdat ik niet steeds de TK01 op het aansluit punt wil moeten klikken als ik een nieuwe setting op de UDM probeer.)
"Al het verkeer op ZTE ZXHN F3100 wordt transparant doorgezet" Als je die al hebt waarom zou je dan rommelen met een fiber kabel en SFPs in een Firewall? Het kost je 15 watt extra maar dan kan je verbinding gewoon werken met koper koppelvlak

Overigens kun je wel prima een lange glasvezel gebruiken om de basisplaat te koppelen naar je mediaconverter. Mocht je b.v. de converter op een andere plek willen plaatsen. We patchen die dingen ook wel eens rechtstreeks in de POP switch met een normale fiber patchkabel :*)

[ Voor 14% gewijzigd door raymonvdm op 27-08-2020 14:27 ]

• b_g_e
raymonvdm schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:16:
[...]

Ja dat is prima te doen met de Vigor 165, je moet hem hiervoor in full bridge mode zetten.

https://www.draytek.nl/wp...-Vigor-160-serie-V2.0.pdf (let niet op de SSL waarschuwing |:( )

Hierna moet je nog je ethernet interface en vlan interface op je server toevoegen en de pppd daemon configuren.

Voor OpenBSD vind ik dit
Dankjewel. Ik had vanalles gevonden, maar die documentatie nog niet.

Als ik het goed lees, kan in Bridge mode (niet Full) mijn servertje via DHCP een verbinding opbouwen. Lukt dat niet, dan moet ik met Full Bridge mode en PPPOE/VLAN op mijn servertje aan de slag.

Ik ga d'r maar eens mee stoeien op een moment dat de rest van de familie er geen last van heeft.

Nogmaals dank!

• raymonvdm
b_g_e schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:06:
[...]

Dankjewel. Ik had vanalles gevonden, maar die documentatie nog niet.

Als ik het goed lees, kan in Bridge mode (niet Full) mijn servertje via DHCP een verbinding opbouwen. Lukt dat niet, dan moet ik met Full Bridge mode en PPPOE/VLAN op mijn servertje aan de slag.

Ik ga d'r maar eens mee stoeien op een moment dat de rest van de familie er geen last van heeft.

Nogmaals dank!
Bij mij lukte alleen de full brigde versie (dit was ook de gewenste situatie), de kabel gaat in een Mikrotik en daar heb ik VLAN6 toegevoegd aan de ether1-WAN. VLAN6 is dan weer de interfae die PPPOE gebruikt om zijn verbinding op te zetten.

• b_g_e
raymonvdm schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:08:
[...]

Bij mij lukte alleen de full brigde versie (dit was ook de gewenste situatie), de kabel gaat in een Mikrotik en daar heb ik VLAN6 toegevoegd aan de ether1-WAN. VLAN6 is dan weer de interfae die PPPOE gebruikt om zijn verbinding op te zetten.
Kan ik weer eens iets nieuws leren. Ook niet slecht. Thx.

• HSL

HSL

raymonvdm schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:24:
[...]
"Al het verkeer op ZTE ZXHN F3100 wordt transparant doorgezet" Als je die al hebt waarom zou je dan rommelen met een fiber kabel en SFPs in een Firewall? Het kost je 15 watt extra maar dan kan je verbinding gewoon werken met koper koppelvlak
Omdat het kan / zou moeten kunnen en ik vind het fijner om minder apparaten ertussen te hebben.
raymonvdm schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:24:
[...]
Overigens kun je wel prima een lange glasvezel gebruiken om de basisplaat te koppelen naar je mediaconverter. Mocht je b.v. de converter op een andere plek willen plaatsen. We patchen die dingen ook wel eens rechtstreeks in de POP switch met een normale fiber patchkabel :*)
Dat probeerde ik dus ook te doen, die converter wilde ik met een groen > groen patchkabel op een andere plek hangen. Maar zodra ik dat doe doet de ZTE het wel, alledrie de lampjes branden dan gewoon maar de UDM kan dan geen PPPoE verbinding opzetten, haal ik de patchkabel ertussen uit en wissel ik de TK01 voor de ZTE dan doet hij het wel.

• raymonvdm
Ik denk toch dat die UDM of die SFP niet lekker is dan

• HSL

HSL

raymonvdm schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:50:
Ik denk toch dat die UDM of die SFP niet lekker is dan
In deze situatie gebruik ik de SFP niet, maar alleen de ethernet uitgang van de ZTE, enige verschil met "normaal" is dat er een patchkabel tussen het aansluitpunt en de ZTE zit.

Zou er iets stuk kunnen aan het soort koppelstuk wat in de TK01 zit?

• raymonvdm
HSL schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:16:
[...]

In deze situatie gebruik ik de SFP niet, maar alleen de ethernet uitgang van de ZTE, enige verschil met "normaal" is dat er een patchkabel tussen het aansluitpunt en de ZTE zit.

De ZTE werkt WEL als hij rechtstreeks op de grondplaat zit = Ja
De ZTE werkt NIET als hij via een patchkabel is verlengd = Ja

Dan kan eigenlijk alleen maar de conclusie zijn dat er iets mis is met je patchkabel of met je koppelstukjes en hoe goed deze erin geprikt zijn. Als ze niet klikken kun je ook een slecht verbinding hebben. Maar zonder foto`s is dat allemaal lastig te zien. Je zal niet de eerste glasvezel klant zijn waar de fiber niet lekker ingeprikt zit 8)

De drie lampjes op de ZTE zullen zijn

- Power
- RX Link op de fiber poort
- RX Link op de ethernet poort

Zegt dus niks over je TX signaal en of dat wel aankomt in de KPN POP

[ Voor 9% gewijzigd door raymonvdm op 27-08-2020 21:22 ]

• Barre73
HSL schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:16:
[...]

Gebruik je wel de patchcover op de TK01? Deze: https://www.kpnwebshop.co...patchcover-kit-ftu-tk01/2

• GerkeP

GerkeP

.oisyn schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 00:30:
[...]

Iemand anders hier problemen met iptv? Het is hier dus al sinds gisteravond stuk :(. Hij heeft wel programma-informatie. Bij netwerktest zegt ie "multicast beschikbaar"

Canal Digital meldt verder geen storing.

Gelukkig had ik Ziggo nog niet opgezegd :/
Hier nu spp op tv, telefoon en iptvbox allemaal dood 😔
Klokslag 22.00 uur
Geen storingsmelding bij canal digitaal

GerkeP

• HSL

HSL

Ja die gebruik ik.
raymonvdm schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:20:
Dan kan eigenlijk alleen maar de conclusie zijn dat er iets mis is met je patchkabel of met je koppelstukjes en hoe goed deze erin geprikt zijn.
Aangezien ik dezelfde verbindings problemen met een andere kabel vanaf de UDM heb dan moet het bijna wel iets met het koppelstukje zijn.

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:58
GerkeP schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:23:
[...]

Hier nu spp op tv, telefoon en iptvbox allemaal dood 😔
Klokslag 22.00 uur
Geen storingsmelding bij canal digitaal
(inmiddels) wel bij Freedom:
https://freedom.nl/storingen
https://twitter.com/FreedomNetNL/status/1299084621762699265
Pagina: 1 ... 20 ... 80 Laatste