Wat ik mis in dit (overigens zeer goede) topic is een discussie over legpatroon. Als je uitgaat van een ideale warmtepompinstallatie (zonder pompen en thermostaten op de verdelers), wil je een delta T van 5 graden halen. Dat wil zeggen dat het water aan het begin van de buis 5 graden warmer is dan aan het eind. Zeker bij droogbouw (waar je veel directer op het warmtesysteem zit) ga je dit merken (zeker als je bijv twee groepen naast elkaar hebt liggen en je op blote voeten loopt.
Hierom heb je verschillende legsystemen (overigens hebben beide systemen voor en nadelen)
.
Afhankelijk van het systeem waarin je werkt, is dit makkelijker of moeilijker toe te passen in droogbouw:
Iets wat ik in dit topic nog niet voorbij heb zien komen is een dubbel meander legsysteem:
:strip_exif()/f/image/kfIPSlASEcfjNkOi5v6hWvFC.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit systeem zal de warmte beter verdelen dan een single meander, en kan nog steeds (met wat kleine aanpassingen / afhankelijk van systeem) in stroken geplaatst worden. De bochten zullen nog steeds wat kouder zijn, maar zitten aan de rand van de kamer (hoe vaak sta je nou echt binnen 25cm van de muur op je blote voeten).
Persoonlijk sta ik op het punt dit systeem aan te leggen; mochten er anderen zijn met ervaringen daarmee, hoor ik het uiteraard graag!
Hierom heb je verschillende legsystemen (overigens hebben beide systemen voor en nadelen)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OufdtldQsTdVWW9UmCxuMrya.jpg?f=user_large)
Afhankelijk van het systeem waarin je werkt, is dit makkelijker of moeilijker toe te passen in droogbouw:
- Als je zelf gaat frezen, kan je natuurlijk doen wat je wil
- In veel prefab systemen (bijv neo20) zit je vast aan lange stroken (meander)
- Bij systemen zoals dbs-14 kan je doen wat je wil, maar omdat je alleen in de rechte stukken de omega profielen legt, zal je toch minder warme stukken hebben in de hoeken (met een goede warmteverdelingslaag zal dit effect minder zijn, maar dat kost weer een hoop hoogte + euros)
- Ook iets als DBS-16, waar de omega profielen al min of meer ingebakken zitten in het systeem (ook op de noppen), heb je in de hoeken toch minder contact tussen buis en metaal
Iets wat ik in dit topic nog niet voorbij heb zien komen is een dubbel meander legsysteem:
:strip_exif()/f/image/kfIPSlASEcfjNkOi5v6hWvFC.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit systeem zal de warmte beter verdelen dan een single meander, en kan nog steeds (met wat kleine aanpassingen / afhankelijk van systeem) in stroken geplaatst worden. De bochten zullen nog steeds wat kouder zijn, maar zitten aan de rand van de kamer (hoe vaak sta je nou echt binnen 25cm van de muur op je blote voeten).
Persoonlijk sta ik op het punt dit systeem aan te leggen; mochten er anderen zijn met ervaringen daarmee, hoor ik het uiteraard graag!
Claude