Voor zover ik begrijp na veel zoeken online is: lw=llin+11.
Met andere woorden voor een appartement wil je lw = 21 bereiken.
Ik lees dat nu na wat gezoek her en der ook. Blijkbaar is lw een andere maat die ook hogere frequenties meeneemt, en vaak hoger is, blijkbaar ongeveer 11. Wat de relatie dan weer is met Lnt is mij een raadsel.juanpabloo schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:45:
Voor zover ik begrijp na veel zoeken online is: lw=llin+11.
[ Voor 77% gewijzigd door Mauritssvt op 18-01-2025 13:38 ]
HoH afstand maakt heel veel uit.Mauritssvt schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:03:
Twee vragen:
1) Weet iemand een warmte afgifte tabel voor DBS16 te vinden? Heb voor DBS14 e.e.a. kunnen vinden, maar voor de 16mm variant helaas niet.
2) Er zit een behoorlijk verschil in de warmteafgifte die fabrikanten opgeven in de specificaties.
Sommige verschillen zijn logisch verklaarbaar (bijv. buis diameter en hart-op-hart afstand).
Hiermee rekening houdend, vind ik de verschillen alsnog fors.
Neem bijvoorbeeld (aanvoertemperatuur 40C, kamer temperatuur 20C, 16mm buis, afwerking met tegels):Dit is bijna een factor 2,4 verschil (!)
- NEO20/EPS30 (125mm HoH): 136 W/m2
- Therm25 (167mm HoH): 57 W/m2
Ja er is een verschil in HoH afstand, maar alsnog kan ik het verschil niet verklaren.
Proberen sommige fabrikanten de specificaties mooier te laten zijn dan anderen of zie ik iets over het hoofd (bijv. warmte afgifte in 1 richting (boven; NEO20/EPS30) of 2 richtingen (boven en beneden; Therm25)?
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Heb e.e.a. ingevuld om de 125mm en 167mm HoH te vergelijken, en daar zit een verschil in warmte afgifte van ongeveer 15%. Dat is geen 240%. Dus er moet nog wel meer aan de hand zijn ;-)mr_evil08 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:40:
[...]
HoH afstand maakt heel veel uit.
Ga voor de gein maar eens met deze tool spelen.
https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening
[ Voor 5% gewijzigd door Mauritssvt op 19-01-2025 12:10 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Ja eens, dat is een mogelijke verklaring. Dat zou wel betekenen dat deze systemen voor wat betreft warmte opbrengst er wel met kop en schouders boven uit steken. Mocht iemand dit kunnen bevestigen, dan houd ik me aanbevolenWuursj schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:13:
@Mauritssvt is het niet deels te verklaren door de aluminium spreid profielen die Neo20 en EPS30 hebben en de andere niet?
Ja dat leek mij ook een goed idee, maar diversie lui die het gieten gaven aan dat voor een opbouwhoogte van maximaal 35 mm de anhydrietlaag met tacken te dun zou worden, dan zou infrezen beter zijn. Met noppenplaten zou het wel weer kunnen, maar die zijn behoorlijk prijzig (van Warp), dan was frezen goedkoper.Wuursj schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:18:
@AadPiraat Als je voor anhydriet gaat: is vooraf vloerverwarming leidingen leggen dmv noppenplaten of tacken en dan anhydriet niet een minder bewerkelijke oplossing dan eerst gieten en dan alsnog frezen?
Kun je als je de hoogteopbouw minimaal wilt houden de VVW niet beter laten infrezen?Denow schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:34:
Ik ben op zoek naar tips/evaringen m.b.t. droogbouw vloerverwarming i.c.m. geringe vloerisolatie.
Wij willen, vooral voor comfort, de radiatoren in ons appartement vervangen door (droogbouw) vloerverwarming.
We hebben het onderste appartement van ~100m2 uit 1990. Onder ons appartement bevindt zich de technische ruimte.
Volgens het energielabel ( B ) heeft de vloer een isolatie waarde van Rc 1,04. Mogelijkheden tot isolatie bijplaatsen is er helaas niet.
Hoogte qua opbouw willen we minimaal houden, dus dan zitten we te kijken naar bijv een DBS14 systeem. Heeft het zin om dit in overweging te nemen? Of zijn we dan vooral de ruimte onder ons huis aan het verwarmen?
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
[ Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 28-03-2025 16:23 ]
We hebben idd geen onderburen. Onder ons appartement bevindt zich de technische ruimte.mr_evil08 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:16:
@Denow Heb je geen onderburen? die verwarmen toch ook?
Als het om besparing gaat valt het wel mee met een gasketel gezien nachtverlaging lastiger gaat, bij een warmtepomp bespaart het wel aardig.
Combinatie is ook mogelijk door de vloerverwarming als bijverwarming te gebruiken, ook comfortverhogend maar heb je toch weinig warmteverlies.
Appartementen durven ze vaak niet te vrezen in de dekvloer ivm leidingwerk idd.
Wat zit er in die technische ruimte? Als het CV-installaties zijn dan zal het best warm zijn daar. Isoleren wil je dan misschien juist niet want dan krijg je al wat warmte daarvan.Denow schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:16:
@RobbieB infrezen is lastig ivm leidingen.
[...]
We hebben idd geen onderburen. Onder ons appartement bevindt zich de technische ruimte.
Besparing zijn we niet perse naar op zoek. Het is vooral het comfort van vloerverwarming samen met het visuele van geen radiatoren.
Het zou dus wel gaan om hoofdverwarming van het hele huis. Het zou zonde zijn als we door het gebrek aan vloerisolatie het niet warm kunnen krijgen.
Specifiek voor estrich/gispsvezelplaat zijn er egaliseerkorrels. Maar dit is alleen nodig als je echt forse gaten hebt, of een niveauverschil na een drempel o.i.d. dat je weg wilt hebben.Mauritssvt schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:24:
Droogbouw systemen vereisen een zo vlak mogelijke danwel vlakke ondergrond.
Indien de ondergrond niet vlak is, dan zie ik de volgende opties:
- egaliseren (kan uiteraard niet direct op houten vloer)
- vilten onderlaag
- schuren / uitvlakken (bij houten vloer)
Zijn er nog andere opties?
En welke restant aan afwijking is acceptabel (millimeter per meter) bij bijv. estrich systemen en XPS/EPS systemen?
[ Voor 6% gewijzigd door TimoDimo op 29-03-2025 11:47 ]
die besparing loopt aardig op:mr_evil08 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:16:
@Denow Heb je geen onderburen? die verwarmen toch ook?
Als het om besparing gaat valt het wel mee met een gasketel gezien nachtverlaging lastiger gaat, bij een warmtepomp bespaart het wel aardig.
Combinatie is ook mogelijk door de vloerverwarming als bijverwarming te gebruiken, ook comfortverhogend maar heb je toch weinig warmteverlies.
Appartementen durven ze vaak niet te vrezen in de dekvloer ivm leidingwerk idd.
Hangde je radiatoren tegen een ongeisolleerde muur ofzo met een bank/gordijnen er voor zodat de zaak goed afgedekt is waardoor de warmte de kamer niet in kan?michielsweb schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:15:
[...]
die besparing loopt aardig op:
met dbs14, soort ben ik 3000 +/- in gas verbruik gedaalt ten opzichte van jaar er voor.
en dat was nog een deel met houd (gips lijkt dit jaar nog is 50m3 te bespraren voor als nog
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 22-04-2025 14:38 ]
ik weet niet, ik denk dat het hele totaal pakket helpt.mr_evil08 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:38:
[...]
Hangde je radiatoren tegen een ongeisolleerde muur ofzo met een bank/gordijnen er voor zodat de zaak goed afgedekt is waardoor de warmte de kamer niet in kan?
Zo groot is de besparing niet namelijk als de radiatoren goed waterzijdig ingeregeld waren.
[ Voor 3% gewijzigd door michielsweb op 22-04-2025 15:23 ]
A'dam PVOutput
Klinkt als een flinke verbouwing. Voor een CV-ketel moet je inderdaad wat waterinhoud hebben, maar ik zou even kijken naar een zo klein mogelijke en dan berekenen of je met een kleinere diameter leiding (wel met verlegafstand van 100 mm i.p.v. de 125 bij Therm25) ook uitkomt. Met 14 mm kun je zelf frezen, ben je flexibeler met legpatronen, en hoef je achteraf niet nog een belastingspreidende laag toe te voegen. Totaal ben je dan met 2E26 met 34 mm opbouwhoogte klaar.ericplan schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:13:
Weet iemand een vloerverwarmingslegger (rondom Utrecht) die Fermacell Therm25 verwerkt en installeert?
In de flat van mijn zoon moet droogbouwvloerverwarming komen. Infrezen in de vloer mag niet vanwege VvE en geringe vloerdikte.
De staat van kozijnen en deuren is zodanig dat die ook vervangen worden en vanwege de extra opbouw van de vloer moet de dagmaat van het kozijn groter worden en dan gaan we direct naar deuren van 231. Daar moet de betonzager voor komen.
Verder zitten we vanwege de VvE vast aan de 10 dB eis. De flat wordt ergens tussen 2032 en 2040 aangesloten op een middentemperatuur warmtenet. Vooralsnog komt er een normale HR CV-ketel die diep kan moduleren.
De flat zou energielabel C kunnen hebben, maar heeft nu G vanwege CV met antieke moederhaard en e-boilers. Exact dezelfde flat op dezelfde verdieping in een volgend portiek heeft een recent label C.
De keuze voor Therm25 is vanwege het feit dat er 16mm slangen gebruikt kunnen worden. Zelf frezen in Fermacell 2E26 komt op maximaal 15 mm bij de zelfde opbouwhoogte. Dikkere slangen is meer waterinhoud in het systeem bij lagere stroomsnelheden. Het gaat om bruto 70 m2 dus een CV-ketel heeft al heel snel veel te veel vermogen en gaat pendelen. Verder moet het systeem toekomstbestendig zijn voor het warmtenet.
Zelf leggen kan, maar de uitdaging zit meer op tijd dan op kunnen.
Het probleem is dat de betonzager eigenlijk als eerste aan de slag moet en daarmee leg je de extra opbouwhoogte voor de vloerverwarming vast. Voor een Fermacell Therm25 systeem komt dat op 44 mm (9mm vilt, 25 mm Therm25, 10mm drukverdeler) plus de dikte van de laminaatvoer.
Een plaatje:
[Afbeelding]
A'dam PVOutput
Dat wel, maar is dat wel voldoende stabiel? Ik lees namelijk dat geadviseerd wordt om Knauf BRIO18 of Farmacell platen te gebruiken voordat PVC geplaatst kan worden.michielsweb schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:55:
dbs14 en afgieten. met egaline.
zit je makelijk onder de 6 cm
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Fermacell is geen must, kan ook Knauf Brio 18 zijn.Wuursj schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:43:
Als je toch Fermacell wilt plaatsen, waarom daar dan niet de buizen in leggen? Voorgefreest of zelf frezen, hoop voorbeelden in dit topic. Met 25mm voor de plaat hou je nog wat over voor de isolatie.
De buizen liggen dan aardig hoor en hier is het zelfs met een ta van 28 graden een aardig snel systeem. Nacht (17 graden) naar dag (18 graden) kost bij ons ongeveer 1,5 uur.
A'dam PVOutput
ik had eerst houten platen. en nu egaline.1234567y schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:36:
[...]
Dat wel, maar is dat wel voldoende stabiel? Ik lees namelijk dat geadviseerd wordt om Knauf BRIO18 of Farmacell platen te gebruiken voordat PVC geplaatst kan worden.
Heb je geen verdere isolatie aangebracht? De isolatie van mijn betonvloer zelf is niet echt om over naar huis te schrijven (50mm EPS en ook wat koudebruggen). Met 60mm hoogte zou ik nog ruimte kunnen maken voor een 20mm XPS plaat tussen beton en de vloerverwarming opbouw.ericplan schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:26:
Ik heb net een offere binnen voor een vloer met 2e26 (met 9mm vilt) en 10mm Fermacell als toplaag op een vrij vlakke betonvloer. Dan kom je op 44 mm opbouw + PVC (of tegels, laminaat). Redelijk standaard product en in mijn ogen zelfs stabiel genoeg voor linoleum.
Bedankt, ik denk dat een grote buffer voor mij wel iets minder relevant is. volgens mij haal ik met stadsverwarming juist meer voordeel uit een snel systeem.michielsweb schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:00:
[...]
ik had eerst houten platen. en nu egaline.
buiten dat de hitte beter verdeelt. en de ruimte better buffert. tis gewoon 1stenen laag.
Het gaat om een appartement op de 4e verdieping. Dat soort vloeren is nooit koud.1234567y schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:29:
[...]
Heb je geen verdere isolatie aangebracht? De isolatie van mijn betonvloer zelf is niet echt om over naar huis te schrijven (50mm EPS en ook wat koudebruggen). Met 60mm hoogte zou ik nog ruimte kunnen maken voor een 20mm XPS plaat tussen beton en de vloerverwarming opbouw.
A'dam PVOutput
Dan kijk je toch naar de specs die fabrikanten zwart op wit op papier zetten? Die informatie is getest en door onafhankelijken gecontroleerd.Renen73 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:47:
Voor een houten verdiepingsvloer van ca 80m2 zoek ik een droogbouwsysteem. Hoogte is geen heel beperkender factor. Wat ik wel fijn vind in als het geluidsisolerend werkt. Vandaar dat ik denk aan een fermacel 2e26 infrezen of aan r floorz mono met een houtvezel onderlaag. Zijn er mensen die ervaring hebben met de geluidsreductie van deze elementen?
Het systeem wordt verwarmd door een all electric warmtepomp.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Eens. R Floorzz claimt 10 db reductie met een houtvezelplaat maar nog weinig specs kunnen vinden (wel opgevraagd bij de leverancier). Daarnaast ook op zoek naar ervaringen van mensen die het gebruikt hebben.Seafarer schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:01:
[...]
Dan kijk je toch naar de specs die fabrikanten zwart op wit op papier zetten? Die informatie is getest en door onafhankelijken gecontroleerd.
Helaas is bij plaatsing de correcte uitvoering cruciaal.!!
Over de hele site staat '10 dB geluidsreductie', maar zonder specificatie (bijvoorbeeld ΔLlin of ΔLw) van meting heb je er niet zo veel aan.Renen73 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:54:
[...]
Eens. R Floorzz claimt 10 db reductie met een houtvezelplaat maar nog weinig specs kunnen vinden (wel opgevraagd bij de leverancier). Daarnaast ook op zoek naar ervaringen van mensen die het gebruikt hebben.
En wat steenwol/glaswol tussen de balken leggen, is dat geen optie?Renen73 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:47:
Voor een houten verdiepingsvloer van ca 80m2 zoek ik een droogbouwsysteem. Hoogte is geen heel beperkender factor. Wat ik wel fijn vind in als het geluidsisolerend werkt. Vandaar dat ik denk aan een fermacel 2e26 infrezen of aan r floorz mono met een houtvezel onderlaag. Zijn er mensen die ervaring hebben met de geluidsreductie van deze elementen?
Het systeem wordt verwarmd door een all electric warmtepomp.
Ik heb vloeren vol isolatie en met 2e22 direct op het hout. Een hoop geluid wordt tegengehouden door de die combinatie maar contact geluid niet. Daar helpt het fermacell zwevend leggen zoals met 2e26 wel tegen.quazar schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:35:
[...]
En wat steenwol/glaswol tussen de balken leggen, is dat geen optie?
Ja dat is een goed punt. Die Jaga's hebben mij ook nog aan het denken gezet. Voor de 1e verdieping zou dat in principe een optie zijn al vind ik ze wel lelijk. Deels van de charme van vloerverwarming is geen radiators in het zicht. Eventueel zou later altijd een airco een optie zijn, al zien die er ook niet bepaald charmant uit.mr_evil08 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:42:
Je kan ook kijken naar Jaga,s of andere convector/fancoils voor de slaapkamer(s) dan functioneert koelen ook beter.
[ Voor 101% gewijzigd door Davidrrr op 15-07-2025 05:17 ]
Leidingdiameters hebben niet zoveel zin zonder te weten hoe lang de leidingen zijn. Je geeft alleen aan bij de vertakkingen naar de verdelers dat die 1m lang zijn. Met zo'n korte afstand is dat natuurlijk minder van belang (en vraag ik me af waarom je meerdere verdelers nodig hebt als ze zo dicht bij elkaar zitten). Voor de leidingdiameter van je vvw geldt hetzelfde: de groeplengte bepaalt of het toereikend is. Een bufferwerking van je vloer wil je tegenwoordig met moderne warmtepompen waarschijnlijk juist niet (zie voorgaande discussie) en diep leggen met h-o-h-afstand 10 cm is ook niet zo nodig. Hoe dan ook, dit is het droogbouw-topic en eigenlijk zijn jouw vragen meer algemene vvw-vragen en zo te zien ben je geen droogbouw van plan. Misschien in een ander topic plaatsen of in zijn eigen topic?sandah88 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:09:
Hoi allemaal,
Hier bezig met een vloerverwarming setup voor ons koophuis. En momenteel ben ik nog in dubio over droogbouw vs natbouw. Daarom ook in dit topic een berichtje.
Ik ben benieuwd naar jullie input en tips om de setup te verbeteren. Wees gerust kritisch. Het is voor mij de eerste keer vloerverwarming plaatsen en deze setup is volledige gebaseerd op online info inwinnen (zowel op tweakers als via bekende youtube kanalen.
SituatieDebietberekeningen
- Woning met 3 verdiepingen uit de jaren 90 (wordt nog deels nageisoleerd)
- Er wordt veel thuisgewerkt en we hopen op gezinsuitbreiding in de toekomst, dus boven een comfortabele warmte is gewenst.
- Vloerverwarming op elke verdieping
- Warmtepomp van 6 kW nominaal (4 kW bij -10°C)
- Temperatuurverschil aanvoer/retour (ΔT): 5°C
- HoH van 10 cm
- Voor zowel verwarmen als koelen
Totaaldebiet voor 6 kW:
(6 × 860) / 5 = 1032 liter per uur
Debiet per verdieping (bij gelijke verdeling over 3 verdiepingen):
Vermogen per verdieping = 6 / 3 = 2 kW
Debiet per verdieping = (2 × 860) / 5 = 344 liter per uur
LeidingdiametersIk ga ervanuit dat de diameters voldoende capaciteit en marge bieden. DN25 voor de hoofdleidingen kan het totale debiet makkelijk aan. DN20 naar de verdelers is max telkens 1 meter leiding lengte en DN16 dus voor de individuele vvw groepen.
- Warmtepompleidingen en verticale aanvoer/retourleidingen: 1032 l/h → DN25
- Aftakkingen naar elke verdeler per verdieping: 344 l/h → DN20
- Vloerverwarmingsbuizen per groep: 100-300 l/h → DN16
Momenteel zitten we nog tussen 2 manieren van de VVW plaatsen te tobben:
optie 1 - infrezen (vanwege diepte elektra):optie 2 - nieuwe dekvloer:
- infrezen in begane grond dekvloer
- 1 verdieping dekvloer 10mm verhogen met egaline, daarna infrezen
- zolder dekvloer 15mm verhogen met egaline, daarna infrezen
Het probleem met infrezen lijkt dat de meeste bedrijven max buizen leggen met een DN van 12, en de buizen vaak niet zo diep liggen (minder thermische batterij werking).
- Begane grond infrezen of zandcementdekvloer eruit halen
- 1e verdieping dekvloer eruit, opnieuw leggen met draadmatten
- Zolder dekvloer eruit, opnieuw leggen met draadmatten
Terwijl ik juist voor de warmtepomp mik op minimaal DN16 en graag de buizen wat dieper heb liggen om een constante stooklijn vast te kunnen houden. IsSchets van de BG. Overige verdiepingen hebben de verdeler binnen 100cm van de aanvoer/retourleiding zitten:
- Is DN16 mogelijk met infrezen? Of ligt dit nooit diep genoeg met infrezen
- Hebben jullie nog suggesties voor de gemiddelde lengte per groep? 80 meter lijkt een richtlijn te zijn.
- Is het nog een ideen om de HoH afstand in de slaapkamers op 15 cm te zetten ipv 10 cm?
- Overige suggesties en feedback zijn altijd welkom
[Afbeelding]
Fermacell platen ter verhoging en dan uitfrezen?sandah88 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:54:
@TimoDimo Dankjewel voor het reageren.
Ik zal kijken of ik dit onder een ander topic naar voren kan brengen. Zoals aangegeven twijfel ik nog tussen infrezen of opnieuw een dekvloer storen. Indien infrezen met leidingen van 18 mm kan, zou ik hiervoor opteren en valt dit onder droogbouw. Vandaar dat ik ook hier had gepost.
Ik was ervanuit gegaan om op elke verdieping een verdeler te installeren. Dit leek me logisch zodat er niet meerdere vvw buizen vanaf de zolder en 1ste verdiepingen doorgetrokken moeten worden naar de begane grond. Kijk jij hier anders tegenaan? En zo ja, wat zijn je beweegredenen?
Leidingen worden max 100 meter.
@Jailhouse Dankjewel voor je reactie. Ik welk opzicht zou ik dit mee kunnen nemen in de keuze van de verdeler? Bedoel je een verdeler per verdieping, zoals ik nu heb bedacht? Of zone-regeling met thermostaten per kamer?
Inderdaad per verdieping een verdelen, dat haalde ik niet uit je tekst. En ik zou zeker zone regeling per kamer overwegen.sandah88 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:54:
@Jailhouse Dankjewel voor je reactie. Ik welk opzicht zou ik dit mee kunnen nemen in de keuze van de verdeler? Bedoel je een verdeler per verdieping, zoals ik nu heb bedacht? Of zone-regeling met thermostaten per kamer?
Is dat ook nodig als je leen boven in badkamer VVW aanlegt? Kan het dan niet op de verdeler van BG?Jailhouse schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 07:34:
[...]
Inderdaad per verdieping een verdelen, dat haalde ik niet uit je tekst. En ik zou zeker zone regeling per kamer overwegen.
Zou kunnen, maar weer lastig met ontluchten.Nyvlem schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:28:
[...]
Is dat ook nodig als je leen boven in badkamer VVW aanlegt? Kan het dan niet op de verdeler van BG?
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ah nu snap ik denk ik waarom je dit droogbouw noemt. Alleen zo zie ik het niet. Als je gaat frezen in beton of zandcement moet je zoveel weghalen dat je genoodzaakt bent om de sleuven op te vullen, dus dat zou ik altijd als natbouw bestempelen. Bij gipsvezel of EPS-platen is dat optioneel, tenzij je een extra gladde laag wilt of betere aansluiting met de buis. Maar goed er is inderdaad niet echt een harde scheiding tussen nat- en droogbouw. Zie ook Droogbouw vloerverwarming.sandah88 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:54:
@TimoDimo Dankjewel voor het reageren.
Ik zal kijken of ik dit onder een ander topic naar voren kan brengen. Zoals aangegeven twijfel ik nog tussen infrezen of opnieuw een dekvloer storen. Indien infrezen met leidingen van 18 mm kan, zou ik hiervoor opteren en valt dit onder droogbouw. Vandaar dat ik ook hier had gepost.
Je schreef "DN20 naar de verdelers is max telkens 1 meter leiding lengte", dus ik ging ervan uit dat je meerdere verdelers op maximaal een meter afstand van een T-stuk hebt o.i.d.Ik was ervanuit gegaan om op elke verdieping een verdeler te installeren. Dit leek me logisch zodat er niet meerdere vvw buizen vanaf de zolder en 1ste verdiepingen doorgetrokken moeten worden naar de begane grond. Kijk jij hier anders tegenaan? En zo ja, wat zijn je beweegredenen?
Dat kan prima met 16x2 mm. Het hangt er ook van af of je zoneregeling wilt toepassen. In een wat ouder '90 huis met mindere isolatie wel aan te raden waarschijnlijk. Sluit je bepaalde groepen af dan is het handig als je minder drukverlies hebt in de open groepen voor voldoende flow voor je warmtepomp. Alhoewel dat ook wel weer meevalt, want je kunt ook een by-pass maken die opengaat bij te veel weerstand, al is dat minder ideaal.Leidingen worden max 100 meter.
Zoneregeling is meestal zuiniger. Een tijdje terug was er een discussie over.@Jailhouse Dankjewel voor je reactie. Ik welk opzicht zou ik dit mee kunnen nemen in de keuze van de verdeler? Bedoel je een verdeler per verdieping, zoals ik nu heb bedacht? Of zone-regeling met thermostaten per kamer?
[ Voor 22% gewijzigd door kaasaanfiets op 22-08-2025 12:52 ]
Betonvloer (boven) hoef je in principe niet te isoleren het blijft in huis onder in kruipruimte wel. Als je het kan dan is het zo dat de warmte onder in je kamer beter blijft en niet weggaat of doorstraling van vloerverwarming boven, wel verstandig om te isoleren. Daarnaast hebben je droogbouw ook een kleine rd waarde. Naar mijn weten maakt het ook niet uit of je boven droog doet of onder nat. Je kan dit met de verdeler deels inregelen flow knijpen. Want droogbouw is snel opwarmen terwijl je met nat gewoon even nodig hebt maar dit houdt de warmte ook weer lang vast. (Buffer) Je zou gewoon je vloer kunnen ophogen en gelijk met je WC maken eventueel. Of de vloer eruit kappen bij je WC als ook gewoon erop gestort is.kaasaanfiets schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:46:
Ik ben mij aan het oriënteren voor een type vloerverwarming in mijn woning. Rijtjeshuis bouw: 1975. Maar ik weet niet precies wat ik moet kiezen.
Situatie is alleen vloerverwarming beneden. (tenzij op de 1e verdieping niet heel veel extra kost) Overal moet namelijk een nieuwe laminaat of pvc vloer in)
beneden +- 45 m2.
Er ligt een betonvloer + zandcement dekvloer van 3 of 5 CM (we hebben de sleutels nog niet ik kan dit niet controleren) Moet in gang, woonkamer en keuken komen. Eventueel ook in de wc maar die ligt hoger dus ik weet niet of kan kan.
Klopt het dat je over een droogbouw gewoon normaal laminaat kan leggen? Wij vinden een visgraat PVC vloer ook mooi maar laminaat scheelt enorm in de kosten.
Bij natbouw is het toch niet verstandig laminaat te leggen?
En moet ik mijn betonvloer ook van onder isoleren? Of is dat met droogbouw niet nodig? Dat scheelt ook in kosten die ik misschien voor de 1e verdieping weer kan gebruiken.
En kan je bijvoorbeeld ook nat op de begane grond doen en droog op de 1e?
Ik lees ook telkens dat je droog eventueel zelf zou kunnen leggen. Dit zou ook in de kosten drukken dus daar sta ik wel positief tegenover. Maar hoe zit dat met al die slakkenhuizen/buizen layout. Kan ik die ergens laten maken aan de hand van een plattegrond of iets dergelijks? Dit lijkt mij namelijk vrij ingewikkeld. Zeker als je meerdere groepen/zones?(max 60 of 80 meter?) op 1 verdieping hebt.
Als ik eenmaal een tekening heb kan je het gewoon namaken natuurlijk daarbij voorzie ik geen problemen.
Droogbouw kies je vooral wanneer de vloer niet geschikt is voor frezen (bijv. op 1e verdieping vanwege (elektra)buizen) of om een andere reden natbouw niet mogelijk is, bijv. Bij een houten vloer. Als je een betonnen vloer hebt met een dekvloer wordt er meestal gefreesd en wordt vloer via kruipruimte geïsoleerd. Wijzelf kiezen voor een nieuwe opbouw en slopen de dekvloer eruit, omdat er een cementgebonden tegelvloer ligt en slopen lastig wordt, zonder dekvloer te beschadigen.kaasaanfiets schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:46:
Ik ben mij aan het oriënteren voor een type vloerverwarming in mijn woning. Rijtjeshuis bouw: 1975. Maar ik weet niet precies wat ik moet kiezen.
Situatie is alleen vloerverwarming beneden. (tenzij op de 1e verdieping niet heel veel extra kost) Overal moet namelijk een nieuwe laminaat of pvc vloer in)
beneden +- 45 m2.
Er ligt een betonvloer + zandcement dekvloer van 3 of 5 CM (we hebben de sleutels nog niet ik kan dit niet controleren) Moet in gang, woonkamer en keuken komen. Eventueel ook in de wc maar die ligt hoger dus ik weet niet of kan kan.
Klopt het dat je over een droogbouw gewoon normaal laminaat kan leggen? Wij vinden een visgraat PVC vloer ook mooi maar laminaat scheelt enorm in de kosten.
Bij natbouw is het toch niet verstandig laminaat te leggen?
En moet ik mijn betonvloer ook van onder isoleren? Of is dat met droogbouw niet nodig? Dat scheelt ook in kosten die ik misschien voor de 1e verdieping weer kan gebruiken.
En kan je bijvoorbeeld ook nat op de begane grond doen en droog op de 1e?
Ik lees ook telkens dat je droog eventueel zelf zou kunnen leggen. Dit zou ook in de kosten drukken dus daar sta ik wel positief tegenover. Maar hoe zit dat met al die slakkenhuizen/buizen layout. Kan ik die ergens laten maken aan de hand van een plattegrond of iets dergelijks? Dit lijkt mij namelijk vrij ingewikkeld. Zeker als je meerdere groepen/zones?(max 60 of 80 meter?) op 1 verdieping hebt.
Als ik eenmaal een tekening heb kan je het gewoon namaken natuurlijk daarbij voorzie ik geen problemen.
Over het algemeen ligt er in een jaren 70 huis nog geen vloerisolatie, dus is dit wel degelijk aan te raden. Een droogbouwvloer heeft op zichzelf geen isolatiewaarde, maar hangt ervan af wat je eronder legt (bijv. tackerplaten).mklcln schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:27:
[...]
Betonvloer hoef je in principe niet te isoleren het blijft in huis. Als je het kan dan is het zo dat de warmte onder in je kamer beter blijft en niet weggaat of doorstraling van vloerverwarming boven. Daarnaast hebben je droogbouw ook een kleine rd waarde. Naar mijn weten maakt het ook niet uit of je boven droog doet of onder nat. Je kan dit met de verdeler deels inregelen flow knijpen. Want droogbouw is snel opwarmen terwijl je met nat gewoon even nodig hebt maar dit houdt de warmte ook weer lang vast. (Buffer) Je zou gewoon je vloer kunnen ophogen en gelijk met je WC maken eventueel. Of de vloer eruit kappen bij je WC als ook gewoon erop gestort is.
Droogbouw (Doe het zelf) is natuurlijk makkelijk ligt er wel aan welke je pakt. Maar kijkende naar eps platen dan heb je die zo gedaan is gewoon puzzel leggen zeg maar alleen minder stevig dan fermacell wat ook nog geluid van boven dempt en krijg je een egalisatielaag erop daarna kan je gewoon weer je laminaat erop leggen of zelfs pvc. Je zou ook in kunnen freezen in je betonvloer en weer egaliseren.
Een tekening krijg je meestal erbij als je aanschaf doet voor vvw of t kost je 10/20 euro bij een vloerverwarmingstore.
Let op dat Fermacell 2E32 niet geschikt is voor het infrezen van leidingen. Deze variant bestaat namelijk uit 10mm minerale wol met daarop 2x10mm gipsvezelplaten. Als je die gaat infrezen gaat dat gegarandeerd mis omdat er niet genoeg materiaal overblijft voor een goede stevige vloer. Als de frees er al niet helemaal doorheen gaat kunnen de platen alsnog gaan scheuren of breken.Beekforel schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:14:
Het is de bedoeling dat ik Fermacell 2E32 ga gebruiken, waar ik de vloerverwarming in ga (laten?) frezen.
/f/image/zYCtaYu1ziU7NsXglbDXo94n.png?f=fotoalbum_large)
Nee, de minerale wol is niet bedoeld om oneffenheden weg te nemen maar puur voor minimale isolatie. Als de fermacell platen niet mooi vlak op de ondergrond kunnen liggen dan moet je eerst egaliseren.Beekforel schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:14:
- 1 van de vloeren is niet 100% vlak, het zijn underlayment platen en ik denk dat er een balk niet goed uitgelijnd of verzakt is. Heb nog niet kunnen opmeten hoeveel dit is, maar het zal maar weinig zijn. Vangt de minerale wol dit op, of zou ik het geheel moeten gaan egaliseren met die korrels?
[ Voor 4% gewijzigd door Guere op 27-08-2025 17:25 ]
Hmmm, dat is goed dat je dat aangeeft. Ik had al een partijtje van die platen via Marktplaats opgedaan dus die liggen al klaar. Ik heb op 1 of andere manier in mijn hoofd dat 12 mm wel in 2E32 gefreesd kon worden.Guere schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:23:
[...]
Let op dat Fermacell 2E32 niet geschikt is voor het infrezen van leidingen. Deze variant bestaat namelijk uit 10mm minerale wol met daarop 2x10mm gipsvezelplaten. Als je die gaat infrezen gaat dat gegarandeerd mis omdat er niet genoeg materiaal overblijft voor een goede stevige vloer. Als de frees er al niet helemaal doorheen gaat kunnen de platen alsnog gaan scheuren of breken.
Fermacell specificeert zelf welke varianten geschikt zijn: 2E22, 2E26 en 2E33. Hierbij nog een overzichtje:
[Afbeelding]
[...]
Nee, de minerale wol is niet bedoeld om oneffenheden weg te nemen maar puur voor minimale isolatie. Als de fermacell platen niet mooi vlak op de ondergrond kunnen liggen dan moet je eerst egaliseren.
Wat @Guere zegt klopt, maar dat zijn natuurlijk wel de "aller-voorzichtigste" fabrikantspecificaties. Er wordt in de praktijk van alles gedaan wat niet door fabrikanten ondersteund wordt. Kijk eens in de startpost, daar staat hetzelfde overzicht maar dan met opmerkingen uit de praktijk erbij.Beekforel schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:36:
[...]
Hmmm, dat is goed dat je dat aangeeft. Ik had al een partijtje van die platen via Marktplaats opgedaan dus die liggen al klaar. Ik heb op 1 of andere manier in mijn hoofd dat 12 mm wel in 2E32 gefreesd kon worden.
Dat is jammer, dan moet dit partijtje maar weer op Marktplaats.
Ik zal de oneffenheden eens wat beter analyseren met een lange rijlat en een waterpas.
Ik vind niemand die het ook gedaan heeft. Ik had ongeveer dezelfde gedacht, maar er blijft minder dan 8 mm over denk ik.TimoDimo schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:46:
[...]
Wat @Guere zegt klopt, maar dat zijn natuurlijk wel de "aller-voorzichtigste" fabrikantspecificaties. Er wordt in de praktijk van alles gedaan wat niet door fabrikanten ondersteund wordt. Kijk eens in de startpost, daar staat hetzelfde overzicht maar dan met opmerkingen uit de praktijk erbij.
Hoe ik het zelf zie, met 20 mm Fermacell houd je nog 8 mm over met 12 mm leiding, waarmee je nou niet echt de grenzen opzoekt. Als ik jou was zou ik het zelf doen (aangezien je de platen toch al hebt) en eerst een test doen, om te proberen of het zonder problemen gaat en stevig is.
Inderdaad, dat is nog een goede optie! Die platen kun je prima verlijmen (en voor sommige situaties staat dat ook in hun productfolders genoemd), dus je zou er inderdaad nog 10mm bovenop kunnen doen en dan loop je met frezen geen enkel risico.Wuursj schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:20:
@Beekforel
Je freest doorgaans 2mm dieper dan de slang. Dan blijft er wel erg weinig over voor een zwevende vloer. Zonder wol er onder zou het wel kunnen.
Een andere optie is een 10mm laag er op lijmen. Eenmans platen van bij de Hornbach is dan de goedkoopste optie met iets van 8,50 per m2 (plus lijm).
Ik heb 10 m2 aan platen, en moet iets van 50 m2 oppervlakte. Dus ik koop dan wel alles in 1 keer goed. Ik wil het in etappes doen ivm meubilair verplaatsen etc.Guere schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:55:
[...]
Inderdaad, dat is nog een goede optie! Die platen kun je prima verlijmen (en voor sommige situaties staat dat ook in hun productfolders genoemd), dus je zou er inderdaad nog 10mm bovenop kunnen doen en dan loop je met frezen geen enkel risico.
@TimoDimo: wist nog niet dat het om 12mm buizen ging, daarmee is het risico inderdaad beperktDe productspecificaties zullen waarschijnlijk wel uitgaan van 14mm buis (=16/17mm diep) aangezien dat veel gebruikt wordt bij infrezen. Desalniettemin is het wellicht verstandig om toch een extra plaat erop te verlijmen: dan wordt het gelijk mogelijk om een slang met een grotere diameter te gebruiken.
Bij een warmtepomp moet je de pomp van je warmtepomp zelf gebruiken, zodat je een maximaal debiet door je warmtepomp hebt. Dus dat wordt een verdeler zonder pomp. Als je je CV-ketel op heel lage termperatuur kunt zetten (maximaal zo'n 45 gaden, of wat je vloer aankan) dan kun je ook daarmee zonder pomp af. Anders heb je ook verdelers waarbij je de pomp eraf kunt halen en dus om kunt bouwen naar een pomploze.Robbie-1 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:40:
Misschien een klein beetje offtopic, maar ik wil mijn droogbouw vloerverwarming gaan voorbereiden.
Ik heb nu nog radiatoren, heb een houten vloer, en wil graag een warmtepomp.
Ik wil in 1 slaapkamertje het idee van vloerverwarming met fermacel platen, egaline, 14 mm buis testen, zonder meteen de radiatoren af te sluiten.
Ik weet nog niet welke warmtepomp ik ga nemen.
Kan ik bijv. nu al wel een vloerverwarmingsverdeler installeren, en aansluiten op de bestaande cv-ketel?
Welk type verdeler zou ik moeten kiezen? Ze zijn er met en zonder pomp.
Ik heb ook droogbouw op een houten vloer, geen radiatoren meer maar nog wel een cv ketel. Mijn verdeler is een composiet verdeler. Deze week ben ik met het opwarmprotocol begonnen. Wat betreft VV heb ik dus geen echte ervaring. Die composiet zou ook met een WP moeten kunnen werken. Mijn Ketel draait op 40 tot 45 graden. Zelf was ik bang dat een cv service monteur ongemerkt de ketel naar 60 graden of hoger zet en dat dat toch rechtstreeks de vloer in zou gaan. Daarom heb ik toch een mengverdeler gekozen. En zeker met radiatoren heb je met 45 graden aanvoer nauwelijks afgifte. Dan kun je een heatmeister met ventilatoren overwegen. Je hele warmteafgifte systeem wordt volledig anders dan wat je gewend bent én dan wat je doel is. Is je testopstelling bedoeld voor een WP of om ervaring met VV op te doen? Hang je dan de verdeler aan de bestaande cv leidingen en dan 1 slangengroep plaatsen? Houd je ook rekening met de verhoogde vloer vwb deuren? Voor mijn gevoel leer je met deze test dan alleen iets over het installeren, is dat je bedoeling?Robbie-1 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:40:
Misschien een klein beetje offtopic, maar ik wil mijn droogbouw vloerverwarming gaan voorbereiden.
Ik heb nu nog radiatoren, heb een houten vloer, en wil graag een warmtepomp.
Ik wil in 1 slaapkamertje het idee van vloerverwarming met fermacel platen, egaline, 14 mm buis testen, zonder meteen de radiatoren af te sluiten.
Ik weet nog niet welke warmtepomp ik ga nemen.
Kan ik bijv. nu al wel een vloerverwarmingsverdeler installeren, en aansluiten op de bestaande cv-ketel?
Welk type verdeler zou ik moeten kiezen? Ze zijn er met en zonder pomp.
Mag ik vragen hoe jij dat protocol doet? Ik las bijgaand documentJailhouse schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:04:
[...]
Ik heb ook droogbouw op een houten vloer, geen radiatoren meer maar nog wel een cv ketel. Mijn verdeler is een composiet verdeler. Deze week ben ik met het opwarmprotocol begonnen. Wat betreft VV heb ik dus geen echte ervaring. Die composiet zou ook met een WP moeten kunnen werken. Mijn Ketel draait op 40 tot 45 graden. Zelf was ik bang dat een cv service monteur ongemerkt de ketel naar 60 graden of hoger zet en dat dat toch rechtstreeks de vloer in zou gaan. Daarom heb ik toch een mengverdeler gekozen. En zeker met radiatoren heb je met 45 graden aanvoer nauwelijks afgifte. Dan kun je een heatmeister met ventilatoren overwegen. Je hele warmteafgifte systeem wordt volledig anders dan wat je gewend bent én dan wat je doel is. Is je testopstelling bedoeld voor een WP of om ervaring met VV op te doen? Hang je dan de verdeler aan de bestaande cv leidingen en dan 1 slangengroep plaatsen? Houd je ook rekening met de verhoogde vloer vwb deuren? Voor mijn gevoel leer je met deze test dan alleen iets over het installeren, is dat je bedoeling?
Hier ook pvc. Ik heb een heatmeister op de inlet en outlet aangesloten (temperatuursensoren) na de sensor volgt de thermostaatknop. Gewenste protocol is: 3 dagen (een paar uur achtereen was voldoende volgens de monteur) moest de knop op 15 graden, 3 dagen op 20 graden, enzovoort tot 45 graden. Via de sensoren zag ik al wel dat de outlet boven de 20gr zat deze zomer. Dus ik begon met de knop op 25gr en zodra de outlet temp rond 25 graden is en dat op 3 dagen dan tel ik ‘m. Ik zag al wel dat de inlet boven de 40 kwam, de knop kan dus weer omhoog om weer wat warmer water door te laten. Zo kan ik goed monitoren of het protocol gevolgd wordt. En misschien dat ik de 40 en 45 graden pas doe als de buitentemperatuur zakt. Volgens mij kan dat geen kwaad.Davidrrr schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:28:
[...]
Mag ik vragen hoe jij dat protocol doet? Ik las bijgaand document
https://www.tbafbouw.nl/w...col-nog-wel-actueel-1.pdf
Bij mij thuis was het zonder vvw al rond de 21 graden. Ben benieuwd hoe jij dit doet. Heb je ook pvc? Heb ook een mengverdeler en een cv ketel en het ligt in fermacell. Hoe doe jij het protocol? Bij mij was het al snel 23 graden als ik het water hoger zette dan 23.
Maar je bent dan net begonnen toch? Benieuwd wat de vloer en temp in huis doen met hogere watertemp. Ik vind het ook opvallend dat ik zoveel verschillende adviezen lees. De vvw man zei je kan gewoon boven de 45 terwijl ik ook lees dat te hoog is. Ik denk dat ik de temp langzaam laat oplopen naarmate het kouder wordt in huis de komende weken. Zou niet weten wat daar verkeerd aan is? Het is nu 22 graden in huis met een vvw watertemp van ongeveer die temp. Vraag is vrijwel hele dag nihil. Ik moet ramen en deuren openzetten als ik de temp nu hoger zet.
[ Voor 13% gewijzigd door Davidrrr op 08-10-2025 17:50 ]
Ik draai de knop vanavond naar 35gr. Ben inderdaad net begonnen. En verder doen we het ongeveer hetzelfde als ik zo lees, toch?. Afgelopen jaren draaide mijn ketel op 38 tot 40 graden. Ik had alle radiatoren en convector wel met ventilatoren volgehangen. Dus testen boven de 45 is nu niet nodig. In dat geval zou ik overigens niet de vvw man volgen maar de verkoper van mijn plakpvc.Davidrrr schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:46:
[...]
Maar je bent dan net begonnen toch? Benieuwd wat de vloer en temp in huis doen met hogere watertemp. Ik vind het ook opvallend dat ik zoveel verschillende adviezen lees. De vvw man zei je kan gewoon boven de 45 terwijl ik ook lees dat te hoog is. Ik denk dat ik de temp langzaam laat oplopen naarmate het kouder wordt in huis de komende weken. Zou niet weten wat daar verkeerd aan is? Het is nu 22 graden in huis met een vvw watertemp van ongeveer die temp. Vraag is vrijwel hele dag nihil. Ik moet ramen en deuren openzetten als ik de temp nu hoger zet.
[ Voor 9% gewijzigd door Jailhouse op 08-10-2025 18:06 ]
Ik laat nu de thermostaat de hele dag op 21 staan. Misschien later nog eens wat aanpassen. Ik denk dat verhogingen en verlagingen juist sneller werken met droogbouw? Maar ik denk dat ik nu alles zo laat staan. Aangezien het beneden nu bij ons de hele dag niet onder de 20.5 slaat de ketel niet vaak aan dus. Ik zal de komende weken die watertemp wat verhogen sporadisch. Maar als ik het nu op 35 zet kan ik mijn zwembroek zoeken.Jailhouse schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:02:
[...]
Ik draai de knop vanavond naar 35gr. Ben inderdaad net begonnen. En verder doen we het ongeveer hetzelfde als ik zo lees, toch?. Afgelopen jaren draaide mijn ketel op 38 tot 40 graden. Ik had alle radiatoren en convector wel met ventilatoren volgehangen. Dus testen boven de 45 is nu niet nodig. In dat geval zou ik overigens niet de vvw man volgen maar de verkoper van mijn plakpvc.
Heb jij overigens een temp stijging overdag? Nachts gaat de thermostaat lager. Om 9 uur naar 20 en om 13 uur naar 21. Heeft dat überhaupt zin? Bij ‘nat bouw’ vv(veel meer massa) is het nutteloos, maar bij droogbouw?
Ja! Zelfs met een Ta van 28 graden krijg ik mijn kamers zelfs sneller warm dan vroeger met radiatoren met Thoog. Ik pas dan ook weer gewoon een lichte nachtverlaging toe, dat is hier zuiniger.Davidrrr schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:48:
[...]
Ik denk dat verhogingen en verlagingen juist sneller werken met droogbouw?
[ Voor 168% gewijzigd door Davidrrr op 15-10-2025 20:14 ]
[ Voor 73% gewijzigd door TimoDimo op 21-10-2025 23:15 ]
H.o.h. afstand van de Neo 20 is minimaal 125 mm, in plaats van de gebruikelijke 100 mm voor hoofdverwarming. Je hebt dus minder afgifte per m2 en minder gelijkmatige verdeling. Zeker als je aanvoertemperatuur heel laag is.tcpie schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:36:
Ha allemaal,
Voor begane grond overwegen wij droogopbouw vloerverwarming. O.a. vanwege beperkte opbouwhoogte. Een groot gedeelte is uitbouw, betonnen vloer zonder kruipruimte, dus isolatie zal vanaf boven moeten (rigoreus aanpakken en kruipruimte aanleggen gaat ons te ver).
Plan is dus om eerst een laag van isolatie op de betonvloer te leggen. Iets als PIR-platen o.i.d. Daar bovenop dan de vloerverwarming.
Ik zie online EPS-platen van slechts 20 mm (bijv. de NEO20). Die fabrikant noemt een totale opbouwhoogte (onderlaag, tussenlaag, afwerklaag) van 40 mm. Dan kunnen we er nog 60 mm PIR onder doen (we houden max. opbouwhoogte van 10 cm aan). Klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
Zie ik hier iets over het hoofd? I.v.m. later op warmtepomp overgaan willen we een systeem met 16-mm buizen, die lijken er ook gewoon te zijn.
Hoeveel cm opbouwhoogte heb je inclusief afwerkvloer tot je buitendeurdorpels?tcpie schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:36:
Ha allemaal,
Voor begane grond overwegen wij droogopbouw vloerverwarming. O.a. vanwege beperkte opbouwhoogte. Een groot gedeelte is uitbouw, betonnen vloer zonder kruipruimte, dus isolatie zal vanaf boven moeten (rigoreus aanpakken en kruipruimte aanleggen gaat ons te ver).
Plan is dus om eerst een laag van isolatie op de betonvloer te leggen. Iets als PIR-platen o.i.d. Daar bovenop dan de vloerverwarming.
Ik zie online EPS-platen van slechts 20 mm (bijv. de NEO20). Die fabrikant noemt een totale opbouwhoogte (onderlaag, tussenlaag, afwerklaag) van 40 mm. Dan kunnen we er nog 60 mm PIR onder doen (we houden max. opbouwhoogte van 10 cm aan). Klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
Zie ik hier iets over het hoofd? I.v.m. later op warmtepomp overgaan willen we een systeem met 16-mm buizen, die lijken er ook gewoon te zijn.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Leggen van een droogbouw vloer is met de werkinstructie in principe goed te doen. Reken bij kleinere kamers wel met veel snijverlies. En het moet goed vlak liggen.tcpie schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:24:
@Voggy OK. Ik zag geen EPS-profielen met kleinere h-o-h afstand, dus betekent dit dat EPS gewoon geen goede keus is voor hoofdverwarming?
@Cpt00kirk Mja infrezen zou waarschijnlijk kunnen, maar aangezien we er toch ruimte voor hebben wil ik wel wat isoleren van bovenaf.
@GudZ 10 cm opbouwhoogte zou moeten kunnen. Vloerverwarming komt stopt toch een eindje voor de voordeur i.v.m. toegang kruipruimte, dus als we ons verrekend hebben is het met een beetje gedoe nog te fixen. Die voorgevormde EPS-profielen spraken me aan omdat installatie vrij makkelijk lijkt. Vandaar ook überhaupt de voorkeur voor droogbouw i.p.v. nat. Of gaat het leggen van die gipsplaten vrij makkelijk? Heb geen ervaring met frezen.
Ik denk dat de Neo20 een van de betere keuzes is, ik denk niet dat je kleiner dan 16 mm moet willen met een warmtepomp. En de Neo20 is volgens mij het enige droogbouwsysteem met 16 mm leidingen en een beetje fatsoenlijke h.o.h. afstand.tcpie schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:24:
@Voggy OK. Ik zag geen EPS-profielen met kleinere h-o-h afstand, dus betekent dit dat EPS gewoon geen goede keus is voor hoofdverwarming?
Als je zoveel opbouwhoogte hebt dan is elk systeem eigenlijk ok. Als je voor droogbouw met isolatieplaten (EPS e.d.) gaat dan is het waarschijnlijk wel een idee om een belastingspreidende laag bovenop te leggen. Daarmee is je vloer stabieler en kan het hoge puntbelasting aan. Of je neemt toch gipsvezel, dat is ook een goede middenweg qua zwaarte van je vloer tussen natbouw/zandcement en EPS-platen? Zelf doen is dan lastiger inderdaad.tcpie schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:24:
@Cpt00kirk Mja infrezen zou waarschijnlijk kunnen, maar aangezien we er toch ruimte voor hebben wil ik wel wat isoleren van bovenaf.
@GudZ 10 cm opbouwhoogte zou moeten kunnen. Vloerverwarming komt stopt toch een eindje voor de voordeur i.v.m. toegang kruipruimte, dus als we ons verrekend hebben is het met een beetje gedoe nog te fixen. Die voorgevormde EPS-profielen spraken me aan omdat installatie vrij makkelijk lijkt. Vandaar ook überhaupt de voorkeur voor droogbouw i.p.v. nat. Of gaat het leggen van die gipsplaten vrij makkelijk? Heb geen ervaring met frezen.
Dat kun je eigenlijk niet zo stellig zeggen. Zelfs 10 mm kan nog met een warmtepomp, als je maar genoeg groepen hebt, of groepen die kort genoeg zijn. Ik heb bijvoorbeeld 14 mm met acht groepen van zo'n 60 meter. Als die allemaal open staan heb je minder weerstand dan het equivalent van een meerlagenbuis van 32 mm.Voggy schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:10:
[...]
Ik denk dat de Neo20 een van de betere keuzes is, ik denk niet dat je kleiner dan 16 mm moet willen met een warmtepomp.
Kijk even in de startpost, daar staan ze allemaal op een rijtje.En de Neo20 is volgens mij het enige droogbouwsysteem met 16 mm leidingen en een beetje fatsoenlijke h.o.h. afstand.
Klopt, er zijn voor zover ik weet geen isolatie/EPS-systemen van 16 mm waar je ook een slakkenhuispatroon mee kunt leggen met verlegafstand van 100 mm. Maar met die aluminium lamellen hoeft dat ook eigenlijk niet omdat de warmtespreiding enorm goed is daarmee. Beter dan bij gipsplaten.Alternatief is Fermacell/Knauf Brio en dan infrezen. Dan heb je wel 16 mm leidingen en 100 h.o.h. Kun je nog 60/70 mm PIR onder kwijt zoals iemand anders eerder noemde.
:strip_exif()/f/image/XD6OvT29VUMHBKJ4V3hBTL8O.png?f=user_large)
1. Gipsvezelplaat is stabiel genoeg om direct op te tegelen. Voor EPS wordt voor tegels eigenlijk altijd een extra belastingspreidende laag geadviseerd.Andreazzz schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:19:
Beste mede-Tweakers,
Na een lange sluimertijd heb ik mijn account weer afgestoft om jullie hulp in te roepen bij mijn renovatieproject
Het betreft een jaren-30 huis waar veel aan geprutst is, maar afijn ik zoek jullie hulp voor de aanleg van vloerverwarming, specifiek in mijn keuken. Afgelopen weken heb ik al veel gelezen, maar onderhand zie ik door de bomen het bos niet meer.
De keuken heeft een 4m lange glazen pui op het zuiden, en twee grote openslaande deuren op het westen. Deze zijn voorzien van HR+ glas (of ++, moet ik nazoeken). Er lag tot deze week 2 centimeter dik eiken parket, gelijmd op 1cm spaanplaat, geniet op 1cm multiplex, geschroefd op de plankenvloer. Het parket en spaanplaat is verwijderd, het multiplex is nog in goede staat en ligt vlak. Hieronder een ruwe schets voor de keuken; de breedte is ongeveer 4.5m. De strook links naast het kookeiland is ongeveer 8m2. [Afbeelding]
De verwarming van de ruimte werd tot nu toe gedaan door een convectorput en een handdoekenradiator. Wij zouden deze ruimte graag voorzien van vloerverwarming, en de huidige systemen verwijderen. Bovenop de vloerverwarming willen wij keramische tegels (10mm) leggen. Het liefst is het hoogteverschil met de aangrenzende woonkamer nihil: de dikte van het verwarmingspakket moet dus niet veel meer dan 2cm zijn.
De houten vloer gaan we onderaf isoleren tegelijk met het plaatsen van de vloerverwarming. Het plaatsen van voorgefreesde platen heeft de voorkeur qua tijdsinvestering. Onder de keuken komt geen verwarming. Voorlopig blijven wij het huis nog op gas verwarmen met de CV ketel, in de toekomst willen we wel een hybride warmtepomp. Ik heb nog niet kunnen testen of de woning ook warm wordt met een relatief lage aanvoertemperatuur.
Tot zover de situatieschets, nu mijn vragen:
1. Ik lees bij de diverse leveranciers weinig over de geschiktheid voor betegelen, noch over wat ik hiervoor moet doen. Voor een systeem op basis van gipsvezelplaten kan ik mij voorstellen dat er behalve dichtsmeren, niets onder de tegels hoeft (behalve tegellijm). Mij lijkt dat EPS een extra laag vereist voordat ik kan tegelen. Klopt dit?
2. Is de multiplex 'vloer', na dichtstoppen van gaten en sleuven, geschikt als ondervloer? Bijv. Fermacell raadt aan onder hun Therm25 platen een plaat gewone gipsvezelplaat te leggen als stabilisatie.
3. Qua oppervlakte/buislengte (10-15m2) zou ik met 1 groep uitkunnen, dus geen verdeler. Ik heb dan wel een temperatuuregelaar nodig. Klopt dat?
4. Wat zou het meest geschikte systeem zijn voor mijn situatie: EPS of gipsvezelplaten?
Hartelijk dank allemaal dat ik van jullie kennis gebruik mag maken!
Of achter de retour van het traject met de hoogste afgifte aansluiten. Dan is een Ta van 45 wel al 40 hoor.TimoDimo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:16:
[...].
3. Je kunt een RTL-ventiel gebruiken, maar dat is niet zo ideaal als een verdeler met pomp. Of je zou kunnen kijken of je je huis warm kunt stoken met de maximale vloerverwarmingtemperatuur, zo'n 40 graden meestal. En dan zorgen dat je CV-ketel er nooit overheen komt voordat je een warmtepomp hebt.
Ik zou even heel voorzichtig worden met die lap glas. Daar heb je warmte voor nodig.Andreazzz schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:19:
Beste mede-Tweakers,
Na een lange sluimertijd heb ik mijn account weer afgestoft om jullie hulp in te roepen bij mijn renovatieproject
Het betreft een jaren-30 huis waar veel aan geprutst is, maar afijn ik zoek jullie hulp voor de aanleg van vloerverwarming, specifiek in mijn keuken. Afgelopen weken heb ik al veel gelezen, maar onderhand zie ik door de bomen het bos niet meer.
De keuken heeft een 4m lange glazen pui op het zuiden, en twee grote openslaande deuren op het westen. Deze zijn voorzien van HR+ glas (of ++, moet ik nazoeken). Er lag tot deze week 2 centimeter dik eiken parket, gelijmd op 1cm spaanplaat, geniet op 1cm multiplex, geschroefd op de plankenvloer. Het parket en spaanplaat is verwijderd, het multiplex is nog in goede staat en ligt vlak. Hieronder een ruwe schets voor de keuken; de breedte is ongeveer 4.5m. De strook links naast het kookeiland is ongeveer 8m2. [Afbeelding]
De verwarming van de ruimte werd tot nu toe gedaan door een convectorput en een handdoekenradiator. Wij zouden deze ruimte graag voorzien van vloerverwarming, en de huidige systemen verwijderen. Bovenop de vloerverwarming willen wij keramische tegels (10mm) leggen. Het liefst is het hoogteverschil met de aangrenzende woonkamer nihil: de dikte van het verwarmingspakket moet dus niet veel meer dan 2cm zijn.
De houten vloer gaan we onderaf isoleren tegelijk met het plaatsen van de vloerverwarming. Het plaatsen van voorgefreesde platen heeft de voorkeur qua tijdsinvestering. Onder de keuken komt geen verwarming. Voorlopig blijven wij het huis nog op gas verwarmen met de CV ketel, in de toekomst willen we wel een hybride warmtepomp. Ik heb nog niet kunnen testen of de woning ook warm wordt met een relatief lage aanvoertemperatuur.
Tot zover de situatieschets, nu mijn vragen:
1. Ik lees bij de diverse leveranciers weinig over de geschiktheid voor betegelen, noch over wat ik hiervoor moet doen. Voor een systeem op basis van gipsvezelplaten kan ik mij voorstellen dat er behalve dichtsmeren, niets onder de tegels hoeft (behalve tegellijm). Mij lijkt dat EPS een extra laag vereist voordat ik kan tegelen. Klopt dit?
2. Is de multiplex 'vloer', na dichtstoppen van gaten en sleuven, geschikt als ondervloer? Bijv. Fermacell raadt aan onder hun Therm25 platen een plaat gewone gipsvezelplaat te leggen als stabilisatie.
3. Qua oppervlakte/buislengte (10-15m2) zou ik met 1 groep uitkunnen, dus geen verdeler. Ik heb dan wel een temperatuuregelaar nodig. Klopt dat?
4. Wat zou het meest geschikte systeem zijn voor mijn situatie: EPS of gipsvezelplaten?
Hartelijk dank allemaal dat ik van jullie kennis gebruik mag maken!
En de CV ketel flow heel hoog zetten.TimoDimo schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:55:
[...]
Bij een warmtepomp moet je de pomp van je warmtepomp zelf gebruiken, zodat je een maximaal debiet door je warmtepomp hebt. Dus dat wordt een verdeler zonder pomp. Als je je CV-ketel op heel lage termperatuur kunt zetten (maximaal zo'n 45 gaden, of wat je vloer aankan) dan kun je ook daarmee zonder pomp af. Anders heb je ook verdelers waarbij je de pomp eraf kunt halen en dus om kunt bouwen naar een pomploze.
Ik denk dat de max flow van een RTL ventiel te laag is.TimoDimo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:16:
[...]
1. Gipsvezelplaat is stabiel genoeg om direct op te tegelen. Voor EPS wordt voor tegels eigenlijk altijd een extra belastingspreidende laag geadviseerd.
2. Kleine gaten en sleuven zijn niet het probleem (kan ook direct over een plankenvloer bijvoorbeeld). Als de vloer niet krom is gaat dat prima. Als je twijfelt kun je ook een laag vilt leggen eerst of de gipsvezelsystemen waar dat bij is geïntegreerd, bijv. 2E26. Zie de startpost daar staat het uitgebreider uitgelegd.
3. Je kunt een RTL-ventiel gebruiken, maar dat is niet zo ideaal als een verdeler met pomp. Of je zou kunnen kijken of je je huis warm kunt stoken met de maximale vloerverwarmingtemperatuur, zo'n 40 graden meestal. En dan zorgen dat je CV-ketel er nooit overheen komt voordat je een warmtepomp hebt.
4. Dat ligt aan je voorkeur. De startpost geeft een aardige uitleg van de voors en tegens.
:strip_exif()/f/image/O2530zT2gRl3HTDF0nzROeV9.png?f=user_large)
Lijmen van platen is veel stugger dan schroeven. Veel meer contactoppervlak en kan soms nog meer afschuivende krachten hebben dan nagelen of schroeven. Ik zou de spec van de fabrikant volgen hierin.Andreazzz schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:53:
Dank voor de antwoorden en inzichten!
Voor de verdeling heb ik een nieuwe 2-groeps Albrand 24-2T op de kop getikt. Als het goed is kan ik hier 2 groepen mee aansturen met een hoge aanvoertemperatuur. Mijn idee is om het linkerdeel (dus bij de raampartij) dan op 1 groep aan te sluiten, en de rest op de andere groep.
Ik heb mijn oog laten vallen op het R Floorzz systeem. Dit zijn voorgefreesde vezelplaten voor leidingen tot 16mm. Uit hun installatiehandleiding kan ik al veel informatie halen. Misschien kunnen jullie deze punten nog ophelderen voor mij:Op hun website staat dat ze een legplan kunnen maken, maar zelf had ik zoiets al in gedachten voor het raamstuk (niet op schaal).
- Je zou de vloerplaten moeten nieten of schroeven. Mij lijkt dat lijmen beter (want minder stug, dus minder wrikken bij werken van het hout) is bij een houten vloer.
- Er staat niet expliciet hoe de leidingen vastgezet moeten worden: lijmen of klemmen...
- Voor tegelen staat hier specifiek vermeld: "Decoratieve tegelvloeren, zoals natuursteen, ceramische tegels e.d. dienen ‘ontkoppeld’ te worden aangebracht". Betekent dat dat ik alsnog niet direct op de platen kan tegelen? Of zou het al genoeg zijn om flexibele tegellijm te nemen?
[Afbeelding]
Bedankt voor de input!
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq