Sinds kort heb ik Magnum Heatboard W in huis liggen. Ik heb me destijds suf gezocht naar mensen met ervaringen hiermee. Die heb ik maar erg sporadisch kunnen vinden. Hopelijk helpt deze post om andere mensen op weg te helpen.
TL/DR: Magnum Heatboard W is een prima droogbouw oplossing voor je vloerverwarming met lage opbouw. Het is alleen een flinke puzzel om in een bestaande woning >90% van je oppervlak bedekt te krijgen. Vergis je dus niet in de hoeveelheid werk.
Mijn situatie:
- Bouwjaar huis 1968. Recent volledig gerenoveerd met RD-waarde van 3,2 of hoger en triple glas.
- Warmtepomp itho amber 6,5 kw.
- Magnum heatboard W op de begane grond gelegd zonder isolatie eronder. Dus direct op een betonnen vloer. Het huis is volledig onderkelderd en de keldeverdieping is +- 16 graden.
- De vloerverwarming moest door meerdere ruimtes heen incl. een deurpost en een aantal kleine hoekjes.
- De vloerverwarming dient als hoofdverwarming
Aangeschaft:
- 62m2 heatboard platen (13 verpakkingen van 4,8m2).
- 600 meter vloerverwarmingsbuis van 12mm. Dit zijn 2 rollen van 300 meter. Daarvan had ik 500 meter nodig.
- geleidingsbochten voor bij verdeler. 2 per groep. Niet allemaal gebruikt uiteindelijk
- verdeler van kunststof incl. wartels. Ik had een verdeler van 12 groepen. Daarvan heb ik er uiteindelijk 9 gebruikt.
- Verder GEEN ontbramer, kniptang oid. Simpel stanleymes volstaat. Alle koppelingen zonder lekkages kunnen aansluiten.
Ik heb voor Magnum gekozen omdat deze een lage opbouw heeft en ook één van de goedkoopste opties op de markt is. Het komt over als een plug&play systeem. Daarnaast kreeg ik vanuit de leverancier van de vloeren het bericht dat hun laminaat prima te gebruiken zou zijn met dit systeem. Bij alternatief van Warp kreeg ik dit bijvoorbeeld niet te horen.
Mijn ervaringen:
Het is in de basis een erg simpel systeem. Je legt de platen neer die simpel in elkaar 'klikken'. Vervolgens druk je de leidingen erin en is het een kwestie van aansluiten op de verdeler.
Ik heb vooraf een legplan gemaakt met sketchup. Daardoor had ik een goed beeld van de verdeling van de groepen. Maar in de praktijk bleek dit legplan niet haalbaar. Wat ik vooraf namelijk absoluut niet duidelijk had, was dat het heatboard systeem maar in één richting gelegd kan worden. Achteraf heel logisch, maar dit staat echt nergens goed vermeld. Het is uiteindelijk een gigantische puzzel gebleken om zo'n groot mogelijk deel van het oppervlak bedekt te krijgen met vloerverwarmingsbuis. In de documentatie zie je bij wat legvoorbeelden ook dat sommige stukken niet worden volgelegd met leidingen. Ik snap nu in ieder geval waarom dit zo is! In onze situatie zou slechts 70% van het oppervlak met verwarmingsbuis (om de 12,5cm) worden bedekt als ik een enkele richting zou aanhouden. Ik heb er daarom voor gekozen om wél te variëren. Dit betekende echter wel dat ik veel platen heb moeten tweaken. Er zitten in iedere plaat steeds hoeken in met een scherpe kant en een wat meer afgeronde kant. Die afgeronde kant is bedoeld om een leiding langsop te buigen. De scherpe hoeken zijn bedoeld om de leiding rechtdoor te laten lopen. Door die scherpe hoeken met een multitool mooi rond in te zagen, kun je uiteindelijk toch de hoek om. Simpel, maar erg tijdrovend.
Tip: leg NIET eerst alle matten neer om vervolgens de leidingen te leggen. Je komt er pas met het plaatsen van de leidingen achter waar de aandachtspunten zitten. (tenzij je het al veel vaker hebt gedaan natuurlijk).
Het leggen van de leidingen was vervolgens echt een crime. Je moet hier echt met twee personen voor zijn. Eentje legt de leiding, en de ander gaat er direct achteraan om met aluminiumtape de leidingen vast te leggen. Zorg dat je de leidingen van tevoren goed hebt afgerold, anders is er geen beginnen aan. Desondanks hebben we, zeker in de kleine hoeken, veel last gehad van leidingen die eruit springen. We hebben flink wat van de meegeleverde aluminium tape gebruikt om dit te voorkomen. Maar soms staat er zoveel kracht op de leidingen dat de volledige plaat naar boven wordt getrokken. Pas bij het leggen van het laminiaat is dit probleem verdwenen.
Als laatste gaat er nog een laag vilt overheen. Dit is alleen zo'n dun spul dat dit gigantisch vervelend werkt bij het leggen van het laminaat. Ik heb zelf dus een andere ondervloer gehaald (met een lage warmteweerstand) die wat beter blijft liggen.
Het eindresultaat is na 3 dagen zwoegen wel prima geworden. We hebben (ook op de koude dagen) een warm huis. Het werkt prima samen met onze warmtepomp. Het enige nadeel vind ik wel dat de vloer wat kraakt. We hebben getest of dit verdween wanneer we het vilt als ondervloer gebruiken, maar dat was niet het geval. Het klinkt een beetje alsof er een kat met nagels achter je aan loopt. Na een paar dagen hoor je het niet meer maar het is in het begin wel vreemd.