Robbie-1 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:27:
Mag ik om jullie ervaringen vragen?
Ik heb een houten vloer, wil een droogbouw systeem, met 14 mm buis. Uiteindelijk wil ik niet te hoog uitkomen, i.v.m. keukenblok, deuren etc.
De vloer is vorig jaar vanuit de kruipruimte geheel geïsoleerd. Op de houten planken zit zo'n 3 mm kurk.
Daarop wil ik 12,5 mm fermacel leggen, en de 14 mm buis leggen. Die 2 mm die ik dan te kort kom, frees ik uit de kurk toplaag.
Vervolgens dichtsmeren, met die egaline, zoals hier beschreven, en daarover wil ik dan dikke zilverfolie plakken. Daarop dan een pvc klik vloer.
De buizen 10 cm uit elkaar. In de praktijk, zaag ik waarschijnlijk stroken fermacel van 10 cm, met stukken met een "bocht" zodat het een soort puzzel wordt.
Ik denk erover om eerst een slaapkamertje vlak bij de ketel als test te doen.
Idee?
Dus je wil, als ik het goed lees? Maximaal 15mm omhoog, inclusief 14mm slang? Lijkt me erg optimistisch. Het probleem is dat er geen enkele laag dan één geheel is. De kruk zorgt voor een ontkoppeling met de ondervloer, de fermacell ligt los, de egaline heeft geen dikte en de plak pvc doet ook niks.
Wat je zou kunnen doen/proberen is de kurk ondervloer verwijderen, dan 20mm Wedi platen op de houten vloer schroeven/lijmen en sleuven in de Wedi platen frezen waar de slang in komt. Dit geheel kun je dan dichtstrijken met tegellijm of egaline. Het is inderdaad iets meer dan 15mm, maar dat gaat je waarschijnlijk niet lukken, of je moet voor elektrische vloerverwarming gaan.