Droogbouw vloerverwarming dichtsmeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:09
Ik heb best lang getwijfeld of ik dit topic moet openen. Er zijn namelijk meerdere “suspects” maar ik denk het nu (redelijk) zeker te weten en zit te twijfelen tussen twee vermeende oplossingen.

Ik heb twee droogbouw vloerverwarmingen. 1 van het type dbs14, en nog een ander merk, maar principe en uitvoering is geheel gelijk. De enige afwijking zit in de tempex platen. Net een wat andere vorm, ritme, etc.

Hoe dan ook ik zit met een dure bouwfout. Ik kan een heel relaas houden waarom deze keuze destijds is gemaakt, maar eigenlijk is dat voor nu niet relevant.
Het komt er op neer dat ik na serieus veel bellen en informeren een unifloor basic tussenvloer op de deoogbouw vvw heb geplaatst, en daar bovenop de PVC afwerkvloer.
De ene vloer (klik) is na twee jaar compleet aan gort gelopen, de andere (lijm) ligt prima.

Ik heb 1 plekje (keldertrap) waar ik zo de vloer(lagen) in kan kijken, en ik ben haast zeker dat de MDF unifloor veel en veel te slap is om een vloer op te monteren. Als je een persoon met een voet laat duwen, dan zie ik heel de vloer best wel indeuken op die plek. Doe dat 2 jaar lang en het is hobbel de bobbel.
Alle klik verbindingen van het PVC gaat naar de haaien en de vloer is kapot.
De verlijmde vloer is prima in tact, maar! Hobbel de bobbel steeds meer en op meer plekken.

De Unifloor vloer moet er sowieso uit. Ik heb nog even geflirt met het idee alleen die te egaliseren (met Bostik hout primer en flex egaline) maar gaande weg dat in te plannen ging de vloer erger en op meer punten er aan.

Nu zit ik met 2 hopelijk oplossingen:
1. Vloer eruit, unifloor vloer eruit, en vervangen voor Knauf brio18.
Het probleem is dat ik op 2 plekken er nauwelijks ruimte is om af te wijken van het peil.
De huidige opbouw is 7+4mm pvc
Brio 18 betekent dat ik de vloer moet vervangen voor lijmvariant en samen op 21 uitkom.
Het zal met een stalen deur net wel net niet schrapen worden.

2. Vloer eruit, unifloor vloer eruit, en de hele droogbouw dichtsmeren/vloeien met een vloeiende gietmortel bijv. Die dan later egaliseren en daar de vloer meteen op. Ik ga er dan in dat geval dus van uit dat de mortel hooguit 5mm boven de droogbouw elementen “uitsteekt” en nog een mm of 2 egalisatie.

Nu is de eerste reactie: veel te dun!
Maar is dat zo? Als de gietmortel overal tussenkruipt, dan heb ik mijns inziens een prima zwevend dekvloertje? Het is niet een “laagje” van 5 mm, maar een dek van een 25mm, “gewapend” door stalen profielen all over the place. En met een lijmvloer erop gaat er niks meer schuiven was mijn gedachte.

Edit: ik heb een mail van Unifloor die stelt dat mijn opbouw prima is. Ik moet nog even nadenken of ik mijn opstal moet aanspreken. Het is pijnlijk duidelijk dat dat niet het geval is.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 17-05-2023 08:54 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
niemand die er iets over durft te zeggen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:51
Mbt gietmortel, ik zou evt gaan voor een egaline op cementbasis geschikt voor vloerverwarming (evt bij onzekerheid een vezelversterkte).

Bijv weber, te koop bij de bouwmarkt. Of een Uzin 8xx.

Moet je onderlaag wel afsluitend zijn anders giet je je kruipruimte vol. (Zo gaat meer in dan je denkt reclame)

Voordeel: je plak pvc vloer kan gelijk op de egaline en ligt ook recht.

Waar komt het op te liggen?

Verder, extra ondersteuning toevoegen aan onderkant nog een optie?

[ Voor 22% gewijzigd door FitTiv op 07-05-2023 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Leesvoer https://dbs14.nl/overzicht-lastenverdeellagen/

[ Voor 86% gewijzigd door FitTiv op 07-05-2023 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
FitTiv schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:04:
Mbt gietmortel, ik zou evt gaan voor een egaline op cementbasis geschikt voor vloerverwarming (evt bij onzekerheid een vezelversterkte).

Bijv weber, te koop bij de bouwmarkt. Of een Uzin 8xx.

Moet je onderlaag wel afsluitend zijn anders giet je je kruipruimte vol. (Zo gaat meer in dan je denkt reclame)

Voordeel: je plak pvc vloer kan gelijk op de egaline en ligt ook recht.

Waar komt het op te liggen?

Verder, extra ondersteuning toevoegen aan onderkant nog een optie?
Ik kan aan alles wat onder de vloerverwarming zit nu niet meer aanpassen.
Dat is vooral PIR plaat ter na-isolatie. De vloerverwarming ligt in van die tempex platen. Die zijn toch wel 'waterdicht' genoeg voor gietmortel mag ik hopen?
https://www.sakrete.nl/pr...ietvloermortel-snel-25-kg

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 08-05-2023 06:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Er komt donderdag een egaliseerder om te kijken of hij het aandurft de vloer 'vol te laten lopen' als het ware, zodat het 1 massief pakket wordt van 6-20mm dik.

Het totale oppervlak is dan nog ca 65m2, en dat moet in 1 keer lukken met vloeimortel, dus dat is voor mij een brug te ver om the DHZ-en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Kan best prijzig worden. Ben benieuwd! Vraag ook even na welke mortel hij gebruik en hoe glad hij het maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
FitTiv schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:52:
Kan best prijzig worden. Ben benieuwd! Vraag ook even na welke mortel hij gebruik en hoe glad hij het maakt.
Sja zit zelf ook beetje te googlen naar geschikte 'egalisatiemassa'
Atlas SAM100 zou het moeten kunnen, maar er zijn meer hondjes die fikkie heten.

Het is gewoon niet te berekenen wat er in moet, maar ik gok ca 65 zakken.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 08-05-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 18:41
PVC op droogbouwvloerverwarming is niet handig ivm stevigheid daar ben je nu dus achter in praktijk, het kan wel maar dan moet je fermacell platen op leggen voor de stevigheid.
Laminaat kan je wel zo overheen leggen als het minstens 10mm dik is en de extra brede uitvoering laminaat neemt.

Je moet geen egalisatie op droogbouw gooien (de tempexplaten versie) daarmee maak je het systeem kapot.

Die DBS14 vloerverwarming moet je geen egalisatiemortel in gieten want daarmee maak je het systeem kapot, de aluminum platen eronder hebben een functie voor warmtegeleiding wat je met egalisatiemortel kapot maakt.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
uh, er ligt een unifloor basic vloer tussen, wat door unifloor per mail is bevestigd dat deze opbouw juist is.
Ik ben er alleen zelf totaal niet over te spreken om dat het gewoon niet stijf genoeg is, met als gevolg dat alles naar de haaien gaat. Overal waar geen tempex onder zit (dus overal tussen de noppen door zeg maar) druk je die MDF tussenvloer zonder al te veel moeite steeds een beetje in. En als je dat maar blijft herhalen, druk je op den duur de tempex ook platter, met overal kuilen tot gevolg.
Dat is er nu mijns inziens gebeurd.

Wat zou er met de tempex moeten gebeuren als daar egalisatiemassa in gaat?
Over de warmtegeleiding maak ik me eerlijk gezegd niet zo heel veel zorgen. Het systeem zal trager worden vanwege de massa. Boven de (stalen) profielen ca 6mm mortel. Anders had er ook 18mm Knauf of Fermacel bovenop gegaan.
Ik verwarm sinds afgelopen winter trouwens met een warmtepomp, dus wat extra massa zou ook geen kwaad kunnen.

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 08-05-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Egaline is enorm dun is mijn ervaring. Als de tempex elementen niet met mes/groef verbinding zijn uitgevoerd, zal daar geheid egaline tussen weglopen. Hoe is de vloer onder je tempex elementen? Is deze nagenoeg vloeistof dicht?

Het zal niet heel snel gebeuren, maar een groot gevaar kan zijn dat je droogbouw systeem gaat drijven in de egaline en dus omhoog kan komen. Kan je deze nog verankeren aan de ondervloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
mr_evil08 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:27:
PVC op droogbouwvloerverwarming is niet handig ivm stevigheid daar ben je nu dus achter in praktijk, het kan wel maar dan moet je fermacell platen op leggen voor de stevigheid.
Laminaat kan je wel zo overheen leggen als het minstens 10mm dik is en de extra brede uitvoering laminaat neemt.

Je moet geen egalisatie op droogbouw gooien (de tempexplaten versie) daarmee maak je het systeem kapot.

Die DBS14 vloerverwarming moet je geen egalisatiemortel in gieten want daarmee maak je het systeem kapot, de aluminum platen eronder hebben een functie voor warmtegeleiding wat je met egalisatiemortel kapot maakt.
Ik deel je mening met de Fermacell vloerplaten die netjes mes/groef verlijmd kunnen worden. Dat was hier waarschijnlijk de beste oplossing.

Maar ik zie niet helemaal waarom egaline het systeem kapot zou maken. De warmte wordt nog steeds netjes verdeeld door de stalen geleiders en zal via de egaline laag nu verder verdeeld worden. Egaline is waarschijnlijk een betere warmtegeleider dan Fermacell of de huidige vloerplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
frennek schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:38:
Egaline is enorm dun is mijn ervaring. Als de tempex elementen niet met mes/groef verbinding zijn uitgevoerd, zal daar geheid egaline tussen weglopen. Hoe is de vloer onder je tempex elementen? Is deze nagenoeg vloeistof dicht?

Het zal niet heel snel gebeuren, maar een groot gevaar kan zijn dat je droogbouw systeem gaat drijven in de egaline en dus omhoog kan komen. Kan je deze nog verankeren aan de ondervloer?
Goeie vraag, en ook zo van de 'egaliseermeneer'.

Ik heb een stuk open gezaagd (het is niet dat ik mijn vloer verder kapot kan maken :') :/ :'( )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/it3c_Qj8ekbFgyzUG50CJUlXFyw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/36BaEyhUZGN7iKAdyPwM7CWz.png?f=fotoalbum_large

Op de beton ligt aan twee zijden alu voorzien PIRplaten. Alle naden zijn dichtgetaped.
De tempex delen zijn van het type "puzzel". Ik verwacht dat het hier en daar heus wel zal doorsijpelen, maar zi de hele vvw niet snel gaan drijven.
De egaliseermeneer maakte zich eerder zorgen om de profielen die naar boven zouden worden gewerkt door de egaliseer. Die zou ik als het moet om de x cm kunnen vastkitten aan de tempex.

Op de foto kun je ook goed zien wat ik met mijn vorige post bedoelde.
Je ziet dat op de plekken waar geen tempex ondersteuning is, het stalen profiel (overdreven) is ingedeukt. Dat kan mijns inziens alleen maar komen omdat de puntbelasting (mensen die lopen, stoelen enz) niet afdoende verspreid wordt. En dan kan alleen maar komen door 7mm MDF wat zich inmiddels gedraagt als bordkarton zowat. Want ook dat blijft maar veren en flexen, wat volgens mij weer een sneeuwbaleffect in beweging zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-06 05:46
paQ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:46:
[...]

En dan kan alleen maar komen door 7mm MDF wat zich inmiddels gedraagt als bordkarton zowat. Want ook dat blijft maar veren en flexen, wat volgens mij weer een sneeuwbaleffect in beweging zet.
MDF buigt inderdaad heel snel door. Is het een optie om het MDF door multiplex te vervangen? Multiplex buig veel minder door omdat het complete.hoitvvezels.in verschillende richtingen heeft. Het is natuurlijk wel een stuk duurder. Eventueel zou constructieplaat ook nog een verbetering kunnen zijn.en het is wat goedkoper. Je kan ook wat strookjes van verschillend materiaal testen en kijken hoeveel het doorbuigt als je erop gaat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri_Klokov
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-06 11:31
Nu bijna twee jaar lang dezelfde situatie bij ons thuis momenteel. Alleen zit er bij ons nog een dunnere laag onder de klik pvc. Soort van pu rubber van 2 mm dik. De vloer zelf is 8 mm dik. Is toen verkeerd geadviseerd door de vloerverwarming legger. Had er zelf ook meer onderzoek naar moeten doen, maar we wilden eigenlijk zo snel mogelijk het huis in. Helaas behoorlijk op verkeken. Klik-verbindingen zijn nog niet verrot, maar op veel plekken voelt het alsof je op een trampoline loopt. Alles behalve stabiel dus.

Zat te kijken voor een oplossing zonder dat het hoogteverschil al te groot wordt. Zo staat onze keuken bijvoorbeeld op de constructievloer. Ik kwam Compactfloor base 12 tegen, maar zie nu dat deze niet meer te krijgen is. Was trouwens ook behoorlijk prijzig.. Maar elke dag ergeren aan een instabiele vloer is ook drie keer niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dimitri_Klokov schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:12:
Nu bijna twee jaar lang dezelfde situatie bij ons thuis momenteel. Alleen zit er bij ons nog een dunnere laag onder de klik pvc. Soort van pu rubber van 2 mm dik. De vloer zelf is 8 mm dik. Is toen verkeerd geadviseerd door de vloerverwarming legger. Had er zelf ook meer onderzoek naar moeten doen, maar we wilden eigenlijk zo snel mogelijk het huis in. Helaas behoorlijk op verkeken. Klik-verbindingen zijn nog niet verrot, maar op veel plekken voelt het alsof je op een trampoline loopt. Alles behalve stabiel dus.

Zat te kijken voor een oplossing zonder dat het hoogteverschil al te groot wordt. Zo staat onze keuken bijvoorbeeld op de constructievloer. Ik kwam Compactfloor base 12 tegen, maar zie nu dat deze niet meer te krijgen is. Was trouwens ook behoorlijk prijzig.. Maar elke dag ergeren aan een instabiele vloer is ook drie keer niks.
Wacht even, je hebt DBS14, en daarop 2mm rubber en daar meteen 8mm click PVC op?

Mijn opbouw is DBS14, 7mm Unifloor Jumpax , 4mm klik PVC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:42
Ik volg dit topic met spanning, ik heb een half jaar geleden een iets ander systeem (ts14R) met daarop een 2mm folie, en daarop 8mm laminaat gelegd. Wel op zolder, dus niet zo intensief in gebruik.

Is https://www.unifloor.nl/producten/ecopearls.html zoiets misschien een oplossing ipv egaline? Het aanbrengen onder de metalen profielen ziet er wel uitdagend uit, maar het loopt in iedergeval niet je kruipruimte in.

[ Voor 16% gewijzigd door elleP op 10-05-2023 15:41 ]

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
elleP schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:35:
Ik volg dit topic met spanning, ik heb een half jaar geleden een iets ander systeem (ts14R) met daarop een 2mm folie, en daarop 8mm laminaat gelegd. Wel op zolder, dus niet zo intensief in gebruik.

Is https://www.unifloor.nl/producten/ecopearls.html zoiets misschien een oplossing ipv egaline?
Dat is ipv beton bijv. Om grote hoogteverschillen te kunnen uitvlakken. Zoiets heb ik op andere plekken van Fermacell. (soort verbrijzelde giproc blokken)

Het kan goed hoor dat er met 8mm laminaat niks gebeurt :)
Alleen PVC is onverbiddelijk als het gaat om oneven oppervlakken.\
Morgenmiddag komt de egaliseermeneer. Ona beider plan is om anhydriet te storten. De droogtijd daarvan zou me wel behoorlijk kunnen nekken. En ik ben bang voor hoogteverschillen als we het in etappes doen, vanwege het indrogen. Maar wellicht is dat dan weer goed uit te vlakken met egaline.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 10-05-2023 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:42
Oh ja, ik zie nu de foto's pas goed, dat zijn inderdaad forse snippers.

Ik heb inderdaad bewust voor iets dikker laminaat gekozen omdat het als dekvloer dient, dus hopelijk is dat voldoende.

Zou je met losse eps-korrels iets soortgelijks kunnen doen? Het probleem lijkt vooral te zitten op de plekken waar een holte in de eps platen zit.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
elleP schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:54:
Oh ja, ik zie nu de foto's pas goed, dat zijn inderdaad forse snippers.

Ik heb inderdaad bewust voor iets dikker laminaat gekozen omdat het als dekvloer dient, dus hopelijk is dat voldoende.

Zou je met losse eps-korrels iets soortgelijks kunnen doen? Het probleem lijkt vooral te zitten op de plekken waar een holte in de eps platen zit.
Dat lost het probleem niet op.
Zowel de afwerkvloer als de tussenvloer (Unifloor Jumapx) zullen er geheel uit moeten om er bij te kunnen. Dus dat is al een fikse schadepost. (bij elkaar al snel 60 euro/m2 ex arbeid en transport)

Daarna vullen met een droogsysteem zal niet lukken, want je komt never nooit voldoende tussen de profielen door, laat staan egaal en dragend. het vloeit immers niet. En daarna zou je er in wezen het (in mijn ogen) problemenkindje er weer nieuw terug op leggen.
Klinkt niet als een goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dagje uitstel, maar nog alles een keer nagemeten kwa peil en gerekend.
Eerst gekeken naar anhydriet, maar dat krijgen we niet voldoende dik ivm deuren en keuken eiland.
Het plan is om het hele systeem met Atlas 30 (F7) 'massief' te maken, tot ca 8mm boven het metaal/slangen.
Daar kan de afwerkvloer dan ook meteen op.

grove gok: 50 zakken Egaline :') (40~65)

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 13-05-2023 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Nou over 2,5 week de vloer en unifloor eruit. Container voor de deur, de dag erna wordt de vloer vol gegoten.
Het is een (prijzige) gok, maar ergens heb ik wel vertrouwen in een massieve egalinelaag van plaatselijk 2,2 cm dik, waarbij de stalen profielen als soort van bewapening fungeren.
We gaan idd voor Atlas SMS30, flexklasse 7. Meer taai dus, en minder hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Houd in ieder geval je kruipruimte in de gaten. En het is niet leuk of goedkoop maar daarna hopelijk inderdaad wel opgelost. Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
FitTiv schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:13:
Houd in ieder geval je kruipruimte in de gaten. En het is niet leuk of goedkoop maar daarna hopelijk inderdaad wel opgelost. Sterkte!
die is er niet :+
Wel een heel stuk onderkelderd, ca 26 m2, maar dat is beton in staal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Nou. Gaat ie dan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOJ4NG707a0nRR2z9O9CXvTXZho=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uH1mtDqS2KEEFKbNMW6BFzO2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtsPsUezv22dj0iE_4uV4Qo8yNk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLAmbar1bs6UzxeMb6C4p7dr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7hWBMnbhhk8ZtHRPQxLumqxavM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6GrnQJnJZ1v7ZyLIfrKHrH1.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ok dat ging snel :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVIn9a-7v0shHs4AdzNEch49hOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cc6fI6EbepJDpmcqqBUm0bF8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het is best spannend, maar het valt me eigenlijk niks tegen tot dusver.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/casN2GSd_ukhFrnk_Na_I9enAwI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ecI4N3gNGBd6GVTbyeNLBwFk.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjQdMb5V2RpSfcesRvXP5T_BcH0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cmRbVhoEAHXmSxyUaiELM0Q7.png?f=fotoalbum_tile

Natte droogbouw :')
Het is nog goedkoper ook dan droogbouw + unifloor :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

paQ schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:46:
Het is best spannend, maar het valt me eigenlijk niks tegen tot dusver.
[Afbeelding][Afbeelding]

Natte droogbouw :')
Het is nog goedkoper ook dan droogbouw + unifloor :/
Ziet er super strak uit, wat ga je erop leggen? Multiplank houten vloer voor de stevigheid of verlijm je er direct pvc op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:03:
[...]

Ziet er super strak uit, wat ga je erop leggen? Multiplank houten vloer voor de stevigheid of verlijm je er direct pvc op?
mw paQ wil perse weer visgraat terug }:|
We gaan zo even kijken hoe we met het peil uitkomen. Voordeel van de Atlas SMS30 is dat je nog best wel kunt reguleren in dikte, en dus ook peil. Er wordt elke 2 emmers gemeten en gekeken om alles zo goed mogelijk uit te vlakken.

Met indrogen zie je een zeer lichte aftekening van alle gaten tussen de profielen en noppen, maar het is de vraag wat daar van overblijft als de vloer is uitgehard. Is nu nog weinig over te zeggen. Ik heb het net nog even met de egaliseermeneer erover gehad en hij raadt eigenlijk aan even 2 weken op deze vloer te leven om te kijken hoe hij reageert. Als er scheuren of breuken optreden, dan moeten die zich wel in die 2 weken uiten volgens hem, en dan kunnen we op basis daarvan beslissen of we lijmen (mijn voorkeur) of 'clicken'; de voorkeur mocht er scheurvorming ontstaan.

Een PVC vloer met ondervloer kan die aftekening volgens hem prima opvangen; willen we lijmen dan moeten we deze vloer waarschijnlijk eerst afstrijken.

Vooralsnog +1 voor de Atlas SMS30 iig :)

edit 13:20
Iedereen vertrokken, totaal 65 zakken :X

Nu langzaam laten indrogen en kijken wat we eventueel nog moeten afsmeren. De kuiltjes zijn zover ik kan beoordelen < 1mm diep. Wellicht nog even nastrijken met cementbasis 'stucpasta' .

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 03-06-2023 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
fastedje schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:48:
[...]

MDF buigt inderdaad heel snel door. Is het een optie om het MDF door multiplex te vervangen? Multiplex buig veel minder door omdat het complete.hoitvvezels.in verschillende richtingen heeft. Het is natuurlijk wel een stuk duurder. Eventueel zou constructieplaat ook nog een verbetering kunnen zijn.en het is wat goedkoper. Je kan ook wat strookjes van verschillend materiaal testen en kijken hoeveel het doorbuigt als je erop gaat staan.
Had gisteren de kans om een foto van de zijkant te maken. Ik druk hier gewoon met mijn hand (wel gewicht erop) op de Jumpax vloer. En je ziet precies waar ik al bang voor was.
uiteraard heeft een intacte vloer ook nog een bepaalde spanning, maar ik ben er van overtuigd dat het constant inveren / flexen zowel de Jumpax vloer steeds minder sterk maakt, waardoor je nog verder inveert, repeat, en je vloer helemaal kapot gaat. :N

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9AJbqnYC7azC6V6feq-YCa9HNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ayLbGUGSDqfdvOFBC6Il65n0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 03-06-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

paQ schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:09:
[...]

mw paQ wil perse weer visgraat terug }:|
We gaan zo even kijken hoe we met het peil uitkomen. Voordeel van de Atlas SMS30 is dat je nog best wel kunt reguleren in dikte, en dus ook peil. Er wordt elke 2 emmers gemeten en gekeken om alles zo goed mogelijk uit te vlakken.

Met indrogen zie je een zeer lichte aftekening van alle gaten tussen de profielen en noppen, maar het is de vraag wat daar van overblijft als de vloer is uitgehard. Is nu nog weinig over te zeggen. Ik heb het net nog even met de egaliseermeneer erover gehad en hij raadt eigenlijk aan even 2 weken op deze vloer te leven om te kijken hoe hij reageert. Als er scheuren of breuken optreden, dan moeten die zich wel in die 2 weken uiten volgens hem, en dan kunnen we op basis daarvan beslissen of we lijmen (mijn voorkeur) of 'clicken'; de voorkeur mocht er scheurvorming ontstaan.

Een PVC vloer met ondervloer kan die aftekening volgens hem prima opvangen; willen we lijmen dan moeten we deze vloer waarschijnlijk eerst afstrijken.

Vooralsnog +1 voor de Atlas SMS30 iig :)

edit 13:20
Iedereen vertrokken, totaal 65 zakken :X

Nu langzaam laten indrogen en kijken wat we eventueel nog moeten afsmeren. De kuiltjes zijn zover ik kan beoordelen < 1mm diep. Wellicht nog even nastrijken met cementbasis 'stucpasta' .
Ik heb zelf visgraat multiplank gelegd ook voor de stevigheid die zo een vloer standaard heeft en het klinkt wat robuuster, zeker als je het op een isosilence achtige ondervloer legt. Dan klinkt de zwevende gelegde vloer net als een verlijmde vloer en krijg je kwa opbouw, 2mm ondervloer en 18mm multiplank in mijn geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik heb zelf geen zin meer in het onderhoud van een houten vloer. Daarbij ligt de vloer ook in en rond de keuken.
De horror :p

Maar bovenal heb ik zo in te schatten nog ca 9 mm ruimte tussen de stalen deur en het nieuwe peil.
Morgen even precies meten.

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 03-06-2023 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:09:
Eigenlijk zou je nu nog een toplaag egalisatie moeten doen van ~1mm, een plakpvc vloer heeft dat waarschijnlijk sowieso nodig (voor garantie e.d.)

Ik ben nu wel blij met mijn 20mm fermacell op mijn droogbouw. Dat ligt stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TheGhostInc schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:38:
[...]

Eigenlijk zou je nu nog een toplaag egalisatie moeten doen van ~1mm, een plakpvc vloer heeft dat waarschijnlijk sowieso nodig (voor garantie e.d.)

Ik ben nu wel blij met mijn 20mm fermacell op mijn droogbouw. Dat ligt stabiel.
Ja we zien wel wat het nog nodig heeft.
Ik denk idd filmlaagje en dan opschuren.
Het begon al aardig licht van kleur te worden begin van de avond.
De warmte was er ook al aardig uit. Nu moet nog even 300 l water verdampen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Nou, the day after.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SI2meo-SZb6gK5Y10qJaqYj_dFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0YOvTnjht6VvyQPXE4VEOEM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QS4qFZKrABGsDGJGP8BzVPfNMnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEkaqWADAAscHosmMrUUirk9.jpg?f=fotoalbum_large

Heb ramen en deuren maar open gezet want het is toch echt veel water wat weg moest.

In de dunste delen heb ik deze aftekening. Ca 8 m2 (van 65) alles bij elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7f1r5SqBZny6amkeYbfM46poWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLskjLUFbIGECfYN3mCwAXMa.jpg?f=fotoalbum_large
Het is echt max 1 mm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vc5c1nsx5MhGeY5z61J3j0lu7Yo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTx6oDPzxBpZU2zBNDKaBp6G.jpg?f=fotoalbum_large

En twee van deze haarscheuren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seMbo5MIbbgqVfi-If6ZJ7QCsak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sw9ZUG6cTjhbJjbnFRSUVL21.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zo maar eens met het isolatiemes aan de gang om de purranden af te snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
paQ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:34:
uh, er ligt een unifloor basic vloer tussen, wat door unifloor per mail is bevestigd dat deze opbouw juist is.
Toch nog hier op terugkomend: maar wat zegt unifloor dan als antwoord op je klacht? Want dan mag die klik pvc dus niet stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
D-e-n schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:01:
[...]

Toch nog hier op terugkomend: maar wat zegt unifloor dan als antwoord op je klacht? Want dan mag die klik pvc dus niet stuk gaan.
“We hebben dit probleem bij andere klanten niet dus dan kan het niet aan ons liggen” vrij vertaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
1 haarscheur is niet meer terug te vinden, en die van de foto is amper nog zichtbaar :?
Vloer is duidelijk nog niet klaar met zetten en indrogen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:11
paQ schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:49:
[...]

1 haarscheur is niet meer terug te vinden, en die van de foto is amper nog zichtbaar :?
Vloer is duidelijk nog niet klaar met zetten en indrogen :P
Wordt bij dit systeem ook aangeraden, indien alles gedroogd, de verwarming eens goed aan te zetten zodat alles even kan zetten (en scheuren indien nodig)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
blubbers schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:08:
[...]

Wordt bij dit systeem ook aangeraden, indien alles gedroogd, de verwarming eens goed aan te zetten zodat alles even kan zetten (en scheuren indien nodig)?
mja, dit is juist niet "het systeem".
We zijn tegen alle regels ingegaan door hem dicht te storten :D
Ik zal het eens voorleggen aan de egaliseerder. Ik zit namelijk nog steeds op de wip of er lijm of click terug op moet. Click is veiliger denk ik, maar lijm geeft een harder resultaat. Elke breuklijn eventueel in de toekomst ga je natuurlijk onmiddellijk zien in een gelijmde vloer. nog erger zal dat bij een PU vloer zijn, dus dat idee heb ik al laten varen.

Ik heb 8mm onder de stalen deur. De deur er tegenover is van hout dus daar kan ik desnoods een halve cm afzagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
De vloer is intussen geheel uitgehard.
Op de 'knikpunten' (tussen de vertrekken / aanbouwen) zitten haarscheuren (zoals verwacht ook wel)
Ik heb de zichtbare kuiltjes even afgesmeerd met uitvlakmortel (wat een troep is dat) en we schuren hem vandaag even op om eventuele aanzetten van nieuwe ladingen weg te krijgen.
Nieuwe click PVC is gisteren geleverd dus dan heb ik wat te doen in de hitte }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri_Klokov
Al vorderingen met het leggen van de vloer? Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dimitri_Klokov schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:19:
Al vorderingen met het leggen van de vloer? Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-D1u_oyq5db0fmWp0ngsXCqCR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TvBQ4Q9PLYPEqdBUpNkkvMXD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6f9WOlzhDlTCggWmGzwKEzY4Gg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwBwk8NoFJiXPrZlubRd88vg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nO5PTRS4wURA2B8-bl7nVrybCv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDJmlrJwowCFVjV07XL3nZJX.jpg?f=fotoalbum_large

Moet nog het nodige afkitten en even wat bedenken op de openstaande verstekhoeken van de plinten. (Kit of vuller ben ik nog niet achter)

Shitload werk }:|

En dit was ook spannend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wWmN2fx4Omkg06C2uZ_8JGtCBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ElmCIzo1rM6fNYfDC386ZirH.jpg?f=fotoalbum_large

De stompe deur aan de andere kant heb ik een stukje ingekort.

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 21-06-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri_Klokov
Ziet er goed uit ;) Neem aan dat de vloer nu een stuk stabieler is en veel fijner om op te lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dimitri_Klokov schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:21:
Ziet er goed uit ;) Neem aan dat de vloer nu een stuk stabieler is en veel fijner om op te lopen?
Yes gewoon hard ook. Die gooit het waarschijnlijk op ongeschikte productcombinatie.
Schade epxert is alsnog geweest. Heel mijn kantoor en tussenhal is nog droogbouw + unifloor + pvc. Dat voelt intussen alsof je op een grote wasa cracker loopt.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 22-06-2023 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-05 21:14
paQ schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:16:
Dagje uitstel, maar nog alles een keer nagemeten kwa peil en gerekend.
Eerst gekeken naar anhydriet, maar dat krijgen we niet voldoende dik ivm deuren en keuken eiland.
Het plan is om het hele systeem met Atlas 30 (F7) 'massief' te maken, tot ca 8mm boven het metaal/slangen.
Daar kan de afwerkvloer dan ook meteen op.

grove gok: 50 zakken Egaline :') (40~65)
vraagje hoe heb jij dit berekent? kwa vierkante meter heb namelijk precies het zelfde probleem

en hoe was jouw ervaring met die jumpax eruit halen?

[ Voor 4% gewijzigd door michielsweb op 29-08-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
michielsweb schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:55:
[...]

vraagje hoe heb jij dit berekent? kwa vierkante meter heb namelijk precies het zelfde probleem

en hoe was jouw ervaring met die jumpax eruit halen?
Beetje natte vinger x 77m2 = 44~67 zakken
(Het waren er 67)
Gewoon zorgen dat je zat hebt.

De jumpax is er binnen no time uit als je eenmaal een begin hebt.

Kun je wat uitwijden over het probleem dat je hebt? Ik zit nog steeds in een patstelling met de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
paQ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:59:
[...]

Beetje natte vinger x 77m2 = 44~67 zakken
(Het waren er 67)
Gewoon zorgen dat je zat hebt.

De jumpax is er binnen no time uit als je eenmaal een begin hebt.

Kun je wat uitwijden over het probleem dat je hebt? Ik zit nog steeds in een patstelling met de fabrikant.
ik denk dat we een vrijwel het zelfde probleem heben. zolang je bovenop de ijzeren lamelen zit is het houtstabiel. maar overal waar je vloerverwarming bochten maakt veert het gewoon mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
michielsweb schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:27:
[...]

ik denk dat we een vrijwel het zelfde probleem heben. zolang je bovenop de ijzeren lamelen zit is het houtstabiel. maar overal waar je vloerverwarming bochten maakt veert het gewoon mee.
Hoe is jouw opbouw?
Heb je wat specs? Of foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
egaline - dbs14 - dampwerende folie heatpack (volgens maker zelfde als jumpax duoboard)
- ondervloer -klikpvc 5mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
michielsweb schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:02:
egaline - dbs14 - dampwerende folie heatpack (volgens maker zelfde als jumpax duoboard)
- ondervloer -klikpvc 5mm
En dat veert door en gaat (ook) naar de haaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
jep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Sja ik ben vooralsnog blij met mijn oplossing zo :)
Had ik eigenlijk net zo goed meteen kunnen doen :D
Had me een bak ellende + een vloer gescheeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
ik.moet.nog een kamer godzijdank en dan is er 1 vrij die ik dan zou lunnen omwisselen. dan hoef ik over een jaar of 2 alleen de slaapkamer en de huiskamer nog effe koste spreide zegmaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 23:26
Bedankt voor het delen van je verhaal en oplossing. Zit voor onze bovenverdieping ook met een schuin oog te kijken naar diverse oplossingen voor om vloerverwarming te leggen. Deze droogbouw toepassing valt dus af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Op zich is er niets mis met droogbouw; zorg gewoon voor een stijve dekvloer erop. 7mm MDF is gewoon een no-go wat mij betreft, en ik vind het onbegrijpelijk dat men dat op deze manier blijft aanprijzen.
Maar other than that is het nog steeds relatief dun, licht en snel.
Of, neem droogbouw en laat het vollopen :D :')
dan heb je een dunne harde vloer, van ca 22kg/m2

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 30-08-2023 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:26
Ziet er goed uit..! MDF is sowieso troep vind ik.. Goedkoop en vlak, maar dan heb je t wel gehad. Heb je nog overwogen om dikkere stevige platen te halen itt egaliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ID-College schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:15:
Ziet er goed uit..! MDF is sowieso troep vind ik.. Goedkoop en vlak, maar dan heb je t wel gehad. Heb je nog overwogen om dikkere stevige platen te halen itt egaliseren?
staat in de startpost he :+
Maar peil werd dan wel echt een issue.

Het was een (wilde) gok, en ok de egaliseerder was er niet helemaal gerust op dat het goed zou gaan, maar vooralsnog tevreden met wat het is geworden. En in elk geval een enorme verbetering!
Ik denk dat ik komend jaar de resterende 55m2 ook zo ga doen. Alles er uit, volgooien en opnieuw beginnen.

Ik heb nu in elk geval 1700 kg extra massa in de vloer, dus ben benieuwd hoe dat uitpakt met het verwarmen straks. Met koelen gaat het dikke prima iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02-06 14:52

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Bedankt heren, erg nuttig voor mijn keuzes op dit moment! Even om het gevraagd te hebben..

Wat zou je de volgende keer anders doen?

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:26
paQ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:24:
[...]

staat in de startpost he :+
Maar peil werd dan wel echt een issue.

Het was een (wilde) gok, en ok de egaliseerder was er niet helemaal gerust op dat het goed zou gaan, maar vooralsnog tevreden met wat het is geworden. En in elk geval een enorme verbetering!
Ik denk dat ik komend jaar de resterende 55m2 ook zo ga doen. Alles er uit, volgooien en opnieuw beginnen.

Ik heb nu in elk geval 1700 kg extra massa in de vloer, dus ben benieuwd hoe dat uitpakt met het verwarmen straks. Met koelen gaat het dikke prima iig.
Ja dat las ik, maar was puur de stalen deur het issue? Dat is natuurlijk te overzien en denk dat egaline iets prijziger is dan een nieuwe deur denk ik? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Lieftalig schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:26:
Bedankt heren, erg nuttig voor mijn keuzes op dit moment! Even om het gevraagd te hebben..

Wat zou je de volgende keer anders doen?
sja lastig
Ik zit gewoon met een stuk dat onderkelderd is, dus zomaar uitgraven oid was er sowieso niet bij. Dat lostte het probleem van geen isolatie maar deels op. Uiteindelijk ben ik er op deze manier wel tevreden over, dus met PIR isoleren en dan zo dun mogelijk een natte vloer erop.
EEA is sterk afhankelijk van je beschikbare hoogte en max peil. Ik heb nu 4 cm PIR en nog dat beetje tempex van de DBS. Ca Rc 2.75.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
ID-College schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:32:
[...]

Ja dat las ik, maar was puur de stalen deur het issue? Dat is natuurlijk te overzien en denk dat egaline iets prijziger is dan een nieuwe deur denk ik? :+
en de keuken die er weer helemaal uit moest ;)

Ik zal je zeggen dat ik met de egaline incl aanbrengen nu evenveel kwijt was als alleen de BRIO platen + materialen. En dan hoeft de deur er niet uit, geen nieuw stucwerk en de keuken kon blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
overigens tip van mij. voor ieder met een houten ondervloer:
dun laagje sam100 voor de opvulling.
:-) legt je dbs14 keurig recht. beter dan een bouwmarkt spul doe het overige s met 6 liter ipv 5.5 werkte stuk lekkerder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
@paQ zou ik jouw in prive wat mogen vragen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
michielsweb schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:56:
@paQ zou ik jouw in prive wat mogen vragen ?
PB staat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
voor de verduidelijking. ik raad iedereen ten strengste jumpax en heatpak af! doet simpelweg niet wat beloofd wordt en gegarandeerd. en dit is zowel bij winkels fabrikant als beide medewerkers beloofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Naja. iig niet in deze toepassing.
Een laminaatvloer als ondervloer is mijns inziens nog stijver en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritssvt
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-06 12:54
[knip, verkeerde topic :X ]

[ Voor 96% gewijzigd door Mauritssvt op 27-04-2024 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 12:58

icecreamfarmer

en het is

paQ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:09:
Op zich is er niets mis met droogbouw; zorg gewoon voor een stijve dekvloer erop. 7mm MDF is gewoon een no-go wat mij betreft, en ik vind het onbegrijpelijk dat men dat op deze manier blijft aanprijzen.
Maar other than that is het nog steeds relatief dun, licht en snel.
Of, neem droogbouw en laat het vollopen :D :')
dan heb je een dunne harde vloer, van ca 22kg/m2
Bij mijn broertje ook gedaan met het henco fermacel systeem. Zo stijf als een rots. Daar wel 2x moet egaliseren omdat het er inliep en de leidingen aftekenden.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Hier nu bijna een jaar verder, en alle seizoenen gehad, inclusief vloer verwarmen, EN vorig jaar vloer actief koelen. Alles heeft zich keurig gehouden :)

De andere vloer met de lijm PVC heeft intussen met lopen voelbare kuiltjes en hobbels. Ik weet nagenoeg zeker dat onderhuids hier de boel ook kapot gelopen is. Een soort grote wasa cracker.

Ik ga kijken of ik ergens in de zomer het hele kantoor een week of 2 kan ontruimen, dan doe ik daar hetzelfde kunstje. Ik heb afgelopen winter overigens duidelijk gemerkt dat er massa is die langer warm blijft (en koel in de zomer), zonder dat het nou echt veel langer duurde om op te warmen. Misschien beste van twee werelden?

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 28-04-2024 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Wij hebben na een jaar dbs14 op de 1e verdieping ook een soort waterbedeffect. Het ergst op de overloop. We hebben houten verdiepingsvloeren dus volstorten is geen optie.

Wij gaan alles eruit halen, Fermacell laten legen + infrezen. Vervolgens een nieuwe vloer er overheen. Duur grapje maar zo'n springkussen als vloer is echt super vervelend.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Tjebakka schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:33:
Wij hebben na een jaar dbs14 op de 1e verdieping ook een soort waterbedeffect. Het ergst op de overloop. We hebben houten verdiepingsvloeren dus volstorten is geen optie.

Wij gaan alles eruit halen, Fermacell laten legen + infrezen. Vervolgens een nieuwe vloer er overheen. Duur grapje maar zo'n springkussen als vloer is echt super vervelend.
Als je de randen goed dichtzet met pur oid, dan denk ik dat het wel meevalt hoor, maar ik zou het niet zo snel doen vanwege dat het een houten vloer is, niet vanwege doorlekken.

Welke tussenvloer heb je op de dbs14 liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-06 23:46

Ik heb geen advies over wat te doen in jouw specifieke casus, maar aangezien wij op zoek zijn naar een goed systeem voor onze renovatie met een houten draagvloer, ben ik wel benieuwd over hoe nu je vloer precies opgebouwd gaat worden en wat de hoogtes zijn enz...ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer en lees veel tegenstrijdige verhalen. mocht dat niet in dit topic passen dan kan ik je uiteraard ook even een dm sturen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
We hebben houten verdiepingsvloeren dus volstorten is geen optie.
Die moet je even toelichten.
Fermacell doet ook gewoon 20+kg/m2, daar kun je meer dan 10mm egaline voor storten.
En qua lekkages, niet te dun mengen en probleem stukken in 2x doen. (Dun laagje dat de gaatjes alvast vult, later de echte laag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

paQ schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:52:
[...]

Als je de randen goed dichtzet met pur oid, dan denk ik dat het wel meevalt hoor, maar ik zou het niet zo snel doen vanwege dat het een houten vloer is, niet vanwege doorlekken.

Welke tussenvloer heb je op de dbs14 liggen?
Wij hebben een ondervloer van 5 mm, daar overheen zit click pvc van 7 mm (incl geïntegreerde ondervloer)
TheGhostInc schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:35:
[...]

Die moet je even toelichten.
Fermacell doet ook gewoon 20+kg/m2, daar kun je meer dan 10mm egaline voor storten.
En qua lekkages, niet te dun mengen en probleem stukken in 2x doen. (Dun laagje dat de gaatjes alvast vult, later de echte laag)
Het gaat niet om de draaglast oid, maar meer dat het niet te doen is om alle kieren dicht te smeren. Ik ga dus niet direct op de houten vloer egaliseren. Dat blijft ook nooit goed denk ik. Bovenop de fermacell durf ik het wel aan. Onder de Fermacell platen zal met korrels worden geëgaliseerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Tjebakka op 10-03-2025 13:23 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Juist met korrels zou ik niet meer zo snel aan de gang gaan op planken. (houten verdiepingsvloer)
Bostik heeft een egaline primer speciaal voor houten vloeren.
Maar dan nog, egaline trekt niet zomaar langs alle droogbouw en tussen planken door naar beneden. Zo dun is het spul nu ook weer niet.

Pagina: 1