Henkie_NtA schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:17:
[...]
Ben het met je eens dat als Ziyech zou vertrekken het een flinke aderlating zal zijn, maar een stuk minder dan vorig jaar gaat me toch wat ver. Grootste verschil dit jaar is wat mij betreft wat minder geluk (vooral europees) en wat meer blessures.
Als je tegen chelsea wat meer geluk hebt en wat minder achterlijke scheidsrechters dan ga je gewoon als groepswinnaar door. Thuiswedstrijd tegen valencia laten ze het liggen, maar daar mis je ook wel een berg spelers door blessures. Snap ook wel dat als niet telt, maar ik heb toch qua voetbal niveau al weer een flink aantal topwedstrijden gezien. Het is ook niet zo dat vorig seizoen op dit punt nou alles al zo fantastisch was.
Aan de andere kant komen ze (met name verdedigend) ook veel vaker in de problemen dan vorig seizoen, ook met de aanval op zijn sterkst. Het gaat dan nog vaak (ook Europees gezien) goed, maar ik vind ze wel degelijk veel minder dan vorig seizoen. Nu denk ik ook dat vooral de Jong daar een groot gemis in is, want die was rustig aan de bal, lichamelijk in staat de bal in bezit te houden (al wilde die ook wel eens te veel) en verrichte best veel 'vuil werk' op dat vlak in de omschakeling. Nu het middenveld daar minder toe in staat is komt de verdediging ook meer onder druk.
Hoeveelheid geluk vind ik juist dit jaar hoger geweest dan afgelopen jaar/ jaren, al heeft het op sommige punten ook zeker wel tegen gezeten. Het is dat ze er zelf veel maken met hun sterkste aanval, maar aan de andere kant, ondanks (relatief) veel grote kansen tegen toch niet heel veel goals tegen krijgen.
De echte overtuiging is er wat dat betreft minder, clubs / teams hebben meer het gevoel dat er echt wat te halen valt dan vorig seizoen, omdat ze nu zeker weten dat ze ook wel een paar (grote) kansen zullen krijgen, waar ze dat vorig seizoen niet tot nauwelijks hadden.
Het is wat mij betreft dan ook maar net waar je op focust. Ik hoor iedere Ajacied eigenlijk alleen maar over Chelsea, de (geflatteerde) andere uitslagen en het aantal gemiste (100%) kansen tegen worden ook niet benoemd waardoor ze zijn uitgeschakeld, want het aantal punten was toch zo goed. Ik ben (zeker Europees gezien) zeer zeker niet anti Ajax, maar als er een moment was geweest een finale te halen en ver te komen (vol overtuiging) in de CL, dan was het vorig jaar. Dit jaar vind ik niet dat ze het verdiend hadden, al had ik het dan weer wel mooi gevonden als het wel was gelukt (alleen al voor de punten).
Wat mij betreft heeft Ajax zowel gemazzeld op een paar punten als dat ze pech (bestolen zijn) hebben gehad op andere momenten, streep je dit tegen elkaar weg, dan staat Ajax in de EL waar het op dit moment (de huidige status van club/ team) hoort te staan.
Ik moet nog zien of (wanneer Onana, Tagliafico en Zyjech weggaan) het team weer zo sterk is/ wordt als een aantal sterkhouders weggaan. Tagliafico is een zeer belangrijke kracht in zowel verdedigend als aanvallend (als opkomende back) oogpunt. Je gaat er daar bijna sowieso op achteruit wanneer hij vertrekt. (vooral de strijd/ inzet en passie kenmerken die jongen, naast dat hij ook echt wel kan ballen).
Dan Onana, die trekt ook vrij regelmatig de punten over de streep of heeft cruciale reddingen (en dan heb ik het niet alleen over reddingen als Ajax al 3-0 of meer voor staat), waardoor de tegenstander ook weer geen hoop krijgt.
En dan Zyjech met zijn assitst op Promes, wie anders legt die ballen daar zo neer? Op dit moment is er geen speler die dat gat wat dan ontstaat direct op kan vangen. Hoe dan ook belooft het een spannende transferzomer te worden en ben ik erg benieuwd waar de club/ het team volgend jaar staat.