Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:47

Mimiix

Professioneel Prutser

yniezink schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:20:
Hebben er ook mensen last van, dat na het updaten van de home-assistant app (iOS) dat notificaties niet meer werken?

Ik heb netjes gedaan wat er beschreven werd, app ge-update. Toen bij integraties de mobile_app integratie van m'n telefoon verwijdert. Vervolgens pas met de ge-update app ingelogd.

als ik bij services kijk, dan bestaat de service notify.mobile_app_iphone_yorick, maar in de log staat vervolgens
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Logboekdetails (ERROR)
Logger: homeassistant.components.mobile_app.notify
Source: components/mobile_app/notify.py:153 
Integration: Mobile App (documentation, issues) 
First occurred: 20:08:36 (12 occurrences) 
Last logged: 20:12:51

Requested entity was not found.

Overduidelijk dat die door HA toch niet gevonden word.
Volgens mij ben je echt de 100e hier die dit roept :+

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:57
Mimiix schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:21:
[...]

Volgens mij ben je echt de 100e hier die dit roept :+
Ik wist van de problemen, maar dit was volgens mij voor de update van de mobile app. Het werkte namelijk voorheen ook goed. Maar excuses dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

yniezink schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:23:
[...]

Ik wist van de problemen, maar dit was volgens mij voor de update van de mobile app. Het werkte namelijk voorheen ook goed. Maar excuses dan :)
Oh? Is dit weer nieuw dan?

Dan heb ik niks gezegd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
yniezink schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:20:
Hebben er ook mensen last van, dat na het updaten van de home-assistant app (iOS) dat notificaties niet meer werken?

Ik heb netjes gedaan wat er beschreven werd, app ge-update. Toen bij integraties de mobile_app integratie van m'n telefoon verwijdert. Vervolgens pas met de ge-update app ingelogd.

als ik bij services kijk, dan bestaat de service notify.mobile_app_iphone_yorick, maar in de log staat vervolgens
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Logboekdetails (ERROR)
Logger: homeassistant.components.mobile_app.notify
Source: components/mobile_app/notify.py:153 
Integration: Mobile App (documentation, issues) 
First occurred: 20:08:36 (12 occurrences) 
Last logged: 20:12:51

Requested entity was not found.

Overduidelijk dat die door HA toch niet gevonden word.
De troubleshooting steps al gevolgd ?
https://companion.home-as...docs/troubleshooting/faqs

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
Ja, uiteindelijk was de oplossing:

1. app gereset
2. integratie nogmaals verwijdert uit Home assistant.
3. Home assistant herstarten.
4. App instellen
5. Home assistant bekeken, maar nog geen service.
6. Home assistant nogmaals herstarten en nu staat de service er + de notificatie komt ook daadwerkelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:05

Klippy

Still Game

Er zijn wel veel updates voor HASS, dat ben ik niet gewend van mijn vorige home automation :+

Dus net maar even mijn al bestaande scripts aan elkaar geknoopt met letterlijk 5 regels bash, nu kan ik tenmiste met één commando weer updaten.
Ik zou het zelfs nog aan een crontab kunnen hangen, maar ik ben er liever bij als hij bijwerkt.

- docker pull
- backup script aanroepen (die loopt al één keer per week normaal, maakt zipje van de config dir en doet S3 upload)
- docker stop
- docker rm
- docker run script aanroepen

Binnen een minuutje klaar (de extract duurt het langste) en met 2-5 seconden downtime, vooral afhankelijk van hoe snel homeassistant weer opstart na de update.

En nee ik gebruik geen Docker compose, ik vind het leuk om met scriptjes te rommelen :P

0.114.0 draait dus weer prima hier d:)b

[ Voor 10% gewijzigd door Klippy op 13-08-2020 09:48 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Klippy Een beetje offtopic, maar ik kan je aanraden 's naar borgbackup te kijken. Heel fijne backuptool! Die maakt bij mij elke nacht een backup van alle docker-folders naar m'n NAS en naar Stack.

[ Voor 30% gewijzigd door sOid op 12-08-2020 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:45

TWKterry

Master Mariner

Eerder had ik wel mijn locatie met lijnen in de MAP view van lovelace, maar de laatste tijd niet meer.
Een Map Card widget op een lovelace view laat wel gewoon de lijnen zien.

Ik heb gezocht maar niets kunnen vinden, is er iets veranderd voor de weergave van de MAP?

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-10 19:58
is hier iemand die een eq-3 thermostaat aan de praat heeft gekregen?
Heb diverse handleidingen gevonden en uitgevoerd maar krijg het niet werkend.
https://www.home-assistant.io/integrations/eq3btsmart/
https://github.com/rytilahti/python-eq3bt
Of heb ik een foute koop gedaan?
Als hier iemand deze thermostaat aan de praat heeft gekregen zal ik mijn config etc wel posten.
llevering schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:42:
[...]

Ik moest m'n (sqlite) database verwijderen om HA weer volledig opgestart te krijgen en ik inmiddels zijn er meer gebruikers die dit probleem melden. Nog geen idee wat er onderliggend aan de hand is... Dus helaas niet voor iedereen goed nieuws (maar niet onoverkomelijk).
Oh, daar ben ik niet tegenaan gelopen omdat ik de database op mijn nas gebruik. Ik zei ook "mijn minst eventful upgrade" natuurlijk :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Miki schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:47:
Afgelopen week mijn eerste stapjes gezet in HA en oh man wat is dit verslavend :)

Ik merk wel dat dit niet voor de leken onder ons is, het kost je echt wel wat avondjes om de documentatie door te lezen als ook heel veel af te kijken bij anderen hoe ze iets hebben opgezet.
HA is zwaar verslavend, en over een paar weken moet je eens reflecteren: je hebt in die paar weken ontzettend veel geleerd. Juist omdat het zon capabel stukje software is, is het soms een steile leercurve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-10 17:03
Hmmbob schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:11:
[...]

Oh, daar ben ik niet tegenaan gelopen omdat ik de database op mijn nas gebruik. Ik zei ook "mijn minst eventful upgrade" natuurlijk :+
Ik zag dat je je goed ingedekt had ;). Maar mensen generaliseren snel dus toch maar een klein tegengeluid, maargoed behalve dat ik even niet wist waar ik het moet zoeken was wat mij betreft maar een klein probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Klippy schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:44:

- docker pull
- backup script aanroepen (die loopt al één keer per week normaal, maakt zipje van de config dir en doet S3 upload)
- docker stop
- docker rm
- docker run script aanroepen

En nee ik gebruik geen Docker compose, ik vind het leuk om met scriptjes te rommelen :P
Lol, mijn docker-compose pull && docker-compose up -d zijn toch echt simpeler :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
llevering schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:20:
[...]

Ik zag dat je je goed ingedekt had ;). Maar mensen generaliseren snel dus toch maar een klein tegengeluid, maargoed behalve dat ik even niet wist waar ik het moet zoeken was wat mij betreft maar een klein probleem.
Als het goed is zouden vanaf nu database problemen automatisch gehandeld worden, dus hopelijk was dit wat eenmaligs good je :)

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 15:43

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Ik wil wat dingen uit mijn history hebben en de dingen die overblijven wat langer bewaren, maar onderstaande lijkt niet te werken. Ik snap niet wat hier verkeerd aan is...
code:
1
2
3
4
5
6
7
recorder:
  purge_keep_days: 14
  exclude:
    domains:
      - automation
      - updater
      - light

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 16:30

Oulewappeur

OmNomNom

Mensen die mij kunnen helpen met de DMSR-reader aan de praat te krijgen?

Ik heb DSMR-Reader stand alone draaien op een Pi die via wifi is vervonden met het netwerk. In DSMR zelf zie ik ook netjes de waardes van mijn meter voorbij komen, dus DSMR werkt.

MQTT aangezet, de gesplitste topics ingeschakeld zoals aangegeven staat in https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/

Verder nu geen password of login erop gezet, omdat het toch enkel intern verkeer betreft.

De add-on mosquito broker staat ingeschakeld en draait op de HomeAssistant PI.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
logins: []
anonymous: true
customize:
  active: false
  folder: mosquitto
certfile: fullchain.pem
keyfile: privkey.pem
require_certificate: false

in mijn config heb ik ook ingeschakeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
mqtt:
  broker: 192.168.1.xxx

&

sensor:
  - platform: dsmr_reader

COnfig is valid, entitites verschijnen ook, maar er worden geen waardes getoond in de entities.

Als ik ook in MQTT beheer op de DSMR reader kijk, zie ik ook dat er geen uitgaande MQTT berichten zijn, dus ik vermoed dat het daar zit, maar ik heb alles aangezet wat vereist is volgens miJ?

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-10 20:00

Side-Kick

Timmy!

Tusk schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:23:
Ik wil wat dingen uit mijn history hebben en de dingen die overblijven wat langer bewaren, maar onderstaande lijkt niet te werken. Ik snap niet wat hier verkeerd aan is...
code:
1
2
3
4
5
6
7
recorder:
  exclude:
    domains:
      - automation
      - updater
      - light
Wat gaat er niet goed?

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 15:43

Tusk

Sticky Bomb likes you!

@Side-Kick de desbetreffende items blijven nog steeds zichtbaar in de history en worden ook nog voorzien van actuele data.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-10 20:00

Side-Kick

Timmy!

Tusk schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:29:
@Side-Kick de desbetreffende items blijven nog steeds zichtbaar in de history en worden ook nog voorzien van actuele data.
Ik neem aan dat je na de aanpassing in de config een keer je HA herstart hebt.
De data blijft inderdaad nog een tijdje doorlopen. Kijk over een paar uur nog een keer, dan zullen de entities/domeinen weg zijn uit je geschiedenis.
Miki schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:47:
Afgelopen week mijn eerste stapjes gezet in HA en oh man wat is dit verslavend :)

Ik merk wel dat dit niet voor de leken onder ons is, het kost je echt wel wat avondjes om de documentatie door te lezen als ook heel veel af te kijken bij anderen hoe ze iets hebben opgezet. Zo liep ik zelf tegen het feit aan dat de Hue scenes niet zomaar aan te roepen zijn via een entity card maar dat ik dus met een script e.e.a. een service moet aanroepen, kost me dus weer een avondje om te bevatten hoe het werkt. Aan de andere kant is het een supergave hobby om net zo lang te puzzelen totdat je het helemaal naar je smaak hebt.

Btw de update naar 0.114.0 heeft wel mijn weather widget vernageld :/
[Afbeelding]
Iets met neerslag en dan heel veel nullen....

Edit:
Uiteraard weer widget gefixed door de entity weather aan te passen.
Enorm verslavend idd :)
Hier ook problemen met het weer, amar iets anders dan jou

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DY1BZtZ/weer.jpg

ff zoeken

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-10 12:48
sOid schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:53:
@Klippy Een beetje offtopic, maar ik kan je aanraden 's naar borgbackup te kijken. Heel fijne backuptool! Die maakt bij mij elke nacht een backup van alle docker-folders naar m'n NAS en naar Stack.
Zou je met ons willen delen hoe je dit opgezet hebt? Ik zou precies dit willen om alles te backuppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• golles
skank schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:58:
[...]

[Afbeelding]

ff zoeken
Ik heb dit ook, er is al een issue: https://github.com/home-assistant/core/issues/38807
Zal binnenkort wel gefixt zijn :-)
golles schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:03:
[...]

Zou je met ons willen delen hoe je dit opgezet hebt? Ik zou precies dit willen om alles te backuppen.
Ja hoor, kom ik vanavond even op terug :)

Ik heb trouwens mariadb (docker) opgezet voor HomeAssistant (ook docker). Werkt allemaal prima, maar... Hoe kan ik eigenlijk de data direct in mariadb bekijken? Moet ik dan nog iets anders installeren? Beetje een noobvraag wellicht, maar ik vind het niet duidelijk staan in de documentatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-10 16:31

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@sOid phpMyAdmin bijvoorbeeld. Er is ook een officiële phpMyAdmin addon speciaal voor aan MariaDB

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-10 19:34
Septillion schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:14:
@sOid phpMyAdmin bijvoorbeeld. Er is ook een officiële phpMyAdmin addon speciaal voor aan MariaDB
@sOid @Septillion ben begin van het jaar overgegaan van mariadb naar Postgres veel sneller volgens mij door gebruik van partial indexes. History werkt nu ook weer. Aanrader, wellicht kan iemand anders uitleggen waarom je de ene of andere wilt ivm HA.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik heb twee updates door elkaar lopen namelijk een firmware update van mijn Shelly Duo bulb en van HA. Met als gevolg dat mijn automatiseringen voor de Shelly niet meer werken. Meer mensen hier last van?

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:51
skank schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:58:
[...]

[Afbeelding]

ff zoeken
Als tijdelijke fix had ik de tweede attribuut op humidity gezet. Ik merkte echter dat de temperatuur niet netjes werd bijgewerkt t.o.v. andere bronnen (iOS Apple weather widget bijvoorbeeld). Vanochtend was het rond 9.30u nog 25gr hier terwijl de weather card met met.no doodleuk op 30,6gr bleef hangen. Dus ik heb nu buienradar toegevoegd als bron en met.no verwijderd.

Inmiddels heb ik nu met API Clipr mijn eerste scene in de HUE bridge gezet, en dat allemaal voor de WAF :')
referentie wat ik uiteindelijk wil bereiken: https://community.home-as...n-buttons-was-tiles/93570

[ Voor 25% gewijzigd door Miki op 13-08-2020 13:02 ]

Vaevictis_ schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:37:
[...]

@sOid @Septillion ben begin van het jaar overgegaan van mariadb naar Postgres veel sneller volgens mij door gebruik van partial indexes. History werkt nu ook weer. Aanrader, wellicht kan iemand anders uitleggen waarom je de ene of andere wilt ivm HA.
Ik heb er research naar gedaan en las eigenlijk niks over performance-verschillen tussen de 2. Ik las vooral dat het een persoonlijke voorkeur was om voor het een of het ander te gaan. Uiteindelijk gekozen voor mariadb omdat ik daar veel over kon vinden. Ben inderdaad wel benieuwd of iemand ze allebei uitvoerig heeft getest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

sOid schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:09:
[...]

Ik heb er research naar gedaan en las eigenlijk niks over performance-verschillen tussen de 2. Ik las vooral dat het een persoonlijke voorkeur was om voor het een of het ander te gaan. Uiteindelijk gekozen voor mariadb omdat ik daar veel over kon vinden. Ben inderdaad wel benieuwd of iemand ze allebei uitvoerig heeft getest!
Ik denk dat het niet heel veel uit maakt in de situatie van HA. Ik werk dagelijks met databases, maar wat HA doet is relatief weinig in vergelijking daarmee. Lees ook: https://blog.panoply.io/postgresql-vs-mariadb voor meer info erover.

Veel verschil ga je denk ik niet merken.

@Mimiix Mooi leesvoer bij de lunch zo :+

Ik begreep dat een combinatie van Influx en MariaDB/Postgres het snelst is. Kun je dit bevestigen danwel ontkrachten?

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

sOid schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:26:
@Mimiix Mooi leesvoer bij de lunch zo :+

Ik begreep dat een combinatie van Influx en MariaDB/Postgres het snelst is. Kun je dit bevestigen danwel ontkrachten?
Geen idee. Ik denk dat het met deze hoeveelheden eerder bij de Hardware ligt. Het lezen kan met indexen sneller, maar het is niet bijster veel data dus dat valt mee.

• golles
sOid schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:12:
[...]

Ja hoor, kom ik vanavond even op terug :)

Ik heb trouwens mariadb (docker) opgezet voor HomeAssistant (ook docker). Werkt allemaal prima, maar... Hoe kan ik eigenlijk de data direct in mariadb bekijken? Moet ik dan nog iets anders installeren? Beetje een noobvraag wellicht, maar ik vind het niet duidelijk staan in de documentatie.
Bedankt ben benieuwd

Ik gebruik ook pypmyadmin, maar je zou ook met een applicatie als MySQLWorkbench naar de database kunnen connecten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
  mariadb:
    container_name: mariadb
    restart: unless-stopped
    image: linuxserver/mariadb:latest
    volumes:
      - ${DATA_DIR}/mariadb/config:/config
      - ${DATA_DIR}/mariadb/backup:/backup
    ports:
      - "3306:3306"
    environment:
      - MYSQL_ROOT_PASSWORD=${MYSQL_ROOT_PASSWORD}
      - MYSQL_USER=${MYSQL_USER}
      - MYSQL_DATABASE=${MYSQL_DATABASE}
      - MYSQL_PASSWORD=${MYSQL_PASSWORD}
      - PUID=${PUID}
      - PGID=${PGID}
      - TZ=${TZ}

phpmyadmin:
    container_name: phpmyadmin
    restart: unless-stopped
    image: phpmyadmin/phpmyadmin:latest
    depends_on:
      - "mariadb"
    volumes:
      - ${DATA_DIR}/phpmyadmin/sessions:/sessions
    ports:
      - 8080:80
    environment:
      - PMA_HOST=mariadb
      - MYSQL_ROOT_PASSWORD=${MYSQL_ROOT_PASSWORD}
      - TZ=${TZ}

Voor de backup van mijn database gebruik ik een script die de backup in de container runt en op een gedeeld volume met de host opslaat (misschien heb je hier nog iets aan in je backup strategie).
code:
1
docker-compose exec mariadb sh -c '/usr/bin/mysqldump --all-databases -u "$MYSQL_ROOT_USER" -p"$MYSQL_ROOT_PASSWORD" | gzip > /backup/mariadb.sql.gz'

• Septillion

Septillion

@Vaevictis_ Ik moet er zelf nog steeds naar kijken. Sinds de 0.112/0.113 (welk was het ook al weer) is er al wel een aardige verbetering geweest. Ik kan bijvoorbeeld de history weer openen maar grafiekjes van meer dan een dag laden is altijd nog wel een dingetje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@golles Dank, altijd handig zo'n docker-compose voorbeeld :)

Goed, borgbackup Aangezien het niet direct met HomeAssistant te maken heeft zal ik er niet te uitgebreid over uitweiden.

Installatie
Ik draai HomeAssistant (core) aanverwanten zoals deCONZ, Node-RED en letsencrypt allemaal in docker containers. De letsencrypt container zorgt naast certificaten meteen voor een reverse proxy naar mijn HomeAssistant-installatie. Alles staat op een NUC met Ubuntu 18.04.

Backupwensen
Alle backups wil ik zowel onsite (Synology NAS) als offsite (Stack) hebben. Ik heb verschillende opties overwogen (waaronder rsync, Duplicity), maar uiteindelijk ben ik voor Borgbackup gegaan. Andere opties vond ik instabiel en onbetrouwbaar, onhandig omdat je bij sommige tools enorme enorme backups moet terugzetten om 1 bestandje te recoveren en sommige tools boden geen encryptie of prune-functie.

Het is niet zo plug-and-play als andere backup-oplosisngen, maar als je HASS kunt configureren, dan lukt dit ook ;) Het is enorm stabiel, snel en veelzijdig. Daarnaast bespaart het tov andere backuptools veel ruimte.

Er is ook een wrapper (volgens mij heet dat zo, ik ben ook maar een hobbynerd :+) genaamd borgmatic. Die biedt een wat meer step-by-step configuratie ipv de scripts van borgbackup. Ik vond het echter juist een stuk onhandiger. Er zijn ook GUI's in ontwikkeling. Hier vind je een mooi overzicht van allerlei add-ons.

Backupproces
Het makkelijkst is om op de bestemmende server ook borgbackup te installeren en het via SSH aan elkaar te knopen. Dit schijnt ook de beste performance te geven. Bij Stack is dit logischerwijs sowieso geen optie en op m'n Synology bleek het veel gedoe.

Uiteindelijk heb ik webdav-mounts aangemaakt naar zowel de NAS als Stack. Door die toe te voegen aan fstab worden ze bij een reboot van het systeem automatisch gemount. De borgbackup-scripts op de NUC worden elke nacht via een cronjob aangeroepen en schrijven de backups via de webdav-mounts naar de externe locaties. Het is wel belangrijk om dit als root te doen, om de permissions niet te vertiefen.

Dit heb ik nu een maand of 5 zo draaien en het werkt perfect. Er zijn zat voorbeelden van scripts te vinden, maar kan uiteraard mijn scriptje delen. Lees vooral de Quick Start door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tusk schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:23:
code:
1
2
3
4
5
6
7
recorder:
  exclude:
    domains:
      - automation
      - updater
      - light
Je kan handmatig recorder.purge service uitvoeren

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:42
Mijn NAS met borgmatic backupt iedere dag/week de backup-folder van mijn Home Assistant instanties.
HA maakt met een automation iedere dag een nieuw (volledig)snapshot aan; als de backup gemaakt is worden HA-snapshots ouder dan 7 dagen weggegooid.

Borgbackup zorgt voor deduplicatie dus de backup-repo wordt niet eens zo gek groot.
Borgmatic is zo ingesteld dat oude snapshots periodiek worden opgeruimd (en gecheckt), hoe zinnig die oude snapshots nog zijn weet niemand....

Voor een restore kan ik simpelweg de repo mounten, het snapshot kopiëren naar de verse installatie van HA (via samba-addon) en dat snapshot terugzetten.

Heeft me al eens gered van een brakke SDkaart.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:42
offtopic:
Dat had-ie al gedaan....

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-10 20:46
Heeft iemand ervaring met een garage-kantel deur en montage van een aqara door-window sensor? Ik heb online lopen spitten maar kom geen tips tegen over de handigste plek. Ik heb al diverse posities geprobeerd maar de sensoren blijven te ver van elkaar zodat de deur open lijkt terwijl hij dit niet is, of de ene sensor tikt de ander (helft) eraf (of de deur zelf).

Het is een automatische kanteldeur met een Einhell motor maar ook daar kom ik nog wei of tegen mbt bijv shelly aansturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:28
Oulewappeur schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:27:
Mensen die mij kunnen helpen met de DMSR-reader aan de praat te krijgen?

Ik heb DSMR-Reader stand alone draaien op een Pi die via wifi is vervonden met het netwerk. In DSMR zelf zie ik ook netjes de waardes van mijn meter voorbij komen, dus DSMR werkt.
Bij mij leest ook een losse framboos de p1 uit. Via ser2net heb ik dat aan home assistant gekoppeld. Werkt prima! Daarvoor bestaat een aparte integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/

configurations.yaml
code:
1
2
3
4
5
sensor:
  - platform: dsmr
    host: 10.x.x.x
    port: 2001
    dsmr_version: 5

/etc/ser2net.conf op de framboos
code:
1
2001:raw:600:/dev/ttyUSB0:115200 NONE 1STOPBIT 8DATABITS XONXOFF LOCAL -RTSCTS

Kan je daar misschien wat mee?

• Meelobee
  • Laatst online: 09:12

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Koepert schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:37:
Heeft iemand ervaring met een garage-kantel deur en montage van een aqara door-window sensor? Ik heb online lopen spitten maar kom geen tips tegen over de handigste plek. Ik heb al diverse posities geprobeerd maar de sensoren blijven te ver van elkaar zodat de deur open lijkt terwijl hij dit niet is, of de ene sensor tikt de ander (helft) eraf (of de deur zelf).

Het is een automatische kanteldeur met een Einhell motor maar ook daar kom ik nog wei of tegen mbt bijv shelly aansturing
Je zou kunnen proberen om de standaard magneet te vervangen met een wat krachtigere, misschien haal je het dan wel met de afstand.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Bman59 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:40:
Ik hoop dat iemand hier op het forum mij uit de brand kan helpen.

Ik heb een slider (input_number) in HA zitten; deze bedient 1 lamp op basis van de brightness_pct waarde. Dit betreft een Hue lamp. Vanuit HA gaat dit goed, en de lamp reageert zoals het hoort.

Nu word bij ons ook nog de Hue app gebruikt door mijn vriendin. Als we hier de helderheid in aanpassen, dan ziet HA dit, alleen de input_number slider update zich niet. Deze blijft op de oude waarde staan.

Hoe kan ik de brightness_pct uit een lamp halen met node red, en deze waarde laten toepassen op de slider als dit aangepast is door de Hue app? Ik heb al de 1e 4 pagina's van Google gehad met allerlei oplossingen, maar tot heden niet de juiste gevonden.

NodeRed die ik op dit moment heb staan.
code:
1
 [{"id":"f8a49f11.3b977","type":"server-state-changed","z":"f4c83ceb.55b02","name":"Remote Button","server":"3c2ab862.a440b8","version":1,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"input_number.test_slider","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"str","haltifstate":"","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","outputs":1,"output_only_on_state_change":true,"x":188,"y":200,"wires":[["15272fcc.c303a"]]},{"id":"15272fcc.c303a","type":"api-call-service","z":"f4c83ceb.55b02","name":"Test","server":"3c2ab862.a440b8","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"light","service":"turn_on","entityId":"light.hue_filament_bulb_1","data":"{\"brightness_pct\":\"{{payload}}\"}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"msg","mustacheAltTags":false,"x":370,"y":200,"wires":[[]]},{"id":"3c2ab862.a440b8","type":"server","z":"","name":"Home Assistant Default","legacy":false,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":false,"cacheJson":true}]

Alvast bedankt voor de input :P
Ik heb je vraag even uit het Node-RED topic gekopieerd, volgens mij heeft hij daar niets te zoeken namelijk :)

Hoe heb je de lamp in HA gekoppeld? HA heeft toch gewoon een Hue integratie en dan komen alle lampen mét ingebouwde slider die automatisch geüpdatet wordt. Óok als je de app gebruikt

• Bman59
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-10 14:30
lolgast schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:45:
[...]

Ik heb je vraag even uit het Node-RED topic gekopieerd, volgens mij heeft hij daar niets te zoeken namelijk :)

Hoe heb je de lamp in HA gekoppeld? HA heeft toch gewoon een Hue integratie en dan komen alle lampen mét ingebouwde slider die automatisch geüpdatet wordt. Óok als je de app gebruikt
Sorry zie nu pas dat ik mijn verhaal niet helemaal compleet heb, lange dag vandaag.

Mijn doel is om een light group hier mee aan te sturen, waaronder een aantal Hue lampen, Ikea lampen en een Tuya dimbare lamp.

Mijn gedachte hierin was ook om eerst te kijken of ik het met 1 lamp aan de praat krijg en dan het uitbreid naar de rest.

Het uiteindelijke doel is om alle lampen in mijn woonkamer met 1 slider te kunnen bedienen, maar als b.v. via Hue of Google Assistant een ander helderheidsniveau ingesteld word we de slider de juiste waarde heeft.
Ah, dan hoort hij wel in NR thuis ja :9

Ik heb geen input_numbers in HA, dus ik heb werkelijk geen flauw idee. Werkt zoiets? De trigger van 1 seconde om te voorkomen dat hij rare dingen doet indien een lamp 'tussen het dimmen door' waardes doorgeeft.
JSON:
1
[{"id":"8c6038cb.7a5678","type":"api-call-service","z":"f04bfd0f.7f695","name":"","server":"3450abf4.7f8254","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"input_number","service":"set_value","entityId":"test_slider","data":"{\"value\":\"{{payload}}\"}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":1120,"y":410,"wires":[[]]},{"id":"d08497af.6ba0c8","type":"change","z":"f04bfd0f.7f695","name":"","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"data.attributes.brightness","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":840,"y":410,"wires":[["8c6038cb.7a5678"]]},{"id":"afc3031a.f82ea","type":"trigger","z":"f04bfd0f.7f695","name":"","op1":"","op2":"","op1type":"nul","op2type":"payl","duration":"1","extend":true,"units":"s","reset":"","bytopic":"all","topic":"topic","outputs":1,"x":650,"y":410,"wires":[["d08497af.6ba0c8"]]},{"id":"6d0d2b79.1267b4","type":"server-state-changed","z":"f04bfd0f.7f695","name":"","server":"3450abf4.7f8254","version":1,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"light.hue_filament_bulb_1","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"str","haltifstate":"","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","outputs":1,"output_only_on_state_change":true,"x":380,"y":410,"wires":[["afc3031a.f82ea"]]},{"id":"3450abf4.7f8254","type":"server","z":"","name":"Home Assistant Default","legacy":false,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":false,"cacheJson":true}]

• Miki
Beginners kunnen maar beter een cloud abbo nemen als je van buitenaf connectie wilt maken want holy hell wat een werk om het goed werkend te krijgen.

Doordat ik ook een pihole container draai op mijn Proxmox server draaide mijn wifi verbinding helemaal door als ik verbinding maakte via de xxxx.duckdns.org adres. De gehele DNS afhandeling liep volledig in de soep. Via nginx kan ik nu lokaal inloggen met het ip-adres van de VM maar vervolgens had ik weer ruzie met de companion app op mijn iPhone. Een interne en externe url toevoegen in de app werd niet opgeslagen en moet dus via de configuration.yaml handmatig vastgezet worden.

Al met al is het gelukt en heel leerzaam geweest, deze gehele ervaring doet me denken aan mijn eerste stapjes in Gentoo 15 jaar terug toen het hot and happening was. Zwoegen en prutsen tot je een ons woog maar de beloning was grootst. Mijn vrouw klaagt al dat ik de laatste dagen te veel tijd door breng achter de computer dus dat is een goed teken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koepert schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:37:

Grotere magneet gebruiken misschien?
Of ergens aan de ketting/achterkant ofzo?

In elk geval op een plek waar de deur altijd exact stopt bij open of dicht zijn. Aan de zijkant op die rails werkt vaak niet omdat kanteldeuren meestal erg gammele dingen zijn waar wel een centimeter of wat speling op zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miki schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:28:
Beginners kunnen maar beter een cloud abbo nemen als je van buitenaf connectie wilt maken want holy hell wat een werk om het goed werkend te krijgen.

Doordat ik ook een pihole container draai op mijn Proxmox server draaide mijn wifi verbinding helemaal door als ik verbinding maakte via de xxxx.duckdns.org adres. De gehele DNS afhandeling liep volledig in de soep. Via nginx kan ik nu lokaal inloggen met het ip-adres van de VM maar vervolgens had ik weer ruzie met de companion app op mijn iPhone. Een interne en externe url toevoegen in de app werd niet opgeslagen en moet dus via de configuration.yaml handmatig vastgezet worden.

Al met al is het gelukt en heel leerzaam geweest, deze gehele ervaring doet me denken aan mijn eerste stapjes in Gentoo 15 jaar terug toen het hot and happening was. Zwoegen en prutsen tot je een ons woog maar de beloning was grootst. Mijn vrouw klaagt al dat ik de laatste dagen te veel tijd door breng achter de computer dus dat is een goed teken :P
Hoe zorgt pihole voor gedoe met duckdns dan? Ik draai ook pihole (in een docker container op macvlan, dus met eigen IP ipv host-ip) en ook nginx (via letsencrypt container). Was redelijk eenvoudig aan de praat te krijgen, zonder ervaring :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 16:30

Oulewappeur

OmNomNom

Nomi schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:51:
[...]

Bij mij leest ook een losse framboos de p1 uit. Via ser2net heb ik dat aan home assistant gekoppeld. Werkt prima! Daarvoor bestaat een aparte integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/

configurations.yaml
code:
1
2
3
4
5
sensor:
  - platform: dsmr
    host: 10.x.x.x
    port: 2001
    dsmr_version: 5

/etc/ser2net.conf op de framboos
code:
1
2001:raw:600:/dev/ttyUSB0:115200 NONE 1STOPBIT 8DATABITS XONXOFF LOCAL -RTSCTS

Kan je daar misschien wat mee?
Helaas werkt dit ook niet...

Ik vind het ook heel bijzonder dat DSMR vermeld dat er geen MQTT berichten worden verzonden, dus ik vermoed dat daar iets niet helemaal lekker zit.

edit: het werkt toch wel! Blijkbaar is slechts 1/3e van de sensoren ook daadwerkelijk een waarde.... Inmiddels alle sensoren die actief zijn gevonden.

[ Voor 8% gewijzigd door Oulewappeur op 14-08-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:26:
[...]

Grotere magneet gebruiken misschien?
Of ergens aan de ketting/achterkant ofzo?

In elk geval op een plek waar de deur altijd exact stopt bij open of dicht zijn. Aan de zijkant op die rails werkt vaak niet omdat kanteldeuren meestal erg gammele dingen zijn waar wel een centimeter of wat speling op zit :P
Meelobee schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:21:
[...]

Je zou kunnen proberen om de standaard magneet te vervangen met een wat krachtigere, misschien haal je het dan wel met de afstand.
Dit is wellicht nog een optie die magneet.. Op dit moment heb ik het geprobeerd met de kleinere helft bovenop de deur en de grotere helft aan de onderkant van het frame (deurpost als het ware), dat werkt niet, en de kleine op de rail en de grote op de eindstop. Beide werkte dus niet (stabiel)..

K zal bij milder weer eens wat verder puzzelen en anders kijken naar een andere magneet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
sOid schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:37:
[...]

Hoe zorgt pihole voor gedoe met duckdns dan? Ik draai ook pihole (in een docker container op macvlan, dus met eigen IP ipv host-ip) en ook nginx (via letsencrypt container). Was redelijk eenvoudig aan de praat te krijgen, zonder ervaring :p
De WiFi verbinding van mijn MBA ging helemaal wappie als ik via het duckdns adres probeerde in te loggen. De verbinding bleef aan maar DNS adressen werden niet meer vertaald. Overige apparaten hadden er geen last van, betrof alleen de MBA waarop ik inlogde op HA.
Om zaken uit te sluiten heb ik eerst mijn Fritzbox herstart en op mijn MBA de DNS cache geleegd. Helaas bleef het probleem zich voordoen bij het inloggen op HA middels duckdns adres. Vervolgens heb ik de LXC container met pihole op mijn Proxmox stopgezet en de DNS server in mijn modem teruggezet naar die van de provider. Opnieuw ingelogd op mijn HA via duckdns account en toen bleef de verbinding stabiel. Toen opnieuw container aangezet en DNS server teruggezet en toen dus weer precies hetzelfde resultaat. Dus het probleem is overduidelijk aan te wijzen.

Uiteindelijk is alles opgelost met de nginx plug-in maar het is verre van een eenvoudig klusje geweest. Als je bijvoorbeeld de logs van de nginx plug-in niet leest merk je dus ook niet op dat mariadb geïnstalleerd moet worden.
Ook het instellen van de companion app ging niet zonder slag of stoot. De interne en externe url werden keer op keer niet opgeslagen.

Het vraagt in mijn ogen dus wel wat skills van een tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miki schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:23:
[...]

De WiFi verbinding van mijn MBA ging helemaal wappie als ik via het duckdns adres probeerde in te loggen. De verbinding bleef aan maar DNS adressen werden niet meer vertaald. Overige apparaten hadden er geen last van, betrof alleen de MBA waarop ik inlogde op HA.
Om zaken uit te sluiten heb ik eerst mijn Fritzbox herstart en op mijn MBA de DNS cache geleegd. Helaas bleef het probleem zich voordoen bij het inloggen op HA middels duckdns adres. Vervolgens heb ik de LXC container met pihole op mijn Proxmox stopgezet en de DNS server in mijn modem teruggezet naar die van de provider. Opnieuw ingelogd op mijn HA via duckdns account en toen bleef de verbinding stabiel. Toen opnieuw container aangezet en DNS server teruggezet en toen dus weer precies hetzelfde resultaat. Dus het probleem is overduidelijk aan te wijzen.
Je kon wel van buiten je LAN naar dat adres, zonder problemen? Vraag me af of het niet een kwestie zou zijn van een hairpin-NAT toevoegen of een bepaalde instelling in pihole... Maar goed, het werkt nu dus lekker laten draaien :+
Uiteindelijk is alles opgelost met de nginx plug-in maar het is verre van een eenvoudig klusje geweest. Als je bijvoorbeeld de logs van de nginx plug-in niet leest merk je dus ook niet op dat mariadb geïnstalleerd moet worden.
Ook het instellen van de companion app ging niet zonder slag of stoot. De interne en externe url werden keer op keer niet opgeslagen.

Het vraagt in mijn ogen dus wel wat skills van een tweaker.
Wat apart dat nginx mariadb nodig heeft. Je gebruikt een hassio-plugin? (Ik ben daar niet bekend mee dus geen idee wat de mogelijkheden zijn.) De kuren bij de companion app herken ik wel. Ook gedoe gehad met het niet opslaan van de URL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
sOid schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:42:
[...]

Je kon wel van buiten je LAN naar dat adres, zonder problemen? Vraag me af of het niet een kwestie zou zijn van een hairpin-NAT toevoegen of een bepaalde instelling in pihole... Maar goed, het werkt nu dus lekker laten draaien :+
Yup, het duckdns adres was prima benaderbaar van buiten. Maar inderdaad het draait nu dus ik blijf er verder vanaf :)
Wat apart dat nginx mariadb nodig heeft. Je gebruikt een hassio-plugin? (Ik ben daar niet bekend mee dus geen idee wat de mogelijkheden zijn.) De kuren bij de companion app herken ik wel. Ook gedoe gehad met het niet opslaan van de URL.
Yup, gewoon de plug-in die je kunt downloaden onder supervisor > add-on. Vanuit de log van de nginx plug-in las ik terug dat het een mariadb nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

De laatste update is toch niet helemaal lekker, ik moest mijn database verwijderen (zoals eerder door meerdere gebruikers vermeld) en nu doen ook sommige van mijn automations het niet goed meer....

Bijv:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- id: '1597347678059'
  alias: PVFan Uit
  description: ''
  trigger:
  - below: 40
    device_id: e0647c678b1340de9e94d419415638b3
    domain: sensor
    entity_id: sensor.pvfan_ds18b20_temperature
    platform: device
    type: temperature
  condition: []
  action:
  - device_id: e0647c678b1340de9e94d419415638b3
    domain: switch
    entity_id: switch.pvfan_pvfan
    type: turn_off
  mode: single

Mmm het lijkt erop dat ik de mode: op paralel moet zetten, dit vind ik zelf niet zo logisch.. edit paralel mode werkt wel voor het uitzetten maar dan weer niet voor het aanzetten.....verder puzzelen

[ Voor 12% gewijzigd door Jur op 14-08-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij helpen met onderstaande.
Ik heb twee Xiaomi luchtreinigers. Een AirPurifier 2 en een AirFresh (buitenlucht). Onderstaande heb ik toegevoegd aan mijn config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
fan:
 # - platform: xiaomi_miio
 #   host: 192.168.1.17
 #   token: XX61115B3CXX7B9C9DEAF80AB605994E
   - platform: xiaomi_miio
     host: 192.168.1.18
     token: XX611C8A4B35D6XXA45761B4B0EF01A0

Als ik de token codes wijzig (had er eerst maar 16 bits staan) krijg ik een foutmelding. Maar zoals het er nu staat krijg ik geen foutmelding, maar ook geen devices. Ik zie er helemaal niets van terug in HA. Ook geen errors in de log ofzo, maar ook geen devices welke ik toe kan voegen :?

EDIT: de bovenste heeft even geen wifi, vandaar :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jur schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:13:
De laatste update is toch niet helemaal lekker, ik moest mijn database verwijderen (zoals eerder door meerdere gebruikers vermeld) en nu doen ook sommige van mijn automations het niet goed meer....
Ik zie alleen geen enkel issue op Github met die database problemen?

https://github.com/home-a...ues?q=is%3Aissue+database

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Hmmbob schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:29:
[...]

Ik zie alleen geen enkel issue op Github met die database problemen?

https://github.com/home-a...ues?q=is%3Aissue+database
Hier https://www.home-assistant.io/blog/2020/08/12/release-114/ wordt ook gesproken over dezelfde issues en de oplossing om de database te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:26:
Ik heb twee Xiaomi luchtreinigers. Een AirPurifier 2 en een AirFresh (buitenlucht). Onderstaande heb ik toegevoegd aan mijn config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
fan:
 # - platform: xiaomi_miio
 #   host: 192.168.1.17
 #   token: XX61115B3CXX7B9C9DEAF80AB605994E
     host: 192.168.1.18
     token: XX611C8A4B35D6XXA45761B4B0EF01A0

Als ik de token codes wijzig (had er eerst maar 16 bits staan) krijg ik een foutmelding. Maar zoals het er nu staat krijg ik geen foutmelding, maar ook geen devices. Ik zie er helemaal niets van terug in HA. Ook geen errors in de log ofzo, maar ook geen devices welke ik toe kan voegen :?

EDIT: de bovenste heeft even geen wifi, vandaar :P
Heb je je server al herstart en je log nagelopen? Daar vind je meestal aanwijzingen als er iets niet of onjuist geladen wordt. Check ook het stappenplan hoe je aan je tokens bent gekomen, dit luistert nogal nauw.
Verder zou ik je adviseren om je tokens op te slaan in het secrets bestand en niet plain in je configuratie bestand, veiligheid enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-10 07:45
Miki schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:05:
[...]

Heb je je server al herstart en je log nagelopen? Daar vind je meestal aanwijzingen als er iets niet of onjuist geladen wordt. Check ook het stappenplan hoe je aan je tokens bent gekomen, dit luistert nogal nauw.
Verder zou ik je adviseren om je tokens op te slaan in het secrets bestand en niet plain in je configuratie bestand, veiligheid enzo.
Alleen als je je config deelt op github is het secrets bestand nodig. Als je alles voor jezelf houdt, zie ik het probleem niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:05:
[...]

Ik heb al een paar keer gereboot. En zoals ik zei: in de logs (core/supervisor) helemaal niets hierover. Behalve als die token lengte verkeerd is, dan krijg ik netjes een melding.

Zal ze inderdaad in de secrets file zetten, maar eerst eens kijken of ik het zo aan de praat krijg. En de tokens hierboven kloppen niet ;)

Net nog gecheckt: ze zijn wel vindbaar op het netwerk met de miio tool. Krijg dan geen token meer, maar dat is omdat ze nu gekoppeld zijn. Snapdrniksvan.

EDIT:
Ok, my bad! Ik zat bij devices te kijken. Maar ze komen blijkbaar bij de entities :P
Kwam er achter doordat ik in de logging zocht op Xiaomi, kreeg een melding dat die er niet was voor "entity xiaomi ....." :D

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2020 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
larsiey schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:09:
[...]

Alleen als je je config deelt op github is het secrets bestand nodig. Als je alles voor jezelf houdt, zie ik het probleem niet zo.
Noem mij gekke Henk maar het staat toch echt in de documentatie als je op afstand verbinding wilt maken met HA. De meeste zullen vanwege device tracking hier gebruik van maken. Zie gele waarschuwing: https://www.home-assistant.io/docs/configuration/remote/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-10 07:45
Miki schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:31:
[...]

Noem mij gekke Henk maar het staat toch echt in de documentatie als je op afstand verbinding wilt maken met HA. De meeste zullen vanwege device tracking hier gebruik van maken. Zie gele waarschuwing: https://www.home-assistant.io/docs/configuration/remote/
Dat is voor inloggen op afstand.

Hier staat aangeven dat het alleen om een scheiding gaat van gevoelige informatie. Wat is verder de toegevoegde waarde?
https://www.home-assistant.io/docs/configuration/secrets/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:26:
Ik heb ook een AirPurifier 2S! Werkt uitstekend, ik zie alles ervan in Home assistant. Filter levensduur, PM2.5/AQI, en kan hem prima bedienen. Ik gebruik ook de PM2.5 van buiten van luftdaten.com trouwens.

Dit is mijn config:
YAML:
1
2
3
4
5
fan:
    host: 192.168.1.9
    token: xxx
    model: zhimi.airpurifier.mc1

Overigens is mijn token langer dan 16 tekens! Ik moest een oude app installeren om die te kunnen achterhalen. Was wel een gedoe. Heb je dat ook zo gedaan?

Wel was het nodig om template sensoren toe te voegen. Anders kon ik ze niet tracken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  - platform: template
  sensors:
     purifier_pm25_aqi:
        friendly_name_template: "Xiaomi Air Purifier PM2.5"
        value_template: '{{ states.fan.xiaomi_miio_device_2.attributes["aqi"] | float }}'
        unit_of_measurement: 'µg/m³'
      purifier_temp_degc:
        friendly_name_template: "Xiaomi Air Purifier Temperature"
        value_template: '{{ states.fan.xiaomi_miio_device_2.attributes["temperature"] | float }}'
        unit_of_measurement: '°C'
      purifier_humidity:
        friendly_name_template: "Xiaomi Air Purifier Humidity"
        value_template: '{{ states.fan.xiaomi_miio_device_2.attributes["humidity"] | float }}'
        unit_of_measurement: '%'
      purifier_filterlife:
        friendly_name_template: "Xiaomi Air Purifier Filter Life"
        value_template: '{{ states.fan.xiaomi_miio_device_2.attributes["filter_life_remaining"] | float }}'
        unit_of_measurement: '%'
      purifier_filtertype:
        friendly_name_template: "Xiaomi Air Purifier Filter Type"
        value_template: '{{ states.fan.xiaomi_miio_device_2.attributes["filter_type"] | string }}'
        unit_of_measurement: ''

PS Ik gebruik ook geen home assistant cloud (nabu casa) dus ik heb ook gewoon de tokens in de config gezet. Als ik buiten ben dan gebruik ik mijn VPN, er staat niks naar buiten toe open. Maargoed, in elk geval: die token hoeft dus niet in de secrets te staan om dit te laten werken.

Edit: En ja, hij maakt alleen een entity aan. Geen device!

[ Voor 16% gewijzigd door GekkePrutser op 14-08-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GekkePrutser schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:08:
[...]

Ik heb ook een AirPurifier 2S! Werkt uitstekend, ik zie alles ervan in Home assistant. Filter levensduur, PM2.5/AQI, en kan hem prima bedienen. Ik gebruik ook de PM2.5 van buiten van luftdaten.com trouwens.

Dit is mijn config:
YAML:
1
2
3
4
5
fan:
    host: 192.168.1.9
    token: xxx
    model: zhimi.airpurifier.mc1

Overigens is mijn token langer dan 16 tekens! Ik moest een oude app installeren om die te kunnen achterhalen. Was wel een gedoe. Heb je dat ook zo gedaan?

Wel was het nodig om template sensoren toe te voegen. Anders kon ik ze niet tracken.
<SNIP LANG STUK>
Bedankt voor de config, ga ik gebruiken!

Ik heb beide codes (Air Purifier 3 en AirFresh) met packetsender achterhaald, super simpel proces. Die oude app werkte voor mijn AirFresh niet, want die bestond toen nog niet en kon 'ie dus niet vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
synoniem schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:39:
Ik heb twee updates door elkaar lopen namelijk een firmware update van mijn Shelly Duo bulb en van HA. Met als gevolg dat mijn automatiseringen voor de Shelly niet meer werken. Meer mensen hier last van?
Als antwoord op mijn eigen vraag ja er zijn meer mensen die hier last van hebben. Firmware update van de Shelly terugdraaien en wachten tot de HACS Shelly integration bijgewerkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Arg, die had ik ook even argeloos aangeklikt. Gevolg, schakelaar in de hal deed niets meer. Blijkt dat hij gewijzigd is van "click" naar "action". :| Weet iemand hoe ik HA nu die click events kan laten vergeten? Nogal irritant dat alles er nu als click en als action in staat namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

synoniem schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:15:
[...]

Als antwoord op mijn eigen vraag ja er zijn meer mensen die hier last van hebben. Firmware update van de Shelly terugdraaien en wachten tot de HACS Shelly integration bijgewerkt is.
Ook een van mijn automatiseringen werkt niet meer, wordt wachten op een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GekkePrutser schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:08:
[...]

[/code]

PS Ik gebruik ook geen home assistant cloud (nabu casa) dus ik heb ook gewoon de tokens in de config gezet. Als ik buiten ben dan gebruik ik mijn VPN, er staat niks naar buiten toe open. Maargoed, in elk geval: die token hoeft dus niet in de secrets te staan om dit te laten werken.

Edit: En ja, hij maakt alleen een entity aan. Geen device!
Ken jij deze ook?
https://github.com/syssi/xiaomi_airpurifier .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Nope, ik heb de 'ingebouwde' gebruikt. Deze kende ik niet.

Werkt op zich goed, alleen 1 puntje dat ik was vergeten te zeggen: Er lijkt geen manier om de snelheid in te kunnen stellen. Op zich geen probleem want boven "12m^3" gaat hij opeens als een stofzuiger klinken. Maar als ik niet thuis ben zou het wel handig zijn opzich :P

Bedankt voor de tip, misschien probeer ik die wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GekkePrutser schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:52:
[...]

Nope, ik heb de 'ingebouwde' gebruikt. Deze kende ik niet.

Werkt op zich goed, alleen 1 puntje dat ik was vergeten te zeggen: Er lijkt geen manier om de snelheid in te kunnen stellen. Op zich geen probleem want boven "12m^3" gaat hij opeens als een stofzuiger klinken. Maar als ik niet thuis ben zou het wel handig zijn opzich :P

Bedankt voor de tip, misschien probeer ik die wel.
Snelheid kun je wel instellen als je bij de entity op de drie staafjes (grafieken) klikt bovenin. Onder de grafiek zit dan een dropdown menu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:40:
[...]

Snelheid kun je wel instellen als je bij de entity op de drie staafjes (grafieken) klikt bovenin. Onder de grafiek zit dan een dropdown menu :)
Oh ja dat had ik gezien maar daar heb ik alleen "Auto", "Silent" en "Favorite". Auto en Silent zijn allebei vrijwel 0 dus daar heb ik niet zoveel aan :) Want de PM2.5 komt hier nooit boven de 10 uit en dus gaat hij niet hard. Favorite kan je in de echte app zelf instellen op een bepaalde m^3 (wat dan vertaald wordt in een fansnelheid). Ik denk wat daarmee overeen komt in HA is "Favorite Level" (bij mij 5), maar dit is verder niet aan te passen. Met die van github schijnt dat wel te kunnen vandaar. Al wordt daar de 2S (die ik heb) niet specifiek genoemd als mogelijk model.

PS: Ik zie nu pas dat er ook een lichtmeter in zit ("illuminance")! Dat is wel cool, had ik nog niet eens gezien. Zal ik ook een sensor voor aanmaken. Ik weet alleen niet wat voor unit die heeft. Lux misschien? Hij werkt in elk geval prima als ik er met een lamp op schijn. Ik was al van plan zelf iets te maken met een lux sensor maar voor de woonkamer hoeft dat dus op zich niet per se. Edit: Nee, als de fan uitstaat wordt dit niet uitgelezen helaas, dus heb er niet veel aan. Vreemd, want andere waarden zoals AQI en Temperatuur/vochtigheid leest hij dan wel gewoon uit. Hij gaat ook maar tot 200 lux.

Oh en wat is de Air Fresh?? Dit ding?

Oh en ik heb nu met versie 0.114 nu ook die 'precipitation' bug met al die nullen (al zijn het bij mij 9's) waar @Miki het over had. Het gebeurt alleen met die van met.no, niet die van OpenWeatherMap. Maar wat moet je daarvoor aanpassen?

[ Voor 33% gewijzigd door GekkePrutser op 15-08-2020 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
@GekkePrutser Openweathermap O-)
Je kunt trouwens ook Buienrader gebruiken als alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
0.114.1:
  • Update meteo_france based on code review (@Quentame - #38789) (meteo_france docs)
  • Catch upnp timeout error (@balloob - #38794) (upnp docs)
  • Handle unhandled exceptions related to unavailable SimpliSafe features (@bachya - #38812) (simplisafe docs)
  • Make executor max_workers consistent between python versions (@bdraco - #38821)
  • Fix creation of unrequired sensors in OVO energy (@RogerSelwyn - #38835) (ovo_energy docs)
  • Bump pywemo to 0.4.46 (@esev - #38845) (wemo docs)
  • Fix OVO Energy Sensors (@timmo001 - #38849) (ovo_energy docs)
  • Fix ozw dimming transition (@firstof9 - #38850) (ozw docs)
  • Ensure service browser does not collapse on bad dns names (@bdraco - #38851) (zeroconf docs)
  • Update ovoenergy package to v1.1.7 (@timmo001 - #38875) (ovo_energy docs)
  • Adjust slow add entities timeouts to handle slowest known case (@bdraco - #38876)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-10 21:27
Heb buienrader al heel lang als standaard camera toegevoegd aan mijn lovelace en sinds een tijdje geen "moving" buienrader map meer, plaatje met correct tijd word opgehaald en getoond als still image op web based pagina en op de android app, meer die hetzelfde ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Petertje750 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:12:
Heb buienrader al heel lang als standaard camera toegevoegd aan mijn lovelace en sinds een tijdje geen "moving" buienrader map meer, plaatje met correct tijd word opgehaald en getoond als still image op web based pagina en op de android app, meer die hetzelfde ervaren?
Nee dat werkt hier prima. Ik gebruik de volgende url voor buienradar :
code:
1
https://image.buienradar.nl/2.0/image/animation/RadarMapRainNL?height=512&width=500&extension=gif&renderBackground=True&renderBranding=False&renderText=True&history=2&forecast=8&skip=4

En de volgende url voor wolkenradar:
code:
1
https://image.buienradar.nl/2.0/image/animation/RadarMapCloudNL?height=512&width=500&extension=gif&renderBackground=True&renderBranding=False&renderText=True&history=3&forecast=16&skip=4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
martinvdm schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:28:
[...]

Nee dat werkt hier prima. Ik gebruik de volgende url voor buienradar :
code:
1
https://image.buienradar.nl/2.0/image/animation/RadarMapRainNL?height=512&width=500&extension=gif&renderBackground=True&renderBranding=False&renderText=True&history=2&forecast=8&skip=4

En de volgende url voor wolkenradar:
code:
1
https://image.buienradar.nl/2.0/image/animation/RadarMapCloudNL?height=512&width=500&extension=gif&renderBackground=True&renderBranding=False&renderText=True&history=3&forecast=16&skip=4
Ik had hetzelfde probleem kom ik net achter. de 'camera' van buienradar is statisch. Nu bovenstaande als URL/web pagina card toegevoegd. Hoe heb jij beeldverhouding staan? Of gebruik je een andere card? ik krijg bij bijna elke verhouding wel 1 schuifbalk..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-10 21:27
Koepert schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:35:
[...]

Ik had hetzelfde probleem kom ik net achter. de 'camera' van buienradar is statisch. Nu bovenstaande als URL/web pagina card toegevoegd. Hoe heb jij beeldverhouding staan? Of gebruik je een andere card? ik krijg bij bijna elke verhouding wel 1 schuifbalk..
Heb hem picture toegevoegd en met tab action voor de wolken voor moeder de vrouw en ziet er goed uit
Thx Martinvdm ;-)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
type: picture
image: >-
tap_action:
  action: url
  url_path: >-
hold_action:
  action: none

[ Voor 17% gewijzigd door Petertje750 op 15-08-2020 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Koepert schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:35:
[...]

Puur en alleen een picture entity card met wat style zaken voor mijn thema. En een show_state false. Verder niks spannends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dec0de
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Ik wil nu graag motioneye gebruiken, maar hoe kijk ik de beelden terug? Met vlc is niet handig, zo kan ik niet evemtjes snel door de dag heen scrollen. Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoi,

Enkele posts terug zijn er heel wat automations gekomen voor de wasmachine. Ik heb daar de basis gebruikt en komt tot onderstaande...
Maar het werkt precies niet goed.
Ik gebruik blitzwolf plugs.
Die geven in HA een power sensor (Watt ) en een consumption (kwh) sensor.
Welke van de 2 moet ik gebruiken?
Ik gebruik nu de power...
De code:

Volgende input select
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
wasmachine_status:
  name: Wasmachine status
  options:
    - Wasbeurt uit
    - Wasbeurt bezig
    - Wasbeurt afronden
    - Wasbeurt schoon
  initial: Wasbeurt uit

Sensor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor:
    sensors:
      wasmachine_status:
        value_template: "{{ states('input_select.wasmachine_status') }}"
        friendly_name: 'Wasmachine status'
      wasmachine_stroom:
        value_template: "{{ states('sensor.power_wasmachine')|round(1) }}"  
        friendly_name: 'Wasmachine stroomverbruik'

Automations:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
##########################
## Wasmachine actief
- id: wasmachine_actief
  alias: Wasmachine op actief bij stroomverbruik
  trigger:
    platform: numeric_state
    entity_id: sensor.wasmachine_stroom
    above: 25
  condition:
    condition: or
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: sensor.wasmachine_status
        state: Uit
        state: Schoon
        state: Afronden
  action:
    - service: input_select.select_option
      data:
        entity_id: 
        - input_select.wasmachine_status
        option: Wasbeurt bezig

###############################
## Wasmachine bijna klaar
- id: wasmachine_bijna_klaar
  alias: Wasmachine naar bijna klaar
  trigger:
    below: 20
  condition:
    condition: and
    conditions:
        state: Wasbeurt bezig
  action:
      data:
        entity_id: 
        option: Wasbeurt afronden

## Wasmachine klaar
- id: wasmachine_klaar
  alias: Wasmachine naar klaar
  trigger:
    platform: state
    entity_id: input_select.wasmachine_status
    to: Wasbeurt afronden
    for:
      minutes: 1
  condition:
    conditions:
        state: Wasbeurt afronden
  action:
      data:
        entity_id: 
        option: Wasbeurt schoon

## Wasmachine uit
- id: wasmachine_uit
  alias: Wasmachine naar uit
  trigger:
    below: 10
    for: 
      minutes: 5
  condition:
    conditions:
        state: Wasbeurt schoon
  action:
      data:
        entity_id: 
        option: Wasbeurt uit

############################
## Wasmachine meldingen
- id: wasmachine_melding
  alias: Melding dat wasmachine klaar is
  trigger:
    to: Wasbeurt schoon
    for:
  action:
    - service: notify.mobile_app_nokia_7_plus
      data:
    - service: notify.mobile_app_iphone_kim
      data:

Hij toont momenteel altijd "wasbeurt uit" , desondanks hij draait, en ik wel degelijk power heb :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:03:
Hoi,

Enkele posts terug zijn er heel wat automations gekomen voor de wasmachine. Ik heb daar de basis gebruikt en komt tot onderstaande...
De code:

Volgende input select
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
wasmachine_status:
  options:
    - Wasbeurt uit
    - Wasbeurt bezig
    - Wasbeurt afronden
    - Wasbeurt schoon

Sensor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor:
    sensors:
      wasmachine_status:
      wasmachine_stroom:

Automations:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
## Wasmachine actief
  trigger:
  condition:
    conditions:
  action:
      data:
        entity_id: 

trigger:
  condition:
    conditions:
  action:
      data:
        entity_id: 

## Wasmachine klaar
  trigger:
    for:
  condition:
    conditions:
  action:
      data:
        entity_id: 

## Wasmachine uit
  trigger:
    for: 
  condition:
    conditions:
  action:
      data:
        entity_id: 

## Wasmachine meldingen
  trigger:
    for:
  action:
      data:
      data:

Hij toont momenteel altijd "wasbeurt uit" , desondanks hij draait, en ik wel degelijk power heb :p
Ik heb je echt exact uitgelegd wat welke doet:
Mimiix in "deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat weet ik, de power is het huidige verbruik, de consumption het totaal wat er al doorheen ging.
Maar das mn vraag niet he.
De vraag is welke van de 2 ik best neem voor die automations, ik denk toch de power?
En waarom het fout loopt.. Zitten er fouten in mn automations?
Ik zou die voor de droogkast ook willen doen met zelfde automation dan , maar veronderstel dat de waardes van power/verbruik dan anders zijn...
Maar eerst da wasmachine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:23:
[...]

Ja dat weet ik, de power is het huidige verbruik, de consumption het totaal wat er al doorheen ging.
Maar das mn vraag niet he.
De vraag is welke van de 2 ik best neem voor die automations, ik denk toch de power?
En waarom het fout loopt.. Zitten er fouten in mn automations?
Ik zou die voor de droogkast ook willen doen met zelfde automation dan , maar veronderstel dat de waardes van power/verbruik dan anders zijn...
Maar eerst da wasmachine
Als je weet wat je moet doen en als je weet wat wat is, dan kan je toch zelf bedenken hoe het werkt?

Is dit echt hogere wiskunde waar maar een paar mensen uitkomen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:03:
Hoi,

De code:

Volgende input select
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
wasmachine_status:
  options:
    - Wasbeurt uit
    - Wasbeurt bezig
    - Wasbeurt afronden
    - Wasbeurt schoon

Sensor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor:
    sensors:
      wasmachine_status:
      wasmachine_stroom:

Automations:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
## Wasmachine actief
  trigger:
  condition:
    conditions:
  action:
      data:
        entity_id: 

trigger:
  condition:
    conditions:
  action:
      data:
        entity_id: 

## Wasmachine klaar
  trigger:
    for:
  condition:
    conditions:
  action:
      data:
        entity_id: 

## Wasmachine uit
  trigger:
    for: 
  condition:
    conditions:
  action:
      data:
        entity_id: 

## Wasmachine meldingen
  trigger:
    for:
  action:
      data:
      data:

Even goed controleren of je sensor de juiste naam heeft: sensor.power_wasmachine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Miki schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 08:12:
@GekkePrutser Openweathermap O-)
Je kunt trouwens ook Buienrader gebruiken als alternatief.
Buienradar werkt hier (Spanje) niet. OWM wel, maar daarbij krijg ik een weerbericht van de komende uren, niet de komende dagen, vreemd genoeg. Eigenlijk heb ik beiden wel graag.

Overigens nu doet de 'precipitation' het weer goed. Bovenste is met.no, onderste openweathermap. Denk dat met name de omzetting naar float niet helemaal goed gaat. Beiden kloppen trouwens niet qua temperatuur, met.no zit altijd een paar graden te laag. OWM zit wat preciezer maar ook niet echt zuiver. Mijn buitensensor (niet in de zon) meet 31,4 graden nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzijrKvAwUVaExKyvTZOS3EddZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGYZqyP3o5bXWJlF5LdYzYG3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door GekkePrutser op 15-08-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wpy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-12-2024

Wpy

OpenZWave perikelen

Ik heb nu sinds een week mijn Zwave omgezet naar open Zwave
Installeren is gelukt en het werkt. Na een aantal uren waren alle devices aanwezig.
Ik loop tegen de volgende zaken aan:
  1. Alle entities hebben andere namen dan van de oude Zwaveinstallatie. Dat betekent dat ik alle entities heb moeten omzetten, zodat ze weer overeen kwamen met die zoals in HA gebruikt.
  2. Niet alle entities die in de oude Zwave zaten zijn ook te voorschijn gekomen in de OpenZwave versie.
  3. Ik mis de entities die beginnen met zwave. Aan deze entities kon ik zien of batterijgevoede sensoren sleeping, initialising of zelfs unavailable zijn. Dit is wel in de desktop-weergave te zien.
  4. Ik bezit 2 Fibaro FGR223 mudules. Beide modules werken goed. Echter bij de ene krijg ik 3 entities: Level, power en energy, bij de andere alleen level. RaRA hoe is dit mogelijk. Bij de vorige versie had ik de optie: Heal Node. Deze bestaat in OpenZwave niet. (Of ik heb een brilletje nodig)
Vragen:
-Is er een mogelijkheid dat ik de missende entities nog tevoorschijn kan halen?
-Kan dat ook bij de zwave entities (sleeping enz)?
-Hoe kan het dat bij dezelfde modle er toch verschillen in entities zitten?

Ik weet dat het nog een Beta-versie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GekkePrutser schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 01:00:
[...]

Oh ja dat had ik gezien maar daar heb ik alleen "Auto", "Silent" en "Favorite". Auto en Silent zijn allebei vrijwel 0 dus daar heb ik niet zoveel aan :) Want de PM2.5 komt hier nooit boven de 10 uit en dus gaat hij niet hard. Favorite kan je in de echte app zelf instellen op een bepaalde m^3 (wat dan vertaald wordt in een fansnelheid). Ik denk wat daarmee overeen komt in HA is "Favorite Level" (bij mij 5), maar dit is verder niet aan te passen. Met die van github schijnt dat wel te kunnen vandaar. Al wordt daar de 2S (die ik heb) niet specifiek genoemd als mogelijk model.

PS: Ik zie nu pas dat er ook een lichtmeter in zit ("illuminance")! Dat is wel cool, had ik nog niet eens gezien. Zal ik ook een sensor voor aanmaken. Ik weet alleen niet wat voor unit die heeft. Lux misschien? Hij werkt in elk geval prima als ik er met een lamp op schijn. Ik was al van plan zelf iets te maken met een lux sensor maar voor de woonkamer hoeft dat dus op zich niet per se. Edit: Nee, als de fan uitstaat wordt dit niet uitgelezen helaas, dus heb er niet veel aan. Vreemd, want andere waarden zoals AQI en Temperatuur/vochtigheid leest hij dan wel gewoon uit. Hij gaat ook maar tot 200 lux.

Oh en wat is de Air Fresh?? Dit ding?

Oh en ik heb nu met versie 0.114 nu ook die 'precipitation' bug met al die nullen (al zijn het bij mij 9's) waar @Miki het over had. Het gebeurt alleen met die van met.no, niet die van OpenWeatherMap. Maar wat moet je daarvoor aanpassen?
Illuminance? Ik ga eens kijken of een van mij dat ook heeft, wat doet 'ie daarmee?
En de airfresh is inderdaad dat ding, zuigt verse lucht aan van buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:54:
[...]

Illuminance? Ik ga eens kijken of een van mij dat ook heeft, wat doet 'ie daarmee?
En de airfresh is inderdaad dat ding, zuigt verse lucht aan van buiten.
Ahhh okee, ik dacht dat het gewoon was wat ik heb maar dan muur-gemonteerd.

Illuminance is de lichtsterkte. Gewoon hoeveel licht er is in de ruimte. Hij meet het tussen 0 en 200 lux (bij 200 zit je al aardig licht dus dat is wel voldoende als je bijvoorbeeld lampen wil schakelen ermee). Daarboven geeft hij gewoon 200 aan.

Maargoed, het werkt dus echt alleen als de fan aan staat. Als die uitstaat blijft hij gewoon de laatste meting uitlezen. Helaas. Andere waarden leest hij wel correct uit.

Ik denk dat dit komt doordat het apparaat gewoon zelf de lichtsensor niet uitleest. Ik geloof dat hij bedoeld is om de lichtsterkte van het OLED display te regelen zodat het niet oogverblindend fel is 's nachts. En als de fan uit staat is het display ook uit. Dus ik denk dat hij daarom gewoon de hele lichtmeter negeert op dat moment. Wellicht is dat bij jouw AirPurifier 3 anders aangezien je hem daar ook bedient via het scherm (dus ook aanzetten). De mijne (2S) heeft nog aparte knoppen.

Gelukkig wordt de AQI wel uitgelezen, een lichtsterktesensor is zelf wel te knutselen (vrij makkelijk zelfs). En ik wil dit ook vooral van buiten weten in plaats van binnen. Wat ik wil doen is zorgen dat als de ramen open staan en het donker is buiten, de verlichting uit gaat om geen insecten aan te trekken.

Ik heb alleen wat slechte ervaringen met lichtsensoren. Ik heb deze eerder gebruikt voor die raspberry pi camera (om de sluitertijden aan te passen in het donker). Eentje die ik had kon het verschil tussen donker en schemer niet goed inschatten, en de andere viel gewoon helemaal uit als de zon er vol op stond (werd niet eens meer gezien op de i2c bus). Uiteindelijk toch voor die laatste gegaan en de meting gewoon gecached :)

[ Voor 27% gewijzigd door GekkePrutser op 16-08-2020 01:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wpy schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 21:26:
OpenZWave perikelen

Ik heb nu sinds een week mijn Zwave omgezet naar open Zwave
Installeren is gelukt en het werkt. Na een aantal uren waren alle devices aanwezig.
Ik loop tegen de volgende zaken aan:
  1. Alle entities hebben andere namen dan van de oude Zwaveinstallatie. Dat betekent dat ik alle entities heb moeten omzetten, zodat ze weer overeen kwamen met die zoals in HA gebruikt.
  2. Niet alle entities die in de oude Zwave zaten zijn ook te voorschijn gekomen in de OpenZwave versie.
  3. Ik mis de entities die beginnen met zwave. Aan deze entities kon ik zien of batterijgevoede sensoren sleeping, initialising of zelfs unavailable zijn. Dit is wel in de desktop-weergave te zien.
  4. Ik bezit 2 Fibaro FGR223 mudules. Beide modules werken goed. Echter bij de ene krijg ik 3 entities: Level, power en energy, bij de andere alleen level. RaRA hoe is dit mogelijk. Bij de vorige versie had ik de optie: Heal Node. Deze bestaat in OpenZwave niet. (Of ik heb een brilletje nodig)
Vragen:
-Is er een mogelijkheid dat ik de missende entities nog tevoorschijn kan halen?
-Kan dat ook bij de zwave entities (sleeping enz)?
-Hoe kan het dat bij dezelfde modle er toch verschillen in entities zitten?

Ik weet dat het nog een Beta-versie is.
Ik heb geen ervaring met OpenZwave, ik gebruik de ‘oude’ zwave. Ik zou het eens op Discord vragen als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:45:
[...]

Even goed controleren of je sensor de juiste naam heeft: sensor.power_wasmachine
Die is correct...
Ik heb nu even de wasmachine_stroom sensor ertussenuit gehaald, (die toonde altijd een waarde maar was niet gelijk aan de sensor.power_wasmachine, dus volgens mij is die stroom sensor niet nodig gezien ik de power heb...)
Daarna de automations aangepast met gebruik van de sensor.power_wasmachine... en de input even manueel op bezig gezet. Benieuwd of hij straks wel werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Kan iemand me een zetje in de juiste richting geven?

Ik heb hier laatst de medicijn automation vandaan gehaald, inclusief deze reset:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- id: 'Meds Notification'
  alias: Reset Medicijnen notification
  trigger:
      entity_id: input_boolean.medicijnen
      to: 'on'
      for:
        hours: 12
  action:
      - service: input_boolean.turn_off

Deze lijkt echter niet structureel te werken. Soms wel na 12u reset, soms niet. Kan een reboot deze 12u in de soep helpen? Is er in dat geval wellicht een andere methode om dit stabieler te laten uitvoeren? bijvoorbeeld onderstaande?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  trigger:
      platform: time
      at: 02:00:00
  action:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:30:
[...]

Die is correct...
Ik heb nu even de wasmachine_stroom sensor ertussenuit gehaald, (die toonde altijd een waarde maar was niet gelijk aan de sensor.power_wasmachine, dus volgens mij is die stroom sensor niet nodig gezien ik de power heb...)
Daarna de automations aangepast met gebruik van de sensor.power_wasmachine... en de input even manueel op bezig gezet. Benieuwd of hij straks wel werkt..
Volgens mij begrijp je het verschil niet tussen de gemeten energie (kWh) en actuele vermogen (watt). Voor het gebruik van een wasmachine sensor zou ik de laatste gebruiken voor de actieve meting en op basis daarvan de automation maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:02:
[...]

Volgens mij begrijp je het verschil niet tussen de gemeten energie (kWh) en actuele vermogen (watt). Voor het gebruik van een wasmachine sensor zou ik de laatste gebruiken voor de actieve meting en op basis daarvan de automation maken.
Dat doe ik toch ook?
Ik gebruik het Watt zijn de sensor.power.µ
Ik ben hem nu helemaal aan het aanpassen want het aantal Watt fluctueert enorm bij de wasmachine..
Hij doet even niets en zakt dan naar 3 Watt waardoor status al op schoon komt, terwijl hij nog lang niet klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
skank schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:06:
[...]

Dat doe ik toch ook?
Ik gebruik het Watt zijn de sensor.power.µ
Ik ben hem nu helemaal aan het aanpassen want het aantal Watt fluctueert enorm bij de wasmachine..
Hij doet even niets en zakt dan naar 3 Watt waardoor status al op schoon komt, terwijl hij nog lang niet klaar is.
Kun je dan niet beter naast de wasmachine gaan zitten (bijvoorbeeld tijdens afronden programma) terwijl je de waarden in de gaten houdt? Dan zie je dat ‘klaar’ bijvoorbeeld bij 10min op 0watt is, terwijl de overstap van was naar centrifugeren 3min op 0 watt. Daarmee kun je dan de waarden en delays etc finetunen. Elke wasmachine is anders dus elk verbruikspatroon ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koepert schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:14:
[...]

Kun je dan niet beter naast de wasmachine gaan zitten (bijvoorbeeld tijdens afronden programma) terwijl je de waarden in de gaten houdt? Dan zie je dat ‘klaar’ bijvoorbeeld bij 10min op 0watt is, terwijl de overstap van was naar centrifugeren 3min op 0 watt. Daarmee kun je dan de waarden en delays etc finetunen. Elke wasmachine is anders dus elk verbruikspatroon ook.
Dat ben ik nu aan het doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 15:48
Iemand al zijn tuya vrobot vacuum toegevoegd met tuyagateway 2.0 ?
https://community.home-as...v2-0-now-available/204092

fantastisch uitleg hoe je tuya id's kan bemachtigen. en in gismocaster kan je die tuya command naar ha mqtt topic mappen, maar daar raak ik de draad kwijt.
toekomstige versies schijnen makkelijker te worden gelukkig :)

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koepert schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:45:
Kan iemand me een zetje in de juiste richting geven?

Ik heb hier laatst de medicijn automation vandaan gehaald, inclusief deze reset:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  trigger:
      to: 'on'
      for:
        hours: 12
  action:

Deze lijkt echter niet structureel te werken. Soms wel na 12u reset, soms niet. Kan een reboot deze 12u in de soep helpen? Is er in dat geval wellicht een andere methode om dit stabieler te laten uitvoeren? bijvoorbeeld onderstaande?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  trigger:
      platform: time
      at: 02:00:00
  action:
Ja, een reboot gooit dit in de soep ja. Met je laatste oplossing is het stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
skank schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:17:
[...]

Dat ben ik nu aan het doen ;)
Is het eigenlijk nodig om te weten in welke fase van het wasprogramma je wasmachine zit? ik zou enkel willen weten of de wasmachine "draait" en of die klaar is. Afhankelijk van het programma heb je toch andere tijden.

Ik heb het heel simpel, indien verbruik >10watt, voor 30 seconden, dan staat die aan. (dan toggle ik een schakelaar)

wanneer de waarde voor meer dan 30 seconden, onder de 3 watt is, is de wasmachine klaar en mag die een notificatie sturen (voorwaarde is wel dat de schakelaar op aan stond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
@Koepert ben wel benieuwd waarom je een boolean uit zet, wat doet die boolean dan precies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
yniezink schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:36:
[...]

Is het eigenlijk nodig om te weten in welke fase van het wasprogramma je wasmachine zit? ik zou enkel willen weten of de wasmachine "draait" en of die klaar is. Afhankelijk van het programma heb je toch andere tijden.

Ik heb het heel simpel, indien verbruik >10watt, voor 30 seconden, dan staat die aan. (dan toggle ik een schakelaar)

wanneer de waarde voor meer dan 30 seconden, onder de 3 watt is, is de wasmachine klaar en mag die een notificatie sturen (voorwaarde is wel dat de schakelaar op aan stond).
Dat vroeg ik mij ook af.
Ik heb het nu toch zoals je je afvraagt maar helemaal anders ingesteld.
Zodra de wasmachine aanstaat , gaat hij op 3 watt... dus meer dan 10 Watt is veel te laat hier :p
Klaar is bij mij 3 minuten onder 3 Watt..
Uit is echt o Watt bij mij
4 minuten boven de 280 Watt is hij op het einde...
Hoe bedoel jij wel met na 30 sec toggle ik nog een schakelaar? Een boolean bedoel je? die status "wasmachine draait" is ofzo?

Ik heb hem nu nog eens draaien, benieuwd of alles nu klopt.
Ik zal dit ook voor de droogkast doen nu, en daar ga ik het wel zoals je zegt doen..
Aan is boven de x
Klaar is onder de x watt, en geen tussenprogramma

[ Voor 5% gewijzigd door skank op 16-08-2020 13:42 ]

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.