Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hippe Lip schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:07:
[...]

[...]

Ah kijk, nu snap ik het beter. Fijn dat je erbij zet dat het dáárom genegeerd werd, want dat had ik niet door.
Ik ben al een tijd actief op het Kiaforum en hier op Tweakers bij de e-Niro-afdeling. Daar haal ik de meeste info vandaan. Uiteraard kijk ik ook veel op https://www.home-assistant.io. Maar gezien je reactie merk ik dat de mores hier op dit draadje net iets anders zijn dan ik gewend ben op die andere fora. Geen probleem, ik had het alleen niet in de gaten. Dit is een draadje waar er veel meer in detail op de techniek wordt ingegaan dan die andere fora en draadjes die ik noemde. Dan snap ik nu wel dat er veel meer eigen initiatief en activiteit verwacht wordt. Dank dus voor deze feedback. :)

Mijn probleem is dat ik de YAML-scripts van HA wel een beetje kan lezen (maar zeker ook niet alles snap), maar het schrijven ervan lukt me niet. Nét iets te technisch. Iets op een kaartje weergeven in HA gaat ook, maar dan moet je de coördinatien als één parameter doorgeven. En dáár zit m’n probleem.

De API van de e-Niro geeft longitude en latitude als twee losse parameters. Nu moet ik in YAML een commando hebben dat er samen één van maakt in het formaat dat de kaart (Map) van HA nodig heeft. Voor een locatie wil de Map één entity hebben waarin longitude en latitude staan, maar ik heb ze dus apart als twee entities en dat gaat dus niet.
Het gaat dus om het commando (de commando’s) in YAML die de twee losse getallen van longitude en latitude combineren tot één entity dat in de Map ingevuld kan worden. Ik heb gegoogled daarop maar vond nix. Mogelijk dat ik niet de juiste termen heb gebruikt, maar ik hield het erop dat dit een té specifieke vraag was en die daarom niet te vinden was.

Is dit voldoende onderbouwing? ;)

Edit:
Dit is wat en in mijn configuration.yaml staat om de positie van de auto te krijgen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  - platform: template    
    sensors:   
      kia_position_lat:
#        friendly_name: "Position lattitude"
        friendly_name: "Positie lattitude"
        value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["position"]["Lattitude"] }}'
        unit_of_measurement: ''   

sensors:   
      kia_position_long:
#        friendly_name: "Position longitude"
        friendly_name: "Positie longitude"
        value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["position"]["Longitude"] }}'
Dan is het toch gewoon een kwestie van een derde template sensor aanmaken die beide template sensors samenvoegt tot 1 nieuwe met zowel longitude als lattitude.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:22

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

martinvdm schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:34:
[...]

Dan is het toch gewoon een kwestie van een derde template sensor aanmaken die beide template sensors samenvoegt tot 1 nieuwe met zowel longitude als lattitude.
Ja precies. Dat is het. Maar, zoals ik al schreef, ik kan die yaml-scripts een beetje lezen, maar echt niet zelf in elkaar bakken.

Dus de vraag is en blijft: hoe voeg je die twee samen? Welke yaml-regels zijn daarvoor nodig?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hippe Lip schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:50:
[...]

Ja precies. Dat is het. Maar, zoals ik al schreef, ik kan die yaml-scripts een beetje lezen, maar echt niet zelf in elkaar bakken.

Dus de vraag is en blijft: hoe voeg je die twee samen? Welke yaml-regels zijn daarvoor nodig?
Je bent zelden de eerste met een probleem - zo ook in dit geval :+

Zie hier voor exact jouw probleem en de oplossing: https://community.home-as...-gps-coordinates/142971/5

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hmmbob schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 15:01:
[...]

Je bent zelden de eerste met een probleem - zo ook in dit geval :+

Zie hier voor exact jouw probleem en de oplossing: https://community.home-as...-gps-coordinates/142971/5
Ah dank! Jij kunt kennelijk beter zoeken dan ikke... :+
Welke zoektermen heb je gebruikt?

Uit het draadje waarnaar je linkt blijkt dat ik hiervoor niet met de Map-functie van HA Moet gebruiken maar device_tracker. En zo kom je van de ene verrassing (probleem?) in de andere...

Maar geeft niet. Remy (van dat draadje) zit ook op het Kia-forum. Daar of in op het HA-forum (of beide?) zal ik hem verder vragen, want ik weet nu wel een stapje meer, maar aan de andere kant weer minder omdat ik met zoeken op de HA-site wel veel lees over het gebruik van de device_tracker, maar er tot nu toe geen totale configuratie voor vond; alleen maar stukjes en die zijn allemaal weer van andere contexten, zodat ik ze niet zo achter elkaar kan plakken. En eerst zoeken bij de voorbeelden op het HA-platform. Wie weet....

Afijn, dank hier in elk geval! :) :) :)

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hippe Lip schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:03:
[...]

Ah dank! Jij kunt kennelijk beter zoeken dan ikke... :+
Welke zoektermen heb je gebruikt?

Uit het draadje waarnaar je linkt blijkt dat ik hiervoor niet met de Map-functie van HA Moet gebruiken maar device_tracker. En zo kom je van de ene verrassing (probleem?) in de andere...

Maar geeft niet. Remy (van dat draadje) zit ook op het Kia-forum. Daar of in op het HA-forum (of beide?) zal ik hem verder vragen, want ik weet nu wel een stapje meer, maar aan de andere kant weer minder omdat ik met zoeken op de HA-site wel veel lees over het gebruik van de device_tracker, maar er tot nu toe geen totale configuratie voor vond; alleen maar stukjes en die zijn allemaal weer van andere contexten, zodat ik ze niet zo achter elkaar kan plakken. En eerst zoeken bij de voorbeelden op het HA-platform. Wie weet....

Afijn, dank hier in elk geval! :) :) :)
Ik heb gezocht op "home assistant device tracker template" dacht ik.

Maar, ik snap je verwarring. "device_tracker" is een domain in Home Assistant waar andere componenten/platformen hun "device_tracker" code 'op in kunnen pluggen'. Jou Kia component heeft dat blijkbaar nog niet, en daarom werkt het niet "out of the box". Maar met de omweg die ik gelinkt hebt krijg je het ook voor elkaar zonder dat deze integratie er is.

De map: is weer een heel ander component wat maar één taak heeft: het weergeven van device_trackers op een kaart.

Zie Home Assistant als een Lego-bouwwerk: er zijn allemaal pre-defined lego-blokjes waarmee ieder zijn eigen bouwwerk kan maken (op een 'basisplaat' van basiscomponenten die HA altijd laadt voor je). Jij hebt nu al te maken gehad met het lego-blokje map, device_tracker en template_sensor. En er zitten nog zo'n 1500 blokjes in de doos O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Hmmbob schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:33:
[...]

Maar, ik snap je verwarring. "device_tracker" is een domain in Home Assistant waar andere componenten/platformen hun "device_tracker" code 'op in kunnen pluggen'. Jou Kia component heeft dat blijkbaar nog niet, en daarom werkt het niet "out of the box". Maar met de omweg die ik gelinkt hebt krijg je het ook voor elkaar zonder dat deze integratie er is.

De map: is weer een heel ander component wat maar één taak heeft: het weergeven van device_trackers op een kaart.

Zie Home Assistant als een Lego-bouwwerk: er zijn allemaal pre-defined lego-blokjes waarmee ieder zijn eigen bouwwerk kan maken (op een 'basisplaat' van basiscomponenten die HA altijd laadt voor je). Jij hebt nu al te maken gehad met het lego-blokje map, device_tracker en template_sensor. En er zitten nog zo'n 1500 blokjes in de doos O-)
Geweldige beredenering.. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:47
schumi2004 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:45:
ZIjn er hier die ervaring hebben met de volgende (no neutral) wallswitch?

https://www.amazon.de/Yag...ng-Funktion/dp/B07ZM48S4N

En nagenoeg zelfde bij ALi
https://a.aliexpress.com/_BTL5ZG

Nog een videotje van:
YouTube: Zigbee NO NEUTRAL Smart WiFi Light Switch Unboxing and Complete Setup

Deze zouden op onze muurdozen moeten passen echter lijken ze ook vrij nieuw te zijn want support ervoor is er nog niet in Deconz (wat ik dan gebruik), zigbee2mqtt zou hem al wel ondersteunen.
Maar twijfel een beetje of ik tot aanschaf over moet gaan dus zoek een ervaringsdeskundige ;)
Toevallig nog verder mee gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:39
peligro2k schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 23:08:
[...]

Toevallig nog verder mee gekomen?
Ik zelf niet maar een collega heeft er in bestelling staan dus binnenkort hopelijk meer informatie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hmmbob schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:33:
[...]

Ja, dat van die legoblokjes, dat had ik wel al in de gaten. Dat is ook waarom ik koos voor HA en niet voor andere vergelijkbare platforms.
Ik begon een paar maanden geleden vrolijk met allerlei input (sensors) te combineren, waaronder Netatmo, slimme meter, Fibarosysteem, Zappi Intelligente laadpaal en Kia e-Niro. En dat allemaal in één configuration.yaml.

Omdat die configuratiefile nu wel erg lang werd, heb ik gisteren het stuk voor de Zappi apart gezet in zappi.yaml en het Kia-deel in kia.yaml. In Het begin va de configuratiefile nam ik (bij de al bestaande includes in het rijtje) twee regels op:
YAML:
1
2
kia: !include kia.yaml
zappi: !include zappi.yaml

Nu blijkt dat stuk van HA niet meer te werken. Kennelijk doe ik iets niet goed met het splitsen. De uitleg over het splitsen van het configuratiebestand op het HA-forum is maar beperkt...

HA is niet alleen een legodoos, het lijkt erop dat niet alle stukjes zomaar aan elkaar passen. HA heeft geen steile leercurve; het is taai spul. Programmeren heb ik vroeger goed gekund (leerde o.a. Pascal en machinetaal), maar er komen steeds nieuwe talen en met het vorderen van de leeftijd (65) wordt het er ook niet eenvoudiger op :+

Dank nogmaals voor de uitleg. Ik blijf zoeken naar oplossingen.
Als alles een beetje lijkt te werken en stabiel is, dan wordt het tijd voor automatisering, scenes en andere scripts.

Eén ding tegelijk 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:24

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Hippe Lip
Je zou eens kunnen kijken naar de Packages oplossing:
https://www.home-assistant.io/docs/configuration/packages/

in je configuration.yaml neem je dan het volgende op:
YAML:
1
  packages: !include_dir_named packages

in je config folder maak je een directory aan genaamd packages, waar je je verschillende yaml files per category neer zet.
Zo kun je je verschillende sensoren, automations, scripts. etc. in 1 file per onderwerp combineren. Dus alles voor je KIA bij elkaar, en een file voor je 3D printer bijvoorbeeld, etc.

edit:

voorbeeld snippet van mijn 3dprinter.yaml file in de package directory:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
octoprint:
  host: !secret octoprint_host
  api_key: !secret octoprint_api
  bed: true
  number_of_tools: 1

camera:
  - platform: mjpeg
    name: OctoPrint
    still_image_url: http://[[URL_redacted]]/webcam/?action=snapshot
    mjpeg_url: http://[[URL_redacted]]/webcam/?action=stream

- platform: generic
    name: octoprint_preview_camera
    still_image_url: >
      {% if is_state('sensor.octoprint_filename_convert','unknown') %} http://[[URL_redacted]]:8123/local/images/octoprint_logo_rgb_100px.png
      {% else %} {{ states('sensor.octoprint_filename_convert') }}
      {% endif %}
    scan_interval: 5
    content_type: image/png

sensor:
    sensors:
      3dprinter_printing:
        value_template: >-
          {% if states.binary_sensor.octoprint_printing.state == 'on' %}
          yes
          {% elif states.binary_sensor.octoprint_printing.state == 'off' %}
          no
          {%- else -%}
          n/a
          {% endif %}

### Octopi Statistics ###
  - platform: mqtt
    name: "Octopi CPU usage"
    state_topic: "Home/octopi/CpuUsagePercent"
    unit_of_measurement : "%"

[ Voor 55% gewijzigd door Yukkie op 10-08-2020 10:57 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hippe Lip schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:04:
[...]

Ja, dat van die legoblokjes, dat had ik wel al in de gaten. Dat is ook waarom ik koos voor HA en niet voor andere vergelijkbare platforms.
Ik begon een paar maanden geleden vrolijk met allerlei input (sensors) te combineren, waaronder Netatmo, slimme meter, Fibarosysteem, Zappi Intelligente laadpaal en Kia e-Niro. En dat allemaal in één configuration.yaml.

Omdat die configuratiefile nu wel erg lang werd, heb ik gisteren het stuk voor de Zappi apart gezet in zappi.yaml en het Kia-deel in kia.yaml. In Het begin va de configuratiefile nam ik Ibij de al bestaande includes in het rijtje) twee regels op:
YAML:
1
2
kia: !include kia.yaml
zappi: !include zappi.yaml

Nu blijkt dat stuk van HA niet meer te werken. Kennelijk doe ik iets niet goed met het splitsen. De uitleg over het splitsen van het configuratiebestand op het HA-forum is maar beperkt...

HA is niet alleen een legodoos, het lijkt erop dat niet alle stukjes zomaar aan elkaar passen. HA heeft geen steile leercurve; het is taai spul. Programmeren heb ik vroeger goed gekund (leerde o.a. Pascal en machinetaal), maar er komen steeds nieuwe talen en met het vorderen van de leeftijd (65) wordt het er ook niet eenvoudiger op :+

Dank nogmaals voor de uitleg. Ik blijf zoeken naar oplossingen.
Als alles een beetje lijkt te werken en stabiel is, dan wordt het tijd voor automatisering, scenes en andere scripts.

Eén ding tegelijk 8)
OK, als HA stuk gaat krijg je hier normaliter meteen twee vragen terug:

1) Wat zegt je log?
2) Hoe ziet je config eruit?

:+

Die includes zien er goed uit, dus ben benieuwd naar de inhoud van kia.yaml en zappi.yaml. Zal me niets verbazen als daar iets van een spatie-issue is ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:12

Mimiix

Professioneel Prutser

Hippe Lip schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:07:
[...]

[...]

Ah kijk, nu snap ik het beter. Fijn dat je erbij zet dat het dáárom genegeerd werd, want dat had ik niet door.
Ik ben al een tijd actief op het Kiaforum en hier op Tweakers bij de e-Niro-afdeling. Daar haal ik de meeste info vandaan. Uiteraard kijk ik ook veel op https://www.home-assistant.io. Maar gezien je reactie merk ik dat de mores hier op dit draadje net iets anders zijn dan ik gewend ben op die andere fora. Geen probleem, ik had het alleen niet in de gaten. Dit is een draadje waar er veel meer in detail op de techniek wordt ingegaan dan die andere fora en draadjes die ik noemde. Dan snap ik nu wel dat er veel meer eigen initiatief en activiteit verwacht wordt. Dank dus voor deze feedback. :)

Mijn probleem is dat ik de YAML-scripts van HA wel een beetje kan lezen (maar zeker ook niet alles snap), maar het schrijven ervan lukt me niet. Nét iets te technisch. Iets op een kaartje weergeven in HA gaat ook, maar dan moet je de coördinatien als één parameter doorgeven. En dáár zit m’n probleem.

De API van de e-Niro geeft longitude en latitude als twee losse parameters. Nu moet ik in YAML een commando hebben dat er samen één van maakt in het formaat dat de kaart (Map) van HA nodig heeft. Voor een locatie wil de Map één entity hebben waarin longitude en latitude staan, maar ik heb ze dus apart als twee entities en dat gaat dus niet.
Het gaat dus om het commando (de commando’s) in YAML die de twee losse getallen van longitude en latitude combineren tot één entity dat in de Map ingevuld kan worden. Ik heb gegoogled daarop maar vond nix. Mogelijk dat ik niet de juiste termen heb gebruikt, maar ik hield het erop dat dit een té specifieke vraag was en die daarom niet te vinden was.

Is dit voldoende onderbouwing? ;)

Edit:
Dit is wat en in mijn configuration.yaml staat om de positie van de auto te krijgen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
    sensors:   
      kia_position_lat:
#        friendly_name: "Position lattitude"
        friendly_name: "Positie lattitude"
        value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["position"]["Lattitude"] }}'

sensors:   
      kia_position_long:
        value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["position"]["Longitude"] }}'
Binnen tweakers is de algemene vuistregel : "Wat heb je zelf al gevonden?" . Je bovenstaande verhaal als eerste vraag zou veel makkelijker te beantwoorden zijn: Het samenvoegen van 2 states. Dat is wat ik bedoelde :)

Zomaar je vraag neerzetten kom je niet mee weg. Maar let wel: Ik spreek hier voor mezelf.

Fijn dat je het antwoord iig gevonden hebt!

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nou, de Innr SP 120 werkt top samen met deCONZ/ConbeeII en Home Assistant. Schakelbaar en mooie W en kWh-sensors. Blij mee. Dank voor de tip @UTMachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

<edit>

Hmm, deze post heb ik op de een of andere manier naar z’n grootje geholpen. Sorry.... 8)7

Geen idee wat er mis ging. Ws gedaan bij het opstellen van mijn vorige post.

[ Voor 173% gewijzigd door Hippe Lip op 10-08-2020 19:45 . Reden: ??? ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kia en Zappi zijn beiden geen integraties, dus die kun je niet includen op deze wijze. Daar zal HA wel over struikelen ja :)

Zit in je kia.yaml alleen maar sensors? En in zappi.yaml ook?

Als dit het geval is, zou ik een map "sensors" aanmaken, daar deze twee bestanden in zetten, en dan in je configuration.yaml "sensor: !include_dir_merge_list sensors/" opnemen. Dan moet je in kia.yaml (en misschien zappi ook?) de regel "sensor Kia:" (regel 8 ) verwijderen en alle regels 2 spaties minder geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Begrijp ik nou goed dat je configuration.yaml dus niet zomaar in stukken kunt knippen en onderdelen in aparte bestanden zetten zonder de inhoud aan te passen? Dat is me dan niet duidelijk geworden uit de documentatie op homeassistant.io
Of kan dat wel als je de hiervoor genoemde !include_dir_named gebruikt?
Hmmbob schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:16:
Zit in je kia.yaml alleen maar sensors? En in zappi.yaml ook?
Geen idee. Dat kan ik niet goed beoordelen; kia.yaml ziet er zo uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
## 20200809 Kia-configuratie apart gezet

###############
##  KIA  ######
###############
#
# Bron 1: Cyberspin at https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/58771284#58771284
# Bron 2: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/60211744#60211744
#
sensor kia:
  - platform: rest
    scan_interval: 300
    method: POST
    name: kia_sensors
#    resource: "https://www.kia.com/nl/webservices/mykia/connectedcar.asmx/GetCanbusData"
    resource: "https://app.kia.nl/nl/webservices/mykia/connectedcar.asmx/GetCanbusData"
    headers: 
      Connection: keep-alive 
      Content-Length: 0
      Accept: application/json, text/javascript, */*; q=0.01
      Origin: https://www.kia.com
      X-Requested-With: XMLHttpRequest
      User-Agent: Mozilla/5.0 (Linux; Android 7.0; SM-G892A Build/NRD90M; wv) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Chrome/60.0.3112.107 Mobile Safari/537.36 gonative
      Sec-Fetch-Mode: cors
      Sec-Fetch-Site: same-origin
      Referer: https://www.kia.com/nl/mijnkia/dashboard/
      Accept-Encoding: gzip, deflate, br
      Accept-Language: en-US,en;q=0.9,nl;q=0.8
      Cookie: !secret kia_cookie2

json_attributes:
      - SelectedCar
      - CanbusLast

value_template: 'OK'

sensors:
      kia_soc:
#        friendly_name: "Battery percentage"
        friendly_name: "Batterijpercentage"
        value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["ev"]["soc"] }}'
        device_class: 'battery'
        unit_of_measurement: '%'

sensors:   
      kia_range:
#        friendly_name: "Range"
        friendly_name: "Bereik"
        value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["Range"] }}'
        unit_of_measurement: 'km'

sensors:   
      kia_odo:
#        friendly_name: "Odo meter"
        friendly_name: "Kilometerstand"
        value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["odoMeter"] }}'
        unit_of_measurement: 'km'     

sensors:   
      kia_time:
#        friendly_name: "Time until charged"
        friendly_name: "Tijd tot volgeladen"
        value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["ev"]["timeUntillCharged"] }}'
        unit_of_measurement: 'hours'     

sensors:   
      kia_position_lat:
#        friendly_name: "Position latitude"
        friendly_name: "Positie latitude"

sensors:   
      kia_position_long:

sensors:   
      kia_driving_eco:
#        friendly_name: "Driving style eco"
        friendly_name: "Rijstijl eco"
        value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["drivingStyle"]["eco"] }}'

sensors:   
      kia_driving_normal:
#        friendly_name: "Driving style normal"
        friendly_name: "Rijstijl normaal"
        value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["drivingStyle"]["normal"] }}'

sensors:   
      kia_driving_sport:
#        friendly_name: "Driving style sport"
        friendly_name: "Rijstijl sport"
        value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["drivingStyle"]["sport"] }}'

sensors:   
      kia_frontleft:
#        friendly_name: "Tire pressure front left"
        friendly_name: "Bandenspanning linksvoor"
        value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["TirePressure"]["FrontLeft"] }}'
        device_class: pressure
        unit_of_measurement: 'bar' 

sensors:   
      kia_frontright:
#        friendly_name: "Tire pressure front right"
        friendly_name: "Bandenspanning rechtsvoor"
        value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["TirePressure"]["FrontRight"] }}'

sensors:   
      kia_rearleft:
#        friendly_name: "Tire pressure rear left"
        friendly_name: "Bandenspanning linksachter"
        value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["TirePressure"]["RearLeft"] }}'

sensors:   
      kia_rearright:
#        friendly_name: "Tire pressure rear right"
        friendly_name: "Bandenspanning rechtsachter"
        value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["TirePressure"]["RearRight"] }}'

binary_sensor:
    sensors:
      kia_locked:
        device_class: lock
#        friendly_name: "Doors locked"
        friendly_name: "Deuren gesloten"
          {{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["DoorsLocked"]|float < 1 }}

sensors:
      kia_handbrake:
        device_class: lock
#        friendly_name: "Handbrake"
        friendly_name: "Handrem"
          {{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["Handbrake"]|float < 1 }}

sensors:
      kia_tire_warning:
        device_class: safety
        friendly_name: "Tire warning"
          {{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["TireWarning"]|float > 0 }}

sensors:
      kia_charging:
#        friendly_name: "Charging"
        friendly_name: "Laden"
          {{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["ev"]["charging"]|float > 0 }}

sensors:
      kia_plug:
        device_class: plug
#        friendly_name: "Is plugged in"
        friendly_name: "Is aangesloten"
          {{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["ev"]["isPlugged"]|float > 0 }}

###################################
## LOCATIE VAN DE AUTO WEERGEVEN ##
###################################
#
# Bron: https://community.home-assistant.io/t/how-to-create-a-custom-device-tracker-from-gps-coordinates/142971/5
# Zie ook: https://www.home-assistant.io/integrations/device_tracker/#device_trackersee-service

#device_tracker:
#  - platform: kia
#    host: IP_ADDRESS
#    username: YOUR_USERNAME
#    password: YOUR_PASSWORD
#    new_device_defaults:
#      track_new_devices: true

#automation:
#  - trigger:
#      platform: state
#      entity_id: sensor.kia_position_lat, sensor.kia_position_long
#    action:
#      service: device_tracker.see
#      data_template:
#        dev_id: kia
#        gps:
#          - "{{ states('sensor.kia_position_lat') }}"
#          - "{{ states('sensor.kia_position_long') }}"

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, wat je hier doet is de packages optie die hierboven genoemd is. Kijk daar even goed naar de post van @Yukkie van vandaag.

(Dat kan ook, werkt ook prima - je include het op de verkeerde manier. Die post bevat de uitleg)

[ Voor 28% gewijzigd door Hmmbob op 10-08-2020 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hmm, dat met die packages maakt het er niet eenvoudiger op. Dat is toch iets meer dan een stuk uit de config knippen en in een ander bestand zetten. Onder andere lijkt de indentation van de regels aangepast te moeten worden.

Bovendien zie ik op de packages pagina staat dat er wat ‘rules’ zijn. Zoals
3. Any integration that is not a platform [2], or dictionaries with Entity ID keys [3] can only be merged if its keys, except those for lists, are solely defined once.
Dan wordt het voor mij al snel te ingewikkeld, omdat ik niet kan overzien of ik aan die ‘rules’ voldoe. Dan werkt er straks iets niet en weet/snap ik niet waarom.
De voorbeelden zijn allemaal erg beknopt en het zijn kleine stukjes waarvan niet duidelijk is hoe het geheel er nou uit moet komen te zien. Het lijkt mss volledig voor iemand die alles al (bijna helemaal) weet, maar voor mij volkomen onduidelijk.

Dan maar voorlopig ff niet in stukken knippen en alles in één config laten staan. Jammer, maar dan werkt het tenminste en dan kan ik tenminste verder met bouwen en kom ik nog een beetje vooruit....

[ Voor 15% gewijzigd door Hippe Lip op 11-08-2020 12:44 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joentje
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:25
Frenck heeft samen met Drzzs een you tube video opgenomen waarin hij het splitsen van yml helemaal uitlegd. Helaas kan ik de link niet vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:58

Rianata

Have you played Atari today?

Understanding YAML as it's used in Home Assistant Config files

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:45
Hier wordt het erg goed uitgelegd vind ik zelf.
Frenk zijn config kan je ook nog inzien waarin het wel verduidelijkt wordt. Wel een beetje ingewikkeld voor een beginner imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Ik krijg sinds een paar dagen de volgende melding als ik de HA Client app op android probeer te openen:
Afbeeldingslocatie: https://user-images.githubusercontent.com/6825080/59999797-25b41b80-9663-11e9-83aa-c9a3ea2676f9.jpg
Onder het rode deel staat mijn Duck dns url. Iemand enig idee wat er aan de hand is? Voor zover ik iets vergelijkbaars kan vinden kan het misschien te maken hebben met Android Webview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
.
Dubbel post

[ Voor 93% gewijzigd door MonkeyJohn op 11-08-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 20:37
Voor het uitlezen van mijn slimme meter probeer ik de dsmr parser te installeren

Om dit te doen moet ik dit uitvoeren:
YAML:
1
$ pip install dsmr-parser 

Inloggen met SSH lukte echter niet:
YAML:
1
2
 werner@Werners-MacBook-Pro ~ % ssh pi@192.168.2.85     
ssh: connect to host 192.168.2.85 port 22: Connection refused 

Na enig zoekwerk kwam ik er achter dat ik blijkbaar de Terminal & SSH addon moest installeren. Nu is dit geluk maar lukt het installeren nog niet.

Via de webUI van de addon:

Bij het invoeren van "pip install dsmr-parser" krijg ik de melding "bash: pip: command not found"

Wanneer ik pip achterwege laat en alleen "install dsmr-parser" invoer dan krijg ik onderstaande:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZXmhZDc/dsmr-parser.png

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Voorkeur heeft dat ik op een fatsoenlijke manier kan inloggen via SSH maar blijkbaar lukt dit niet... Home Assistant is destijds geinstalleerd met de complete image.

Voorheen draaide ik Domoticz en hier had ik eerst een raspberry image geinstalleerd om vervolgs Domoticz te installeren: SSH toegang werkte toen altijd prima. Zit er iets in de image van Home Assistant waardoor dit niet mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kever678 Weet je zeker dat gebruikersnaam goed is? En staan de firewallregels goed? Gebruik je toevallig een SSH Key die je niet op de machine hebt staan waarmee je wil inloggen?

Ik snap trouwens niet precies waarom je die DSMR parser wil installeren; bij mij werkte het uitlezen out of the box (en ik gebruik Home Assistant Core, dus 'uitgekleed'). Maar wellicht is dat bij jouw installatie anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:10
De binary workday sensor in HA staat bij mij vandaag op 'off' met de volgende config:
code:
1
2
3
4
  - platform: workday
    country: NL
    workdays: [mon, thu, wed, thu, fri]
    excludes: [sat, sun, holiday]

Ik weet dat workdays nu op de default staat, maar mijn vrouw kan makkelijk wisselen tussen 4 of 5 dagen werken en dan gebeurd nog weleens, dus het staat zo om het makkelijk weer aan te kunnen passen.

Iemand enig idee waarom vandaag geen workday zou zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:31
llevering schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:19:
De binary workday sensor in HA staat bij mij vandaag op 'off' met de volgende config:
code:
1
2
3
4
  - platform: workday
    country: NL
    workdays: [mon, thu, wed, thu, fri]
    excludes: [sat, sun, holiday]

Ik weet dat workdays nu op de default staat, maar mijn vrouw kan makkelijk wisselen tussen 4 of 5 dagen werken en dan gebeurd nog weleens, dus het staat zo om het makkelijk weer aan te kunnen passen.

Iemand enig idee waarom vandaag geen workday zou zijn?
Je hebt 'mon, thu, wed, thu, fri' als workdays gedefinieerd, moet dat niet zijn 'mon, tue, wed, thu, fri'? Dus 'tue' in plaats van de eerste 'thu'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Ronker32 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:23:
[...]

Je hebt 'mon, thu, wed, thu, fri' als workdays gedefinieerd, moet dat niet zijn 'mon, tue, wed, thu, fri'? Dus 'tue' in plaats van de eerste 'thu'?
Ouch, thnx, zo simpel! Een ander paar ogen is soms zo waardevol! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
sOid schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:15:
@kever678 Weet je zeker dat gebruikersnaam goed is? En staan de firewallregels goed? Gebruik je toevallig een SSH Key die je niet op de machine hebt staan waarmee je wil inloggen?

Ik snap trouwens niet precies waarom je die DSMR parser wil installeren; bij mij werkte het uitlezen out of the box (en ik gebruik Home Assistant Core, dus 'uitgekleed'). Maar wellicht is dat bij jouw installatie anders.
Ik heb de configuratie al gedaan maar krijg er geen entities bij, dit zou volgens mij automatisch moeten gebeuren?

Config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:
  - platform: dsmr
    port: /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AK43OEIF-if00-port0
    dsmr_version: 5

group:
  meter_readings:
    name: Meter readings
    entities:
      - sensor.energy_consumption_tarif_1
      - sensor.energy_consumption_tarif_2
      - sensor.energy_production_tarif_1
      - sensor.energy_production_tarif_2
      - sensor.gas_consumption

Hardware:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Vw18dbx/hardware.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
kever678 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:26:
[...]

Ik heb de configuratie al gedaan maar krijg er geen entities bij, dit zou volgens mij automatisch moeten gebeuren?

Config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:
    port: /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AK43OEIF-if00-port0

group:
  meter_readings:
    entities:
      - sensor.gas_consumption

Hardware:
[Afbeelding]
Verander de port eens naar '/dev/ttyUSB0', zo staat het bij mij in een vergelijkbare config (ik heb ook zo'n lange serial port naam, maar die werkte bij mij ook niet). De entities moeten er inderdaad automatisch bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die grote Z-wave problemen ervaren na het (tijdelijk) proberen van de beta (openzwave 1.6).

Ik draai met een Aeotec z-stick op een NUC met daarop Ubuntu 20.04.1 LTS. Docker 19.03.12. Home Assistant 0.113.3

Ik heb een aantal maanden geleden de beta van openzwave 1.6 uitgeprobeerd. Ik heb namelijk enkele apparaten liggen die ik niet werkend krijg in 1.4 maar die wel supported zijn in 1.6. Helaas was er toen nog te weinig support (en nog steeds niet) voor RGB dimmers en ben ik teruggestapt naar de backup die ik had gemaakt.

Terug in 1.4 heb ik grote problemen gekregen. Aeotec multi sensors waar ik al jaren zonder problemen gebruik van maak stoppen zomaar met het rapporteren van verschillende waarden, terwijl motion juist altijd wel wordt gelogd dus de nodes hebben verbinding. Het verwijderen en opnieuw toevoegen helpt niet, ik moet in het ergste geval sommige sensoren van de node pollen of handmatig refreshen om ooit nog een update te krijgen. Ik heb uiteindelijk mijn hele zwave stick en netwerk gereset, en opnieuw opgebouwd, om er vervolgens achter te komen dat ik nog steeds dezelfde problemen had.

Ik heb ook last van extreme vertragingen, ik kan me dat voorstellen dat de afstand naar de schuur te groot is hoewel de lichten daar wel altijd aan\uit gaan als ik ze schakel. Maar zelfs powered nodes die op nog geen 2 meter van de controller zijn laten soms extreme vertragingen zien. Ik raak soms letterlijk de wc bril al in het donker als de lampen pas aan gaan :X De Sensor Schuur doet ook een beetje raar want hij zegt verbonden te zijn met Neighbour Node 21 en geeft data terug als ik ververs maar de graph zegt vandaag "niet verbonden".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCY2sysE5cjcgbioJzDqTJMydQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JXjcGPqTZODydHt6m04OXj4b.jpg?f=fotoalbum_large

Even een aantal vragen voor zijn:
* Standaard wakeup interval staat op 3600
* Enkele temp sensoren staan op polling interval 2
* Op deur en rooksensoren na zijn alle apparaten powered
* De meeste sensoren hebben group report interval van 600s.
* Ik merk geen verschil in stabiliteit als ik gewoon of secure toevoegen van nodes doe.

Van het weekend heb ik weer een poging gedaan om over te stappen op de laatste beta, er wordt al meer ondersteund en ik kan tijdelijk wel leven zonder RGB dimmer support. Helaas blijven mijn problemen hetzelfde maar daar komt nog bij dat Zwave elke zoveel uur helemaal crasht en de addon moet worden herstart. Daar gaat mijn plan om op 1.6 een volledige factory reset te proberen. Verder krijg ik in het config panel voor zwave random meldingen over cache \ memory en andere problemen dus kan ik beter de stabielere versie afwachten (of mijn logs rapporteren).

Ik heb ook een vrij groot Philips Hue netwerk en de helft van mijn bewegingssensoren zijn nu al van Hue omdat ik op een of andere manier gewoon veel meer stabiliteit merk maar eigenlijk is dat wel raar. Ik ben op een punt gekomen dat ik het liefste over zou willen stappen op Zigbee maar qua inbouw modules ben ik nog helemaal niet bekend op dat terrein. Volgens mij mis ik gewoon iets want aan de apparaten ligt het volgens mij ook niet. Ik ben zeer blij met Home Assistant maar ik heb het gevoel dat ze Zwave te weinig aandacht hebben gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kever678 @llevering Bij mij staat er inderdaad ook /dev/ttyUSB0. Mocht je docker gebruiken, dan moet je 'm daar ook bij environment toevoegen.

YAML:
1
2
3
4
sensor:
    port: /dev/ttyUSB0

Edit: en natuurlijk niet vergeten HASS te restarten :+

[ Voor 10% gewijzigd door sOid op 11-08-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
llevering schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:30:
[...]

Verander de port eens naar '/dev/ttyUSB0', zo staat het bij mij in een vergelijkbare config (ik heb ook zo'n lange serial port naam, maar die werkte bij mij ook niet). De entities moeten er inderdaad automatisch bijkomen.
sOid schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:35:
@kever678 @llevering Bij mij staat er inderdaad ook /dev/ttyUSB0. Mocht je docker gebruiken, dan moet je 'm daar ook bij environment toevoegen.

YAML:
1
2
3
4
sensor:

Edit: en natuurlijk niet vergeten HASS te restarten :+
Was al geswitched van de USB0 naar de serial port naam omdat het niet werkte. Nu weer teruggezet en Home Assistant herstart maar nog geen nieuwe entities :(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:

group:
  meter_readings:
    entities:
      - sensor.gas_consumption

[ Voor 19% gewijzigd door kever678 op 11-08-2020 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Dat is best vreemd, bij mij werkt het gewoon met de serial by-id en op die manier overleeft het ook eventuele reboots of aansluiten op andere USB poort:

Ik kreeg er toen een heleboel entities bij die beginnen met: sensor.voltage \ sensor.gas \ sensor.power \ sensor.energy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kmya6rIWP1yaZvWSaUql0hsF-WY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5RdtsdcBoTRtZKhsY0i83qlH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kever678 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:36:
[...]

[...]

Was al geswitched van de USB0 naar de serial port naam omdat het niet werkte. Nu weer teruggezet en Home Assistant herstart maar nog geen nieuwe entities :(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:

group:
  meter_readings:
    entities:
      - sensor.gas_consumption
Zeggen de logs iets? Je zou ook nog /dev/ttyACM0 en die andere kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:18
kever678 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:36:
[...]

[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:

group:
  meter_readings:
    entities:
      - sensor.gas_consumption
Voor de zekerheid, je hebt ook DSMR versie 5? Niet een wat oudere Slimme meter met een lager versie nummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Pixal schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:33:
Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die grote Z-wave problemen ervaren na het (tijdelijk) proberen van de beta (openzwave 1.6).
Het is een Beta he. Heb je al gezocht in de git issues? Allicht dat er meer zijn? Zelf is dat altijd mn eerste aanknopingspunt. Ik zie heel veel issues ermee, maar niet per definitie iets.
Ik ben zeer blij met Home Assistant maar ik heb het gevoel dat ze Zwave te weinig aandacht hebben gegeven.
Het is open-source. De users werken samen aan het product. Als men weinig aandacht er aan besteed, dan komen dit soort dingen voor. Ik ben zelf altijd erg scherp op dit soort comments omdat het mijn inziens getuigd van een soort verwenning: Verwachten dat iets werkt en blamen als het niet werkt.

Nu weet ik niet of dat jouw insteek is, maar dat lees ik zo wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

kever678 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:07:
Voor het uitlezen van mijn slimme meter probeer ik de dsmr parser te installeren

Om dit te doen moet ik dit uitvoeren:
YAML:
1
$ pip install dsmr-parser 

Inloggen met SSH lukte echter niet:
YAML:
1
2
 werner@Werners-MacBook-Pro ~ % ssh pi@192.168.2.85     
ssh: connect to host 192.168.2.85 port 22: Connection refused 

Na enig zoekwerk kwam ik er achter dat ik blijkbaar de Terminal & SSH addon moest installeren. Nu is dit geluk maar lukt het installeren nog niet.

Via de webUI van de addon:

Bij het invoeren van "pip install dsmr-parser" krijg ik de melding "bash: pip: command not found"

Wanneer ik pip achterwege laat en alleen "install dsmr-parser" invoer dan krijg ik onderstaande:

[Afbeelding]

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Voorkeur heeft dat ik op een fatsoenlijke manier kan inloggen via SSH maar blijkbaar lukt dit niet... Home Assistant is destijds geinstalleerd met de complete image.

Voorheen draaide ik Domoticz en hier had ik eerst een raspberry image geinstalleerd om vervolgs Domoticz te installeren: SSH toegang werkte toen altijd prima. Zit er iets in de image van Home Assistant waardoor dit niet mogelijk is?
HA Draait een soort OS. Je install method is hierin belangrijk. Ik vermoed dat je eerst pip moet installeren. Het is namelijk ook geen volledige linux naar mijn idee.

Wat is je install method?

Protip: Ik zou generic linux installeren(Raspbian) en daarna pas HA eroverheen met supervisor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:32

Quad

Doof

Mimiix schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:35:

Protip: Ik zou generic linux installeren(Raspbian) en daarna pas HA eroverheen met supervisor.
Heb je dan dezelfde HA installatie als met Hassio?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Quad schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:38:
[...]

Heb je dan dezelfde HA installatie als met Hassio?
Jup. https://github.com/DubhAd...in/supervised-on-linux.md

die had ik gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
Probleem opgelost, zat hem blijkbaar in de groups..

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qjLtfSd/power.png

Wanneer ik onderstaande in groups.yaml plaats dan pakt hij deze niet. Iemand enig idee waarom dit zo is? Gaat nu tijdelijk goed in de config maar als ik ooit iets anders in een group wil hebben dan loop ik hier weer tegenaan. (Nu maar even de "group: !include groups.yaml" uitgeschakeld.)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
group:
  meter_readings:
    entities:
      - sensor.gas_consumption

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
kever678 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:04:

[Afbeelding]

Wanneer ik onderstaande in groups.yaml plaats dan pakt hij deze niet. Iemand enig idee waarom dit zo is? Gaat nu tijdelijk goed in de config maar als ik ooit iets anders in een group wil hebben dan loop ik hier weer tegenaan. (Nu maar even de "group: !include groups.yaml" uitgeschakeld.)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
group:
  meter_readings:
    entities:
      - sensor.gas_consumption
Zelf ben ik overgestapt naar: https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/v3/intro.html
maar volgens mij zijn dit mijn oude sensoren:
sensor.dsmr_consumption_gas_delivered
dus DSMR inplaats van energy.

Je zou zelf even kunnen kijken bij Developer Info --> States hoe deze bij jouw heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Mimiix schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:33:
[...]

Het is een Beta he. Heb je al gezocht in de git issues? Allicht dat er meer zijn? Zelf is dat altijd mn eerste aanknopingspunt. Ik zie heel veel issues ermee, maar niet per definitie iets.

[...]

Het is open-source. De users werken samen aan het product. Als men weinig aandacht er aan besteed, dan komen dit soort dingen voor. Ik ben zelf altijd erg scherp op dit soort comments omdat het mijn inziens getuigd van een soort verwenning: Verwachten dat iets werkt en blamen als het niet werkt.

Nu weet ik niet of dat jouw insteek is, maar dat lees ik zo wel.
Ja op zich google ik nogal door de bestaande klachten maar gaat soms moeizaam omdat iedereen weer een hele specifieke omgeving draait qua hardware en nodes. Zo had ik het een tijdje terug stabiel draaien op de beta maar was er geen mogelijkheid om polling per node in te stellen, normaalgesproken moet je helemaal niet pollen maar omdat sommige sensoren dan op willekeurige momenten stoppen met het doorgeven van temp of lux moet ik die wel pollen totdat ik dat probleem heb opgelost.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, het is een community en het is open source en je kan niet zomaar de wereld verwachten. Maar Home Assistant is toch zwaar gericht op domotica, en in domotica is z-wave niet een te verwaarlozen protocol. Ik zou het verwenning noemen als ik verontwaardigd was dat een of ander chinees ali express apparaatje niet werd ondersteund maar ik heb het over hardware die al jaren op de markt is en door velen in gebruik. Let ook op dat ik afsluit met dat ik waarschijnlijk iets mis en dat het waarschijnlijk niet de hardware is. Hoogstwaarschijnlijk ervaar ik dezelfde problemen als ik mijn huidige netwerk op zou pakken en in Domoticz test.

Het heeft tijden lang heel stabiel gedraaid dus ik weet dat het kan maar de migratie naar 1.6 is aan de late kant gestart. Dat zal komen omdat andere zaken prioriteit hadden en daar heb ik op zich begrip voor. Wat ik jammer vind is de snelheid waarmee zaken in de beta worden opgepakt. Ik vind het bijvoorbeeld niet erg om mee te helpen in de beta en problemen te rapporteren, maar zolang er geen enkele mogelijkheid is om handmatig wijzigingen te doen (zoals de zwcfg xml handmatig aanpassen) kan ik geen tijdelijke workarounds proberen en zodoende kan ik niet helpen met rapporteren en kan ik eigenlijk alleen maar wachten. Ik vind workarounds toepassen geen probleem en ik zie per update flinke verbeteringen maar mijn idee is dat het nog geen beta is maar een stadium ervoor.

Ik wil verder niet een hele discussie ontketenen. Mijn oorspronkelijke vraag is, of mensen soortgelijke problemen hebben gezien, herkennen of misschien problemen hebben zien ontstaan na het testen en terugdraaien van de Open Zwave beta. In de basis was het dus niet de bedoeling wie of wat dan ook af te zeiken maar mijn probleem voor te leggen, Ik kan namelijk geen enkele logica ontdekken in mijn probleem, het treft vooral mijn Aeotec multisensors, ik geloof niet dat ze allemaal stuk zijn. Een totale reset van het systeem kost me telkens uren (ik moet ook muurdoosjes openen en talloze nodes hernoemen etc). Tot nu toe lost dat het niet eens op, wat mij verbaasde. Ik ben wat dat betreft best wanhopig omdat veel van mijn automations nu onbetrouwbare data gebruiken.

Als een soort laatste wanhoopsdaad zat ik te denken een nieuwe Hass setup te doen en een factory reset van mijn zwave netwerk maar dan direct in de 1.6 beta. Het viel me namelijk wel op dat sommige apparaten meerdere of andere entiteiten krijgen in de verschillende versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
Pendora schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:11:
[...]

Zelf ben ik overgestapt naar: https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/v3/intro.html
maar volgens mij zijn dit mijn oude sensoren:
sensor.dsmr_consumption_gas_delivered
dus DSMR inplaats van energy.

Je zou zelf even kunnen kijken bij Developer Info --> States hoe deze bij jouw heten.
Verwijs wel naar de v4 versie, en niet de verouderde v3 versie.
Bij deze link zit je altijd goed: https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/latest/intro.html

Als je de v3 volgt, kom je bijna aan het einde erachter dat het niet werkt.
Heb ik ervaring mee namelijk :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 15:07
Heb het nu een tijdje stabiel draaien gelukkig, maar zie nu dat mijn Deconz sensoren hun data niet lijken op te slaan in mijn InfluxDB :( Ik zie in Deconz ook geen enkele mogelijkheid om hier iets voor in te stellen... Als ik op een van de sensoren klik op de basis UI zie ik wel grafiekjes, dus ergens wordt de historie opgeslagen.

In mijn influx file heb ik al wat dingen geprobeerd, maar to no avail. Wat mis ik?
Sensor namen zijn de namen zoals ik ze kan aanroepen via developer tools. Logging toont geen errors.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
influxdb:
  host: 192.168.178.36
  database: home_assistant
  username: home_assistant
  password: hetwachtwoord
  max_retries: 10
  include:
    entities:
        - ... dsmr spul
        - sensor.Schuifpui
        - binary_sensor.Schuifpui
        - sensor.zoe_slaapkamer

[ Voor 6% gewijzigd door Zebby op 11-08-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
larsiey schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:02:
[...]

Verwijs wel naar de v4 versie, en niet de verouderde v3 versie.
Bij deze link zit je altijd goed: https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/latest/intro.html

Als je de v3 volgt, kom je bijna aan het einde erachter dat het niet werkt.
Heb ik ervaring mee namelijk :P.
Das raar. Ik had geduckduckedgo en kwam uit op v3.
Daarnaast draai ik v3 en heb ik totaal niet meegekregen dat er een 4 was. Dank hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:03

Oulewappeur

OmNomNom

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik begrijp het zelf namelijk niet.

Ik heb van de week een lampje toegevoegd van Milight via de limitlessled integratie, na veel gefriemel, was het aan de praat, vooral omdat het koppelen via de "hub" van dat ding niet altijd even vlot werkt, maar goed het werkt inmiddels!

Nu had ik ook nog een RGB LED Strip liggen die voorheen in mijn computer zat, en een adapter die je wifi kan aansturen met de MagicHome app. Deze heb ik zojuist toegevoegd, en zodra ik deze code er goed in heb staan en HA opnieuw opstart dan wordt de entity van mijn milight niet meer herkend....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7X82WCuTNT33JigOBv3gF0lIck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dwLJggaqooTk4v4mipLcsXm.jpg?f=fotoalbum_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
# LIGHTS
light:
# Limitless/Milight
# https://www.home-assistant.io/integrations/limitlessled/
  platform: limitlessled
  bridges:
    - host: 192.168.1.160
      groups:
        - number: 1
          name: Woonkamer Lamp
          fade: True
          type: rgbw

# Magic Home/Flux LED
# https://www.home-assistant.io/integrations/flux_led/
light:
  - platform: flux_led
    devices:
      192.168.1.149:
        name: RGB Ledstrip
        mode: rgb

Ik weet dat er twee keer "Light" in staat, maar doe ik dit niet, dan krijg ik mijn config niet gevalideerd...
wat ik ook probeer. Heb in de config ook de 2e keer light weg gehaald, het streepje voor de tweede platform weg etc. daarnaast ook gelet op de spaties..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 13:30
kever678 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:04:

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
group:
  meter_readings:
    entities:
      - sensor.gas_consumption
Niet 100% zeker, maar volgens mij moet je "group:" uit je groups.yaml halen.

Dus in je config.yaml wel de regel:
"group: !include groups.yaml"

en dan in je groups.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
meter_readings:
  entities:
    - sensor.gas_consumption

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Oulewappeur schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:41:
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik begrijp het zelf namelijk niet.

Ik heb van de week een lampje toegevoegd van Milight via de limitlessled integratie, na veel gefriemel, was het aan de praat, vooral omdat het koppelen via de "hub" van dat ding niet altijd even vlot werkt, maar goed het werkt inmiddels!

Nu had ik ook nog een RGB LED Strip liggen die voorheen in mijn computer zat, en een adapter die je wifi kan aansturen met de MagicHome app. Deze heb ik zojuist toegevoegd, en zodra ik deze code er goed in heb staan en HA opnieuw opstart dan wordt de entity van mijn milight niet meer herkend....

[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
# LIGHTS
light:
# Limitless/Milight
# https://www.home-assistant.io/integrations/limitlessled/
  platform: limitlessled
  bridges:
    - host: 192.168.1.160
      groups:
        - number: 1
          name: Woonkamer Lamp
          fade: True
          type: rgbw

# Magic Home/Flux LED
# https://www.home-assistant.io/integrations/flux_led/
light:
  - platform: flux_led
    devices:
      192.168.1.149:
        name: RGB Ledstrip
        mode: rgb

Ik weet dat er twee keer "Light" in staat, maar doe ik dit niet, dan krijg ik mijn config niet gevalideerd...
wat ik ook probeer. Heb in de config ook de 2e keer light weg gehaald, het streepje voor de tweede platform weg etc. daarnaast ook gelet op de spaties..
De tweede light moet je verwijderen en een streepje voor het eerste platform en verder uitlijnen conform de specificaties.

What's the speed of dark?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
drentsemoi schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:42:
[...]

Niet 100% zeker, maar volgens mij moet je "group:" uit je groups.yaml halen.

Dus in je config.yaml wel de regel:
"group: !include groups.yaml"

en dan in je groups.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
meter_readings:
  entities:
    - sensor.gas_consumption
Top, probleem opgelost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:03

Oulewappeur

OmNomNom

JayOne schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:48:
[...]

De tweede light moet je verwijderen en een streepje voor het eerste platform en verder uitlijnen conform de specificaties.
gelukt :+ thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Wat is dan het voordeel ten opzichte van de HassOS image?

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:43
Quad schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:42:
[...]

Als ik goed ben ingelicht dan kun je op HassOS image geen aanvullende software installeren, dat kan dan alleen via add-ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik zag dat hier ook veel ESPEasy gebruikers zijn. Ik heb het zelf pas net ontdekt. In de tijd van Domoticz heb ik een vriend geholpen met ESPEasy destijds. Maar sinds ik zelf met Home Assistant bezig ben, heb ik ESPHome ontdekt, en dat is zo veel beter :D Je hebt veel meer configureerbaarheid, de ESPEasy was instelbaar via een web interface (zoals een wifi router ongeveer) maar naar ESPHome kan je direct configs pushen. Je hebt nu ook veel meer controle over het display (als je dat gebruikt), tot downloadbare fonts aan toe.

Ik heb nu verschillende boardjes hangen in huis die bijvoorbeeld de koelkast meten, en de voordeur e.d. Heb er nu droge contacten, PIRetjes op, en temperatuursensoren (Dallas en DHT). Je beheert ze helemaal via home assistant (docker container) en de ondersteunde hardware is enorm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDnmOxvFFMZKEXxAxw7-Yw6wLlw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WdGKooivQA5L3oK7eEDIzxsO.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O09vTIchs2zAHEO7W387UbktBMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDm1l8NFiHOEEpyeBELdylCN.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende stap gaat lichtsensoren worden. Ik wil dat als ik in het donker met de ramen open al mijn schermen op super laag gaan qua helderheid, en het licht uitgaat. En in elke kamer een PIRretje of 2-3 erbij.

Overigens las ik over de problemen met deep sleep icm HA integratie maar ik ben niet van plan deep sleep te gebruiken.. Heb al genoeg zigbee spul op batterijen.

[ Voor 4% gewijzigd door GekkePrutser op 11-08-2020 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:43
Hoe doe je dat met een temp sensor in koelkast of vriezer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Quad schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:42:
[...]

Wat @Pred zegt inderdaad. Meer vrijheid op het OS naast de docker. Dat lost dus ook het Pip probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Pixal schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:17:
[...]

Ja op zich google ik nogal door de bestaande klachten maar gaat soms moeizaam omdat iedereen weer een hele specifieke omgeving draait qua hardware en nodes. Zo had ik het een tijdje terug stabiel draaien op de beta maar was er geen mogelijkheid om polling per node in te stellen, normaalgesproken moet je helemaal niet pollen maar omdat sommige sensoren dan op willekeurige momenten stoppen met het doorgeven van temp of lux moet ik die wel pollen totdat ik dat probleem heb opgelost.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, het is een community en het is open source en je kan niet zomaar de wereld verwachten. Maar Home Assistant is toch zwaar gericht op domotica, en in domotica is z-wave niet een te verwaarlozen protocol. Ik zou het verwenning noemen als ik verontwaardigd was dat een of ander chinees ali express apparaatje niet werd ondersteund maar ik heb het over hardware die al jaren op de markt is en door velen in gebruik. Let ook op dat ik afsluit met dat ik waarschijnlijk iets mis en dat het waarschijnlijk niet de hardware is. Hoogstwaarschijnlijk ervaar ik dezelfde problemen als ik mijn huidige netwerk op zou pakken en in Domoticz test.

Het heeft tijden lang heel stabiel gedraaid dus ik weet dat het kan maar de migratie naar 1.6 is aan de late kant gestart. Dat zal komen omdat andere zaken prioriteit hadden en daar heb ik op zich begrip voor. Wat ik jammer vind is de snelheid waarmee zaken in de beta worden opgepakt. Ik vind het bijvoorbeeld niet erg om mee te helpen in de beta en problemen te rapporteren, maar zolang er geen enkele mogelijkheid is om handmatig wijzigingen te doen (zoals de zwcfg xml handmatig aanpassen) kan ik geen tijdelijke workarounds proberen en zodoende kan ik niet helpen met rapporteren en kan ik eigenlijk alleen maar wachten. Ik vind workarounds toepassen geen probleem en ik zie per update flinke verbeteringen maar mijn idee is dat het nog geen beta is maar een stadium ervoor.

Ik wil verder niet een hele discussie ontketenen. Mijn oorspronkelijke vraag is, of mensen soortgelijke problemen hebben gezien, herkennen of misschien problemen hebben zien ontstaan na het testen en terugdraaien van de Open Zwave beta. In de basis was het dus niet de bedoeling wie of wat dan ook af te zeiken maar mijn probleem voor te leggen, Ik kan namelijk geen enkele logica ontdekken in mijn probleem, het treft vooral mijn Aeotec multisensors, ik geloof niet dat ze allemaal stuk zijn. Een totale reset van het systeem kost me telkens uren (ik moet ook muurdoosjes openen en talloze nodes hernoemen etc). Tot nu toe lost dat het niet eens op, wat mij verbaasde. Ik ben wat dat betreft best wanhopig omdat veel van mijn automations nu onbetrouwbare data gebruiken.

Als een soort laatste wanhoopsdaad zat ik te denken een nieuwe Hass setup te doen en een factory reset van mijn zwave netwerk maar dan direct in de 1.6 beta. Het viel me namelijk wel op dat sommige apparaten meerdere of andere entiteiten krijgen in de verschillende versies.
Nee, je mag echt 0 verwachten van een product dat niet commercieel is en waarbij het open-source is. Je hebt hier niet voor betaald en de software stelt je in staat zelf te debuggen met de juiste kennis. Dat dit niet lukt, kan je niet bij de software neerleggen. Ik kan dit stuk echt niet ontkennen, want je noemt het wel ;). Als het niet je bedoeling is om een discussie te starten of om teruggefloten te worden: Noem het dan niet... No hard feelings verder.

Daarbij komt: Home-assistant is nog steeds een officiele beta en je hebt een beta versie geïnstalleerd.

Constructief naar je probleem: Draai hem terug, kijk wat er gebeurd. Heb je eventueel snapshots? Dan die terugzetten.

Discord kan daarbij ook vaak helpen, ze hebben een z-wave kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Mimiix schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:38:
[...]

Wat @Pred zegt inderdaad. Meer vrijheid op het OS naast de docker. Dat lost dus ook het Pip probleem op.
Inderdaad. Wat ik daar zelf concreet mee doe:

- Heb lokaal APCUPSD geinstalleerd (ik zag daar geen docker optie voor, wel Network UPS Tools maar dat is niet wat ik wou).
- Ik heb lokaal mijn VPN er op gezet zodat ik hem vanaf overal kan bereiken
- Ik heb wat scriptjes draaien hier en daar

Maar als je zelf niet van plan bent er op in te loggen en de commandline niet kent, is er geen voordeel nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:46

Side-Kick

Timmy!

Companion 2020.5 voor iOS is uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZyvD3rORBwCKsLV_tld0ncq9EU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFjAQCnamTAP0eK028WjAyaA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aha benieuwd, ik ondervind met ios nog steeds problemen qua presence detection

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
S_tef schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:17:
Hoe doe je dat met een temp sensor in koelkast of vriezer?
Ik heb van die Dallas sensoren gebruikt. Die hangen gewoon in de koelkast en vriezer :)

Ik heb wel om de isolatie zo min mogelijk te doorbreken, de buitenste isolatie van de kabel er af gehaald op de plek waar hij door de deuropening heengaat, en er ook wat tochttape bij geplakt om het goed af te sluiten. Dus het zwarte plastic heb ik eraf gehaald en alleen de binnenste isolatie (rood, zwart, geel) zit er nog op, zodat ik die drie plat naast elkaar kon plakken onder de tape.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUgjEFPNvkjE_NNiGUfaHcrX43E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eT7lF8Xv6ZoWoZ1cknPR9jtd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nhjs1xV5OcSSu__y4t0K797gp-U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O1i43h4dEVZayGz0q0XxszVy.jpg?f=user_large

Het ziet er niet 100% netjes uit hoor, en ik had het ook aan de niet-opengaande kant kunnen doen (die staat tegen de muur namelijk), misschien doe ik dat nog wel. Ik heb hem toevallig net verplaatst vandaar dat het zo zit. Idealer zou zijn een klein gaatje in die rubberen isolatie te maken denk ik, om de kabel door te voeren. Maarja daar zag ik ook tegenop. Maar nu ik zo naar de foto kijk, kan dit nog wel wat beter ;) Ga ik morgen maar even naar kijken.

Het is een goedkope koelkast (IKEA) en dit geeft me een veel beter overzicht van hoe ik hem in moet stellen. Overdag was hij vaak te warm en 's morgens waren drankjes en salades bevroren (en dus helemaal zacht geworden :/). Maar dat heb ik hiermee gauw opgelost.

Belangrijk is iig om te zorgen dat de sensor niet de wand aanraakt, anders zal hij veel langzamer reageren.

[ Voor 20% gewijzigd door GekkePrutser op 12-08-2020 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

Na het opnieuw inloggen in de app heb ik er een complete nieuwe set telefoons bijgekregen met nieuwe entiteit namen. Daardoor zijn al mijn automatiseringen die mobiele devices gebruiken kapot gegaan. Ik heb met de hand alle namen van de entiteiten moeten omzetten naar de oorspronkelijke entiteit namen om alles weer goed te laten werken. Ook heb ik onder alle personen het verkeerde device moeten verwijderen, want daar stonden er per persoon nu ook twee vermeld. Ik weet niet of dat door een fout van mezelf komt, of omdat dat door deze update komt.

[ Voor 9% gewijzigd door Side-Kick op 11-08-2020 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:08
Side-Kick schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:08:
[...]

Na het opnieuw inloggen in de app heb ik er een complete nieuwe set telefoons bijgekregen met nieuwe entiteit namen. Daardoor zijn al mijn automatiseringen die mobiele devices gebruiken kapot gegaan. Ik heb met de hand alle namen van de entiteiten moeten omzetten naar de oorspronkelijke entiteit namen om alles weer goed te laten werken. Ook heb ik onder alle personen het verkeerde device moeten verwijderen, want daar stonden er per persoon nu ook twee vermeld. Ik weet niet of dat door een fout van mezelf komt, of omdat dat door deze update komt.
Ik kreeg netjes een waarschuwing om bestaande integrations voor de telefoon te verwijderen voordat ik verder kon gaan. Ik moet nu nog opnieuw inloggen, maar ik hoop dat dit een hoop gezeur bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

rusman schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:13:
[...]

Ik kreeg netjes een waarschuwing om bestaande integrations voor de telefoon te verwijderen voordat ik verder kon gaan. Ik moet nu nog opnieuw inloggen, maar ik hoop dat dit een hoop gezeur bespaart.
Vaag, die melding heb ik helemaal niet gekregen (of er totaal overheen gekeken).

Hoe zag die melding eruit en wanneer kreeg je die? Zowel bij mijn iPhone (iPhone 11 Pro Max) als die van mijn vriendin (iPhone8) niet gezien.

[ Voor 15% gewijzigd door Side-Kick op 11-08-2020 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

Uitrol van de update voor de Companion app voor iOS is tijdelijk gestaakt. https://twitter.com/robbie/status/1293259932901314560?s=21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
Side-Kick schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:14:
[...]

Vaag, die melding heb ik helemaal niet gekregen (of er totaal overheen gekeken).

Hoe zag die melding eruit en wanneer kreeg je die? Zowel bij mijn iPhone (iPhone 11 Pro Max) als die van mijn vriendin (iPhone8) niet gezien.
Een grote gele notificatie als je de app net hebt geupdatet en hem dan voor het eerst opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Side-Kick schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:08:
[...]

Dan kom je vermoedelijk van een hele oude versie af van de app. De symptomen die jij noemt heb ik vaker gelezen maar met name als je vanaf de oude versie naar de nieuwe 2020 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
martinvdm schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:44:
[...]

Dan kom je vermoedelijk van een hele oude versie af van de app. De symptomen die jij noemt heb ik vaker gelezen maar met name als je vanaf de oude versie naar de nieuwe 2020 komt.
Heb het zelf ook gehad bij de vorige versie van de iOS app.
Komt doordat app van ontwikkelaar is veranderd volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

martinvdm schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:44:
[...]

Nee ik kom niet af van een verouderde versie. Geloof een week of 2 geleden voor het laatst ge-update. Ik ga er maar vanuit dat ik het 2x over het hoofd heb gezien, maar omdat ik daar eerder zeer ernstig over twijfelde wilde ik jullie waarschuwen voor dezelfde problemen als ik had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Mimiix schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:38:
[...]

Momenteel is deze optie deprecated en wordt het niet meer ondersteund door Home Assistant.
Waarom is het dan nog interessant?

In mijn nieuwe design ga ik naar virtualisatieomgeving waar HassOS image draait en een dockeromgeving ernaast.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Quad schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:54:
[...]

Momenteel is deze optie deprecated en wordt het niet meer ondersteund door Home Assistant.

In mijn nieuwe design ga ik naar virtualisatieomgeving waar HassOS image draait en een dockeromgeving ernaast.
Dat is ook al weer achterhaald:

https://www.home-assistant.io/blog/2020/05/09/deprecating-home-assistant-supervised-on-generic-linux/

Vanwege de overweldigende response van het grote aantal gebruikers dat juist supervised draait blijft dit wel ondersteund worden. Probleem is wel de schaarste aan vrijwilligers om te helpen met het onderhouden van deze wijze van deployment van HA.

[ Voor 16% gewijzigd door Rianata op 11-08-2020 22:57 ]

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Quad schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:54:
[...]

Precies wat degene na mij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
francisp schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 06:43:
Sommige Tasmota versies onthouden dat ze al eens discoverd geweest zijn.
Dan eens
SetOption19 0
SetOption19 1
proberen
Vanwege ruimtegebrek kan je volgens diverse filmpjes en beschrijvingen een Sonff Mini in DIY mode 2.0 alleen flashen met Tasmota-Lite. Uiteraard had ik eerst de gewone geprobeerd maar dit lukte niet. Hierna vanuit het menu van Tasmota een upgrade naar de gewonde versie proberen te doen maar kreeg foutmeldingen over ruimte gebrek.

Vanavond ben ik erachter gekomen dat in de Tasmota-Lite versie de optie SetOption 19 1 niet werkt. Na een aantal pogingen de Tasmota-Minimal versie erop kunnen krijgen en daarna een upgrade naar de gewone versie. SetOption 19 1 ingevoerd en toen kwam hij in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yes! Eindelijk !

De updater zal terug werken, fix gevonden en zal aanwezig zijn in 0.114

https://github.com/home-assistant/core/pull/38773

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:09:
Yes! Eindelijk !

Wat was hier ook alweer het doel van? Notificatie als er een nieuwe update is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mimiix schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:41:
[...]

Wat was hier ook alweer het doel van? Notificatie als er een nieuwe update is?
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Aah okay.

Ik zie er verder weinig nut van in. Ik zoek het nieuws er bij en op Discord krijg je plings als er een nieuwe release is. Daarnaast check ik eens per zoveel tijd de updates.

Wel mooi dat het opgelost is:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mimiix schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:03:
[...]

Aah okay.

Ik zie er verder weinig nut van in. Ik zoek het nieuws er bij en op Discord krijg je plings als er een nieuwe release is. Daarnaast check ik eens per zoveel tijd de updates.

Wel mooi dat het opgelost is:)
Op zich wel handig hoor. Zeker icm met deze component krijg ik netjes welke nieuwe update er is en of er breaking changes in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:48:
[...]

Op zich wel handig hoor. Zeker icm met deze component krijg ik netjes welke nieuwe update er is en of er breaking changes in zitten.
oh wist ik niet, es bekijken.
Die checkt welke integrations enzo je gebruikt en of die tussen de breaking changes zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

skank schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:09:
Yes! Eindelijk !

Ooh, was dus gewoon stuk. :P
En ik denken dat de updater functie icm automation niet werkte en heb dus laatst deze automation maar weggeflikkerd. :z

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

martinvdm schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:48:
[...]

Snap ik. Alleen ik wacht niet echt ergens op en omdat ik al genoeg notificaties heb en dit geen prioriteit heeft is nog een notificatie niet nodig.

Die component had ik al, alleen ik vond hem vaag en uiteindelijk niet bruikbaar omdat het een extra sensor werd.

Ik lees nu gewoon alles door:)

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
Daar gaan we dan, Home Assistant 0.114.0!

https://www.home-assistant.io/blog/2020/08/12/release-114/
Introducing Dark mode and color picking for themes!

Open Z-Wave is taking a leap forward, general performance boosts, and more tweaks to automations & scripts!
Dark mode is sexy!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHCB2dElz2QBw8RK9dNF15LYK6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s3lL1CQ1pyvJrnusP5KzW4cH.png?f=fotoalbum_large

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:51
Dat met automation.turn_off was dus iets waar ik vorige week achter kwam. Simpel gezegd heb ik twee automations voor "bij X zet lamp aan" en "bij Y zet lamp uit". X doet daarbij de automation van Y inschakelen, en zichzelf uitschakelen, en hetzelfde (/omgedraaid) voor Y (zet X aan en Y uit). I.v.m. een condition die later binnen de actions staat staat de automation.turn_off relatief hoog. En vorige week viel mij dus op dat de automations niet meer werden uitgevoerd en beiden op "off" stonden. Oorzaak bleek dan ook al vrij snel in die "turn_off" te zitten, als ik die er uit haalde ging de automation wel verder. Uiteindelijk de automations wel kunnen fixen, maar jammer dat het niet als breaking change vermeld stond bij 0.113.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
RobertMe schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:17:
[...]
maar jammer dat het niet als breaking change vermeld stond bij 0.113.
Hmz ja, was niet echt een bewuste breaking change, helaas. Achteraf, logisch, maar we hebben nooit gedacht dat dit ook een consequensie was. ;(

Maar niet erg, zeker nu we beide supporten met deze nieuwe optie.

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Over breaking changes gesproken: de nieuwe manier van opschrijven (met die fold-outs) is echt wel prettig! Hoef alleen maar open te klikken wat ik gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:38
Met deze temperaturen zit er over te denken om een plafondventilator aan te schaffen. Zorgt voor een mooi briesje en je houdt er de muggen ook mee weg.

Hebben jullie tips voor een exemplaar wat met Google Home of HA te koppelen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
  • Laatst online: 08:43
nielsn schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:23:
Met deze temperaturen zit er over te denken om een plafondventilator aan te schaffen. Zorgt voor een mooi briesje en je houdt er de muggen ook mee weg.

Je zou eventueel ook gewoon een inbouw schakelaar kunnen aanschaffen en die in de plafonddoos doen. Google op "icasa Zigbee 3.0 On/Off Switch" (voor zigbee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:06
nielsn schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:23:

Zelf gebruik ik een standaard drie standen AC ventilator met een Sonoff iFan03. Die laatste is dan geflasht met Tasmota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Pred schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:31:
[...]

Je zou eventueel ook gewoon een inbouw schakelaar kunnen aanschaffen en die in de plafonddoos doen. Google op "icasa Zigbee 3.0 On/Off Switch" (voor zigbee).
Deze kende ik nog niet, maar als ik het snel beoordeel zijn ze vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Shelly 1 https://shelly.cloud/prod...rt-home-automation-relay/, waarbij de Shelly veel goedkoper is 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rianata schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:36:
[...]

Deze kende ik nog niet, maar als ik het snel beoordeel zijn ze vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Shelly 1 https://shelly.cloud/prod...rt-home-automation-relay/, waarbij de Shelly veel goedkoper is 8)
Nog een overweging: De iCasa betreft zigbee in plaats van wifi, en zou als router kunnen dienen in je zigbee mesh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens mij is de upgrade naar 0.114 mijn minst eventful upgrade evah.... Echt helemaal géén enkel issue te ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:47
Hmmbob schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:14:
Volgens mij is de upgrade naar 0.114 mijn minst eventful upgrade evah.... Echt helemaal géén enkel issue te ontdekken.
Ga nu niet vroeg juichen heh, ff afkloppen :+

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBS schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:39:
[...]
Nog een overweging: De iCasa betreft zigbee in plaats van wifi, en zou als router kunnen dienen in je zigbee mesh.
Hoe werkt dat eigenlijk met zo'n zigbeenetwerk? Is elk device dat op netstroom is aangesloten automatisch een router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 13:43
Dan kan ik gerust updaten dus. Heb geen toeters en bellen aan HA hangen.
Ben blij met de repeat-functie in automations.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sOid schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:36:
[...]

Hoe werkt dat eigenlijk met zo'n zigbeenetwerk? Is elk device dat op netstroom is aangesloten automatisch een router?
In principe wel ja, mits gekoppeld aan dezelfde coördinator en dus in hetzelfde zigbee netwerk.
Dit werkt ook in een gemixed netwerk, zo fungeren binnen mijn zigbee mesh zowel Tradfri en Hue lampen en Osram stekkers als router.

[ Voor 16% gewijzigd door JBS op 12-08-2020 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Ik moest m'n (sqlite) database verwijderen om HA weer volledig opgestart te krijgen en ik inmiddels zijn er meer gebruikers die dit probleem melden. Nog geen idee wat er onderliggend aan de hand is... Dus helaas niet voor iedereen goed nieuws (maar niet onoverkomelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 20:01
Afgelopen week mijn eerste stapjes gezet in HA en oh man wat is dit verslavend :)

Ik merk wel dat dit niet voor de leken onder ons is, het kost je echt wel wat avondjes om de documentatie door te lezen als ook heel veel af te kijken bij anderen hoe ze iets hebben opgezet. Zo liep ik zelf tegen het feit aan dat de Hue scenes niet zomaar aan te roepen zijn via een entity card maar dat ik dus met een script e.e.a. een service moet aanroepen, kost me dus weer een avondje om te bevatten hoe het werkt. Aan de andere kant is het een supergave hobby om net zo lang te puzzelen totdat je het helemaal naar je smaak hebt.

Btw de update naar 0.114.0 heeft wel mijn weather widget vernageld :/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gliNNORsJ7LEfliEZvV5dnoKuE8=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/4DPpnD8i5600MTZFX5NhUSIl.png?f=fotoalbum_small
Iets met neerslag en dan heel veel nullen....

Edit:
Uiteraard weer widget gefixed door de entity weather aan te passen.

[ Voor 13% gewijzigd door Miki op 12-08-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:35
Hebben er ook mensen last van, dat na het updaten van de home-assistant app (iOS) dat notificaties niet meer werken?

Ik heb netjes gedaan wat er beschreven werd, app ge-update. Toen bij integraties de mobile_app integratie van m'n telefoon verwijdert. Vervolgens pas met de ge-update app ingelogd.

als ik bij services kijk, dan bestaat de service notify.mobile_app_iphone_yorick, maar in de log staat vervolgens
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Logboekdetails (ERROR)
Logger: homeassistant.components.mobile_app.notify
Source: components/mobile_app/notify.py:153 
Integration: Mobile App (documentation, issues) 
First occurred: 20:08:36 (12 occurrences) 
Last logged: 20:12:51

Requested entity was not found.

Overduidelijk dat die door HA toch niet gevonden word.
Pagina: 1 ... 99 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.