Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Apipa
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 17:25

Apipa

Oude naam: pingpongblokje

Imperial Guard schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 13:52:
[...]

Hmm ik weet een beetje hoe me moet redden in docker, ben bang dat dit net een stap te hoog gegrepen is :)
In mijn repo staan de originele docker files, deze zou je kunnen gebruiken. Als je /data als volume mount en port 3000 open zet zou het al moeten werken.

Edit: tijdens de build van de image moet de run.sh in dezelfde folder staan, deze staat ook in de repo.

Apipa wijzigde deze reactie 30-11-2019 14:14 (11%)

• remcoXP
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13-12 18:39
ik heb ook zo'n watermeter alleen dan via esphome aangesloten.
daarin heb ik:
sensor:
- platform: pulse_counter
pin: D2
unit_of_measurement: 'L'
icon: mdi:water
name: "Watermeter"
count_mode:
rising_edge: increment
falling_edge: disable
update_interval: 60s

en ik zie in hass en keurig staartje.
Alleen helaas nooit een dagstand maar:

ik heb zoals hier wordt aangegeven een input gemaakt die ik probeer te verhogen zodat ik wel in 1 opslag het dagverbruik kan zien ipv een paar piekjes.
alleen de automation gaat uit van een pulse count die status off heeft en dan 1 optelt.
maar dat lijkt in mijn geval anders. ook heb ik geprobeerd verandering in cijfers als trigger te nemen.
maar ik weet niet wat de way to go is. wat zie ik over het hoofd?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- id: '1565291034577'
  alias: Meters - Count Pulse to watermeter
  description: verhoog watermeter
  trigger:
    - above: 1
      device_id: c404dd614d18484cab000285c470534a
      domain: sensor
      entity_id: sensor.watermeter
      platform: device
  action:
  - service: input_number.set_value
    data_template:
     entity_id: input_number.water_meter_meterstand
     value: "{{ states('input_number.water_meter_meterstand') | int +1 }}"

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 08:32
martinvdm schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 22:52:
[...]

Interessant. Ik heb hier een itron cyble sensor op zitten en dan nog een s0pcm pulse sensor teller. Dan de S0pcm. Met jou sensor zou ik rechtstreeks kunnen counter? Gebruik je docker?
@martinvdm Je kunt het ook uitlezen met een ESP8266 en een inductiesensor en via MQTT bericht versturen. Werkt erg goed ook met utility meter van HA.

• Riesjard
  • Registratie: april 2003
  • Niet online
Koffie schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 14:01:
[...]

Maar waarom perse de hassio docker, als dit blijkbaar issues geeft? Ze hebben gewoon een normale Home Assistant docker image.
Je kunt daar wat extra dingen mee doen waarvan ik na de nieuwe installatie besef dat ze eigenlijk voor mij niet zo heel veel extra waarde opleveren. Sterker nog, ze doen het nog steeds niet goed (dit was voor mij ook een van de redenen dat ik een reinstall deed)
Ik had de standaard homeassistant er eerder inderdaad ook al opgezet.
De iOS app werkt bij die hass.io installatie bij mij niet en via normale homeassistant installatie wel.

Dus ik denk dat ik weer terugga naar Homeassistant :)

Ik ben weer even zoet geweest met dingen proberen >:)

• CAD-tekenaar
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 16:11
Zojuist een nieuwe 1 SSD (500GB - SATA naar USB) gekocht. Ik wil op deze SSD 2 partities er op zetten. Partitie 1 (FAT32, 64GB) voor HassOS, partitie 2 (FAT32, 424 GB) voor data. Via Gparted heb ik dit geregeld. Maar nu wil ik op mijn windows pc & Etcher de image overzetten, maar dit lukt niet. Etcher ziet disk, maar geen onderscheid tussen partitie 1 & 2. Na het starten van Etcher (image kiezen & disk kiezen) krijg ik een foutmelding & beide partities zijn weg.
Wie kan me op weg helpen?

CAD-tekenaar wijzigde deze reactie 30-11-2019 17:44 (15%)

• JackPoint
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 13-12 16:03
Henkiejoo schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:43:
@JackPoint

Je kunt ook een 1 button dim doen.

single klik = toggle on/off
long press = dim up. Loslaten en long press = dim down.

Dat zat bij mij geloof ik standaard in deconz als optie.
Thanks voor het mee denken. Ik kwam toevallig net https://www.aliexpress.com/item/4000310767697.html tegen, deze heeft een variant met 6 knoppen, daarmee kan ik 3 groepen lampen aansturen!
JackPoint schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 21:55:
[...]

Thanks voor het mee denken. Ik kwam toevallig net https://www.aliexpress.com/item/4000310767697.html tegen, deze heeft een variant met 6 knoppen, daarmee kan ik 3 groepen lampen aansturen!
Elke knop ondersteunt single, double en long press. Zelfs 18 unieke acties dus.

• ninjazx9r98
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 13-12 23:26
CAD-tekenaar schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 17:40:
Zojuist een nieuwe 1 SSD (500GB - SATA naar USB) gekocht. Ik wil op deze SSD 2 partities er op zetten. Partitie 1 (FAT32, 64GB) voor HassOS, partitie 2 (FAT32, 424 GB) voor data. Via Gparted heb ik dit geregeld. Maar nu wil ik op mijn windows pc & Etcher de image overzetten, maar dit lukt niet. Etcher ziet disk, maar geen onderscheid tussen partitie 1 & 2. Na het starten van Etcher (image kiezen & disk kiezen) krijg ik een foutmelding & beide partities zijn weg.
Wie kan me op weg helpen?
In een image zit ook partitie informatie en het image bepaalt dus of en hoeveel partities er komen. Je kunt proberen om het voor elkaar te krijgen met gparted, bijv met een live versie van gparted, na het schrijven van het image. Partitie verkleinen en daarmee ruimte vrij maken om vervolgens in de lege ruimte weer een nieuwe te maken.

• UTMachine
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 13-12 21:49
martinvdm schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 13:51:
[...]

Blijft vreemd dit. Als ik via commandline een cat doe naar de tty1 interface krijg ik keurig de output te zien, jou docker werkt op zich ook we en telt ook liters bij maar het klopt simpelweg niet met de werkelijkheid. Vroeger wel, dan was er na het bad zo 150 liter bij, maar nu komt er dan bijvoorbeeld slechts 16 liter. Kom er alleen niet achter waar het nu in zit. Heb het gevoel dat de docker ook gewoon door telt ook al zit er geen enkele pulse reader aangesloten.
Gevoelsmatig zou de code dit niet kunnen doen, maar ik beveel aan om de debugging op maximaal te zetten en dan kijken wat/wanneer het gebeurd. Dan zie je ook de gelezen S0PCM waarden.

• CAD-tekenaar
ninjazx9r98 schreef op zondag 1 december 2019 @ 09:30:
[...]

In een image zit ook partitie informatie en het image bepaalt dus of en hoeveel partities er komen. Je kunt proberen om het voor elkaar te krijgen met gparted, bijv met een live versie van gparted, na het schrijven van het image. Partitie verkleinen en daarmee ruimte vrij maken om vervolgens in de lege ruimte weer een nieuwe te maken.
Inmiddels doe ik het anders: 1 SSD voor HassOS en een andere SSD voor data.
Nu wil ik een schone installatie doen op de SSD zonder een SD-card.
Moet ik na image-flashen nieuwe partitie op dezelfde SSD aanmaken met label CONFIG ?

• ninjazx9r98
@CAD-tekenaar
Waarom zou je dat (willen) doen? Wat probeer je daarmee te bereiken?
Met een antwoord op deze vragen is het een stuk eenvoudiger om hulp te krijgen.

• CAD-tekenaar
ninjazx9r98 schreef op zondag 1 december 2019 @ 15:16:
@CAD-tekenaar
Waarom zou je dat (willen) doen? Wat probeer je daarmee te bereiken?
Met een antwoord op deze vragen is het een stuk eenvoudiger om hulp te krijgen.
De reden is:
Punt1: optimalisatie
Ik wil niet meer besturingssysteem Raspbian gebruiken met Hass.io als docker. Ik wil HassOS als besturingssysteem. Hassbian is verleden tijd. HassOS is de beste/geoptimaliseerd methode. (bron) Nadeel is dat je niets anders kan draaien naast Home Assistant. Dit accepteer ik.
punt 2: betrouwbaarheid
Ik wil geen gebruik maken dat Hass.io start van een SD-kaart. Deze kan corrupt raken
Punt 3: snelheid
Een SSD is sneller dan een SD-kaart.

Kortom: ik wil een schone installatie met een RP3B+ i.c.m. een SSD, zonder SD-kaart.
Dit moet mogelijk zijn omdat de 3B+ deze mogelijkheid bied.

Nu loop ik tegen problemen aan dat de SSD nog niet opstart. En geeft aan dat er geen netwerk is.
Ik zoek dus een stappenplan hoe dit moet.
Ik heb al gekeken naar deze pagina, maar ik krijg het nog niet werkend.

CAD-tekenaar wijzigde deze reactie 01-12-2019 15:46 (7%)

• TCroezing
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 17:49
CAD-tekenaar schreef op zondag 1 december 2019 @ 15:31:
[...]
Nu loop ik tegen problemen aan dat de SSD nog niet opstart. En geeft aan dat er geen netwerk is.
Heb je overwogen om wel te starten van SD, en vervolgens verder te booten van SSD? Ik heb een Rpi4 die ik zo heb ingericht. Je gebruikt alleen tijdens het booten even de SD om daarna verder alles op de SSD te doen.
Aanzienlijk minder gebruik SD en daarmee mogelijke corruptie problemen.

De Rpi4 kan (nog niet) booten van SD, dus deze oplossing. Maar dat is voor mij voldoende om snelheid en betrouwbaarheid te verkrijgen.

• CAD-tekenaar
TCroezing schreef op zondag 1 december 2019 @ 15:58:
[...]

Heb je overwogen om wel te starten van SD, en vervolgens verder te booten van SSD? Ik heb een Rpi4 die ik zo heb ingericht. Je gebruikt alleen tijdens het booten even de SD om daarna verder alles op de SSD te doen.
Aanzienlijk minder gebruik SD en daarmee mogelijke corruptie problemen.

De Rpi4 kan (nog niet) booten van SD, dus deze oplossing. Maar dat is voor mij voldoende om snelheid en betrouwbaarheid te verkrijgen.
Hoe heb je dit voor elkaar gedaan met je SD?
Wat moet je er op installeren?
Voor zover ik weet zou USB-boot met de RP3B+ OOTB moeten werken.

• TCroezing
CAD-tekenaar schreef op zondag 1 december 2019 @ 16:02:
[...]

Hoe heb je dit voor elkaar gedaan met je SD?
Wat moet je er op installeren?
Voor zover ik weet zou USB-boot met de RP3B+ OOTB moeten werken.
In het kort: als je eerst gewoon Buster erop installeert, dan kan je daarna een copy naar de SSD doen en vervolgens in je bootcmd.txt de root=PARTUUID aanpassen.
Hier staat het ook mooi uitgelegd.

• CAD-tekenaar
TCroezing schreef op zondag 1 december 2019 @ 16:11:
[...]

In het kort: als je eerst gewoon Buster erop installeert, dan kan je daarna een copy naar de SSD doen en vervolgens in je bootcmd.txt de root=PARTUUID aanpassen.
Hier staat het ook mooi uitgelegd.
Maar deze werkmethode gaat toch alleen op als je Raspbian op de SSD wilt?
Ik wil hier de image van HassOS op zetten.

• TCroezing
CAD-tekenaar schreef op zondag 1 december 2019 @ 16:21:
[...]

Maar deze werkmethode gaat toch alleen op als je Raspbian op de SSD wilt?
Ik wil hier de image van HassOS op zetten.
Ah, ja skuzzie. 8)7
Idd, ik heb op de SSD (o.a.) HomeAssistant in een Docker container draaien dan...

• ninjazx9r98
@CAD-tekenaar
Deels duidelijk wat je wilt maar nog niet helemaal wat je nu gedaan hebt om te komen waar je nu bent. De SSD boot niet maar hoe heb je het image erop gezet en heb je de pi aangepast zodat deze kan boot en van USB?
Dat laatste staat hier uitgelegd
https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md
Snap ooknog niet waarom je een CONFIG positie wilt maken, dat is niet nodig en staat ook niet op de URL die je plaatste. Mogelijk ben je in de war met een CONFIG directory?
Vertel anders precies wat je gedaan hebt, dat maakt het eenvoudiger om te helpen.

• jspr360
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 12:32
Dacuuu schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:10:
[...]

Ik heb het heel even ERG hacky wacky gedaan in Nodered..
[Afbeelding]

code:
1
[{"id":"ac27c53a.9fe898","type":"inject","z":"fc8ee7ad.8c2438","name":"","topic":"","payload":"","payloadType":"date","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":243.5,"y":261,"wires":[["d4d3d6b6.51ea48"]]},{"id":"d4d3d6b6.51ea48","type":"http request","z":"fc8ee7ad.8c2438","name":"laadpaal","method":"GET","ret":"txt","paytoqs":false,"url":"https://www.allego.eu/api/feature/experienceaccelerator/areas/chargepointmap/getchargepoints/NLALLEGO003201","tls":"","persist":false,"proxy":"","authType":"","x":397,"y":314,"wires":[["6c039c45.0f4654"]]},{"id":"6c039c45.0f4654","type":"switch","z":"fc8ee7ad.8c2438","name":"","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"cont","v":"Occupied","vt":"str"},{"t":"else"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":535.5,"y":272,"wires":[[],[]]}]

Hmmbob schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:39:
[...]
No offence, maar dan doe je iets niet goed :+

Die link biedt inderdaad een keurige json aan, en die rest integratie zou die keurig moeten kunnen omvormen naar iets nuttigs voor je. Ergo: je doet iets niet goed.

Wat had je?
Thanks beide.
Het is inmiddels gelukt, moest SSL_TRUE + value template toevoegen in config file. Weer wat geleerd :)

code:
1
2
3
4
5
6
- platform: rest
    name: JSON_Laadpaal2
    resource: www.....nl
    value_template: '{{ value_json.evses[0].status }}'
    verify_ssl: true
    scan_interval: 100

• CAD-tekenaar
ninjazx9r98 schreef op zondag 1 december 2019 @ 18:53:
@CAD-tekenaar
Deels duidelijk wat je wilt maar nog niet helemaal wat je nu gedaan hebt om te komen waar je nu bent. De SSD boot niet maar hoe heb je het image erop gezet en heb je de pi aangepast zodat deze kan boot en van USB?
Dat laatste staat hier uitgelegd
https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md
Snap ooknog niet waarom je een CONFIG positie wilt maken, dat is niet nodig en staat ook niet op de URL die je plaatste. Mogelijk ben je in de war met een CONFIG directory?
Vertel anders precies wat je gedaan hebt, dat maakt het eenvoudiger om te helpen.
Okay... hier komt-ie ;)
Ik heb een RP3B+ met SSD en een voeding van 3A. (SD-kaart niet nodig, wel beschikbaar)
Op https://www.home-assistant.io/hassio/installation/ image gedownload voor RP3B+ (64 bit)
Op een Win10-pc: met Etcher de IMG.GZ-bestand geflashed naar SSD.

extra actie (niet persé nodig):
SSD-gekoppeld aan een andere, werkende raspberry (alleen nodig voor configureren) en via gparted de unallocated partitie geformatteerd naar FAT32 (primaire partitie). Deze partitie gelabeld met CONFIG, nieuwe map "network" aangemaakt. Zie afbeelding via deze link
In map "network" bestand "my-network" aangemaakt en de configuratie LAN toegevoegd in dit bestand. (bron: https://github.com/home-a.../Documentation/network.md) De tekst heb ik 1-op-1 gekopieerd, verder niet aangepast. SSD ontkoppeld van raspberry.

SSD aangesloten aan RP3B+, evenals muis, toetsenbord, netwerkkabel en monitor. Geen SD-kaart aanwezig. Daarna de RP3B+ voorzien van stroom via de 3A-adapter. (Dit zou voldoende moeten zijn)
Nu gebeurt er niets. Scherm blijft zwart.
UTMachine schreef op zondag 1 december 2019 @ 11:47:
[...]

Gevoelsmatig zou de code dit niet kunnen doen, maar ik beveel aan om de debugging op maximaal te zetten en dan kijken wat/wanneer het gebeurd. Dan zie je ook de gelezen S0PCM waarden.
wellicht is het handiger dit behandelen in een github issue, maar ik heb debug aangezet en zie dan idd dit:
DEBUG: S0PCM Packet: 'ID:24705:I:10:M1:0:82:M2:0:0:M3:0:0:M4:0:0:M5:0:0'
Ik lees slechts M1 uit. Gek genoeg zegt Home Assistant 37 Liter en ook measurement.yaml geeft aan :

code:
1
2
3
4
5
6
date: 2019-12-01
1:
  pulsecount: 82
  today: 37
  total: 348070
  yesterday: 40

Ook hier loopt het wel op naar mate van water gebruik, maar klopt het totaal niet met de werkelijkheid. Hier zit gerust 10-tallen litters verschil tussen, terwijl het vroeger wel gewerkt heeft.

He who laughs last thinks slowest! | MartinvdM.nl | 3000Wp Zonnepanelen

• ninjazx9r98
@CAD-tekenaar
Waarom partities aanpassen en labelen met CONFIG? Dat staat niet op de bron waar je mee komt. In de eerste partitie genaamd hassio-boot (/dev/sda1 in je plaatje met een fat16 filesystem) maak je een directory genaamd CONFIG of je gebruikt een USB stick.
Tevens doet een pi geen OOTB boot van USB, dat moet je aanzetten, de instructie daarvoor staat op de url die ik plaatste en daarvoor moet je minimaal 1 keer booten vanaf een SD kaart.

• Ophidian
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15:30
Sinds eergisteren werkt mijn Solaredge integratie niet meer. Ben nu op vakantie dus kan niet zien waarom, maar de Solaredge App zelf werkt prima. Gezien ik niet de enige ben(/solaredge-broken-since-0-102-3), vermoed ik dat blijkbaar mijn Docker Container geupdate is :+

Meer mensen last van dat de Solaredge sensor niet meer werkt? En zo ja, heeft iemand het al opgelost gekregen?

Solaredge 18x LG Neon 2 320 - 5,76 kWp - 120 graden OZO - 38 graden helling

• CAD-tekenaar
ninjazx9r98 schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:33:
@CAD-tekenaar
Tevens doet een pi geen OOTB boot van USB, dat moet je aanzetten, de instructie daarvoor staat op de url die ik plaatste en daarvoor moet je minimaal 1 keer booten vanaf een SD kaart.
Wat je schrijft klopt. Boot-mode moet bij de RP3B worden aangezet. Bij de RP3B+ is deze OOTB beschikbaar. (bron)

• ninjazx9r98
CAD-tekenaar schreef op zondag 1 december 2019 @ 22:16:
[...]

Wat je schrijft klopt. Boot-mode moet bij de RP3B worden aangezet. Bij de RP3B+ is deze OOTB beschikbaar. (bron)
Oeps, even de + over het hoofd gezien. Dan zou de pi in principe gewoon moeten booten met het geschreven image. Heb je al eens een poging gedaan om te booten zonder het aanmaken van die extra partitie?

• CAD-tekenaar
ninjazx9r98 schreef op zondag 1 december 2019 @ 23:06:
[...]

Oeps, even de + over het hoofd gezien. Dan zou de pi in principe gewoon moeten booten met het geschreven image. Heb je al eens een poging gedaan om te booten zonder het aanmaken van die extra partitie?
Ja ook al een image geprobeerd zonder de partitie CONFIG aan te maken.
De RP3B+ blijft 'dood' met alleen een SSD eraan gekoppeld. Er brandt een rode led (constant).
De groene led heeft niet geknippert evenals de leds van de LAN-kabel.

Hardwarepverzicht:
De SSD is gekoppeld met deze kabel aan de RP3B+. Deze kabel is geschikt voor Linux, dus ik verwacht hiermee geen problemen. De voeding is 3A (link)

Ik heb ook al hetzelfde geprobeerd met een SD-card. (FAT32-partitie, label: CONFIG met /network/my-network file. Ook dit werkt niet.
Mogelijk moet er (naast de SSD) een bootable SD-card of een bootable USB-drive inzitten. Dit is denk ik alleen voor de installatie. Iets met bootcode.bin ?

CAD-tekenaar wijzigde deze reactie 02-12-2019 08:15 (18%)

• Davey400
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 13:11
Iemand hier die met Home Assistant tegen zijn laadpaal aanpraat via OCPP (ook json)?

• ninjazx9r98
@CAD-tekenaar
Om te booten van USB hoeft er verder niets in de Pi te zitten. Heb thuis twee stuks 3B, dus niet de +, waarbij USB boot geactiveerd is en die booten direct van een pidrive.
Een rode led die constant brandt en verder niets zou als ik het goed heb betekenen dat er geen boot instructies gevonden worden.
Ik zou in ieder geval eens proberen om het image te schrijven naar een SD kaart en deze vervolgens booten zonder ook maar iets met de partities te doen zodat je in ieder geval weet dat het image goed is.

Partities maken genaamd CONFIG zou ik mee stoppen of op de juiste manier toepassen. Een dergelijke partitie maken op een sd kaart staat in ieder geval niet op de link die je eerder plaatste. Het is een usb stick met een fat32 partitie en het label CONFIG of een directory CONFIG in de eerste partitie op de ssd /sd kaart die je beschreven hebt waarbij je het label intact laat. Mogelijk werken andere methodes ook maar tijdens troubleshooten zou ik me zoveel mogelijk aan beschreven procedures houden om niet teveel variabelen te introduceren.

Daarnaast kun je ook de usb-sata kabel verdenken, niet alle kabels schijnen goed te werken met een Pi als je wilt booten van een aangesloten device.

PS
Voor je het image schrijft zou ik de ssd of de sd kaart eens helemaal leeg gooien met diskpart, heb ook wel eens problemen gehad na het overschrijven van een sd kaartje waar al wat op gestaan had.

PS2
Het 64 bit image zou moeten werken maar kent wat beperkingen, de aanbevolen versie is 32 bit

• CAD-tekenaar
@ninjazx9r98
Dank voor je geduld en suggesties.
De HassOS-image op een SD-kaart zetten heb ik gedaan. Dit werkt 100% op een SD-kaart met een HassOS-image voor de RP3B+ 64bit. Maar ik zou zo graag uiteindelijk dit op een SSD willen draaien, zonder SD-kaart. Dat is de uitdaging.
Ik zal nog een test doen met de HassOS-image voor de RP3B+ 32bit.

Over de USB-SATA kabel: als ik de schijf koppel aan een andere werkende Raspberry met besturingssysteem Raspian en hij herkent deze, dan werkt de kabel toch nog behoren? Of zie ik iets over het hoofd?
Welke USB-SATA kabel gebruik jij?

• ninjazx9r98
CAD-tekenaar schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:29:
@ninjazx9r98
Dank voor je geduld en suggesties.
De HassOS-image op een SD-kaart zetten heb ik gedaan. Dit werkt 100% op een SD-kaart met een HassOS-image voor de RP3B+ 64bit. Maar ik zou zo graag uiteindelijk dit op een SSD willen draaien, zonder SD-kaart. Dat is de uitdaging.
Ik zal nog een test doen met de HassOS-image voor de RP3B+ 32bit.

Over de USB-SATA kabel: als ik de schijf koppel aan een andere werkende Raspberry met besturingssysteem Raspian en hij herkent deze, dan werkt de kabel toch nog behoren? Of zie ik iets over het hoofd?
Welke USB-SATA kabel gebruik jij?
Ok, dat het 100% werkt op een SD kaart was mij nog niet duidelijk geworden. Dat de kabel werkt met een OS dat reeds geboot is wil niet zeggen dat het booten zelf ook goed gaat. Tijdens het booten heb je met timing en bijbehorende timeouts te maken, reageert een en ander niet vlot genoeg dan kan er niet geboot worden. In een draaiend OS is dit veel minder kritisch.
De kabel die ik gebruik is de kabel die destijds meegeleverd werd bij een PiDrive van WD(die helaas niet meer te koop zijn).

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Henkiejoo schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:29:
@koelkast
ik zie niet direct iets geks.
wij gebruiken wel een ander soort trigger:
domain: binary_sensor
entity_id: binary_sensor.pir_zolder
platform: device
type: motion

Heb je de "data_template"-code wel eens vervangen door een gewone "data" met vaste waarde? Dat kun je testen of het probleem daarin zit.
Dank voor je reactie. Inmiddels ben ik eruit. :/
Een groot deel van de automations stond gewoon uitgeschakeld in de instellingen van hass 8)7 . Geen idee waarom, denk dat het door een update is gekomen.

• daxy
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13-12 16:58
Ik lees wat tegenstrijdige informatie over Nest accounts vs. Google Accounts. Wie kan uit ervaring spreken?

Ik heb een Nest account, met een Nest Thermostaat en een Hello. Ik had al een API aangevraagd voordat Google besloot geen nieuwe API's aan te maken, ik heb nu dus HA integratie die werkt.
Mijn Nest app klaagt dat hij mijn Nest account wil omzetten naar een Google account, maar blijft de API toegang dan nog gewoon werken?

Ik snap dat er geen nieuwe API codes aangevraagd kunnen worden, maar ik las ergens dat ondanks dat je je account omzet, je huidige API blijft werken. Wie heeft dit gedaan en kan mij zekerheid geven? Thanks!

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Toch mooi. We hebben een lamp onder ons afdakje bij de voordeur met bewegingsdetectie. Die gaat vanzelf aan als het donker genoeg is en er beweging is. Maar de garagedeur ernaast blijft dan donker en dat is de deur waar wij zelf meestal door naar binnen gaan.

Dus een Shelly 2.5 gemonteerd in de voeding naar de lamp onder het afdakje (en gelijk de ganglamp maar mee aangesloten). En een shelly 1 in de voeding naar de lamp boven de garagedeur.

Als de Shelly 2.5 meer dan 10W aan vermogen meet richting de lamp onder het afdakje én één van ons niet thuis is, gaat de lamp boven de garage ook aan. En als het vermogen onder de 3W komt, weer uit.

En dat ging zo'n beetje allemaal in één keer goed. Ik wordt nog eens profesioneel ;)

Gelijk maar even wat extra Shellies besteld in de Black Friday/Cyber Monday sale. Die komen wel op in één of ander huis.

• UTMachine
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 13-12 21:49
martinvdm schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:04:
[...]

wellicht is het handiger dit behandelen in een github issue, maar ik heb debug aangezet en zie dan idd dit:
DEBUG: S0PCM Packet: 'ID:24705:I:10:M1:0:82:M2:0:0:M3:0:0:M4:0:0:M5:0:0'
Ik lees slechts M1 uit. Gek genoeg zegt Home Assistant 37 Liter en ook measurement.yaml geeft aan :

code:
1
2
3
4
5
6
date: 2019-12-01
1:
  pulsecount: 82
  today: 37
  total: 348070
  yesterday: 40

Ook hier loopt het wel op naar mate van water gebruik, maar klopt het totaal niet met de werkelijkheid. Hier zit gerust 10-tallen litters verschil tussen, terwijl het vroeger wel gewerkt heeft.
Ja een github issue is misschien beter (https://github.com/ualex73/docker-s0pcm-reader/issues) ;)
Maar de "M1:0:82" wordt pas gereset naar nul, als de S0PCM fysiek wordt gereset (bv kabel disconnected). Bij mij is de waarde "M1:0:11027", da's dus al een paar maanden van water meten, zonder reset.
Dus je moet de M1 waarden op een dag bijhouden, als die waarde oploopt, maar geen water is gebruikt - is het een issue'tje in de S0PCM zelf.

• Revaes
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 12-12 16:25
TheMystery schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:31:
[...]

Ik had ze hiervoor in de configuration.yaml staan.
edit, zie hieronder.

Revaes wijzigde deze reactie 02-12-2019 17:10 (29%)

• Revaes
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 12-12 16:25
Revaes schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:08:
Ik heb een probleem met scenes.

Ik heb Hassio versie 102.2 op een NUC draaien, nu probeer ik scenes toe te voegen door eerst in de configuration.yaml de volgende regel toe te voegen:

code:
1
scene: !include scenes.yaml

en tevens een leeg scenes.yaml in de config folder te plaatsen. Als ik check config doe alvoren opnieuw op te starten krijg ik:

[...]

ook een valide inhoud aan scenes.yaml als:

code:
1
2
3
4
- id: test
- name: Test
  entities:
      light.gang: true

levert dezelfde fout op.

https://community.home-as...lmond-scene-editor/149639

Wat doe ik fout?
Ter info:

Het probleem is opgelost. Er bleek in de custom_components map nog een lege scene map te staan die ik blijkbaar ooit eens gebruikt heb, na verwijderen hiervan ging alles zoals verwacht.

• t-x-m
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10-12 19:05

t-x-m

.NET Nerd

Nog niet voorbij zien komen hier: de Tuya Wifi Dimmer voor 230V Deze is sinds kort ook te flashen met Tasmota en ESP Home. Fantastisch alternatief voor de ongeveer evengrote Shelly1 en met 13,50 euro bij [Aliexpress] amper duurder. Tasmota Howto & ESPHome howto

GC.Collect();

• SuperKris
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 15:51
Momenteel gebruik ik Domotiz en wil ik eens kijken of ik home assistant draaiend kan krijgen. Heb mij al wat in gelezen maar een paar dingen zijn mij nog onduidelijk. Hopelijk hebben jullie want antwoorden.

Ik gebruik veel klik-aan-klik-uit die via RFlink worden aangestuurd. In sommige gevallen stuurt de zender een ontvanger aan. Die hebben dan "dezelfde code" en het ziet er naar uit dat Home Assistant dit makkelijk opvangt. Ik heb echter ook situaties waar een zender en ontvanger niet gekoppeld zijn. Een muur schakelaar zend een code uit, die pakt de RFlink op, en vervolgens moet HA dan diverse commandos terug geven. Een lamp aanzetten, en andere naar X% dimmen, etc. Deze ontvangers moeten dan een signaal leren dat door HA gegenereerd is. Bij domoticz gaat dit via een simpel drop-down menu waar een type apparaat, een protocol en unieke worden ingegeven. Hoe werkt dit proces in HA?

Hoe makkelijk is het om Xiaomi Aqara componenten te koppelen? Bij voorkeur zonder de Xiaomi hub. Ik heb het bij Domoticz ooit geprobeerd met zigbee2mqtt maar heb dat nooit werken gekregen. Ook lees ik het één en ander over deconz. Ik vindt het allemaal vrij ingewikkeld klinken. Heet iemand ervaring met 1 van deze 2 methods?

Ook zou ik de boel graag willen bedienen met google home. Voor zover ik het terug heb kunnen vinden is er een betaalde optie, en is er een doe-het-zelf optie. Wat zijn jullie ervaringen hierin?

Ik ben niet mega handig met programmeren. Simpele Aruino dingen lukken mij wel, en via Domoticz en Octoprint heb ik wel ervaring met raspberrys, maar erg handig ben ik hier niet mee. Een beetje duidelijke GUI is voor mij wel fijn. Voor elk apparaat allemaal losse scripts en commando's uitvoeren om de boel werkend te krijgen gaat geen succes worden ben ik bang. Is HA voor mij wel aan te raden dan?

• Thoit
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 13-12 15:29
Davey400 schreef op maandag 2 december 2019 @ 08:42:
Iemand hier die met Home Assistant tegen zijn laadpaal aanpraat via OCPP (ook json)?
Ik ben wel bezig om middels PowerShell mijn laadpaal aan te spreken. Wil namelijk de laadpaal kunnen ontgrendelen of stoppen via Home Assistant. Zit echter nog met een probleem dat deze acties onder een tabblad staan, waarbij ik niet weet hoe ik die knopjes moet aanspreken.

Heb een laadpaal van EVBox, weet niet of die ook met bijv. OCPP kunnen werken.

• Thoit
SuperKris schreef op maandag 2 december 2019 @ 23:27:
Momenteel gebruik ik Domotiz en wil ik eens kijken of ik home assistant draaiend kan krijgen. Heb mij al wat in gelezen maar een paar dingen zijn mij nog onduidelijk. Hopelijk hebben jullie want antwoorden.

Ik gebruik veel klik-aan-klik-uit die via RFlink worden aangestuurd. In sommige gevallen stuurt de zender een ontvanger aan. Die hebben dan "dezelfde code" en het ziet er naar uit dat Home Assistant dit makkelijk opvangt. Ik heb echter ook situaties waar een zender en ontvanger niet gekoppeld zijn. Een muur schakelaar zend een code uit, die pakt de RFlink op, en vervolgens moet HA dan diverse commandos terug geven. Een lamp aanzetten, en andere naar X% dimmen, etc. Deze ontvangers moeten dan een signaal leren dat door HA gegenereerd is. Bij domoticz gaat dit via een simpel drop-down menu waar een type apparaat, een protocol en unieke worden ingegeven. Hoe werkt dit proces in HA?

Hoe makkelijk is het om Xiaomi Aqara componenten te koppelen? Bij voorkeur zonder de Xiaomi hub. Ik heb het bij Domoticz ooit geprobeerd met zigbee2mqtt maar heb dat nooit werken gekregen. Ook lees ik het één en ander over deconz. Ik vindt het allemaal vrij ingewikkeld klinken. Heet iemand ervaring met 1 van deze 2 methods?

Ook zou ik de boel graag willen bedienen met google home. Voor zover ik het terug heb kunnen vinden is er een betaalde optie, en is er een doe-het-zelf optie. Wat zijn jullie ervaringen hierin?

Ik ben niet mega handig met programmeren. Simpele Aruino dingen lukken mij wel, en via Domoticz en Octoprint heb ik wel ervaring met raspberrys, maar erg handig ben ik hier niet mee. Een beetje duidelijke GUI is voor mij wel fijn. Voor elk apparaat allemaal losse scripts en commando's uitvoeren om de boel werkend te krijgen gaat geen succes worden ben ik bang. Is HA voor mij wel aan te raden dan?
Ik gebruik een Conbee stick is redelijk eenvoudig te configureren. Je moet een add on installeren, opent de Deconz interface en je kan apparaten toevoegen. De ontwikkeling hiervan is gedreven, nieuwe apparaten zitten er snel in. Zigbee2MQTT heb ik mij nooit echt in verdiept, maar ziet er een stuk ingewikkelder uit. Volgens mij moet je daarbij elk device middels JSON code definiëren.

Google assistant kan je ook gratis koppelen, je moet dan een test app aanmaken en daarmee kan je HA dan weer koppelen. Staat allemaal vrij duidelijk uitgelegd.

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15:43
Thoit schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:52:
[...]
Zigbee2MQTT heb ik mij nooit echt in verdiept, maar ziet er een stuk ingewikkelder uit. Volgens mij moet je daarbij elk device middels JSON code definiëren.
Is niks ingewikkelds aan hoor. Alles gaat via MQTT discovery. Dus gekoppelde devices zie je gewoon in je integratie tab binnen hass.

Niks geen JSON definities 😁
Er is support voor ca 450 zigbee devices en er worden zeer regelmatig nieuwe toegevoegd. Dus de keuze is reuze 👍

Mars Warrior wijzigde deze reactie 03-12-2019 12:55 (11%)

http://www.team-mediaportal.com/

• MyBearTibbers
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 12-12 11:06
SuperKris schreef op maandag 2 december 2019 @ 23:27:

Dingen aansturen met de RFLink is te doen met automations, HA krijgt iets binnen (trigger) en stuurt dan de lampen aan (action) deze zijn vrij simpel te schrijven. Je kunt hiervoor ook gebruik maken van Node-Red.

Zigbee2MQTT zou out-of-box moeten werken, je aqara componenten kun je hiermee dus uitlezen zonder xiaomi hub. (Ik krijg mijn sensoren deze week binnen en dan ga ik hier ook mee stoeien).

Het aansturen van de home durf ik verder niets over te zeggen. Wel zit sinds v102 een eigen spraak assistent ingebakken in HA. Deze zou ook wat beter met je privacy om moeten gaan ;)

Verder is het programmeren eerst even wat puzzel werk, dit is echter niet voor elk apparaat nodig en ik had het na 3 apparaten wel onder de knie en dan heb je het kunstje wel onder de knie. Mijn ervaring is, de learning curve is wat steiler, maar HA werkt zoveel beter dan Domoticz!

• Imperial Guard
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 13-12 19:14
Dubbel

Imperial Guard wijzigde deze reactie 03-12-2019 13:03 (99%)

• Imperial Guard
Ik probeer de data van Twente Milieu naar een leesbaar formaat om te zetten, voorheen pakte ik de data via de API van Twente Milieu uit Appdaemon.

Nu probeer ik het met de intergratie van Home Assistant zelf maar loop ik tegen de volgende error aan, ik zie helaas niet wat ik fout doe :(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Update for sensor.waste_next_green fails
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 270, in async_update_ha_state
    await self.async_device_update()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 448, in async_device_update
    await self.async_update()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/template/sensor.py", line 248, in async_update
    self._state = self._template.async_render()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 220, in async_render
    return compiled.render(kwargs).strip()
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/asyncsupport.py", line 76, in render
    return original_render(self, *args, **kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/environment.py", line 1008, in render
    return self.environment.handle_exception(exc_info, True)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/environment.py", line 780, in handle_exception
    reraise(exc_type, exc_value, tb)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/_compat.py", line 37, in reraise
    raise value.with_traceback(tb)
  File "<template>", line 9, in top-level template code
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/sandbox.py", line 440, in call
    return __context.call(__obj, *args, **kwargs)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 810, in strptime
    return datetime.strptime(string, fmt)
TypeError: strptime() argument 1 must be str, not Undefined

Template sensor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
- platform: template
  sensors:
    waste_next_green:
      friendly_name: "Groene container"
      entity_id:
        - sensor.time
        - sensor.date
        - sensor.date_time
        - sensor.organic_waste_pickup
      value_template: >-
            {% set weekdays = {
              1: "maandag",
              2: "dinsdag",
              3: "woensdag",
              4: "donderdag",
              5: "vrijdag",
              6: "zaterdag",
              7: "zondag",
            } %}
            {% set now_date = now().date() %}
            {% set next_date = strptime(states('sensor.organic_waste_pickup'), "%Y-%m-%d") %}
            {% set days_to_next = (next_date - now_date).days %}
            {% set weeks_to_next = ((days_to_next - next_date.isoweekday() + 1) / 7 + 0.49) | round(0)  %}
            {% if days_to_next == 0 %}
            Vandaag
            {% elif days_to_next == 1 %}
            Morgen
            {% elif days_to_next == 2 %}
            Overmorgen
            {% elif days_to_next < 7 %}
            Komende {{weekdays[next_date.isoweekday()]}}
            {% elif weeks_to_next == 1 %}
            Volgende week
            {% else %}
            Over {{ weeks_to_next }} weken
            {% endif %}

• Koppensneller
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17:00

Koppensneller

winterrrrrr

Gezien regel 24 in de log denk ik dat je regel 21 van je config moet veranderen naar:

code:
1
{% set next_date = strptime(states('sensor.organic_waste_pickup') | string, "%Y-%m-%d")%}

Werkt dat?

Koppensneller wijzigde deze reactie 03-12-2019 13:16 (5%)

• Imperial Guard
Koppensneller schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:15:
Gezien regel 24 in de log denk ik dat je regel 21 van je config moet veranderen naar:

code:
1
{% set next_date = strptime(states('sensor.organic_waste_pickup') | string, "%Y-%m-%d")%}

Werkt dat?
Non helaas....

Het lijkt ermee te maken te hebben dat het component nog niet geladen is of dat de sensor later pas update waardoor template sensor crahsed.

Mensen ervaring met een delay op een template sensor.

Imperial Guard wijzigde deze reactie 03-12-2019 14:00 (23%)

• SuperKris
MyBearTibbers schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:58:
[...]

Dingen aansturen met de RFLink is te doen met automations, HA krijgt iets binnen (trigger) en stuurt dan de lampen aan (action) deze zijn vrij simpel te schrijven. Je kunt hiervoor ook gebruik maken van Node-Red.
Heb je zelf ook ervaring met RFlink? Zo ja, kan je toelichten of, en hoe je een ONTVANGER kan toevoegen?

En op welke vlakken vindt jij HA beter dan Domoticz?

SuperKris wijzigde deze reactie 03-12-2019 13:46 (5%)

• NoE
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 12:18

NoE

Que?

llevering schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 08:58:
[...]

Ja klopt ik heb IO inderdaad. De my position bij RTS zal wel werken door het signaal een bepaalde tijd te versturen door het gebrek aan terugkoppeling in het protocol. Misschien dat RFXcom o.i.d. uitkomst kan bieden en of dat Somfy de functionaliteit via de api beschikbaar maakt op de Connexxon maar Somfy lijkt niet echt gemotiveerd om van de combinatie Connexxoon/API een goed product te maken.
Ik ben nu ook aan het stoeien met Hassio en heb bijna alles uitgefaseerd van de HomeWizard op de somfy rolluik en heatlink na.

nu kijkende naar OTGW en heb een zwave module (nog geen items ervoor) en zo'n Chineese cc1101 stick voor 433mhz communicatie: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.4d374c4dWhyRCr

overige spullen (o.a. ikea, xiaomi, asus netwerk, BLE, DSMR) al werkende.

iemand de 433 somfy/communicatie icm CC1101 al aan de praat gekregen? thanks

btw, iemand ook al aan de Fujin wifi kraan? tbv irrigatie van de tuin icm miflora sensoren?

NoE wijzigde deze reactie 03-12-2019 15:49 (5%)

We love the smell of innovation in the morning

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

Imperial Guard schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:29:
[...]

Non helaas....

Het lijkt ermee te maken te hebben dat het component nog niet geladen is of dat de sensor later pas update waardoor template sensor crahsed.

Mensen ervaring met een delay op een template sensor.
Misschien kun je in je template sensor de waarde undefined (volgens mij is dat hem als sensor.organic_waste_pickup nog niet beschikbaar is) afvangen en dan ook je template sensor die waarde laten teruggeven.

• Cadster
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 04-12 02:42
@Imperial Guard
Ik regel het zoals onderstaand om de error bij hass-startup te voorkomen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
   sensors:
     days_rest:
         {% set test = state_attr('sensor.afval_rest', 'date') %}
         {% if test != None %}
           {% set days = as_timestamp(strptime(state_attr('sensor.afval_rest', 'date'),"%Y-%m-%d")) | timestamp_custom('%j') | int - (now().strftime('%j') | int ) %}
           {% if days == 0 %}
             vandaag
           {% elif days == 1 %}
             morgen
           {% elif days >= 2 %}
             over {{days}} dagen
           {% else %}
             voorlopig niet
           {% endif %}
         {% else %}
           geen
         {% endif %}
       entity_id: sensor.time

• Imperial Guard
Cadster schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:18:
@Imperial Guard
Ik regel het zoals onderstaand om de error bij hass-startup te voorkomen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
   sensors:
     days_rest:
         {% set test = state_attr('sensor.afval_rest', 'date') %}
         {% if test != None %}
           {% set days = as_timestamp(strptime(state_attr('sensor.afval_rest', 'date'),"%Y-%m-%d")) | timestamp_custom('%j') | int - (now().strftime('%j') | int ) %}
           {% if days == 0 %}
             vandaag
           {% elif days == 1 %}
             morgen
           {% elif days >= 2 %}
             over {{days}} dagen
           {% else %}
             voorlopig niet
           {% endif %}
         {% else %}
           geen
         {% endif %}

Thanks al iets verder nu heeft de sensor geen state_attr, en state is de datum, tips? :)

Bij {{ states.sensor.plastic_waste_pickup }} krijg ik de volgende response terug:

<template state sensor.plastic_waste_pickup=2019-12-05; friendly_name=Plastic, icon=mdi:delete-empty @ 2019-12-03T17:30:58.300108+01:00>

Imperial Guard wijzigde deze reactie 03-12-2019 17:38 (10%)

• Cadster
Gebruik dan (states('sensor.plastic_waste_pickup') in plaats van (state_attr('sensor.plastic_waste_pickup', 'date')

• Imperial Guard
Cadster schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 17:48:
Gebruik dan (states('sensor.plastic_waste_pickup') in plaats van (state_attr('sensor.plastic_waste_pickup', 'date')
Blijf een unknown houden met de volgende code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
    waste_next_packages:
      friendly_name: "Plastic"
      entity_id:
        - sensor.time
           {% set test = (states('sensor.plastic_waste_pickup')) %}
           {% if test != None %}
               {% set weekdays = {
              } %}
              {% set next_date = strptime(states.sensor.plastic_waste_pickup.state, "%Y-%m-%d").date() %}
              {% set weeks_to_next = ((days_to_next - next_date.isoweekday() + 1) / 7 + 0.49) | round(0)  %}
              Vandaag
              Morgen
              Overmorgen
              Komende {{weekdays[next_date.isoweekday()]}}
              Volgende week
              {% else %}
              {% endif %}
           {% else %}
             Geen Data
           {% endif %}

Zelfde error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 270, in async_update_ha_state
    await self.async_device_update()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 448, in async_device_update
    await self.async_update()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/template/sensor.py", line 248, in async_update
    self._state = self._template.async_render()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 220, in async_render
    return compiled.render(kwargs).strip()
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/asyncsupport.py", line 76, in render
    return original_render(self, *args, **kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/environment.py", line 1008, in render
    return self.environment.handle_exception(exc_info, True)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/environment.py", line 780, in handle_exception
    reraise(exc_type, exc_value, tb)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/_compat.py", line 37, in reraise
    raise value.with_traceback(tb)
  File "<template>", line 9, in top-level template code
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/sandbox.py", line 440, in call
    return __context.call(__obj, *args, **kwargs)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 810, in strptime
    return datetime.strptime(string, fmt)
TypeError: strptime() argument 1 must be str, not Undefined

• MyBearTibbers
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 12-12 11:06
SuperKris schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:42:
[...]

Heb je zelf ook ervaring met RFlink? Zo ja, kan je toelichten of, en hoe je een ONTVANGER kan toevoegen?

En op welke vlakken vindt jij HA beter dan Domoticz?
Ik heb mijn ontvangers toegevoegd door ze eerst aan te sturen met de afstandsbediening. De code lees je dan uit en voeg je in HA toe als switch/light/whatever.

Veel componenten en add-ons worden door de communitie gemaakt en onderhouden, hierdoor worden veel meer apparaten en services ondersteunt. De communitie is ook een stuk groter.
Tevens, hoef je niet telkens te wachten op een halfjaarlijkse(!) update van Domoticz, bij HA gaat dit echt stukken sneller (maandelijks).
Plus dat het er echt een heel stuk beter uitziet dan Domoticz, al is dat natuurlijk persoonlijk :p

• Cadster
@Imperial Guard
Loop stap voor stap je template door dan zie waar het mis gaat.
Dus voor de eerste stap knip en plak onderstaande code in de sjabloonediter:

YAML:
1
2
{{ now_date }}

in regel 1 definieer je je variable, in regel 2 geef je de waarde hier van weer.

• Imperial Guard
Cadster schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:11:
@Imperial Guard
Loop stap voor stap je template door dan zie waar het mis gaat.
Dus voor de eerste stap knip en plak onderstaande code in de sjabloonediter:

YAML:
1
2
{{ now_date }}

in regel 1 definieer je je variable, in regel 2 geef je de waarde hier van weer.
Het stomme is binnen de sjabloon editor werkt de volledige code en krijg ik geen errors.

Nu een paar keer opnieuw opgestart en de ene keer pakt Home Assistant het wel en de andere keer krijg ik een foutmelding.

• Cadster
Ik vermoed dat het bij de test misgaat.
Je kan in deze link naar een post op het home-assistant forumhttps://community.home-as...late-not-behaving/91164/2 kijken hoe dit bij jou toegepast moet worden.
Bij mij is de waarde !None omdat ik een attribute gebruik. Je zou dit, omdat je states gebruikt, kunnen vervangen door !Unknown.
100+ reacties in een 10 maanden lopend Github issue en nog geen duidelijke oorzaak/oplossing in zicht voor mijn zo af en toe offline gaande Tradfri, met name, GU10 warmwitte spots in combinatie met deCONZ en een Conbee.

Om uit te sluiten of aan te tonen dat 't met de GU10 spots zelf te maken heeft, mogelijk een crashende firmware, heb ik een Tradfri Hub gekocht.

De custom card 'slider-entity-row' gebruik ik om een slider te tonen. Dat werkt goed, inclusief tonen dim stand, in combinatie met een dimbare lamp via deCONZ:

https://i.imgur.com/gQNg0ql.png

Bij een lamp via de Tradfri Hub werkt het dimmen via die slider ook, die slider duikt na het aanklikken/tikken van de gewenste dimpositie echter meteen weer helemaal naar links. Het dimmen van de lamp op zich werkt echter wel, ook met die slider. Herkent iemand dat?

JBS wijzigde deze reactie 03-12-2019 22:18 (3%)

• SuperKris
MyBearTibbers schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:29:
[...]

Ik heb mijn ontvangers toegevoegd door ze eerst aan te sturen met de afstandsbediening. De code lees je dan uit en voeg je in HA toe als switch/light/whatever.
Dat is nou eigenlijk precies wat ik niet wil. In mijn huiskamer heb ik 4 ontvangers, maar slechts 1 zender. Deze wil ik niet direct koppelen.

Met jouw methode zou ik extra zenders (afstandsbedieningen) moeten kopen om éénmalig een code te genereren die dan aan de ontvanger wordt gekoppeld en die Home Assistant dan toevallig ook kent. Daarna kan ik die afstandsbediening weer weggooien want die code wil ik helemaal niet zenden vanuit de afstandsbediening.

Voor mij is het essentieel dat HA zelf codes kan genereren. In domotiz maak je dan gewoon een manual device aan, waaraan je een naam, gateway, protocal, en eigen code invult.

• Cadster
@Imperial Guard

Onderstaande code doet het bij mij.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
   sensors:
    waste_next_test:
        {% set test = state_attr('sensor.plastic_waste_pickup', 'friendly_name') %}
        {% if test != None %}
          {% set weekdays = {
          } %}
          {% set next_date = strptime(states.sensor.plastic_waste_pickup.state, "%Y-%m-%d").date() %}
          {% set weeks_to_next = ((days_to_next - next_date.isoweekday() + 1) / 7 + 0.49) | round(0) %}
          Vandaag
          Morgen
          Overmorgen
          Komende {{ weekdays[next_date.isoweekday()] }}
          Volgende week
          {% else %}
          {% endif %}
        {% else %}
          Geen Data
        {% endif %}

Cadster wijzigde deze reactie 04-12-2019 02:42 (6%)

• schumi2004
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13-12 12:31

schumi2004

PSN = whocarez-

Eindelijk de tijd gevonden met P1 aan de slag te gaan waar ik een aantal vragen over heb.

Ik draai HA via HassIO op een RPi welke bedraad aangesloten zit, is het mogelijk deze ook via Wifi te laten draaien of is dat vragen om problemen?

De reden dat ik dit vraag is omdat ik de RPi in de meterkast wil hangen stukje verder waar het WiFi bereik uitstekend is en dan de P1 kabel direct op de RPi aan te sluiten en dan met DSMR sensor deze uit te lezen of heb ik het dan verkeerd begrepen? Verkeerd begrepen als in tussen de RPi en P1 kabel hoort nog een component te zitten om de data leesbaar te krijgen?

Maar dit gaat natuurlijk alleen als ik mijn HA draadloos kan laten functioneren?

• Imperial Guard
Cadster schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:05:
@Imperial Guard

Onderstaande code doet het bij mij.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
   sensors:
    waste_next_test:
        {% set test = state_attr('sensor.plastic_waste_pickup', 'friendly_name') %}
        {% if test != None %}
          {% set weekdays = {
          } %}
          {% set weeks_to_next = ((days_to_next - next_date.isoweekday() + 1) / 7 + 0.49) | round(0) %}
          Vandaag
          Morgen
          Overmorgen
          Komende {{ weekdays[next_date.isoweekday()] }}
          Volgende week
          {% else %}
          {% endif %}
        {% else %}
          Geen Data
        {% endif %}

Thanks! Helaas nog steeds issues. Ik heb het gevoel dat het door de laatste versie van Home Assistant komt , ik draai op 0.102.2.

Ik heb deze warning ook opeens: etup of platform mqtt is taking over 10 seconds.
Hier heb ik in het verleden nooit last van gehad.

• maxxie85
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 13-12 09:27
schumi2004 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:14:
Eindelijk de tijd gevonden met P1 aan de slag te gaan waar ik een aantal vragen over heb.

Ik draai HA via HassIO op een RPi welke bedraad aangesloten zit, is het mogelijk deze ook via Wifi te laten draaien of is dat vragen om problemen?

De reden dat ik dit vraag is omdat ik de RPi in de meterkast wil hangen stukje verder waar het WiFi bereik uitstekend is en dan de P1 kabel direct op de RPi aan te sluiten en dan met DSMR sensor deze uit te lezen of heb ik het dan verkeerd begrepen? Verkeerd begrepen als in tussen de RPi en P1 kabel hoort nog een component te zitten om de data leesbaar te krijgen?

Maar dit gaat natuurlijk alleen als ik mijn HA draadloos kan laten functioneren?
Het is zeker mogelijk om je P1 kabel direct aan de Pi te hangen voor de DSMR sensor. Daarbij neem ik aan dat het een P1 kabel is met een USB kant.
Wifi kan mogelijk wat meer latency introduceren, maar naar mijn inziens zou het goed moeten gaan. Het is ook een beetje experimenteren. Laat alles opeens zeer langzaam weet je waar het door komt.

• JayOne
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 17:55

Hou er wel rekening mee dat de RPi (en met name de sd-card) zeer zwaar wordt belast wanneer je deze oplossing kiest. Bij DSMR v5 wordt er elke seconde data weggeschreven naar je RPi. Iets om rekening mee te houden in je verdere ontwerp.

What's the speed of dark?

• Davey400
RoJan schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:11:
Ik lees allerlei verhalen, ook op dit forum, over thermostaten, maar dat zijn allemaal cloudgekoppelde dingen. Is er niet een andere oplossing? Ik denk dan aan een zender/ontvanger combo, waarbij de ontvanger ook met HA kan worden bediend.
Ik kan natuurlijk wel iets gaan knutselen met een ESP8266 of een ESP32, maar dat gaat me weer net te ver. De kachel moet natuurlijk ook kunnen worden bediend als HA uit de lucht is.
Heb je inmiddels al iets gekozen?

Ben inmiddels ook toe aan het aansturen van 2 ketels, en heb nu op zich prima i-Sense thermostaten.
Ik denk dat ik me dus maar eens ga verdiepen in de OpenTherm Gateway, om te beginnen met 1. :)

• Thoit

Ik heb een Pi rechtstreeks met een USB kabel aangesloten. De Database wordt op USB stick weggeschreven om kapotte kaartjes te verkleinen. Vervolgens wordt de data via MQTT naar HA gestuurd. Dus als je een Pi3 hebt met Wifi zou je het ook op deze manier kunnen doen i.p.v. wireless P1.
Davey400 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:55:
[...]

Ben inmiddels ook toe aan het aansturen van 2 ketels, en heb nu op zich prima i-Sense thermostaten.
Ik denk dat ik me dus maar eens ga verdiepen in de OpenTherm Gateway, om te beginnen met 1. :)
Ik heb de otgw al een tijdje draaien ism otmonitor en home assistant en dat werkt best prima.

• Demo
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 13-12 08:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Hallo allen, ik ben de afgelopen tijd druk geweest met de configuratie van HA, heb het nodige voor elkaar gekregen, een hoop MQTT gerelateerde zaken (ESPEasy sensoren etc), media-player tiles in Lovelace die alleen verschijnen als de media playend is :P, begin er steeds meer van te begrijpen.
Ik heb ook een automation gemaakt die de lampen uitdoet als Kodi begint te spelen en ze weer aan zet als de video pauzeert/stopt. Probleem is alleen dat ie de lampen ook aan zet als die voor de video niet aan waren :P Mijn idee is om een (onzichtbare) input_boolean te maken waar ik de status van de lamp in zet voordat ik die uitschakel, zodat ik weet welke status ik weer terug moet zetten, dat geeft ook de mogelijkheid om de lamp tijdens de film toch weer aan te zetten. Is dit de meest logische oplossing hiervoor, of zijn er andere opties die ik over het hoofd zie?

Oh ja, mocht iemand interesse hebben in een MQTT-to-Hue bridge waarbij je on/off state (en andere waarden) tegen een topic met de naam van de lamp aan kan pleuren ipv per optie die je wil gebruiken een entry in de config te bouwen zoals bij dit project stuur me dan even een DM :)

Demo wijzigde deze reactie 04-12-2019 19:52 (15%)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Davey400
Demo schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:49:), media-player tiles in Lovelace die alleen verschijnen als de media playend is :P,
Dat klinkt goed; hoe heb je dat geregeld?

V.w.b. jouw lampen probleem: ik doe hier hetzelfde; ook een beetje licht aan als de film op pauze staat. Helaas heb ik geen oplossing voor jouw probleem; door het gebruik van een beamer is het hier sowieso donker. ;) Sorry.

• Davey400
martinvdm schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:23:
[...]

Ik heb de otgw al een tijdje draaien ism otmonitor en home assistant en dat werkt best prima.
Dat is mooi.

Ik heb thuis 1 ketel in het woonhuis en 1 in de garage.
In allebei hangt een Remeha ketel met een iSense thermostaat (toevallig precies firmware versie 19)
Ik heb één gateway besteld en ga natuurlijk eerst even met deze ene testen, maar als alles werkt naar wens zou ik wel een 2e willen.

Is er een mogelijkheid om de integration voor deze OpenTherm Gateway 2x te gebruiken?

• jvanderkroon
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 17:53
Iemand ervaring met gladheid informatie? Wil graag op mijn dashboard of via notificatie tonen dat er kans op gladheid is. Zou iets kunnen doen met temperatuur onder x graden dan glad maar hoe betrouwbaar is dat?

kwam deze api tegen maar dat lijkt me weer overkill https://www.gladheiddata.nl

• sopi
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 05-12 16:02
Demo schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:49:
......
Ik heb ook een automation gemaakt die de lampen uitdoet als Kodi begint te spelen en ze weer aan zet als de video pauzeert/stopt. Probleem is alleen dat ie de lampen ook aan zet als die voor de video niet aan waren :P Mijn idee is om een (onzichtbare) input_boolean te maken waar ik de status van de lamp in zet voordat ik die uitschakel, zodat ik weet welke status ik weer terug moet zetten, dat geeft ook de mogelijkheid om de lamp tijdens de film toch weer aan te zetten. Is dit de meest logische oplossing hiervoor, of zijn er andere opties die ik over het hoofd zie?

.....
Bij mij staan die lampen alleen aan na zons ondergang dus ik heb in de play/pause automation een extra condition gezet gebasseerd op zonsondergang. Dus voor zonsondergang kan ik play, pauze, stop drukken zonder dat die lampen reageren. Wellicht kan je daarmee iets

• Demo
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 13-12 08:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Davey400 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:18:
[...]

Dat klinkt goed; hoe heb je dat geregeld?

V.w.b. jouw lampen probleem: ik doe hier hetzelfde; ook een beetje licht aan als de film op pauze staat. Helaas heb ik geen oplossing voor jouw probleem; door het gebruik van een beamer is het hier sowieso donker. ;) Sorry.
Vertical stack met conditional cards, als er helemaal niets speelt laat ik mijn drankprobleem zien als beeldvulling :9B

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
cards:
  - card:
      entity: media_player.kodi
      type: media-control
    conditions:
      - entity: media_player.kodi
        state_not: idle
        state_not: 'off'
    type: conditional
  - card:
      entity: media_player.spotify
      type: media-control
    conditions:
      - entity: media_player.spotify
        state_not: idle
  - card:
      entities:
        - entity: sensor.untappd_last_badge_demo82
        - entity: sensor.untappd_last_check_in_demo82
      title: Untappd
      type: entities
    conditions:
        state_not: playing
        state_not: paused
        state_not: playing
        state_not: paused
type: vertical-stack

sopi schreef op woensdag 4 december 2019 @ 21:15:
[...]

Bij mij staan die lampen alleen aan na zons ondergang dus ik heb in de play/pause automation een extra condition gezet gebasseerd op zonsondergang. Dus voor zonsondergang kan ik play, pauze, stop drukken zonder dat die lampen reageren. Wellicht kan je daarmee iets
Logisch, maar dan zouden alsnog alle lampen aan gaan na de film. Zeker als ik uiteindelijk alles in de woonkamer smart gemaakt heb, zou dat zoveel licht zijn dat je een zonnebril nodig hebt, dus ik denk dat ik (hidden) booleans ga gebruiken, of numbers zodat ik ook de brightness kan opslaan (en 0 is dan uit)

Demo wijzigde deze reactie 04-12-2019 21:47 (19%)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Davey400
Dank voor die conditional card, binnenkort eens mee spelen.
In plaats van 'light.on' heb ik een scene gedefinieerd die subtiel is, zo tijdens een film.
Een beetje licht achter in de kamer, en voorin blijft het donker.
Die scene activeer ik bij film pause.
Een 2e scene is dat alle lichten weer een beetje aan gaan, bij film stop.
Bij film start gaat gewoon alles op de begane grond uit. :)
jvanderkroon schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:40:
Iemand ervaring met gladheid informatie? Wil graag op mijn dashboard of via notificatie tonen dat er kans op gladheid is. Zou iets kunnen doen met temperatuur onder x graden dan glad maar hoe betrouwbaar is dat?

kwam deze api tegen maar dat lijkt me weer overkill https://www.gladheiddata.nl
Ik scrape de knmi website voor code geel, oranje etc en dan de uitleg in een sensor. Gebruik ik o.a in de ochtend tts

Davey400 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:34:
[...]

Dat is mooi.

Ik heb thuis 1 ketel in het woonhuis en 1 in de garage.
In allebei hangt een Remeha ketel met een iSense thermostaat (toevallig precies firmware versie 19)
Ik heb één gateway besteld en ga natuurlijk eerst even met deze ene testen, maar als alles werkt naar wens zou ik wel een 2e willen.

Is er een mogelijkheid om de integration voor deze OpenTherm Gateway 2x te gebruiken?
Ik heb het component in het begin gebruikt maar toen was het erg onstabiel met de ip connectie naar de otgw, wellicht is dit inmiddels beter, er zijn wel aardig wat updates geweest, maar ik gebruikt een docker otmonitor met MQTT thermostaat. Ook met een remeha ketel en isense thermostaat.

• Davey400
Ik zie MQTT zo vaak voorbij komen dat ik vrees dat ik er toch eens naar moet kijken….

• RoJan
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12-12 15:02
Davey400 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:55:
[...]

Nee, ik heb het nog maar even laten rusten. Misschien in de kerstvakantie.
Ben wel benieuwd naar je bevindingen. :Y

• robbinonline
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 16:23

robbinonline

http://goo.gl/OKn06A

Nu de laatste update van de iOS app ook de motion sensor kan uitlezen en blijkbaar exact kan zien wanneer ik aan het fietsen ben probeer ik de garage deur te openen zodra ik de zone thuis binnen kom, en de sensor ook zie dat ik aan het fietsen ben. Alleen de automation heeft nog nooit getriggerd terwijl ik de afgelopen dagen wel aan alles voldoe. Ziet iemand wat er mis kan gaan in onderstaande code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- alias: "GarageOpenAankomstFiets"
  trigger:
   - platform: state
     entity_id: 'person.robbin'
     to: 'home'
  condition:
    condition: state
    entity_id: sensor.activity
    state: 'Cycling'
  action:
  - service: homeassistant.turn_on
    entity_id: light.voordeur

Ik gebruik nu even als test een lamp bij de voordeur om te voorkomen dat de garagedeur straks midden op de dag opeens open staat.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• Toets
  • Registratie: februari 2007
  • Nu online
Hoi Allemaal. Ik zit met een vreemd Lovelace probleempje waarbij mjn Google zoekopdrachten me niet verder helpen. Ik heb een aantal views heb aangemaakt. Een daarvan (begane grond) heeft een Entities Card met daarin een lijst van verschillende verlichtingen. Nu wil ik een nieuwe view toevoegen (1ste verdieping) met ook een Entities Card met een lijst van verlichtingen. Ik doe dit in de GUI (mijn voorkeur, heb dus lovelace.yaml niet geactiveerd).

Aanmaken en naam geven nieuwe view -> Card toevoegen en vullen met de entities -> view verplaatsen -> save.

Het probleem is nu dat de oorspronkelijke view (begane grond) nu opeens ook de Entities Card bevat van de nieuwe view die ik net heb aangemaakt. Het lijkt een copy te zijn. Als ik van deze view de Entities Card delete is hij ook bij de nieuwe view weg.

Is dit een bij iemand bekend issue? En hoe zou ik dit kunnen oplossen? Bij voorkeur zonder over te moeten gaan op de yaml mode.

Edit:

arch x86_64
dev false
docker false
hassio false
os_name Linux
python_version 3.7.5
timezone Europe/Amsterdam
version 0.102.2
virtualenv true

Toets wijzigde deze reactie 05-12-2019 10:09 (8%)

• OrangeTux
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 12-12 13:02
Thoit schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:46:
[...]

Ik ben wel bezig om middels PowerShell mijn laadpaal aan te spreken. Wil namelijk de laadpaal kunnen ontgrendelen of stoppen via Home Assistant. Zit echter nog met een probleem dat deze acties onder een tabblad staan, waarbij ik niet weet hoe ik die knopjes moet aanspreken.

Heb een laadpaal van EVBox, weet niet of die ook met bijv. OCPP kunnen werken.
Ik ben co-autheur van een OCPP Python package en heb in het verleden HA gebruikt. Als ik je kan helpen, dan hoor ik het graag.

Edit: hier een relevant topic op het HA forum

OrangeTux wijzigde deze reactie 05-12-2019 14:02 (10%)

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

Voor degenen die het interessant vinden: de nieuwe versie van de officiële Android app ondersteunt nu ook location tracking. Owntracks kan dus de deur uit.
JBS schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:35:
100+ reacties in een 10 maanden lopend Github issue en nog geen duidelijke oorzaak/oplossing in zicht voor mijn zo af en toe offline gaande Tradfri, met name, GU10 warmwitte spots in combinatie met deCONZ en een Conbee.

Om uit te sluiten of aan te tonen dat 't met de GU10 spots zelf te maken heeft, mogelijk een crashende firmware, heb ik een Tradfri Hub gekocht.

De custom card 'slider-entity-row' gebruik ik om een slider te tonen. Dat werkt goed, inclusief tonen dim stand, in combinatie met een dimbare lamp via deCONZ:

[Afbeelding]

Bij een lamp via de Tradfri Hub werkt het dimmen via die slider ook, die slider duikt na het aanklikken/tikken van de gewenste dimpositie echter meteen weer helemaal naar links. Het dimmen van de lamp op zich werkt echter wel, ook met die slider. Herkent iemand dat?
In het verlengde van bovenstaande:

Hier toevallig mensen die deCONZ en de Tradfri Hub beide gebruiken en verschil merken in benodigde automations om het dim niveau te zetten (omhoog en omlaag dimmen)? De automation die werkt voor een lamp via deCONZ, werkt voor een lamp via de Tradfri Hub niet (de lamp wordt of helemaal uit of op een bepaalde dim stand gezet in plaats van elke keer x% omhoog/omlaag).

Vermoedelijk werkt het zetten van de 'brightness' anders voor lampen via deCONZ dan voor lampen via de Tradfri Hub, wat zich ook lijkt te vertalen naar het afwijkende gedrag van de custom card 'slider-entity-row' zoals beschreven in de gequote post.

JBS wijzigde deze reactie 05-12-2019 20:07 (15%)

• NightMare
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 08:17
Koppensneller schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:03:
Voor degenen die het interessant vinden: de nieuwe versie van de officiële Android app ondersteunt nu ook location tracking. Owntracks kan dus de deur uit.
Had het gelezen maar kon geen optie vinden in de app. Waar zet je dat aan?

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

@NightMare Het gaat vanzelf, misschien moet je even de app opnieuw instellen (onboarden) voor HA het registreert. Kan ook zijn dat je in je HA-config even een regel moet toevoegen:

code:
1
mobile_app:

Je ziet dan vanzelf de mobile app tussen je integrations staan.

Koppensneller wijzigde deze reactie 05-12-2019 14:59 (5%)

• Henkiejoo
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 13-12 16:54
Ik ben verbaasd dat je ze allebei naast elkaar wil gebruiken. Ik zou verwachten dat je per hub een mesh netwerk krijgt, en dat je 1 lamp niet via beide hubs kan aansturen.

Als je 1 hub gebruikt heb je een veel beter meshnetwerk, met Deconz heb je nogal wat meer mogelijkheden. Met name sensoren en smartswitches van andere merken kun je prima gebruiken op de conbee, niet op de tradfri hub..
JBS schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:25:
[...]
In het verlengde van bovenstaande:

Hier toevallig mensen die deCONZ en de Tradfri Hub beide gebruiken en verschil merken in benodigde automations om het dim niveau te zetten (omhoog en omlaag dimmen)? De automation die werkt voor een lamp via deCONZ, werkt voor een lamp via de Tradfri Hub niet (de lamp wordt of helemaal uit of op een bepaalde dim stand gezet in plaats van elke keer x% omhoog/omlaag).

Vermoedelijk werkt het zetten van de 'brightness' anders voor lampen via deCONZ dan voor lampen via de Tradfri Hub, wat zich ook lijkt te vertalen naar het afwijkende gedrag van de custom card 'slider-entity-row' zoals beschreven in de gequote post.
Henkiejoo schreef op donderdag 5 december 2019 @ 17:00:
Ik ben verbaasd dat je ze allebei naast elkaar wil gebruiken. Ik zou verwachten dat je per hub een mesh netwerk krijgt, en dat je 1 lamp niet via beide hubs kan aansturen.

Als je 1 hub gebruikt heb je een veel beter meshnetwerk, met Deconz heb je nogal wat meer mogelijkheden. Met name sensoren en smartswitches van andere merken kun je prima gebruiken op de conbee, niet op de tradfri hub..

[...]
Klopt, dat is ook onlogisch en is voor nu een testsituatie, zie de context hiervan: JBS in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2"

JBS wijzigde deze reactie 05-12-2019 20:06 (3%)

• jvanderkroon
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 17:53
martinvdm schreef op woensdag 4 december 2019 @ 22:51:
[...]

Ik scrape de knmi website voor code geel, oranje etc en dan de uitleg in een sensor. Gebruik ik o.a in de ochtend tts
Thnx ben uiteindelijk uitgekomen bij https://www.home-assistant.io/integrations/meteoalarm/ waar voor heel europa de weeralarmen worden gebundeld. De weeralarmen van het knmi worden gebruikt voor de Nederlandse provincies. Nu nog even met templates prutsen om netjes de kleur het nummer en de waarschuwing te tonen binnen lovelace en als notificatie of tts.

• CAP-Team
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 09-12 17:22

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Op zich leuk, alleen is mijn Home Assistant niet bereikbaar vanaf het internet.
Vandaar dat ik het via Google maps doe, dat werkt altijd, geen extra app en mijn HA blijft mooi dicht vanaf de buitenkant.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S8 | XBOX One

• foekie01
  • Laatst online: 11:39
CAP-Team schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:18:
[...]

Op zich leuk, alleen is mijn Home Assistant niet bereikbaar vanaf het internet.
Vandaar dat ik het via Google maps doe, dat werkt altijd, geen extra app en mijn HA blijft mooi dicht vanaf de buitenkant.
Bij mij hetzelfde, maar ik heb een VPN naar huis toe.
Ik kan de functie dus wel prima gebruiken. 8)
Dank voor de tip ! _/-\o_

• breew
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 13-12 21:42
Ik ben net verhuisd naar een vrijstaande woning, en wil graag aan de slag met Home Assistant.
Ik ga er vanuit dat het software-gebeuren wel goed gaat komen (ik ben vrij goed in prutsen), maar ik heb even een hardware vraagje waar ik met mijn google-skills maar niet achter kom.

De vorige bewoner heeft in een tweetal ruimtes plafondspeakers geïnstalleerd. Dit zijn gewone bedrade (passieve) speakers, waarvan de kabels uitkomen in de meterkast.
Deze zou ik graag willen vervangen door wifi-speakers als deze:
https://www.maxiaxi.com/p...idsprekerset-100w-inbouw/
Ik ben al aardig aan het google geslagen, maar ik kan niet vinden of Home Assistant deze speakers aan kan sturen (rechtstreeks, of via een Pi met Volumio (oid) erop). Zodat ik scenario's kan maken in de trant van:
* als tijd >6u en tijd <9u en licht keuken is aan, dan speakers keuken speelt NPO radio 1.
* als tijd >6u en tijd <9u en licht keuken is uit, dan speakers keuken uit.

Kan dat überhaupt met HA? Of wellicht heb ik helemaal een verkeerd beeld van de werking... ik hoor het allemaal graag ;-)
Of moet ik dan al snel naar oplossingen van Sonos?
Of wellicht moet ik helemaal niet kiezen voor een wifi-oplossing, maar gewoon de bedrade boxjes weer terugplaatsen en een hifiberry gaan gebruiken in de meterkast?
Beschikbaar budget (voor dit project) is max €200-300 (in verband met de WAF ;-) ).

breew wijzigde deze reactie 06-12-2019 14:45 (3%)

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

Dat moet inderdaad prima kunnen, maar volgens mij inderdaad niet zomaar van HA richting de wifi speakers. Daar zal dan, zoals je zei, een Pi met Volumio (o.i.d.) tussen moeten.

Wat je ook zou kunnen doen is een klein Bluetooth ontvangertje aan de bestaande speakers koppelen en die linken aan een Google Home of Nest mini, als je die misschien toch al hebt,

• Thoit
Gisteren de app er opnieuw opgezet omdat ik de device tracker niet in HA zag. Nu kom ik er niet meer in, omdat als ik het wachtwoord wil plakken vanuit mijn password manager, de app crasht 8)7
breew schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:43:
Ik ben net verhuisd naar een vrijstaande woning, en wil graag aan de slag met Home Assistant.
Ik ga er vanuit dat het software-gebeuren wel goed gaat komen (ik ben vrij goed in prutsen), maar ik heb even een hardware vraagje waar ik met mijn google-skills maar niet achter kom.

De vorige bewoner heeft in een tweetal ruimtes plafondspeakers geïnstalleerd. Dit zijn gewone bedrade (passieve) speakers, waarvan de kabels uitkomen in de meterkast.
Ik ben al aardig aan het google geslagen, maar ik kan niet vinden of Home Assistant deze speakers aan kan sturen (rechtstreeks, of via een Pi met Volumio (oid) erop). Zodat ik scenario's kan maken in de trant van:
* als tijd >6u en tijd <9u en licht keuken is aan, dan speakers keuken speelt NPO radio 1.

Kan dat überhaupt met HA? Of wellicht heb ik helemaal een verkeerd beeld van de werking... ik hoor het allemaal graag ;-)
Of wellicht moet ik helemaal niet kiezen voor een wifi-oplossing, maar gewoon de bedrade boxjes weer terugplaatsen en een hifiberry gaan gebruiken in de meterkast?
Beschikbaar budget (voor dit project) is max €200-300 (in verband met de WAF ;-) ).
Ik zou denk ik voor het laatste gaan. Wifi is handig als je geen extra kabels wil / kan trekken / leggen. Maar als het er eenmaal ligt, waarom dan niet hergebruiken? Bespaard denk ik ook nog een hoop geld.

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

Thoit schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:54:
[...]

Gisteren de app er opnieuw opgezet omdat ik de device tracker niet in HA zag. Nu kom ik er niet meer in, omdat als ik het wachtwoord wil plakken vanuit mijn password manager, de app crasht 8)7
Jup, bekend probleem helaas, ik had hetzelfde bij de 2FA-code.

https://github.com/home-a...istant-android/issues/103

• foekie01
  • Laatst online: 11:39
breew schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:43:

Mijn buurman heeft iets soortgelijks gehad. Hij heeft de bestaande bekabeling laten liggen en vervolgens een sonos amp gebruikt op de bestaande bekabeling

• Thoit
Net maar handmatig overgetypt (gelukkig in één keer goed) en de device tracker kwam er nu netjes bij. Kijken hoe die werkt, kan Life360 er weer vanaf.

• breew
Koppensneller schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:53:
Dat moet inderdaad prima kunnen, maar volgens mij inderdaad niet zomaar van HA richting de wifi speakers. Daar zal dan, zoals je zei, een Pi met Volumio (o.i.d.) tussen moeten.
En die Pi+volumio kan je dan wel via HA aansturen? Bijvoorbeeld om een radiostation te selecteren, of spotify-playlist aan te slingeren?

• breew
foekie01 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:58:
[...]
Mijn buurman heeft iets soortgelijks gehad. Hij heeft de bestaande bekabeling laten liggen en vervolgens een sonos amp gebruikt op de bestaande bekabeling
Dat klinkt ook goed, maar gaat helaas boven budget.

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

breew schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:08:
[...]

En die Pi+volumio kan je dan wel via HA aansturen? Bijvoorbeeld om een radiostation te selecteren, of spotify-playlist aan te slingeren?
Yes, zie ook hier: https://www.home-assistant.io/integrations/volumio/

Het wordt dan gewoon een generieke media_player die je kunt gebruiken om d.m.v. de play_media service een stream af te spelen. Voorbeeld: https://community.home-as...nd-playlists-m3u/110674/5

Je moet dan alleen even achterhalen wat de URL is van de stream die wil afspelen.

Hoe het werkt met Spotify wordt uitgelegd in de integratiepagina op de HA-website:

https://www.home-assistan...ri-links-for-playlistsetc

Koppensneller wijzigde deze reactie 06-12-2019 15:18 (12%)

• Pixal
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik ben op Android nooit heel ver gekomen met Geo presence detection en nu weer niet. Zit daarom nog steeds op Unifi wifi detectie.

Ik heb zowel GPS in de Mobile App aan als Wifi detectie van Unifi, als test even beiden aan een notificatie gekoppeld en ben een paar keer de deur uit gegaan etc. Elke keer dat ik weg ging of thuiskwam was GPS een beetje tot veel later dan Wifi. In het ergste geval liep GPS zo'n 5 minuten achter, als ik dan thuiskom en op GPS moet wachten staat m'n alarm al 4.5 minuten aan. :X

Mooiste had ik in mijn tijd met Domoticz en mijn ouwe iPhone 5s, dan gingen de lampen gewoon aan als ik de parkeerplek op reed.
Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True