deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
42TheoZ92 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:34:
Heeft iemand enige feedback over de Waze travel time integration? Het is opzich geen error maar hij staat al ruim een jaar open. M'n log loopt nogal vol door deze warnings.
What's the speed of dark?
francisp schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:15:
Van banggood ? Ik heb zelf nog geen bericht gekregen.

Het betekent dat de API geen volledig of een leeg antwoord terug geeft. IMHO zou dat afgevangen moeten worden door de package, en niet in HA.TheoZ92 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:34:
Heeft iemand enige feedback over de Waze travel time integration? Het is opzich geen error maar hij staat al ruim een jaar open. M'n log loopt nogal vol door deze warnings.
Sometimes you need to plan for coincidence
Hier ook inderdaad! Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze hier zijn. Mijn Ali bestellingen duren veel langer de laatste tijd (blijven hangen in Luik voor een maand) 😀D3nnisd schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:07:
Kreeg vanochtend mail dat die nieuwe blitzwolf sockets verzonden zijn. Ben benieuwd!
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Mijn ali bestelling van eind april is China nog niet eens uit....daxy schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:40:
[...]
Mijn Ali bestellingen duren veel langer de laatste tijd (blijven hangen in Luik voor een maand) 😀
https://www.amazon.de/Yag...ng-Funktion/dp/B07ZM48S4N
En nagenoeg zelfde bij ALi
https://a.aliexpress.com/_BTL5ZG
Nog een videotje van:
YouTube: Zigbee NO NEUTRAL Smart WiFi Light Switch Unboxing and Complete Setup
Deze zouden op onze muurdozen moeten passen echter lijken ze ook vrij nieuw te zijn want support ervoor is er nog niet in Deconz (wat ik dan gebruik), zigbee2mqtt zou hem al wel ondersteunen.
Maar twijfel een beetje of ik tot aanschaf over moet gaan dus zoek een ervaringsdeskundige
1. Als je niet door DeConz ondersteunde Zigbee sensoren wilt gaan gebruiken, moet je dan een tweede Zigbee gateway gaan gebruiken om daar Zigbee2MQTT op te configureren?
2. We willen toch maar de badkamer gaan verbouwen en gaan hiervoor plannen maken. Nu wil ik ook leuke en nuttige dingetjes kunnen doen met HA en de badkamer, als elektra toch open gaat.. Hebben jullie leuke tips/ ideeën die jullie gebruiken in een badkamer wat ik mee kan nemen in onze zoektocht?
Ik zit zelf al wel te denken aan een (of meerdere) zigbee bewegingsensor(en) voor verlichting met een inbouwdimmer, en qua verwarming de huidige radiator te vervangen door een elektrische vloer en/of muur variant. Vochtsensor om radiator aan te laten gaan zodat handdoeken evt. daarop kunnen drogen.
De grote randvoorwaarde is dat het weer terug te bouwen is naar een "domme" staat, aangezien we in dit huis geen 20 jaar blijven wonen.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Mijn Blitzwolf zijn ook verzonden.
Ja hier ook al. Zou ze bijna op gaan halen in Luik.daxy schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:40:
[...]
Hier ook inderdaad! Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze hier zijn. Mijn Ali bestellingen duren veel langer de laatste tijd (blijven hangen in Luik voor een maand) 😀
<offtopic>barrymossel schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:52:
[...]
Ja hier ook al. Zou ze bijna op gaan halen in Luik.
Ik wil het topic verder niet hijacken, maar 2 van de 3 die in Luik lagen zijn nu net (tussen mijn vorige bericht en deze) binnengekomen!
</offtopic>
Even wachten op de laatste zending en dan kan ik mijn 2e en 3e co2sensor maken. In de tussentijd spelen met automatisch licht op basis van Lux want die is wel binnen! 😀
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Iemand?skank schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:18:
Ik krijg bij weather card, check button card 2 'install' is deprecated, use 'async_install' instead
Enig idee hoe ik dit fix?
https://github.com/hacs/integration/issues/1320
Mijn banggood plus zijn nog niet onderweg, nog geen mail gehad
Je kan niks te fixen. Is ook maar een warning.skank schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:18:
[...]
Iemand?
Mijn banggood plus zijn nog niet onderweg, nog geen mail gehad
Die verdwijnt als het goed is na een update van hacs.
ah ok.. omdat er 1 van die warnings wijst naar een kaart die niet loaded is, vandaar dat ik een fix zocht ;pphlinx schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:31:
[...]
Je kan niks te fixen. Is ook maar een warning.
Die verdwijnt als het goed is na een update van hacs.
nl de check button card
In de uitleg van die card staat er dat de kaart zal starten in config mode, maar ik zie dit nergens...
vandaar dat ik naar de logging ging , en dan die warnings zag..
Eens alle intelligentie waar mogelijk aan de HA kant. Jouw oplossing kan natuurlijk, maar dan moet je het wel in de gaten hebben en weer met de hand corrigeren. En volgens mij moet het beste automatisch kunnen. Als een input_number het moet zijn, dan zal ik dat maar gebruiken, maar voor mijn gevoel gebruik ik een hamer om een schroef de muur in te krijgen... Maar wel fijn om te lezen dat blijkbaar anderen het ook zo gebruiken, dus dan is het voor nu de best mogelijke oplossingImperial Guard schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:23:
[...]
Ik heb juist mijn ESP uitgevoerd met een simpele stabiele code en de intelligentie gaat via Home Assistant, waarom draai je anders een server. En ik wil juist niet aan 2 kanten de intelligentie hebben.
Daarbija is iedere puls die ik tel 1 liter en dat tel ik op in Home Assistant, mocht ik Home Assistant herstarten kan ik via een input_number de laatste waterstand invullen.
l/min - m3/h tel bepaal ik door de on-interval in ms mee te sturen.
Ik heb de alles-in-1 image geïnstalleerd op een Pi4 en mariaDB op mijn NAS. Nu volg ik dacht ik prima de uitleg, echter onder het stukje 'installatie' krijg ik het dus niet voor elkaar om die mysqlclient geinstalleerd te krijgen..
Het komt denk ik omdat ik het maar niet voor elkaar krijg om een ssh connectie naar die Pi te krijgen

Ik heb de SSH & Web Terminal addon geinstalleerd om zo het wellicht te doen, maar dan krijg als ik uitvoer
1
| pip install mysqlclient |
1
| OSError: mysql_config not found |
Dat komt gok ik omdat ik
1
| sudo apt-get install libmariadbclient-dev libssl-dev |
Niet uit gevoerd krijg. Ik krijg dan een
1
| sudo: apt-get: command not found |
Iemand een idee wat ik verkeerd doe? Moet ik toch echt met putty en SSH op de Pi zelf komen?
Volgens mij heb je bovenstaande niet nodig. Wanneer je de stappen volgt uit deze handleiding en toepastop je eigen omgeving dan moet het goedkomenProudElm schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:07:
Ik ben nu al een paar dagen aan het stoeien om de recorder goed werkend te krijgen..
Ik heb de alles-in-1 image geïnstalleerd op een Pi4 en mariaDB op mijn NAS. Nu volg ik dacht ik prima de uitleg, echter onder het stukje 'installatie' krijg ik het dus niet voor elkaar om die mysqlclient geinstalleerd te krijgen..
Het komt denk ik omdat ik het maar niet voor elkaar krijg om een ssh connectie naar die Pi te krijgen
Ik heb de SSH & Web Terminal addon geinstalleerd om zo het wellicht te doen, maar dan krijg als ik uitvoer
code:Ook weer een foutmelding:
1 pip install mysqlclientcode:.
1 OSError: mysql_config not found
Dat komt gok ik omdat ik
code:
1 sudo apt-get install libmariadbclient-dev libssl-dev
Niet uit gevoerd krijg. Ik krijg dan eencode:melding
1 sudo: apt-get: command not found![]()
Iemand een idee wat ik verkeerd doe? Moet ik toch echt met putty en SSH op de Pi zelf komen?
Nee dan vraag je , netjes volgens het template in de github waar ik initeel heel erg mn best op heb gedaan, device support aan. Laat vervolgens mij even weten om welke issue ID het gaatQuad schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:50:
2 dingen:
1. Als je niet door DeConz ondersteunde Zigbee sensoren wilt gaan gebruiken, moet je dan een tweede Zigbee gateway gaan gebruiken om daar Zigbee2MQTT op te configureren?
Overigens, we hebben voor deCONZ een mooi topic.
Ik deed toe moeilijk en daarnaast ook de juiste poort gebruiken helpt ook veel

Dank, dan weet ik dat.D3nnisd schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:36:
[...]
Nee dan vraag je , netjes volgens het template in de github waar ik initeel heel erg mn best op heb gedaan, device support aan. Laat vervolgens mij even weten om welke issue ID het gaat.
Overigens, we hebben voor deCONZ een mooi topic.
⏩ PVOutput☀️
Je zou je ook veel moeite kunnen besparen en voor een custom component kunnen gaan, zoals deze.-Casper schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:18:
Over een tijdje ga ik verhuizen. Nu zat ik even te kijken naar de afvalinfo beschikbaarheid. Nu maak ik nog gebruik van het afvalwijzer component maar dat gaat m straks helaas niet meer worden. Ik zie wel mogelijkheden om een scrape sensor aan te maken en zo de data van inzameling binnen te krijgen. Ik loop echter tegen het punt aan dat dit strings zijn (bijv. "wo 17 jun"). Iemand een idee hoe ik een dergelijke string kan converteren naar een date zodat ik hier fatsoenlijke vergelijkingen mee kan doen?
Is het toevallig ximmio?-Casper schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:18:
Over een tijdje ga ik verhuizen. Nu zat ik even te kijken naar de afvalinfo beschikbaarheid. Nu maak ik nog gebruik van het afvalwijzer component maar dat gaat m straks helaas niet meer worden. Ik zie wel mogelijkheden om een scrape sensor aan te maken en zo de data van inzameling binnen te krijgen. Ik loop echter tegen het punt aan dat dit strings zijn (bijv. "wo 17 jun"). Iemand een idee hoe ik een dergelijke string kan converteren naar een date zodat ik hier fatsoenlijke vergelijkingen mee kan doen?
Schiet tussen de palen en je scoort!
Vraagje omtrent deze: https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/
Waar dient dit stukje code precies voor?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| group: meter_readings: name: Meter readings entities: - sensor.energy_consumption_tarif_1 - sensor.energy_consumption_tarif_2 - sensor.energy_production_tarif_1 - sensor.energy_production_tarif_2 - sensor.gas_consumption |
Ik heb dat (nog niet) ingevuld, en krijg wel diverse sensoren binnen. Maar wat is hetgeen bovenstaande precies doet? Limiteer je daarmee het aantal entities tot datgeen je wil loggen? Ik lees daar overheen, of zie dat nergens terug.
Ik ben al aan het kijken, ik zie dat Somfy gewoon intergreerbaar is in HA. Maar weet iemand welke van de 2 ik moet nemen en waarom?
Oh, en met HA heb ik toch geen Somfy Tahoma nodig meer?
[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 16-06-2020 17:00 ]
Kijk eens naar de attributes van de sensor. Staat daar niet iets bij waar je wat mee kan?-Casper schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:18:
Blijf weg bij Somfy als je iets met HA wil doen. Het is een verschrikkelijk slecht product. Als je de officieële api gebruikt ligt die er zeker 1/3 van de tijd uit. Ik heb een jaar geleden in Somfy IO geinvesteerd (5 rolluiken, 1x screen en 1x zonwering). Ik zou het nooit meer doen. Er is eventueel nog onofficiële Tahoma component die via de onofficiële api van de website werkt, bij sommigen werkt dat beter, ik kan niet eens op die website inloggen laat staan dat de integratie gaat werken en daarna is het maar afwachten hoelang die blijft werken. Somfy maakt al heel lang mooie beloften voor de api, maar ze kunnen nog geen TLS certificaat op tijd verlengen dus daar heb ik in ieder geval geen vertrouwen meer in.maartend schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:57:
Korte vraag. Ik ben screens aan het kopen voor aan mijn huis. Ik kan kiezen tussen Somfy RTS of Somfy IO.
Ik ben al aan het kijken, ik zie dat Somfy gewoon intergreerbaar is in HA. Maar weet iemand welke van de 2 ik moet nemen en waarom?
Als ik opnieuw mocht kiezen gewone elektrische buismotoren (mag van Somfy over de hardware an sich geen klagen), van het type dat je normaal met een wandschakelaar zou bedienen. Hang er Shelly 2.5 of Fibaro/Qubino rolluikbediening aan. Dat werkt betrouwbaar vanaf HA. Het enige nadeel is dat je er dan zelf afstandbedieningen voor moet regelen, maar het is niet dat Somfy afstandsbedieningen goedkoop zijn...
Thnx. Echter paar problemen;llevering schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:08:
[...]
Blijf weg bij Somfy als je iets met HA wil doen. Het is een verschrikkelijk slecht product. Als je de officieële api gebruikt ligt die er zeker 1/3 van de tijd uit. Ik heb een jaar geleden in Somfy IO geinvesteerd (5 rolluiken, 1x screen en 1x zonwering). Ik zou het nooit meer doen. Er is eventueel nog onofficiële Tahoma component die via de onofficiële api van de website werkt, bij sommigen werkt dat beter, ik kan niet eens op die website inloggen laat staan dat de integratie gaat werken en daarna is het maar afwachten hoelang die blijft werken. Somfy maakt al heel lang mooie beloften voor de api, maar ze kunnen nog geen TLS certificaat op tijd verlengen dus daar heb ik in ieder geval geen vertrouwen meer in.
Als ik opnieuw mocht kiezen gewone elektrische buismotoren (mag van Somfy over de hardware an sich geen klagen), van het type dat je normaal met een wandschakelaar zou bedienen. Hang er Shelly 2.5 of Fibaro/Qubino rolluikbediening aan. Dat werkt betrouwbaar vanaf HA. Het enige nadeel is dat je er dan zelf afstandbedieningen voor moet regelen, maar het is niet dat Somfy afstandsbedieningen goedkoop zijn...
- Ik kan geen motor nemen die met een wandschakelaar te bedien is. En dat is niet te veranderen. De stroomvoorzieining loopt via de buitenkant van mijn huis en noway dat ik gaten door mijn muren gaat boren.
- ik kan enkel met Somfy motoren bestellen. Ook daar is geen aanpassing op mogelijk. Ja, geen motor of wandbediening, maar zie dan punt 1
En de bijbehorende afstandbedioening van SOmfy zou er toch komen.
Maar uiteindelijk komt mijn keuze op ; geen screens of met somfy.
[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 16-06-2020 17:15 ]
Dan zit je in een vervelende positie.maartend schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:10:
[...]
Thnx. Echter paar problemen;
- Ik kan geen motor nemen die met een wandschakelaar te bedien is. En dat is niet te veranderen. De stroomvoorzieining loopt via de buitenkant van mijn huis en noway dat ik gaten door mijn muren gaat boren.
- ik kan enkel met Somfy motoren bestellen. Ook daar is geen aanpassing op mogelijk. Ja, geen motor of wandbediening, maar zie dan punt 1
En de bijbehorende afstandbedioening van SOmfy zou er toch komen.
Maar uiteindelijk komt mijn keuze op ; geen screens of met somfy.
De enige uitweg dan is geen Tahoma/Connexxoon module nemen, maar Velux KLF200 en voor de screens voor IO motoren gaan. De integratie staat nog wat in de kinderschoenen, maar de Velux KLF200 spreekt het IO protocol en kan met Somfy producten communiceren heeft een lokale api waardoor je niet van externe partij afhankelijk bent (opzich vind ik dat zelf ook nog niet zo erg als het zou werken). Screens zijn wel al standaard gesupport in de Velux integratie, wel zonde dat er weer zoveel geld gaat naar Somfy voor een sub-par product.
Ik zou sowieso wegblijven van cloud pulling bij dat soort apparatuur. De fabrikant kan zo de api er uit gooien en heb je er niks meer aan in Home Assistant.maartend schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:57:
Korte vraag. Ik ben screens aan het kopen voor aan mijn huis. Ik kan kiezen tussen Somfy RTS of Somfy IO.
Uiteindelijk een rfxcom gekocht van een mede tweaked en rolluiken hier aan gekoppeld. Binnen ha scripts voor open, dicht en stop/my gemaakt en deze aan een cover template gehangen zodat de status ook werkt (behalve bij herstart van ha gaan ze naar open). Dit werkt prima op een enkele keer dat een rolluik niet reageerd maar volgens mij stuurt ie dan snel 2 commando’s waardoor het mis gaat.
Voordeel van deze oplossing alles werkt lokaal zonder afhankelijkheid van een api.
[ Voor 5% gewijzigd door TheMystery op 16-06-2020 17:44 ]
Hiermee zet je al deze sensoren in een groep, het beste kun je dit even lezen: https://www.home-assistant.io/integrations/group/Koepert schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:49:
Heren,
Vraagje omtrent deze: https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/
Waar dient dit stukje code precies voor?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 group: meter_readings: name: Meter readings entities: - sensor.energy_consumption_tarif_1 - sensor.energy_consumption_tarif_2 - sensor.energy_production_tarif_1 - sensor.energy_production_tarif_2 - sensor.gas_consumption
Ik heb dat (nog niet) ingevuld, en krijg wel diverse sensoren binnen. Maar wat is hetgeen bovenstaande precies doet? Limiteer je daarmee het aantal entities tot datgeen je wil loggen? Ik lees daar overheen, of zie dat nergens terug.
Het enige wat ik me kan voorstellen waarom je dit zou willen is dat Lovelace er dan een kaart van maakt (als je tenmiste geen handmatige UI hebt). Met of zonder dit werken je sensoren precies hetzelfde.
Op de website van de gemeente kan ik niet echt een extern platform herkennen. Lijkt haast een "homebrew"
Ook aan het overwegen zo'n vidaboxFlight777 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:03:
[...]
Zeer gelikt, gaat bij mij op het lijstje!Hoe heb je het opladen geregeld?
Alleen is die niet voor een tab s3 te krijgen en moet ik straks ook nog die tab a10 kopen
Dan wordt het wel een duur geval
Qua voeding zou ik voor optie A kiezen, dus met een power injector aan mn patchkast en een viadacharger power adapter

De tablet zou bij mij aan de muur komen waar ik passeer om de voordeur open te doen.
Indien er iemand op de bel drukt, zou ik dan de tablet willen laten aangaan met beeld van de deurbel.. of ik zo ver zal geraken i dunno
[ Voor 16% gewijzigd door skank op 16-06-2020 18:08 ]
Dat kan best, dat doet mijn gemeente ook-Casper schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:55:
[...]
Op de website van de gemeente kan ik niet echt een extern platform herkennen. Lijkt haast een "homebrew"
Bij sommige gemeenten kun je je abonneren op een online-agenda voor jouw adres (*.ics). Op die manier krijg ik m'n herinneringen data binnen, die ik met de ical custom_component binnenhaal ik Home Assistant. Misschien een optie?-Casper schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:55:
[...]
[ Voor 16% gewijzigd door verjager op 16-06-2020 21:13 ]
Thnx. Desnoods heb ik nog de normale afstandsbediening. Maar ik zit me net te bedenken door jou idee, ik heb nog een Pi 3+ liggen, eens kijken wat daar mee kan als tussenstation.TheMystery schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:43:
Ik heb somfy rts motoren en een tijd gebruik gemaakt van de Connexoon, maar kreeg deze in ha niet lekker werkend. Officiële api werkte niet en ook de tahoma plug-in niet. Dus heb een tijdje gewerkt via homebridge waar ik het wel werkend in kreeg. Alleen had ik toen weer status problemen.
Uiteindelijk een rfxcom gekocht van een mede tweaked en rolluiken hier aan gekoppeld. Binnen ha scripts voor open, dicht en stop/my gemaakt en deze aan een cover template gehangen zodat de status ook werkt (behalve bij herstart van ha gaan ze naar open). Dit werkt prima op een enkele keer dat een rolluik niet reageerd maar volgens mij stuurt ie dan snel 2 commando’s waardoor het mis gaat.
Voordeel van deze oplossing alles werkt lokaal zonder afhankelijkheid van een api.
Dus bij jou heb je ook zelf de ophaal momenten erin gezet? Of zat daar stiekem wel een bepaalde api achter?
Nope, ik maak zelf in januari een JSON aan de hand van de inzamelkalender van de gemeente. Kost me 5 minuten ofzo, en dan ben ik er weer een jaar vanaf-Casper schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:18:
[...]
Dus bij jou heb je ook zelf de ophaal momenten erin gezet? Of zat daar stiekem wel een bepaalde api achter?
Nice, maar mijn gemeente heeft dus geen API ofzoErik80 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:29:
@-Casper: Je kunt altijd nog proberen om een issue in te dienen bij de GitHub van de Afvalinfo component om je gemeente toe te laten voegen. Heb ik ook ooit met succes gedaan.
Verwijderd
Bij de automations kan ik volgens mij geen else opgeven?
Voorbeeld: ik heb een automation die mijn centrale afzuiging aanzet als de badkamer te vochtig wordt. Maar dat moet weer niet als de warmtepomp boiler (die haalt ook lucht uit de badkamer) aan staat, anders zuigt de ventilatie je haren er af...
Dat doe ik nu zo.
Inschakelen:
Als badkamer RH = > 75 schakel afzuiging in. Voorwaarde: niet als WP verbruik > 10Watt.
Uitschakelen:
Badkamer RH = =< 70, schakel badkamer ventilatie uit.
WP verbruik = > 10Watt, schakel badkamer ventilatie uit.
In de Homey was dat:
Als badkamer RH >75 en WP = < 10Watt dan schakel afzuiging in. Anders: schakel afzuiging uit.
Is het mogelijk om dit soort flows te maken met HA? Liefst via de gui, ik heb niet voor niets een Homey
En een 2e is: hoe kan ik makkelijk in de gaten houden waarom mijn schijf volloopt? Ik heb al een sensor toegevoegd, maar daar moet ik elke directory afzonderlijk opgeven om te monitoren. Ik wil eigenlijk graag gewoon de vrije schijfruimte op de disk zien en het liefst ook usage per directory. Is hier iets leuks voor?
Mag ik vragen welke gemeente je heen gaat? Sommige zijn wel op te halen namelijk, maar via een omweg. Zo gebeurd het bij de mijne ook (Twente Mileu)-Casper schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:18:
[...]
Er zijn meerdere routes om dit op te lossen. Wil je de homey ervaring dan zou je onderstaande kunnen proberen:Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:47:
Ik ben bezig met dingen om te batterijen van Homey naar HomeAssistant maar ik loop tegen een paar dingen aan.
Voorbeeld: ik heb een automation die mijn centrale afzuiging aanzet als de badkamer te vochtig wordt. Maar dat moet weer niet als de warmtepomp boiler (die haalt ook lucht uit de badkamer) aan staat, anders zuigt de ventilatie je haren er af...
Dat doe ik nu zo.
Inschakelen:
Als badkamer RH = > 75 schakel afzuiging in. Voorwaarde: niet als WP verbruik > 10Watt.
Uitschakelen:
Badkamer RH = =< 70, schakel badkamer ventilatie uit.
WP verbruik = > 10Watt, schakel badkamer ventilatie uit.
In de Homey was dat:
Als badkamer RH >75 en WP = < 10Watt dan schakel afzuiging in. Anders: schakel afzuiging uit.
Is het mogelijk om dit soort flows te maken met HA? Liefst via de gui, ik heb niet voor niets een Homey
Je triggert om de vijf minuten de automation (time-trigger)
condition: in principe kan deze leeg blijven, maar je kunt hierbij tijden aangeven dat de automation niet uitgevoerd moet worden. Bijvoorbeeld 's nachts niet of als er niemand thuis is.
In de action maak je gebruik van een service_template om te bepalen of de ventilatie aan of uit moet.
Met een service_template kun je in één automation zowel je ventilatie inschakelen als uitschakelen.
dus in je action de volgende code:
1
2
3
4
5
6
7
| service_template:> {% if states('sensor.rh') | int > 75 and states('sensor.wp') | int < 10 -%} homeassistant.turn_on {%- else -%} homeassistant.turn_off {%- endif %} |
de data-component van de action is je ventilatie entity.
Dit is allemaal wat los uit de pols, maar je statement dat else niet kan binnen Home Assistant is niet helemaal waar. Je kunt prima else condities in je automations verwerken.
Ja hoor, dit is de URL: https://sudwestfryslan.nl/onderwerp/digitale-afvalkalender/mAiden88 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:34:
[...]
Mag ik vragen welke gemeente je heen gaat? Sommige zijn wel op te halen namelijk, maar via een omweg. Zo gebeurd het bij de mijne ook (Twente Mileu)
Ik ben aan het rondkijken en wil het liefst een met wifi ipv bluetooth (Nuc staat in de meterkast en de bbq op de tuin) maar zou het dan ook graag koppelen aan HA
Edit:
Een zoekopdracht in dit topci gaf geen hits
[ Voor 8% gewijzigd door lubbertkramer op 16-06-2020 22:20 ]
Heb je geluk!-Casper schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:14:
[...]
Ja hoor, dit is de URL: https://sudwestfryslan.nl/onderwerp/digitale-afvalkalender/
https://github.com/pippyn...eer/blob/master/README.md
Met hacs gaat het je lukken. Mijn gemeente heb ik er ook in zitten. (Hellendoorn)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Vj4Kt7uO9rz2I1pcmhj7c3Gr.jpg?f=user_large)
⏩ PVOutput☀️
Afvalinfo custom component ondersteund deze afval verzamelaar wel. Weet niet of je daar al naar had gekeken? Deze heeft overigens ook een morgen en vandaag sensor erin zitten.-Casper schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:14:
[...]
Ja hoor, dit is de URL: https://sudwestfryslan.nl/onderwerp/digitale-afvalkalender/
Hoe scrape ik iets van een website af om dat in HA te krijgen? Bedoel ik mee, mij Rest en GFT bak worden schoongemaakt door Clean Profs (hou niet van stinkende bakken 😬). Maar die waskalender zou ik graag in een sensor willen hebben, zodat ik het mee kan nemen in mij avond script.
Zo maar wat mensen taggen en hopen dat ze iets voor je bouwen zal hem niet worden denk ik ; zeker niet met zo weinig info. Ik heb een aantal scrape sensors in gebruik en is gewoon een kwestie van de docs volgen: https://www.home-assistant.io/integrations/scrape/ en met Developer tools in een browser aan de gang. Persoonlijk vind ik de Inspector in firefox het fijnste en is het veelal een kwestie van de juiste class opnemen in je sensor.mAiden88 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:25:
@martinvdm of @Hmmbob of iemand anders, maar denk dat deze 2 mij vraag eventueel kunnen beantwoorden.
Hoe scrape ik iets van een website af om dat in HA te krijgen? Bedoel ik mee, mij Rest en GFT bak worden schoongemaakt door Clean Profs (hou niet van stinkende bakken 😬). Maar die waskalender zou ik graag in een sensor willen hebben, zodat ik het mee kan nemen in mij avond script.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Quad schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:17:
[...]
Heb je geluk!
https://github.com/pippyn...eer/blob/master/README.md
Met hacs gaat het je lukken. Mijn gemeente heb ik er ook in zitten. (Hellendoorn)
[Afbeelding]
Mijn dank is groot!mAiden88 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:20:
[...]
Afvalinfo custom component ondersteund deze afval verzamelaar wel. Weet niet of je daar al naar had gekeken? Deze heeft overigens ook een morgen en vandaag sensor erin zitten.
Waarom doe je geen nodemcu / d1 mini icm dsb1820 via esphome en zo integreren in Home Assistant. Hier dat ook gedaan voor het zwembad / jacuzziNightMare schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:01:
Heeft er iemand ervaring met het meten van je zwembad temperatuur d.m.v. een Zigbee sensor ofzo? Heb zitten google'en maar ik kan geen hardware hiervoor vinden
Hmm, toen ik aan het kijken was leek de VidaCharger echt stukken groter en niet in een inbouwdoos te passen. Of ik heb niet goed gekeken destijds natuurlijkskank schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:06:
[...]
Ook aan het overwegen zo'n vidabox
Alleen is die niet voor een tab s3 te krijgen en moet ik straks ook nog die tab a10 kopen
Dan wordt het wel een duur geval
Qua voeding zou ik voor optie A kiezen, dus met een power injector aan mn patchkast en een viadacharger power adapter
[Afbeelding]
De tablet zou bij mij aan de muur komen waar ik passeer om de voordeur open te doen.
Indien er iemand op de bel drukt, zou ik dan de tablet willen laten aangaan met beeld van de deurbel.. of ik zo ver zal geraken i dunno
Uiteindelijk heb ik het dus opgelost met een lange USB kabel, wat goed werkt maar het nadeel heeft dat opladen heel traag gaat. Aangezien ik het opladen geautomatiseerd heb, maakt dat niks uit en is het misschien zelfs beter voor de accu.
Voordeel van mijn constructie is dat de USB kabel een tientje kost. Enkel de wallplug is wat duurder, maar in totaal hoeft het nog niet de helft te kosten van de VidaCharger incl. PoE injector.
Signature
Tag jullie omdat ik wist dat jullie dat ook gebruiken. Vraag niet om iets te bouwen, vraag iets waar ik niet helemaal uit kom. Thanks voor je antwoord.martinvdm schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:57:
[...]
Zo maar wat mensen taggen en hopen dat ze iets voor je bouwen zal hem niet worden denk ik ; zeker niet met zo weinig info. Ik heb een aantal scrape sensors in gebruik en is gewoon een kwestie van de docs volgen: https://www.home-assistant.io/integrations/scrape/ en met Developer tools in een browser aan de gang. Persoonlijk vind ik de Inspector in firefox het fijnste en is het veelal een kwestie van de juiste class opnemen in je sensor.
Thanks voor dat topic. Het is inderdaad zonder de device_options.golles schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:04:
[...]
Het was mij helemaal niet opgevallen dat dit mogelijk was, super!
Ik denk dat je device_options niet nodig hebt, kijk eens bij deze issue: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/3656
Onderstaande werkt:
1
2
3
4
5
6
7
8
| '0x00158d000465af36': friendly_name: '0x00158d000465af36' temperature_precision: 1 temperature_calibration: -0.11 '0x00158d00046575ce': friendly_name: '0x00158d00046575ce' temperature_precision: 1 temperature_calibration: -0.24 |
Maar het duurt wel even voordat de waardes gebruikt worden in Home Assistant. Ook na herstart van zigbee2mqtt of zelfs Home Assistant helemaal, worden eerst de oude settings gebruikt. Zelfs als je op de knop op de sensoren drukt om de huidige values te pushen, dan zie je dat Home Assistant de nieuwe waardes opneemt, maar nog steeds niet de nieuwe settings overneemt. Dit is vooral duidelijk te zien aan de precision. Toen ik vannacht ging slapen waren er nog een paar precisions van de luchtvochtigheid nog niet goed, nu zijn ze inmiddels allemaal correct.
Hierdoor is het vrijwel onmogelijk de sensoren te kalibreren, maar ik heb ze nu binnen een range van 0,3°C t.o.v. elkaar, dus dat is wel nauwkeurig genoeg. Maar het blijft wel een beetje raar werken.
Signature
Helaas, native else zit er nog steeds niet in.Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:47:
De manier van @JayOne zou ik zelf nooit toepassen. Helemaal in de "template spagaat" (want ook hier zit ik te wachten om meer native support ipv de omweg via Jinja) om alles in één automation te krijgen waarna je opeens terug bent bij polling

Verwijderd
Bedankt. Dit is niet elemaal de Homey ervaring, gezien ik zelf wat moet scripten. Maar ik denk dat het hiermee wel lukt. Vraag me alleen af of dit wel mijn voorkeur heeft t.o.v. meerdere automations. Zou het nog nut hebben een verzoek in te dienen voor een "else" statement in de GUI?JayOne schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:36:
[...]
Er zijn meerdere routes om dit op te lossen. Wil je de homey ervaring dan zou je onderstaande kunnen proberen:
Je triggert om de vijf minuten de automation (time-trigger)
condition: in principe kan deze leeg blijven, maar je kunt hierbij tijden aangeven dat de automation niet uitgevoerd moet worden. Bijvoorbeeld 's nachts niet of als er niemand thuis is.
In de action maak je gebruik van een service_template om te bepalen of de ventilatie aan of uit moet.
Met een service_template kun je in één automation zowel je ventilatie inschakelen als uitschakelen.
dus in je action de volgende code:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 service_template:> {% if states('sensor.rh') | int > 75 and states('sensor.wp') | int < 10 -%} homeassistant.turn_on {%- else -%} homeassistant.turn_off {%- endif %}
de data-component van de action is je ventilatie entity.
Dit is allemaal wat los uit de pols, maar je statement dat else niet kan binnen Home Assistant is niet helemaal waar. Je kunt prima else condities in je automations verwerken.
Als ik het zo zie kan ik meerdere templates maken die gebruik maken van dezelfde 5m trigger. Dat scheelt dan weer wat voor dingen die niet tijds kritisch zijn. Ben er nog niet uit of ik het zo ga gebruiken
Ik zal me eens verdiepen in die service templates en yaml. Moet wel zeggen dat wat dat betreft HA af en toe wel wat lijkt op SCCM van MS: Integrations, platforms, devices, entities, addons, automations. En wanneer je welke moet gebruiken lijkt een beetje random. Om de ene functionaliteit te ontsluiten moet je een platform toevoegen, voor de andere is een addon en weer een andere een integration... Moet nog ff wennen
Niet via de GUI, want ook in de backend zit het nu namelijk niet. Alleen via templates (scripting) maar ook dan is beperkt wat je kan else'en.Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:53:
[...]
Zou het nog nut hebben een verzoek in te dienen voor een "else" statement in de GUI?
Maar überhaupt ondersteuning voor else zou wel handig zijn. Maar dat zal dan eerder alleen in actions zijn, waar je nu al de if hebt (in de vorm van de condition) en niet in de triggers. Dit omdat je dan opeens meerdere actions zou moeten krijgen per automation. Ofwel, in dit geval nog steeds over de schaamte stappen en meerdere automations aanmaken
Ik zeg, niet doen. Je wilt geen polling, je wilt direct actie.Als ik het zo zie kan ik meerdere templates maken die gebruik maken van dezelfde 5m trigger. Dat scheelt dan weer wat voor dingen die niet tijds kritisch zijn. Ben er nog niet uit of ik het zo ga gebruiken
te]
[quo
Ik zal me eens verdiepen in die service templates en yaml. Moet wel zeggen dat wat dat betreft HA af en toe wel wat lijkt op SCCM van MS: Integrations, platforms, devices, entities, addons, automations. En wanneer je welke moet gebruiken lijkt een beetje random. Om de ene functionaliteit te ontsluiten moet je een platform toevoegen, voor de andere is een addon en weer een andere een integration... Moet nog ff wennen
[/quote]
Heel random is het niet hoor. Elk stukje "data" is een entiteit. Meerdere entitieten kunnen in hetzelfde device zitten. Dit is vooral om het handig te groeperen en makkelijker te kunnen gebruiken.
Het mogelijk maken om een type device toe te voegen (te integreren) gaat via een integration. Een makkelijke manier om zaken toe te voegen is als addon, dat is dus alleen een manier (compleet pakket) om iets toe te voegen (via de supervisor).
Alleen platforms zijn een tikkeltje lastig maar dit zijn meer de core abstractie van zaken (state, time) maar heeft inderdaad in sommige gevallen een beetje een vreemde overlap met integration.
Ik vond wat dat betreft de namen wat doeltreffender (self explaining) dan in OpenHAB.
[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 17-06-2020 09:16 ]
Bedankt voor de terugkoppeling, ik ga dit op mn todo lijstje zetten en binnenkort ook oppakken.Repsect schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 07:49:
[...]
Thanks voor dat topic. Het is inderdaad zonder de device_options.
Onderstaande werkt:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 '0x00158d000465af36': friendly_name: '0x00158d000465af36' temperature_precision: 1 temperature_calibration: -0.11 '0x00158d00046575ce': friendly_name: '0x00158d00046575ce' temperature_precision: 1 temperature_calibration: -0.24
Maar het duurt wel even voordat de waardes gebruikt worden in Home Assistant. Ook na herstart van zigbee2mqtt of zelfs Home Assistant helemaal, worden eerst de oude settings gebruikt. Zelfs als je op de knop op de sensoren drukt om de huidige values te pushen, dan zie je dat Home Assistant de nieuwe waardes opneemt, maar nog steeds niet de nieuwe settings overneemt. Dit is vooral duidelijk te zien aan de precision. Toen ik vannacht ging slapen waren er nog een paar precisions van de luchtvochtigheid nog niet goed, nu zijn ze inmiddels allemaal correct.
Hierdoor is het vrijwel onmogelijk de sensoren te kalibreren, maar ik heb ze nu binnen een range van 0,3°C t.o.v. elkaar, dus dat is wel nauwkeurig genoeg. Maar het blijft wel een beetje raar werken.
Je zou verwachten dat na het opnieuw starten van zigbee2mqtt de nieuwe logica geforceerd wordt. Want als ik het goed begrijp kalibreer je de sensor niet, maar wordt de aanpassing door zigbee2mqtt gedaan (en dan naar HA) doorgestuurd.
[ Voor 4% gewijzigd door xzaz op 17-06-2020 10:32 ]
Schiet tussen de palen en je scoort!
Verwijderd
Ik snap het wel zo ongeveer, maar het blijft mij een beetje fuzzy aanvoelenSeptillion schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:13:
[...]
Heel random is het niet hoor. Elk stukje "data" is een entiteit. Meerdere entitieten kunnen in hetzelfde device zitten. Dit is vooral om het handig te groeperen en makkelijker te kunnen gebruiken.
Het mogelijk maken om een type device toe te voegen (te integreren) gaat via een integration. Een makkelijke manier om zaken toe te voegen is als addon, dat is dus alleen een manier (compleet pakket) om iets toe te voegen (via de supervisor).
Alleen platforms zijn een tikkeltje lastig maar dit zijn meer de core abstractie van zaken (state, time) maar heeft inderdaad in sommige gevallen een beetje een vreemde overlap met integration.
Ik vond wat dat betreft de namen wat doeltreffender (self explaining) dan in OpenHAB.
OpenHAB heb ik ook geprobeerd, maar vond ik echt een gedrocht qua gebruiksgemak. Dan vond ik Domoticz nog beter, maar die lopen met sommige zaken zo achter. En daar had ik wel erg vaak dat er na een update weer eens iets stuk was.
Homey maar dan zonder cloud en met veel beter bereik komt voor mij akelig dicht in de buurt van hoe ik het wil hebben. Maar als ik kijk naar hoe HomeAssistant is ontwikkelt sinds ik er 3 jaar terug naar keek dan komt dat denk ik helemaal goed
https://github.com/PiotrM...t-custom-components-SaverImperial Guard schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:40:
[...]
Natuurlijk! Maar mocht tijdens een restart of een update van de Home Assistant container de wasmachine draaien kan ik handmatig de laatste waterstand overnemen.
Heb je ook ervaring met bovenstaande URL? dat lijkt me namelijk perfect om te gebruiken ipv allemaal inputs
Voor andere devices heb ik dat wel, kan de IKEA motion sensor dat wel doorgeven aan deCONZ?
P.s.
Kom van Domoticz af.. Opstap is wel huge maar als je over de drempel heen bent (met dank aan dit forum)
wat een verschil, super blij mee
Alleen nog PI met hassio op SSD en dat is het helemaal compleet. (Yep heb SD angst uit domoticz tijd)
Hardware already in huis, kan PI OS booten zonder SD dus soon .... hoop ik
[ Voor 53% gewijzigd door Petertje750 op 17-06-2020 11:43 ]
We hebben hier een heul mooi topic voor:Petertje750 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:37:
Heb een IKEA Trafri motion sensor middels Conbee 2 met deCONZ en werkt maar krijg geen battery state?
Voor andere devices heb ik dat wel, kan de IKEA motion sensor dat wel doorgeven aan deCONZ?
P.s.
Kom van Domoticz af.. Opstap is wel huge maar als je over de drempel heen bent (met dank aan dit forum)
wat een verschil, super blij mee![]()
Alleen nog PI met hassio op SSD en dat is het helemaal compleet. (Yep heb SD angst uit domoticz tijd)
Hardware already in huis, kan PI OS booten zonder SD dus soon .... hoop ik
deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik
ik blijf het toch zeggen hoor..
Mja, dat had ik ook met OpenHAB. Alles is wel netjes scriptbaar maar voor je daar door bent, pff. En met Domoticz had ik dan weer het idee dat er minder complexe dingen makkelijk konden. Voelde niet echt smart maar meer als "je kan het ook schakelen met de PC". Kan wel weer anders zijn nu. Maar HA heeft afgelopen jaar inderdaad grote stappen gemaakt. Dingen zijn consistenter, de GUI krijgt vorm etc.Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:19:
[...]
OpenHAB heb ik ook geprobeerd, maar vond ik echt een gedrocht qua gebruiksgemak. Dan vond ik Domoticz nog beter, maar die lopen met sommige zaken zo achter.
Maar goed, het is altijd een afweging tussen gebruikersgemak en de mogelijkheden/vrijheden die je geboden worden. Aangezien ik bij een Smart Home vooral vind dat dingen vanzelf moeten gaan en dus veel gekoppeld moet (= hogere mate van complexiteit) vallen de wat simpelere dingen zoals Hue etc af.
Uhmm, voor HA kan je beter versie x.0 ook overslaanEn daar had ik wel erg vaak dat er na een update weer eens iets stuk was.
Ook onder HA terechte angst.Petertje750 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:37:
(Yep heb SD angst uit domoticz tijd)
Vind ik eigenlijk niet helemaal juist geplaatst. Ik heb ruim een jaar met een SD gedraait en daarnaast in een domotica lab op de HU nog een aantal raspberry's draaien sinds januari. Die SD's zijn allemaal nog prima. Leeftijd onbekend, waarbij ze ook geen database gebruiken.
Nee geen ervaring mee aangezien ik mijn liters op onderstaande manier in Home Assistant schrijf, blijven de waardes altijd bestaan:yniezink schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:29:
[...]
https://github.com/PiotrM...t-custom-components-Saver
Heb je ook ervaring met bovenstaande URL? dat lijkt me namelijk perfect om te gebruiken ipv allemaal inputs
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| - alias: Meter - Count Pulse to watermeter initial_state: 'on' trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.kelder_watermeter_puls to: 'on' action: - service: input_number.set_value data_template: entity_id: input_number.water_meter_meterstand value: "{{ states('input_number.water_meter_meterstand') | int +1 }}" |

Dat laatste is natuurlijk bij een SSD en HDD niet anders:pSeptillion schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:34:
@D3nnisd Dan zijn jouw ervaringen beter... Hier twee keer onderuit gegaan. Eén keer was de kaart echt dood. Andere keer was meer mijn schuld, de spanning donderde eraf. En ook dan hebben SD kaarten de neiging corrupt te raken.
Verwijderd
Inderdaad koop een http://www.rfxcom.com/store/Transceivers/14103. I.c.m. wat automations is het allemaal eenvoudig en goed te regelen.TheMystery schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:43:
Ik heb somfy rts motoren en een tijd gebruik gemaakt van de Connexoon, maar kreeg deze in ha niet lekker werkend. Officiële api werkte niet en ook de tahoma plug-in niet. Dus heb een tijdje gewerkt via homebridge waar ik het wel werkend in kreeg. Alleen had ik toen weer status problemen.
Hou er wel rekening mee dat dit qua beveiliging en verstoringen op nummer 1 staat.Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:48:
[...]
Inderdaad koop een http://www.rfxcom.com/store/Transceivers/14103. I.c.m. wat automations is het allemaal eenvoudig en goed te regelen.
Mwah, qua beveiliging alleen op nummer 1 als je vanaf onderen begint te tellenD3nnisd schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:50:
[...]
Hou er wel rekening mee dat dit qua beveiliging en verstoringen op nummer 1 staat.
Hoe word die dan genoemd in developer/states?RudolfR schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:59:
@Petertje750
Ik heb wel een batterijpercentage van dat apparaat in HA via deCONZ raspbee.
Ik zoek me rot maar kan hem niet vinden
Ja, dat ze totaal niet veilig zijn.Hmmbob schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:23:
[...]
Mwah, qua beveiliging alleen op nummer 1 als je vanaf onderen begint te tellen
Petertje750 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:42:
[...]
Hoe word die dan genoemd in developer/states?
Ik zoek me rot maar kan hem niet vinden
1
| sensor.sensor_naampje_battery_level |
Bij mij verschenen deze pas na verloop van tijd (uren later) terwijl de andere gegevens wel direct zichtbaar waren.
www.google.nl
Kan ook handig zijn, kan met mijn rfxcom en externe grote antenne alle gevonden lampen en swtiches van de hele buurt en omstreken uit doen zodat ik ze help met besparen..
Select * .. off
Somfy rolluiken moet je pairen dus die kun je niet zomaar overnemen.Petertje750 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:04:
[...]
Kan ook handig zijn, kan met mijn rfxcom en externe grote antenne alle gevonden lampen en swtiches van de hele buurt en omstreken uit doen zodat ik ze help met besparen..
Select * .. off
Gebruik het dan ook niet voor lapmen.
Dit heeft volgens mij te maken met het feit dat de battery state enkel elk uur of iets wordt gerapporteerd.MisteRMeesteR schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:01:
[...]
code:
1 sensor.sensor_naampje_battery_level
Bij mij verschenen deze pas na verloop van tijd (uren later) terwijl de andere gegevens wel direct zichtbaar waren.
Ik gebruik volgende check button cards.. Wanneer ik vertical-stack gebruik, heb ik mijn witte achtergrond van de kaart niet... maar wel plaats tussen de button cards

Wanneer ik custom:stack-in-card gebruik, heb ik de witte achtergrond, maar verlies ik de ruimte tussen de check buttons (logisch met die stack-in)

Hoe krijg ik nu beide samen? dus de witte achtergrond met behoud van de kleine ruimte tussen de check buttons?
Het wordt inmiddels wel tijd voor en klusjeskank schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:00:
Vraagje, ik zit met layout probleem p:
Ik gebruik volgende check button cards.. Wanneer ik vertical-stack gebruik, heb ik mijn witte achtergrond van de kaart niet... maar wel plaats tussen de button cards
[Afbeelding]
Wanneer ik custom:stack-in-card gebruik, heb ik de witte achtergrond, maar verlies ik de ruimte tussen de check buttons (logisch met die stack-in)
[Afbeelding]
Hoe krijg ik nu beide samen? dus de witte achtergrond met behoud van de kleine ruimte tussen de check buttons?
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Het staat nog niet op punt hemartinvdm schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:07:
[...]
Het wordt inmiddels wel tijd voor en klusje
Ik heb er nog niet op gedrukt
Wel handig die dingen, bv onderhoud voor de auto enz
Vooral handig voor dingen die je vergeet en afvraagt , hoe lang is het geleden
Je kan dit ook verkeerd opvatten dat laatste
Anyway, eerst de layout goed krijgen
Kijk eens naar de style-opties bij de stack-in-card.skank schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:00:
Vraagje, ik zit met layout probleem p:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je keep-margin of keep-outer_padding al geprobeerd?
Vooral die met.no fix is bijzonder snel. Gisteren was er een aanpassing in de API en nu al een fix in HA.Release 0.111.4 - June 17
- Fix llamalab_automate notify priority (@fb22 - #36845) (llamalab_automate docs)
- Bump Axis dependency to fix issue where ports dont initialize (@Kane610 - #36860) (axis docs)
- Fix Daikin zeroconf discovery flow error (@fredrike - #36868) (daikin docs)
- Upgrade pymetno (@Danielhiversen, @balloob - #36880) (met docs) (norway_air docs)
- Fix yr HTTP error handling (@pnbruckner - #36889)
Het idee is dat ik per afval type de datum waarop het afval wordt opgehaald toon met een afbeelding die in kleur is als die datum vandaag is of zwart wit als dat niet zo is.
1
2
3
4
5
| - entity: sensor.afvalinfo_gft show_name: false state_image: ? type: picture-entity |
Bovenstaand wat ik tot nu toe heb. Volgens mij kan ik met state_image alleen op "statische" waarden filteren. In de sensor afvalinfo_gft staat bijvoorbeeld 18-06-2020. State_image is waarschijnlijk niet wat ik nodig heb maar heb geen idee wat wel. Iemand suggesties?
Ik heb dit anders opgelost dus kan je niet 100% helpen, maar volgens mij kan dit wel, maar moet je dan de state_image baseren op de if sensor = today vergelijking.-Casper schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:28:
Ik ben even met lovelace aan het stoeien voor de nieuwe afvalinfo sensoren.
Het idee is dat ik per afval type de datum waarop het afval wordt opgehaald toon met een afbeelding die in kleur is als die datum vandaag is of zwart wit als dat niet zo is.
YAML:
1 2 3 4 5 - entity: sensor.afvalinfo_gft show_name: false state_image: ? type: picture-entity
Bovenstaand wat ik tot nu toe heb. Volgens mij kan ik met state_image alleen op "statische" waarden filteren. In de sensor afvalinfo_gft staat bijvoorbeeld 18-06-2020. State_image is waarschijnlijk niet wat ik nodig heb maar heb geen idee wat wel. Iemand suggesties?
Dus in de richting van dit waar bij ik niet zeker weet hoe je die true/false differentieert versus het feit dat het een attribute is ipv een sensor. :
1
2
3
4
5
6
| state_image: {% if is_state.attr.(sensor.afvalinfo...?? 'is_collection_date_today. ', 'true') %} Wat je dan ook wil; {% else %} Wat het alternatief moet zijn; {% endif %} |
Alternatief pas je dit concept aan:
1
2
| "on": /local/bed_light_on.png "off": /local/bed_light_off.png |
naar
1
2
| "true": /local/image "false": /local/image |
(ps, ik heb nu nl dit als picture-entity op basis afvalWIJZER ipv afvalINFO)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| entity: sensor.trash_tomorrow name: Morgen state_image: Geen: /local/images/trash_card/No_bin.png gft: /local/images/trash_card/gft.png papier: /local/images/trash_card/papier.png pmd: /local/images/trash_card/pmd.png restafval: /local/images/trash_card/restafval.png style: | ha-card { background-color: var(--background); border-radius: 15px; margin: 10px; box-shadow: {% if is_state('sun.sun', 'above_horizon') %} -8px -8px 8px 0 rgba(255,255,255,.5),8px 8px 8px 0 rgba(0,0,0,.03); {% else %} -8px -8px 8px 0 rgba(50, 50, 50,.5),8px 8px 8px 0 rgba(0,0,0,.15); {% endif %} } type: picture-entity |
Thanks maar volgens mij kan ik geen jinja templating gebruiken in state_image, of wel?Koepert schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:57:
[...]
Ik heb dit anders opgelost dus kan je niet 100% helpen, maar volgens mij kan dit wel, maar moet je dan de state_image baseren op de if sensor = today vergelijking.
Dus in de richting van dit waar bij ik niet zeker weet hoe je die true/false differentieert versus het feit dat het een attribute is ipv een sensor. :
YAML:
1 2 3 4 5 6 state_image: {% if is_state.attr.(sensor.afvalinfo...?? 'is_collection_date_today. ', 'true') %} Wat je dan ook wil; {% else %} Wat het alternatief moet zijn; {% endif %}
Alternatief pas je dit concept aan:
YAML:
1 2 "on": /local/bed_light_on.png "off": /local/bed_light_off.png
naar
YAML:
1 2 "true": /local/image "false": /local/image
(ps, ik heb nu nl dit als picture-entity op basis afvalWIJZER ipv afvalINFO)
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 entity: sensor.trash_tomorrow name: Morgen state_image: Geen: /local/images/trash_card/No_bin.png gft: /local/images/trash_card/gft.png papier: /local/images/trash_card/papier.png pmd: /local/images/trash_card/pmd.png restafval: /local/images/trash_card/restafval.png style: | ha-card { background-color: var(--background); border-radius: 15px; margin: 10px; box-shadow: {% if is_state('sun.sun', 'above_horizon') %} -8px -8px 8px 0 rgba(255,255,255,.5),8px 8px 8px 0 rgba(0,0,0,.03); {% else %} -8px -8px 8px 0 rgba(50, 50, 50,.5),8px 8px 8px 0 rgba(0,0,0,.15); {% endif %} } type: picture-entity
Aan de hand van jouw comment wel met het volgende gekomen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| cards: - entity: sensor.afvalinfo_gft show_name: false image: {% if is_state('sensor.afvalinfo_gft', now().strftime('%d-%m-%Y')) %} /local/afvalwijzer/GFT.png {% else %} /local/afvalwijzer/Geen.png {% endif %} type: picture-entity type: horizontal-stack |
Dat geeft een error:
Als ik een | of > achter image: zet dan verdwijnt de error maar zie ik in de url van de image dat de jinja code erin staat (en dus niet geevalueerd lijkt te worden).missed comma between flow collection entries at line 5, column 8: {% if is_state('sensor.afvalinfo_ ... ^
Voor de mensen die mijn theme gebruiken de changelog van 1.4 staat hier:https://github.com/dwains...theme/releases/tag/v1.4.0
Meer info over het theme voor nieuwe mensen staat op de github repo zelf.
Als ik hier (bijna onderaan) kijk, is strftime niet perse noodzakelijk, maar zou je die ook kunnen afvangen met een template:-Casper schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:16:
[...]
Thanks maar volgens mij kan ik geen jinja templating gebruiken in state_image, of wel?
Aan de hand van jouw comment wel met het volgende gekomen:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 cards: - entity: sensor.afvalinfo_gft show_name: false image: {% if is_state('sensor.afvalinfo_gft', now().strftime('%d-%m-%Y')) %} /local/afvalwijzer/GFT.png {% else %} /local/afvalwijzer/Geen.png {% endif %} type: picture-entity type: horizontal-stack
Dat geeft een error:
[...]
Als ik een | of > achter image: zet dan verdwijnt de error maar zie ik in de url van de image dat de jinja code erin staat (en dus niet geevalueerd lijkt te worden).
https://community.home-as...date-formatting/17461/105
wellicht helpt dat nog. Nogmaals, ik gebruik dit niet zelf, dus kan je niet superveel helpen.
Ik had het nog niet eerder gezien, maar ziet er goed uit. Ik ga het eens proberen.Dw1-nl schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:20:
Afgelopen week versie 1.4 van mijn theme uitgebracht. Weer veel lovende feedback gekregen
Voor de mensen die mijn theme gebruiken de changelog van 1.4 staat hier:https://github.com/dwains...theme/releases/tag/v1.4.0
Meer info over het theme voor nieuwe mensen staat op de github repo zelf.
Ben nu de HACS plugins aan het installeren.
Klein vraagje, neem aan dat "Button Card" "button-card" moet zijn? Bij de rest heb je ook het streepje overgenomen, maar hier niet. Ik zag echter geen plugin zonder streepje.
En dan dus ook "Browser mod" -> "browser_mod"
[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 18-06-2020 11:41 ]
Klopt inderdaad. Bedankt dat je dit even meld, wist dit nog niet. Sinds HACS 1.0 uit is zijn sommige namen van de third party repositories nu anders. Heb het aangepast in de docs https://dwainscheeren.git...started/installation.htmlTheFes schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:39:
[...]
Klein vraagje, neem aan dat "Button Card" "button-card" moet zijn? Bij de rest heb je ook het streepje overgenomen, maar hier niet. Ik zag echter geen plugin zonder streepje.
En dan dus ook "Browser mod" -> "browser_mod"
Ziet er goed uit! Ik heb alles geinstalleerd alleen krijg ik nu alle entities te zien en niet de rooms of iets dergelijksDw1-nl schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:20:
[...]
Klopt inderdaad. Bedankt dat je dit even meld, wist dit nog niet. Sinds HACS 1.0 uit is zijn sommige namen van de third party repositories nu anders. Heb het aangepast in de docs https://dwainscheeren.git...started/installation.html
Had ik ook, waarschijnlijk wordt nog gewoon lovelace geladen, maar door je nieuwe HACS plugins wordt nu alles automatisch ingeladen. Je moet Dwains Theme aanzetten.Imperial Guard schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:37:
[...]
Ziet er goed uit! Ik heb alles geinstalleerd alleen krijg ik nu alle entities te zien en niet de rooms of iets dergelijksEnig idee waar het mis gaat?
Bij mij kreeg ik dan echter een error, dus ik heb een snapshot terug gezet. Ik probeer het later nog wel een keer
Dit linkje miste ik nog! Zou je die kunnen opnemen in je Git repo? Dan is het duidelijk waar je de installatie instructies kunt vinden.Dw1-nl schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:20:
[...]
Klopt inderdaad. Bedankt dat je dit even meld, wist dit nog niet. Sinds HACS 1.0 uit is zijn sommige namen van de third party repositories nu anders. Heb het aangepast in de docs https://dwainscheeren.git...started/installation.html
Dit topic is gesloten.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.